Kirjoitettuani
tätä kirjaa sen tämänhetkiseen vaiheeseen asti tunnen sydämelläni tarpeen tuoda
julki joitakin selvittäviä asioita.
Mistä tämä kirja
todellisuudessa alkaa ja mihin se loppuu, siitä en ole itsekään selvillä. Voin
vain koko sydämestäni vakuuttaa jokaiselle vilpittömälle lukijalle, ettei
mikään luku tai mikään vaihe kirjoittamastani ole tuottanut minulle
muistiinmerkitsemisvaiheessa pienintäkään päänvaivaa, sillä on ikään kuin joku
olisi koko ajan sanellut minulle tekstiä, jonka minä sitten vain saatoin
luettavaan muotoon.
Olen lukenut
jokaisen jakson tai luvun mahdollisesti kymmeniä kertoja itsekin ihmetellen
joitakin asioita, jotka vasta itse luettuani ovat tuoneet minulle valoa
kaikkeen siihen mitä on tapahtunut ja tapahtuu yhä edelleen.
Jumalallinen
rakkaus ja jo maallisen lain tuoma suoja henkilökohtaisissa asioissa estää
kirjoittamasta sellaisella tavalla, että tietyt henkilöt voitaisiin nimetä
oikeilla nimillänsä. Siksi on ollut suorastaan pakko tuoda kaikki esiin
sellaisella tavalla, että asiat puhuvat ilman että olisi orjallisesti kerrottu
tapahtumista ja ihmisistä elävän elämän mukaisesti. Juuri tässä onkin
tämänhetkisen hengellisen elämän pulma. Me olemme niin tottuneet tiettyihin
elämän kuvioihin, että monet eivät ole lainkaan panneet merkille näitä asioita.
Jopa aivan sellaiset seikat, jotka ovat johtamassa uskovaisia ihmisiä ulos
Jumalan armon suojan alta, ovat tottumuksen turruttavassa ilmapiirissä saaneet
jäädä särkemään sitä harmoniaa, minkä tulisi vallita todellisen seurakunnan
keskuudessa.
Yksi
kuvaavimmista ajatuksista ikään kuin otsikoksi kaikkien näiden lukujen ylle on
hiljattain kuulemani ilmaisu: "Kun teemme jonkin virheen kyllin usein,
ei se enää tunnukaan virheeltä!" Juuri näin on tapahtunut
seurakuntaelämänkin kohdalla. Mitkä sitten ovat kaikki ne tekijät, jotka tämän
ovat tehneet mahdolliseksi, ovat itse kunkin kohdalla erilaiset.
Kirjoittajalle
on aina ollut yksi kautta aikojen puhuttelevimmista sanankohdista Jes. 43: 18-
19: "Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, Minä
teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien
korpeen, virrat erämaahan." Joku saattaa hyvinkin voimakkaasti
arvostella sitä, että tällaisella tavalla tuon esiin asioita, jotka ovat
tapahtuneet jopa parikymmentä vuotta sitten. Enkö ole nyt uskoton tuolle
puhuttelevalle jakeelle, joka kehottaa unohtamaan kaiken ja olemaan
välittämättä menneistä?
Kautta näiden
vuosien olen pyrkinyt omassa elämässäni noudattamaan tätä sanankohtaa, mutta
nyt minut on ikään kuin pakotettu kirjoittamaan näistä asioista. Tämän kautta
olen päässyt itse helpottamaan sisimmässäni olevaa taakkaa, mutta uskon olevan
suuremman merkityksen sillä, että kaikki nämä asiat ovat olleet tähän päivään
asti raskauttavana kuormana koko seurakunnan yllä sen johdosta, että missään
elämän vaiheessa niistä ei oikealla tavalla ole tehty parannusta ja osoitettu todellista
Jumalan mielen mukaista murhetta.
Jotkin
kirjoitetut jaksot saattavat osua kipeästi joihinkin ihmisiin, mutta voidaanko
ajatella kirjoittajan tehtävän olevan yksin kokea kaikki kivulias ja
tuskallinen? Jokaiselle asioita tuntevalle on itsestään selvää, että nämä sivut
sisältävät suuren määrän hyvin henkilökohtaista kokemusta. Onko sitten väärin
uskoa näiden sivujen sanoman kautta vihdoinkin tulevan sen hetken, jolloin
menneet voidaan unohtaa ja niistä ei enää tarvitse välittää? Jumalamme halu on
tehdä uutta, ja olkoon nyt se hetki, jolloin se puhkeaa taimelle!
Yksi
kivuliaimmista asioista on ollut se, kuinka useammatkin ovat antaneet ymmärtää,
että olisi ollut oikein panna kaikki nämä asiat paperille ja sitten jättää
kirjoituspöydän laatikkoon. Pääasia olisi tavoitettu sillä, että
allekirjoittanut olisi saanut asiat sydämeltänsä, ja siten kaikki olisi
saavuttanut lepotilan. Näin olisi näiden ihmisten mielestä parempi, sillä nämä
tämän kirjan sisältämät asiat ovat niin satuttavia ja menneisyyden haavoja auki
kaivelevia.
Tunnustan
avoimesti sen, että pitkäksi ajaksi säikähdin itsekin kirjoittamaani ja tein
annettujen ohjeiden mukaan. Mutta päivä päivältä jouduin tuntemaan yhä
suurempaa syyllisyyttä Jumalani ja Herrani edessä. Elämäni lanka on yhtä hauras
kuin kenen tahansa toisenkin, ja en voisi mennä iankaikkisuuteen sellaisen
tietoisuuden kanssa, että sydäntäni polttavat asiat ja seurakunnan todellinen
hätä jäisivät lepäämään kirjoituspöytäni laatikkoon.
Minä olen
henkilökohtaisesti saanut kokea vertaansa vailla olevan ajojahdin,
ihmismetsästyksen, ruoskimisen ja ristiinnaulitsemisen; siihen asti, että
lukemattomia kertoja olisin mieluiten nukkunut pois tästä elämästä. Minut ja
elämäni ja palvelustehtäväni on tuhrittu sellaisella määrällä vihamielisyyttä
ja valhetta, väärinkäsitystä ja väärää tuomiota, että tuskin on olemassa
jotakin pahempaa ilman suoranaista tappamista. (Ehkä suoranainen tappaminen
olisi sittenkin ollut armollisempi vaihtoehto!?) Kaikesta huolimatta joudun
Jumalan armosta toteamaan, etten ole katkeroitunut, mutta olen sydänjuuriani
myöten murheellinen veljieni ja sisarteni tähden. Jumalan Sanan mukaisesti
minun osani on kaikesta huolimatta hyvä: "Autuaita olette te, kun
ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat
teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri
taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen
teitä" (Matt.5: 10- 11).
Tuskin on tarve
mainita jotakin omista heikkouksistani ja puutteistani, sillä ajoittain olen
tuskin jaksanut elää niiden taakan alla. Kuinka olisinkaan toivonut voivani
vastata enemmän ihmisten odotuksia, niin että olisin voinut paremmin palvella
iäisyysasioissa! Paavali joutui toteamaan, että hän on apostoleista halvin eikä
sen arvoinen, että häntä olisi apostoliksi kutsuttu, koska hän oli vainonnut
Jumalan seurakuntaa. Minä koen itseni halvimmaksi kaikista Jumalan
palvelijoista sen johdosta, että on ollut mahdollista sälyttää ylleni sellainen
määrä syyllisyyttä ja tuomiota. Sen johdosta, vaikkakin vääryydellä, ovat
monien sydämet sulkeutuneet kaikelle työlleni Jumalan Valtakunnassa.
Paavalin tavoin
voin kuitenkin veljieni ja sisarteni tähden sanoa: "Minä sanon totuuden
Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä
- että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni!" Olemme
ajautuneet Jumalan seurakuntana kestämättömään tilanteeseen, johon yhtenä
syyllisenä on se seikka, ettei milloinkaan tietyistä asioista ole tehty totista
parannusta Jumalan mielen mukaisessa murheessa!
Jos tässä
kirjoitettujen asioiden johdosta omattunnot tulevat tuomituiksi ja ihmisille
tulee murhetta, niin entä sitten? Eikö juuri siten anneta mahdollisuus jollekin
uudelle puhjeta taimelle? Jos joku saa häpeää tekemisiensä ja asenteidensa
johdosta jopa ihmisten edessä julkisesti, niin onko se yksinomaan jonkun
nimetyn ihmisen osa ja arpa? Paavalin tavoin en voi tuntea katumusta
kirjoittamani suhteen: "Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en
sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa
vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä - nyt iloitsen, en siitä, että tulitte
murheellisiksi, VAAN SIITÄ, ETTÄ MURHEENNE OLI TEILLE PARANNUKSEKSI; SILLÄ TE
TULITTE MURHEELLISIKSI JUMALAN MIELEN MUKAAN, ettei teillä olisi mitään
vahinkoa meistä. SILLÄ JUMALAN MIELEN MUKAINEN MURHE SAA AIKAAN PARANNUKSEN,
JOKA KOITUU PELASTUKSEKSI JA JOTA KUKAAN EI KADU; MUTTA MAAILMAN MURHE TUOTTAA
KUOLEMAN!" (2. Kor. 7: 8- 10).
Näin jälkeenpäin
ajatellen tähän liittyville asioille antaa eniten valoa se, mitä eräs veli
kertoi hänen ja vaimonsa välisistä asioiden selvittelyistä. Veli oli usein
väärässä, niin kuin jokaisen ihmisen ja avioliiton suhteen on, mutta vaimossa
oli yksi piirre, mikä suuremmassa tai pienemmässä määrin vallitsee melkein
jokaista uskovaistakin vaimoa. Hän ei mielellään kuullut ojentavia sanoja, ei
sen paremmin kauniisti kuin ei vähemmän kauniisti sanottuina. Joutuessaan
tuntemaan häviönsä eteen tuotujen totuuksien edessä, hän kiiruhti sänkyyn ja
veti peiton päänsä ylitse sanoen: "Puhu mitä puhut, mutta minä olen hiljaa
enkä sano sanaakaan!" Ja niin veli puhui tai ei puhunut, ja vaimo nukkui
eikä enää milloinkaan ottanut asiaa uudelleen esille!
Sama vaimo sanoi
usein tehtyään jotakin arvostelua herättävää: "Tästä ei sitten
puhuta!" Nämä asiat toistuivat lukemattomia kertoja vuosien aikana, ja
voin hyvin ymmärtää tuon veljen tunteet. Asiat jäivät siis todellisuudessa
täysin selvittämättä sen johdosta, ettei vaimo halunnut tai ollut kykenevä
asettumaan kasvokkain elämän todellisuuden kanssa. Tuo avioliitto ajautui
pakostakin eräänlaiseen epätodellisuuteen, mikä oli lähes kestämätön taakka
veljelle.
Juuri näin on
tapahtunut seurakunnallekin tässä ajassa. Mikään muu kuva ei voisi sitä
selvemmin tuoda esiin! Lukemattomat seurakunnan jäsenet ovat kautta vuosien
vetäneet tällaisen peiton korviensa ylitse ja sanoneet: "Puhu mitä puhut,
minä kuuntelen mutta en sano mitään!" Eivät he ole kuunnelleet sen
paremmin kuin tuon veljen vaimokaan! He makaavat unohduksen huovan alla! Onko
siis ihme, jos neitsyet nukkuvat peittojen alla tässä mitä vakavimmassa ajassa
juuri ennen Yljän tuloa!
Epämiellyttävät
asiat on haluttu unohtaa, painaa villaisella, vetää peitto niiden ylitse
hurskaassa uskomuksessa, että Kaikkinäkevä Silmä ei niitä näkisi, ja
Kaikkivaltias unohtaisi! Mutta Hän ei unohda, Häneltä ei ole salassa sellainen,
mitä Veri ei ole peittänyt! Kuinka Veri voisi peittää sellaiset asiat, mistä ei
ole tunnettu oikeaa häpeää ja Jumalan mielen mukaista murhetta? "Tästä ei
sitten puhuta!" ovat julistajatkin kuuluttaneet puhujanlavoilta omista ja
rakkaittensa asioista, mutta säälimättömästi ovat katoilta kuuluttaneet
kanssapalvelijoidensa ikävät asiat. Tällaisenko joukon ylle olisivat Jumalan
siunausten sateet lankeava?
Ihmiset ovat
tunteneet tietynlaista häpeää ja katumusta, mutta mitä he ovat hävenneet ja
mitä katuneet? Eikö tuota "parannuksentekoa" voitaisi kuvata sillä,
mitä erään veljen seurakunnan saarnaajan vaimo teki?
Sisar oli
käyttäytynyt todella sopimattomasti, ja perhe oli sopinut ettei asiasta
puhuttaisi kenellekään seurakuntalaiselle. Mutta tapauksen todistajana oli
ollut kaikesta huolimatta asianomaisille näkymättömissä olleita ihmisiä, jotka
olivat saattaneet asian julkisuuteen. Sisar joutui nyt kokemaan
ennennäkemätöntä häpeää hänen tekonsa tullessa ihmisten tietoisuuteen. Hänen
kasvonsa punastuivat ja sydänalassa oli paha olo. Niinpä hän seuraavan
seurakunnankokouksen aikana astui puhujanlavan eteen ja pyysi kaikilta anteeksi
käytöstänsä; myös mieheltänsä. Oli todella ollut sopimatonta se, mitä hän oli
miehellensä tehnyt! Hän tunnusti sen avoimesti, ja seurakunta kyyneleet
silmissä nyökytteli ja antoi anteeksi.
Sisar siis pyysi
anteeksi ja katui, mutta tarkkaavainen seuraaja voi seuraavien päivien tuoman
valon nojalla todeta, että sisar katui ja pyysi anteeksi vain siksi, että oli
paljastunut. Sisimmässänsä hän tunsi häpeää asian julkitulemisen tähden, mutta
ei itse tekemisensä tähden! Hän ei katunut sitä, mitä miehellensä oli tehnyt,
sillä hän olisi tehnyt sen uudelleen vastaavassa tilanteessa. Hän tunsi häpeää,
mutta ei tekonsa tähden, vaan paljastumisen tähden!
Kuinka
samanlaista onkaan ollut meidän keskuudessamme! Sen todistaa seurakunnan
nykyinen tila. On ollut murhetta, katumusta, häpeää, mutta vain tuon saarnaajan
vaimon tasolla! Todellinen Jumalan mielen mukainen murhe johtaa parannukseen,
asioiden korjaantumiseen. Alkuseurakunnan aikaan ihmisten saadessa piston
omalletunnollensa he kysyivät: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää
tekemän?" Eivät nämä ihmiset menneet kotiin paksujen peittojen alle
tai sanoneet: "Olemme tehneet sitä ja sitä, virheitä ja erehdyksiä
kaikenlaisia, mutta niistä ei sitten puhuta!" Nämä ihmiset käsittivät
tarvitsevansa jumalanpalvelijoita, joiden kautta he halusivat kuulla: Veli
hyvä, sinä olet Jumalan palvelija, sinulla on Jumalan viisaus, minä olen nyt
vaikeuksissa omien tekemisieni tähden, antakoon Herra sinulle oikeat sanat
kertoaksesi minulle mitä minun tulee tehdä!"
Ei ole siis
mikään ihme, että alkuseurakunnan veljiemme ja sisartemme keskuudessa oli yksi
sydän ja yksi sielu, sillä uskovaiset tekivät parannuksen, ja voivat päivä
päivältä kohdata matkakumppaninsa avoimin katsein. Kenenkään ei ollut tarve
vältellä toista saman tien matkaajaa, sillä asiat oli selvitetty. Kenenkään
mieleenkään ei tullut nostaa itseänsä esiin toisen kustannuksella, toista alas
painamalla.
Näiden asioiden
kirjoittamisella on vain hyvä tarkoitus ja päämäärä: saada ihmiset lopultakin
näkemään todellisuus ja hylkäämään kaikki mennyt, jotta uusi aika voisi koittaa
todellisten jumalanlasten keskuudessa.
Jonkun mielestä
näiden sivujen sisältämät kertomukset ovat liian teennäisiä ja keksittyjä,
kaukana todellisuudesta. Totuus on kuitenkin se, etteivät ne paperilla olevassa
muodossaan läheskään vastaa käytännössä tapahtuneen tuhoisaa vaikutusta, eikä
ole tarpeenkaan liiallisen haavoittamisen välttämiseksi. Mutta ne sisältävät
sellaisen määrän symboliikkaa ja todellisuuden esiin tuovia vertauskuvia, että
kirjoittaja itsekin on joutunut yhä uudelleen hämmästelemään sitä
täydellisyyttä, millä näiden kautta silmiemme eteen tuodaan elävä todellisuus.
Herramme käytti
paljon vertauskuvia puhuessaan asioista, joiden merkityksen tuli säilyä
salaisuutena tietyille ihmisryhmille. Toisaalta taas hengellisesti valaistuille
ihmisille nämä vertauskuvat toivat täydellisen ymmärryksen asioiden suhteen.
Jumalan tässä ajassa käyttämä suuri jumalanmies käytti puheissansa paljon
vertauskuvallisia kertomuksia halutessaan selventää sanomaansa. Miksi en minä
voisi tässä myöhäisessä hetkessä tehdä saman?
Haluan ottaa
esiin ainoastaan yhden esimerkin. Tuskin on kukaan tullut ajatelleeksi omien
asenteidensa ja tekojensa vakavuutta ja merkitystä saattaessansa Jumalan työn
väärään valoon julkisuuden edessä. Suuri häpeä on tullut sen ylle, minkä tässä
ajassa olisi tullut olla kuin pimeässä loistava lamppu kaikkien ihmisten
edessä. Ajattelemattomat ja taitamattomat ihmiset ovat antaneet
ulkopuolisille täysin väärän kuvan siitä, mitä Jumala tässä ajassa tekee, ja
mikä on todellisten uskovaisten seurakunnan tehtävä ja asema. Jos meidän
keskuudessamme todellakin kokousrakennuksen, Jumalan huoneen, remontoinnin
yhteydessä joku sisar olisi sukulaisinensa maalannut julkisivun peltisen
seinän, vastoin kaikkia ohjeita, toiseen tarkoitukseen määrätyllä vernissaa
sisältävällä puumaalilla, lisäksi väärän värisellä, olisi jokainen omannut niin
paljon käsityskykyä, että olisi voinut selvästi todeta: "Sisaren teon
johdosta koko seurakunta ja Jumalan työ joutuivat häpeän ja pilkan kohteeksi,
sillä julkisivun ulkopuolisille antama kuva ei lainkaan vastannut sitä
jumalallista vakavaa tehtävää, mikä täällä kokoontuneelle joukolle oli uskottu.
Sotkuinen, kirjava, hirvittävän ja samalla naurettavan näköinen julkisivu teki
lähes tyhjäksi kaiken sen, mitä Jumala näiden ihmisten kautta halusi tehdä ja
vaikuttaa. Ja kaikki yhden ihmisen itsepäisyyden, itsensä korostamisen tähden!"
Hengellisesti
täysin vastaavaa on tehty kaikkien näiden vuosien aikana, niin että tänään ei
juuri tiedä miten lähestyä ihmisiä, jotka niin suuresti ovat pettyneet näiden
väärien "tuhertelijoiden" toiminnan vuoksi. Nyt on tullut aika nähdä
sen ajan vakavuus, jossa me elämme. Nyt on tullut aika mennä itseensä ja pyytää
Herraa tutkimaan oma sydän ja sen aivoitukset. Olemmeko todella valmiit
kohtaamaan Herramme ja Ylkämme tässä tilassa?
On aika
seurakunnan todella tulla murheelliseksi kaiken tekemänsä johdosta. On aika
itkeä todellisia katumuksen kyyneleitä, tuntea todellista häpeää. On aika tulla
esiin peittojen alta ja kohdata todellisuus. Jumalan mielen mukainen murhe on
tuova mukanansa kyynelten jälkeen todellisen ilon Herrassa, sillä silloin
kaikki entinen on mennyttä: "Minä, Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi
itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista!" (Jes. 43: 25). Ja kun
Herra on pyyhkinyt kaiken pois, on niin kuin sitä ei olisi milloinkaan
tapahtunutkaan!
Älä kysy kuka on
Klaus tai kuka on mikäkin tämän kirjan henkilöistä. Jos joku asia puhuu
sinulle, olet se sinä. Jos kirjoitetun kautta pääset näkemään jonkun toisen
kanssamatkaajasi virheitä ja erehdyksiä, älä sinä tee sitä erehdystä että
tuomitsisit tämän! Itse olet syyllinen samoihin asioihin Hänen edessänsä, joka
tutkii kaikki sydämet ja niiden aivoitukset! Ole kiitollinen siitä Jumalan
armosta, että nyt voit nähdä asiat selvemmin. Ole sinä nyt viisaampi, ja
rukoile koko sydämestäsi veljesi ja sisaresi puolesta. Sinä et voi olla
täydellinen Herran edessä ilman veljeäsi tai sisartasi, sillä me muodostamme
yhden Ruumiin. Nyt jokaisen kanssamatkaajasi tulee olla sinulle rakas ja
kallis. Nyt on pienten alkujen päivä, jossa mitättömältäkin tuntuvat asiat
johtavat suuriin ja ansaitsemattomiin tuloksiin todellisten jumalanlasten keskuudessa!
Kuuntele sisimpäsi ääntä, kuuntele hiljaista kuiskausta, joka johtaa sinua
kohti Häntä, Joka tässä ajassa niin armollisesti ojentaa kättänsä jokaista
meitä kohti ja sanoo: "Katso, tässä Minä olen, sinun Jumalasi!"
Lakikaan ei ole
sitä, mitä lakihenkinen siitä ajattelee ja miten hän sen tuo esiin. Pitäkäämme
mielessämme näitä sivuja lukiessamme se, mitä Herramme sanoi lähes kaksi
tuhatta vuotta sitten: "Mutta minä sanon teille: tässä on se, joka on
pyhäkköä suurempi. Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon
enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä. SILLÄ IHMISEN POIKA ON SAPATIN
HERRA!" (Matt. 12: 6- 8).
Ihmisen Poika on
myös kaikkien muiden elämäämme liittyvien asioiden Herra ja ainoa Tuomari
kysymyksissä, joissa ihminen viedään kestämättömiltä tuntuviin tilanteisiin. "Sapatti
on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten!" (Mark. 2:
27).
Heinolassa
24.8.1992 Herran armosta se mikä on
Lähetyssaarnaaja
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti