Kaukainen
ukkosenjylinä kantautuu laaksoa pitkin, ja tuulenpuuskat havisuttavat rinteiden
kasvustoja. On kesäilta vuoristossa. Korkealla taivaan sinessä leijailee suuri
kotka mahtavat siipensä levitettyinä, käyttäen hyväksensä etelästä lähestyvän
rajuilman edellä puhaltavaa ilmavirtaa. Pikkulinnut ovat lopettaneet laulunsa
ja vetäytyneet suojaisiin pesäkoloihinsa. Kotka on kaiken yläpuolella,
majesteettisena, ikään kuin hiukan pilkallisesti tarkkaillen pieniä maan
asukkaita, jotka kiireisesti hakeutuvat suojaan. Järvellä olevat veneet ovat
suunnanneet kokkansa rantaa kohti, ja voidaan selvästi havaita airojen käyvän
normaalia tiheämpään tahtiin. Pihoilla naisväki kokoilee kuivumassa olevaa pyykkiä
suojaan sateelta. Itse asiassa kukaan ei ole varma siitä, tulisiko sade,
osuisiko ukkosilma tähän laaksoon; kaikesta huolimatta varaudutaan pahimman
varalta. Tällaiset ilmat kuuluvat kesään siinä kuin kaikki muukin vuoristossa.
Juuri kukaan ei pelkää salamoita ja vuorilla niin erikoisella tavalla kaikuvaa
jylyä. Toisaalta sellaiset, jotka eivät koskaan ennen ole kokeneet ukonilmaa
vuorilla, ikään kuin vetäytyvät kasaan tuon infernaalisen, loppumattomalta
tuntuvan tykkitulen keskellä. Jokainen jyräys moninkertaistuu kimmotessaan
vuorenseinämästä toiseen. Kyläläiset taas kokevat kuin yliluonnollisen hurmion
seuratessaan salamoiden läiskettä ja tuntiessaan maan tärisevän jalkojensa
alla.
Hopeajärven kylä
on juuri sellainen kylä kuin kaikki muutkin pienehköt asujaimistot vuoristossa
tuolla seudulla. Nimensä se on saanut järvestä, jonka kirkas vesi kuutamolla
hohtelee kuin lainehtiva hopea. Kuka nimen ensimmäiseksi oli antanut, sitä ei
kukaan tiennyt, mutta tähän mennessä ei kukaan ollut pyrkinyt esittämään
jotakin poikkeavaa; kaikki olivat sitä mieltä, että nimi oli kuin luomisen
alusta tarkoitettu juuri tälle seudulle. Hopeajärvi, samaa nimeä kantoi niin
vesi kuin maaperäkin. Kuin luonnostaan johti tämä aina silloin tällöin
väärinkäsityksiin niin ulkopaikkakuntalaisten kuin kyläläistenkin keskuudessa.
Menikö joku suutuspäissänsä järveen vaiko kylän oluttupaan, joka sekin oli
nimetty paikan mukaan, sitä mietti moni aviovaimo tulisen riidan jälkeen. Kun
mies sitten tuli kotiin yömyöhällä hiukan horjuen, kävi hienoinen helpotuksen
hymyn häive odottavan suupielessä; kaikki oli hyvin, mies oli kuiva ja
keuhkoissa vuoriston raikasta ilmaa, ei Hopeajärven kimmeltävää vettä!
Hopeajärven
kylää voitaisiin pitää eräänlaisena keskivertona ihmisasujaimistosta, jossa
voidaan nähdä koko elämän kirjo laidasta laitaan, syntymästä kuolemaan. Täältä
voi löytää kaikenlaisia ihmistyyppejä, kaikenlaisia elämäntapoja, niin, tämä
kylä käy mitä erinomaisimmaksi tarkastelun kohteeksi kun haluamme tutustua
elämään yleensä, asioihin, jotka koskettavat ihmisrotua lähes kaikkialla
maailmassa.
Jossakin muualla
päin maailmaa tämä paikkakunta olisi varmastikin ollut kaupunki, mutta aivan
kylästä itsestään riippumattomista seikoista johtuen se oli ikään kuin jäänyt
lähiseudun suuremman asutustaajaman varjoon, hiukan kuin toiselle sijalle, eipähän
ollut täällä teollisuutta kuin nimeksi, kun taas tuon kaupungin ilmaa saastutti
useampikin savua syöksevä musta piippu. Kaupunki, suurella kirjaimella, oli
tuon paikkakunnan nimi, eikä juuri koskaan kuultu siitä puhuttavan sen oikealla
nimellä. Kun tarvittiin jotakin sellaista, mitä kylän kaupoista ei saanut
isollakaan rahalla, oli mentävä Kaupunkiin. Siellä oli kaikkea yllin kyllin, ja
juuri koskaan ei tarvinnut tilata mitään kauempaa. Kylä eli yksinkertaista
elämää ja tyydyttiin siihen, mitä lähiseudulla oli tarjolla.
Jossakin
mielessä kylän sijainti oli aivan erinomainen. Ilmasto oli vuoristollinen;
olihan järven pinta laakson lähes korkeimmalla kohtaa, melko tarkasti 800
metrin korkeudessa. Talvella voitiin ylempänä olevalta laskettelurinteeltä
tulla pujotellen aivan kylän pohjoislaidalla sijaitsevalle ala-asemalle asti
lähes kolmen kilometrin korkeudesta. Useana talvena ikävä kyllä lumi ei ollut
riittänyt läheskään alas asti, ja niinpä ylempänä olevat kylät olivat saaneet
majoittaa rahaa tuovat turistit. Tästä johtuen suuremmat majoitusliikkeet
olivat joutuneet lopettamaan, ja nyt voi enää majoittua yksityiskoteihin ja
majataloon. Kesällä oli suhteellisen vilkasta, ja kaikki paikat olivat täynnä
turisteja, mutta talvella ei kukaan halunnut majoittua kylään, josta
seuraavalle hissille oli usean kilometrin ajomatka. Mukavuus, mukavuus oli ajan
tunnussana, ja kaiken tuli olla rahaa tuovan matkailijan käden ulottuvilla. Hopeajärvi
ei täyttänyt tätä vaatimusta, ja niinpä kasvua rajoitti se seikka, että ainoastaan
nostalgisuuteen taipuvaiset ihmiset olivat kiinnostuneet seudusta.
Mielenkiintoista
kylän sijainnissa on vielä se, että se oli ikään kuin ulkomaan portilla; pienen
ajomatkan päässä oltiin jo naapurivaltion puolella, ja hiukan pitemmän autossa
istumisen jälkeen saavuttiin taas eri kansallisuuden keskuuteen. Yleisesti
ottaen hyvin laajalla alueella tuli toimeen yhdellä kielellä, mutta ei
tarvinnut mennä kauaksikaan, kun vanhempi väestö jo puisteli päätään ja
kieltäytyi ymmärtämästä muuta kuin kotikieltään. Nuoriso hallitsi useamman
kielen, ja varttuneemmasta väestä lähes poikkeuksetta suurin osa puhui useampaa
lähiseudun kieltä ja murretta. Ulkomaanmatkalle lähdettiin melko usein, ja
säästäväisimmät kävivät pitkänkin matkan päässä hankkimassa halvempia tuotteita.
Naapurivaltioissa
moni asia oli halvempi kuin kotona. Niinpä esimerkiksi kylän vaurain
maanviljelijä Klaus (jostakin kummallisesta syystä koko kylä tunsi hänet vain
tällä etunimellä) lähes viikoittain kävi edullisella ostosmatkalla kahden
naapurivaltion puolella, hankkien siitä suurta taloudellista etua. Koko perhe
hyppäsi maasturiin, ja niin he ylpeästi hurauttivat kylän lävitse ja
heiluttivat kättänsä tien varressa oleville. Heillä oli varaa, heillä oli mistä
ottaa! Klaus tiesi miten säästetään helposti monta sataa markkaa, ja siitä hän
ei vaiennut miesten välisissä keskusteluissa. Korvansa hän tyystin sulki
vihjailuilta, että samat tavarat olisi Kaupungista saanut vielä halvemmalla,
kun ei olisi ollut matka- ym. kuluja - lihaa ja muuta vastaavaa kun ei saanut
tuoda maahan kuin vain hyvin pienet, rajoitetut määrät. Naapurissa liha oli
huomattavasti halvempaa, niin paljon, että kannatti ottaa pieni riski hyvässä
toivossa, että tullimies vain heilauttaa kättänsä vapaan reitin merkiksi.
Jotkut kyläläiset
olivat olleet tullissa silloin tällöin samanaikaisesti Klausin porukan kanssa,
ja heitä oli hieman ihmetyttänyt se, että Klausin muutenkin pönäkkä vaimo
Ann-Marie oli etuistuimella aivan kuin rehottanut. Olipa joku suorastaan
ihmetellyt maastoauton ikkunasta leijuvaa salamimakkaran tuoksua, kun oli
kumartunut tervehtimään hämillisesti hymyileviä tuttaviaan. Olisi voinut vaikka
vannoa, että Ann-Marie oli lihonut ainakin kymmenen kiloa! Kotikylällä hän taas
oli näyttänyt aivan tavanomaiselta. Naiset suuresti ihmettelivät sitä, että
matkoillaan käyttämää kukallista hametta tämä ei milloinkaan pannut päällensä
kotinurkissa. Kukapa olisi osannut kuvitella, että miehensä käskystä tämä oli
neulonut ihonmyötäisen liivin, joka oli täynnä litteitä taskuja. Kukapa olisi
osannut kuvitella sitäkään, kuinka levähdyspaikalla ennen rajaa koko perhe
lapset mukaan lukien leikkeli lihat ja makkarat tasapaksuiksi siivuiksi, jotka
muoviin käärittyinä sujutettiin äidin avarasta hameenkauluksesta noihin
lukuisiin pikkutaskuihin. Klaus oli sen verran älyn mies, että tajusi
kokonaisten makkaroiden ja lihakimpaleiden liian selvästi erottuvan vaimonsa
profiilia vasten. Niinpä kaupassa ostettiin, jos mahdollista, liha valmiiksi
viipaloituna tai jauhettuna. Kukapa ei olisi riemuinnut siitä näystä ja lasten
onnesta, kun nämä käsissänsä leipoivat jauhelihasta ohuita tiiliskiviä, jotka
sitten muoviin käärittyinä saivat Ann-Marien tuhdistumaan entisestään. Miksi
eivät sitten tullimiehet yhtään ihmetelleet tämän rouvan muodonmuutosta? Tämänkin
oli Klaus valmiiksi pohtinut. Kylän kaatopaikka oli kaukana, ja jokainen käynti
siellä maksoi niin polttoaineena kuin kaatopaikkamaksuinakin. Viikon varrella
kaikki mainoslehtiset ja sanomalehdet leikeltiin juuri taskuihin sopiviksi
palasiksi, ja jopa talousjätteitä kantoi sitten tuo ylväs rouva ruumiinsa
täytteenä rajan yli ajettaessa, juuri yhtä tuhtina kuin takaisinkin tullessa.
Mahtaisi siitä syntyä melkoinen riemu, kun joskus käry kävisi!
Klausilla on
niin sanotusti venyvä omatunto, minkä jakaa hänen kanssansa koko perhe. Klaus
on kylän vapaan seurakunnan vanhemmistoveljien esimies. Klaus on niin sanottu
todellinen uskovainen!
Näissä
kertomuksissa tulemme tutustumaan elämään sellaisena kuin se on, taruakin
ihmeellisempänä. Tulemme puhumaan hyvin vakavista asioista, joiden kohdalla on
kysymys kuolemasta ja elämästä. Ketään ei kuitenkaan saa loukata, ketään ei saa
mainita nimeltä asioiden yhteydessä, jotka eivät tuo kunniaa ja hyvää mainetta
asianomaisille. Siksi, kunnianloukkaussyytteiden ja väärinkäsitysten
välttämiseksi, tapahtuu kaikki tässä kaukaisessa, pienessä kylässä
vuoristomaisemissa. Kaikki henkilöt ovat keksittyjä, kaikki tapahtumat
perustuvat vanhojen kansanviisauksien pohjalle, eli opin saamiseksi muiden
kokemuksista. Suuri osa tapahtumista ja asioista on otettu todellisesta
elämästä, sellaisena kuin ne ovat tapahtuneet, mutta ne on siirretty
muunneltuna eri ihmisten elämään. Mitä tulee ihmisluonteisiin ja erilaisiin
käytöstapoihin, on nekin otettu todellisesta elämästä, mutta sijoitettu niin
erilaisten ihmisten kohdalle, lisäksi jakaen useammalle henkilölle, ettei
kenenkään ole mahdollista tunnistaa ketään. Mutta jos tapahtuu niin kuin vanha
sananlasku sanoo: "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa",
voitaneen sanoa saavutetun jotakin näiden kirjoitusten pohjalta. Ei ole
kirjoittajan vika se, jos joku löytää täydellisen kuvauksen itsestänsä. Me
jokainen olemme monessa suhteessa samanlaisia, ja samat asiat tuottavat meille
niin vaivaa kuin iloakin.
Kirjoittaja on
pian lähes kolmenkymmenen vuoden ajan kulkenut uskon tiellä ja joutunut
näkemään kaikenlaista hengellisellä rintamalla. Yleinen käsitys uskovaisuudesta
ja hengellisistä asioista on saanut vuosikymmenien aikana aivan kuin kouriin
tuntuvan muodon, eli niin kuin nuorison kielellä voitaisiin sanoa, on ikään
kuin taivutettu malli rautalangasta. Yksi yleisimmistä käsityksistä näiden
asioiden kohdalla on se, että uskovaisuus on vakavaa, yksitotista, kuolettavan
ylimaallista. Näistä asioista voitaisiin kirjoittaa kokonainen kirja, mutta siihen
emme tässä yhteydessä ryhdy. Kirjoittajan kokemuksen perusteella kuitenkin niin
sanottuun yleiseen kristillisyyteen liittyy valtava määrä asioita, jotka ovat
jääneet kulissien taakse, hurskaiden kulissien, jotka usein ovat olleet ja ovat
edelleenkin vain kuin vaatekappale, jolla kuollut ruumis on peitetty paareille
rikospaikalla. Yleisesti ottaen samanlaiset linnut lentävät yhdessä, ja kissa
sähisee koiralle, ja koira haukkuu kissaa. Kautta aikojen niin sanotut
uskovaiset ovat pitäneet uskonnon ja hengellisyyden puolta, ja kaikista
riidoista ja eripuraisuuksista huolimatta kuitenkin on todettu, että
kristittyjen asia on yhteinen. Moninaiset käsitykset on selitetty ihmisten
erilaisuudella, ja samasta asiasta vallitsevia kymmeniä käsityksiä on
puolusteltu Jumalan moninaisuudella. Puutteellisuudet ja rikkeet on selitetty
ja anteeksiannettu inhimillisen heikkouden nimissä.
Kirjoittaja
kuitenkin on luonut itsellensä jonkun mielestä ehkä liiankin muista poikkeavan
käsityksen nykyisestä tilanteesta ja vallitsevista asioista. Kaikkien
puolustellessa ja selitellessä ja peitellessä tiettyjä asioita
yhteiskristillisyyden varjolla, kirjoittaja on tullut siihen pisteeseen, jossa
hän haluaa kutsua kaikkia asioita oikealla nimellänsä. Kun yleinen suuntaus
kaikesta maallistumisesta ja uskosta vieraantumisesta huolimatta ylistää
vuosituhantista uskon riemuvoittoa ja kaikkialle leviämistä, puhuu kirjoittaja
mieluumminkin lähes täydellisestä kristillisestä konkurssista ja vararikosta.
Voittoa ei ole kaikki se, mille voiton nimi on annettu. Kristillistä ei ole
kaikki se, mitä kristilliseksi kutsutaan. Jumalasta ei ole kuin murto-osa
siitä, mitä Jumalan nimiin työnnetään. Uskovainen ei ole läheskään jokainen,
joka itseänsä uskovaiseksi nimittää. Tai voitaisiinko sanoa, uskovainen on
jokainen, joka johonkin uskoo, mutta tästähän ei nyt olekaan kysymys. Me
puhumme Herraan Jeesukseen Kristukseen uskovaisista! Usein ei tänä päivänä
halua edes kutsua itseänsä uskovaiseksi, koska tämän nimityksen alle on sisällytetty
aivan liian paljon sellaista, mikä ei sinne kuulu.
Kirjoittaja siis
rohkenee väittää, että kristillisyyden nimen alle kätkeytyy tavaton määrä
sellaista, mikä sinne ei lainkaan kuulu, ja toisaalta taas sen ulkopuolelle on
rajattu suuri määrä asioita, jotka todellisuudessa kuuluvat jokapäiväiseen,
Jumalan luomaan ja tarkoittamaan elämään. Syntikäsitys on hämärtynyt
entisestään, niin että joku elää intomielisen maailmallisesti synnissä, kun
taas joku toinen siivilöi hyttysenkin. Toinen nielee kamelin, toinen tukehtuu
kesäkärpäseen. Synniksi on julistettu sellaista, mikä ei mitenkään voi olla
syntiä, vastaavasti taas on julistettu vapaus asioissa, jotka jo terveen järjen
pohjalta ovat syntiä, ihmiselle vahingoksi.
Kirjoittaja on
kokenut niin paljon, että päivittäin tietyt asiat aivan kuin kuvakertomuksen
tavoin alkavat elää mielessä. Niin kuin jo on mainittu, ei elävistä ihmisistä,
kuin ei poismenneistäkään, saa kirjoittaa tunnistettavalla tavalla ainakaan
ilman heidän lupaansa. Ikään kuin avuksi tähän asiaan tulevat nuo kuvakertomukset
sielun silmien eteen sopivalla tavalla muuttuneina, ei enää tunnistettavina,
mutta kuitenkin samoina kuin minä ne ovat tapahtuneet. Tukevasta on tullut
laiha, tummasta vaalea, nuoresta vanha, vanhasta nuori. Tärkeintä on se, että
nämä asiat saavat puhua, tuoda julki sanomansa. Kuulijoita, ymmärtäväisiä
lukijoita taitaa kuitenkin olla vähän, mutta näitä muutamiakin varten kannattaa
nämä rivit kirjoittaa.
Toisaalta nämä
asiat ovat kuolemanvakavia, mutta toisaalta tietynlainen pienoinen huumori ja
leikillisyys ovat toinen puoli asiaa. Kirjoittaja on menneinä aikoina antanut
muutamia oikovedoksia näihin kertomuksiin liittyvistä osasista tuttavillensa ja
saanut monenlaista vastinetta. Hämmästyttävintä on se, että muutamat antoivat
ymmärtää näiden asioiden olevan heille niin vieraita, vaikka uskovaisia
ovatkin, tai ehkä: sen tähden, että ovat uskovaisia! Joku taas saattoi
suorastaan vihamielisesti puhelimessa tokaista: "Pitääkö nyt sitten
jokaisen itse päätellä, missä hänestä kirjoitetaan!" Tällainen kannanotto
ei voi olla johtamatta entistäkin päättäväisempään kirjoittamiseen, kun kerran
henkilöt, joita tietyissä kohdissa ei ole lainkaan ajateltukaan, ilmoittautuvat
kirjan henkilöiksi eri nimistä ja muunnelluista asioista huolimatta.
Hyvin
mielenkiintoinen on myös se seikka, että kun kirjoittajaa uhkailtiin
oikeudenkäynnillä kunnianloukkauksen johdosta, niin millaiseksi tulisikaan tuo
oikeudenkäynti muodostumaan! Olisi varmastikin innoittavaa ja jännittävää
kuunnella, kuinka ihmiset todistaisivat heistä kirjoitetun, vaikka nimet eivät
pidä paikkaansa, paikkakunnat eivät pidä paikkaansa, eivätkä myöskään muut
yksityiskohdat. Olisi siinä oikeusistuimella kuultavaa, kuinka ihmiset
todistaisivat omista kömmähdyksistään ja yrittäisivät sovittaa niitä
kirjoitettuun!
Kuinka vieraita
nämä asiat sitten ovatkin joillekin, eivät ne ole sitä kirjoittajalle. Vaikka
uskovaisuutta on aina pilkattu ja halveksittu, on sitä kuitenkin totuttu
pitämään melko pidättyväisenä ja asiallisena omalla alueellaan. Jos
uskovaisista kerrotaan jotakin huvittavaa ja koomillista, pidetään näitä
asioita hyvin yksittäisinä tai sitten keksittyinä. Itse asiassa totuus on
kuitenkin se, että sairaalat täyttyisivät sydänkohtauksen ja jonkinlaisen
krampin saaneista ihmisistä, jos esimerkiksi televisiossa esitettäisiin yhtenä
pätkänä kaikki se, mitä jo yksin kirjoittaja on saanut nähdä ja kokea. Osa
ihmisistä nauraisi itsensä kuoliaaksi. Kaikki ei varmastikaan ole naurun asiaa
näennäisessä koomillisuudessaan, vaan pikemminkin asioita ymmärtäville sydäntä
raastavan murheellista. Uskovaisuuden nimessä, Jumalan nimessä, tehdään
asioita, joista Jumala todellisuudessa on yhtä kaukana kuin taivas maasta!
Yksi vallitsevan
kristillisyyden peruspiirteistä on kaksijakoinen. Toinen puoli elää
"kristillistä elämää" avoimen maailmallisesti, toinen puoli selvästi
jokapäiväiselle elämälle vieraana. Todellinen kristillisyys kulkee kummankin
välissä. Kun puhutaan niin sanotusta todellisesta kristillisyydestä, tarkoittaa
se usein kristillisyyttä, joka leijuu ikään kuin pilvissä, koskettamatta
lainkaan maata tai kanssaihmisiä. Mutta me emme nyt puhu tästä
todellisesta kristillisyydestä, vaan siitä todellisesta
kristillisyydestä, joka uskoo Jumalan Sanaan ainoana auktoriteettinansa,
jolla on uskon kädet ja jalat, lähimmäisenrakkaus ja uskon teot.
Vaelluksensa
aikana kirjoittaja on tavannut valtavan määrän erilaisia uskovaisia ja
tutustunut lähes kaikkiin vallitseviin kristillisiin suuntauksiin. Todella
harvoin on tullut vastaan ihminen, josta on voinut sanoa, että tämä on todellinen
uskovainen, kristitty niin hengessä kuin myöskin suhteessansa kanssaihmisiinsä.
Mikä aina on ollut koskettavinta, on ollut se, että on pakko asettua niiden
arvostelijoiden joukkoon, jotka toteavat, että uskovaiset ovat kadottaneet
todellisuudentajunsa, kosketuksensa jokapäiväiseen elämään. Joskus jo
kävelytyylistä näkee, minkä uskonsuunnan edustajasta on kysymys. Kasvojen ilme
on usein tietyn uskonsuunnan tunnusmerkki. Mutta mikä todella pahinta, kuinka
moni kulkeekaan kansan keskuudessa ikään kuin olisi kadottanut kaikki
luonnolliset aistinsa, joilla ottaa yhteyttä kanssamatkaajiinsa ja ympärillään
oleviin!
Kirjoittaja ei
lainkaan ihmettele sitä, jos uskonasiat eivät kiinnosta tämän päivän ihmistä.
Niiden edustajat, mannekiinit, esimerkkihenkilöt, eivät innoita toisia etsimään
samankaltaisuutta, samaistumista siihen, mitä nämä ihmiset edustavat.
Päinvastoin, tietynlainen ymmärrettävä vastenmielisyys on luonnollisempi
reaktio.
Kun kirjoittaja
uskoo, että todellinen kristillisyys on lähes kokonaan kadonnut, ei se tarkoita
sitä, että tulisi menettää toivonsa ja uskonsa johonkin parempaan. On yhä vielä
olemassa todellista, aitoa, alkuperäistä kristillisyyttä. Usein se on meitä
lähempänä kuin arvaammekaan tai pystymme käsittämään. Tänä päivänä on ehkä
enemmän totta kuin koskaan se, mitä Herramme aikoinaan sanoi sen ajan
hurskaimmille uskonnon edustajille: "Publikaanit ja portot menevät ennen
teitä Jumalan valtakuntaan." Eli lyhyesti sanottuna hengellisille asioille
sillä hetkellä vierailla on suuremmat mahdollisuudet todelliseen sydämenmuutokseen
kuin sellaisilla, jotka ovat tuudittaneet itsensä omahyväiseen, pettävään
kristillisyyden ulkomuotoiseen uneen. Vanha sanonta kuuluukin kaikille tuttuna:
Taivaassa on oleva kahdenlaisia yllätyksiä. Siellä on niitä, joiden emme olisi
koskaan uskoneet siellä olevan, ja sieltä puuttuu sellaisia, joiden aivan
varmasti uskoimme sinne menevän.
Näissä
kertomuksissamme puhutaan asioista, jotka saavat monenlaiset uskovaiset
halveksivasti tuhahtamaan: "Tuokin kirjoittaja on olevinaan uskovainen,
mutta silti kehtaa toisista kirjoittaa tällaista. Ja toisaalta, eihän
tuollaista voi olla olemassakaan!" Niin kuin moni mielellään uskookin,
tulkoon se tunnustetuksi, ei näitä asioita ole "kirjoitettu toisista",
vaan yhtä hyvin sisältyy niihin kirjoittajan omia asioita. Mitä tulee siihen,
onko mahdollista kaiken tällaisen tapahtuminen, joudumme nyt uskovaisina
todella vakavan ratkaisun eteen: onko meille yhä vielä mahdollista kieltäytyä
näkemästä kaikkia negatiivisia ja hulluja asioita elämässämme, vai olisiko
tullut aika tuomion alkaa Jumalan huoneesta, itse kustakin meistä? Me olemme
olleet kuin tietokoneita, joiden muistiin on ohjelmoitu käskyt poistaa sieltä
kaikki sellainen, mikä saattaa meidät häpeään tai suorastaan naurunalaisiksi. Me
muistamme itsestämme vain hyvät asiat, huonot kiellämme, joskus jopa muuttaen
historian kirjoitusta, eli tietoisesti muuttaen tapahtunutta todellisuutta.
Tämän hetken
uskovainen, jos kuka, on aivan yhtä inhimillinen ja vajavainen kuin kaikki
muutkin ihmiset. Ihmisessä itsessään ei ole mitään hyvää. Aikoinaan meidän
Herrallemme joku huudahti: "Hyvä Mestari!" Ei edes Herramme halunnut
kutsuttavan itseänsä hyväksi, vaan totesi heti: "Miksi kutsut Minua
hyväksi? Jumala yksin on hyvä!" Kuinka sitten joku meistä maallisista
tomumajoista voisi olla hyvä ihminen? Uskon olevan aika tulla alas
pilvilinnoista ja harhakuvitelmista ja nähdä todellisuus sellaisena kuin se on.
Todellinen muutos voi syntyä vain sen kautta, että rehellisesti olemme sitä
mitä olemme. Näiden kirjoitusten tarkoitus on auttaa meitä näkemään
uskonelämän todellisuus sellaisena, kuin se oli alkukristillisyydessä.
Uskovaisuus ei ole jotakin ilmassa leijuvaa, vaan se on karua todellisuutta,
jokapäiväistä elämää uskovaisena.
Aikoinaan
kirjoittajan tuttavapiirissä oli hurskaimman henkilön maineessa mieshenkilö,
joka nukkuessansakin hoki: "Jeesus, Jeesus!" Kaikki tällainen saa
jäädä omaan arvoonsa. Todellinen uskovainen ei ole kaukainen tälle elämälle ja
puhu ainoastaan hengellisistä asioista. On ulkonaisesti äärettömän hurskasta
lihatiskillä huutaa myyjälle: "Saanko kilon läskiä, halleluja, kiitos
Herralle!" Samoin sitä on linja-autoasemalla yhtäkkiä karjaista:
"Halleluja, Jeesus pelastaa!" Yksi Raamatun perusopetuksista on
rakastaa lähimmäistänsä kuin itseänsä. Onko tällainen käyttäytyminen
lähimmäisenrakkautta? Saako se lähimmäisen kaipaamaan sitä, mitä me niin
suuresti väitämme rakastavamme? Kirjoittaja ainakin toivoisi, jos ei jo olisi
pelastuksen tietä löytänyt, asian esitettävän hänelle sellaisella tavalla, että
siihen haluaa tutustua. Samoin ajattelevat varmastikin monet muut.
Tuskin löytyy
miltään muulta alalta maailmanlaajuisesti yhtä huonoja markkinamiehiä ja
edustajia kuin hengelliseltä alalta. Tuskin kukaan on sillä tavoin pilannut
oman edustettavan tuotteensa mainetta kuin niin sanottu seurakunta. Joskus
tuntuu siltä, kuin tehtäisiin kaikki mahdollinen, jottei vain kukaan
kiinnostuisi tuotteesta, ja saataisiin itse pitää kaikki. Näihin asioihin ei
milloinkaan ole tuleva todellista muutosta sen paremmin yleismaailmallisesti
kuin ei kansallisestikaan. Kaikki on menevä ajan myötä entistä hullummaksi.
Mutta Jumala ei etsikään kokonaisia kansoja tai heimoja, vaan yksilöitä
kaikkialta. Yksilöitä, jotka ovat halukkaita toteuttamaan seurakuntakäsitystä,
joka perustuu siihen, mitä helluntaina syntyi. Usko ei ole jokamiehen, ja mitä
pidemmälle ajassa mennään, sitä harvinaisemmaksi tulee todellinen usko. Yhä todellisemmaksi
tulevat suuren jumalanmiehen sanat, jotka hän kauan sitten toi julki:
"Tässä ajassa Jumala kulkee miljoonien ohitse siunataksensa sinua, joka
uskot!" Näille yksilöille nämä kertomukset ovat kirjoitetut.
Meitä kiinnostaa
lähinnä Hopeajärven kylän hengellinen elämä, joskin jo alkukirjoituksen
perusteella on pakko todeta, ettei hengellistä elämää voi erottaa normaalista,
jokapäiväisestä elämästä, vaikka se monen mielestä tuntuukin mahdolliselta ja
hyvin hurskaalta. Hengellinen elämä lyö leimansa aivan tavalliselle,
päivittäiselle elämälle, ja vastaavasti ns. maalliset asiat vaikuttavat hyvinkin
suuresti hengellisen elämän ylä- ja alamäkiin, vaikka sitä ei aina huomatakaan.
Kaikkein
korkeimmalle kylän yläpuolelle ikään kuin vuorenhuippuja hipoen kohoaa
katolisen kirkon koristeltu risti. Kirkko on rakennettu menneinä aikoina, ja
tuolloin oli uskollisia kannattajia suurin osa väestöstä. Myöhemmin kuitenkin
väestössä tapahtui suuria muutoksia, ja evankelisen herätyksen aaltoiltua hyvän
aikaa tuolla seudulla rakennettiin toinen melkein yhtä ylväs katedraali
luterilaisen Martti Lutherin kunniaksi. Tämän lisäksi kylän laitamalla on
helluntailaisten kokoushuone, ja joitakin pieniä lähinnä kotihartauspaikoiksi
luonnehdittavia uskonyhteisöjä. Kaikkein huomiota herättävin on kuitenkin pieni
uskovaisten joukko, joka ei sanoudu mukaan mihinkään vallitsevista oppinäkemyksistä,
vaan antaa ymmärtää olevansa kaikkien muiden ulkopuolella.
Seitsemänkymmentäluvun alkupuolella tuo joukko oli ostanut entisen
varastohuoneen, jonka se oli kunnostanut kokoontumispaikaksensa.
Tämä joukko ei
siis ollut suuri, ja juuri erilaisuutensa tähden kaikki tämän uskonyhteisön
edustajat olivat kaikkien silmätikkuina. Kaikkeen muuhun kristillisyyteen oli
totuttu, ja sitä pidettiin jokapäiväiseen elämään kuuluvana, niin totunnaisena,
ettei sitä itse asiassa pantu juuri merkille muuta kuin tiettyinä juhlapäivinä
ja jonkin erikoisen asian sattuessa. Mutta mikä oli perimmäinen syy siihen,
että jokaisen tähän ryhmään kuuluvan elämää tarkkailtiin erikoisesti, se oli
itse kullekin hiukan erilainen. Itse asiassa oli kuitenkin niin, että lähes
jokainen tämän vapaan suunnan edustaja oli omalta osaltaan niin tottunut
kaikkeen tarkkailuun, että piti sitä aivan luonnollisena, eli ei loppujen lopuksi
enää käsittänyt lainkaan sitä, että häntä tarkkailtiin, tutkailtiin, punnittiin!
Klausista olemme
jo puhuneet, Klaus-parka! Hän on yksi esimerkkihenkilöistämme, jossa
ruumiillistuu ja kokoontuu eräänlainen ihmismielen ja ihmiskäytöksen kirjo,
joka sisältää sekä hyvää että pahaa. Klaus, todellinen uskovainen, saarnamies
pienemmässä mittakaavassa, esimerkkihenkilö koko seurakunnan keskuudessa,
tulisen julistuksensa johdosta koko kylän tuntema henkilö. Lieneekö
jumalisuuden, jumalallisen valinnan syytä, vaiko tietynlaisen rajallisen
fanaattisuuden ansiota, että hänen perheensä on saavuttanut sellaisen aseman
kylän kansalaisina, ettei juuri mikään heidän tekemänsä ole salassa
keneltäkään! Kyläläiset ovat itse kukin vuosien saatossa vierailleet ainakin
kerran tämän yhteisön kokouksissa, ja useimmat heistä ovat korvat punaisina
palanneet kotiinsa miettimään kuulemaansa.
Mistä johtunee,
että monet kirjakauppiaan tavoin ovat vannoneet etteivät milloinkaan enää
aukaise tuon seurahuoneen ovea? Klaus ei sitä voi käsittää. Hän on vain
julistanut sen, mitä on sydämellänsä tuntenut! Oliko mitään väärää siinä, että
hän kesken julistuksensa alkoi saarnata moraalittomuutta vastaan, kun
pormestarin vaimo erään seurakuntalaisen houkuttelemana viimeinkin osallistui
kokoukseen! Ulos asti oli pienestä kaiuttimesta kuulunut palava julistus
uskosta ihmeisiin, Jairuksen tytär oli parantunut, ylistys Herralle, kaikki
tämä oli mahdollista tässäkin kokouksessa! Mutta kun pormestarinna oli päässyt
käytävän päähän, ja Klausin silmät olivat salamannopeasti luoneet katsauksensa
sisään saapuviin, olikin Jairuksen tytär saanut väistyä minihameisten ja
maalattujen "Iisepelien" edessä. Miksi tuo melkoisen viehättävän näköinen
keski-ikäinen kylän johtohenkilön vaimo oli ollut istuutua ohitse hänen
taaksensa asetetun tuolin? Miksi hänen kasvojensa väri vaihteli vitivalkoisen
ja tummanpunaisen, niin, jopa mustanharmaan välillä? Miksi hänen kätensä
krampinomaisesti yrittivät vetää polven yläpuolelle ulottuvaa hamettansa
alaspäin - ei, ei ollut mitään mahdollisuutta peittää polvia tuolla
kangaskappaleella!
Seurakunta
ihmetteli seuraavina päivinä ja viikkoina niitä katseita, joita itse kuhunkin
luotiin. Pormestari ei halunnut edes nähdä yhtäkään näistä kylän hurskaista,
hänellä oli jatkuvasti kiire, kiire mihin tahansa, kunhan vain ei joutunut
tekemisiin näiden hänen "hurmahenkisiksi" kutsumiensa ihmisten
kanssa. Kyläläisten aikaisemmin ehkä hiukan välttelevä asenne oli muuttunut
torjuvaksi. Seurakunnan kokouksissa tämä kaikki nähtiin omalla tavallansa,
uskon koettelemuksena ja maailman vihana todellisia uskovaisia kohtaan. Eihän
maailma voinut ymmärtää näitä asioita, usko ei ollut jokamiehen!
Kukapa olisi
voinut selittää näille hurskaille, että tässä juuri lausuttiin eräänlainen
totuus, joka ei niinkään puhunut seurakuntalaisten hyväksi, vaan päinvastoin!
Maailma ei todellakaan voinut ymmärtää asioita sillä tavoin, kuin ne
kokouksissa esitettiin! Kukaan ei tullut ajatelleeksi, että oli aivan eri
asia se, mitä julistettiin seurakunnan omissa kokoontumisissa, kuin mitä
saarnattiin silloin, kun ulkopuolisia saapui kokouksiin, nimenomaan
seurakuntalaisten pyynnöstä!
Tässä olikin
yksi suurimmista ristiriidoista, ristiriidoista, jotka eivät rajoittuneet vain
seurakuntaan, vaan koko kylän elämään! Uskovaisuus saavutti tietynlaisen
kohokohtansa, eräänlaisen lakensa, voimallisen julistuksen johdosta, mutta
jokainen todellinen, järkevä tarkkailija saattoi todeta kaiken johtavan mäkeä
alas, vuorenrinnettä alas, niin kuin rinteellä liukastunut vuoristopukki
mukkelismakkelis putosi alas, alas, alas, vaikka kuinka yritti sorkillansa
tavoittaa otetta kovasta kalliosta.
Jumalan Sanan
mukaisesti todellisen kristityn tulee olla suloinen tuoksu jokaiselle
lähellensä tulevalle. Vaikka kyläläiset eivät lukeneet kovinkaan paljon
Raamattua, oli useimmille ainakin pyhäkoulussa ja rippikoulussa opetettu Sanaa
niin paljon, että jonkinlainen kuva kristillisyydestä oli piintynyt itse kunkin
sisimpään. Mutta nyt tämä "todellinen" kristillisyys oli suorastaan
henkeäsalpaavaa näille tavallisille "kristityille". Niin katolisessa
kuin luterilaisessakin kirkossa kyläläiset suurin piirtein ymmärsivät sen,
mistä puhuttiin. Jokainen kuunteli hartaana saarnan, osallistui seremonioihin,
luki kaikkien mukana uskontunnustuksen ja tunnusti syntinsä; rukoili jopa koko
sydämestänsä. Mutta mitä nämä vapaat julistivat, siitä he eivät käsittäneet
juuri mitään!
Paavali halusi
olla kaikille kaikkea, voittaaksensa edes muutamia sille asialle, mitä hän
edusti. Mutta mitä tarkoitti tämä sanonta: olla kaikkea kaikille? Siitä ei
milloinkaan saarnattu tuossa seurakunnassa, ei ainakaan sen jälkeen, kun
Johannes oli saatu syrjään. Siihen aikaan kun Johannes vielä oli mukana, oli
kokouksiin osallistunut useita kyläläisiä, ja muuallakin pidetyissä kokouksissa
oli osanotto ollut melkoinen, mutta nyt olivat ulkopuoliset vain ani harvoin
eksyneet mukaan.
Johannesta eivät
seurakuntalaiset, muutamaa lukuun ottamatta, voineet katsoa kunnon
uskovaiseksi, olihan siitä yksi hyvin tätä vastaan todistava tekijä ollut se,
että tämän puhuessa jopa kylän pahimmat jumalattomat olivat pyyhkineet
kyyneleitänsä ja kiittäneet Johannesta hyvästä puheesta. Hyvä puhe! Jo pelkkä
sanonta sai seurakuntalaiset voimaan huonosti. Mutta eivät he tulleet
ajatelleeksi sitä, että nämä ihmiset julkitoivat ajatuksensa sen sanavaraston
ja ajattelun mukaisesti, mitä he olivat oppineet; he eivät tienneet jostakin
paremmasta sanonnasta. Niin, Johannes oli antanut ymmärtää haluavansa olla
kaikille kaikkea, mutta eihän sellainen käynyt päinsä! Jos kunnan johtavat henkilöt
iloisesti tervehtivät tätä, ja tämä tuli hyvin toimeen suorastaan kaikkien
kyläläisten kanssa, eivät Johanneksen asiat voineet olla kunnossa!
Uskovaisuuden
eri laidat löivät toisiansa vastaan sellaisella voimalla, että kyläläisetkin
voivat pahoin. Uskovaisuus ei ollutkaan sitä, mitä nämä ihmiset aina olivat
odottaneet siltä. Kylän vähäosaiset olivat monien sydämellä ja
hyväntekeväisyyttä harrastettiin suorastaan avokätisesti. Mutta kun oli kysymys
jostakin keräyksestä tällaiseen tarkoitukseen, olivat nämä uskovaiset antaneet
ymmärtää heillä olevan omat kohteensa tässä tarkoituksessa. Jokainen kuitenkin
aavisti, tai suorastaan tiesi, ettei mitään tällaista ollut olemassa.
Kukkaronnyörit pysyivät kiinni, vaikka kaikki muut antoivat suuriakin summia.
Tosin Klaus ja jotkin muut silloin tällöin antoivat roponsa yhteisen asian
vuoksi, mutta lopputulos oli se, että kaikkien näiden keräysten yhteydessä ei
enää edes lähestytty näitä hurskaita.
Kaikki tämä oli
käsittämätöntä kyläläisille, vaikkeivät seurakuntalaiset sitä lainkaan
tiedostaneet. Juopa kasvoi, mutta kenen oli syy, kuka oli kaiken aiheuttanut? Hengellistä
nälkää saattoi havaita useissa kyläläisissä, mutta heidän kohdallaan ei
toteutunut se, mitä Jumalan Sana sanoi: "Ja opettamalla heitä pitämään
kaikki, mitä Minä olen käskenyt teidän pitää…" Jonkinlaista opetusta oli,
saarnaa oli, mutta mikään ei vienyt kyläläisiä todellisen ratkaisun paikalle,
kohtaamaan julistetun kautta Elävä ja Todellinen Jumala.
Monella
kyläläisellä oli alkuaikoina ollut suuret odotukset tämän ryhmän johdosta,
sillä olihan noissa kokouksissa todistettavasti tapahtunut paljon hyvääkin.
Monet juopot ja julkisyntiset olivat korjanneet elämänsä kulun, ja useat
itsemurhaa hautoneet olivat tulleet muihin ajatuksiin. Mutta kaikki se, mitä
nyt joidenkin vuosien aikana tuon joukon piirissä oli tapahtunut, oli sulkenut
kyläläisten sydämet ja mielet tämän joukon julistukselta ja elämältä. Ei,
vaikka kuinka yritti ajatella positiivisesti, ei näitä ihmisiä voinut katsoa
hyvällä silmällä!
Jokainen
käsitti, lukuun ottamatta suurinta osaa seurakuntalaisista, että asioihin
täytyi tulla muutos - kylän väki käsitti, muutamat seurakunnan keskuudessa
käsittivät, ettei tällainen meno voinut jatkua. Jos pormestarinna oli
häväistyksensä jälkeen alkanut kiinnostua entistä enemmän Uuden Ajan
uskonnosta, kenen oli syy? "Häväistys?" Se ei edes tullut kenenkään
hurskaan mieleen, sillä olihan julistus täyttänyt heidän odotuksensa, heidän
ajattelutapansa. Mutta kukaan ei ollut tullut ajatelleeksi sitä, etteivät nämä
heidän "maailmallisiksi" kutsumansa olleet milloinkaan kuulleet
siitä, miten pitkä naisen hame saa olla tai tulee olla. Kukaan heistä ei tämän
maailmanajan keskellä tiennyt tai edes tullut ajatelleeksi sitä, että
meikkaamisessa voisi olla jotakin pahaa, sillä meikkasivathan kaikki! Osa
seurakuntalaisistakin käytti jonkin verran ainakin tummaa silmäkulmissansa.
Tässäkö siis oli saarnanaihe, jolla avattiin ulkopuolisten, vielä uskosta
osattomien sydän Herran Jeesuksen astua sisään?
Järki oli
jättänyt suuren osan näistä niin riviuskovaisista kuin saarnamiehistäkin.
Kukaan näistä ei halunnut edes ajatella olevansa jotakin muuta kuin sitä mitä
oli. Oli Paavali ollut mitä tahansa, suvaitsevainen tai kaikille mieleen, niin
nämä olivat nyt jumalanvaltakunnan valioyksilöitä, joiden ei tarvinnut tehdä
minkäänlaisia kompromisseja tai tinkiä missään. Seurakunnasta oli tullut kuin
sisäänlämpiävä savusauna, joka suitsutti mustaa savua kylän taivaalle ja sai
asukkaat yskimään, jotkut jopa tukehtumiseen asti. Omat uskomukset ja
näkemykset saivat sellaisen voiman, että unohdettiin Kristusta kaipaava maailma
tyystin ja julistus seurasi linjaa: älä tartu, älä maista, älä tee sitä, älä
tee tätä, älä, älä, älä! Seurakunta oli saavuttanut jotakin suurta,
jumalallista, ehdotonta. He olivat erottautuneet maailmasta, he olivat Jumalan
valitut tässä ajassa. He olivat, eivät parempia kuin muut ihmiset, mutta
erikoisluokkaa, joka ei halunnut koskea mihinkään epäpyhään. Jumalan asia oli
heille ensimmäinen asia elämässä, mutta, mutta, mutta...
Johannes oli
painokkaasti vuosikaudet korostanut Evankeliumin työn merkitystä, mutta näennäisesti
turhaan. Suuri jumalanmies oli jo vuosia sitten sanonut, että sinä hetkenä kun
seurakunta unohtaa kadotukseen menevän maailman, on seurakunta kuollut,
hengellisesti kuollut. Jumalan asia oli näille ihmisille tärkeä, mutta millä
tavalla, millä seurauksilla? Kuinka moni todella käsitti, että oli aitauduttu
ennennäkemättömällä tavalla sellaisten raja-aitojen sisälle, mitä ei vielä
koskaan ollut tapahtunut? Kuinka moni käsitti, että oli otettu Jumalan Sanasta
kaikki itselle sopiva, mutta torjuttu kaikki sellainen, mikä olisi johtanut
henkilökohtaisen elämän korjaamiseen ja parannuksen tekoon? Parannus kuului
vain jonnekin seurakunnan ulkopuolelle; tämä joukko oli saavuttanut korkeamman
pyhyyden tason, eikä ollut enää mitään, mistä olisi tullut tehdä parannus!
Seurakunnassa
naureskeltiin pitkään sille, kuinka pormestarinna oli melkein istunut
lattialle. Tavatonta riemua kokivat kaikki, jotka itse kertoivat tai kuulivat
toisten kertovan tämän vaihtelevista kasvonilmeistä ja tyrmistyksestä.
"Saipahan kerrankin kuulla tuo maailmallinen nainen, joka kylää johtaa
pahennukseen, kunniansa ja todellista Jumalan Sanaa!" Tämä oli johtavien
veljien kannanotto asiaan. Se, että kyläläiset tuomitsivat kyseisen asian,
aiheutti vain sitäkin suurempaa kiitosta ja ylistystä Herralle tuossa
"halveksitussa ja pienessä" joukossa. Näin tulikin olla, ylistys
Herralle! Maailman tuli vihata todellisia uskovaisia, ja nyt saatiin
konkreettisesti kokea sitä, mitä Herrakin oli kokenut. -- Tällä kohden
enkelitkin taivaassa huokaavat ja itkevät.
Tuskin oli
kourallista tämän joukon keskellä, jotka sydämessänsä huokasivat Herran puoleen
ja sanoivat, etteivät he oikein voineet yhtyä tähän - sanoivat Herralle, ei
muille. Vallitsi sama laki kuin Herramme aikana, että joka asettui jotakin
sellaista vastaan, mitä seurakunta uskoi, se erotettiin synagogasta; ei ehkä
käsketty lähtemään pois, mutta äärimmäisellä viisaudella savustettiin ulos
seurakuntayhteydestä, niin että monikaan ei loppujen lopuksi ollut selvillä
siitä, mitä kaiken kaikkiaan oli tapahtunut. Yksi toisensa jälkeen vain jäi
syrjään ja vieraantui seurakuntaelämää kohtaan. "Niin on maailma saanut
vallata monien mielen", saarnasi Klaus ääni vapisten.
Ei siis ole
ihme, jos ulkopuoliset pitivät tätä joukkoa kokonaisuutenansa höyrähtäneenä. Ei
auttanut se, että muutamat Johanneksen tavoin säilyttivät terveen asenteen
kaikkeen, ja olivat kuin puskurina kaiken välissä. Näitä ihmisiä ei kerta
kaikkiaan voinut käsittää ja asettaa johonkin ymmärrettävään lokeroon aivoissa,
saati sitten sydämessä. Majatalonpitäjä perheinensä oli seurakunnan keskuudessa
huonossa maineessa, koska samalla anniskeli olutta ja muitakin väkeviä kyläläisille.
Ei merkinnyt mitään se, että tässä jatkettiin vuosikymmenistä perinnettä, ja
jos ylipäätänsä tahtoi majoitustoiminnan jatkuvan, oli pakko pitää yllä myös
tätä toimintaa. Se oli elinehto tuolle perheelle, ja sen käsitti jokainen
kyläläinen. Tuskin oli maassa tai koko maailmassa toista samankaltaista
paikkaa, jossa miehet tosin iltaisin humaltuivat, mutta jota johdettiin niin
hienolla tavalla kuin tuota ravintolaa. Tupakointi oli kielletty itse salissa,
ja pieninkin rähinänalku loppui siihen paikkaan kun Martha-emäntä tuli esiin
tiskin takaa kaulin kädessänsä. Totta, kaulin kädessänsä! Kertaakaan ei hänen
ollut tarvis sitä käyttää, mutta jokainen ymmärsi nyt tulleen hetken madaltaa
kiihkoa. Tätä naista kunnioitettiin niin salassa kuin julkisestikin, eikä
kukaan kyläläisistä epäillyt tämän Jumala-suhdetta. Toista niin hienoa naista
ei ollut koko kylällä julkisessa palveluksessa!
Toistettakoon,
ettei todellakaan ollut ihme, jos tätä joukkoa näitä muutamia poikkeuksia
lukuun ottamatta pidettiin jonakin sellaisena, sellaisena... oli todella vaikea
sanoa asiaa olematta liian karkea. Mutta minkä olisi tullut aiheuttaa vieläkin
suurempaa hämmästystä oli se, että tämä hurskas joukko piti näitä kyläläisiä
suorastaan hölmöinä ja järjettöminä, kadotukseen matkalla olevana jumalattomana
laumana. Puolueeton tarkkailija olisi ikävä kyllä päätynyt sellaiseen
lopputulokseen, mitä tuskin olisi ilman takanansa olevaa avointa ovea ja nopeaa
pakomahdollisuutta uskaltanut julkaista tälle joukolle. Näytti aivan
selvästi siltä, että näillä uskovaisilla olivat uskovaisten puheet, mutta
kaikki hyvät teot olivat kyläläisillä!
Tämän asian toi
esiin eräs henkilö eräänä päivänä muutamien uskovaisten ollessa koolla, ja
yritti puhua Johanneksen puolesta. Tuskin voidaan kuvitella sitä närkästystä ja
loukkaantumista, joka oli seurauksena tästä puheenvuorosta! Asia levisi koko
seurakunnan keskuuteen, ja siitä puhuttiin useiden viikkojen ajan. Suurin osa
vei pian keskustelun muille alueille, ja koki siten asian liian kiusalliseksi
ja mahdottomaksikin. Mutta moni sai sydämeensä piston ja alkoi ajatella
asioita.
Kylällä
ihmeteltiin todellakin, kuinka jotkut uskovaiset olivat suurissa vaikeuksissa
ja hädässä. Klausin sukulaismiehen perheen asioista oltiin hyvin selvillä,
vaikkeivät seurakuntalaiset sitä tiedostaneetkaan. Kuinka usein tulikaan
kyläläisten mieleen ajatus, että mikseivät seurakuntalaiset auta tuota perhettä?
Olihan kylällä kerätty avustuksia jatkuvasti vaikeuksissa oleville, ja eräälle
mainetta niittäneen kansanlaulajan leskelle ja lapsille oli jopa kerätty niin
paljon rahaa, että sillä oli saatu ostetuksi kokonainen uusi talo.
Mitä oli tuo
usko, jota nämä ihmiset edustivat, lukivatko he ollenkaan samaa Raamattua,
josta kyläläiset useaan kertaan olivat kuulleet, että tuli kantaa yhteistä
taakkaa ja auttaa hädässä olevia myös maallisessa mielessä? Olihan kirkossakin
saarnattu niin painokkaasti: "Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku
sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi
häntä pelastaa? Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla,
ja joku teistä sanoo heille: 'Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa
itsenne', mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut" (Jaak. 2:
14-).
Kyläläiset
olisivat mielellään nähneet hyviä tekoja ja hyviä asioita seurakunnan
keskuudessa, mutta eivät ikävä kyllä voineet juuri mitään mainita niiltä
vuosilta, jotka viimeksi olivat kuluneet. Muutamat seurakuntalaisetkin alkoivat
asiaa pohtia, ja tulivat yhä enemmän sille kannalle, että kyläläisten
keskuudessa oli monessa suhteessa parempi kuin hurskaiden joukossa. Miksi
ihmeessä todellakin näytti siltä, ja todellisuudessakin tuntui olevan niin,
että aivan tavalliset, maalliset ihmiset, osoittivat toinen toisellensa enemmän
rakkautta ja ymmärtäväisyyttä kuin uskovaiset? Ei ollut lainkaan niin älytön
ajatus, että uskovaisten puheet olivat seurakunnassa, mutta teot kyläläisillä!
Kaikki hyvät
luonteenpiirteet ja kaikki hyvät teot eivät siis olleetkaan siellä, missä
niiden olisi kaiken järjen ja Jumalan Sanan mukaan tullut olla hallitsevina.
Toisen hätä ja tuska ei saanut sijaa siellä, missä sen olisi luullut olevan
päällimmäisenä tunteena, tekoihin johtavana rakkautena. Kuinka usein olikaan
Hildegard joutunut taksilla kuljettamaan juopuneen miehensä kotiin, vaikka niin
monella seurakuntalaisella olisi ollut auto! Mutta kukaan ei joutanut
kyyditsemään tätä itkua nieleskelevää sisarta ja tämän juopunutta miestä;
mieshän ei ollut uskovainen, vaan juoppo, kadotukseen matkalla oleva! Kaikki
tiesivät Hildegardin tehneen ratkaisunsa Johanneksen kokouksissa, mutta kun
tämä ei käynyt jokaisessa tilaisuudessa, ei hänen hätänsä koskettanut seurakuntaa.
Yksi
surullisimmista tapauksista seurakuntalaisten joukossa oli Lydia-sisar, joka
vastoin omaa tietoisuuttaan oli joutunut naimisiin miehen kanssa, joka aluksi esiintyi
mitä hurskaimpana veljenä ja uskovaisena, mutta joka sittemmin osoittautui
Sanan mukaisesti uskotontakin pahemmaksi, kieltäessänsä uskonsa ja ollen
pitämättä huolta perhekuntalaisistaan. Se, kuinka hän halveksivasti ja
loukkaavasti suhtautui vaimoonsa, antaen lapsiensakin kohdella tätä
mielivaltaisesti, pysyi salaisuutena useimpien silmissä. Olihan mies niin
hienokäytöksinen kylällä liikkuessaan ja osasi laulaa niin ihanasti hengellisiä
lauluja! Kaikkien silmät olivat takertuneet tähän ulkonaiseen, kauniiseen
puoleen, eikä kukaan halunnut ajatella mitään pahaa tällaisesta henkilöstä.
Sisaren ahdistus
oli kuitenkin todellinen ja silminnähtävä. Ei hän rohjennut paljon puhua
asioistansa, mutta muutamille uskotuille hän kertoi elämänsä kauhuista. Aluksi hänelle
osoitettiin jonkin verran myötätuntoa ja ymmärrystä, mutta jonkin ajan kuluttua
alettiin suhtautua epäilevästi hänen ahdistustensa todellisuuteen. Ainoa, mitä
haluttiin nähdä, oli aviopuolison komea ulkonäkö ja kaunis lauluääni. Niin,
olipa tämä laulanut seurakunnassakin, ja jopa kuultiin Johanneksen joskus kastaneen
tämän.
Tässä kohden
kosketettiin nyt jotakin sellaista, mikä sai seurakunnan kuin tulisille
hiilille! Avioliittovaikeudet olivat jotakin sellaista, mistä ei haluttu puhua
tai edes kosketella niitä. Tämä joukko oli naimisissa ja niin tuli pysyä!
Kukaan ei edes ajatellut jättävänsä puolisoansa, saati sitten sallinut jonkun
muun edes mainitsevan jotakin sellaista.
Lydiasta tuli
yksi ulossavustetuista, hyljeksityistä, yksinäistäkin yksinäisimmistä. Mies ei
suorastaan hakannut häntä, ei lyönyt kädellä, mutta suullansa sitäkin enemmän.
Isä nautti siitä kun lapset haukkuivat äitiä tyhmäksi ja aivottomaksi. Äiti ei
ollut sellainen, kuin isä olisi halunnut, ja tämä oikeutti lähes mihin tahansa.
Isä oli uskovainen niin omissa kuin toistenkin hurskaiden silmissä, vaikka
toisaalta olisi tullut herättää hämmästystä sen, että tämän usko ei mitenkään
sopinut niihin kehyksiin, mihin seurakunnassa uskottiin. Miksi ihmeessä sitten
hän sai sijan seurakunnan sydämessä, kun taas vilpittömästi uskova ja totuuteen
pitäytyvä sisar ahdistettiin ulos seurakuntayhteydestä? Tämä oli jotakin
sellaista mitä Johannes ei voinut käsittää, eivätkä ne kyläläisetkään, joilla
oli sydän paikallaan.
Koko kylä tiesi
senkin, että Johannes oli joutunut myymään vähitellen melkein kaiken maatilan
kaluston rahapulassansa, voidakseen välttyä ulosotolta. Miksi eivät uskovaiset
olleet auttaneet edes tätä, joka vuosikymmenet oli palvellut heitä, jättäen
ajatukset omasta hyvinvoinnista? Johannes oli monessa suhteessa pätevä
ammattimies, ja olisi voinut saavuttaa elämässänsä paljonkin, jos olisi
halunnut ajatella omaa itseänsä ja omaa parastansa. Moni piti Johannesta
hulluna, kun pani kaikki rahansa ja aikansa hengellisiin asioihin, mutta toisaalta
taas häntä salaisesti kunnioitettiin sen johdosta. Mies oli kohta
viidenkymmenen, eikä omistanut käytännöllisesti katsoen mitään! Asuntovaunun,
traktorin, kaiken hän oli joutunut myymään saadakseen laskunsa maksetuksi. Hän
oli pyytänyt lainaa uskonveljiltänsä, mutta nämä eivät olleet halukkaita
sellaiseen, mutta olivat kuitenkin valmiit ostamaan tilan koneita. Heidän
silmissään ei siinä ollut mitään pahaa, näinhän oli parempi! Oppi Johanneskin
arvostamaan rahaa!
Kenet olisi siis
voitu mainita seurakunnan keskuudessa, jolle olisi todella osoitettu rakkautta,
armahtavaisuutta, laupeutta? Kukaan ei tiennyt mainita ketään todella sitä
tarvinnutta ja saanutta! Niitä oli autettu, jotka eivät todella olleet hädässä,
puutteessa. Miksi auttaa sellaisia, jotka eivät ole kuuliaisia kaikelle sille,
mitä seurakunta uskoo? Jotta tuli tehdä hyvää vihamiehillekin, siitä ei kukaan
saarnannut, sitä ei kukaan maininnut, lukuun ottamatta Johannes-luopiota!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti