Johannes oli
ajoittain hyvin, hyvin murheellinen. Hän ei oikein itsekään käsittänyt mistä
kaikki johtui. Hän vain yksinkertaisesti tunsi olonsa todella surkeaksi, ja
jossakin mielessä hän ei näinä kaikkein surkeimpina hetkinä nähnyt mitään
valonpilkahdusta elämänsä taivaalla. Tähän surkeuteen ei kuitenkaan kuulunut se
puoli Johanneksen elämää, mikä koski jumalallisia asioita. Hänen sisäinen
ihmisensä jaksoi katsoa niihin lupauksiin ja siihen todellisuuteen, mitä hänen
Isänsä oli hänelle lahjoittanut.
Elämän
todellinen tragedia ainakin Johanneksen elämässä oli siinä, että hänet oli
luotu joksikin täysin vastakkaiseksi kaikelle sille, minkä keskellä hän joutui
elämään. Hän olisi mielellään halunnut muuttua olosuhteita ja ympärillä
vallitsevia tekijöitä vastaavaksi, mutta tiesi kaiken tämän toivomisen olevan
turhaa. Hän ei yksinkertaisesti voinut tehdä sellaisia kompromisseja elämänsä
kanssa. Oliko hänen kutsumuksensa todellakin määrä sitoa hänet kaiken sellaisen
keskelle, mikä ei missään suhteessa tyydyttänyt hänen todellista minäänsä,
todellista olemustansa? Oliko tässä hänen elämänsä Saatanan enkeli, joka oli
pantu rusikoimaan häntä, ettei hän ylpistyisi? Oliko kaiken todella tarpeen
mennä niin pitkälle kuin se meni, sillä hän ei tuntenut ainoastaan ylpeytensä
kadonneen, vaan jossakin määrin hän ajoittain jo pelkäsi koko persoonallisuutensa
hajoavan kaiken ahdistavan keskellä.
Kuinka usein
olikaan hän sanonut Jumalallensa ja joillekin ystävillensäkin, että nyt hänen
mittansa oli täysi; hän ei kestäisi enää mitään lisätuskaa. Aivan yhtä usein
hän kuitenkin oli joutunut toteamaan, että sittenkin hän oli kulkenut kaikkien
noiden kestämättömiltäkin tuntuneiden ahdistusten lävitse. Itse hän tunsi
monessa suhteessa menneensä rikki näissä koettelemuksissa, mutta mikä oli
sydämen Tuntijan arvio, sen tiesi vain yksin Hän.
Enemmän kuin
mitään muuta elämässänsä, kaipasi Johannes itselleen jonkinlaista sydänystävää.
Hän tosin tiesi kutsumuksensa auttamattomasti merkitsevän sitä, että hän koko
elämänsä ajan olisi tietyssä suhteessa oleva yksi yksinäisimmistä ihmisistä
tämän maan päällä, sillä se oli jokaisen todellisen jumalanpalvelijan osa.
Mutta kaikesta huolimatta hän ei voinut olla ajattelematta sitä, että olihan
Paavalillakin Timoteus, ja tällä taas, jos ei ketään muuta, niin ainakin
Paavali. Ei, tämä ajattelutapa teki hänet entistäkin surullisemmaksi, sillä
näillä kahdella aidolla jumalanpalvelijalla oli hyvin harvoin mahdollisuus olla
yhdessä ja iloita toistensa näkemisestä. Eihän Johannes ollut lainkaan niin
suuri jumalanmies, että hänen olisi tarvinnut kokea sellaista yksinäisyyttä?
Miksi hänen piti kokea kaikki se, mitä hänen yllensä kaadettiin, kumottiin,
laitettiin? Jumala salli tiettyjä asioita, asetti ihmisen ylle vastuuta, mutta
vain ihminen kaatoi jotakin, kumosi jotakin. Niin, jotakin hänelle oli mitä
ilmeisimmin uskottu Ylhäältä, sillä miksi vihollinen muuten olisi sellaisella
voimalla hyökännyt hänen kimppuunsa niin totaalisella ja tuhoavalla tavalla?
Ehkä hänen palvelustehtävänsä ei sittenkään ollut aivan niin
pienimerkityksinen, kuin mitä hän usein oli taipuvainen ajattelemaan; ehkä
liiallisessakin vaatimattomuudessa.
Johannes ei
ajoittain pitänyt itseään yhtään minään, ja joskus hän kuin hätkähtäen heräsi
huomaamaan hautovansa ajatuksia, jotka totisesti eivät miellyttäneet hänen
Taivaallista Isäänsä. Hän toki sai, ja hänen tulikin nähdä oman itsensä
mitättömyys ja avuttomuus, mutta kenelläkään uskovaisella, on hän sitten
tavallinen riviuskovainen tai jumalanpalvelija, ei ole oikeutta aliarvioida
sitä, mitä häneen on Ylhäältä laitettu. Jokainen Jumalan aidosti kokenut
käsitti tämän kaksijakoisuuden, mutta joillekin ihmisille näytti olevan
suorastaan mahdotonta sen ymmärtäminen. Jos joku puhui Jumalasta ja
hengellisistä asioista suurella varmuudella, katsottiin hänet helposti ylpeäksi
ja itsevarmaksi. Tietynlainen epävarmuus ja epäröinti oli kristikunnan
historian aikana ikään kuin hyväksytty osaksi hengellistä vaellusta nöyryydessä
ja alhaisuudessa, käsittämättä sitä, että se itse asiassa oli mitä suurinta
epäuskoa ja epäluottamusta Jumalan Sanaa ja Hänen lupauksiansa kohtaan!
Tämä
inhimillisen ja jumalallisen asuminen samassa majassa, inhimillisessä
ruumiissa, oli yksi tekijöistä, minkä Kaikkivaltias Viisaus jo alusta alkaen
oli hyväksi nähnyt. Kuinka moninainen olikaan tämä vuoro- ja vastavaikutus
ihmisen ja ihmiskunnan elämässä! Moni uskolle täysin vieras saattoi esiintyä
todellisena uskon sankarina, kun taas sisimmässänsä aitoa uskoa ja Jumalan
rakkautta kantava jumalanlapsi saatettiin leimata täysin jumalattomaksi ja
vääräksi. Inhimillinen mieli punnitsi asioita omalta kannaltansa, Jumalasta
entistä enemmän vieraantuvana.
Todellinen
alkukristillinen valo oli kadonnut ensimmäisen vuosituhannen alkupuolella ja
loisti uudelleen vasta nyt toisen vuosituhannen lopulla. (Tämä teksti on
kirjoitettu noin vuonna 1992 -1994.) Mutta niin paljon oli todella joutunut
kadoksiin, niin paljon oli muuttunut, niin paljon sekoitettu erilaisten
käsitysten kanssa, että kauan sai etsiä ihmistä, jolla olisi ollut aito ja
alkuperäinen uskonnäkemys. Kaikki puhuivat Raamatusta, kaikki puhuivat
Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, mutta kuka todella oli
sukulaissuhteessa, aidossa kanssakäymisessä Hänen kanssansa, johon jokaisessa
tilanteessa vedottiin? Ihmisille oli tärkeintä päteä kristittynä, uskovaisena,
tunnustautua Jumalaan, mutta keneen Jumala sitten voi todella tunnustautua? Jos
ihminen kielsi todellisen Hengen voiman omilla teoillaan, jotka olivat ristiriidassa
Sanan todistuksen kanssa, niin kuinka sitten olisi Jumala voinut samaistua
tällaisen ihmisen kanssa?
Jumalallinen
kutsumus ja armo olivat tulleet Johanneksen osaksi tässä viimeisessä ajassa.
Mutta kuinka kouriin tuntuvalla tavalla saikaan Johannes tuntea niin
ruumiissaan kuin hengessäänkin tämän totuuden: joka tietoa lisää, se tuskaa
lisää. Ajoittain hän todella oli kateellinen esimerkiksi Harald-veljelle, joka
oli saanut jonkinasteisen aivovamman synnytyksessä. Vaikka häntä kuinka paljon
tahansa pilkattiin ja ivattiin, hän ei ollut siitä tietävinäänkään - kun ei
todella ymmärtänyt mitä muut tarkoittivat. Hän vain hymyili ja nauroi, oli
iloinen ja kuulutti kovalla äänellä kaikille vastaantuleville: "Jeesus
rakastaa Haraldia, Jeesus on hyvä Haraldille! Rakastatko sinä Jeesusta? Jeesus
rakastaa sinua!" Niin, inhimillisesti katsoen tämä veli oli raukka ja
surkimus, jonka isää ja äitiä sääliteltiin, kun nämä joutuivat omalta osaltaan
ihmisten salaisen ivan ja halveksinnan kohteeksi: "Mitkähän kromosomit
olivat vialla tuossa suvussa, kun tuollaisia jälkeläisiä tuli?" Mutta
Johannes tiesi, että nämä ihmiset, niin Harald kuin hänen vanhempansakin,
olivat Jumalan silmissä paljon korkeammalla tasolla kuin yksikään heitä
halveksien katsova "todellinen terve uskovainen". Niin, Johannes ei
olisi halunnut nähdä kaikkea sitä, mitä näki, kuulla kaikkea sitä, mitä kuuli,
ymmärtää kaikkea sitä, mitä ymmärsi. Hän olisi halunnut olla enemmän Haraldin
kaltainen, autuaan tietämätön tästä pahasta ja turmeltuneesta maailmasta
itsetyytyväisine ja ahnaine ja riitaisine ihmisineen!
Johannes oli
usein istunut Haraldin kanssa ja keskustellut hengellisistä asioista. Vaikka
useimmat pitivät tätä kädet heiluen kulkevaa, päätään nyökyttelevää veljeä
vajaaälyisenä ja tyhmänä, ei Johannes voinut yhtyä näihin mielipiteisiin.
Vaikka Harald ei käsittänytkään kaikkea sellaisella monipuolisuudella kuin muut
uskovaiset, oli hänen lapsenomaisessa uskossansa ja rehellisyydessänsä,
aitoudessansa, jotakin sellaista, mikä löi laudalta jokaisen vanhemmistoveljen
perheineen, itse asiassa melkein jokaisen Hopeajärven seurakunnassa kokouksissa
istuvan. Hän oli todella sitä mitä oli, aidosti, vilpittömästi!
Joinakin hetkinä
Johannes ihmetteli tämän veljen kanssa kokemaansa. Istuessaan siinä seurakunnan
penkissä tai puistikon nurmikolla ja kuunnellessaan veljen puhetta, joutui
Johannes usein tilille itsensä kanssa. Hän koki tässä muiden halveksimassa ja
alaspäin katsomassa jumalanlapsessa jotakin sellaista pyhyyttä ja puhtautta,
mitä hän ei voinut kuvitella olevan kenessäkään muussa kuin omassa Herrassaan.
Todella, katsoessaan puhelevan useinkin kyyneleisiin silmiin, tunsi hän
luovansa silmäyksen jonnekin kaukaisuuteen, ikuisuuteen, aidon ja todellisen
Rakkauden maailmaan, niin, hän koki katsovansa silmiin Herraansa Jeesusta
Kristusta!
Oi, noina
hetkinä Johanneksen koko olemus suli! Miksi, miksi, eivät tämän ajan uskovaiset
voineet käsittää, mitä merkitsee uskovaisten yhteys, todellinen rakkaus, toinen
toisensa kunnioittaminen? Miksi eivät ihmiset voineet nähdä Jumalan kuvaa
toisessa maan matkaajassa? Heidän kaikkien oli tarkoitus viettää
iankaikkisuutensa samassa Kodissa, samassa taivaassa; miksi ei sitten
suhtauduttu aivan toisella tapaa veljeen ja sisareen? Niin, ainoa vastaus
kaikkeen tähän oli se, etteivät useimmat uskovaisista sittenkään tunteneet oman
Isänsä todellisia ajatuksia ja todellista Rakkautta lapsiansa kohtaan. Useimmat
olivat kuin tuhlaajapojan vanhempi veli, joka mitä suurimmalla kovuudella toi
julki ajatuksiansa turhuuksissa vaeltaneesta veljestänsä. Ja kenelle hän toi
julki ajatuksensa? Isällensä! Hän ei tuntenut omaa Isäänsä, oman Isänsä
todellista luonnetta!
Nämä hetket
Haraldin kanssa olivat tehneet suuren vaikutuksen Johannekseen, ja hän todella
konkreettisesti käsitti, mitä Herramme tarkoitti ylistäessänsä Isää siitä, että
Hän on kätkenyt hengelliset asiat viisailta ja ymmärtäväisiltä, ja paljastanut
ne lapsenmielisille. Joka ei pystynyt arvostamaan Haraldia ja hänen tapaisiansa
ihmisiä, ei pystynyt näkemään sitä, mitä Jumala tässä ajassa, juuri tällä
hetkellä teki ihmisten sydämissä, niiden sydämissä, jotka kaikista ulkonaisista
tekijöistä huolimatta luottivat Jumalan armoon ja lupausten toteutumiseen ajallansa.
Liian moni seurakunnan keskuudessa oli viisas ja ymmärtäväinen - omissa
silmissänsä!
Seurakunnan tila
tässä ajassa oli todella murheellinen, ja useimmat niin lupaavasti aloittaneet
olivat ajautuneet tiepuoleen tai suistuneet kokonaan pois totuuden
vuoristotieltä. Rotkot ja kivikot tien varrella olivat täynnä itse valitun
jumalanpalveluksen valinneiden vaalenevia luurankoja. Niin, tällä tiellä ei
voinut ajaa itse valitulla nopeudella, itse valitulla tavalla. Aivan kuten
lähes viikoittain joku suistui vuoriston kapealta tieltä autonsa kanssa, aivan
samoin suistuivat tieltä kaikki ne, jotka hengellisessä ylpeydessänsä
ajattelivat voivansa oikaista mutkat matkallansa ja ehtiä perille ennen muita.
Kuinka moni tuli ajatelleeksi sitä, että todellisen seurakunnan jokaisen
jäsenen on tarkoitus samanaikaisesti nousta ylös pilvissä Herraansa vastaan?
Kuinka mieletöntä, kuinka järjetöntä, mutta juuri nyt viettivät Karitsan
hääateriaa jo lukemattomat "hengellisesti valaistut" ja
"täydellisen rakkauden" saavuttaneet "veljet ja sisaret".
Niin, tämä ateria olisi jäävä heidän ainoaksensa, sillä todelliseen Ateriaan,
Jumalan ajalla, he eivät olisi osallistuva!
Kaikkein suurin
ristiriita Johanneksen sisimmässä oli se, että hengessänsä hän täydellisesti
ymmärsi ja tunsi jokaista soluansa myöten, millainen todellisen uskovaisen
tulisi olla, millainen tulisi jo nyt jokaisen veljen ja sisaren olla, jokaisen
miehen ja vaimon, jokaisen perheen. Sana todisti siitä sellaisella selvyydellä,
ettei itse asiassa ollut enää mitään kysyttävää näiden asioiden suhteen. Jumala
oli puhunut niin selväkielisesti kuin vain ajatella saattaa, mutta kuka oli
kuunnellut, kuka oli ymmärtänyt? Voitiin todellakin esittää kysymys, niin kuin
Filippus hoviherralle: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?" (Apt. 8).
Johannekselle ei
ainoastaan Sana todistanut näistä asioista, vaan niin kuin on jo julkituotu,
saattoi hän aivan käytännössä kokea jotakin siitä, mitä on todellinen
uskovaisuus, todellinen veljellinen rakkaus. Kaiken surullisuuden ja murheen
keskellä oli joitakin veljiä ja sisaria, joiden silmissä ja olemuksessa
Johannes koki tuntevansa kuin virran lailla Jeesuksen Kristuksen olemuksen ja
Hengen. Pelkkä katse riitti, muutama sana, muutama hetki; tässä oli todellinen
veli, todellinen sisar, Jumalalle kiitos, edes muutama!
Ei ollut kysymys
lainkaan siitä, että Johannes olisi ilkeämielisesti lajitellut ihmisiä,
tuominnut veljiänsä ja sisariansa. Ei, hän koko sydämestänsä toivoi jokaisen
olevan niin kuin nämä muutamat, joissa Jumalan Rakkaus, Jeesuksen Kristuksen
olemus, todella tuli julki. Mitä hän voittaisi siinä, jos saisi tuntea olevansa
parempi kuin joku toinen? Ei, hänen todellinen ilonsa oli siinä, että hän näki
Jumalan Rakkauden tulevan julki veljissänsä ja sisarissansa, sillä sehän oli
juuri se, mihin tässä ajassa tuli pyrkiä. Voitto yksilön kohdalla oli voitto
koko seurakunnalle, ilo jokaiselle. Jokainen taakse jäävä tai ontuva oli murhe
koko seurakunnalle!
Johannes ei
milloinkaan ollut oppinut esittämään jotakin sellaista, mitä hän ei ollut. Hän
oli liian suora ja rehellinen, ja siksi hän sai kärsiä nahoissaan tästä avoimuudestansa.
Näin oli useammankin ystävän todistuksen mukaisesti. Mutta oliko siinä jotakin
väärää? Eikö ollut kylliksi sellaisia ihmisiä, jotka esittivät jotakin, olivat
kuin näyttelijät teatterissa, teennäisiä, epätodellisia?
Uskovainen tässä
ajassa oli hyvin kummallinen. Hän ikään kuin katsoi ansioksensa sen, ettei
tehnyt jotakin pahaa. Hän mielellänsä luetteli, tajuamatta sitä itse ollenkaan,
Jeesuksen ajan fariseusten tapaan, mitä hän ei tehnyt pahaa, ja mitä hän teki
hyvää.
Lukiessaan lehdestä lisääntyvästä rikollisuudesta, hän myhäillen ajatteli
itseänsä ja perhettänsä, joka vaelsi kristillisten normien mukaisesti, ei
varastanut, ei rikkonut lakia vastaan. Hän oli hyvä ihminen, hyvä uskovainen,
kun ei tehnyt kaikkea sitä, mitä muut tekivät. Hän saattoi hurskaasti kohottaa
katseensa niin kotona kuin seurakunnassakin kohti taivasta, kiittää Jumalaa
siitä, ettei häntä oltu tehty sellaiseksi kuin muut, rikolliset ja pahat ihmiset.
Ihminen oli
todellakin kummallinen. Hän ei tajunnut mitä ajatteli ja mitä teki. Hän oli
ikään kuin ansioluetteloa itsellensä kirjoittava varastonhoitaja, joka luetteli
kaikki ne tilanteet, jolloin hänelle olisi ollut mahdollista varastaa jotakin
liikkeen varastosta, mutta ei ollut tehnyt sitä! Hän oli ansioitunut,
pelastanut kymmenien tuhansien omaisuuden omistajalle, kun ei ollut varastanut
mitään! Miksi sitten ei kukaan huolinut häntä palvelukseensa? Sitä hän ei
käsittänyt!
Niin, tämän ajan
uskovainen saattoi tehdä vaikka kuinka pitkän luettelon siitä, mitä hän ei
ollut tehnyt, mutta mitä hän sitten todellisuudessa oli tehnyt siitä,
mitä Jumala odotti hänen tekevän? Miksi hän koko ajan teki luetteloa siitä,
mitä hän ei saanut tehdä ja mitä hän ei ollut tehnytkään, mutta ei kiinnittänyt
mitään huomiota siihen, mitä hänen todella olisi tullut tehdä?
Todella harvalla
oli käsitys siitä, mitä uskovaisena eläminen todella merkitsee. Kysymys ei
ollut lainkaan siitä, etteikö asiasta olisi opetettu, ei, julistus oli
sisältänyt kaiken jumaliseen ja kristilliseen elämään kuuluvan, mutta jokin
seikka oli estänyt kuulijoita ottamasta vaarin siitä mitä oli julistettu. Ja
tässä oli todella suuri murhe niin monen jumalanpalvelijan ja julistajan
mielessä. Oli luonnollista, että kutsutut ja lähetetyt palvelijat odottivat
tuloksia työstänsä, sillä käsittiväthän he, etteivät olleet liikkeellä oman
asiansa puolesta. Mutta mitä ihmiset todella ajattelivat, mitä odottivat?
Kuinka usein
olikaan Johannes tilillä itsensä kanssa sen johdosta, että hänen sisimmässänsä
oli sellainen kaipaus saada nähdä Jumalan Sanan toteutuvan seurakunnan
keskuudessa. Kun julistettu kerta toisensa jälkeen jätettiin omaan arvoonsa,
tuntui siltä kuin kaikki olisi ollut turhaa. Eivätkö ihmiset käsittäneet,
kuinka vaarallista oli hylätä Sana ja Sanan julistaja? Eivätkö he käsittäneet,
että he joutuivat väistämättä sille tielle kuin Bileamkin? Meitä varoitetaan
mitä vakavimmin Bileamin tiestä. Hän tiesi Jumalan tahdon, Jumala puhui hänen
kanssansa, mutta siitä huolimatta hän uudelleen meni saman asian kanssa Jumalan
eteen kysyen Hänen tahtoansa toistamiseen, vaikka tarkoin tiesi, ettei Hän puhu
mitään sellaista, mitä Hän ei todella tarkoittaisi. Kun Bileam kyllin kauan
intti vastaan, antoi Jumala hänelle vastauksen, joka sitten miellytti Bileamia
siinä määrin, että tämä lähti matkalle. Mutta Jumala mieltymisen sijasta
vihastui häneen, sillä hän ei halunnut pysyä Jumalan ensimmäisessä, hyvässä
tahdossa.
Johannesta
kauhistutti tämä, sillä hän saattoi nähdä seurakunnan ja ystäväpiirinsäkin
keskuudessa monia asioita, jotka vuosia sitten jo oli nähty oikeassa
valossansa, mutta siitä huolimatta tänään kuljettiin eteenpäin vastoin kaikkea
sitä, mitä oli kuultu. Kun ei ollutkaan tullut mitään tuomiota, tuli ei ollut
langennut alas taivaasta, uskottiin kaiken olevan hyvin, mutta ei käsitetty lainkaan
sitä, että oltiin lähtemässä, tai jo kulkemassa Bilemin tietä.
Yksi
vakavimmista asioista koski nimenomaan perhe-elämää, avioliittoa. Ihmiset
pyrkivät peittämään ajatuksensa Johannekselta, mutta ajoittain hän kuitenkin
selvästi pystyi näkemään ulkokuoren lävitse. Ei voinut olla huomaamatta, kuinka
paljon vaimot pitivät miehiänsä järjestyksessä, nuhdellen näitä jokaisessa
mahdollisessa tilanteessa, missä vain tuli esiin se seikka, että naisen tulisi
olla kuuliainen miestänsä kohtaan. Joskus Johanneksen oli melkein mahdoton
uskoa korviansa ja silmiänsä; niin kylässä kuin kotonansakin. Jokainen näistä
naisihmisistä tiesi tarkalleen, mitä tässä ajassa oli julistettu, mutta siitä
huolimatta... siitä huolimatta...
Kaiken peittivät
kulissit, esiriput. Ihmiset toivat itsestään julki parhaat piirteet ja huomaamattansa
kehuivat itseään sellaisella tavalla, että Johanneksen sisimmässä väänsi.
Ihmiset peittivät todellisen olemuksensa, kuka milläkin ulkonaisella,
hurskaalla asialla. Niin, mikään kuva ei tuonut julki nykyistä tilannetta
paremmin kuin tuo kauhistuttava tapaus Ann-Marien sisaren kohdalla. Hänellä oli
tappava tauti, jonka jokainen tiesi olevan kuolemaksi, mutta hän tietoisesti,
tarkoituksella, pyrki peittämään, salaamaan sen. Hänen puolestaan rukoiltiin, häntä
pyrittiin auttamaan, mutta kuinka olisi voitu rukoilla hartaasti, kuinka olisi
voitu auttaa sellaisella tavalla, että asiaan olisi tullut muutos, sillä koko
ajan puhuttiin jostakin sellaisesta, millä ei ollut mitään tekemistä todellisen
asian kanssa. Koko ajan rukoiltiin sellaisen vaivan puolesta, mitä ei
todellisuudessa ollutkaan. Kuolema jatkoi työtään sisaressa, kauniiden ja
rakkaudellisten sanojen ja rukousten saattelemana.
Kristina peitti,
kun ei enää muuta keksinyt, ulospäinkin näkyvän kasvaimen kauniilla, itse
valmistamallaan lappusella. Hän halusi salata vaivansa, kuolettavan tautinsa,
uskoen olevansa turvassa niin kauan kuin ei kukaan tietäisi siitä, niin kauan
kuin se olisi peitossa. Johannesta puistatti. Juuri näin oli seurakunnan niin
monen jäsenen ja perheen kohdalla. Puhuttiin kaikesta muusta kuin siitä, mistä
todella olisi tullut puhua. Peitettiin todellinen hätä ja todellinen kuolemaa
tuova asia jollakin sellaisella, mikä vei huomion pois siitä.
Johannes ei
ollut pitkään aikaan tavannut ystäväänsä Ottoa. Voitiin oikeutetusti kysyä,
että mikseivät nämä kaksi veljeä olleet enempää toistensa kanssa tekemisissä,
kun niin hyvin ymmärsivät toisiansa. Mutta jokaisella on omat murheensa, omat
koettelemuksensa. Jokaisella on oma ristin tiensä kuljettavanansa. Otolla oli
toden teolla alkanut ristin tie, kärsimyksen tie. Ulkonaisesti kaikki oli
hyvin, eikä juuri kukaan hänen seurakuntansa jäsenistä osannut oikein edes
aavistaa jotakin olevan kypsymässä, sillä vaikuttihan tuo perhe suhteellisen
onnelliselta.
Perheestä
saatava onnellinen kuva perustui siihen, että tämänkin perheen yllä olivat
sellaiset kulissit, joiden lävitse ei voinut nähdä mitään. Nähtiin vain se,
mitä näihin kulisseihin oli kiinnitetty, mitä niihin oli maalattu. Tai lähinnä,
mitä Erika niihin suurella siveltimellään taiteili.
Otolla ja
Erikalla ei oikeastaan ollut milloinkaan mennyt todella hyvin. Mistä tämä
kaikki johtui, sitä ei kukaan ihminen ollut kykenevä sanomaan.
Seurusteluaikanaan he olivat olleet niin rakastuneita kuin kaksi ihmistä vain
voi olla. Kumpikin olivat uskovaisia, kummankin sisimmässä paloi halu palvella
Herraa koko elämänsä ajan. Otto halusi tulla saarnaajaksi, sillä olihan hän jo
nyt kirkon nuorten keskuudessa kadehdittavan puhetaitoinen mies.
Nämä nuoret
kulkivat paljon yhdessä, ja kumpikin halusi mahdollisimman pian päästä
naimisiin. Mutta ensin piti Erikan valmistua oppilaitoksestansa ja saada
ammattinsa. Otto ei tullut ollenkaan panneeksi merkille, millaisella innolla
hänen morsiamensa suhtautui opintoihinsa, niin että olisi jossakin mielessä
voitu sanoa, jos olisi ollut näkevät silmät, kuulevat korvat, että tämä oli
pannut koko sielunsa tulevaan uraansa.
Mutta Erika oli
suloisin olento, mitä maa saattoi päällään kantaa; näin ajatteli Otto. Tämä
nainen oli hänelle kaikki kaikessa, niin että jo seurusteluaikana hän oli
hartaasti huokaissut sydämessänsä Jumalan puoleen: "Anna minulle vaimoksi
tämä nainen!" Kun Erika sitten toden teolla oli osoittanut kiintymystänsä
Ottoon, ei tämä oikein ollut osannut uskoa todeksi kokemaansa onnea. Kukaan
hänen tuttavapiiristään ei olisi uskonut, että tämä useiden veljien
mielenkiinnon kohde voisi tyytyä sellaiseen hissukkaan kuin Otto oli. Niinpä
veljeä olikin useampaan otteeseen tyynnytelty ja rauhoiteltu ajatuksella:
"Kuule Otto, sellainen sisar kuin Erika ei voi ajatellakaan sinua."
Olisi voitu kuulla, jos se olisi ääneen lausuttu, jatko tälle lauseelle:
"Kuule Otto, etkö sinä yhtään tajua, millainen surkimus sinä olet! Mitä
sinä oikein kuvittelet itsestäsi, kun luulet saavasi tuollaisen naisen
itsellesi?"
Mutta vastoin
kaikkien odotusta oli Erika eräänä iltana voimallisesti puristautunut Ottoa
vasten ja antanut tälle ensimmäisen suudelman. Mistä tämä äkillinen hellyyden
osoitus johtui, sitä ei Otto pystynyt selittämään, eikä toisaalta
välittänytkään. Pääasia oli se, mitä nyt tapahtui. Hän oli onnensa kukkuloilla,
hän liiteli vuorten ylitse. Mutta nyt, kun elettiin tätä aikaa, hänen muistonsa
tuottivat todella suurta tuskaa. Hän oli uskonut saavansa hyvän, uskollisen,
luotettavan vaimon, joka seisoisi hänen rinnallansa niin myötä- kuin
vastamäessäkin. Hän oli koko nuoruutensa ajan rukoillut itselleen vaimoa, jota
voisi rakastaa koko sydämestänsä - ja tulla itsekin rakastetuksi. Mutta mikä
tässä elämässä oli vikana? Hän oli tuohon aikaan nähnyt vain enkeleitä,
suloisia, rakastettavia enkeleitä, joista Erika oli yli kaiken. Mutta mistä
ihmeestä sitten tulivat ne pahat noita-akat, jotka lausuivat pelkkiä loitsuja
rakkaiden miestensä ylle? Mikä saattoi muuttaa valkeat enkelit mustiksi, tulta
syökseviksi lohikäärmeiksi?
Todella hurskaat
saattoivat huokaisten ja paheksuen tokaista: "Mitä tämä tällainen puhe
oikein on? Eihän tällaista todellisuudessa tapahdu! Ja jos tapahtuu, niin ei
ainakaan uskovaisten ihmisten kohdalla." Niin, hurskaus ei salli
tällaisten asioiden olemassaoloa, mutta onko kysymys siitä mitä me sallimme ja
mitä emme? Ilman meidän lupaamme ja sallimustamme täytyy todeta se tosiasia,
että nimenomaan uskovaisten kohdalla lähes kaikki näyttää olevan mahdollista;
nimenomaan siitä syystä, että sielunvihollinen hyökkää juuri niitä vastaan,
jotka haluavat palvella Jumalaa.
Niin, miksi
sitten ihmiset muuttuvat pienessä hetkessä joksikin muuksi, kuin mitä olivat
aikaisemmin? Miksi suloinen, herttainen, sydänjuuriansa myöten rakastunut sisar
ykskaks onkin kuin pääsiäissatujen ilkeä noita, joka langettaa taikansa rakkaan
miehen ylle? Niin, miksi ei Otto tänään voinut muistaa juuri minkään Erikassa
näkemänsä piirteen olleen tuohon aikaan hänessä - tuohon aikaan, kun he olivat
olleet niin rakastuneita? Niin, tämä Erika ei ollut se Erika, jonka kanssa hän
oli mennyt naimisiin, siitä ei päässyt mihinkään sen paremmin ihmisten kuin ei
Jumalankaan edessä. Ja juuri tähän kätkeytyy mitä suurin tragedia niin
uskovaisten kuin tavallistenkin ihmisten keskuudessa. Miksi ihmiset eivät pysy
sellaisina kuin he olivat ennen, vai olivatko he todellisuudessa jotakin aivan
muuta kuin mitä me näimme, halusimme nähdä, tai mitä meille esitettiin? Oliko
se, mihin me ihastuimme, mitä me joskus suorastaan jumaloimme, vain jotakin
ulkonaista, pinnallista, kulissia?
Otto ei tuohon
aikaan voinut kuvitellakaan sellaista, että Erikassa olisi ollut jotakin
teennäistä. Vai oliko hän vain rakkauden sokaisema? Eikö hän kyennyt näkemään
todellisuutta, vaan ainoastaan sen, mitä hän halusi nähdä? Tätä oli Otto
pyöritellyt mielessään vuodesta toiseen, pääsemättä varmuuteen. Tai kyllä hän
oikeastaan oli varma, tai niin varma kuin voi olla, että Erika todella oli
ollut jotakin muuta tuolloin. Mutta jos näin oli, niin mikä sitten oli hänet
muuttanut? Oliko kummallakin ollut vääriä odotuksia, vääriä luuloja
yhdessäolosta, avioliiton rauhaisesta satamasta? Mitä ihmeen tietä vihollinen
oli päässyt heidän rauhanmajaansa?
Ihmisen elämässä
on asioita, joiden pohtimisessa hän voisi kuluttaa koko elämänsä. Joku voisi
todeta, ja toteaakin, että miksei antaa kaiken olla siten kuin se on?
Uskovaisen ihmisen tulee kulkea eteenpäin Jumalan avulla ja luottaa Hänen
siunauksiinsa. Eli siis... vaikeudet, pahimmatkin, voitetaan lujalla uskolla ja
luottamuksella. Ei kulu hetkeäkään, kun jo voidaan huutaa hallelujaa, kiitos
Herralle, kaikki vaikeudet ovat ratkenneet! Niin, tämä on juuri se, mitä
ystävät niin toiveikkaasti ja luottamuksellisesti vakuuttivat Jobille, joka
istui tuhkaläjässään paiseitaan kaapien!
Johannes tunsi
uskovaisia, jotka vuosikausia, jopa voitaisiin sanoa, vuosikymmeniä, olivat
olleet taisteluissansa, eikä Jumalan apu ainakaan ihmisten odottamalla tavalla
tullut heidän kohdallensa. Nämä veljet ja sisaret olivat menneet naimisiin hyvässä
uskossa, luottaen tulevaisuuteensa, mutta siitä huolimatta heidän elämäänsä oli
tullut asioita, jotka olivat vahvempia, väkevämpiä kuin he itse ja heidän
voimansa. Jos ihmisellä täytyy olla jokin seikka, joka toimii saatanan enkelinä
hänen elämässänsä, niin mikä olisikaan sen sopivampi, tuskallisempi ja nöyryyttävämpi
kuin jokin sellainen asia, mikä liittyy hänen avioliittoonsa! Onhan tämä alue,
mikä on tarkoitettu kahden ihmisen välille, luottamuksellinen, ulkopuolisilta
salassa pidettävä yksityisalue. Likapyykki, jos sellaista on, tai kun sellaista
on, on pestävä kotona, poissa muiden ihmisten silmistä!
Johannes ei
voinut olla ajattelematta näitä asioita, jotka olivat todella niin kipeitä
monelle. Yksinomaan se seikka, että tässä ajassa yleensä ottaen seurakunta ei
tuntunut olevan kypsä tai täysikasvuinen voidaksensa suhtautua
avioliittoasioihin aikuisen tavalla, vaan pyrki kaikissa suhteissa tekemään
avioliiton vaikeuksista syntikysymyksen, syyllisyyskysymyksen, teki näistä
asioista suoranaisen maanpäällisen helvetin niin monelle ihmiselle. Ei itse asiassa
kysytty, mitä voitaisiin tehdä näiden ihmisten auttamiseksi, vaan oikeastaan
ensi kuulemalta, asiaan sen enempää paneutumatta, annettiin ymmärtää, että
kaikki vaikeudet johtuivat vain heikosta vaelluksesta, luottamuksen puutteesta
Jumalaa kohtaan. Ja koska nainen tässä ajassa ei enää ole alistettu, ei edes
tasavertainen, vaan itse asiassa eräänlainen jumalatar, voitiin selvästi todeta
lähes kaikissa tapauksissa, että miestä pidettiin syyllisenä kaikkeen
avioliitossa vikaan menevään. Niin, naista palvottiin, naista hoivattiin, häntä
arvostettiin, teki hän oikeastaan mitä tahansa; kuka uskoisi naisen voivan
tehdä jotakin pahaa?
Johannes
ihmetteli tätä asennetta seurakunnan keskuudessa. Kuinka usein olikaan tullut
julki, että nimenomaan veljet, nuoresta vanhaan, hyvin erikoisella tavalla
huomioivat etenkin saarnaajien vaimot, uskoen näiden olevan aivan erikoisessa
asemassa seurakunnan keskuudessa. Veljiä kutsuttiin tuskin minnekään ilman että
vaimoja olisi suorastaan vaadittu tulemaan mukaan. Jos kuultiin, että jonkun
saarnaajan vaimo oli sairaana, työn uuvuttamana, esitettiin ajatus siitä, että
tämän olisi matkustettava yksin lomalle johonkin perheeseen vuorille. Sinänsä
kaunis ajatus, mutta Johannesta suuresti ihmetytti se seikka, että tuskin
kenellekään näiden vaimojen aviopuolisoista oli tarjottu samanlaista
mahdollisuutta. Miksi sitä niin avokätisesti tarjottiin vaimoille? Olipa Johanneskin
kokenut sen, kuinka jo oli sovittu hänen matkustamisensa talvilomalle,
päivämäärätkin oli lyöty lukkoon, mutta sitten yhtäkkiä olikin matkan ehdoksi
tehty se, että vaimon pitää tulla mukaan. Lomamatka oli lyhennetty, päivämäärät
muutettu, niin että Maria töidensä johdosta oli kykenevä tulemaan mukaan.
Kaikessa ei pintapuolisesti
tarkastellen ollut mitään vikaa, mutta jokin Johanneksen sisimmässä huokasi
raskaasti. Tokihan oli oikein, että vaimot pääsivät mukaan sinne, minne heidän
miehensäkin menivät. Toki, toki! Mutta hyvin suuressa määrin kaikessa tässä oli
jotakin perusteellisesti vialla. Ja tämä vika ei ollut vain jotakin
rajoitettua, vaan se oli jotakin sellaista, mikä oli ulottanut lonkeronsa
kaikkialle, lävitse koko maailman, seurakunnankin. Niin, tämä oli aika, jossa
naiset lähes joka suhteessa olivat ratkaisun paikalla, kaiken päätöksenteon ja
suunnittelemisen keskipisteitä, myönnettiin se sitten tai ei. Tämän saattoi
aivan kirjaimellisesti nähdä siellä, missä uskovaiset olivat tulleet suoranaisen
fanaattisiksi: sisaret olivat ne, jotka päättivät kaikesta, toimivat
ensimmäisenä seurakunnan asioissa, olivat päällimmäisenä esittämässä mitä tulee
tehdä, ja jos tuntui siltä, ettei heitä kuulla, olivat he valmiit jopa
hyppäämään tuolille, jotta heidän äänensä kantaisi kauemmaksi! Ja miksi ei näin
seurakunnassa, ulkopuolella kirkkokuntienkin, kun kerran valtionkirkoissa
naiset nousivat saarnastuoliin ja alttarille, vaikka Jumalan Sana täydellisesti
kieltää sen. "Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä
hallitsevat!" (Jes. 3: 12).
Johannes tiesi,
ettei tällaisia asioita edes olisi saanut ajatella, saati sitten julkilausua,
mutta voitaisiinko vaieta sellaisesta, mikä itse asiassa on yksi perussyy
seurakunnan vaikeuksiin? Jos mies ja nainen, aviopuolisot omalta puoleltaan,
eivät ota omaa paikkaansa seurakunnassa, Jumalan valtakunnassa, niin kuinka
voidaan odottaa, että Jumala todella siunaisi ja antaisi voimansa langeta
uskovaistensa keskuuteen, samaistuen näiden kanssa?
Tähän
tilanteeseen ei oltu päädytty äkkinäisesti, yllättäen, vaan oli kysymys
vuosikausien kehityksestä. Asiat oli hyvinkin suuressa määrin tiedostettu jo
vuosia sitten, mutta ristiriitatilanteiden johdosta sopivalla tavalla
sivuutettu kuin jonakin merkityksettömänä asiana. Oli syy sitten mikä tahansa,
mutta aina oli löydetty jotakin asian ohittamiseksi; syyllinen oli ollut kuka
tahansa, mutta ei asianomainen. Niin, käytännössä jokainen katsoi oikeudeksensa
tehdä melkein mitä tahansa, sillä aina kun nämä asiat tulivat esiin, otettiin
vertailukohdaksi edellinen tilanne, jossa jo oli tehty kompromisseja. Nyt
tehtiin niitä lisää, luoden perusta seuraavalle kerralle. Taas kerran
soviteltiin, pyöristeltiin kulmia, ja katsopas vain, oltiin tultu tilanteeseen,
jossa nyt oltiin, niin että Erikakin saattoi tokaista Otolle kerran toisensa
perään: "On parasta kun et sano minulle yhtään mitään negatiivista! Minä
en yksinkertaisesti halua kuulla minkäänlaista ojentamista sinun
puoleltasi!"
Otto oli
kertonut tästä veljillensä, jotka hyvin vähätellen olivat suhtautuneet hänen
kertomaansa; hehän olivat jo tottuneet kuulemaan kaiken tämän omien vaimojensa
suusta. He olivat alistuneet siihen, kun ei ollut muutakaan mahdollisuutta,
niin kuin he antoivat ymmärtää. He halusivat nukkua yönsä vaimonsa vieressä, ja
joskus siirtyä vaimonkin sängynpuoliskolle. Miksi siis rikkoa tätä harmoniaa,
sopusointua? Uskoivatko veljet todella kaikkeen siihen, mitä he väittivät, sitä
mietti niin Otto kuin Johanneskin toden teolla. Niin, tämä oli vaikea aika, ja
jokainen halusi saada, jos ei ollut mahdollista saada koko pitkoa, niin ainakin
muutaman siivun siitä. Kompromissit näyttivät olevan ainoa vaihtoehto, ja jos
omatunto joskus kolkutti, sai sen erinomaisesti vaikenemaan vaihtamalla
muutaman ajatuksen veljen kanssa... tai turvautumalla tietynlaiseen pilvilinnoissa
leijailemiseen, totuuden kieltämiseen. Mutta kysyikö enää kukaan mitä Jumalalla
oli sanottavana tähän asiaan?
Erika oli joskus
hiukan säikähtänyt sanomaansa, mutta ei kulunut aikaakaan kun hän jo tunsi
vahvistuneensa uudelleen, sillä sisaret seisoivat näissä asioissa hänen rinnallaan
koko leveydeltänsä. Mutta mistä he ottivat mallin käytöksellensä, mitä he
pitivät mittapuunansa? He lukivat suuren määrän kirjoja, aikakauslehtiä,
katsoivat televisiosta rakkaustarinoita jne., mitä ei voida suoranaisesti
tuomita, koska niinhän kaikki tässä maailmassa tekivät. Mutta käsittivätkö he
ollenkaan, etteivät he uskovaisena voineet ottaa esikuvaksensa jotakin
sellaista, mitä he näkivät televisiossa, lehdissä, tai kirjoissa?
Tässä juuri oli
vaikeus tämän ajan uskovaisten keskuudessa. Tässä maailmassa ei ollut missään
nähtävissä mallia sen paremmin uskovaisen naisen kuin ei miehenkään
käytökselle. Mallia ei voinut ottaa edes naapurin esikuvallisesta perheestä,
sillä eiväthän nämä edes olleet uskovaisia. Jos nämä ihmiset elivät maailman
tavalla, niin kuinka sitten sisaret niin antaumuksellisesti kertoivat kaikesta
siitä, mitä naapurin rouva oli tehnyt lomallansa, kaupungissa, mitä tämä oli
ostanut, miten tämä pukeutui jne.? Jos tämä leikkasi hiuksensa lyhyeksi, olivat
sisaret ilman muuta eri mieltä tämän kanssa, sillä kielsihän Sana naista
leikkaamasta hiuksiansa lyhyeksi. Mutta kuinka usein tapahtuikaan sisarten
vieraillessa toistensa luona, että joku otti sakset keittiön seinältä ja antoi
ne sisarensa käteen sanoen: "Minulla on niin paljon kaksihaaraisia
hiuksia, ja muutenkin tukkani on aivan liian pitkä pestäväksi. Leikkaa takaa
pois niin paljon että se ulottuu tähän asti"; kurottaen kädellänsä
merkiksi selkäänsä.
Niin, jos naisen
hiusten latvat todella menivät "kauhistuttavaan kuntoon", niin kuin
nämä sisaret väittivät, niin oliko ylipäätänsä tarpeen leikata niin paljon?
Johannes ei olisi uskaltanut neuvoa ketään leikkaamaan edes latvoja, mutta mitä
hän olisi voinut tehdä tässä tilanteessa, kun sisaret itse päättivät mitä he
saavat tehdä ja mitä ei?
Erika oli useaan
otteeseen suorastaan iskenyt sakset Oton käteen ja vaatimalla vaatinut tätä
leikkaamaan hiuksensa tasaisiksi takaa. Ottoa oli kauhistuttanut, mutta hän ei
ollut uskaltanut vastustaa, vaikka oli aluksi halunnut kieltäytyä koko
arveluttavasta toimenpiteestä.
Niin, tämä oli
polttava kysymys Oton mielessä kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen: kuinka
pitkälti oli mahdollista tehdä suorastaan pakottavissa tilanteissa
kompromisseja avioelämän suhteen? Missä oli raja kaikelle tälle? Mihin asti
Jumala katsoi kaikkea läpi sormiensa, ymmärtäen ihmisen heikkoutta, missä oli
raja, jonka ylittäminen aikaansaisi Jumalan mielen pahoittamisen?
Itse asiassa
kaikki avioliittoa koskeva on tuotu Jumalan Sanassa esiin niin selvästi, ettei
käytännöllisesti katsoen pitäisi olla mitään kysymyksiä. Mutta ajan henki ja
vallitsevat käsitykset olivat niin voimakkaina kaikkialla, ettei juuri
kenelläkään uskovaisella ollut enää todellista käsitystä siitä, mikä oli
Jumalan hyvä ja täydellinen tahto, ja mikä Hänen sallimustansa ja toissijaista
tahtoansa. Oli ajauduttu todella vaaralliselle jäätikölle, ja jossakin olisi
oleva rotkon reuna! Jumala armahtakoon seurakuntaansa, huokaisi Otto, ennen kuin
on mahdotonta välttää pudotus!
Totuuden puhuja
oli todellakin kauhistus tässä ajassa. Mutta käsittivätkö ihmiset ollenkaan
sitä, ettei Jumalan tahto ja suunnitelma ollut yhtään riippuvainen siitä,
otettiinko julistajan Sana vastaan vai ei? Jumalan Sana pysyy iankaikkisesti,
vaikka ihmiset keksisivät minkälaisia puolusteluja ja verukkeita tahansa.
Julistajan vaientaminen ei missään suhteessa parantanut kuulijan asemaa, vaan
aivan päinvastoin: ihmisen ylle tuli tuomio sen johdosta, että hän ei ollut
ottanut vaarin päivästänsä ja sen sanomasta!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti