”Onko minusta
siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää
teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.” (Gal.4).
Olemmeko kelvollisia uskovaisia vain silloin kun me
hyödytämme jotakin korkeammassa asemassa olevaa henkilöä? Huomioidaanko meidät
vain siksi, että annamme käyttää itseämme jonkin valitun toiminnan hyväksi?
Lakkaammeko olemasta jonkun suuren johtajan paras ystävä, jos jotkin asemaamme
kadehtivat vyöryttävät yllemme suuren määrän valheellista tietoa, ottaen siten
meidän paikkamme? Voiko yleensä ottaen kukaan ottaa toisen paikkaa Jumalan
Valtakunnassa? Voidaan toki toimia kuten Ahmed Ahne, pyrkien kaikin mahdollisin
keinoin kalifiksi kalifin paikalle, mutta huomioidaanko sitä näkymättömässä
maailmassa?
Osa ihmisistä ei ajattele hengellisiä asioita
ollenkaan, osa tuntee suunnatonta mielihyvää joistakin hengellisistä
oivalluksistansa, jotka korottavat heidät suorastaan temppelin harjalle. He
ovat valmiita osoittamaan saavuttamansa aseman jopa heittäytymällä asioihin,
jotka saavat heidät nousemaan suureen arvoon väkijoukkojen keskellä. Mutta
miten on meidän kohdallamme, jotka olemme tavalla tai toisella tulleet
tallatuiksi kirjaimellisesti maan rakoon, usein näiden korkeuksiin kohonneiden
taholta? Me olimme ehkä parhaita ystäviä jollekin merkittävälle henkilölle,
mutta kun jossakin kohden meitä ei nähty arvollisiksi istumaan jalkajakkaralla,
koska emme katsoneet kyllin silmät loistaen isäntäämme, astui ja istui
paikallemme joku arvollisempi. Kuka nyt sitten on väärässä ja kuka oikeassa?
Onko meillä syytä masentua hengellisen arvojärjestyksemme johdosta, jos vain
vaatimaton, itseään korostamaton valkopukuinen Hahmo, jota kutsumme Herraksi
Jeesukseksi Kristukseksi, saa silmämme loistamaan, ja jonka jalkojen juuressa
istuessamme koemme tulevamme aivan erityisellä tavalla huomioiduksi? Vain Hänen
silmänsä saavat meidät sisimpäämme myöten vapisemaan, ei pelosta, vaan
Rakkaudesta, vain Hänen Sanansa saavat meidät valtaansa ja unohtamaan kaiken
muun. Vain Häneen koemme voivamme katsella ylöspäin, koska sieluumme tunkeutuu
ylimaallisen ylistyskuoron kaiku korkeudesta, joka alituiseen korostaa vain
Häntä.
Mieleeni palaavat yhä uudelleen ja uudelleen jotkin
kanssamatkaajat, joiden suunnasta en oikein ole selvillä. He ovat kautta
aikojen katsoneet loistavin silmin johonkin korotettuun henkilöön, antaen
ymmärtävänsä vain tämän puhuvan Jumalan sanoja, mutta sitten kun olisin
halunnut päästä osalliseksi heidän kuulemansa puheen hedelmistä, ovat he
hämmästynein ilmein todenneet, etteivät muista mitään kuulemastaan puheesta!
Kaikki oli vain valtavaa ja ihanaa, heidän sielunsa nähdessä ja kuullessa vain
ihannoimansa julistajan!
Oi, kuinka toisenlaista onkaan meidän hengellinen
elämämme! Me katsomme vain Häneen, jonka puhe on Henkeä ja Elämää, jokaista
sanaa myöten. Kun me hiljennymme hartaudella Hänen jalkojensa juureen, tapahtukoonpa
se sitten hiljaisessa kamarissamme, kadulla kulkiessamme tai järven rannalla,
me kuulemme Hyvän Paimenen äänen, emmekä totisesti kuulemisemme jälkeen ole
tuppisuita, vaan voimme sanasta sanaan toistaa kaiken kuulemamme, sillä se on
tulikirjaimin kirjoitettu meidän sisimpään olemukseemme! Saarnaajat ja
opettajat tulevat ja menevät, mutta on vain Yksi Ainoa, joka saattaa sanoa:
”He sanoivat
hänelle: ’Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja
uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? Meidän isämme söivät mannaa erämaassa,
niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'.’ Niin
Jeesus sanoi heille: ’Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses
antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta
totisen leivän. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja
antaa maailmalle elämän.’ Niin he sanoivat hänelle: ’Herra, anna meille aina
sitä leipää’. Jeesus sanoi heille: ’Minä olen elämän leipä; joka tulee
minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa…
Totisesti,
totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä. Minä
olen elämän leipä. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei
kuolisi. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos
joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan,
on minun lihani, maailman elämän puolesta.” (Joh.6).
Meistä ei kai kukaan ole nähnyt Herramme
ruumiillisia kasvoja, edes ilmestyksessä. Mutta minun sydämeni hartain rukous
on saada nähdä Hänen kasvonsa Hengen kirkkaudessa, kaiken sen mukaisena, mitä
olen Hänestä kuullut, ennen kaikkea Häneltä itseltään! Miksi minut on viety
sellaiseen yksinäisyyteen, josta en ollenkaan pidä? Enkö itse aikoinaan itkenyt
sitä, kun rukouksessa ja Sanan edessä silmieni eteen aina tunkeutuivat eri
julistajien tai ihmisten kasvot, ja minun oli vaikea keskittää huomioni siihen,
mikä on tärkeintä, mihin sisältyy todellinen hengellinen elämä: ”Minä olen se Elävä Leipä, joka on tullut
alas taivaasta!” Yksinäisyydellä on
siis tarkoituksensa!
”Totisesti,
totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää
taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.”
Tähän lainaukseen on aina perustunut hylätyksi
tulemiseni, niin uskon koko sydämestäni. Sitä ei koskaan ole kukaan julkituonut
sanoina, mutta henkivalloissa olen sen selvästi pannut merkille. Jo aivan
varhaisessa vaiheessa korostin tätä ajatusta kaiken ihmiskorostuksen keskellä,
kun lukuisat seurakuntalaiset aivan Jeesuksen ajan juutalaisten tavoin jopa
Hänelle korostivat Mooseksen asemaa taivaallisen leivän jakajana. Millaisen sisäisen
varmuuden ja ilon olenkaan aina kokenut voidessani Herramme omilla sanoilla
huudahtaa kaiken maailman kuultavaksi juuri tässä ajassa: ”Totisesti, totisesti minäkin Markku Vuori sanon teille: ei Mooses
eikä kukaan oman aikamme suurmies anna meille leipää taivaasta, vaan minun
Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän!”
Voitko käsittää, ystäväni, kuinka tärkeää on olla
puhtaassa, hengellisessä yhteydessä Taivaallisen Isämme kanssa? Voitko
ymmärtää, miksi silmäni eivät loista kenenkään maallisen julistajan
näkemisessä, ja miksi korvani kuulevat vain Hyvän Paimenen äänen, joka ei
totisesti aina ole kuultavissa palavimmassakaan julistuksessa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti