Tänä aamuna sydämelleni nousi voimakkaana julkaista uudelleen tämä kirjoitus, koska siinä tuodaan niin selvästi julki nykyinen hengellinen tilanne.
Syyllinen,
syyllinen
Olen jostakin syystä saanut olemukseeni
suuren määrän asioita, joista en ollenkaan pidä. Missä määrin itse olen
syyllinen siihen kaikkeen, on jo toinen kysymys.
Niin, käsite syyllisyys ei ole
kaukana kenestäkään meistä, ja jossakin määrin, ajoittain suunnattomasti, tämä
asia painaa mieltä jopa tuskastumiseen ja ahdistukseen asti. Syyllinen,
syyllinen, syyllinen, kuka on syyllinen? Uskonelämässäkin näyttää siltä, että
vastoinkäymisten kohdatessa ensimmäiseksi herää kysymys syyllisyydestä. Mutta
onko tämä kaikki missään suhteessa Jumalan lasten keskuuteen kuuluvaa asiaa?
En voi ehkä milloinkaan unohtaa
sitä, kuinka istuin eräässä kotikokouksessa, ja olin tuskin uskoa korviani, kun
vieraileva pääpuhuja totesi: ”En olisi uskonut sitä todeksi, mutta löysin
itsestäni vielä yhden negatiivisen piirteen.” Onko hänen elämässään todella
niin pieni määrä syyllisyyttä, vai onko tämä toteamus todellisuudessa osoitus
jostakin paljon suuremmasta syyllisyydestä kuin mitä voisi heti ajatellakaan?
Ihmiskunta on kokonaisuudessaan
kautta koko uusitestamentillisen ajan kantanut yllänsä musertavaa syyllisyyttä
siitä huolimatta, että eri kirkot ja yhteisöt ovat koko ajan olleet
julistamassa armoa ja anteeksiantoa. Vai olisiko niin, että juuri siitä syystä
syyllisyys on saavuttanut sellaiset mittasuhteet? Vai mistä voi johtua se, että
kaikkein hurskaimpienkin uskovaisten piirissä, riippumatta kirkosta tai
kirkkokunnallisuudesta, on niin vähän vapautuneita, iloisia, luottavaisen
sydämen asenteen omaavia sieluja?
Me olemme kautta aikojen tahtoneet
erottaa toisistaan hengellisen ja sielullisen ja ruumiillisen, käsittämättä
ollenkaan sitä, kuinka toisiinsa sitoutuneita nämä asiat ovat. Ne ovat itse
asiassa koko laajuudeltaan kuvattavissa, ei kolmeksi erisuuruiseksi ympyräksi,
vaan kolmeksi yhtä suureksi ympyräksi, jotka asettuvat hämmästyttävällä tavalla
täysin toistensa päälle.
Pelkkä hengellinen julistus, vaikka
se olisi kuinka totuudellista ja vapauttavaa, ei yksin riitä tuomaan
ahdistetuille sieluille heidän kaipaamaansa lohtua, vapautusta ja
onnellisuutta. Meidän on nähtävä jokainen ihminen ainutlaatuisena, Jumalan
luomana yksilönä, persoonana. Kukaan ei Jumalan luomisen perusteella ole
toisensa kopio, vaan jokainen on oma kudoksensa, jonka kaltaista ei ole toista.
Siksi sielunhoidollisessa työssä, mitä itse asiassa on koko kristillisen
sanoman julistus muodossa tai toisessa (tai ainakin pitäisi olla) tulee
huomioida kaikki nämä ihmisen ominaisuudet tai puolet.
Yksi suurimmista ongelmista ihmisen
elämässä on jo hänen paratiisista karkottamisensa jälkeen syntynyt ajatus
siitä, ettei mitään saa ilmaiseksi, eli kaikki on ansaittava. Uskotaan, että
kaikesta on maksettava tietty hinta, ennen kuin mitään voi omaksua itsellensä
kuuluvaksi. Ihminen kärsii suunnattomasti, etenkin tässä ajassa, eikä pienin
kärsimyksen aihe ole todellinen tai keksitty syyllisyys. On helppo julistaa
armoa, anteeksiantamusta itsestään selvänä asiana – se on sitä ehkä
julistajalle – mutta ahdistuneen ihmisen on todella vaikea käsittää mistä on
kysymys. Kaikki on maksettu, kaikki on sovitettu, Jumala on maksanut hinnan.
Siitä huolimatta ahdistunut ihminen huokaa raskautettuna: ”Se on liian
yksinkertaista!”
Ihmisille näyttää olevan uskomatonta
se, että heidän syyllisyytensä voitaisiin poistaa ilman että he tekisivät
jotakin sen hyväksi, maksaisivat sen tavalla tai toisella. Tämä kaikki on aivan
kuin geneettisesti meidän perimässämme, estäen meitä saavuttamasta sitä, mitä
Jumalan armo meille todellisuudessa tarjoaa, paremminkin sanottuna: ON JO
ANSAINNUT MEILLE! Tämä vertauskuva geneettisestä perimästä ei ehkä olisi niin
kohdalleen osuva, ellei kaikki kristillinen kasvatus ja opetus omalla
panoksellaan olisi sellaisella tavalla tukenut tätä niin kohtalokasta ajatusta
ja ominaisuutta ihmisessä. Ajatelkaamme vain kaikkea pimeässä keskiajassa
tapahtunutta armon kaupittelua aneiden ja katumuksen muodossa. Meidän aikamme
ei missään suhteessa ole vapautunut kaikesta tästä perimästä, vaikka niin usein
tahdotaankin uskotella meille. Samat perinteiset ajatukset ja omaksutut asiat
ovat vain saaneet tälle vuosisadalle ominaisen hienostuneen leiman, niin että
vaikka puhutaan armosta ja lahjasta, niin viimeistään kolehdin keräämisen
yhteydessä vedotaan ihmisen omaantuntoon.
Ne jotka eniten kaipaavat ja
janoavat armoa, ovat kaikkein heikoimmassa asemassa todella vastaanottaaksensa
sen, koska se on vastoin ihmisen sisäistä näkemystä. Surullisinta on todella
se, että heikoimmassa asemassa olevan ihmisen sisimpään tämä maksamisen
periaate on syvimpään juurtunut, kun taas moni rikas ja menestynyt ihminen
pitää itsestään selvänä sitä, että kaikki hyvä ja onnellinen kuuluu hänen
elämäänsä. Hän on elämällään ja ansioitumisellaan varmistanut itsellensä paikan
niin tässä kuin tulevassakin elämässä.
Meidän maassamme on käsite rippi
melko tuntematon käsite, vaikka se koko katolisessa maailmassa on olennainen
osa tuota uskoa. Ehkä juuri katolisesta leimasta johtuen koko asia on jo
nimensä perusteella sijoitettu kategoriaan: tosiuskovaisten touhua. Jos olisi
omaksuttu jokin muu, enemmän todellisuutta vastaava nimi, suhtauduttaisiin
asiaan ehkä toisin. Kysymyshän on itse asiassa syntien tunnustamisesta,
todellisesta katumuksesta, sydämessä tapahtuvasta itsetutkistelusta, johon
aivan olennaisena liittyy sitten anteeksiantamuksen kokemus sen kautta, että
joku kanssamatkaaja julistaa armon ja anteeksiantamuksen tunnustettujen
asioiden ylle.
Minä en kannata katolista rippiä,
mutta jo pelkkä terve järki sanoo, että asiassa on todella paljon perää, ja
olisi paljon vähemmän sielullista jatkuvaa ahdinkoa ja tuskaa, jos meidänkin
maassamme voitaisiin tätä asiaa toteuttaa protestanttiselta pohjalta
perusajatuksena, ei katoliseen uskoon läheneminen, vaan avun tuominen
ahdistuksessa oleville ihmisille. Mutta kaikki tämä on mahdollista vain
henkilöiden kautta, jotka itse ovat kokeneet päivittäisen armon ja
anteeksiantamuksen, sillä me voimme antaa eteenpäin vain sitä, mitä meillä
itsellämme on, emme yhtään enempää!
Saamme varmastikin kiittää suuresta
osaa henkistä ahdistusta ja tuskaa julistajia, jotka ovat kylläkin täyttäneet
suunsa suurella määrällä suuria sanoja, mutta jotka eivät todellisuudessa ole
omassa sydämessään omaksuneet murto-osaakaan siitä, mitä muille totuutena ja
vapauden evankeliumina julistavat. Voidaan siis oikeutetusti esittää yhä
uudelleen kysymys: Miksi kirkko, seurakunnat, uskonnolliset yhteisöt, sen
sijaan että olisivat tuoneet vapautuksen, armon, ilon ja rauhan jäsenillensä ja
koko maailmalle – miksi he sen sijaan ovat jättäneet jälkeensä vain
murskautuneita, toivottomuuteen ajautuneita sieluja?
Ihmiset harjoittavat hartautta,
käyvät ripittäytymässä, suorittavat pyhiinvaellusmatkoja (eivät ainoastaan
katoliset, vaan kaikki protestanttisetkin jonkun suuren julistajan luo, tai
johonkin erikoisen armoitetuksi näkemäänsä seurakuntaan) ikään kuin
osoitukseksi suuresta uskostaan, mutta mikä on todellisuus? Eikö olekin niin,
ettei ihminen sittenkään usko olevansa armosta pelastettu, ei usko syntiensä
olevan anteeksi annetut, koska jatkuvasti yhä uudelleen astuu papin tai
julistajan eteen samojen asioiden kanssa? Eikö enemmänkin ole kysymys
epäilyksestä, joka velloo hänen sielussaan sinne tänne, saaden vahvistusta
päivittäisistä epäonnistumisistaan ja todellisista tai kuvitelluista moitteista
toisten matkaajien taholta? Varmuuden vuoksi tehdään vielä näin ja näin,
varmuuden vuoksi, yhä uudelleen ja uudelleen!
Eikö olekin niin, että me ikään kuin
velvollisuudesta ja kuulijoiden toivomuksesta puhumme virheistämme ja
epäonnistumisistamme, etsien ihmisten hyväksyntää, koska jokainenhan odottaa
jokaisen olevan yhtä vajavainen kuin toinenkin. Me emme yksinkertaisesti jaksa
uskoa, että kaikki on maksettu, sovitettu, että me todellakin voisimme edes
hiukan muuttua toisenlaisiksi, paremmiksi. Jos joku todistaa muuttumisestansa,
me emme jaksa uskoa sitä todeksi, vaan pyrimme masentamaan hänet koviksikin
sanoiksi pukemillamme epäilyksillä.
Miksi ripittäytyä, miksi pyytää
jatkuvasti anteeksi jotakin, mikä monesti tuntuu itselle vieraalta, mutta joka
niin sitkeästi kuuluu jokaisen ihmisen elämään? Anteeksiantamukseen uskotaan
yleisesti, teoriassa, mutta sen käytännössä uskomisen katsotaan osoittavan
nöyryyden ja katumuksen puutetta. Niin, katua pitää siis itse katumisen tähden?
Vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen? Onko siinä itse asiassa mitään
järkeä, katuva läheiseni?
Osa syyllisyydestämme on itsestään
selvää, joko itsellemme ja läheisellemme selvästi näkyvää, ja osa siitä on
tiedostamatonta, jota viimeistään sairaalloinen mieli alkaa kaivella esiin,
mitenkäs muuten kuin kaikkein hurskaimpien ja vakavimpien julistajien armoa
tihkuvan julistuksen kautta: me kaikki olemme syyllisiä, me kaikki olemme
rikkoneet, me kaikki… me kaikki… (tietenkään ei julistaja, joka
vaatimattomuudessaan ja nöyryydessään lukee itsensä mukaan, vaikkakin
vastentahtoisesti). Mutta kuka uskoo ja julistaa, että jos anteeksiantamus ja
armo todella ovat täydelliset, koskee se silloin myös tiedostamattomia asioita
meidän elämässämme?
Mikä on tiedostamatonta, ei ole
tietoisuudessamme. Eli siis emme voi tehdä siitä parannusta, emme voi ripittäytyä.
Mutta tässä on pohjaton kaivo hurmahenkisen julistajan ammennettavaksi, sillä
niin kuin jo olemme todenneet, on ihmisen niin mahdoton uskoa todeksi, että
kaikki jo on todella maksettu. Mutta jos joku tuntee tarvetta maksaa, niin
miksikäs ei, tuumaa hurskas julistaja, riittäähän hänellä julistettavaa tämän
matkan ajaksi!
Minä henkilökohtaisesti, tuskallisen
syvällisesti, olen joutunut kokemaan näitä asioita pienen elämäni ajan. Minä en
niinkään tunne tätä ahdistusta itseni kuin niiden lukemattomien ihmisten
puolesta, jotka huolimatta vuosituhantisesta julistuksesta joutuvat elämään
jatkuvassa sielullisessa ja henkisessä ahdistuksessa aivan aiheettomasti.
Meidän jokaisen sielu on kudottu Kaikkivaltiaan Jumalan kudinpuissa juuri
sellaisella tavalla, mistä armoitettu ja siunattu Jumalan mies kirjoitti jo
ennen syntymääni painetussa kirjassa. Frank Mangs: Hän alkoi uudelleen:
”Jumala on juuri minuun kätkenyt jotain, jota ei milloinkaan aikaisemmin
ole ollut eikä tule olemaan. Minun sieluni on kudottu sellaisen mallin mukaan,
jota ei aikaisemmin eikä myöhemmin ole käytetty kenenkään toisen sielua
kudottaessa. Jumala on valmistanut minulle tehtävän, jota ei kukaan muu voi
täyttää. Jumala on virittänyt sisimpääni sävelen, jota ei kukaan muu voi saada
kuuluviin täydellisesti. Hän on antanut käteeni ihmissydänten ja olosuhteiden
avaimen, jota hän ei ole uskonut kenellekään muulle. Meidät on kaikki luotu
samoin ihmeellisin eduin – saamme olla omalaatuisia. Tässä piilee eräs syy,
miksi taivas tulee olemaan niin ihmeellinen ja sen veisuu niin täysiääninen.
Sillä siellä ei ole mitään ihmisjäljennöksiä – ainoastaan Kristuksen
jäljennöksiä. Mutta kukaan näistä ei kykene täydellisesti ja joka puolelta
heijastamaan Kristuksen kuvaa. Jokaisella on oma erikoinen yksityiskohtansa,
jolla hän heijastaa Luojan määrätöntä moninaisuutta. Jokaisen on esitettävä oma
erikoinen sävelensä. Ja taivaassa eivät laula vain autuaitten huulet ja kielet
ja äänijänteet. Koko vapautunut henki ja kirkastunut ruumis laulaa. Koko
olemassaolo on Jumalan ylistysvirttä.
Tämä tapahtuu joskus maan päällä, silloin, kun Jumala tarttuu ihmiseen,
puhdistaa hänen sydämensä ja täyttää hänet Pyhällä Hengellä. Silloin veisaa
sekä ruumis että sielu.
Kun Herra soinnut antaa,
niin taivahan kuin maan,
niin silloin ihmisrinta
soi Hänen kiitostaan.
Mutta tämä
tapahtuu täydellisesti vasta taivaassa, silloin kun jokaisen ihmisen erikoinen
hengellinen sävel on vapautunut ja täyteläinen, kun Herran kirkkaus tunkee
jokaisen olemuksen jokaiseen säikeeseen ja kun lukematon pyhäin joukko virittää
kiitoslaulun Karitsan kunniaksi, silloin se virsi ei kaiu vain neliäänisenä tai
kahdeksanäänisenä vaan miljoonin äänin. Ja se kaikuu täysin sopusointuisena.
Ihminen! Säilytä omalaatuisuutesi! Säilytä
erikoissäveleesi! Pakene kaikkea, joka haluaa
ryöstää sen sinulta, sillä vain vapahdetut originaalit voivat täydellisen
sopusointuisesti veisata Luojansa ylistystä. (Kaikki alleviivaukset tässä
julkaisussa allekirjoittaneen.)
Nämä
siunatut sanat kirjoitti Frank Mangs jo 1946 julkaistussa kirjassaan. Ei ole
sattumaa, että juuri tuo kirja sattui silmiini äitini kirjahyllystä, minne se
oli jäänyt joskus menneisyydessä. Mitä on tapahtunut kaikkina näinä kuluneina
vuosina sen jälkeen kun nämä asiat olin lukenut vuonna 1965? Ovatko asiat
tulleet paremmiksi tässä valveutuneisuuden ajassa, jossa Jumala aivan
erikoisella tavalla on puhunut meille armoitettujen julistajiensa kautta? Enkö
voi juuri nyt, pitkänäperjantaina 2002 toistaa sen, mitä sanotaan heti
seuraavassa luvussa:
”Mutta eikö ole peloittavan traagista, että Jumalan
seurakunta suuressa määrin on muodostunut jäljennöksiä valmistavaksi tehtaaksi: ”Minä liityn Paavaliin, liityn Apollokseen, minä liityn Keefakseen. Minä
liityn Lutheriin ja minä Wesleyhin. Minä liityn Roseniukseen ja minä
Waldenströmiin. Minä olen kristitty ja luterilainen, minä olen kristitty ja
baptisti, minä olen kristitty ja helluntaiystävä.”
Kristitty ja ---.
Ajattele,
että historian kauneimpaan kunnianimeen täytyy aina liittää jotain, jotta se
kelpaisi!
Mihin olemme joutuneet ja mihin olemme matkalla?
Jokaisessa kaupungissa ja pitäjässä ja kylässä on tavallisesti kokonainen
tai puoli tusinaa uskonnollisia standardityyppejä, jotka kaikki yrittävät
näyttää olevansa valitun kansan valittu joukko. Pahinta vain on, että
alkuperäinen heissä murhataan. Opitaan ajattelemaan samoin ja näkemään samoin,
uskomaan samoin ja puhumaan samoin, joskus jopa pukeutumaan samoin.
Tämähän olisi siunaukseksi, jos uskomme ja näkemyksemme vuotaisivat elävinä
Jumalan Sanasta, jossa jokainen totuus saisi säilyttää elimellisen yhteytensä eikä
mitään korostettaisi liikaa eikä mitään aliarvioitaisi. Mutta sen
sijaan, että olisimme avoimia jumalallisen ilmestyksen kokonaisuudelle, olemme
temmanneet käsiimme yksityisiä osia siitä, mitä Jumala on sanonut ja näyttänyt,
ja niistä rakentaneet järjestelmän, joka kylläkin saa tukea Sanasta, mutta joka
ei kokonaisena ja sopusointuisena virtaa siitä.
Ankarasti suljetussa karsinassa pureksitaan sitä totuutta, joka
vuosikymmeniä tai vuosisatoja sitten tuli päivänvaloon ja jonka juuri silloin
piti saada vallitseva asema siksi, että se oli syrjäytetty ja unohdettu. Mutta
kun sitten sukupolvien ajan jatketaan yhtä yksipuolisesti saman asian
pureksimista ja inhoten hyljätään se, minkä Jumala on tarkoittanut viereisessä
karsinassa oleville lapsilleen, silloin koko hengellinen kehitys muodostuu
yksipuoliseksi ja samaatarkoittavaksi. Lopuksi se muodostuu samanväriseksi,
kuolleeksi ja himmeäksi.
On surullista, että totuudet ovat tulleet suuremmiksi
kuin Totuus – ehdoton ja henkilöitynyt totuus Jeesus Kristus. Ja sitten me olemme innokkaampia pelastamaan totuuksia kuin
pelastamaan sieluja. Taistelemme enemmän turvataksemme omaa yhdyskuntaamme kuin
edistääksemme Jumalan valtakuntaa maailmassa.
Jumala on tarkoittanut meidät
alkuperäisiksi, mutta me olemme sallineet muovata itsemme jäljennöksiksi. Ja
nyt vaadimme, että kaikki muut muovattaisiin saman mallin mukaan.
Oi Herra, millaisia totuuden sanoja
jo Sinun luoksesi tulleen jumalanmiehen suusta ja kynästä! Tässä kohden minä
tunnen terveellistä ja oikeaa syyllisyyttä niin itseni kuin koko Jumalan
maailman edessä! Miksi en ole pitänyt kiinni tästä jumalallisesta totuudesta,
miksi olen ajautunut siihen, missä nyt olen ja olemme? Miksi tämä totuus niin
pitkäksi aikaa joutui kadoksiin, miksi, miksi, miksi? Kaikella on aikansa, ja
nyt on selvästikin aika korjata kaikki laiminlyöty ja unohdettu.
Juuri siinä, ettemme tiedä keitä
olemme, emme ole oma itsemme, emme pysty näkemään Jumalan tarkoitusta
ainutlaatuisessa elämässämme, on pohja kaikelle syyllisyyden kasvulle.
Erottakaamme koko ajan todellinen syyllisyys ja se syyllisyys, mikä perustuu
veljien syyttäjään, perkeleeseen, joka luo lähes kaiken syyllisyyden, mitä maa
päällään kantaa. Olen aikanaan kirjoittanut kokonaisen pienen vihkosen
syyllisyydestä nimellä: ”Omantunnon kolkuttajat”.
Kaikki väärä korostus ja
painottaminen johtavat siihen, että itse kukin kokee syyllisyyttä sellaisista
asioista, jotka kuuluvat erillisten persoonien elämään ja maailmaan. Itse
asiassa on valtava määrä syyllisyyttä, joka perustuu erillisten ihmisten
omaantuntoon. Missä ovat julistajat ja opettajat, jotka kertovat meille, että
yhä vielä pätee Roomalaiskirjeen 14. luku, jonka minä jo vuosikymmeniä sitten
olen nimittänyt omantunnon luvuksi?
”Heikkouskoista hoivatkaa,
rupeamatta väittelemään mielipiteistä… Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen
palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu… Mutta sinä,
minkätähden sinä tuomitset veljeäsi?… Niin on siis meidän jokaisen tehtävä
Jumalalle tili itsestämme… Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan
päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetus.
Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää
itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on
epäpyhää… Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on.
Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi
havaitsee…”
Minkä hinnan me olemme maksaneet ja
mitä me maksamme kaikesta siitä julistuksesta ja opetuksesta, joka riistää
meiltä ainutlaatuisuutemme ja henkilökohtaisen suhteemme Herraan?
Henkilökohtaisen suhteen Herraan? Mieleeni tulee niin voimakkaasti ajatus
nykypäivän esiintyjistä, ovat he sitten millä alalla tahansa. Kaikkialla
puhutaan managereista ja avustajista, jotka ottavat oman osuutensa kaikesta
siitä hyvästä, mitä heidän edustamansa henkilöt tuovat esiin musiikkina tai
vastaavana. Mutta voiko näin olla Jumalan valtakunnassa? Ei todellakaan, sillä
meillä ei ole ketään managereja jotka voisivat valvoa meidän etujamme omaksi
edukseen, vaan yhä vielä pätee: ”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies
Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus”. (1. Tim. 1)
Minkä hinnan me siis maksamme? Miksi olemme niin valmiita maksamaan?
Kaikkihan on ilmaista, jo ansaittua. Niin uskolle ja hengellisille asioille
vieraalta kuin se kuulostaakin, me maksamme käsittämättömän kalliin hinnan
tälle taistelukentälle. Me maksamme kaikesta ensisijaisesti henkisellä
terveydellämme, ja sen menettämisen seurauksena ruumiillisella terveydellämme.
Jokainen ihminen, joka ei ole oma itsensä, esittää jotakin muuta kuin todella
on, on jossakin elämänsä vaiheessa sairastuva henkisesti, ja sen seurauksena on
lukematon määrä ruumiillisia sairauksia, vaikka emme sitä tahtoisikaan
tunnustaa. Täten selittyy ehkä myös se suuri määrä paranemisia, mitkä
tapahtuvat kaikkialla maailmassa. Kun ihminen kokee jotakin hengellistä hyvää,
hän samalla vapautuu joistakin ruumiillisista sairauksista, jotka ovat
seurausta henkisistä kärsimyksistä. Usein ei siis olekaan kysymys
ihmeenomaisesta ruumiillisesta vaivasta parantumisesta, vaan normaalista
korjaantumisesta henkisen elämän parantumisen seurauksena. Kysymys kuitenkin
kaiken tämän jälkeen kuuluu: jos tällä korjaantumisella ei ole jatkuvuutta,
palaako sama ruumiillinen vaiva jonkin ajan kuluttua takaisin? Tästä ei
mielellään puhuta, vaan siitä vaietaan, jotta ihmiset eivät menettäisi uskoaan
kyseiseen parantamistoimintaan.
Ei missään aikaisemmassa vaiheessa
seurakunnan historiaa ole ollut niin paljon henkistä hätää veljien ja sisarien
keskuudessa kuin tänä päivänä. Koko asiahan on sinänsä yleismaailmallinen eikä
koske vain uskovaisia ihmisiä. Eikö nyt juuri siitä syystä ole aivan kuin
tilaus julistukselle, joka kohdistuu yksilöön juuri sellaisena, kuin miksi
Jumala on hänet tehnyt ja tarkoittanut?
Lainaan vielä Frank Mangsin
kirjasta:
”On vahinko, että jäljentäminen on niin yleistä, sillä se estää yksityisen
ihmisen henkilökohtaista kehitystä, se estää Jumalaa tekemästä, mitä hän on
ajatellut. Se estää meitä esittämästä sitä säveltä, jota ei kukaan muu voi
saada aikaan. Juuri siksi ovat useimmat kristityt mykkiä, ja jos jotain ääntä
kuuluu, on se yksiäänistä. Me estämme Jumalaa näyttämästä maailmalle
rakkauttaan, kaikinpuolisuuttaan ja kauneuttaan. Kristuksen seurakunnan
pitäisi olla temppeli, jonka kirkkaista ikkunoista häikäisevä valo loistaisi.
Sen pitäisi olla ilottomille ihmisille tarkoitettu juhlasali, sen pitäisi olla
elämän lähde niille, jotka ovat väsyneet hengelliseen kuolemaan, sen pitäisi
olla elävä vastaus sielun moniin kysymyksiin.
Mutta me olemme joskus tehneet siitä harmaan karsinan, jota ympäröi harmaa
aitaus, piikkilanka seipäiden päissä.
Siksi monet hengellisesti etsivät kulkevat ohitsemme. Pelastumattomia
originaaleja eivät uskonnolliset jäljennökset houkuttele luokseen, he
tuntevat olevansa kodittomia, he eivät löydä kosketusta kanssamme, eivät edes
sielullista ja luonnollista kosketusta. Ja pahinta on, että he eivät
myöskään saa kosketusta Vapahtajaamme, koska me olemme asettuneet Hänen ja
heidän välilleen.
Kuinka surullisen totta tänä päivänä! Kenellä olisi rohkeus juuri nyt
kirjoittaa tällaisella tavalla?
Ihmiset yrittävät tässä riistetyssä tilassaan
turhaan ja osaltaan tiedottomasti sovittaa syyllisyyttään, maksaa siitä. He
maksavatkin, kuten tiedämme, aivan turhaan, terveydellään! Neuroottisuus ei ole
mikään tiettyjen, erittäin sairaiden ihmisten ominaisuus, vaan siitä kärsivät
lukemattomat aivan tavalliset ja terveenä itseänsä pitävät ihmiset - kärsivät
sammumattomasta syyllisyydentunteesta, joka kiduttaa heitä, ilman että kukaan
julistaisi heille vapautuksen siitä.
Mitä tämä tällainen julistus pitää
sisällään, jos kerran ihmisen vapautuminen ei ole tosiasia kaikesta puhutusta
ja kirjoitetusta huolimatta? Tulemme tässä koko kristillisen elämämme
perusasiaan, josta tulemme kirjoittamaan enemmänkin. Job on annettu meille
esimerkiksi suuresta kärsimyksestä ja sen merkityksestä. Hän ei saanut mitään
patenttiratkaisua ikään kuin jonkun suuren jumalanmiehen hihasta vetäistynä,
vaan yksinkertaisuudessaan vastaus on inhimilliselle mielelle vieras ja liian
yksinkertainen: Jumalan vastaus Jobille
oli Hän Itse. Job sai nähdä Hänet sellaisena kuin Hän on, ja se oli Jumalan
vastaus. Sama vastaus on meille tarjolla tänäänkin. Vastaus kaikkiin
tarpeisiimme ja kysymyksiimme on Herra Jeesus Kristus. Ei enempää eikä vähempää
kuin Hän!
Kaikkialla maailmassa vallitsee
jonkinlainen oikeuslaitos, eli jokaisesta rikoksesta tulee maksaa, sovittaa se
kärsimällä rangaistus. Ihminen siis vastaa tekemistään vääristä asioista
jossakin määrin vanhan juutalaisen tavan mukaisesti: hammas hampaasta, silmä
silmästä jne.. Mutta pyyhkiikö tämä sovittaminen rikoksen pois? Kaikkien
uskontojen palvonnassa ja uhrimenoissa on sisältyneenä tietynlainen
puhdistautuminen saastaisuuksista ja vääriksi julistetuista asioista.
Puhdistuminen voi tapahtua vain tietyn sovittamisen kautta.
Jo Vanhan Testamentin
sovitusmenoissa oli kaiken edellytyksenä se, että uhrin suorittava pappi
toimittaa sovituksen ensin itselleen. Tämä henkinen vaatimus sisältyy
todellisuudessa myös Uusitestamentilliseen seurakuntaan, sillä me emme voi
viedä Jumalan armon viestiä eteenpäin sairaalle ihmiselle, ellemme itse ole
sitä omassa elämässämme kokeneet.
Syyllisyys on vakavampi asia kuin
mitä olemme oikeastaan koskaan tulleet ajatelleeksi. Siitä on tullut
eräänlainen mekanismi, joka tuhoisuudessaan ja yleisyydessään on vertaansa
vailla. Usein meitä syyllistävät jo omat vanhempamme, viimeistään koulussa
oppilaat valitsevat keskeltään jonkun syylliseksi sopivan. Jokaisella
työpaikalla, jokaisessa konttorissa, jokaisessa eduskunnassa, jokaisessa
seurakunnassa kulkevat taakkojen alla syntipukit, joiden selkään on lastattu syyllisyyttä
ja tuomiota.
Syyllisyyttä kantaa siis todella
harvoin oikea syyllinen. Me puhumme nyt uskovaisina ihmisinä uskovaisille.
Väärä syyllistäminen on Jumalan silmissä todella kauhistava asia, se käy ilmi
lukemattomista sanankohdista. Ihmiset ovat valmiita harjoittamaan mitä suurinta
hartautta ja noudattamaan mitä ankarimpia ohjeita jumalanpalveluksissansa,
mutta silti sivuuttamaan ne pienen ja vähäpätöisen tuntuiset asiat, jotka
kuitenkin ovat ensimmäisellä sijalla jokaisen uskovaisen elämässä. Mutta voi
sitä, joka nousee puolustamaan vääryyttä kärsinyttä! Voi sitä, joka nousee
moraalisaarnaajia vastaan! Itse asiassa koko Raamatussa ei ole yhtään henkilöä,
joka olisi moralisoinut. Ei edes itse Jumala tee sitä. Moraalisaarnat ja moralismi ovat jotakin sellaista, mikä koskee
seurausilmiöitä, ei itse asiaa.
Jo Vanhan Testamentin profeetat
nousivat Jumalan puolesta ankarasti kaikkea vääryyttä ja pahoja tekoja vastaan,
herättämään syyllisyydentunnetta niissä, jotka sen olivat torjuneet omahyväisen
uskonnollisuuden alle. Tämä ei ollut moralismia, vaan kaikki heidän toimintansa
oli lähtöisin heidän sydämestään, sillä Jumala ei puhu meidän päillemme, vaan
meidän sydämillemme. Kaikessa oli hyvin persoonallinen sävy, nuhtelussa,
ojentamisessa. Miksi juuri tänä aikana kaikki persoonallinen halutaan
tukahduttaa, kun se kuitenkin on kaiken jumalallisen perusedellytys?
Lainaan kappaleen sveitsiläisen,
uskovaisen lääkärin, Paul Tournierin kirjasta ”Ihmisen syyllisyydestä”:
”Kaikki profeetat, kukin vuorollaan, nostavat syytteen sovitusmenojen
väärää turvallisuutta vastaan. He herättävät näiden riittien alle tukahdutettua
syyllisyydentunnetta. Sillä he kaikki ovat kokeneet persoonallisesti, Jumalan
edessä, toisen, täysin vastakkaisen ratkaisun: Jumala itse pyyhkii pois ihmisen
syyllisyyden ja tekee sen juuri silloin, kun ihminen tulee siitä tietoiseksi,
sen sijaan että mairittelisi itseään otaksumalla maksaneensa sen hinnan
uhrimenoillaan. Silloin syyllisyys on todella pois pyyhitty eikä torjuttu
tiedottomuuteen, silloin ihminen on todella vapautunut menneisyydestään.”
Jumalan viha kohdistuu kaikkea
väärää vastaan kaikkialla, ihmisessäkin. Jumala ei vihaa ketään ihmistä, mutta
kylläkin vääryyttä jokaisessa luodussansa!
Minä olen omassa maassani kiistatta,
pienestä palvelustehtävästäni huolimatta, yksi kiistanalaisimmista
saarnamiehistä. Tuskin löytyy monta samanlaisen myllytyksen läpi käynyttä
matkamiestä, jonka ylle olisi lastattu sellainen määrä syyllisyyttä ja
tuomiota, väärää arvostelua. Se alkoi jo kolmekymmentä vuotta sitten ja on
saavuttanut nyt tietynlaisen kohokohtansa, kun minut jälleen kerran on
syrjäytetty valheellisin keinoin siitä tehtävästä, jossa olin vuosikymmenet.
Mitä tämä syrjäyttäminen merkitsee Jumalan ja Hänen todellisen kansansa edessä,
on aivan toinen asia! Minä tiedän syyllisyydestä aivan liian paljon kokemuksen
perusteella, sen tuomasta ahdistuksesta, tuskasta, toivottomuudesta. Mutta
siitä huolimatta en vieläkään tiedä ehkä todellisesta syyllisyydestä niin
paljon kuin tulisi.
Me jokainen olemme syyllisiä Herran
edessä, mutta tämä syyllisyys sisältää aina lohdun sanoman. Kun me tunnustamme
heikkoutemme ja vääryytemme, on aina valmiina anteeksiantamus.
Minä tiedän tuon polttavan tunteen
sisimmässä, kun huomaa tehneensä jonkin virheen. Jokainen meistä tekee
virheitä, elämänsä loppuun asti. Mitä lähemmä Herraa pääsemme, sitä heikommaksi
näemme oman itsemme. Sitä riippuvaisemmaksi tunnemme itsemme Hänestä. Me emme
tämän elämän aikana tule milloinkaan valmiiksi, vaan olemme jatkuvan kasvun
alaisia siihen hetkeen asti kun iankaikkisuus kohtaa iankaikkisuuden, kuoleman
muodossa. Iankaikkisen elämän täytyy olla meissä jo tämän elämän aikana!
Miksi olen niin herkkä kaikelle
arvostelulle ja tuomiolle, jos kerran tiedän itseni vajavaiseksi ihmiseksi, joka
ei muuhun pystykään? Miksi kaikki väärä tuomio ja arvostelu satuttavat
sellaisella tavalla? Tässä näemme asian tuhoisan vaikutuksen meissä jokaisessa.
Meidät voidaan lamaannuttaa ja painaa alas täysin asiaan kuulumattomilla
seikoilla, väärillä käsityksillä, tuomioilla. Ilman pidempiaikaista pohdiskelua
keksin tuskin yhtään ainoata asiaa, josta minua seurakunnassa olisi syytetty
oikeudenmukaisesti. Tuskin on yhtään asiaa, josta minua on syytetty ja jossa
todella olisin ollut syyllinen. Mieleeni on kylläkin tullut lukemattomia
kertoja huudahtaa: ”Jos todella haluatte syyttää minua, syyttäkää tästä ja
tästä asiasta!” Mutta tässä on kristillisen elämän yksi suurimmista
paradokseista: Mitä merkitystä on syytöksellä, jos se todella pitää paikkansa?
Eikö meidän Herraammekin aina syytetty väärin perustein, veljien syyttäjän
sormella osoittaen. ”Valhettelija ja valheen isä!”
Minussa on herännyt elävä usko
siihen, että kaikelle tälle on Herra itse nyt tekevä loppunsa. Väärälle
syyttelylle, väärälle syyllisyydentunteelle. Oikea syyllisyydentunne johtaa
parannukseen, asioiden korjaantumiseen, Jumalan armon kautta. Epäaito,
huonommuudentunteeseen perustuva ja ihmisten tuomioista johtuva syyllisyys
vaikuttaa niin samankaltaiselta kuitenkaan olematta sitä. Jumala haluaa antaa
meille kaikille kokemuksen kanssaan, aivan kuten oli Jesajalla aikanaan, sekä
Mooseksella palavan pensaan edessä: Jumalan sytyttämä tuli polttaa pois kaiken
väärän, vapauttaa kaikesta syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta. Me emme voi
saavuttaa mitään näistä asioista persoonattomasti, irti omasta todellisesta
itsestämme, vaan Jumala nimenomaan rakastaa meitä sellaisina, kuin mitä Hän
itse on meistä tehnyt. Hän haluaa meidän olevan persoonia, jotka kokevat oman
henkilökohtaisen kutsumuksensa kaikesta viheliäisyydestään huolimatta. Minun ei
enää tarvitse sovittaa mitään, ei kärsiä rangaistusta, sillä Eräs on kaiken
kantanut yllänsä Golgatan ristille!
Niin kuin mainitsin, on juuri nyt
pitkäperjantai 2002. Tämä pääsiäinen olkoon meille kaikille käännekohta
johonkin todella alkuperäiseen ja aitoon kokemukseen Elämän Herran kanssa, joka
meidän puolestamme kantoi kaiken ristinpuulle.
Me jokainen tarvitsemme tietyn
määrän syyllisyyden murtavaa voimaa käsittääksemme kaikesta noustessamme sen
armotyön valtavan voiman, joka peittää allensa kaiken muun. Virheellisyytemme
ei ole mikään este Jumalalle, vaan ainoastaan tarvittavan nöyryyden väline
matkallamme täydellisyyteen tuon puoleisessa elämässä. Herra tahtoo vapauttaa
meidät kaikesta epäaidosta sovituksesta ja näyttää meille jumalallisen
voimansa: Jeesus itse pyyhkii pois kaiken väärän elämästämme kaikkivaltiaalla
Sanallaan, tehden myöskin tämän ajan masentuneista ja itsesyytöksissä
taistelevista Pietareista vapauttavan sanoman apostoleja, jotka kaitsevat Hänen
lampaitaan ja karitsoitaan oikealla tavalla, Hänen elämänsä virvoittamina.
Jumala itse on tänäkin päivänä
vastaus kaikkiin ongelmiimme, koskivat ne sitten syyllisyyttä tai jotakin muuta
seikkaa elämässämme. Jumala itse pyyhkii pois syyllisyyden, mitä kukaan ihminen
ei milloinkaan ole kyennyt tekemään eikä kykene tänäänkään. Mikään
suorittamamme meno tai rituaali tai uhri ei kykene poistamaan näitä asioita. Me
vapaudumme menneisyydestämme ainoastaan Jumalan voiman kautta, ja muutos tulee
Häneltä. Meistä tulee uusia ihmisiä, uusia välikappaleita Jumalan
vaihdetuspöydälle. Me jokainen saamme käsittää olevamme Jumalan leivisköiden
haltijoita, omalla paikallamme, omine kykyinemme, virheinemme. Joka ei tee
mitään, ei tee virheitäkään, lukuun ottamatta elämänsä suurinta virhettä: sitä
ettei tee mitään! Leiviskänsä maahan hautaaminen merkitsee murheellista
lopputulosta.
Kuinka lapsellinen ja absurdi onkaan
itse asiassa käsityksemme siitä, että voisimme jotenkin maksaa hinnan jostakin.
Kaikki on Jumalan, kaikki on Jumalan tekoa, jopa uskoon tulommekin. Daavid jo
totesi aikanaan:
”Sinun, Herra, on suuruus ja väkevyys ja
loisto ja kunnia ja kirkkaus, sillä sinun on kaikki taivaassa ja maan päällä.
Sinun,Herra, on valtakunta, …
Sillä mitä olen minä, ja mitä on
minun kansani, kyetäksemme antamaan tällaisia vapaaehtoisia lahjoja? Vaan
kaikki tulee sinulta, ja omasta kädestäsi olemme sen sinulle antaneet.
Herra, meidän Jumalamme, kaikki tämä
runsaus, jonka me olemme hankkineet rakentaaksemme temppelin sinulle, sinun
pyhälle nimellesi, on sinun kädestäsi, ja sinun on kaikki tyynni. (1. Aikak. 29).
Lainaus kirjasta ”Ihmisen
syyllisyydestä”:
”Mutta ilmoitus ansiotta saadusta
Jumalan armosta, joka pyyhkii pois syyllisyyden, törmää jokaisessa ihmisessä
tuohon välittömään käsitykseen, että siitä on maksettava hinta. Silloin on
vastauksena Raamatun suurin sanoma, sen ylin ilmoitus: että Jumala itse maksaa,
on itse maksanut, kerta kaikkiaan, ja on maksanut kaikkein korkeimman hinnan
kuolemalla itse Jeesuksessa Kristuksessa ristinpuulla. Syyllisyytemme pyyhitään
pois ilmaiseksi, koska Jumala on maksanut sen hinnan.”
Me elämme ajassa, jossa on kadotettu
todellinen näkemys Jumalan armosta ja todellisesta luonteesta. Kautta
vuosikymmenien on kaikunut kutsu kautta maailman: Takaisin Raamattuun, takaisin
alkuseurakunnan oppiin ja käytäntöön, Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja
iankaikkisesti!” Siitä huolimatta on tänä päivänä harvoja ihmisiä ja vielä
harvempia julistajia, jotka olisivat julistuksellaan kykeneviä kaikkein
tärkeimpään: Persoonallisen kontaktin luomiseen Herran ja janoavan sielun
välillä. Jumala on todellakin aidattu mitä erilaisimpiin ja ahtaimpiin
karsinoihin. Kertokaamme nyt jokaiselle kuulijalle ja lukijalle yksi
suurimmista totuuksista: Meidän Herraamme ei voida karsinoida yhtään mihinkään.
Hän on yhä vielä Kaikkivaltias, kaikkialla läsnä oleva, Kaikkitietävä Jumala,
joka ei mahdu minkäänlaiseen ihmistekoiseen karsinaan tai käsitykseen! Herramme
Jeesus ansaitsi meille iankaikkisen elämän, Hän sovitti meidän syntimme – mutta
älkäämme milloinkaan enää unohtako tätä totuutta: Hänen sovitustekonsa oli niin
suuri, että se kattaa jokaisen ihmisen tämän maan päällä. Tuo sovitus riittäisi
jokaiselle tämän maan päällä eläneelle tai elävälle ihmiselle – se vain tulee
ottaa uskossa vastaan.
Lainaus:
”Lunastus ei ole idea, se on
persoona. Itse Jeesus, itse Jumala antaa itsensä. Silloin, Hänen läsnä
ollessaan, lakkaavat kaikki ne loputtomat väittelyt, joita mieleemme on
virittänyt syyllisyydentunne, tämä moralismin kasuistiikka, tämä
puolustautuminen ihmisten tuomioita vastaan… Niin, pelastus ei ole enää etäinen
täydellisyyden ihanne, jota ei koskaan saavuteta, se on persoona, Jeesus
Kristus; hän tulee luoksemme, taloomme, sydämeemme. Hänen anteeksiantonsa
vaientaa tunnonvaivat. Hän korvaa ne toisella kysymyksellä, yhdellä ainoalla,
sillä, jonka Hän esitti apostoli Pietarille: ”Rakastatko minua?” Tähän me
voimme vastata ja tässä persoonallisessa kiintymyksessä Jeesukseen Kristukseen
me voimme löytää sielullemme levon… Meidän kristittyjen erioikeutena on tietää
että meille on annettu anteeksi, että tämän anteeksiannon on meille hankkinut
Jeesus Kristus. Kun hän käskee opetuslastensa mennä ”kaikkeen maailmaan”,
heidän on mentävä ilmoittamaan hyvää sanomaa, evankeliumia, saamaan kaikki ihmiset
siitä vakuuttuneiksi, lisäämään Jumalan armon näkyviä merkkejä ihmetöillä ja
parannuksilla, saarnaamaan mielenmuutosta, tätä perinpohjaista muutosta, tätä
syyllisyyden tietoiseksi tekemistä ja tätä syyllisyyden pois pyyhkimistä, tätä
ylpeiden nöyryytystä ja ahdistettujen vapautusta. Mutta ei suorittamaan
pelastusta. Pelastus on jo tullut, tarjottu, vakuutettu kaikille. Kaikki on
täytetty.”
Lähdekirjallisuutta:
Mangs, Frank: Hän alkoi
uudelleen, 1946
Tournier Paul: Ihmisen syyllisyydestä
, 1960
Markku Vuori
Lue muitakin blogitekstejä:
minunlaitumenilampaat.blogspot.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti