"Kuulkaa
nyt, te, jotka sanotte: 'Tänään tai huomenna lähdemme siihen ja siihen
kaupunkiin ja viivymme siellä vuoden ja teemme kauppaa ja saamme voittoa', -
te, jotka ette tiedä, mitä huomenna tapahtuu; sillä mikä on teidän elämänne? Savu
te olette, joka hetkisen näkyy ja sitten haihtuu..." (Jaak. 4: 13-
14).
Siitä oli jo
jonkin aikaa kun Johannes oli huomannut, kuinka hyvältä tuntui pitää käsiään
juoksevan, viileän veden alla. Ei ollut oikeastaan väliä sillä oliko kesä vai
talvi; siitä ei ollut lainkaan kysymys. Ei ollut myöskään kysymys siitä,
etteikö hän jokaisen ihmisen tavoin olisi tiennyt sitä, että viileä vesi
virvoitti ja tuotti tietynlaista tyydytystä. Jokainen ihminenhän pesi kätensä
monta kertaa päivässä koko elämänsä ajan. Mutta aivan hätkähtäen ja kuin unesta
heräten oli Johannes tullut huomaamaan jotakin sellaista, mikä ensi alkuun
melkein sai jonkin hänessä tuhahtamaan väheksyvästi, mutta siitäkin huolimatta
hänen sisäinen äänensä puhui todella vakavaa kieltänsä.
Mitä erikoista
voisi olla niin normaalissa ja jokapäiväisessä asiassa kuin mitä käsienpesu on?
Niin, siinä itsessänsä ei todellakaan ollut mitään huomioimisen arvoista tai
jotakin sellaista, että siitä kannattaisi tehdä suurta numeroa, saati sitten
alkaa puhumaan siitä toisille ihmisille. Mutta eräänä päivänä huuhdellessaan
saippuaa pois käsistänsä Johannes koki yhden niistä tuokioista elämässänsä,
jolloin elämä ikään kuin pysähtyi hetkeksi. Hänen ajatuksensa harhailivat
normaalisti kaikissa mahdollisissa senhetkisissä tai tulevissa askareissa tai
toimissa, mutta nyt hänen koko mielenkiintonsa keskittyikin raikkaan veden alla
toisiaan hieroviin käsiin. Oli kuin hän ensimmäistä kertaa elämässänsä olisi
tehnyt näin, kokenut jotakin sellaista! Kuinka ihana tunne olikaan antaa käsien
viipyä tuon raikkaan nesteen hyväilyssä ja hieroa sitä käsiin!
Niin kuin jo on
mainittu, teki jokainen ihminen tämän saman asian ehkä kymmeniäkin kertoja
saman päivän aikana, mutta paniko kukaan merkille tekemäänsä, tai muistiko edes
tehneensä sitä? Kuinka moni kysyikään mielessään ruokapöytään istuutuessansa
tai jotakin puhtautta vaativaa askaretta alkaessansa, että pesikö hän jo
kätensä? Kuinka moni vilkaisikaan sormiansa tai haistoi niitä todetaksensa,
oliko hän todella käynyt kylpyhuoneessa tai keittiön pesualtaalla? Kysymys oli
pienestä, mitättömästä asiasta, joka kuitenkin toi julki mitä suurimman ja
merkityksettömältä tuntuvan asian, jota moni ei kuitenkaan ehkä milloinkaan
tullut ajatelleeksi, ellei häntä sitten pysäytetty Johanneksen tavoin.
Johannes hieroi
ja hieroi käsiänsä, kääntäen vesihanan vieläkin kovemmalle. Hän koki
tietynlaista, jonkun mielestä ehkä sairaalloista, mielihyvää, mutta ei niinkään
juoksevan veden, vaan jonkin aivan muun johdosta. Hänen sielunsa ja koko
olemuksensa lepäsi, pysähtyi, virvoittui. Todellakin, kuinka mieletöntä olikaan
koko hänen elämänsä jossakin suhteessa! Jokaisen ihmisen elämä! Mihin oli
jokaisella sellainen kiire, ettei ehtinyt nauttimaan edes hetkeä tällaisesta
asiasta, edes sellaista hetkeä, että varmasti tietäisi muutaman minuutin
kuluttua tehneensä sen, ilman tarkempaa asian pohtimista tai muistelemista!
Mihin ihmisellä oli sellainen kiire, miksi häneltä ei liiennyt edes muutamaa
kymmentä sekuntia tai edes yhtä minuuttia pysähtymiseen ja jonkin askareen
suorittamiseen? Tavallisesti hän suoritti koko käsienpesun sellaisella tavalla,
ettei edes pannut merkille avanneensa hanaa tai käyttäneensä saippuaa, saati
sitten kuivanneensa kätensä. Kaikki tapahtui niin vaistomaisesti ja sellaisella
vauhdilla, ettei koko toimenpide vienyt montaakaan sekuntia. Mutta minne
hänellä oli sellainen kiire, miksi kaikki tuli suorittaa sellaisella vauhdilla,
ettei todellisuudessa voinut olla lainkaan varma siitä, että kädet olivat
puhtaat?
Tuossa hetkessä
Johannes koki kuin ilmestyksen, kouriintuntuvan heräämisen elämän
todellisuuteen. Asia oli mitättömän tuntuinen, monen mielestä ehkä
naurettavakin, jos hän siitä kertoisi jollekin tuttavallensa. Käsien pesu! Hah,
hah, Johannes oli yhtä fanaattinen kuin kaikki muutkin uskovaiset! Mutta ei,
fanaattisena hän ei voinut pitää itseänsä missään muodossa! Uskovaisen ihmisen
elämän taivaankaari on täynnä ikään kuin pieniä, joskus aivan pienen pieniä
ikkunoita, reikiä, joista ajoittain kimpoaa kuin korkki päältä, niin että
pienen pieni valonsäde tunkeutuu esiin. Monelta nämä säteet jäävät kiireen
johdosta täysin huomioimatta, mutta joka suo hetken tämän mitättömältä tuntuvan
ihmeen tarkkailemiseen, on huomaava, että tuo aluksi niin vaatimaton valonsäde
hetki hetkeltä muuttuu kuin taivaalla loistavaksi auringoksi, kuitenkin vain
sillä edellytyksellä, että asianomainen suostuu jäämään paikalleen sitä
tarkkailemaan.
Nyt tämä
käsienpesu oli Johannekselle tuollainen pienen reiän avautuminen hänen
tietoisuutensa taivaalla. Hän ei ollut tullut kaikkina menneinä elämänsä
vuosina panneeksi merkille tämän yksinkertaisen toimenpiteen merkitystä tai
sitä hyvänolon tunnetta, mikä siihen sisältyi, ja kaikki vain siitä syystä,
että hänellä aina oli ollut liian kiire paneutuakseen siihen oikealla tavalla.
Mutta näin ei ollut ainoastaan tämän puhtauteen liittyvän asian suhteen, vaan
nyt ensimmäistä kertaa elämässänsä hän todella käsitti sen, että tämä pieni
asia oli esikuva koko hänen elämästänsä; kaikkien hänen tuntemiensa ihmisten
elämästä! Todellisuudessa hän samalla tavalla oli menettänyt valtavan paljon
koko elämänsä aikana, sillä rientäessään asettamiansa tavoitteita kohti hän oli
kulkenut lukemattomien pienten asioiden ohitse, jotka pienuudestaan ja sen
hetkisestä merkityksettömyyden tunteesta huolimatta olisivat tuoneet hänelle
valtavan määrän pieniä iloja. Nyt kiire oli riistänyt häneltä tavattoman määrän
jotakin sellaista, mikä olisi suonut hänelle voimaa ja päivittäistä iloa elämän
asioiden läpi kulkemiseen.
Vieraillessaan
erään vanhan uskovaisen sisaren luona, näki hän jälleen kerran tuon niin
puhuttelevan huoneentaulun, jossa vanhanaikaisella tekstillä luki: "Jumala
antoi ihmiselle ajan, mutta kiireestä Hän ei puhunut mitään!" Niin, tuohon
aikaan jo oli ihmisiä, jotka käsittivät Jumalan suoman ajan tärkeyden ja sen
lyhytaikaisuuden. Nyt tässä ajassa ihminen entistä suuremmalla vauhdilla ja
kiireellä riensi eteenpäin ja kohti tavoitteitansa, mutta mistä todella oli
kysymys? Mihin ihmisellä oli niin kiire, ettei hän ehtinyt lainkaan
ajattelemaan elämänsä langan haurautta ja kuoleman läheisyyttä?
Niin Klaus kuin
muutkin seurakunnan uskovaiset saarnamiehet olivat kautta aikojen lainanneet
Jaakobin kirjeen kohtaa, missä tämä puhuu ihmisen elämän lyhyydestä ja
epävarmuudesta. Mikään ei olisi sen varmempaa kuin kuolema! Tätä sanankohtaa
luettiin herätyskokouksissa nimenomaan uskosta osattomille ja heitä ajatellen,
kehottaen etsimään Jumalaa niin kauan kuin vielä on aikaa. Mutta nyt Johannes
oli todella raskautettu sydämeltänsä, sillä aivan ilmiselvästi tämä oli jotakin
sellaista, mikä niin saarnaajien kuin tavallistenkin uskovaisten olisi tullut
lukea itsellensä ja itseänsä ajatellen!
Uskovaiset tosin
ajattelivat olevansa aivan toisenlaisessa asemassa kuin ne henkilöt, joita
tässä kohdassa puhutellaan (Jaak. 4:15-), mutta eivätköhän he olleet kuitenkin
väärässä näin ajatellessansa, sillä heidät oli vallannut aivan samanlainen
kiire ja maallisten asioiden tavoittelu kuin uskosta osattomatkin ihmiset. He
tosin luottivat Jumalan apuun ja johdatukseen, tuonpuoleisen elämän
avautumiseen hurskaalle vaeltajalle, mutta mitä tarkoitti se, kun Sana puhui
valmistautumisesta Herran tulemukseen? Oliko kenelläkään aikaa
valmistautumiseen, tai käsitettiinkö tämä valmistautuminen aivan väärällä
tavalla?
Viime aikoina
Johannes oli todella joutunut pysähtymään kaiken kiireensä keskellä, ja
iloksensa hän saattoi todeta, ettei hänellä enää ollutkaan niin kiire. Siitä
huolimatta, ja ehkä juuri siitä johtuen, hän saattoi saada aikaan paljon
enemmän kuin niinä aikoina, kun hän hurjalla vauhdilla oli kiitänyt asiasta
toiseen. Vaikka Lutheria ei vapaissa suunnissa arvostettukaan niin korkealle
kuin kirkollisissa piireissä, täytyi Johanneksen yhä uudelleen ajatella
joitakin tämän ilmaisuja, jotka pitivät paikkansa tänäkin päivänä. Tämä mies
oli todella ollut aito jumalanmies omana aikanansa, ja hän oli nähnyt paljon
enemmän totuutta kuin monet tämän ajan mielestänsä valistetut ja viisaat.
Kuinka totta olikaan se, mitä hän sanoi: "Kun on hyvin rukoiltu, on työ
puoliksi tehty!"
Miksi ihmisten
vaivannäkö näytti usein niin turhalta ja ilmaan hosumiselta? Miksi ei Jumalan
Sanan lupausten mukaisesti siunaus ollutkaan heidän maallisen aherruksensa
yllä?
(Tämä kirjoitus
on aikoinaan jäänyt hiukan kesken, mutta lukija jatkakoon pohdiskelua tästä
eteenpäin!")
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti