"Tarkkaa,
mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen" (2. Tim. 2: 7).
Aikoinaan
Johanneksen paras ystävä oli useammankin kerran pitänyt kokouksia Hopeajärven
kylällä. Jo vuosikausia oli tämän saarnoja levitetty sekä kirjasina että
kasetteina kaikkialle Hopeajärvenkin ympäristöön. Näiden perusteella voi
jokainen vähänkin jotakin hengellistä käsityskykyä omaava uskovainen päätellä,
että tässä oli kysymys enemmästä kuin tavanomaisesta sananjulistuksesta.
Johannes hiukan,
eikä aivan vähänkään, ihmetteli sitä, että jotkut veljet tai sisaret ajoittain
tulivat näihin kokouksiin, mutta sitten taas oli kertoja, jolloin heitä ei
näkynyt ollenkaan. Oman todistuksensa mukaan, koska vielä halusivat saada nämä
kokoukset kasetteinakin, tämä julistus puhutteli heitä aivan erikoisella
tavalla. Mutta miksi he eivät sitten tulleet kokouksiin, koska matkaa heillä
oli vain muutama kymmentä kilometriä?
Mutta sitten
eräiden kokousten yhteydessä muutama sisar tuli puhuttelemaan Johannesta ja
kertoi suurista taisteluistansa. Heidän sydämellensä oli tullut kokouksiin
osallistuminen, mutta he eivät osanneet päättää mitä tehdä. Vielä ollessaan
matkalla kokouksiin, he olivat joutuneet pysähtymään autonsa kanssa keskelle
metsää, ja siellä he sitten olivat huutaneet Herran puoleen ja pyytäneet
vastausta siihen, tulisiko heidän mennä kokouksiin vai ei. Heillä oli veljen
kuuleman mukaan ollut suuri taistelu, rukoustaistelu.
Johanneksella
oli todella ristiriitaiset tunteet hänen kuunnellessansa tätä kertomusta. Toisaalta
siinä oli jotakin kerrassaan huvittavaakin, mutta jossakin mielessä se
kuitenkin toi julki jotakin siitä, mihin väärät asenteet ja väärä julistus oli
saanut viedä niin monet nimenomaan vapaiden suuntien uskovaiset. Tällaistako
oli kristityn vaellus, tällä tavallako Herran tahtoa kysyttiin ja odotettiin
Hänen vastaustansa?
Yhden asian oli
Herra tehnyt Johannekselle selväksi jo tämän nuoruuden uskovaisvuosina. Hän
mielellänsä kuunteli ihmisten, siis Johanneksenkin, rukouksia, Hän halusi käydä
keskustelua uskovaistensa kanssa, mutta Hänellä oli omat sääntönsä kaikessa
tässä. Hän ei ollut kuin jokin karamelliautomaatti, johon kolikon pistämällä
aina sai jotakin hyvää. Nyt kuitenkin monilla oli sellainen käsitys, että kun
lähetti rukouksen Jumalan puoleen, aina tuli, jos ei aivan korvin kuultava vastaus,
niin kuitenkin jotakin sellaista, mistä heti voi päätellä oliko jokin asia Jumalan
tahto.
Kun meidän
Herramme joutui kokemaan kiusauksensa ja koettelemuksensa erämaassa, voimme
selvästi havaita jotakin sellaista, mikä on mitä selvin vastaus meidän
kysymyksiimme. Kun vihollinen lähestyi Häntä, tapahtui se mitä hurskaimmassa
hengessä ja Jumalan Sanaa lainaten. Mutta pankaamme merkille, ettei puhuta
mitään siitä, että näissä tilanteissa Herramme olisi vihollisen läsnäolon
havaitessaan langennut polvillensa ja puhjennut ankaraan rukoukseen. Kiusaaja
puhui Hänelle, osoitti sanansa Hänelle, mutta Hän ei jäänyt kuuntelemaan ja
miettimään sen pidemmäksi ajaksi, vaan heti Hänellä oli vastauksensa: "Kirjoitettu
on!" Mikä on merkille pantavaa, sisältyvät vihollisenkin puheeseen
sanat: "On kirjoitettu!", mutta hän sovelsi ja tulkitsi Jumalan Sanaa
täysin väärässä hengessä meidän Herrallemme. Mutta tässä yhteydessä Herramme
lausuu sanat, jotka ovat mitä suurimmasta merkityksestä nimenomaan tässä
viimeisessä ja vaikeassa ajassa, jossa vihollinen asettaa haasteensa jokaiselle
todelliselle jumalanlapselle: "Taas on kirjoitettu!", mikä
tarkoittaa: "On myöskin kirjoitettu!"
Kun vihollinen
halusi Herramme tekevän jotakin sellaista, mikä olisi ehdottomasti vaatinut
Isää puuttumaan juuri sen hetkiseen tapahtumaan, oli Hänellä selvä vastaus
siihen. Sanan mukaisesti Jumala olisi johdattava omiansa ja suojeleva heitä
kaikilla teillänsä enkeleiden kantaessa heitä käsillänsä, mutta oli aivan eri
asia antaa ihmismielen päättää tavasta ja hetkestä, missä Jumalan asioihin
puuttuminen aivan kuin pakotettaisiin esiin. Niinpä Herramme sanoo: "Taas
on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi!'" (Matt. 4).
Johannes oli
varma siitä, että tässä oli vakava puhuttelu kaikille niille, jotka eivät
ajoittain osanneet istuutua edes ruokapöytään ilman jonkinlaista johdatusta.
Kuinka moni uskovaisen nimellä kulkeva todellisuudessa kiusasikaan Jumalaa
kaikella johdatuksen ja tiettyjen merkkien etsimisellä! Mutta tämä johtui
siitä, etteivät nämä tunteneet Jumalan Sanaa, koska eivät lukeneet sitä
tarpeeksi.
Kun Herramme oli
kyllin usein torjunut kaikki vihollisen hyökkäykset SANALLA, kyllästyi perkele
ja jätti hänet "ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät
Hänelle palvelusta." Jos me haluamme kokea jotakin todellista ja
yliluonnollista, ei meillekään ole mitään muuta tietä!
Kun on kysymys
Jumalan seurakunnan kokoontumisesta, on siinä tuskin sijaa jollekin
rukoustaistelulle: mennäkö vai eikö mennä? Kaikki epäilykset tällä alueella
ovat vain yhdestä lähteestä, sielunvihollisesta, joka ei tahdo uskovaisten
yhteyttä, mikä on sille kaikkein vastenmielisin ajatus, sillä yksimielinen
seurakunta on suurin vihollisen vaikutusta tuhoava tekijä maan päällä.
"Älä kiusaa
Herraa, sinun Jumalaasi!" Herra on antanut meidän tietää tahtonsa
Sanassansa ja aidossa Sanan saarnassa. Rukouksella on oma paikkansa, mutta kun
uskovainen on ottanut Sanan vastaan, ei Se tarvitse edes rukouksen vahvistusta
ollaksensa voimassa ja ollaksensa absoluutti uskovaiselle. Kaikki kyseleminen
selvän Jumalan vastauksen jälkeen on Hänen kiusaamistansa ja vääränlaista
koetukselle laittamista!
Kuinka
siunaaviksi olivatkaan vuosien varrella Johannekselle tulleet nämä sanat kaiken
sekaannuksen keskellä: "TARKKAA, MITÄ SANON; HERRA ON ANTAVA SINULLE
YMMÄRRYSTÄ KAIKKEEN!" Paavali ei puhu mistään suuresta
rukoustaistelusta, vaan jostakin sellaisesta, mitä Herra on halukas asettamaan
sisimpäämme jonakin pysyvänä ja perusosana.
Aikoinaan eräs kristillinen
liikemiesveli oli aivan Johanneksen kasvojen edessä näyttänyt, kuinka hän
päätti liikeasioistansa ja kauppojen tekemisistänsä. Hän otti salkustansa
Raamattunsa ja sormellansa pläräytti sopivaksi katsomansa määrän sivuja, ja
kertoi täten löytävänsä vastauksen kaikkiin liikeasioihinsa. Jo tuolloin
Johannes voi huonosti tämän nähdessään, sillä parempi olisi ollut ottaa
vaikkapa puhelinluettelo, kuin että käyttää Jumalan Pyhää Sanaa johonkin
tällaiseen. Kaiken vääryyden osoitti se, että juuri tuolloin hankittu
kristillinen liikemuoto jouduttiin lopettamaan kannattamattomana. Jos Herra
olisi ollut todella kaiken takana, olisi toiminta menestynyt!
Tällaisia
tapauksia oli lukemattomia, mutta tuntui suorastaan tuskalliselta niiden
muisteleminen. Vastaavaa tapahtui koko ajan, vaikkakin erilaisessa mielessä.
Ihmisten kokema "johdatus" ja "merkit" olivat enemmänkin
hokkuspokkusta kuin aitoa Jumalan johdatusta. Ihmiset eksyivät, koska he eivät
tunteneet Kirjoituksia eikä Jumalan voimaa!
Kaikki tällainen
johti irrationaalisuuteen, järjenvastaiseen toimintaan. Ei ollut ihme, että
uskovaisia pidettiin tälle maalle ja elämälle vieraina. Toki on uskovainen
vieras tässä maailmassa, muukalainen, mutta ei siten kuin nyt tapahtui!
Uskonnon ja
hengellisen elämän varjolla tehtiin paljon sellaista, mikä oli suorastaan
lapsellista ja järjetöntä. Mutta tätä oli tapahtunut niin kauan, että sitä
eivät asianomaiset enää panneet oikealla tavalla merkille. Kuinka tekikään
Johanneksen usein mieli selvittää näitä asioita, mutta hänet oli jatkuvasti
tyrmätty ajatuksella: "Tässä ajassa kaikki tulevat Jumalan opettamiksi, ei
tarvita ketään ihmistä neuvomaan tai opastamaan, ei ainakaan sinua!"
Seurakunnassa
oli joitakin sellaisia, jotka mielellään etsivät merkkiä tietyissä asioissa, mutta
eivät kuitenkaan kaikissa. Ja juuri tämä osoitti asian järjettömyyden ja
naurettavuuden. Isabelilla oli sisko, joka oli osallistunut siihen kuuluisaan
maalausurakkaan, josta on kerrottu toisaalla. Tämä joutui usein suuriin
rukoustaisteluihin tietääksensä, tulisiko hänen osallistua tiettyyn kokoukseen,
tehdä tietty asia seurakunnan piirissä. Usein hän jopa riensi sisarensa luokse
saadakseen tämän rukoustukea, ja niinpä he sitten yhdessä huusivat Herran
puoleen - Isabelin perheellä ei ollut ruokaa miehen saapuessa kotiin!
Oli siis
vieläkin palavaa rukousta, mutta mitä merkitystä sillä oli, jos ihminen itse
valitsi ne kohteet, jotka tarvitsivat tätä taistelua? Sisar ei rukoillut ja
pyytänyt merkkiä sisarensa luokse menemiseksi. Jos samaan aikaan kokousten kanssa
oli jonkinlainen perhejuhla maallisten veljien tai sisarten luona, vaikkapa
satojen kilometrien päässä, ei sisar polvistunut sänkynsä ääreen tai mennyt
puutarhaan korottamaan äänensä Herran puoleen. Ei, hän pakkasi kiireesti
matkalaukkunsa ja lähti sopivaksi katsomallaan junalla ilman minkäänlaista
epäilyksen häivääkään. Rakkaus maallisia sukulaisia kohtaan oli niin suuri,
että se ei kaivannut mitään rukoustaistelua tai Herran tahdon kysymistä. Mutta
Herran tahtoa kysyttiin silloin, kun oli kysymys jostakin sellaisesta, mikä
aivan selvästi, kysymättäkin, oli Herran tahto ja samalla käsky!
Ihmisillä riitti
siis järkeä ja ymmärrystä omiin asioihinsa, maallisiin asioihin, ja tässä
olikin todella suuri ja murheellinen ristiriita uskovaisten elämässä. Tämä hengellisen
ymmärryksen ja rakkaudellisuuden puute johti monien kohdalla suoranaiseen
ilkeämielisyyteen ja hengellisten asioiden väärinkäyttämiseen.
Otto ja Erika
olivat joutuneet olosuhteiden tai sisaren itsensä luomien tilanteiden johdosta
jatkuvaan kissanhännänvetoon, niin että lopulta Otonkin täytyi myöntää, että
hän ei jaksanut olla itsekin menemättä mukaan tähän kisaan, jossa toinen
vahingoitti toistansa, tahtomattaankin. Niinpä toinen ei ymmärtänyt toisensa
puhetta, tai ei todellisuudessa tahtonutkaan ymmärtää. Tämä johti siihen, että
kun Otto sanoi haluavansa seuraavana päivänä mennä Kaupungin pankkiin, herätti
Erika hänet aamulla kello seitsemän ja sanoi: "Lähdetään nyt sitten sinne
pankkiin, kun niin kovasti sitä tarvitset!" Otto hieroi silmiänsä ja
katsoi kelloa! Eihän pankki auennut vasta kuin kello kymmenen! Erikan käytös
oli siis pelkkää kiusantekoa ja tahallaan väärin ymmärtämistä, jos siitäkään
voidaan puhua. Ihmiset olivat kadottaneet todellisuudentajunsa ja satuttivat
toisiaan kaikin mahdollisin tavoin, vedoten niin Jumalan Sanaan kuin toisen
ihmisen sanoihin, mitä ei tahdottu nähdä oikeassa yhteydessänsä eikä ymmärtää
oikealla tavalla. Mutta kun oli kysymys omista asioista, toimi jokainen niin
järkevästi ja asiallisesti, ettei voinut lainkaan uskoa puuttuvan kykyä
ymmärtää, mutta puuttui TAHTO ymmärtää!
Mitä tuli kunkin
omiin asioihin, olivat nämä ihmiset niissä mukana niin ruumiiltansa,
sielultansa kuin hengeltänsäkin. He koko olemukseltaan käsittivät ja
tiedostivat itseensä liittyvien asioiden merkityksen ja itse antamansa
arvostuksen. Mutta mitä tuli niihin puitteisiin, kun oli kysymys jonkun toisen
tarpeista ja odotuksista, ei tämä kokonaisasetelma pysynytkään enää koossa.
Jo aikoinaan
Israelin kansan alkuvaiheissa Herra Jumala antoi sille ohjeensa ja säädöksensä.
Ei riittänyt se, että kukin kansan jäsen saapui tietynlaisiin kokoontumisiin,
vaan ruumiillisen läsnäolon lisäksi vaadittiin jotakin muutakin: "Ja
rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja
kaikesta voimastasi" (5. Moos. 6: 5). Uudessa Testamentissa Herra itse
vahvistaa saman: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi
ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja
lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" (Luuk. 10: 27).
Pelkkä
ulkonainen ei siis kaiken tämän mukaan merkinnyt mitään, vaan vasta sisäinen
antaumus ja koko olemuksesta tapahtunut jumalanpalvelus täytti Jumalan
vaatimuksen, sillä ihminen koostuu kolmesta eri osasesta, ruumiista, sielusta
ja hengestä, jotka muodostavat kokonaisuuden. Kukaan israelilainen ei siis
voinut sanoa: "Tässä seisoo ruumiini, kokonaisena. Se riittäköön, mieleni
ja ajatukseni askartelevat kuitenkin niissä asioissa, jotka näen
tärkeämmiksi!"
Yksi asia, josta
jatkuvasti käytiin keskusteluja niissä veljespiireissä, mihin Johanneskin
joskus osallistui, liittyi juuri tälle alueelle. Kaikista puheenvuoroista kävi
ilmi, että veljiä vaivasi yksi asia. Esimerkiksi Erika tiesi tarkalleen mihin
aikaan hänen piti olla työpaikallansa, ja sinne ajoissa ehtiäkseen hän tiesi
mihin aikaan hänen täytyi astua ovesta ulos ja mennä autoon. Hän tiesi myös,
mitä reittiä hänen piti ajaa, mitä teitä välttää. Jos seuraavana päivänä, tai
vaikkapa useammankin päivän kuluttua, oli tärkeä edustustilaisuus, johon hänen
täytyi osallistua, alkoi hän valmistelut sillä hetkellä, kun sai tietoonsa
tämän asian. Hän teki suunnitelman, johon sisältyivät niin hyvin kampaajalla
käyminen kuin jonkin uuden vaatteen ostaminenkin. Kyllä, tiistaina täytyi
tutkia varastot ja todeta mitä piti tilata, keskiviikkona täytyi käydä siellä
ja siellä, torstaina oli suorastaan pakko käydä kampaajalla kello 14, mutta
sitä ennen oli käytettävä auto pesulassa. Perjantaina, tuntia ennen pakollista
aikaa, varmuuden vuoksi, hän laittoi Oton kokeilemaan että auto varmasti lähtee
käyntiin, ja Oton oli ajettava kierros kylällä (joka itse asiassa oli vuosi
sitten tullut kaupungiksi) että Erika saisi istuutua lämpimään autoon.
Tasan
viisikymmentä minuuttia etuajassa Erika sitten istuutui autoon, niin tällättynä
ja viehättävän näköisenä, että Otto ei voinut olla ihailematta vaimonsa
ulkonäköä. Kuitenkin pääsi tahtomattaankin Otolta syvä huokaus heidän autonsa
takavalojen kadotessa kulman taakse. "Voi, voi Herrani, miksi... miksi ei
tämä koskaan tapahdu minun takiani?"
Kun Erika saapui
tältä matkaltansa, yhä viehkeän ja suloisen näköisenä, oli miehellä
odotuksensa, mutta.. mutta... sellaisella vauhdilla ettei sitä silmä tahtonut
ehtiä seuraamaan, oli vaimo sipaissut kaikki vaatteensa makuukamarin tuolille
ja kammannut tukkansa nutturalle, vilahtanut sänkyyn todeten: "Olen nyt
aivan kamalan väsynyt; anna minun aamulla nukkua ainakin yhdeksään, minulla on
vapaapäivä!"
Otto leipoi,
avasi liikkeensä, meni yhdeksän maissa herättämään vaimonsa. "Eikö tänään
voitaisi tehdä jotakin mukavaa yhdessä, kun sinulla on vapaapäivä? Häh?"
Erika katsoi hetken hiukan kummissaan kaihoisasti katsovaa miestänsä ja totesi:
"Olisihan se kivaa!" Mutta noustuaan sängystä ja kahvin juotuaan hän
tuli vilkaisseeksi eteisen seinällä olevaan muistilistaansa. "Kauhistus
sentään, minähän olen luvannut mennä Ann-Marien luokse auttamaan leipomisessa
ja ruuanlaitossa, sillä huomenna tulee heidän seurakuntaansa vieraita.
Ann-Marie on luvannut majoittaa nämä heille, ja makuukamaritkin on siivottava ja
laitettava kuntoon!"
Erika häipyi
kuin tina tuhkaan, ei soittanut, ei antanut kuulla itsestään kuin vasta illalla
myöhään. "Voi kuinka minä olen niin väsynyt! Meni koko päivä Klausin
luona, ja illalla meidän piti mennä vielä kylään Brunhilden luokse. Olisitpa
kuullut vain kaiken sen, mitä minä kuulin!" Erika puhui aikansa, ja Otto
kuunteli paha aavistus mielessänsä. Kyllä, kerrottuaan kaiken mielenkiintoisen
ja erittäin rakentavan, meni hän kylpyhuoneeseen. Otto ajatteli jo jotakin,
mutta hetken kuluttua saavuttuaan ovia sulkemasta, hän totesi Erikan kuorsaavan
makuuhuoneessa!
Viikonloppuna
oli niin monta kokousta, että Ottokin oli hyvin väsynyt. Sunnuntai-iltapäivällä
kokousten jälkeen mies jälleen alkoi kaivata omaa rauhaa, yhteistä aikaa vaimon
kanssa. "Kuule Erika, lähdetään kotiin! Lapsetkin menevät nyt joidenkin
uskovaisten luokse näiden lasten uutta leikkimökkiä katsomaan. Saisimme olla
aivan omassa rauhassa monta tuntia!" "Sehän on hieno ajatus, sanoi
Erika", ja niin nämä kaksi lähtivät menemään autollensa. "Hei, Erika,
Otto!" Naapurikylän uskovainen pariskunta tuli juosten heidän luoksensa.
"Voi Erika, kuinka olenkaan odottanut tätä hetkeä! Minä olen saanut uudet
kangaspuut, ja sinun täytyy välttämättä tulla katsomaan mitä olen tehnyt!
Ettekö voisi heittää meitä kotiin, kun meidän automme on rikki ja Arthur toi
meidät tänne, mutta hänen täytyi jo lähteä!"
Otto mutristeli
suutansa ja nyki Erikaa hihasta, luoden tähän murhaavia silmäyksiä.
Suupielestänsä sihisten hän kuiskasi: "Mehän sovimme jo! Sano niille että
tuolla on juuri Helmutin perhe lähdössä. Hehän ajavat aivan näiden
ohitse!" Miten Erikalla voi olla noin huono kuulo? "Voi kuinka mukava
ajatus! Kuule Otto, eihän meillä siinä kauan mene kun käväisemme siellä. On
niin mukava nähdä mitä uutta he ovat hankkineet; tehän ostitte aivan hiljattain
uuden leivinuuninkin?"
Oton jalat
vapisivat auton polkimilla, niin että alkumatkasta ajaminen oli melkoisen
nykivää. Sisaret istuivat takapenkillä ja Oton jännitys laukesi kaikesta
mielipahasta huolimatta. Voi kerrassaan! Eihän tämä ollutkaan mikään
taksikuljetus, vaan kanalan kuljetusauto! Kot, kot, kot, kanaset kaakattivat
takapenkillä, niin että Ottoa rupesi melkein naurattamaan!
Katsottiin
kangaspuut, tutkittiin läpikotaisin uusi leivinuuni ja kuunneltiin
seikkaperäinen selvitys sen edullisuudesta ja aivan rajattomista
mahdollisuuksista. Tutkittiin olohuone, tutkittiin makuuhuoneet, tutkittiin
kellari, yläkerta, ullakkokerros, tarkastettiin puutarha, työkaluvaja,
laskettiin katolla kujertelevat kyyhkyset, mietittiin oliko se tuulihaukka
vaiko varpushaukka, joka korkealla kaarteli, mietittiin millainen ilma tulisi
huomiseksi. Juotiin kahvia, haukattiin pientä välipalaa, syötiin illallinen, ja
jo pitkän aikaa oli Otto tiennyt mikä olisi oleva lopputulos. Otolla oli kuuma,
paita kutitti, jalat puutuivat paljosta istumisesta, mutta sitäkin enemmän
puutuivat korvat. Talon isäntä ei ollut sitä sorttia, joka olisi juuri
ajatuksiansa julki tuonut. Niinpä nämä kaksi vain istuivat ja vaihtoivat
painopistettä toiselta pakaralta toiselle. Jaa, jaa, tänne oli kanalan auto
tullut, ja kanat vain kaakattivat, mutta yhtäkään munaa ei tullut!
Oli myöhäinen ja
alkoi sataa tihuutella. "Kuule Erika, on jo myöhä ja sataa. Ei teidän
kannata lähteä tielle tällaisella kelillä. Minä laitan teille vuoteet tänne
meille. Te ehditte aamulla aivan hyvin kotiin!" Kuinka ollakaan, ei
talossa ollut vapaana yhtään parivuodetta, ja niinpä Otto nukkui olohuoneessa
ja Erika lasten huoneen ylimääräisessä sängyssä.
Maanantaina oli
päivä uusi, ja suljettuaan liikkeen ovet Otto laittoi pöydän koreaksi odottaen
vaimoansa, joka oli ilmoittanut tulevansa kotiin kuuden jälkeen. Kahvitauolla
oli suuressa odotuksessa oleva mies kipaissut kaupungin keskustassa ja ostanut
kauneimman ja kalleimman läpinäkyvän yöpaidan ja asettanut sen kauniissa
lahjapaketissa Erikan lautasen viereen.
Erika tuli
kotiin, oli niin ystävällinen kuin vain voi. Antoi suukon Oton poskelle ja
ihasteli kattausta. "Voi kuinka ihanaa, sinä olet ostanut jonkin
paketinkin! Onko se minulle?" Erika kallisti päätään ja katsoi Ottoa niin
rakastavasti, että tämän sisimmässä lainehti kummallisen lämmin tunne.
"Voi kuinka ihana, voi sinua Otto, tämä on aivan suurenmoista! Mutta voi
kuule, rakas, oma söpöläiseni, juuri kun olin lähdössä kotiin, menin vessaan ja
satuin vilkaisemaan pikkuhousuihini!"
Otolla alkoivat
siis kuukautiset juuri nyt, juuri niin sopivana päivänä! Oton tunteita saattoi
ymmärtää vain toinen veli, joka oli kokenut, tai koki, jotakin samaa. Kuinka
monta tällaista ristiriitaista tilannetta yhden veljen sisin kesti, sitä olivat
veljet moneen kertaan pohtineet illanistujaisissansa. Yhteistä lohtua ja
jonkinlaista hupaista mieltä oli herättänyt tämä ajatus, että jollakin veljellä
alkoivat kuukautiset, sillä näin nämä poloiset kaiken mielsivät!
Thomas teki
kaikkensa jotta Greta olisi pysynyt kotona. Tämä miehenjörrikkä ei omannut
mitään suurta viisautta ja ymmärrystä sen suhteen, miten naisia tulisi
kohdella. Toisaalta ei Gretakaan yhtään auttanut asiaa parempaan suuntaan, vaan
suorastaan näytti olevan niin, että hän nautti loukatuksi tulemisesta.
Todellakin, uskovaisten joukossa oli suuri määrä niin miehiä kuin naisiakin,
joille tuntui olevan välttämätöntä saada ainakin ajoittain loukkaantua ja tuntea
itseänsä laiminlyödyksi!
Kuten edellisissä
luvuissa on kerrottu, vieraili Greta jatkuvasti sisarensa luona Thomaksen
vastustuksesta huolimatta; siinä määrin, että vaivaantunut mies yhtenään kysyi:
"Oletko sinä naimisissa minun vaiko sisaresi kanssa?" Tästä Greta
loukkaantui vieläkin enemmän!
Ann-Marie oli
niin touhukas nainen, että Klausin oli suorastaan väkisin vietävä tämä sänkyyn,
jos mieli jotakin saada. Riippuen mielialasta, vaimo makasi sängyssä ja
ajatteli mielessänsä, että siitä vaan, minä olen väsynyt ja olisi parempaakin
tekemistä, mutta siitä vaan!
Johannes tiesi
mihin koski tai mitä yllensä toi ajatellessaan näitä asioita tai jotenkin
puuttuessansa niihin. Veljien ahdistus ja hätä oli niin ilmeinen, ettei sitä
voinut olla näkemättä ja tuntematta. Kaikki oli päässyt tähän pisteeseen siitä
syystä, ettei asioista oltu puhuttu siten, kuin todellisessa Jumalan
seurakunnassa tulisi puhua. Jumala ei ollut kutsunut omiansa sekaannukseen,
epäjärjestykseen, vaan Hän oli järjestyksen Jumala, joka näki, että perhe ja
miehen ja naisen välinen suhde olivat mitä suurimmasta merkityksestä niin
yksilöille, aviopareille kuin seurakunnallekin. Jumalan Sanasta löytyivät mitä
selvimmät ohjeet ja käytännön neuvot näihinkin tilanteisiin, mutta niitä ei
kukaan ollut rohjennut julkituoda.
Sisaret eivät
mahdollisesti koskaan olleet saaneet oikeanlaista opastusta siihen, miten
heidän olisi uskovina vaimoina tullut suhtautua miehiinsä ja sukupuoliasioihin.
Oli vain harvoja sellaisia vanhempia naisihmisiä seurakunnan keskuudessa, jotka
olivat elämässänsä onnistuneet välttämään suurimmat karikot, ja elivät
tänäänkin tasapainoista ja tervettä perhe-elämää. Suurin osa oli kokeillut
kaikkea, mutta olivat epäonnistuneet vuodesta toiseen, ja tänään avioliitto
lepäsi menneiden vuosien pettymysten ja haavoitettujen tunteiden horjuvalla
pohjalla. Ei ollut mikään ihme, että monet aviopuolisot salaisesti kaipasivat
ja suunnittelivat avioeroa.
Aina puhuttiin
hymy suupielessä sisarien puhetulvasta ja suorastaan pakonomaisesta asioiden
penkomisesta, mutta asialla oli todella vakavakin puolensa, niin vakava, että
tässä suhteessa olisi tarvittu todellista Jumalan mielenmukaista murhetta,
sillä kaikki puhuminen johti sopimattomaan käytökseen ja oli huonona esikuvana
uskoon tulleille uusille seurakuntalaisille. Toisten ihmisten asioiden
pohtiminen oli useimmiten suorastaan panettelua, vaikka sitä ei niin tahdottu
nähdä. Väärien asioiden puhuminen rakentamisen sijasta repi rikki niin
seurakuntaa kuin yksittäisten sisarten avioelämääkin, sillä nämä menivät
kotiinsa väärien vaikutteiden alaisina, ja ilmiselvästi suhtautuivat miehiinsä
sen mukaisesti, missä he olivat kylässä olleet.
Jumalan Sanan
ohje on selvä ja kiistaton: "...niin myös vanhat naiset olkoot
käytöksessään NIINKUIN PYHIEN SOPII, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia,
vaan HYVÄÄN NEUVOJIA, voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja
lapsiansa, olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehelleen alamaisia,
ETTEI JUMALAN SANA PILKATUKSI TULISI!" (Tiit. 2: 3- 5).
Johannes oli
selvästi pannut merkille sen, että oli suuri ero siinä, millainen Maria oli
kulloisenkin kyläpaikan jälkeen. Ei siis ollut niin kuin useimmat uskovaiset
ajattelivat, että oli jokaisen yksityisasia, miten kukin käyttäytyi kotonansa.
Jokainen ihminen vaikutti tavalla tai toisella toiseensa, ja nimenomaan
edellisen sanankohdan perusteella voidaan nähdä Jumalan tahto ja tarkoitus;
Hänen hyvä ja täydellinen tahtonsa.
Jos
Johanneksella ja Marialla oli ollut ristiriitainen tilanne, ja vaimo oli sitten
halunnut virkistäytyä toisten uskovaisten seurassa, voitiin selvästi havaita
kotiin palaavan vaimon käytöksestä, puheista ja asenteista, missä hän oli
ollut. Jos mitään nimiä ei olisi mainittu, olisi Johannes kerrotusta kuitenkin
osannut selvästi päätellä missä tämä oli ollut.
Kaikkea oli totuttu
arvostelemaan ja arvioimaan ainoastaan inhimilliseltä pohjalta, ihmisten
tunteiden ja tuntemusten pohjalta. Mutta nyt oli totisesti aika käsittää, ettei
ollut kysymys yksityisasioista, joissa kukin olisi voinut sanoa: "Kuulehan
Jumalani, minä suurin piirtein tiedän mitä Sinä haluat ja mikä on Sinun
tahtosi, mutta tiedäthän meidän olosuhteemme; jätä tämä alue elämästämme
yksityisalueeksi ja sulje silmäsi siltä!" Jos yksilö ja seurakunta ei pian
ala käsittää asemaansa Jumalan poikina ja tyttärinä ja ota vastaan
käytännössäkin koko Jumalan Sanaa, kannesta kanteen, ei sille ole käyvä hyvin!
Sisaret siis
vaikuttivat toisiinsa niin suurella tavalla, ettei sitä voinut olla
huomaamatta. Mutta johtivatko vierailut toinen toisensa luona siihen, että
kaikki tulivat hyvään neuvotuiksi? Ohjattiinko nuorempia sisaria rakastamaan
miehiänsä ja lapsiansa Jumalan pelossa ja Hänen tahtonsa mukaisesti?
Neuvottiinko heitä avioliittoon kuuluvissa asioissa, niin että he kotiin
palattuansa voivat ottaa miestänsä kaulasta kiinni ja sanoa: "Rakkaani,
olen oppinut tänään paljon uutta. Olen ymmärtänyt monia asioita väärin, mutta
nyt tiedän kuinka rakastaa sinua enemmän!"
Johtivatko
sisarten väliset keskustelut ja vierailut siihen, että kotiin palattuaan vaimot
kunnioittivat miestänsä entistä enemmän ja hoitivat kotiasiat entistä paremmin?
Maria oli kuin
mittari näille asioille, ja Johannes näki jo hänen kasvojensa ilmeestä, missä
tämä oli ollut. Jos hän oli erimielisyyksien jälkeen ollut Ann-Marien luona
naapurissa, palasi hän tuskin ennen kymmentä, yhtätoista kotiin, astui
ilmeettömästi läpi asunnon, tuskin sanoi hyvää yötä ja meni kiireellä sänkyyn.
Jos hän oli ollut Gretan ja Thomasin luona, tuli hän kotiin ennen kymmentä,
sillä nämä menivät aikaisin nukkumaan. Nyt ilme ei ollut ehkä niin kireä, sillä
Gretan kanssa keskusteleminen kulki hieman loivempia uria. Mahdollisesti
nautittiin kotiin palattua pieni iltapalakin Johanneksen kanssa.
Mutta silloin,
kun Maria oli ollut Marthan tai Hildegardin luona, tuli kotiin täysin erilainen
vaimo, kuin mikä oli lähtenyt ehkä hyvinkin kiivaana kotoa. Jokainen vierailu
näiden kahden sisaren luona ikään kuin pehmitti tämän ajoittain hyvinkin kovaa
olemusta. Selvästi näki, että näiden vierailujen aikana Maria oli ollut Jumalan
puhuttelussa, sillä niin Martha kuin Hildegardkin olivat lujasti päättäneet,
etteivät he puhu yhtään pahaa sanaa kenestäkään. Niinpä jokainen noissa
perheissä vieraileva ikään kuin tunsi häpeää, jos oli väärässä mielentilassa
sinne mennyt. Siellä ei yksinkertaisesti voinut olla kokematta Jumalan pyhyyttä
ja nöyrää hartautta. Siellä ei tuettu ketään veljeä sen paremmin kuin
sisartakaan aviopuolisoansa vastaan, kuten tapahtui noissa muissa perheissä.
Koska
avioliittoasioista ei oltu rohjettu puhua, vallitsi käsittämätön tietämättömyys
seurakuntalaisten keskuudessa. Tämä johti siihen, etteivät loppujen lopuksi
mies ja vaimo tienneet toistensa todellisia odotuksia, ja niin hengellisiä kuin
ruumiillisiakin tarpeita. Yleensä ottaen uskovainen nainen ei käsittänyt, että
hänen miehensä todella tarvitsi häntä, sillä Jumala itse oli luonut miehen
sellaiseksi. Miestä ei luotu naista varten, vaan nainen miestä varten, sillä
Luoja näki luomansa miehen olevan yksinäisen. Naisen tarpeet olivat monta
kertaa toisenlaiset, joskin oikealla tavalla ohjattuna kumpikin aviopuoliso
pystyi kokemaan yhteiselämässä todellisen täyttymyksenkin, jos vain Jumalan
säätämä tie pääsi toteutumaan.
Naisen koko
olemus niin kuin ruumiskin oli erilainen kuin miehen, ja siksi naimisissa
olevien sisarten olisi tullut tuntea miehiänsä ja heidän tarpeitansa aivan eri
tavalla. Jokaisen uskovaisen naisen olisi tullut käsittää, että jos mies
kaipasi häntä ja hänen ruumistansakin, oli se Jumalan itsensä mieheen asettama
kaipaus, tarve, odotus, tai miten sitä sitten kutsutaankin. Nainen ei ehkä
niinkään tarvinnut tätä elämän aluetta, tai ehkä ei niin usein, mutta jos mies
tunsi itsensä hermostuneeksi ja joskus melkein räjähdyspisteessä olevaksi,
olisi jokaisen naisen tullut käsittää mikä heidän tehtävänsä silloin oli.
Juuri näistä
syistä on Jumalan Sanaan kirjoitettuna sanat, jotka varmastikin jokainen on
lukenut, mutta ohittanut ne ymmärtämättä niiden sanomaa: "Täyttäköön
mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.
Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei
miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa" (1. Kor. 7:
3- 4).
Hengellisissä
piireissä on jos minkäkinlaisia käsityksiä sukupuoliasioista, ja joskus tuntuu,
että kaikki on niin katolisen kirkon opetuksen hapattamaa, ettei juuri
kenelläkään ole todellista käsitystä siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.
Vaikka protestanttisissa piireissä on ymmärretty Paavalin sanat: "...ja
jotka kieltävät menemästä naimisiin..." (1. Tim. 4: 3), niin tuntuu
että kun naimisiin meno on nähty oikeaksi niin papeille kuin tavallisillekin
miehille, niin on vastapainoksi keksitty lukematon määrä erilaisia kieltoja ja
säädöksiä, joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan Sanan tai edes sen
periaatteiden kanssa.
Tietynlaiset
pidättyväisyydet ja ihmismielen luomat ohjeet eivät tunne mitään rajoja, ja
useimmiten ne eivät löydä minkäänlaista raamatullista perustaa. Jos jotakin on
rakennettu yhden ainoan sanankohdan pohjalta, on unohdettu suuri määrä muita
kohtia, jotka toisivat valon asiaan.
Johannes oli
vieraillut useamman kerran Israelissa ja pannut merkille jotakin hyvin
erikoista sellaisissa naisissa, jotka kulkivat kipaa (israelilaisten miesten
käyttämä pieni, pyöreä pipo päälaella) kantavien miesten kanssa. Saman hän oli
huomannut laskettelukeskuksissa, missä yllättävän paljon voi kohdata
israelilaisia turisteja. Melkein poikkeuksetta näillä naisilla oli lyhyehköt,
hyvin tuuheat hiukset, jotka lähemmän tarkastelun tuloksena näyttivät
peruukeilta.
Erään matkan
aikana Johannekselle oli selvinnyt, että ne todella olivat peruukkeja, sillä
näiden naisten hiukset oli ajeltu pois, jotteivät he kotona näyttäisi miestensä
edessä liian houkuttelevilta!
Tämä oli
eräänlainen, ei kristillinen, äärilaita, mutta olipa Johannes kuullut jostakin
lähempääkin löydettävästä erikoisuudesta. Aluksi hän oli luullut kaiken olevan
pilaa, mutta Thomasin kasvojen vakavuutta katsellessa ei voinut enää ajatella
hänen pilailevan.
Aikoinaan tämä
oli ollut kosketuksissa eräänlaisen ääriryhmän kanssa, ja myöskin heidän
uskomuksensa mukaan uskovainen vaimo ei saanut näyttää lihallisia ajatuksia
herättävältä edes oman miehensä edessä. Siksi vaimon tuli näyttää
mahdollisimman luotaan työntävältä kotona. Thomas oli hiljattain mennyt
naimisiin, ja nuori vaimo oli hyvin hehkeä ja tottunut pukeutumaan kauniisti ja
hiukan meikkaamaankin. Mutta nyt hänen miestänsä valistettiin yökausia
kestäneissä opetustilaisuuksissa sellaisella tavalla, että hänen sielunsa aivan
synkkeni Thomasin alkaessa toteuttaa kuulemaansa.
Greta suorastaan
pakotettiin pukeutumaan Thomasin ostamiin karkeisiin pellavavaatteisiin ja
pitämään jaloissansa paksuja, inhottavan kutittavia mustia villasukkia, niin
kesät kuin talvetkin. Päässänsä hän joutui pitämään mustaa huivia, jota ei
saanut ottaa pois sen paremmin sisällä kuin ei ulkonakaan. Ja mitä eniten
painotettiin: Thomas ei saanut nähdä vaimonsa riisuutuvan tai pukeutuvan, vaan
näiden toimitusten aikana hänen tuli olla eri huoneessa. Samassa vuoteessa hän
toki sai maata nuorikkonsa kanssa, mutta tähän sai koskea vain vakaassa
tarkoituksessa hankkia lapsia. Niin pian kuin vaimo olisi todettu raskaana
olevaksi, ei miehellä olisi asiaa tämän vuoteenpuoliskolle!
Kaikessa tässä
ei vielä ollut mitään todella erikoista (näin voi sanoa kun katsoo asiaa hyvin,
hyvin ymmärtäväisellä ja avaralla näkemyksellä!), mutta jotakin todella
eriskummallista oli itse lapsienhankinta! Koska Thomas ei saanut nähdä vaimoaan
alasti, piti tämän aina olla pukeutuneena pitkään, valkoiseen yöpukuun, joka
symbolisoi Kristuksen morsiamen puhtautta. Tästä tapahtumasta oli tehty tuossa
uskonyhteisössä todellinen rituaali, ja niinpä kaikki oli määritelty mitä tarkimmin.
Jumalan Sana kehotti tekemään kaikki Herran nimessä ja hurskaudella, psalmeja
laulaen (tulkinta sekin), ja niinpä tämäkin toimitus tuli pyhittää Sanaa
noudattaen. Mutta koska pimeässä ei voinut virttä laulaa eikä psalmeja lukea,
sai huoneessa palaa yksi kynttilä sellaisessa paikassa, mistä sen valo osui
ainoastaan vaimonsa jalkapuolessa polvistuneen miehen virsikirjaan tai Raamattuun.
Johannes saattoi
kuvitella tämän tapahtuman kulun, ja hänen täytyi painaa kasvonsa käsiensä
sisään Thomasin jatkaessa kertomustansa vakavin kasvoin. Mainittakoon, että
tämä oli ensimmäisinä vuosina, kun Johannes oli seurakunnan saarnaajana. Miten
hän olisi kaiken Marian kanssa suorittanut? Ei hyvänen aika, sänky olisi
tutissut, ja hän vain olisi veisannut virttä ja suorittanut velvollisuuttansa,
Marian vetäessä lakanan reunaa kasvojensa peitoksi ja veisatessa mukana!
Kaikkea saattoi
ihmismieli kehitellä! Nimenomaan tällä alueella oli tapahtunut se, mistä Herran
Henki oli jo aivan ensimmäisinä uskossa olon vuosina varoittanut häntä.
Ihmisten ei tullut rakennella suojamuureja Jumalan lupausten ja sanojen
ympärille! Kaikki tämä johti määrätynlaiseen ulkonaiseen hurskauteen ja
"jumalisuuteen", mutta näkymättömissä vaikuttivat ihmisen luontaiset
tarpeet ja olemukset, niin että kielletyt asiat johtivat sitäkin suurempiin
rikkomuksiin salassa ja mielessä. Kun luonnolliset tarpeet eivät saaneet
tyydytystänsä kotona, etsiydyttiin tahtomattaankin vieraille lähteille.
"Juo vettä
omasta säiliöstäsi, sitä, mikä omasta kaivostasi juoksee. Vuotaisivatko sinun
lähteesi kadulle, toreille sinun vesiojasi! Olkoot ne sinun omasi yksin, älkööt
vierasten sinun ohessasi! Olkoon sinun lähteesi siunattu, ja iloitse nuoruutesi
vaimosta. Armas peura, suloinen vuorikauris -hänen rintansa sinua aina riemulla
ravitkoot, hurmautuos alati hänen rakkaudestaan. Miksi, poikani, hurmautuisit
irstaaseen naiseen ja syleilisit vieraan vaimon povea?" (Snl. 5: 15-
20).
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti