Lähes joka aamu
oli ollut pakkasta, mutta nyt oli useampi lämpöaste. Johannes oli lähtenyt
ulkoiluttamaan perheen koiraa. Kuinka mielellään hän olisikaan nukkunut vielä
muutaman tunnin, sillä olihan nyt sunnuntai! Muu perhe nukkui vielä raskaasti,
ja Johannes oli joutunut kuin sukkasillaan hiipimään ulos, ettei kukaan
perheenjäsen olisi havahtunut unestansa. Mikä siinä oikein oli, kun hän ei
juuri minään aamuna saanut nukuttua riittävän pitkään? Jonkinlainen väsymyksen
sekainen pahaolo oli jälleen melkein päivittäistä, vaikka hänen sairautensa
piti nyt olla hyvässä hoidossa. Mistä kaikki oikein johtui? Oliko tämä vuosi
ollut kaiken kaikkiaan liian raskas henkisesti, niin että nyt kaikki purkautui
myöskin ruumiillisena pahoinvointina?
Yleensä ottaen
olisi saattanut olla mahdollista uudelleen nukahtaminen, mutta oli yksi seikka,
joka kertakaikkisesti katkaisi unen. Aina kun heräsi, ei olisi saanut ryhtyä
ajattelemaan yhtään mitään; jos antoi ajatuksille sijaa, oli kuin nämä ajatukset
olisivat pyyhkäisseet kaiken unen niin kauaksi, ettei sitä enää voinut
saavuttaa.
Jos Johannesta
olisi kohdeltu toisella lailla, suhtauduttu häneen toisin kuin nyt, olisi hän
itse asiassa ollut iloinen jokaisesta heräämisestänsä, sillä todellisuudessa
kaikki hänen untansa häiritsevät ajatukset olivat mitä kallisarvoisimpia ja
jumalallisesti tärkeitä. Kuinka usein nuo ajatukset olivatkaan kuin pieni
vuoristopuro, joka hetkessä muuttui suureksi, pauhaavaksi koskeksi! Johanneksen
sielua virvoitettiin, balsamia vuodatettiin hänen haavoihinsa! Mutta olivatko
kaikki nämä siunaukset, taivaalliset kosketukset, ainoastaan häntä varten?
Oliko kaikki vain sitä varten, että se väsyneen matkamiehen ikuiseen uneen
nukahtaessa häipyisi hänen mukanaan tuonpuoleiseen, ilman että kukaan toinen
tämän ajan matkaaja pääsisi osalliseksi näistä jumalallisista puhutteluista?
Johannes ei
voinut mitään sille, että nämä asiat hänen sisimmässänsä olivat todellakin kuin
jokin suuri koski, vastaus niin hänen kuin monen muunkin kaipaukseen. Syvyys
todellakin huusi syvyydelle, ja syvyys vastasi. Mutta kun Johannes oli
kirjoittanut näistä asioista kiertokirjeissänsä ja kirjasissansa, oli hän
törmännyt aivan sanoinkuvaamattoman käsittämättömään ja itsepintaiseen
vastustukseen. Eikö häntä uskottu, epäiltiinkö häntä vain jonkinlaiseksi
hurskastelijaksi, joka kirjoitti jostakin sellaisesta, mitä kukaan ei uskonut
hänen kokeneen? Olivatko nämä asiat todellakin niin vieraita hänen
uskonystävillensä, veljillensä ja sisarillensa? Eikö hän ollut kirjoittanut
niin itsestään selvistä asioista, että jokaisen olisi tullut iloita siitä mitä
sai luettavaksensa?
Jumalan Sana oli
tullut aivan viime aikoina entistä elävämmäksi Johannekselle. Näytti kuitenkin
vallitsevan aivan kummallinen, inhimilliselle ihmiselle käsittämätön elämän
laki, että mitä enemmän Sana eli tämän yksinkertaisen jumalanpalvelijan
sisimmässä, sitä pienemmäksi hän tunsi itsensä tämän ajan keskellä. Olivatko
nämä tekijät ainoastaan hänen sisimmässänsä, vai oliko vaikutusta silläkin, että
hän tunsi tulevansa mitä murheellisimmalla tavalla hylätyksi niiden taholta,
joiden olisi tullut vastaanottaa hänet mitä suurimmalla ilolla? Juuri tänä aamuna
hänen täytyi ajatella Herraansa, joka tuli tämän maan päälle. Hän oli itse
Kaikkivaltias Jumala liharuumiiseen tulleena, mutta siitä huolimatta Hänestä
sanotaan, että Hän tuli omiensa luokse, mutta nämä eivät ottaneet Häntä
vastaan. Oliko siis sittenkään niin outoa se, jos Johannes tai ainakin hänen
opetuksensa oli hylätty jonakin sellaisena, mikä ei sopinut tämän ajan
hurskaiden kuvioihin?
Mitkä ajatukset
olivat tänä aamuna katkaisseet tämän aamukasteisella metsäpolulla astelevan,
itsensä niin yksinäiseksi tuntevan miehen unen? Muutamaa päivää sitten hän oli
vieraillut rakkaan ystävänsä luona yli tuhannen kilometrin päässä. Illalla oli
keskusteltu pitkään kaikesta niin seurakuntaan kuin omaankin elämään
liittyvästä, ja puheeksi oli tullut myöskin eräänlainen mielikuva, jonka
kumpikin käsitti jossitteluksi, mutta mikä kuitenkin oli yksi totuuksista heidänkin
elämässänsä. Miten olisi ollut, jos he olisivat tehneet aivan toisenlaisia
valintoja elämässänsä? Mitä he olisivat tänään, missä he olisivat?
Johannes ei
oikeastaan koskaan ollut tuntenut olevansa jotakin erikoista, eikä hänellä
milloinkaan ollut ollut halua joksikin todella suureksi tulemisesta, sillä
häntä oli johdatettu sellaisia elämän polkuja, missä tämä kaipaus oli täysin
tukahdutettu. Toisaalta taas hän olisi koko ajan kaivannut jotakin hieman
toisenlaista, hiukan ihmisystävällisempää, lohdullisempaa. Muutamalla sanalla
sanottuna: hän olisi halunnut olla... hän ei olisi halunnut olla niin
yksinäinen! Mikä ihmeellinen kehä häntä oikein ympäröikään, ettei hän oikein
koskaan ollut saanut todellisia ystäviä, vaikka niin suuresti olisi näitä kaivannut?
Hän oli aina tehnyt kaiken ymmärtämänsä löytääksensä edes jonkinlaista
toverihenkeä, ymmärtämistä, hyväksymistä, yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Mutta
mikä hänessä oikein oli vialla jo aivan lapsesta lähtien? Miksi kaikki ikään kuin
vierastivat häntä, vaikka hän ei tiennyt tehneensä mitään väärää, mitään outoa?
Mitä ihmettä hänessä oikein oli, etteivät toiset lapset tai myöhemmällä iällä
koulutoverit voineet vastaanottaa häntä joukkoonsa samanvertaisena? Miksi hän
aina oli ollut ikään kuin outo tyyppi kaikkien keskuudessa?
Johannes kyllä
tiesi jo nyt mistä kaikki johtui, mutta silti oli mielenkiintoista leikitellä
näillä asioilla, aivan kuten jonkinlaisella kuvakuutiolelulla. Hänen elämänsä
jokaisella hetkellä ja vaiheella oli, niin varmasti kuin Jumala oli olemassa,
oma merkityksensä niin yksilöllisesti kuin seurakuntaakin ajatellen. Kuinka
ihmeellisellä tavalla hänen hyvä Taivaallinen Isänsä olikaan kaiken johdattanut
ja säätänyt! Totuuden tunnustaaksensa Johannes joutui myöntämään, että hänen
elämänsä oli täynnä asioita, mitkä hän olisi, jos päätösvalta olisi ollut
hänellä, järjestänyt täysin toisella tavalla. Oli lukematon määrä asioita,
mitkä eivät miellyttäneet häntä. Mutta eivätkö nimenomaan nämä asiat olleet se
tekijä, mikä loppujenlopuksi kuitenkin oli vienyt hänet siihen, missä hän juuri
nyt oli? Eikö kaikki se, mikä häntä oli nöyryyttänyt ja rikkonut inhimillistä
kovuutta ja itsepintaisuutta, ollut juuri sen suuren ja jumalallisen viisauden
julkituleminen, mikä saattoi asettaa jotakin tuonpuoleista tämän ajan
matkaajaan?
Niin, jos
Johanneksen elämä olisi kulkenut toisenlaisia polkuja, niin olisiko hän tänään
siinä missä oli? Jos kaikki olisi mennyt hyvin, ja hän olisi ollut täynnä
kunnianhimoa ja halua jonkin suuren saavuttamiseen tässä elämässä, niin missä
hän oikeastaan olisi juuri nyt? Niin, hän olisi saattanut olla vaikkapa
Honolulussa, viis veisaten siitä, mitä sielulle kuuluu, saati sitten jollekin
seurakunnalle! Niin, mihin hän olisi tuntenut tarvitsevansa Jumalaa, jos hän
olisi ottanut ohjat omiin käsiinsä?
Häntä ei
oikeastaan koskaan ollut pidetty yhtään minään, ilmeisesti juuri siitä
asenteesta johtuen, mikä hänellä oli ollut kuin synnyinlahjana. Tai ei se
oikeastaan ollut asennekaan, vaan se oli jotakin koko hänen olemuksessansa. Jos
tätä ei olisi ollut, hän ei varmastikaan missään suhteessa olisi jäänyt varjoon
kaikkien tämän maailman suurten keskuudessa, ei ainakaan omassa maassansa. Nyt
heidän maassansa olisivat pian vaalit, ja maa olisi saava uuden johtajan. Mutta
miten saattoikaan olla mahdollista, että koko käynnissä oleva vaalitouhu oli
kuin yhtä suurta farssia! Totuuden nimessä täytyi sanoa, ettei yksikään
ehdokkaista omannut sitä, mitä todelliselta maan johtajalta vaaditaan. Joko
nämä olivat äärimmäisen lapsellisia ja haavoittuvia, tai sitten äärimmäisen
omahyväisiä ja itsekeskeisiä. Jos joku ilmiselvästi alkoi erottua selvän
etumatkansa johdosta suosiossa, alettiin heti kaivella esiin jotakin sellaista,
millä hänet saataisiin tahrattua. Millainen maan hallitsija tulisikaan miehestä,
joka ei pystynyt rehtiin vaalikampanjaan? Mutta tällainen oli tämän ajan henki,
sitä ei kukaan voinut pysäyttää.
Oliko ystävä
sanonut sen vain leikillään, vai oliko siinä jonkin verran ironiaa Johannesta
kohtaan, joka ehkä liiaksi puhui itsestänsä? Yksi ehdokkaista oli leimattu
liian lihavaksi, jolla tästä johtuen olisi kohtuuttoman suuri riskitekijä maan
hallitsijana. Niinpä tämä ystävä totesi: "Miksipä et sinä asettuisi
ehdokkaaksi. Sinä et ole liian lihava?" No niin, olihan juuri puhuttu
siitä, mitä kumpikin voisi olla, jos ei olisi sitä mitä on. Ja nimenomaan tänä
aamuna tämä keskustelu oli tullut Johanneksen mieleen juuri hänen herättyänsä.
Niin, voisiko joku keksiä hullumpaa ajatusta, että hänestä maan hallitsija?
Häntä kun ei hyväksytty edes sen pienen joukon saarnaajaksi, joka tavallaan oli
kaikkien tämän maailman arvostusten ulkopuolella! Jos hän olisi seurannut oman
mielensä kuvia, jonkintasoisena uskovaisena, olisi hän hyvinkin saattanut olla
jonkinlainen maansa "Billy Graham", saarnaten jotakin politiikan ja
uskonnon ja inhimillisen hyväksymisen etsimisen sekoitusta. Mutta ei sentään
kuitenkaan presidentti?
Mutta mikä oli
se hiljainen ääni, joka tänä aamuna oli keskeyttänyt hänen unensa? Mitä oli se
ääni tarkoittanut, kuiskutellessaan hänen sisimmässänsä? "Etkö sinä
todellisuudessa ole paljon merkittävämpi henkilö kuin joku presidentti?"
Niin, mitäpä voisi Johannes tuohon sanoa? Itsessänsä hän ei ollut yhtään
mitään, niin kuin ei todellisuudessa kukaan toinenkaan ihminen kaikesta
maallisesta arvostuksestansa huolimatta. Mitä merkitystä oli jollakin
suurmiehellä, jos hän koko elämänsä eli jumalankieltäjänä ja johti muitakin
ihmisiä samaan? Ihmisten tekemä arvoasteikko ei merkitse mitään Jumalan
silmissä, joka sanoo: "Katso, kansakunnat ovat kuin pisara vesisangon
uurteessa, ovat kuin tomuhiukkanen vaa'assa. Katso, merensaaret hän nostaa kuin
hiekkajyvän... Kaikki kansakunnat ovat niinkuin ei mitään hänen edessään, ne
ovat hänelle kuin olematon ja tyhjä." (Jes. 40: 15- 17). Niin, mitä
ovatkaan ihmiset ilman Jumalaa, ilman toivoa? Mitä merkitystä on kokonaisilla
kansakunnilla, jos ne kieltävät alkuperänsä, Jumalansa, Luojansa?
Niin, tänä
aamuna Johanneksen sielua virvoitettiin aivan erikoisella tavalla. Jossakin
määrin hän ei milloinkaan elämänsä aikana ollut kokenut sellaista masennusta ja
elämän turhuuden tuntemista kuin juuri nyt. Ehkä juuri siitä syystä hän
tarvitsi sitäkin suurempaa taivaallista lohdutusta ja puolesta puhumista.
Kukapa hänen maallisista ystävistänsä ja tuttavistansa olisi puhunut hänen
puolestansa, lohduttanut häntä jumalallisella tavalla? Miksi kaikkien tarvitsi
jatkuvasti tuoda esiin asioita, jotka painoivat häntä alas, saivat hänet
tuntemaan syyllisyyttä, sanoinkuvaamatonta taakkaa asioista, joita hän ei itse asiassa
lainkaan ollut ansainnut selkäänsä? Miksi niin moni ikään kuin
rautavahvisteisin kengin seisoi hänen harteillaan pysyäkseen itse turvallisesti
sen liejun yläpuolella, mihin Johannesta poljettiin yhä syvemmälle ja
syvemmälle? Niin, kaikella tällä oli tietty rajansa, mittansa määrä. Nyt
Johannes oli jo niin syvällä, ettei hän syvemmälle voinut painua, mutta hänen
jalkansa olivat löytäneet allensa aikakausien kallion, vuosituhansien sileäksi
hioman perustuksen, jolla hänen jalkansa lepäsivät. Niin, lieju oli inhottavaa,
kylmää, mutta siitä huolimatta se oli niin sakeata, että se tuki siinä seisovan
vakaaseen pystyasentoon. Jos mitään muuta ei ollutkaan jäljellä, jatkuivat
Johanneksen elintoiminnot kaikesta huolimatta, sillä pää oli vielä kaiken
yläpuolella, niin että hän saattoi hengittää pysyäksensä elossa. Hän kannatteli
ystäväänsä, muta ja lieju piti hänet pystyssä ja häntä itseänsä kannatteli
kallio, luja, iankaikkinen Kallio.
Kuinka paljon
tällaisia asioita olikaan hänen elämässänsä ollut, ja kuinka usein hän
olisikaan halunnut huutaa apua, odottaa sääliä ja ymmärrystä kanssamatkaajiltansa,
mutta säästääkseen nämä häpeältä hän oli joutunut vaikenemaan suurtenkin
tuskien keskellä. Kuka todellakaan olisi voinut käsittää hänen tuskiansa,
ahdistuksiansa? Kuka todella voi käsittää, mitä hänen sisimmässänsä liikkui
sinne asetetun jumalallisen siemenen johdosta?
"Joka
tietoa lisää, se tuskaa lisää." Koskaan aikaisemman elämänsä aikana
Johannes ei ollut voinut käsittää kaiken tämän viisauden syvyyttä ja todellista
merkitystä. Hänellä ei ollut mitään kerskaamista itsessänsä, sillä kaikki mitä
hänellä todellisuudessa oli jotakin hyvää, sen hänen Isänsä oli häneen
asettanut, sillä mikään siitä ei ollut lähtöisin hänestä itsestänsä. Olisi
ollut suorastaan mieletöntä, järjetöntä, kerskata ihmisten edessä näistä
asioista, sillä mitä voi ihminen itse vaikuttaa syntymäänsä, olkoon sitten
kysymys inhimillisestä, maallisesta syntymästä, tai jumalallisesta, Hengen
vaikuttamasta syntymästä. Jos hän jostakin saattoi kerskata, niin eikö se ollut
Hän, joka hänet oli tähän elämään tuonut, häneen oman iankaikkisen elämänsä
laittanut? Niin, hänellä oli kerskaamisen aihetta; Hänellä oli suuri,
Taivaallinen Isä, joka Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa oli paljastanut
itsensä ja tullut meidän kaltaiseksemme, niin että me voimme tulla Hänen
kaltaiseksensa!
"Katso,
kansakunnat ovat kuin pisara vesisangon uurteessa, ovat kuin tomuhiukkanen
vaa'assa!" Jumala saattoi kääntää kasvonsa kokonaisten kansakuntien
puolesta, kun nämä jumalattomuudessansa hylkäsivät Hänet ja Hänen Sanansa.
Mutta siitä huolimatta äärettömässä rakkaudessansa Hän kaikkien näiden
kielteisten massojen joukosta valitsi, ennalta näki, itsellensä ne, joiden
kautta Hän saattoi vaikuttaa tämän maan päällä. Mitä erikoista oli
Aabrahamissa, josta tuli kaikkien Israelilaisten esi-isä? Mitä erikoista Jumala
hänessä näki, sillä eikö hän ollut jumalattoman maan kansalainen? Mitä Stefanus
todisti hänestä? "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa! Kirkkauden Jumala
ilmestyi meidän isällemme Aabrahamille hänen ollessaan Mesopotamiassa..."
Miksi Jumala valitsi juuri Aabrahamin, miksi ei jotakuta toista?
Mitä on pisara
vesisangon uurteessa? Mitä arvoa sillä on, mitä merkitystä sillä on? Mitä
merkitystä on tomuhiukkasella vaa'assa? Mitä merkitystä on sillä, mikä on
suuriarvoista ihmisten silmissä, jos Jumalan vaaka näyttää jotakin aivan muuta?
Jos tämä koskee kokonaisia kansakuntia, niin mitä merkitystä on suurellakaan
joukolla merkittäviä ihmisiä, jos he eivät halua tietää mitään Jumalasta ja
Hänen teistänsä? "Kaikki kansakunnat ovat niinkuin ei mitään hänen
edessään, ne ovat kuin olematon ja tyhjä." Siitä huolimatta kerrotaan
ihmisistä, joille Kirkkauden Jumala ilmestyi suuressa rakkaudessansa. Kuinka
voisi ihmismieli mitata sitä, asettaa oikeaan arvoonsa? "Minä olen armollinen,
kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan." (Room. 9: 15).
Kuka voisi arvostella Jumalaa Hänen neuvopäätöksissänsä?
"Mutta sinä
Israel, minun palvelijani, sinä Jaakob, jonka minä olen valinnut, Aabrahamin,
minun ystäväni, siemen, jonka minä olen ottanut maan ääristä ja kutsunut maan
kaukaisimmilta periltä, jolle minä sanoin: 'Sinä olet minun palvelijani, sinut
minä olen valinnut enkä sinua halpana pitänyt..." (Jes. 41: 8-
9).
"Tietäkää
siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia. Mutta jos te
olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä
lupauksen mukaan." (Gal. 3: 7, 29).
Halleluja!
Kaiken tämän inhimillisen masennuksen ja alas painamisen keskellä Johanneksen
sisimmässä oli nyt syntynyt jotakin aivan uutta ja todellista, niin todellista,
ettei hän sitä ollut koskaan aikaisemmin kokenut. Kuinka sokea hän olikaan
ollut kaiken keskellä! Miksi hän ei ollut sitä selvemmin käsittänyt? Hän oli
aina tiennyt nämä asiat, sillä olihan niistä saarnattu vuosikausien ajan, mutta
nyt vasta hän todella sisäisesti käsitti, että hän aivan kirjaimellisesti oli
Aabrahamin jälkeläinen, todellista sukua tälle. "Jeesuksen Kristuksen,
Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja..." (Matt. 1: 1).
Halleluja, halleluja! Johannes, hän, joka ei mitään ollut tämän maailman
ihmisten silmissä, hänkin sisältyi tähän jumalalliseen syntykirjaan, sillä
koska hän oli Kristuksen oma, oli myös hän Aabrahamin siementä jumalallisen
syntymänsä perusteella! Jos hän ei ollut mitään ihmisten silmissä, oli
kuitenkin Eräs, jonka silmissä hän oli merkityksellinen ja tärkeä. Ja tässä
juuri oli suurin vaikeus hänen elämässänsä tällä nimenomaisella hetkellä.
Toisella puolella masennus, heikkous, ihmisten pilkka ja alas painaminen, teräsvahvikkeiset
saappaat hänen harteillaan, mutaa ja liejua kaulaan asti, pääkin kuin muodoton
möhkäle mudan peitossa, toisaalla taas tietoisuus jostakin ylimaallisesta,
ylitse kaiken inhimillisen ulottuvasta paremmasta elämästä. Mitä merkitystä oli
sillä, mitä ihmiset hänestä ajattelivat, minä häntä pitivät? Merkitystä oli
sillä, minä hän itse itseään piti, tai paremminkin, mitä hän hyväksyi
elämässänsä todellisuudeksi: katsoiko hän mutaan ja liejuun, selässänsä
takoviin rautasaappaisiin, vai luottiko hän siihen Kallioon, joka hänen
jalkojensa alla esti häntä painumasta taakkojen alla pohjattomaan mutaan? Ei,
nyt hän oli saavuttanut laakson pohjan vaelluksensa aikana. Alemmaksi hän ei
voinut painua tuhoutumatta! Siispä ainoa tie kulki nyt ylöspäin, ja ylöspäin
kulkemiselle ainoa edellytys ja mahdollisuus oli sen näkeminen, mitä hän
todellisuudessa oli. Nyt hän saattoi ymmärtää, mitä Jeesus tarkoitti
sanoessansa: "En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei
tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä
olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni."
(Joh. 15: 15).
Eikö tämä ole
juuri sitä samaa, mistä luemme jo 1. Moos. 18: 17: "Ja Herra sanoi:
'Salaisinko minä Aabrahamilta, mitä olen tekevä?" "Aabraham, teidän
isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja
iloitsi." (Joh. 8: 56). Vanhan Testamentin Herra on Uuden Testamentin
Herra Jeesus Kristus, näkymättömän Jumalan kuva ihmiskunnan keskuudessa.
Kuinka
Johannesta olikaan aina siunannut tuo ajatus ystävyydestä itse Herran kanssa,
mutta nyt hän vasta alkoi todella käsittää mistä siinä oli kysymys. Palvelija
ei tiedä mitä hänen herransa tekee, mutta ystävälle kerrotaan kaikki,
salaisuudetkin. Eikö juuri tässä ajassa todelliselle seurakunnalle ollutkin
paljastettu Jumalan Sana sellaisella tavalla kuin ei milloinkaan aikaisemmin?
Voisiko Herra salata tämänkään ajan ystäviltänsä, mitä Hän on tekevä?
Aabraham ei
varmastikaan ulkonaisesti poikennut aikalaisistansa. Hän oli Seemin sukua,
jonka kautta jumalallinen valinta yhdisti ensimmäisen ihmisen sen Ihmisen
kanssa, jonka kautta ihmiskunta sovitettiin Jumalan kanssa. Jumalalle ei ollut
mitään merkitystä sillä, mitä muille kansoille tapahtui, sen rinnalla miten
Häntä kiinnosti ystävänsä Aabraham. Sen siunauksen kautta, mikä lepäsi
Aabrahamin yllä, olisivat kaikki sukukunnat maan päällä tuleva siunatuiksi.
Hänen elämästänsä ei kerrota kovinkaan paljoa. Mainitaan kuitenkin, niin
Vanhassa kuin Uudessakin Testamentissa, että hän Jumalan puheen uskoen lähti
maastansa ja suvustansa mennen siihen maahan, jonka Herra oli hänelle osoittanut
(1. Moos. 12; Apt. 7: 4). Hän osoitti uskonsa Jumalan lupauksiin sillä, että
oli valmis uhraamaan ainokaisen poikansa. Hän oli ihminen kuten me kaikki,
vajavainen. Kahteen eri otteeseen hän joutui vaikeuksiin vaimonsa Saarain
tähden, pelätessänsä itsellensä tapahtuvan jotakin, kun vieraan maan
kansalaiset näkisivät tämän kauneuden. (1. Moos. 12, 1. Moos. 20).
Vaikka Aabraham
oli niin suurimerkityksinen pelastushistoriallisesti, ei hänestä kerrota sen
enempää sankarillista tai erikoista. Ja juuri tässä kohden joutui Johannes
jälleen kerran ajattelemaan jotakin todella syvällistä, jumalallista. Kuinka
moni tässä ajassa ylipäätään käsitti, mistä oli kysymys? Käsittivätkö edes
hänen läheisimmät veljensä? Aabrahamin ei tarvinnut tehdä jotakin hyvin
erikoista, suurimittaista, mutta siitä huolimatta hän oli Herran ystävä. Millä
ystävyys ansaitaan, aikaansaadaan? Mitä ystävyys merkitsee? "Aabraham
uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi!" Hänen ja
Jumalan välillä vallitsi keskinäinen luottamus. Hän oli Jumalan ystävä!
Miten sitten on
tässä ajassa? Perustuuko ystävyys Herran ja Hänen omiensa kanssa johonkin
muuhun? Onko ystävyys kiinni jostakin suorituksesta, päivittäisestä
ponnistelusta sen saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi? Eikö ystävyys enää
perustukaan luottamukseen, keskinäiseen rakkauteen?
Oi kuinka
Johanneksesta tuntuikaan samanaikaisesti sekä hyvältä että pahalta! Hän tunsi
niin konkreettisesti, kuinka Herra osoitti hänelle rakkauttansa ja
ystävyyttänsä, jota ei voinut ostaa tai ansaita, vaan joka perustui johonkin
aivan muuhun. Mutta miten oli hänen uskonystäviensä suhteen? Miksi hän ei
kelvannut heille, miksi hän ei tuntenut kokevansa juuri mitään siitä
luottamuksen osoituksesta, mitä itse Herra osoitti hänelle? Hänet hyväksyttiin
ystäväksi ja veljeksi, jos hän täytti tietyt odotukset, tietyt vaatimukset. Jos
hän pystyi antamaan veljillensä ja sisarillensa kaiken sen, mitä nämä häneltä
odottivat, oli hän jossakin määrin ystävä. Mutta miksi ei ystävää kaivattu sen
enempää? Paavalikin toi kaipauksensa julki: "Mutta kun meidät nyt,
veljet, on hetkeksi aikaa erotettu teistä, ulkonaisesti, ei sydämeltä, niin on
meille tullut yhä suurempi halu päästä näkemään teidän kasvojanne. Sentähden
olemme tahtoneet tulla teidän tykönne, minä, Paavali, puolestani, en vain
kerran, vaan kahdestikin, mutta saatana on meidät estänyt."(1. Tess.
2: 17- 18).
Kuinka
Johannesta siunasikaan se ajatus, että Aabraham oli Jumalalle ja jokaiselle
todelliselle uskovaiselle tärkeä ilman mitään erikoisia saavutuksia tai
suorituksia. Hänen olemassaolonsa oli tärkeä Jumalalle, ei niinkään se, mitä
hänen olisi tullut tehdä uskon lisäksi. Paavali kaipasi saada nähdä veljiensä
ja sisartensa kasvot, heidät itsensä heidän itsensä tähden. Kuka on yhä vielä
tänäänkin se, joka haluaa estää jumalanlapsia kohtaamasta toisensa tällä
tasolla? "...mutta saatana on meidät estänyt."
Jokaisen
todellisen jumalanlapsen olemassaolo on tärkeä ilman mitään erikoisia
suorituksia, sillä hänhän on Kristuksen oma, Hänen kauttansa Aabrahamin
siementä. Jo maallisessa mielessä meidän tulisi nähdä se, kuinka jokaisessa
perheessä sen jäsenet hyväksytään ja vastaanotetaan sellaisinansa, siitä
yksinkertaisesta syystä, että he kuuluvat perheeseen. On useimmiten aivan
samantekevää mitä he tekevät, miten he käyttäytyvät, sillä veri on vettä
sakeampaa. Sukulaisuus katsoo kaikkien virheiden, merkittävienkin ohitse,
haluamatta nähdä niitä. Jos ulkopuoliset pitävät jotakuta aivan yhteiskuntaan
sopimattomana, pitävät omaiset tämän puolta ja saattavat ehkä sanoa: "Hän
on hiukan erikoinen, erikoinen luonne, siinä kaikki." Jos jo maallinen
järjestys ja luonne pitävät tällaisella tavalla niiden puolta, jotka kuuluvat
omaan perheeseen, sukuun, niin kuinka sitten tulisikaan olla niiden joukossa,
jotka pitävät itseänsä Jumalan perheenä! Jos maallinen perhe katsoo kaikkien
virheiden ja puutteiden ohitse, niin miten tulisikaan olla uskovaisten keskuudessa!
Jos maallinen perhe puolustaa ja arvostaa omiansa, niin miten tulisikaan olla
Jumalan perheen keskuudessa!
Itse asiassa
kaikkien näiden asioiden puuttuminen seurakunnan keskuudesta oli jotakin
sellaista, mitä Johannes ei mitenkään saattanut käsittää tai hyväksyä. Hän vain
yksinkertaisesti joutui toteamaan tämän tosiasian. Miten voi olla mahdollista,
ettei toinen toisensa kunnioittaminen toteutunut juuri millään tasolla, vaan
oli ainoastaan panettelua, pahan puhumista, toisen alas painamista, toisen
kustannuksella itsensä korottamista, toisen halveksintaa?
Johannes ei
voinut olla ajattelematta Jumalan rakkautta ja huolenpitoa, mutta miten Hänen
lapsensa saattoivat olla niin erilaisia kuin Isänsä? Miten lapsilta saattoivat
puuttua kaikki nämä hyvät ominaisuudet, mitä Isällä oli? Eivätkö nämä lapset
olleetkaan aitoja lapsia, vaan ottolapsia, vai eivätkö he tunteneet Isäänsä?
Eivätkö nämä lapset käsittäneet, mitä merkitsi se, mitä Hän oli sanonut jo
Jaakobille: "...sinut Minä olen valinnut enkä sinua halpana
pitänyt"?
Kuinka usein
olikaan Johannes saanut tuntea itsensä halvaksi eikä minkään arvoiseksi! Miksi
hän sai tuntea itsensä kuin tunkioksi, kaikkien negatiivisten tunteiden
kohteeksi? Miksi hänen yllensä sälytettiin kaikkien ihmisten väärät ja
kielteiset asiat? Miksi hän ei ollut ainoa, jota tällä tavoin kohdeltiin?
Omalla kohdallansa hän olisi sen ymmärtänytkin, mutta että lähes kaikki hänen
tuntemansa aidot jumalanlapset saivat kokea saman, missä sitten olivatkin!
Mutta, mutta... eikö juuri tässä ollutkin mitä suurimman opin paikka niin
Johannekselle kuin kaikille muillekin aidoille jumalanlapsille? Missä loppujen
lopuksi oli luvattu jotakin toisten ihmisten taholta? Missä sanankohdassa oli
luvattu ymmärrystä ja huolenpitoa ihmisten taholta? Kuka oli antanut kaikki
mitä ihanimmat ja suurimmat lupaukset, minne tuli katsoa, mistä odottaa kaikkea
tätä? "Sinä olet minun palvelijani, sinut minä olen valinnut, enkä
sinua halpana pitänyt..." Näin sanoi itse Herra Jaakobille, Aabrahamin
siemenelle, joka on yksi meidän sukulaisistamme. Ketä meidän sitten tulee
kuulla, ketä tuli Johanneksen kuulla? "...älä pelkää, sillä minä olen
sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä
vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla
kädellä." (Jes. 41: 10).
Oi, Johannes
riemuitsi sisimmässänsä! Miksi hän ei ollut aikaisemmin käsittänyt tätä kaikkea?
Nämä lupaukset koskivat häntä mitä suurimmassa määrin, sillä olihan hän juuri
sitä sukua, jolle kaikki tämä oli puhuttu! Miksi hän oli niin arkaillut ihmisiä,
kun nämä olivat hyökänneet häntä vastaan? Olisihan hänen tullut käsittää
kutsumuksensa, tärkeytensä Sille, joka oli hänet kutsunut ja lähettänyt,
katsonut arvolliseksi elämään juuri tässä ajassa, jossa Jumalan viimeiset
lupaukset toteutuivat aivan silmien edessä. Hän oli valinnut Voittajan puolen,
miksi siis surkeilla ja arkailla!
Johannes käsitti
kaiken tämän keskellä oman voimattomuutensa ja avuttomuutensa. Hän ei voinut
käsittää niitä ihmisiä, jotka puhuivat Jumalan läheisyydestä ja voimasta. Nämä
ihmiset riemuitsivat ja iloitsivat, melkein tanssivat, mutta mihin sukuun he
todellisuudessa kuuluivat? Hänen esi-isänsä Aabraham oli myöskin kohdannut
Herran Hänen pyhyydessänsä, mutta hänen kokemuksensa oli jotakin aivan toista
kuin näiden tämän ajan ihmisten. Hänestä annettiin todistus: "Ja
Aabraham uskoi Herraa, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi" (1.
Moos. 15: 6). Kuinka moni ajatteleekaan virheellisesti, että tämä sanottiin hänestä
vasta sen jälkeen kun hän oli "uhrannut" Iisakin? Hän vasta sai lupauksen,
ja sen johdosta Herra vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue
tähden, jos ne taidat lukea... niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä."
Aabraham uskoi tämän mitä Herra sanoi, ja Herra luki sen hänelle
vanhurskaudeksi. Hän uhrasi Herralle tuoden Hänen eteensä kaiken sen, mitä Tämä
hänelle oli sanonut. Herran pyhyys oli tuossa paikassa, ja sanotaan: "Kun
aurinko oli laskemaisillaan, valtasi raskas uni Abramin, ja katso, kauhu ja
suuri pimeys valtasi hänet." Heti sen jälkeen Herra puhui hänen kanssansa
jälleen.
Miten oli Jaakobin
suhteen hänen tullessaan hyvin lähelle Jumalaa? "Silloin Jaakob heräsi
unestansa ja sanoi: 'Herra on totisesti tässä paikassa, enkä minä sitä
tiennyt.' Ja pelko valtasi hänet, ja hän sanoi: 'Kuinka peljättävä onkaan tämä
paikka! Tässä on varmasti Jumalan huone ja taivaan portti." (1. Moos.
28: 16- 17). Miten oli Mooseksen suhteen hänen kohdatessaan Herran palavassa
pensaassa? Missä oli iloitseminen ja riemuitseminen? Miten oli Elian suhteen,
kun Herra soi hänen nähdä itsensä, takaapäin? Eikö hänen ollut kätkeydyttävä
kallion onkaloon?
Missä oli
todellakin kunnioitus ja jumalanpelko tämän ajan seurakunnan keskuudessa? Mitä
kokivat todellisuudessa nämä ihmiset, jotka aivan ilmiselvästi olivat
tottelemattomia Jumalan Sanaa ja selvää käskyä vastaan, mutta siitä huolimatta
tunsivat suurta iloa ja riemua Herrassa?
Mitä lähemmäksi
Herraa Johannes tunsi pääsevänsä, sitä suuremmassa määrin hän joutui kokemaan
kunnioittavaa pelkoa tämän ilmestyksen edessä. Toki hän tunsi erikoislaatuista
turvallisuuden tunnetta, mutta myöskin tavatonta vastuuta. Millainen vastuu
hänellä olikaan kaiken sen johdosta, mitä hänelle tässä ajassa oli uskottu ja
paljastettu! Jos hän tällaisella tavalla sai tuntea tulevansa johdetuksi niin
lähelle Herraansa, niin millaisella tavalla sen olisikaan tullut tulla julki
hänen elämässänsä?
Ihmiset eivät
todellakaan käsittäneet, mistä on kysymys. Toki tuli iloita Herrassa, ylistää
Häntä, mutta kaikelle tälle niin kuin muullekin jumalanvaltakunnassa on tietyt
edellytyksensä. Ihmisessä on täytynyt tapahtua jotakin todellista, ennen kuin
hän koko sydämestänsä voi kiittää Herraa. Seurakunnan tehtävä on kuin yhdestä
suusta tuoda kiitos kaikesta Jumalallensa, mutta voiko Jumala olla läsnä
mieltymyksensä kautta sellaisessa seurakunnan kokouksessa, missä Häntä ei
todellisuudessa ole asetettu ensimmäiselle sijalle?
Johannes oli
kautta koko elämänsä yrittänyt käsittää tiettyjä asioita ilman että olisi
todella päässyt selvyyteen niistä. Nyt hän jälleen kerran joutui toden teolla
pohtimaan sitä, miten voisi toteuttaa kaiken keskellä Jumalan tahdon. Koska
hänen ympäristönsä ei käsittänyt hänen kutsumuksensa ja tehtävänsä todellista
merkitystä, oli hänen löydettävä tiensä kaiken tämän keskellä. Mutta missä
kulki raja kaiken oikean ja väärän välillä? Mihin asti saattoi tehdä
kompromisseja loukkaamatta Herraa? Häntä pelotti todella ajatus saman tuomion
kuulemisesta, minkä Aadam aikoinaan oli joutunut yllensä ottamaan: "Koska
kuulit vaimoasi..." Ei hän yksinomaan ajatellut Mariaa, vaan yleensäkin
veljiänsä ja sisariansa. Oliko hän jo nyt kuinkakin suuresti syyllinen Herransa
edessä, sillä olihan hän antanut tietynlaisten mielipideilmaisujen niin suuresti
vaikuttaa elämäänsä. Kun jopa läheisimmätkin veljet ja sisaret olivat
julkituoneet kielteisiä ajatuksia, joskin aivan käsittämättömistä syistä, oli
hän pitempiäkin aikoja ollut ikään kuin lamaannuksissa. Olivatko hänen
sydämensä tuntemukset todella niin vääriä, että kaikki aikaansai ainoastaan
vastustavia ajatuksia ja torjuntaa?
Johannes oli
tuskin kertaakaan astunut puhujanlavalle tietäen mitä tulisi sanomaan. Häntä
oli aina suorastaan kauhistuttanut se, kuinka laulu toisensa perään laulettiin,
ja pian koittaisi hänen vuoronsa astua esiin. Ja mitä lähemmäksi hänen vuoronsa
tuli, sitä suuremmaksi hän usein tunsi halun paeta paikalta. Jos hän hetki
sitten oli tuntenut jonkinlaisen vireen joidenkin ajatusten suhteen, niin oli
nyt kaikki kuin poispyyhkäisty. Ja kun viimeisen laulun viimeisiä säkeitä
laulettiin, oli tietynlainen tuskanhiki hänen ihollansa. Miksi eivät laulut
olisi voineet jatkua, miksi ei olisi ollut vielä yhtä todistusta, miksi ei
vielä yksi veli olisi voinut astua esiin?
Ensimmäiset
sanat olivat tulleet kuin pakotettuina, mutta hetken kuluttua hän oli tuntenut
ihmeellistä johdatusta, ja sanat alkoivat tulla kuin itsestään. Toki hän oli
etukäteen ottanut esiin joitakin sanankohtia, mutta se mitä hän nyt puhui, tuli
kuin jostakin syvältä hänen sisimmästänsä, niin ettei hän sitä itsekään voinut
käsittää. Hän puhui jostakin sellaisesta, mitä hän ei milloinkaan aikaisemmin
ollut tullut ajatelleeksi, ja aivan erikoiset yhteydet avautuivat sellaisten
sanankohtien välillä, mitä hän ei milloinkaan aikaisemmin ollut havainnut. Tämä
toi pyhän pelon hänen yllensä, sillä hän käsitti, että nyt ei puhunut hän, vaan
Henki hänen kauttansa, vaikkakin inhimillisen astian heikkouden leimaamana.
Ihmiset olivat
jokaisessa kokouksessa, poikkeuksetta, huutaneet aamenensa ja hallelujansa, ja
Johannes oli uskonut ihmisten vastaanottaneen julistetun. Olihan se niin
itsestään selvä ajatus, sillä käsittihän hän puheen tulleen ylhäältä. Tietyllä
tavalla jokaisen kokouksen lopussa hän tunsi valtavaa väsymystä ja tietynlaista
masennusta. Vaikka hän toisaalta oli tuntenut Jumalan Hengen puhuvan, oli hän
jatkuvasti tässä vaiheessa tuntenut esittäneensä kaiken niin vajavaisella
tavalla, että useimmiten hän olisi heti halunnut jättää huoneen. Mutta ihmiset
olivat olleet ystävällisiä ja puhuneet hänelle hymyillen. Mutta olivatko
ihmiset todella käsittäneet? Ilmeisestikin kyllä, mutta vaikutus tuntui usein
jääneen hyvin lyhytaikaiseksi, sillä kahvia juotaessa kokouksen päätteeksi
puheet menivät aina alueille, mitkä ikään kuin veivät pois suuren osan siitä
siunauksesta, minkä kokous oli tuonut.
Ihmiset olivat
todellakin kuulleet valtavan paljon, mutta kaikesta huolimatta tuntui puuttuvan
todellinen rehellisyys ja vilpittömyys. Ihmiset toki silminnähden nauttivat
kokouksista, mutta käsittivätkö he todella mitä julkituotu merkitsi nimenomaan
heille kuulijoina? Kuinka usein olikaan Johannes joutunut ajattelemaan sitä,
mitä Herra sanoi Hesekielin kautta 33. luku:
"Ja sinä,
ihmislapsi! Sinun kansasi lapset puhuvat sinusta seinänvierustoilla ja talojen
ovilla ja sanovat keskenään, toinen toisellensa, näin: 'Lähtekää kuulemaan, millainen
sana nyt on tullut Herralta'.
He tulevat sinun
luoksesi joukoittain, istuvat edessäsi minun kansanani ja kuuntelevat sinun
sanojasi, mutta he eivät tee niitten mukaan, sillä he osoittavat rakkautta
suullansa, mutta heidän sydämensä kulkee väärän voiton perässä.
Ja katso, sinä
olet heille kuin rakkauslaulu, kauniisti laulettu ja hyvin soitettu: he
sanojasi kyllä kuuntelevat, mutta eivät tee niitten mukaan.
Mutta kun se
toteutuu - ja katso, se toteutuu - silloin he tulevat tietämään, että heidän
keskuudessansa on ollut profeetta."
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti