"Kaikki
tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä
kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta" (Saarnaaja 1: 8).
Johannes ei
voinut mitään sille, että hänen sisimmässänsä oli tapahtunut jotakin sellaista,
mitä hän itse asiassa oli odottanut vuosikausia, mutta mikä nyt kuitenkin oli
yllättänyt hänet itsensä. Tätä hän oli kaivannut, tätä hän oli odottanut, mutta
se tuli sellaisella tavalla, mikä ei miellyttänyt hänen lihaansa, hänen luonnollista
olemustansa.
Vuosikausia hän
oli epäröinyt ja rehellisesti sanoen pelännyt sen totuuden julkituomista, minkä
hän sisimmässänsä oli tiennyt Jumalan tahdoksi. Toisaalta ihmiset olivat mitä
suurimmassa määrin pyrkineet vaimentamaan hänen äänensä, ja asettamaan
kyseenalaiseksi jopa hänen jumalanlapseutensa. Hän oli joutunut vastakkain
sellaisten voimien kanssa, jotka ajoittain olivat tuntuneet nujertavan hänet
täysin. Kuitenkin jokin hänessä oli pitänyt hänet pystyssä kaikesta niin
ulkonaisesta kuin henkisestäkin paineesta huolimatta. Myrskyt olivat
ravistelleet häntä, ajoittain melkein repineet irti hänen juurensakin, mutta
aivan niin kuin käy luonnossa suurelle tammelle, olivat juuret tarttuneet sitäkin
lujemmin ja syvemmälle kiinni hengelliseen maaperään!
Johannes ei
todellisuudessa ollut milloinkaan epäillyt Jumalan Sanaa tai Jumalan lupauksia.
Suurimmat epäilykset hänellä olivat olleet hänen itsensä suhteen. Jos hänellä
luonnostaan oli vähän itseluottamusta, olivat kanssamatkaajat kaikin
mahdollisin tavoin pyrkineet horjuttamaan sitäkin, mitä siitä oli jäljellä.
Uskovaisuus ei ollut sitä, mitä sen olisi tullut olla, vaan itse kukin pyrki
nostamaan itseänsä esiin toisen kustannuksella. Oli hurskasta ja nöyrää alistua
ja antaa myöten, mutta toisaalta tässäkin suhteessa asialla oli kaksi puolta.
Liiallinen vaikeneminen ja epäröinti eivät taas miellyttäneet Häntä, joka oli
asettanut palvelustehtävät Seurakuntaansa!
"Mutta
sinä, vyötä kupeesi, nouse ja puhu heille kaikki, mitä minä käsken sinun puhua.
Älä heitä kauhistu, etten minä kauhistuttaisi sinua heidän edessään" (Jer. 1: 17).
Nämä sanat osoitettiin Jeremialle, nuorelle Herran profeetalle, joka ei
myöskään omannut kovin suurta itseluottamusta. Aivan kuten Mooses aikoinaan
halusi perääntyä Jumalan hänelle määräämästä tehtävästä kankean kielensä takia,
niin tämä nuori jumalanmies perusteli kykenemättömyyttänsä kokemattomuudellaan:
"Voi Herra, Herra! Katso, en minä kykene puhumaan, sillä minä olen
nuori."
Kaikkina aikoina
todelliset jumalanpalvelijat ovat julkituoneet oman voimattomuutensa, ja kaikin
mahdollisin tavoin estelleet lähettämistänsä. Mutta minkä Jumala on päättänyt,
sen Hän tekee, ja jostakin ihmiselle käsittämättömästä syystä Hän on mieltynyt
lähettämään juuri niitä, jotka eivät ole itsestänsä pystyneet ajattelemaan
juuri mitään. Veljemme Gideon aikoinaan huusi suureen ääneen Herran puoleen ja
toivoi kansallensa vapautusta. Hän odotti suuria Herralta, mutta ei ajatellut
itsellään olevan mitään osuutta näihin asioihin: "Oi Herrani, jos Herra
on meidän kanssamme, niin miksi sitten kaikki tämä on meitä kohdannut!"
Herran vastaus hänelle kuului: "Mene tässä voimassasi ja vapauta Israel
Midianin kourista; minä lähetän sinut!" (Tuom. 6).
Gideon joutui
hämilleen tällaisen puheen edessä. "Mene tässä voimassasi!" Hän ei
tuntenut itsellänsä olevan minkäänlaista voimaa, ja nyt häntä kehotettiin
vapauttamaan kansansa vihollisen kourista! Mutta tässä juuri onkin Jumalan
suuri salaisuus, ei väellä ja voimalla, vaan Hänen Hengellänsä! Jumalan voima
tulee täydelliseksi heikkoudessa, niin kuin Paavalikin sai kokea!
"Oi Herra,
millä minä vapautan Israelin? Minun sukunihan on heikoin Manassessa, ja minä
itse olen kaikkein vähäisin isäni perheessä!" Oi, halleluja,
tässä oli Jumalan mielen mukainen mies! Aivan kuten Daavid otettiin
lammaslauman jäljestä, niin otti Herra kaikkina aikoina palvelijansa sieltä,
minne ihmismieli ei osannut edes katsoa. Mutta Herra katsoikin sydämeen, ei
ulkonaiseen muotoon ja komeuteen! Kunpa seurakunta todella käsittäisi tämän
tässä viimeisessä ja vakavassa ajassa! Lähettäminen ei perustunut lähetettävän
ulkonaisiin olosuhteisiin tai mahdollisuuksiin, vaan Herra halusi lähettää
sellaisen, joka ei itsessänsä ollut mitään. "Mutta tämä aarre on meillä
saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi
tulevan meistä" (2. Kor. 4: 7).
Kaikilla näillä
Jumalan lähettämillä miehillä oli yksi yhteinen piirre, joka ei perustunut
mihinkään sellaiseen, mistä he olisivat voineet kerskata tai mihin he olisivat
voineet perustaa palvelustehtävänsä. Sama lupaus koski niin Moosesta kuin
Gideonia, Jeremiaa ja Paavalia. "Älä pelkää heitä, sillä Minä olen
sinun kanssasi..." (Jer. 1: 8). Kaikille näille oli Herra joutunut
sanomaan: "Älä sano... älä sano." Vaikka palvelustehtävät olivat erilaiset,
sisältyi jokaiseen se, mitä Jeremiallekin Jumalan profeettana sanottiin: "Älä
sano: 'Minä olen nuori', vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu
kaikki, mitä minä käsken sinun puhua!" (Jer. 1).
Kuka oli todella
Herran lähettämä tässä ajassa? Kuka todella oli seisonut Herran neuvottelussa,
kuullut Hänen äänensä joko korvin kuultavana tai niin selvänä sydämen
sisimmässä soivana äänenä, ettei sen suhteen voinut olla pienintäkään
epäilystä?
Tässä ajassa
näytti selvästikin siltä, että monet sananpalvelijoista olivat ennemminkin
ihmisten tehtäväänsä asettamia ja kutsumia, sillä näiden hedelmä ei mitenkään
ollut ymmärrettävissä jumalallisen kutsumuksen perusteella tapahtuvaksi.
Ulkonaisesti oli suurta loistokkuutta, palavaa julistusta, tunnelmallista
ilmapiiriä, mutta oliko kaikesta huolimatta kysymys siitä, mitä ihmismieli näki
suureksi ja tavoittelemisen arvoiseksi?
Ihmiset etsivät
itsellensä julistajia, jotka inhimillisen näkökyvyn mukaan olivat täydellisiä,
kuin tehtäväänsä varten luotuja. Ketkä näistä nykyajan "lähetetyistä"
olisivat estelleet sanoen: "Minä en ole yhtään mitään, minun sukuni ei ole
mitään, en minä ole kykenevä tekemään mitään!"? Päinvastoin näytti siltä,
että enemmänkin tahdottiin tuoda julki sitä, kuinka Herra heille paljasti sitä
ja tätä, suuremmassa valossa kuin jollekin toiselle.
Jos koskaan niin
juuri nyt pantiin suurta painoa julistajan ulkonäölle ja puetukselle. Johannes
ei voinut olla ajattelematta varhaisimpia uskossa olonsa vuosia, jolloin hän
oli vieraillut useinkin eräässä kirkkokunnallisessa seurakunnassa. Saarnaajana
oli ollut nuorehko, ainakin naisten mielestä todella komea mies, jonka
kokouksissa tuskin oli tyhjiä tuoleja. Erikoisesti oli merkille pantavaa,
kuinka etupenkit täyttyivät nuorehkoista ja miksei vanhemmistakin
naisihmisistä. Koettiin Herran siunausten olevan tuon seurakunnan yllä, sillä
harvoin oli mukana niin paljon nuoria ihmisiä. Mutta sitten eräänä vuonna tämä
saarnaaja sai haltuunsa isomman seurakunnan ja samalla näyttävämmän viran, ja
ilmeisestikin siunaukset lähtivät hänen mukanaan, sillä muutamassa kuukaudessa
oli suurin osa nuorista kadonnut, tyhjiä tuoleja oli vaikka kuinka paljon, ja
mikä selvimmin huomiolle pantava seikka: suurin osa nuorista naisista katosi
kuin tina tuhkaan!
Kuinka paljon
merkitsikään näinä viimeisinä aikoina seurakuntaelämässä ulkonainen,
inhimillinen, katoavainen viehätys ja lumous! Näin ei ollut vain suurissa,
kansainvälisissä kokouksissa ja konferensseissa, vaan sama henki sai valtaa
jopa aivan pienissä seurakunnissa, kaukaisissa vuoristokylissä! Jos ilmaantui
hyvännäköinen, palavahenkinen nuori saarnamies, ei ollut niinkään suurta
merkitystä sillä, mitä hän saarnasi; pääasia oli, että saatiin jotakin uutta,
erilaista, entisistä saarnaajista poikkeavaa. Kuinka suuri merkitys oli näiden
entisten iällä ja ulkonäöllä, sitä ei kukaan edes tahtonut ajatella.
"Mene tässä
voimassasi!" Missä voimassa menivät ja kiersivät nämä julistajat? Heillä
totisesti oli voimaa, palavia saarnoja ja voimallista julistusta, mikä saattoi
monet ihmiset ajoittain aivan hurmostilaan. Mutta mikä oli hedelmä heidän
työstänsä? Mitä aikaansai "tämä heidän voimansa"?
Jumalan käsky
Gideonille oli selvääkin selvempi, ja noihin muutamiin sanoihin sisältyy
pelastushistoriallisesti merkittävä tavoitteenasettelu, mikä jokaisessa
ajanjaksossa on ollut Jumalan päämääränä. Ikävä kyllä harva julistaja on tullut
ajatelleeksi sitä, ja on kaikesta ulkonaisesta voimallisuudesta ja palavuudesta
huolimatta palvelustehtävänsä kautta aikaansaanut jotakin aivan muuta kuin sen,
mitä Jumala palvelijoiltansa odottaa. Mitä sanoi Herra tälle nöyrälle ja
inhimillisesti vähäiselle palvelijallensa? Kehottiko Hän tätä "tässä
voimassansa" kokoamaan ympärillensä joukon ihmisiä, joiden keskellä hän
olisi suuri johtaja? Kehottiko Hän Gideonia katsomaan itseensä ja
mahdollisuuksiinsa, jotka olivat häneen kätkettyinä? Ei, vaan Hän sanoi: "Minä
olen sinun kanssasi!"
"Minä olen
sinun kanssasi!"
Ylistetty olkoon Herran nimi! Koko lähettäminen perustui siihen, että
lähetettävällä ei ollut mitään mahdollisuuksia, ei mitään omaa voimaa, ei
mitään inhimillisesti merkittävää. Kaikki perustui siihen, että itse Herra
toimi inhimillisen välikappaleen kautta, ja kaikki tarvittava voima oli Herran,
ei ihmisen! Ja kun Herra toimii, ei ihminen saa kunniaa, vaan ylistetyksi ja
korotetuksi tulee ainoastaan Hän, jolle kuuluu kaikki valta maan päällä!
Gideonin
tehtävään ei sisältynyt omien päämäärien tavoittelu, vaan Jumalan käsky oli
selvä: "Vapauta Israel!" Oi kunpa jokainen tämänkin ajan
julistaja käsittäisi, että hänen ainoa tehtävänsä, jos Herra todella on hänen
kanssansa, on vapauttaa Jumalan kansa kaikista sitä orjuuttavista ja
painostavista asioista, vapauttaa se vihollisen voimista!
Meidän Herramme
Jeesuksen aikana vihollisen voimat uskonnollisten vaikuttajien kautta sitoivat
uskovaisten kannettavaksi sellaisia kuormia, mitä niiden asettajat eivät
itsekään olleet halukkaita kantamaan. Aivan samoin on nytkin. Kuinka
tarvitsemmekaan tässä ajassa Gideonin kaltaisia miehiä, jotka huokaavat kaiken
tämän nähdessään Herran puoleen oman heikkoutensa tuntien! Kun tällaiset
huokaukset saavuttavat Jumalan valtaistuimen, eivät ne voi jäädä vaille
vastausta! "Mene tässä voimassasi!" "Vapauta kansa!"
"Minä olen sinun kanssasi!"
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti