Julkaisen tämän kiertokirjeen
hiukan aralla tunnolla. Koska kuitenkin aivan samanlaista on tapahtunut ja
tapahtuu lähes kaikissa hengellisissä yhteisöissä, uskon tämän aukaisevan silmiämme
ja antavan joillekin rohkeutta tulevissa tilanteissa. Samalla se selvittää
monia vieläkin keskuudessamme vaikuttavia asioita.
Kiertokirje
veljille ja sisarille syyskuussa 1994
Tervehdin teitä kaikkia mitä
sydämellisimmin Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja seuraavilla
sanankohdilla:
"Kuunnelkaa
ja kuulkaa minun ääntäni, tarkatkaa ja kuulkaa minun sanojani. Ainako
kyntäjä vain kyntää, kun olisi kylväminen, ainako vakoaa ja äestää maatansa?
Eikö niin: kun hän on tasoittanut sen pinnan, hän kylvää mustaa kuminaa,
sirottelee höystekuminaa, panee nisunjyvät riviin, ohran omaan paikkaansa ja
kolmitahkoista vehnää vierelle? Hänen Jumalansa on neuvonut hänelle oikean
tavan ja opettaa häntä. Sillä ei mustaa kuminaa puida puimaäkeellä eikä
puimajyrän tela pyöri höystekuminan yli, vaan musta kumina lyödään irti
sauvalla ja höystekumina vitsalla. Puidaankos leipävilja murskaksi? Ei sitä
kukaan iankaiken pui eikä aina aja sen päällitse puimajyrällään ja hevosillaan;
ei sitä murskaksi puida. Tämäkin on tullut Herralta Sebaotilta; hänen
neuvonsa on ihmeellinen ja ymmärryksensä ylen suuri." (Jes. 28: 23-29)
"Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava
sinulle ymmärrystä kaikkeen." (2. Tim. 2: 7)
Rakkaat
veljeni ja sisareni, ystäväni, vihamiehenikin. Nyt syyskuussa 1994 tulee
täyteen kolmekymmentä vuotta siitä kun tietoisesti lähdin seuraamaan Herraa.
Olen kiitollinen iankaikkisesti uskolliselle Jumalalle kaikista näistä
vuosista, riippumatta siitä mitä ne ovat pitäneet sisällänsä. Jokainen vuosi,
kuukausi, päivä, on vienyt minua lähemmäksi Häntä, jolla yksin on iankaikkinen
Elämä; joka on Elämä. Olen kiitollinen siitä armosta, että saan olla osallinen
tuohon elämään, ei ainoastaan jonakin sivusta seuraajana, vaan Hänen
palvelijanansa sen palvelustehtävän mukaisesti, minkä Hän armostansa ja ilman
omaa vaikutustani on minulle antanut.
Kaikella on
aikansa, aivan niin kuin Saarnaaja sanoo (Saarn. 3). Aivan samoin on Jumala
kärsinyt tietämättömyyden aikoja, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että
kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus (Apt. 17: 30). Minä uskon koko
sydämestäni siihen, että Herran Jeesuksen Kristuksen paluu on todella lähellä,
oven edessä. Onko meillä vielä varaa olla muka tietämättömiä ja
välinpitämättömiä sen suhteen, mitä Hän mitä kirkkaimman ja selvimmän Sanan
julistuksen kautta on meille tiettäväksi tehnyt?
Tervehdyssanoissamme
todetaan: "Ainako kyntäjä vain kyntää, kun olisi kylväminen, ainako vakoaa ja
äestää maatansa? ...Puidaankos
leipävilja murskaksi? Ei sitä kukaan iankaiken pui eikä aina aja sen päällitse
puimajyrällään ja hevosillaan; ei sitä murskaksi puida." Veljellemme Timoteukselle apostoli Paavali
totesi: "Tarkkaa, mitä sanon; Herra
on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen." 2. Tim. 2: 7. Meidän ei tulisi
enää olla ymmärtämättömiä lapsia, vaan uskon elämässä niin pitkälle edenneitä
varttuneita uskovaisia, että olemme hetkenä minä tahansa saavuttava täyden
miehuuden Kristuksessa. On tiettyjä asioita, joita ei tehdä määrättömästi, on
asioita, joilla on aikansa, hetkensä, oikea kestonsa, mutta joiden jatkaminen
vain tuhoaa kaiken. Paavali toteaa 1. Kor. 3: 9: "Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan
viljelysmaa..." Ei ole kysymys yhdentekevästä maanviljelystä, vaan
meidän tulee erityisesti tässä yhteydessä panna merkille ilmaisut: "...Jumalan työtovereita... Jumalan
viljelysmaa." Jokainen voi ja saa tehdä omalla pellollansa mitä
haluaa, mutta aina kun mainitaan ajatus "Jumalan" tulee meidän
todella tarkata kaikkea tekemäämme, jopa sanomaamme ja ajattelemaamme.
"Puidaanko leipävilja murskaksi? Ei
sitä kukaan iankaiken pui eikä aja sen päällitse puimajyrällään ja hevosillaan;
ei sitä murskaksi puida!" Paavalin mukaan Herra on antava ymmärrystä
kaikkeen. Mutta miten on sellaisen ihmisen kohdalla, joka jatkaa ja toistaa
jotakin sellaista, mikä mahdollisesti kerran on oikein ja hyväksyttävissä, mutta
ei jatkuvasti toistettuna? Jumalan Sanan mukaisesti ja vertauskuvallisesti me
olemme itsekukin kuin vehnänjyvä, viljaa, joka kerran tullaan korjaamaan
taivaallisiin aittoihin. Ihmiselämään liittyy kaikenlaista sellaista, mikä ei
kestä Jumalan kasvojen edessä, ja sentähden jokaista "vehnänjyvää"
puidaan siinä määrin, että se irrotetaan varrestansa, tähkästänsä, kuorestansa.
Mutta kun tämä on tapahtunut, ei itse jyvän ylitse voida enää ajaa
minkäänlaisella muokkauslaitteella, sitä ei enää tule lyödä senjälkeen kun
kaikki tarpeellinen on sille tehty.
Jos me olemme
ylipäätänsä oppineet mitään Herran koulussa, tiedämme me että Hän itse
viljelysmaansa Jumalana pitää huolen kaikesta tarpeellisesta, ja Hän on
pidättänyt itselleen oikeuden viljelysmaansa kaiken kasvun valvomiseen ja
hoitamiseen. Hän on se, joka ruoskii jokaista "vehnänjyvää" ja irrottaa
siitä kaiken siihen kuulumattoman. Tätä tehtävää ei milloinkaan ole annettu
jollekin ihmiselle!
Tähän päivään
asti ovat tietyt ihmiset luulleet omaavansa arvovaltaa sellaisella alueella,
mikä kuuluu yksinomaan Jumalalle. Vastoin Herramme selvää puhetta he toimivat
sellaisilla kuvittelemillansa valtuuksilla, mitkä kuuluvat yksinomaan
enkeleille: "Niin hän vastasi ja
sanoi: 'Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika. Pelto on maailma; hyvä siemen
ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset. Vihamies, joka ne
kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat
enkelit'" (Matt. 13: 37- 39). Jakeessa 28 kysyivät perhenisännän
palvelijat tältä: "Tahdotko, että
menemme ja kokoamme vihamiehen kylvämän lusteen pellostasi?" Meidän
tulee ottaa todella vakavasti se, mitä meille tässä yhteydessä sanotaan: "'En, ettette lustetta kootessanne
nyhtäisi sen mukana nisuakin. Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen
asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa
se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"
Kaikki
tuomiovalta seurakunnassa kuuluu yksin Herralle, joka yksin tuntee ihmisten
sydämet ja todelliset ajatukset. Suurinta murhetta tässä elämässä minulle ovat
tuottaneet veljet ja sisaret, jotka eivät ole mitään välittäneet Jumalan Sanan
todistuksesta, vaan ovat kaikkinensa pyrkineet toimimaan tuomareina Herran
seurakunnan keskuudessa, uskoen omaavansa valtuudet tuomion lausumiseen ja rikkaruohojen
nyhtämiseen oikeaksi katsomastansa paikasta. Nämä ihmiset eivät todellakaan ole
tienneet tai tiedä vieläkään mitä ovat tehneet ja ovat tekemässä, sillä
toimivaltansa ylittämisen lisäksi he ovat tehneet täysin vääriä arvioita.
Meitä tulisi
todella puhutella seuraavien sanojen, jotka hyvin pian ovat oleva
todellisuutta: "Sillä
väkivaltaisista on tullut loppu, pilkkaajat ovat hävinneet, ja kaikki
vääryyteen valppaat ovat tuhotut, ne, jotka sanallansa langettavat ihmisiä
syyhyn ja virittävät pauloja sille, joka oikeutta puolustaa portissa, ja
verukkeilla syyttömän asian vääräksi vääntävät" (Jes. 29: 20-21). On
todella lähellä se hetki, kun Herra itse puuttuu asioihin ja lausuu tuomionsa
jokaisen väärän syyttäjän ylle. Lukekaamme vielä yksi sanankohta: "Syyllisen syyttömäksi ja syyttömän
syylliseksi tekijä ovat kumpikin Herralle kauhistus" (Snl. 17: 15).
Menneinä
vuosina minua vastaan on hyökätty sellaisella tavalla, kuin vain harvoja
vastaan hyökätään. Olen tietyssä määrin pyrkinyt puolustautumaan näitä vääriä
asioita vastaan, ja toisaalta olen vaiennut ajatellen, että jokainen vilpitön
itsestään selvästi ymmärtää, ettei ole kysymys muusta kuin joidenkin ihmisten
pahansuopaisuudesta. Mutta viime aikojen keskusteluista on käynyt ilmi,
etteivät monet ole kaikesta huolimatta ymmärtäneet, että he ovat joutuneet
vihollisen ansaan kuunnellessansa kaikkia näitä panetteluja.
Tuotakoon
juuri tällä kohdalla julki se, että ei milloinkaan, ei milloinkaan, ole kukaan
minua vastaan noussut noudattanut Jumalan Sanaa, niin kuin jo olen selvästi
tuonut esiin vihkosessa, missä esitin jumalallisen järjestyksen niiden asioiden
suhteen; miten veljien ja sisarten välillä seurakunnassa tulee olla. Meidän
Herramme itse sanoo ilman minkäänlaista väärinymmärtämisen mahdollisuutta: "Mutta jos veljesi rikkoo sinua
vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin
olet voittanut veljesi. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai
kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen
todistajan sanalla.' Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle.
Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi
pakana ja publikaani" (Matt. 18: 15-17). Käytännöllisesti katsoen ei
kukaan veli tai sisar ole noudattanut tätä sanankohtaa ja meidän Herramme
selvääkin selvempää määräystä. Siitä huolimatta yhä vielä tänään voidaan sanoa,
niin kuin eräs veli asian julki toi: "Sinua vastaan näyttää olevan todella
paljon hampaankolossa!" Mitä nämä "hampaankolossa" olevat asiat
ovat, siitä tiennevät yksinomaan asianomaiset henkilöt kielellänsä kokeillessa.
Miltä
näyttävät nämä asiat Jumalan Sanan valossa? Jos vuodesta toiseen sidotaan
jonkun ylle sellaista syyllisyyttä, mitä ei edes asianomaiselle ole Sanan
mukaisesti ilmoitettu, niin ovatko tällaiset ihmiset todellisuudessa ottaneet
vaarin kuulemastaan Sanasta?
"Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele
häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän
kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle
anteeksi." (Luuk. 17: 3-4). Miten voisi joku katua ja pyytää anteeksi,
jos asiaa ei ole edes tämän tiedoksi annettu, jos ei ole raamatullisesti
nuhdeltu? Huomatkaamme, että kummassakin kohdassa on kysymys samasta asiasta:
"...jos veljesi rikkoo sinua vastaan... tekee syntiä sinua vastaan".
Ei siis ole kysymys siitä, että joku jonkun toisen puolesta vaatisi anteeksipyyntöä,
vaan jokaisen loukatun tulisi itse huolehtia asian oikaisusta. Ja jos todella
on kysymys kahden ihmisen välisestä asiasta, ja rikkomus on todella tapahtunut,
niin miten on meidän asemamme Herran edessä, jos me vuosienkaan jälkeen emme
voi sydämestämme antaa anteeksi, sillä sanoohan Herra: "...jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan
... niin anna hänelle anteeksi". Ei ole ihme, jos opetuslapset
huudahtivat tämän kuullessaan: "Lisää
meille uskoa." (Luuk. 17: 4).
Niin kuin
eräästä keskustelusta kävi ilmi, on eräskin sisar valmis antamaan minulle
anteeksi, koska hän itsekin on vajavainen ja puutteellinen. Mutta kysymykseni
kuuluu: "Mitä hän on valmis antamaan anteeksi?" Jos minulle ei ole
kerrottu, missä olen rikkonut, niin eikö ole aivan eriskummallinen tilanne
seurakunnan keskuudessa? On syytöksiä syytösten perään, eikä mitään niistä ole
esitetty minulle asianomaisen itsensä taholta! Toisaalta on aivan samantekevää
mitä jotkut ihmiset ajattelevat tai puhuvat, mutta me elämme nyt aivan
viimeisimmissä hetkissä ennen Herran tulemusta. Minun omalla maineellani
sinänsä ei ole mitään merkitystä, sillä onhan minut ryvetetty sellaisella
tavalla kaikessa mahdollisessa, mutta kuoleman ja tästä elämästä pois
ottamisen, ja Jumalan kasvojen edessä, täytyy minun yhä uudelleen esittää
kysymys: "Mitä tietyt ihmiset ovat valmiit antamaan minulle anteeksi ja
mitä eivät, jos kerran kenelläkään ei ole ollut rohkeutta kertoa minulle siitä,
missä kohden olen rikkonut nimenomaan häntä vastaan?" Minä olen kerta kaikkiaan kyllästynyt kantamaan sellaista syyllisyyttä,
mitä ei milloinkaan ole osoitettu todeksi, ei milloinkaan! Kaiken tämän
johdosta on langetettu sellainen määrä syyllisyyttä ja tahroja
palvelustehtäväni ylle, ja samalla Herra ylle.
Minua on
syytetty kaikesta mahdollisesta, hyvin monenkin taholta, mutta aina ovat nämä
syytökset, niinä harvoina kertoina kun niitä edes jossakin vaiheessa on
käsitelty ja tuotu tietooni, osoitettu itsestänsä saatanasta oleviksi.
Tuotakoon aluksi esiin aivan konkreettinen ja vertaansa vailla oleva esimerkki,
jota monet eivät varmistikaan aivan vähällä usko todeksi, mutta joka mielikuvituksenkin
ylittävällä tavalla tuo esiin ihmisten ja vihollisen toimintatapojen
järjettömyyden.
Joitakin
vuosia sitten sain puhelinsoiton veljeltä, joka ei käytännöllisesti katsoen
milloinkaan ole pitänyt yhteyttä kanssani, paitsi silloin kun on mielestänsä
keksinyt jotakin moitittavaa. Nyt, ainakin vuoden tai lähes kahden tauon
jälkeen hän soitti minulle ja aloitti puhelunsa yksinkertaisesti sanomalla:
"Oletko sinä suunnitellut mennä naimisiin sisar sen ja sen kanssa, sillä
kun meillä aikanaan oli paikkakunnallamme kokoukset, sinä menit ennen kokousta
hänen kanssansa pimeään huoneeseen eteisaulasta?" Täytyy sanoa, että tämä
kysymys sai minut haukkomaan henkeäni, enkä totisesti tiennyt pitäisikö minun
itkeä vai nauraa. Mitä tämä veli oikein ajaa takaa, kun hän nyt ainakin vuoden
kuluttua noista kokouksista soittaa minulle ja esittää tällaisen kysymyksen?
Jos hänelle on tarpeen saada vastaus tällaiseen asiaan, niin miksi näin pitkän
ajan kuluttua, ja miten ylipäätänsä voi jotakin tällaista tulla jonkun ihmisen
mieleen? En voi kieltää ajatelleeni jo tuossa hetkessä, että puhunko nyt aivan
terveen ihmisen kanssa, tai onko tämä veli puhunut tästä asiasta terveen
ihmisen kanssa (kuka asian oli nähnyt, sitä ei minulle missään vaiheessa ole
paljastettu)?
Minä muistan
nuo kokoukset ja niiden puitteissa tapahtuneen kuin eilisen päivän. Juuri ennen
kokouksia tuli eräs sisar tervehtimään, ja hän halusi antaa minulle
kirjekuoren, mutta ei toivonut kaikkien näkevän sitä. Niinpä me siirryimme
vaatenaulakoiden ohitse hiukan syrjään siitä, missä oli ihmisiä, mahdollisesti
toisen huoneen puolelle oviaukosta. Mitään ovea ei suljettu, aikaa ei kulunut kuin
hetki. Minä kysyn itseltäni ja mahdollisesti sinultakin, veljeni, sisareni, sanomalla
asian siten kuin se on: onko meidän keskuudessamme todella riivattuja ihmisiä,
jotka niin täysin ovat saatanan vallan alla, että näkevät asioita, jotka
yksinomaan ovat tarkoitetut palvelemaan pimeyden voimia? Kaikkein
kauhistuttavinta tässä on se, että minulle tällainen kysymys esitetään vuoden
tai vuosien kuluttua! Kuinka moni on kuullut tämän ihmisen kertomuksen? Kuinka
monelle siitä on vihjailtu tai puhuttu, ennen kuin minä edes saan tietää siitä?
Luulisi kylmien väreiden käyvän veljen selkäpiissä, joka yleensä rohkenee
esittää tällaisen kysymyksen, niin pitkän ajan kuluttua. Millainen vastuu on
yksin hänellä, kun ei aikaisemmin ole asiaa selvittänyt?
Miksi kerron tämän
asian? Siksi, etten toivo kenenkään veljen tai sisaren joutuvan turmioon näiden
asioiden tähden, sillä tämä ei ole ainoa tapaus, vaan yksinomaan räikein
esimerkki siitä, mitä vihollinen keskuudessamme tekee. Ottakaamme silmäimme
eteen, mitä itse Kaikkivaltias Jumala sanoo: Snl. 17: 15. "Syyllisen syyttömäksi ja syyttömän syylliseksi tekijä ovat
kumpikin Herralle kauhistus." Mitä on Hänelle sitten sellainen
henkilö, joka perustaa kaiken täysin keksittyyn asiaan? "Älkää tehkö vääryyttä tuomitessanne; älä ole puolueellinen köyhän
hyväksi äläkä pidä ylhäisen puolta, vaan tuomitse lähimmäisesi oikein. Älä
liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen
Herra. Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi
hänen tähtensä syynalaiseksi. Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia
vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra." (3. Moos. 19: 15 15).
Mitä saavat
tällaiset asiat aikaan muuta kuin sen, että vihan pitäminen, ilman mitään
todellista syytä, saa entistä suurempaa sijaa niiden keskuudessa, joiden
todellakin tulisi rakastaa lähimmäistänsä niinkuin itseänsä. Huomatkaamme, mitä
sanotaan näiden ajatusten lopuksi: "Minä
olen Herra!" Kysymykseni kuuluukin: Olemmeko ollenkaan selvillä siitä,
kenen kanssa olemme tekemisissä?
Erikoisesti on
vielä tänäkin päivänä kysymys siitä saatanallisesta toimenpiteestä, minkä eräs
veljenäni pitämä henkilö pani vireille noin puolitoista vuotta sitten. Olen
mielestäni tyhjentävästi tuonut julki mistä kaikessa oli kysymys, mutta
ilmeisestikään eivät juuri ne ihmiset, joiden kaikki kirjoittamani olisi tullut
lukea, ole lainkaan perehtyneet siihen, mitä minä omalta osaltani
puolustuksekseni toin esiin.
Minä en
aikoinaan katsonut tarpeelliseksi paneutua lainkaan niihin asioihin, mitä tämä
henkilö parikymmentäsivuisessa kirjeessänsä toi julki ja lähetti kaikille
tietämillensä tutuilleni. Hänen ainoa tarkoituksensa oli, niin kuin hän
minullekin kirjoittamassaan kirjeessä sanoi: Tee parannus ja jätä jumalanvaltakunnan
työsi! Jo puhelimessa uhkaillessansa hän toi julki sen, että hän halusi tehdä
täydellisesti lopun kaikesta toiminnastani, lähettäen kopion saastakirjeestänsä
vielä ulkomaillekin.
Minua on
suuresti ihmetyttänyt se, että niin monet todella uskoivat tämän saatanallisen
panettelukirjeen esittämiin asioihin, vaikka useampikin veli ja sisar sanoi
minulle jo tuolloin: "Tätä kirjettä ei ole kirjoittanut terve henkilö, ja
jokainen vähänkään ymmärrystä omaava huomaa heti mistä on kysymys. Kukaan
todellinen uskovainen ei kirjoittaisi jotakin tällaista!"
Jumala on
minun todistajani, että mitä tässä esitän, on totuus niin Hänen kuin Jumalan
seurakunnankin edessä. Jälleen kerran yksi henkilö, joskin kaikista muista
tapauksista vääryydessä ylitse kohoava, asetti ylleni kaiken sellaisen, mitä
itse väärin teki ja ymmärsi. Jo yksinomaan asiat, mitä hän esitti minun tehneen
veli ja sisar X:ää ja heidän elämäänsä vastaan, olivat täysin valheelliset. Kun
X-veli yritti oikaista näitä väärin esitettyjä ja valheellisia asioita, ei
kyseinen henkilö suostunut edes kuuntelemaan. Samoin oli erään toisen henkilön
kohdalla, jonka puheita esitetään täysin väärässä valossa. Kysymykseni
kuuluukin, että jos jo näin monta asiaa on valheellisesti ja saatanallisessa
hengessä esitetty, niin voiko ylipäätänsä uskoa mitään muutakaan? Totisesti, ei
ole syytä, sillä kaikki on vääristeltyä totuutta tai suoranaista valhetta!
Tuotakoon
jälleen kerran esiin: "Jos minä olen rikkonut jotakuta vastaan, niin miksi
ei asianomainen ole siitä minulle mitään sanonut? Onko mitään järkeä siinä,
että henkilö, jolla ei todellisuudessa ole mitään tekemistä meidän kanssamme,
esittää vaatimuksen anteeksipyytämisestä asioissa, joissa todellisuudessa hän
itse on rikkonut?"
Yksi asioista,
joista minua tuossa kirjeessä syytettiin oli se, että minä olen puhunut pahaa
niin monista ihmisistä, ennenkaikkea X:stä ja X:tä ja ties kenestä. Minä tiedän
että kaikki ovat halukkaita antamaan minulle anteeksi pahan puhumiseni, ja
useimmat ovatkin antaneet anteeksi, mutta mitä minä olen puhunut pahaa? Ainoa
todistaja pahanpuhumiselleni on tämä syytteen nostanut henkilö!? Mutta mitä
todellisuudessa on tapahtunut, mitä on puhuttu pahaa? Saanko kertoa siitä nyt
kun asiasta on kulunut näin paljon aikaa, niin että pahin kuoha on laskenut?
Tämä nimeltä
mainitsematon henkilö tuli keskuuteemme vaivihkaa, esiintyen hyvin hurskaana ja
tavallaan miellyttävänä. Hänellä oli ollut vaikeuksia avioliitossansa, ja tämän
parissamme olemisen aikana hänelle tuli avioero. Kuten kaikki tietävät, en kyllä
käsitä mistä, on minun ja vaimoni avioliittoa leimannut melkoinen määrä
vaikeuksia aivan alusta alkaen. Itse emme näistä asioista ole niinkään paljoa
puhuneet, vaan tietyt ihmiset ovat vähitellen vuodattaneet julkisuuteen asian
kerrallaan, lähinnä rippisalaisuuksina, sillä ei milloinkaan ole vaimoni
tarkoittanut näitä asioita toisille puhuttavaksi. Luonnollista on, että tuon
veljen ja minun välille syntyi tietynlainen ymmärrys, ja puhuimme keskenämme
kahtena kärsivänä veljenä.
Minua on
kuitenkaan tuskin milloinkaan pelottanut jonkun ihmisen kohdalla siinä määrin
kuin tuon veljen, ja kirjoitinkin siitä hänelle kirjeessä. Käytännöllisesti
katsoen hän vieraili jokaisen tuntemamme ihmisen luona tavalla tai toisella,
saadakseen tietää millaisia ihmisiä tämän sanoman piirissä on. Hän kävi
kaikenlaisissa mahdollisissa kokouksissa ja tutkaili kaikkea omalla, hyvin
ankaralla ja ahdasmielisellä tavalla, tuoden minulle julki moneen kertaan,
ilman minkäänlaista väärinymmärtämisen mahdollisuutta: Kaikki ne ihmiset, joihin
hän oli tutustunut, olivat jotakin sellaista, mikä ei kelvannut hänelle, kuka
oli liian maallinen, kenellä oli televisio kotonansa (sellaiseen kotiin hän ei
milloinkaan enää astuisi jalallansa!), kuka oli mitäkin. Jumala on todistajani, että hän ei löytänyt ketään itsellensä kelpaavaa
veljeä tai sisarta joukostamme!
Kuinka monta
kertaa sanoinkaan hänelle, ettei hänen tällaisella tavalla tule tuomita ja
arvostella ihmisiä, sillä emmehän me tiedä, mitä Jumala vielä voi tehdä näissä
ihmisissä. Ovathan he joka tapauksessa, vajavaisuudestaan huolimatta, tulleet
mukaan tähän Jumalan työhön. On turha mennä yksityiskohtiin kaikessa tässä,
mutta hänelle jokainen teistä, veljeni ja sisareni, olitte maailmallisia,
kylmenneitä kristittyjä. Oli vain yksi poikkeus, jota hän piti todellisena
veljenä, yksi nimeltä mainitsematon veli Etelä-Suomesta. Mitä hän minusta
ajatteli todellisuudessa, siitä en ole milloinkaan päässyt perille, mutta koska
oli niin paljon minun kanssani tekemisissä, oli hänellä kai jotakin toivoa minun
suhteeni.
Koko ajan oli
vaatimus: "Markku-veli, jos me todella olemme veljiä, on meidän voitava
puhua kaikista asioista! Meillä ei saa olla mitään salaisuuksia!" Minä en
usko tällaiseen kristillisyyteen ja sanoinkin hänelle siitä. Mutta tyhmyydessäni
keskustelin hänen kanssaan, kun kaikesta huolimatta pidin häntä aitona
kristittynä, joka ymmärtää mikä kuuluu julkisuuteen ja mikä on veljien välistä
keskustelua. Meillä kummallakin oli palava tuska sydämessämme: "Mistä
johtuu kaikki tämä tilanne, joka nyt vallitsee seurakunnan keskuudessa?"
Luonnollisestikin keskustelimme eri ihmisistä ja asioista, sen paremmin
haukkumatta tai panettelematta ketään. Minä omalta osaltani kerroin aivan
käytännön ja todellisuuden pohjalta kaikesta siitä mitä oli tapahtunut, miksi
ymmärsin sen ja sen veljen tai sisaren eristäytyneen toiminnastamme ja mitä
saatoin kuvitella itsekullakin olevan minua vastaan, sillä kaikki nämä olivat
kysymyksiä, joihin hän halusi vastauksen, niinkuin minä itsekin. Me rukoilimme
yhdessä kaikkien puolesta, nimenomaan pyytäen Herralta korjausta vallitsevaan
tilanteeseen. Tuolla henkilöllä oli aivan selvä vastaus kaikkeen, ja hän toikin
se esiin useaan kertaan: "Markku-veljeni, sanoudu täydellisesti irti
tällaisista ihmisistä, ja aloita aivan uusi ja oma toiminta, välittämättä
kenestäkään entisistä ihmisistä!" Omalla tavallaan hän oli tietyssä määrin
oikeassakin, osittain, tietyillä alueilla. Mutta uskooko kukaan minua, jos
sanon, että nimeltä mainiten hän kertoi kenestä tuli sanoutua irti?
Jostakin vielä
tänäkin päivänä minulle käsittämättömästä syystä tämä henkilö loukkaantui
minuun, ja käänsi käytöksensä todella vihamieliseksi, haluamatta kuulla mitään
selittelyjä. Kun sitten tämä suuttumus tuli julki, kuului kaikki aivan toisella
tapaa: "Markku on puhunut pahaa näistä ja näistä jne." Kuka todella
puhui pahaa, tarkoitti pahaa? Jumala on todistajani, etten koe minkäänlaista
syyllisyyttä puheistani, enkä ole kenestäkään tuttavastani puhunut pahaa. Minä
ainoastaan voin pyytää anteeksi tyhmyyttäni ja hyväuskoisuuttani, että yleensä
antauduin johonkin keskusteluihin tämän henkilön kanssa. Toistettakoon vielä,
minua kehotettiin sanoutumaan irti näistä ihmisistä, koska he olivat niin
maailmallisia ja kylmenneitä uskovaisia, antaen ymmärtää ettei heidän kanssansa
kannattanut olla missään tekemisissä.
Kun yksi
veljistä puhelimessa toi minulle julki kiitollisuutensa tällaisen kirjeen
julkaisemisen johdosta, sanoi hän myöskin: "Me olemme aina tienneet nämä
asiat!" Menemättä yksityiskohtiin, koska en Jumalan edessä tunne mitään
tarvetta siihen tällaisten suoraan saatanasta lähtöisin olevien syytteiden
kohdalla, tuotakoon julki vielä yksi asia. Tiesin että tämä henkilö etsi kuumeisesti
itsellensä uutta vaimoa, ja hän tiesi elämäni olevan vaikeaa. Jumala on
todistajani, että juuri tämä henkilö, uskoen että tietylle sisarelle olisi
piakkoin mahdollisesti tuleva avioero, suorastaan yllytti minua suunnittelemaan
avioliittoa tämän henkilön kanssa. Luonnollisestikin minä näin asian mahdottumuuden
ja estelin kaikin mahdollisin tavoin, koska en nähnyt olevan minkäänlaista
tulevaisuuden kuvaa sellaisessa liitossa, koska oli kysymys naimisissa olevasta
sisaresta. Mutta tämän henkilön näkemyksen mukaisesti hän oli vapaa menemään
naimisiin, koska syy oli miehessä.
Uskooko minua
kukaan vai uskotaanko mieluummin panettelijaa? Usein olen ajatellut tämän työn
puitteissa nimenomaan sitä, mitä Herramme sanoi: "Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te
uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?" (Joh. 3: 12).
Hyödyttääkö minun kertoa mitä todella on tapahtunut, jos ei kukaan usko? Jos
minua ei uskota maallisissa asioissa, niin uskooko kukaan taivaallisissa?
Henkilö, joka itse sellaisella ehdottomuudella esitti minulle, että minun
tulisi mennä naimisiin tämän sisaren kanssa, paheksuu panettelukirjeessänsä,
että naimisissa oleva Markku - veli on suunnitellut sen ja sen sisaren kanssa
naimisiin menemistä? Minulle tällaisen syytteen esittäminen on jotakin niin
tavatonta, kaiken muun ohella, että en voi sanoa muuta kuin mitä Herramme sanoi
aikanaan: "Minkätähden te ette
ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te
olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut
murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole.
Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja
sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden" (Joh.
8: 43-45). Tätä sanankohtaa ei ole osoitettu veljilleni ja sisarilleni, vaan
sinne, mistä kaikki väärä on lähtöisin!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti