Oli taas yksi
syyskesän sateisista päivistä. Lämpimät keskikesän hetket olivat ohitse
auttamattomasti. Pian olisi vuorenhuippujen lumipeite päivä päivältä ikään kuin
valuva alaspäin. Todellisuudessa se ei valunut minnekään, mutta sitä mukaa kuin
ilmat kylmenivät, säilyi satanut lumi alemmillakin rinteillä. Johannes tunsi
hienoista surua sisimmässänsä. Hän rakasti kesää, linnunlaulua, auringon
lämpöä. Mutta tällainen oli luonnon kiertokulku ja siihen täytyi tottua.
Kuitenkin pian olisi koittava iankaikkinen kesä, sillä Israel oli jo aikaa
ollut omassa maassansa, ja nyt kansakunnat kaikkialla puhkesivat lehteen,
ravistelivat orjuuden ikeen yltänsä. (Luuk. 21: 29- 33).
Johanneksella
oli halu eritä tästä maailmasta ja mennä Herran luokse. Mitä oli tällä
maailmalla tarjottavana hänelle? Pelkkää ahdistusta ja tuskaa, vaikeuksia
vaikeuksien perään. Tietysti hänellä oli huoli lapsistansa ja omaisistansa,
ystävistänsä. Mutta jälleen kerran hän tänään oli kuullut siitä, kuinka hänen
ystävinänsä pitämät ihmiset olivat paljastuneet pahanpuhujiksi. Nämä ihmiset
eivät todellisuudessa voineet edes tietää hänestä mitään, sillä heidän
kanssansa hän ei ollut puhunut mitään sellaista, minkä olisi voinut ajatella
terveen järjen mukaan lähtökohdaksi jollekin moitteelle; päinvastoin, ne hetket
jotka hän tiesi viettäneensä näiden ihmisten kanssa olivat tuntuneet olevan
siunaukseksi jokaiselle läsnä olleelle. Mutta nyt kaikki oli toisin!
Saatana seuloi
seurakuntaa sellaisella tavalla, mitä ei ollut tapahtunut milloinkaan
aikaisemmin. Seulontaa oli tapahtunut aina, mutta se, mikä asian nyt teki
vakavaksi, oli uskovaisten ihmisten korkea tietoisuus hengellisistä asioista.
Menneinä vuosina ja vuosikymmeninä ihmiset olivat tietämättänsä ja
käsittämättänsä olleet vihollisen välikappaleina, mutta nyt ei voinut millään
puolustella sitä, että hengellisesti valistetut ihmiset antautuivat
täysimittaiseen panettelukampanjaan. Nämä ihmiset eivät voineet olla tietämättä
mitä tekivät, mutta he eivät taatusti tienneet tekojensa ja asenteidensa
vakavuutta. He eivät ainoastaan huokailleet toisia jumalanlapsia vastaan, niin
kuin Jaakobin kirjeen 5. luvussa puhutaan, vaan vihassansa menivät niin
pitkälle, että joidenkin kohdalla tuomioiden lausuminen oli tuonut itsensä ylle
sen, mitä toiselle oli ajateltu. Tuomari seisoi ovella!
Mitä enemmän oli
puhuttu siitä, ettei tullut puhua pahaa kenestäkään, sitä enemmän jotkut
ihmiset yltyivät tässä paheessansa, joka saastutti koko ruumiin. Johannes oli
hetkittäin jopa aivan kauhuissaan. Eivätkö nämä ihmiset käsittäneet, että
kaikki tämä johti väistämättömästi siihen, että he olivat vaarassa jäädä
ulkopuolelle? He uskoivat olevansa sisällä seurakunnassa, uskovaisten
yhteydessä, mutta puheidensa johdosta he olivat lausuneet tuomion itsensä ylle.
He luulivat voivansa kävellä tulessa kärventymättä, mutta nyt he olivat palaa
itse sytyttämänsä tulen mukana.
"Katso,
kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää! Myös kieli on tuli, on
vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin,
sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä" (Jaak. 3: 5-
6). Siitä tulimäärästä päätellen, mikä paloi niin sanotun seurakunnan
keskuudessa, oli uskovaisen nimellä kulkevien joukossa monia sellaisia, joilla
oli suora yhteys helvettiin. Tämä tuntui kauhistuttavalta ajatukselta, mutta se
oli NÄIN SANOO HERRA, sillä niin on kirjoitettu.
Pahanpuhujat
olivat saastuneet pienen jäsenensä johdosta koko ruumiiltansa, ja vertauskuvan
mukaisesti koko seurakuntaruumis oli saastunut sellaisella tavalla, että
tarvittiin suurta Jumalan armoa asioiden korjaantumiseksi.
Yksi näistä
ensimmäisistä pahanpuhujista oli Isabel-sisar, joka jokaisessa kokouksessa
palavasti rukoili niin ymmärryksellä kuin kielilläkin, ja saarnan aikana
äänekkäästi huusi aamenensa ja hallelujansa. Aina edessäpäin hän oli
ystävällinen ja vakuutti, ettei hän kenellekään ole puhunut mitään pahaa
kenestäkään. Mutta miksi tällainen vakuuttelu oli tarpeen? Mitä oli tällaisen
ihmisen sydämessä? Mitä oli vilpittömyys ja rehellisyys, jos elämä oli niin
suuressa ristiriidassa tunnustuksen ja todistuksen kanssa?
Isabel oli ollut
mukana toiminnassa jo pidemmän aikaa. Mutta jatkuvasti oli vaikeuksia
yhteistyön kannalta, sillä tällä sisarella oli yksi suuri vaikeus, mikä tuhosi
suureksi osaksi kaikki hyvät aikomukset. Hänen oli mahdotonta ottaa vastaan
ohjeita, neuvoja. Kaiken hän halusi tehdä oman päänsä mukaisesti. Ei hän toki
ollut ainoa tällainen, mutta ehkä voimakastahtoisin tällä alueella!
Kun seurakunta
oli ostanut entisen varastohuoneen kokouspaikaksensa, oli edessä tavaton
siivous- ja remontointiurakka, johon koko joukko osallistui suuremmin
valittelematta menetettyä vapaa-aikaa. Tässä vapaaehtoisessa talkoossa Isabel
oli yksi ensimmäisistä ja näkyvimmistä ahkeroitsijoista. Mutta Johannekselle
tämä into tuotti mitä suurinta murhetta ja ahdistusta. Jumalan Sana sanoo, että
"Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja kiirehtivän jalka astuu
harhaan" (Snl. 19: 2).
Johannes oli
vastuussa rakennustöistä niin ihmisten kuin Herransakin edessä, ja johtajana
hänen oli pidettävä huoli siitä, että nimenomaan Jumalan huonetta laitettaessa
tuli vallita jumalallisen järjestyksen.
Eräänä iltana
oli pieni joukko lupautunut maalaamaan rakennuksen julkisivun. Koska tilat
ennen olivat olleet varastona, olivat ulkoseinät kulmikaskuvioista aaltopeltiä.
Entinen maali oli pahasti rapissut pois, ja kun viime päivinä oli ollut liian
viileätä ja sateista, tuli nyt käyttää hyväksi tämä aurinkoinen ja lämmin
päivä.
Mitä lie
tapahtunut eri hurskaiden kotona tai työelämässä, kuitenkin oli lopputulos se,
että paikalle saapui työpäivän päätyttyä ainoastaan Isabel kahden poikansa ja
sisarensa kanssa, sekä vajaaälyinen Harald-veli. Johannes oli jo edellisenä
iltana asettanut seinän viereen edullisesti hankitut peltimaalipöntöt, ja
kaikkien läsnä ollessa tarkoin selittänyt miten purkit avataan, ja miten
maalaus suoritetaan. Pensselit ja telat olivat kauniissa rivissä
pahvilaatikossa. Kaikkein selvintä olisi ollut suorittaa maalaus ruiskulla,
mutta oli tekijöitä jotka puhuivat sitä vastaan. Eihän nyt ollut pulaa
työntekijöistä, ja nykyiset maalit tasaantuivat erinomaisesti pensselinkin
jäljiltä.
Missä lie
harhailleet Isabelin ajatukset edellisenä iltana, sillä nyt hän ei tiennyt
miten purkit olisi saatu auki. Asiaa tuskailtiin pitkään, ja koska aika oli
rahaa, oli jotakin tehtävä. Voiko kukaan käsittää tämän hurskaan naisen
ajatuksia ja tekoja, sitä oli Johannes ja joku muukin miettivä loppuelämänsä
ajan. Käsittämättömät olivat joidenkin ihmisten tiet!
Isabel halusi
miellyttää Herraa ja olla ahkerasti mukana yhteisessä hankkeessa. Mutta nyt
purkit eivät auenneet, ja sen täytyi olla vihollisen juoni uskovaisia vastaan,
sillä ellei seinää maalattu nyt, se saattoi jäädä maalaamattomaksi koko
talveksi. Hänelle oli annettu tehtäväksi maalata seinä niillä maaleilla, jotka
sen vieressä olivat, mutta hän käski lapsiansa kiertämään ympäri
rakennustyömaalla, jotta nämä etsisivät mahdollisia muita purkkeja!
Varastorakennuksen
siipiosa oli puurakenteinen, ja tätä varten oli ostettu samanlaista maalia kuin
siinä oli ollut ennenkin, öljypohjaista puumaalia. Jokaisen purkin päälle oli
Johannes kirjoittanut tussilla suurin kirjaimin: "Puumaali!
Siipirakennus!"
"Äiti,
äiti, me löysimme monta hyvää maalipurkkia autotallista!" Isabel riensi
poikiensa perässä autotalliin ja totisesti, siinä oli maalia! Ja näiden
purkkien avaamisen hän ymmärsi, sillä olihan hänen miehellänsäkin ollut
tällaista maalia kun piharakennus oli maalattu. Purkit lastattiin kerralla
kottikärryille, ja kun lapset välttämättä halusivat työntää niitä, lähti sisar
kävelemään tuhdisti edellä työmaallensa. Mutta kuinka tällaiset keskenkasvuiset
pikkumiehet olisivat selvinneet urakastansa ilman kommelluksia! Pihalle oli
jäänyt kaikenlaisia laudanpätkiä, ja yhteen tällaiseen osui kärrynpyörä sillä
seurauksella, että kaikki maalipöntöt kaatuivat asfaltille. Tämä ei ollut
mitään, mutta toinen pojista jäi kärryn aisan väliin ja alkoi parkua surkeasti.
Kauhistunut äiti
riensi paikalle auttamaan hädässä olevaa poikaansa. Lapsi oli ensimmäisellä
sijalla hänen mielessänsä, eikä hän suonut pisaraakaan huomiostansa yhdelle
purkeista, jonka kansi oli osittain avautunut. Vasta kun koko sisältö oli
valunut pihalle, havahtui tämä maalinhajuun. Kyynelvirta oli jo taukoamassa
lapsen silmistä, kun tämä huomasi seisovansa maalilammikossa. Silmissä välkähti
riemullinen pilke, ja hetken kuluttua kaksi rasavilliä läiskytti maalissa ja
otti aina entistä pidemmän pyrähdyksen puhtaana säilyneelle asfalttipinnalle.
Äiti käsitti tietysti, etteivät nämä yhä lisääntyvät suloiset lapsen jalanjäljet
pihan pinnassa tulisi ilahduttamaan muita seurakuntalaisia, mutta lasten riemu
oli niin ehdoton ja selvä, ettei äiti raaskinut kieltää näiltä tätä nautintoa;
olihan toinen juuri melkein tullut invalidiksi! Miksi ei oltu hankittu sellaista
kärryä, jossa olisi ollut kaksi pyörää, tai neljä!
Haraldin
järjenjuoksu ei yltänyt kovin laajoille kierroksille, mutta vaikka jokin osa
hänestäkin olisi halunnut liittyä tähän erikoiseen ilotteluun, ei hän voinut
olla ajattelematta Johannesta, joka sopivan paikan tullen osasi olla
arvaamattoman ankara. Kädet menivät silmille Haraldin ajatellessa sitä
nuhdesaarnaa, mikä olisi seuraava tämän nähdessä kaiken tämän iltaisen
ahkeroinnin tuloksen. Tästä ei Johannes olisi pitävä!
Maali tarttui
huonosti peltiseinään, ja Isabel tuskitteli voimakkaasti näkyviä
pensselinjälkiä ja selviä kohtia, joita maali aivan pakeni. Mutta telineillä
seisten hän hankasi seinää pensselillä kuin transsissa ja jakeli komentoja jo
melkein seinänvärisille pojillensa, sisarellensa ja Haraldille, joka telalla
yritti saada maalia tarttumaan aaltoharjojen pintaan. Aina vähän päästä Harald
kallisti päätään ja tutkaili saavutettua tulosta. "Tästä ei Johannes tule
pitämään!" kuului hänen suustansa ainakin sata kertaa, niin että Isabel
oli tukehtua raivoonsa. "Ei ole mitään väliä sillä, mitä Johannes
sanoo!", tuiskaisi vihastunut maalarimestari. Mutta tästä ei Harald
välittänyt mitään, vaan huulilta tuli jälleen: "Tästä ei Johannes tule
pitämään! Tästä ei Johannes tule pitämään!"
Isabel halusi
saada urakkansa valmiiksi ennen pimeän tuloa, mutta se ei onnistunut.
Pihavalonheittimet täytyi panna päälle, ja oli melkein aamu ennen kuin nämä
väsyneet ihmiset lähtivät kotiinsa. Kuka arvannee, mitä Harald lausui
luodessansa viime silmäyksen pihamaalle, kun nouseva aurinko vuorten takaa
lähetteli ensimmäisiä säteitään valaisemaan maisemaa? "Tästä ei Johannes
tule pitämään!" Vaistomaisesti menivät kädet silmille tämän kauhukuvan
edessä!
Johanneksella
oli ollut paljon asioita hoidettavanansa, ja hän tuli paikalle vasta myöhään
iltapäivällä liittyäkseen ihmettelevään ryhmään seurakuntalaisia, jotka
seisoivat portin luona. Sydän jätti muutaman lyönnin väliin ja henki
salpaantui. Silmät oli pakko sulkea hetkeksi ja avata ne uudelleen, sillä ei
tämä voinut olla totta! Jotakin tällaista ei yksinkertaisesti voinut olla
olemassa! Ei, ei, ei! Näky oli niin murheellinen, että joidenkin vanhempien
veljien silmänurkassa oli kyyneleet.
Seinä oli
kauhistuttavan näköinen auringon voimakkaassa loisteessa. Ikkunat ja
seinänvierustalla olevat pensaskasvit olivat kaikki paksussa maalissa, koko
piha oli täynnä maalisia jalanjälkiä suuren maalilammikon ympärillä. Kaikki
kahdeksankymmentä litraa kallista maalia oli hävitetty, sillä seinustalla oli
kolme tyhjää kahdenkymmenen litran purkkia, neljäs keskellä pihaa siinä, mihin
se oli kaatunutkin.
Thomas haki
yhden muun vanhemmistoveljen kanssa hämmästyneen Isabelin paikanpäälle. Tämä
katseli öisen aherruksensa tulosta hiukan hämillään, muttei osoittanut mitään
suurempaa ällistystä. Kukaan muu ei uskaltanut sanoa mitään, joten Johanneksen
oli aloitettava: "Mitä ihmettä täällä on tapahtunut? Sinä olet nyt
selityksen velkaa, sillä enkö minä aivan tarkkaan selittänyt, miten kaikki tuli
tehdä? Nyt sinä olet tuhonnut kaikki siipirakennuksen maalit, ja ensimmäisillä
sateilla seinässä olevat maalit alkavat rapista pois! Ja seinähän on aivan
hirvittävän näköinen! Miksi et käyttänyt niitä maaleja, jotka oli seinään tarkoitettu?
Puumaalithan olivat lukitussa autotallissa? Ikkunastako te sinne menitte? Nyt
seinä on pilalla! Millä se puhdistetaan uutta maalaamista varten?"
Johannes oli
täynnä jumalallista kiivautta, sillä tämä meni ylitse kaiken käsityskyvyn. Hän
ei huutanut, mutta puhui tukahdutetulla tunteella. Isabel kuunteli ilmeisen
järkyttyneenä ja tuohtuneena. Tuskin oli Johannes saanut lopetettua puheensa,
kun jo Isabel alkoi huutaa: "Mikä sinä luulet olevasi, kun jatkuvasti
komentelet ja neuvot meitä! Kyllä kai me osaamme tehdä jotakin itsekin, ilman
että sinä puutut joka asiaan! Miksi ostit sellaisia purkkeja, joita ei saa
auki! Me maalasimme sillä maalilla, mitä löysimme, ja sillä selvä! Koko yön
toinen tekee parhaansa ja sitten saa vain haukkumiset palkaksensa! Kyllä minä
olen aina tiennyt mikä sinä oikein olet! Olet kiittämätön, häijy ihminen!
Lapset joutuivat menemään maalisina kouluun, kun eivät enää sietäneet maalin
hankaamista tärpätillä; tulivat jo aivan näppyläisiksi. Vaatteet ovat aivan
pilalla, ja sitten joku alkaa moittia! Sinussa ei ole pisaraakaan Jumalan
rakkautta! Sinä olet vain olevinasi jotakin, mutta et ymmärrä yhtään
mitään!"
Kaikki
seurakuntalaiset olivat järkyttyneitä tästä asiasta, mutta juuri kukaan ei
rohjennut tuoda ajatustansa julki Isabelin kuullen, joka kaikesta huolimatta
jatkoi touhuamistansa. Hänen tekonsa järjettömyys oli jokaiselle ilmiselvää,
sillä parempi olisi ollut, jos hän olisi lähtenyt kotiin todettuaan, ettei
saanut purkkeja auki. Hänen vaivannäkönsä ei ollut ainoastaan turha, vaan hänen
tekonsa seurauksena oli kymmenkertainen haitta. Kymmentuntisen mielettömän
ahkeroimisen tulos oli koko seurakunnan murhe, yli viidentuhannen markan
lisämeno, likaantunut piha, viivästyneet vihkiäisjuhlat. Ja mikä Johanneksen
kannalta pahinta, koska kukaan muu ei rohjennut nuhdella sisarta, jäi tästä
tapauksesta lähtemätön vihan siemen Isabelin sisimpään.
Seinä jouduttiin
hiekkapuhaltamaan ja kaikki kauniit pensaat hävittämään seinustalta.
Vaitonaisesti maalattiin ja puhdistettiin pihaa niin hyvin kuin voitiin, mutta
tahroja jäi kaikkialle, eikä ainoastaan ulkonaisia, vaan myöskin sisäisiä.
Vuosien kuluttua kukaan ei enää muistanut, että Johannes oli aiheellisesti
ollut vihainen sisarelle. Johannes oli tehnyt sen, minkä jumalallinen järjestys
vaati, ja mistä hän oli vastuussa Jumalansa edessä. Mutta hän sai kantaa
aiheetonta syyllisyyttä.
Jokaiselle oli
tässä yhteydessä ollut selvää, että olisi ollut parempi jos Isabel ei olisi
tehnyt mitään, sen kuin että teki jotain näin järjetöntä. Mutta asioissa, jotka
eivät olleet niin selviä, oli moni sokea tänäkin päivänä. Seurakunta oli
vuosien ajan julkaissut pikku kirjasia ja lehtisiä, jotka painettiin pienessä
sivuhuoneessa. Innokkaita auttajia oli paljonkin, ja selvästikin hauskimmalta
tuntuviin tehtäviin oli ajoittain tungosta. Eniten etenkin sisaria kiinnosti
ladontaa varten hankittu erikoiskirjoituskone. Tuohon aikaan ei ollut
mahdollisuutta hankkia oikeata latomakonetta, sillä sellainen olisi maksanut
enemmän kuin mihin seurakunnalla oli varaa.
Johannes uskoi
jumalalliseen järjestykseen, sillä sanoihan Sana selvästi, että Jumala on
järjestyksen, eikä epäjärjestyksen Jumala. Kirjasten kautta pyrittiin
lähestymään ulkopuolisia ihmisiä, ja niiden ulkoasu ja siisteys olivat tärkeitä
asioita oikeanlaisen vaikutelmaan antamiseksi. Johannes pyrki tunnollisen
tarkasti neuvomaan jokaiselle, miten päästiin parhaaseen mahdolliseen
tulokseen. Mutta moni oli hänen kanssansa eri mieltä, sillä näille ihmisille
oli tärkeintä vain päästä mahdollisimman mittaviin tuloksiin. Määrä oli
tärkeintä, ei laatu! Johannes oli kadottamassa otettansa toimintaan kaiken
tämän keskellä.
Thomas hankki
halvalla, todella halvalla, suuren autolastin painopaperia. Se oli tulosta
hänen suhteistansa entiseen armeijatoveriin. Hankinta teki suuren loven
yhteisiin varoihin, mutta saatiinhan sellainen määrä paperia, että sitä oli
varastoitava jopa osittain uskovaisten koteihin. Mutta tämä edullinen ja halpa
paperi oli todellakin halpaa, halpa-arvoista, ja Johannes oli vakuuttunut
siitä, että Thomasia oli jymäytetty pahemman kerran. Tai sitten Thomas oli
jymäyttänyt muita, sillä samassa kaupassa oli tullut suuri keittiökalusto,
jonka tämä oli ostanut itsellensä.
Paperi oli neljä
kertaa suurempaa kuin mitä painokoneeseen mahtui, ja niinpä sitä leikkautettiin
paikkakunnan pienessä kirjapainossa oikeaan kokoon. Mutta kun ensimmäisiä
kirjasia painettiin, vahvistui Johannekselle se, miksi kirjapainon omistaja oli
katsellut vähän ihmetellen näitä hurskaita kilpailijoitansa. Painoväri imeytyi
paperiin siinä määrin, että teksti näkyi kummankin puolen arkkia! Thomasin
ystävä oli myynyt painopaperina tavallista käärepaperia, jota kauppiaat
käyttivät elintarvikeliikkeissä!
Thomas
pyöritteli painettuja arkkeja käsissään ja käski kokeilemaan uudelleen,
vähemmällä värillä, kuivemmalla painorummulla. Mutta vaikka mitä tehtiin, ei
painaminen onnistunut. Joko teksti näkyi lävitse tai sitten rumpu suttasi
liiallisen kuivuuden tähden. Isabel yhtyi muutamaan muuhun ääneen, jotka
kehottivat painamaan vain toiselle puolelle arkkia. Mutta Johanneksen
sisimmässä kuohui. Tässä oli kysymys aivan samanlaisesta asiasta kuin Isabelin
maalausurakka. Oli turha yrittää jotakin sellaista, mikä ei voinut onnistua!
Muutenkin kaikki
oli ollut vaikeata. Vihkosia kootessa joukko oli ahkeroinut eräänä iltana ja
nitonut satamäärin vihkosia, joissa osa arkkeja oli väärinpäin. Johannes oli
käskenyt purkamaan kaikki ja kokoamaan uudelleen. Jälleen kerran kylvettiin
katkeruuden siementä tätä itsensä korottanutta kohtaan, sillä monen mielestä
nämä kirjaset olivat lähettämiskelpoisia. Voihan lukija kääntää kirjasen sitä
mukaa kuin lukeminen edistyi! Johanneksen sisimmässä kuohui ja hänen oli vaikea
olla lausumatta julki sitä, mitä hän todella ajatteli.
Hänen
neuvomisensa oli kuin punainen vaate joillekin ahkerille kirjasten kokoajille.
Erästä lentolehtistä nämä ihmiset nitoivat satoja kappaleita, mutta ei
keskeltä, vaan monta milliä vierestä. Johannes oli tarkkaan sanonut mihin
asentoon nitoja tuli laittaa, mutta hänet suorastaan työnnettiin pois. Mutta
nyt jos lehtiset haluttiin taittaa, oli toinen puoli yli puoli senttiä
pidemmällä kuin toinen. Kun Johannes huomautti tästä ja sanoi ahkeroimisen, ei
ainoastaan olleen turhaa, vaan tuhonneen kallista materiaalia, joutui hän
entistä suurempaan epäsuosioon näiden ihmisten silmissä.
Kaikkein pahinta
häneltä oli ollut se, että hän oli torjunut erään merkittävän seurakuntalaisen
vaimon latomistyöt. Tämä ei milloinkaan aikaisemmin ollut kirjoittanut
koneella, ja nyt valmiissa saarnavihkosessa saattoi olla yli kymmenen
kirjoitusvirhettä yhdellä sivulla, joillakin parikin kymmentä. Johanneksen
mieleenkään ei tullut painaa jotakin sellaista, mutta muutamat olivat sitä
mieltä, etteivät muutamat virheet voineet pilata Jumalan Sanan vaikutusta.
Latomistyö annettiin toiselle, mutta jälleen oli kylvetty siemen katkeruudelle,
joka olisi puhkeava esiin ajoittain jopa kymmenienkin vuosien kuluttua.
Johannes oli
syyllinen kaikkeen, hän vain halusi korottaa itsensä muiden ylle. Hän oli huono
jumalanpalvelija, kun kieltäytyi antamasta irrallisia kirjasten sivuja eräälle
avioparille, joka olisi halunnut jakaa niitä kotikaupunkinsa asukkaille
kadulla. Aina kun kirjanen painettiin, annettiin tulla muutama kymmenen arkkia
ylitse tarvittavan, sillä saattoihan välissä olla sellaisia arkkeja, jotka
olivat liimautuneet toisiinsa, niin että teksti oli vain toisella puolella.
Samoin saattoi olla jotakin suttua. Kun sitten kirjaset oli kasattu, oli
jäljelle jäänyt mahdollisesti muutama kymmenen arkkia, joissa oli sivut 5,6,19
ja 20. Joitakin arkkeja ei jäänyt ollenkaan, joten näistä jäljelle jääneistä ei
voinut mitenkään muodostaa kokonaista kirjaa. Mitä ajattelisivatkaan tuon
perheen kotikaupungin asukkaat, kun ystävällinen aviopari tulisi heitä vastaan
ja ojentaisi tällaisen arkin käteen toivotuksella: "Tässä teille tärkeätä
luettavaa! Jumalan siunausta!"
Johannes ei
voinut olla tiedustelematta tältä avioparilta tarkemmin heidän tarkoitustansa.
Eihän kukaan voinut saada mitään järkevää käsitystä tuollaisesta arkista, saati
sitten löytää yhteyttä Jumalaan! Mutta kaiken selvittävä vastaus kuului:
"Eiväthän ne kuitenkaan ymmärrä mitään!"
Jos Johannes nyt
olisi kertonut kaikista näistä asioista jollekin, ei häntä varmastikaan olisi
uskottu. Eihän tällaista voinut olla olemassakaan, Johannes vain halusi mustata
nyt korkeassa asemassa olevien uskovaisten mainetta kateuttansa! Olisiko kukaan
uskonut, jos hän olisi kertonut joidenkin veljien painaneen lentolehtisiä
voipaperille? Olisiko kukaan uskonut, että kiivaimmin Johannesta vastaan
aviollisten asioiden varjolla taisteleva veli oli itse harjoittanut julkisesti
haureutta ja taputellut Johanneksen vaimoa? Ei, näistä asioista ei edes haluttu
kuulla, ja oliko se tarpeenkaan? Ei Johanneksen mielestä, mutta miksi hän oli
nyt syyllinen rakkaudettomuuteen, huonoon käytökseen ja veljiä ja sisaria vastaan
hyökkäämiseen?
Murheissaan
ollessaan Johannes oli keskustellut näistä asioista niin Thomasin kuin
Klausinkin kanssa. "Mitä Veri on peittänyt, Johannes, sitä ei ole enää
olemassakaan. Kaikki on upotettu merten syvyyksiin!", oli Thomasin
vankkumaton kanta asiaan. Ei tullut ajatella vanhoja, ei kaivella menneitä. Se
oli Johanneksenkin mielestä parasta ja oikein. Mutta yksi kummallinen asia
vaivasi hänen mieltänsä jatkuvasti. Jos kerran kaikki oli unohdettu ja haudattu
ja heitetty syvimpään kohtaan merta, niin miksi jonkun onkeen tarttuivat
jatkuvasti kaikki Johannesta vastaan olevat negatiiviset asiat? Kaikki muu oli
unohdettu, mutta eivät hänen asiansa, hänen rikkomuksensa! Hän oli vain
halunnut palvella Jumalaa, mutta kaikki oli ymmärretty väärin.
Jokaiselle
muulle löytyi puolestapuhujia, mutta ei hänelle. Tuon avioparin irtosivujen
jakaminen ymmärrettiin ihmeellisen herkällä mielellä, mutta ei sitä, että
Johannes oli niin kaikkea tällaista vastaan. Olivathan ihmiset jumalattomia ja
ymmärtämättömiä, eikä niin ollut väliä sillä, mitä heille jaettiin! Mutta tässä
tehtiin mitä suurin ja kohtalokkain virhe. Jo pelkkä ulkoasu ja lopuksi
kieliasu olivat sulkeneet monien sydämet sille asialle, mitä noissa vihkosissa
esitettiin. Ei ollut ihme, että näitä ihmisiä pidettiin järkeä vailla olevina!
Minkä Veri
peittää, sitä ei saa eikä tule muistella, mutta oliko näistä asioista
milloinkaan tehty parannusta? Oliko Veri voinut peittää ne? Eikö sama mieliala
vallinnut yhä edelleenkin? Tämänhetkisen veljellisen yhteyden rikkoivat
vieläkin nuo vuosien takaa mieleen jääneet asiat, joissa Johannes ei
todellisuudessa ollut rikkonut mitään eikä ketään vastaan, vaan oli pitänyt
kiinni jumalallisesta näystänsä. Hän ei saanut kaivella vanhoja, koska ne oli
unohdettu, mutta oliko Jumala unohtanut ne, sillä vielä tänään ne olivat
syytteenä veljeä vastaan!?
Johannes oli
saanut tuntea sanoinkuvaamatonta vihaa itseänsä kohtaan, käsittämätöntä,
järjetöntä vihaa. Ja mikä tuo vihan selvemmin esiin kuin puuttuminen asioihin,
joita oli totuttu pitämään yksityisasioina, perheasioina! Yksi tapaus oli
erikoisesti ollut rikkomassa seurakuntayhteyttä.
Tuohon aikaan ei
ollut vielä mitään omaa kokoushuonetta, ja niinpä kokoonnuttiin
yksityiskodeissa. Johanneksen vuoro oli nyt kutsua väki koolle leivänmurtoon
omaan kotiinsa. Niin kuin tässä piirissä uskottiin raamatullisesti, kuului
ehtoolliseen jalkojenpesu aivan itsestään selvänä asiana, niin kuin sitä oli
harjoitettu joissakin vapaissa piireissä jo aikoja sitten. Mutta nyt oli samoin
kuin usein aikaisemminkin. Vanhemmat toivat lapsensa mukaan näihin
tilaisuuksiin, ja se oli maailman luonnollisin asia. Lasten tuli tottua
pienestä pitäen hengellisiin kokouksiin. Mutta asiassa oli yksi suuri mutta.
Ennen kokousta
tai sen jälkeen oli tapana juoda kahvit tai syödä yleensä jotakin. Ennen kuin
saarnaaja tai aikuiset ehtivät pöytään, olivat lapset saattaneet jo syödä
kaikki pullat ja piparkakut, niin että oli tyytyminen pelkkään juomaan. Näin
tapahtui niin lasten kotona kuin muuallakin. Vanhemmat eivät mitenkään
puuttuneet tähän kurittomuuteen. Johannes pystyi vaikenemaan melko pitkään,
sillä hän näki vanhempien selvästi hyväksyvän tämän epäjärjestyksen. Kokouksen
aikana lapset pitivät niin hirvittävää meteliä ja huusivat, että Sanan
lukemisen ja saarnan aikana piti korottaa äänensä ylitse tämän häiriötekijän.
Vanhemmat vain kuuntelivat ja nyökyttelivät päitään.
Tällaisena
jatkui kokousten pito, kunnes Johanneksen sisimmässä jokin sanoi päätekohdan
tulleen. Tämä ei ollut mitään Jumalan palvelemista ja Hänen edessänsä olemista,
vaan suorastaan Baabelin sekoitusta! Tämä ei ollut Jumalan tahdon mukaista, sen
sanoi jo terve järki. Vanhempien tuli kasvattaa lapsiansa ja pitää huoli siitä,
etteivät nämä ylettömästi puhu ja metelöi kokousten aikana.
Kun sitten
oltiin Johanneksen kotona ehtoollistilaisuudessa, katsoi hän olevansa omalla
maaperällänsä, missä hänellä oli sananvaltaa. Kokous alkoi entiseen tapaan
lasten hallitessa tilannetta. Huoneeseen tuotu jalkojenpesuvati lensi melkein
nurin lasten telmiessä ja läiskytellessä vettä. Johannes komensi lapsia
menemään eri huoneeseen, mutta nämä eivät olleet kuulevinaankaan häntä, vaan
vilkaisivat vain äitiinsä. Tämä ei ollut näkevinään tai kuulevinaan mitään.
Johannes korotti jo ääntänsä ja komensi uudelleen. Nyt äidin huomio heräsi, ja
hän antoi ymmärtää olevan väärin komennella hänen lapsiansa. Johannes oli nyt
täynnä kiivautta Jumalan ja Hänen huoneensa puolesta, mutta sisar ei halunnut
kuunnella.
"Herran
Jeesuksen Kristuksen Nimessä, kuuntele nyt minua!" oli Johanneksen sanottava
lopulta. Mutta sisar pakkasi tavaransa ja lapsensa autoon ja ajoi pois,
tulematta enää milloinkaan sen jälkeen kokouksiin. "Johannes yritti ajaa
minusta pois paholaista!" oli hänen kommenttinsa myöhemmin asiaan, ja
monet loukkaantuivat Johannekseen.
Ajatus ei
myöhemmin tuntunut tästä saarnamiehestä kovinkaan kaukaa haetulta, sillä näytti
todella siltä kuin paholainen olisi mennyt useampaan sisareen.
Ehtoolliskokouksiin ei suhtauduttu tarvittavalla vakavuudella ja lasten
annettiin tehdä mitä tahansa. Ei siis ollut ihme, että eräänlainen kirous oli
seurakunnan yllä, ja olisi todella ollut tarve ajaa nämä riivaajat pois.
Vanhemmat
naureskelivat vain vähätellen, kun lapset huutelivat Johannekselle
hävyttömyyksiä tämän tullessa kokouksia pitämään. Sellaisia olivat lapset
heidän mielestänsä tässä viimeisessä ajassa Sanan mukaan, joten mitä he
voisivat tehdä asiaa muuttaakseen? Oli totta, että Jumalan Sanan mukaisesti
lapset olisivat oleva tottelemattomia vanhempiaan kohtaan, mutta tässä
seurakuntalaiset tekivät vakavan virheen, joka oli tuottava katkeraa hedelmää
niin heidän lapsillensa kuin seurakunnallekin.
Olisi ollut
oikein, että Johannes olisi lohduttanut surevia vanhempia tällä kohdalla, mutta
että nämä itse ottivat sen puolustukseksi välinpitämättömyydelleen ja
kurittomalle kasvatuksellensa, oli rikos niin Jumalaa kuin ihmisiäkin kohtaan.
Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee, oli jo sananlasku kansan keskuudessa.
Jumalan Sana vaati lasten kasvattamista yhtenä osana kristillistä elämää, niin
kuin kaikkea muutakin. Se, että Johannes oli rohjennut puuttua näihin asioihin,
oli luettu hänelle vääryydellä asiaksi, joka tänäänkin vielä aiheutti
katkeruutta häntä kohtaan.
Samat asiat
vallitsivat muodossa tai toisessa yhä vielä näiden ihmisten keskuudessa, eikä
niistä milloinkaan oltu edes tahdottu tehdä parannusta. Parannusta ei
tarvinnut tehdä sen varjolla, että Johanneksen syliin oli työnnetty sellainen
määrä keksittyä syyllisyyttä, mikä kiinnitti kaiken huomion pois heidän
rikkomuksistansa. Kuinka kuvaava tästä olikaan se tapaus, kun komea
villihanhiparvi oli eksynyt seudulle metsästysajan ulkopuolella.
Tuo parvi oli
kaarrellut kylän talojen ja pihojen yläpuolella moneen kertaan, äännellen kuin
ivallisesti intomielisiä pyssymiehiä pilkaten: "Kväk, kväk, tässä me
liihottelemme aivan pyssyjenne kantomatkan sisällä, mutta nyt ei ole
metsästysaika, kväk, kväk!" Tapaus sai niin suuren huomion, että
paikallislehtikin kirjoitti näistä harvinaislaatuisista vierailijoista. Tämä
laji ei koskaan aikaisemmin ollut eksynyt tälle alueelle, ja niinpä
varoitettiin jokaista pyssymiestä hillitsemään itsensä, sillä olisi rikos ampua
yhtäkään näistä komeista linnuista.
Thomas oli
suorastaan mahdoton intoilija kun oli kysymys metsästämisestä, ja omistaessaan
suuren maa-alueen vehmaisella vuoren rinteellä, oli tälle pinttynyt eräänlainen
lähes sairaalloinen käsitys luonnon ja ihmisen yhteenkuuluvuudesta, vaikka hän
ei sitä itse nähnytkään. Johannesta hän oli moittinut liiallisesta rakkaudesta
luontoon, ja ehkä nämä kaksi kiinnostusta poikkesivatkin toisistansa yhtä
suuressa määrin kuin mitä Thomasilta puuttui käsitystä. Thomasin uskomus oli
se, että maan omistajana hänellä oli oikeus ampua kaikkea hänen alueellansa
liikkuvaa mihin vuodenaikaan tahansa. Kaikki tämä kuului Jumalalle, ja
jumalanlapsena hänellä oli oikeus siihen, mikä hänen Isällensäkin kuului.
Thomasin
huulille herahti vesi kun tieto tästä parvesta tuli hänen korviinsa.
Aamuvarhaisesta iltamyöhään tämä vaelteli kiikari kädessä maillansa odottaen
sitä armollista johdatusta, että tuo parvi pyrähtäisi hänenkin mailleen.
Maria oli
lähettänyt Johanneksen hakemaan jotakin vaatekappaletta Gretalta, ja hänen
tullessansa kuistille oli Thomas ruokapöydästä noussen ja suutansa pyyhkien
tullut häntä vastaan. "Nyt mennään vähän kävelylle", oli hän
tokaissut ja tarttunut toisella kädellä kivääriinsä ja toisella Johanneksen
käsivarteen.
He olivat usein
kävelleet yhdessä Thomasin mailla ja keskustelleet hengellisistä asioista.
Miksi ei siis nytkin liittyä tämän vanhan konkarin seuraan? Mutta miksi aina
piti tuon kiväärin olla mukana, vaikka nimismies niin usein oli varoittanut
Thomasia siitä? Mutta tämä oli herra omilla maillansa, eikä kertaakaan ollut
ketään todistamassa salakaadosta.
Kaikki tiesivät,
ettei tämän hurskaan miehen maille saanut mennä, ja koska lähistöllä kulki
vuoren huipulle asti johtava viitoitettu polku, oli hyväksyttävää se, että
tämän maiden rajoilla kulki korkea piikkilanka-aita. Karjan takia, karjan
takia, oli selitys, mutta kyllä asia käsitettiin kylällä!
Veljet olivat
ehtineet korkealle rinteelle lähelle tuota yleisessä käytössä olevaa polkua,
kun Thomas sähköistyi. Kuului raskaan linnun siipien läpsytystä ja muutama
äännähdyskin, ja samassa heidän ylitsensä lensi monta kymmentä kiloa parasta
paistilihaa - näin ainakin Thomas mielessään ajatteli; siitä Johannes oli
varma. Linnut lensivät kansallispuistoaluetta kohti ja Thomas alkoi juosta
perässä.
Johannes juoksi
hengästyneenä jäljessä, ja tultiin jo polulle kun edestä päin kuului kova
pamahdus ja Thomasilta pääsi riemunkiljahdus. "Ei, ei, veli hyvä. Älä
ammu!" huusi Johannes ja ehti paikalle nähdäkseen kuinka osuman saanut
lintu kaarsi lentorataansa muuttaen kohti kalliojyrkännettä. Thomas seisoi kuin
halvaantuneena seuratessaan katseellaan aivan väärään suuntaan kaartavaa
kuolemansyöksyä. Todellakin, lintu putosi jyrkänteen reunan yli ammottavaan
kuiluun!
"Ei voi
olla totta, ei voi olla totta!" puuskui Thomas itkunsekaisella äänellä ja
riensi perässä. Polku teki tässä mutkan ylöspäin, ja aivan sen reunasta avautui
huimaava pudotus pitkälle alas laaksoon. Reuna ei kuitenkaan ollut äkkijyrkkä,
ja suoraan alapuolella oli kallion kolonen, johon ei voinut nähdä täältä
ylhäältä. Sinne oli lintu pudonnut. Johannes kuuli alhaalta polulta ihmisääniä,
ja ennen kuin oli ehtinyt sanoa sanaakaan, oli Thomas sysäissyt kiväärinsä
tämän käteen ja oli jo lipumassa alas onkaloon.
Siinä seisoi
Johannes kivääri kädessänsä ja suu auki tuijottaen rinnettä ylös tulevaa
matkailijajoukkoa, jonka kärjessä marssi yksi kylän oppaista. Syyllisemmän
näköinen tuskin voi olla kukaan, eikä minkäänlainen selityksen sana olisi
voinut tulla tämän kokoon kuristuneesta kurkusta. Hanhiparvesta ei näkynyt
jälkeäkään, mutta laukauksen oli täytynyt kuulua näiden ihmisten korviin. Mutta
ampuja oli kadonnut kallionkoloon ja syytön seisoi tässä kaikkien silmien
edessä!
Matkaopas
katseli Johannesta ihmettelevästi ja syyttävästi, sillä eihän ollut laitaa että
ammuskeltiin yleisillä kulkuväylillä. Johanneksen kääntyessä tuijottamaan
onkaloon, tuli opaskin polun reunalle luodaksensa vilkaisun sinne. Mutta Thomas
oli kuullut ihmisten äänet ja oli jäänyt piiloon läheisimmän kivipaaden taakse.
Mihin lopputulokseen oli opas tullut, sitä voi vain arvailla, mutta tämä jatkoi
matkaansa ryhmänsä kanssa.
Seuraavana
päivänä huomasivat tarkimmat lintuystävät yhden hanhista puuttuvan. Tuskin he
olivat selvillä kaikesta siitä, mitä tämän asian tiimoilla oli tapahtunut.
Tuskin he voivat kuvitella sitä salaisuudeksi jäävää ahdistavaa pettymystä ja
tuskaa, millä Thomas oli todennut linnun kadonneen käsittämättömällä tavalla.
Kyyneleet silmissä oli tämä kiivennyt vaivalloisesti ylös onkalosta ottaen
kiväärin Johanneksen kädestä.
Polku teki
mutkan jälleen ylempänä, mistä oli suora näkyvyys tälle kohtaa. Kumpikaan
veljistä ei huomannut paikalle pysähtynyttä opasta, joka kiikarillansa katsoi
heidän suuntaansa.
Seuraavana
päivänä Thomaksen pihaan ajoi poliisiauto ja sen perässä riistanvartijan
Landrover. Ensimmäinen ajatus Thomasin mielessä oli, että nyt Johannes oli
käynyt ilmiantamassa hänet, sillä eihän kukaan ollut nähnyt häntä. Mutta kuinka
usein olikaan todistajia sellaiselle, mitä ei kuviteltu kenenkään näkevän! Aina
oli ainakin Yksi, joka näki kaiken!
Riistanvartija
laskeutui köyden avulla niin pitkälle rotkoon kuin oli mahdollista, mutta ei
löytänyt jälkeäkään etsimästänsä. Thomas vain pyöritteli päätänsä ja kiisti
yrittäneensä osua mihinkään elävään. Koska todistusaineisto puuttui, sai Thomas
vain sakot luvattomasta ammuskelusta yleisellä alueella.
Thomasin täytyi
saada tietää, miten oli mahdollista että häntä epäiltiin, sillä olihan tuo
ryhmä nähnyt vain Johanneksen. Poliisi melkein suuttui hänen uteluistansa ja
totesi vain ykskantaan, että todistaja ja silminnäkijä asialle oli löytynyt,
eikä se ollut Johannes. Eihän tällä ollut edes aseenkantolupaa, koska pelkäsi
hetken mielijohteesta epätoivoisessa tilanteessa tekevänsä jotakin
harkitsematonta. Annettuaan vaimollensa tehtäväksi udella asiaa, selvisi
lopulta miten opas oli nähnyt hänen kiipeävän ylös polulle.
Mutta
milloinkaan ei tästä seikasta kerrottu sen paremmin seurakuntalaisille kuin ei
kyläläisillekään, ja Johannes oli saanut uuden tahran maineeseensa. Häntä
epäiltiin kyläläisten kuiskailuissa salametsästäjäksi, ja seurakunnan
keskuudessa ilmiantajaksi. Se oli sopimatonta näissä piireissä, sillä kukaan
todellinen veli ei ilmianna veljeänsä. Tuliko kukaan ajatelleeksi asiaa siltä
kannalta, edes Thomas, ettei kukaan todellinen veli voi antaa syyttömän
veljensä kärsiä aiheetta, hänen tähtensä, hänen rikkomuksensa tähden?
Tämänkaltaisista
asioista Johannes kantoi nyt katkeraa hedelmää. Tähän päivään mennessä ei
yksikään syytös ollut perustunut todellisuuteen, vaan ihmiset olivat luulleet
luulemisen perään, olettaneet olettamisen perään, ja nyt heidän mielissänsä
oleva kuva Johanneksesta perustui juuri tällaisiin harhakuviin, minkä
alkulaukauksen joku toinen oli antanut, ja todistekappale oli sitten
sydämettömästi sysätty hänen syliinsä. Kuinka usein hänet olikaan jätetty yksin
rikospaikalle raskauttavien todisteiden puhuessa häntä vastaan! Näin oli monen
mielestä parempi, sillä olihan Johanneksen tehtävä kärsiä kaikki ne
kärsimykset, jotka Paavalillakin oli ollut. Taloudelliset ja muut maalliset
sekä hengelliset edut ja niiden säilyttäminen olivat tärkeitä perheellisille
ihmisille, eikä Johanneksen maine ollut niin tärkeä kuin hanhipaisti sen niin
suuresti ansainneen hampaissa. Kukaan ei vain tullut harvaa poikkeusta lukuun
ottamatta käsittäneeksi sitä, että seurakunta oli kadottanut uskottavuutensa,
sillä se etsi jopa oman saarnaajansa kustannuksella enemmän ajallista hyvää
kuin Jumalan Valtakuntaa. Oliko siis ihme, jos taivaat eivät suoneet siunausten
sateitansa?
Mikään ei ole
sen suurempi petos kuin itsepetos hengellisellä alueella. Mutta kuinka moni
seurakunnan keskuudessa tekeytyikään sokeaksi tai kuuroksi tarpeen mukaan!
Miten totuus saattoi olla niin pelottava asia, ikään kuin ei olisi uskallettu
katsoa lainkaan peiliin likaisten kasvojen tai likaisten vaatteiden tähden, ja
uskottiin kaiken olevan puhdasta - kunhan vain ei itse nähty sitä!
Niin kuin jo
mainittiin, esiintyivät Isabelin kaltaiset sisaret mitä hurskaimmin seurakunnan
keskuudessa, mutta kuka ymmärsi sitä tuskaa, joka vallitsi näkevien sydämissä,
Johannes ensi sijalla!
Jumalanpalvelukset,
tai kokouksiksiko niitä oli paras kutsua, jatkuivat vuodesta toiseen, ilman
että selvästi havaittavaa muutosta olisi tapahtunut. Kaikki panettelut ja
pahanpuhumiset jatkuivat tai niistä ei puhuttu. Puhuttiin pahaa, mutta ei
puhuttu pahanpuhumisesta, koska kukaan ei enää uskonut sellaiseen; tuotiin vain
esiin tosiasioiksi uskottuja asioita. Mutta mitä sanoi Jumalan Sana tällaisesta
Jumalanpalveluksesta? "Ja jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija,
mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen
jumalanpalveluksensa on turha!" (Jaak. 1: 26).
Kuinka
kauhistuttava sana onkaan tuo "turha"! Eivätkö ihmiset lainkaan
käsittäneet, kuinka ohuen langan varassa he riippuivat iankaikkisuuden yllä?
Olisivatko he mahdollisesti jo ennen seuraavaa aamua kuuleva sanat:
"Kaikki hengellinen elämäsi oli turhaa!" "Turhaa, turhaa,
turhaa!" olisi kaiku vastaava.
Ihmiset eivät
todellakaan käsittäneet, mitä tekivät, kuinka hauras on ihmiselämä kaikesta
huolimatta. Johannes ei voinut olla ajattelematta erästä untansa, jonka hän oli
nähnyt jo vuosia sitten, mutta ei ollut sen tarkemmin tähän päivään mennessä
ajatellut sen merkitystä. Kuinka usein hän olikaan nähnyt unia, joissa hän koki
asiat niin elävinä, että vieläkin voi ikään kuin kädessänsä tuntea niissä
tapahtuneet kosketukset.
Ihminen voi
nähdä monenlaisia unia, eikä läheskään kaikkia unia tule kertoa julkisuuteen.
Mutta tämä uni oli hyvin erikoinen ja puhutteleva nimenomaan ajatellen kaikkea
tätä aikaa ja siinä tapahtuvia asioita.
Johannes pyöri
ilmassa, ja avattuaan silmänsä hän tunsi olevansa kuin kaivossa, pohjattomassa
kaivossa lähellä sen suuta. Hän riippui jonkun näkymättömän, hyvin ohuen rihman
varassa ja pyöri syvyyden yllä. Vieläkin hän voi muistaa sen tunteen, kuinka
ihmisiä putosi hänen ohitsensa tuohon syvyyteen ja samalla tönäisten häntä
pudotessansa. Vielä tänään hänellä oli selvä mielikuva ainakin yhdestä noista
töytäisyistä. Tilanne oli ollut pelottava, mutta hän ei ollut pelännyt putoamista.
Kunpa ihmiset
todella käsittäisivät, että heidän elämänsä on kiinni Jumalan armosta, armon näkymättömästä,
ohuesta rihmasta, joka riittää kannattamaan heitä elämänsä loppuun asti, jos
vain eivät itse saata tuota rihmaa katkeamaan. Jumalan armo on tavattoman suuri
ja runsas, mutta itse kutakin ihmistä varten se on rajoitettu tiettyyn määrään,
mitä ihmisen ei tule ylittää. Meille se on näkymätöntä uskovaisinakin ihmisinä,
ja vain armo pitelee meitä ammottavan kuilun yläpuolella lukemattomien
pudotessa sinne, joskus ehkä meitä töytäisten. Mutta kuinka tunteettomia me
olemmekaan, kuinka armottomia! Nämä töytäisyt eivät näytä merkitsevän meille
juuri mitään!
Johannes ei
voinut olla ajattelematta sitä, kuinka pelottavaa oli se jumalanpalvelus, jossa
ylistettiin Herraa Hänen hyvyydestänsä, oltiin varmoja siitä, että omistettiin
paljon, mutta sen sijaan että olisi kannettu toistensa kuormia, tuettu,
autettu, tallattiin toisia kaidan tien kulkijoita mutaan ja liejuun. Kuinka
kauan olisi armon rihma kannattava niitä, jotka ikään kuin pyrkivät
katkaisemaan veljeä ja sisarta kannattavan yhteyden Herraan? "Jos joku
luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää
sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha!"
Oliko
Kaikkivaltias nyt mieltynyt näihin kokouksiin? Joskus vieraillessansa
lähiseutujen yhteisöjen kokouksissa, oli jo salin ovella tullut kummallinen
ajatus. Hän ei voinut sille mitään, se oli niin todellista. Kyllä, hän oli
joskus elämänsä aikana vieraillut jehovan todistajien ja vastaavien
kokouksissa, käynyt ulkomailla epäjumalanpalveluspaikoissa, ja nyt hänellä oli
sama tunne.
Näissä
kokouksissa puhuttiin hurskaita asioita, mutta mikä oli ratkaisevaa Johanneksen
sydämelle, ei näissä kokouksissa tullut Herra Jeesus Kristus kirkastetuksi,
vaan avoimesti suitsutettiin jollekin suurelle profeetalle tai jumalanmiehelle.
Mikä nämä kokoukset erotti epäjumalanpalveluksista, jos kerran Herra ei saanut
täyttä kunniaa?
"Tämä kansa
kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana, MUTTA
TURHAAN HE PALVELEVAT MINUA OPETTAEN OPPEJA, JOTKA OVAT IHMISKÄSKYJÄ!" (Matt. 15: 8-
9).
Jokin
Johanneksen sisimmässä oli aina värähtänyt näiden asioiden yhteydessä. Kun
Herra Jeesus oli puhunut näistä asioista, säikähtivät opetuslapset jossakin
määrin, sillä he sanoivat Herralle: "Tiedätkö, että fariseukset
loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?" (Matt. 15: 12). Mutta Herra
tiesi tehtävänsä ja vastasi heille samoin kuin mitä Hän haluaa sanoa meillekin
tässä ajassa: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole
istuttanut, on juurineen revittävä pois. Älkää heistä välittäkö..."
Kaikesta
huolimatta Johannes rakasti näitä ihmisiä ja halusi auttaa heitä, suojella
heitä. Parempi olisi olla hiljaa ja etsiä Herraa, kuin että lähes jokainen
halusi astua Herran ja Hänen kansansa eteen jonkinlaisena johtajana ja pappina.
Tästä eivät tehneet poikkeusta sen paremmin miehet kuin ei naisetkaan. Mutta
mitä hyödytti jumalanpalvelus verisin käsin; mitä hyödytti jumalanpalvelus, jos
sydämessä oli viha jotakin kanssamatkaajaa kohtaan? Turhaan, turhaan palveltiin
Jumalaa!
Kaikkein
pettävintä oli se, että näennäisesti Jumalan siunaukset olivat läsnä. Isabel
rukoili entistä palavammin ja iloitsi Herrassa, vaikka oli juuri palannut
matkalta, jonka aikana oli tehnyt kaikkensa saadakseen tuttavansa peruuttamaan
kokouksen, johon Otto oli kutsuttu puhujaksi. Miksi hänelle ei riittänyt oman
kylän ja seurakunnan asiat, vaan satojen kilometrien päähän hän matkusti
puhumaan pahaa toisen kylän veljestä!? Joutuessaan joskus kasvokkain tämän
sisaren kanssa, kauhistutti Johannesta tämän sisaren kasvojen ilme. Miksi
hänestä tuntui kuin olisi ollut tekemisissä kuolleen kanssa?
Isabel sai
järjestettyä niin, että kokouksessa puhui hänen oma sukulaisensa. Tässä
tilaisuudessa parantui yksi sukulaisista juuri todetusta sairaudesta, ja tulipa
jopa profetia, jossa sanottiin Jumalan käden lepäävän heidän yllänsä. Mutta
lepäsikö tuo Käsi siunataksensa vaiko tuomion kätenä?
Johannesta oli
aina vaivannut se, että ehtoolliskokoukset olivat ikään kuin jokin mystinen
rituaali, jossa ammennettiin voimaa, mutta ei erotettu Herran Ruumista. Näissä
kokouksissa ei tiettyjen veljien annettu puhua mitään, eikä niihin edes
toivottu näiden tulevan. Äidit pitivät sylilapsiakin helmassansa ja rutistivat
pieniä ehtoollisleivän palasia näiden suuhun, ikään kuin olisi ollut kysymys
jostakin mystisestä, pelastusta tuovasta aineesta. Samoin he kostuttivat
ehtoollismaljaan paperinenäliinan kulman ja antoivat lasten imeä sitä. Mitä
ymmärsivät nämä imeväiset ehtoollisesta, joka oli tarkoitettu ymmärtäväisille
ihmisille, jotka pystyivät erottamaan hyvän ja pahan? Kaiken lisäksi oli
ehtoollinen muistojuhla, jossa kaiken tuli olla anteeksiannettu; toistensa
jalat pestiin ikään kuin aivan konkreettisesti julkituoden: Niin kuin Herra on
meille kaikille anteeksi antanut, niin mekin olemme toisillemme anteeksi
antaneet. Niin kuin päivittäin jalkamme likaantuvat, ja me vaelluksessamme
olemme vajavaisia, niin me nyt pesemme toinen toisemme jalat osoitukseksi
samankaltaisuudestamme. Me olemme kaikki syntisiä ihmisiä, kuitenkin armosta
pelastettuja. Me olemme yksi ruumis, emmekä halua kenenkään ruumiin jäsenen
tuntevan itseänsä ulkopuoliseksi.
Oliko ihme, että
Johanneksen mieleen usein tulivat sanat: "Jospa olisi teidän
joukossanne joku, joka sulkisi ovet, ettette pitäisi tulta Minun alttarillani
turhaan!" (Mal. 1: 10).
Ihmiset todella
luulivat palvelevansa Jumalaa, ja luulivat tekevänsä tälle palveluksen kaikella
sillä, mitä he tekivät kanssamatkaajillensa. He odottivat jopa Jumalan
palkitsevan heidät, ja ehkä juuri tämä on kaikessa kauhistuttavinta.
Todellisuudessa he ovat hyljänneet suoran tien ja ovat eksyneet ja
seuranneet Bileamin, Beorin pojan tietä, hänen, joka rakasti vääryyden palkkaa
(2. Piet. 2). Samasta palkkion etsimisestä puhuu Juuda 11: "Voi heitä,
sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin
eksytykseen..."
Tässäkin ajassa
on Baalakeja, jotka haluavat jonkun Bileamin kiroamaan Israelin kansan
keskuudesta heille vastenmieliset ihmiset. Mitä muutakaan on se, kun tietyt
ihmiset matkustavat satojakin kilometrejä kertoaksensa jostakin
jumalanpalvelijasta mitä kauhistuttavimpia asioita valheellisesti, omien
luulojensa ja käsitystensä, kuulopuheiden mukaisesti? Eikö Hartmutin Otosta
laatima kirje ollut kuin Bileamin kirous?
Aikanaan Bileam
ei rohjennut puhua muuta kuin sen, minkä Herra hänen suuhunsa pani, mutta tämän
ajan Bileamit eivät pelkää lausua jopa suoranaista kadotustuomiota. He johtavat
"paljastuksillansa" ja "totuuksillansa", jotka he heittävät
jonkun hengellisen Israelin osan ylle, suuren osan kansaa Bileamin eksytykseen,
uhraamaan ja palvelemaan epäjumalia.
Aivan kuten Kain
näki ainoaksi mahdollisuudeksensa veljensä pois tieltä raivaamisen, aivan
samoin monet tänä päivänä kulkevat samaa tietä, uskoen tekevänsä palveluksen
Jumalalle.
Nämä tämän tien
kulkijat tietävät, ettei tarvita mitään todellista veljenmurhaan. Riittää
epäilyksen, epäluulon, herättäminen. "Luulevaisuus on mätä luissa",
sanovat sananlaskut 14: 30). Samoin sanotaan, että "Luulevaisuus nostaa
miehen vihan" (6: 34). Kuka todella voi käsittää tämän taudin hirvittävyyden?
Se on syöpääkin pahempi, sillä se tunkeutuu luun ytimiin, eikä sitä paranna
mikään muu kuin Jumalan ihme. Seurakuntaruumis oli nyt tämän kammottavan
vihollisen vallassa, ja mädän haju tunkeutui esiin.
Toteutui myöskin
osaltaan se, mistä Paavali puhuu 1. Kor. 11: "...kokoontumisenne ei tee
teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi". Seurakunta kiinnitti huomionsa
vääriin asioihin, eikä siten voinut kasvaa. Riitakysymykset saivat aikaan
sanakiistoja ja seurauksena oli "...joista syntyy kateutta, riitaa,
herjauksia, pahoja epäluuloja... ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton
saavuttamiseen..." (1. Tim. 6: 3- 5). Herjauksia, pahoja epäluuloja!
Kaikki oli talletettuna jo etukäteen Jumalan Sanaan!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti