Social Icons

Pages

maanantai 21. lokakuuta 2019

”JOKA MINÄ TODELLA OLEN!”

”Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.’ Niin he sanoivat hänelle: ’Kuka sinä olet?’ Jeesus sanoi heille: ’Juuri se, mitä minä puhunkin teille.’” (Joh.8).

En voi mitään sille että tämä sanankohta niin usein nousee esiin mielessäni! Olen jo pidemmän aikaa ollut sanoinkuvaamattoman uupumuksen vallassa, niin että mieleen on myöskin noussut rakas uskonveljemme, josta Sana toteaa:

”Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja tuli otetuksi heimonsa tykö.” (1.Moos.25).

Mihin perustui hänen ”kyllänsä saaminen” ja mihin se perustuu minun ja luultavasti monen muunkin ajatuksissa? Ainakin osaltaan se perustuu tietynlaiseen ja – asteiseen turvattomuuden tunteeseen, mille on aivan selvänä perustana Sanan antama varma tieto:

”…ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa. Soisin, ettei teillä olisi huolia.” (1.Kor.7).

Kaikkea kokemaamme ja näkemäämme on aina ollut ja on loppuun asti oleva saarnaajan julkituomien sanojen perusteella, mutta laadultaan ja määrältään ei oikeastaan mikään ole enää tuttua ja turvallista, niin että tahtomattammekin sielumme huokaa ja kipuilee kaiken kohtaamamme kanssa siinä määrin, että kirjoittajan ajatuksiin hyvin, hyvin usein nousee kaipaus tulla Aabrahamin lailla pois otetuksi, kaikesta maallisesta touhusta kyllänsä saaneena!

Mutta mikä on sydämemme tila, todellinen olemuksemme, etenkin kun kuulemme Herramme sanat:

”Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.”

Olemmeko todella vakavasti esittäneet omalla kohdallamme kysymyksen?:

”Kuka Sinä olet?”

Meidän tulee juuri nyt, kaiken kuohunnan ja muutosten keskellä, ehkä kyllänsä saaneena, varmistaa ettemme uskovaisuudestamme huolimatta siirry rajan taakse väärissä uskomuksissa! Kuka ja mitä Herramme Jeesus Kristus todella on, sinulle, minulle? Uskomme tulee perustua Jumalan Sanaan ja yksin siihen, koska Hän on Sana!

Tulkitkoot seuraavat sanankohdat sydämemme todelliset ajatukset:

”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.” (Joh.1).

”Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää…” (Kol.2).

Oletko koskaan todella ajatellut mitä voisi jäädä tämän ”Jumaluuden koko täyteyden” ulkopuolelle???

”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (Joh.1).

”…ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.” (Kol.1)

”Filippus sanoi hänelle: ’Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme.’ Jeesus sanoi hänelle: ’Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.’” (Joh.14).

”Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla…” (Hebr.1).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text