Tässä ajassa emme kyllin voi korostaa hengellisen elämän
todellista olemusta, vastavuoroisuutta. Kaikki Jumalan puolelta tarjolla oleva
on lahjaa, jonka ansaitsemiseksi emme totisesti ole tehneet mitään, koska oman
olemuksemme puolesta olemme ansainneet vain kuoleman ja eron Jumalasta. Meidän perusolemuksemme
omassa tilassaan vain pakenee jopa paratiisimaisissa olosuhteissa puiden sekaan
alastomuudessaan ja vääränlaisessa jumalanpelossa!
Kun sitten viimeinkin Pyhän Hengen vaikutuksesta ja
jumalallisen kutsumuksen hetkenä pääsemme käsittämään Jumalan rakkauden,
tapahtuu elämässämme niin suuri muutos, että siitä puhutaan Uutena Elämänä,
johon olemme uudestisyntyneet ilman minkäänlaista omaa ansiotamme. Se merkitsee
jättäytymistä Pyhän Hengen johdatukseen siinä määrin, että tulee todeksi:
”Minä olen Kristuksen
kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;
ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on
rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.” (Gal.2).
Käsitämmekö todella kaiken tämän sisältämän
vastavuoroisuuden? Mitä siis ihmiset näkevät meissä, minussa, sinussa? Jos he
eivät näe Kristusta olemuksemme ja tekojemme välityksellä, joudumme kysymään
omaa, hengellistä syntyperäämme! Mikä oli Herramme maallisen vaelluksen ajan
ongelma sen aikaisen kirkollisen hierarkian kohdalla? Mikä on ongelma meidän
aikamme kirkollisen johdon kohdalla? Ihmisille oli mahdollista havaita vain
ansioitunutta hengellisyyttä, mikä sai heidät osallistumaan Herramme
tuomitsemiseen ja vähättelyyn tämän vaatimattomuuden ja nöyryyden johdosta. Hän
ei vastannut heidän korkeata odotustasoansa! Koko kirkollinen maailma oli
tottunut mitä erilaisimpiin arvomaailmoihin ja arvoasetelmiin, eli ihmiset
olivat alkaneet pitää normaalina hengellisenä elämänä kyynärpäätaktiikkaa ja
alempien kansanryhmien tallaamista.
Mitä erilaisimmat pyhyyden asteet tulivat näkyviin
päivittäisessä elämässä, niin että suurimmalle osalle väestöä oli aivan uutta
ja vaikeasti käsitettävää Herramme esittämä ajatus:
”Niin Jeesus vastasi
ja sanoi heille: ’Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi
itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän;
sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee. Sillä Isä rakastaa Poikaa
ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle
suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.’” (Joh.5).
Oli aivan oma lukunsa se, että Herramme kutsui Jumalaa Isäksensä,
mutta on aina ollut siten, että ihmisten syytökset perustuvat enemmänkin
pelkoon oman arvoasemansa menetyksestä jumalallisten totuuksien edessä! Arvoasetelmiin
perustuva hengellisyys on aina ollut ihmisten suosiossa, koska se jo oman
olemuksensa perusteella karkottaa Hengen vaikutuksen, joka aiheuttaa piston
sydämessä ja saa ihmisen tuntemaan itsensä syntiseksi. Ihminen ei halua tuntea
itseään syntiseksi ja siksi hän kokee omaavansa oikeuden perustaa hengellisyytensä
ansioitumiseen! Hänelle on aivan käsittämätön ajatus siitä, että kaikki onkin
ilmaista ja kaikenlaisen ansaitsemisen ulkopuolella!
”Sillä me emme
rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä
suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla
itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.” (2.Kor.10).
Ihmiseen on siis juurtuneena todella syvällinen tarve
määritellä oma ansioitumisensa itseään tarkkailemalla! Siksi Herramme kuvaama
riippuvuus Isän tahdosta kiinni pitämisestä muodostui etenkin oppineiden
juutalaisten mielissä suureksi uhkakuvaksi omalle asemalleen johtoasemassa. Syvin
merkitys ja vaikutus perustuivat heidän riippuvaisuuteensa, ei Jumalasta, vaan
Mooseksesta!
”Niin he herjasivat
häntä ja sanoivat: ’Sinä olet hänen opetuslapsensa, mutta me olemme
Mooseksen opetuslapsia. Me tiedämme Jumalan puhuneen Moosekselle, mutta mistä
tämä on, sitä emme tiedä.’ Mies vastasi ja sanoi heille: ’Sehän tässä on
ihmeellistä, että te ette tiedä, mistä hän on, ja kuitenkin hän on avannut
minun silmäni.’” (Joh.9).
Kuinka elävä kuva tämä onkaan tästäkin päivästä! Kuinka moni
todistaakaan Mooseksesta tai ”Mooseksesta”, jonka opetuslapsia he uskovat olevansa
siinä määrin, että jumalanlapseus jää kaiken tämän varjoon. Niinpä etsivä
ihminen joutuu kysymään:
”Sehän tässä on
ihmeellistä, että te ette tiedä, mistä hän on, ja kuitenkin hän on avannut
minun silmäni!”
Kärsin todella kovasti
maassamme vallitsevista helteistä enkä tiedä jaksanko kirjoittaa lähipäivinä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti