"Kelpo
vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi. Hänen miehensä
sydän häneen luottaa, eikä siltä mieheltä riistaa puutu. Hän tekee miehellensä
hyvää, ei pahaa, kaikkina elinpäivinänsä" (Snl. 31: 10-
12).
Oton seurakunnan
saarnaajan vaimo Ilse oli menettänyt kaiken malttinsa sinä keväänä koko perheen
ollessa retkellä lähiseudun vuolaana virtaavan joen rannalla. Niin kuin edellä
on kerrottu, viskeli hän kaikki retkivarusteet kosken kuohuihin, ja kun hänen
miehensä oli yrittänyt estää häntä heittämästä veteen myös todella kalliita
retkituoleja, oli Ilse tyrkännyt miehensä virtaan sellaisella voimalla, mitä ei
olisi odottanut hennosta naisesta lähtevän. Oli ikään kuin näkymätön voima
olisi suonut apunsa tähän julmaan tekoon, jonka seuraukset eivät tulleet
olemaan aivan vähäiset. Miehen pärskiessä vettä suustansa ja nenästänsä, oli
Ilse vetäissyt vihkisormuksen sormestansa ja paiskannut sen miehensä Reinholdin
päähän.
Kaikesta tästä
ei olisi kukaan tiennyt tarkemmin, ellei Ilse olisi ahdistuksessaan kaikkea
kertonut Erikalle. Saarnaajan uittaminen vaimon taholta oli jotakin niin
ennenkuulumatonta, ettei kukaan saanut tietää siitä mitään. Lapsia vannotettiin
vaikenemaan pitkän kotiarestin uhalla ja viikkorahat poistettaisiin ainakin
vuodeksi, jos he sanallakaan hiiskuisivat tästä kaikesta jollekin
ulkopuoliselle!
Niin kuin aina
uskovaisen elämässä, oli kuitenkin tälläkin kertaa Eräs, joka näki kaiken.
Lieneekö Hänen johdatustansa ollut se, että toinenkin perhe samalta kylältä oli
retkeilemässä joen mutkan takana. Lapsien ahmiessa eväitä olivat vanhemmat
nousseet huovaltansa mennäkseen pensaiden takaa katsomaan, mikä ihmeellinen
mekkala toisella rannalla oli käynnissä, sillä virran kuohuissa keikkui yhtä
sun toista sinne kuulumatonta, ja korviin kantautui kimakka naisen ääni, josta
ei yksittäisiä sanoja pystynyt erottamaan. Hahmot olivat tutun näköisiä ja
miehen koskeen syöksymistä säestävä avunhuuto "Ilse, mitä sinä oikein
teet!" vahvisti epäilykset todeksi. Kyllä, tässä nautti kevään aurinkoisen
päivän säteistä kylän vapaan seurakunnan perhe, joskin vain mies näytti olevan
kiinnostunut uimisesta!
Tämä tarkkaileva
perhe ei ollut uskovaisia, mutta siitä huolimatta tämä tultaisiin kertomaan
kaikille tutuille ja tuttujen tutuille! Läpimärkä saarnaaja oli mennä virran
mukana, mutta sai ennen seuraavaa voimakkaampaa koskea kiinni turvakaiteesta
joen mutkassa. Tämä joki oli niin vuolas, että sen rantoja oli pitkältä
matkalta vahvistettu betonireunoilla, ja koska niistä oli mahdoton saada
otetta, oli tietyin välimatkoin betoniin kiinnitetty kaiteita, joihin veden
varaan joutunut saattoi tarttua.
Reinhold oli
vuodesta toiseen useamman kerran vuodessa kokouksissa ylistänyt avioliittonsa
onnellisuutta ja oli nostattanut vaimonsa seisomaan, jotta jokainen voisi
osoittaa tälle suosiotansa. Jos heillä olisi riitoja, olisivat ne aina hänen,
saarnaajan, syytä, sillä niin suloinen ja hyvä vaimo oli tämä Ilse, josta
jokaisen seurakunnan vaimojen tulisi ottaa mallia!
Viime aikoina
Reinhold oli kuitenkin alkanut tuntea omantunnon pistoksia, sillä hän oli
selvästikin syyllistynyt ylisanoihin ja jonkin sellaisen kehumiseen, mikä ei
ollutkaan totta. Mitä jos kaikki naiset ottaisivatkin mallia siitä Ilsestä,
joka kotona hallitsi rautaisella otteella koko perheen elämää?
Reinhold oli
vuosien aikana käynyt useita keskusteluja veljien kanssa avioliittoasioista,
vaikka niistä ei julkisesti keskusteltukaan. Monena iltana oli veliporukalla
istuttu Oton puutarhassa ja puhuttu yhteisistä ongelmista. Kummallista kyllä,
lähes jokaisen veljen kertomukset olivat, siltä osin kuin totuutta rohjettiin
tuoda esiin, lähes samankaltaiset. Ei ollut harvoin niin, että yksi ja toinen
totesi kuulemansa olevan aivan kuin omasta elämästänsä. Paljastui se, että
vaimoilla oli hyvin suuressa määrin samanlaisia piirteitä, samanlaisia
suhtautumistapoja, jotka ikävä kyllä raskauttivat useimpien veljien avioelämää.
Reinholdilla ei
kuitenkaan ollut milloinkaan rohkeutta julkistaa ajatuksiansa puhujanlavalta,
ja niinpä hän sai tuntea kalvavaa tuskaansa ilman minkäänlaista helpotusta.
Juuri ennen nukkumaan menoa hän oli lukenut Sananlaskuista veljensä Daavidin
ajatuksia naisista. Ilsen kurkkiessa tämän olan ylitse oli hänen ollut pakko
nopeasti siirtyä psalmien puolelle, sillä hänen oli selvästi annettu tietää,
ettei ollut soveliasta hänen lukea niitä kohtia, jotka puhuivat naisista.
Kaiken sen aika oli jo kauan ollut ohitse, ja oli suorastaan lain vastaista
lukea jotakin sellaista kuin: "Minä ryhdyin sydämessäni oppimaan,
miettimään ja etsimään viisautta ja tutkistelun tuloksia, tullakseni tuntemaan
jumalattomuuden typeryydeksi ja tyhmyyden mielettömyydeksi. Ja minä löysin sen,
mikä on kuolemaa katkerampi: naisen, joka on verkko, jonka sydän on paula ja
jonka kädet ovat kahleet. Se, joka on otollinen Jumalan edessä, pelastuu
hänestä, mutta synnintekijä häneen takertuu. Katso, tämän minä olen löytänyt,
sanoi saarnaaja, pyrkiessäni asia asialta löytämään tutkistelun tulosta; mitä
sieluni on yhäti etsinyt, mutta mitä en ole löytänyt, on tämä: olen löytänyt
tuhannesta yhden miehen, mutta koko siitä luvusta en ole löytänyt yhtäkään
naista. Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset
suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia" (Saar. 7: 26- 30).
Reinholdin
seurakunnassa oli muutama aviopari, joilla ilmeisestikin meni hyvin, niin
hyvin, että saarnaajan sydäntä oikein vihlaisi sitä ajatellessa. Myöskin
lähikyliltä vieraili silloin tällöin kokouksissa aviopareja, joiden kasvoilta
loisti sellainen rauha ja keskinäinen rakkaus, ettei sitä voinut olla
huomaamatta. Jos kaikki olisivatkin olleet sellaisia kuin hän ja Ilse, ei
mitään vertailun kohdetta olisi ollutkaan, mutta nyt jonkin todellisen
näkeminen sai sydänalan kuristumaan kasaan.
Niissä pitkissä
veljien keskeisissä ajatuksenvaihtoilloissa, mihin Johanneskin oli
osallistunut, oli pyritty Daavidin tavoin löytämään tutkistelun kautta
jonkinlaista selitystä itse kunkin vaikeuksille. Mitä syntiä itse kukin oli
tehnyt, että siitä oli ollut seurauksena sellaiset vaikeudet kotona? Eivätkö he
olleetkaan otollisia Jumalan edessä, kun olivat joutuneet kohtaamaan sellaisia
vaikeuksia, joista ei näyttänyt olevan minkäänlaista ulospääsyä?
Otto vilkuili
silloin tällöin talolle päin, ettei vain ollut Erika huomaamatta tullut kotiin
ennen aikojaan sisarensa luota. Hartmut oli julkistanut kaikki hänen
vaikeutensa, joten hänellä ei ollut itse asiassa juuri mitään menetettävää.
Erikan viha oli laantunut sen verran ainakin, että Otto oli puoliväkisin viety
omaan vuoteeseensa rakkaan vaimonsa viereen, sillä Erika oli normaali nainen,
joka kaipasi miehensä läheisyyttä kaksiviikkoisen selibaatin jälkeen. Mutta
mikään ei tuntunut siitä huolimatta olevan ennallaan, sillä loukatun vaimon
tunteet hyppelehtivät tavattomasta mielihyvän tunteesta äkilliseen ja
pohjattomaan itsesääliin, joka pakotti Oton kerran toisensa jälkeen käymään
lävitse Hartmutin luoman helvetin.
Tässä olikin se
ehkä raskain piirre seurakunnan vaimoissa. He eivät tuntuneet sen paremmin
Jumalan avulla kuin omassa voimassaankaan olemaan kykeneviä antamaan todella
anteeksi ja unohtamaan. Monien itkettyjen öiden ja tuskaisten hetkien jälkeen
samat asiat palasivat yhä uudelleen ja uudelleen esiin ikään kuin ne vain olisi
peitetty kauniilla pöytäliinalla, jonka mielialojen vaihteluiden tuulenpuuskat
puhalsivat lattialle, niin että jälleen kerran puitiin samaa roskakasaa, jossa
ei ollut jäljellä yhtäkään puitavaksi kelpaavaa jyvästä. Otto oli sielunsa syvintäkin
sopukkaa myöten kyllästynyt tähän olemattoman puimiseen. Samoin Reinhold, vaikka
olikin voimaton tunnustamaan elämänsä todellisuutta.
Mistä Ilse
sitten oli menettänyt malttinsa kevätretkellä, jota niin kauan oli hartaasti
odotettu? Kaupungista saakka oli käyty etsimässä parhaat mahdolliset
retkituolit ja keittimet, jotka nyt makasivat jossakin kivenkolossa kosken
kuohuissa.
Ilse oli
miehensä vastustelusta huolimatta aina penkomassa jotakin tämän työhuoneessa.
Reinhold oli vuosien kokemuksen valossa tullut näkemään sen, että Ilsen kanssa
jaettu suru oli kaksin- tai kymmenkertainen suru. Seurakuntalaiset vuodattivat
hänen yllensä tavattoman määrän murhetta ja painetta, ja Ilse vaatimalla vaati
miestänsä kertomaan kaikesta hänelle. Jo rippisalaisuus esti saarnaajaa
avaamasta sydäntänsä liiaksi, mutta hän oli vain ihminen, vajavainen kuten
kaikki muutkin, ja kun hänen oma Delilansa päivästä toiseen ahdisti häntä
kertomaan asioitansa, ei hän lopulta malttanut olla keventämättä kuormaansa,
jonka toiset olivat hänen yllensä kaataneet. Simsonin tavoin hän joutui kokemaan
voimansa pakenevan hänestä, sillä Ilse piti kuulemansa sisällään päivän pari,
joskus viikkojakin, mutta sitten kaatoi ne kymmenkertaisena muutenkin
raskautetun miehensä ylle. Naisena hän ei ollut kykenevä asettamaan kuulemaansa
oikealle paikallensa, ja niinpä mielikuvitus loi kuuleman perusteella
kaikenlaisia mörköjä makuuhuoneen seinälle.
Reinhold oli
joutunut tietynlaisen paineen alle sisarten taholta, jotka joutuivat kokemaan
ainakin omasta mielestänsä kovia kotonansa. Muutamat kokouksissa käyneet, mutta
seurakuntaan liittymättömät naisihmiset olivat ottaneet avioeron, ja ainakin
Ilse oli kokevinaan, että nämä suhtautuivat liian ystävällisesti hänen
mieheensä. Hän ei voinut sietää sitä jos nämä soittivat Reinholdille. Hänen
miehensä kylläkin oli aina käyttäytynyt korrektisti eikä missään suhteessa
ollut edes silmillänsä harjoittanut jotakin sopimatonta. Mutta Ilse oli
sanoinkuvaamattoman mustasukkainen, ja koska seurakunnan saarnaajan vaimona ei
voinut osoittaa mitään tunteitansa kokouksissa kävijöitä kohtaan, joutui Reinhold
kokemaan kaiken Ilsen sisäisen tuskan nahoissansa.
Retkeä
edeltävänä päivänä Ilse oli ottanut miehensä työhuoneen avaimen, jonka tämä
luuli piilottaneensa sellaiseen paikkaan mistä kukaan ei sitä löytäisi, ja meni
jälleen kerran tutkailemaan tätä salaista pyhättöä. Istuuduttuaan lukemaan
pöydälle jäänyttä kirjettä hän huomasi kirjoitusalustan alla olevan jotakin.
Nostettuaan sitä hän löysi sieltä erään ennestään tuntemattoman sisaren
valokuvan. Tämä oli jotakin tavatonta! Miksi ei hänen miehensä ollut näyttänyt
sitä hänelle? Oliko tässä nyt jokin salainen suhde?
Ilse ei tajunnut
ollenkaan mitä teki, sillä tunkeutuessaan miehensä palvelustehtävän alueelle
tällaisella tavalla, hän astui ulos siitä armon ilmapiiristä, mikä suojaa
naista Jumalan Sanan rajojen sisällä. Eevan tavoin hän etsi tietoa jostakin
sellaisesta, mikä ei hänelle lainkaan kuulunut ja mitä hän ei ollut kykenevä
kantamaan. Hän ei tajunnut myöskään sitä, minkä vääryyden hän teki vaatiessaan
miestänsä kertomaan asioista, jotka olivat rippisalaisuuksia. Hän ei käsittänyt
syövänsä hyvän ja pahan tiedon puusta käärmeen houkuttelemana!
Johannes oli
vuosien varrella saanut useammaltakin ihmiseltä valokuvia, joita hän ei ollut
esitellyt kenellekään. Nyt Reinhold oli saanut jälleen yhden kuvan, jonka lähettämisessä
kyseinen henkilö ei ollut nähnyt mitään väärää. Tietoisena vaimonsa
mustasukkaisuudesta hän oli halunnut vain ohittaa koko asian työntämällä kuvan
piiloon. Hänen mieleensä ei ollut tullut mitään sopimatonta kuvan johdosta,
sillä hän oli naimisissa Ilsen kanssa. Ilse oli työntänyt kuvan takaisin
paikallensa, ja oli hillinnyt itsensä kosken rannalle asti. Mutta
mustasukkaisuuden paholainen, joka ei missään suhteessa ole uskovaisen kohdalla
merkityksetön, alkoi tehdä työtään tämän "kahdennenkymmenen vuosisadan
Eevan" sisimmässä. Mies salasi häneltä jotakin!
Eivät
minkäänlaiset miehen vakuuttelut saaneet Ilsen suoranaista raivoksi yltynyttä
tunnekuohua asettumaan. Ilse ei yksinkertaisesti halunnut uskoa miehensä
vilpittömyyteen, ja tämä oli juuri se, mihin sielunvihollinen pyrkikin. Koska
ei ollut luottamusta, uskoa elämäntoveriin, sai saatana vallan uskovaisessa
sisaressa, ja uskoen omassa sisimmässänsä punoutuneeseen valheeseen hän hylkäsi
totuuden ja antautui vihollisen valtaan.
Reinholdia
piestiin aiheetta, ilman minkäänlaista hänen omaa osuuttaan asiaan. Vyyhteen
sotkettiin nyt myöskin kaikki muut epäilykset ja vaimon mielestä
selvittämättömät asiat. Kiihko meni niin pitkälle, että retkeltä palattiin
ilman vaimon vihkisormusta!
"Kelpo
vaimon kuka löytää?... Hänen miehensä sydän häneen luottaa... Hän tekee
miehellensä hyvää, ei pahaa, kaikkina elinpäivinänsä." Miksi nyt niin
monen seurakuntalaisen vaimot näyttivät tekevän miehillensä ainoastaan pahaa?
Miksi eivät miehet voineet luottaa koko sydämestänsä vaimoihinsa? Koska vaimot
eivät luottaneet miehiinsä!
"Suunsa hän
avaa viisauden sanoihin, hänen kielellään on lempeä opetus" (Snl. 31: 26).
Ilse ei täyttänyt kosken rannalla tätä sanankohtaa, ja niinpä hänen kimakka
äänensä kantautui toisella rannalla olevan perheen korviin. Jo seuraavana
päivänä tapahtuma oli julkinen salaisuus kylän asukkaiden keskuudessa, sillä
tapahtuman todistajina olivat olleet kylän torilla vihanneksia myyvät mies ja
vaimo.
Tähän asti ei
oltu nähty mitään pahaa siinä, jos uskovaiset vaimot silloin tällöin huusivat
tai suorastaan karjuivat miehillensä. Oliko tämäkin yksi ajan merkeistä, ja
kuva ulkonaisen seurakunnan suhteesta Herraansa? Johannes ei ollut milloinkaan
voinut käsittää sitä, että naisten huutamiselle vain hymyiltiin ja sitä
pidettiin harmittomana. Tässä oli yksi asia, jossa sielujenvihollinen perkele
oli päästetty vapaasti tekemään tuhoaan seurakunnan keskuudessa, ja tuho oli
niin ilmeinen, että täytyi olla täysin sokea, jos sitä ei nähnyt!
Ei ollut se
Johannes tai Reinhold tai Otto tai kukaan muukaan inhimillinen olento, joka
olisi asian keksinyt ja tehnyt siitä opin. Itse Kaikkivaltias Jumala, ihmisen
Luoja ja Savenvalaja, oli jo Pyhien Kirjoitusten alussa sanonut: "Ei
ole ihmisen (miehen) hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on
hänelle sopiva" (1. Moos. 2:18). Sama Jumala sanoi myös: "...mutta
mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva." (3: 16).
Jumala Itse
odotti naisen olevan alamainen miehellensä, mutta tästä alamaisuudesta oli
tehty jotakin sellaista, miksi sitä ei ollenkaan ole tarkoitettu. Uuden
Testamentin todistus aiheesta on niin täydellinen, että voitaisiin jopa kysyä,
kuinka määrätyt ihmiset voivat kutsua itseänsä Herraan Jeesukseen Kristukseen
uskovaisiksi, kun sellaisella paatumuksella kieltävät selvän Jumalan Sanan
todistuksen! Nainen oli mennyt pois siltä paikalta, minne Jumala hänet oli
tarkoittanut. Osaltaan miehet olivat siihen syyllisiä, mutta suurimpana
syntipukkina voitiin pitää katolisen kirkon opetusta, joka omana äärilaitanaan
oli sotkenut selvän jumalallisen kuvan.
Niin Erika kuin
Ilse olivat omien mielikuviensa pohjalta kadottaneet luottamuksensa miehiinsä,
jotka eivät milloinkaan olleet uskottomia heille. Aivan niin kuin vihollinen
oli lähestynyt kuiskuttelujensa kanssa Eevaa silloin kuin tämän mies ei ollut
läsnä, aivan samoin olivat nämä naiset olleet avoimia itsensä käärmeen myrkylle
siitä ensimmäisestä hetkestä lähtien, kun olivat alkaneet epäillä miehiänsä ja
heidän uskottavuuttansa.
Erika pelkäsi
pohjattomasti todellista uskoutumista miehellensä, koska ei luottanut tähän.
Mitkä sitten olivat syyt tähän luottamuksen puutteeseen, se oli hämmästyttänyt
Erikaa tavattomasti, sillä niin usein oli Otto pannut hänet miettimään
elämäänsä ja asenteitansa, että hän oli mennyt hämilleen. "Kerro minulle
nyt kaikki se, mitä sinulla todella on minua vastaan, ja mitä minä olen tehnyt
sinulle todellista pahaa, mikä oikeuttaa sinun käytöksesi minua kohtaan."
Erika oli miettinyt ja miettinyt, ja oli itsekin joutunut toteamaan, ettei
muistaisi mitään todellista syytä. Hän oli kautta vuosien pitänyt Ottoa
syyllisenä kaikkiin heidän vastoinkäymisiinsä, mutta tiukan paikan tullen ei
hän pystynyt tuomaan esiin mitään konkreettista. Yhtäkään todellisuuteen
perustuvaa tapausta ei tullut mieleen, mutta siitä huolimatta hän joutui
toteamaan sisimmässään olevan epäluottamuksen miestänsä kohtaan, joka niin
monta kertaa oli suhtautunut häneen väärällä tavalla ja oli aiheuttanut niin
paljon tuskaa!
Kerran toisensa
jälkeen Otto selitti, miten asia todella oli tapahtunut, ja kuinka Erika itse
oli asian provosoinut esiin. Erika oli tehnyt itse ensin jotakin, mikä oli
saanut Oton suunniltaan. Eikö Erika muistanut, kuinka valheellinen hän oli
ollut vanhempiensa vierailujen aikana? Muutoin hän ei milloinkaan auttanut
miestänsä, mutta nyt hän vanhemmillensa valehteli auttavansa jatkuvasti Ottoa.
Eikö tämä ollut suorastaan saatanallista? Erika purskahti itkuun, eikä puhunut
asiasta enää mitään.
Tässä juuri oli
se, mikä tuhosi luottamusta ja perustuksia Jumalan seurakunnassa. Erika ei
ollut ainoa tällainen, vaan miehet olivat sallineet vaimojensa vuodesta
toiseen, heikompina astioina, antaa luonteidensa jyllätä. "Minä ja minun
sukuni olemme tällaisia, ja sillä selvä!", oli Erika huutanut miehellensä
vuodesta toiseen. Mutta minne oli joutunut Jumalan Sana, joka sanoi: "...vaan
muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto,
mikä hyvää ja otollista ja täydellistä..." (Room. 12: 2). Samoin
kirjoittaa Paavali Efesolaisille: "Mutta näin te ette ole oppineet
Kristusta tuntemaan, jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet,
niin kuin totuus on Jeesuksessa: ETTÄ TEIDÄN TULEE PANNA POIS VANHA IHMISENNE,
jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja
seuraten, JA UUDISTUA MIELENNE HENGELTÄ, JA PUKEA PÄÄLLENNE UUSI IHMINEN, JOKA
JUMALAN MUKAAN ON LUOTU TOTUUDEN VANHURSKAUTEEN JA PYHYYTEEN." (Ef. 4:
20- 24).
Millainen itse
kukin oli ennen uskoon tuloaan tai millaisia sukulaiset olivat, mitä tekemistä
sillä oli todellisen uskon kanssa? "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus,
ilo, rauha, PITKÄMIELISYYS, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, SÄVYISYYS,
ITSENSÄHILLITSEMINEN" (Gal. 5: 22). Missä olivat nämä Hengen hedelmät
tämän ajan seurakunnan keskuudessa? Eivätkö paremminkin lihan teot olleet ilmeisiä
tämän viimeisen ajan seurakunnan keskuudessa: "...vihamielisyys
...riita ...kateellisuus ...vihat ...kateus ja muut senkaltaiset."
(Gal. 5: 19- 20).
Ilse kävi
miehensä kanssa ostamassa uuden vihkisormuksen heti seuraavana päivänä. Kadulla
kulkiessaan ja nimenomaan torilla käydessään he ihmettelivät heitä seuraavia
katseita ja ilkikurisia ilmeitä. Jo illalla lapset koulusta tullessaan
kertoivat siitä, kuinka koulussa jokainen tiesi isän uimaretkestä ja jopa
padolle asti kulkeutuneista retkitavaroista.
Ilsen sydäntä
kuristi ja kasvot kadottivat värinsä. Lapsien vakuuttelua täytyi uskoa; he
eivät olleet puhuneet mitään, vaan Heidin ja Wernerin perhe oli nähnyt ja
kuullut kaiken. Seuraavina öinä ei saarnaajan perheessä nukuttu lainkaan, ja
Ilse hoippui väsymyksestä ja sisäisestä ahdistuksesta puutarhan ja keittiön
väliä. Hän ei yksinkertaisesti kehdannut mennä kadulle saati sitten kauppoihin.
Lapset saivat koulusta tullessansa hoitaa ostokset.
Reinhold koki
elämänsä kovimpia päiviä, sillä Ilse syytti tätä kaikesta tästä kärsimyksestä.
Reinhold yritti parhaansa mukaan selittää syyttömyyttänsä, mutta siitä ei ollut
mitään hyötyä. Kahden päivän kuluttua olisi seurakunnan kokous. Kuinka hän
voisi astua puhujanlavalle kaiken tämän jälkeen? Ilse tunsi tavatonta häpeää,
ja kyyneleet valuivat silmistä yötä päivää. Hän katui, katui sydänjuuriaan
myöten. Hän huusi Jumalan puoleen ja pyysi tämän apua ahdistukseensa. Mikä
olisi keino selvitä tästä häpeästä, joka kosketti koko seurakuntaa?
Lapset söivät
mitä kaapista löysivät, mutta Reinholdia alkoi suututtaa se, ettei vaimo tehnyt
edes ruokaa, vaikka lapset kaiken tarpeellisen kantoivat selkä vääränä
kaupasta. "Tee nyt edes ruokaa, sillä olen kyllästynyt voileipiin!"
Ilse oli siinä tilassa, ettei tätä olisi pitänyt sanoa. "Jeesus, Jeesus,
auta minua, kun minulla on tuollainen mies!" hän huusi kovalla äänellä.
Reinholdia kauhistutti tällainen rukous ja hän alkoi pelätä vaimonsa puolesta.
Ilse oli niin väärässä kuin joku voi olla, mutta siitä huolimatta jopa huusi
Jeesusta auttamaan häntä miestänsä vastaan!
Sunnuntaiaamuna
Reinhold heräsi vaimonsa ankaraan syleilyyn jo kello kuudelta. Ilse tunkeutui
saman peiton alle ja pari koki yhden elämänsä huumaavimmista hetkistä. Mistä
moinen mielenmuutos, mistä tällainen innostus? Ilse oli valvonut melkein koko
yön, kunnes juuri ennen kuutta hänelle oli oman kertomansa mukaan itse Herra
paljastanut, mitä tuli tehdä. Tänään hän olisi seurakunnan kokouksen yhteydessä
pyytävä anteeksi niin mieheltänsä kuin seurakunnaltakin. Heti miehensä saarnan
jälkeen!
Reinholdia
arvelutti melkoisesti koko asia, ja tuotuaan julki epäröintinsä vaimollensa
puhkesi Ilse jälleen vihan ja pettymyksen kyyneliin. Tämänkö verran hänen
miehensä luotti häneen? Mutta mies tunsi sisimmässänsä, ettei vaimo lainkaan
katunut ja tuntenut häpeää tekonsa johdosta, vaan ainoastaan siksi, että
asiasta oli tullut julkinen. Jo sormuksen ostaminen oli osoittanut, että Ilse
itse asiassa olisi ollut mieluummin ilman sormusta loppuelämänsä ajan, sillä
ilmapiiri kultasepänliikkeessä oli ollut sitä laatua. Mutta sormuksen
olemassaolo oli kunnia-asia, välttämätön paha!
Ilse oli aamulla
tuntenut tavatonta riemua ja iloa Herrassa saatuaan vastauksen pulmaansa, mutta
mitä tuo ilo todellisuudessa oli? Kun hän sitten kokouksessa nousi seisomaan
miehensä nyökätessä merkiksi, kohdistuivat kaikkien katseet tähän katuvaan
vaimoon, joka jo nyt työnsi kyyneleitä silmistänsä. Ilse käytti koko
puhujantaitonsa tuodessansa tapahtuneen esiin mahdollisimman kauniissa valossa,
ja kun hän sitten astui miehensä viereen ottaen tätä kainalosta kiinni, oli
Reinhold niin sekavissa tunteissa, ettei tiennyt mitä tehdä tai mitä sanoa.
Näinkö kaikki todella oli tapahtunut, näinkö asiat korjattiin Hänen
seurakunnassansa, Joka kaiken näkee, kaiken tietää? Ilse oli pyytänyt anteeksi
niin seurakunnalta kuin kainalossansa olevalta mieheltänsä, mutta mitä mieltä
oli Kaikkivaltias Tuomari, joka näkee sydämen salatuimmatkin asiat?
Samana iltana
särkyi kukkamaljakko, joka lensi Reinholdin perässä ovea päin tämän paetessa
vaimonsa suuttumusta. Miksi hän ei ollut ottanut kiinni vaimostansa, miksi hän
ei ollut kunnolla halannut häntä seurakunnan edessä, miksi hän ei ollut sanonut
mitään? Mitä seurakuntakin nyt ajatteli, kun mies oli seisonut vain tuppisuuna
ja istuutunut sitten paikallensa? Olihan toki melkein jokaisen seurakuntalaisen
silmänurkassa ollut kyyneleitä; olihan joku jopa nyyhkinyt ääneen tämän
tilanteen liikuttavuutta. Mutta mies olisi voinut käyttäytyä aivan toisin,
palauttaaksensa vaimonsa kunnian!
Reinhold ei sinä
yönä mennyt kotiinsa ollenkaan, vaan nukkui Oton toimiston sohvalla. Hän itki
ensimmäistä kertaa elämässänsä todella lohduttomasti. Miten oli kaikki tämä
mahdollista? Miten oli sielujenvihollinen päässyt sellaisella tavalla
ratsastamaan niin monen vaimon selässä? Asioihin täytyi tulla muutos, sillä
Kaikkivaltias Jumala oli yhä vielä sama Jumala, joka vaati rehellisyyttä ja
totuutta salatuimpaan asti!
Reinhold olisi
halunnut rakastaa vaimoansa ja pitää tätä kuin kukkaa kämmenellä, mutta aivan
järjettömät asiat olivat särkeneet heidän avioliittonsa sopusoinnun. Hän ei
ollut tehnyt mitään, hän ei ollut halunnut mitään tällaista, mutta siitä
huolimatta kaikki oli todella surkeasti. Illalla viimeksi olivat hänen
silmiinsä sattuneet sanat Sananlaskujen 12. luvusta: "Kelpo vaimo on
puolisonsa kruunu, mutta kunnoton on kuin mätä hänen luissansa."
Samassa yhteydessä hänen mieleensä tulivat toisetkin sanat: "Sävyisä
sydän on ruumiin elämä, mutta luulevaisuus on mätä luissa!" (Snl. 14:
30).
Luulevaisuus oli
todellakin johtanut siihen, että hän tunsi jokaisen luunsa olevan mädän
syötävänä. Paha olo oli niin kokonaisvaltainen, että häntä ei yksinkertaisesti
haluttanut enää elää. Häntä oli nyt vuosikaudet piesty mustasukkaisuuden ruoskalla,
vaikka hän itse ei ollut antanut siihen mitään aihetta. Oton puheista hän oli
käsittänyt sen, että niin Ilse kuin Erikakin olivat puolin ja toisin
lohduttaneet kärsiviä sydämiänsä.
Eräänä päivänä
Otto oli tapansa mukaan käynyt pitkällensä toimistonsa sohvalle ja pannut
päälle sisäpuhelimen kuullaksensa kun Erika tai lapset tulevat kotiin. Hän oli
nukahtanut ja heräsi siihen että kuului keskustelua. Hänen olisi tietysti
tullut sulkea puhelin, mutta jokin vietti hänessä voitti, niin että hän käänsi
vahvistimen kovemmalle ja kuunteli tukka pystyssä Erikan ja Ilsen
kahvinjuontikeskustelua.
Kieli on pieni
jäsen, ja mitä se saakaan aikaan yhdessä luulevaisen hengen kanssa? Peterin
"hautajaisten" olisi luullut tuovan edes jonkinlaista jumalanpelkoa
kielikellojen keskuuteen, mutta nyt Oton kuulema sai kylmät väreet kulkemaan
hänen selkäpiitänsä pitkin. Oliko tämä ääni todella hänen vaimonsa Erikan ääni?
Mistä tämä ääni oikein puhui? Mistä puhui Ilsen ääni? Otto ei milloinkaan voisi
kertoa kenellekään salakuuntelustansa, mutta hän tulisi olemaan järkyttynyt
pitkään. Miksi ylipäätänsä piti puhua niin paljon kaikista asioista, miksi
ylipäätänsä piti haluta kuunnella niin paljon? Eikö tuho jumalanlasten keskuudessa
ollut jo kylliksi suuri ilman enempiä keskusteluja ja asioiden pohtimisia?
Jälleen kerran oltiin kantamassa arkkua jonkun uskovaisen oven taakse uskoen
tämän olevan valmiin sinne pantavaksi!
Todellisuudessa
ei seurakunnan keskuudessa ollut tapahtunut käytännössä yhtään mitään
sellaista, mikä olisi oikeuttanut tai tehnyt aiheelliseksi kaiken tapahtuneen.
Kaikki oli kuin Peterin sormen haava, joka oli aikaansaanut sellaisen
huhumyllyn, että illalla koko seurakunta oli ollut arkun kanssa valmiina
hautaamaan elämänsä kunnossa olevan lihamestarin. Aivan samanlaista oli kaikki
se kielen kalkatus, joka oli suorastaan tuonut helvetin maan päälle.
Oton ja Erikan
elämässä ei todellisuudessa ollut mitään konkreettista, ei myöskään Reinholdin
ja Ilsen avioliitossa. Pahat kielet vain olivat tehneet työtänsä suurennellen
ja väännellen asioita. Mistä Erika sai mallin elämälleen, mistä Ilse? Toisista
uskovaisista, luulevaisuuteen taipuvista kielikelloista, jotka levittivät
helvetistä syntynyttä tulta sinne, missä Jumalan tulien olisi tullut palaa!
Vihollisen
henget käyttivät uskovaisen nimellä kulkevia siinä määrin, että joitakin täytyi
pitää suorastaan riivattuina, sillä valhe hallitsi heitä pelottavalla tavalla.
Johannes oli
aikoinaan yrittänyt Hartmutille oikaista tämän väärinkäsityksiä, mutta oli
todennut puhuvansa kuulemattomille korville. Hartmut oli kuullut sen, mitä oli
halunnut kuulla, eikä mikään voima voisi muuttaa hänen mielipiteitänsä, jotka
todellisuudessa olivat peräisin luulevaisuuden ruokkimasta helvetin tulesta.
Tätä tulta ruokkivat kaikki ne, jotka hän valitsi tuomaan julki mielipiteensä
asioista, joihin he olivat jäävejä sanomaan mitään.
Johannesta
kauhistutti koko asia laajuudessansa ja hänet valtasi pelko näiden ihmisten
puolesta. Nyt elettiin niin myöhäisessä hetkessä, ettei ollut enää mahdollista
elää itsepetoksessa. Nyt oli hetki ottaa vaarin siitä, mitä Herran Henki
laittoi Paavalin kirjoittamaan Efeson seurakunnalle: "Pankaa sen tähden
pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen
toisemme jäseniä. 'Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö'. Älkää antako auringon
laskea vihanne yli, ÄLKÄÄKÄ ANTAKO PERKELEELLE SIJAA!" (Ef. 4: 25-
27).
Jumalan Sanan
todistus on niin valtaava ja itsessään majesteettinen, että jokaisen todellisen
uskovaisen on nyt aika ottaa vaarin Sanasta, jos mielii olla mukana kokemassa
Jumalan suuret teot todellisen Seurakunnan keskuudessa. "Älkää saattako
murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi
lunastuksen päivään saakka. KAIKKI KATKERUUS JA KIIVASTUS JA VIHA JA HUUTO JA
HERJAUS, KAIKKI PAHUUS OLKOON KAUKANA TEISTÄ. Olkaa sensijaan toisianne kohtaan
ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niin kuin
Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut" (Ef. 4: 30- 32).
Johannes
suorastaan vapisi lukiessaan näitä sanoja. Kaiken katkeruuden ja kiivastuksen
ja vihan ja HUUDON, kaiken tällaisen tuli olla kaukana todellisista
uskovaisista. Kuitenkin nämä asiat olivat ajoittain lähes päivittäistä
kokemusta joissakin perheissä, koska niitä ei oikealla tavalla oltu osoitettu
synniksi seurakunnan keskuudessa.
Johannes ei
voinut käsittää niitä veljiä, jotka vuodesta toiseen sallivat tällaisen jatkua
perheissänsä vain "rauhan" säilyttämiseksi. Jotakin täytyi tapahtua,
tai monet uskovaisen nimellä kulkevat olisivat päätyvä turmioon!
Auringon ei
tullut laskea vihan ylle, mutta kuinka monen vuoden auringot olivatkaan
päivästä toiseen laskeneet joidenkin Jumalan Henkeä murehduttaneiden asioiden
ylle? Nämä asiat täytyi saada korjatuksi Jumalan Hengen avulla ennen kuin oli liian
myöhä!
Lydia oli usein
tuskaisena kertonut Johannekselle, kuinka hän ajoittain menetti malttinsa ja
huusi miehellensä. Johannes itsekin joutui tunnustamaan, että oli usein
menettänyt malttinsa, niin kuin Otto ja Reinholdkin. He kaikki olivat vajavaisia
ihmisiä, jotka toimivat ihmisen tavalla äärimmäisissä tilanteissa.
Lydian mies
vuodesta toiseen murjoi vaimoansa maan rakoon. Pahinta kaikessa oli se, että
hän lahjomalla sai lapset taaksensa ja teki kaikkensa vieroittaaksensa nämä
omasta äidistänsä. "Äiti on tyhmä, äiti ei ymmärrä näistä asioista yhtään
mitään! Jos äiti kieltää teitä tekemästä jotakin, niin tulkaa minun luokseni;
minä pidän huolen siitä, että saatte tehdä mitä haluatte!" Jos Lydia
ajoittain menetti itsehillintänsä, niin oliko se hänelle tuomioksi? Oliko
kysymys asiasta, jolle hänen itsensä olisi tullut voida tehdä jotakin?
Lydian perhe
asui vuoren rinteellä melkoisen jyrkän ja viettävän rinteen yläpuolella. Lydiaa
itseänsä pelotti ajaa autolla kapeaa ja huonokuntoista tietä alas kylälle. Hän
oli juuri yrittänyt puhua rasavillin poikansa kanssa ja sai vain kuulla sanat:
"Sinä olet tyhmä kuin saapas! Minä en tarvitse sinua ollenkaan, sillä isä
antaa minulle kaiken mitä minä tarvitsen! Sinun olisi parasta häipyä täältä
häiritsemästä meitä!" Lydia oli ollut kauhuissaan kuullessaan lapsensa
suusta jotakin tällaista, selvästikin isän aikaansaamaa puhetta. Nyt jokin meni
ylitse normaalin ihmisen sietorajan, ja niin Lydia tukisti poikaa toden teolla.
Miehen tullessa
kotiin riensi poika tämän luokse itkien surkeasti ja pidellen päätänsä. Nyt
Lydia sai kuulla kunniansa mieheltänsä, mutta ei jäänyt sanattomaksi hänkään.
"Miksi sinä huudat!" huusi mies, "enhän minäkään huuda!"
Kaikki mitä Lydia toi esiin oli huutamista, vaikka mies huusi kaksinkertaisella
voimalla. Vähitellen Lydiakin huusi ääni käheänä ja itkuisena. Tuomitsiko nyt
Jumalan Sana hänet huutamisesta?
Illalla ulkoa
kuului tavaton pärinä. Lydia meni parvekkeelle katsomaan ja kauhistui. Hänen
alaikäinen poikansa ajoi pitkin vuorenrinnettä nelipyöräisellä
maastomönkijällä, jonka hänen miehensä yhdessä pojan kanssa oli käynyt
hakemassa kaupungista juuri ennen liikkeiden sulkemisaikaa. Lydia huusi
kauhuissaan ja pyysi poikaa tulemaan pihalle. Isä nauroi ja yllytti poikaa
panemaan täyden kaasun päälle. Sinä iltana Lydia huusi toistamiseen
miehellensä. Perhe eli toimeentulon rajoilla, ja nyt mies oli ostanut velaksi
lähes kolmenkymmenen tuhannen markan ajopelin, jota pojalla ei edes ollut lupa
ajaa!
Kaikki
huutaminen ei siis ollut lainkaan samanlaista. Oli huutamista aiheetta,
luulevaisuudesta, mustasukkaisuudesta, vääristä odotuksista, mutta oli myöskin
huutamista, joka tuli todellisesta sydämen hädästä, tuskasta, alas
painamisesta. Lydia huusi, mutta vastuussa oli joku toinen. Isä osti
lapsellensa ajopelin, joka vaaransi tämän hengen, mutta siitä huolimatta oli
kuuro äidin tuskalle.
Kaikkinäkevä
silmä seuraa kaikkea tekemäämme, eivätkä tämän Tuomarin päätöksiin vaikuta
niinkään kaikki ne näkyvät asiat, joiden mukaan me ihmiset tuomitsemme ja
arvioitsemme. Tämä Oikeudenmukainen Tuomari kysyy myöskin, meistä ihmisistä
poiketen, miksi joku tekee sitä mitä tekee. Joka asettaa langetuskiven, ansan,
toiselle matkaajalle, joutuu vastuuseen teostansa ja siitäkin, mitä toinen
tekee.
Kaikki ne
henkilöt, joista olemme puhuneet, olisivat halunneet olla toisenlaisia, elää
toisenlaista elämää, mutta tietyt asiat tekivät sen mahdottomaksi. Otto ei
voinut olla sitä, mitä olisi voinut olla, jos Erika ei olisi elänyt sellaisen
luulevaisuuden ja mustasukkaisuuden vallassa. Sama pätee Reinholdiin ja Ilseen,
Johannekseen ja Mariaan.
Reinhold oli
vuosikausien ajan ottanut kaiken syyllisyyden yllensä huolimatta siitä, kuka
todellisuudessa oli syyllinen. Kukaan kuvaamistamme henkilöistä ei voinut pestä
käsiänsä syyttömyydessä, mutta Kaikkivaltias Jumala näki kuitenkin sen asian,
minkä Hän itse oli antanut kirjoittaa Iankaikkiseen Kirjaansa: Nainen oli
heikompi astia, joka oli alttiimpi vihollisen myrkylle. Miestä ei petetty
alussa, vaan nainen petettiin. Tuhannesta miehestä saattoi löytyä yksi
kunnollinen mies, mutta tuhannesta naisesta ei Sanan todistuksen mukaan
löytyisi yhtä kunnon naista.
Mies voi olla
äärimmäisen paha ja kunnoton, mutta useimmiten on kysymys siitä, että nainen,
joka omaa kaiken sen hyvän ja herkän, naisellisen, mikä naisesta todella tekee
naisen, ja mitä mies kaipaa, voi tehdä enemmän tuhoa kuin monta miestä missään
asiassa. Naisella ovat kaikki avaimet miehen vahingoittamiseen kaikin
mahdollisin ja kivuliaimmin tavoin, jos nainen vain näin ratkaisee. Miten näin
on? Jos todellinen avioliitto on kuva Kristuksen ja Seurakunnan välisestä
suhteesta, voidaan hyvin käsittää millainen asenne aidolla miehellä on vaimoonsa.
Olemme
todenneet, että luottamus puuttuu uskovaisista avioliitoista, ja siten puuttuu
mahdollisuus todelliseen alamaisuuteenkin. Jos ei luota, ei uskalla olla
alamainen. Jos mies todellakin on syyllinen tähän luottamuksen pulaan, on
miehen syytä tehdä pikimmiten parannus. Mutta jos luottamuspula perustuu
luulevaisuuteen vaimon taholta, on vaimon syytä mitä pikimmin rientää
Kristuksen luokse voidaksensa käsittää mikä hänen osansa on!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti