Ihmisen elämässä
suurin petos on se, jos hän kuvittelee selviävänsä ilman Jumalaa, Luojaansa.
Toiseksi suurin petos on mennä naimisiin, luvata rakastaa toista elämänsä
loppuun asti, ja sitten perääntyä kesken avioliiton. Jumala on tarkoittanut
kahden ihmisen liiton elinikäiseksi, vaikka kaikki ei aina menekään odotusten
mukaisesti. Kaikkivaltias Ymmärrys on nähnyt jo ennalta sen mahdollisuuden,
että aviopuolisot eivät voi jatkaa yhdessä sen johdosta, että kumpikin on
asettanut elämällensä täysin erilaiset päämäärät. Jos toinen on uskovainen, ja
toinen ei ole halukas elämään hänen kanssansa, antaa Sana eroamisen mahdollisuuden.
"Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät,
mies, voitko pelastaa vaimosi?" (1. Kor. 7).
Jos ihmisillä on
täysin eriävät mielipiteet ja tavoitteen asettelut elämässänsä, johtaa se
sellaisiin ristiriitoihin, jotka jossakin vaiheessa yhteistä elämää
aikaansaavat "maanpäällisen helvetin", jossa kumpikaan ei kykene
elämään tyydyttävää elämää. On mahdotonta toteuttaa Sanan selvää kehotusta:
"Toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne!" Kunnioitus
perustuu toisen ihmisen arvostamiseen, hänen olemassaolonsa,
persoonallisuutensa, elämänsä näkemiseen jonakin sellaisena, mihin voidaan
katsoa ikään kuin ylöspäin. Mutta jos, ei niinkään ihmisten luonteet, vaan asenteet,
ovat täysin toisistaan poikkeavat, tulee usein mahdottomaksi arvostaa sitä,
minkä toinen mahdollisesti näkee tärkeimmäksi asiaksi elämässään.
Kunnioittamisen sijasta pääseekin valloilleen halveksiva, hylkäävä tunne, joka
ajan kuluessa saattaa johtaa ulkonaiseenkin väkivaltaan.
Niin kauan kuin
kaikki pysyy henkisellä, näkymättömällä tasolla, ei asian merkitystä osata
nähdä sellaisena kuin se todella on. Monelle onnistuu suoranaisesta
halveksinnasta huolimatta elämän jatkaminen tietynlaisten hurskaiden kulissien
takana, mutta ihmisluonteen heikkoudesta johtuen seuraa aina jonkinlainen
purkautumisen vaihe, jolloin kaikki tulee esiin näkyvällä, konkreettisella
tavalla. Ihmiset ovat tähän asti jotenkuten sietäneet toisiansa, mutta nyt on
tietty raja ylitetty, niin että sisäinen paine purkautuu ulos, joskus tuhoisallakin
tavalla. Juuri tästä syystä Sana jättää eron mahdollisuuden uskovaisen ja
uskosta osattoman välille.
"...jos
jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko..."
"...samoin
älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko"
Perinteinen
kristillisyys on tottunut lukemaan Raamattua aivan omalla tavallaan,
enimmäkseen kirjaimeen pitäytyen, toisaalta taas selittäen kaiken vallitsevan
oppisuuntauksen mukaisesti, joskus suurellakin tunteella ja herkkyydellä,
riippuen kulloisenkin ajan hengestä ja tottumuksesta. Jos tänä päivänä kysyisi
lähes keneltä tahansa, mitä nämä sanankohdat merkitsevät, saataisiin aina samansisältöinen
vastaus. Mahdollisesti jonkin äärimmäisliikkeen edustaja rajaisi uskon omaan
piiriinsä, mutta yleisesti ottaen katsottaisiin olevan kysymyksen Jeesukseen
uskomisesta. Ajatellen tämän hetken kristillisiä länsimaita ja niissä
vallitsevia uskomuksia, niin kuka voitaisiin enää luokitella tuohon kastiin:
"ei uskovainen"? Niinpä siis on saanut vallan käsitys, ettei
uskovaisuudessa ole mitään eroa, vaan ihmisten tulee pysyä yhdessä elämänsä loppuun
asti, kun ovat kerran sen toisillensa luvanneet, uskovaisia kun ovat!
Lähes kaikki
Johanneksen tuntemat piirit pitivät kiinni tästä ajatuksesta (Kirjoitettu
joskus 1990-1994!). Ero oli kauhistuttava, uskovaiselle sopimaton asia! Sitä
vastaan ei Johannes voinut väittää mitään, sillä sehän oli totta. Hän oli aivan
samaa mieltä tässä suhteessa. Mutta kuinka paljon kauhistuttavia asioita,
odottamattomia asioita tulikaan uskovaisen ylle ilman hänen omaa tahtoansa ja
tarkoitustansa! Kukaan todellinen uskovainen ei halunnut erota, ei mistään
hinnasta! Mutta tässä juuri onkin tämän kysymyksen ydin: uskovaisuutta on niin
monenlaista! On olemassa todellisia uskovaisia, on "uskovaisia", on
uskosta osattomia, jotka kaikesta huolimatta kulkevat uskovaisen nimen alla.
Koskivatko nyt Sanan vaatimukset ja lupaukset kaikkia näitä ryhmiä, vaiko vain jotakin
tai joitakin niistä?
Lydian mies oli
ollut Johanneksen hyvä ystävä aikanaan. Silloin oli Johannes katsonut tähän
ylöspäin, ikään kuin palvoen tätä esimerkillisenä uskovaisena, joka oli
kykenevä johtamaan häntäkin syvemmälle Sanan totuuksiin. Itse asiassa hän oli
oppinut tältä todella paljon, vaikkakin oli myöhäisemmässä vaiheessa todennut,
että hänet itsensä hyväksyttiin vain siitä syystä, että hän täytti
tietynlaisen paikkansa ihailijana, alamaisena, nostaen esiin toisen asemaa
"suurena hengellisenä johtajana". Johannes oli tuleva elämänsä
aikana toteamaan, että tämä oli enemmänkin "hengellisen elämän laki"
kuin jokin poikkeus siitä. Yli yhdeksäänkymmeneen prosenttiin hengellistä
elämää sisältyi se totuus, mistä Paavali kirjoittaa: "Heillä on intoa teidän
hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä
olisi intoa heidän hyväksensä." (Gal. 4: 17).
Tämä veli oli
siis uskovainen jokaista säiettänsä myöten, edustaen siinä hetkessä kaikkea
sitä hengellistä hyvää, mitä Johannes saattoi nähdä sen ajan valossa. Tässä
yhteydessä tulee jo erottaa se, mitä joku edustaa puheensa ja
opetuksensa kautta, ja se mitä hän elämänsä kautta todistaa. Juuri tästä
puhui meidän Herramme maanpäällisen vaelluksensa aikana: "Mooseksen
istuimella istuvat... sentähden kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja
pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta
eivät tee..." (Matt. 23). Kuinka moni todellakin rakasti ensimmäistä
sijaa ja etummaisia istuimia kokouspaikoilla ja mieltyi siihen, että häntä
tervehdittiin jonakin enempänä kuin kaikki muut (jakeet 6- 7)!
Todellinen
jumalanlapsi on kiitollinen jokaisesta toisesta kanssamatkaajasta, riippumatta
inhimillisistä heikkouksista ja puutteista; onhan jokainen niiden alainen, näkee
sitä sitten tai ei. Johannes oli kiitollinen tästäkin veljestä, mutta päästyään
hengellisessä kasvussaan eteenpäin, jäi tämä veli taka-alalle siitä
yksinkertaisesta syystä, että suvun vaikutus oli todella murskaavan voimakas;
mitä suku ei hyväksynyt hengellisellä alueella, se ei tullut kysymykseenkään!
Hengellisessä
elämässä ei ole niinkään vaarallista jälkeen jääminen kuin taaksepäin
astuminen. Itse kukin meistä on jossakin elämänsä vaiheessa joutunut toteamaan
oman heikkoutensa, ja ollut suorastaan pakotettu huomaamaan, että on jäänyt
jälkeen siitä, mitä hänen Herransa olisi häneltä odottanut. Näin on tietyssä
määrin oltava jokaisen kohdalla, että inhimillinen heikkous tulisi julki
jumalallisen Viisauden toteen näyttämiseksi: "Minä viheliäinen ihminen,
kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen
Kristuksen, meidän Herramme kautta!" (Room. 7).
Niin, Paavalikin
joutui toteamaan, ettei hänessä, hänen lihassansa, asunut mitään hyvää, ja hän
teki sitä pahaa, mitä ei tahtonut, mutta hänellä ei ollut voimaa hyvän
toteuttamiseen. Niinpä ihminen ajoittain saa kokea jääneensä jälkeen, mutta
tämän asian tullessa hänen tietoisuuteensa hän sitäkin suuremmalla innolla
pyrkii kuromaan umpeen toisten etumatkan; Jumalan armon avulla. Mutta mikä on
todella pahaa ja vaarallista on se, jos ei ainoastaan jää jälkeen, vaan alkaa
astella takaisin päin! "Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä
olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja" (Gal. 2:
18).
Lydian mies oli
hajottanut sillat takaansa, antaen jokaisen ymmärtää, että todellisen
uskovaisen tie vie ulos kaikista kirkkokunnista ja kirkoista. Mikään uskonto
tai kirkollisuus ei voisi sulkea sisäänsä uskovaisen suurta Jumalaa! Tällaisena
hän tuli Johanneksen seurakunnan keskuuteen ottaen vastaan kasteen Jeesuksen
Kristuksen nimeen. Miksi tämä veli todella tuli mukaan heidän joukkoonsa?
Näkikö hän todella jotakin jumalallista, todellista hengellistä kasvua, vai
tuliko hän vain siitä yhdestä syystä? Vastoin Johanneksen vakavaa varoitusta
hän vei vihille Lydia-sisaren, joka tuskin sillä hetkellä käsitti kuka hän itse
on. Niin, ei ollut Lydia-sisar ainoa, joka joskus elämänsä vaiheessa kärsi
henkisistä häiriöistä!
Nyt meni siis
naimisiin kaksi uskovaista ihmistä, jonkun arvion mukaan kaksi todella
uskovaista ihmistä. Heillä oli siis kaikki ajateltavissa olevat mahdollisuudet
hyvään ja rakkaudelliseen yhteiselämään Jumalan avulla, Jumalan armon varassa.
Vai oliko? Voisiko heillä olla mitään vaikeuksia, sillä olivathan kummatkin
uskovaisia? Vai olivatko? Ei kestänyt aikaakaan, kun henkisestä häiriöstänsä
tointunut sisar käsitti mihin oli joutunut. Hänet oli viety vihille tilassa,
jossa hän ei ollut oma itsensä, eli ei ollut täysissä sielun ja ruumiin
voimissa!
Useammatkin
psykologian tuntijat ovat sitä mieltä, että periaatteessa lähes jokaisella
ihmisellä on mahdollisuus tulla toimeen toisen ihmisen kanssa, jos vain on
halua siihen; kuitenkin tietyin edellytyksin. Miksi eivät siis nämäkin kaksi
voisi löytää mahdollisuuden mielekkäälle yhteiselämälle?
Mutta kaikki ei
ole aivan niin yksinkertaista kuin voitaisiin sinisilmäisesti ajatella.
Puhuessamme Lydiasta ja hänen miehestänsä, puhumme todellisuudessa ihmisistä,
jotka monessa suhteessa sopivat esimerkiksi niistä vaikeuksista, mitkä voivat
kohdata uskovaisiakin. Kuka tietää todellisuuden, kuka on oikeassa, kuka on
väärässä? Jumala yksin tietää sen, ja siksi voimmekin puhua ainoastaan siitä,
mitä voidaan päätellä kaikesta julkisuuteen kantautuvasta. Kuinka paljon
voidaan luottaa siihen, mitä Lydia kertoo, ja kuinka paljon siihen, mitä hänen
miehensä kertoo? Se ei ole nyt lainkaan tärkeätä, sillä emme tahdo tutkistella
asioita siltä tasolta. Vaikka mainitaankin nimi Lydia tai hänen miehensä, ei
enää puhuta heistä vaan yleensä uskovaisista perheistä. Kaikki voidaan ajatella
kääntäenkin, sillä usein tilanne on päinvastainen; nainen käyttäytyy niin kuin
esimerkkitapauksemme mies, mies niin kuin nainen.
Niin, Lydian
mies, jolle emme anna näissä kertomuksissa nimeä, tuli Johanneksen
uskovaispiiriin antaen ymmärtää, että hän on käsittänyt mistä tässä ajassa on
kysymys, ja jokainen aivan luonnostaan ajatteli, että nyt oli tullut uusi veli
tähän pieneen joukkoon. Vaikka tämä ei ollutkaan välittänyt silloisen
saarnaajan, Johanneksen, varoituksesta viedä vihille naista, joka oli selvässä
mielenhäiriössä, uskottiin kaiken siitä huolimatta korjautuvan Jumalan armosta.
Mutta pian saatiin huomata, ettei mies lainkaan osallistunut seurakunnan
kokouksiin, vaan jäi aina kotiin, ollen jopa vielä pahoillaan siitä, että vaimo
edelleenkin kävi jumalanpalveluksissa.
Seurakunnassa
alkoi toden teolla kuohua, kun sisaret ja jotkut veljetkin pääsivät tietämään,
että Lydia kärsi kovasti vasta hiljakkoin alkaneesta suhteestansa. Asiaa
pyrittiin vähättelemään parhaan mukaan, ja kaiken ajateltiin olevan
"naisten hömpötyksiä". Eihän uskovaisessa perheessä voinut kerta
kaikkiaan olla vaikeuksia! Yleensä sisaret pitivät toistensa puolta sellaisella
tavalla, että joskus Johannesta kauhistutti. Mutta nyt oli tämän sisaren
kohdalla erikoislaatuinen ja käsittämätön poikkeus. Jos veljet eivät yhtään
käsittäneet jollakin voivan olla niin vaikeata, eivät sisaret sitäkään vertaa
voineet hyväksyä Lydian huokailua ja esirukouspyyntöjä. Mikä nyt aiheutti
tällaisen poikkeuksen yleensä ottaen niin lujassa rintamassa? Yksi syy
luonnollisestikin oli se, että tämä sisar näytti koko sydämestänsä seisovan
Johanneksen palvelustehtävän rinnalla, ja yksinkertaisuudessansa, vaiko
rehellisyydessänsä, tämä toi julki ajatuksensa sellaisella selvyydellä, mihin kukaan
ei vielä ollut "syyllistynyt". Nyt elettiin aikaa, jolloin kaikki
tuli pitää tietynlaisen epävarmuuden ja epäilyksen alla, eihän voinut luottaa
keneenkään muuhun kuin omaan itseensä, tai omaan mieheensä ja vaimoonsa!
Mutta mikä
todella oli se seikka, etteivät sisaret nyt asettuneetkaan yhdessä rukoilemaan
ja pitämään tämän Lydia-sisaren puolta? Lydia ei ollut uskottava! Ei voinut
olla uskottava sisar, joka kärsi sellaisen miehen kanssa! Oli tosin tullut jo
kaikkien tietoisuuteen, että tämä mies oli alkanut ottaa askeleita taaksepäin,
tuoden selvästi julki katumuksensa sen suhteen, että oli käynyt kasteella
Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen. Myöskin tiesivät seurakuntalaiset, että
tämä mies antoi ymmärtää vaimonsa olevan "saatanasta", samoin kun sen
opetuksen, mitä tässä seurakunnassa harjoitettiin; ja itse seurakunnankin. Nämä
asiat tiedettiin, mutta uskottiin kuitenkin parasta tuosta veljestä. Ei,
Lydiassa täytyi olla jotakin vialla, kun ei tullut toimeen tällaisen veljen
kanssa! Kaikki todella rakastivat tätä veljeä, ja kummallista kyllä, eivät
aviomiehetkään tässä tapauksessa olleet yhtään mustasukkaisia vaimojansa
kohtaan, jotka niin ylistäen puhuivat tämän Lydian miehen komeudesta ja aivan
ihanasta lauluäänestä.
Niin, niin,
Lydian miestä ihailtiin tässä seurakunnassa, jossa uskottiin, niin kuin Raamattu
sanoo, kannesta kanteen! Alkuaikoina saatiin silloin tällöin kuulla
seurakunnassa tämän veljen laulua, joka sai kyyneleet tulemaan sisarien
silmiin; veljet kallistivat päätänsä liikutettuina. Tässä veljessä oli jotakin
karismaa, viehätystä, jonka uskottiin tulevan sisältäkin päin!
Lydia alkoi jo
vieraantua miehestänsä siinä määrin, että seurakuntalaisia tämä rupesi
vaivaamaan. Eihän sellainen sopinut sisarelle, joka oli naimisissa tällaisen
veljen kanssa! Etenkin kun seurakunnan veljet niin usein kävivät metsällä tämän
ystävällisesti esiintyvän miehen kanssa. Ja tässä kohden tultiin
konkreettisesti siihen, mitä Johannes ei saattanut käsittää tämän ajan
seurakunnassa. Lydiaa alettiin silminnähden vierastaa, kun taas hänen miehensä
jatkuvasti omasi paikan ”saatanasta olevien” seurakuntalaisten sydämissä. Ei
auttanut Lydian tuoda julki tunteitansa kenellekään veljelle eikä sisarelle,
muutamaa harvaa lukuun ottamatta. Häntä ei yksinkertaisesti uskottu, päinvastoin
häntä alettiin pitää syyllisenä koko avioliittotragediaan. Jos hän olisi
käyttäytynyt toisin, niin kuin todellisen uskovaisen sisaren ja vaimon tulee
käyttäytyä, niin mies olisi varmastikin ollut toisenlainen, sikäli kuin tätä
muuttumista olisi tarvittu. Eikö Lydia valittanut aivan turhia? Mieshän oli
kerrassaan ihastuttava jokaisen seurakuntalaisen silmissä!
Johannes
ihmetteli, ihmetteli, ihmetteli ihmettelemästä päästyään. Kun Lydia itkien ja
kyyneleitään pyyhkien kertoi elämästänsä ja kokemastansa tuskasta, ei hän
löytänyt vastakaikua. Klausin yhtenä seurakunnan johtavista veljistä olisi
tullut kantaa kuormaa kaikkien laumansa jäsenten kanssa, mutta hänellä oli
suoranainen vaikeus kaiken tämän keskellä: hän niin piti Lydian miehestä, tämän
kanssa metsästämisestä. Mutta entä hänen vastuunsa Herran tulen vaalijana,
seurakunnan kaitsijana? Hän uskoi koko sydämestänsä, että kaste Herran
Jeesuksen Kristuksen nimeen on ehdoton edellytys kuuliaiselle Herran
seuraamiselle. Muistipa Johannes Klausin saarnanneenkin tästä aiheesta.
"Joka ei ole kastettu Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen, ei ole
todellisuudessa ollenkaan kastettu, koska kastetta ei ole suoritettu Jumalan
Sanan mukaisesti! Tämä kaste velvoittaa sen vastaanottavan elämänsä loppuun
asti kunnioittamaan Jumalan Sanaa ja vaalimaan sitä sydämellänsä kalleimpana
aarteena. Joka kieltää kasteensa, heittäen Jeesuksen Kristuksen nimen yltänsä,
kieltää samalla Herransa, eikä kuulu todellisten jumalanlasten joukkoon."
Niin, Klaus oli
selvästi tuonut julki kantansa, johon koko seurakunta oli yhtynyt. Että nyt
tämä Lydian mies oli suorasanaisesti antanut ymmärtää katuvansa sitä, että
hänet tässä piirissä oli kastettu tuohon Nimeen, niin... niin... Tässä kohden
teki Klaus sen, mitä niin moni muukin seurakuntalainen tässä ajassa teki,
vastoin kaikkea järkeä ja hengellistä ymmärrystä. Hän lopetti ajatuksen kesken,
kieltäytyen ajattelemasta eteenpäin! Häntä ei tuo ajatus miellyttänyt
alkuunkaan, ja niinpä hän ohitti sen alkamalla ajattelemaan jotakin aivan
muuta, puhumaan jostakin aivan muusta. Hän tarvitsi metsälle mukavan kumppanin,
ja sitä oli Lydian mies! Kummallista kyllä, joskus hän itsekin hiljaisina
hetkinänsä ihmetteli sitä, että häntä ei yhtenä seurakunnan palavimmista
julistajista lainkaan vaivannut se, että Lydian mies niin selvästi toi julki
ajatuksensa: "Tämän joukon opetus on Saatanasta!"
Ulkonainen
määräsi seurakunnan keskuudessa niin paljon, että sydämen viisautta omaava ja
kaikkien kulissien lävitse näkevä sydän oli pysähtyä! Uskottiin enemmän sellaista,
joka jopa tuomitsi koko seurakunnan opetuksen, koska oli inhimillisesti niin
viehättävä, kuin todellisen sydämen uskon omaavaa vaimoa. Kuka voisi sen
käsittää?
Seurakunta alkoi
tämän tapauksen johdosta jakaantua erilaisiin leireihin, vaikka niistä aina oli
varoitettu. Joka puhui ystävällisesti Johanneksen kanssa, oli jo aikaisemminkin
katsottu eräänlaiseksi petturiksi seurakunnan keskuudessa, ja nyt kun Lydian
tiedettiin vierailevan tämän perheessä joidenkin muiden seurakuntalaisten
ohella, kohdistettiin kaikki se kaunaisuus ja tunteiden negatiivisuus, mitä
kaikesta huolimatta ei rohjettu tuoda esiin Johanneksen edessä, Lydiaan.
Nyt joku saattaa
sanoa, ettei tällaista ole olemassakaan. Seurakunnan keskuudessa ei voi
tapahtua sellaista, ei kerta kaikkiaan! Ja tässäkin oli yksi niistä piirteistä,
mitkä tekivät tämän ajan seurakunnan aivan erikoislaatuiseksi: ihmiset
sanoivat itse jotakin, ja uskoivat sen sitten! Ihmiset uskoivat sen, mitä he
olivat onnistuneet sopivalla painokkuudella sanomaan, piti se sitten yhtä Sanan
kanssa, tai ei. Luotettavin sana oli oma sana, ja siihen oli parasta pitäytyä,
oli se sitten käytännössä totta tai ei! Niinpä ei kyseessä olevia asioita
ollut olemassakaan, sellaista ei tapahtunutkaan, ja niin kaikki voivat jatkaa
hurskasta vaellustansa turvallisesti eteenpäin!
Suuri
jumalanmies oli sanonut, että aivan lopun ajalla koko maailma on oleva kuin
hullujenhuone. Voidaanko Johannesta osoittaa syyttävällä sormella, jos hän nyt
epäili aivan viimeisten päivien olevan käsillä, sillä ihmiset käyttäytyivät
todellakin kuin olisivat olleet ilman minkäänlaista järkevää ajattelua. Ei hän
nyt ajatellut niinkään tavallisia, uskosta välittämättömiä ihmisiä, vaan
uskovaisia. Tavalliset kyläläiset näyttivät vielä aivan käytännön psykologian
lakien mukaan käsittävän syyn ja seurauksen lain, mutta uskovaisten keskuudessa
vallitsi sellainen käsitysten ja ajatusten vapaus, ettei suorastaan missään
tuntunut olevan järkeä laisinkaan.
Kärsivä,
hyljeksitty ihminen oli siis tässä ajassa jätetty seurakunnan ulkopuolelle,
todelliseen yksinäisyyteen sanan varsinaisessa merkityksessä! Oliko siis
ihme, jos esimerkiksi Lydian ajatukset alkoivat kiertää ympyrää? Päivästä
toiseen hän etsi syytä itsestänsä, sillä hänethän oli syylliseksi julistettu
aivan yksimielisesti. Ihmisten silmiä ei ollut avannut edes se, että mies oli
liittynyt katoliseen kirkkoon toimien siellä erinäisten piirien vetäjänä. Niin,
olihan mies tosin hyvin suuressa määrin kääntynyt kulkemaan takaisinpäin,
rakennellen uudelleen siltoja tuohon Baabelin kirkkoon, mutta... mutta...
Harvempi sen rohkeni julki lausua, mutta jos joku ihminen tällaisella tavalla
kääntyy sitä vastaan, minkä on vuosikausia uskonut ja mistä on todistanut...
mikä voisi saada miehen tekemään sellaista? Niin, jos vaimo ei todella ole
vaimo miehellensä, kaikesta huolimatta kuuliainen ja alamainen, niin onko ihme
jos mies tekee vaikka mitä?
Niin kuin
useimmiten tapahtuu tällaisissa tapauksissa, käänsi yleisen hyväksynnän saanut
itselleen myönnetyllä vapaudella ja oikeutuksella lapset itsensä puolelle. Äiti
oli tyhmä, typerääkin typerämpi! Jos lapset isältä kuulemansa mukaisesti
kuuluttivat sen äidille päin naamaa, ei isä tarttunut vitsaan tai vyöhön, vaan
nauroi tyytyväisenä ja osoitti suosiotaan lapsille. Isän oikeudentaju hyväksyi
kaiken tämän, niin kuin senkin, että hän muutti kaiken äidin sanomisen joksikin
muuksi. Hän vapautti lapset kaikista niistä tehtävistä ja velvollisuuksista,
mitä äiti heille oli asettanut. "Teidän ei tarvitse välittää mitään siitä,
mitä äiti sanoo, tehkää vain se mitä minä sanon!" Seurakuntalaiset eivät
uskoneet tällaista tapahtuvan, eihän se ollut mahdollista. Olivathan he
itse niin sanoneet!
"...jos
mies ei usko... jos vaimo ei usko..." Jos Jumala oman viisautensa
mukaisesti oli tarkoittanut kaksi ihmistä elämään yhdessä, niin olivatko nämä
kaksi sidotut toisiinsa elämänsä loppuun (tai sen lopettamiseen) asti, vaikka
toinen tekisi mitä tahansa? Oliko mitään apua tällaiselle avioparille? Oliko
mitään toivoa? Ei ainakaan ihmisten mielestä, sillä jos Jumala soisikin
uskovaisen eroavan uskosta osattomasta, niin eivät toki uskovaiset halunneet
suoda sitä mahdollisuutta, sillä tulihan uskovaisen omalla vaelluksellaan
kääntää tottelemattoman sydän uskon puoleen. Ja nyt, kun molemmat olivat
uskovaisia, oman todistuksensa mukaisesti, niin ero ei tullut kysymykseenkään.
Jos Lydia lähtisi, olisi hän auttamattomasti huora, huora, huora...!
Jos seurakunta
oli jossakin erinomainen ja taitava, niin ainakin tuomion lausumisessa sen
ylle, jota se piti syyllisenä. Seurakunnan tehtävähän oli löytää syyllinen,
eikö vain? Seurakunnan tehtävähän oli pitää huoli puhtaan Jumalan Sanan
säilymisestä seurakunnan keskuudessa; eikö vain? Niin, seurakunta uskoi
vaalivansa Jumalan Sanan totuutta ja Jumalan rakkautta, mutta kukahan oikein oli
itse kunkin sydämen valtaistuimella esittämässä ajatuksiansa syyllisyydestä?
Jos useiden seurakuntalaisten ulkonaiseen olemukseen oli tullut jotakin synkkää,
niin mahtoikohan se olla jonkinlainen heijastus siitä tummasta hahmosta, joka
niin voimallisesti sai äänensä kuulumaan jumalankansan keskellä? Johannes ei
mitenkään, ei mistään hinnasta, voinut uskoa, että nyt kuuluva arvostelun ja
tuomion henki olisi ollut peräisin Valkeuden Herrasta!
Kaikki siis
olivat uskovaisia, kaikki lukivat Raamattua, kaikki puhuivat Jumalasta ja Hänen
lapseudestansa, ja ainakaan vapaissa piireissä ei kaihdettu eikä arasteltu
Herran Jeesuksen Kristuksen nimen käyttämistä. Mutta jos kaikki muutamaa
harvaa poikkeusta lukuun ottamatta olivat uskovaisia, tässä läntisessä kristillisessä
maailmassa, niin miksi eivät asiat olleet aivan toisin? Miksi ei Jumalan
rakkaus tullut julki jokapäiväisessä elämässä, sillä tulihan sen vallita
uskovaisten keskuudessa, jopa vihamiehiäkin kohtaan?
Johannes tunsi
suoranaisesti tekevänsä väkivaltaa yleiselle uskomukselle, mutta hän ei
todellakaan uskonut tällaiseen uskovaisuuteen. Kirjaimen mukaan saattoi kuka
tahansa olla uskovainen, mutta onko itse asiassa mitään merkitystä sillä, jos
joku pitää itseänsä uskovaisena, mutta ei kuitenkaan Jumala? Kuka Jumalan silmissä on uskovainen?
Mistä löydämme vastauksen tähän kysymykseen? Kuka olisi hyvä tuttava
paikkakunnan katolisen kirkon papin kanssa, niin että voisi kysyä tältä? Tai
kenellä olisi rohkeus mennä kysymään sitä reformoidun kirkon kirkkoherralta?
Tai voitaisiinko saada oikea vastaus naapuripaikkakunnan suurimman
helluntaiseurakunnan saarnaajalta? Kuka kertoisi luotettavalla tavalla, että
kuka todellisuudessa on Jumalan silmissä uskovainen?
Johannes tiesi,
että jokainen vastauksen antava eri kirkkokunnissa toisi julki tavallaan
samanlaisen, mutta kuitenkin toisistaan poikkeavan vastauksen. Jokainen
sanoisi, että Jumalaan uskova on uskovainen, mutta toki jokainen näistä
papeista tai saarnaajista antaisi ainakin kuin vihjaillen tietää, että
todellisimmat uskovaiset luonnollisestikin ovat heidän omassa seurakunnassansa,
totta kai!
Johannes tiesi
olevan vain yhden paikan, mistä saisi oikean vastauksen. Heidän omasta
seurakunnastansako? Kyllä, kyllä! Ainakin Klausin mukaan, Thomasin mukaan, ja
monen muunkin mukaan! Mutta tähänkään ei Johannes ollut tyytyväinen. Ei
todellakaan ole kuin yksi paikka, mistä saa tyydyttävän ja oikean vastauksen:
Jumalalta itseltään! Mutta kuka voisi nousta niin korkealle, että voisi
puhutella Jumalaa ja kysyä Häneltä? Ei, se ei todellakaan ollut tarpeen, sillä
Jumalan vastaus oli vielä tänäkin päivänä Hänen Pyhässä Sanassansa!
Lydia hylättiin
Jumalan lapsena, koska hän ei täyttänyt seurakunnan odotuksia.
Avioliittovaikeuksia ei ollut olemassakaan, kuten tiedämme jo: itse kukin oli
tämän asian ääneen lausunut, ja tämä toteamus oli niin helppo uskoa, koska se
oli tullut omasta suusta. Vaikka todellisuudessa oli kieltänyt kaiken sen, mikä
tälle ryhmälle oli tärkeintä kristityn vaelluksessa, sai tämä Lydian mies
säilyttää oman asemansa uskovaisten sydämissä, ihanan lauluäänensä ja ulkonaisen
viehätyksensä johdosta! Hän todisti uskostansa, johti nuorisokuoroa ja
varttuneempienkin kuoroa, joka lauloi sunnuntaimessuissa. Hän suuteli
seremonioiden mukaisesti pyhiä esineitä ja vierailevan piispan kättä tämän
lausuessa kiitoksensa aivan ihastuttavasta Mariaa ylistävästä kuorosta.
Johanneksen
sisimmässä alkoivat tätä ajatellessa soida Pyhän Kirjan sanat: "Sillä
ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä
ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen,
joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen
ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä,
vaan Jumalalta" (Room. 2: 28- 29). Aivan kuin samassa hengenvedossa
tulivat hänen mieleensä sanat: "Samoin uskokin, jos sillä ei ole
tekoja, on itsessään kuollut" (Jaak. 2: 17).
Tässä ajassa
ihmisiä tuntui kiinnostavan pääasiassa se, että he saivat nauttia toisten
uskovaisten hyväksymisestä. Ja tähän riittivät ulkonaiset asiat, ulkonainen,
hyvä vaellus ja näennäinen jumalanpalvelus. Mutta miksi oli Johanneksen
sisimmässä viimeisten vuosien aikana niin päällimmäisenä muutamien muiden
sanankohtien ohella soinut lakkaamatta ajatus: "Sydämen ihminen". Sana
sanoo Jaakob 3: 13: "Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän
joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden
sävyisyydessä."
Ihmiset olivat
yleensä ottaen mielestänsä viisaita ja ymmärtäväisiä, mutta varmastikin
väärällä tavalla. On kahdenlaista viisautta ja ymmärrystä, jotka jokaisen
tulisi erottaa toisistaan. Jaakobin kirjeen kohta kysyy kuka on viisas ja
ymmärtäväinen. Onko Herramme sitten väärässä, kun Hän Matt. 11 ylistää Isää
siitä, että Hän on salannut hengelliset asiat viisailta ja ymmärtäväisiltä?
Inhimilliselle mielelle tässä kohden on niin sanoina kuin käytännössäkin
ristiriita, ja juuri siitä johtuen ei käsitetä lainkaan, mistä todellisessa
hengellisessä elämässä on kysymys.
Johannes tuli
tätä ajatellessaan todella murheelliseksi, sillä oli niin harvoja, joilla oli
edes jonkinlainen käsitys siitä, mitä aitoon uskovaisen elämään todella kuului.
Vallitseva kristillisyys tuskin toi julki mitään siitä, mikä on Herran
todellinen ja täydellinen tahto. Ihmiset eivät kertakaikkisesti ymmärtäneet,
mitä käytännön uskonelämä piti sisällään, sillä Jumalan pelko ja kunnioitus
Häntä ja Hänen Sanaansa ja Hänen palvelijoitansa kohtaan näytti tyystin
kadonneen. Asioihin olisi tuleva muutos, totisesti, mutta tästä ajatuksesta ei
Johannes voinut iloita siten kuin olisi halunnut. Olisi tuleva, mahdollisesti
piankin se hetki, jolloin Jumalan pelko palaisi takaisin todellisten
uskovaisten keskuuteen, mutta millaisella tavalla! Ihminen ei opi mitenkään
muuten, kuin vain kovan kautta. Jos lopussa olisi oleva niin kuin alussakin,
niin olisi Ananiaan ja Safiiran kohtalo toistuva tämän viimeisimmänkin
seurakunnan keskuudessa!
Koska ihmisiltä
puuttui todellinen, sisäinen, Herran tuntemus ja pelko, eivät he olleet
viisaita Sanan mukaisesti, sillä Herran pelko on viisauden alku. Ihmiset
yrittivät ulkonaisesti olla jumalisia ja hurskaita, täyttää Jumalan tahdon
määrätyistä asioista kieltäytymisellä ja nuhteettomasti vaeltamalla. Mutta jos
kaikki ei tapahtunut sisäisen ihmisen muutoksen johdosta, vaan ennemminkin
ihmisille kelpaamisen tähden, tietynlaisen itsetyytyväisyyden saavuttamiseksi,
helvetin välttämiseksi, niin oliko siitä mitään hyötyä? Ihminen etsi kiitosta
ihmisiltä, mutta kuka todella etsi kiitosta Jumalalta? Tämän ajan todelliselle,
ylöstemmattavaksi tarkoitetulle uskovaiselle, oli esikuvana se, mitä Eenokille
tapahtui. Hän vaelsi Jumalan yhteydessä, eikä häntä sitten yhtäkkiä enää
ollutkaan, sillä Jumala oli ottanut hänet pois. (1. Moos. 5). Uusi Testamentti
antaa hänestä todistuksen: "Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä
kuolemaa, 'eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois'. Sillä
ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen
Jumalalle." (Hebr. 11: 5).
Oi millaista
Hengen puhetta kaikki tämä olikaan Johannekselle! "Saa kiitoksensa, ei
ihmisiltä, vaan Jumalalta!" Oi, mitä merkitystä on sillä, mitä ihmiset
sanovat ja ajattelevat, näkevät maallisessa vaeltajassa! Inhimillinen, väärä
mieli, on aina näkevä kaikkea negatiivista, ja moitteen sijaa on löytyvä
loppuun asti, vaikka ihminen tekisi kaikkensa vaeltaaksensa oikein Jumalan
edessä. Eenok, ylöstempaamisemme esikuva, sai jo ennen poisottamistaan
todistuksen siitä, että hän oli Jumalalle otollinen. Hänelle ei ollut tärkeätä
ihmisten mielen mukaan eläminen, eikä hän etsinyt ihmisten suosiota niin kuin
ei Paavalikaan, joka Galatalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa niin selvästi tuo
julki, ettei hänen julistamansa Evankeliumi ole ihmisten mukaista. Samaan Evankeliumin
julistukseen kuuluu myöskin avioliittoon sisältyvät asiat, joten nekään eivät
voi olla ihmisen mielen mukaisia, niin että tämä voisi oman mielisuosionsa
mukaan päättää mikä on oikein ja mikä väärin.
Ja juuri siihen,
että ihminen oman mielensä mukaisesti päätti raamatullisista asioista, oman
viisautensa ja ymmärryksensä mukaisesti, perustui kaikki se, mitä niin Johannes
kuin Ottokin saivat nähdä ja kokea. Sen sijaan että ihmiset olisivat
avioliitoissansa päätyneet rauhansatamaan ja suloiseen rinnakkaiseloon, olivat
he päätyneet hyvin suuressa määrin siihen, mistä puhuu Jaakob: "Kuka on
viisas ja ymmärtäväinen...? Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus
sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan. Tämä ei
ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista,
riivaajien viisautta. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on
epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno." (3).
"Sydämen
ihminen!" Mitä Herra haluaisi olevan uskovaisen ihmisen sydämessä? Ei toki
katkeraa kiivautta ja riitaisuutta! Kaikki tällainen on kauhistus Jumalalle ja
murehduttaa Hänen Henkensä, jos ei heti niin ennemmin tai myöhemmin. Siksi
vakava kehotus: "Älkää saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä...
Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon
kaukana teistä!" (Ef. 4).
Nainen on
heikompi astia Sanan todistuksen mukaisesti. Antaako se hänelle oikeuksia
tiettyjen sanankohtien tietoiseen ja jatkuvaan rikkomiseen? Jos Jumalan Sana
sanoo, että me voimme murehduttaa Hänen Pyhän Henkensä edellä mainituilla
asioilla, niin eikö meidän tulisi suhtautua mitä vakavimmin tähän varoitukseen:
"Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto jne. olkoon kaukana
teistä!" Siksikö, että on heikompi astia, nainen, sisar, niin usein
turvautuu ainoaan mielestänsä jäljellä olevaan keinoon: hän huutaa niin kovaa
ja niin paljon kuin jaksaa, eikä näe sitä yhtään pahaksi asiaksi. Hän ei näe,
mutta miten näkee Jumala? Mitä tekevät itse asiassa sisaret, kun puolustelevat
lajitoverinsa huutamista miehellensä? He eivät käsitä mitä tekevät, sen
paremmin kuin ei sekään, joka huutaa mielestänsä oikeutetusti.
Kaikkien näiden
asioiden siis, ei tulisi, vaan täytyy olla kaukana todellisesta uskovaisesta.
Sillä todellisen uskovaisen tulee, ei tulisi, olla mitä suloisin olento maan
päällä ja kaikkien ihmisten keskellä, ei ihmismielipiteen, vaan Jumalan Sanan
mukaisesti: "Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä,
hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on
Kristuksessa teille anteeksi antanut!" (Ef. 4: 32). Esimerkiksi
anteeksiantamukselle ei oteta ketään henkilöä, ei ketään uskonsankaria, vaan
Jumalan Sanan kehotus ottaa aina esikuvaksi itse Rakkauden Jumalan: "Sillä
jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen
Isänne myös antaa teille anteeksi, mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi,
niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
(Matt. 6).
Anteeksiantaminen
ei ole sama asia kuin jonkin kielteisen tai väärän asian hyväksyminen. Ihmisen
tulee antaa anteeksi kaikissa tilanteissa, mutta ei kuitenkaan julistaa väärää
oikeaksi. Tässä kohden on suuri vaikeus seurakunnan keskuudessa, ja etenkin
avioliitoissa. Se, että pyydetään anteeksi, ei tee vääryyttä
oikeudellisuudeksi! Anteeksiantaminen on yhtä kuin se, ettei lueta toiselle
hänen rikkomustansa erottavana tekijänä. Aviopuoliso voi antaa toiselle
anteeksi rajattomasti, Jumalallisessa rakkaudessa, mutta siitä huolimatta
rikkoneen osapuolen on mitä kohtalokkainta uskoa, että asia on selvä sillä
hetkellä, kun mies tai vaimo sanoo: "Minä annan anteeksi!" Ehkä juuri
tästä syystä on ajauduttu siihen tilaan, mihin seurakunta ja sen keskuudessa
olevat avioliitot ovat ajautuneet. Ihmiset, aviopuolisot, antavat anteeksi
toisilleen, mutta ikään kuin irrallaan Jumalasta. Olemmeko me täysin
unohtaneet, että avioliitto on esikuva Kristuksen ja Morsiamen välisestä
suhteesta? Rikkomus aviopuolisoa kohtaan on samalla rikkomus Jumalaa
kohtaan, ja anteeksipyynnön ja sovituksen tulee kohdistua aviopuolison lisäksi
myöskin Jumalaan! Mies on, Jumalan säätämyksen mukaisesti, vaimon pää,
täysin riippumatta siitä tunnustetaanko se vai ei!
Ei voida kyllin
usein toistaa sitä ajatusta, että rikkoessansa miestänsä vastaan, nainen aina
rikkoo Kristusta vastaan, myönnetään se tai ei. Todellinen rakkaus ja
todellinen yhteys niin seurakunnassa kuin avioliitossakin perustuvat sisäisen
ihmisen uudistumiseen, muuttumiseen, ei ulkonaiseen esiintymiseen, olkoon se
kuinka hurskaalta kalskahtavaa tahansa. Ihmisellä ei ole enää päätösvaltaa
itsensä suhteen, jos hän on päättänyt Jeesusta Kristusta seurata. Hän ei ole
enää vapaa, vaan niin kuin Paavalikin kirjoittaa: "Niin kehoitan siis
minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne
kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä
kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden
rauhan yhdyssiteellä..." (Ef. 4: 1- 3).
Edellä mainittu
sanankohta pätee yhtä hyvin avioliittoon kuin seurakuntaankin. Uskovaisten
avioelämässä ei voi olla todellista yhteyttä ilman tiettyjä sisäisiä
edellytyksiä. Tuskin on kukaan tullut ajatelleeksi, että Uudessa Testamentissa
esiintyy sana "sydän" tai "sydämellisyys" 185 kertaa.
Kaikki todellinen tapahtuu sydämessä, ei päässä. Todellinen viisaus ja
ymmärrys, joka tulee julki hyvässä vaelluksessa, perustuu sisäiseen ihmiseen,
joka saa kiitoksensa Jumalalta, ei ihmisiltä. Niin kauan kuin on katkeruutta ja
riitaisuutta, huutoa, ei ihmisen sydäntä vielä hallitse oikea herra. Jos
ihminen, mies tai vaimo, vuodesta toiseen sallii itsellensä oikeuden rikkoa
selvää Jumalan Sanaa kohtaan, puolustellen huutamistansa ja puolisonsa
haukkumista, valehtelee hän totuutta vastaan. Hänen ymmärryksensä asioiden
suhteen ei ole Sanan mukaista, Hengen mukaista, vaan maallista, riivaajien
viisautta. Mutta kuka todellisuudessa haluaa olla osallinen sellaisesta?
Miksi
avioliitoissa on niin paljon kiivautta ja riitaisuutta? Kuinka kauan me
rohkenemme valehdella totuutta vastaan? Kuinka kauan me voimme vihoitella niitä
sananpalvelijoita vastaan, jotka kertovat meille totuuden? Miksi tänäkin
päivänä vielä joudutaan Paavalin tavoin toteamaan: "Onko minusta siis
tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?"
(Gal. 4: 16).
Tietyssä määrin
jokaista ihmistä hallitsee inhimillisyys loppuun asti, niin kuin Paavali kuvaa
roomalaiskirjeen 7. luvussa. Mutta meidän tulee Hengellä kuolettaa lihan teot.
Jos sisar vuodesta toiseen joutuu toteamaan, että hän toistuvasti huutaa
miehelleen vihan hengessä, kiivaudessa, on hänen aivan turha vedota
inhimillisyyteen ja Jumalan anteeksiantamukseen. Samaa toki tekevät miehetkin.
Mutta jos näin on jatkuvasti jonkun ihmisen kohdalla, ei hän vielä ole todella
uudestisyntynyt oikealla tavalla, vaikka kuinka uskottelisi sitä itsellensä.
Hänen sydämensä valtaistuimella hallitsee vielä maallinen viisaus, ymmärrys,
joka sallii kaiken tällaisen. Mutta niin kuin luimme jo Pyhästä Sanasta, on
kaikki tämä peräisin riivaajista.
Todellisen
uudestisyntymisen kautta, sydämen ympärileikkaamisen kautta, sisäisen ihmisen
uudistumisen kautta, tulee ihmisen elämään niin sisäisesti kuin ulkonaisestikin
kaikki se, mitä Jumala häneltä odottaa ja suoranaisesti vaatii. Silloin voidaan
tällaisen ihmisen kohdalla nähdä jotakin aivan muuta kuin mitä ennen tätä
muutosta oli havaittavissa: "Mutta ylhäältä tuleva viisaus on
ensiksikin puhdas, sitten rauhaista, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja
hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele. Vanhurskauden hedelmä kylvetään
rauhassa rauhan tekijöille" (Jaak. 3: 17- 18).
"Ylhäältä
tuleva viisaus!" Ei ihmisen oma viisaus! Siksi siis Herramme saattoi
ylistää Taivaallista Isää sanoen, että nämä asiat on salattu viisailta ja
ymmärtäväisiltä, ja ilmoitettu lapsenmielisille, niille, jotka ovat valmiita
oppimaan, muuttumaan, ottamaan vastaan ylhäältä tulevan viisauden! Joka haluaa
korjata vanhurskauden hedelmää, hänen täytyy olla valmis rauhan tekemiseen!
Jumalan Sana ei
ole luvannut, vaikka niin yleisesti uskotellaankin, jotakin lepokotia tai rauhansatamaa
sen paremmin perheeseen kuin ei yksilönkään elämään. Vaikeuksia on kaikkialla,
sillä inhimillinen mieli on jatkuvassa sotatilassa Hengen kanssa. Siksi
Herramme joutui kertomaan meille totuuden: "Älkää luulko, että minä
olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan
miekan. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja
tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi
tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'." (Matt. 10: 34- 36). Nämä
Herramme sanat ovat suora lainaus Vanhasta Testamentista, Miikan kirjasta (7:
6). Edellisessä jakeessa sanotaan: "Älkää uskoko ystävää, älkää
luottako uskottuun; vaimolta, joka sylissäsi lepää, varo suusi ovet."
Erikoislaatuinen
on myöskin Herramme ilmaisu Luuk. 14: 26: "Joka tulee minun tyköni eikä
vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan,
vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Johannes joutui aivan pidättämään henkeään lukiessansa tämän ajatuksen. Hän ei
ollut koskaan aikaisemmin tullut ajatelleeksi tämän ilmaisun syvyyttä ja
todellista merkitystä. "Älkää uskoko ystävää... vaimolta, joka
sylissäsi lepää, varo suusi ovet... ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat
perhekuntalaisensa." Kuinka kiitollinen Johannes olikaan Hengen
ilmestyksestä, Hengen opetuksesta! Milloinkaan aikaisemmin hän ei ollut nähnyt
tätä asiayhteyttä, ja kuinka täydellisesti se olikaan sopusoinnussa koko Sanan
ja Sanoman kanssa!
Seurakunta oli
siis täydellisen väärässä ajatellessaan ja julistaessaan, ettei uskovaisten
avioliitoissa voinut olla vaikeuksia. Herra oli tullut tuomaan sisäisen rauhan
kaikille omillensa, jotka todella uskovat Häneen, mutta ulkonaisesti tämä
sisäinen rauha aikaansai miekan lailla ristiriitoja ja suoranaista sotaa, mutta
ei omalta puoleltansa, vaan vastapuoli oli syyllinen tähän sodanjulistukseen.
Ihmisen jäsenissä taisteli lihallisuus hengellisyyttä vastaan!
Tämä oli
todellakin aika, jossa sai varoa mitä puhui, myöskin kotona!
Rakkauden Herraa
Jeesusta Kristusta kohtaan tulee olla niin suuri, että rakkaus maallisia
omaisia kohtaan on kuin vihaa sen rinnalla. Kuinka väärä olikaan tämän ajan
arvojen asettelu kaiken tämän rinnalla! Olosuhteet ja laiminlyöty Sanan kehotus
ja nuhtelu olivat johtaneet siihen, että ihminen miellytti enemmän toisia
ihmisiä kuin Jumalaa. Mutta miten oli sen todistuksen suhteen, että ihminen on
Jumalalle otollinen?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti