Autolautta oli
tupaten täynnä ihmisiä. Kiipeäminen autokannelta ylös hyttikannelle kesti
todella pitkään, sillä jokaisella käytävällä tungeksi suuri joukko ihmisiä
meluten ja tavaroitaan raahaten. Kaipa jotakin kautta olisi päässyt nopeamminkin,
sitä ei Johannes osannut sanoa, sillä hän oli tullut valinneeksi juuri tämän
reitin. Tällainen määrä ihmisiä matkalla kesänviettoon, kesäkuun alkupuolella!
Eihän Keski-Euroopassa ollut lainkaan vielä loma-aika! Mutta nämä ihmiset eivät
puhuneetkaan mitään Johanneksen ymmärtämää kieltä, vaan tarkemmin kuunnellen
suurin osa heistä solkotti tuota hänen korvissansa niin koomillista ja
erikoista kieltä, jota puhuttiin vain yhdessä pienessä maassa pohjoisen
kylmässä ja karussa ilmapiirissä.
Yhtäkkiä hänen
takaansa kuului kova naurunremakka, ja väkijoukko kohahtaen ja paheksuvasti
mumisten painautui seinänvierille ja portaikon kaiteita vasten. Johannes sai
voimakkaan töytäisyn selkäänsä, ja matkalaukku oli pudota hänen kädestänsä.
Joku astui kovalla voimalla hänen toisessa kädessänsä roikkuvan kangaskassin
päälle, niin että hän horjahti takaansa tunkeutuvaa vasten, joka kovalla
äänellä huusi jotakin, mistä Johannes ei saanut mitään selvää, mutta mikä
varmastikin sisälsi melkoisen määrän kirosanoja äänenpainosta päätellen.
Voimakas alkoholin lemu seurasi ohitse menevää hoippuvaa miestä, jolla solmio
roikkui niskassa ja paidankaulukset olivat pystyssä. Onneksi Johannes jäi
paikalleen, sillä perässä tuli joukko kovaäänisiä naisia ja miehiä, jotka
kaikki näyttivät olevan mitä suurimmassa määrin riemukkaalla tuulella,
selvästikin palaamassa jostakin yökerhosta, sillä kenelläkään ei ollut
matkatavaroita, vaan ainoastaan kädessä pullot, joiden pohjalla oli vain hiukan
juomaa jäljellä. Nämä ihmiset olivat jonkinlaisia risteilymatkailijoita, ja nyt
Johannes käsitti sen, miksi oli ollut niin vaikeata saada lippu tähän
autolauttaan!
Hän ei ollut
ehtinyt olla tässä Keski-Euroopassa niin kovasti mainostetussa ja kehutussa
autolautassa kuin sen aikaa, minkä oli kestänyt tulla pari kansiväliä ylemmäksi
kohti hyttikantta, kun hän jo tunsi olonsa suorastaan epämukavaksi ja orvoksi.
Olihan hän toki ollut Suomessa ennenkin, mutta siitä oli jo vuosia kun hän
viimeksi oli vieraillut siihen aikaan Keski-Suomessa asuvan uskonveljensä
luona. Olivatko nyt kaikki ihmiset tuossa maassa sellaisia kuin nämä täällä
ylöspäin pyrkivät olennot, jotka niin itseensä käpertyneinä tunkivat eteenpäin
juuri piittaamatta toisista matkustajista? Olihan selvästi valtaosa näistä
humaltuneista ja äänekkäistä ihmisistä ainakin solkotuksestansa päätellen suomalaisia?!
Hyttikannelle
päästyään Johannes jälleen kerran melkein kaadettiin. Hän katsoi parhaimmaksi
istuutua suuren kukkaistutuksen taakse suojaan siihen asti kun pahin ryntäys
olisi ohitse. Hän oli juuri asettamaisillaan matkalaukkunsa istuimen taakse,
kun huomasi parin farkkuihin puettuja jalkoja risaisine sukkineen työntyvän
esiin istuinrivin takaa. Jonkinlainen vastenmielinen tunne pyrki valtaamaan
hänen mielensä, ja jokin hänessä olisi halunnut rientää takaisin autokannelle
kaasuttaaksensa niin pian kuin vain mahdollista pois tältä kummalliselta autolautalta,
joka mainosten mukaan olisi vievä hänet Pohjolan valkoiseen kaupunkiin.
Ei, hän oli
luvannut veljelleen tulla tämän luokse vierailulle, ja tämä odottaisi häntä
ylihuomenna Helsingin satamassa. Ja olisi täysin mahdoton ajatus edes kuvitella
pääsevänsä autolla pois tästä valtavasta autolautasta, sillä hänen ajoneuvonsa
taakse oli pysäköity lukematon määrä muiden matkustajien autoja. Hän oli todella
hämillään ja suorastaan onnettoman oloinen siitä ilosta huolimatta, mitä hän
olisi tunteva veljensä tavatessansa. Hän ei voinut täysin käsittää kaikkea
näkemäänsä ja tuntemaansa.
Istuessansa
siinä ja kuunnellessansa istuimien takana raskaasti hengittävän ihmisen
juopunutta ja katkonaista rahinaa, joutui hän pakostakin ajattelemaan
monenlaisia asioita. Tämä maa siellä aivan pohjoisessa oli monella tapaa hyvin
erikoinen ja merkittävä niin maantieteellisesti kuin kansansakin puolesta.
Johannes ei ollut vielä syntynytkään sinä aikana kun käytiin toista maailmansotaa.
Mutta vasta hänen aikanaan oli käyty varsinainen keskustelu kaikesta siitä,
mitä tuona aikana oli tapahtunut, ja jo aivan lapsuudestansa hän saattoi
muistaa kuinka tuon pienen maan kamppailusta ylivoimaista ja valtavaa
vihollista vastaan oli puhuttu suoranaisena ihmeenä. Se, että Suomi oli
taistellut yhteisessä rintamassa natsi-Saksan kanssa, ei tuntunut kovinkaan
merkittävältä asialta monien mielessä, vaikka tietynlainen tuomio oli tämän
johdosta osittain julistettu tämän maan ylle. Mutta jokainen ymmärsi sen, että
tämä oli ollut ainoa mahdollisuus tuolle pienelle ja köyhälle maalle.
Tämä kansa oli
siis saanut kautta maailman sitkeän ja peräänantamattoman maineen. Suomalaista
sotataitoa ja sissisoturin vertaansa vailla olevaa hurjuutta ylistettiin yhä
vieläkin niissä keskusteluissa, joita käytiin lähes kaikissa tilanteissa, missä
tuon ajan veteraanit osuivat yhteen. Mutta nuorempi väestö niin Johanneksen
kotimaassa kuin naapurivaltioissakin oli melkoisen tietämätön kaikesta siitä,
mitä tuolloin todella oli tapahtunut, ja samaa voitaisiin varmastikin sanoa
jopa Suomen omasta nuoremmasta sukupolvesta.
Johanneksen
ajatukset katkesivat kun tuolirivistö voimalla siirtyi muutaman sentin
kauemmaksi seinästä ja alkoi kuulua kummallista puhinaa ja ähinää
lattianrajasta. Siellä ei ollutkaan vain yksi ihminen! Johannes pomppasi
seisomaan täynnä inhotusta, ja rientäessään eteenpäin ehti kuulemaan kuinka
joku saksankielellä huudahti: "Hyvä, suomenpoika jatkaa sukua!"
Odotettuaan
melkoisen tovin sai Johanneskin vuoronsa hyttipalvelijan jonossa, ja hänet
johdettiin omaan hyttiinsä. Koko sydämestään hän toivoi saavansa jakaa hytin
kenen muun kanssa tahansa, mutta ei suomalaisen. Hän ei sitä halunnut
tunnustaa, mutta se oli hänen harras anomuksensa, joka ehkä rukouksen
kaltaisena kohosi korkeuksiin. Alavuoteen alla näkyi matkalaukku
osoitelappuineen. Johannes kumartui polvilleen kääntääkseen nahkahihnassa
riippuvan lapun siten että saattoi lukea siinä olevan nimen. Itse laukku
kaikkinensa vaikutti lupaavalta, sillä siinä oli hyvin voimakas saksalainen
leima. Helpotuksen huokaus pääsi hänen huuliltansa ja vatsan pohjasta asti.
"Helmut Schönberg, Stuttgart", kirjoitettuna vanhan miehen vakailla
ja koukeroisilla kirjaimilla, niin ainakin Johannes päätteli.
Hän ei halunnut
valita ihmisiä, joiden kanssa joutui tekemisiin, mutta toisaalta kuitenkin hän
oli nyt eräänlaisella lomalla, ja hän oli omassa maassansa saanut kylliksensä
vaikeista ja hermostuttavista ihmisistä. Oli suunnattoman ikävää ja raskasta,
pelottavaakin, matkustaa samassa hytissä jonkun vierasmaalaisen kanssa, joka
yöllä myöhään saapui hyttiin niin juovuksissa, ettei pystynyt edes
riisuutumaan. Juopumus ei sinänsä katsonut kansallisuuteen, mutta noissa
suomalaisissa miehissä ennen kaikkea, oli jotakin hyvin outoa ja
käsittämätöntä. Sama koski tietysti niitä naisiakin, jotka harrastivat tätä
yletöntä juhlimista ja alkoholin kulutusta. Saksalainen joi myös itsensä
humalaan, mitä tuli nimenomaan niihin ihmisiin, jotka sitä harrastivat
Keski-Euroopassakin, mutta hänen juopumuksessansa oli jotakin täysin erilaista.
Sama koski niin sveitsiläisiä kuin itävaltalaisia ja italialaisiakin
humaltuneita. Hänen tuntemansa kansallisuudet ryyppäsivät ja mellastivat ja
tekivät kaikenlaista pahaa tässä tilassansa, mutta suomalaisissa oli jotakin
hyvin poikkeavaa ja erilaista, pelottavaa. Miten hän osaisi kuvailla sitä,
tuoda sen julki?
Johannes iloitsi
siitä että sai olla hetken yksiksensä. Tämä kahden hengen hyttipaikka oli ollut
kalliimpi kuin mitä olisi ollut joku neljän hengen hytti huomattavasti
alemmalla kannella. Hän oli ensimmäistä kertaa Suomeen matkustaessaan yrittänyt
nukkua Finlandia-lautan halvimmassa hytissä, mutta koko yö oli kulunut kyljen
kääntämisessä ja tuskaisessa odotuksessa perille tulemisesta. Meteli oli ollut
korviahuumaava ja lautta oli keinunut melkoisesti kovan tuulen puhaltaessa Itämerellä.
Perillä hän oli kokonaisen päivän ajan ollut kuolemanväsynyt ja huonovointinen,
niin ettei keskustelusta olisi tullut mitään. Onneksi hän oli järjestänyt
siten, että häntä tultiin noutamaan Helsingistä vasta seuraavana päivänä.
Oli hän tälläkin
lautalla kerran nukkunut, tai yrittänyt nukkua aivan pohjalla, vesirajan
alapuolella olevassa hytissä. Hytissä oli ollut kolme muutakin matkustajaa, ja
laiva ei keikkunut, mutta juuri siitä nimenomaisesta syystä hän ei saanutkaan
nukuttua. Tämä autolautta oli rakennettu viimeisimmän tekniikan mukaisesti, ja
niinpä aivan Johanneksen hytin läheisyydessä oli laitteisto, joka liikutteli
suurella metelillä vakaajia, jotka poistivat keinunnan. Oli aivan kuin olisi
ollut jonkinlaisessa hornankattilassa, missä pimeyden voimat ulvoen ja naristen
kääntelivät rautaisia vartaita. Hyi, puistatukset aivan kävivät pitkin hänen
selkäänsä näiden muistojen tullessa mieleen! Ei, ei ollut tuhlausta ottaa
ihmisen arvoinen hytti!
Ovi kolahti
ohitse kulkevien ihmisten horjahdellessa kapealla käytävällä, ja hetken
kuluttua joku yritti kovalla voimalla avata hytin oven. "...kele!,
...tana!, ei tämä ole meidän hytti!" kuului oven takaa. Johannes ei
tiennyt mitä jälkimmäiset sanat merkitsivät, mutta kaksi ensimmäistä hän oli
kuullut lukemattomia kertoja näiden matkojen aikana. Jopa sesonkiaikoina
vuoriston laskettelukeskuksissa nämä sanat olivat silloin tällöin kaikuneet
kaiken muun metelin ylitse.
Mikä näissä
ihmisissä oli niin erilaista muihin verrattuna? Ehkä se oli vain Johanneksen
ajatus hänen tietystä näkökulmastansa, ehkä... Ei, hän oli omassa mielessään jo
varma siitä, vaikkei tiennyt rohkenisiko sitä julki lausua. Hän tiesi alkoholin
olevan kohtuuttoman kallista tuossa kylmässä ja ajoittain niin kolkossakin
maassa. Erikoista oli vielä sekin, että sitä myytiin vain määrätyissä
liikkeissä, jotka kuulemma olivat kaikki valtion omistuksessa. Erikoinen maa! Kuinkahan
paljon Neuvostoliitolla todellisuudessa oli vaikutusta kaikkeen, sillä ihmisiä
holhottiin valtion puolesta aivan erikoisella tavalla. Joskus Johannesta oli
suorastaan pelottanut tässä maassa vieraileminen, sillä hyvin monella
Keski-Euroopassa oli sellainen käsitys, että milloin tahansa Neuvostoliitto
saattoi sulkea Suomen rajat, ja niin kaikki ulkomaalaisetkin olisivat
lopullisesti suljetut rautaesiripun taakse. Jo yksinomaan tämän maan autojen
tunnus sai tietynlaiset pelonsekaiset väreet kulkemaan selkäpiitä pitkin: SF -
Sovjet Finland!
Kyllä Johannes
jo nyt tiesi, ettei se tarkoittanut Neuvostoliitto-Suomea, vaan Suomi
Finlandia. Mutta yhä vielä monet hänenkin asuinalueellaan olivat siinä
käsityksessä, että nämä autot tulivat yhdestä Neuvostoliiton osavaltiosta, jota
myöskin Suomeksi kutsuttiin. "Kuule, Johannes, sinä olet käynyt siellä
Suomessa, onko totta, että jääkarhut kävelevät siellä kaduilla? Onko siellä
paljon susia? Se on kova ja sitkeä kansa, kun säilytti itsenäisyytensä ja piti
puoliansa suurta Venäjää vastaan! Se on kova kansa, totta vie!"
Niin, tämä kansa
oli varmastikin kaikkea sitä, mitä siitä kerrottiin. Tämän kovan ja sitkeän
maan kansalaiset töytäilivät täällä autolautallakin kansoittaen nyt suurimman
osan hyteistä ja ravintolapaikoista, niin ettei Johannes kuvitellutkaan hetkeen
pääsevänsä syömään. Hänellä ei olisi varaa osallistua niihin ruokailuihin,
joista kuulutettiin kovaäänisissä: "Ensimmäinen kattaus on valmiina laivan
ruokasalissa!" Juuri tämän hän nyt kuuli hytin katosta neljällä eri
kielellä. Niin, nämä ihmiset tunkeutuivat cafeterian luukuille kuin olisi
käsillä viimeinen päivä jolloin saisi jotakin syötävää. Ja juuri tässä oli se
kummallinen piirre näissä suomalaisissa kansalaisissa! He ryyppäsivät kuin
viimeistä päivää, aivan kuten sanotaan sananlaskussa: "Syökäämme ja
juokaamme, sillä huomenna me kuolemme!"
Mikä tämän
luonteenpiirteen oli aikaansaanut, sitä Johannes nyt yritti pohtia. Mitkä
olivat ne tekijät, jotka vaikuttivat ihmiseen tällaisella tavalla? Hän tunsi vain
uskovaisia ihmisiä syvällisemmin ja läheisemmin, sillä olihan tämä ainakin
viides, jollei kuudes, hänen matkansa näiden ihmisten keskuuteen. Uskovaiset
eivät toki ryypänneet, eivät mässäilleet, eivät käyttäytyneet ainakaan
julkisesti sopimattomasti, mutta jossakin määrin jokin Johanneksen sisimmässä
vakuutti häntä siitä, etteivät uskovaisetkaan olleet vapaita tästä
tietynlaisesta käsittämättömästä piirteestä, joka löi leimansa jokaiseen hänen
tuntemaansa suomalaiseen. Oli toki poikkeuksia, kuten se veli, joka hänet oli
kutsunut, ja joka lukuisia kertoja oli vieraillut hänen luonansa. Hän oli
erilainen, mutta ehkä se johtui juuri siitä, että hän niin paljon oli
tekemisissä muiden kansallisuuksien kanssa ja osasi kieliä siinä määrin, että
saattoi tehdä itsensä ymmärrettäväksi toisten maiden kansalaisille - ja mikä
ehkä vielä merkityksellisempää, saattoi ymmärtää muiden ajattelua.
Nämä ihmiset
puhuivat outoa, osittain huvittavaakin kieltä, jossa oli joitakin niin hulluja
sanoja, että nauru väkisinkin pyrki esiin niitä kuunnellessa. Olisiko siinä
yksi syy näiden ihmisten erikoisuuteen? Kieli, jota ei puhuttu missään muussa
maailman maassa! Virossa ihmiset tosin puhuivat melkein samanlaista
mongerrusta, mutta sanat eivät kuulemma tarkoittaneet samaa. Ja jopa kansallislaulu
oli sama säveleltään, joskin eri sanoilla. Siksikö nämä ihmiset olivat ikään kuin
eristyneitä jopa osallistuessansa niihin kokouksiin, joita säännöllisesti
pidettiin läntisessä Saksassa lähellä Hollannin rajaa?
Niin, Johannes
ei voinut mitään sille ajatukselle, että näissä ihmisissä oli jotakin
eristyneisyyttä, omaleimaisuutta, mikä sai heidät aivan erikoisella tavalla
pysymään omina ryhminänsä jopa noiden kokousten väliajoilla. Eikä tässä
kaikkein suurin erikoisuus, vaan selvästi voitiin panna merkille, että
vähäisestä osallistujamäärästä huolimatta nämä ihmiset olivat ikään kuin
jakaantuneet määrättyihin ryhmiin, jotka eivät juuri olleet tekemisissä
toistensa kanssa muuta kuin vaihtaen muutaman sanan keskenänsä, kun olivat
pakotettuja kohtaamaan toisensa ruokailussa tai majoituksen ja kokoussalin
välisillä kivetyillä käytävillä.
Jumalanlapseus
ja todellinen usko eivät katso kansalaisuuteen, mutta siitä huolimatta oli
tekijöitä, jotka jakoivat ihmisiä. Tämä ei koskenut ainoastaan suomalaisia, vaan
kaikkia kansallisuuksia. Ihmisten luonteet ja ominaisuudet olivat aivan
selvästi erilaiset mitä tuli eri maissa eläviin ihmisiin. Jos pystyttiin
kommunikoimaan kielen suhteen, eivät nämä erot olleet niin suuria. Itse asiassa
Johanneksen läheisyydessä olevat kansallisuudet tulivat hyvin toimeen
keskenänsä, sillä kaikissa oli jotakin samankaltaisuutta, joskin italialaiset
räiskyvine temperamentteineen ehkä poikkesivat selvimmin koko joukosta. Mutta
he tulivatkin etelämmästä!
Vuosien
tarkkailun perusteella oli käynyt aina vain ilmeisemmäksi, että ihmisten luonne
voitiin määritellä aivan selvän maantieteellisen seikan perusteella. Näihin
kansainvälisiin kokouksiin Saksassa osallistui lähes koko maailma, eli sinne
saapui ihmisiä niin idästä kuin lännestä, pohjoisesta ja etelästä. Aivan
erikoisella tavalla nämä ihmisten väliset erot tulivat esiin saarnan jälkeen,
kun rukoiltiin yhdessä. Kaikuvin ja kuuluvin kiitos ja ylistys tulivat niistä
penkkiriveistä, missä tummaihoiset veljet ja sisaret istuivat tai seisoivat
kuulokkeet korvillansa kuunnellen tulkkausta. Nämä ihmiset osallistuivat
rukoukseen koko olemuksellansa, niin että koko ruumis heilui ja huojui
rukouksen tahdissa, ja kädet kohosivat ylistykseen tai sitten löivät toisiinsa
suuressa innoituksessa.
Jos nämä
tummaihoiset tulivat maantieteellisesti aivan eteläisimmistä maapallon osista
ja eläväisyydessänsä etsivät vertaansa muiden joukossa, niin mikä sitten oli
tämän tarkkailun toinen äärilaita? Johannes joutui aivan henkäisemään syvään
tämän ajatuksen tunkeutuessa hänen tajuntaansa. Oli hyvä että hän oli yksin
tässä hytissä. Vanhahko herrasmies oli hetki sitten käynyt noutamassa jotakin
ja tervehtinyt häntä ystävällisesti, ikään kuin Johanneksen tavoin
helpottuneena siitä, että matkakumppani ei ainakaan vaikuttanut suomalaiselta.
Niin, Afrikka oli etelässä, mikä olikaan pohjoisessa?
Johannes ei
halunnut arvostella ihmisiä väärin perustein, ennakkoluuloisesti,
puolueellisesti. Ei, hän halusi ajatella siten kuin Jumalakin ajatteli, Hän,
joka ei tuntenut mitään rotuja ja heimoja, kansallisuuksia, vaan jolle kaikki
ihmiset olivat yhtä rotua, ihmisiä. Siitä huolimatta hän ei voinut olla
pohdiskelematta mielessänsä kaikkea kokemaansa, sillä juuri tällä lautalla
hänet ikään kuin pakotettiin näkemään asioita, jotka muuten ehkä olisivat
jääneet kokonaan huomiotta.
Afrikkalaiset
veljet ja sisaret olivat välillä ehkä liiankin räiskyviä ja joukosta erottuvia,
italialaiset olivat jotakin hiukan maltillisempaa, samoin kuin ranskalaisetkin,
mutta mitä enemmän siirryttiin maatieteellisesti pohjoista kohden, kohti
kylmempiä säitä ja ilmastoa, sitä enemmän tämä viileys ja pidättyväisyyskin
vallitsivat ihmisten luonteissa. Lämpökö tähän oli päätekijänä, vaiko lämmön
puute? Ei kai? Saksalaiset olivat, niin kuin ehkä syystäkin arvosteltiin kautta
Euroopan, olevinaan jotakin erikoista, herrakansaa. Harkitsevaisia,
taloudellisesti ajattelevia, ylimielisiäkin. Kuka tietää, pitikö se paikkansa
kuinkakin laajasti. Tanskalaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset olivat taas oma
lukunsa sinänsä. Tanska oli niin lähellä Saksaa ja sen vaikutuspiiriä, että se
ehkä erottui muista pohjoismaista eniten keskieurooppalaisena. Norjalaiset
olivat selvästikin jossakin määrin "puhtaampia" ja raikkaamman
oloisia kuin mitkään muut Skandinavian asukkaat. Islannista Johannes tiesi
hyvin vähän, ja toisaalta tämä maa oli maantieteellisten seikkojen johdosta jäänyt
ikään kuin eristyksiin, mutta hänellä oli siitä sellainen kuva, että kaiken
maailman saastutukset eivät olleet saavuttaneet tuota maata sellaisessa määrin kuin
mitä oli muiden maiden suhteen.
Saksalaiset
olivat siis ylpeitä ja olevinaan jotakin. Näin oli Johannekselle aina
vakuutettu, ja nimenomaan siinä maassa, joka poikkesi kaikista muista eniten.
Hän oli juuri matkalla sinne tässä mitä ihastuttavimmassa seurassa! Ei toki,
eivät kaikki suomalaiset olleet sellaisia kuin nämä näkyvimmin ja kuuluvimmin
esiintyvät yli-ihmiset! Mitä hän tulikaan ajatelleeksi!? Ei, hänen oli pakko
lähteä liikkeelle ja etsiä itsellensä syötävää!
Aurinko paistoi
lähes pilvettömältä taivaalta suurten ikkunoiden lävitse, ja näläntunteestansa
huolimatta Johannes suuntasikin askeleensa laivan kannelle raikkaaseen
meri-ilmaan. Ei tuullut juuri lainkaan, ja tunnettavissa oleva ilmanvire johtui
vain laivan liikkeestä kohti pohjoista. Kuinka kiitollinen hän olikaan
tällaisista ilmoista! Jumalan luoma luonto oli todella kaunis, tarkasteli sitä
sitten missä tahansa. Tuuli hyväili kasvoja, aurinko lämmitti, lokit kirkuivat
laivan yläpuolella ja sen vanavedessä. Hyvänolon tunne valtasi Johanneksen,
niin että hän istuutui lepotuoliin sulkien ajatuksensa kaikelta muulta.
Hän olisi
melkein nukahtanut siihen paikkaan, ellei jälleen kerran olisi humalainen
suomalaisseurue metelillään havahduttanut häntä. Siitä tuskin kannatti
pahoittaa mieltänsä, mutta se oli eräänlainen muistutus, mikä viime aikoina
melkein säännönmukaisesti oli kohdannut häntä. Vaikka luonto olisi ollut
kuinkakin kaunis, ilma mitä suloisin ja herttaisin, vaikka olosuhteet olisivat
olleet millaiset tahansa, ei hän voinut paeta tuota aivan tiettyä ja selvää
tunnetta: Hän tunsi itsensä vieraaksi kaikkialla, minne hän sitten menikin! Hän
oli muukalainen tämän maan päällä, siitä ei päässyt mihinkään! Missään hän ei
tuntenut oloansa kotoiseksi, mihinkään ei hän tuntunut sopivan. Tietysti kokouksissa
hän tunsi yhteenkuuluvuutta veljiensä ja sisartensa kanssa, mutta tässä maailmassa
ei ollut paikkaa tai sijaa hänelle. Hän kaipasi päästä Herran luokse, hän
kaipasi todellista lepoa ja rauhaa, mitä tässä maailmassa ei voinut olla.
Ainoa ruoka mihin
hänellä oli varaa, olivat nakit muusilla, sillä muut lajit olivat lopussa.
Ruokajuomaksi hän otti oluen. Hän tiesi, ettei Suomen puolella olisi voinut
tehdä sitä, sillä nämä ihmiset olivat todella kummallisia. Osa heistä, suuri
osa, joi alkoholia ylenmääräisesti, tolkuttomastikin, mutta sitten uskovaisen
nimellä kulkevat olivat eurooppalaisesti ajatellen suorastaan fanaattisia,
ylitse kaikenlaisten äärimmäisyyksien meneviä. Hän ei missään tapauksessa
kannattanut juomista, saati sitten kehottanut ketään nauttimaan alkoholijuomia.
Se ei yksinkertaisesti kuulunut hänelle eikä sopinut hänen virkaansa
saarnaajana. Hän itse oli tottunut näkemään nämä asiat sellaisena kuin ne
olivat, tasapainoisesti, järkevästi, raamatullisestikin. Oli toki hänenkin
maassansa ihmisiä, uskovaisia, jotka saarnasivat täydellistä absolutismia,
alkoholista kieltäytymistä, käyttäen opetukseensa ja julistukseensa lukuisia
sanankohtia. Mutta siitä huolimatta he olivat Sanaan vetoamisessansa väärässä,
kieltäen osan Kirjoituksista.
Johannes muisti
erään matkansa tähän erikoislaatuiseen maahan. Hän oli vieraillut useilla
paikkakunnilla, ja nyt he viettivät kesäpäivää järven rannalla, eräänlaisella
leirintäalueella. Yksi veljistä oli tuonut asuntovaununsa aivan veden ääreen,
ja pieni joukko istui makkaraa paistaen nuotion ääressä. Paikalle saapui myös
eräs perhe ajaen henkilöautonsa niin lähelle nuotiota, että Johannesta
kauhistutti. Vilkaisten isäntäänsä hän ikään kuin esitti kysymyksen:
"Keitä nämä oikein ovat?" Luonnollisestikin auto siirrettiin
kauemmaksi, ja nyt Johannes sai tutustua pistäväsilmäiseen mieheen, joka
kätteli häntä ankarasti ravistaen ja pitkään kädestä kiinni pitäen; niin kauan
kuin kesti tarkastella häntä kiireestä kantapäähän. Mikä lienee ollut
johtopäätös tästä tutkistelusta, mutta sitten seurasi muun perheen kättely.
Makkaranpaisto
jatkui, ja Johannes ei voinut olla ihmettelemättä näiden ihmisten tapaa
suorittaa ruokailunsa. Oliko se eräänlainen puhtauden puute, vai mikä se oli,
mikä häntä eniten vaivasi? Ainakin tämä nyt paikalle saapunut veli aivan kuin
huomaamattaan sipaisi rasvaiset kätensä pukunsa housunlahkeeseen, ja
vastaavanlaista oli havaittavissa muissakin osallistujissa. Moni oli tuonut
jotakin syötävää tullessansa, ja kaikki jaettiin kristillisessä hengessä. Kuitenkin
Johannesta hiukan arvelutti se, kuinka itse kukin omine sormineen nosti hänen
lautasellensa milloin mitäkin.
Kaikki joivat
limonadia paikalla olleesta korista. Lähistöllä oli joitakin muitakin
kesänviettäjiä, ja niin kuin Johannes saattoi odottaakin, otettiin siellä esiin
alkoholijuomia. Nimenomaan viimeksi saapunut veli pyysi kääntämään
Johannekselle paheksuntansa sen johdosta, että he joutuivat nyt viettämään
iltaansa tällaisessa seurassa. Mitä kaikkea tämä puhetulva sisälsikään, sitä
Johannes ei käsittänyt, sillä hänen ystävänsä ei kääntänyt läheskään kaikkea.
Selväksi tuli kuitenkin se seikka, että nämä viimeksi saapuneet tarkoin
harkitsivat, voisivatko he pidempään olla tällaisessa seurassa. Tarkoittiko hän
tätä uskovaisten joukkoa, vaiko lähistöllä olevia, sitä Johannes ilkikurisesti
kysyi mielessänsä.
Yhdelle tuon
perheen lapsista tuli pissahätä, ja isä vei tämän asiallensa vain parin metrin
päässä olevaan pajukkoon, joka juuri riitti kätkemään lapsen taaksensa, mutta
isä voitiin nähdä vyötäröään myöten hänen kumartuessansa avaamaan lapsen
housuja. Samalla hän tuli havainneeksi jotakin ruohikossa, niin että kuultiin
paheksuvalla äänensävyllä lausuttu tokaisu. Lapsi sai jäädä toimenpiteellensä
isän kiivaasti kääntyessä muita kohden oluttölkki kädessänsä.
Johannes
säikähti tämän suorastaan rynnätessä isäntänä toimivan veljensä luokse
heristäen tölkkiä tämän silmien edessä. Vaikka kukaan ei toiminutkaan tulkkina,
käsitti hän mitä nyt esitettiin. "Oletko SINÄ juonut tämän? Se oli aivan
sinun asuntovaunusi edessä! Se on aivan uusi ja likaantumaton, se ei ole voinut
olla siellä kauankaan! SINÄ olet juonut sen, eikös vain! Älä yritäkään väittää
vastaan, kyllä minä sinut tiedän! Kuinka sinä julkenet ryypätä siellä missä
uskovaiset ihmiset kokoontuvat, ja vielä heittää tällaisen epäpyhän, saastaisen
esineen paikkaan, missä me joudumme olemaan?!"
Mies oli täysin
pois tolaltaan, ja Johannes pelkäsi tämän käyvän kiinni ystäväänsä. Hän halusi
tietää mistä on kysymys, ja niin miehen vaimo vajavaisella englanninkielellänsä
miehen käskystä tulkitsi joka sanan. Johannes ei voinut olla hymähtämättä,
sillä eläissänsä hän ei ollut kohdannut jotakin yhtä älytöntä ja fanaattista ja
kohtuutonta! Mielessään hän mietti, että olivatko suomalaiset uskovaiset
suuremmassakin määrin tällaisia, sillä eräässä kokouksessa, johon hänkin oli
osallistunut, oli yksi johtavista veljistä sanoinkuvaamattomalla paatoksella
lainannut suuren jumalanmiehen ajatuksia alkoholin juomisesta, tosin
sellaisella värityksellä ja asiayhteydestä irrottamisella, että Johannesta oli
suorastaan kauhistuttanut. Juuri tämä oli nyt jotakin sellaista, mikä oli kypsynyt
sellaisesta julistuksesta.
"Rakas
veljeni", aloitti Johannes, nyökäten kohti häntä odottavasti tuijottavaa
vaimoihmistä, merkiksi tulkitsemisen aloittamiselle. "Rakas ystäväni,
saanen sanoa jotakin tähän asiaan. Me saavuimme tänne yhdessä aamulla kello
yhdeksän kolmekymmentä, ja olen koko ajan ollut paikalla. Mukanamme ei ollut
yhtään ainoata oluttölkkiä, ja tämä asuntovaunukin on tuon vieressäsi istuvan
veljen. Kukaan ei ole voinut juoda sitä meidän aikanamme, joten se on ollut
siellä jo ennen paikalle saapumistamme." Raittiusintoilijan kasvoille tuli
hölmistynyt ilme ja huulet pyrkivät väpättämään, ei enää vihasta, vaan
neuvottomuudesta. Kuin täydellistääksensä kaiken koomillisuuden hän nosti
tölkin aivan kasvojensa eteen tuijottaen sitä silmät ristissä, käden
puristuessa sen ympärille niin että ohut pelti ritisi. "Rakas veljeni,
miten on, sinä katsot koko maaperän saastutetuksi allasi sen johdosta, että
joku on heittänyt oluttölkin pensaikkoon, ja nyt sinä puristat sitä kädessäsi
kuin jotakin pyhäinjäännöstä!" Miten lie vaimo nämä sanat tulkinnut
vajavaisella kielitajullansa, mutta kahteen kertaan mies kysyi: "Häh?
Häh?"
Ilmapiiri oli
niin latautunut kuin ei ehkä milloinkaan aikaisemmin Johanneksen elämässä.
Miehen kasvot alkoivat yhtäkkiä kalveta vaimon yhä uudelleen tulkitessa
Johanneksen sanoja, jonkun tullessa vielä avuksi selventävin kommentteinensa.
Mitä lie tapahtunut tuon hurskaan sisimmässä, mutta tämä aivan purskahti itkuun
ja hurjalla raivolla ryntäsi rantaan heittäen tölkin niin pitkälle järveen kuin
vain saattoi. Kaikki seurasivat mykistyneinä kuinka koko perhe muutamassa
sekunnissa pakkautui autoon, ja sen takavalot häipyivät kesäillan hämyyn!
Tämä oli yksi
äärimmäinen tapaus, mutta sitäkin vaikuttavampi ja tyrmäävämpi. Johannes oli
tottunut kaikenlaiseen, mutta tämä tapaus oli kuin jäävuoren huippu jollekin
sellaiselle, mikä hyvin ahdistavana oli painanut hänen mieltänsä erikoisesti tässä
maassa, samoin kuin kaikkialla siellä, missä hän oli tavannut kiistämättömästi
fanaattisia ihmisiä. Kysymys ei ollut mistään huvittavasta ja viihdyttävästä
asiasta, kaikesta koomisuudestansa huolimatta. Henki kaiken takana ei ollut
mikään lapsellisuuden, ymmärtämättömyyden, rajoittuneisuuden henki, vaan veljen
murhaajan henki! Näitä asioita ei nähty oikealla tavalla niiden vakavuudessansa,
vaan ne ohitettiin jonakin mielellään unohdettavana, omaan arvoonsa
jätettävänä. Juuri tässä oli syy siihen, miksi vihollisen voimat saivat
sellaisen sijan todellisenkin seurakunnan uskovaisten keskuudessa. Kukaan
todellinen uskovainen ei tosin osallistunut tällaiseen käyttäytymiseen, mutta
kuinka suurta vahinkoa ja taivaallisen ilmapiirin tuhoamista sisältyikään näihin
tapauksiin!
Niin kuin
loppuun asti oli korostettava, ei kukaan uskovainen voinut saarnata alkoholin
puolesta ja kehottaa ihmisiä nauttimaan sitä, mutta tälläkin alueella oli
löydyttävä asiallinen ja Jumalan Sanan mukainen asenne. Fanaattinen henki
tällä alueella ei ollut jokin eri henki kuin mikä vallitsi muiden uskovaisten
yhteyttä häiritsevien asioiden kohdalla, vaan se oli sama vihollisen,
sielunvihollisen henki hurskaasta ulkomuodostansa huolimatta.
Herramme Jeesus
Kristus joi viiniä kodeissa, minne Hänet kutsuttiin, samoin kuin ollessaan
yhdessä opetuslastensa kanssa; eikä tämä viininjuonti tapahtunut ainoastaan
ehtoollismaljasta. "Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he
sanovat: 'Hänessä on riivaaja'. Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he
sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!'
Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."
Ensimmäinen
meidän Herramme suorittama ihme oli veden muuttaminen viiniksi Kaanaan häissä.
Miten tämä kaikki vastaa tämän hetken uskovaisuuden käsitteitä suhteesta
alkoholiin? Jos Herramme todella oli niin kaikkea tätä vastaan, ei Hän toki
olisi osallistunut sellaiseen pahuuteen, sillä joivathan tätä ihmeen kautta
syntynyttä viiniä juopuneetkin ihmiset?! "Jokainen panee ensin esille
hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän
viinin tähän asti." (Joh. 2: 10).
Viini oli
luonnollinen osa tuon ajan yhteiskunnallista elämää, vaikka sitä nyt viimeisinä
aikoina onkin uskonnollisten mielien johdosta pyritty esittämään toisin. Viiniä
oli saatavissa kaikkialla, vapaasti, eikä sen ongelmallisuus perustunut niihin
seikkoihin kuin nykyään. Ihmiskunnan historian alusta alkaen osa ihmisistä on
kadottanut käsitteensä kohtuullisuudesta tavalla tai toisella, eivätkä nämä kohtuullisuudet
missään suhteessa poikkea toisistansa. Kohtuuttomuus on vääryyttä ja väärin
selitettyä totuutta ja todellisuutta, koskee se sitten mitä aluetta elämässä
tahansa.
Kukaan näistä
ehdottoman raittiuden saarnaajista ei ole tullut ajatelleeksi sitä, että he
katolisen kirkon hengessä rakentavat suoja-aitoja sellaisten asioiden
ympärille, mitkä Jumala on tarkoittanut ihmisten normaaliin elämään kuuluviksi.
Jos Paavali kehottaa Timoteusta nauttimaan VÄHÄN viiniä vatsavaivojen tähden,
niin kuin kuulemma suomalainenkin käännös sanoo, niin ei kukaan näistä
julistajista ole milloinkaan todella lukenut tuota sanankohtaa yleisöllensä;
koska sitä ei tule ajatella liiemmälti, koska se ei sovi tämän ehdottoman
raittiuden opetukseen. Myöskään ei haluta lukea niitä kohtia, joissa sanellaan
ne odotukset, mitä kohdistetaan seurakunnassa palveleviin henkilöihin.
Seurakunnan kaitsijan virkaan pyrkivästä sanotaan, että hänen tulee olla
nuhteeton, raitis, ei juomari, samoin kuin seurakuntapalvelijoista sanotaan,
ettei heidän tule olla paljon viinin nauttijoita. (1. Tim. 3). Vanhoista
naisista, joiden tulee olla neuvojina ja esikuvina nuoremmille naisille,
sanotaan, ettei heidän tule olla paljon viinin orjia.
Jos todella
olisi kysymys siitä, mitä tämänkin ajan julistajat korostivat, olisivat nuo
sanankohdat kuuluneet aivan toisella tapaa. Voisimme lukea näiden väärien
korostusten mukaisesti suurin piirtein näin: "Seurakunnassa palvelevien,
olkoot sitten miehiä tai naisia, tulee olla ehdottoman raittiita, täydellisesti
alkoholista kieltäytyviä." Mutta näin ei voi olla kirjoitettuna, sillä se
ei pidä yhtä Kirjoitusten kokonaistodistuksen kanssa. On suuri ero siinä, onko
joku juomari, vai juoko hän ruokailunsa yhteydessä jonkin verran viiniä. Kun
sanotaan, ettei jonkun tule olla paljon viinin orja, on suuri ero siinä,
juodaanko pakonomaisesti vaiko normaalin elämän puitteissa kohtuullisesti
nauttien siitä, minkä Jumala on tarkoittanut ihmisen elämään.
On itsestään
selvää, ettei asiasta saa tulla ongelmaa tai pakkoa. Jos joku on ollut
alkoholin kahleissa, on täysin ymmärrettävää ja oikein, ettei tällainen henkilö
ole missään tekemisissä alkoholijuomien kanssa, eikä mene lähellekään paikkaa
missä niitä anniskellaan. Hän on jo juonut kaikki elämänsä alkoholijuomat. Joka
on sitä mieltä ettei itsensä missään tapauksessa tule nauttia pisaraakaan
alkoholia, on aivan yhtä oikeassa kuin sekin, joka katsoo voivansa nauttia sitä
omatuntonsa mukaisesti. Joka on sitä mieltä, että on hyvä olla lihaa syömättä
ja viiniä juomatta (Room. 14: 21), pitäköön mielipiteensä, mutta älköön pakottako
toista omiin ajatuksiinsa, sillä Jumalan Sana sanoo puolin ja toisin: "Älä
ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille
ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa." (Room. 14: 20).
Kuinka moni
olikaan käsittänyt väärin koko Jumalan Sanan hurskaasta ja mielestänsä
jumalisuuden mukaisesta julistuksesta huolimatta! Tämä johtui nimenomaan siitä,
että luettiin vain korvasyyhyynsä ne kohdat, jotka sopivat itselle, mutta
jätettiin lukematta kaikki ne kohdat, jotka toivat lisävaloa asiaan, eli
muuttivat asian luonteen täysin toiseksi. Vaikka moni asia näyttikin
pintapuolisesti tarkasteltuna erittäin hyvältä, oli sillä toinenkin puolensa.
Paavalin kirjeissä tämä asia tulee mitä selvimmin esiin. 1. Kor. 7 hän
mainitsee joitakin asioita, mitkä ovat hyviä, ja kaikki katolismieliset ja omavanhurskaat
ovat omaksuneet nämä lausahdukset sulkien silmänsä kaikelta muulta samassa
luvussa lausutulta.
"...hyvä on
miehelle olla naiseen ryhtymättä..." Paavali sanoi edellä
lainaamassamme kohdassa, että on hyvä olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta,
mutta siitä huolimatta Timoteukselle hän tuo julki sen, millaisia seurakunnan
palvelijoiden tulee olla; ei paljon viinin orjia eikä juomareita. Nyt hän sanoo,
että miehelle on hyvä, jos ei naiseen ryhdy, eli pysyy naimattomana. Ja joka
uskoo jumalalliseen vahvistamiseen, saattaa nyt sanoa, että asia on vahvistettu
kahden eri sanankohdan perusteella, sillä jakeessa 8 hän sanoo toistamiseen: "Naimattomille
ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin
minäkin..." Kristitty maailma on täynnä uskovaisia ihmisiä, jotka tyytyvät
tähän julistukseen yksinomaan sen perusteella, että se tulee tietynlaisesta
lähteestä, vakuuttuneisuudella ja paatoksella. Paavali on otettu esimerkiksi
aidosta ja todellisesta jumalanmiehestä, ja koko katolinen kirkko lepää näiden
jakeiden pohjalla. Mutta tämä kaikki perustuu täydelliseen sokeuteen ja silmien
sulkemiseen Jumalan Sanan koko totuudelta, tuoden mukanaan ennennäkemättömän
suvaitsemattomuuden ja toisen ihmisen nujertamisen ja masentamisen.
Ei tarvitse
muuta kuin lukea kummankin lainauksen perästä, mitä Paavali MYÖSKIN sanoo.
Lukekaamme kaikki niin kuin se on kirjoitettu, eikä niin kuin paholainen sen lukee:
"Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla
naiseen ryhtymättä; (tämä oli jo tuolloin kysymys ihmisten mielissä, sillä
he kysyivät siitä Paavalilta) mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon
kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä. Täyttäköön
mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä
kohtaan..." Mitä tulee toiseen kohtaan, saamme täysin sopusoinnussa
olevan vastauksen: "Naimattomille ja leskille minä taas sanon; heille on
hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin; mutta jos eivät voi itseään hillitä,
niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa."
Halleluja!,
Johannes koki Jumalan Sanan elävän sisimmässänsä, sillä siinä oli vastaus
kaikkiin ihmisen ongelmiin ja kysymyksiin. Ihmiset vain eivät halunneet lukea
ja vastaanottaa koko Jumalan Sanaa. Ilmeisesti siitä johtuen ei kukaan
hänen tuntemansa julistaja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta milloinkaan
ollut lainannut sitä, mitä Paavali sanoo juuri tässä yhteydessä jakeessa 7: "Soisin
kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; MUTTA JOKAISELLA ON OMA LAHJANSA
JUMALALTA, YHDELLÄ YKSI, TOISELLA TOINEN!"
Millainen
sydämen avaruus ja viisaus olikaan veljellämme Paavalilla! Mutta kunnia siitä
ei kuulu hänelle, sillä kaikki tämä oli hänellä Jumalan Hengen lahjoittamana,
joten ei itse asiassa ollut lainkaan kysymys jostakin sellaisesta, mikä olisi
tullut hänestä itsestänsä. Niinpä kaiken tuon "hyvän" yhteydessä,
kahteenkin kertaan vahvistettuna, oli jotakin mikä kaikesta tästä hyvästä
johtuen, ja itseasiassa jossakin mielessä sen vastaisesti olikin jotakin
parempaa! Parempi on naida kuin palaa!
Avioliiton
yhteydessä Paavali sanoo: "Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra
on hänelle hänen osansa antanut..." (jae 17). Myöhemmin jakeessa 23-
24: "Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia. Pysyköön
kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu."
Paavali käyttää
vielä kerran samaa ilmaisua hyvästä asiasta puhutellakseen lukijoitansa, ja
nimenomaan sitä seuraavissa jakeissa on meillä mitä syvällisin vastaus kaikkiin
näihin "syntikysymyksiin". Jakeessa 26 hän sanoo: "Olen siis
sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä
entisellään. Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu
vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa. MUTTA JOS MENETKIN NAIMISIIN, ET SYNTIÄ
TEE; JA JOS NEITSYT MENEE NAIMISIIN, EI HÄNKÄÄN TEE SYNTIÄ..." Mitä
siis tuli ajatella kaikista niistä ihmisistä, jotka tekivät synniksi asioita,
joissa Paavali Herran Hengen kautta soi ihmisille vapauden? Miellyttivätkö he
opetuksellansa Jumalaa ja noudattivatko he Sanan opetuksia, oli sitten kysymys
avioliitosta tai viinin tai lihan syönnistä? Syntiä ei ollut se, mitä he
syntinä pitivät ja minkä he synniksi julistivat, vaan he itse syyllistyivät
mitä vakavimpaan syntiin, mistä puhuu Ilm. 22: "Minä todistan
jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin
jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat
kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian
kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän
puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."
Joka on sitä mieltä, että nämä sanat koskevat vain ilmestyskirjaa, lukekoon
myöskin 5. Moos. 4: 2; 12: 32.
Kautta aikojen
oli uskottu, että tämä vaara oli vain niillä kirkollisilla ja tavallaan uskosta
osattomilla julistajilla, jotka eivät uskoneet koko Jumalan Sanaa. Mutta mikä
erotti näistä ihmisistä ne, jotka pitivät itseänsä todellisina Jumalan lapsina
ja julistajina, mutta siitä huolimatta korostivat vain tiettyjä kohtia, tehden
tyhjäksi lukuisat muut ilmaisut Pyhissä Kirjoituksissa? Joka julisti
täydellistä alkoholista kieltäytymistä, useimmiten motiivinansa enemmänkin
joidenkin lyöminen, kuin todellinen auttamisen halu, Kirjoituksiin perustuen ja
Sanasta tukea hakien, otti todellisuudessa Raamatusta pois useita jakeita!
Johanneksen
mieleen tulivat lautalla tapaamansa suomalaiset votkaturistit. Ei toisaalta
ollut mikään ihme, jos tietynlaiset uskovaiset ajautuivat pakostakin johonkin
toiseen äärimmäisyyteen. Hänen mieleensä tulivat myöskin kertomukset
suomalaisten sisukkuudesta ja suorastaan ihmeeksi luokiteltavasta kestävyydestä
sodan aikana. Mutta missä oli nyt tuo sitkeys ja tahdonlujuus? Jostakin syystä
hän alkoi epäillä, että nykyinen sukupolvi paistatteli jossakin sellaisessa
loisteessa, mihin sillä itsellänsä ei ollut oikeutta. Vielä ensimmäisiä kertoja
tässä maassa vieraillessansa oli hän havaitsevinaan jotakin siitä, mistä kautta
aikojen oli puhuttu kautta koko maailman: suomalaisilla oli voimakas
kansallistunto ja rakkaus isänmaahansa. Mutta missä oli nyt, tänä päivänä, tuo
kaikki ylpeyden aihe?
Ei toki ollut
syyttävällä sormella osoittaminen näitä pohjoisen maan kansalaisia, sillä ilmiö
oli maailmanlaajuinen. Mutta toisaalta Johanneksen kävi sääliksi näitä ihmisiä,
jotka nyt olivat niin olevinaan jotakin erikoista. Jos saksalaisia syytettiin
itsekkyydestä ja omahyväisyydestä, haukuttiin herrakansaksi, niin ilman sarvia
ja hampaita tämä kansa suurelta osaltaan oli vieläkin avoimemmin olevinaan
jotakin! Tietynlainen, aikaisemman sukupolven ansaitsema ylpeys, oli vallannut
liian monet uskovaisetkin. Mitä näyttöä olisi ollut jollakin niin kerskaillen
itsestänsä ja maastansa puhuvalla? Kaikki todellinen perustui menneisyyden
arvoihin, muiden perustaa luovaan työhön.
Tämä maa oli
todella kaunis tuhansine järvineen ja sinisenä hohtavine taivaineen. Jotakin
Keski-Euroopan teollisuusalueen luontoa ja taivasta ei voinut edes verrata
kaikkeen tähän. Johannes melkein vaivautui kaikesta siitä kehumisesta, mitä hän
sai kokea kaikkialla, minne tahansa hän tässä maassa menikin. Hän toki halusi
arvostaa toisen omaa, toiselle rakasta ja tärkeätä, mutta toisaalta kaikessa
oli melkoista liioittelun makua. Toki oli oikein, että tämä maa oli kauneinta
maan päällä tälle kansalle, täällä eläville ihmisille, mutta vaikka oma maa
olikin mansikka ja muu mustikka, täytyi totuuden nimessä sanoa, että yleisvaikutelma
esimerkiksi niin lähellä kuin Ruotsissa miellytti enemmän Johanneksen silmää.
Luonto tosin oli samankaltainen, mutta kaikki rakentaminen oli tehty
huomattavasti enemmän luontoa ja yleisnäkymää ajatellen. Yksi syy tietysti oli
raha, jota tällä viime aikoina sotaa kokemattomalla maalla oli huomattavasti
enemmän kuin köyhemmällä Suomella. Mutta siitä huolimatta, rakennukset
sulautuivat luontoon aivan eri tavalla kuin naapurimaassansa, missä punaiset ja
siniset ja keltaiset ja räikyvän vihreät mökit ja rakennukset pistivät silmään
sellaisella tavalla, että jossakin mielessä itse luonto menetti hohtonsa ja jäi
kuin taka-alalle.
Johanneksen
mielestä Sveitsi oli kaunein maa maan päällä, mutta makuasioista ei tule
kiistellä. Israel oli omalla tavallaan kaunis ja kiehtova, mutta aivan liian
etäinen sille kulttuurille, mihin Johannes oli tottunut. Mutta tosiaan, tämä
Suomen maan ylivertaisuus ja sen korostaminen aivan kuin pakosta toivat hänen
mieleensä ehkä monen mielestä sopimattoman säkeen: "Finnland, Finnland,
über alles!" Oli niin hyvä nauraa toiselle ja korostaa siten itseänsä.
Suomalainen nykypolvi oli tuskin tietoinen siitä, että ei yksin Saksa ollut
syyllistynyt tietynlaiseen maailmanvalloittamisen ajatukseen, vaan kyllä
tässäkin maassa oli sodan aikana kaikunut useammastakin suusta: "Uralille
asti, Uralille asti!"
Suomen
itsenäisyys oli todellakin Jumalan ihme ja suuri lahja tälle kansalle, mutta
kuinka moni käsitti sen tänä päivänä?! Sama synti kuin kaikkina aikoina
muissakin maissa oli vallannut niin monen mielen ja olemuksen: "Katso,
tämä oli sisaresi Sodoman synti; ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo
hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä
ottanut." (Hes. 16: 48). Jumala oli ilmiselvästi ollut erikoisen rakkaudellinen
ja hyvä tätä kansaa kohtaan. Mutta kuka osasi enää olla kiitollinen siitä?
Ihmiset luottivat omaan voimaansa ja rauhantahtoonsa, etenkin kun maan
pääkaupunki sai useaan kertaan olla liennytysohjelmassa rauhan hieronnan
tapahtumapaikkana.
Vaikka tämän
maan itsenäisyys ja vallitseva rauha olivatkin Jumalan ihme, ei silti (tai
juuri siitä syystä) ihmisten tullut ottaa kunniaa itsellensä. Oli tekijöitä,
jotka olivat auttaneet tätä ihmettä toteutumaan. Jos saksalaisten massiivinen
hyökkäys etelässä ei olisi sitonut sellaista määrää sotavoimia eteläiselle
rintamalle, olisi Neuvostoliitto todellakin tullut kuin paraatimarssissa ylitse
tämän maan. Mutta kuka ajatteli sitäkään tässä ajassa? Nyt tämä maa ei ollut
menettänyt itsenäisyyttänsä, mutta kylläkin suuren määrän tervettä itsetuntoa.
Ja tässä oli yksi tekijä, mikä aivan kuin äänilevynä soi Johanneksen
sisimmässä. Miksi ihmiset ryyppäsivät sellaisella tavalla? Koska heiltä puuttui
tietynlaista itsetuntoa, itsensä hyväksymistä, käsittämistä! Niin tavallisilta
kansalaisilta kuin nimenomaan uskovaisilta puuttui oikeanlainen itsekunnioitus
ja varmuus!
Jokainen
psykologiaa tunteva ihminen olisi voinut pitää pitkän esitelmän tästä aiheesta.
Jos uskovaiset olivat hyökkääviä ja toisia alas painavia, tietynlaista lakia
TOISILLE julistavia, ei se ollut todellisuudessa merkki voimakkuudesta ja
lujaluontoisuudesta, vaan täysin päinvastoin: se osoitti terveen itsetunnon
mitä vakavinta puutetta. Varma ja itsetietoinen ihminen ei tarvitse näitä
negatiivisia tekijöitä ihmissuhteissansa, vaan nimenomaan epävarma ja
ailahtelevainen luonne etsii aina vikoja muista ja nostaa itseänsä esiin toista
alas painamalla. Samoin on pelokkaan ja säikytetyn eläimen suhteen. Haukkuva
koira harvoin puree, mutta luimisteleva ja pelokas koira puraisee silloin kun
sille kääntää selkänsä. Kuinka ihminen siis olisi toisin; siitä oli vaikka
millainen määrä todisteita niin Johanneksella kuin varmasti tällä hänen
veljelläänkin, joka kaiken tämän joutui läpikäymään.
Nyt nämä ihmiset
eivät siis enää käsittäneet mitä merkitsee elää näin ihanteellisissa
olosuhteissa mitkä Suomessa vallitsivat. Ihmiset olivat täällä todellakin
sananmukaisesti kuin Herran kukkarossa, kaukana pahasta maailmasta. Puhe meni
illalla näihin asioihin kun osa veljistä ja sisarista jo oli lähtenyt
majapaikkoihinsa. Miten saattoi Johannes nähdä asian tällaisella tavalla, kysyi
itse kukin, ja Johanneksen oli vastattava.
Synti tosin oli
saanut valtaa kaikkialla maailmassa, ja etenkin aivan viime vuosien aikana oli
tapahtunut todella suuria muutoksia maailmanlaajuisesti, niin myöskin Suomessa.
Mutta monessa suhteessa, varmastikin se oli katsottava Herran armoksi, oltiin
täällä kaukana siitä turmeluksesta ja todellisesta synnin tuhoavasta
vaikutuksesta, mikä oli saavuttamassa äärimmäisen rajansa maailmanlaajuisesti.
Eivät olleet nämä ihmiset iltaisin jonkin suurkaupungin kirkkaasti valaistuilla
kaduilla tai pimeillä kujilla. Eivät he tienneet kaikista niistä asioista ja
synnin mitan täyttymyksestä, mistä niin television sarjaohjelmat kuin lehdetkin
kertoivat. Todellisuus oli ehkä vieläkin pahempi kuin mitä ihmiset saattoivat
kuvitella tai esittää. Tässä maassa siis saattoi elää ja odottaa jotakin
sellaista, mitä ei olisikaan tuleva. Tässä maassa saattoi voida kuvitella,
ettei Herran tulemus ollutkaan vielä niin lähellä.
Kuinka
Johanneksen olisikaan tehnyt mieli viedä nämä ihmiset ikään kuin jollakin
tulevaisuuden kuvitellulla, näkymättömällä ja luodinkestävällä autolla
kiertoajelulle niin Euroopan metropolien kuin Amerikankin suurkaupunkien
kujille ja tapahtumapaikoille. Kaikki tämä olisi ollut varmastikin sellainen
järkytys, todellisuuden näkeminen, että jokainen mukana oleva olisi täyteen
ääneen alkanut huutaa: "Tule Herra Jeesus, tule pian, tule pian!"
Mutta ei, kuinka
mielettömältä ja turhalta tuntuikaan tästä saarnamiehestä kaiken tämän veljien
ja sisarten keskinäisen kapulanvedon seuraaminen! Mitä järkeä oli sellaisella
tavalla takertua toisarvoisiin asioihin, jotka vain särkivät veljien ja
sisarten välisen yhteyden, kun Herran tulemus oli niin lähellä? Järjetöntä,
järjetöntä! Ei todellakaan ollut aika kiistellä siitä, kuka missäkin maassa on
suurin ja tärkein henkilö, sillä pian olisi myöhäistä tehdä mitään, olisi
myöhäistä pyydellä anteeksi, olisi myöhäistä katua. Herra oli jo tulossa!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti