"Sen tähden
sanoo Herra, Herra, niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja
laihan lampaan välillä. Koska te olette kylki- ja niskavoimin sysineet ja
sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos
ja hajallensa, niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää
ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä" (Hes. 34: 20-
22).
Vihan kampanja
Johannesta vastaan ei näyttänyt vieläkään loppuvan, vaikka tällä ei ollut juuri
mitään tekemistä niiden kanssa, jotka hänet olivat ulos puskeneet. Itse asiassa
mikään hänen tekemänsä asia ei kelvannut näille ihmisille, vaan kaikki nähtiin
ikään kuin värillisten silmälasien kanssa.
Johanneksen
pahin vihamies oli tullut jälleen kerran tapaamaan häntä kertoen tehneensä
hänestä kantelun ja tutkimuspyynnön. Johannes oli kaikessa rauhassa istunut
puistikossa järven rannalla, kun hänen näköpiiriinsä oli osunut tämä
lakihenkinen saarnamies, joka ei sanonut saarnaavansa, mutta puhui siitä huolimatta
palavasti. Sisimmässä oli jokin värähtänyt ilkeästi heti ensimmäisen silmäyksen
jälkeen ja Johannes tunsi pahan läsnäolon.
Kautta aikojen
oli vallinnut mitä selvin kaiken peittämisen ilmapiiri, ja kukaan ei ollut
halukas lausumaan minkäänlaista kadotustuomioon vivahtavaakaan Johanneksen
lähipiirissä. Kadotustuomion lausuminen ei kuulunut yhdellekään todelliselle
uskovaiselle, sillä Sana varoitti siitä mitä vakavimmin. Ei tullut myöskään
huokailla toisia uskovaisia vastaan, niin kuin Jaakob kirjeessänsä sanoi.
Tuomari seisoi ovella ilman kenenkään ihmisen tuomiota!
Nyt elettiin
kuitenkin kaikkein viimeisimmissä hetkissä ennen Herran Jeesuksen tulemusta, ja
kaikkialla vallitsi laittomuuden henki. Hyvän ja pahan taistelu oli
äärimmillään, vaikkakin toistaiseksi vain näkymättömällä tasolla. Nyt Hartmutin
ilmiannon johdosta oltiin tulossa vaiheeseen, jossa joidenkin ihmisten kohdalla
oli tullut viimeinen vaihe ratkaista joko Kristuksen tai perkeleen puolelle.
Useat
Johanneksen lähipiirinkään uskovaiset eivät olleet pitäneet tähän kohdistuvaa
parjauskampanjaa ollenkaan niin pahana kuin mitä se todellisuudessa oli.
Kysymys ei ollut vain jostakin Johannekseen kohdistuvasta, vaan kampanjasta,
joka oli maailmanlaajuinen. Kaikkialta lähimaista ja toiseltakin puolelta
maapalloa kantautuivat samanlaiset viestit. Itse perkele oli astunut alas
pitäen suurta vihaa, koska se tiesi aikansa olevan vähissä (Ilm. 12: 12). Aivan
niin kuin oli Herrammekin aikana, aivan samat henget ottivat valtaansa ihmisiä,
uskovaisiakin, ja käyttivät heitä välikappaleinansa. Ketään ei tullut tuomita,
lausua tuomiota, ja siksikö näistä vihollisen aseista Johanneksen lähipiirissä
puhuttiin kaikesta huolimatta niin rakkaudellisesti, ettei tuskin Johanneskaan
saanut sellaista ymmärtämystä osaksensa!
Ketään vastaan
ei tullut huokailla, se oli totta, mutta nyt tässä viimeisessä ajassa paha itse
oli tullut seurakunnan keskuuteen. Se ei vaikuttanut jossakin ulkopuolella,
vaan se oli tunkeutunut kaikkialle todellisten jumalanlasten keskuuteen. Aivan
kuten Juudas söi samasta vadista Herramme kanssa, aivan samoin nämä tämän ajan
Juudakset olivat tulleet rakkauden elein keskuuteemme veljinä tai sisarina,
haluten löytää jotakin omia tarkoitusperiänsä palvelevaa. Vilpittömät ihmiset
olivat jossakin määrin huomanneet heidän epämääräisyytensä tai vilpillisyytensä,
mutta rakkaudellisuudessansa eivät tienneet miten heihin olisi tullut
suhtautua. Odotettiin muutosta, jotakin parempaa, mutta oliko se mahdollista?
Nämä
väärämieliset saivat rauhassa käydä sisään ja ulos niin seurakunnassa kuin
uskovaisten kodeissakin, ja heitä kuunneltiin, vaikkakin tietynlaisella
varauksella. Mutta oliko tämä kaikki oikein, oliko se sitä, mistä Jumalan Sana
puhui? Tuliko näiden ihmisten vapaasti saada harjoittaa myyräntyötänsä seurakunnan
keskuudessa? Miksi Johannes oli ehdottomasti saatava vaikenemaan, miksi hänet
täytyi tahrata jesuiittamaisella tavalla, tarkoituksen pyhittäessä mitä
saatanallisimmatkin keinot?
Mitä juuri
kukaan muu ei koskaan ollut rohjennut tuoda esiin, eikä todellisuudessa
Johannes milloinkaan ollut kuullut kenenkään saarnamiehen julistavan omassa
maassansa, sitä hän oli jo useamman vuoden korostanut niissä
kiertokirjeissänsä, jotka hän oli lähettänyt vähäisiin osoitteisiinsa. Kaikki
muut olivat sitä mieltä, ettei tullut lainkaan saarnata, vaan toistaa
sananmukaisesti jonkun suuren saarnamiehen puheita. Siten ei kukaan muu ollut
kohdistanut seurakunnalle varoituksen sanoja: "Noiden pariimme
luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet
vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa..."
Olivatko seurakuntalaiset milloinkaan käsittäneet näiden sanojen merkitystä
antaessaan jatkuvasti ymmärtää, että nämä tuli vastaanottaa aivan samanlaisella
rakkaudella ja kuulemisella kuin todellisetkin veljet? Miksi seurakunta jatkuvasti
antoi heille periksi, kun Paavali aivan selvästi todistaa: "...ME EMME
HETKEKSIKÄÄN ALISTUNEET ANTAMAAN HEILLE MYÖTEN, ETTÄ EVANKELIUMIN TOTUUS
SÄILYISI TEIDÄN KESKUUDESSANNE" (Gal. 2: 4- 5).
Oliko nyt siis
ihme, jos Evankeliumin totuus työnnettiin takaperin niiden keskuudessa, jotka
todistivat uskostansa koko Kirjoitettuun Sanaan! Tuskin oli milloinkaan ollut
sellaista sekaannusta niin pienen uskovaisten ryhmän keskuudessa, sillä nyt
löysi todellisen täyttymyksensä se, mistä Paavali puhui Apt. 15: 24: "Koska
olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä
antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne
hämmennyksiin..." Kuinka tällainen oli mahdollista? Tuliko kaikkien
näiden hurmahenkien tai lakihenkien antaa rauhassa odottaa Jumalan asioihin
puuttumista, ikään kuin taivaasta putoavaa tuomiota?
Paavali oli
täysin tietoinen näistä asioista, sillä ikään kuin testamentiksensa hän lausuu
sanat: "Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne
tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne
nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääksensä opetuslapset
mukaansa" (Apt. 20: 29- 30). Antoiko Paavali-veljemme näiden väärien
oppien ja puheiden levitä rauhassa, puuttumatta niihin millään tavalla, niin
kuin tässä ajassa tapahtuu? "Koska olemme kuulleet..." sanoi
Paavali aitona paimensieluna. Hän oli muiden ohella kuullut näistä asioista, ja
tiesi olevan tarpeen tehdä jotakin. "Koska olemme kuulleet... niin me
olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän
tykönne..." (Apt. 15: 24-). Tämän jälkeen saamme lukea mitä suurimerkityksisimmästä
julkilausumasta uskoon tulleita koskien: "Sillä Pyhä Henki ja me olemme
nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä
välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei
veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.
Jääkää hyvästi!"
Nyt Hartmutin
kaltaiset miehet kiersivät jokaisessa seurakunnassa yrittäen lastata jos
minkäkinlaisia kuormia uskovaisten ylle. Jokaisella oli omat selityksensä
jokaiselle hengelliselle asialle, ja tuskin koskaan oli Jumalan kansan
keskuudessa ollut sellaista määrää ihmisiä eri väriset silmälasit päässänsä,
tai silmälaput ohimoillansa, niin kuin aikoinaan hevosien näkökenttää
kavennettiin niin etteivät nämä nähneet sivuillensa mitään. Paavalin aikana
käsitettiin, ettei Pyhä Henki kulkenut ympäriinsä puhuen suoraan ihmisille,
vaan sitä varten olivat palvelustehtävät seurakunnassa. Niinpä lähetettiin
oikeasydämisiä miehiä korjaamaan asiantila.
Tietäen
todellisen asiaintilan, lausui Paavali johtaville veljille mitä merkityksellisimmät
sanat nimenomaan tätä aikaa ajatellen: "Ottakaa siis itsestänne vaari
ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi,
paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen
ostanut" (Apt. 20: 28). Laumaa ei siis tullut jättää julmien susien
hallintaan, mihin Hartmut selvästi pyrki. "Sinulla ei ole kerta kaikkiaan
mitään palvelustehtävää Jumalalta", sanoi hän useaan kertaan vakuuttaen
Johannekselle. "Sinulla ei ole mitään oikeutta saarnata tai julistaa jotakin,
saati sitten kirjoittaa; ei kenelläkään tässä maassa!"
Jos Johannes
milloinkaan oli katsellut jotakin vihollisesta olevaa tai kuullut itsensä
perkeleen olevan äänessä, niin nyt hän oli suoranaisessa kosketuksessa itse
sielunvihollisen kanssa. Mies, veli, hänen edessänsä, puhui kaiken kaikkiaan
kuin lohikäärme, ja tietynlaisen pelonsekaisen tunteen keskellä hän sääli tätä
miestä, joka niin rakkaudellisesti oli antanut ymmärtää olevansa hänen paras
ystävänsä. Hän ei pelännyt perkelettä, mutta ei ollut myöskään paikka jollekin
uhmakkaalle puheelle. Ei ylienkeli Miikaelkaan ollut rohjennut lausua herjaavaa
tuomiota väitellessään perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, vaan jätti tuomion
Jumalalle sanoessaan: "Rangaiskoon sinua Herra!" Saman oli Johannes
tehnyt, lausuen ensimmäistä kertaa eläessään samat sanat, jotka Herramme oli
sanonut aikansa hurskaille murhamiehille. Kehottaen lukemaan Johanneksen
Evankeliumin kahdeksannesta luvusta jakeet 43-44 hän sanoi tälle lakihenkiselle
tuomariksi itsensä korottaneelle: "Jeesus sanoi aikanaan näin tilanteessa,
johon Hänet oli ajettu, ja nyt minun täytyy sinulle sanoa samat sanat
panettelusi ja asenteesi johdosta: koko asia on isästä perkeleestä, jonka
himoja sinäkin tahdot noudattaa. Sinä et halua uskoa minua, vaikka olen sanonut
sinulle totuuden!"
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti