Kirja "Minun laitumeni lampaat" osa 1 -1
Siirrämme vähän kerrassaan tämän kirjan kirjoittajan kotisivulta.
-"'...ja
sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi;
nauti lepoa, syö, juo ja iloitse.' Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä
mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois, kenelle sitten joutuu
se, minkä sinä olet hankkinut?'
-"Näin
käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan
tykönä" (Luuk. 12: 19- 21).
-"...kehoita
heitä, että tekevät hyvää, hyvissä töissä rikastuvat, ovat anteliaita,
omastansa jakelevat, kooten itsellensä aarteen, hyvän perustuksen tulevaisuuden
varalle, että saisivat todellisen elämän" (1. Tim. 6: 18- 19).
Tämä kirja on
tarkoitettu vilpittömille sydämille; niille, jotka todella ovat halukkaita
seuraamaan Herraa minne tahansa Hän sitten meneekin. Ehkä vain kaikkein
läheisimmät ystäväni voivat käsittää sen todellisen tuskan ja hädän, mikä on
ikään kuin sormieni välityksellä imeytynyt näille kirjoitetuille sivuille.
Ensimmäinen ja helpoin näkökanta kaikelle on varmastikin useiden mielestä
henkilökohtainen ahdistus ja pettymykset erilaisissa ihmissuhteissa. Joka
haluaa kaiken nähdä tällaisella tavalla, tulee tuskin saamaan minkäänlaista
todellista kosketusta siihen, mikä kuitenkin on kaikkein tärkeintä tässä
ajassa. Veljemme Paavali sai kokea ennennäkemätöntä vastustusta Herramme
tavoin, ja kaikesta saamme lukea Pyhän Kirjan sivuilta. Hänen täytyi tulla
osalliseksi Kristuksen kärsimyksistä niin henkilökohtaisella tavalla, että vain
samaa kokenut saattoi käsittää hänen tuntemuksiansa. "Sillä suuressa
sydämen ahdistuksessa ja hädässä minä kirjoitin teille monin kyynelin, en sitä
varten, että te murheellisiksi tulisitte, vaan että tuntisitte sen erinomaisen
rakkauden, joka minulla on teihin" (2. Kor. 2: 4).
Todellisen
Jumalan palvelijan koko elämällä on vain yksi päämäärä: antaa Herran sen kautta
toimia Hänen Seurakuntansa keskellä niin uskovaisten rakentumiseksi kuin vielä
Häntä tuntemattomien pelastuksen tien löytämiseksi. Tämän johdosta hänen
tuntemuksensa ja kokemuksensa eivät mitenkään voi olla vain häntä itseänsä
varten, tai vain yksilöä varten tarkoitettuja, vaan nimenomaan tässä kohden
toteutuu kaiken heikkouden keskellä Jumalan Sana: "...kaikki yhdessä
vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat..." (Room. 8:
28).
Tämän ajan
seurakunta tekee suuren virheen ajatellessansa kaikkea hengelliseen elämään
liittyvää ikään kuin tiettyjen etuoikeutettujen yksityisasiana. Tämä on
johtanut siihen, että on syntynyt, joskin useimmille havaitsemattomana,
ainutlaatuinen luokkayhteiskunta niin sanotun Jumalan seurakunnan sisällä. Se,
minkä olisi tullut palvella uskovaisten todellista yhteyttä, onkin johtanut
ennen kokemattomaan hajaannukseen uskovaisten keskuudessa. Ei ole mikään ihme,
että veljemme Paavali aikanaan huudahti todellisessa ahdistuksessansa
galatalaisille: "Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät,
joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?"
(3: 1).
Jumalan Sana
toteutuu keskuudessamme sellaisella tavalla kuin ei milloinkaan aikaisemmin.
Lähes päivittäin lopun ajan merkit näyttäytyvät kaikin mahdollisin tavoin, ja
raamatullinen profetia täyttyy silmiemme edessä. Meillä on kaiken tämän
johdosta enemmän tietoa hengellisistä asioista kuin millään aikaisemmalla
sukupolvella, sillä nyt voimme nähdä Jumalan Sanan selittävän itseänsä sen
kautta, että toteutuu se, mitä siinä on luvattu. Mutta miksi kaikesta
huolimatta sisimmässäni tunnen täysin samaa kuin veljeni Paavali: "Sillä
minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella... ...Mutta minä pelkään,
että niin kuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä
turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta
kohtaan" (2. Kor. 11: 3).
Jumala on
puhunut tässä ajassa seurakunnallensa sellaisella tavalla, kuin ei milloinkaan
muulloin alkukristillisyyden jälkeen. Jumalan Sana on keskuudessamme
sellaisella tavalla, että on todella mahdollista palata takaisin alkuun, siihen
uskoon, joka ensimmäisillä veljillämme ja sisarillamme oli, takaisin apostolien
ja profeettojen julistukseen ja opetukseen. Mutta miksi kaikki tämä yhä vielä
useimpien kohdalla antaa odottaa itseänsä, miksi ei toteudu kaikki se, mikä on
luvattu? Itse asiassa toteutuu hyvin paljon, vaikka emme sitä näekään, sillä se
rajautuu niin harvoihin yksilöihin, tai sitten sellaisiin asioihin, mitä emme
niin mielellämme haluakaan nähdä.
Ensimmäisillä
ihmisillä, tämän luomakunnan alussa, oli tietyssä mielessä ainutlaatuinen
ilmestys kaikesta Jumalan tahdosta ja tarkoituksesta, mutta mikä rikkoi tuon
harmonian? Mikä rikkoo sopusoinnun Jumalan ja Hänen seurakuntansa välillä tänä
päivänä? Meillä tosin on Jumalan Sana ja tietoa ylen määrin, mutta yhä vielä
kaikuu maailmanlaajuisesti, ehkä voimallisempana kuin milloinkaan aikaisemmin,
kavalan houkutteleva ja viettelevä, kuin kuiskaamalla lausuttu sanoma: "Onko
Jumala TODELLA sanonut?"
Kirjoitettuani
tätä kirjaa noin sivulle 64, kirjoitin sille siinä vaiheessa esipuheen, jossa
julkituon ajatuksen, joka vielä nytkin on tietyssä mielessä eräänlaisena
otsikkona kaiken tämän kirjoitetun yläpuolella: "Kun teemme jonkin
virheen kyllin usein, ei se enää tunnukaan virheeltä!" Me olemme
monessa suhteessa olleet tottelemattomia Jumalan selvää käskyä ja tahtoa
vastaan, ja kun emme ole kokeneet minkäänlaisen tuomion tulleen yllemme - ei
ole maa avautunut tai tuli langennut taivaasta - olemme ikään kuin
huojentuneina unohtaneet ja antaneet itsellemme kaiken anteeksi, tehdäksemme
sitten saman yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes itse asiassa olemme tässäkin
kohden alkaneet uskoa palvelevamme ja miellyttävämme Jumalaa. Todellisuudessa
kaiken tämän kautta emme ole ainoastaan henkilökohtaisesti kuiskutelleet tai
julistaneet, vaan koko olemuksellamme julkituoneet: "ONKO JUMALA
TODELLA SANONUT!"
Tässä vaiheessa
tämä kirja on vielä selvästi oikovedoksen luonteinen, ja lähetettyäni sen
aikaisemmassa vaiheessa ollutta osaa joillekin tutuilleni, sain kuulla
kommentteja, joiden pohjalta on syytä tuoda julki jotakin. Miksi ylipäätänsä
kirjoittaa jotakin tällaista? Miksi en vain julista ja kirjoita tavanomaisella
tavalla? Miksi lähetyssaarnaajan tittelin omaava ryhtyy kirjoittamaan
"romaania" tai novellikokoelmaa? Eikö sananjulistaja tällaista
kirjoittaessansa osoita kadottaneensa todellisen julistuksen käsitteensä? Mutta
tähän asiaan tuo ehkä selvimmin valoa se, mitä eräs sisar sanoi: "Minä
en ole tullut koskaan ajatelleeksi näitä asioita!"
Ehkä tässä on
yksi perussyy kaiken tämän kirjoittamiseen. Me olemme tottuneet niin
tietynlaisiin elämän kaavamaisuuksiin, että tottumuksesta on tullut toinen
luontomme. Niin kuin tämän kirjan sivuilla tuodaan julki, on suuri osa
uskovaisista kadottanut todellisen kosketuksensa tähän elämään, ja uskoo
palvelevansa Jumalaa koko sydämestänsä, mutta siitä huolimatta on enemmänkin
tuon miehen kaltainen, joka Laodikean hengessä toteaa kristillisestä
kokemuksestansa ja tiedostansa: "...sielu, sinulla on paljon hyvää
tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse!"
Näiden sivujen
tuska ja ahdistus perustuu mitä suurimmassa määrin siihen, minkä julkituovat
Herramme varoittavat sanat: "Näin käy sen, joka kokoaa aarteita
itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä!" Olen yli
kahdenkymmenen vuoden ajan itse kirjoittanut ja suomentanut hengellistä
kirjallisuutta. En milloinkaan ole tuntenut olevani tavanomaisessa mielessä
evankelista tai katutyöntekijä, vaikka minua itse kukin on melkein kuin
pakottanut tulemaan kaltaiseksensa. Olen aina tuntenut tehtäväkseni pitää
Jumalan Sanaa tarjolla julkaisujeni ja myös sananjulistukseni kautta. Mutta
tässä kohden tulemme yhteen suurimpaan kysymysmerkkiin, joka kaikkina näinä
vuosina on ollut silmieni edessä veljiäni ja sisariani ajatellen, mutta mikä
toisaalta on selvä vastauskin.
Minä en voi
mennä kaikkialle, en voi olla kaikkialla läsnä. Mutta julkaisuni ja saarnani
voivat postin ja uskovaisten välityksellä kulkeutua minne tahansa. Vaikka olen
saanut kokea ennennäkemätöntä vastustusta, on siitä huolimatta kaikki
julkaisemani otettu vastaan kiitollisuudella, mutta mitä olen ihmetellyt ja
ihmettelen yhä vieläkin on se, että vain todella harva on tilannut lisää
kirjallisuutta tai kasetteja antaaksensa jotakin jollekin toiselle maan
matkaajalle. Näyttää siltä, että ikään kuin useimpien kohdalla
palvelustehtäväni ja toimintani löytäisi täyttymyksensä siinä, kun itse kukin ITSE
SAA käsiinsä ja tietoonsa nämä kallisarvoiset asiat. Mutta jos todella on
ymmärretty mistä on kysymys, eikö minulla silloin tulisi olla tavaton kiire
painoasioissa, jotta voisin täyttää lähettämispyynnöt?
Mitä on
todellisuudessa uskonelämämme? Millaista aarretta me keräämme itsellemme? Onko
Jumalan edessä todellakin rikkautta se, mitä me omistamme tällä hetkellä? Mitä
sanoi veljemme Paavali? "Kehoita heitä, että tekevät hyvää, hyvissä
töissä rikastuvat... kooten itsellensä aarteen..." Suurin osa meistä
on uskonut olevan riittävää sen, kun tietää kaiken siitä, mitä Herramme on
tehnyt ja puhunut tässä ajassa. Mutta lukiessamme näitä sivuja, esittäkäämme
itsellemme kysymys: "Missä on todella aarteemme, missä on sydämemme?
Onko meillä rikkautta Jumalan tykönä, minkä olemme koonneet toteuttamalla Hänen
tahtoansa ja rakastamalla lähimmäistämme niin kuin itseämme? Onko suuri
tietämys ja asioiden näkeminen rikkautta, jos käytännön elämässä uskomme
leijailee vain pilvissä, mutta ei kosketa auttaen ja kohottaen veljeämme ja
sisartamme?"
Me etsimme ja
odotamme täydellisyyttä, täydellisyyttä Jumalan Sanan ja tahdon pohjalta. Mutta
miten ja milloin sen voimme saavuttaa? "...ja teoista usko tuli
täydelliseksi!" (Jaak. 2: 22). Mitä kuitenkin osoittavat tällä
hetkellä useimpien kohdalla näkemämme teot? Mistä täydellisyydestä ne puhuvat? "Rakkaus
ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys!"
(Room. 13: 10). Miksi keskuudessamme on niin paljon ahdistusta ja kärsimystä
ja tuskaa, jos kerran rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa? Eivätkö
näkemämme asiat todellisuudessa osoita sen, että olemme todella kaukana
täydellisestä miehuudesta Kristuksessa, sillä tekojemme mukaisesti eivät sen
paremmin rakkaus kuin ei uskokaan ole saavuttaneet täydellisyyttä!
"Ja tehkää
tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä
pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme. Yö on
pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sen tähden pois pimeyden teot,
ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin" (Room. 13: 11- 12).
Tämän kirjan
henkilöistä yksikään ei ole vain yksi ihminen, vaan ne kaikki kuvaavat
ihmisryhmiä, erilaisia luonteita ja tehtäviä seurakunnan keskuudessa. Suokoon
Herra, että voimme näiden sivujen välityksellä päästä näkemään sen, ettei todellisessa
uskovaisuudessa ole kysymys jostakin kaukaisesta, ylimaallisesta, ilmassa
leijuvasta asiasta, vaan jokapäiväisestä, meitä jokaista koskettavasta
todellisuudesta. Niin kuin on avioliitossa, niin on seurakunnankin suhteen: ei
ole tietyssä mielessä enää mitään yksityiselämää ja mahdollisuutta vain oman
tahdon toteuttamiseen, vaan meidän täytyy päästä näkemään vuorovaikutuksemme
toisiamme kohtaan. Ei ole samantekevää mitä uskomme ja miten käyttäydymme
kotonamme, vaan kaikki vaikuttaa joko seurakunnan parhaaksi tai sen vahingoksi.
Yksi
kommenteista jo silloin kirjoitetun suhteen kuului: "Miksi Johannes
kuvataan sellaisella tavalla. Miksi hän ei tee enempää virheitä, ja miksi ei
kerrota enempää hänen pahoista teoistansa!" Tietyllä tavalla tämä
huomautus tuo julki kaiken kokemamme ja elämämme surullisuuden. Me olemme
ajautuneet niin kauaksi johonkin sellaiseen, mikä murehduttaa meidän Herraamme,
ettemme enää käytännössä jaksa uskoa mihinkään todelliseen, aitoon, vaan oman
sydämemme epäusko ja katkeruus riistävät meiltä luottamuksen ja uskon tämänhetkisen
elämän uskontodellisuuteen. Jos meillä itsellämme ei ole aitoa ja syvällistä
kokemusta Herran kanssa, jos olemme tunteneet epäonnistuneemme vuodesta
toiseen, emme halua enää uskoa kenelläkään toisellakaan olevan sen parempaa. Ja
juuri tästä syystä me emme näe missään ponnahduslautaa tai rohkaisua parempaan
ja todelliseen pyrkimiseen, vaan ikään kuin mustamaalaamme jokaisen toisenkin
Tämän Tien kulkijan tehden tyhjäksi heidän jumalakokemuksensa. Käsitämmekö,
että tällainen tie vie meidät väistämättömästi alas, alas, alas, pois Jumalan
viitoittamalta tieltä!?
Johannes ei ole
yhtään sen parempi ihminen tai uskovainen kuin kukaan toinenkaan. Hänessä
itsessänsä ei ole mitään hyvää, ei mitään kiitosmainintaa ansaitsevaa. Hän ei
ole yhtään mitään, niin kuin ei kukaan toinenkaan ihminen. Miksi emme jo käsitä
sitä? Emmekö käsitä, että katselemme aivan vääriä asioita, odotamme aivan
vääriä asioita? Kysymys ei ole siitä mitä Johannes on tai mitä joku toinen
meistä on. Me jokainen olemme itsessämme kadotuksen ja iankaikkisen eron Jumalasta
ansainneita. Piste! Toinen piste! Kolmaskin piste! "Sillä minä tiedän,
ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää!" (Room. 7:
18).
Tuskin on sen
suurempaa kallisarvoisen ja iankaikkisesti ohitse rientävän ajan tuhlausta kuin
sen pohtiminen, mitä kukin itsessänsä on. Missä olisi kerskauksemme? "Ei
ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei
ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni
kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden
yhtäkään!" (Room. 3: 10- 12). Piste!
"Mutta tämä
aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan
eikä näyttäisi tulevan meistä!" (2. Kor. 4: 7). Meidän Herramme haluaa
asua meissä, käyttää meitä, ja ilman Häntä me teemme vain kaikkea sitä, mikä
palvelee sielunvihollisen asiaa. "Minä olen viinipuu, te olette oksat.
Joka pysyy Minussa ja jossa Minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman
Minua te ette voi mitään tehdä" (Joh. 15: 5).
Tämä on
inhimillisesti ahdistava kaksijakoisuus uskovaisen elämässä. Itsessänsä
kuoleman ansainnut, vain pahaa palveleva olento, mutta toisaalta taas Pyhän
Hengen temppeli, Herran asumus! Meidän tulee todella tarkata sitä, miten
suhtaudumme toinen toisiimme, sillä osoittaessamme sormellamme jotakin
jumalanlasta tai sananpalvelijaa, me samalla osoitamme itse Herraa, joka asuu
tuossa läheisessämme. Meidän ei tarvitse eikä tulekaan uskoa jonkun ihmisen
hyvyyteen tai paremmuuteen, vaan meidän tulee nähdä Herra Jeesus Kristus
veljessämme ja sisaressamme. Usko tai älä, me emme kiellä Häntä niinkään tietyissä
tunnustuksellisissa asioissa, vaan tänä päivänä me kiellämme Hänet enemmänkin
veljessämme ja sisaressamme! "...kaikki, mitä te olette tehneet yhdelle
näistä Minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet Minulle!"
(Matt. 25: 40).
Minä olen itse
lukenut nämä sivut kymmeniä kertoja, kysyen itseltäni jälkeenpäin, olenko minä
todella tämän kirjoittanut. Jos ne tuovat esiin tietynlaista ahdinkoa ja
tuskaa, sisältävät ne kuitenkin tavattoman määrän sellaista, mikä rohkaisee
etsimään Herraa aivan uudella tavalla. Joku saattaa ajatella, että minulla on
ollut valtava työ saadakseni kaiken tämän paperille, valtava pohtiminen ja
miettiminen. Totuus on kuitenkin se, että Jumalan Sana on ollut jokaisen rivin
ja jokaisen sivun kirjoittamisen ajan edessäni avoimena, ja minä olen vain
istunut ja kirjoittanut kuin saneltuna kaiken sen, mitä nyt on luettavanasi.
Minä en itsestäni pystyisi jotakin tällaista kirjoittamaan ja julkituomaan.
Tietysti kaikessa on inhimillinen leima ja paljon henkilökohtaista, mutta uskon
kaiken syntyneen Jumalan Hengen vaikutuksesta. Ainainen murheeni on vain se,
että tiedän kaikella kirjoittamallani olevan kaksijakoisen vaikutuksen. Niille,
jotka näkevät rakkaudellisen Jumalan käden ja kuulevat Hänen äänensä, nämä
sivut ovat oleva suureksi siunaukseksi, mutta jotka vain ajattelevat kaikkea
inhimillisesti ja yksinomaan ihmisestä lähtöisin olevaksi, nämä sivut tulevat
olemaan tuomioksi. Luettuaan tämän kirjan, ei kenelläkään ole enää mitään
puolusteluja!
Minä haluaisin
kirjoittaa aivan toisella tavalla, positiivisemmin, ilman esimerkkejä
negatiivisista asioista. Mutta näin oli tämä kirja ilmeisesti kirjoitettava, koska
niin monet eivät ole lainkaan tulleet edes ajatelleeksi tällaisten asioiden
olemassaoloa! Suokoon Herra, että pian saan kirjoittaa kaikesta siitä
hyvästä, mikä on syntynyt seurakunnan keskuuteen todellisen muutoksen
tapahduttua ihmisten sydämissä! Oi, kuinka kaipaankaan päästä kertomaan
kaikesta siitä!
Itse asiassa
mitään lukua ei ole muokattu jälkikäteen, vaan ainoastaan kirjoitusvirheet on
korjattu siinä määrin kuin niitä olen löytänyt. Niinpä teksti on juuri
sellaisena kuin se on kunakin hetkenä muistiin merkitty. Suokoon sama Herra,
joka minut on kaiken tämän laittanut kirjoittamaan, että itse kukin näkee
kaiken oikealla tavalla, siten kuin se on tarkoitettu. Kenellekään ei haluta
mitään vahinkoa, vaan rakkaus Herraa ja Hänen Seurakuntaansa kohtaan on ollut
motiivinani alusta loppuun asti. Me emme tiedä, milloin meidän itse kunkin
sielumme vaaditaan meiltä pois. Suokoon armollinen Herramme, että meidät itse
kukin löydetään Hänen armostansa, että me emme ole itsessämme mitään tehneet,
vaan että Hän on vaikuttanut meissä todellisen uskonelämän, jonka johdosta
ansiottomina saamme iankaikkisuudessa nauttia ansiottomasta palkkiostamme
Isämme luona!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti