Vanha sananlasku
sanoo, että ruoho aina näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella. Kuka lie
ensimmäiseksi tämän viisaan ajatuksen julkituonut, mutta se on tänä päivänä
aivan yhtä totta kuin kaikkina menneinäkin aikoina.
Lapsi elää aivan
normaalin ihmisen kehityksen puitteissa eräänlaisessa mielikuvitusmaailmassa,
mutta mitä enemmän hän kehittyy, sitä enemmän hän tiedostaa elämän
todellisuuden, ja kaikki mielikuvitukseen liittyvä asettuu oikealle
paikallensa. Normaali kehitys aikuisuuteen ja vastuullisuuteen kulkee hyvin
moninaisten vaiheiden lävitse, mutta lopputuloksena tulee olla aikuistunut ja
oman vastuunsa tunteva varttunut ihminen. Hän tiedostaa käytännön
todellisuuden, mutta samalla kuitenkin mielikuvituksessaan haaveilee kaikesta
siitä, mitä hän toivoisi elämäänsä. Näin on niin uskovaisen kuin aivan
tavallisen, mihinkään uskontoon sitoutumattoman ihmisen kohdalla.
Tässä elämässä
vallitsevat kuitenkin sellaiset lait, ettei jokainen saavuta hänelle asetettua
tavoitetta sen paremmin yksilönä ja perheenjäsenenä, kuin ei myöskään
yhteiskunnan osasena. Jotkut jäävät niin lapsuutensa haavekuvien varaan,
etteivät ole kykeneviä olemaan täysipainoisesti mukana ihmisyhteisössä; tai jos
kaikki epätodellinen ei ole lapsuuden perintöä, saattaa se olla tulosta vasta
aikuisiässä koetuista pettymyksistä ja turhautumista. Haavemaailmaan
pakeneminen on hyvin luonnollinen pakotie kaikesta konkreettisesti koetusta;
myöskin se on helpoin keino psyyken suojelemiseksi. Mikä sitten on lopputulos
tästä kaikesta, riippuu sen laajuudesta ja kestoisuudesta. Jokainen meistä
turvautuu tähän keinoon enemmän kuin itse pystyy havainnoimaan, joten se on osa
täysin normaalia ihmiselämää. Mutta niin kuin kaikessa on tietyt rajansa, niin
tälläkin alueella on hyvin ratkaisevaa kuinka suuren vallan ja alueen elämässä
sille antaa.
Monet uskovaiset
ihmiset ajattelevat olevansa vapaita kaikesta tällaisesta, mutta todellisuudessa
he ehkä tiedostamattaan ovat enemmän sellaisen vallassa kuin muut yhteiskunnan
jäsenet. Aivan kuten ihmisruumis tarvitsee tietynlaisia ravinneaineita
sopivassa mittasuhteessa, aivan samoin ihmisen henkinen olemus tarvitsee
monenlaisia asioita tasapainoisesti. Tässä juuri onkin kaiken vaikeus, sillä
helposti annostellaan jotakin liiallisesti, niin että hyvinkin hyödyllinen ja
tarpeellinen muuttuu vastakohdaksensa.
Karlin vaimo on
osaltaan hyvä esimerkki siitä, mitä ylenmääräinen tiettyjen aineiden
nauttiminen aikaansaa. Hän lihoi tolkuttomasti, joutuen melkein rullatuoliin,
mutta sitten sairastuttuaan vaikeaan, osin tuntemattomaan sairauteen, hän
laihtui melkein vieraan näköiseksi. Nyt hän saavutti toivuttuansa toisen
äärilaidan. Hän alkoi nauttia ylen määrin kaikkea sellaista, mikä ei varmasti
lihota, ja seurauksena oli sellainen terveysintoilu, että alkuaikoina myöskin
hänen miehensä laihtui lähes sairaalloisesti.
Ihmiset siis
kulkivat äärimmäisyydestä toiseen; vain harvat pystyivät kulkemaan
tasapainoisesti keskitietä. Tämä tilanne johti automaattisesti siihen, että
seurakunnankin keskuuteen tuli kaikenlaista turhaa kärsimystä näiden
intoilijoiden tähden, niin ettei juuri kenelläkään ollut Jumalan hänelle
tarkoittamaa omantunnon vapautta, vaan kaikki tarjottiin kuin valmiiksi
pureskeltuna saarnamiehen tai lähimmäisen omantunnon tarjottimelta.
Kaikkein
suurimmat vaikeudet olivat aivan ilmeisesti itse kunkin naimisissa olevan
seurakunnan jäsenen avioliiton alueella, vaikka yhä vielä pyrittiin kiistämään
tämä tosiasia. Ehkä tässäkin kohden tuli tulla julki sen asian, että jos kaikki
tämä kiistäminen ei ollut tiedostettua ja valheellista, elivät monet ihmiset
tietynlaisessa mielikuvitusmaailmassa, missä kaikki oli hyvin ja
järjestyksessä, vaikka todellisuudessa kaikki oli täysin päin mäntyä!
On osaltaan,
oikeassa mittakaavassa, täysin tarpeellista ja hyväksyttävää, elämän lakien
mukaista, että ihminen haaveilee ja kuvittelee, elää ajoittain
mielikuvitusmaailmassa. Jos ihminen ei haaveile mistään, odota hartaasti
jotakin parempaa, asioiden korjaantumista, ei hän ole terve henkisesti; tai jos
on terve, ei ole sitä kovin pitkää aikaa. Vaikka ei puhuttaisi raamatullisesta
uskon asenteesta, näkymättömään luottamisesta ja sen mukaan ojentautumisesta,
on ihmisen elämässä mitä suurin merkitys uskolla, olkoon se sitten sitä uskoa
mistä Raamattu puhuu, tai sitten vain yleensä uskoa.
Jos ihminen
lakkaa odottamasta parempaa, antautuu fatalismin valtaan (fatalismi = usko
kohtalon ylivaltaan), eikä osaa kuvitellakaan jotakin parempaa olevan tulossa,
antautuu hän pessimismiin, negatiivisuuteen, joka ei tuhoa ainoastaan häntä
itseänsä, vaan vaikuttaa haitallisesti jokaiseen, jonka kanssa hän on
tekemisissä. Siksi Jumalan Sana niin kokonaistodistuksensa kuin
yleishenkensäkin puolesta on selvästi kaikenlaista negatiivisuutta vastaan. Jos
missä niin tässä kohden suurin osa uskovaisia rikkoo Jumalan tarkoitusta ja
ajatuksia vastaan ehkä tiedostamattaankin sellaisessa määrin, ettei ole mikään
ihme, jos hänen tiensä näyttää kulkevan jatkuvasti yhä syvempien ja
vaikuttavampien pettymysten ja koettelemusten lävitse.
Normaalisti
kehittynyt ihminen kykenee asennoitumaan kohtaamiinsa asioihin oikealla ja
terveellä tavalla. Mutta yleisesti on havaittavissa, että väärä opetus lähes
kaikkien seurakuntien ja kirkkokuntien keskuudessa on johtanut siihen, että
ihmiset, vaikka luottavatkin kaiken elämässänsä perustuvan uskoonsa, jota
pitävät raamatullisena, kaikesta huolimatta elävät uskon sijasta eräänlaisessa
haave- tai mielikuvitusmaailmassa!
On siis
luonnollista, että uskovainenkin ihminen ajoittain ja osittain haaveilee, mutta
mielikuvitusmaailma ei saa olla hallitseva tekijä, koska se johtaa jossakin
vaiheessa, ehkä suurten pettymysten ja masentavien tilanteiden keskellä,
peruuttamattomiin virhearviointeihin ja tekoihin.
Ilse koki
elämänsä sietämättömäksi kaiken kokemansa jälkeen. Näistä asioista olemme
puhuneet aikaisemmissa luvuissa, joten kaiken nyt kertomamme ymmärtämiseksi on
ehdottoman välttämätöntä lukea ensin nuo luvut.
Ei ole juuri
mitään surullisempaa seurakunnan keskuudessa ja yleensä ihmiselämässä, kuin
epäonnistunut avioliitto. Yleinen suhtautuminen ja opetus lähes kaikissa
uskonyhteisöissä harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta ei hyvää tarkoittavasta
asenteestansa huolimatta palvele jäseniänsä ja heidän parastansa, vaan
päinvastoin johtaa juuri siihen, mitä ei toivota.
Ilse kärsi,
kärsi tavattomasti avioliitossansa, ja koki miehensä olevan täysin
väärämielinen häntä kohtaan. Yleiseen tietoisuuteen oli tullut, kuinka tämä
jopa ruumiillisesti oli pahoinpidellyt häntä. Totuus oli kuitenkin hyvin
suuressa määrin jotakin aivan muuta, ja voitaisiin todeta toisen vanhan
sananlaskun mukaisesti, että "itsellensä sika kiusaa tekee, kun purtilonsa
kaataa".
Vaikeinta
kaikessa oli se, että seurakunnassa oli niin monenlaisia ihmisiä ja vaikeuksia.
Ne, jotka todella kärsivät vääryyttä ja olivat suuressa ahdistuksessa,
odottivat vuosikausia apua ja asioiden korjaantumista, mikä ei kuitenkaan
näyttänyt olevan edes lähimaillakaan. He pysyivät uskollisina valitsemilleen
elämäntovereille, tuntui ratkaisu oikealta tai väärältä, oli tämä toveri sitten
oikea tai väärä kylkiluu, oikea tai väärä perheen pää. Kaikki liitot eivät
totisesti olleet oikealla tavalla Jumalan kasvojen edessä solmittuja, sillä
ihmiset olivat tehneet liittoja, joissa kaksi ei todellakaan ollut tullut
yhdeksi lihaksi, vaan ikään kuin siamilaisiksi kaksosiksi, jotka kaikin voimin
rimpuilivat päästäksensä eroon toisesta ja kulkeaksensa omia teitänsä.
Toisaalta taas oli niitä, joilla kaikki olisi ollut hyvin ja joiden puoliso
olisi hintaan mihin tahansa halunnut kaiken onnistuvan ja menestyvän, mutta
tietyt onnettomat asiat eivät sallineet sen toteutuvan.
On aivan
käsittämätöntä se, kuinka paljon mustasukkaisuutta ja vääriä asenteita on
uskovaistenkin keskuudessa. Ilsen mies Reinhold oli kunnon mies, ahkera,
uskollinen, totuuteen pyrkivä, joskin joissakin asioissa hyvin lapsellinen ja
kehittymätön. Mutta kaikista huonoista puolistansa huolimatta hänen hengellinen
elämänsä noudatti selvää Sanan linjaa: Hengellä tuli kuolettaa lihan teot. Hän
pyrki kaikkinensa karkottamaan niin mielestänsä kuin olemuksestansakin kaiken
negatiivisen ja väärän, siitäkin huolimatta että hänen vaimonsa ajoittain oli
suorastaan vainoharhainen ja monessa suhteessa niin negatiivinen, että vaikutti
usein siltä, että hän aivan nautti kaikesta kärsimyksestänsä sairaalloisella
tavalla.
Ilseä voitiin
kutsua kauniiksi naiseksi, ja hän osasi pukeutua hienotunteisen aistikkaasti,
muistellen Sanan kehotusta, että tuli noudattaa entisaikojen esikuvia: "...Sillä
näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat
itsensä ja olivat miehillensä alamaiset..." (1. Piet. 3: 5) Mitä tulee
lainauksemme aivan loppuosaan, se oli kuitenkin suuri kysymysmerkki Ilselle
kaikesta raamatullisesta opetuksesta huolimatta. Hän uskoi kyllä miehensä
olevan hänen päänsä, mutta hän ei voinut olla olematta kaula, joka toistuvasti
pyrki heiluttamaan tuota ajoittain hänen mielestänsä lapsellista ja ajattelematonta
päätä!
Seurakunta
rukoili hartaasti saarnaajansa ja tämän vaimon puolesta, alussa lähes
päivittäin ja hetkittäin, sitten kuukausittain ja lopuksi vuosittain, kunnes
asiaan ikään kuin kyllästyttiin ja se työnnettiin syrjään toivottoman tapauksen
leimalla varustettuna.
Kumpikin
osapuoli oli aivan selvästi kaiken tämän selvittelyn keskellä valinnut ne
nimenomaiset henkilöt, joiden kanssa he yleensä ottaen halusivat jotakin puhua
kokemastansa ja sisäisestä ahdistuksestansa. Jo siitä, kenen kanssa kukin
keskusteli ja kenen luona vieraili, kertoi ymmärtäväiselle tarkkailijalle hyvin
paljon siitä, mitä oli mahdollisesti odotettavissa, ja millaisia ratkaisuja
tultaisiin mahdollisesti tekemään, ikävä kyllä!
Reinhold oli
kaiken kokemansa keskellä suorastaan muuttunut kasvoiltansa ja olemukseltansa.
Ei ollut juuri mahdollista rinnastaa tätä nyt kumaraisesti ja ikään kuin
anteeksipyydellen kaduilla ja puistikoissa päämäärättömästi vaeltelevaa
saarnamiestä siihen palavaan julistajaan, joka vuosikausia oli puhunut
avioliiton purkamattomuudesta ja nostattanut vaimonsa seisomaan jokaisen
esikuvana siitä, millainen todellisen vaimon tulee olla. Poissa oli kaikki
mahtipontisuus, poissa rehvakkaat halleluja- ja aamenhuudot. Poissa oli suuri
itsevarmuus ja luottavaisuus elämän oikeudenmukaisuuteen ja ihmisten
rehellisyyteen.
Reinhold oli
tutustunut Ottoon sellaisessa elämänvaiheessa, että tämä ystävyys ei rauennut
tyhjiin missään koettelemuksissa, joskin se joutui nyt kaiken tämän keskellä
odottamaan entistä pitempiä aikoja, voidakseen hyväillä parantavalla öljyllänsä
kumpaakin osapuolta, sillä ajoittain Reinhold oli niin murheeseensa vaipunut,
ettei halunnut tavata ketään, vaan vietti aikansa ikkunasta ulos tuijotellen.
Ilse oli ilmiselvästi uskoton häntä kohtaan, siitä hän oli täysin varma!
Heillä oli ollut
ankaria yhteenottoja, joissa kumpikaan osapuoli ei ollut säästellyt toistansa,
sillä he olivat ajautuneet olotilaan, josta ei ole kuin Jumalan erikoisen armon
kautta pääsy johonkin parempaan, sillä Ilse oli heittäytynyt epätodelliseen
maailmaan, koska ei ollut vuosikausiin pystynyt kohtaamaan todellisuutta
sellaisena kuin se oli. Hän oli kautta vuosien epäillyt miehensä luotettavuutta
ja uskollisuutta, aivan lapsellisista ja järjettömistä syistä. Ja koska hän ei
luottanut mieheensä, ei jonkin ajan kuluttua mieskään ollut kykenevä luottamaan
vaimoon, joka kaikessa epäili häntä.
Kaikilla asioilla
on kaksi tai useampi puoli, ja vaikka toinen osapuoli kuinka yrittäisi
parhaansa, johtavat tietyt asiat siihen, että hyväkin tarkoitus alkaa palvella
jotakin väärää. Niinpä tässä perheessä kaikki tuli selitetyksi ja käsitetyksi
väärin sillä lopputuloksella, että nyt kaksi alussa niin rakastunutta ihmistä
teki toisillensa vain pelkkää pahaa.
Ilseä siis
suuresti askarrutti se, oliko hänen miehellänsä ollut suhdetta johonkin toiseen
naiseen. Näiden keskusteluiden yhteydessä oli useaankin kertaan kosketeltu
hyvinkin syvällisiä ja vakavia asioita, mistä vallitsi mitä suurin
erimielisyys. Kuin iskeäksensä miestänsä veitsellä suoraan sydämeen, uhkaili
Ilse jatkuvasti tätä ilmoituksella, että jos eivät asiat korjaantuisi, hän
menisi uusiin naimisiin. Yleisesti uskottiin kaikissa vapaissa suunnissa, ettei
naisen tullut erota miehestänsä; tai jos erosi, tuli hänen jäädä yksin tai
mennä takaisin miehensä luokse. Toisaalta ajan henki oli vallannut sellaisella
tavalla seurakunnatkin, että nyt Ilsekin oli saanut tietynlaista vahvistusta
ajatuksilleen mahdollisuuksistansa eron jälkeen.
On järkyttävää
se, kuinka paljon voidaan tehdä toisellensa pahaa tällaisissa avioliitoissa.
Lakihenki jyrisee avioliiton peruuttamattomuutta ja julistaa tuomionsa jokaisen
eron ylle. Tietyssä mielessä se tekee tällaisesta avioliitosta kuin häkin,
johon on suljettu kaksi toisillensa vihamielistä eläintä. Mitä enemmän
jompikumpi pyrkii pakoon kaltereiden takaa, sitä suuremmalla seipäällä sitä
lyödään ja sohitaan peräytymään koppinsa perälle, ja sitä suurempaan
ahdistukseen ja pelkoon se joutuu.
Jumala on
tarkoittanut kaikella Sanaansa Henkensä kautta kirjoittamallansa pelkästään
hyvää jokaiselle uskovaiselle. Vaikka onkin asioita, jotka ikään kuin Paavalin
kokeman saatanan pistimen tavalla nöyryyttävät meitä ja saavat meidät tuntemaan
kaipausta päästä tästä ahdistavasta maailmasta kotiin Isän tykö, ei kuitenkaan
ole Jumalan tarkoitus ja hyvä tahto, että ihmiset ajautuvat sellaiseen
tilanteeseen missä Ilse ja Reinhold olivat. Ehkä yksi suurimmista syistä
siihen, miksi kaikki tällainen on mahdollista, on väärä opetus ja väärät
asenteet niin julistajien kuin kuulijoidenkin keskuudessa. On käsitetty
tahattomasti ja osittain tarkoituksellisestikin täysin väärin, ja omaksuttu
sellainen asenne Jumalan Sanaa kohtaan, että siitä on tehty jotakin sellaista,
miksi Jumala ei sitä lainkaan ole tarkoittanut. Miksi voi olla niin vaikeata
uskoa oikealla tavalla, todellisen Jumalan lapsen ja todellisen veljen tavalla?
Miksi suurin osa meistä näyttää olevan tuon vanhemman veljen kaltaisia, joka
oli niin kovasydäminen ahdistuksesta ja maailman teiltä palaavaa veljeänsä
kohtaan: "Niin hän vihastui eikä tahtonut mennä sisälle; mutta hänen
isänsä tuli ulos ja puhutteli häntä leppeästi." (Luuk. 15).
Aivan kuten tuo
vanhempi veli vetosi isänsä edessä uskollisiin palvelusvuosiinsa ja
ansioihinsa, aivan samalla tavalla tämän ajan uskovainen kuvittelee
ansainneensa jotakin Jumalansa edessä, eikä muista lainkaan sitä, mitä Herramme
sanoi opetuslapsillensa: "Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä
teidän on käsketty tehdä, sanokaa: 'Me olemme ansiottomia palvelijoita;
olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään'." (Luuk.
17: 10). Millaiseen valoon joutuukaan tämän sanankohdan valossa kaikki
kiivailemisemme ja uskomme jonkin saavuttamisesta ja ansioitumisesta!
Kun ihminen ei
enää jaksa luottaa Jumalan rakkauteen ja hyvään tahtoon, pyrkii hän
vaistomaisesti korvaamaan kaiken jollakin omalla ja tekopyhällä. Jos missään,
niin avioliiton alueella on tehty kaikkein suurimmat vääryydet niin Jumalaa
kuin ihmisiäkin kohtaan. Ihmisiin on iskostettu käsitys jostakin aivan
toisenlaisesta Jumalasta ja tämän suhtautumisesta avioliittoon ja siihen
liittyviin asioihin. Julistajille on ollut sanoinkuvaamattoman tärkeätä saada
sulkea ihmiset jonkinlaiseen häkkiin hyödyn saavuttamiseksi, ja ei ole tuskin
mitään arempaa ja väärälle vallalle alistavampaa kuin juuri kysymykset
avioliiton alueelta. Jumala ei toki halua ihmisten eroavan, mutta Hän ei
myöskään halua heidän tuhoavan toisiansa!
Niin kuin olemme
jossakin luvussamme puhuneet siitä, vaikuttaa ihminen omilla asenteillansa
hyvin suuressa määrin siihen, mitä hänen elämässänsä tulee tapahtumaan ja voi
tapahtua. Mitä suurimmasta merkityksestä niin hänelle itsellensä kuin kanssamatkaajillensakin
on hänen käsityksensä Jumalasta ja Hänen ajatuksistansa ihmislasta kohtaan. Jos
meillä on sellainen asenne kuin tuhlaajapojan veljellä, olemme altistaneet
itsemme paljolle väärälle ja tuhoavalle vaikutukselle. Hänen sydämensä
perusasenne oli väärä, ja suurin vääryys ei perustunut siihen, mitä tämä asenne
aikaansai sen kanssa kosketuksiin joutuneille, vaan huutavin vääryys oli siinä,
että se toi esiin täysin väärän kuvan hänen isänsä todellisesta luonteesta.
Kuinka suurta vääryyttä teemmekään me, jos samankaltaisella suhtautumisellamme
julistamme niin teoillamme kuin sanoillammekin väärää kuvaa Jumalastamme ja
Isästämme kanssamatkaajillemme?
Monessa
suhteessa me olemme myöskin kuin leiviskänsä maahan kaivanut palvelija, joka
sanoi: "Sillä minä pelkäsin sinua, koska olet ankara mies; sinä otat,
mitä et ole talteen pannut, ja leikkaat, mitä et ole kylvänyt!" (Luuk.
19). Kuinka monella onkaan kaikesta Evankeliumin julistuksesta huolimatta aivan
väärä käsitys Jumalasta ja Hänen rakkaudestansa! Se pelko, jota tuo palvelija
tunsi isäntäänsä kohtaan, ei ollut todellista nöyryyttä ja alamaisuutta, vaan
enemmänkin väärää mieltä ja pelkuruutta. Omine sanoinensa hän tuomitsi itsensä
tuoden julki sen, ettei rakastanut isäntäänsä.
Koska ihmisillä
on väärä käsitys ja asenne Jumalaansa kohtaan, on heillä luonnostaankin sitä
negatiivisempi ja väärempi suhtautuminen kanssamatkaajiansakin kohtaan. Kun ei
tunneta Jumalaa ja Hänen tarkoitusperiänsä, unohdetaan myöskin se, ettei mikään
tekemisemme ja sanomisemme ole Häneltä salassa. Mutta Hän on nimenomaan Jumala
ja Isä, joka salassa näkee ja panee suuremman merkityksen sille kuin näkyville
asioille, juuri päinvastoin kuin mitä ihminen näkee.
Niinpä
uskovainen epäilee hiukan itseänsä, jonkin verran Jumalaa ja hyvin suuressa
määrin veljeänsä ja sisartansa. "Joka on nähnyt Minut, on nähnyt
Isän", sanoi Jeesus vaeltaessansa tämän maan päällä. Jos suhteemme
Jumalaan ja Hänen omiinsa on niin väärä, niin olemmeko silloin todella nähneet
Jeesusta, ja jos olemmekin nähneet Hänet, niin olemmeko käsittäneet, että
Hänessä tulivat julki kaikki Isämme rakkauden piirteet ja olemus? "Sillä
minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan
eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon!"
(Jer. 29: 11).
Niin kuin jo
mainittiin, on loppuun asti jokaisen todellisen uskovaisen elämässä oleva
asioita, jotka Saatanan pistimenä tekevät elämästä tämän maan päällä ainakin
sen verran sietämättömän, että meidän mielemme irrotetaan rakkaudesta tähän maahan
ja kiinnitetään siihen mikä on ylhäällä. Jokainen joutuu kokemaan sen
tosiasian, että "risti vain" on se tekijä, joka vie meidät huutamaan
Herramme puoleen ja kaipaamaan jotakin ylimaallista ja iankaikkista.
Koko
uskovaisuuden aikansa oli Johanneskin joutunut näiden asioiden koskettamaksi,
ja jos hän nyt Jumalan armosta saattoi uskoa päässeensä ansiottomasti
osalliseksi jostakin jumalallisesta, siitä, mitä Jumala juuri hänen aikanansa
tekee, joutui hän yhä uudelleen toteamaan ja tunnustamaan, että jos hänen
elämässänsä kaikki olisi mennyt hänen tahtonsa mukaisesti, ei hän olisi tänään
siinä missä oli. Vain risti ja sen mukanansa tuoma kipu olivat kasvattaneet
hänessä ja hänestä sen, mikä hän nyt oli. Hän ei ollut läheskään valmis, hän ei
ollut sitä, mitä olisi halunnut olla, mutta hän ei myöskään ollut sitä mitä oli
joskus ollut. Jo toisen Raamattunsa esilehdelle hän oli kirjoittanut, joskin
tietynlaista arkuutta tuntien: "Murheen veitsi on terävä mutta
terveellinen!"
Ihmiselämään
kuului kaikenlainen jossittelu ja arvailu sen suhteen, miten olisi ollut, jos
olisi ollut toisin. Vaikka uskovaisen ei olisi tullut kysellä ja sanoa:
"Miksi? Miksi?", joutui jokainen kuitenkin, jos oli rehellinen,
toteamaan kysyvänsä tätä samaa asiaa kerta toisensa perään. Miksi tapahtui
näin, miksi ei ollut toisin? Miksi? Miksi? Miksi ei tullut selvää vastausta
ahdistaviin asioihin, miksi ei hyvä Jumala puuttunut kaikkeen tapahtuvaan?
Miksi, miksi? Ehkä tässä oli kuitenkin yksi niistä perustekijöistä, mikä teki
elämästä sen mitä se todellisuudessa oli? Elämä ei ollut sitä mitä elokuvissa,
televisiossa ja kirjoissa annettiin ymmärtää, vaan se oli jotakin aivan muuta.
Kauniita ja komeita ihmisiä oli todellisuudessa hyvin harvassa, ja onni ei
ollut sittenkään paljon rahaa ja vaikutusvaltaa, sillä mitä enemmän kumpaakin
oli, sitä enemmän vaikeuksia kasaantui näiden elämässä
"onnistuneiden" kohdalla.
On luonnollista
että ihminen odottaa menestyvänsä ja saavansa ainakin määräosansa leipää. Mutta
kuinka moni todellisuudessa otti kaiken päivittäisen ja kulloisenkin hetken
tuoman kokemuksen Jumalan kädestä? Kuinka moni luotti jumalalliseen
johdatukseen ja huolenpitoon? Vaikka lähes jokainen uskovaisen nimen alla
kulkeva vetosi uskovaisuuteensa ja antoi ymmärtää olevansa Herran kädessä ja luottavansa
Hänen apuunsa, oli todellisuus ehkä sittenkin useimpien kohdalla jotakin muuta.
Kun Johannes tutkisteli mielessänsä kaikkea menneinä vuosina tapahtunutta,
joutui hän pakostakin jatkuvasti kyselemään itseltänsä, tietoisena siitä, ettei
ihminen missään suhteessa tullut toimeen ilman Jumalaa ja Hänen apuansa, että
missä hänenkin tuntemansa ihmiset käytännössä olivat tarvinneet Jumalaa
tietoisesti? Oli tunnustusta, oli hurskaita sanoja, oli paljonkin kerrottavaa
asioista, joissa uskottiin Herran auttaneen, mutta eikö käytännön todellisuus
kuitenkin kertonut siitä, että ihminen sittenkin oli itse ohjannut elämäänsä ja
asioitansa siinä määrin, ettei Jumalaa oltu tarvittu mihinkään. Nyt kun kaikki
alkuajan innostus ja huuma oli ohitse, ihmiset näyttivät todellisen luonteensa,
sillä tuskin oli ollut sellaista toisen masentamista ja alas painamista kuin
juuri nyt voitiin kaikkialla havaita!
Ihmiset olivat
suuressa ahdistuksessa, ja nimenomaan sielunvihollinen oli kuin kiljuva
jalopeura uskovaisten kimpussa. Aika oli todella paha, sen saattoi tuntea
päivittäin ja hetkittäin. Mutta siitä huolimatta tuli luottaa Jumalaan ja Hänen
hyvän tahtonsa toteutumiseen. Ja tämän ajatuksen myötä tulemme siihen kohtaan,
mikä inhimilliselle minälle ja luonteelle on yksi vaikeimmista asioista
uskovaisen elämässä. Nyt jos koska on aika tiedostaa kaiken kaksijakoisuus ja
vaikeus. Jos luotamme ja uskomme Jumalaan, emme voi syyttää Häntä jonkin
sellaisen odottamisesta ahdistuneelta jumalanlapselta, mitä tämä ei mitenkään
voi toteuttaa.
Nyt onkin aika
selvittää niin itsellensä kuin kanssamatkaajallekin, mikä on ero koetun
inhimillisen elämän ja sen välillä, mikä on Jumalan tahto.
Ilse oli
ajautunut perheensä kanssa kestämättömään tilanteeseen, ja tiettyinä hetkinä
hän suureen ääneen huusi Herran puoleen syyttäen miestänsä kaikesta
kokemastansa. Hän oli tullut täysin sokeaksi sille seikalle, että syytti
aviopuolisoansa asioista, joiden kanssa tällä ei ollut osaa eikä arpaa. Jos
ihmiset ajattelemattomasti olivat kuin heittäneet lisää sytykkeitä heidän jo
sietämättömänä palavaan tuleensa, ei siitä voinut syyttää Reinholdia. Jos
sisaret hymyilivät liian lempeästi saarnaajalle, ja jos he taas toisaalta
osoittivat sääliänsä kärsivää vaimoa kohtaan, eivät he käsittäneet tekevänsä
jotakin sellaista, mikä johti entistä suurempaan asioiden kärjistymiseen.
Miksi Jumala
salli kaiken tämän, miksi Hän ei puuttunut asioihin ja saattanut asioita
järjestykseen? Miksi, miksi? Ilse kysyi kysymistänsä, mutta ei ollut pitkään
aikaan ajatellutkaan vastauksen löytymistä edes osittain hänestä itsestänsä.
Hänenkin kohdallaan oli toteutunut sama kuin monen muunkin: Kun hän oli tehnyt
saman virheen kyllin usein, ei se enää tuntunutkaan virheeltä, vaan pikemminkin
täysin oikeutetulta reaktiolta kaikkeen siihen, mitä hänen "ymmärtämätön
ja lapsellinen" miehensä oli aikaansaanut! Hänet oli pakotettu tekemään
nyt se, minkä hän tulisi tekemään! Hänellä olisi oikeus siihen, sillä olivathan
sisaretkin olleet samaa mieltä!
Millä tavoin
sisaret sitten olivat olleet samaa mieltä, se oli aivan eri asia. Mutta kun
ihminen tulee siihen tilaan missä Ilse oli, ei nähdä asiassa enää kuin yksi ja
sama puoli: kaikki puhuu kärsivän ja loukatun puolesta! Häntä oli loukattu,
häntä oli häpäisty! Että suurin hänen kohdallensa tullut häpäisy perustui
siihen, että koko kaupungin tietoisuuteen oli saatettu se kuinka hän
kevätretkellä oli töytäissyt miehensä kuohuvaan koskeen, ei merkinnyt hänelle
sitä mitä sen kaiken järjen mukaan olisi tullut merkitä. Ei, hänet oli
kiihotettu sellaiseen vimmaan, että Ann-Mariekin Johanneksen kylän
seurakunnasta oli säälinyt väärin ymmärrettyä vaimoa, jonka mies sellaisella
tavalla oli saattanut tähän tilanteeseen. Tässä suhteessa Ann-Marie omasi
suuren taidon lohduttaa kärsiviä kanssasisariansa, niin kuin Johanneskin oli
saanut kokea Marian huudettua perunapellolla niin että koko seutu oli kaikunut.
Kyllä, Klausin vaimo tiesi panna kaikesta syyn miehille, jotka eivät ymmärtäneet
naisen tunne-elämää ja toiveita!
Käytännössä ei
siis Jumalan Sana toteutunut monessakaan suhteessa seurakunnan keskuudessa, ja
kaikki tämä oli vähä vähältä johtanut siihen, että oli suoranaisesti alettu
epäillä Sen toimimisen mahdollisuutta niin perhe-elämässä kuin muullakin
alueella. Ei toki lakattu puhumasta hurskaasti ja uskovaisesti, mutta vaikka
saarnassa oli kuinka selvästi tuotu julki mitä tulisi tehdä, ei sen
noudattamista pidetty niinkään tärkeänä ja vakavasti otettavana asiana: Näkihän
jokainen todellisuuden! Käsittihän jokainen jo oman kokemuksen perusteella,
etteivät Jumalan Sanassa olevat avioliittoa koskevat kohdat toimineet tässä
ajassa ainakaan konkreettisesti!
Mutta käsittikö
kukaan edes jotakin tähän suuntaan viittaavaa julkituodessansa, että hän asetti
kyseenalaiseksi itse Kaikkivaltiaan Jumalan tahdon ja viisaan ymmärryksen? Jos
Hän aikanaan Israelin kansalle oli antanut käskyjä ja säädöksiä, jotka eivät
olleet hyviä, niin ei kuitenkaan Evankeliumi sisältänyt mitään vastaavaa! Hänen
ajatuksensa olivat ainoastaan hyvät ja uskovaisen parhaaseen pyrkivät. Mutta
jos ihmiset eivät halunneet uskoa sitä ja luottaa oikealla tavalla paremman
koittamiseen ja avun tulemiseen Herralta, niin olisiko Hänen nyt sitten väkisin
tullut tehdä jotakin epäuskoisten ja nurjamielisten uskovaisten hyväksi? Jos
kerran ihmiset luottivat omiin kykyihinsä selvitä asioista ja uskoivat
ymmärtävänsä asiat paremmin kuin itse Jumala, niin oliko ihme jos Herra oli
siirtynyt taka-alalle, eikä Hänen siunaava kätensä voinut olla uskovaisen yllä?
"Minä
tiedän kyllä, mitä Jumala Sanassansa sanoo", huusi Ilse miehellensä,
"mutta näethän sinä miten on Johanneksen ja Ann-Marien ja Elken ja Erikan
ja kaikkien muidenkin elämässä! Näethän sinä miten kävi Hartmutille ja hänen
vaimollensa. Ero siitä tuli, niin että ryske kävi! Vaikka Marthalla ja
Franzilla menee niin hyvin, niin miten on kuitenkin hänen veljensä perheen
suhteen? Miten on, sano minulle! Mies hakkasi vaimonsa melkein kuoliaaksi, ja
siitä huolimatta ei saanut minkäänlaista rangaistusta!" Kyllä, Reinhold
tiesi kaikesta siitä mitä kautta maailman tapahtui eri seurakunnissa ja eri
uskovaisten keskuudessa, mutta tämäkö nyt oli se, minkä mukaisesti kaikki tuli
arvostella?
Tässä kohden
ihminen on aina tehnyt ja tekee edelleenkin yhden kohtalokkaimmista
virheistänsä uskovaisen elämässä; jopa siinä määrin, että jossakin vaiheessa
nämä virheet johtavat siihen, ettei hän enää olekaan uskovainen. Oli
ilmiselvää, että elettiin vaikeassa ajassa, ehkä ja varmastikin vaikeimmassa
ajassa ihmiskunnan historiassa siihen nähden, millainen hengellinen tietoisuus
itse kullakin oli. Kun ihminen alkaa epäillä Jumalan Sanaa ja sen
toteutettavuutta, on hän astunut tielle jolta ei ole paluuta jonkin ajan
kuluttua. Jos näytti siltä, ettei Jumalan tahto päässyt toteutumaan monien
tuttujenkaan uskovaisten avioelämässä, ei se toki merkinnyt sitä, että Jumalan
Sana olisi menettänyt merkityksensä ja voimansa. Vaikka mitä olisi tapahtunut
ja tapahtuikin, pysyi Jumalan Sana iankaikkisesti voimassa. Jumala ei muutu,
eikä Hänen Sanansa raukea tyhjiin, mutta ihminen muuttuu aina kulloistenkin olosuhteiden
mukaisesti ja on itsessänsä aina epävakaa.
Sen sijaan että
olisivat nähneet epäuskoisuutensa ja luottamuksen puutteensa Jumalan apua
kohtaan, ihmiset alkoivat syyttää toinen toistaan ja etsiä vikaa toisesta.
Heidän olisi tullut mennä itseensä ja sanoa: "Olkoot olosuhteet mitkä
tahansa ja tapahtukoon mitä tahansa, minä luotan Herraan. Vaikka Jumalan
Sana ei näytäkään voivan toteutua minun elämässäni ja aviopuolisoni kohdalla,
luotan minä siitä huolimatta siihen mitä Herra Sanassansa sanoo. Joskus on
tultava muutoksen, ja olen halukas Aabrahamin tavoin odottamaan sen
toteutumista, sillä Jumala ei voi muuttaa Sanaansa." Todellinen usko
sanoo: "Jos Abraham joutui odottamaan Jumalan hänelle antaman lupauksen
täyttymystä kaksikymmentäviisi vuotta, odotan minä vaikka viisikymmentä vuotta,
mutta Herraa en syytä enkä epäile Hänen Sanansa paikkansa pitävyyttä. Jos Hän
kerran on puhunut ja tuonut julki ajatuksensa siitä, millaisen avioliiton tulee
olla, ei Hän ole esittänyt mitään sellaista, mitä ei voisi toteuttaa!"
Johannes koki
kaikki nämä asiat niin raskaana, että ajoittain tunsi vaikeaksi hengittää. Hän
tunsi jokaisen kärsivän ja ahdistuksessa olevan kanssa aivan kuin olisi itse
ollut kaikkien kuulemiensa asioiden keskellä ja kohteena. "Mitä minun
tulee tehdä, Johannes? Mitä minä voin tehdä? Miksi ei Jumala auta? Miksi mitään
ei tapahdu vaikka niin monta vuotta on kulunut samassa tuskassa ja ahdingossa?
Miksi, miksi, miksi? Mitä minun tulee tehdä?" Mitä olisi Johanneksen
tullut vastata, mitä neuvoa? Aika oli paha, ja entistä enemmän ihmiset
käsittivät väärin kaiken kuulemansa. Jos Johannes soi liiaksi myötätuntoa
sanomatta sanaakaan siihen suuntaan, katsoivat ihmiset kuitenkin sen luvaksi
suunnitella avioeroa ja aviopuolisonsa jättämistä. Mitä hän sanoikin, ihmiset
tarttuivat siihen kiinni kuin oljenkorteen ja tekivät siitä hyvin helposti kuin
suuren tukin, jonka kanssa purjehtia ulos kaikesta ahdistuksestansa johonkin
odottamaansa helpotukseen. Mutta entä jos kaikki ei ollutkaan niin ruusuista,
mitä jos ruoho ei sittenkään ollut vihreämpää aidan toisella puolella, ja
ihminen oli tehnyt tämän hypyn joidenkin Johanneksen sanojen perusteella?
Silloin Johannes olisi se, joka kymmenkertaisesti saisi tuntea tuskaa hyvää
tarkoittavien ajatustensa johdosta!
Jo inhimillisen
rakkauden ja säälin olisi tullut käsittää, etteivät ihmiset voineet jatkaa
yhdessä, jos elämä kävi sietämättömäksi, ja osapuolet tekivät vain pahaa
toisillensa. Jos Johannes näki tämän ja viimeiseen asti kehotti yrittämään ja
pysymään yhdessä, arvosteltiin häntä helposti kovasydämiseksi ja
tunteettomaksi. Jos hän taas antoi ymmärtää hyväksyvänsä tietynlaiset ratkaisut
kestämättömissä tilanteissa, olisi hän jossakin vaiheessa kuuleva vaikkapa
toiselta puolelta Eurooppaa, kuinka Hopeajärveläinen saarnaaja Johannes oli
antanut luvan eroamiseen ja luonnollisestikin uudelleen naimisiin menemiseen.
Mitä siis uskalsi sanoa, mitä tehdä? Jos ihmiset menivät niin pitkälle kuin
Karlin veli, uskovainen hänkin, niin mikä oli oikea ratkaisu? Jos ihmiset Reinholdin
tavoin toivat julki tuskansa ja pelkonsa siitä, mitä saattaisivat tehdä
jossakin äärimmilleen viedyssä tilanteessa, kauhistuivat niin saarnamiehet kuin
yksittäiset uskovaisetkin ja saattoivat ahdistuneet entistä suurempaan
syöksykierteeseen puheillaan todellisesta uskovaisuudesta ja Jumalan avusta. He
uskoivat Jumalan apuun ja kaikkivaltiuteen, mutta ei sen paremmin heidän omassa
kuin muidenkaan elämässä tuo apu tullut esiin, sillä todellisuudessa he eivät
olleet vuosikausiin tai ei koskaan nähneet Jumalan todella toimivan, sillä he
eivät luottaneet muuhun kuin siihen minkä näkivät.
Jos murheen
terävä mutta terveellinen veitsi oli aikaansaanut Johanneksessa ymmärtämystä
kärsiviä ihmisiä kohtaan, niin tuntui sitäkin kauhistuttavammalta seurata
joidenkin saarnamiesten toimintaa. Olivatko nämä koskaan todella olleet
tilanteessa, jossa he olisivat nähneet täydellisen avuttomuutensa? He eivät
lainkaan tuntuneet käsittävän, millaisiin häkkeihin ihmisiä oli pantu. He
olivat kuin hurjia eläintenkesyttäjiä, jotka ahdistuksissansa häkistä ulos
pyrkivää eläintä löivät sauvallansa ja kalisuttelivat kaltereita. Eivätkö nämä
"paimenet" lainkaan käsittäneet, että todellisella paimenella sauva
oli susia ja petoja varten, mutta ei lampaiden lyömistä varten? Oliko näiden
"paimenien" sauvassa sitä suurta käyrää päätä, joka on jokaisen hyvän
paimenen sauvassa? Sitä, minkä avulla kalliojyrkänteellä putoamaisillaan oleva
lammas tai karitsa voidaan nostaa takaisin turvalliselle maaperälle!
Johannes uskoi
Jumalan apuun ja johdatukseen kaikesta näkemästänsä huolimatta. Kaikkein
suurimpia kysymysmerkkejä olivat Lydian tapaiset sisaret, jotka ehkä vastoin
parempaa tahtoansa ja ymmärrystänsä oli viety yhteen miehen kanssa, joka
ajatteli vain itseänsä ja omia pyyteitänsä. Jos mies salli lasten sanoa äidille
mitä tahansa ja jopa hymyili tyytyväisenä lapsen huutaessa tälle: "Turpa
kiinni, ämmä!", niin ei häntä voinut missään suhteessa pitää uskovaisena.
Mutta mitä tuli tällaisen vaimon tehdä? On helppoa sanoa, että tällaisessa
tapauksessa sisar ilman muuta voi lähteä ja vieläpä voidaan kysyä häneltä:
"Miksi ihmeessä sinä et jätä tuollaista miestä ja muuta asumaan muualle?
Miksi sinä aina valitat ja kyselet ja vaivaat meitä ahdistuksellasi? Senkun
vain lähdet ja sillä selvä!" Mutta ovatko nämä asiat niin selviä, ja onko
neuvon antaja todella selvillä siitä, mitä kaikki tämä merkitsee? Hän itse
tuntee olevansa onnistuneessa avioliitossa kaikesta huolimatta, eikä käsitä
yhtään mitään siitä tuskasta, mitä merkitsee äidin erottaminen omista, synnyttämistänsä
lapsista. Lapset ovat aina lapsia, vaikka olisivat kuinka tottelemattomia ja
pahoja!
Neuvojat ja
ohjeen antajat olivat siis suurimmalta osaltaan sellaisia, jotka eivät millään
tavoin käsittäneet näiden asioiden laajakantoisuutta ja sitä tuskaa, mitä jo
eron ajatteleminenkin merkitsi. Tässä juuri on ihmisen vaikeus ja ahdistava
kaksijakoisuus: Saattaa olla suorastaan maallinen ja hengellinen helvetti elää
yhdessä jonkun sellaisen kanssa, joka kohtelee toista kuin halpaa makkaraa tai
vierasta koiraa, mutta avioliittoon tottuneelle yksin jäämisen
ajatteleminenkin saattaa olla sydäntä raastava tuska. Ei ole hyvä olla yhdessä,
mutta ei olisi hyvä olla yksinkään. Olisiko ruoho todella vihreämpää aidan
toisella puolella, sitä ei tiennyt varmasti sanoa sen paremmin Johannes kuin
eivät hänen kanssaan keskustelevat ihmisetkään. Mitä siis uskalsi tehdä, mitä
sai tehdä, mitä ei tullut tehdä? Mitä jos ratkaisu veisikin ojasta allikkoon?
Mitä jos lähti sutta pakoon, ja tulikin karhu vastaan; tai kokonainen lauma
karhuja?
Kun tilanne oli
se mikä oli, katsoi Johannes paremmaksi neuvoa jokaista yrittämään vielä
kaikesta huolimatta. Hänen eräänlaiseksi iskulauseeksensa näiden asioiden
yhteydessä oli tullut, että huono avioliitto oli parempi kuin ei mitään
avioliittoa, sillä oli tosiasia, että avioliitossa olleelle ihmiselle
useimmiten oli liian ahdistavaa jäädä yksin. Samoin, tietäen inhimillisten
mahdollisuuksien vähäisyyden, hän useammallekin veljelle oli sanonut puoliksi
leikillään, mutta kuitenkin vakavuudella: "Mistä tiedät että jonkun muun
kanssa olisi paljon parempi, sillä tässä ajassa on niin vähän todellisia
uskovaisia? Mistä tiedät, ettei mahdollisesti hyvinkin suloinen nainen vaikka
vuoden päästä ole juuri samanlainen kuin edellinen vaimosi? Jos et joka päivä
suunnittele hirteen menoa, on parempi yrittää kaikkesi nykyisen vaimosi
kanssa!"
Ilse oli eräänä
syksyisenä päivänä ajanut Hopeajärven kylälle todella kiihottuneessa tilassa.
Hänellä oli ollut kauhistuttava välien selvittely miehensä kanssa, ja kasvot hyvin
kireän näköisinä, tuskin Ilseksi tunnistettavana, hän oli istuutunut olohuoneen
sohvalle Marian keittäessä kahvia. He olivat keskustelleet melkein huutamalla,
sillä Maria oli keittiössä eikä aina kuullut mitä toinen puhui. Johanneksen
tultua kotiin hänen silmillensä heitettiin heti ensimmäiseksi kysymys:
"Kuulepas nyt, Johannes, sinä olet niin paljon keskustellut minun mieheni
kanssa. Sanopa nyt minulle, pitääkö paikkansa se, mitä Reinhold jatkuvasti väittää.
Hän väittää olevan suuren eron sen välillä, menenkö minä vieraisiin, vai
meneekö hän! Minun mielestäni siinä ei ole mitään eroa, ei yhtään mitään!"
Johannes oli
keskustellut samasta asiasta Marian kanssa, ja tämä oli loppujen lopuksi
käsittänyt miten asia oli. Ehkä maallisessa mielessä ja inhimillisen ajattelun
mukaisesti asiassa ei ole kuin korkeintaan hienonhieno ero, mutta kun on
kysymys Jumalasta ja Hänen seurakunnastansa, on asiassa todella suuri ja
kohtalokas ero.
"Kuulepas,
Ilse, minä tiedän suunnilleen, mitä sinä tarkoitat. Rauhoitupas nyt hetkeksi ja
kuuntele!" Maria kantoi kahvikuppeja pöytään, ja Johannes istuutui Ilseä
vastapäätä. Hän oli todella keskustellut paljon Reinholdin kanssa ja uskoi
tämän vilpittömyyteen, sillä moneen kertaan hän oli vakuuttanut: "Kuule,
veljeni Johannes..." ja oli puhjennut hyrskyvään itkuun olkapäiden
vapistessa säälittävällä tavalla, "Ilse syyttää minua uskottomuudesta ja
flirttailusta vieraiden naisten kanssa. Mitä minä sille voin, jos seurakunnassa
ja kadulla ihmiset hymyilevät minulle ja puhuttelevat ystävällisesti. Minä en
ole milloinkaan ollut jonkun vieraan naisen kanssa, vaikka joskus on todella
mieli tehnyt, sillä Ilse ei ole päästänyt minua sänkyynsä pitkään aikaan. Enkä
enää tahtoisikaan mennä hänen luoksensa, sillä minä olen aivan varma siitä,
että jos hänellä ei ole ketään, niin pian on."
Johannes uskoi
veljeänsä, ja siksi hän nyt rohkeni sanoa: "Kuulepas, Ilse-sisareni, sinä
haluat nyt vain kuulla minulta jotakin sellaista, minkä perusteella sinä voisit
aloittaa jotakin jonkun vieraan miehen kanssa. Minä uskon sinun miestäsi kun
hän Herran nimessä vakuuttaa olleensa sinulle uskollinen. Sinä itse kuvittelet
kaikenlaista ja uskot sen sitten. Sinulla ei ole mitään eroon oikeuttavaa
seikkaa, etkä erottuasi omaa minkäänlaista oikeutta mennä uudelleen naimisiin,
sillä sinä lähdet uskovaisen miehen luota ilman mitään syytä." Ilse oli
pompata ylös sohvalta, mutta Marian ottaessa häntä hellävaraisesti kiinni
olkapäästä, hän istuutui uudelleen. Johannes tiesi kuinka Ilse oli jatkuvasti
piinannut miestänsä puheillaan uudelleen naimisiin menosta. "Sinä menisit
kuitenkin uudelleen naimisiin jonkun noista kauniista viettelijättäristä
kanssa, miksi en siis minäkin!"
"Ilse,
sinun täytyy käsittää se, että on kysymys Jumalan Sanasta. Jos sinä menet,
vieläpä ilman syytä sänkyyn jonkun vieraan miehen kanssa, on kysymys siitä,
että sinä otat sisääsi jotakin mikä ei ole sinun omasta aviopuolisostasi. Sinä
olet vastaanottava osapuoli, ja sinun tulisi kuitenkin olla yhtä oman miehesi
kanssa. Periaatteessa Reinhold saa ja voi antaa sinulle anteeksi ja silti pitää
sinut vaimonansa, mutta toisaalta taas sinä et käytännössä olekaan enää hänen
vaimonsa, sillä toinen mies on yhtynyt sinuun, ja sinä olet tullut yhdeksi
hänen kanssansa. Pitäisikö siis sinun miehesi jakaa sinut jonkun toisen miehen
kanssa? Jumalan Sana sanoo tällaisesta tilanteesta: "...älköön hänen
ensimmäinen miehensä, joka lähetti hänet pois, ottako häntä uudestaan
vaimokseen, sittenkuin tämä on tullut saastutetuksi, sillä se olisi kauhistus
Herran edessä..." (5. Moos. 24).
Mitään vastaavaa
ei sanota miehestä, kuin korkeintaan siinä yhteydessä, ettei tämän tule yhtyä
porttoon ja tulla yhdeksi lihaksi hänen kanssansa. Jos sinä siis tietoisesti
jätät Reinholdin ja menet jonkun toisen kanssa, ei hänellä ole mitään velvollisuutta
olla enää sinun kanssasi tai ottaa sinua takaisin. Jos hän haluaa antaa
anteeksi yhden syrjähypyn, se on hänen asiansa, mutta en neuvoisi häntä
ottamaan sinua takaisin, jos pitempään olet uskoton."
Ilse ei sen
koommin tullut Hopeajärven kylälle kuin muutenkaan uskovaisten yhteyteen. Ei
kestänyt kauankaan kun Reinhold soitti ja kertoi Ilsen lähteneen seurakunnassa
vierailleen saarnaajan mukana tämän kotipaikkakunnalle. Tarkoitus oli, että
tämä saarnamies selvittäisi Ilsen asiat ja olisi välimiehenä hänen ja miehensä
välillä. Mutta niin kuin jokainen ymmärtäväinen tarkkailija olisi alusta alkaen
voinut sanoa, selvitettiin asiat aivan muulla tavalla.
Tämä saarnamies
oli tosin uskovainen, mutta enemmän mies kuin julistaja. Ilse uskoi lähteneensä
vaimonsa onnettomuuden kautta menettäneen miehen mukana, joka niin
täydellisesti ymmärsi häntä ja hänen vaikeuksiansa. He olivat istuneet
ensimmäisenä iltana sohvalla siveän välimatkan päässä toisistaan saarnaajan
kotona, mutta ei mennyt kauankaan kun he jo olivat melkein sylikkäin. Tarkoitus
oli ensin ollut selvittää asioita hengellisesti. Mutta keskustelun edetessä ja
Ilsen kyynelehtien kertoessansa miehensä ymmärtämättömyydestä ja suoranaisesta
pahuudesta, oli Kurt kallistanut päätänsä niin järkyttyneenä tällaisesta hennon
naisihmisen kokemuksesta, että Ilse aivan vaistomaisesti oli heittäytynyt tämän
hellään syleilyyn.
Jo samana yönä
he huomasivat olevansa sängyssä hiestä märkänä. Kumpikaan ei osannut nukkua, ja
niin keskustelu jatkui jatkumistaan. "Kuule, rakkaani, kun minä
ensimmäisen kerran näin sinut meidän seurakunnassamme, minä heti näin että sinä
olet jotakin aivan muuta kuin minun mieheni. Sinä olet niin hyvä ja
ymmärtäväinen ja tunnen sydämessäni että voin luottaa sinuun
täydellisesti."
Kurt kertoi
omasta elämästänsä ja pettymyksistänsä. Ilseä liikutti suunnattomasti tämä niin
kovia kokenut mies, joka edellisenä vuonna oli menettänyt rakastamansa naisen
onnettomuudessa. Kuinka hyvältä hänestä nyt tuntuikaan kaikkien Reinholdin
kanssa vietettyjen vuosien jälkeen olla tämän vahvan ja kaunismuotoisen miehen
kainalossa!
Jos Kurtin
kertomuksissa ja muistissa oli joitakin ristiriitaisuuksia, ei korviansa myöten
rakastunut nainen huomannut siitä mitään. Kurt oli jatkuvasti puhua jostakin,
mutta keskeytti aina hätkähtäen. Tarkkaavainen kuulija olisi heti voinut sanoa,
ettei asia ollut aivan sitä miltä se näytti.
Ilse oli
onnessansa ja oli juuri sinä päivänä käynyt hakemassa kotoansa kaikkea
tarpeellista. Myöhemmin olisi aikaa noutaa loput Kurtin serkun kuorma-autolla.
Mutta kauhistus, hän ei ollut muutamaan viikkoon nähnyt Reinholdia ja lapsia.
Miten saattoi tämä näyttää niin kurjalta ja kuin vanhalta mieheltä?!
Ilse oli niin
onnellinen, ettei saattanut olla lainkaan vihainen tälle niin onnettoman
näköiselle miesraukalle. Koottuaan kamppeensa hän oli vielä tullut keittiöön,
missä lapset istuivat itkettynein silmin pöydän takana, ja Reinhold käveli
edestakaisin keskellä lattiaa. "Voi kultaseni, kyllä kaikki vielä hyväksi
muuttuu! Aika parantaa haavat, ja sinäkin näet, että näin oli kaikkein parasta.
Oma mussukkani, älä itke lasten nähden!" Ilse meni aivan Reinholdin
lähelle ja antoi suukon poskelle, silitellen tätä juuri sellaisella tavalla
kuin oli kautta vuosien tehnyt ilmoittaessansa haluavansa juuri
"sitä". Miesraukka oli joutua täysin pois tolaltansa!
"Kuule,
kultaseni, tämä talo on nyt pakko myydä, sillä minä tarvitsen rahaa ostaaksemme
oman talon Kurtin kanssa. Lapset saavat ainakin toistaiseksi asua täällä,
kunnes elämämme vakiintuu. Sinun ei muuten yhtään kannata ryhtyä vaikeaksi,
sillä yksi Kurtin veljistä on Hampurissa suuren firman lakimiehenä."
Ilse ei
rohjennut katsoa lapsiin päin, sillä hän ei halunnut suoda pienintäkään sijaa
omaatuntoa kolkuttavalle tunteelle. Hän ei todellakaan halunnut viedä lapsia
mukanaan nyt, kun hän kerrankin oli niin onnellinen rakastamansa miehen kanssa.
Kuinka paljon tältä liikenikään aikaa hänelle, sillä saarnaajana hän voi itse
päättää milloin teki työtä ja milloin ei.
Kun Reinhold oli
tuona iltana soittanut Johannekselle, oli tämä tuntenut aivan pakon ajaa tämän
itkuaan nieleksivän miehen luokse. Millainen tunne vallitsikaan tuossa kodissa!
Lapset olivat aivan poissa tolaltaan ja itkivät jatkuvasti. Koko talous oli
kaaoksessa, sillä kukaan ei tuntenut mielenkiintoa minkään paikalleen
asettamiseen tai siivoamiseen. Reinhold oli kuin kuolemaa tekevä, ja Johannes
voi todella pahoin. Kaikki tämä oli niin järjetöntä, mieletöntä vihollisen
aikaansaamaa! Nyt olisi noiden lakihenkisten pitänyt nähdä mitä on todellinen
epätoivo ja pettymys!
Vihollinen oli
saanut kalliita sieluja riepoteltavaksensa, ja tässä oli kaikkein järkyttävin
piirre nykyajan seurakunnan keskuudessa. Jos Lydia ja vastaavat eivät pystyneet
itse auttamaan itseänsä, olisi seurakunnan tullut yhdessä kantaa heitä Herran
eteen ja rukoilla niin kauan että olisi tullut vastaus Herralta. Mutta nyt oli
lakihenki vallannut useimmat, ja koko ajan etsittiin vain syyllistä,
ajattelematta ollenkaan sitä, että suurin syyllinen oli sielunvihollinen, jolle
oli annettu sellainen valta harjoittaa tuhoansa. Seurakunta ei rukoillut, ei
kantanut kärsivien taakkaa, sillä itse kukin oli niin omien asioidensa vankina,
ettei aikaa tai edes tunnetta riittänyt muille!
Reinhold oli
todella yksin, sillä hänet oli leimattu syylliseksi aviokriisiinsä, ja kun nyt
tuli julkiseksi asiaksi se, että Ilse oli lähtenyt seurakunnassa vierailleen
saarnaajan matkaan, paheksuttiin suuresti miestä, joka salli sellaisen
tapahtua. Tosin ei hyväksytty Ilsen tekoa, mutta hämmästykseksensä sai Johannes
kuulla useammankin sisaren suusta suunnilleen saman asian: "Voi kunpa se
Ilse nyt voisi todella olla onnellinen! Onhan se suotavaa, sillä raukka on niin
kärsinyt!"
Kului muutama
kuukausi, eikä Ilse ollut vieläkään hakenut loppuja tavaroitaan. Reinhold ei
ollut edes ajatellut panna myyntiin heidän niin suurella vaivalla vuosien
aikana yhdessä rakentamaansa taloa. Hän ei jaksanut ajatella mitään muuta kuin
Ilseä, jota hän kaikesta huolimatta oli niin rakastanut. Hänen mielessänsä
pyöri yksi ainoa karuselli, jossa hevosten sijasta erilaiset kysymykset
pyörivät ympäriinsä, niin että jokaisella kierroksella kaikki näytti jälleen
erilaiselta. Mitä hän olisi voinut tehdä toisin, mitä hänen ei olisi pitänyt
tehdä? Mitä, mitä, mitä?
Reinhold joutui
turvautumaan lääkärin apuun, sillä hermopaine oli viedä hänet suoranaiseen
hulluuteen. Lapset kärsivät jonkin aikaa vähintään yhtä paljon kuin hän
ainakin, mutta lapsen ominaisuuksiin kuuluu tietynlainen suojamekanismi, minkä
vanhemmat ihmiset usein ovat kadottaneet. Kärsimys ja ahdistus eivät poistuneet,
mutta tuli joitakin asioita päällimmäiseksi, mitkä ikään kuin veivät pois
ahdistuksen pahimman piikin. He viettivät entistä enemmän aikaa tuttavissa ja
äidin veljen luona kätketyn ahdistuksensa kanssa.
Johannes hiukan
ihmetteli sitä, ettei Ilse antanut minkäänlaista elonmerkkiä itsestänsä. Hän ei
tiennyt, että tuo pari oli ollut useamman viikon ulkomaanmatkalla ja tuhlannut
melkoisen määrän rahaa. Onni oli kukoistanut, mutta Ilse oli alkanut
huomaamaan, ettei kaikessa ollutkaan enää sellaista hohtoa kuin alussa. Hän
pelkäsi olla rehellinen itsellensä, sillä jokin kiusallinen ääni hänen
sisimmässänsä oli alkanut esittää epäilyjä. Oliko tämä sittenkään yhtään sen
kummallisempaa kuin alussa oli ollut oman miehen kanssa?
Matkan
loppuvaiheessa Ilse oli huomannut selvää kylmenemistä aluksi niin hehkuvassa
huumassa. He olivat viettäneet monta päivää hiekkarannoilla, ja jos hän ei
aivan väärin nähnyt rakkauden huumassansa, niin Kurt soi todella pitkiä
katseita lanteitaan keikutellen ohitse kulkeville puolialastomille naisille.
Sellaista ei Reinhold ollut koskaan tehnyt!
Pari oli
ruskettunut lähes paikallisen väestön väriseksi ja tunsi tietynlaista hyvän
terveyden tuomaa mielihyvää. Tämä matka oli ollut suoranainen menestys, ja
kaikista orastavista epäilyksistä huolimatta Ilse oli luottavainen
tulevaisuuden suhteen. Tämä mies oli todellinen herrasmies ja tunsi naisen
läpikotaisin, ollen valmis kaikkiin mahdollisiin palveluksiin. Sellainen ei
toki ollut Reinhold! Miksi hän koko ajan vertasi näitä kahta toisiinsa? Miksi
hän ei saanut rauhaa näiltä ajatuksilta, sillä parastahan oli kaikkien kannalta
unohtaa mennyt?
He eivät olleet
kahtakaan päivää kotona kun ovikello soi, ja ovella seisoi todellinen hepsankeikka
naisihminen ovenpieleen nojaten ja purukumia jauhaen. Kurt oli juuri ehtinyt
lähteä kauppaan, ja Ilse oli yksin kotona. "Päivää", sanoi hän
vaistomaisesti kun ovella seisova ei sanonut mitään vaan tuijotti röyhkeästi
Ilsen vielä sekaisin olevaa tukkaa. Kuka kumma oli tämä minihameeseen ja
tiukkaan puseroon pukeutunut vamppi? Ilseä alkoi vaivata itseensä kohdistunut
tuijotus ja purukumia jauhava punaiseksi maalattu suu. "Mitähän teillä
olisi asiaa?" Nainen ei vieläkään sanonut mitään, mutta suu alkoi liikehtiä
siihen malliin kuin olisi halunnut sanoa jotakin. Kääntyen kohti ovenpielessä
kasvavia pensaita hän sylkäisi purukumin suustansa ja tokaisi: "Vai niin,
olisihan minun pitänyt se arvata!"
Ilseä kouraisi
sydänalasta, ja vaikka hän olisi halunnut sanoa jotakin, ei kurkussa oleva
kuristava tunne sallinut sitä. Hän oli sen verran nainen että alkoi
kauhistuttavalla tavalla käsittää jotakin, mitä hän ei mistään hinnasta
halunnut uskoa todeksi. Tämä nainen ei selvästikään ollut Hampurissa asuva
sisko, joka toimi veljensä taloudenhoitajana!
"Voisitteko
viimeinkin sanoa, mitä teillä on asiaa?", sai Ilse sanottua. Nainen jatkoi
tuijottamistansa ja tokaisi viimein: "Oletteko te hänen vaimonsa?"
Ilse punastui ja tahtomattaankin joutui taas ajattelemaan Reinholdia.
"Tuota, en minä... tuota, hänen vaimonsa viime vuonna... hän menetti
vaimonsa onnettomuudessa. Minä olen vain hyvä tuttava."
Ilse tunsi
olonsa todella vaikeaksi, sillä vielä kertaakaan hän ei ollut oman maan
alueella joutunut tällä tavoin kuulustelluksi. Kanarian matkalla he
luonnollisestikin olivat esiintyneet häämatkalaisina, sillä eihän kukaan siellä
tuntenut heitä. Mutta kuka oli tämä nainen, joka nyt edelleenkin tuijotti häntä
niin ilkikurisesti ja inhottavasti? Hänen naisenvaistonsa puhui omaa selvää
kieltänsä, mutta hän kieltäytyi kuuntelemasta sitä.
Nainen
selvästikin halusi nyt tulla sisälle, eikä Ilse tiennyt kuinka estellä. Eihän
hän vieläkään tuntenut tätä huoneistoa todella kodiksensa, sillä vaikka rakkaus
kukoistikin omalla kiehtovalla tavallansa, ajatukset alitajuisesti olivat
jatkuvasti siinä kodissa, minkä hän yhdessä Reinholdin kanssa oli perustanut
kotikaupunkiin.
Nainen asteli
suoraan olohuoneeseen luoden tutkailevia katseita ympärillensä. "Milloin
Kurtin vaimo sitten kuoli? Oliko se onnettomuus?" Ilse ei tiennyt asiasta
tarkemmin ajatellen mitään, ja nyt vasta hän huomasi olevansa täysin
ymmällänsä. Kurt oli puhunut asioistansa vähintään yhtä paljon kuin hänkin,
mutta kaiken puhepaljouden keskellä oli jäänyt täysin avoimeksi kysymys entisen
vaimon kohtalosta. Nainen varmastikin huomasi Ilsen hämillisyyden, ja aivan
kuin olisi ollut kotonansa, meni hän suuren kirjahyllyn luokse työntäen kätensä
ylimmäisen kirjarivin taakse. Sieltä ilmestyi hänen käteensä avain, jolla hän
avasi yhden lukituista laatikoista.
Aivan kuin
kalman kourat olisivat kiristyneet Ilsen kurkun ympärille, ja sydän tuntui
pysähtyvän siihen paikkaan. "Katsokaapa, kuinka kaunis perhe!",
tokaisi nainen jo hiukan vähemmän ivallisella äänellä, ja Ilse oli tuntevinaan
jonkinlaista surumielisyyttä tämän olemuksessa. Hänellä oli kädessään
kauniskehyksinen värivalokuva, jossa oli ainakin viisi ihmistä.
Ilse tarttui
toisella kädellään kuvan reunaan kiinni ja katsoi. Mitä enemmän hän katsoi,
sitä suuremmin alkoi käsi vapista, ja hänen oli pakko istuutua sohvapöydän
reunalle. Siinä seisoi Kurt tämän kuvaa pitävän naisen rinnalla, ja edessä
poseerasivat kaksi poikaa ja kuvankaunis pikkutyttö.
Kurt oli koko
ajan antanut hänen ymmärtää vaimonsa kuolleen, ja kun oli tullut kysymys lasten
saamisesta, oli tämä selvästi tuonut julki sen seikan, että vaimo oli ollut
hedelmätön. Ilse oli nyt niin liikuttunut ja suoranaisen kauhun vallassa, että
tämä vieras nainen heltyi ottaen häntä kainalosta kiinni ja vieden hänet
sohvalle istumaan.
Ilse sai kuulla
kuin oman elämäntarinansa käänteisessä muodossa. Kurt oli ollut tavattoman
mustasukkainen ja täynnä sellaisia odotuksia, mitä vaimo ei milloinkaan ollut
kykenevä täyttämään. Niinpä kaikki oli johtanut juuri samaan lopputulokseen,
kuin mihin Ilsekin oli päätynyt. Kurt oli lähtenyt ja jättänyt vaimonsa kolmen
lapsen kanssa. Eikä lähtö ollut tapahtunut viime vuonna vaan jo edellisenä. Hän
oli ollut ainakin kahden, jollei kolmen eri naisen kanssa, ja aina ensi huuman
haihduttua hän oli hylännyt edellisen yrittääksensä seuraavan ihastuksen
kohteen kanssa.
Vaimo oli ollut
uskovainen ainakin jossakin määrin, mutta kun mies oli jättänyt hänet, oli hän
alkanut ryyppäämään ja harrastamaan irrallisia suhteita. Mutta mikä kaikessa
ehkä oli järkyttävintä ainakin Ilsen mielestä, oli se, että tämä entinen vaimo
aina näiden suhteiden välisinä aikoina oli asunut Kurtin luona. Ilseä toisaalta
säälitti tämän ihmisraukan kohtalo, mutta toisaalta taas hiipivä kauhu lähestyi
häntä hirvittävällä otteellansa. Hän oli niin täydellisesti luottanut Kurtiin
ja antanut tämän ymmärtääkin sen. Hän oli uskonut kaiken kuolleesta vaimosta ja
tämän suuresta kaipauksesta todelliseen avioliittoon rakastamansa Ilsen kanssa.
Mutta nyt kaiken tämän uskottavuuden takana olikin mitä suurin petos ja
kavaluus!
Katsellessaan
tämän naisen lähes jalkoväliin asti paljaita sääriä ja mustia sukkia, puoliksi
paljaita rintoja ja meikattuja kasvoja, tunsi hän itsensä vähintään yhtä
huoraksi kuin tämäkin. Mitä tuli rehellisyyteen ja avoimuuteen, ei hän
pienimmässäkään suhteessa epäillyt kaikkea sitä, mitä oli kuullut. Tämä nainen
oli kokenut jotakin sellaista, mikä oli vienyt hänet aivan yhteiskunnan
pohjalle, pettymyksiin ja toivottomuuteen, minkä kaiken oli aiheuttanut Kurtin
käytös ja suhtautuminen. Mutta mikä kauheinta kaikessa, nyt Ilse pelkäsi
saaneensa aidsin, sillä hän oli maannut miehen kanssa, jolla vaimonsa
sukupuolisuhteet mukaan lukien oli ollut kosketus ainakin yli kymmenen eri
ihmisen kanssa.
Ilse tunsi
menettävänsä järkensä, ja ikään kuin olisi ollut kasvokkain kuoleman kanssa,
hänen koko elämänsä lipui hänen sielunsa silmien editse. Hän näki lapsensa
näiden eri kehitysvaiheissa ja oli kuulevinaan Reinholdin iloiset huudahdukset
tämän leikkiessä näiden kanssa. Hän kävi lävitse kaiken yhteisen rakentamisen
ja suuren ilon talon valmistuessa viimeinkin valtavien uhrausten ja työtuntien
jälkeen. Hänen silmiensä editse kulkivat kaikki siunaukselliset kokoustilanteet
ja Reinholdin innosta hehkuvat kasvot tämän saarnatessa puhujanlavalla ja
yleisön huutaessa aamenensa ja hallelujansa. Kaiken takana ikään kuin kulissina
jokaiselle tapahtumalle ja muistolle oli heidän hääkuvansa, missä he seisoivat
niin onnellisen ja siunatun näköisinä. Nyt vasta hän tajusi, että loppujen
lopuksi Reinhold ei milloinkaan ollut tehnyt hänelle mitään pahaa, vaan hän
itse oli kuvitellut ja sairaalla tavalla kokenut kaiken hyvänkin pahana. Nyt
vasta hän oli kuin herännyt painajaisesta, joka ei ollutkaan painajainen, vaan
suurta erehdystä ja väärinkäsitystä. Nyt vasta hänen tietoisuuteensa tunkeutui
kauhistuttavalla tavalla se hätä ja tuska, mikä oli kuvastunut Reinholdin
kasvoista eri tilanteissa, etenkin silloin kun hän oli töytäissyt tämän kosken
kuohuihin. Oli suoranainen ihme, ettei hän ollut hukkunut, sillä hänen
uimataitonsa ei ollut kehuttava. Ja minkä näköinen olikaan hänen miehensä ollut
silloin kun hän oli hakenut tavaroitansa ja vaistomaisesti sivellyt tätä
kädellänsä ja ikään kuin vihoviimeisenä tekonansa pistänyt puukolla sydämeen
herätellessänsä jotakin sellaista, mitä mieheltä lopullisesti oli riistetty.
Nyt oli Ilsellä
todellakin hetki kysyä miksi, miksi, miksi? Hän tajusi tehneensä jotakin
sellaista, mitä ei milloinkaan, ei milloinkaan voitaisi korjata ja tuoda
takaisin. Hän oli heittänyt menemään jotakin peruuttamattomasti, ikuisiksi
ajoiksi! Jos Kurt oli saattanut hylkäämisensä kautta vaimonsa avionrikkojaksi
ja huoraksi, oli hän omalla teollaan tehnyt jotakin vielä kauheampaa omalle
miehellensä, sillä hän tunsi kaikesta huolimatta miehensä sisimmän, vaikka
olikin pyrkinyt kieltämään nämä tuntemuksensa. Hän tiesi antaneensa
Reinholdille kuolettavan iskun, josta tämä ei milloinkaan tulisi toipumaan,
vaikka mitä tapahtuisi. Ja lapset, lapset! Ilsen mieli alkoi seota hänen
vihdoinkin tajutessansa, että hän mahdollisesti oli ikuisiksi ajoiksi
menettänyt molemmat suloiset lapsensa, joiden syntymästä oli niin suuresti
riemuittu ja jotka koko seurakunnan läsnä ollessa oli siunattu ja luovutettu
Herran käsiin ja suojelukseen. Miksi, miksi, miksi oli kaikki tämä tapahtunut,
miksi hän heräsi vasta nyt, kun kaikki oli liian myöhäistä?
Tuskin on
kauhistuttavampia sanoja, jotka voivat tämän elämän aikana tunkeutua uskovaisen
ihmisen tajuntaan kuin nämä sanat: LIIAN MYÖHÄISTÄ!
Ilsen sisin
alkoi käydä kamppailua, ja hänen ratkaistavissansa oli kaksi eri suuntaa. Eri
ihmisillä nämä suunnat ovat hyvin erilaiset riippuen heidän olemuksestansa ja
tuntemuksistansa, mutta Ilsellä oli vain kaksi vaihtoehtoa kaiken tämän
keskellä. Seurakunta oli hylännyt omiin oloihinsa ihmisiä paljon vähemmästäkin
kuin mitä Ilse oli tehnyt, joten hän ei odottanutkaan minkäänlaista myötätuntoa
tai apua siltä suunnalta. Nyt hän tiesi edessään olevan vain kaksi vaihtoehtoa,
joista hänen oli ratkaistava jompi kumpi. Hän joko tulisi hulluksi tai sitten
hän lähtisi samalle tielle tämän edessänsä istuvan vampin kanssa. Hän ajatteli
lapsiansa, ajatteli näiden tulevaisuutta, eikä halunnut kenenkään voivan sanoa,
että heidän äitinsä oli huora ja täysin kelvoton nainen. Hän lipui hiljalleen
jonkinlaiseen tylsyyteen ja mielenelämän tutkimattomiin syvyyksiin. Hän joutui eräänlaiseen
karuselliin, jossa syytökset ja puolustelut vuorottelivat ja löivät toisiaan
raskaalla nyrkillänsä. Hän olisi viettävä lopun elämäänsä mielisairaalassa,
ellei sitten tapahtuisi jotakin niin suurta, että seurakunta viimeinkin heräisi
ja alkaisi pitää huolta omistansa; ehkä Jumala vielä kuulisi ja tekisi ihmeensä
Ilsenkin kohdalla!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti