Kirjoitus vuodelta 2001
Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan
kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen. (Saarnaaja 8: 9)
Saarnaajan kirjan kolmannessa luvussa
puhutaan määräajasta ja ajasta.
On monenlaisia aikoja eri asioita varten.
Tässä kohden haluaisin kuitenkin aluksi
korostaa erästä aikakäsitettä, jonka pohjalta meidän nyt tulee nähdä kaikki ensisijaisesti
omassa elämässämme ja toissijaisesti jokaisen elämässä. ”Tänä päivänä, jos te kuulette
hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne.” (Hebr. 4: 7). Kuinka
kiitollisia meidän tulisikaan olla siitä, että on vielä tämä päivä, armon
päivä, meidän nykyhetken olevaisuutemme! Meillä on mahdollisuus tutkistella
kaikkea tapahtunutta ja tällä hetkellä tapahtuvaa, ja siten pyrkiä löytämään
vastaus niihin asioihin, jotka vaikuttavat meihin niin yksilönä kuin seurakuntanakin.
Tämän tutkistelun ei kuitenkaan tulisi tapahtua inhimillisen järjen avulla,
vaan niin kuin tekstimmekin osoittaa, kaikki todellinen asioiden arvioiminen
tapahtuu kaukana järkiperäisestä, nykyään vallitsevasta näkemyksestä. Vain
sydämessämme me voimme osallistua kaiken näkemämme ja kokemamme terveeseen
pohdintaan.
Kun Sana puhuu siitä, että on parempi mennä
surutaloon kuin ilotaloon, tuo se silmiemme eteen sen tosiasian, että kaikki
tässä maailmassa on Jumalan iankaikkisuutta lukuun ottamatta sidottu
katoavaisuuteen ja kuolemaan. Mitään todellista elämää ei voi olla ilman että
hyväksymme kuoleman todellisuuden, ei pelottavana ja ahdistavana uhkana, vaan
kiitollisuutena jokaisesta päivästä, jonka saamme elää tämän maan päällä.
Minä en kirjoita tätä nyt uskovaisena
uskovaiselle, vaan ajattelen jokaista ihmistä, jokaista ihmisolentoa, jokaista
lähimmäistäni.
Saarnaaja oli saanut armon Jumalan edessä, ja
hän omalla tavallaan toi esiin elämän asioita asettaen suuren määrän
kysymyksiä, ei epäilynä, vaan saadakseen meidätkin ajattelemaan tavalla, joka
suo jokaiselle yksilölle mahdollisuuden itse ratkaista elämäänsä liittyvät
asiat. Suotakoon minun sanoa jo tässä kohden rohkaisuksi ja lohdutukseksi
jokaiselle lukijalleni, että minä uskon Jumalan olevan niin suuren
rakkaudessaan, ettei Hän pakota ketään mihinkään. Hän ei pakota omia ajatuksiaan
yhdellekään ihmiselle, vaan ihmismielen käsityskyvyn ylittävässä rakkaudessaan
hän on antanut jokaiselle vapauden päättää omaan elämäänsä liittyvistä
asioista. Jumala ei pakota ketään kadotukseen, paikkaan, jota kutsumme
helvetiksi, vaan jokainen sinne joutuva suorastaan itse on omien valintojensa
kautta päättänyt mennä sinne.
Viime aikoina on sydämelleni kaiken muun
ohella puhunut mitä vakavinta ja rakkaudellisinta kieltä se, mikä tulee julki
Ilmestyskirjan kolmannessa luvussa, jakeessa 20: ”Katso, Minä seison ovella ja
kolkutan!” Suuri, iankaikkinen, näkymätön, kaikkivaltias Herra ei tule
kenenkään sydämeen pakolla, eikä pakota millään tavalla. Verratkaamme tätä
siihen, millaisella innolla ja paatoksella jotkut ihmiset yrittävät tavalla tai
toisella pakottaa meidät johonkin. Kuinka tuskaisesti ja näkyvän hädän
heijastuessa niin äänestä kuin silmistäkin, ovat useat ihmiset tuoneet viime
aikoina minulle julki sen, kuinka heidän sielunsa suorastaan on alkanut inhota
kaikkea sitä pakottamista, mikä vallitsee nykyisessä niin sanotussa
seurakunnassa, uskonnollisissa yhteisöissä ja kirkkokunnissa. Onko häpeä
heidän, vaiko niiden, jotka hengellisiä asioita julki tuovat? Sen ratkaiskoon
itse kukin sydämessään.
Kaikkivaltias Jumala, joka toi julki oman
täyteytensä inhimillisessä hahmossa Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, esitti
selvästi sen, että jokaisella ihmisellä on itsellään ratkaisuvalta häntä
koskevissa asioissa. Vaikka Herra onkin niin suuri, että Hänestä sanotaan Ilm.
3:7: ”Näin
sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan
sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa”, ei Hän kuitenkaan tällä
jumalallisella arvovallallaan avaa kenenkään sydäntä väkisin! Hän ei tunkeudu
keneenkään ihmiseen pakolla! Hän seisoo meidän sydämemme ovella ja kolkuttaa;
jokainen saa itse päättää avaako vai pitääkö sydämensä oven suljettuna. Eikö
tämä ole sanoinkuvaamattoman valtava ja kaikista inhimillisistä pakotuksista
vapauttava evankeliumin Sana meille jokaiselle!
Se, että Jumala ei pakota meitä mihinkään, ei
tee Hänestä jossakin mielessä pienempää tai heikompaa Jumaluudessaan, vaan
päinvastoin: Hänen rakkautensa on niin suuri ja valtava, että Hänellä on varaa
jättää ratkaisu jokaiselle henkilölle. Eikö meilläkin tulisi vallita
sydämessämme tämän valtavan ja ymmärtäväisen Rakkauden, niin että kenenkään
lähimmäisemme ei tarvitsisi tuntea ”pakkoa” meidän seurassamme, saati sitten
puheissamme?
Vain kuolevaisuutemme tunnossa me pystymme
elämään mielekästä elämää tässä hetkessä jossa juuri olemme. Kuinka monen elämä
liukuukaan iankaikkisuuteen tulevan odottamisessa ja menneistä puhumisessa!
Jumalan tarkoitus on, että me elämme
tässä päivässä ja juuri nyt, sillä sehän on todellisuudessa ainoa elämämme,
mikä meillä tämän maan päällä on! Menneisyys on auttamattomasti ohitse, ja
tulevaisuudessa eläminen tänään voidaan luokitella sielulliseksi sairaudeksi.
Kuinka moni onkaan tässä mielessä taivaallisen Terapeutin tarpeessa!
Minä en kirjoittaisi tällä tavalla, ellen
omassa elämässäni olisi joutunut pakottavien seikkojen johdosta tutkistelemaan
itseeni liittyviä asioita kuolema kasvojeni edessä. Minä olen tuntenut, että se
on vastuuni ensisijaisesti itseäni kohtaan, eikä yhtään sen pienemmässä määrin
jokaista lähimmäistäni kohtaan!
Joskus vuosia sitten jouduin välähdyksen
omaisesti kohtaamaan tilanteita, joissa kuolema, tai sanottaisiinko
iankaikkisuus, oli kuin käden ojentamisen päässä. Olimme sienimetsässä
silloisen asuntomme läheisyydessä. Puusto oli hyvin tiuhaa kuusikkoa, ja valoa
pääsi tunkeutumaan vain rajoitetusti korkeiden puiden lävitse. Tunnelma oli
hiukan aavemainen työntyessäni tahtomattani hämähäkinseittien lävitse, joita
tuskin pystyi havaitsemaan ennen kuin oli niiden keskellä. Ojentaessani kättäni
sieniä kohti koin sanoin kuvaamattomalla tavalla tunteen tai tietoisuuden, jota
varmastikaan sitä ennen en milloinkaan ollut kohdannut. Minä olin juuri nyt
tässä, mutta mikä takasi sen, että vielä sienen maasta nostettuani olin samassa
olotilassa? Kehoni toki oli siinä, mutta entä se, mitä minä todellisuudessa, syvimmältäni
olen? Pystyykö ihmismieli käsittämään sen, mitä merkitsee olla juuri tässä, ja
hetken kuluttua ajan ulkopuolella, poissa tästä elämästä? Se ei ollut pelottava
kokemus, mutta se sai minut ajattelemaan vastuutani omasta elämästäni,
teoistani, sanoista, asenteistani, ajatuksistani. Aika on niin lyhyt,
katoavainen. Iankaikkisuus on jokaisen edessä kuoleman muodossa, mutta sen
hetkeä ei kukaan tiedä ennen kuin kokee sen.
Vastaavanlainen kokemus oli varmaankin juuri
noihin aikoihin ollessani poikani kanssa saunassa. Tultuamme löylystä istuin
pesuhuoneen penkillä vilvoittelemassa poikani pestessä itseään. Koin sanoin
kuvaamattoman voimallisena elämän lyhyyden ja haurauden. Poikani oli jo yli
kaksikymppinen ja itse lähenin viiden kymmenen rajaa, jolle ihmismielissä
varmaankin on annettu liioiteltu merkitys. Sisäinen ääni kuulutti voimallisempana
kuin milloinkaan elämäni aikana: ”Poikasi on elänyt jo ainakin neljänneksen
siitä ajasta, mikä hänellä kaiken todennäköisyyden mukaan tämän maan päällä on;
itse olet elänyt jo yli puolet omasta elinajastasi, tajuatko, mitä merkitsee
se, että sinua ei enää ole tämän maan päällä? Aivan yhtä alastomana kuin tuossa
seisoo poikasi, aivan yhtä alastomana kuin itse istut siinä penkillä, olet sinä
lähtevä tästä elämästä. Mitään et voi ottaa mukaasi; vain se, mikä on
sielussasi, todellisessa olemuksessasi, se kulkee sinun mukanasi.”
Minä en masentunut, en tuntenut pelkoa, koin
vain tietynlaista käsittämätöntä neuvottomuutta. Samanaikaisesti jokin pyrki
tutkistelemaan itseäni ja valmiuttani täältä lähtemiseen.
Nämä samat tuntemukset ja ajatukset ovat
entistä suuremmalla voimallisuudella olleet lähelläni viime kuukausien aikana.
Aivan konkreettisesti, ilman tappavaa ruumiillista sairautta, olen joutunut
kokemaan sen väistämättömän tosiasian, että minun on ratkaistava haluanko elää,
vai olenko valmis kuolemaan tuhoavien asioiden keskellä. Kaikella on ollut
aikansa, nyt on elämääni tullut toisenlainen aika – aika kohdata niin elämä
kuin kuolemakin ”tänä päivänä”, ennen kuin on liian myöhäistä!
Meitä tuhoavat monenlaiset voimat, enkä halua
ainakaan tässä yhteydessä mennä yksityiskohtiin. Sydämelläni on ollut valita
tuo Saarnaajan kirjan jae kaiken tutkistelumme otsikoksi, koska koen sen tuovan
enemmän kuin mikään muu Pyhän Kirjan kohta esiin sitä, mikä omassa elämässäni
on ollut tuhoamassa kaikkea sitä, mitä pidän ihmiselämässä arvokkaimpana ja kalleimpana.
Vain tuskan ja ahdistuksen, kuoleman
kohtaamisen kautta, näyttää kulkevan ainoa tie siihen, mikä iankaikkisuutta
ajatellen palvelee parhaaksemme. Ei ainoastaan yksilön parhaaksi, vaan myös
lähimmäisen parhaaksi. On pakko, ei Jumalan pakottamana, vaan itse elämään
liittyvien asioiden johdosta tehdä itselleen selväksi, mikä elämään kuuluu ja mikä ei!
Tässä onkin todella suuri ongelma, mutta myös
äärettömän riemullisen löytämisen mahdollisuus. Elämääni ei kuulu kaikki se,
mitä siinä on, koska itse en ole läheskään kaikkea valinnut ja itselleni
hyväksynyt. Jumala ei ole kaikkea elämääni tuonut, en minä itsekään. Mutta niin
armollinen Jumala kuin minä itsekin, olemme sallineet monia asioita, joista
joudumme toteamaan, että kaikella on oma aikansa, ja että nyt, aivan varmasti,
onkin toinen aika, jolloin minulla inhimillisenä ihmisenä, Jumalalta elämäni
saaneena, on oikeus ja jopa velvollisuus tehdä inventaario, ja armottomasti sulkea ulos elämästäni kaikki
sellainen, mikä siihen ei kuulu. Miksi? Koska en yksinkertaisesti enää
jaksa elää kaiken sen kanssa, mikä ei palvele parhaakseni, vaan tuhoaa minua!
”Kärsi, kärsi vaan, kirkkaamman kruunun
saat!” on sanonta, jonka olemme kuulleet niin usein ja sellaisissa tilanteissa,
ettemme todellisuudessa enää vakavasti yhdistä sitä hengellisiin asioihin. Minä
olenkin halukas muovaamaan sen uudelleen tietynlainen ironisuus mielessäni
kaikkea hurskastelevaa kärsimistä kohtaan: ”Kärsi, kärsi vaan, mustemman kärsän
saat!” Eikö jopa rimmaakin paremmin!
Kuuluisa mielenterveyttä koskevia kirjoja
kirjoittanut henkilö on tuonut julki ajatuksen, joka suuresti on puhutellut
minua, ja saattanut monet asiat aivan toiseen tärkeysjärjestykseen: ”Me
makaamme maassa ja ihmettelemme sitä, että kasvomme ovat täynnä jalanjälkiä!”
Minulle on tullut ennen näkemättömällä vakavuudella
hetki, jossa koko olemukseni ja sisimpäni huutaa niin Jumalan kuin ihmistenkin
puoleen: ”Kaikella on ollut tarkoituksensa ja aikansa, mutta näin en halua, en
voi, en pysty jatkamaan! Jumalan käsissä on koko elämäni, mutta on myös tullut
aika, jolloin en enää halvenna Herraani pitämällä Häntä jonkinlaisena ”karamelliautomaattina”,
josta aina rukoukseni tai huokaukseni seurauksena putoaa jotakin hyvää.” Samoin
eivät kaikki asiat muutu hartaimmankaan rukouksen tai paaston tai hurskaan
elämän johdosta, vaan meidän on noudatettava sitä, mitä myös on Pyhään Sanaan
kirjoitettuna: ”Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata on?” (Luuk. 12:
56) ja ”Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.”
(2. Tim. 2: 7)
”Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan
kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen.”
Saarnaaja 8: 9
Mitä tarkoittaa
johdantonamme olevan sanankohdan käsite: ”…jolloin
ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen?” Siihen haluan
mennä tulevien tutkistelujemme aikana mahdollisimman seikkaperäisesti, koska
uskon sen palvelevan hyvin monia lähimmäisiäni. Muistuttakaamme mieleemme vielä
kerran se tosiasia, johon uskon kaiken kokemani perusteella lujemmin kuin
koskaan aikaisemmin: Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat,
mutta Jumala ei pakota ketään ottamaan vastaan jotakin. Hän on todella
kaikkivaltias Jumala, jonka Rakkaus meitä kohtaan on niin valtava ja
ihmismielelle käsittämätön, että Hänellä on varaa siihen; ja jos kerran
Jumalalla on varaa siihen, tulisi jokaisella Hänen lapsellaan olla varaa
siihen. Vakuutan siis sinulle, veljeni, sisareni, ystäväni, lähimmäiseni, että
tämä on totta. Jos se vaikuttaa uskomattomalta puheelta jonkun koko ikänsä Herraa
palvelleen vajavaisen palvelijan suusta, uskon sinun vakuuttuvan siitä näiden
tutkistelujemme aikana.
Minä tunnustan avoimesti,
minua on petetty monissa asioissa hengellisyyden varjolla, ja suuri epäilykseni
on, että sinuakin on petetty. Mutta näin ei tarvitse, eikä myöskään tule
jatkua. Minä en saarnaa luopumista
Jumalasta ja Hänen Sanastaan, mutta minä saarnaan sinulle epäilystä kaiken sen
suhteen, mikä kulkee kristillisyyden ja hengellisyyden ja uskonnollisuuden
nimen alla, mutta mikä kuitenkaan ei ole missään suhteessa pyhää eikä
tottakaan. Meitä on petetty! Mutta katkeruus ei tuo mitään uutta eikä apua
meille; sen sijaan meillä on oikeus olla oikealla tavalla vihainen kaikkea sitä
kohtaan, mikä on saanut niin suuren sijan ja vaikutusvallan elämässämme ilman
suoranaista haluamme; me vain emme ole omanneet kyllin rohkeutta
vastustaaksemme tiettyjä asioita, ehkä siitä syystä, että meihin on kylvetty
pelkoa seuraavanlaisilla hurskailla sanonnoilla:
-
Jos sanot sanankin tätä
vastaan, et voi pelastua, tai olla osallinen siihen, mitä minä sinulle tarjoan!
-
Sinä et saa arvostella
kuulemaasi, vaan se tulee uskossa ottaa vastaan!
-
Jumalan asiat ovat niin
vaikeatajuisia, ettet sinä niitä voi ymmärtää, sinun on kuitenkin uskottava
kaikki. (Palauttakaamme mieliimme pimeä keskiaika ja kielto lukea Raamattua).
-
Todellinen pelastus on
ainoastaan meidän keskuudessamme!
-
Älä mene minnekään muualle
kokouksiin. Vain meillä on puhdas Sana ja Jumalan totuus!
-
Älä kuuntele ketään muuta
kuin sitä ja sitä henkilöä!
-
Älä ole missään tekemisissä
sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät usko täsmälleen samalla tavalla kuin
me!
-
Kenelläkään muulla ei ole
oikeutta saarnata, kuin tällä yhdellä Jumalan armoittamalla julistajalla!
Tätä luetteloa voitaisiin jatkaa loputtomiin,
mutta siitä ei olisi mitään hyötyä, sillä jokainen tietää mitä tarkoitan.
Tämän elämän tragedia on siinä, ettei kaikki ole sitä miltä se näyttää.
Ei jokainen uskovaisen nimeä kantava ole todella sitä, mitä hänen tulisi olla.
Ei ole mitään ihmettelemistä siinä, jos on sotia ja taisteluja ja kaikenlaista
riitaisuutta ja toisen lyömistä niin sanotun maailman keskellä. Meidän
tarvitsee vain lukea sanomalehtiä ja seurata uutisia televisiosta nähdäksemme,
että ihminen tekee toiselle kaikenlaista pahaa ylitse villeimmänkin mielikuvituksen.
Mutta miten on niin sanotun hengellisen elämän suhteen? Jos kaiken
kärsimyksen näkeminen maailmassa on ahdistavaa ja tuskastuttavaa, niin onko
sitten seurakuntien ja erilaisten hengellisten yhteisöjen kohdalla jokin
poikkeus? Tuskin, juuri siitä uskon lainaamassamme Saarnaajan kohdassa olevan
kysymys. Tuskin missään muualla vallitsee sellainen ristiriita oikean ja väärän
välillä, kuin mitä on niin sanottujen uskovaisten kohdalla. Minua, meitä on
petetty mitä törkeimmällä tavalla!
Me olemme olleet sinisilmäisiä tai hyväuskoisia, tai jos emme ole
olleet kumpaakaan, olemme päätämme puistellen alistuneet joko pelosta tai
rauhan säilyttääksemme asioihin, joilla ei ole sitten höykäsenpöläyksenkään
vertaa tekemistä jumalallisten asioiden kanssa. Suotakoon anteeksi tämä
sanontatapa, mutta se vastaa sitä tunnetta, joka vallitsee sydämessäni. Vai
miten on meidän kohdallamme? Onko kaikki hyvin, olemmeko onnellisia ja
tasapainoisia kaiken sen keskellä, minkä olemme joutuneet kohtaamaan pakosta?
Olenko minä jostakin syystä erehtynyt ja luullut muidenkin kokeneen samaa: ”Ihminen
vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen!”
Minä uskon koko sydämestäni,
että on viimeinen hetki, aika, käsittää se, mikä nyt on tärkeintä meille
jokaiselle. Kaikella on oma tarkoituksensa ja merkityksensä, mutta eikö jo
pelkkä loogisuus sano sen, että nämä niin moninaiset asiat eivät ole olemassa
jonakin instituutiona, mitä ei mikään voi horjuttaa, vaan ne ovat asioita,
joiden syvällisin merkitys piilee siinä, että ne haluavat provosoida meidät
tekemään ratkaisuja puolesta tai vastaan. Ihminen,
joka vain nielee kaiken ja hyväksyy kaiken, ei jonkin ajan kuluttua enää olekaan
todellinen ihminen sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan enemmänkin kuin
purjeeton ja peräsimetön laiva, jota kaikki maailman tuulet heittelevät sinne
tänne.
Uskon, olen vakuuttunut
siitä, että meillä on myös oikeus sanoa: ”Minä
olen Jumalan luoma ihminen, jolla ei ole vain velvollisuuksia, vaan myös oikeuksia.
Jos kerran Jumala ei väkisin tunkeudu minuun, miten sitten jollakin ihmisellä
voisi olla oikeus siihen!? Minulle ei enää saa tehdä mitä tahansa, minä kiellän
sen!”
Uskomatonta puhetta, käsittämätöntä uskovaisen suusta tai kynästä!
Mutta minä vajavaisena ihmisenä ja uskovaisena ja jumalanvaltakunnan työntekijänä
näen siinä ainoan vastauksen meidän ongelmiimme ja tilanteisiimme. Minusta on
tullut realisti sanan varsinaisessa merkityksessä. Saako uskovainen olla sitä?
Mitä realisti tarkoittaa, eikö sillä ole huono kaiku hengellisissä piireissä?
Eihän uskovainen voi olla realisti, kun jo itse sana ”uskovainen” puhuu
enemmänkin tuonpuoleisesta ja näkymättömästä?
Minä olen aina uskonut, ja
olen nyt vakuuttunut siitä, että todellinen uskovainen on realistisin, todellisuuteen
pitäytyvin ihminen maan päällä, joka seisoo kaksin jaloin kaikissa
kohtaamissaan tilanteissa ja hetkissä!
Minä haluan olla
todellisuudentajuinen, sillä pilvilinnoissa eläminen ei pidä ketään pystyssä
sen paremmin, kuin mitä pilvi kannattaa lentokonetta. On hienoa liukua taivaan
sinessä kuvitelmissaan, mutta todelliset ongelmammehan ovat kai täällä maan
päällä?
Minä en halua masentaa
itseäni enkä myöskään sinua. Mutta todellisuus on se, ettei kaikista
kuvitelmista huolimatta mikään täällä maan päällä muutu paremmaksi. Terve järki
ja havaintokyky kertovat sen, että kaikki on muuttumassa aina vain
epävarmemmaksi ja epävakaammaksi. Syy ei ole Jumalan. Syy on ihmisen, joka ei
halua ottaa Jumalaa huomioon!
Niin kuin jo totesimme,
Jumala ei pakota ihmistä mihinkään, vaan ihminen itse on halunnut tulla jumalaksi
ja ottaa kaiken hallintaansa. Tulos on sen mukainen. Syyllisyys sille joka on
syyllinen. Mutta minulla on sinulle kuitenkin todella hyvä uutinen: kaiken
tämän keskellä sinulle tarjoutuu tilaisuus johonkin parempaan. Kun sinä käsität sen, että sinun elämäsi
kuuluu vain sinulle ja sinun määräysvaltaasi, käsität samalla, että sinulla on
oikeus päättää mitä sinuun tulee ja mitä sinulle saa tehdä!
Saarnaajan sanoja
siteerataksemme todetkaamme edelleen jotakin todella tärkeätä: ”Kaikella
on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla… Aika on heitellä kiviä
ja aika kerätä kivet.” (3: 1,5). Minun elämässäni on tullut aika kivien
keräämiselle, sillä selvittääksemme itsellemme oma tilamme, ja syy joskus aivan
riuduttaviin syytöksiin ja itsesyytöksiin, on palattava menneisyyteen, sillä
siellä on vastaus lukemattomiin asioihin. Kiven lentäessä oli eri aika kuin
nyt. Jokaisen on itse pääteltävä riittääkö kiven heittäminen ilman seurauksien
ajattelua. Minulle ei, kuin ei monelle muullekaan, riitä tapahtunut tosiasia,
vaan kysymys kuuluu: ”Jos näillä kivillä ei ole heitelty leipiä järven
rantaveteen, vaan ne ovat tahallisesti tai vahingossa osuneet johonkin Jumalan
luomaan ihmiseen, niin eikö ole aika selvittää niiden vaikutus viimeistään nyt,
kun vielä elämme ajassa, tässä päivässä, armossa?” On hyvinkin mahdollista,
että jotakin vielä voidaan korjata, sovittaa, palauttaa ennalleen (oi, kunpa
tämä viimeinen olisi mahdollista!).
Minä en voi mitään sille,
että minun täytyy nyt keräillä näitä kiviä, sillä muutoin en voi jatkaa. En
pysty elämään päivääkään ilman sitä. Unohtaminen on hyvää ja jumalallista, mutta me voimme unohtaa vain sellaisen,
mikä on Veren alla, mikä on selvitetty, pyydetty anteeksi. Me saamme
uskotella itsellemme, että kaikki on mennyttä ja anteeksiannettua, koska olemme
todellisia uskovaisia, mutta sydämemme sisimmässä tiedämme kuitenkin, että todellisuus ei vastaa hurskaita sanojamme.
Ihmisinä kykenemme kylläkin tietyt asiat antamaan anteeksi, mutta me emme pysty
unohtamaan ilman Jumalan erikoista armoa.
Minun mieleeni ja elämääni
on lähtemättömästi syöpynyt tiettyjä asioita käsittämättömän voimallisina. Minä
en vihaa, en halua kaivella esiin menneitä syyttääkseni, vaan löytääkseni avun
ja selvyyden itselleni ja myös kärsiville lähimmäisilleni. Kukaan jumalanlapsi
ei koe jotakin sellaista, mikä ei koskettaisi jotakuta muutakin. Siksi kaikki
palvelee niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat – eikä vain Jumalaa, vaan
myös lähimmäistänsä. Ja paradoksaalista ylitse inhimillisen järkeilyn ja
käsityskyvyn – me emme pysty rakastamaan
lähimmäistämme, ellemme pysty rakastamaan itseämme. Eli voidaksemme
rakastaa lähimmäistämme vallitsematta häntä hänen onnettomuudekseen, meidän on
kyettävä näkemään itsemme oikealla paikalla jumalallisessa maailmankaikkeudessa
voidaksemme rakastaa itseämme sellaisella rakkaudella, jonka sitten lähimmäisemmekin
kykenee hyväksymään rakkaudeksi itseään kohtaan.
Jos minä olen sisäisesti
rikkinäinen ja haavoitettu, saattaa olla ja onkin niin, etten ole terveesti kykenevä
hyväksymään itseäni, ja jos en hyväksy
itseäni, en voi myöskään hyväksyä lähimmäistäni! Siksi haluan sinun
kanssasi kerätä kiviä, joita on heitetty. Ja niin katkeraa kuin se saattaakin
olla, on myös kerättävä ne kivet, joita on itse heittänyt.
Minä olen yli kolmenkymmenen
vuoden ajan ollut hengellisen työn johtajana Suomessa. Minä olen suunnilleen
selvillä siitä, mitä tällaiselta henkilöltä odotetaan, ja rohkenen suoraan
tunnustaa, etten mielestäni milloinkaan ole täyttänyt sitä, mitä minulta on
odotettu, tai mitä itse olen itseltäni odottanut. Minusta ei oikeastaan ole
johtajaksi ollenkaan, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei minussa ole mitään
mikä kelpuutettaisiin ”nykyaikaiseksi johtajuudeksi”. Minä en ole mikään keskiverto
ihminen, vaan hyvin vajavainen olento, joka ei milloinkaan ole tuntenut
kasvaneensa täysin aikuiseksi. Kerronko nyt jotakin sellaista, mikä tekee mahdottomaksi
toimintani jossakin hengellisessä työssä? Onko edukseni olla rehellinen, vai
onko parempi esittää jotakin sellaista, mitä en kuitenkaan todellisuudessa ole?
Minä tiedän kokemuksesta,
että todistustani on vaikea uskoa, mutta tullessani uskoon Heinolassa Kansanlähetyksen
nuorisotyön piirissä, oli ensimmäinen asia, minkä Herra teki minulle selväksi: ”Kunniaani
en minä toiselle anna!” (Jes. 48: 11) Minä otin sen silloin aivan
kirjaimellisesti, enkä ole nytkään muuttanut asennettani siihen. Siksi minun on
ollut ja on edelleenkin mahdotonta ”palvoa” jotakin henkilöä tai katsoa ylöspäin
johonkin suureen Jumalan palvelijaan. Kun lisäksi Joh. 13 on tullut yhdeksi
rakkaimmista luvuistani Raamatussa, on sitäkin mahdottomampaa antaa kunnia
jollekin ihmiselle. Koko Raamattu on tärkeä, mutta tähän lukuun sisältyy
jotakin sellaista, mikä sulkee ulos, sallittakoon minun se suoraan sanoa,
kaiken sen ihmispalvonnan, mitä tänä aikana harjoitetaan lähes kaikissa
kristillisissä piireissä, saati sitten muissa uskonnoissa.
Kaikkivaltias Jumala
liharuumiissa, ihmishahmossa, kumartui jokaisen opetuslapsen eteen pesten tämän
jalat ja sanoen: ”Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin
minä olen teille tehnyt.” Hän ei tehnyt erotusta edes Juudaan kohdalla,
joka kavalsi Hänet. Tämän sanankohdan valossa minun on mahdotonta nähdä
raamatullisena se johtajuus, joka tänä päivänä kaikkialla vallitsee. Se, mitä
tänään näemme, ei ole todellisuudessa missään tekemisissä sen kanssa, mitä
tässä Herrastamme luemme. Siispä todellinen johtaja ei ole mikään korkealle
korotettu johtohahmo, jonka edessä jokainen tuntee itsensä mitättömäksi, vaan
todellinen seurakunnan johtaja haluaa asettua laumansa tasolle aivan kuten
lammaspaimenkin kulkee laitumellansa. Jotakin tällaista minä olen aina halunnut
olla ja toivottavasti onnistunkin siinä jossakin määrin.
Viime aikoina olen joutunut
kokemaan todella vaikeita asioita, ja kuitenkin oma kärsimykseni on tahtonut
jäädä sen tuskan alle, mitä tuottaa sen näkeminen, mitä veljilleni ja
sisarilleni, ystävilleni, läheisilleni tapahtuu. Tunnen tuskin yhtään veljeä
tai sisarta, joka ei jossakin määrin kärsisi henkisistä vaikeuksista. Tämä ei
ihmetytä minua, vaikkakin tekee tavattoman surulliseksi.
Säilyäkseni edes
jonkinlaisessa johtajaroolissa jokin varottaa minua olemasta liian avoin, mutta
katson jo menettäneeni kaiken sen, minkä menettää voin. Niin alhaalla ei ole
enää mahdollisuutta muuhun kuin johonkin parempaan, ja Jumalalle kiitos, jo
parin kuukauden ajan olen kokenut jotakin aivan uutta ja ihmeellistä, minkä
yksin Herra voi vaikuttaa. Mutta kun tulee se hetki, ettei enää kykene
jatkamaan, vaan mieluummin haluaisi kuolla pois tästä elämästä, tajuaa
viimeistään silloin, että nyt on jonkin muutoksen tultava elämään. Suurimman
tuskan ja ahdistuksen keskellä, suurimman pimeyden keskellä, riittää yksikin
hopeareunainen pilvi vakuuttamaan siitä, että jotakin parempaakin on olemassa,
ei vain yleisesti, vaan myöskin minulle.
Minä tunnustan avoimesti,
vaikkakin antautuen entistä suuremman kritiikin alaiseksi, että olen joutunut
etsimään apua ulkopuolelta niin sanotun seurakunnan. Niin kuin jo oma asenteeni
palvelustehtäviin osoittaa, olen käynyt niin kutsutussa vertaisryhmässä keskustelemassa
muiden vaikeuksissa olevien ihmisten kanssa. Ryhmässä ei ole ketään koulutettua
johtajaa, vaan kaikki ovat samalla tasolla, omine vaikeuksineen, jotka muiden
kanssa jaettuina eivät sitten enää olekaan niin suuria ja ylitsekäymättömiä.
Voiko jonkin hengellisen työn johtaja myöntää tämän? Mitä jos sanoisin käyväni
psykiatrilla ja mielenterveystoimistossa? Hyväksyttäisiinkö minut edelleenkin
tekemäni työn johtajaksi? Häh? Minä en käy psykiatrilla enkä mielenterveystoimistossa
– esitin vain kysymyksen. Mutta minä käyn tietynlaisessa kriisipalvelussa
keskustelemassa erittäin asiallisen ja miellyttävän mieshenkilön kanssa. Ja tiedättekö
mitä, heittäköön ensimmäisen kiven joka tahtoo, mutta ensimmäistä kertaa liki
kolmeen kymmeneen vuoteen olen tuntenut olevani ihminen ihmisten joukossa!
Minä en tuomitse enkä
arvostele veljiäni ja sisariani, mutta meidän keskuudessamme on jotakin perusteellisesti
vialla. Minulla ei ollut muuta tietä saadakseni apua ja ymmärrystä, sillä en
tunne yhtään ainoata veljeä tai sisarta, jolle voisin purkaa sydäntäni
tarvittavassa määrin. Murheellista, äärimmäisen murheellista! Miksi kerron
kaiken tämän? Siksi, että tiedän monien, monien, kamppailevan samankaltaisten
asioiden kanssa, tuntien itsensä epäihmisiksi, koska kukaan ei aivan todellisuudessa
ymmärrä eikä halua tai pysty auttamaan.
Meistä kukaan ei ole
psykiatri tai psykologi tai koulutettu terapeutti, eikä siitä olekaan kysymys.
Me kaikki olisimme jo ainakin 75 prosenttisesti autettuja yksin sillä seikalla,
että olisi edes yksi ihminen, jolla olisi kuuntelemisen lahja ja vaikenemisen
jalo taito. Minä kerron näistä asioista sen tähden, että haluan viestittää
kaikille kärsiville: Jumala ei tuomitse sinua siitä, jos tunnet tarvitsevasi
apua, etkä saa sitä seurakunnan tai uskonnollisen yhteisösi piiristä. Lähes kaikilla
suurimmilla paikkakunnilla on jonkinlainen tai useampia kriisipalvelukeskuksia,
joissa on vaitiolovelvollisia ja koulutettuja ihmisiä. Jostakin ihmisen on apu
saatava, ja jos sitä ei saa seurakunnan piiristä, on se etsittävä sieltä mistä
sen saa. Kenenkään ei ole tarkoitus kuolla ahdistuksiinsa.
Minunkin on kerättävä kiviä,
joita en itse ole heittänyt, mutta joilta ehkä olisin pystynyt muita varjelemaan,
jos olisin ollut vahvempi ja lujempi uskossa. Meidän piirissämme, siinä hengellisessä yhteisössä, johon itsekin
kuuluin, on varmastikin tehty suurimmat vääryydet mitä hengellisissä piireissä
tässä maassa on tehty. Minä olen pahoillani siitä ja palaan asiaan
myöhemmin. Jos anteeksipyyntöni voidaan hyväksyä, on se meille kaikille helpottavaa.
Niin kuin jo totesin, ei
Jumala ole mikään hyvien asioiden automaatti, mistä kaikki tipahtaa rukouksen
ja paaston avulla, vaan Hän on Sanassaan antanut meille selvät ohjeet sen
suhteen, miten meidän niin monissa asioissa on itse itseämme autettava. Saatat
hämmästyä, että uskovainen julistaja puhuu jotakin tällaista, mutta se on
kuitenkin totta. Itse asiassa suurin osa elämäämme koskevista asioista on meidän
omassa harkintavallassamme, niin kuin Paavalikin kirjoittaa Timoteukselle: ”Jumala
on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen!”
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti