Otto ja Johannes
eivät itse asiassa olleet käsittäneet sitä, kuinka lopussa elettiin, mutta
seuratessaan kaikkea tapahtuvaa niin seurakunnan kuin maailmankin keskuudessa,
täytyi heidän pakostakin todeta, että Herran tulemus oli hyvin lähellä. Kaiken
ei ollut mahdollista jatkua pitkään näin!
Laittomuus oli
päässyt valtaan, ja vain harvan sydämessä sykki enää aito rakkaus Jumalaa ja
Hänen Sanaansa kohtaan. Ja ellei tätä rakkautta ollut, ei voinut olla myöskään
rakkautta toisia Jumalan lapsia kohtaan. "Rakkaani, rakastakaamme
toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta... joka rakastaa häntä, joka on
synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt" (1. Joh.
4: 7; 5: 1).
Rakkauden
kylmeneminen oli syynä myös siihen, että oikeasta opista huolimatta veljen ja
sisaren hätä jäi huomioimatta, sillä oikeaoppisella ei voinut olla vaikeuksia!
Kuinka järjetön, mieletön ajatus sellaisilta, jotka uskoivat olevansa
valistettuja! Juuri tässä ajassa, jossa jouduttiin kohtaamaan ennennäkemättömiä
vaikeuksia, oli tarpeen auttaa ja tukea toista, kantaa toistensa kuormia!
Suuri
jumalanmies oli sanonut, että viimeisinä aikoina, viimeisten aikojen
säälimättömässä paahteessa, hirvittävässä kylmyydessä, todellisten uskovaisten
tuli painautua toisiansa vasten kuten lampaat laitumella. Kuumuudella ne
soisivat varjoa toisillensa, kylmyydessä ne antaisivat omasta lämmöstänsä
vieressään olevalle. Kuinka ihana esikuva tämä oli, mutta kuinka väärin se
olikaan käsitetty! Käytännössä se ei tästä syystä toiminut lainkaan.
On sanottu, että
meidän tulisi tehdä niin kuin lampaat tekevät. Me kuitenkin olemme ihmisiä,
emme villaisia lampaita. Vertauskuvallisesti kylläkin me olemme Jumalan
lampaita, mutta jos todella olisimme käytännössäkin lampaita, meillä olisi myöskin
lampaan mieli. Lammas ei näe eikä koe sellaisia asioita kuin mitä ihminen.
Lampaalle asiat ovat täysin erilaisia kuin ihmiselle. Nyt kuitenkin oli tämä
käsitetty siten, että luultiin haluttavan ihmiset todella lähelle toisiaan,
kumarassa ruohoa syömään.
Johannesta tämä
ajatus oli huvittanut usein. Oli juuri siten, kuin kävi näin ajatellen. Ihmiset
oli saatu kyhjöttämään hetki toistensa lähellä. Kuvitelkaamme todella,
millaista se on!
Ihmiset ovatkin
yhtäkkiä lampaita ilman lampaan mieltä! He ovat hyvin lähekkäin toisiansa.
Antakaamme heille Hopeajärven seurakuntalaisten nimet. Klausilla on kaikkein
suurimmat sarvet, ja hän on ylväin kaikista pässeistä. Thomaksella on kirkkain
määkinä-ääni ja Gretchen ja Ann-Marie pöyhistelevät villojansa ja vertaavat valkoisuutta
muihin vaatimattomampiin lampaisiin, kuten Hildegard ja Martha, joille ei ole
suotu aivan yhtä tuuheaa turkkia. Bruno, Hildegardin mieskin, voidaan laskea
mukaan, sillä onhan hän tehnyt selvän kääntymyksen vakavan sairauden
koettelemana. Hänellä on mustat, takkuiset villat, ja muutenkaan hän ei ole
suosittu pitkäaikaisen huonon elämänsä tähden. Mukana on joitakin muitakin
nimeltä mainitsemattomia lampaita, mutta kaikki huomaavat Johannes-pässin ja
Maria- naaraan läsnäolon.
Kuvitelkaamme
nyt mitä tapahtuu, kun koko tämä lauma on samalla laitumella ja yrittää
noudattaa sille annettuja ohjeita ja säädöksiä - ilman lampaan mieltä!
Vastahakoisesti
ja vaivaantuneen tuntuisesti kaikki yrittävät mennä niin lähelle toisiansa,
että heidän varjonsa todellakin soisi suojaa vieressä olevalle. Kaikki tämä on
vaikeata siitäkin syystä, että on mahdoton asettua siten, että jokainen saisi
koko ajan varjoa. Kukaan ei haluaisi asettua aurinkoiselle sivustalle, ja
niinpä joukko liikehtii koko ajan. Suojan antamiseksi on myöskin mahdoton
asettua siten, ettei kukaan joutuisi katselemaan toisensa takapäätä; kuinka
makaaberia! Jos kaikki kääntyisivät siten, että päät olisivat yhdessä,
joutuisivat kaikki haistelemaan toistensa hengitystä, ja happi menisi vähiin.
Ja kuinka hassun näköistä se olisi, jos lammaslauma olisi kuin kärrynpyöränä
keskellä laidunta! Eikä kukaan huomaisi, jos tulisi vaikka kuinka monta sutta,
jotka puraisisivat, mikä kauheinta, kukaan ei tietäisi ketä ne ensimmäiseksi puraisisivat
takapuoleen!
Kyllä oli
annettu vaikea tehtävä vähä-älyisille lampaille! Liike on jatkuvaa, kun itse
kukin etsii parasta paikkaa. Kokeillaan myös sitä, että kaikki panevat
takapäänsä yhteen ja niin kaikki katsovat eri suuntaan kuin valonheittimet
urheilukentän mastossa. Liian hullun näköistä! Liike jatkuu ja jatkuu, eikä
löydy yksimielistä ratkaisua.
Vähitellen liike
kuitenkin hidastuu, sillä kaikki alkavat väsyä. Niinpä pysähdytään hetkeksi
paikalleen huokaisemaan. Kukaan ei huomaakaan, kuinka lähelle toisiansa on
jouduttu. On mielenkiintoista seurata nyt näiden ajatuksia.
Ann-Marie,
lammas kun on, ilman lampaan mieltä, on joutunut aivan kasvokkain Hildegardin
kanssa, jota tämä ei koskaan ole oikein voinut sietää. Hildegard katselee
lempeästi aivan edessään olevaa valkovillaista lajitoveriansa, ja ei tiedä
miten julkituoda kiintymystänsä rakkaaseen läheiseensä. Ann-Marieta tämä kiusaa
tavattomasti, ja niinpä katse painuu kun ei kestä katsella toista silmiin.
"Hyi sentään", ajattelee tämä, "miksi minun pitikään joutua
juuri tämän hempeämielisen määkättäjän kanssa silmätysten. Sellainen villi
pässi kuin tuo Bruno on ollut, ja toinen sen kuin vain jaksaa hymyillä ja
ymmärtää. Hyi sentään, minä en voi sietää tuollaista lampaankatsetta! Jos se
edes kertoisi enemmän Brunon ryyppyreissuista ja ukkopässin pahuudesta, olisi
ehkä helpompi elää sen kanssa, mutta ei, minä en voi sietää lammasta, joka ei
määi muillekin murheitansa. Ja kuinka se voi pitää sorkkansa noin puhtaina?
Onko se jatkuvasti nuolemassa niitä, vai käykö se koko ajan järvenrannassa
pesemässä niitä. Hyi, millaista puhtausintoilua!"
Thomasin pää on
kuin käsittämättömästä johdatuksesta osunut jäämään aivan Klausin muhkean
peräpään kohdalle, ja ymmärtäähän sen, että mehevää ruohoa syötyään tällä on
ollut kaikenlaisia tarpeita, joko suoritettuja tai keskeneräisiä. Kun nyt tässä
ollaan lampaita ilman lampaan mieltä, huomataan sellaistakin, mitä lampaat
eivät huomaisi. Thomasin turpa ja sieraimet alkavat yhtäkkiä väristä, sillä ne
aistivat jotakin hyvin epämiellyttävää. Ilmassa on vastenmielisen hajuista kaasua,
ja Klausin hieman kakkainen hännänpää huiskaisee Thomasin herkkää kirsua.
"Hyi sentään", ajattelee tämä, "minä en voi sietää tätä
kerskailevaa pässiä, joka on niin olevinaan jotakin, mutta haisee samalla
tavalla kuin muutkin. Aivan yhtä takkuinen ja paakkuinen villa kuin muillakin,
mutta onhan sillä isommat sarvet kuin muilla pässeillä. Tekisi mieleni pukata
sitä takapuoleen niin että hyppää puuhun, mutta saattaisin siinä saada
papanoita silmilleni!"
Johannes-pässi
on kuin huomaamatta jäänyt keskelle laumaa, ja niin sitä tarkkaillaan
useammalta suunnalta. Takapäässä, etupuolella, kummallakin sivustalla on joku
tarkkoine hajuaisteinensa ja terävine silminensä. Kyllä, kaikenlaisia hajuja
ollaan haistavinaan, riippuen siitä mistä suunnalta haistellaan!
Yhtäkkiä kuuluu
röyhtäisy, ja kaikkien katseet kääntyvät joukon mustaan lampaaseen. Aivan
lähellä olevat Gretchen ja toinen kylän tarkkanenäisistä nuuhkivat ilmaa, ja
ikään kuin eivät olisikaan tosissansa tahtoneet haistaa mitään, irvistävät
huonovointisen näköisinä. "Mitä ihmettä tuo Bruno-pässi onkaan syönyt? Ei
kai se vain taas ole käynyt siellä ahonlaidan kielletyillä pensailla
pureskelemassa niitä punaisia marjoja, joista tulee aivan tolkuttomaan tilaan?
Vaikea on tästä lemusta sitä päätellä, mutta eivätkö vain sen silmät ole oudon
näköiset? Se on sanonut lopettaneensa itsensä päihdyttämisen, mutta voiko siitä
olla niin varma? Paras pitää sitä tarkasti silmällä!"
Martha-lammas on
rinnakkain Maria-määkijän kanssa, ja nämä kaksi tulevat melko hyvin toimeen
keskenänsä, ehkä juuri Marthan ansiosta, sillä kukapa ei tulisi toimeen tämän
kanssa! Mutta kaikki muut miettivät ankarasti, että mitä nämä kaksi kuiskivat
keskenään. Onko Marialla kyyneleitä silmissänsä; kyllä vähän siltä näyttää, vai
onko se vain auringon kimallusta? Onkohan Johannes-pässi taas sarvillansa
puskaissut naarasraukkaa? Vaistomaisesti katseet käyvät Johanneksen sarvissa,
jotka eivät ole lainkaan niin komeat kuin Klausilla. Ei, ei niissä näy villaa;
ei ainakaan Marian väristä. Mutta entä olisiko niissä jonkun naapurilauman
naaraan takapään villoja? Eihän siitä pässistä tiedä yhtään, missä se käy
nuuskimassa. Naapurikylällä oli nähty aivan Johanneksen näköinen pässi lauman
kauneinta neitolammasta ahdistelemassa, mutta olihan toki sielläkin aivan
samannäköisiä pässejä!
Kuinka
mielellään olisikaan suotu tulevan julki varman tiedon siitä, että tämä kylän
huonomaineisin pässi olisi käynyt vieraissa! Mutta aina oli jouduttu toteamaan,
että muita pässejä oli ollut liikkeellä. Katseet kääntyvät taas
Maria-määkijään, ja niiltä ei jää näkemättä mitään. Eikö Marialla ole aivan
selvästi mutaa naamassansa? On taas yrittänyt peittää pässinsä tekemiä
mustelmia! Lampaankallot nyökkäilevät tyytyväisinä ja omahyväisinä, ja silmät
mulkoilevat kohti jalkoja. Missähän se on taas rypenyt, kun on polvia myöten
mudassa? Hyi sentään, me sentään pidämme huolen puhtaudestamme! Me peseydymme
joka päivä huolellisesti!
Eivät osuneet
katseet omiin säärikarvoihin, jotka olivat vieläkin paksumman lian peitossa.
Olivatpa vielä vatsavillatkin aivan tummanharmaita pitkäaikaisesta
pesemättömyydestä. Eiväthän lampaat peseytyneet sillä tavoin, kuin ihminen
ajatteli. Mutta oma lika ei ollut mitään, jos toinen oli havaittavissa
likaiseksi!
Silmät olivat jo
kyllin kauan etsineet merkkejä puskemisesta, kun sieraimet aistivat jotakin. Se
oli käynyt hieromassa itseänsä hyvänhajuisiin yrtteihin metsikön reunassa!
Sellainen hienohelma, ketä se yritti vikitellä? Ei kai se tuota tehnyt oman
pässinsä takia!?
Voimat olivat jo
palautumassa laumaan, ja kaikki olisi jatkunut jotenkin tähän malliin, ellei
olisi tapahtunut jotakin maata järisyttävää ja kauhistuttavaa.
Johannes-pässi
oli koko päivän herkutellut kedon mehevällä ruoholla, ja aivan yhtä
luonnollista kuin oli vihreän ruohon häviäminen nälkäiseen nieluun, aivan yhtä
luonnollista oli sekin, mitä tämä nautiskelu toi seurauksenaan.
Kaikkien
valmistautuessa uudelleen etsimään omaa, hyvää paikkaansa, tunsi Johannes-pässi
aikansa tulleen. Ahdistava ja puristava tunne oli saatava pois, niin kuin oli
luonnon laki, ja kesken kaiken tätä ystävällistä ja rauhanomaista,
rakkaudellista ilmapiiriä, tapahtuu jotakin sellaista, mikä saa koko lauman
yhtä lukuun ottamatta pakenemaan paniikissa paikalta. Kuuluu vain hurjaa
sorkkien töminää itse kunkin paetessa kuin henkensä edestä. Vasta niityn
laidalla kaikki pysähtyvät hengästyneinä ja sydän paniikissa läpättäen kääntyen
katsomaan sinne, mistä olivat lähteneet.
Johannes-pässi
seisoo keskellä aukeata yksinänsä ja paskantaa! Miksi kaikki pakenivat
paikalta? Oliko susi tulossa? Johannekselta jää asian toimittaminen kesken, ja
pelokkaana hän tähyilee ympärillensä? Mistä päin vaara uhkaa, mitä tapahtuu,
miksi kaikki pakenevat hänen ympäriltänsä?
Kestää hyvän
tovin, ennen kuin hän alkaa käsittää mistä on kysymys. Kaikki muut saivat
haista lampaan lailla, Klaus sai töräytellä kaasupilviä, mutta kun hänelle
tulee luonnollinen tarve päästää paine pois, ei hän enää olekaan lammas, eikä
kukaan muukaan.
Johannes ei
voinut olla nauramatta ääneen näiden mielikuvien näyttäytyessä hänen sielunsa
silmien edessä.
Kuinka oikeassa
olikaan Jumalan Sana sanoessansa: "Härkä tuntee omistajansa ja aasi
isäntänsä seimen; mutta Israel ei tunne, minun kansani ei ymmärrä"
(Jes. 1: 3).
Kuinka ihania
olivatkaan Jumalan Sanan vertaukset, kun ne vain ymmärrettiin oikein! Herra
Hyvänä Paimenena haluaa viedä lampaansa hyvälle laitumelle ja ruokkia niitä
parhaalla ruoholla ja mehevimmillä lehdillä, mitä on tarjolla. Lammas on
yksinkertainen, vaatimaton eläin, joka on täysin riippuvainen isännästänsä,
paimenestansa. Juuri siitä syystä uskovaisia verrataan lampaisiin.
Lammas ei näe
toisen likoja, ei takkuisia villoja, ei mutaisia jalkoja. Lammas ei haista
toisten hajuja jonakin epämiellyttävänä, vaan toisen lampaan haju kertoo sille
turvallisuudesta, läheisyydestä, jostakin miellyttävästä. Se ei ole yksin,
muita on lähellä!
Lammas ei syö
toisen ulosteita, mutta syö sieltä, missä ruoho on puhdasta. Kun tulee tarve
päästää ulos se, mikä ulos on päästettävä, tapahtuu se siinä missä tarve tulee,
eikä kukaan toinen lammas loukkaannu siihen, pakene paikalta. Lampaalla on
lampaan luonne, lampaan mieli. Lammas tietää toisen lampaan tarpeet hyvine ja
huonoine puolineen, sillä onhan se itsekin lammas. Siksi kaikki lampaat
tuntevat olonsa niin hyväksi toisten lampaiden seurassa!
Kuinka kauan
olisi todellinen lampaan luonne, Jumalan lampaan luonne, harhaileva ja etsivä
sijaa tämän ajan uskovaisissa? Kaikki oli aina hyvin siihen asti kun ei tullut
esiin mitään yhteistä uskonelämää häiritsevää, poikkeavaa. Sanan kuuleminen oli
luonnollista, hyväksyttävää, oikeaa. Mutta jos joku esimerkiksi pyysi
esirukousta avioliittonsa puolesta, katsottiin se joksikin niin loukkaavaksi ja
pahaksi asiaksi, että lauma kuin tömisten pakeni paikalta. Ei, tällaista ei voinut
hyväksyä, sellaista ei ollut olemassa! Ihmisten paineiden ja tuskien tuli pysyä
seurakunnalta salassa! Ei käsitetty, että oli kysymys aivan yhtä luonnollisesta
asiasta kuin oli Sanan kuuleminen ja kristillinen elämä yleensä. Miksi niin
hirvittävästi pelättiin vaikeuksien esiintuomista ja esirukouksen pyytämistä?
Pelättiinkö tunnustaa itselle, että omassakin elämässä olisi ollut korjaamisen
varaa? Pelättiinkö tehdä itse parannusta?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti