Ilta oli todella
kaunis. Viereiseltä järveltä henkäili lempeä, kesäinen tuuli, tuoden mukanaan
tuon niin tutun leyhäyksen, jota ei oikeastaan mitenkään osannut määritellä. Se
oli vain veden läheisyyden, kesän tuoksu. Muutama lokki kierteli vielä rannan
läheisyydessä, mutta muuten järvi oli jo rauhoittunut; päivällä niin lukuisat
ulapalla risteilleet veneet olivat nyt rannoilla, ja ihmiset olivat rientäneet
ilta-askareisiinsa tai huvituksiinsa.
Niin,
Johanneksella oli jonkinlainen kesäloman tapainen varsinaisen kesän ollessa nyt
jo ohitse. Hän todella iloitsi siitä, että ilma oli niin kesäinen, vaikka
normaalisti tähän aikaan oli huomattavasti viileämpää. Mikä ylipäätänsä oli
enää normaalia? Useat vuoriston laskettelukeskuksista oli suljettu säiden
muututtua niin merkittävällä tavalla, ettei lunta ollut juuri minään vuonna
tarpeeksi. Kesä oli tosin kesä niin kuin ennenkin, mutta yleensä ottaen
lämpötilat olivat entisen ajattelutavan mukaisesti aivan sekaisin.
Johannes istui
rantakiveyksellä suuren venelaiturin kärjessä. Aivan tässä vesirajassa veden
tuoksu ei ollut niin lumoava kuin kauempana rannalla. Muutama kuollut kalakin
kellui öljyisessä vedessä; rantaan ajautunut levä mätäni kivikossa. Tämä oli
siis hänen kesälomansa, vihdoinkin! Mutta mikä häntä oikein vaivasi, kun hän jo
nyt ajatteli loman loppumista ja kotiin paluuta? Miksi hän ei voinut todella
tuntea olevansa lomalla, vaikka ilma oli niin kaunis, maisema henkeäsalpaava?
Kaukaiset vuoret kuvastuivat ilta-auringon loisteessa kuin satumaana, ja
kullanpunertavat pilvet reunustivat laskevaa tulipalloa. Jumala oli todella
luonut kauniin maan ihmislasten asua! Mutta jokin ei ollut siten kuin olisi
pitänyt olla. Johanneksen sydän oli ahdistunut, tuskainen, kaikesta tästä
kauneudesta huolimatta. Hän oli rauhaton, levoton. Hän kaipasi todellista
Jumalan läsnäolon tuntua, todellista taivaallista kosketusta.
Hän ei olisi
ollut nyt täällä, niin kaukana kotoa, ellei Klausin perhe olisi välttämättä
halunnut häntä ja Mariaa mukaansa. Eivät he olisikaan mahtuneet tuon perheen
maastoautoon, mutta nyt oli Klaus vuokrannut kylän autokorjaamolta pikkubussin,
johon oli mahdutettu vielä Ann-Marien sisaren tyttären kaksi rasavilliä
pikkupoikaa. Klausilla ja hänen vaimollansa oli jonkinlainen maanviljelijöille
tarkoitettu seminaari tässä kaupungissa, ja veljellisessä rakkaudessa he olivat
ottaneet niin loman tarpeessa olevan Johanneksen mukaansa. Kuka todella oli
jonkin tarpeessa, Johannesko loman, vaiko tämä hurskas perhe lapsenvahdin tarpeessa?
Maria oli pyytänyt töistä yhden ylimääräisen lomapäivän, niin että tämä
rentoutusmatka oli mahdollinen. Koko päivän he olivat kierrelleet kaupunkia
viiden lapsen kanssa, ja olihan se itse asiassa ollut todella mukavaa, sillä
heidän omat lapsensa olivat jo niin vanhoja, etteivät olleet kuuleviin
korviinsa ottaneet mahdollisuutta päästä pienelle lomamatkalle.
Nyt istui
Johannes tässä rantakiveyksellä syvissä mietteissä. Muu joukko vetelehti
rantakahvilan terassilla odotellen Klausin ja Ann-Marien saapumista. He olivat
kaikki menossa huvittelemaan "oikein toden teolla!" Tässä kaupungissa
oli tivoli, eikä mikään pieni sellainen. Sinne meneminen oli sisällytetty
ohjelmaan jo viikkoja sitten matkaa suunniteltaessa, sillä lapsille se oli
oikeastaan ainoa tekijä, mikä oli saanut heidät lähtemään mukaan tälle
matkalle.
Tämä ei ollut
ensimmäinen kerta kun Johannes meni tivoliin lasten kanssa. Olihan hänkin
aikanaan ollut pieni ja kaivannut kaikkea sitä, mitä lapsi ylipäätänsä kaipaa.
Mutta jo siihen aikaan hän oli ollut jonkun mielestä hyvin erikoinen lapsi,
sillä hän ei oikein osannut asennoitua mihinkään huvitteluun siten kuin olisi
pitänyt. Vuoristorata oli todella jotakin ihmeellistä, hurjaa, mutta enemmän
kuin huimasti kiitävät vaunut ja ihmisten kirkuna, kiinnitti hänen huomiotansa
itse ratarakennelma. Oliko se kyllin vahvasti tehty, kestikö se vuosikautisen
hurjastelun itse asiassa niin raskaalla junalla? Miten oli järjestetty vaunujen
pysyminen kiinni kiskoissa? Millainen laitteisto nosti junan ylös mäkeä silloin
kun ei vielä ollut kyllin vauhtia? Millä tavoin oli järjestetty turvapuomien
lukitus? Kaikki asioita, joille tuskin kukaan muu soi huomiotansa kaiken tämän
huumaavan ja kiehtovan musiikin ja värikkäiden lamppujen loisteessa!
Useat uskovaiset
Johanneksen lähipiirissä olisivat tuhahtaneet paheksuvasti, jos olisivat
tienneet hänen menevän tuohon maallisten riemujen paikkaan, vaikka se
tapahtuikin lasten tähden. Mutta mitä hän ylipäätänsä enää välitti kaikesta
arvostelusta, tyhmästä jahkailusta, josta ei ollut kenellekään mitään hyötyä,
vaan mikä päinvastoin hajotti seurakunnan yhteyttä ja toi entistä suurempaa
ristiriitaa veljien ja sisarten keskuuteen? Miksi ei jokainen saanut oman
omantuntonsa mukaisesti tehdä mitä halusi, jos se ei kerran ollut ristiriidassa
Jumalan Sanan kanssa? Hänen sydämensä ei ollut pienimmässäkään määrin kiintynyt
näihin asioihin, ja itse asiassa jo nyt tänne asti kantautuva musiikki ei
tehnyt häneen mitään vaikutusta. Mutta lapset halusivat sinne, ja ilman häntä
moni laite olisi jäänyt kokematta, sillä nimenomaan ne laitteet kiinnostivat,
mihin ei alle kymmenvuotias saanut mennä yksin. Klausin vaimon sisarenlapset
olivat tosin melkoisia hulivilejä, mutta Johanneksen seurassa nämä viihtyivät,
koska tämä itsekin oli niin lapsellinen, niin kuin Ann-Marie hymyillen tokaisi
lähtöpäivänä.
Koko alue oli
aidattu räikeillä seinämillä, joihin oli maalattu kaikkea mahdollista
kukkasista käärmeisiin ja vedenneidoista dinosauruksiin. Ei ollut vielä
läheskään pimeää, ja valonheittimet ja värilliset lamput menettivät vielä
toistaiseksi loisteensa luonnon valaistuksessa. Lapset alkoivat tulla
kärsimättömiksi, sillä seminaarilaisia ei vain kuulunut. Niin kuin aina, niin
nytkin Johannes tarkkaili ohitse rientäviä ihmisiä. Nämä eivät mitenkään
vastanneet sitä kuvaa, mikä hänellä oli ollut tivoliin menijöistä. Loppujen
lopuksi näiden ihmisten joukossa oli hyvin vähän lapsia, sillä tässäkin oli
yksi tämän ajan suuntauksen merkki: tivolissa oli anniskeluoikeudet, niin että
suuri määrä sinne rientävistä oli nuorisoa ja aikuista väkeä. Osa ihmisistä oli
pohjustanut itseänsä jo kotona, joten ohi rientävissä voitiin havaita sellaista
hilpeyttä, mikä syntyy ainoastaan päihdyttävien aineiden vaikutuksesta.
Johannes seurasi
ihmisten kasvoja, nuoria kasvoja, vanhempia kasvoja. Niistä kuvastui
tietynlainen odotus, ilo, riemukin. Nuoret parit pitivät toisiaan kädestä
kiinni, vapautuneemmat puristivat toisiansa kainaloonsa sellaisella tavalla,
että kulku oli silminnähden vaikeata. Mitä nämä ihmiset todella ajattelivat,
mitä heidän mielessänsä liikkui? Aidan takaa kantautui kirkunaa
kummitusjunasta, vuoristoradan vaunut näkyivät hetken niiden noustessa radan
huippukohtiin, kyydissä olevat huusivat teeskennellystä kauhusta, ja kadulla
kulkevat nyökkäilivät ja hymyilivät hyväksyvästi. Sinne hekin olivat menossa,
viettämään riemukasta aikaa, rentoutumaan, vapautumaan!
Vihdoinkin
saapuivat odotetut seminaarilaiset hengästyneinä ja hikisinä, anteeksipyydellen
ja selitellen. Klaus maksoi sisäänpääsymaksut kaikkien puolesta, ja jokaiselle
lapselle ostettiin koko illan passi, jolla sai käyttää kaikkia laitteita niin
paljon kuin halusi. Mutta kuka vanhemmista henkilöistä uhrautuisi menemään
lasten mukana niihin kieputuksiin, mihin tarvittiin saattaja? Asia ei tahtonut
millään ratketa, niin että lopulta tehtiin niin kuin Johannes ehdotti:
ostettiin kaksi aikuisten passia, ja kunkin laitteen kohdalla ratkaistaisiin
sitten kuka passeja käyttäisi.
Vieläkään ei
ollut täysin pimeää, ja Johannes ei voinut alkuunkaan käsittää näiden ihmisten
ylitsepursuavia tunteita. Kaikkialla oli viimeisimmän tekniikan mukaisia
lavasteita ja kulisseja, niin että Ann-Marie jo nyt, ennen kuin aurinko oli
kunnolla ehtinyt laskea, huudahti kerran toisensa perään: "Katsokaa,
katsokaa, kuinka aidolta tuo näyttää, katsokaa, katsokaa, voi kauheata, onko se
oikea?" Johannes oli yhä vielä sama Johannes, joka vuosikymmeniä sitten
oli ensimmäisiä kertoja käynyt tällaisessa paikassa. Hän ei kyennyt näkemään
mitään oikeata, mitään aitoa, vaan ilta-auringon viimeisten säteiden valossa
kaikki näytti hänen silmissään hyvin keinotekoiselta ja tylsältä. Jos hän olisi
saanut olla tekemässä näitä lavasteita, olisi hän tehnyt monen asian aivan toisin.
Nyt pilasivat huolittelemattomat yksityiskohdat monen kummajaisen muuten niin
aidon vaikutelman. Kaikki oli niin ilmiselvästi ihmistekoista, että se kiusasi
Johannesta!
Oli jo tullut
täysi pimeys. Ilma oli suloisen lämpöinen, hyväilevä, aivan kuten joskus
keskikesällä, ja nyt tunnettavat tuoksut tulivat maalta päin, ympäröiviltä
rinteiltä, sillä aurinko oli juuri laskenut. Tunnelma tiivistyi entisestään
tivolialueella, ja nyt oli Klausin ja Ann-Marien suureksi riemuksi tapahtunut
iloinen jälleennäkeminen. Tivolissa oli myös aivan naapurikylältä uskovainen
tuttavaperhe, jota ei oltu tavattu sitten aikoihin. Eiväthän nämäkään olisi
tänne tulleet, elleivät lapset niin kovasti olisi inttäneet viikosta toiseen!
Kyllä, kyllä jokainen ymmärsi, ettei uskovainen tällaiseen paikkaan muuten
tulisi!
Johannes ei
missään tapauksessa kyennyt menemään karuselliin tai vastaavaan, sillä hänellä
oli kaikkea muuta kuin lentäjän pää. Mutta vuoristoradan ja muutaman muun
hullunvärkin hänenkin päänsä kesti, niin että hän ajoi näitä muutamaa laitetta
vuoronperään kunkin lapsen kanssa. Suurimman osan aikaa hän tyytyi katselemaan
muiden ilonpitoa ja tarkkailemaan näiden kasvoja ja olemusta. Miksi hänestä
olikaan luotu tällainen, tarkkailija, tutkija, jonkun mielestä kummastelija? Ei
hän tehnyt sitä uteliaisuuttaan, ei pahuuttaan; se vain oli jotakin hänen
olemuksessaan. Mitä ajattelivat nämä riemukasilmeiset, onnelliselta vaikuttavat
ihmiset? Niin, hän ei niinkään halunnut analysoida heidän ilmeitänsä, vaan
häntä kiinnosti enemmänkin se, mitä näiden ihmisten sisimmässä liikkui,
tapahtui, mitä he ajattelivat, mitä he tunsivat. Osa joukosta oli selvästi
päihtynyttä, osa vain musiikin ja metelin ja laitteiden huumaamaa.
Ann-Marie ei
lakannut hokemasta tuota jo iänikuiselta tuntuvaa lausettansa: "Katsokaa,
kuinka oikean näköinen tuo on; hyi kauhea, sehän näyttää ihan oikealta!"
Hän oli koko olemuksellaan mukana tässä iloisessa hyörinässä, ja tavallaan
Johannes soikin sen hänelle. Eipä ollut tuon sisaren elämässä liiemmälti iloa
ja onnellisuutta, sen tiesi tämä tarkkailija, sillä häneltä ei voinut jäädä
huomaamatta moni sellainen asia, mitä useampi seurakuntalainen ei lainkaan
pannut merkille. Ei ollut yksi kerta se, kun Johannes oli tullut jotakin asiaa
toimittamaan Klausin talolle, ja avoimesta ikkunasta oli kantautunut kiihkeä
sanaharkka. Mutta kun Johannes sitten oli koputtanut ovelle, oli sisään astumisen
toivotuksen jälkeen Klaus istunut tuvan penkillä punakoin kasvoin, Ann-Marie
takanansa seisten ja pörröistä miehensä tukkaa sivellen. Kumpikin oli ollut
kuin ei mitään olisi tapahtunut, ja vaimo oli miestänsä rajusti rutistaen
rientänyt hellan ääreen kahvia keittämään. Niin, kulissit olivat äärettömän
tärkeät kaikessa teatterissa, niin saleissa kuin yksittäisten uskovaisten
keittiöissäkin!
"Voi
kauheata, kun minä säikähdin!" kuului jälleen sieltä suunnalta minne
Ann-Marie oli mennyt. Tässä tivolissa oli kaikkialla, niin polkujen varrella
kuin lähes jokaisessa puussakin, jonkinlaisia hirviöitä ja nukkeja ja
alkukantaisia matelijoita. Nyt tämä herkästi syttyvä nainen oli melkein
törmännyt pienen puron ylittävän sillan takana jonkinlaiseen menninkäiseen,
jonka silmät kiiluivat pimeässä. "Hyi sentään, hah, hah, sehän on ihan
oikean näköinen!" Johannes mietti salaa mielessänsä, että mistä tämä sisar
niin tarkasti saattoi tietää sen olevan oikean näköisen. Ei ollut ainakaan
Johannes koskaan nähnyt oikeata sellaista, eikä halunnut milloinkaan nähdäkään!
Jossakin mielessä tätä sisarta alkoi nyt kiusata se, kuinka muita nauratti
hänen helposti ansaan menemisensä, ja niin tämä päätti seuraavalla kerralla
ottaa aivan toisen otteen säikähdykseensä.
Tämä tivoli oli
toisaalta, puutteistansa huolimatta, nyt pimeydessä yllättävän
rikassisältöinen. Tämä johtui nimenomaan siitä, että paikalla ollut metsä oli
jätetty paikoilleen kaikkialla siellä, missä laitteet eivät välttämättä olleet
vaatineet sen kaatamista. Paikalla olleita suuria kivenlohkareita ja melkoista
kalliota oli keinotekoisesti laajennettu, niin että koko alue oli kuin suuri
labyrintti. Paikoitellen valaistus oli jätetty hyvin niukaksi, niin että
siirryttäessä laitteelta toiselle jouduttiin kulkemaan näiden pimeiden alueiden
lävitse, jotka olivat suorastaan pullollaan kaikenlaista "kauhua".
Alue oli melkein
kierretty kertaalleen, kun lapset keksivät nurkkauksen, missä ei vielä oltu
käyty. Täällä oli melkoisen hämärää, ja lähes jokaisen puun juurella ja
jokaisen kiven takana vaani jonkinlainen kummajainen, joista monet liikkuivat
valokennojen vaikutuksesta aina kun joku tuli lähelle. Ann-Marieta alkoi toden
teolla pelottaa, ja hän ei halunnut enää kirkua kauhusta siitä yksinkertaisesta
syystä, että hänelle oli jo naurettu kyllin monta kertaa. Edettäessä kohti
takana siintävää kieputuslaitetta, seisoi yhtäkkiä Ann-Marien edessä
harmaapartainen, pieni menninkäinen, joka oli sytyttämässä piippuansa. Nyt
ajatteli päättäväinen sisar hetkensä tulleen, ja rohkeutensa kooten hän
tempaisi vieressään tepastelevan lapsen kädestä lähes täyden
virvoitusjuomapullon ja ruiskaisi siitä kuohuvan vanan ukon parralle ja juuri
sytytetylle piipulle huutaen: "Senkin ukonkäppärä, piippu vie sinulta
hengen!"
Koko seurue seurasi
mykistyneenä Ann-Marien heihin päin kääntyneitä riemastuneita kasvoja. Tuskin
oli koskaan Johannes nähnyt niin voitonriemuista ilmettä tällä sisarella. Mutta
miksi ei kukaan nauranut, miksi ei kukaan osoittanut suosiotansa sisarelle
tämän uroteon johdosta? Kaikki olivat ennemminkin kauhun lamaannuttamia, ja osa
lapsista näytti siltä kuin olisivat halunneet juosta karkuun. Johanneksenkin
kurkkua kuivasi, ja tietynlainen kauhu kiiri hänenkin selkäpiitänsä pitkin. Hän
vain tuijottamalla tuijotti sinne, minne sisar oli tyhjentänyt lapsen
limonadipullon. Lopulta Ann-Mariekin käänsi päänsä, kun hänen takaansa kuului
hämmästynyttä vihaa puuskuva ääni: "Mitä ihmettä rouva oikein tarkoittaa?
Mitä pahaa minä olen tehnyt, kun pitää ihminen tällaisella tavalla tuhria?"
Ei huutanut nyt sisar hämmästyneenä: "Voi kuinka oikean näköinen! Hah,
hah!" Ei, sanaakaan hän ei saanut suustansa, joka oli levähtänyt niin
ammolleen, että lepakko olisi siitä voinut sisään lentää!
Tämä
menninkäinen oli niin aidon näköinen ja niin todellinen, ettei se ollutkaan
mikään menninkäinen, vaan yli yhdeksänkymmentä vuotias sveitsiläinen ukkeli
pitkine partoineen ja vanhanaikaisine pukuineen. Tälle tapahtumalle naurettiin,
naurettiin lähes henkihieveriin asti, mutta ei vielä juuri nyt. Ensin piti
sovitella tämä hirvittävä erehdys, selittää, selittää ja selittää. Ja maksaa
niin ukkelin puvun pesemisestä kuin tämän taksimatkasta hotelliin.
Niin, kun on
kyllin jäljitelmiä, kyllin keinotekoista, sotkeutuu jossakin vaiheessa
todellinen epätodellisen kanssa. Vaikka tämä tapahtuma oli ratkiriemullinen ja
koomisuudessaan vertaansa vailla oleva, alkoi Johanneksen sisimmässä jälleen
kerran puhua hiljainen ääni. Hän ei ollut tullut tänne tivoliin tarkoituksetta,
sillä nyt hänen eteensä avautuivat niin laajat ja syvälliset hengelliset kuvat,
että hän mielessään alkoi pitää saarnaa ihmiselämän lavasteista ja kulisseista,
vääristä kuvitelmista ja erehdyksistä.
Nyt hän alkoi
ymmärtää elämänsä eri tapahtumia ja niitä asenteita, jotka jo lapsesta pitäen
olivat vallinneet hänen olemuksessansa. Toki hänkin halusi rentoutua, iloita
iloitsevien kanssa, mutta hän ei voinut mitään sille, mitä häneen jo lapsesta
lähtien oli laitettu. Hän oli aina ollut erilainen kuin muut. Hän ei olisi
halunnut olla sitä, mutta niin vain oli. Ja mikä oli se tekijä, mikä sai hänet
tuntemaan itsensä niin muista poikkeavaksi? Ikään kuin jo synnyinlahjaksi
hänelle oli annettu kyky nähdä asioiden lävitse, itse asioiden olemukseen.
Vaikka kulissit ja esiriput olisivat olleet kuinka taidokkaita ja kauniita,
olivat ne vain jotakin tehtyä hänelle. Juuri siitä syystä ajoittaiset
vierailut, joskin harvat, joissakin teattereissa olivat olleet hänelle
pitkästyttäviä ja turhauttavia. Mikään ei ollut aitoa, eivät sen paremmin
lavasteet kuin eivät ihmisetkään korokkeella! Kaikki oli tehtyä, näyteltyä,
esitettyä.
Tämä koko tivoli
oli hämäystä, petosta, illuusiota, kuvitelmaa. Mikään ei ollut oikeata, mikään
ei ollut aitoa, lukuun ottamatta tuota pientä miehenkäppyrää, joka huvittavaa
kyllä, ei suurestikaan poikennut muista huvipuiston olennoista. Mutta eivätkö
kaikki ihmiset sittenkin tienneet, ettei täällä mikään ollut aitoa? Eivätkö
ihmiset vain suggeroineet itsensä hetkeksi voidaksensa nauttia tästä
keinotekoisesta maailmasta? Hämmästyttävää kyllä, monet tuntuivat koko
olemuksellaan elävän tässä mielikuvituksellisessa maailmassa. Myöskin nämä uskonsisaret-
ja veljet. Muuten niin jörrikkä Klauskin oli kuin omassa elementissään kaikkien
näiden muovisten ja peltisten häkkyröiden ja olentojen keskellä. Oliko siinä
mitään pahaa, sillä huomenna he olisivat jo kotimatkalla kohti Hopeajärven
pikkukaupunkia, kohti todellisuutta, arkielämää? Niin, kehitys oli kulkenut
kulkuaan, ja nyt oli heidänkin kylänsä muuttunut kaupungiksi.
Ei, ei
todellakaan ollut pahaa siinä, jos ihmiset, uskovaisetkin, hetkeksi
irrottautuivat arkielämästä ja rentoutuivat, olivat onnellisia maallisistakin
asioista. Eipähän täällä huvipuistossa käyty kuin korkeintaan kerran tai pari
kymmenessä vuodessa, lasten toivomuksesta, joten ei voinut kukaan sanoa, että
uskovaiset ihmiset olisivat kiinnittäneet sydämensä maallisiin riemuihin. Mutta
jokin Johanneksen sydämessä oli tullut todella murheelliseksi. Jotakin pahaa
oli kaikessa tässä siitäkin huolimatta! Oliko se paha täällä tivolissa, näissä
laitteissa ja peikoissa ja vedenneidoissa? Ei, mutta siitä huolimatta
Johanneksen mielen täytti sanoinkuvaamaton murhe ja masennus. Yhtäkkiä katosi
karusellien posetiivimusiikki, vuoristoradan jylinä, ihmisten nauru ja
viereisen pelihallin automaattien ratina ja piipitys. Johannes ei enää ollut
huvipuistossa, koko sen seudun suurimmassa tivolissa. Hänen ruumiinsa tosin
nojasi lemmenjoen kaiteeseen, mutta hän ei nähnyt jokea pitkin lipuvia
joutsenveneitä, ei niissä istuvia lemmenpareja. Hän itki, itki katkeraa itkua,
sillä hän näki jotakin sellaista, mitä hän ei milloinkaan elämänsä aikana ollut
tajunnut sellaisella yli-inhimillisellä, koko olemuksen valtaavalla voimalla.
Hän ajatteli Jumalan seurakuntaa, sitä joukkoa, joka tässä ajassa piti itseänsä
Kristuksen Morsiamena, valmiina kohtaamaan piakkoin saapuva Ylkänsä!
Voi, nämä
lavasteet ja keinotekoiset eläimet ja kukkaset ja valaistukset eivät olleet
mitään sen rinnalla, mitä seurakunnassa oli tapahtunut ja tapahtui edelleenkin!
"Voi, kuinka oikealta ne näyttävätkään!" Ann-Marien huudahdukset
kaikuivat Johanneksen korvissa, mutta nyt ne puhuivat jostakin aivan muusta
kuin mitä täällä huvipuistossa oli nähtävissä ja kuultavissa. Niin, kuinka
oikealta ja aidolta vaikuttikaan moni asia seurakunnan keskuudessa, mutta siitä
huolimatta aika oli näyttänyt toteen, ettei moni asia sittenkään ollut sitä,
minä useampi oli sitä pitänyt, joskus jopa Johanneskin, kaikista
epäilyksistänsä huolimatta. Kuinka moni saarnaaja olikaan tullut ja mennyt,
puhunut palavasti, opettanut, ”rakentanut seurakuntaa”, mutta siitä huolimatta
hedelmä olikin ollut aivan jotakin muuta kuin mitä siihen aikaan oli pystytty käsittämään.
Oli uskottu Hengen vaikuttaneen, vieneen seurakuntaa syvemmälle, oli koettu
riemullisia hetkiä hallelujan ja aamenen kaikuessa, mutta nyt todellisuus oli
tuonut esiin asian oikean laidan. Niin, päällisin puolin, yhdeksänkymmentä
yhdeksän prosenttisesti, oli julistus ollut oikeata, mutta kaikessa oli siitä
huolimatta ollut tuo yksi pieni, mitättömän tuntuinen prosentti, mikä ei
ollutkaan aivan aitoa, todellista, Jumalan Sanan mukaista. Kansa oli
kulkenut tämän virran, Hengen vaikutuksen, niin kuin oli uskottu, mukana, mutta
jälkeenpäin, joskus vuosienkin kuluttua, oli jouduttu toteamaan, että lähes
kaikki tuo yhdeksänkymmentä yhdeksän prosenttia oli kadonnut ihmisten muistista
ja mielistä, mutta tuo mitätön yksi prosentti oli vallannut ihmisten
olemuksen sellaisella voimalla, ettei sitä kukaan kyennyt käsittämään!
Niin, ihmiselämä
on hyvin kummallinen, käsittämätön. Tivoli ei olekaan vain jossakin rannikon
suurkaupungissa, vaan se on usein siellä, missä tulisi olla todellisen Jumalan
pelon ja vavistuksen Hänen Sanansa edessä. Miten saattoi olla mahdollista, että
seurakuntaelämästä oli tullut sellaista sirkusta? Tätä Johannes ei milloinkaan
elämänsä aikana tulisi käsittämään. Hänen mieleensä palasi yhä uudelleen tuo
hänen unensa Klausin sikarapakosta ja siinä rypevistä seurakuntalaisista. Hän
oli kertonut siitä harvoille valituille veljillensä ja sisarillensa, eivätkä
kaikki olleet lainkaan käsittäneet sen merkitystä. "Sehän oli aivan hullu
uni!", oli usean kanta asiaan. Mutta todellisuudessa ääni Johanneksen
sisimmässä vakuutti hänelle, ettei tuo uni vastannut missään suhteessa kaiken
sen älyttömyyttä ja suoranaista hulluutta, mitä seurakunnan keskuuteen oli
tullut. "Vähäinenkin hapatus hapattaa koko taikinan." Kuinka tarkkaan
olikaan kaikki tiedetty jo Jumalan Sanassa! Ei ollut mitään merkitystä sillä,
kuinka todellista ja oikeaa julistus oli päällisin puolin. Pienikin hapatus,
väärä korostus, Sanasta pois ottaminen, siihen lisääminen, inhimillinen ajatus,
riitti hapattamaan kaiken. Kaikki oikea, hyvä, jäi toiselle sijalle, ja tuo
pieni hapatus oli se mikä tarttui kuulijoiden korvaan ja mieleen. Järjetöntä,
mieletöntä, mutta kuitenkin niin totta!
Johannes ei
voinut olla ajattelematta erikoisesti niitä julistajia, joiden ilmestymisen
aikoihin jo kuului seurakunnan keskuudessa tunnustus: "Tämä veli saarnaa
niin aidosti ja melkein sitä, mitä tälle ajalle on tarkoitettu." Tuskin
juuri kukaan kiinnitti sen paremmin huomiota tähän itse lausumaansa tai toisen
suusta kuulemaansa arvioon. Mutta todelliselle jumalanlapselle ja
paimensielulle jo yksi sana tässä ilmaisussa kertoi koko asian luonteen ja
ominaisuuden. Yksi ainoa sana! Saivarteluako, pikkumaisuuttako? Ei, vaan
Jumalan Henki! "Melkein!" Kuinka pelottava sana
seurakuntaelämän kohdalla! Kuinka pelottava sana ajatellen valmistautumista,
ehtimistä siihen, mikä on tärkeintä ihmisen elämässä!
"Melkein!"
Jo vanha sanonta kuului, että "melkeistä" puuttuu puolet. Tämä
viisaus päti normaalien, tavallisten ihmisten keskuudessa, mutta mikä oli
vikana uskovaisilla? Johannes muisti erittäin hyvin sen, kuinka monta kertaa
hän oli "melkein" ehtinyt joko junaan tai linja-autoon. Hän muisti
sen ikävän tunteen, mitä oli kokenut katsellessansa etäisyyteen katoavia, illan
viimeisen bussin takavaloja. Nyt hän oli myöhästynyt vain kaksikymmentä
sekuntia, hän oli melkein ehtinyt, mutta joutui jäämään yöksi laakson
kaupunkiin. Hän ei ollut myöhästynyt paljon, mutta muutamakin kymmentä sekuntia
riitti, sillä auto oli jo ehtinyt niin kauaksi pysäkistä, ettei heiluttaminen
auttanut. Kuinka hirvittävä sana uskovaisen elämässä! "Melkein!"
Hänen olisi pitänyt päästä kotiin, sillä hän oli jo kauan ollut matkoilla,
mutta nyt oli juna saapunut vain muutaman minuuttia myöhässä asemalle, eikä hän
ollut ajatellut olevan niin kiire. Hän oli mennyt ostamaan pientä haukattavaa,
ja sitten vilkaistuaan aseman kelloon hän oli juossut henkihieverissä, sydämen
hakatessa hurjasti ja kuin viimeisillänsä, mutta hän oli myöhästynyt! Hän oli
melkein ehtinyt, mutta mitä hyödytti tuo melkein? Hän jäi yöksi laaksoon!
Kuinka hirvittävä ajatus! Oli tapahtuma, johon oli ehdittävä ajoissa, eikä
melkein! Hän, niin kuin koko seurakuntakin, odotti tuota hetkeä; siitä oli
puhuttu vuosikausia, sitä varten oli valmistauduttu, mutta mitä jos hän tai
muutkin ehtisivät siihen mukaan vain melkein?
Juuri sinä yönä,
istuessansa unta saamattomana halvan hotellihuoneen ikkunan ääressä, katsellen
taivaalla kumottavaa kuuta, hän oli suorastaan kauhuissaan ajatellut tuota
piankin koittavaa hetkeä. Hän oli nyt myöhästynyt, vaikkakin oli
"melkein" ehtinyt. Hän oli makkarasämpylän tähden kadottanut
viimeisen mahdollisuutensa ehtiä kotiin rakkaidensa luokse. Hän oli nyt täällä,
sanoinkuvaamattoman yksinäisyyden tunteen valtaamana, vieraassa paikassa,
yössä. Tämä tunne ei varmastikaan vetänyt missään suhteessa vertaa sille, mitä
kaikki tänne jäävät uskovaiset olisivat kerran kokeva huomatessaan, että he
ovat myöhästyneet tuosta pilvestä, joka vei valvovat ja palavat veljet ja
sisaret yläilmoihin kohtaamaan Herransa. He olisivat jääneet yöhön, kauhistuttavaan
ihmiskunnan yöhön, missä ei ole mitään todellista lohtua! He olivat "melkein"
saavuttaneet sen, mitä olivat mahdollisesti koko ikänsä odottaneet, turhaan,
turhaan, sillä he olivat vain "melkein" ehtineet mukaan.
Kuinka
kauhistuttava sana tuo "melkein" olikaan Johannekselle juuri
tällä hetkellä! Täällä huvipuistossa kaikki oli Ann-Marien todistuksen mukaan
melkein kuin oikeata, mutta kuinka kauhistuttavalta kuulostikaan niin
lukemattomista suista kuuluva todistus siitä, että seurakunnassa kaikki oli
"melkein" niin kuin piti olla, julistettiin "melkein"
niin kuin tuli julistaa, oltiin "melkein" sitä, mitä pitikin
olla. Mikä sai uskovaiset tyytymään ja uskomaan kaikkeen tähän, minkä ylle
olisi voitu suurilla, taivaan korkuisilla kirjaimilla kirjoittaa "MELKEIN"?
Mikä sai ihmiset täällä huvipuistossa kokemaan niin aidontuntuista iloa ja
onnea? "Kulissit, rekvisiitta, esiriput, kaikki keinotekoinen!"
Mikä sai ihmiset seurakunnassa kokemaan kaikki ne tunteet, aidotkin tunteet,
mikä sai seurakunnan vuodesta toiseen tyytymään siihen tilaan missä se juuri
nyt oli? "Kulissit, rekvisiitta, esiriput, kaikki keinotekoinen!"
Oliko Johannes
hullu, oliko hän mieletön ajatellessaan tätä kaikkea, ja vielä uskoessaan, että
se oli Jumalan Henki hänessä, joka sai hänet tuntemaan siten, näkemään siten?
Käsittikö kukaan muu, mitä todella tapahtui veljien ja sisarten keskuudessa?
Käsittikö kukaan muu, kuinka valtava määrä kulisseja todellisuudessa sisältyi
seurakunnan elämään? Käsittikö kukaan, kuinka paljon teatteria ja näyttelemistä
ja esirippuja oli seurakunnan ja sen jäsenten elämässä? Kuka oli luonnollinen,
kuka oli aito? Jos jo ihmiset olivat sellaisen näyttelemisvimman kourissa, niin
miten oli kaiken muun suhteen?
Tätä teatteria
ja kulisseja oli kodeissa, sitä oli työpaikoilla, sitä oli seurakunnassa, sitä
oli kaikkialla, missä oli uskovaisia ihmisiä. Sitä ei ollut ainoastaan
ulkopuolisessa maailmassa, vaan sitä oli jokaisessa kodissa, niin Johanneksen
kuin kaikkien muidenkin. Ihmiset olivat kaikkea muuta kuin aitoja, todellisia.
Jokin Johanneksen sisimmässä huusi tuskaisella äänellä: "Missä ovat
todelliset uskovaiset, ne ihmiset, joista Jumalan Sana puhui: 'Älköön
teidän kaunistuksenne olko ulkonaista... vaan se olkoon salassa oleva sydämen
ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan
silmissä kallis'."?
Mitä merkitsi
kaikki tämä ulkonainen, mikä oli saanut päällimmäisen sijan seurakunnan
elämässä? Mitä kätkeytyi kaiken sen taakse? Johannes ei voinut olla
ajattelematta jo lapsuudessansa kokemaansa pettymystä kaiken ulkonaisen
viehätyksen suhteen. Hän oli vieraillut omaistensa kanssa sen hetken
kuuluisimmassa teatterinäytännössä, ja väliajalla, kun oli pieni poikanen, oli
hän uteliaisuudessaan lähtenyt vaeltelemaan pitkin teatterin tiloja. Hän oli
ollut suorastaan lumoutunut kaikesta siitä säihkeestä ja loisteesta ja
paukkeesta, mikä oli vallinnut koko näytöksen ensimmäisen osan aikana. Tämä
satulinna oli suorastaan lumoava, ja kaikki satuolennot olivat jotakin
ylimaallista. Mutta nyt tämän pikkuisen askeleet johtivat kohti näyttämön ovea,
josta juuri oli mennyt sisään joku avustajista. Luoden vielä lumoutuneen silmäyksen
tuohon säihkyvään kuninkaanlinnaan, astui tämä nuorimies näyttämölle, ja
millainen pettymys olikaan nähdä kaikki se, mitä tuolla kulissien takana
paljastui! Putkia, lautoja, naruja! Koko linnaa ei ollut olemassakaan! Se oli
vain pelkkä seinä, taidokkaasti kasaan laitettu, mutta vain seinä, pelkkä
seinä!
Johannes ei
voinut olla ajattelematta noita alkuaikojen amerikkalaisia pikkukaupunkeja,
joissa mahtavien julkisivujen takaa löytyi ainoastaan tavallisia ja pikkuruisia
hökkeleitä. Eikö tämä ollut juuri sitä, mistä tänäänkin oli kysymys? Oli
ulkonaista, oli kauneutta, oli loistetta, kuin satulinnojen hohtoa, mutta mitä
oli kaiken takana? Mitä oli Klausin loisteliaan ja uuden ja puhtoisen
rakennuksen sisäpuolella? Mitä oli muiden talojen sisällä? Ulkonaisesti
hyvinvoivia ihmisiä, siistejä koteja, siistejä pihoja. Mutta mitä oli kussakin
talossa sisällä? Millaiset ihmiset siellä asuivat?
Niin, vaimot
olivat alamaisia, hyviä miehillensä. Seurakunnan tilaisuuksissa ja niiden
jälkeisissä kahvihetkissä, vanhemmistoveljien luona, kodeissa, vaimot
pitäytyivät lujasti kiinni miestensä kainaloihin, hymyilivät, kantoivat
kahvipöydästä pullaa ja kaatoivat lisää kahvia miestensä kuppeihin; miehet
hymyilivät, nauroivat, laskivat leikkiä, auttoivat takin vaimojensa ylle,
tukivat näitä rappukäytävissä, avasivat auton oven. Niin, Ann-Mariekin oli
alamainen, tottelevainen miehellensä. Mies ei sitä aina käsittänyt, niin tyhmä
kuin oli, ja niin vaimo aina joskus joutui tarttumaan miestänsä kurkusta tai
kauluksesta kiinni, roikkuen lyhyempänä tästä kiinni varpaisillaan ja huutaen
niin että kaikki naapurit kuulivat: "Etkö sinä tyhmä rontti käsitä, että
minä olen sinulle niin alamainen kuin vain voin olla?!" Ja Klaus
nyökytteli niin että Ann-Marie vuoroin oli varpaillaan, vuoroin kantapäillään!
Greta oli niin alamainen kuin vain voi miehellensä Thomasille. Eikä heillä
särkynyt jokainen olohuoneen ikkuna kuin vain kerran heidän elämänsä aikana,
kun jostakin kummallisesta syystä lähes jokainen irrallinen esine löytyi
lasinsirpaleiden keskeltä taloa ympäröivältä nurmikolta. Greta oli alamainen,
niin alamainen kuin vain voi olla, lähtien aina erimielisyyksien puhjettua
sisarensa luokse Bodenseelle. Niin, miehensä Thomas sai olla perheenpäänä ja
hallita kotonansa niin paljon kuin halusi!
Niin, näille
asioille naurettiin ja niitä pidettiin mitättöminä, perhe-elämään kuuluvina
asioina. Mutta kuinka kauan uskovaiset perheet saattoivat elää tässä harhaluulossa?
Jumala oli puhunut tässä ajassa mitä selvimmällä tavalla kaikesta perheeseenkin
liittyvästä, naisen ja miehen keskinäisestä asemasta, mutta mitä kätkettiinkään
kaikkien kulissien ja rekvisiitan taakse? Mitä kätkettiin kaiken
kohteliaisuuden ja ystävällisyyden taakse seurakunnan kokouksissa ja
kahvitilaisuuksissa? Jos uskovaisten läsnä ollessa oltiin alttiita palvelemaan
ja kantamaan kahvia siihen pöytään, missä rakas aviopuoliso istui, niin miten
sitten kotona kuului ankara käsky: "Ota itse kaapista mitä tarvitset! Minä
en ole mikään palvelija, joka koko ajan kantaa kaiken eteesi!" Jos
kokousten jälkeen roikuttiin toisen kainalossa tai hihassa kiinni, niin miten
sitten koko kotimatkalla ei puhuttu halaistua sanaa toiselle, ja kotona
kumpikin kuin vältteli toisen kosketusta? Ja kaikesta tästä huolimatta
uskottiin olevan aito Jumalan lapsi, Jumalan rakkaudella ja Pyhällä Hengellä
täytetty, valmis kohtaamaan pilvissä saapuva Herra yläilmoissa?
Tätä kaikkea ei
Johannes saattanut käsittää. Ei hän toki tarkoittanut sitä, että kaikki
perheasiat olisi tullut kuuluttaa koko seurakunnalle. Ei, ei, missään
tapauksessa ei! Mutta eivätkö nämä ihmiset lainkaan käsittäneet, kuinka
ulkokultaisia he olivat kantaessaan kahvia ja pikkuleipiä ja hymyillessään aina
kun tiesivät jonkun katselevan? Kukaan ei olisi pannut merkille sitä, jos
jokainen olisi itse noutanut kahvinsa ja pikkuleipänsä, ja kakkupalansa. Mutta
nyt luotiin mielikuvaa: "Katsokaa, kuinka hyvin meillä menee! Katsokaa,
kuinka hyvä vaimo minä olen tälle miehelle! Katsokaa, kuinka huomaavainen mies
minä olen vaimoani kohtaan!" Tämäkö kestäisi Kaikkivaltiaan Jumalan
tulisilmien edessä, Hänen Sanansa edessä, joka on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen
miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä
ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti