Herra Jeesus ei
suostunut noudattamaan kirjanoppineiden perinnäissääntöjä ja kehotti omalla
käytöksellään muitakin olemaan noudattamatta niitä. Hän esiintyi Jumalan
sanansaattajana ja Jumalan lähettämänä, mutta salli seuraajiensa tehdä sellaista,
minkä perinnäissäännöt ankarasti kielsivät. Kirjanoppineet olivat paikalla, kun
opetuslapset sapattina noukkivat käteensä tähkiä pellolla, he olivat paikalla,
kun opetuslapset eivät pesseet käsiänsä säädetyllä tavalla.
Kaikki tämä sai
heidän vihastuksensa nousemaan; heidän uskonnolliset tunteensa kävivät kuumina,
mutta oliko kaikella tällä itse asiassa mitään tekemistä Jumalan ja Hänen
alkuperäisen Sanansa kanssa? Heidän tuntemuksensa perustuivat suurimmalta
osaltaan siihen osaan hengellistä opetusta, mikä oli syntynyt itse alkuperäisen
Jumalan Hengen saneleman kirjoitetun Sanan ympärille.
Jotta jokaiseen
yksittäiseen tapaukseen ja tilanteeseen olisi voitu antaa tyhjentävä vastaus ja
ohje, olivat heidän viisaimmat ja kokeneimmat jäsenensä istuutuneet Kirjoitusten
ääreen ja pohtineet tarkoin, mitä missäkin tilanteessa tuli tehdä ja sanoa. He
antoivat Jumalan Sanalle oman selityksensä, ja itse kunkin näkemys oli
omakohtaisten tuntemusten perusteella ratkaisevana tekijänä sen suhteen, mitä
niin olemassa olevaa kuin tuleviakin sukupolvia varten kirjattiin muistiin
alkuperäisen Sanan rinnalle. Tavallinen kansahan ei missään tapauksessa voinut
käsittää Jumalan tarkoitusperiä, vaan ne oli selitettävä sille mitä
yksityiskohtaisimmin. Näin syntyivät "kirjoitukset", vanhinten
perinnäissäännöt, jotka vähitellen katsottiin osaksi Pyhiä Kirjoituksia,
unohtaen täysin niiden alkuperä. Kysymys ei ollut siitä, mitä Jumala oli
sanonut ja halusi edelleenkin sanoa, vaan kysymys oli siitä, mitä oppineet
ihmiset ajattelivat ja uskoivat Jumalan tarkoittavan ja sanovan. He selittivät
jumalallisia asioita oman ymmärryksensä mukaisesti, ja aina tarpeen mukaan
täydennettiin puutteellisia kohtia uusilla, ajan mukaisilla selityksillä.
Tämä henki, joka
kaiken saneli, ei ole kuollut, vaan elää yhä tänä päivänä, joskin ajan
mukaisena. Henget eivät kuole, vaan muuttavat ainoastaan asuinpaikkaansa,
etsien itsellensä aina uuden kuolevaisen ruumiin, jonka sielunvieraana ja
isäntänä asuvat siihen hetkeen asti, kun aika jättää asianomaisen. Jälleen
kokee joku maallinen vaeltaja innoituksen tämän hengen saapuessa uuteen asemapaikkaansa!
Kautta maailman
kaikuu tänä viimeisenä aikana opetus sielunvaelluksesta, ja sen todisteeksi
marssitetaan esiin henkilöitä, jotka voivat vaikka vannoa eläneensä menneisyydessä
eri ihmisenä, kuka missäkin hahmossa. Tämä opetus vastaanotetaan mielellään,
koska sen johdosta kuolema kadottaa merkityksensä siinä muodossa, kuin se
tulisi nähdä. Kuolema ei olekaan mikään lopullinen, vaan ainoastaan portti
uuteen persoonallisuuteen, uuteen elämään jossakin toisessa ulottuvuudessa!
Myös
aikamatkaaminen on saanut kiehtoa ennennäkemättömällä tavalla ihmismieliä, niin
että yhä uudelleen kehitellään uusia teorioita ja tutkitaan mahdollisuuksia
tällä alueella, käsittämättä lainkaan sitä, että kaikki on vain tulosta
henkivaltojen työstä sielujen tuudittamiseksi valheelliseen unelmamaailmaan,
joka ei ole mitään muuta kuin pilvilinnoja, jotka kuoleman myrskyt viimeistään
puhaltavat tiehensä kuin niitä ei olisi milloinkaan ollutkaan olemassa!
Mielikuvitus ja mielenelämän liikkeet on tulkittu väärin ja ajan patinoimina
hyväksytty osaksi todellista elämää.
Kun meedio tuo
esiin asioita menneisyydestä ja tulevaisuudestakin, uskotaan tuonpuoleisen
olevan käsin kosketeltavalla tavalla niin lähellä, että syntyy usko johonkin
sellaiseen, jonka uskotaan kantavan ylitse ajan rajojen. Mutta mistä on
todellisuudessa kysymys kaiken uskonnollisen ja hengellisen elämän alueella?
Ovatko ihmiset todellakin eläneet menneisyydessä, ja onko mahdollista siirtyä
ajassa mielin määrin suuntaan tai toiseen? Vastaus tähän on ehdottomasti ja
jumalallisella arvovallalla sanottuna EI! Jumalan Sanan mukaisesti kaikelle on
asetettu aikansa, ja kun aika tulee päätökseensä, joutuvat kaikki sen kuluessa
eläneet ihmiset tuomiolle. Miksi ei kukaan suuremmalla äänellä ole tuonut esiin
totuutta? Miksi tunnetuimmatkaan evankelistat ja opettajat eivät tuo esiin
näitä tosiasioita? Ehkä siksi, etteivät he lainkaan ole selvillä niistä, niin kuin
eivät kirjanoppineet ja fariseuksetkaan milloinkaan ole todella käsittäneet,
mistä on kysymys.
Ihminen elää
ainoastaan yhden kerran tämän maan päällä. Hän ei palaa tänne jossakin uudessa
hahmossa, uudessa persoonassa, vaan sinä hetkenä kun siirrytään ajasta
iankaikkisuuteen, on kaikki auttamattomasti ja peruuttamattomasti ohitse.
Kuolema ei muuta mitään, ei tee paremmaksi tai huonommaksi. Kuolema on vain
portti tuonpuoleiseen, joka ei missään suhteessa vastaa sitä, mitä ihmiset
siitä ajattelevat. Ihmisen ratkaistavaksi on annettu tämän elämän aikana valita
hyvä tai paha, kuolema tai elämä, Jumala tai Saatana. Sen mukaisesti ihminen jo
eläessään astuu joko kuoleman tai elämän tielle. Ihminen ratkaisee itse, mikä
tai mitkä henget vallitsevat hänen elämäänsä.
Kun ihminen
ratkaisee Jumalan puoleen ja syntyy todellisesti uudesti ylhäältä, ottaa
Jumalan Pyhä Henki asumuksensa hänessä, ja Jumalan enkelit asettuvat hänen
ympärillensä suojatakseen häntä hänen elämänsä loppuun asti. Tämä
palvelustehtävä on suurimmalta osaltaan täysin näkymätön ja ihmismielelle ja
olemukselle käsittämätön, mutta siirtyessämme meille luvatun toteutumiseen,
astuessamme ajan rajojen ylitse, käsitämme viimeinkin täydellisyydessään sen
armon, joka on tullut jo ajassa osaksemme. Vihdoinkin voimme nähdä
poisnukkuneet rakkaamme, ja saamme nähdä enkeleitä. Mutta mikä tärkeintä ja
suurinta, saamme nähdä Hänet, joka tuon kaiken on meille ansainnut, Herramme
Jeesuksen Kristuksen. Hänen kanssaan saamme viettää Hääaterian, ja Hänen
kanssaan palata tämän maan päälle tuhatvuotisessa valtakunnassa ja Uudessa
Jerusalemissa. Tämä on ainoa todellinen uudestisyntymä ja
"jälleensyntymä". Muuta ei ole olemassakaan, eivätkä mitkään
ihmismielen kuvitelmat ja ponnistelut pysty muuttamaan tätä todellisuutta!
Jumalan Pyhä
Henki on aina sama, ajasta tai hetkestä riippumatta. Hän hallitsee niitä
sieluja, jotka kuuluvat Jumalalle. Jokainen todellinen Pyhän Hengen kasteen ja
uudestisyntymän kokeva tulee osalliseksi samasta Hengestä, joka jo alussa
leijaili tämän maan yllä. Autuas ja onnellinen on se, joka saa asua Jumalan
suojaavien siipien alla, osallisena Pyhästä Hengestä!
Toisin on
kuitenkin niiden suhteen, jotka eivät halua olla tekemisissä Jumalan kanssa.
Itse asiassa ei ole lainkaan kysymys siitä, että Jumalan tarvitsisi kadottaa
yhtäkään ihmistä, vaan ihminen itse tuo julki vastenmielisyytensä Jumalaa ja
Hänen asioitansa kohtaan, ja haluaa ehdottomasti kulkea omia teitään.
Mahdollisesti hän sitten tuntiessaan kuoleman siipien kosketuksen alkaa miettiä
asioita uudelleen, mutta aika ei salli mielenmuutosta, ja niinpä sielu siirtyy
senhetkisessä tilassaan sellaisena iankaikkisuuteen. Kuolema ei muuta mitään,
se on vain portti ulos tästä maailmasta!
Miksi kuolema ei
muuta mitään? Aivan niin kuin Jumalan oma Hänen Henkensä kautta kokee
uudestisyntymän ja tuntee olevansa Jumalan lapsi, aivan samoin jumalankieltäjä
tahtoo elää elämäänsä tämän maailman lapsena ja valtiaana. Kummankaan
kohdalla kuolema ei muuta mitään; korkeintaan voidaan sanoa, että sielun
asuinpaikka muuttuu. Niin kuin Jumalan lapsen asuinpaikan määrää se Henki,
suurempi voima, joka hänessä asuu, aivan samoin on uskosta osattoman kohdalla
kysymys ihmistä suuremmista voimista, jotka määräävät hänen kulkemisensa
sellaisella tavalla, että vain harva käsittää sen kokonaisvaltaisuuden. Itse
asiassa ihminen tekee vain muutaman perustavaa laatua olevan ratkaisun; kaiken
muun säätää ja määrää se henki, joka ihmistä vallitsee.
Miksi joku
nykyajan fariseus tänä päivänä opettaa täysin samassa hengessä kuin hänen lähes
kaksituhatta vuotta sitten elänyt esi-isänsä? Miksi joku ihminen voi
sataprosenttisella varmuudella ja tarkkuudella kuvailla jotakin elämästänsä
vaikkapa satoja vuosia sitten, ilman että olisi milloinkaan edes vieraillut
tuolla paikkakunnalla? Kysymys on tarkoituksella hämäävästi asetettu. EI IHMINEN
KUVAA JOTAKIN KOKEMAANSA, VAAN HÄNESSÄ ASUVA HENKI KERTOO OMIA KOKEMUKSIANSA
SILTÄ AJALTA, KUN TÄMÄ ASUI JOSSAKIN AIKAISEMMIN ELÄNEESSÄ IHMISESSÄ! Ei
ihminen synny jälleen, ei ihmisen sielu vaella aikakaudesta toiseen, sillä ihmissielu
on kuolevainen; ei siinä mielessä kuin monet käsittävät, vaan sielu kuolee
hengellisesti!
Ihmissielu ei
palaa tämän maan päälle, vaan kuolee hengellisesti, tulee kadotetuksi,
Jumalasta erotetuksi, peruuttamattomasti, lopullisesti. Mutta hänessä
vallinnut henki menee seuraavaan ihmiseen, ja näin sama henki on ihmiskunnan
historian aikana ehtinyt elää lukemattomissa eri sieluissa. Tästä syystä
tietyt meediomaisia kykyjä omaavat ihmiset saattavat tuoda esiin hämmästyttäviä
asioita. On vain ymmärrettävä oikein, mistä on kysymys. Eivät ihmiset puhu,
vaan heissä olevat henget puhuvat! Kun on kysymys hengistä, jotka eivät ole
Jumalan henkiä, on puhe niistä enkeleistä, henkivalloista, jotka lankesivat
Lusiferin kanssa. Aikoinaan nämä kaikki enkelit ja henkivallat olivat Jumalan alamaisuudessa,
mutta omassa viisaudessaan, ilman että ihmisen tarvitsisi sitä käsittää, Hän
salli näiden langeta ja tulla pimeyden henkivalloiksi. Tästä syystä voidaan
erittäin hyvin käsittää se monelle outo asia, että itse sielunvihollinen,
perkele, tekeytyy valkeuden enkeliksi. Miksi se olisi vaikeata tai mahdotonta,
sillä aikanaan vihollinen oli mitä läheisin itse Jumalalle? Niinpä hän tänäkin
päivänä lähestyy uskovaisia mitä hurskaimmassa valepuvussa, ja tekeytyy mitä
läheisimmäksi veljeksi ja uskotuksi. Mutta kun sen hetki tulee, paljastuu
hurskaan kuoren ja nuhteettoman elämän takaa itse sielunvihollinen ja murhaaja,
perkele. Juuri tästä syystä Herramme saattoi sanoa kirjanoppineille ja
fariseuksille: "Te olette isästänne perkeleestä!" Ulkokuori oli täydellinen,
mutta ulkonainen ei ole milloinkaan ollut ratkaiseva Jumalan silmissä.
"Te olette
isästänne perkeleestä!" (Joh. 8). Minkä hengen oma joku on, sen
mukaisesti hän toimii - kaikesta ulkonaisesta hurskaudesta huolimatta. "Hän
on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei
totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on
valhettelija ja sen isä." Mitä on siis se, mitä kuulemme niin
meedioiden kuin muidenkin vastaavien suusta? Puhuneeko siinä Jumalan Henki
totuutta? Ei varmastikaan, sillä ensimmäisestä Mooseksen kirjasta asti Sana
vaatii hävittämään kansan keskuudesta tietäjä- ja ennustajaihmiset.
Puhuisiko
Jumalan Henki vaikkapa sattumanvaraisesti, tietyissä olosuhteissa, jonkun
tällaisen henkilön kautta? Ei, ei, ja milloinkaan ei! Jumalan Henki on Totuuden
Henki, joka vaatii totuutta salatuimpaan asti. Samasta lähteestä ei voi virrata
puhdasta ja saastaista vettä. Niinpä kaikki ennustelijoiden ja meedioiden
esittämä tulee kokonaisuudessaan samasta hengellisestä, uskonnollisesta
lähteestä, joka ei ole Jumala, vaan langennut enkeli ja hänen henkimaailmansa.
Yksi
eksyttävimmistä asioista ihmiskunnan keskuudessa on se, että kun puhutaan
hengellisestä ja uskonnollisesta, on sekoitettu niin Jumala kuin sielunvihollinen
keskenään. Nämä asiat voivat sekoittua ainoastaan ihmismielissä ja
-opetuksessa, mutta todellisuudessa on kumpikin yhtä kaukana toisistansa kuin
taivas on maasta. Kun Sana puhuu siitä, että väärä on lopunaikana oleva niin
lähellä todellista, että jos mahdollista, valitutkin eksytettäisiin, niin
silloin Sana puhuu asiasta ikään kuin ihmisperspektiivistä. Oikea ja väärä
eivät voi sekoittua, vaikka ne inhimillisesti katsoen kulkisivatkin joskus käsi
kädessä. Todella uudestisyntynyt käsittää tämän.
Kaikki
vihollisen henget ovat siis valheen ja eksytyksen henkiä, jotka ovat yhtä
perkeleen, valehtelijan kanssa. Niinpä kaikki uskonnollisuus nimenomaan tässä
ajassa pukeutuu yhä enemmän hurskaaseen kaapuun ja koristautuu kukkaisloistoon
ja kauneuteen aivan Kainin alttaripalveluksen tavoin. Sen sijaan, että Jumalan
eteen tuotaisiin vilpitön, Jumalaa kaipaava mieli ja sydän, on ulkonainen
saanut vallan, ja kaikki arvostellaan sen mukaisesti.
Yksi suurimmista
petoksista on myös se, ettei nähdä yhteyttä hengellisen, uskonnollisen,
poliittisen ja maallisen vallan välillä. Uskonnolliseen kaapuun pukeutunut
saattaa jyrkästi kiistää "maallisen vallankäytön", mutta ei käsitä
esimerkiksi veljeänsä syyttäessään turvautuvansa absoluuttisesti maallisiin
keinoihin. Aivan niin kuin ylipapit toivat julki sen, etteivät he saattaneet
toimeenpanna Herramme mestaamista, antaen vallan Pilatukselle, aivan samoin
kautta aikojen on uskonnollinen valta käyttänyt maallista valtaa tarkoitustensa
toteuttamiseen.
Tuskin on
monikaan todella syvällisesti tullut ajatelleeksi sitä, mihin asti
uskonnollinen kiihko ja murhamieli voivat mennä ulkonaisesta kauneudestaan ja
vilpittömyydestään huolimatta. Mikä oli raskain ja suurin ahdistava tekijä
jokaisen israelilaisen mielessä tuona aikana? Jos kuka tahansa vierasmaalainen
olisi esittänyt tämän kysymyksen missä tahansa Israelin alueella, olisi hän
kaikkialla saanut saman vastauksen: "Roomalainen valta, roomalainen ies
Jumalan valitun kansan yllä!"
Vuodesta toiseen
oli odotettu vapauttajaa, joka olisi rikkonut tämän ikeen, ja roomalaisuus oli
kuin kirosana jokaisen mielessä ja suussa. Mitä voimme siitä huolimatta lukea
näistä oppineista miehistä? Sanan todistuksen mukaan he olivat tuoneet esiin
lukuisia vääriä todistajia, jotka todistivat rikkomuksista hengellisellä
alueella, voimatta siitä huolimatta todella vakuuttaa ketään. Missä nämä
syytökset esitettiin? Veljeskokouksessako? Ei, vaan roomalaisen hallitsijan
maaperällä, roomalaisen virkamiehen edessä!
On itsestään
selvää, ettei Pilatus ollut halukas tuomitsemaan ketään juutalaisten uskomusten
tähden. Huomatessaan tämän, juutalaisten johtajat unohtivat kaiken hengellisen
perustansa ja turvautuivat kannanottoihin, jotka olivat kerran koituva
tuomioksi koko kansalle. "Katso, teidän kuninkaanne!" Maallinen
hallitsija julkitoi jumalallisen totuuden koko kansanjoukon edessä, mutta mitä
hän sai vastaukseksi? "Vie pois, vie pois! Ei meillä ole kuningasta, vaan
keisari!"
Joka todella
hiukankin perehtyy näihin ajatuksiin, ei voi olla huomaamatta niihin sisältyvää
murhenäytelmää ja ironiaa. Ihmiset, jotka vuosikausia ovat huokailleet orjuuden
alla, turvautuvat kannanottoon, jota ei milloinkaan olisi voinut odottaa
heiltä. Mikä on heidän motiivinsa? Tuskin he olisivat missään muussa
tilanteessa julkituoneet jotakin sellaista, mutta nyt olikin kysymys henkien
valtataistelusta, ja pimeyden voimat pääsivät näkyvään valtaan hurskaissa
sieluissa.
Tämä Mies, joka
oli puhunut heille totuuden, näyttänyt heidän hengellisten silmiensä peilin
edessä millaisia he todella olivat, tämä Mies oli vaiennettava hintaan mihin
tahansa! Pääsiäinen oli edessä, jokainen tahtoi puhdistautua viettääkseen tätä
Israelin kansan suurinta hengellistä juhlaa. Kukaan ei tahtonut tahrata
käsiänsä. Pilatus kehotti heitä: "Ottakaa te hänet ja ristiinnaulitkaa,
sillä minä en löydä hänessä mitään syytä." Maallisen vallan edessä ei
ollut mitään syytä tuomita ja ristiinnaulita Häntä. Tuskin voidaan kuvitella
jotakin mielettömämpää, kieroutuneempaa!
Juutalaisten
johtajat eivät hellitä, ja poistaakseen Pilatuksen epäröinnin, he alkavat
uhkailla tätä: "Jos päästät hänet, et ole keisarin ystävä; jokainen, joka
tekee itsensä kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan." (Joh. 19: 12).
Kun joku on
raivattava tieltä, tulee suurimmastakin maallisesta vihollisesta ystävä. Tämä
saatanallinen henki kääntyy sopivassa tilanteessa niiden puoleen, joita muussa
tilanteessa voidaan vihata ja vältellä, saadakseen heidät tekemään likainen työ
omasta puolestansa. Sama henki on elänyt koko pelastushistorian ajan, ja elää
vielä tänäkin päivänä. Veli tai sisar, Jumalan totuuden kantaja, on
vaiennettava keinolla millä hyvänsä!
On helppoa pestä
viattomuudessa omat kätensä ja sanoa, ettei ole tehnyt mitään väärää. Kuinka
moni ajatteleekaan olevansa vapaa vastuusta, ja vierittää syyn toisten
niskoille. Kuinka helppoa onkaan laatia "totuudellinen"
panettelukirje ja sitten antaa muiden sen perusteella tehdä johtopäätöksensä ja
langettaa tuomionsa! Kuka on todellisuudessa vastuussa? Herramme Jeesus totesi
Pilatukselle: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi
annettu sinulle ylhäältä. Sen tähden
on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi" (19: 12).
Joka antaa
veljensä julkisen häpeän alaiseksi, ja siten jättää tämän itse asiassa
ulkopuolisten ihmisten tuomittavaksi ja teloitettavaksi, syyllistyy täsmälleen
samaan syntiin. Yksikään syytös Herraamme kohtaan ei ollut perusteltu ja
totuuteen perustuva, vaan kaikki syytökset olivat johdateltuja ja fanaattisen
mielen luomia. Aivan kuten tuona aikana, eivät nytkään mitkään hengelliset syyt
riitä jättämään ketään tuomareiden käsiin ja aikaansaamaan riittävän
tuomitsevia mieliä. Lopullinen syytös Herraamme kohtaan kohdistui keksittyyn
rikokseen maallista valtaa vastaan. "Jokainen, joka tekee itsensä
kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan."
Tänä päivänä ei
ketään syytetä itsensä kuninkaaksi tekemisestä, mutta sen korvaavat syytökset
taloudellisella ja maallisen elämän alueella. Syytökset erikoisesti rahan
väärinkäytöksistä Jumalan valtakunnassa saavat monet mielet kuohuksiin, eikä
monikaan kysele, olisiko asiassa todella perää. Kun syytös esitetään tarpeeksi
hurskaalla ja uskottavalla tavalla, uskotaan se usein hyvinkin helposti. Samoin
voidaan syyttää laiminlyönneistä, jotka eivät todellisuudessa ole asianomaisen
syytä, vaan enemmänkin muiden välinpitämättömyyden tiliin pantavissa. Kun
lisäksi vielä esitetään mahdollisia rikkomuksia avioelämän alueelta, ovat jo
koossa ainekset uutta pääsiäistä ja pitkää perjantaita varten!
Vihollisen
toiminta perustuu aina samoihin kaavoihin, joiden ei tulisi olla vieraita
todelliselle uskovaiselle. Kun on päästy oikeusistuimeen asti, kuten tuonakin
pääsiäisenä, ei ole kysymys siitä, että Saatana olisi astunut toimintaan vasta
tuolloin. Hän on ollut mukana alusta asti, ensimmäisestä palvelustoiminnan
alkamisen hetkestä lähtien. Miten on mahdollista, että vihollinen sillä tavoin
saattaa pitää uskovaisia leikkikaluinaan ja heitellä heitä miten tahtoo? Koska
uskovaiset eivät valvo, eivät tutki Sanaa ja suhtautuvat asioihin
pintapuolisesti!
Vihollinen saa
aivan viattomatkin asiat muuttumaan kauheiksi petoksiksi ja rikkomuksiksi. Eikä
se milloinkaan halua tulevan julkisuuteen sen, että se itse on pannut kaiken
alulle aivan ensi hetkestä lähtien. Vihollinen yllyttää, langettaa, syyttää ja
lopuksi tuomitsee ja teloittaa.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti