Ihmiselämä
sisältää paljon sellaisia asioita, joita emme tämän olemassaolon aikana pääse
käsittämään. Silti ei mikään todelliselle uskovaiselle tapahtuva ole ilman
merkitystä, sillä tapahtuuhan hänelle kaikki hänen parhaaksensa, niin kuin
jokaiselle Jumalaa rakastavalle.
Johannes ei
voinut mitään sille, että hänen täytyi niin paljon ajatella kuolemaa ja tästä
elämästä pois lähtemistä. Ihminen on tottumuksensa vanki hyvin suuressa määrin,
ja juuri siitä syystä jonkin sellaisen ajatteleminen, mikä ei kuulu
jokapäiväiseen elämään, siihen, mitä hänen maalliseen vaellukseensa sisältyy,
tarvitseekin kimmokkeensa jostakin ylimääräisestä, ulkopuolisesta.
Johannes oli
ihminen kuten kaikki muutkin, ja elämän jatkuminen entisen kaltaisena oli mitä
luonnollisin odotus ja ajatus hänellekin. Jos hänessä ei olisi ollut mitään
muista poikkeavaa tekijää, olisi hän kulkenut läpi elämänsä kuten kaikki
muutkin, ajatellen vain ajallisia, odottaen uuden päivän mukanaan tuomaa
toivoa. Ihmiselle, tottumuksen voimasta, eläminen oli luonnollisin asia,
vaikkakin joka päivä lehdissä oli mahdollisesti jonkun hänenkin tuntemansa
ihmisen kuolinilmoitus. Mutta ihminen aivan kuin luonnostaan pakeni kuoleman
ajatusta, tahtoen niin pian kuin mahdollista ohittaa sen jonakin
vastenmielisenä ja kaukaisena. Mutta oliko se todella niin kaukaista, mitä hän
halusi ajatella sen olevan?
Johannesta
olivat tänä kesänä aivan erikoisella tavalla puhutelleet jokirannassa jatkuvina
asukkaina olleet heinäsorsat. Hän oli niin itsekäs ja maallinen, joidenkin
hengellisten tuttaviensa mielestä, että hän oli aikanaan ostanut pienen,
jalaksilla olevan työmaakopin, minkä hän maanomistajan luvalla ja kohtuullista
korvausta vastaan oli sijoittanut aivan lomakylän reunalle, joessa olevan pienen
lahden pohjukkaan. Siellä hän vietti monet yönsä ja iltansa seuraillen noiden
luontokappaleiden touhuilua.
Alkukesästä
monet sorsapareista saivat poikueen, kuka suuremman, kuka pienemmän. Koko
Johanneksen perhe laskeskeli poikasten määriä, ja mitä suurempi poikue saapui
rantaan äitinsä perässä, sitä mahtavampi ja ilahduttavampi vaikutus sillä oli
niin Johannekseen kuin muihinkin. Kun sitten sama sorsaperhe saapui rantaan
läheisten viikkojen aikana, tuotti suoranaista murhetta sen toteaminen, että
tuskin oli poikuetta, josta ei olisi kadonnut joitakin sorsalapsia. Kyllä
ihminen on kummallinen otus! Noiden sorsalasten katoaminen, ilmiselvä
saalistajan kynsiin joutuminen, kosketti perhettä enemmän kuin jonkun koko
kylän tunteman ihmisen kuolema. Yksi sorsanalku sai enemmän myötätuntoa ja
surua osaksensa kuin jossakin kehitysmaassa sattunut suuri onnettomuus tai
luonnonmullistus!
Erikoisesti
niinä iltoina ja aamuina, kuin Johannes istui yksiksensä mökkinsä edessä, aivan
rannan tuntumassa, koki hän hyvin erikoislaatuista puhuttelua. Seuratessansa jo
melko suuriksi varttuneiden poikasten syömätouhuja rantavedessä, vaipui hän
mitä syvällisimpiin ajatuksiin. Niin, niin kauan kuin hän saattoi muistaa, oli
tässä rannassa ollut sorsia. Niitä oli ruokittu rakkaudella ja lämmöllä, ja
sitten syksyn tullen suurin osa niistä oli ammuttu ja nautittu kyläläisten
ruokapöydissä. Jälleen kerran ei ollut pitkää aikaa siihen, kun nämäkin
suloiset, pohjamudasta ravintoansa pyllistelevät sorsanpoikaset olisivat
varttuneet emonsa kokoiseksi ja tulisivat kokemaan elämänsä ennenaikaisen lopun
armottomien haulien lävistäessä niiden hennon ruumiin.
Johannes tuli
jollakin tavoin sanoinkuvaamattoman murheelliseksi. Eikö tämä juuri ollut
kaiken luonnon kohtalo, osa, ihminen mukaan lukien? Lukemattomat sukupolvet
olivat eläneet ennen hänen aikaansa, mutta mitä oli näistä ihmisistä jäljellä?
Missä he olivat, missä olivat heidän aikaansaannoksensa? Jos näitä sorsia ei
ammuttaisi, olisi jokainen niistä kuitenkin eräänä päivänä saavuttava
äärikohtansa, pienen sydänlihaksen väsyessä pumppaamaan verta pieneen
ruumiiseen, yksinkertaisiin aivoihin. Niin, kaikki luotu oli tarkoitettu
kuolemaan, tulemaan maaksi jälleen, jotta taas kerran yksi sukupolvi voisi
tulla sen tilalle. Tämä oli luonnon laki, jota ihminen ei parhaalla
tahdollansakaan pystynyt muuttamaan, niin vastenmielinen kuin se hänelle
olikin.
Niin, niin,
Johannes, Johannes, eräänä päivänä sinustakaan ei ole oleva jäljellä yhtään
mitään. Sinäkin tulet maaksi jälleen, jos Herran tulemus viipyy ja sinä et
tässä ruumiissa koe Jeesuksen saapumista pilvissä. Kuolema, tämän ruumiin
vanheneminen, siinä olevan inhimillisen elämän päätepisteeseensä tuleminen, on
jotakin niin peruuttamatonta ja varmaa, kuin ei mikään muu tässä maailmassa.
Kuinka tärkeätä onkaan siitä syystä löytää yhteys Luojaan, iankaikkisen Elämän
Antajaan! Kun kerran on kysymys niin peruuttamattomasta, kohtalokkaasta
asiasta, onko silloin väärin ajatella tämän elämän päättymistä, tuonpuoleiseen
menemistä? Onko mikään asia tärkeämpi tämän maan matkaajalle, onko mikään muu
merkityksellisempää kuin varmuuden hankkiminen siitä, että on osallinen siitä
ainoasta iankaikkisesta elämästä, mikä on yksinomaan Jumalassa?
Niin rakkaita
kuin kaikki edesmenneet sukulaiset olivatkin olleet Johannekselle, olivat nämä
kaikki peruuttamattomasti poissa. Johannes tiesi kaiken puheen
sielunvaelluksesta olevan vain Saatanan juoni, millä tämä tuuditti ihmiset
väärään turvallisuuden ja toivon tunteeseen. Ei yksikään tästä elämästä pois
mennyt olisi palaava takaisin, kokeva uudesti syntymistä jonakin toisena
ihmisenä tai luontokappaleena. Jokainen olisi iankaikkisesti oleva poissa tästä
elämästä. Kuinka toisaalta kauhistuttava, mutta toisaalta lumoava sana olikaan
tuo "iankaikkisuus"! Kuinka hirvittävä ja peruuttamaton se onkaan
niille, jotka eivät ole mitään Jumalasta välittäneet tämän elämänsä aikana, ja
jotka sitten joutuvat kokemaan sen heidän sielunsa jättäessä maallisen
asuinsijansa! Mitään ei voida ottaa takaisin, mitään ei voida peruuttaa!
Silloin on myöhäistä pyytää anteeksi tai antaa anteeksi. Kaikki on silloin
myöhäistä, iankaikkisesti, iankaikkisesti!
Oi, kunpa
ihmiset voisivat käsittää tämän kaiken merkityksen! Jos ihminen todella
ymmärtäisi elämänsä langan haurauden, sen, ettei kuolema sittenkään ole niin
kaukana hänestä, niin eikö hän eläisi jokaisen elämänsä päivän aivan toisella
tapaa kuin ilman tätä tietoisuutta? Eikö elämä jokaiselle ihmiselle olisi
silloin paljon helpompaa, onnellisempaa? Mutta miksi ihminen sitten petti
itseänsä ja toisia tällaisella tapaa? Miksi ihminen niin vähän halusi ajatella
ajallisuuttansa, elämänsä lyhyyttä ja sen turhuutta ilman Jumalaa? Ehkä oli
vielä moniakin vuosia jäljellä itse kullekin, mutta kuinka nopeasti kulkikaan
aika juuri nyt tässä maailmanhetkessä! Tuntui todellakin usein siltä, että
melkein jokainen päivä oli perjantai, jolloin perhe viikon töiden päättymisestä
helpottuneena huokaisten istuutui illalliselle, odottaen saunan lämpiämistä.
Myöskin tuntui siltä, kuin ei olisi ollutkaan muita päiviä kuin maanantai, jolloin
jälleen kerran piti nousta aikaisin ja rientää leivän hankintaan. Tätäkö
tarkoitti se, että päivät viimeisinä aikoina lyhennettäisiin?
Niin, mitä oli
ihmiselämä ilman Jumalaa ja tuonpuoleista tarkoitusta? Mitä hyötyä oli elämästä
ilman sen Antajaa ja Lahjoittajaa, erossa Hänestä? Itse asiassa millään muulla
ei ollut todellista jatkuvuutta ja merkitystä kuin sen tarkoituksen
täyttämisessä, minkä Jumala oli iankaikkisessa viisaudessansa asettanut ihmistä
varten. Johannes eli tässä hetkessä eikä tiennyt lainkaan milloin hänen
sydämensä mahdollisesti hyvinkin äkillisesti pysähtyisi ikään kuin sanoen:
"Minä olen väsynyt tähän kaikkeen, en jaksa pitää sinua jatkuvassa
liikkeessä. Nyt on sinun aikasi mennä isiesi luokse!"
Kun Johanneksen
isoäiti oli haudattu useita vuosia sitten, oli hänellä ollut erikoinen kokemus,
joka voimallisella tavalla puhui tämän elämän vajavaisuudesta ja lyhyydestä.
Hautajaisista oli kulunut jo useampi päivä kun murheellinen matkamies oli
suunnannut askeleensa tuohon kalmistoon, jossa kaikkien hänen edesmenneitten
omaistensa maalliset tomumajat lepäsivät maan sisässä. Hän ei tiennyt näistä
juuri mitään muuta kuin sen, mitä vanhoista valokuvista oli nähnyt. Kaikki
olivat ikään kuin vaipuneet unholaan, sillä niin kauan oli jo heidän poismenostansa.
Mutta nyt istuutuessansa viereisen haudan reunuskivelle isoäitinsä hiljattain
umpeen luodun haudan äärellä, hän vaipui syviin ajatuksiin. Niin, tämä isoäiti
oli ollut hänelle todella rakas ja läheinen, ja nyt hän oli poissa, milloinkaan
palaamatta tähän elämään. Yhdestä asiasta Johannes kuitenkin oli ikuisesti
kiitollinen Herrallensa: Hän oli lapsenomaisessa rukouksessansa pyytänyt, ettei
tätä rakasta ihmistä otettaisi pois ennen kuin hän olisi siinä iässä, että
pystyisi ymmärtämään sen. Hän oli tullut uskoon, ja vajavaisella ja huonolla
tavalla yrittänyt todistaa kotonakin Herrastansa. Mitä kaikesta tästä oli
ymmärretty, sen olisi vasta iankaikkisuus paljastava.
Istuessaan siinä
illan hämärässä hän vaistomaisesti otti käteensä kourallisen hiekkaa, antaen
sen valua sormiensa välitse. Totisesti, ihminen oli ajallinen, hänen elämänsä
tämän maan päällä oli kuin sormien välitse valuva hiekka. Kun käsi oli tyhjä,
ei ihmistä enää ollut. Hän oli mennyt pois, samaa tietä kuin lukemattomat ennen
häntä. Niin, tämä oli jokaisen ihmisen osa, kohtalo. Kukaan ei voinut elää
tämän maan päällä iankaikkisesti. Kuinka kauheata se loppujen lopuksi
olisikaan, jos ihminen tällaisenansa eläisi ikuisesti, tässä ruumiissansa!
Pelkkä ajatuskin kauhistutti sitä pohdiskelevaa. Ei, tämä Jumalan säätämä tie
oli sittenkin paras. Kunhan vain matkaaja olisi valmis kohtaamaan elämänsä
Antajan.
Niin, tähän oli
haudattu vuosikymmeniä sitten Johanneksen isoisä, joka oli kuollut jo kauan
ennen Johanneksen syntymää. Nyt kaivinkoneen kauha oli tehnyt samaan paikkaan
sijan iankaikkisuuteen siirtyneelle aviopuolisolle, niin että mahdollisesti
tämän leposija oli täsmälleen samassa paikassa kuin edesmenneen puolisonsa.
Mikä oli tämän isoäidin kohtalo, sitä ei kukaan nyt enää voisi muuttaa. Mutta
Johannes tiesi ainakin, että tämä sairaalassa hidasta ja tuskallista
kuolemaansa tehdessänsä oli jatkuvasti huutanut Jumalan avun puoleen
ahdistuksensa keskellä. Kuinka huono todistaja Johannes olikaan ollut! Mutta
niin paljon hän oli rukoillut tämän rakkaansa puolesta, että hän halusi uskoa
kaikkea parasta. Kuinka usein hän olikaan nähnyt unta siitä, ettei tämä
ollutkaan kuollut, vaan eli yhä vielä, joskaan ei tämän maan päällä.
Ilta hämärtyy
entisestään ja yhä uudelleen Johannes kouraisee kätensä täyteen hiekkaa kummun
reunasta; hänen on pakko ajatella kuolemaa, iankaikkisuutta, elämän lyhyyttä ja
epävarmuutta. Yhtäkkiä hän havaitsee käteensä jääneen jotakin hiekan seasta,
jotakin, mikä ei mahdu sormien välitse. Yllänsä kaartuvan suuren kuusen oksien raoista
tulee kyllin valoa, jotta hän voi nähdä kädessänsä olevan ruskehtavan, noin
peukalonpään kokoisen esineen. Kivi se ei voi olla, sillä se on liian kevyt
kiveksi, ja sen muoto ei ole ollenkaan sellainen kuin kiveltä voidaan odottaa.
Kylmät väreet kulkevat hänen selkäpiitänsä pitkin kun hän käsittää mitä pitää
kädessänsä. Se on ilmiselvästi ihmisen luun palanen, ja ikään kuin se polttaisi
hänen kättänsä hän viskaa sen kummulla olevien havujen sekaan.
Kummalliset
väristykset kulkevat koko hänen ruumiinsa lävitse vielä hänen kävellessänsä
pitkin pimenevää pääkäytävää. Hän ei ollut elämänsä aikana nähnyt isoisäänsä,
joka jo ennen hänen syntymäänsä oli saatettu haudan poveen. Mutta nyt hän
ilmiselvästi oli pitänyt kädessänsä jotakin sellaista, mikä oli ollut osa hänen
maallista tomumajaansa. Mikä olet sinä ihminen, että Jumala ylipäätänsä sinua
ajattelisi? Todellakin, ihmiselämä on kuin savu, joka hetkisen näkyy ja sitten
haihtuu. Ihminen on kuin ruoho, kuin kukkanen, joka tänään kukoistaa ja huomenna
jo on kuihtunut.
Nämä asiat
puhuttivat Johannesta hänen istuessansa nyt tämän lahden rannalla. Sukupolvi
toisensa perästä oli ehkä istunut samalla paikalla, tuhannet ja tuhannet linnut
ja kalat ja matelijat olivat viettäneet lyhyen hetkensä tällä paikalla, muuttuen
jälleen maaksi, joka uudelleen tuotti ravintoa tuleville sukupolville. Ihminen
todellakin oli maasta, ja kuinka vavahduttava olikaan ajatus siitä, että
luonnossa mikään ei todellisuudessa hävinnyt, kadonnut, vaan entisten aikojen
olentojen kuolema merkitsi elämää tuleville polville. Mikään ei todellisuudessa
kadonnut tämän maan päältä, ei siirtynyt avaruuteen tai toiseen ulottuvuuteen,
vaan ihminen aivan käytännössä asteli edesmenneiden sukupolvien multien päällä.
Se, mitä ihminen söi, olisi tuskin mennyt hänen kurkustaan alas, jos hän olisi
tajunnut kaiken sen sisältämän aineksen. Niin karkealta ja sopimattomalta kuin
se tuntuikin ajatuksena, söi ihminen elämänsä aikana suuren määrän sellaista
ravintoa, missä oli ainesosasia menneiden aikojen niin ihmisten kuin
eläintenkin tomumajoista!
Ei yksikään
Johanneksen sukulaisista ollut saavuttanut jotakin erikoista elämänsä aikana,
niin että tulevat sukupolvet tulisivat muistelemaan heitä jonakin
merkityksellisenä. Ei ollut jäänyt isoisästä sen paremmin kuin ei
isoäidistäkään muuta kuin rakkaudellinen muisto ja tietysti maallinen elämä,
jonka he Jumalan välikappaleina olivat antaneet jälkeläisillensä.
Mitä ihmisestä
loppujen lopuksi jää tämän maan päälle? Mitä ovat itse asiassa jotkut pyramidit
tai suuret muistomerkit, sillä niiden pystyttäjistä tai niistä, joiden kunniaa
niiden tulee kuluttaa, tiedetään loppujen lopuksi hyvin vähän. Mitä merkitystä
on todellisuudessa tämän ajan ihmiselle kaikilla suurilla monumenteilla
menneisyydestä, jos ne kertovat vain ihmisen omasta viisaudesta tai kyvystä
saavuttaa jotakin? Missä ovat kaikki niiden pystyttäjät, missä on heidän
merkityksensä? Jos historiankirjat ovatkin merkinneet joitakin asioita ylös
heistä, niin mitä on kirjoitettuna Jumalan iankaikkiseen kirjaan? Mitä Jumala
kirjoittaa muistiin meistä? "Silloin myös Herraa pelkääväiset puhuvat
toinen toisensa kanssa, ja Herra tarkkaa ja kuulee; ja muistokirja kirjoitetaan
hänen edessänsä niiden hyväksi, jotka Herraa pelkäävät ja hänen nimensä
kunniassa pitävät" (Mal. 3: 16).
Mikä onkaan sen
tärkeämpää tämänkään ajan ihmiselle kuin tietää se, mihin Jumala kiinnittää
huomionsa meidän elämässämme! Jos me todella tajuamme mistä meidän elämässämme
on kysymys, muuttuu moni asia ratkaisevalla tavalla. Kukaan meistä ei halua
kuulua siihen joukkoon, joka vasta viimeisellä tuomiolla kutsutaan esiin,
vaikka moni silloin heräävistä saakin kuulla hyviä uutisia. Me haluamme olla
osallisia ensimmäiseen ylösnousemukseen, joka tapahtuu Herramme saapuessa
yläilmoissa noutamaan kotiin Morsiamensa. Mutta siitä, mitä noille sieluille
sanotaan ihmiskunnan historian aivan lopussa, me voimme päätellä mitä
tärkeimpiä asioita siitä, mikä Jumalalle on merkityksellistä. "Ja minä
näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja
taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja
pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen
kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä
kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan" (Ilm. 20: 11-12).
"Tekojensa
mukaan!" "Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa
enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan"
(Matt. 16: 27). Tällä valkoisen tuomioistuimen tuomiolla kootaan kaikki
kuolleet valtaistuimen eteen. Matt. 25:
31. Mutta kun
Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin
hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen
eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen
erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän
asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin
Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja
omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman
perustamisesta asti.
35. Sillä minun
oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle
juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin
alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua
katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin
vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut
nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin
me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja
vaatetimme sinut?
39. Ja milloin
me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin
Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette
tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet
minulle'.
41. Sitten hän
myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te
kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen
enkeleillensä.
42. Sillä minun
oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette
antaneet minulle juoda;
43. minä olin
outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette
vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua
katsomassa.'
44. Silloin
hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai
janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua
palvelleet?'
45. Silloin hän
vastaa heille ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette
jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet
tekemättä minulle'.
46. Ja nämä
menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen
elämään."
Samasta aiheesta
puhuu Matt.10: 40- 42.
Mitä siis
Jumalan kirjoihin on kirjoitettu? Meidän suuret saavutuksemme, muistomerkkimme,
jotka olemme pystyttäneet joko itsemme tai kunnioituksemme kohteelle? Tästä
aiheesta voitaisiin kirjoittaa suuri määrä kirjoja, mutta jos meillä on
hiukkanenkaan hengellistä ymmärrystä Jumalallisten asioiden suhteen, näemme
kaikkien näiden jakeiden sisällön yhdessä lauseessa: Meidät tuomitaan ennemmin
tai myöhemmin sen mukaisesti, mitä me olemme tehneet toinen toisellemme! Eikö
juuri tästä syystä itse Herramme sanonut: "Sentähden, kaikki, mitä te
tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on
laki ja profeetat" (Matt. 7: 12). Eikö juuri siitä syystä ole
kirjoitettu meillekin tässä ajassa: "Älkää olko kenellekään mitään
velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se
on lain täyttänyt..." (Room. 13).
Ei siis ole
lainkaan kysymys siitä, mitä suurin osa ihmiskuntaa erheellisesti uskoo. Tässä
viimeisessä ajassa meille on julistettu Jumalan viimeinen sanoma
seurakunnallensa, eivätkä ihmiset ole nähneet itse asiallista tarkoitusperää,
vaan ovat korottaneet arvoon arvaamattomaan välikappaleen ja takertuneet vain
tietoon, joka ei ketään hyödytä, vaan ainoastaan paisuttaa. Ovatko uskovaiset missään
muussa ajassa olleet niin pahoja ja välinpitämättömiä toisiansa kohtaan? Onko
Herran Jeesuksen Kristuksen ruumis missään muussa ajassa ollut niin sisäisesti
sairas kuin mitä se on juuri nyt? Onko missään muussa ajassa uskovainen
jättänyt itsensä koettelematta sellaisella tavalla kuin juuri nyt? Eikö tässä
ole mitä suurin syy siihen, että meidän joukossamme on niin paljon heikkoja ja
sairaita, ja moni on nukkunut pois? Uskovainen ihminen on ravinnut itseänsä,
ajatellut omaa parastansa lähimmäisensä kustannuksella, erottamatta Herran
ruumista muusta. 1. Kor. 11.
Mitä on Johannes
itse jättävä tämän maan päälle? Mitä on hänestä kirjoitettu ylhäällä, tai mitä
hänestä tullaan kirjoittamaan tulevina päivinä ja hetkinä? Onko tieto Herran
tahdon suhteen ratkaiseva, vaiko sen toteuttaminen? Kuinka usein toistikaan
Herramme saman ajatuksen: "Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos
te sen teette." (Joh. 13: 17).
Ei ole lainkaan
yhdentekevää mitä me teemme toinen toisellemme, ja yhtään sen vähäisempää ei ole
se, mitä me jätämme tekemättä toinen toisellemme. Tämä on paha
aika, jossa jumalattomat ja Herran tahdon suhteen täysin välinpitämättömät
ihmiset menevät yhä pidemmälle jumalattomuudessansa, ajatellen vain itseänsä.
Mutta mitä enemmän niin sanottu maailma kulkee omia teitänsä, sitä suuremmassa
määrin tulisi jumalallisen rakkauden saada sijaa todellisten uskovaisten
keskuudessa.
On aivan
käsittämätöntä se, mistä ylipäätänsä seurakunta on saanut sen käsityksen, ettei
ole niinkään tärkeätä ja merkityksellistä se, mitä kukin yksilönä tekee. Mutta
käsitämmekö me, mitä merkitsee olla osa samaa ruumista? Eikö juuri sen tähden
sanota, että jos yksi jäsen kärsii, silloin kärsii koko ruumis? Jos yksi
iloitsee, iloitsee koko ruumis. Jos yksi jäsen saa kunniaa, on ilo yhteinen.
Aivan niin kuin
jokaisella ruumiin osan toiminnolla on vaikutus koko ruumiiseen, aivan samoin
ei jää mikään yksilön tekemä ilman vaikutusta kokonaisseurakunnassa. Kukaan ei
voi todeta joidenkin sisarten tavoin, heidän tehdessänsä aivan mielettömiä
asioita: "Tästä ei sitten puhuta!" Juuri siitä syystä, että niin
monista asioista on vaiettu, on vihollinen saanut sellaisen vallan seurakunnan
keskuudessa. Kaikella, mitä me teemme, on vaikutuksensa seurakuntaan, aivan
niin kuin perheessä jokaisen jäsenen tekemiset vaikuttavat kaikkien elämään.
Ehkä järkyttävin
esimerkki on sisaremme Zürichin lihakaupasta. Joku saattaa olla sitä mieltä,
että kunkin ihmisen sairaudet ovat hänen oma asiansa, mutta tämä ei kuitenkaan
pidä paikkaansa. Hän itsekin ajatteli koko asian olevan hänen yksityisellä
sektorillansa, ja niinpä hän saattoi suhtautua ystävällismieliseen tohtoriin
sellaisella torjuvaisuudella; kysymyshän oli hänen asiastansa, ja yksin hänen!
Mutta ajatteliko hän ajoissa lainkaan sitä, mitä peruuttamattomia seurauksia
hänen väärästä päätöksestänsä oli hänen läheisillensä? Mitä merkitsi hänen välinpitämättömyytensä
jo yksinomaan hänen ainokaiselle lapsellensa, opiskelijapojallensa? Jos hän
olisi ajoissa mennyt hoitoon, olisi hänellä mahdollisesti ollut jopa vuosikymmeniäkin
elinaikaa, mutta nyt itkevä, yksinäisyyteen valmistautumaton lapsi kantoi
äitinsä arkkua ennenaikaiseen hautaan!
Mitä merkitsi
Kristinan ratkaisu hänen sulhasellensa? Oliko asia yksin hänen yksityisellä
puolellansa? Ajatteliko hän missään vaiheessa sairautensa alkuaikoina mitä
kaikki tulisi merkitsemään sille miehelle, joka rakasti häntä ylitse kaikkien
muiden ihmisten? Ajatteliko hän yhtään sitä, mitä tulisi merkitsemään tälle
huolehtivaiselle miehelle se, että tämä kuukausikaupalla joutui kuulemaan hänen
tuskaista voihkintaansa sairaalassa, ja loppujen lopuksi viikkoja kestävää
tuskanhuutoa eristysosastolla? Hän, joka oli niin suuresti pelännyt
kaikenlaista kipua, makasi loputtomalta tuntuvan ajan sellaisissa tuskissa,
ettei ihmismieli sitä pysty mieltämään! Tämä on kuitenkin elämän laki, ja jos
ihminen ei siihen mukaudu, joutuu hän vastaamaan seuraamuksista. Mutta ei ainoastaan
hän, vaan hän saattaa läheisensä ja ystävänsä tilanteeseen, johon nämä eivät
lainkaan ole ansainneet joutua. Ei siis ole yksityisasioita!
Kuinka usein
olikaan Ilse tokaissut aviokriisinsä keskellä hämmästyneille
vanhemmistoveljille tai sisarillensa: "Tämä on minun yksityisasiani! Se ei
kuulu kenellekään muulle!" Kuitenkin oli kysymys asioista, jotka sotkivat
koko seurakunnan elämää vuosien ajan, ja loppujen lopuksi johtivat hänen
sielunelämänsä täydelliseen tuhoon; hän päätyi mielisairaalan suljettuun
huoneeseen. Oliko se hänen yksityisasiansa? Entä hänen perheensä, miehensä ja
kaksi mitä suloisinta lasta? Miten oli heidän tulevaisuutensa suhteen?
Käsittikö hän mielensä sekavuuden keskellä lainkaan sitä, millaista ahdistusta
koki hänen miehensä, ilmeisesti elämänsä loppuun asti? Käsittikö hän sitä, mitä
merkitsi hänen rakkaille lapsillensa se, ettei heillä ollutkaan enää äitiä,
sillä Reinhold tuskin olisi kykenevä solmimaan uutta avioliittoa kaiken
kokemansa jälkeen.
Se, mitä me
usein pidämme yksityisenä asianamme, ei olekaan sitä!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti