Ei milloinkaan
aikaisemmin elämässänsä ollut Johannes kokenut jotakin sellaista, mikä nyt oli
tullut hänen elämäänsä joitakin päiviä sitten. Lukemattomia kertoja viimeisten
lähes parinkymmenen vuoden aikana hän olisi niin mielellään kaiken kärsimyksen
ja ahdistuksen keskellä nukkunut pois tästä maailmasta ollaksensa Herransa
kanssa. Oliko tämä halu jotakin rikollista, väärää, vaikeuksien pakenemista?
Eikö Paavalikin huokaissut raskautettuna, että halu hänellä olisi täältä eritä,
mutta kanssamatkaajiensa tähden hänen oli vielä oltava tämän maan päällä tässä
ruumiissa?
Miksi hänen
ajatuksensa yhä uudelleen ja uudelleen palasivat tuohon hänen kokemukseensa
Myllylammella, missä hänet kirjaimellisesti ja sananmukaisesti rakas veli ja
ystävä oli tallannut pohjattomalta tuntuvaan mutaan ja liejuun, ajatellen vain
omaa pelastustansa ja etuansa? Miksi ylipäätänsä kaikki tällainen kohtasi
häntä, vaikka hänen ainoa ajatuksensa ja tarkoituksensa oli auttaa jokaista
mahdollisuuksiensa mukaan? Miksi kaikki hänen elämässänsä näytti päättyvän
jonkinlaiseen tappiotilaan, missä autettava oli selvinnyt kunnialla ja yleistä
hyväksyntää saavalla lopputuloksella, mutta hän itse auttajana oli saanut kokea
tulleensa merkityksi sillä häpeällä ja moitteella, minkä itse asiassa olisi
tullut kohdata autettavaa, joka hänet oli saattanut sille paikalle, useimmiten
vastoin hänen omaa tahtoaan ja tarkoitustansa? Miten ylipäätänsä oli
mahdollista, että osat vaihtuivat tällaisella tavalla?
Nyt näin monen vuoden
jälkeen Johannes oli pakotettu näkemään se tosiasia, että lukemattomat veljet
ja sisaret, joita hän oli pitänyt todellisina ystävinänsä ja luotettuinansa,
olivat todellisuudessa käyttäneet häntä hyväksensä jonkin sellaisen
saavuttamisessa, mikä ei itse asiassa kuulunut heille lainkaan; niin kuin ei
Johanneksenkaan palvelustehtävän piiriin. Klausilta olivat loppuneet
rakennusaineet rahan puutteen johdosta, ja hän piti maailman luonnollisimpana
asiana sitä, että hän saattoi viedä veljensä purkamaan hyljättyä
myllyrakennusta; eihän se voinut enää kuulua kenellekään. Näinkin voidaan
ajatella, jos ei ylipäätänsä haluta ajatella.
Tapaus johti
lopulta siihen, että Johannes luuli viimeisen hetkensä koittavan, ja hän
valmistautui kuolemaan veljensä rauta-anturoiden mutaan painamana. Odottaessaan
mudan tunkeutumista suuhunsa hänen mielessänsä pyörivät monenlaiset ajatukset,
ja jollakin tapaa hän tunsi eräänlaista mielihyvää sen johdosta, että nyt
kaikki surkeus ja ahdistus olisi hänen kohdaltansa ohitse. Miksi ei todellakin
hän, jonka kaikki olivat hylänneet, jättäneet Herransa haltuun, miksi hän ei
todellakin voisi nyt nukkua pois tästä petollisesta ja rauhattomasta
maailmasta?
Johannes oli
todellakin saanut kylliksensä kaikesta siitä vihan kampanjasta, joka oli kohdistettu
häntä vastaan, joskaan ei niin näkyvällä tavalla. Ehkä juuri siinä piili kaiken
murheellisuus ja tuskan todellinen piikki? Jos vihamielisyys ja pahanpuhuminen
olisivat tapahtuneet avoimesti ja selvästi, ei se olisi satuttanut lainkaan
niin kovasti, mutta nyt kaikki tuli mitä läheisimpienkin veljien ja sisarten
kautta ikään kuin pienen pienen puukon isku selkään. Juuri tuon puukon pienuus
ja sen aiheuttamat lähes näkymättömät haavat olivat yksi syy siihen, miksi ei
sen paremmin iskijä kuin ei tapahtumaa seuraavatkaan havainneet mitään
seuraamuksia, ehkä vain Johanneksen tuskaisen ilmeen tai huudon. Ei, ei
todellakaan ollut sopivaa hänen huutaa, ilmaista tuskaansa, sillä sehän olisi
johtanut asian tarkempaan tutkisteluun ja mahdolliseen häpeään sen yllä, joka
iskun oli suorittanut.
Kaikki oli
Johannekselle niin käsittämätöntä, että hän ei tiennyt mitä ajatella. Iskut
tulivat juuri sieltä, mistä niiden ei milloinkaan olisi odottanut tulevan;
mistä hän ei niitä olisi odottanut. Mitä taas tuli kaikkeen siihen, mitä hän
kotonansa joutui kokemaan, sitä ei kukaan ollut valmis uskomaan. Hän kärsi
asioista, jotka eivät painaneet ehdottomasti yhtään mitään tarkkailijoiden
vaakakupissa; ei, vaan päinvastoin hän oli syyllinen, kaiken aiheuttaja, oman
typeryytensä uhri. Kuka sellaista miestä säälisi, joka ei ymmärrä miten
kohdella omaa perhettänsä?
Ei siis ollut
ihme, että kaiken tämän pohjattoman yksinäisyytensä keskellä Johannes kaipasi
päästä Herran luokse, pois kaiken häntä ympäröivän pahan tukahduttavasta ilmapiiristä.
Ei hän ollut lainkaan kyllin vanha tunteaksensa tällä tavoin ikänsä puolesta;
myöskään hän ei ollut siinä määrin sairas, että olisi halunnut elämänsä
päättyvän. Mutta hän oli monessa suhteessa halukas kuolemaan, sillä hän ei
nähnyt elämällänsä mitään sellaista tarkoitusta, kuin mitä hänen sisimmässänsä
oleva kaipaus odotti. Toki oli hänelle Jumalan valtakunta ja Hänen asiansa
tärkeät, mutta hänet oli hylätty yksinäisyyteen sellaisella tavalla, ettei hän
ajoittain jaksanut nähdä kaiken ylitse siihen, mikä on jumalallista. Häneltä
todellakin oli katoamassa elämänilo, elämän voima. Mikä ylipäätänsä puhui sen
puolesta, että hänen aamuisin oli noustava ylös ja yritettävä hymyillä
vaimollensa ja lapsillensa? Jokaisella oli omat kiireensä, omat tärkeät asiansa.
Hän oli olemassa kaikkia rakkaitansa varten, omaisiansa varten,
uskonystäviänsäkin varten siinä suhteessa, että nämä saivat mitä odottivat, mutta
kuka oli todella olemassa häntä varten?
Maria oli
kiireisempi kuin milloinkaan heidän aikaisemman avioelämänsä aikana.
Tukkuliikkeen kevätkiireet olivat ennennäkemättömän ahdistavat ja voimavaroja
nielevät. Vaimo tuli ja meni, nukkui yönsä levottomasti ylirasittuneena, nousi
aamulla melkein yhtä väsyneenä kuin illalla nukkumaan käydessänsä. Puolin ja
toisin yritettiin hymyillä, naurahtaakin silloin tällöin. Maria oli onneksi
eräässä suhteessa toisenlainen kuin Erika, joka kovissa kiireissänsä oli niin
kokonaisvaltainen, ettei edes ajatellut Oton kanssa olemista. Niin, Johannes ja
Maria olivat yhdessä sen verran usein, ettei sen suhteen ollut valittamista,
mutta ajattelevana ja tuntevana miehenä Johannes ei voinut olla panematta merkille
sitä, ettei Maria ollut kaikessa mukana sellaisella tavalla kuin olisi pitänyt.
Ajatukset olivat aivan jossakin muualla kuin valkoisilla lakanoilla. Maria
suunnitteli, pohdiskeli, laskeskeli, silitellen miestänsä parhaansa mukaan. Hän
halusi osallistua miehensä elämään, olla tälle hyvä, mutta ei voinut mitään
sille, että kevätvaraston täydellistäminen oli koko ajan mielessä.
Ihmisten
vaikeudet ovat asia, mistä ei voida tehdä mitään yleisluokitusta. Mikä on
toiselle yhdentekevää ja merkityksetöntä, toiselle se voi olla musertavan
raskasta. Me ihmiset olemme niin tavattoman erilaisia. Kuinka usein olikaan
Johannes seurannut ihmisten keskusteluja, missä nämä olivat puineet elämän eri
puitteita, hyvässä tarkoituksessa löytää ratkaisuja kärsiville
lähimmäisillensä. Itsestään selvää on, että näiden keskustelujen keskipiste oli
avioliittoasioissa, sillä vaikka sitä ei avoimesti tunnustettukaan, löysi
jokainen asianhaara lähtöpisteensä sieltä, missä miehen kyljestä poistettiin
yksi tarkemmin ajattelematta merkityksettömältä tuntuva luunpalanen.
Johannes oli
mies, joka ilmiselvästi oli luotu avioon; hän ei voinut kuvitellakaan olevansa
yksin. Jo nuoruudessansa hän oli tuntenut voimakkaasti miehiset voimansa, jotka
mahdollisesti olivat perua isän puolelta. Hän ei milloinkaan ollut mikään
hurmuripoika tai hameenhelmojen perässä juoksija, mutta hänelle oli itsestään
selvää se, että hänen oli löydettävä itsellensä vaimo. Kuinka hartaasti hän
olikaan rukoillut, että Taivaallinen Isä antaisi hänelle hyvän vaimon. Mutta
niin kuin tuntuu yleensä ottaen olevan elämässä, eivät kaikki tällaiset
nuoruuden rukoukset, pyynnöt, toteudukaan, vaan suurempi viisaus sallii
ihmislasten tehdä ratkaisuja ja valintoja, jotka johtavat rauhan sataman
sijasta myrskyisille meren ulapoille. Niin, jokainen todellinen uskovainen tarvitsee
koetuksensa ja ristinsä; niin ristinsä, ah ristinsä, joka alussa näytti
suloiselta, herttaiselta, luotettavalta, ei lainkaan ristiltä!
Johannes oli
taisteluissa, mutta siinä suhteessa hän ei ollut yksin. Hän oli nuoruudessansa
valinnut Ristin tien, kaidan Tien, ja nyt oli tullut aikuisuuden aika, aika
kannettavaksi tulemisen sijasta jonkin sellaisen kantamiseen, mitä hän ei ollut
parhaimmissa kuvitelmissansakaan pystynyt odottamaan. Ehkä hänen tiensä olisi
monessakin suhteessa ollut helpompi, jos hän olisi ollut tavallinen
riviuskovainen niin kuin kaikki muut hänen kylällänsä. Mutta hänen yllensä,
hänen sisimpäänsä, oli laskettu jotakin sellaista, mikä ei suonut hänen elää
normaalia, tavallista ihmisten elämää. Hän oli syntynyt sellaiseen perheeseen,
missä Isä raskaalla kädellä kuritti omiansa!
Tähän asti hän
oli puhunut kuolemasta ja tästä elämästä siirtymisestä kuten kaikki muutkin
uskovaiset, sillä olihan se aivan luonnollinen ajatus jokaiselle Herraa
odottavalle. Hän oli julkituonut halunsa Herran luokse menemiseen, sillä hän
todellakin oli saanut kylliksensä kaikesta panettelusta ja hyljeksinnästä. Jos
hänet olisi hyljätty ainoastaan sananjulistajana, ei se ehkä olisi koskenut
niinkään kovasti, mutta kaikki oli johtanut siihen, että käytännössä hänet oli
hylätty myöskin Jumalan lapsena, osana suurta perhettä. Todella harvoin
järjestyi tilaisuus hänen osallistumisellensa kokoukseen veljien ja sisarten
kanssa, sillä häntä oudoksuttiin useimmissa piireissä. Hän oli liian
järkähtämätön näkemyksissänsä, opetuksessansa, mitä hän kaikesta huolimatta
harjoitti hylätyksi tulemisestansa huolimatta. Hän oli liian ahdasmielinen,
liian iloton. Kun toiset veljet ja sisaret jo nauttivat Karitsan hääaterian riemuista,
iloiten ja ylistäen Herraa siitä, että he jo nyt olivat Kristuksen vaimo,
kokeneet kaiken täyttymyksen, kieltäytyi tämä osallistumasta tähän iloon.
Hänellä olisi vielä aikaa nauttia näistä asioista Herran saapuessa! Mutta eikö
hän käsittänyt lainkaan, että Herra oli jo tullut ja oli omiensa keskellä?!
"Halleluja, Johannes, paruusia, Herran läsnäolo, on saapunut
keskellemme!"
Ei, Johannes ei
voinut huudahtaa hallelujaa, vaan päinvastoin sai mitä suurimman paheksunnan
ennen niin läheisiltä uskonystäviltänsä. Eikö hänen olisi tullut pitää suunsa
kiinni ja pysyä poissa kirjoituskoneensa äärestä? Miksi hänen pitikään lausua
niin jyrkkä tuomionsa toisten ilon ylle? Ei, Johannes ei ollut toivottu henkilö
heidän keskuudessansa, eikä myöskään muualla, missä uskottiin johonkin aivan
erikoiseen.
Niin, Johannes
oli puhunut kuolemisesta ja poisnukkumisesta lukuisia kertoja, mutta nyt viime
päivien aikana hän oli joutunut todella vakavasti miettimään kaikkea, sillä
ensialkuun öisin, sitten myöskin muina vuorokauden aikoina, hän aivan kuin
yllättäen joutui kokemaan sellaista, mitä ei vielä milloinkaan elämänsä aikana
ollut kokenut. Ei milloinkaan aikaisemmin hän ollut kokenut kuoleman
läheisyyttä sellaisella tavalla, niin pysäyttävällä, ehdottomalla tavalla. Ei,
hän ei tiennyt olevansa sairas siten, että olisi sen johdosta voinut odottaa
äkillistä poismenoansa. Jo todettu sairaus oli kiusallinen ja vaati jatkuvaa
hoitoa ja lääkärissä käymistä, mutta sen ei pitänyt olla missään suhteessa kuolemaan
johtava. Kyljessä tosin oli erikoinen paikka, ilmeisesti venähtänyt lihas,
tuskin muuta. Mutta hän ei voinut mitään sille, että hän nyt päivittäin joutui
ajattelemaan kuolemaa, poismenoa. Olisiko hän itse kokeva sen piankin, vai joku
sukulainen tai tuttava? Itseänsäkö varten hän sitä ajatteli, vaiko vain sen tähden,
että oli sananpalvelija?
Niin, tuo ajatus
ei ollut ikään kuin vain ajatus, vaan jotakin enemmän. Oliko se aavistus, oliko
se erikoinen tuntemus, mutta jos milloinkaan niin nyt hän koki ja tunsi ikään kuin
koko ruumiillansa ihmisen heikkouden, vajavaisuuden, ajallisuuden. Yhtäkkiä
arvoasetelmat hänen elämässänsä olivat saaneet aivan uuden valaisun. Toki oli Henki
hänen sisimmässänsä tehnyt työtänsä vuosikymmenien ajan, mutta nyt oli alkanut
jokin aivan erikoislaatuinen ja -merkityksinen vaihe hänen elämässänsä. Olisiko
Herra nyt vihdoinkin tekevä jotakin erikoista, jotakin siitä, mitä Hän oli
luvannut tehdä Seurakuntansa keskuudessa viimeisinä aikoina?
Johannes oli
pannut koko elämänsä likoon iäisyysasioiden tähden, joskin omasta mielestänsä
hyvin vajavaisella ja puutteellisella, joskus laiskaltakin tuntuvalla tavalla.
Mutta kun hän nyt tarkkaili mennyttä elämäänsä ja ennen kaikkea nykyistä
taloudellista tilaansa, joutui hän toteamaan olevansa ainakin jossakin määrin
Jumalan palvelija, sillä hänessä jos kenessä oli toteutunut jo nuoruudessa
kuulemansa seurakunnan rukous. Tämä seurakunta oli rukoillut Herraa: "Rakas
Jumala, pidä Sinä huoli siitä, että meidän saarnaajamme pysyy nöyränä, niin me
pidämme huolen siitä, että hän pysyy köyhänä." Ei, ei hän ollut katkera,
ei hän katunut yhtäkään päivää Herran palveluksessa, vaikka monta kertaa olikin
ollut halukas lopettamaan; niin, nytkin hän olisi lopettanut minä hetkenä
tahansa, jos olisi saanut kuulla Herransa vapauttavan äänen: "No niin,
poikaseni, Minulla on nyt eräs toinen, joka jatkaa tehtävääsi, pidä sinä nyt
rauhalliset eläkepäivät siihen asti kun Minä tulen noutamaan sinut muiden
ohella Taivaalliselle hääaterialle." Kuinka mielellään Johannes olisikaan
kuullut nämä sanat, mutta hän tiesi kaiken tällaisen toivomisen, saati sitten
odottamisen, aivan turhaksi. Näitä sanoja hän ei milloinkaan olisi kuuleva,
sillä ilmiselvästi hänen leponsa ja eläkepäivänsä oli siirretty tuolle puolelle
ajan rajan.
Tämä tunne
kuoleman läheisyydestä, lähes kosketuksesta, oli nyt muuttanut koko hänen
ajattelunsa. Ei, kaikesta huolimatta, hän ei halunnutkaan vielä kuolla! Ei hän
toki pelännyt kuolemaa, mutta hän oli ihminen niin kuin jokainen muukin. Pian
lähes viidenkymmenen vuoden ajan hän oli elänyt elämäänsä tämän maan päällä
inhimillisenä olentona, tottuneena elämään. Vaikka kuolema jonakin hetkenä
tulee jokaisen ihmisen kohdalle, on ihminen siitä huolimatta suuntautunut
elämän mukaan. Kuoleman sijasta ihminen odottaa nousevansa vuoteestansa uuteen
päivään; aamusta aamuun. Tottumus on valtava, voimakas, hallitseva voima, joka
ottaa ihmisen omaksensa sellaisella tavalla, ettei sitä juuri kukaan käsitä
eikä huomaa. Ilmeisesti vain todella uskovaiset ihmiset viedään sille paikalle,
missä he aivan käytännössä joutuvat tiedostamaan jotakin sellaista, mikä
kaikilta muilta säästyy viimeiselle, ehkä liian myöhäiselle hetkelle.
Ihminen kun oli,
koki Johannes ympärillänsä tapahtuvat asiat normaalin inhimillisellä,
koskettavalla tavalla. Hän oli jo tottunut näkemään maailman sellaisena kuin se
oli tässä viimeisessä ajassa. Mikään ei tuntunut olevan uutta tai
odottamatonta, sillä olihan Sana jo vuosituhansia sitten sanonut, miten tulee
olemaan. Mutta oli yksi asia, mihin Johannes ei voinut tottua, vaikka kuinka
olisi tahtonut tai yrittänyt. Kaikki oli hyväksyttävissä ja siedettävissä
ulkopuolella, maailmassa, ympärillä olevien ihmisten elämässä ja keskuudessa,
mutta, mutta... Johanneksen sisimmän särki päivä päivältä yhä enemmän ja
enemmän sen toteaminen, että maailman vaikutus yhä enemmän ja enemmän tuli
hänen omaan kotiinsa, hänen kaikkeinpyhimpäänsä!
Maria oli aina
ollut kiireinen omissa asioissansa, ollen monessa suhteessa enemmän virkanainen
kuin perheenemäntä. Talon ostamisen jälkeen hän oli ottanut työnsä tuossa
suuressa, maan laajimpaan ketjuun kuuluvassa tukkuliikkeessä, missä hän oli
kohonnut vanhemman osastonjohtajan virkaan. Hänelle tuo asema oli niin
merkittävä, että joskus Johanneksella kulkivat kylmät väreet selkäpiitä pitkin.
Hänellä oli seurakunnan paimenen sydän aviomiehen sydämen ohella, ehkä vielä voimakkaampana
kuin monella muulla. Olivat toki lähes kaikki hänen tuntemansa naiset samanlaisia,
ylöspäin pyrkiviä, tahtoen mahdollisimman hyvin hoitaa virkansa. Niin, hän ei
ajatellut nyt yleensä naisia, vaan seurakunnan veljien vaimoja. Oli toki
kotirouviakin, siivoojattaria, myyjättäriä, tavallisia naisihmisiä, jotka
jossakin elämänsä vaiheessa olivat tulleet uskoon ja perustaneet perheen
miehensä kanssa. Mutta erikoisen sijan Johanneksen sydämessä saivat nämä
aviovaimot, jotka olivat näissä johtavissa asemissa, kuten Erikakin, Oton
vaimo.
Tässä oli yksi
suuri vaikeus näiden ihmisten ja perheiden kohdalla. Otto ei ollut
käytännöllisesti katsoen mitään, vain koulunsa kesken lopettanut,
hyväntahtoinen, lempeäluonteinen, lihavuuteen taipuvainen miehenköriläs, joka
ei ilmeisestikään, ainakaan Erikan mielestä, milloinkaan tullut aikuiseksi. Toista
oli Erika, suhteellisen korkeasti koulutettu, ahkerasti opintonsa päättänyt
uskovainen vaimo, joka oli suorastaan pakotettu, omien sanojensa mukaan,
katsomaan että perheellä ylipäätänsä on leipää pöytään pantavaksi. Niinpä Erika
oli ponnistellut eteenpäin, nousten tavallisesta osastonhoitajasta suuren
yrityksen johtokunnan jäseneksi ja osastopäälliköksi; niin, olipa hän tavallaan
osakaskin yrityksessä. Tämä viimeksi mainittu seikka juuri sai hänet ponnistelemaan
ennennäkemättömällä tavalla firman pitämiseksi tulvivan laman aaltojen
yläpuolella.
Jos Erika oli
koulutettu ja tietoinen asemastansa, oli sitä omalla tavallansa Mariakin.
Joskus Johannes kuitenkin rohkeni ajatella, että nämä molemmat naiset ainakin
jossakin suhteessa olivat saavuttaneet asemansa ja itsetietoisuutensa
nimenomaan sen johdosta, ainakin osaksi, että heidän mitättömän koulutuksen
omaavat miehensä olivat luoneet heille ikään kuin ponnahduslaudan jonkin
enemmän yrittämiseen, kuin mitä heidän miehensä olivat. Näin ei toki olisi
tullut ajatella, ei missään tapauksessa, saati sitten edes parhaimmalle
tuttavalle lausua sitä julki!
Kerran oli
Johannes saanut aivan kouriintuntuvan esimerkin, minkä pohjalta hän rohkeni
ajatella tällä tavoin. Otto oli hiljattain laittanut uuden leipomon, sillä he
olivat muuttaneet paikkakunnalla. Erika oli juuri ollut eräänlaisella
liikkeenjohtamiskurssilla ja oli täynnä uusia ideoita, ja miksei myöskin
todella varteenotettavia perustavaa laatua olevia liikeviisauksia. Otto taas ei
ollut mikään liikemies, vaikka tätä ammattia harjoittikin. Johannesta suuresti
kiusasi se, kuinka Erika Marialle kertoi kaikenlaista hauskaa Oton yrityksistä
ja epäonnistumisista. Eräässä vaiheessa veliparka oli melkein konkurssitilassa,
olihan luonnollisesti heillä aviosopimus, niin ettei miehen taloudellinen
tilanne voinut kaataa vaimon mahdollisuuksia työelämässä.
Sinä päivänä oli
hyvin kylmä ilma, ja Johannes halusi istua hetken sisällä kylän kodikkaimmassa
baarissa, missä pöydät oli erotettu toisistansa amerikkalaismallisesti matalilla
seinänpätkillä. Istuessaan hampurilaisensa ääressä hän totesi muutaman
naisihmisen saapuvan selkänsä takana olevan pöydän ääreen. Luonnollisestikaan
ei kumminkaan puolin ollut mahdollista nähdä ylitse, mutta äänistä veli huomasi
pian istuvansa seläkkäin Erikan kanssa, joka äänekkäästi selitti työpäivänsä
kokemuksia Brunhildelle. Heillä oli ollut joku erikoinen tapaus firmassa, se
oli selvää, ja voitonriemuisena Erika selitti, kuinka hän oli pelastanut tuhansia,
jollei sitten kymmeniä tuhansia markkoja oikeilla johtopäätöksillänsä.
"Nyt juodaan kahvit ja syödään parhaat mahdolliset leivokset tämän
kunniaksi! Minä olen vain aika tyttö, jota ei kyllä petetä! Kuule, minä
ymmärrän jotakin liikeasioista, mitä taas ei voida sanoa Otosta. Se on
sellainen surkimus näissä asioissa, että joskus oikein pahaa tekee. Minä en ole
varmaankaan kertonut sinulle siitä, kuinka Otto teki aivan väärät päätelmät
yhden tukkuliikkeen edustajan yllyttämänä, niin että nyt leipomo on melkein
konkurssissa. Olin minäkin siellä paikalla, ja heti käsitin, että nyt Ottoa
retkutetaan pahemman kerran. Hih, hih."
Toisella
puolella oli melkoisen pitkä hiljaisuus, ja hetken kuluttua kuului jälleen
Erikan ääni. "Mikä sinulla oikein on, sisar hyvä, mitä sinä katsot minua
niin kummallisesti?" Hetken kuluttua kuului Brunhilden hyvin hämmästynyt
ääni: "Kuule, etkö sinä sitten varoittanut miestäsi, jos kerran olit
paikalla?" "Pyh, mitä minulle kuuluu se, jos hän ei tiedä mitä tulee
tehdä. Oppiihan sitten vastaisuudessa olemaan varovaisempi!"
Johanneksen
sisimmässä jokin voi pahoin, todella pahoin. Näinkö todella saattoi olla
uskovaisen miehen ja naisen välillä? Näin pitkällekö jo oltiin tultu? Oliko
naisilla niin suuri pätemisen tarve, että he hymysuin seurasivat miestensä
erehdyksiä, puuttumatta millään tavoin asiaan? No, ei se sittenkään ollut niin
kaukaista tai outoa, sillä olihan hän itsekin kokenut jotakin vastaavaa. Kuinka
monessa asiassa olisikaan Maria aikoinaan voinut auttaa ja neuvoa häntä, mutta
ei jostakin syystä ollut tehnyt sitä. Maria oli ikään kuin pahoilla mielin
seurannut sitä, kuinka hän oli oppinut niin monia asioita kirjekurssien ja
itseopiskelun kautta, kun hän itse taas oli joutunut istumaan erilaisten oppilaitosten
penkeillä vuosikausia. Minkä oppimiseen Marialta oli mennyt vuosia, sen
Johannes oli omaksunut vuodessa tai mahdollisesti vajaassakin. Kuinka monta
kertaa Johannes olisikaan halunnut Marian neuvovan häntä asioissa, missä tämä
oli parempi, mutta tämä oli kieltäytynyt aivan kummallisella tavalla!
Niin, tämä
maailma oli aivan käsittämätön. Oliko missään enää jälkeäkään Jumalan
tarkoittamasta perhe-elämästä, toinen toisensa kunnioittamisesta ja
arvostamisesta, jos uskovaisissakin perheissä jouduttiin kokemaan tällaista?
Johannes kyllä
ymmärsi, että tässä ajassa naisten ei useinkaan ollut mahdollista jäädä kotiin.
Yleisesti hyväksyttiin jo nykyään se, että uskovaisen perheen vaimo meni
töihin. Heidänkin perheessään se oli välttämättömyys, sillä ilman Marian
perheeseen tuomaa rahaa he eivät olisi kyenneet elämään normaalia ihmisten
elämää. Samoin oli mahdollisesti Oton ja Erikankin suhteen, mutta jokin ei
ollut aivan kohdallaan juuri minkään perheen kohdalla. Jumalan Sana sanoi, että
tuli etsiä ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa ja myöskin nimenomaan
lopunajalla varoa sitä, etteivät elatuksen murheet raskauta sydäntä. Mutta nyt
kehitys usean perheen kohdalla näytti todella huolestuttavalta, sillä työasiat
tuntuivat ohittavan uskonasiat sellaisella tavalla, että Johanneksen sisimmässä
jokin huusi suurella ja tuskaisella äänellä.
Oliko se
nimenomaan tuo kuoleman läheisyyden, ehdottomuuden tuntemus, mikä sai hänet
kokemaan tämän tuskan niin voimallisena? Eikö kukaan toinen tuntenut tätä hänen
ahdistustansa ja tuskaansa? Uskoivatko kaikki elävänsä ikuisesti tämän maan
päällä, ilman huolta huomisesta, sielun elämän jatkuvuudesta? Johanneksen
tehtävä oli huolehtia ihmisten ikuisuusasioista, kehottaa, opettaa, auttaa.
Mutta nyt hänet oli tyrmätty hyvin voimakkaalla tavalla, pyritty vaientamaan
hänet? Eivätkö ihmiset tajunneet, missä ajassa nyt elettiin? Eivätkö ihmiset,
uskonveljet ja sisaret käsittäneet, että Herran tulemus on niin lähellä? Miksi
jokaiselle tuntui olevan tärkeintä maallinen työ ja toimeentulo? Olivathan ne
toki tärkeitä, mutta arvoasettelussa täytyi olla jotakin perusteellisen
virheellistä.
Kuka voi punnita
sen tuskan, mitä Johannes tunsi seuratessaan veljiensä ja sisartensa elämää,
ponnistelua tässä kiireisessä, pahassa ajassa? Vuosikaudet oli saarnattu,
opetettu, kehotettu, ja sitä enemmän ihmiset tuntuivat nukkuvan unohduksen
peitteidensä alla. Yhä useammin sai Johannes kuulla yhden ja toisen suusta
sanat: "Tästä ei sitten puhuta, annetaan tämän asian olla rauhassa!"
Kuitenkin näiden rakkaiden ihmisten olemukseen oli tullut jotakin peljättävää,
ahdistavaa, ei ehkä kenen tahansa silmissä, mutta paimensielun silmien edessä.
Nämä veljet ja sisaret muuttuivat aivan silmissä! Maalliset asiat saivat yhä
enemmän sijaa vieden voimavarat ja ajan. Miksi ei yksinkertaisesti antaa kaiken
mennä menoansa? Miksi ei jättää kaikkea Herran käsiin? Ei, sitä ei Johannes
voinut, sillä jokin hänen sisimmässänsä oli alkanut huutaa päivittäin ja
hetkittäin yhä voimakkaammalla ja tuskaisemmalla äänellä. Herra, Herra, katso
seurakuntasi puoleen, armahda meitä, armahda meitä!
On helppo
sijoittaa kaikki tämä tuska ja vastuunkantaminen Herralle, joka taivaasta
katselee ja seuraa kaikkea. Mutta kuinka moni on tullut ajatelleeksi sitä, mitä
Paavali Pyhän Hengen vaikutuksesta kirjoitutti muistiin meitäkin varten: "Ottakaa
siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut
kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on
itselleen ansainnut" (Apt. 20: 28). Tämä meidän Ylimmäinen Paimenemme
ei siis hallitsekaan kaikkea ylhäältä, korkeudesta käsin, vaan Henkensä kautta
Hän on meidän keskellämme, valittujen ihmispaimentensa sisimmässä. Tätä tuskaa
ei kanneta yksinomaan ylhäällä, vaan myöskin alhaalla, siellä, missä julmat
sudet pyrkivät raatelemaan laumaa. Oi seurakunta, milloin käsität asemasi Hänen
laitumensa lampaina, joiden tulee asettua yhteen, yhteiseen rintamaan kaikkea
pahaa vastaan! Kuinka kauan sinä näykit ja puret sitä kättä, joka on asetettu
paimentamaan sinua? Kuinka kauan pakenet Paimentasi juoksemalla pois niiden
luota, jotka on asetettu paimentamaan sinua, suojelemaan sinua?
Kuinka olisikaan
Johannes toivonut, ettei hänen olisi tarvinnut olla niin tunteellinen,
tuntevainen? Mutta hän ei voinut mitään sille, mitä oli. Hän ei voinut mitään
sille, miksi hänet oli luotu, mitä häneen oli asetettu. Mutta miksi eivät
ihmiset käsittäneet, ettei hän itse puhunut, opettanut, vaan toi julki sitä,
mitä ylhäältä hänen sydämellensä asetettiin? Miksi ihmiset työnsivät hänet ja
hänen julkituomansa pois luotansa kuin jonkin pahan? Niin, miksi, hän kysyi yhä
uudelleen miksi? Eikö juuri sama tehty hänen Herrallensakin, joka voimassansa
vaelsi tämän maan päällä? Niin, ei kaikkea tätä tehtykään hänelle, vaan
Hänelle, joka oli hänessä!
Kuinka raskaalta
tuntuikaan päivittäin seurata sitä, kuinka hänen oma perheensä oli kaikkien
maailman huolien riepoteltavana. Lapset olivat jo nyt melkein aikuisia,
mutteivät kuitenkaan uskovaisia, kuten seurakuntalaiset paheksuen totesivat.
Saarnaajan lapsia, eivätkä ole uskossa! Kuinka murheellisena ajattelikaan Johannes
niitä hetkiä, kun hän erikoisten vierailujen aikana oli kantanut lapsensa
käsivarsillansa kokoushuoneen alttarille siunaamista varten. Niin, hän oli
luovuttanut molemmat lapsensa Herralle, mutta ei ollut saanut kokea sitä iloa
ja riemua, minkä olisi tuottanut heidän antautumisensa Herralle. Kuinka raskaasti
joutuikaan hän käymään tuomiolle itsensä ja elämänsä kanssa, miettien sitä,
mikä olisi tullut tehdä toisin ja mitä olisi tullut jättää tekemättä. Hän
käsitti tämän tuskan tietynlaisen turhuuden, sillä jokainenhan joutui
läpikäymään sen muodossa tai toisessa. Ei ihminen voinut päättää sitä, milloin
joku jättäytyi Herralle, vaikka oli kysymys omista lapsista. Mutta kaikesta
huolimatta Johannes kävi tätä tilintekoa joskus jopa päivittäin. Hän ei voinut
olla ajattelematta niitä vuosia, kun lapset olivat vielä viattomia, avuttomia
kiharapäitä, kirmaillen horjuen pitkin pihanurmikkoa.
Se oli ollut
riemun ja onnen aikaa, äitiyden ja isyyden kultahetkiä. Mutta nyt olivat vuodet
kuluneet, ja pian poika olisi voimassa ja koossa ylittävä isänsä. Tytär oli
onneksi jonkin verran sulkeutunut, tyytyen viettämään suurimman osan illoistaan
kotonaan tai tyttökavereiden luona. Siinä ainakin oli syytä kiitollisuuteen,
kun ajatteli joidenkin uskovaisten lapsia, jotka suorastaan olivat joutuneet
pahoille teille jo ennen kahdettakymmenettä ikävuottaan. Eipä ollut Hanskaan
paha poika, joskin isää erikoisesti murehdutti tämän kiivasluontoisuus ja
kärsimättömyys. Tuntui kauhistuttavalta kuulla aikanaan niin suloisen ja pienen
lapsen aikuiseksi kasvaneesta suusta kirousten tulvaa, kun jokin asia ei
sujunut odotetulla tavalla. Kaikkeen tähän tietysti tottui, oliko se hyvä vai
paha, sitäkin Johannes usein mietti.
Mitä tahansa
poika tekikin pahaa tai osoitti huonoa luonnetta joissakin asioissa, siitä isä
pyrki jatkuvasti ottamaan syytä itsellensä. Oliko lapsi juuri tuollainen siitä
syystä, että oli joutunut todistajaksi niin lukemattomille isän ja äidin
välisille riidoille? Oliko kaikki loppujen lopuksi Johanneksen syytä, kun ei ollut
kärsivällisempi niin kiivasluontoisen Marian kanssa? Monta riitaa olisi
vältetty, jos hän olisi osannut vaieta ja poistua paikalta. Olihan Marian suku
tunnettu riitaisuudestaan ja kovista sanoistansa. Olisiko pitänyt antaa
periksi, myöntyä? Mutta toisaalta perheen päänä Johanneksen tuli olla vastuussa
vaimonsa tekemisistä, sillä jos hän olisi aina vaiennut, niin eikö hän olisi
tullut syynalaiseksi? Missä kulki raja kaiken välillä, sitä tuskin pystyi
sanomaan kukaan.
Kuinka usein
olivatkaan lapsiparat kauhusta pyörein silmin seuranneet leikkimökistänsä tai
raollaan olevasta ovesta vanhempien puhetulvaa ja suoranaista karjumista!
Tapahtuihan sellaista toki ajoittain kaikkialla, mutta että uskovaisissa
perheissä, omassa kodissa! Kaikkea tätä ei Johannes voinut antaa itsellensä
anteeksi, vaikka tiesikin useimpien riitojen alkaneen vaimon luulevaisuudesta
tai mielikuvituksesta. Onneksi sentään heillä ei oltu päädytty siihen, mitä oli
tapahtunut Reinholdille ja Ilselle!
Kuinka
vihollinen osasikaan sotkea kaiken ja tehdä riidan aivan tyhjänpäiväisistä
asioista! Ajatellessaan tuntemiensa perheiden asioita Johannes tuli todella
surulliseksi. Liian myöhään oli Ilsekin käsittänyt, ettei hänen ja Reinholdin
välillä ollut todellisuudessa tapahtunut mitään niin vakavaa, että seurauksena
oli se mitä oli. Ilse oli vain luullut, luullut ja luullut. Mielikuvitus oli
tullut terveen järjen sijalle, ja hänen tiensä oli johtanut vieraan miehen
syliin, hurskaassa uskomuksessa jostakin paremmasta; luulemisessa jostakin
sellaisesta, mikä tulee vain yhden kohdalle kymmenestä miljoonasta. Tämä vieras
mies ei ollutkaan sitä mitä antoi ymmärtää olevansa. Hän oli uskovainen
kiireestä kantapäähän, saarnamies koko sielultansa, mutta siitä huolimatta
jälkeenpäin tarkastellen huijari läpikotaisin. Tiedostiko hän sitä itse, sen
pystyy vain Jumala sanomaan, mutta hänen elämänsä, joka sekin oli alkanut pienestä
ja suloisesta lapsenpalleroisesta, oli jo nyt johtanut ainakin kahden naisen
rappioon.
Aluksi Reinhold
oli yrittänyt antaa anteeksi, ottaen Ilsen kotiin tämän seikkailun jälkeen,
mutta tahtomattaan hän joutui kokemaan suoranaista inhoa tätä ennen niin
rakastamaansa naista kohtaan. Vaikka asiaa olisi tarkastellut miten päin
tahansa, ei miesparka löytänyt minkäänlaista sisäistä ratkaisua asiaan. Tämä
nainen oli hänen lastensa äiti, mutta jotakin oli rikkoutunut sellaisella
tavalla kummankin sisimmässä, että he muutaman päivän kuluessa joutuivat
toteamaan olevansa täysin vieraat toisellensa. Tämä oli jotakin suorastaan
kauhistuttavaa, sillä ulkonaisesti kumpikin oli entisensä, joskin ryppyisempi
ja laihtuneempi, mutta jotakin oli kadonnut ikuisiksi ajoiksi. Jumalan
anteeksiantamuksella ei ollut mitään tekemistä tämän asian kanssa, sillä
Jumalan Sana jo teki tyhjäksi kaikki yritykset. Oliko Sana julma, oliko Jumala
ymmärtämätön? Ei, vaan Hän on aina ollut Kaikkitietävä, ja siksi Hän saattoi jo
ennalta antaa kirjoittaa Sanaansa nämä asiat. Hän tiesi, ettei kukaan
todellinen uskovainen mies voisi ottaa luoksensa takaisin naista, joka oli
elänyt aviollisesti jonkun toisen kanssa. (5. Moos. 24: 1- 4).
Näinä muutamien
yhteisten päivien aikana Ilse oli vielä pystynyt jonkinlaiseen keskusteluun,
mutta tuossa lohduttomassa ilmapiirissä hänen sisimmässänsä oli saanut
viimeisen töytäisyn se kehityskulku, joka oli odotettavissakin. Jos hän olisi
valinnut elämän jatkamisen Kurtin kanssa, tietoisuudessa tämän piankin
tapahtuvasta kyllästymisestä, hän ehkä olisi säilyttänyt jonkinlaisen
elämänkipinän huonona, yleisenä naisena, mutta hänen äidinvaistonsa ja jokin entiseen
elämään liittyvä tunne johtivat hänet loputtomaan kyselemisen karuselliin,
mistä ei ainakaan sillä hetkellä tuntunut olevan mitään ulospääsyä.
"Miksi, miksi, miksi? Miksi tein sen, miksi lähdin? Miksi, miksi, miksi?
Miksi ei hyvä Jumala estänyt minua tekemästä sitä? Miksi ei Jumala puuttunut
asioihin? Miksi, miksi, miksi? Miksi ei Jumala, miksi ei Jumala...?"
Jumala oli toki
puuttunut asioihin, varoittanut, kehottanut, opastanut, pyrkinyt auttamaan.
Mutta Ilse oli ottanut kaiken vain joko Johanneksen tai jonkun hurskaan sisaren
inhimillisenä näkökantana. Ilse oli lukemattomien valintojen edessä, tehden
ensin yhden, sitten toisen, ja vähitellen yhä useamman virheellisen ratkaisun.
Kun on tehnyt saman virheen kyllin usein, ei se tunnukaan enää virheeltä!
Johannes
ajatteli usein sitä, että jos seurakunnissa olisi ollut toisenlainen tilanne ja
suhtautuminen ihmisten vaikeuksiin, olisi varmastikin säästytty monenlaisilta
ahdistuksilta. Jos Ilsellä olisi koko ajan ollut mahdollisuus oikeanlaiseen
sielunhoitoon, olisi hän voinut purkaa taakkojansa sisarillensa, mutta
tietynlainen luottamuksen puute oli johtanut siihen, että itse kukin esitti
jonkinlaista teatteria, ollen jotakin muuta kuin mitä todellisuudessa oli. Ja
kenelle uskalsi ylipäätänsä puhua mitään, kun niin monet puhuivat
rippisalaisuudet eteenpäin, jopa vahingoniloisina?
Tietynlainen
kirous oli seurakunnan yllä. Oli käsittämätöntä se, kuinka seurakunta oli hylännyt
ensin Reinholdin ja sitten Ilsen. Ilse tunsi itsensä yksinäisimmäksi ihmiseksi
maailmassa, sillä hänen toiveensa olivat romahtaneet ja pettymyksen mittaa
saattoi tuskin kukaan arvioida. Oma vikansa, oli helppo sanoa, mutta kuka olisi
kykenevä heittämään ensimmäisellä kivellä? Oli häpeä seurakunnalle se, että
Ilse vietiin suoraan kotoansa yli sadan kilometrin päähän psykiatriselle klinikalle,
sillä hän oli kadottanut täysin mielenrauhansa.
Saatana tuo
uskovaisten eteen lukemattoman määrän houkutuksia, ja juuri avioliiton
vaikeudet johtavat usein siihen, että näihin houkutuksiin on niin helppo
langeta. Kenen loppujenlopuksi on syy, sitä on turha pohtiakaan. Ei ole mitään
suurempaa petosta uskovaisen elämässä kuin se, että mennään naimisiin ja hetken
kuluttua annetaan ymmärtää, ettei halutakaan elää annettujen lupausten
mukaisesti. Ilse oli luvannut rakastaa miestänsä kuolemaansa asti, mutta
kuviteltu miehen uskottomuus oli johtanut katastrofaalisiin seuraamuksiin,
vaikka siihen vaadittiinkin niin monen vuoden kehitys.
Tässä juuri on
kauhistuttavin piirre näissä asioissa. Todellisuudessa ei ole mitään
tapahtunut, mutta toinen osapuoli pitää kiinni uskomuksestaan tai luulostansa.
Jos ei ajoissa olla valmiita luopumaan siitä, ojentautumaan, pyytämään
anteeksi, saattaa seurauksena olla ketjureaktio, missä edellinen luulemus
toimii pohjana seuraavalle, ja taas seuraava seuraavalle. Syntyy kokonainen
luulemusten ja kuvitelmien maailma, joka ajan myötä muuttuu
"todellisuudeksi", mikä syrjäyttää elämän tosiasiat. Ilse oli
loukkaantunut Reinholdin uskottomuuden johdosta, mitä ei milloinkaan ollut
tapahtunut. Loukkaantunut katsoi oikeudeksensa hyvityksen saamisen, mutta millä
tavalla hän sen saikaan! Reinholdin kuviteltu rikkomus johti tämän vaimon
vieraan miehen syliin.
Kurt oli mitä
ihastuttavin nuorehko saarnamies. Mutta kuka olisi tällaisissa tilanteissa
tavannut ihmisiä, jotka eivät olisi ihastuttavia? Ilse ei milloinkaan
elämässänsä ollut ollut niin ihastuttava kuin tavatessaan Kurtin ensimmäistä
kertaa. Kurt oli yksinäinen, joten hän oli mitä hurmaavin ja houkuttelevin
mies, mitä Ilse oli kohdannut. Niin, tarvitsee sitten yksinäinen isä äidin
lapsillensa tai eronnut nainen isän lohduksensa, jokainen panee parastansa,
esiintyy eduksensa, ylittäen itsensä. Eikö tätä kaikkea oltu nähty jo vuosien
ajan? Kaikki esiintyivät eduksensa seurakunnan kokouksissa, niin miehet kuin
naisetkin. Kaikki olivat hyviä, seurallisia, kohteliaita, huomaavaisia, mukaan
lukien kaikki hyvät ominaisuudet. Mitä itse kukin sitten oli kotonansa tai
miehensä ja vaimonsa seurassa, se on kokonaan toinen luku ihmiskunnan historiassa.
Kuinka
tarvittiinkaan Jumalan puuttumista asioihin!
Miksi ruoho
todellakin näytti niin usein vihreämmältä aidan toisella puolella! Ehkä se
joskus oli sitäkin, mutta todella hyvin harvoin. Suurimmaksi osaksi tämä kaikki
oli sielunvihollisen luomaa harhakuvaa, mihin hyvin moni lankesi, kuka enemmän,
kuka vähemmän kohtalokkain seuraamuksin.
Jumalan armo
riitti ja peitti rikkomukset, mutta oli tapauksia, joissa ei edes Jumalan armo
riittänyt korjaamaan aikaansaatua pahaa. Tämä armo tosin vallitsi Jumalan ja
ihmisen välillä, mutta se ei auttanut kahden eri henkilön välillä, jos oli
tapahtunut jotakin peruuttamatonta. Kuinka paljolta oltaisiinkaan säästytty,
jos olisi hiukankin tehty laskelmia ja varauduttu seuraamuksiin. Ihminen on
ajallinen, ainutkertainen, niin myöskin avioliitto.
Ihminen vietti
aivan liian paljon aikaa huvittelupaikoissa, mukavissa olosuhteissa, ollen
noudattamatta Sanan kehotusta, että parempi on mennä surutaloon kuin ilotaloon.
Ihminen ajatteli aivan liian vähän tuonpuoleisia asioita, kuolemaa, tästä
elämästä lähtemistä. Oli niin luonnollista ja totunnaista odottaa kuoleman
tulevan joskus vanhuudessa, joskus hamassa tulevaisuudessa. Mutta kuinka usein
se saapuikaan aivan odottamatta, yllättäen. Se saattoi tulla siellä, missä sitä
ei lainkaan olisi osannut odottaa. Yhtäkkiä katkesi suoni aivoissa kesken matematiikan
tuntia; hautaan kannettiin elämänsä kukoistuksessa oleva seitsemäntoistavuotias
nuori mies, jolla oli edessänsä lupaava ura urheilijana.
Kaksikymmentäkaksivuotias nuori, kaunis kotirouva istuu puutarhassa auringon
paistaessa kauniisti. Mies on asianajaja lähikaupungissa, kuuluisa jo nuorella
iällänsä, koko seudun arvostama köyhien puolustaja. Vaimo soittaa kesken
työpäivän ilmoittaaksensa, että ampiainen on pistänyt häntä korvan viereen.
Seuraavana aamuna hän kuolee käsittämättömään tulehdukseen, joka lamaannuttaa
sydämen. Kukaan ei osaa selittää miten se on mahdollista.
Ihminen tulee
alastomana, parkuvana, tähän maailmaan, yksin, avuttomana. Hän ei ole sen
kummemmassa tilassa lähtiessänsä täältä. Ei auta yhtään se, kuka hän on tai
mitä hän on. Hän lähtee yksin, ilman äitiä, ilman isää, ilman että kukaan voisi
saattaa hänet toiselle puolelle. Ainoa lohtu on tietoisuus Jumalan armosta,
mutta onko ihminen todella valmis? Kuolema ei muuta mitään, ei korjaa mitään.
Se ei tee jumalattomasta uskovaista, ei uskovaisesta jumalatonta. Ihminen
ratkaisee tämän elämän aikana suuntansa, ja kuolema on ainoastaan lautturi
tästä elämästä tuonpuoleiseen. Kukaan ei tiedä, milloin tuo lautta saapuu itse kunkin
luokse.
Kaikkea tätä
ajatellessaan Johanneksen mielen valtasi todellinen murhe. Kuinka vähän
välittivätkään ihmiset tuonpuoleisesta! Jopa uskovaiset olivat tuudittautuneet
tietynlaiseen rauhallisuuteen, jolla ei kuitenkaan ollut minkäänlaista raamatullista
pohjaa. Uskottiin oltavan valmis, kun kävi säännöllisesti seurakunnassa, luki
Raamattua ja harjoitti jonkinlaista hyväntekeväisyyttä. Mutta riittikö tämä
kaikki Jumalan kaikkinäkevien silmien edessä?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti