”Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki
juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen
saavuttaisitte. Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä
kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman.
Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen, vaan minä
kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse
ehkä joutuisi hyljättäväksi.” (1.Kor.9).
Umpimähkä on yksi
erikoisimmista suomenkielen ilmaisuista, ja se jää helposti soimaan mielessä.
Siten se on toistunut moneen kertaan viime päivien aikana mielessäni. Umpi ja
mähkä! Mutta pääasia on että käsitämme mitä se merkitsee.
Meillä on tarkoitettu
olemaan selvä päämäärä ja suunta kaikessa hengellisessä toiminnassamme, aivan
kuten juoksukilpailussa jokaiselle on selvää, tai ainakin tulisi olla, mitä
reittiä pitkin on juostava sääntöjen mukaisesti. Voittaa voi vain noudattamalla
yhteisiä periaatteita ja ennalta määrättyjä sääntöjä. Vauhti on todella tärkeä,
mutta voimavarojen oikea arviointi on hyvin merkittävässä asemassa loppuun asti
selviämisessä. Liiallinen alkukiri ja näyttämisen tahto voivat johtaa uupumiseen
kesken kaiken. Voimavarat on siis jaettava oikealla tavalla, koska useimmiten
ratkaisevaa on jaksaminen viimeisillä kilometreillä, jotka ovat kaikkein
vaativimmat ja uuvuttavimmat. Kuten juuri nyt!
Ihminen tarvitsee siis
missä tahansa kilpailussa melkoisen määrän tervettä järkeä ja
suunnitelmallisuutta. Sen tahtoo veljemme Paavali tuoda korostetusti esiin
kuvauksessaan. Kuinka väärin onkaan kaikki hengellinen toiminta ja ”juoksu”
käsitetty kristikunnan historian aikana! Osa on katsonut tärkeimmäksi näyttävän
käsien ja jalkojen heiluttelun ja ikään kuin varjonyrkkeilyn, vaikka onkin
kysymys pitkän matkan juoksusta. Niinpä suuri osa ns. kristittyjä on tahtonut
pysyä yleisön näkyvissä ja huomion kohteena. Se on mahdollista vain pysymällä
lähtöalueella, missä väkijoukot istuvat tai seisovat. Millainen pölypilvi
leijaileekaan tämän paikallaan juoksevan joukon ympärillä, saaden katsojat
köhimään ja hieromaan silmiään. Ei auta mitään lähettäjän huuto ja kehotukset
reitille lähtemisestä, koska osa katsojista ymmärtämättömyyttään hurraa
paikallaan tallaajille! Suosionosoitukset merkitsevän nyt kaikkea tälle
”hurahtaneelle” joukolle, jolle päämäärän merkitys on täydellisesti kadonnut!
Huh, huh, alkaa aivan
hengästyttää tässä kotikatsomossa, etenkin kun seuraa sitä joukkoa, joka
riemuiten lähti liikkeelle kovempaa kuin mihin riittää rahkeita! Lähtövauhti
oli aivan hirveä, ja nyt jo suuri osa on kieli suusta roikottaen romahtanut
uupumuksesta tien sivuun. Ensiapu ei riitä kaikille lähes infarktin kokeneille,
ja siten tien vieri on täynnä loppuun asti uupuneita, alkumetreillä! Ei, ei ja
ei! Kuinka ihmiset voivatkaan sellaisella tavalla käsittää väärin hengellisen
elämän kilvoituksen ja tarkoituksen! Hengästyttää niin että täytyy siirtyä
lohdullisempiin asioihin!
Todellisessa, aidossa ja
mielekkäässä hengellisessä kilvoituksessa ei tunneta käsitettä umpimähkään,
mikä edellisen kuvauksemme perusteella näyttää olevan useimpien kirvoittelevien
tunnussana!
”Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he
saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman. Minä en siis
juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen…”
Meidän päämäärämme ja
tarkoituksemme ovat siis jotakin niin tärkeää, että se on kaiken maallisen
tarkoituksellisuuden yläpuolella. Me olemme matkalla katoamattomaan, ainoaan
todella pysyvään ja iankaikkiseen. Miksi? Koska mekin olemme katoamattomia,
iankaikkisia!
”Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,
vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä…”
Itsekuri, mitä se todella
on, ja miksi tästä käsitteestä ei juurikaan ole puhuttu eikä puhuta? Siitä ensi
kerralla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti