Ihminen on hyvin
suuressa määrin kadottanut oikean käsityksensä asemastaan tämän luomakunnan
keskellä. Jos missä niin laitosmaisessa turkistarhauksessa hän on tuonut julki
todellisen luonteensa, joka ei ajattele ympäristönsä ja elinpiirinsä todellista
parasta, vaan ainoastaan hetkellisen hyödyn saamista riippumatta siitä,
millaisen perinnön hän jättää lapsillensa ja lapsenlapsillensa.
On aivan väärin
kuvitella, ettei luonnon riistäminen ja vääränlainen hyödyntavoittelu olisi
niin vakavaa seurauksiltaan, kuin mitä nyt viime aikoina on selvästi
havaittavissa. Väestölle niin paikallisesti kuin maailmanlaajuisestikin
vakuutetaan vuodesta toiseen mahdollisuutta kaiken korjaamiseen ja saattamiseen
sellaiseen tilaan, että elämä jatkuu entisenlaisena huolimatta tietynlaisista
"poikkeuksista" niin säätiloissa kuin yleensäkin luonnonilmiöissä.
Mutta totuus on kuitenkin aivan toisenlainen kuin mitä kukaan on halukas
uskomaan. Ihmiskunta on astunut omien toimiensa johdosta tielle, jolta ei ole
paluuta, ja joka ei lupaa hyvää tämän maan päällä asuville ihmisille.
Maa on saastunut
asujainsa alla sellaisella voimalla, että hyvinkin pian voimme havaita kaiken
silminnähtävällä tavalla, joskin jo nyt tarkkasilmäinen havainnoitsija voi
todeta mihin suuntaan ollaan menossa. Kaikki on todella niin huolestuttavaa,
että niin tiedemiehet kuin asioista perillä olevat tavallisetkin ihmiset
katsovat tulevaisuuteen pelonsekaisin tuntein, vaikkeivät sitä rohkenekaan
tuoda julki sellaisella tavalla kuin mitä edellyttäisi varoittaminen
todellisesta vaarasta.
Aidosti
uskovaisen ihmisen ei kuitenkaan tule pelätä ja vapista tulevien edessä, sillä
tämä on nimenomaan aika, jossa meidän tulee noudattaa sitä, mitä Herramme lähes
kaksituhatta vuotta sitten sanoi: "Mutta kun nämä alkavat tapahtua,
niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on
lähellä!" (Luuk. 21: 28).
Jos mitä, niin
rohkeutta me tarvitsemme tässä ajassa. Kuitenkaan tuo rohkeus ei ole niinkään
tarpeen sen suhteen, mitä näemme maailmanlaajuisesti tapahtuvan, sillä
sellaista on ollut kautta ihmiskunnan historian: sotia, mellakoita,
luonnonmullistuksia, vaikeita aikoja. Aina on toistuvasti seurannut
tietynlainen ajanjakso toisensa perään, ilman että mitään oleellisia muutoksia olisi
tapahtunut. Ihminen on monessa suhteessa muuttumaton, oman olemuksensa orja ja
perinnäisen luonteensa mukaisesti paha ja itsekäs, mutta tiettyinä aikoina nämä
ominaisuudet saavat tavallista suuremman vallan, nimenomaan olosuhteiden luomien
tilanteiden mukaan.
Olemme jälleen
kerran, viimeisen kerran ihmiskunnan tämänkaltaisen sivilisaation aikana,
saavuttaneet tilan, josta voidaan sanoa Vanhan Testamentin sanoin: "Niin
totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra: ei totisesti sisaresi Sodoma
tyttärineen tehnyt sitä, mitä sinä tyttärinesi olet tehnyt. Katso, tämä oli
sisaresi Sodoman synti: YLPEYS, LEIVÄN YLTÄKYLLÄISYYS JA HUOLETON LEPO hänellä
ja hänen tyttärillään, mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut."
(Hes. 16: 48- 49).
Todellinen
uskovainen ei ole milloinkaan pelännyt kaiken maailmassa tapahtuvan johdosta,
sillä hän on tiennyt Herransa ja Jumalansa pitävän huolta hänestä. Mutta
missä todella tarvitaan rohkeutta ja lujuutta, on pitää kiinni siitä mitä
Jumala on tässä ajassa luvannut tehdä seurakuntansa keskellä ja sen kautta.
Nimenomaan tässä ajassa, jossa Jumala on tuonut julki tahtonsa seurakuntaansa
kohtaan ja puhunut sellaisella selvyydellä kuin ei milloinkaan alkuseurakunnan
jälkeen, on vihollinen astunut esiin kaikkine voimavaroinensa masentaaksensa ja
painaaksensa alas ne, jotka tuntee suurimmaksi vaaraksi itsellensä. Siksipä on
syytä tarkata tätä hänen toimintaansa ja nähdä miten se tapahtuu. Hän ei tule
näkymättömänä eikä muodottomana, vaan aina hän käyttää välikappaleenansa niitä
ihmisiä, jotka jollakin tavalla avautuvat ja antautuvat hänen käyttöönsä; hyvin
usein uskovaisen nimellä kulkeviakin. Niinpä meidän tulee rohkeudella ajatella
sitä, mitä Herra aikoinaan puhui Jeremialle, nuorelle profeetalle: "Älä
sano: 'Minä olen nuori', vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu
kaikki, mitä minä käsken sinun puhua. ÄLÄ PELKÄÄ HEITÄ, sillä minä olen sinun
kanssasi ja pelastan sinut, sanoo Herra:" (Jer. 1: 7- 8).
Ihminen on aina
pyrkinyt toteuttamaan omaa tahtoansa ja alistamaan muut sitä palvelemaan.
Useimmiten tähän tarkoitukseen on käytetty välikappaleena pelkoa, vaikka sitä
ei aina heti havaitsekaan siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikki on
kätketty niin hienosti ja salakavalasti tietynlaisten ulkonaisesti viattomien
asioiden taakse. Niinpä tässäkin ajassa ihminen käyttää täsmälleen samoja
metodeja toteuttaessansa omaa perinnäistä olemustansa. Uskovaisetkin ovat hyvin
suuresti näiden tekijöiden vaikutuksen alaisia, vaikkeivät sitä huomaakaan.
Ihminen ei
käsitä, mitä tekee toiselle kaiken vaikuttamisensa kautta. Vastuusta pyritään
pakoon viittaamalla alkulähtökohtiin ja sanomalla: "Minullahan on aina
ollut vain hyvä tarkoitus! Jos olen tehnyt jotakin väärin, on se ollut vain
viatonta ja vaaratonta väärinkäsitystä!" Mutta koskaan ei tällainen
manipuloija ole halukas ajattelemaan tekonsa ja vaikutuksensa seurauksia, jotka
hän työntää asianomaisen tai jonkun muun syyksi sanoen: "Olisinko minä
vastuussa siitä, mitä joku tekee lausuntojeni tai joidenkin tekojeni
seurauksena?" Kuitenkin, jos hän itse tahtomattaan joutuu kokemaan samaa,
on hänellä heti valmis syy- ja seurausteoria, jota hän säälimättömästi ja
häpeämättömästi käyttää itsensä hyväksi.
Uskonelämän
alueella on suorastaan hämäännyttävää ja häkellyttävää sen toteaminen, kuinka
vähän ihmiset tiedostavat kaiken tämän vuorovaikutuksen merkityksen uskovaisen
elämälle ja kokemukselle. Jos mikään arvo on kautta aikojen tallattu maahan, ja
nimenomaan tässä ajassa, on yksilöihmisen koskemattomuus. Moni ei tule
edes ajatelleeksi sitä vääryyttä, mikä sisältyy tämän jumalallisestikin
säädetyn koskemattomuuden rikkomiseen. Jo aivan Raamatun alkulehdiltä
saakka kulkee Jumalan tarkoituksen ja hyvän päämäärän punainen lanka. Ei ole
mitään merkitystä sillä, voidaanko Jumalan tahdon toteutuminen nähdä
käytännössä vai ei, sillä Hän ei muuta Sanaansa koska ei itsekään voi muuttua.
Kun ihminen ei ole nähnyt tuomion tulevan väärän teon ja väärän vaikutuksen
ylle, on hän yltiöpäisessä rohkeudessansa jatkanut entistä suuremmalla
paatoksella, ja uskoo kaiken jäävän ilman asianmukaista rangaistusta; eihän
mikään todista sen puolesta! Mutta kaikesta huolimatta ihminen on kerran
vastaava kaikesta tekemisestään viimeisellä tuomiolla. Huomioimatta ei pidä
jäädä senkään seikan, että kaikesta huolimatta ihmisen teot tuovat hänen yllensä
jo elinaikana ehkä näkymättömän tuomion, joka ei niinkään perustu johonkin
silminnähtävään rangaistukseen, vaan paremminkin jonkin sellaisen menettämiseen
päivittäin, mikä voisi tuoda Jumalan siunaukset hänen elämäänsä.
Jo ihmiskunnan alussa
voidaan havaita, kuinka ulkonaisesta jumalanpalveluksesta huolimatta alttarin
edessä kumartuvan sydämessä vallitsee täydellinen kunnioituksen puute toista
palvojaa kohtaan, joka ei teekään kaikessa niin kuin hän. Kain vihastui, ja
hänen hahmonsa synkistyi; hän astui oman elämänsä sallitun vaikutuspiirin
ulkopuolelle, rikkoen toisen ihmisen oikeutta, koskemattomuutta vastaan. Hän
kielsi veljensä oikeuden jumalanpalvelukseen ja elämään; hän tappoi oman
veljensä.
Pintapuolisen
tarkastelun tuloksena koko asia näyttää saavan ainakin inhimillistä mieltä
tyydyttävän hyvän ratkaisun; Jumala näyttää antavan Kainille anteeksi, sillä
lupaahan Hän "suojeluksensa" hänelle antamansa Kainin merkin myötä.
Mutta hengellisten silmien edessä voidaan nähdä kaiken vakavuus ja
peruuttamattomuus: "...mutta minkä he järjettömäin eläinten tavoin
luonnostaan ymmärtävät, sillä he turmelevat itsensä. Voi heitä, sillä he
kulkevat Kainin tietä..." (Juuda 10- 11). "...että meidän
tulee rakastaa toinen toistamme eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta
(tark. käännös: paholaisesta, Pahan lapsi) ja tappoi veljensä." (1.
Joh. 3: 11- 12).
Kautta Vanhan
Testamentin voimme tämän veljen kuolemaan johtaneen tapauksen jälkeen seurata
sitä, kuinka aikakaudesta toiseen ihmiset vaikuttivat toinen toiseensa saman
hengen vallassa olevina. Aina ei kuolema ollut seurauksena, mutta sitäkin
pahempi oli ihmisen koskemattomuuden rikkominen ja väärät tuomiot. Kaikki sai
tietynlaisen huipentumansa Meidän Herramme maanpäällisen vaelluksen aikana, kun
Hän lausui ikimuistettavat sanansa sen ajan kirjanoppineille ja fariseuksille: "Minä
tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua
tappaaksenne... Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte
noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska
hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä
hän on valhettelija ja sen isä" (Joh. 8: 37; 44).
Ihminen on siis
unohtanut, tai paremminkin kieltäytynyt näkemästä asemansa tässä elämässä. Hän
noudattaa vain omia pyyteitänsä ja näkemyksiänsä siitäkin huolimatta, että
ajoittain voi todeta kulkeneensa rautakengin siellä, minne enkelitkin pelkäävät
astua. Kuinka moni onkaan rautakenkinensä tallannut maahan lähimmäisensä, veljensä
ja sisarensa, sitä ollenkaan tiedostamatta? Ihminen ei näe tekojensa seuraamuksia,
koska pakenee paikalta ja vastuusta, ennen kuin häntä voidaan vaatia tilille
tekemisestänsä.
Paavali jos kuka
näki uskovaisen koskemattomuuden tärkeyden lausuessansa mieliin painuvat sanat:
"Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän
olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen
puhtaan neitsyen. Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti
Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja
puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan" (2. Kor. 11: 2- 3).
Meidän Herramme
maanpäällisen vaelluksen ajan kirjanoppineet ja fariseukset pyrkivät
vaikuttamaan niin yksilöihin kuin väkijoukkoihinkin omien näkemystensä
toteuttamiseksi, ja usein heidän tavoitteidensa asettelu ei tuntenut mitään
rajoja. He olivat sen ajan jesuiittoja, joilla tarkoitus pyhitti keinot. Heissä
ei ollut mitään siitä, mitä Paavali tuo esiin 1. Kor. 9: 19-: "Sillä
vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien
palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, ja olen ollut juutalaisille
ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain
alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; ilman
lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia -vaikka en ole ilman Jumalan lakia,
vaan olen Kristuksen laissa -voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; heikoille
minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; KAIKILLE MINÄ OLEN OLLUT KAIKKEA,
pelastaakseni edes muutamia." Kaiken tämän hän teki oman todistuksensa
mukaisesti Evankeliumin tähden. Hän ei tehnyt sitä itsensä tai omien
tavoitteidensa tähden, vaan saavuttaaksensa Jumalan hänelle antamat tavoitteet
tämän ihmiskunnan keskuudessa. Mutta kuinka harvat nykyään käsittävätkään
kaiken tämän merkityksen?
Johannes ei
ollut ainoa sananpalvelija, joka joutui väärällä tavalla tuomituksi kaiken
"vapautensa" johdosta. Joka ei julistanut "älä tartu, älä
maista, älä koske!" ei ollut suosiossa juuri nyt. Mutta suosio ihmisten
edessä ei ole milloinkaan ollut se mittapuu, minkä mukaisesti todellista
hengellistä elämää arvostellaan. Niinpä Paavali joutui galatalaisille
toteamaan hyvin yksikantaan: "Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet,
että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan
sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on
sen minulle ilmoittanut" (Gal. 1: 11- 12).
Johannes oli
kautta elämänsä joutunut kokemaan, kuinka hänen koskemattomuuttansa ja
persoonallisuuttansa vastaan oli hyökätty sellaisella tavalla, ettei hän
milloinkaan ollut osannut odottaa sellaista taitamattomuutta ja
kehittymättömyyttä ihmissuhteissa. Hän rakasti luontoa aivan tavattomasti, mutta
ei kuitenkaan ylitse sovinnollisuuden. Nimenomaan luonto oli hänelle opettanut
ja havainnollistanut lukemattomia Jumalan Sanan totuuksia ja sellaisia
syvyyksiä, mistä moni ei päässyt milloinkaan osalliseksi siitä yksinkertaisesta
syystä, ettei ottanut aikaa salliaksensa tulla puhutelluksi.
Ihminen on aina
ihminen, ajatteli Johannes lukiessaan paikallislehteä. Kylän laitamilla asui
vanhahko, ystävällinen maanviljelijä, joka vuoriston perinnettä noudattaen oli
säilyttänyt isovanhempiensa aikana valmistetut hevoskärryt, millaisia vielä
tänäänkin nähdään joidenkin suurkaupunkien kaduilla "vossikoina" tai
miksi niitä sitten kutsutaankin. Aina silloin tällöin hän valjasti niiden eteen
jo iäkkään hevosensa, joka aina oli vedonnut lempeydellänsä ja erikoislaatuisella
rakenteellansa niin kyläläisiin kuin vieraileviin turisteihinkin.
Kavioiden kopina
ja rattaiden pyörien kolina kiinnittivät ihmisten huomion, ja kadun varrelle
kerääntyi suuriakin ihmismääriä seuraamaan tätä erikoista ilmestystä.
Maanviljelijä oli pukeutunut perinteiseen vuoristolaisen kansallispukuun
heiluttaen kädessänsä piiskaa, millä ei vielä kertaakaan ollut edes koskettanut
hevostansa. Muutamalla markalla sai kyydin kylän ympäri tai antamaansa
osoitteeseen, jos vain onnistui saamaan vuoron ihmisten tungeksiessa ympärillä.
Hevonen oli itse
rauhallisuus, jokaisen eläinrakkaan ihmisen ihastuksen kohde. Mutta oli yksi
asia, mitä ihmiset eivät käsittäneet, ja joskus tuntui etteivät halunneetkaan
käsittää: eläin on eläin ja sillä on eläimen tunteet ja näkemykset asioista.
Eläin ei ole ihminen, vaikka ajoittain tuntui siltä että ihminen oli hyvin
suuressa määrin eläin; liekö tällä sanonnalla loukkaava vaikutus eläimiä
kohtaan?
Ihminen halusi
osoittaa rakkautensa eläimiä kohtaan taputtelulla ja hyväilyllä, vaikkapa
eläintarhassakin. Niinpä vuosittain muutama matkailija sai kokea kovia tämän
hyvää tarkoittavan mutta ajattelemattoman käytöksensä johdosta, kun esimerkiksi
seudun suurimman eläinpuiston "kesy" karhu ei käsittänytkään, että
sen häkkiin työnnetty käsi oli tarkoitettu ainoastaan nuolaistavaksi, mutta ei
haukattavaksi. Samoin saattoi aitauksen takaa kurkotteleva elefantti töytäistä
sen kärsästä kiinni tarttunutta eläinystävää sellaisella tavalla, että tämä
heräsi tajuihinsa vasta paikkakunnan ensiapuasemalla. Ilmiselvästi ihminen ei
tuntenut rajojansa, tiettyjä eläimen ja ihmisen välillä vallitsevia
koskemattomuuden sääntöjä.
Ihminen oli
ilmeisestikin perinyt esi-isiltänsä maailmanvaltiaan ja hallitsijan asenteen,
mutta ei taitoa sen toteuttamiseen. Tietyissä tilanteissa hän kuvitteli
olevansa ylimaallinen, kaiken yläpuolella oleva, haavoittumaton, vastustamaton;
aivan kuten se "tarzan-hahmo", joka oli yrittänyt 'tempaista norsun
syliinsä aidan ylitse'. Nyt hän oli tarkkailussa maatessaan niin vihainen
haavekuviensa romahtaessa, että hän suureen ääneen vaati tätä 'hirvittävää luontokappaletta'
lopetettavaksi!
Nyt vaati
paikkakunnalla vieraillut äveriäs matkailija tämän maanviljelijän hevosta
lopetettavaksi heti, ilman minkäänlaista viivytystä. Lehtimies oli tallentanut
palstallensa hurjistuneen miehen kuvan ja pahimmat tunteenpurkaukset, sillä tuo
"hirvittävä ja kavala peto" oli puraissut tuota miestä käteen sillä
seurauksella, että lääkärin tarvitsi ommella kolme sormea useammalla tikillä
yhteen.
Lähes jokainen
kyläläinen tiesi tämän lempeän luontokappaleen tavat, eikä kukaan pyrkinyt
lähestymään sitä jollakin sellaisella tavalla, minkä tiesi ärsyttävän sitä.
Ennen kaikkea lapset kaipasivat saada silittää sitä, saati sitten "isommat
lapset" tai lapsenmieliset. Milloinkaan ei kukaan ollut tullut
puraistuksi, saati sitten potkaistuksi. Hevonen vain oli kääntänyt tyytyväisenä
päätänsä kun sen kaulaa ja selkää tai vatsaa oli sivelty tai taputeltu. Se
ymmärsi ihmistä ja hänen kaipaustansa ehkä enemmän kuin moni kuvittelikaan.
Mutta oli yksi asia, mitä se ei mistään hinnasta hyväksynyt vieraalta
ihmiseltä: se ei pitänyt turpaansa taputtelemisesta!
Nyt tämä
itsevarma ja itsekeskeinen turisti oli ajatellut olevansa kaikkien aikojen
hevosmies, ja vaimon tähdätessä kamerallansa hän tahtoi tarttua hevosta kiinni
kuolaimista asettaaksensa sen pään olkapäällensä. Mutta siitä hevonen ei
pitänyt, vaan kääntyi rajusti rattaissa, niin että kuski huusi: "Älkää
koskeko sen turpaan, se ei voi hyväksyä sitä!" Mies oli vain nauranut
ylimielisesti ja oli uudelleen, entistä päättäväisemmin, ottanut kiinni hevosen
kuolaimista roikkuvista nahkahihnoista taputtaen sitä turpaan niin että läiske
kävi. "Kyllä minä sinulle näytän, kuka on isäntä", nauroi mies ja
kääntyi katsomaan kohti vaimoa ja kameraa. Mutta ei nauranut kauan, sillä
ärsyyntynyt hevonen heilautti päätänsä sellaisella voimalla, että mies oli
mennä nurin, ja kukaan ei juuri ehtinyt havaitsemaankaan sitä, kuinka
voimakkaat hampaat narskauttivat miehen kädestä kolmen sormen lihat luuhun
saakka. Sormet eivät sentään menneet poikki, mutta miehen tuska oli
sanoinkuvaamaton; eihän tällainen hieno herra ollut tottunut kokemaan
minkäänlaista kipua!
Eläin sai
Johanneksen mielessä kiitokset, sillä se olisi voinut puraista vaikka miehen
koko käden poikki, jos olisi niin päättänyt. Kaikki tämä alkoi jälleen kerran
puhua hänen sisimmässänsä jostakin sellaisesta, mitä ei juuri kukaan pannut
merkille. Ihminen ei ollut tällainen ainoastaan eläimiä kohtaan, vaan myös omaa
lajiansa kohtaan. Hän halusi tehdä sitä, mikä hänestä tuntui hyvältä, kysymättä
lainkaan "hyvänpitonsa" kohteelta mitä tämä ajattelee siitä.
Hevosen turvassa
on todella pehmeä, silkkimäinen nahka, missä verisuonet ovat lähellä pintaa.
Siksi se tuntuu niin lämpimältä ja hyvältä ihmisen kädessä, ja juuri tätä
hyvänolon tunnetta ihminen etsii, kaikessa eläinrakkaudessansa itsekkäänä ja
omaa nautintoa etsien. Vaikka ihminen tietäisikin eläimen nauttivan jostakin
muusta hyväilytavasta enemmän, valitsee hän mieluummin itsellensä sopivamman,
miellyttävämmän.
Johanneksen
koira oli mitä hyväluontoisin ja lempein olento maan päällä. Vaikka se silloin
tällöin räksyttikin hurjasti pihalle eksyneille ja karanneille koirille tai
metsästä putkahtaville jäniksille ja riistalinnuille, oli se aina hyvällä
tuulella heiluttaen häntäänsä ja kaivaten hyvänä pitoa. Etenkin lapset
ajattelivat lapsen lailla, taputtaen sitä päälaelta mitä intohimoisimmin ja
rakkaudellisimmin. Mutta he eivät tulleet ajatelleeksi sitä, että sen
vähäpätöisten, mutta sitäkin viisaampien aivojen peitteenä ei ollut kuin ohut
luukuori ja aivan ohut nahka karvoinensa. Se suorastaan tunsi kipua tämän
hyväntahtoisen taputtelun tuloksena ja aivan pakeni näitä hellyydenosoituksia.
Siitä huolimatta esimerkiksi Ann-Marie toistamiseen osoitti rakkautensa juuri
tällä tavalla, moittien Johannesta siitä, ettei ollut opettanut koirallensa
tapoja. Heidän koiransahan aivan rakasti pään päälle taputtelua!
Naapurin
"hellä" rouva ei tullut lainkaan ajatelleeksi sitä, että koiriakin on
niin monenlaisia, ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Heidän
rotukoirallansa oli todella suuri pää ja paksu nahka ja karvoitus pään päällä,
niin ettei se tuntenut lainkaan sillä tavoin kuin Johanneksen "arka"
koira. Niin, ihminen ajatteli vain itseänsä ja omia tuntemuksiansa, suomatta
sijaa luontokappaleen hyvinkin oikeutetuille tunteille. Oliko ihmisellä oikeus
vaatia toista tuntemaan jotakin aivan luonnollensa ja olemuksellensa
vastakkaista ja jopa vastenmielistä?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti