"Ja meri
antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne
kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa
mukaan"
(Ilm. 20: 13).
"Kuulkaa
nyt, te, jotka sanotte: 'Tänään tai huomenna lähdemme siihen ja siihen
kaupunkiin ja viivymme siellä vuoden ja teemme kauppaa ja saamme voittoa' - te,
jotka ette tiedä, mitä huomenna tapahtuu; sillä mikä on teidän elämänne? Savu
te olette, joka hetkisen näkyy ja sitten haihtuu - sen sijaan, että teidän
tulisi sanoa: 'Jos Herra tahtoo ja me elämme, niin teemme tämän tai
tuon'."
(Jaak.4:13-15).
Kylän hautausmaa
oli aivan sen reitin varrella, mitä pitkin Johannes hyvin usein kulki järvelle.
Jo lapsuudesta lähtien hän oli tuntenut erikoista vetovoimaa tuota rauhallista
ja hiljaista puistikkoa kohtaan, jossa kylän asukkaat saivat viimeisen
maallisen leposijansa. Etenkin sen jälkeen kun hänen isoäitinsä oli saatettu
maan poveen, olivat Johanneksen askeleet usein johtaneet noille soraisille ja
lähes päivittäin haravoiduille käytäville.
Suuri osa kylän
väestöä suhtautui pimeään aikaan kammoksuen tuohon päivällä niin kauniiseen ja
rauhaa henkivään metsikköön, jossa valkoiset ristit hohtivat kuin aavemaista
valoa kuutamon tai kylältä heijastuvien valojen loisteessa. Pakanalliset
tottumukset ja mieltymykset olivat säilyttäneet käsittämättömän otteen
kyläläisten mielissä, ja monet todellakin kiiruhtivat askeliaan ohittaessaan
tuota kalmistoa. Ei tullut kysymykseenkään, että joku olisi oikaissut sen
lävitse päästäkseen nopeammin sen takana olevalle asutusalueelle.
Johannes oli
lukenut jo nuorena riivatusta miehestä, joka asusti haudoissa ja pelotteli
lähistöllä kulkevia. Oli olemassa ihmisiä, jotka suhtautuivat väärällä tavalla
näihin asioihin ja kokivat sairaalloista kiintymystä tätä paikkaa kohtaan.
Mutta Johannekselle tämä oli vain paikka, minne vietiin maallisen vaelluksensa
päättäneiden ihmisten tomumajat odottamaan tulevaa osaansa.
"Parempi
kuin pitotaloon on mennä surutaloon, sillä siinä on kaikkien ihmisten loppu, ja
elossa oleva painaa sen mieleensä ...Viisaitten sydän on surutalossa, tyhmien
sydän ilotalossa..." (Saar. 7: 2). Johannes käyskenteli usein noita
hiljaisia käytäviä lähes loputtomalta näyttävien hautakivi ja -ristirivien
välissä. Kuinka hauras olikaan ihmisen elämän lanka! Aivan erikoislaatuinen
tunne valtasi hänet aina kun eteen sattui vielä kukka-asetelmien peittämä tuore
hautakumpu! Mitä nuorempi ihminen siinä oli saavuttanut elämänsä pään, sitä murheellisempi
olo Johannekselle tuli. Lähes joka kerta kyyneleet valuivat hänen silmistään
hänen katsellessansa muistokirjoituksia ja kiviin kaiverrettuja tekstejä ja
syntymä- ja kuolinpäiviä!
Kuinka moni
näistä täällä lepäävistä ihmisistä oli ollut valmis kohtaamaan Herransa ja
Luojansa? Oliko heillä ollut joku, joka oli heitä rukouksinensa kantanut ja
kertonut heille Jumalasta ja Herran Jeesuksen sovitustyöstä Golgatan ristillä?
Tuskin täällä lepäsi yhtäkään tomumajaa tai sen jäännöstä, joka ei olisi
kuullut hengellisistä asioista, mutta millä tavoin heitä oli informoitu
iankaikkisuusasioissa? Millainen vastuu olikaan niillä, jotka olivat
julistaneet Jumalan Sanaa tämän elämän matkamiehille!
Johannes ei
voinut olla ajattelematta sitä hetkeä, kun hän harvoja kertoja elämässään oli
joutunut katselemaan kuollutta ihmistä. Hopeajärvi jäätyi suhteellisen aikaisin
syksyllä, mutta usein sateiden ja lämpimien ilmojen johdosta mahdollisesti
paksuksikin ehtinyt jääpeite oli paikoitellen ohentunut sellaisella tavalla,
ettei se olisi kantanut edes pulleaa hanhea tai joutsenta.
Kylällä asusti
joitakin hyvin säälittäviä ihmisraukkoja, joiden osa oli todella surkea. Heillä
ei ollut kunnon asuntoa, saati sitten työpaikkaa, ja lähes ympäri vuoden he
vaeltelivat paikasta toiseen nukkuen missä milloinkin ilmojen lämpötilasta
johtuen. Nyt olivat tulleet ensimmäiset pakkaset, ja ymmärrettävää oli,
etteivät nämä poloiset tarjenneet enää rannalla olevien veneiden alla, vaan
hakeutuivat kylälle rappukäytäviin ja pihavajoihin, mistä heitä jatkuvasti
hätisteltiin pois. Heidät koettiin eräänlaiseksi maanvaivaksi, ja siksi heitä
kutsuttiin pultsareiksi ja puliukoiksi.
Jos kristillinen
rakkaus ja toisesta välittäminen olisivat vallinneet hiukankin enemmän tuolla
kylällä, olisivat varmaankin jotkut näistä onnettomista välttyneet kohtaloltansa.
Heidän joukossaan oli muutamia, jotka aikoinaan olivat olleet huomattavassakin
asemassa kyläläisten keskuudessa, mutta elämän vastoinkäymiset olivat
saattaneet heidät tilaan, jota he eivät aikaisemman elämänsä aikana olisi
osanneet edes kuvitella. He olivat rakastavien äitien ja isien lapsia, jotka
olivat jokaisen muun tavoin kokeneet lapsuuden ja nuoruuden, toivossa jostakin
hyvästä ja onnellisesta tulevaisuudessa. Miksi juuri he päätyivät johonkin
sellaiseen, mitä kukaan ei toivonut itsellensä saati sitten lapsillensa, oli
kysymys johon kukaan ei löytänyt vastausta.
"Kippari"
oli miellyttävä, hyväntahtoinen, ei milloinkaan mitään pahaa tarkoittava
keski-ikänsä ohittanut entinen merimies, joka koko elämänsä oli viettänyt
merillä. Hän oli sairauden johdosta joutunut lopettamaan työnsä, ja oli
perheensä kanssa asettunut viettämään eläkepäiviänsä kylän laidalla
sijaitsevalle vanhalle, hyvin pienelle maatilalle. Juuri kun kaikki oli
näyttänyt olevan hyvin, oli perheen toinen lapsi sairastunut vakavasti ja
kuollut äitinsä käsivarsille ennen kuin häntä oli ehditty viemään sairaalaan.
Äiti otti asian niin vakavasti, että tuli synkkämieliseksi ja ikään kuin
vetäytyi pois tästä elämästä. Sosiaalilautakunta otti jäljellejääneen lapsen
huostaansa isän ja kyläläisten vastustelusta huolimatta. Eräänä päivänä äiti
löydettiin kuolleena kylän katolisen kirkon penkistä.
Kippari koki
elämänsä luhistuvan, mutta etsi apua eri seurakunnista. Hän oli jatkuvasti
nähty vieras niin katolisen kuin muidenkin kirkkojen kokouksissa, mutta jokin
ei suonut hänelle rauhaa ja lepoa, niin että hän alkoi ryypätä ja viettää
aikaansa rannalla oleilevien alkoholisoituneiden miesten kanssa. Johannes ei
usein vieraillut näissä muissa seurakunnissa, mutta sattui kerran olemaan
paikalla kun kylän suurimman seurakunnan edustaja piti ulkoilmakokousta järven
rannalla. Kuunnellessaan sivusta kokouksen jälkeen käytävää keskustelua tämän
papin ja Kipparin välillä, nousivat Johanneksen hiukset pystyyn. Pappi vakuutti
Kipparin olevan Jumalan lapsi sen perusteella, että tämä oli kastettu kirkon
jäseneksi, ja kutsuessaan tätä osallistumaan seuraavana sunnuntaina
vietettävään ehtoollisjumalanpalvelukseen, vakuutti pappi tämän kaikkien
syntien olevan anteeksiannettu.
Johannes tapasi
Kipparin kaivelemassa torin laidalla olevaa roskalavaa ja halusi vaihtaa
muutaman sanan tämän kanssa. Kippari ei tuntenut Johannesta sen paremmin, mutta
tiesi tämän olevan saarnamiehen, joka ei tyrkyttänyt mitään, mutta kuitenkin
osasi lähestyä ihmisiä oikealla tavalla. Johanneksen sisin itki tämän miehen
puolesta, sillä tämä pitäytyi pakonomaisesti siihen, mitä pappi oli hänelle
sanonut. Hän oli käynyt ehtoollisella ja oli polvistunut kirkon alttarille,
missä pappi erikoisella tavalla oli julistanut hänelle kaikki synnit anteeksi.
"Minä olen elänyt karua elämää, kaveri", sanoi nuhruisiin vaatteisiin
pukeutunut entinen merimies, "minä en ymmärrä hengellisistä asioista juuri
mitään, mutta luotan siihen, mitä pappi sanoi."
Kippari ei
malttanut kuunnella, mitä Johanneksella olisi ollut sanottavana, vaan lähti
kulkemaan kohti järvenrantaa, missä kaverit odottivat muovikasseineen ja
pulloineen.
Johannes oli
juuri kääntymässä rantatielle kun paloauto ajoi hänen ohitsensa. Hän kiiruhti
askeleitaan ja ehti juuri rannalle, kun palokunnan vene toi tumman mytyn
asettaen sen nojalleen suurta kiveä vasten. Kippari oli lähtenyt
käsittämättömästä syystä oikaisemaan lahdenpohjukan ylitse vastakkaiselle
rannalle, mutta oli jo muutaman kymmenen metrin päässä vajonnut jään läpi
hyiseen veteen.
Johannes ei
voinut siirtää katsettaan pois tuosta kiveen nojaavasta miehestä. Oli aivan
kuin tämä olisi vain nukkunut siinä märkänä, mutta juuri sen näköisenä kuin
Johannes oli hänet hetki sitten nähnyt kylällä. Muutama minuutti sitten elävä,
puhuva, liikkuva olento, nyt vain liikkumaton, eloton mytty kylmällä,
valkoisella lumella, nojaten mustaan ja rosoiseen kiveen. Kuinka hauras olikaan
ihmiselämä, kuinka odottamattomasti tulikaan lähtö tästä elämästä!
Mikä oli tämän
miehen osa iankaikkisuudessa, sitä ajatusta Johannes halusi paeta. Hänen
mielessänsä olivat papin ilmeettömät kasvot ja saarnanuotti, jolla tämä oli
julistanut Kipparin Jumalan lapseksi ja antanut synnit anteeksi. Mutta oliko
tämän sisimmässä todella tapahtunut jotakin? Oliko hän saanut tulla osalliseksi
todellisesta Jumalan Sanan julistuksesta, jonka kautta sielu voi uudestisyntyä
ja valmistautua kohtaamaan Luojansa?
Hautausmaalla
oli erikoislaatuisia muistokiviä, jotka saivat Johanneksen sydämen huokaamaan
Herransa puoleen. Jos juuri umpeen luodut haudat olivat erikoinen puhuttelu
hänelle, olivat sitä ehkä vielä enemmän nuo kivet, joihin oli kaiverrettu nimi
ja syntymäaika, mutta kuolinpäivän kohta oli avoin. Joidenkin mielestä
tällainen oli sopimatonta ja väärää, mutta jossakin mielessä Johannes hyväksyi
sen täysin. Todellisuudessa jokaisen kyläläisen nimi ja syntymäaika oli jo
kaiverrettu, jos ei tällaiseen näkyvään kiveen, niin kuitenkin näkymättömään
hautakiveen, joka vain odotti kuolinpäivänkin merkitsemistä.
Jotkut
Johanneksen veljistä ja sisarista pitivät sopimattomana sitä, että tämä kävi
niin usein hautausmaalla, koska todellinen uskovainen ei voinut palvoa
kuolleita. Johannes ei palvonut kuolleita, ei kiinnittänyt sydäntänsä sen
paremmin isoäidin kuin ei kenenkään muunkaan hautaan, mutta täällä käyminen oli
sellainen muistutus ihmiselämän lyhytaikaisuudesta, että Johannes toivoi
kaikkien ihmisten viettävän enemmän aikaansa tällä kauniilla, mutta toisaalta
pelottavalla paikalla. Hän ei pelännyt, hän ei tuntenut pelkoa edes yöllä
sattuessansa tälle alueelle. Monta kertaa hän oli kipujensa keskellä unettomina
öinä käyskennellyt hetken tässä puistossa. Jokaisen pitäisi käydä siellä, ei
niinkään ajatellen poisnukkuneita, kuolleita, vaan itseänsä ja elossa olevia
omaisiansa.
Johannes ei
pelännyt, ei vapissut edes kuutamoöinä, sillä hän tunsi erikoisella tavalla
Herransa läsnäolon. Hän tunsi kiitollisuutta sen johdosta, että oli
etuoikeutettu elämään tässä ajassa. Hän oli kiitollinen siitäkin määrästä
terveyttä, mitä hänellä oli sillä hetkellä. Täällä oli ihmisen maallisen
vaelluksen välietappi, ruumiin odotuspaikka viimeistä tuomiota varten
useimmille, mutta myöskin lepäsi tälläkin hautausmaalla todellisten
jumalanlasten ruumiita, jotka eräänä päivänä olisivat kuuleva Herran äänen
tämän kutsuessa omiansa suurelle hääaterialle.
Aina
katsellessansa näitä hautoja ei Johannes voinut olla ajattelematta Lasarusta.
Useimmille tämän kuolleista herääminen oli vain suuri ihmeteko ilman sen
laajempaa merkitystä, mutta Johanneksen sisimmässä kävivät voimakkaat
liikutuksen aallot tämän ihmeteon tuodessa hänen hengellisten silmiensä eteen
jotakin sellaista, mitä vain Jumalan kanssa yhteydessä oleva saattaa kokea.
Kuinka suuri olikaan Hänen Jumalansa, joka kuitenkin oli ottanut inhimillisen
hahmon Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa! Useimmille Hän oli vain valkoiseen
viittaan pukeutunut Jeesus- niminen mies, jota tosin pidettiin yliluonnollisena
ja jumalallisena, mutta kuka todella käsitti sen, mitä Hän tarkoitti sanoessansa:
"Joka on nähnyt Minut, on nähnyt Isän!" (Joh. 14: 9). Niin
kauan oli saarnattu Evankeliumia ja puhuttu iankaikkisuusasioista, mutta harva
todella ymmärsi, että tarvittiin Kaikkivaltias Jumala kutsumaan ulos haudasta
mies, jonka ruumis jo oli alkanut mädäntyä!
Johannes ei
ollut paikalla tämän ihmeteon tapahtuessa, mutta sisimmässänsä hän saattoi
kokea sen juuri nyt. Hän näki tuon valkoiseen viittaan puetun lempeän miehen
lävitse ja tiesi, että tämä oli vain eräänlainen temppeli, jossa asui itse
Kaikkivaltias Jumala. Tuohon aikaan tuhannet ja tuhannet näkivät Hänet, ja jopa
koskettivat Häntä ihmistungoksessa, mutta vain hyvin harvat saivat Häneen
henkisen ja hengellisen kontaktin. Kuinka paljon Hän tekikään kaikkea, kuinka
palavasti Hän saarnasikaan Jumalan Valtakunnasta, joka oli tullut lähelle!
Silti näytti siltä, että Hänen palvelustehtävänsä tämän maan päällä oli
useimpien kohdalla turha.
Johannesta
lohdutti tavattomasti tämä ajatus. Hän oli ollut vuosikaudet todella masentunut
nähdessään kaikkien ponnistelujensa ainakin inhimillisesti katsoen valuneen
hiekkaan. Hän oli parhaansa mukaan pyrkinyt tuomaan ihmisten silmien eteen
kaikkein tärkeimmän tässä elämässä, todellisen uskon ja Kristus- elämän
merkityksen. Usein hän oli tuntenut kuin taivaallisen virran, joka pani sanat
hänen suuhunsa, ja hän koki puhuvansa jotakin sellaista, mikä oli hänelle
itsellensäkin uutta; hän ei ollut milloinkaan aikaisemmin tullut ajatelleeksi
niitä asioita, joita hänen oma suunsa puhui. Siitä huolimatta useat hylkäsivät
kaiken, kuka milläkin verukkeella ja puolustelulla. Miksi hän oli niin murheellinen,
miksi niin masentunut? Jos ihmiset eivät Herramme aikana uskoneet edes Hänen
puhettansa, kuinka voisi olla toisin Johanneksen kohdalla tässä ajassa?
Paavali-veli jätettiin useampaan kertaan aivan yksin taistelemaan
taistelujansa, ja hänen muistiin kirjoittamansa Sanat olivat jokaisen
luettavissa, mutta kuinka moni uskoi siihen, mitä luki?
Vaikka ihmiset
eivät vastaanottaneetkaan julistettua, oli silti Jumalan Sana Jumalan Sanaa.
Johannes ei voinut tietää, mitä kaikkien vuosien aikana levitetty kirjallisuus
ja kasetit olivat aikaansaaneet, ja toisaalta se oli hyväkin niin. Kaikki ei
ollut aivan sitä, miltä se näytti, ja muistellessansa kokouksissa istuneiden
ihmisten kasvoja, joista oli selvästi nähnyt Sanan puhuttelevan kuulijoita,
tunsi masentunut saarnamies parhaaksi jättää kaikki Herran käsiin. Pääasia oli
se, että hän teki parhaansa kylvötyössänsä. Iankaikkisuus olisi kerran
paljastava tuloksen.
Jumalan Sana oli
Jumalan Sanaa, vaikka juuri nyt ei inhimillisesti voinutkaan nähdä paljon hyvää.
Siemen oli kuitenkin ihmissydämissä, ja tarvittiin vain todellista Jumalan
Hengen liikehdintää kaiken saattamiseksi elämään. Inhimillinen luonto oli
malttamaton, ja odotti näkevänsä jotakin enemmän. Mutta nyt elettiin ajassa,
jossa ihminen oli osoittautunut juuri sellaiseksi kuin hän olikin. "Mutta
Herra Jeesus itse ei uskonut itseänsä heille, sen tähden että hän tunsi kaikki,
eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä
on" (Joh. 2: 24- 25).
Ihminen oli
tehnyt voitavansa ja yrittänyt saavuttaa hengelliset päämääränsä väellä ja
voimalla, korskuvien hevosten selässä, sotavaunuilla ja voimallisilla aseilla.
Mutta käytäntö näytti jo näkevälle, mikä oli kaiken tulos. Ihmiskunnan ainoa
toivo oli Hän, joka on Jumalan Sana, joka eräänä päivänä ratsastaa valkoisella
hevosella ylitse kaiken inhimillisen. Ihmisen, Evankeliumin julistajan, paikka
ei ollut hevosten selässä, vaan hänen tuli nöyryydessä, jalkamiehenä, julistaa
todellista voiman Evankeliumia: "Kuinka suloiset ovat vuorilla
ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman,
joka julistaa pelastusta, sanoo Siionille: 'Sinun Jumalasi on kuningas!"
(Jes. 52: 7).
Täällä
hautausmaalla näki todella sen, mitä ihminen itsessänsä on. Kuolemassa loppui
kaikki se, mikä nyt oli nähtävissä ja koettavissa. Mitä hyödytti kylän
rikkainta miestä mahtava ja yli kaikkien muiden kohoava kivipaasi? Mitä
hyödyttivät häntä kaikki hänen rikkautensa ja rahan hankkimat ystävänsä, sillä
kaiken oli hän joutunut jättämään jälkeensä, perillistensä riitojen aiheeksi?
Hän ei ollut nyt yhtään sen erityisemmässä asemassa kuin köyhä mökin mummu,
joka oli kuollut viime syksynä aliravitsemukseen. Kumpikin makasi saman mullan
alla, kumpikin oli enää vain kasa luita, joiden ympäriltä madot olivat syöneet
kaiken lihan. Mitä he voivat tehdä muuttaaksensa kaiken, mitä he voivat tehdä
tullaksensa joksikin muuksi, elääksensä jälleen? Eivät yhtään mitään, sillä
heidän kohdallansa aika oli loppu.
Kuinka
voimakkaasti tunsikaan Johannes juuri nyt asioiden tärkeysjärjestyksen! Hänkään
ei tiennyt kuinka paljon oli aikaa jäljellä hänen elämänsä tiimalasissa. Hän
tiesi Lunastajansa elävän, ja elävä toivo hänessä puhui lohtuansa, mutta
samalla toi julki jokaisen jumalanpalvelijan vastuuta. Juuri kukaan ihminen ei
painottanut hänen sydämellensä hengellisen työn merkitystä, sillä kiire ja
näkyvän elämän paineet olivat saattaneet suurimman osan ihmisistä siihen
tilaan, että he päivästä päivään ikään kuin siirsivät kaikkea eteenpäin,
luottaen tulevaisuuden suomiin mahdollisuuksiin. Mutta Johannesta kauhistutti
kaikki tämä. Hänen sydämellänsä oli niin polttavana tarve tiedottaa kaikille
siitä, mitä Jumala tässä ajassa teki, kertoa Jumalan lupauksista tälle viimeiselle
ajalle. Mutta mitä enemmän hän teki, mitä enemmän hän ponnisteli, sitä
voimakkaammin hän tunsi jopa läheisimpienkin ystävien hyssyttelevän häntä
rauhallisuuteen; ei ollut mitään kiirettä, ei ollut mitään hätää!
Johanneksen
sisimmän täytti hätä veljiensä ja sisartensa puolesta, niiden puolesta, jotka
eivät vielä tienneet mitään siitä, mitä juuri nyt tapahtui pelastushistorian
viimeisimmissä hetkissä. Usea Johanneksen palvelustehtävän kanssa tekemisiin
joutunut veli ja sisar oli nukkunut pois tästä elämästä. Kukaan ei tiennyt kuka
olisi seuraavana vuorossa.
Kirkkokunnalliset
ihmiset harjoittivat hengellistä elämäänsä ja pitivät kokouksia kuten aina
ennenkin oli pidetty. Mutta näissä piireissä ei todella käsitetty sitä, mitä
tässä ajassa tapahtui. Suuntaus oli aivan selvä, ikään kuin vanha sananlasku
olisi saanut vasta nyt todellisen merkityksensä: "Kaikki tiet vievät
Roomaan!" Todella hengelliselle mielelle oli käsittämätöntä se, kuinka
uskonpuhdistuksen ja marttyyrien taisteleman uskonvapauden jälkeen kukaan ei
enää protestoinut, vaan kaikkien katseet olivat suuntautuneet takaisin sinne,
mistä Jumalan Henki aikoinaan oli uskovaiset johtanut ulos.
Uskonpuhdistuksen
kautta Jumalan Henki oli Sanan miekalla haavoittanut petoa (Ilm. 13: 3).
Katolinen kirkko oli saanut kuolettavan iskun protestanttisen liikkeen
johdosta, mutta nyt tuo kuolinhaava oli parantumassa, sillä entisaikojen
voimakkaasta hengellisestä liikkeestä oli loppunut veto, ja se alkoi valua
mäkeä alas takaisin sinne, mistä oli lähtenyt. Oli unohdettu marttyyrien veri,
oli unohdettu Jumalan Sanan totuudet. Äitikirkko kutsui takaisin helmaansa
jokaista sieltä aikanaan lähtenyttä.
Ihmiset olivat
todella hengellisesti sokeita, kun eivät käsittäneet mistä on kysymys. Paavi
salli juhlia ja kumartaa itseänsä Jumalan sijaisena, vaikka katolisen kirkon
opetuksessa ei käytännöllisesti katsoen mikään pitänyt yhtä Pyhien Kirjoitusten
todistuksen kanssa. Paavi ei ollut kenenkään isä, mutta siitä huolimatta hän
kutsutti itseänsä pyhäksi isäksi, ikään kuin rienaten Jumalan Sanan pyhiä
käskyjä vastaan: "Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä
yksi on teidän isänne, hän, joka on taivaissa" (Matt. 23: 9).
Kippari oli
lähtenyt pois tästä elämästä hyvin surullisissa puitteissa. Soiko
katolismielisen papin siunaus ja anteeksiantamus hänelle sijan tuonpuoleisessa
elämässä, siellä paremmalla puolella, sitä ei ollut juuri miettiminen. Kaikki
oli nyt lopullisesti liian myöhäistä, mitään ei voinut enää muuttaa. Mutta
täällä kalmistossa kävellessään Johannesta kauhistutti ajatus siitä, millainen
vastuu jokaisella julistajalla todellisuudessa oli, käsitti tämä sitä tai ei.
Mikään ei ollut sen kauhistuttavampi tai kohtalokkaampi petos, kuin petos
hengellisellä rintamalla! Ihmismielelle oli käsittämätöntä se, että Jumala
ylipäätänsä oli säätänyt asiat tällaisella tavalla; laskenut tällaisen vastuun
inhimillisten olentojen ylle!
Pelottavaksi
kaiken teki loppujen lopuksi vain se puoli asiasta, mikä kaiken ratkaisi. Jonka
Jumala todella oli kutsunut ja valtuuttanut tällaiseen hengelliseen virkaan,
puhui Jumalan Sanoja, ja vastuu oli silloin Lähettäjän. "Sillä hän,
jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja..." (Joh. 3: 34).
Mutta mikä oli niiden osa, jotka olivat itse itsensä kutsumia, inhimillisestä
mielenkiinnosta ja väärästä hengellisestä inspiraatiosta kansan eteen astuneet?
Jos he olivat itse virkansa valinneet, ilman Herran kutsumusta, niin ei heillä
voinut olla todellista Hengen opastustakaan. "Sillä jonka Jumala on
lähettänyt, puhuu Jumalan Sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla"
(Joh. 3: 34).
Suuri eksytys ja
hengellisen elämän pulma olikin siinä, että niin monella näennäisesti oli
Hengen vaikutus elämässänsä. Tapahtui ihmetekoja, sairaat paranivat, ihmiset
liittyivät seurakuntaan, ja julistajat puhuivat kielillä ja profetoivat. Mutta
siitä huolimatta jokin ei heidän kohdallaan ollut kunnossa, sillä he eivät itse
olleet vastaanottaneet koko Jumalan Sanaa. Aivan erikoisesti tämä tuli esiin
tilanteissa, joissa Johannes pyrki avaamaan keskustelun erilaisten ihmisten ja
julistajien kanssa. Mutta heti kun nämä saivat tietää, että Johannes uskoi
kasteeseen Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen, sulkeutuivat saarnaajienkin
sydämet ja nämä osoittivat tälle ovea.
Kuka tahansa
apostoleista sitten kastoikin Uuden Testamentin todistuksen mukaisesti,
jokainen kastoi Herran Jeesuksen nimeen. Siitä todistivat useat Apostolien
tekojen kohdat. Mutta mikä henki oli näissä saarnamiehissä, jos he kauhistuivat
ajatusta tulla kastetuksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen, sillä eikö se
ollut juuri se nimi, jossa kaikki tulee uskovaisen osaksi? "Eikä ole
pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä
ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman!" (Apt. 4: 12).
Samat saarnaajat rukoilivat kuten alkuseurakunnan uskovaiset: "...ja
ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu
sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta!" (Apt. 4: 30), mutta siitä
huolimatta he eivät käsittäneet, että heidän tuli myöskin tulla kastetuiksi
tässä nimessä.
Jo
helluntaisaarnassansa Pietari julisti kastetta pian sen jälkeen kun Herramme
oli antanut käskyn: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun
opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen
NIMEEN..." Samaan käskyyn kuului kehotus opettaa kastettuja pitämään
kaikki se, mitä opetuslapsille oli opetettu. Pietari oli yksi läheisimmistä
opetuslapsista ja hän oli saanut kokea erikoislaatuista puhuttelua sinä aikana,
minkä hän oli vaeltanut Herran Jeesuksen kanssa. Nyt helluntaina Pyhä Henki oli
hänenkin yllänsä, ja jos joskus hän ei ollut ymmärtänyt kaikkea oikealla
tavalla, niin nyt ei itse asiassa puhunut hän, vaan Pyhä Henki: "Tehkää
parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan" (Apt. 2: 38).
Herramme rukoili
ennen siirtymistään tästä maailmasta Isän tykö: "Minä olen kirkastanut
sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun
tehtäväkseni... minä olen ilmoittanut SINUN NIMESI IHMISILLE... Ja minä en enää
ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä,
varjele heidät NIMESSÄSI, JONKA SINÄ OLET MINULLE ANTANUT, että he olisivat
yhtä niin kuin mekin" (Joh. 17).
Todellisten
uskovaisten tuli olla yhtä, kuin yksi ruumis, niin kuin Isä ja Poika olivat
yhtä. Nyt vääryydellä pyhän isän nimen ottanut valkokaapuinen, jumalaa
pilkkaava mies, oli ottanut tehtäväksensä yhdistää koko maailman
"uskovaiset", niin että hän jopa hinduille huudahti: "Me olemme
kaikki yhtä!" Kuka todella käsitti, mitä Johanneksen sisimmässä liikkui
hänen ajatellessansa tätä kaikkea! Jos hän saarnasi Jeesusta Kristusta, hän sai
sen johdosta tuomion yllensä, mutta kun valkopipoinen antikristus piti
hartaushetkiänsä ja otti vastaan vierailuja kaikkialta maailmasta, jopa helluntailaiset
katsoivat tietynlaisella kunnioituksella televisiolähetyksiä ja
aikakauslehdissä olevia kuvia.
"Minä olen
ilmoittanut SINUN NIMESI IHMISILLE... VARJELE HEIDÄT NIMESSÄSI, JONKA SINÄ OLET
MINULLE ANTANUT!" Totisesti, joka ei tätä käsittänyt, oli
hengellisesti sokea! "...vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran
Jeesuksen nimeen" (Apt. 8: 16). "Ja hän käski kastaa heidät
Jeesuksen Kristuksen nimeen" (Apt. 10: 48). "Sen kuultuansa he
ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen" (Apt. 19: 5).
Mitä hyödyttivät
kaikki juhlalliset menot, mitä hyödyttivät kauniit puheet, jos kerran ihminen
ei ollut halukas ottamaan yllensä tuota lunastavaa nimeä, joka on yli kaiken?
Johannesta suorastaan oksetti hänen seuratessaan pappien ristinmerkkejä ja
monotonista puhetta. Hän ei ollut ihmisiä vastaan, vaan sitä henkeä vastaan,
joka sai ihmiset tekemään kaiken tämän. "Isän ja Pojan ja Pyhän hengen
nimeen!", kaikui toistamiseen hartaista suista. Ikään kuin koko avaruus
olisi ollut täynnä tuota hurskasta hoentaa, mutta ilmiselvästi siinä ei ollut
mitään taivaallista, jumalallista voimaa.
Tuossa
sanonnassa oli pikemminkin jotakin muuta voimaa, sillä sitä käyttivät niin
vapaamuurarit kuin spiritistitkin salaperäisissä menoissansa. Tuskin oli
olemassa yhtäkään taikuutta tai noituutta harrastavaa henkilöä, joka ei olisi
ollut valmis lukemaan tuota loitsua. Johannesta kauhistutti tämä ajatus.
Jumalan Sanasta tullut loitsu? Kyllä, väärät mielet ja väärät henget olivat
tehneet siitä jotakin sellaista, mikä ei palvellut Jumalan asiaa, vaan vain
sielunvihollisen tarkoitusperiä. Oli ikään kuin vaskikäärmeen suhteen, joka
aikanaan oli tuonut parantumisen Israelin kansan keskellä, mutta josta sitten
oli tehty epäjumala, joka oli tuonut hengellisen ja ruumiillisenkin kuoleman
kansan keskuuteen. Oi, tuo valkokaapuinen, vaatimaton, hiljainen, ulkonaisesti
huomiota herättämätön Hahmo, jota kutsuttiin Jeesukseksi, Marian ja Johanneksen
pojaksi, Hän käyskenteli Johanneksen hengellisten silmien edessä. "Lasarus,
tule ulos!" Oi, tämä oli jotakin valtavaa! Mitä olisi tapahtunut, jos
Herramme olisi vain huudahtanut: "Tule ulos!" Silloin olisivat varmastikin
kaikkien pyhien haudat avautuneet, sillä tuossa äänessä, noissa sanoissa, oli
Voima, Ylösnousemusvoima! Inhimilliset huulet lausuivat nuo sanat, mutta puhuja
itse oli Kaikkivaltias Jumala, Luoja, joka oli ihmisen tehnytkin. Nyt ei
riittänyt mikään vähempi, sillä tarvittiin luomisihmettä jo mädäntyneen ruumiin
saattamiseksi ennalleen.
Tuo puusepän
Poika, väärinymmärretty, halveksittu, ei minään pidetty nuori mies, oi, Hän oli
itse Kaikkivaltias Jumala ihmishahmossa! Kerran olisi tuleva hetki, jolloin
kaikki kuolleet kuulisivat Hänen äänensä, mutta kuinka onnellinen Johannes
olikaan saadessansa kuulla Hänen äänensä jo nyt tässä elämässä, viimeisessä
ajassa, Herran tulemuksen ajassa! Kunpa hän vain olisi osannut arvostaa sitä
kylliksi kaiken ahdingon keskellä, saatanan enkelin rusikoidessa häntä! Hänelle
oli uskottu jotakin sellaista, että jos häntä ei olisi nöyryytetty asioilla,
joita hän ei itse ollut valinnut, jos toinen ei olisi vyöttänyt häntä, hän
olisi varmastikin ylpistynyt.
Johannes oli
koko elämänsä taistellut näitä nöyryyttäviä asioita vastaan. Hän oli kapinoinut
Jumalaa vastaan, pyytänyt tätä ottamaan pois nämä lihaa kurittavat asiat, mutta
Paavalin tavoin olivat nämä pyynnöt jääneet kuulematta. Mutta yhä uudelleen
hiljainen ääni hänen sisimmässänsä oli vakuuttanut: "Minun armossani on
sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa!"
(2. Kor. 12: 9). Ei, hän ei voinut ottaa mitään kunniaa itsellensä, sillä ilman
sitä jotakin, mikä häneen oli ilman häneltä kysymistä, häntä kuulematta,
laitettu, hän olisi mennyt maailman teitä jo vuosikymmeniä sitten. Ei, hänellä
ei ollut mitään ansiota, hän ei ollut itseänsä tiellä pitänyt, vaan häntä
olivat kannattaneet ja tukeneet näkymättömät käsivarret. Hän oli vain ansioton
palvelija, joka ei itsessänsä voinut mitään tehdä.
Kuinka Johannes
kaipasikaan sitä hetkeä, että tämä Kaikkivaltias ääni kuuluttaisi hajallaan
oleville Jumalan lapsille: "Tule ulos!" Tosin oli vuosikausia
kuulunut ääni tässä pimenevässä yössä: "Katso, Ylkä tulee, menkää Häntä
vastaan!", mutta nyt tarvittiin Jumalan itsensä asioihin puuttumista.
Johannes oli inhimillisesti tiensä päässä. Hän ei enää tiennyt mitä tehdä, mitä
sanoa. Vain yksin todellinen Pyhän Hengen voima saattoi tuoda muutoksen siihen
katastrofaaliseen tilanteeseen, joka vallitsi seurakunnan keskuudessa. Kuinka
hän kaipasikaan saada kohdata todellisia Jumalan lapsia, jotka olivat ottaneet
Sanan vastaan puhtaaseen sydämeen. Johannes ei ollut todellisuudessa yksin, sen
hän tiesi, mutta missä oli tuo jäännös, ne, jotka Jumala oli varannut itsellensä
tässä lopunajassa aivan niin kuin Eliankin aikana? "Minä olen jättänyt
itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea
Baalille." (Room. 11: 4).
Jumalan Sanan
lupauksen mukaisesti tässäkin ajassa oli oleva jäännös armon valinnan mukaan
(Room. 11: 5). Jälleen kerran tuo sana: armo! Todella, armoa oli kaikki, armoa,
sanoinkuvaamatonta armoa! Oi, kunpa pian tulisi se päivä, jolloin kaikki
todelliset uskovaiset ovat kuin yksi sydän ja yksi sielu, niin että koko
seurakunta huokaa yhdessä Hengen kanssa: "Tule, Herra Jeesus!"
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti