Eristyssellissä
Jokaisen
lh-persoonan uhrin kertomus sisältää sellaisen määrän aivan mahdottomalta
kuulostavia asioita, että välillä minua melkein kaduttaa että ryhdyin
tällaiseen urakkaan. Voiko todellakaan kirjaani uskoa kukaan muu kuin sellainen
ihminen, joka on itse ollut uhrina?
Minusta
usein tuntuu siltä, että lh-persoonat lähes poikkeuksetta ovat sisimmältään
hyvin pelokkaita ja arkoja ihmisiä, jotka koko ajan pelkäävät menettävänsä
kaiken. Tuleeko heitä sääliä? Kuultuani ja koettuani kaiken takanani olevan, on
pakko tunnustaa, ettei sisimmästäni löydy paljonkaan hyviä tunteita näitä
ihmisiä kohtaan. Ainoa sääli kohdistuu heihin ihmisenä, sillä jokaista ihmistä
tulee rakastaa ja kunnioittaa huolimatta siitä keitä ja mitä he ovat. Mutta
kaikki se mitä he ovat saavuttaneet ja minkä he pelkäävät menettävänsä, on
rikoksella ja usein mitä suurimmalla raakuudella saavutettua etua muiden ihmisten
kustannuksella.
Pelätessään
menettävänsä saavuttamansa etuudet, he pyrkivät tavalla tai toisella turvaamaan
ne keinoja kaihtamatta. He suojaavat ne osaamallaan tavalla, ja yksi keino
turvata omaisuutensa on laittaa se tallelokeroon tai kassakaappiin. Mutta kun
lh-persoonalle on niin tärkeä hänen hovinsa, jonka joka hetki tulee olla hänen
käytössään, niin voiko näitä ihmisiä laittaa kassakaappiin? Ei luonnollisestikaan,
sillä siellä heiltä loppuisi hengitettävä ilma. Heidät eristetään ja suljetaan
selliin, joka ei suurestikaan poikkea kassakaapista, sillä jokaisella
eristykseen joutuvalla on tunne siitä, että hän tukehtuu hetkellä millä tahansa.
Minä tiedän
tämän tunteen, etenkin kun sairastin uniapneaa muutaman vuosikymmenen ajan.
Minulla oli jopa toista sataa hengityskatkosta yön aikana. Nukuin 12- 15 tuntia
vuorokaudessa, mutta olin siitä huolimatta kuolemanväsynyt. Avioliittoni oli
todella vaikea, ja sen lisäksi oli jatkuva painostus ja luonnehäiriöinen
tuhomieli työni piirissä olevien ihmisten taholta. Miten ylipäätänsä olen
selvinnyt kaikesta hengissä ja mieleltäni terveenä? Uniapnean paransi lopulta
melko hankala leikkaus, missä kurkustani poistettiin kaikki pehmeä kudos, niin
että nyt helposti vetäisen juoman väärään kurkkuun. Mutta muita ongelmia ei
voidakaan kirurgisesti poistaa.
Ymmärrän
hyvin sen taistelun ja ponnistelun, mitä kaiken tuollaisen jälkeen tarvitaan
normaaliin elämään palaamiseksi. Mutta kuinka ihana tunne onkaan se, kun
yhtäkkiä, näihin asioihin etäisyyttä saatuaan, huomaa jotakin erikoista
vuoteeseen mennessään. Muistan sen lopun elämääni, kun makasin kyljelläni
sängyssä ja ihmettelin jotakin. Kesti hetken, ennen kuin tajusin mitä se oli.
Hyvät ihmiset, raskas tunne ja puristus rintakehässä oli aivan yhtäkkiä kadonnut,
ja minä hengitin aivan kuin raikasta vuoristoilmaa!
Se ahdinko
ja tunne tukehtumisesta, joka vallitsee jokaisen lh-persoonan uhrin elämässä,
on niin todellinen, ettei sitä voi käsittää kukaan muu kuin sen itse kokenut.
Onko ihme, jos minäkään en yöllä ymmärtänyt hengittää, kun päivälläkin oli
tunne siitä, ettei oikein jaksa eikä osaa hengittää? Luonnehäiriöinen
käyttäytyminen on niin tuhoavaa, että sitä voidaan hyvällä syyllä kutsua
totaaliseksi tuhoamiseksi. Jos kertoisin yksityiskohtaisesti, kuinka
työtoverini ja ystävinä pitämäni ihmiset pyrkivät tuhoamaan työni ja elämäni,
ei varmastikaan kukaan uskoisi minua.
Tässä juuri
on kaiken murheellisuus. Nämä kertomukset ovat todellakin niin uskomattomia,
etteivät useimmat uhrit uskalla lausua niitä julki, koska kaiken kokemansa
jälkeen ovat itsekin alkaneet epäillä onko sellainen ylipäätänsä mahdollista.
Todella
vaikeina hetkinä uhri vannoo sisimmässään, että nyt kaikelle on tultava loppu,
minä en kerta kaikkiaan jaksa enää! Hän ei puhu asiasta kenellekään, vaan
suunnittelee jo mahdollisesti eropapereiden hakemista, tai menemistä jonkun
asiantuntijan luokse saadakseen apua lopullisen ratkaisun tekemiseen. Onko
lh-persoonalla yliluonnollisia kykyjä? Minä olen kallistunut uskomaan, että
heillä on jokin selittämätön vaisto, mitä ei voida tieteellisesti tutkia.
Vaikka uhri ei puhu mitään, ei osoita sisäisiä tuntemuksiaan millään tavalla,
osaa piinaaja juuri oikealla hetkellä vetäistä oikeasta narusta.
Liisa
eli yhtä elämänsä kauheinta vaihetta. Hän oli itse asiassa jo ihmisraunio, joka
päivittäin ja hetkittäin oli mitä suurimmissa sisäisissä ristiriidoissa. Hänen
sielunsa huusi vapautusta keinolla millä tahansa. Useamman kerran hän oli
autolla ajaessaan ollut valmis kääntymään vastaan tulevan rekan alle, mutta hän
oli lukenut siitä, kuinka traumaattinen tuollainen kokemus on rekkakuskille.
Hän oli suunnitellut myrkyn hankkimista, unilääkkeiden ottamista alkoholin
kanssa. Hän oli suunnitellut avioeroa, mutta koska Jussi oli uhkaillut etsiä
hänet vaikka maailman toisesta äärestä, pelkäsi hän tätäkin vaihtoehtoa. Häneen
oli kylvetty pelko kaikkea kohtaan. Hän oli umpikujassa.
Eilen hän oli päättänyt lähteä kotoa, kun Jussi
jälleen kerran oli saanut todella pahan raivokohtauksen ja haukkunut häntä
huoraksi ja lesboksi, kun hän oli halunnut mennä teatteriin ystävättärensä
kanssa. Liisa ei itse asiassa olisi saanut mennä minnekään, hän oli kuin kuritushuonevanki,
joka ei päässyt ollenkaan raittiiseen ilmaan. Jussi pelkäsi hänen kohtaavan
ihmisiä, jotka antaisivat hänelle niin suuren vapaudenkaipuun, että hän
lopultakin jättäisi kotinsa. Siksi Jussi piti huolen siitä, ettei Liisalla
olisi omaa rahaa käytössään.
Liisa oli siis tehnyt päätöksensä ja pakannut jo
pienen matkalaukun. Rahaa hänellä oli juuri sen verran, että hän pääsisi äidin
paikkakunnalle. Vuosien ajan hänen rikkinäinen sisimpänsä oli vatvonut asioita
edes takaisin aivan kuin lasten leikissä, eipäs, juupas, eipäs, juupas …tämä
kaikki oli ollut todella kuluttavaa, koska hän ei pystynyt tekemään lopullista
päätöstä.
Nyt tapahtui taas tuo yliluonnollinen asia, aivan
kuten aina ennenkin. Jussi ei voinut tietää mitään hänen pakkaamisestaan, ei
hänen ratkaisustaan viimeinkin lähteä kotoa. Juuri kun Liisa helpotuksesta
huokaisten piilottaa matkalaukkunsa eteisen komeroon talvivaatteiden taakse
tunnin päästä tapahtuvaa lähtöään varten, tulee pihalle auto. Jussi tulee
kotiin kesken päivää toisessa kädessä Alkon kassi, toisessa suuri kukkakaupan
puketti!
Kirjoittaessani
tätä, tekisi minun, jolla ei ole tapana kiroilla, mieli lausua joitakin todella
rumia sanoja pitkänä pötkönä. Mistä ihmeestä nämä ihmiset vaistoavat uhrin
irtautumisyrityksen? Kuka heille kertoo siitä? Taustani seurakunnallisessa
elämässä pakottaa minut tässä kohden lausumaan julki jotakin sellaista, mitä en
ajatellut ollenkaan kirjoittaa. Luonnostaan uskon Jumalaan ja Hänen hyvyyteensä
kaikesta näkemästäni huolimatta, mutta tämä piirre lh-persoonassa pakottaa
minut uskomaan myös siihen pimeyden puoleen, jota vastaan joudumme koko
elämämme ajan taistelemaan. Onko näillä ihmisillä jokin aivan erikoisen
luottamuksellinen suhde tämän pimeyden hallitsijan kanssa, sillä ei kukaan eikä
mikään voima tässä maailmassa ei saa minua uskomaan, että Jumala paljastaisi
uhrin pakoyritykset?
Aina kun uhri kaiken ahdistuksen keskellä on päätynyt
jonkinmoiseen ratkaisuun, muuttuu piinaaja hetkessä maailman suloisimmaksi
olennoksi. “Enhän minä toki sellaista tarkoittanut! Enhän minä hyvänen
aika voi sellaista tahtoa! Nyt sinä olet jälleen kerran käsittänyt kaiken
väärin! Voitko sinä todella uskoa sellaista minusta?“ Tätä luetteloa voitaisiin
jatkaa loputtomiin. Yksikään uhri ei ole kertonut minulle, että lh-persoona
olisi tällaisessa tilanteessa selvästi pyytänyt anteeksi; käyttänyt sanaa
“anteeksi“. Itse voin murheellisena kertoa, että niiden kolmenkymmenen vuoden
aikana, joina olen kokenut luonnehäiriöistä kohtelua, ei yksi ainoakaan näistä
ihmisistä ole millään tavoin esittänyt anteeksipyyntöä, saati sitten osoittanut
katumusta. Mutta jotta en kokonaan olisi lopettanut työtäni, on aina viime
hetkellä tuotu esiin jotakin sovittelevaa, jotta minun hyväksikäyttöäni olisi
voitu jatkaa. On itse asiassa nöyryyttävää joutua myöntämään, että on antanut
käyttää itseänsä hyväksi. Olen itse ollut luonnehäiriöisen hyväksikäytön uhri.
Mistä tuo lumovoima saa alkunsa? Olemme jo puhuneet siitä.
Muuttuuko
hän mahdollisesti joskus sellaiseksi kuin jatkuvasti lupaa? Muuttuuko hän, vai
muuttaako hän sinua, minua? Kuin yhteisestä suusta voin kuulla jokaisen uhrin
yhtäpitävän huudon: “Olen odottanut kymmenen, kaksikymmentä, kolmekymmentä,
(voi hirvitys!) viisikymmentä vuotta. Hän ei ole muuttunut parempaan suuntaan,
vaan päinvastoin!“ Hän ei näytä muuttuvan, mutta jos hän sairastuu tai väsyy,
hän ei jaksa koko ajan vahtia kuritushuoneen ovella, ja uhri saa hiukan
hengähtää. Mutta onko se vielä ihmisen arvoista elämää? Ei varmastikaan. Ainoa
todellinen päämäärä on päästä kokonaan ulos sellistä, sillä ketään ihmistä ei
saa teljetä minnekään.
Uhri
menettää toivonsa muutaman vuoden kuluessa, kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden
kuluttua hän ei osaa enää edes odottaa parempaa. Useimmiten häntä pitää
pirteänä ympäristön paine, joka koko ajan kehottaa yrittämään sittenkin, koska
ainahan on toivoa. Tämä on jälleen kohta, jossa mieleni tekisi ladella joukko
rumia sanoja päin näiden tekopyhien rauhantekijöiden autuaita pläsejä. Yksikään
näistä toivoa täynnä olevista neuvojista ei olisi valmis toteuttamaan sitä,
mihin muita patistaa! Ei yksikään!
Mitä voimme tehdä uhrin hyväksi?
Olen
kuullut kertomuksen, jossa potilas oli todella huonossa tilassa, vaikeroiden ja
vääntelehtien vuoteella, eikä kukaan enää tiennyt mitään parannuskeinoa, sillä
kaikki lääkitys ja keskusteluyritykset olivat turhia. Paikalle kutsuttu
psykiatri tai sielunhoitaja oli ymmällään, mutta hetken intuitiosta kumartui
vuoteen ylle, silitti potilasta päästä ja sanoi: “Lapsella taitaa olla paha
olo.“ Tämä havahtui heti, ja siitä alkoi hänen täysi kuntoutumisensa. Tämä
ihmeellinen tulos kuvastaa mielestäni jotakin siitä, mistä lähdemme liikkeelle
luonnehäiriöisen uhrin kanssa. Hän on todellakin kuin tuo epätoivoisessa
tilanteessa oleva ihminen, jonka läheisyyden ja rakkaudellisuuden ele sai
tulemaan ulos kammottavasta maailmastaan.
Uhri on
usein ajautunut tässä “olemattomia asioita vastaan käymässään kamppailussa“
maailmaan, jossa hänellä ei juurikaan ole ymmärtäjiä eikä auttajia. Tämän
kirjan kirjoittamisen ensisijainen tarkoitus on auttaa uhreja näkemään
tilanteensa ja antaa toivon mahdollisuus. Yhtä
suuri tarkoitus on siinä, että me jokainen oppisimme näkemään pettävän
ulkokuoren lävitse ja voisimme havainnoida todellisen tuskan ja ahdistuksen
siellä missä se todella on läsnä.
Onnettomuuspaikalla
maallikkoauttaja kiinnittää automaattisesti huomionsa äänekkäimpään
loukkaantuneeseen, kun taas asiantuntija tietää, että suurimmassa hädässä on
kaikkein äänettömin, liikkumattomin potilas. Tämä selittää sen, että usein
autetaan sitä, joka ei apua tarvitse, ja avun tarvitsijaa tungetaan syrjään
entistä suurempaan ahdinkotilaan.
Ensimmäinen
apu tulee siis siitä, että uhrille, kaiken manipuloinnin ja syyllistämisen
jälkeen, annetaan lupa voida huonosti. Me tiedämme, että alkoholistiperheessä jokainen
perheenjäsen todellisuudessa voi huonosti, mutta kaikki yrittävät peittää
huonovointisuutensa, tajuamatta omaavansa yhä enemmän virtahevon piirteitä. He
tarvitsevat erityistä terapiaa ja “lupaa“ voida sittenkin huonosti ja tuoda
esiin ahdinkonsa. Luonnehäiriöisen uhri tarvitsee tällaista “lupaa“ vieläkin
enemmän, sillä häneltähän on riistetty kaikki oikeudet normaaliin ihmiselämään.
Hän on vain varjo siitä, mitä hänellä ihmisenä olisi oikeus olla. Hän ei voi
olla sitä, mitä hän toisissa olosuhteissa olisi.
Sysäyksen
parempaan suuntaan voi antaa kuka tahansa vilpitön ja ymmärtäväinen kuuntelija.
Neuvojen antaminen ei juurikaan auta, vaan tässäkin pätee se hyvä ohje, minkä
useammatkin ammattiauttajat ovat antaneet: “Kuuntele, kuuntele, kuuntele ja kuuntele.
Ja kun sanot jotakin, saata potilas esittämään asiaan liittyvät ja sopivat
kysymykset. Älä vastaa näihin kysymyksiin, vaan sano jälleen jotakin sellaista,
mikä saa potilaan itse vastaamaan kysymyksiinsä.“ Siksi aina vakavimmissa
tapauksissa tarvitaan kokenut henkilö, terapeutti, joka huolehtii alkuhoidosta,
joka tapauskohtaisesti saattaa kestää kuukausia tai vuosiakin. Mutta jälki– ja
apuhoidossa voi jokainen sydämen omaava ihminen olla mukana, ja siksi
kirjoitankin näitä rivejä. Jos alistaminen, nöyryyttäminen ja tuhoaminen on
tapahtunut vuosien ja jopa vuosikymmenien ajan, ei ole järkevää edes ajatella
kaiken korjaantuvan muutamassa hetkessä.
On
suoranainen Jumalan ihme, jos joku on selvinnyt vuosikymmenien ajan tällaisesta
henkisestä helvetistä sairastumatta todella vakavasti. Näitäkin tapauksia on,
mutta niiden perusteella ei tule arvioida yleisesti selviytymistä. Miksi joku
sitten on niin pitkäksi aikaa antautunut uhriksi, on niin henkilökohtainen
kysymys, ettei kenelläkään ole oikeutta toimia tuomarina. Yksi yleisimpiä selityksiä
on se, että parisuhteissa on ajateltu lapsia ja heidän tulevaisuuttaan. Jääkö
lapsi eron sattuessa sairaalle puolisolle, siinä yksi kauhuskenaario; miten on
taloudellisen toimeentulon suhteen, sillä usein on sairas paremmin ansaitseva
kuin hänen uhrinsa? Onneksi harvemmin on luonnehäiriöinen niin sairas, että on
suorastaan hengenvaarallinen omaisilleen; lasten mielenterveys on kuitenkin
aina äärettömän suuressa vaarassa ennen ruumiillista vahinkoa.
Meidän
tehtävämme ei siis ole ollenkaan tuomita, vaan vain ymmärtää. Mitä itse
olisimme vastaavassa tilanteessa tehneet? Sitä emme voi tietää, koska emme
näistä asioista ole juuri mitään havainnoineet.
Uhrilta on
terve itsetunto kadonnut jonnekin hyvin syvälle, eikä hän kaipaa minkäänlaisia
moraalisaarnoja sen paremmin itsensä kuin lastensakaan suhteen. Hän tarvitsee
aikaa selvittääkseen ensin itselleen huonovointisuutensa syyn, sillä hän ei
todellakaan ole siitä täysin selvillä vuosien aivopesun jälkeen. Hän vain
tietää tarvitsevansa apua ja läheisyyttä, mistä on jäänyt vaille. Tässä kohden
pätee vanha viisaus enemmän kuin missään muualla: “Parempi olla yksin yksin,
kuin kaksin yksin.
Katson
olevan parasta kirjoittaa tästä aiheesta useammassa kirjassa. Yhdellä kertaa ei
pidä yrittää sulatella liikaa ahdistavia asioita. Seuraavassa osassa jatkamme
samasta aiheesta.
Mielenterveystyöstä
Minä olen
maallikko joka suhteessa, eikä minulla ole minkäänlaista todistusta jostakin
koulutuksesta, mikä soisi minulle pätevyyden kirjoittaa ihmissuhteista. Tässä
juuri on tämän hetken suuri ongelma. Kaikkialla kysytään todistuksia, ja
pätevyyden mittarina on aina vain enemmän koulutus jossakin oppilaitoksessa ja
päästötodistukset. Mitä voidaan esittää mustaa valkoisella, se painaa
tavattomasti, mutta mitä on ihmisen sisimmässä, olemuksessa, se jää
toisarvoiseksi. Ihminen voi oppia valtavan määrän asioita päässään, mutta jos
kaikki tämä ei ole hänelle sydämen asia, unohtuu parhainkin oppi hyvin pian, ja
jäljelle jäänyt oppineisuus on läsnä teoriana, mutta ei tavoita todellisuutta
ja käytäntöä.
Minä en
puolusta tietämättömyyttä ja oppimattomuutta, mutta koska takanani on lähes
neljänkymmenen vuoden kokemus sielunhoito- ja seurakuntatyöstä ns. vapaissa
piireissä ja yli kolmenkymmenen vuoden palkattu työura samalla alalla, en
missään suhteessa voi pitää itseäni tietämättömänä näiden asioiden suhteen.
Minun tapaisiani ihmisiä on paljon tässäkin maassa, ja puhun nyt osaltaan
meidän kaikkien puolesta. Jos olemme rehellisiä, ei ihmissuhdetyössä ole
niinkään suurta merkitystä jollakin koulutodistuksella, vaan enemmänkin ihmisen
sydämen asenteella. Työtä ei tehdä todistuksilla eikä oppikirjoilla, vaan yhä
suuremmassa määrin tulee tilanteen pahetessa korostumaan sen merkitys, että
todellinen ratkaisu mielenterveysalalla ei ole rahassa eikä uusissa
näkemyksissä, vaan siinä, että tärkein instrumentti tässä työssä on ihminen
itse.
Olen
osallistunut joihinkin vertaisryhmänvetäjäkursseihin, jotka ovat kestäneet
kahdesta neljään päivään. Näiden oppijaksojen aikana on korostetusti tullut
esiin yksi hyvin kattava seikka tämän alan perustotuuksista. Useamman päivän
ajan opetetaan mitä vertaisryhmätoiminta tarkoittaa, ja kun sitten otetaan
käteen tästä toimintamuodosta kertova esite, lukee siinä: “Mitä vertaisryhmän
vetäjän tulee tietää?“ Vastaus kuuluu: “Ei mitään.“ Tämä on karikatyyrin
tapainen kuva asiasta. Tieto ei ole ratkaiseva, vaan se, että jokainen
osallistuu tähän toimintaan omana itsenänsä, sellaisena kuin on – omana
persoonanansa.
Minun
käsitykseni mukaan tämä on perustavaa laatua oleva totuus kaikessa
mielenterveystyössä. Tärkein työväline tällä alalla on oma persoona, oma itse.
Tämä pätee niin vertaisryhmiin kuin ammattiauttajiinkin. Mitä näiden kahden
ryhmän välillä on, on kolmen vuoden ajan ollut minulle mitä suurin järkytyksen
kohde. Olen törmännyt suureen mustaan aukkoon, joka imee itseensä kaiken sinne
sattuvan.
Kahden
viime vuoden aikana olen pyrkinyt luomaan itselleni kuvan maamme
mielenterveystyöstä, ja olen toivonut törmääväni edes yhteen vaikutusvaltaiseen
henkilöön, jolla olisi jotakin kerrottavaa tästä tuntemattomasta alueesta
vertaisryhmien ja ammattiauttajien välillä. Pettymyksekseni joudun edelleenkin
toteamaan, ettei tietämykseni juurikaan ole parantunut. Siksi tahdomme omalta
osaltamme tehdä parhaamme täyttääksemme tätä aukkoa, ja olemme perustaneet v.
2002 mielenterveysyhdistyksen: “IHMINEN TAVATTAVISSA ry.“ Yksi sen tärkeimmistä
tavoitteista on saada mahdollisimman moni ihminen kiinnostumaan
mielenterveystyöstä, nimenomaan noiden kahden aika kaukana toisistaan olevan
ryhmän välillä. Emme etsi niinkään koulutettuja ihmisiä, vaan laupiaita
samarialaisia, joilla vielä on sydäntä tien poskessa makaavia ahdistettuja
kohtaan. Kunpa ympäri maata voitaisiin kaikkialle perustaa tällaisia vaikkapa
vain yhden ihmisen “toimistoja“, missä on
IHMINEN TAVATTAVISSA!
Vuonna 2001
elämässäni oli avioeron tähden tavallista suurempi kriisitilanne, joka sai
minut hakeutumaan tamperelaisen mielenterveysyhdistyksen masentuneiden ryhmään.
Kokoonnuimme kerran viikossa, mikä tuntui todella hyvältä aikataululta. Kahden
viikon väli on akuutissa tilanteessa liian pitkä. Noin kuukauden kuluttua
saatoin todeta tyydytyksellä: “Ensimmäistä kertaa kolmeenkymmeneen vuoteen
tunnen olevani ihminen ihmisten joukossa!“ Tämän toteaa johtavassa asemassa
oleva sananpalvelija, jolla on aina ollut ympärillään joukko ihmisiä! Osaan
siis antaa arvoa tälle toiminnalle. Syksyllä 2002 minulla oli oma masentuneiden
ryhmäni, jonka kanssa sain kokea entistä paremmin tällaisen toiminnan
mielekkyyden. Muuttoni johdosta ikävä kyllä jouduin jättämään tämän ryhmän eri
henkilölle.
Mutta nyt
esittäessäni toivomukseni päästä kokotoimisesti mukaan mielenterveystyöhön olen
hämmästyttävässä määrin joutunut kohtaamaan mitä suurinta epäluuloisuutta ja
vastustusta. Karikatyyrin muodossa esittääkseni asian, siten kuin monet
tuntuvat ajattelevan: “Koska olen ollut masentuneiden ryhmässä vuoden ajan, en
selvästikään ole aivan terve, ja siksi kuulun edelleenkin vertaisryhmätoiminnan
piiriin. Jos esitän toivomuksen kokopäiväiseen työhön tällä alalla, olen
sitäkin sairaampi, koska sellaista mitä toivon, ei ole olemassakaan; ’vain
sairaat ovat kiinnostuneita toisista sairaista’. Koska minulla ei ole
koulutodistuksia mielenterveysalalta, en ole oikeutettu tekemään mitään. Suorastaan
pelätään, että alan toimia terapeuttina ilman asianmukaista koulutusta!“ Siitä
huolimatta olen kuullut yhä uudelleen etenkin masennuksesta kärsivien suusta:
“Minä keskustelen paljon mieluummin jonkun maallikon, kuin ammatti-ihmisen
kanssa!“
Minä tiedän
mitä masentuneisuus merkitsee, sillä olen itse läpikäynyt sen mitä syvimmässä
määrin. Erityisesti sain kymmenien vuosien ajan kokea työni johdosta niin
murskaavaa luonnehäiriöistä alas painamista ja suoranaista vainoa, että söin
usean vuoden ajan masennuslääkkeitä, mitä en useille tuttavilleni ole koskaan
voinut kertoa, niin hullua kuin se onkin. Masennus kyllä ymmärretään, mutta
että niellään lääkkeitä! Se ei monen mielestä ole sopivaa. Jossakin suhteessa
tuntuu kuin olisimme palanneet takaisin pimeään keskiaikaan!
Työni
puitteissa olen joutunut tekemisiin mitä erilaisimpien mielenterveysongelmien
kanssa, ja mikä kaikkein surullisinta, olen ollut pakotettu hyvin läheisesti
tutustumaan yhteen vakavimmista ja laajakantoisimmista sairauksista: luonnehäiriöön.
Tuskin mikään muu sairaus tuottaa niin
paljon piiloon jäävää ahdistuneisuutta ja kärsimystä läheisten / työtovereiden
keskuudessa. Yhtenä suurimpana syynä on tietämättömyys tämän sairauden
suhteen. Yleisesti uskotaan sitä sairastavan noin 2-3 prosenttia väestöstämme.
Jotkin arvioitsijat puhuvat suuremmistakin prosenttimääristä. Tämä on kuitenkin
sairaus, joka vaatii tietynlaisen kasvualustan, joka määrittelee sen laadun ja
kehittymisen. Nyt lähes 40-vuotisen kokemuksen perusteella rohkenen esittää väitteen,
että edullisin kasvualusta sille on ns. uskonnollisella alueella, etenkin
kaikissa niissä hengellisissä piireissä, jotka ovat valtakristillisyyden
ulkopuolella tai kuuluvat johonkin sen alalahkoon. Näissä piireissä
esiintymisprosentti saattaa olla moninkertainen ainakin paikoitellen.
Luterilaisen
kirkon ja muiden suurempien uskonnollisten yhteisöjen piirissä ei myöskään olla
vapaita tästä ongelmasta, mutta niissä tietynlainen valtarakenne ei salli
väärinkäytöksille sellaista laajuutta, kuin mikä pienemmissä piireissä on
mahdollista. Mikään sen paremmin uskonnollinen kuin maallinenkaan organisaatio
ei voi pestä tämän asian suhteen käsiään viattomuudessa.
Olen
suomentanut kirjallisuutta yli kolmenkymmenen vuoden ajan ja kirjoittanut itse
tuhansia sivuja tekstiä. Kaikki kielet ja asiat olen opetellut oman kantapään
kautta, eikä taitojani kukaan ole asettanut kyseenalaiseksi. Kun nyt kaikkien
näiden vuosien jälkeen alan kirjoittaa mielenterveysasioista, jää nähtäväksi
miten kirjoittamaani suhtaudutaan. Olen valmis tähän haasteeseen, tietoisena
maallikkoasemastani. Minä en ole yksin, ja kirjoitan kaiken tämän
herätelläkseni muitakin kaltaisiani tämän asian suhteen, joka päivittäin kasvaa
tärkeydessään, vaikka sen niin harva tiedostaakin. Minun kaltaisiani ihmisiä
tarvitaan tänään todella kipeästi, ja huomenna vieläkin enemmän. Vaikka tämä yhteiskunta
ei sitä tajua, eivätkä meidän päättäjämme, me kuitenkin tiedämme
tarpeellisuutemme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti