Vuosi unohtunut. Puhuin Radiodeissä Tarja Tallqvistin kanssa.
Vapun aattona
menin Helsinkiin jo iltapäivällä, tavatakseni erään tuttavani ja mennäkseni
hänen kanssaan hengelliseen kokoukseen ennen illan radiohaastattelua.
Tarkoitukseni oli istua tuossa kokouksessa sen parituntisen keston ajan. Noin
kymmenen minuutin alkulämmittelyn jälkeen jouduin pakostakin lähtemään ulos
suhteellisen viileään vappuiltaan, sillä tärykalvoni eivät aivan
yksinkertaisesti kestäneet tuon hengellisen kokouksen voimaa. Salissa oli viidestä
seitsemään henkilöä, en muista tarkkaan. Kovaäänislaitteet olivat joka
tapauksessa niin suurella volyymilla, että aloin noiden muutamien minuuttien
aikana tuntea suoranaista pahoinvointia. Ajatellen illan radiohaastattelua ja
siihen tarvittavaa keskittymiskykyä, etenkin kun oli kysymys suorasta lähetyksestä,
en ryhtynyt tavanomaiseen varotoimenpiteeseeni: en ottanut esiin paperinenäliinaa
ja alkanut muovata siitä korvatulppia!
Vastaavanlainen
tilanne on sattunut minulle useamman kerran, muuallakin. Kun en ole halunnut
ystävieni takia lähteä ennenaikaisesti, olen vaivihkaa ottanut esiin
paperinenäliinan tai ravintolasta taskuuni pistämäni lautasliinan ja
pyöritellyt siitä syljen avulla melko tehokkaat korvatulpat. Siitä huolimatta
kuulin aina niin musiikin kuin puheenkin!
Kertomaani
suhtaudutaan varmaankin pienemmällä tai suuremmalla huvittuneisuudella. Ikääni
nähden kuuloni on säilynyt melko hyvänä, eikä kysymys ole jostakin
yliherkkyydestä. Kuulun yksinkertaisesti niihin ihmisiin, jotka suuresta
musiikkirakkaudestaan huolimatta nauttivat kohtuullisesta äänenvoimakkuudesta.
Tietyssä mielessä sisimpäni valtaa noina äänekkäinä hetkinä todella syvällinen
surumielisyys, sillä katselen näitä asioita ihmistuntemukseni pohjalta.
Elämässäni oli
todella pitkä henkisen kärsimyksen jakso, joka ei ole voinut olla jättämättä
jälkiä elämääni. Pitkän kokemuksen perusteella uskallan väittää, että kaltaisiani
ihmisiä on valtava määrä. Kysymys kuuluukin nyt sitten: miksi eri seurakuntien
penkit ovat niin tyhjinä? Miksi näyttää siltä, että mitä enemmän kuulijajoukko
pienenee, sitä tehokkaampia vahvistinlaitteita hankitaan seurakuntaan?
Houkutellaanko äänekkäällä musiikilla ja suorastaan korvia särkevällä
saarnavoimalla vain nykyajan nuorisoa, jonka tärykalvot ovat vaurioituneet ja
kuulo heikentynyt siinä autostereoiden jyskytyksessä, mikä varmaankin
vaurioittaa kaikkia auton liitoksia ja saumoja?
Tässä elämässä
vallitsevat tietynlaiset luonnon lait, jotka eivät muutu mihinkään. Jokainen
ihminen on erilainen ja poikkeuksiakin on vahvistaakseen säännön. Mutta meidän
mielenkiintomme kohteena ovat jatkuvasti ennen kaikkea henkisesti kärsineet,
sisäisesti rikkinäiset ihmiset, joita löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja -
piireistä. Joka pitää Eino Juhani Rautavaaran musiikista, kuuluu omaan
luokkaansa, mutta en ole vielä kohdannut yhtään ainoata rikkinäistä ihmistä,
joka olisi kertonut kuuntelevansa hänen musiikkiaan. Itse henkilökohtaisesti en
halua kuulla sitä ollenkaan. En kuitenkaan moiti niitä ihmisiä, jotka sen
kaltaisesta musiikista pitävät.
Musiikin
vaikutus on uskomattoman suuri, ja sen ovat todenneet korkean luokan
tutkijatkin. Lehmät lypsävät paremmin radion soidessa navetassa, vaikka
uskonkin Rautavaaran musiikkituokion aikana tuotannon olevan suuressa vaarassa.
Kasvitkin kuulemma reagoivat tietynlaiseen musiikkiin, ja syntymättömät lapset
omaksuvat musikaalisia kykyjä kohdussa olonsa aikana. On olemassa
musiikkiterapiaa ja kaikkea vastaavaa. Kirjoittaja uskoo musiikin
tervehdyttävään vaikutukseen, nimenomaan sillä edellytyksellä, että pois suljetaan
kaikki rautalankaräminä ja infernaalinen meteli, jota aivan vääryydellä on
alettu kutsua musiikiksi. Allekirjoittaneelle on musiikkia ainoastaan kaikki
sellainen, missä voidaan erottaa melodia ja mikä tavalla tai toisella, positiivisella
tavalla, koskettaa sisintä ja mieltä.
Aikanaan
Nokian herätyksen kokouksessa Tampereella korvatulppien sijaan siirryin
ala-aulaan, vaikka musiikki olikin melodialtaan siedettävää. En vain
yksinkertaisesti kestänyt sitä, että joka ikinen bassorummun lyönti liioittelematta
tuntui tärähdyksenä rintakehässäni. Musiikkikin voi siis muuttua
vaikutukseltaan joksikin muuksi, jos se ajetaan suorastaan tarpeettomasti vahvistinlaitteiden
lävitse!
En usko
kaikkien näiden vahvistinlaitteiden käytön perustuvan kansamme huonontuneeseen
kuuloon vaan järjestäjien kyvyttömyyteen ajatella. Jos tilaisuus halutaan
lähikortteleiden kuultavaksi, normaali järki toki sanoo, ettei kaiuttimia
laiteta paikalla olevien joukkojen eteen tai sivuille, vaan hankitaan tarpeeksi
pitkä johto, joka yltää kauempana olevien ihmisten lähelle! Tästä ei kuitenkaan
ole kysymys. Kirjoittaja näkee tässä lähes jokaista hengellistä piiriä koskevan
todella surullisen seikan. Sanokoon kuka tahansa mitä tahansa, totuus on
useimmiten se, että se mikä puuttuu Hengen todellisesta vaikutuksesta, pyritään
korvaamaan äänen voimakkuudella!
Olen seurannut
hengellistä elämää yli neljänkymmenen vuoden ajan, sisimmässäni todellinen
kaipaus kokea kanssamatkaajieni kanssa aitoa Hengen vaikutusta. Olen pyrkinyt
näkemään kaiken mahdollisimman todenmukaisessa ja realistisessa valossa, ilman
ennakkoajatuksia ja valmiita mielipiteitä. Noin neljäkymmentä vuotta sitten
koimme eri hengellisissä piireissä, puutteellisuuksista ja vajavaisuuksista huolimatta,
melko todellista hengellistä herätystä. Vertauskohta siis on olemassa, kun
vielä luetaan 1900 – luvun alusta lähtien tapahtuneista Hengen liikehdinnöistä
eri puolilla maailmaa.
En voi mitään
sille, että päivästä toiseen vertauskohdakseni kaikesta teknisestä kehityksestä
huolimatta tulevat saarnatilaisuudet noin kaksi tuhatta vuotta sitten. Tuona
aikana ei ollut olemassakaan mitään vahvistinlaitteita, lukuun ottamatta
muutamia kokoontumispaikkoja, jotka oli tarkkaan laskelmoitu akustisesti, niin
että puhujan ääni kantoi koko kuulijajoukon ylitse. Kaikkien aikojen suurin
Saarnamies ei kuitenkaan koonnut joukkojaan mihinkään ihmisrakenteisiin
tiloihin, vaan Hän suoritti julistustehtävänsä keskellä luontoa. Siitä
huolimatta lähti liikkeelle ihmiskunnan merkittävin Sanoma, joka ei tänä
päivänäkään ole kadottanut merkitystään. Näkemykset ovat muuttuneet, ihmiset ja
Sanoma pysyvät samoina. Tuohon aikaan ihmisiä ei ympäröinyt sellainen tiedon ja
touhun ilmapiiri, mikä tänä päivänä on syyllinen vääränlaisiin näkemyksiin.
Kaikkien
aikojen suurin Julistaja puhui Eläviä Sanoja, jotka eivät olleet vain sanoja,
vaan voimaa ja elämää, kosketus ja virta yhteydessä näkymättömään maailmaan,
joka muutti maallisen olemuksen iankaikkisuuskelpoiseksi. Ulkoiset olosuhteet
eivät olleet merkitykselliset, vaan julistuksen sisältö. Voidakseen kuulla nämä
elävät Sanat, oli väkijoukon noudatettava kuin yhteisestä sopimuksesta tiettyjä
käytöstapoja.
Sanan
todistuksen mukaisesti Herramme ei huutanut kaduilla eikä kokouspaikoillakaan.
Hän puhui ja Hänen Sanansa kuultiin – yhdellä edellytyksellä. Niin yksittäisen
ihmisen kuin väkijoukonkin tuli keskittyä tähän hetkeen, hiljentyä, unohtaa
kaikki elämän kiihkeys ja kiire. Herran Sanat saattoi kuulla vain hiljaisuuden
vallitessa, ja jos joku kuulijajoukossa pureskeli kuivunutta leipää, jäivät
häneltä kuulematta tuona aikana suurin osa Elävistä Sanoista. Hän kuuli
ainoastaan oman päänsä ääniä hampaiden jauhaessa kovia murenia.
Kautta koko
Sanan kulkee selvä punainen lanka Herran Sanojen kuulemisen suhteen. Meidän
tulee erottaa toisistaan yleinen linja, jota suurin osa uskovaisuutta ja
kristillisyyttä on seurannut kautta pelastushistorian, sekä se linja, joka on
johtanut Herran syvälliseen tuntemiseen ja Hänen todellisen olemuksensa
näkemiseen. Herran syvällisin ja todellisin olemus on ollut kautta aikakausien
havaittavissa vain hiljaisessa tuulen huminassa. Useimmille on aina riittänyt
jylisevä vuori ja synkät pilvet, suuri riemu ja pasuunoiden pauhina.
Kirjoittaja kuuluu niihin harvinaisempiin yksilöihin, joka ilman omaa ansiota
ja tahtoa on johdettu kuivien ja karujen erämaiden lävitse, missä pakostakin on
joutunut arvioimaan koko elämän ja uskonnollisuuden aivan uudella tavalla.
Tietynlainen jylinä ja meteli, elämän rauhattomuus ja meluisuus ovat saattaneet
sielun ja hengen rakastamaan aivan muunlaisia alueita niin maallisen kuin
hengellisenkin elämän alueella. Sanokoon kuka tahansa mitä tahansa, kirjoittaja
uskoo hiljentymisen ja pysähtymisen jumalalliseen voimaan ja vaikutukseen.
Mitä vähemmän
Jumalan Hengen todellista vaikutusta, sitä kovemmin musiikki soi ja sitä
kovempaa saarnaaja huutaa. Vahvistinlaitteet vahvistavat vain ihmisäänen,
laulun lahjakkuuden. Todellinen yhteys taivaallisiin tapahtuu aivan
muunlaisilla desibeleillä mitaten. Elämän myrskyjen ja meteleiden keskeltä
seurakuntayhteyteen etsiytyvä ihminen ei tarvitse sielussa soivaan meteliin
sointuvaa hengellistä meteliä, vaan paikkaa, jossa voisi hiljentyä, erottautua
niin ulkoisesta kuin sisäisestäkin melusta. Ihminen ei tarvitse viihdytystä, ei
jotakin sellaista, mikä saa unohtamaan päivittäisen surun ja murheen. Todellisuudessa
ihminen tarvitsee hengellisen sylin, jossa hänellä on mahdollisuus ja aikaa
kohdata kaikki elämän kipeätkin asiat, kuunnellen sisintään ja sen meluisuutta.
Ilman tämän meluisuuden havaitsemista ja tunnistamista ihminen voi harhailla ja
kuljeksia paikasta toiseen löytämättä rauhaa sielulleen. Siksi suurin osa
hengellisiä yhteisöjä on totaalisesti harhateillä nykyisenlaisine hengellisine
toimintoineen!
Nykyisenlainen
toiminta toki sopii joillekin, mutta olemme kirjoittajan näkemysten mukaisesti
todellisessa kriisitilanteessa, jossa suurimmalta osalta hengellisiä ihmisiä on
kadonnut kosketus todellisuuteen. Tässä kohden sopii jälleen kerran käyttää
esimerkkinä usein mainitsemaamme onnettomuustilannetta.
Kouluttamattoman
henkilön saapuessa onnettomuuspaikalle hän luonnostaan kiinnittää kaiken
huomionsa äänekkäimpään ihmiseen. Hän on hädissään jo yksinomaan avunhuutojen
ja niiden herättämän empatian johdosta. Tämä tarttuu kaikkiin paikalle
tulleisiin, ja niin auttajajoukko kerääntyy tämän näkyvimmän ja kuuluvimman
uhrin ympärille ihmetellen mitä tulisi tehdä. Tämä tilanne eräällä tavalla sokaisee
jokaisen paikalle saapuneen pelkän järkytyksen johdosta. Tällaiseen ei ole
totuttu, tilanne on aivan uusi ja odottamaton.
Tämä
onnettomuuden uhri on kuitenkin ollut niin paljon voimissaan että on raahautunut
ulos autosta, eikä pitkään aikaan kenenkään mieleen tule tutkia muiden
mahdollisten uhrien tilaa. Useimmiten on totuus se, ettei äänekkäin ole
ollenkaan se, johon meidän tulisi kiinnittää huomiomme, vaan kaikkein hiljaisin,
äänettömin. Äänekäs ihminen on helppo havaita ja löytää, mutta auttaaksemme
kaikkein suurimmassa hädässä olevaa, on meidän suljettava korvamme ja silmämme
kaikkein näkyvimmiltä asioilta ja keskityttävä etsimään häntä, joka ei kykene
edes ilmaisemaan olemassaoloaan!
Kirjoittaja
joutuu tunnustamaan, että viime aikoina hän on ajoittain kokenut suoranaista
vihaa nykyistä tilannetta kohtaan. Mitä äänekkäämpiä eri hengellisten yhteisöjen
kokoustilaisuudet ovat, sitä enemmän kirjoittaja ajattelee näihin piireihin
sisältyvän ihmisten havaitsematonta pahoinvointia. Mitä suurempi meteli, mitä
suuremmalle potentiometrit on säädetty, sitä vaikeampi on havaita joukossa
olevien ihmisten kätkettyä hätää. Tai miten on, ovatko suurimmassa hädässä
olevat jo kaikonneet tilaisuuksistamme korviaan pidellen?
Olisiko meistä
menemään jumalallisen peilin eteen nähdäksemme itsemme todella sellaisena kuin
olemme? Kuinka paljon toiminnastamme, laulamisestamme, saarnaamisestamme,
todellisuudessa on itsellemme havaitsematonta itsensä toteuttamista, itsensä
esiin nostamista? Kuinka moni hengellinen järjestö onkaan laulanut ja saarnannut
itsensä sairaaloiden ja vanhainkotien mustalle listalle? Miksi niin monessa
hoitolaitoksessa suhtaudutaan kriittisesti hengelliseen toimintaan? Käsi
sydämelle, pidämmekö sairaita, vanhuksia, hoitohenkilökuntaa jne. täysin
tunteettomina ja ajattelemattomina ihmisinä? Heistä jokainen elää päivittäin
elämän ja kuoleman todellisuuden kanssa ja sen keskellä. Kaipaavatko he jotakin
sellaista mitä me heille haluamme itsekeskeisesti tarjota?
Kirjoittaja on
totaalisesti kyllästynyt kaikkiin niihin lähetystyöntekijöihin ja saarnamiehiin
ja - naisiin, jotka käyvät toteuttamassa itseään ulkomailla tai vierailla
paikkakunnilla, mutta jotka eivät ole kykeneviä ja halukkaita kohtaamaan
lähellään olevia kriisitilanteita. Lähetyssaarnaajaksi ei tulla ulkomailla eikä
vieraalla paikkakunnalla. Siksi ei tulla edes saarnaamalla tai laulamalla.
Todelliseksi evankeliumin työntekijäksi ei tänä päivänä tulla, niin kuin ei koskaan
ole tultu, perinnäisin keinoin. Tänä päivänä uskon vain yhdenlaiseen
evankeliointiin, joka osoittaa itsensä ja tehokkuutensa vain siellä, missä
suurin hätä on. Suurin hätä ei ole siellä mistä suurimmat hätähuudot
kantautuvat korviimme, vaan se on siellä, missä ei enää jakseta huutaa. Suurin
hätä on siellä, missä ihminen on kaikkein yksinäisin, avuttomin, onnettomin!
Suurin osa
kristillisistä ihmisistä on kokoontunut niihin paikkoihin, missä heidät helpoiten
havaitaan, missä heidän tekemisensä ja toimintansa huomataan. He ovat
kokoontuneet sinne, missä ovat vaikuttavimmat vahvistinlaitteet, äänekkäimmät
laulut ja saarnat. Suurimmassa avuntarpeessa olevat kanssamatkaajamme eivät
kuitenkaan harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta ole siellä, missä suurin osa
kristillisistä ihmisistä on.
Missä on Herra
Jeesus tänä päivänä? Minne Hän menisi, minne Hän meidät lähettäisi
edustajinansa? Onko Hän siellä missä suurin meteli on, rakastaako Hän uusinta
tekniikkaa, uusimpia mikrofoneja ja kaiutinlaitteita? Viihtyykö Hänen Henkensä
todellakin näissä nykyajan kokouksissa, joissa saarnamies joutuu suoranaiseen
paniikkiin sähkövirran katketessa ja kaiuttimien vaietessa? Onko Jumalan Henki
todellakin kytketty 220 voltin yleisvirtaamme, niin ettei jotakin kokousta edes
aloiteta ennen kuin mikrofonin kopautus keskeyttää yleisön hälinän?
Kaikella tällä
uudella tekniikalla on oma paikkansa ja merkityksensä, mutta jos olemme
kaikonneet näin kauas kaikesta olennaisimmasta, on taatusti oikeanlaisella
jumalallisella vihalla ja suuttumuksella oma tilauksensa.
Kirjoittaja on
kokenut useita melkein traumaattisia pettymyksiä viime aikoina. Hän ei ole
vieläkään oppinut sitä, ettei uskovaisille saa puhua siitä, että heidän tulisi
tehdä jotakin. Uskovaiselle ei saa puhua siitä, että hänet on kutsuttu
palvelemaan, olemaan olemassa muita ihmisiä varten. Eli kirjoittajan
pettymykset ja traumaattisuus eivät ole verrattavissa kuulijoiden masentaviin
tunteisiin!
Näistä
asioista ei kukaan rohkene puhua aivan omilla nimillänsä. Eräs ajatus on
kuitenkin viime aikoina jatkuvasti tunkeutunut kirjoittajan ajatuksiin. Olkoon
todellisuus mikä tahansa, on kirjoittaja viime vuosina auttamispiirinsä
ulkopuolella kohdannut ainoastaan ylen onnistuneita ja itsetietoisia
uskovaisia. Nämä ihmiset eivät toki väitä olevansa täydellisiä, mutta tietyssä
mielessä he ovat melko varmoja tulevasta osastaan kirkkaudessa, mikä perustuu
melko onnistuneeseen vaellukseen vaikeista ajoista huolimatta. Kun kirjoittaja
on kärjistänyt pahuutensa lausumalla: ”Jos teillä ei ole todellista käsitystä
siitä, kuinka paljon Uusi Testamentti (Vanhakin) puhuu tekemisestä, niin
ostakaa kirpputorilta käytetty Uusi Testamentti ja alleviivatkaa tai merkitkää
korostuskynällä kaikki kohdat, missä puhutaan tekemisestä”, on kirjoittaja
saanut tavalla tai toisella kuulla melko yhteneväisen vastauksen. Mitä nämä
ihmiset yhteen ääneen ovat kuuluttaneet todellisina uskovaisina? ”Älköön vasen
kätesi tietäkö, mitä oikea tekee! Kukaan todellinen uskovainen ei pane merkille
hyviä tekojaan. Kerran sitten kirkkaudessa Herra saa yllättää minut kertomalla
hyvistä teoistani, joista itse en ole ollenkaan tietoinen!”
Jumprahuti! Se
ei ole kirosana, se vain tuli mieleeni. Millainen yllätys aikanaan odottaa itse
kutakin näitä lausuntoja antavaa, se ei ole minun asiani. Mutta tällaisia
lausuntoja olen saanut nimenomaan sellaisilta uskovaisilta, jotka eivät tee
yhtään mitään! He ovat mielestään oikeutetusti haudanneet leiviskänsä maahan
pahojen aikojen tähden, suhtautuen tulevaisuuteen turvallisin mielin: ”Herra on
yllättävä heidät kertomalla heille kaikesta siitä, mitä he tietämättään ovat
tehneet!”
Jumprahuti!
Voi pyhä yksinkertaisuus! En edes uskalla ajatella, mitä tällaisille ihmisille
kerran sanotaan! Eiköhän totuus ole se, että Herramme tarkoittaa jotakin aivan
muuta kuin mitä haluamme ymmärtää! Hän on kutsunut meidät palvelustehtävään,
joka merkitsee hyvin laajaa lähimmäisen huomioimista ja auttamista.
Ymmärtäväiset palvelijat eivät ole kerran viittaava tiedostamattomiin tekoihin,
vaan he tietävät palvelleensa Herraa ja suorittaneensa monia asioita. He ovat
toteava tehneensä velvollisuutensa ansiottomina palvelijoina. Etsi itse
sanankohdat evankeliumeista.
Kaikki
todelliset palvelijat, jotka ihmettelevät Herran mainitsemia huomaamattomia
tekoja, ovat olleet niin palvelustehtävänsä lumoissa, että he ovat kaiken
huomionarvoisimman tehneet kaiken muun keskellä, itse sitä todella merkille
panematta.
Miksi nykyajan
seurakuntalainen voi niin huonosti? Vai eikö voi? Minun mielestäni voi, koska
hän on kadottanut olevaisuutensa perustekijät. Tarkoitan hengellisen elämän
perustekijät. Hän on kadottanut yhteytensä todelliseen hengellisyyteen, todelliseen
jumalanpalvelukseen, koska hän on kadottanut yhteyden omaan sisimpäänsä, todelliseen
olemukseensa. Todisteena siitä on se, että hänelle riittää ja tuottaa tyydytystä
220 voltin jännitteellä aikaansaatu uskonnollinen viihde, kerran tai kahdesti
viikossa – hmm – kuukaudessa?
Kirjoittajalla
ei ole psykologian tai mielenterveyden koulutusta. Se on hyvä. Kukaan ei siis
voi syyttää häntä psykologisoimisesta, julistuksen korvaamisesta psykologisilla
asioilla. Me puhumme nyt elämän tosiasioista, ei psykologiasta. Voidakseen
kehittyä hengellisesti sekä henkisesti, tarvitsee jokainen ihminen tietyn
määrän elämän perussääntöjen määrittelemiä asioita, tekijöitä. Ilman niitä
persoonamme kokee vääränlaisen kehityssuunnan, joka johtaa epäinhimillisyyteen.
Mistä sen tiedämme? Ei tarvita kuin jumalallisesti valistunut katse
kokousyleisöön, sen käytökseen niin juhlahetkinä kuin siviilissäkin. Tässä
suhteessa Paavalin kokema tuska on pientä siihen nähden, mitä hengellinen mieli
tänään kokee nähdessään ihmisten pureskelevan ja syövän toinen toistansa –
nimenomaan seurakunnallisessa elämässä! Tämä pureminen, toisen hampaisiin
ottaminen, on niin yleistä ja jo totunnaista, ettei sitä ilman erikoismainintaa
huomaa juuri kukaan kokematon.
Tässä kohden
voimme oikeutetusti puhua henkisestä ja hengellisestä väkivallasta. Tässä
mielessä väkivaltaa on kaikki sellainen kohtaamamme, mikä tuottaa meille selvää
ahdistusta ja kipua, mikä rajoittaa ja estää persoonallisuutemme säilymistä ja
kehittymistä. Tätä on suorastaan mahdoton uskoa todeksi, koska se on niin
yleistä ja sairaalla tavalla hyväksyttyä. Siitä puhuva leimataan helposti
häiriintyneeksi ja oudoksi. Mutta tämä on yksi niistä perustekijöistä, jotka
ovat saaneet mitä erilaisimmat seurakuntasalit ja kokoustilat ammottamaan
tyhjyyttään. Moni ihminen on mieluummin yksin kuin jatkuvasti muiden hampaissa!
Jaakobin kirje
kertoo aika paljon tästä seurakunnallisesta myrkytystilasta, joka tunnettiin jo
sen aikaisessa maailmassa. Tämä myrkky pursuu Jaakobin mukaan helvetillisistä
syvyyksistä, ja se on ollut kautta aikain tuhoisampi vaikutukseltaan, kuin mitä
oli hiljattain tiedotusvälineissä esitelty jättitulivuoren purkaus valtavine
saastemäärineen.
On oikeastaan
sairasta se, millä tavalla eri uskonnolliset yhteisöt suhtautuvat vallitsevaan
tilanteeseen. Kirjoittaja uskaltaa sanoa tämän, koska hän ei ulossulje yhtään
ryhmittymää tai yhteisöä. Kuinka voivat nämä järjestöt ja ryhmät olla niin
sokeita omassa keskuudessaan vallitsevalle pahoinvoinnille? Jos ne ovat näin
sokeita lähellä olevia kohtaan, on kai turha puhua kauempana olevien hädästä
tai maailman suuresta tuskasta.
Viime aikoina
on vanhusten suoranainen alasajaminen erilaisissa laitoksissa saanut lopultakin
huomiota. Ei menneinä aikoina, eikä vieläkään, ole yksikään hengellinen yhteisö
instituutiona ärähtänyt tämän suorastaan epäinhimillisen asian johdosta. Kirjoittaja
on aivan haluamattaan alkanut pohtia omaa uskovaisuuttaan ja mihinkään
järjestöön kuulumattomuuttaan. Kun hänelle ajoittain tarjotaan
liittymismahdollisuutta johonkin kirkkokuntaan, tulee ensimmäiseksi mieleen
aikanaan Herran edessä annettu lupaus siitä, ettei hän milloinkaan ole liittyvä
mihinkään kirkkokuntaan.
Nähtyään nyt
niin valtavan määrän ihmisten kärsimystä ja havaittuaan eri uskonnollisten
suuntausten haluttomuuden edes kuulla toisten auttamisesta, on kirjoittaja
aivan uudella tavalla joutunut katselemaan hengellisiä asioita. Rehellisyyden
nimessä päivä päivältä tuntuu entistä vaikeammalta pitää uskovaisena tai
todellisena Kristuksen seuraajana ihmisiä, jotka eivät millään tavoin osoita
uskovaisuuttaan käytännön ihmisrakkaudessa. Oliko Eino Leino vai kuka, joka
totesi: ”Ken lepohon itsensä heittää, on kuollut jo eläessään!”
Jokainen
todellinen uskovainen tietää uskon tärkeyden ja tietää jokaisen meistä
tarvitsevan Kristusta. Mutta todella akuutissa, läpitunkevassa hädässä oleva
ihminen ei toki voi nähdä asioita meidän valossamme. Hänen sairautensa tai
traumaattinen kokemuksensa on niin vallitsevana hänen elämässään, että tuntuu
suorastaan häväistykseltä monien uskovaisten asenne näitä ihmisiä kohtaan. Tämä
asenne on täsmälleen sama kuin mistä Jaakob puhuu kirjeessään. Tänään kenenkään
ei tarvitse kulkea alastomana tai täysin ilman ruokaa. Mutta henkinen hätä on
sanoinkuvaamaton aivan lähipiirissämmekin. Sitä ei kuitenkaan haluta ja usein
ei kestetäkään nähdä, ja siksi nämä ihmiset suorastaan karkotetaan
seurakuntayhteydestä hurskaalla julistuksella ja toivotuksella: ”Jumalan
siunausta. Mene ja unohda ahdistuksesi! Minä rukoilen puolestasi! Halleluja!
Jeesus antaa meille jatkuvan ja hulvattoman riemun koko ajan!”
Jumprahuti!
Kirjoittaja ei muista aivan tarkasti mitä kaikkea eräässä hengellisessä
ohjelmassa puhuttiin, mutta tuo hulvaton tai vastaava riemu mainittiin moneen
kertaan, jonkun naureskellessa suuressa onnessaan! Uskovatko nämä ihmiset
todella tällaisen kiinnostavan todella rikkinäisiä ja ahdistuneita ihmisiä?
Toki voidaan ajoittain kokea todella riemullisia hetkiä, mutta hengellinen
todellisuus tulee todella elävästi esiin kaikkien tuntemassa laulussa: ”Kautta
kärsimysten voittoon…” Tätä sopii itse kunkin miettiä mielessään ja jatkaa itse
tätä kirjoitusta…
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti