29. kesäkuuta 2007
Miksi aina toistan samoja
asioita? Paavalikin totesi sen olevan meille turvaksi.
Vuoden 2007 alussa olin todella
vakavassa syöpäleikkauksessa, jossa poistettiin osa vasenta leukaluutani. Tämän
kirjoituksen hetkellä olin juuri toipunut vakavimmista jälkiseurauksista.
Käytännöllisesti katsoen koko pääni oli ollut halki ja voin kuukausien ajan
todella huonosti, juuri kenenkään vierailematta luonani. Erikoisinta tuona
aikana oli se, etten esimerkiksi aikamerkin kohdalla jaksanut pitkään aikaan
laskea, montako piippausta siihen kuului!
Miksi jatkuvasti tuoda esiin
negatiivisia asioita, kun on olemassa niin paljon hyvääkin? Miettikäämme ehkä
ensimmäistä kertaa elämässämme, mikä on suhde hyvien ja negatiivisten asioiden
suhteen Pyhässä Kirjassamme, Raamatussa? Melkein itkien joudun toteamaan
olevani nyt tässä ajassa enemmänkin kuin tuomion profeetta, kuin kiitosta esiin
tuova julistaja. Elämme ajassa, jossa useampikin punainen, vilkkuva valo varoittaa
meitä tulevista tapahtumista!
Ilma on ollut
hyvin sateinen useamman päivän ajan. Jos lämpötila olisi ollut korkeampi,
olisin kai kokenut kaiken positiivisemmin. En voi mitään sille, että kesällä
tällaiset suorastaan syksyisen oloiset ilmat tuottavat melkein masennusta. Ei
toisaalta ole syytä valittaa, koska yli kaksiviikkoisen matkani aikana oli
enimmäkseen todella hyvä sää.
Olen toipunut
leikkauksesta todella hyvin. Jokin aikaa sitten voin vielä niin huonosti, etten
juuri uskaltanut ajaa autolla tai maksaa edes laskuja internetin välityksellä.
Ihminen unohtaa todella nopeasti ikävät asiat, eikä siten osaa olla oikealla
tavalla kiitollinen siitä hyvästä, mikä kullakin hetkellä vallitsee.
En vieläkään,
yli neljänkymmenen vuoden uskonelämän jälkeen, kykene ymmärtämään niitä
ihmisiä, jotka elävät jatkuvassa voittokulussa ja riemuntunteessa. Tällaisia
ihmisiä on ollut ympärilläni suuri määrä, mutta jokin minussa panee kyselemään,
missä he nyt ovat, mitä tekevät, mitä uskovat? Tulee mieleeni laulu, jossa
todetaan, että koetuksissa selvitetään kuka on ystäväsi ja jää vierellesi.
Olenko minä ainoa, jota todella on koeteltu, ja olenko ymmärtänyt kaiken
väärin? Minäkö olen se, jonka olisi tullut jäädä kaikkien ”ystävieni” rinnalle,
enkä ole ymmärtänyt tehdä sitä? Kummallista kyllä, en tiedä polttaneeni siltoja
kenenkään kohdalla, saati sitten jättänyt ketään hädän hetkellä!
Saaneeko edes
ajatella, saati sitten kirjoittaa sellaisesta, että tietynlainen hyvin syvä
mielipaha jatkuvasti pyrkii mieleen sen johdosta, että yli kolmikymmenvuotisen
palvelustehtävän jälkeen vain kourallinen ihmisiä on jäänyt rinnalle kulkemaan
näkyvällä tavalla. Jokin minussa vakuuttaa, etteivät nuo vuodet ole olleet
turhia, koska varmastikin jopa tuhannet ovat saaneet vaikutuksen elämäänsä
noiden hukkaan valuneelta tuntuvien vuosien aikana. On vain uskomatonta se,
millaisella oveluudella ja käsittämättömällä röyhkeydellä uskovainen ihminen,
ennen kaikkea saarnamies, on valmis omimaan itselleen toisen ahertamia etuja ja
saavutuksia. Siitä meille on kyllin hyvät esimerkit jo Sanassa, mutta juuri näitä
kohtia ei juuri kukaan julistaja ole halunnut nostaa esiin.
Oikean opin
merkitystä ei milloinkaan tule vähätellä eikä vesittää. Ei ole samantekevää
mitä me uskomme ja mihin. Oikea oppi on ehdoton edellytys todelliselle,
oikeansuuntaiselle kehitykselle ja hengelliselle kasvulle, päämäärän
saavuttamiselle. Oikea sydämen asenne on ratkaiseva, mutta ei ainoa kriteeri
syvemmin tarkasteltaessa. En voi sanoa riittävän sen, kun olen vilpitön ja
oikeasydäminen, eikä oikealla opilla ole niinkään suurta merkitystä. Jos olen
sydämeltäni oikea, en edes ajattele tällaista!
Jokin aikaa
sitten minulla oli eräänlainen yliluonnollisen kaltainen heräämisen ja
valistumisen hetki. Istuin juuri samassa nojatuolissa kuin nytkin, kun mieleni
valtasi äärettömän voimakas tietoisuus siitä, ettei mikään, ei yhtään mikään,
ole salassa Jumalaltamme. Hän tietää kaiken, näkee kaiken, kuulee kaiken.
Tuossa hetkessä tuntui suorastaan absurdilta kaikki uskovaisten mielettömyys,
heidän suhtautuessaan hengellisiin ja maallisiinkin asioihin ikään kuin Jumala
olisi vanha ukonrähjä, joka ei kuule mitään, ei näe mitään – muuta kuin sen,
mitä kovalla äänellä kuulutamme. Miten on mahdollista elää ja toimia siten kuin
olen saanut nähdä uskovaisten tekevän vuosikymmenien ajan?
Kaikkein
pahimmalta ja uskomattomimmalta tuntuu kaikki se valheellisuus, mikä on
vallannut niin monet uskovaiset, ei ainoastaan persoonana, vaan aivan
yhteisönä. Ei ole niinkään enää kysymys valheista yksittäisinä tapauksina, vaan
yhteisöllisestä valheellisuudesta.
Oikeamielinen
ihminen omaa luonnostaan halun olla oikea ja oikeudellinen kaikessa
elämässänsä. Hänellä ei ole kahta eri aluetta elämässään – hengellistä ja
maallista, kahta toisistaan irrotettua elinpiiriä. Hän käsittää Uuden
Testamentin puhuvan ihmisestä kokonaisuutena. Todellisuudessa sana psyyke
tarkoittaa sekä sielua, henkeä että ruumista. Vain tältä pohjalta voimme
oikealla tavalla käsittää uskovaisen ihmisen todellisen olemuksen. Nämä kolme
eri ominaisuutta ihmisessä eivät ole kuvattavissa erilaisilla erillisillä
ympyröillä tai kerroksilla – ainoastaan niiden vaikutuksia voidaan kuvata tällä
totunnaisella tavalla. Todellisuus on kuitenkin osoittanut näiden
vuosituhansien aikana, ettei meille ole mahdollista erottaa näitä toisistaan
sen paremmin tieteellisesti kuin ei hengellisestikään. Nykyinen tilanne
mielenterveyden alueella todistaa tätä vanhanaikaista käsitystä vastaan mitä
karuimmalla ja järkyttävimmällä tavalla. Sielu, henki ja ruumis ovat
kokonaisuus, jonka jokainen elementti vaikuttaa toiseensa, eli ne ovat ennemminkin
kuin kolme eri nestettä toisiinsa sekoittuneena.
Jokainen
ajatteleva ihminen on jo löytänyt todisteet tälle käsitykselle itsessään.
Ainakin sellainen, joka on joutunut läpikäymään koettelemuksia muodossa tai
toisessa. Jokainen henkisen väkivallan uhri tietää miten henkiset asiat
vaikuttavat kehoon – jokainen ruumiillisen väkivallan uhri tietää mitä tämä
väkivalta aikaansaa mielessä. Etsittyään apua erilaisista uskonnollisista
yhteisöistä, on tällainen ihminen omalla tavallaan joutunut pettymään
ankarallakin tavalla todettuaan, ettei näissä piireissä oikeastaan kukaan
ymmärrä hänen todellista ongelmaansa ja tuskaansa, koska sielu ja henki ja
ruumis näyttävät siellä olevan aivan skitsofreenisella tavalla erillään
toisistaan. Apua hakeva ei voi jättää sieluansa huoltoon ja mennä itse jonnekin
siksi aikaa. Hänen koko olemuksensa tiedostaa kalvavana kuristuksena sen,
kuinka sielu ja henki ovat puristuneena kiinni hänen kehoonsa, joka monella
tavalla reagoi tähän kuristusotteeseen.
Ei oikeastaan
ole olemassakaan sielunhoitajaa ja sielunhoitajan virkaa. Tunteeko Raamattu
tällaisen käsitteen? Monen mielestä kyllä, mutta mikä tehtävä seurakunnalle
jätettiin meidän Herramme viimeisenä käskynä? Menkää kaikkeen maailmaan ja…
Puhukaa kauniisti ja virvoittakaa ihmisten sielut seuraamaan uutta opetusta?
Minun käsittääkseni käskettiin saarnaamaan Sanaa ja tekemään opetuslapsia.
Sieluko tulee opetuslapseksi? Sieluko jatkaa tehtävää tulevissa sukupolvissa,
leijaillen eri puolille maailmaa voittaakseen lisää sieluja? Tällainen ajatus
tuntuu useimmilla olevan tänä päivänä.
Tämä ei ole
vain ajatus, vaan todellisuus lähes kaikkialla, ja tämä seikka selittää meille
sen, miksi juuri mitään todellista, konkreettista ei tapahdu seurakunnissa eikä
muuallakaan. Sielut ja henget ovat toiminnassa ja liikkeessä, ja uskonnollinen
mieli riemuitsee kaikesta touhusta ja tohinasta, käsittämättä ollenkaan miten on
etäännytty alkuperäisestä tehtävästä ja käskystä. Usko ilman tekoja on kuollut
– kirkastakaa Kristus ruumiissanne!
Miksi eivät
tämän ajan ihmiset lue Raamattua? Uskallan luvata paljonkin Raamattua
lukeneelle yllätyksen. Se vain täytyy hiukan vaivaa nähden kaivaa esiin. Hanki
vaikkapa kirpputorilta tai divarista halpa Uusi Testamentti ja korostuskynällä
viivaa jokainen jae, joka tavalla tai toisella puhuu tekemisestä. Tulet
yllättymään, toivottavasti positiivisesti. Kuka ja mikä tekee kaiken sen, mistä
Sana puhuu? Sielu, henki vai ruumis? Oletko koskaan todella pysähtynyt
ajattelemaan asiaa tällä tavalla, tästä suunnasta? Jos vasen käsi ei tiedä mitä
oikea tekee, onko kysymys jakomielitaudista vai esikuvallisesta esimerkistä?
Jos lampaat aikanaan hämmästelevät Herran kertomaa, eivätkä muista ollenkaan
sellaista tehneensä, ovatko kaikki nämä pahasti dementoituneita, tai onko
heidän sielunsa tai henkensä, erikseen tai yhdessä, käyneet heidän tietämättään
suorittamassa niille asetettua tehtävää? Ruumis aivoineen on siis jäänyt
tietämättömyyden tilaan, koska ei ole ollenkaan ollut mukana siinä, mitä on
suoritettu, tietämättään?
Kuinka moni
haluaakaan tältä pohjalta tulla kerran Herran yllättämäksi, iloisella tavalla!
Ajatella, että tämän kolmijakoisuuden pohjalta me teemme sellaisen määrän
asioita tiedostamatta sitä ollenkaan! Tämä kaikki on kai vain eräänlainen
Herran suoma suojelutoimenpide, ettemme hurskautemme ja hyvien tekojemme
johdosta ylpistyisi, ja pysyisimme sellaisina äärettömän nöyrinä olentoina,
joita juuri nyt olemme!
Aika hyvä
sana: olento. Olento on jotakin niin epämääräistä ja käsittämätöntä, ettei
hengellisen elämän mysteereistä tule milloinkaan loppua! Mysteerisyys on
elintärkeää nykyisen kaltaisen hengellisen elämän säilyttämiseksi sellaisena
kuin sen hyväksi koemme. Mitä joku on ruumiissa ollessaan tehnyt! Kuka
sellaista kehtaa huudella? Kirkastakaa Kristus ruumiissanne! Hiljaa siellä!
Ilman tekoja usko on kuollut! Ei hätää, sielumme ja henkemme ovat koko ajan
toiminnassa! Vai että teot vaativat ruumista, nykykielellä kehoa? Uskovainenhan
on tarkoitettu suorittamaan evankeliointia, hengellistä toimintaa! Jos sisar
tai veli on vailla… No jaa, meidän tulee nähdä kuinka sosiaalisessa valtiossa
elämme nykyään, ylistys Herralle, yhteiskunta pitää huolen tästä puolesta, niin
että me saamme keskittyä siihen, mitä sielumme ja henkemme ahkeroivat, yhdessä
tai erikseen! Halleluja!
Mitä te olette
tehneet yhdelle näistä vähimmistä… Minä en varmaankaan ole yksi vähimmistä -
todellinen nöyryys sen myöntämiseen puuttuu. Olen mitä olen, mutta minullekin
on tehty monenlaista, siihen asti, että oli vuosien jakso, jolloin seurakunnan
työntekijänä mietin, miten tämän elämän voisi lopettaa tekemättä itsemurhaa.
Kaikki vakuuttivat minulle, ettei parempaa seurakuntaa ole missään, sillä
meillä oli suurin totuus ja valkeus mitä koskaan seurakunta on kokenut. Kaikki
muut seurakunnat olivat vain jotakin pahaa, tuli mennä kaikkien niiden ulkopuolelle,
sillä siellä olivat todelliset uskovaiset. Omalla tavallaan kaikki tämä on
totta, sillä Kristuskin kärsi leirin ulkopuolella. Oikeat sanat vain voidaan
ymmärtää niin monella tapaa väärin, tai paremminkin tarkoitus voidaan ymmärtää
totaalisen ristiriitaisesti sanoihin nähden.
Eräänlainen
psykopatian henki vallitsi ja vallitsee tietyissä piireissä, niin tuossakin
ryhmässä jossa niin pitkään olin. Siellä vakuutettiin vakuuttamasta päästyäänkin,
ettei minua missään muualla voitaisi kohdella niin hyvin kuin tässä piirissä,
vaikka itse koin tulevani jatkuvasti henkisesti pahoinpidellyksi!
Miksi jotakin
pitää vakuuttaa vuodesta toiseen? Mitä varten vakuutetaan sellaista, mikä on
ilmeistä, itsestään selvää? Vasta nyt olen saanut rohkeuden tunnustaa
itsellenikin, että olin tyhmä uskoessani vakuutteluja, jotka perustuivat
suorastaan totaaliseen vääryyteen ja henkiseen väkivaltaan. Todellisessa
uskonelämässä ei tarvitse sanallisesti vakuutella ketään yhtään mistään.
Mihin perustuu vakuuttelu? Vakuutella tarvitsee vain asiasta, jonka suhteen
vallitsee epäselvyys, epävarmuus. Miksi minulle vakuuteltiin asioita yli
kolmekymmentä vuotta? Miksi minulle piti vakuutella, että minua rakastettiin ja
että olin tärkeä ihminen näille seurakuntalaisilleni? Kai siksi, että olin
epäuskoinen ja epäluuloinen, koska todellisuudessa saatoin vain uskoa olevani
rakastettu ja arvostettu!
Kuka vakuutti
minulle eniten rakkautta ja välittämistä? Juuri sellaiset henkilöt, jotka todellisuudessa
vihasivat ja kyräilivät eniten. Rakkaudesta puhuivat eniten ja vakuuttavimmin
ne, jotka koko ajan levittivät minusta ja ystävistäni valheita ja parjauksia.
Tämä oli ainoa todellinen hengellinen ryhmä ja seurakunta, joka tunsi Jumalan
ja Hänen tahtonsa!
Muistan kuinka
eräässä hengellisessä tilaisuudessa puhuin siitä kuinka meistä on tehty
ihmisten kalastajia, ja kuinka toivoin saavani verkkooni hyviä lohikaloja. Sain
kuulla melkoiset moitteet puheeni johdosta, ja tänä päivänä ymmärrän miksi: oli
useimmille aivan samantekevää, mitä verkkoon tuli, kunhan vain oli osoittaa
tulosta hengellisestä (?) työstä. Tärkeintä ei ollut laatu vaan määrä.
Mielestäni verkkomme olivat hyvänlaatuiset ja syötit parasta laatua, mutta mikä
sitten oikein vaikutti siihen, että näin hyvillä pyyntivälineillä saatiin vain
pelottavan näköisiä ja niljakkaita olentoja? Minusta tuntuu, että minua ja
ystäviäni petettiin koko ajan oikean opin varjolla! Joku kävi jatkuvasti
sabotoimassa pyyntivälineitämme, levittäen niihin jotakin pahanhajuista, omaa
eritettänsä, joka sai jalokalat kaikkoamaan ja kaikenlaiset niljakkeet
tarttumaan koukkuihin ja verkkoihin.
Samanlaiset
linnut lentävät yhdessä, niljakkeet haistavat niljakkeen. On suorastaan
mahdotonta puhua kaikesta siitä hengellisestä mädännäisyydestä, mitä on
joutunut kohtaamaan menneiden vuosikymmenien aikana. Useimmille kaikki
puhumamme on outoa ja käsittämätöntä, koska tuota kammolimaa ja niljakkeen
hajua on levitetty kaikkialle siinä määrin, että itse kukin on saanut siitä tartunnan.
Siksi vääryyttä ja pahuutta ei haisteta juuri missään enää. Kertomukseni
sikarapakosta (Minun laitumeni lampaat -www.markkuvuori.net)
alkaa tuntua yhä osuvammalta kuvaukselta sen suhteen, mitä on tapahtunut ja
tapahtuu edelleenkin!
Voimme siis
vähitellen alkaa vakuuttua siitä, ettei meitä tarvitse vakuutella siitä, mikä
on todellisuutta. Jos minua rakastetaan, ei siitä tarvitse edes puhua. Minä
yksinkertaisesti tunnen sen, näen sen, koen sen. Sielullani vain? Hengelläni
vain? Eikö ollenkaan kehollani? Tuskin on olemassa sellaista laitetta tai
mittaussysteemiä, jolla voisi mitata sen ”rakkauden”, jota osaltaan koin noina
vuosina, en yksin minä vaan lukemattomat kohtalotoverini. On vaikea puhua
kokemastaan rakkaudesta, jos mielessä on koko ajan kysely siitä, miten
tällaisen elämän voisi lopettaa tekemättä itsemurhaa! On vaikeata uskoa
uskovaisten huolenpitoon, jos vuosikausia ensimmäiseksi menee kaupassa
lemmikkieläimille tarkoitettujen ruokien pakasteen luokse etsien sieltä
ylipäiväisiä ihmisten ruokia. On vaikea uskoa ihmisten rakkauteen, jos lähes
eläkeikäisenä joutuu toteamaan, että on saanut niin pientä palkkaa
hengellisestä työstä, ettei eläkettä ole kertynyt juuri ollenkaan. Ei saane
mainita, että lähes jokaisella palvelluksi tulleella on oma talo tai osake!
Kaiken tämän
osaltaan kruunaa yli Euroopan levitetty tieto siitä, kuinka kirjoittaja on
vuosikymmenien ajan pannut uskovaisten rahat omaan taskuunsa. Nyt on vain suuri
ongelma siinä, että tuolloin elettiin markan aikaa, ja nyt sitten on jossakin
tietymättömissä valtava määrä vanhaa valuuttaa, jonka vaihtaminen tuottanee
melkoisia ongelmia!
Vanhoja ei saa
kaivella, ei toki! Tuli vaan taas todettua jotakin mieltä vieläkin kalvavaa,
kun meikäläisellä niin sielu ja henki kuin kehokin ovat lujasti toisiinsa
sekoitettuna. Ei millään saa tuota mieltä vaiennuttua ja jätettyä jonnekin
sanomalla: ”Unohda jo kaikki, mitä väliä sillä on, ettei sinulta koskaan ole
pyydetty anteeksi, saati sitten kerrottu, mitä pahaa olet siinä määrin tehnyt,
että noin huippulaatuinen tulkki heitetään yli laidan!” (Aikanaan yli 130
maassa vieraillut puhuja sanoi Markku Vuoren olevan paras tulkki mitä hänellä
koskaan on ollut. Huomautus 8.huhtikuuta 2014). Missä tämä mieli muuten on? Onko
se hengessä vai sielussa? Vai onko se neljäs ulottuvuus, joka on jäänyt määrittelemättä?
Mistä
tällaiset ajatukset tulevat mieleen nyt vuonna 2007? Kai lähinnä siitä, että
nyt viimeisten vuosien aikana olen tullut huomaamaan, kuinka hienoja ja aitoja uskovaisia
on kaikkialla, kunhan vain ei leijaile sielunsa kanssa pilvissä! Tai ei vain
uskovaisia, vaan ihmisiä yleensä.
Tulin muuten
huomaamaan aivan erikoisen asian noiden kymmenien vuosien aikana. Tämän
havainnon perusteella suurin osa lähetystehtävää suorittavista tässä maassa
etsii käännytettäväkseen nutturapäisiä, pitkähameisia, siveän näköisiä naisia,
siistihiuksisia, asiallisesti pukeutuneita miehiä, sekä pyhäkoululapsia. Aika
erikoista, eikö vain? Aika erikoista!
Olemme
kehittyneet tässä suhteessa aika pitkälle ainakin organisatorisella tasolla.
Monet hengelliset piirit ovat nyt tehneet sopimuksen, ettei enää käännytetä
toisen uskontokunnan edustajia! Ja kun nyt sitten valtaosa maamme ihmisistä
kuuluu luterilaiseen kirkkoon – ketä nyt enää voidaan ajatella käännytettävän?
Lähetystehtävä on siis suoritettu loppuun ainakin Euroopassa, ja muualle on
vaarallista mennä! Näin siis ymmärrämme, miksi sielu, henki ja ruumis on
erotettu toisistaan sellaisessa määrin. Ruumis (parempi sana kuin keho, joka on
elävä) siis lepää kotimaan rauhassa ja suvessa, sielun ja hengen rientäessä
ympäri maailmaa hyvää tehden ja lähetyskäskyä toteuttaen, niin että eräänä
päivänä ruumiin lopullisesti sammuessa saadaan kuulla suurista saavutuksista,
jotka aivan tietämättä niistä mitään on kirjattu taivaallisiin rekistereihin!
”Halleluja!” taitaa huudahtaa vain tämän ajan matkamies tässä yhteydessä, sielu
mahtaa olla aivan toisenlaisissa mietteissä tuon todellisuuden edessä!
Nyt saatuani
etäisyyttä menneisyyden varjoihin ja haamuihin, ei ihmetykselläni ole rajoja.
Todellisuudessa olen ihmetellyt koko elämäni ajan tiettyjä piirteitä
hengellisessä elämässä. Sanan mukaan ongelmia on ollut aina ja tulee aina
olemaan, mutta kysymys ei niinkään kai ole ongelmien laadusta ja määrästä, vaan
siitä miten me niitä tarkastelemme, miten me niihin suhtaudumme. Kun puhutaan
posken kääntämisestä, tuodaan esiin jotakin sellaista, mistä kautta
kirkkohistorian on ollut erilaisia ja erikoisiakin käsityksiä.
Miksi Sana
niin paljon kertoo meille hyvän ohella monista vääristä asioista seurakunnan
keskuudessa? Tarkoittaako se, että meidän tulee olla hyvin suvaitsevaisia
kaikkia uskovaisten keskellä ilmeneviä asioita kohtaan, vaikka ne hyvin
suuressakin määrin vahingoittavat seurakuntayhteyttä ja yksittäisiä henkilöitä?
Tämä on ollut yksi suurimmista ihmetykseni kohteista kautta yli neljänkymmenen
vuoden uskonelämäni.
Jos edustetaan
yleisestä käsityksestä poikkeavaa, sinänsä aivan oikeaa linjaa, antaako se
joitakin erioikeuksia kannattajille ja seuraajille? Jos näitä henkilöitä on
melko vähän ja harvassa, tuleeko heistä pitää kynsin hampain kiinni,
riippumatta heidän todellisista näkemyksistään ja asenteistaan, teoistaan? Jos
on niin harvoja, tuleeko heidät pyrkiä säilyttämään työn yhteydessä hinnalla
millä tahansa? Oikeuttaako heidän miellyttämisensä joidenkin toisten oikeuksien
ja persoonallisten tekijöiden loukkaukseen ja mitätöimiseen? Jotta merkittävät
henkilöt säilyisivät työyhteydessä, voidaanko vähempimerkityksisiä kohdella
miten tilanne vain vaatii?
Voiko joku,
yksi ainoa, tulla niin tärkeäksi ja merkitykselliseksi, ettei hänen rinnallaan
tai läheisyydessään voi olla ketään toista, mahdollisesti kritiikkiin johtavaa
persoonaa? Voiko joku tulla niin suureksi, ettei häntä saa arvostella tai
asettaa kyseenalaiseksi joitakin hänen opetuksiaan tai tekemisiään? Voiko
jonkun tehtävä seurakunnassa olla niin merkittävä, että häneltä tulee ottaa
vastaan kaikki, tutkimatta ja perustelematta, koska hänellä on niin merkittävä
kutsumus, ettei mitään saa kyseenalaistaa?
Jos
seurakunnan piirissä tapahtuu vääränlaista ihmisen korottamista, suoranaista
ihmispalvontaa, onko palvonnan kohde täysin vapaa tapahtuneesta virheestä, vai
voidaanko syyttää vain väärää korostamista suorittavia?
Nyt ei ole
kysymys vain joidenkin tiettyjen asioiden pohtimishalusta, vaan tapahtuneesta
historiasta, todellisuuteen perustuvista suoranaisista tragedioista ja
ihmiskohtaloista. Kuinka monta rikottua ihmistä riittää aikaansaamaan
tarpeellinen vastareaktio niiden keskellä, jotka uskovat olevansa aivan
erikoisessa asemassa Jumalan valtakunnassa?
Milloin
saavutamme rajan, jonka toisella puolella ei kenelläkään enää ole rohkeutta
kehottaa rikottua ihmistä kääntämään toinenkin poskensa? Paavali varoitti
toisiaan purevia ja syöviä ihmisiä kokonaan hävittämästä toisensa. Miksi
menneet vuodet sisältävät sellaisen määrän hätää ja valitusta, että oikein
tulee paha olo? Missä on raja, jota ei tule ylittää missään olosuhteissa?
Pahaa on aina
tapahtunut ja tulee aina tapahtumaan. Missä hyvä vaikuttaa ja Jumalan valtakunta
etenee, siellä on myös paha toiminnassa. Siitä todistaa Sana jo vuosituhansien
takaa. Kysymys ei kai ole niinkään pahan tapahtumisesta, vaan meidän
asenteestamme siihen ja sen tapahtumiseen. Tässä kohtaamme varmaankin yhden
suurimmista ihmiskunnan ja ihmisyyden ongelmista. Pahan tapahtumista ei voi
estää, ihmistä ei voi muuttaa muuksi kuin mitä hän on. Sallimuksesta ihminen on
perusluonteeltaan pahaan taipuvainen ja on aina aiheuttanut ongelmia toisille
maan matkaajille.
Ihmetykseni
koskee kai lähinnä kaikkea sitä sallivaisuutta, mihin menneiden vuosikymmenien
aikana jouduin tutustumaan. Historia, tapahtunut, todistaa tavalla, joka
pakottaa syventymään todella vakaviin tekijöihin seurakunnallisessa elämässä.
Eikö seurakunnan tulisi olla paikka, mistä ihmiset hakevat turvaa, apua
ongelmiinsa? Miksi sitten muistoihin palaa niin suuri määrä todella
ahdistuneita, rikkinäisiä, jopa itsetuhon partaalla olevia ihmisiä? Millaisen
jäljen on toimintamme jättänyt jälkeensä, kun mieleen tulee jopa useampi
itsemurhaan ajautunut yhteydessämme ollut ihminen? Millainen toiminta jättää
jälkeensä niin monia epätoivoon ja epäsuosioon suljettuja ihmisiä? Miksi niin
moni on kuollut suorastaan epämääräisissä olosuhteissa, miksi niin monet ovat
sairastuneet henkisesti näiden vuosien aikana? Miksi sairaat ja henkisissä ongelmissa
kamppailevat eivät ole löytäneet ratkaisua ongelmiinsa?
Kirjoittaja ei
jaksaisi varmaankaan elää päivääkään pidempään, jos hän joutuisi syyllistämään
itseään näissä asioissa. Johtavassa asemassa oleva ei ole toki vastuusta vapaa,
mutta kirjoittajan epäsuosio kai perustuneekin juuri siihen, että hän aivan
alusta asti protestoi kaikkea väärää vaikutusta vastaan. On kiittäminen
vain Jumalan armoa siitä, ettei kertaakaan ole kukaan osoittanut jotakin väärää
opetusta tai tekoa, johon kirjoittaja olisi syyllistynyt.
Perustuukin
kai syvällisempään psykologiaan se, ettei kirjoittajalle ole milloinkaan
kerrottu mitä pahaa hän on tehnyt, mikä hänen rikkomuksensa on ollut.
Kertaakaan ei ole suotu mahdollisuutta puolustautumiseen, asioiden
selvittämiseen. Kaikki syytökset ja suoranaiset valheet on ollut pakko niellä
toiminnan jatkumiseksi. Sairasta, pakko myöntää. Mutta sopiva määrä syytöksiä
ja nöyryytyksiä johtaa ihmisen pakostakin tielle, mikä ei ole hyvä kenenkään
kannalta ajateltuna. Kaikki tämä voi tapahtua mitä totuudellisimman ja
raamatullisimman opetuksen alla. Kysymys vain kuuluu: miten me suhtaudumme
kuulemaamme, mitä me teemme oikeaksi toteamamme kanssa? Onko totuus vielä
meidän huulillamme ja sydämessämme totuus? Ja vaikka kaikki kuulemamme olisi
kuinka totta ja Sanan seulan läpi kulkevaa, olisiko sittenkin enemmän kysymys
siitä mitä emme ole saaneet kuulla?
Totuus on
tärkeä, elintärkeä, sillä Herramme itse kutsui itseään Totuudeksi. Mutta voiko joku
ihminen rajata totuuden joksikin sellaiseksi, ettei se enää olekaan totuus?
Eikö totuus ole jotakin rajaamatonta, elämääkin suurempaa? Totuuden kertominen
ei aina olekaan totuutta, jos jotakin tärkeää jätetään kertomatta! Olisiko
ongelmamme perusta juuri näissä asioissa, jotka meille on jätetty saarnaamatta,
kertomatta? Mieleen tulee heti yksi sanankohta, josta en kai koskaan ole
kenenkään saarnaajan kuullut avoimesti ja koko sydämestään saarnaavan. Se
koskee Paavalin kertomusta asenteestaan läheisiinsä – hän halusi olla kaikkea
kaikille, voittaakseen edes muutamia. Näin suurelle jumalanmiehelle olisi
luullut olevan yksinkertaisempaa saavuttaa suuria tuloksia, mutta hänen täytyi
alistua siihen esimerkkiin, jonka itse Herramme meille antoi.
Kuka on todella
nähnyt tämän esimerkin oikeassa valossansa? Herramme ei tullut miellyttääkseen
itseään, vaan Isä näytti hänelle koko ajan mitä Hänen tuli tehdä. Hän tuo
selvästi julki, ettei Hän voinut itsestään tehdä yhtään mitään. Siksi hän oli
kykenevä sanomaan meillekin, ettemme me ilman Häntä voi mitään tehdä (Joh. )
Paavali käsitti tämän, ja siksi hän oli kykenevä asennoitumaan erilaisiin
ihmisiin oikealla tavalla ja tasolla.
Olen jo
maininnut yhden raamatunkohdan, josta en kenenkään vielä ole kuullut saarnaavan
syvällisemmin. Toki sen on moni aivan riemumielellä ottanut mukaan saarnoihinsa
hyvin pinnallisella tavalla.
”Minä pyrin
olemaan kaikille kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.”
Kirjoittamiseni
ei perustu nyt eikä oikein koskaan voitollisen elämän julistamiseen, sillä
kuulun siihen ihmisryhmään, joka vuosikymmenien ajan on tavallaan tuntenut
olevansa kotonaan vain ”särkyneiden majatalossa”. Olen vaeltanut uskon tiellä
nyt noin 43 vuoden ajan, enkä voi todistaa riemullisesta ja voitollisesta
elämästä sen paremmin omalla kuin toistenkaan kohdalla. Tämä ei tarkoita
masennuksen lietsomista ja epäuskon ylistämistä, vaan toivoa siitä, että edes
pieni joukko saarnaajia ja maan matkaajia uskaltaisi katsoa totuutta silmiin.
Aivan viime
aikoina on entisen kirkkauden lisäksi tullut uutta selvyyttä hengellisen elämän
asioihin. Olen kiitollinen Jumalalle kaikesta Hänen hyvyydestään ja siitä, että
Hän on antanut minun nähdä niin syvälle valtakuntansa ja Sanansa salaisuuksiin.
Juuri tästä kai johtuu se, että näen tietyt piirteet seurakunnallisessa
elämässä hyvinkin erilaisessa valossa kuin ns. menestysteologian julistajat.
Vuosien saatossa olemme päässeet näkemään totuuden useimpien näiden julistajien
elämästä ja heidän todellisesta hedelmästään. Mitä suurempi on ollut julistajan
karisma ja mitä korkeammalle hänet on nostettu uskovaisten keskuudessa, sitä
masentavampia ovat olleet jälkinäkymät hänen toiminnastaan. Alku ja
keskivälikin ovat mahdollisesti olleet hyvät ja hyvääkin hedelmää tuottavat,
mutta jossakin vaiheessa sitten on joutunut esittämään todella vakavia
kysymyksiä. Vakavimpia ne ovat sellaisten julistajien kohdalla, jotka itse tai
heidän seuraajansa ovat nostaneet niin korkealle korokkeelle, ettei mitään heidän
tekoaan tai opetustaan saa asettaa kyseenalaiseksi. Odotetaan kansan ottavan
vastaan ja hyväksyvän kaiken, perusteena yksinomaan se, että tämä henkilö omaa
niin suuren kutsumuksen ja karisman.
Tässä kohden
tulee palauttaa mieliin Pietarin ja Paavalin välienselvittely, ja todellinen
Sanan tuntija voi lukuisin sanankohdin osoittaa, ettei yksikään
jumalanpalvelija ole Sanan arvovallan yläpuolella, vaikka pystyisi leijailemaan
kokouspaikasta toiseen muutamassa minuutissa. Mitä tarkoittaa sananpalvelija?
Mitä tarkoittaa jumalanmies? Mitä tarkoittaa, että joku on Jumalan lähettämä?
Tarvitsisimme ilmeisesti paluuta koulun penkille ymmärtääksemme suomenkielen
merkityksen. Sananpalvelija palvelee Sanaa tai Sanassa. Jumalanmies ei ole
yhtään mitään ilman Jumalaa. Jumalan lähettämä palvelija on vain istuttaja ja
kastelija, mutta yhä vielä Jumala on se, joka antaa kasvun.
Minä en ole
koskaan uskonut suuriin palvelustehtäviin siinä mielessä kuin nykyäänkin
käsitetään. Esikuvani kaikelle on yhä vielä tuotu kirkkaasti esiin siinä
tilanteessa, jossa Herramme poismenonsa tiedostaen halusi opetuslapset
ympärilleen, pesten näiden jalat ja antaen siten kirkkaan esikuvan siitä, mikä
on sananpalvelijan asema seurakunnan keskellä. Koko länsimainen ja muukin
uskonnollinen kulttuuri perustuu aivan liiaksi katoliseen hierarkiakäsitykseen,
joka korottaa lukemattoman määrän virkamiehiä tavallisen kansan yläpuolelle.
Kirjoittajaa
ei useinkaan pyydetä puhumaan hengellisistä asioista, koska tämän sydän ja suu
eivät voi olla yhä uudelleen korostamatta sitä, että meidät on kutsuttu
palvelemaan, palvelemaan ja palvelemaan. Miksi emme ole niin voitokkaita
uskonelämässämme, kuin mitä menestysteologia antaa ymmärtää? Koska me emme ole
sillä oikealla paikallamme, oikeassa sydämen asenteessa, mihin meidät on
tarkoitettu. Miksi siunaukset eivät virtaa kauttamme? Koska meihin tarkoitettu
elävän veden lähde ei voi pulputa itsekkäiden motiiviemme tähden!
Menestysteologian
julistusta on keskellämme enemmän kuin oikeastaan kukaan haluaa myöntää.
Minulle siitä ovat todisteena lukemattomat sisäisesti rikkinäiset maan
matkaajat, ennen kaikkea eri seurakuntien keskellä. Väärän julistuksen, sen
johdosta, mitä useimmiten on jätetty julistamatta, kalvaa lukemattomia
uskovaisia vakava vähemmyydentunne, suoranainen kompleksi. He eivät ole mitään,
vain suuri julistaja on jotakin, tämän ohella ehkä vielä joku tarpeeksi
julistajaa nuoleskeleva seurakunnan palvelija. Väärää oppia ei siis useimmiten
olekaan jokin paikkansa pitämätön oppi tai julistus, vaan pahinta väärää oppia
on kaikki se, mitä olemme jättäneet julistamatta ja kertomatta vähäisimmille
veljillemme!
Minulle
sananjulistus ei merkitse vain puhetta ja hurskaita eleitä. Todellinen
sananjulistus näkee kokonaisvaltaisesti ihmisen perimmäiset tarpeet ja
odotukset. Kaikille kaikkea oleminen merkitsee itsensä kieltämistä ja omien
etujen asettamista toiselle sijalle tarpeessa olevan hyväksi. Kaikille kaikkea
oleminen merkitsee toisen asemaan asettumista, toisen ajatusmaailmaa ymmärtäen.
Miksi olemme päätyneet nykyiseen tilanteeseen, jossa laittomuus on päässyt
valtaan ja useimpien rakkaus on kylmennyt? Voimmeko kaikesta syyttää maailmaa
ja lopunaikaa, jossa hurskaasti, erittäin painokkaasti huokaamme: sanoihan
Herra itse, että löytäneekö Hän palatessaan uskoa maan päältä! Näkemämme
tilanne on tulosta siitä, että olemme vieneet Evankeliumia eteenpäin omien ehtojemme
mukaisesti, ajatellen niin hurskaasti ja jumalisesti, ettei kukaan
selväjärkinen ajattelekaan tavallisten ihmisten ymmärtävän julistustamme ja
kertomaamme, etenkin kun elämämme on selvässä ristiriidassa sanojemme kanssa!
Menestysteologiaa
on istutettu meihin vuosikymmenien ajan ilman että itse olemme sitä huomanneet.
Olemme vain todenneet kaikesta hyvästä julistuksesta huolimatta voivamme
todella huonosti. Olisiko aika alkaa julistamaan todellisuutta, todellista
elämää, joka enemmänkin on ”menetysteologiaa” kuin menestysteologiaa?
Sisäisesti
rikkinäinen ihminen tarvitsee aivan jotakin muuta kuin mitä tänä päivänä
hänelle tarjotaan. Mutta missä näitä sisäisesti rikkinäisiä ihmisiä sitten on,
kysyy monikin seurakuntalainen hämmennyksissään? Eihän hänenkään piirissään ole
yhtään selvästi ahdistunutta ja rikkinäistä ihmistä? Jeesushan pitää huolen
omistaan, halleluja! Jos jollakin uskovaisella on ongelmia, on jokin hänen
elämässään vialla! Enkö uskovaisena saisi kerran elämässäni päästää pitkän
listan kirosanoja edellinen lause mielessäni? Enkö? Eihän se sovi uskovaiselle,
mutta tässä kohtaamme yhden tämän ajan suurimmista ongelmista. Miksi kaikilla
näyttää olevan niin hyvin, vaikka tietäähän jokainen uskovainen (tietääkö?),
että uskon tielle astuminen merkitsee taistelua verille asti. Useimmat
tietävät, mutta todellisuuden näkeminen saattaa heidät valtaviin sisäisiin
ristiriitaisuuksiin. Säilyttääkseen edes jonkinlaisen uskovaisen aseman
hengellisessä piirissään, sanoo jokin hänen sisimmässään, ettei hänen tule
näyttää itkuaan ja tuskaansa seurakuntalaisille. ”Voi hyvänen aika, sisar, emme
ole lainkaan tienneet tätä! Mitähän syntiä ja väärää olet tehnyt, kun olet
tähän tilaan päätynyt!”
Edellinen on
todellisuutta lähes kaikkialla hengellisessä elämässä, muutamia pieniä ryhmiä
lukuun ottamatta. Kaikki ei tapahdu näin konkreettisesti ja näkyvästi, mutta
hengessä kylläkin. Ja esirukouspyynnön jälkeen rikkinäinen ihminen on vieläkin
epätoivoisempi saatuaan nyt kuulla ja kokea olevansa huono uskovainen, kun on
sellainen määrä vaikeuksia.
Kerron nyt
yhden mieleenpainuvimmista tapauksista omasta elämästäni. Ei ole mikään
salaisuus, että takanani on todella vaikea avioliitto. En ole enää katkera vaan
toivon kaikkea hyvää entiselle kumppanilleni ennen kaikkea siksi, että hän on
ainoan ja ihanan poikani äiti.
Jo muutaman
vuosikymmen sitten elämäni oli niin syvässä kriisissä, etten tiennyt enää miten
jaksaisin elää. Meillä oli pieni kotikokous Keski-Suomessa, minne ajoimme hyvin
riitaisissa olosuhteissa. Matkalla sain jälleen kerran kuulla kuinka huono
ihminen ja aviomies olin, mutta perillä kaikki oli taas hyvin. Tämä
ulkokultaisuus useissakin ihmisissä on kammottavinta mitä joku voi kokea.
Niinpä tuon kokouksen päätteeksi pyysin esirukousta itseni ja avioliittoni
puolesta, todeten ettei näin voinut jatkua. Ihanan hengellisen ilmapiirin ylle
syöksyi hetkessä jäätävä hirmumyrskyn kylmyys. Kaikki vaikenivat, ja hetkessä
ajettiin jokainen lapsi pois huoneesta, keskelle salia asetettiin vierekkäin
kaksi tuolia ja minut ja vaimoni vaadittiin ja suorastaan pakotettiin
polvilleen tuolien eteen.
Olen aina
ollut herkkä tuntemaan ihmisten sisimmän ja erilaiset ilmapiirit. Nyt tajusin
kaiken menneen täysin pieleen, totaalisesti. Mutta tilanteeseen oli
alistuttava, ja niin kuuntelin perheen pään ankaraa rukousta, jossa todettiin
muun muassa: ”Me olemme aina tienneet tämän!” ja sitten tuo rukous oli kuin
ankarin nuhdesaarna minulle, jonka aina tiedettiin olevan syyllinen kaikkiin
avio-ongelmiin noin ihanan vaimon rinnalla. Tässä seurakunnassa siis sai olla
ongelmia, joista tiedettiin, mutta niistä ei saanut puhua, eikä edes pyytää
esirukousta!
Selvisin
jotenkuten ulos asuntovaunumme luokse, ja ainoan kerran elämässäni oksensin
ankarasti henkisen pahoinvoinnin tähden. Ollessani jo nukkumassa tuli vaimo
luokseni silitellen päätäni selvää mielihyvää tuntien ja vakuuttaen, että kyllä
tämä tästä vielä selviää. Hän meni takaisin saliin, missä yksi vanhimmista
ystävistäni minun poissa ollessani kertoi olevansa vakuuttunut siitä, että
kaikki on minun syytäni.
Tämä on ehkä
yksi pienimmistä henkisistä oikeusmurhista mitä persoonaani on kohdistunut,
mutta niin voimallinen oksennus todistaa hyväkseni, kertoen, kuinka voimallisen
reaktion väärä kohtelu voi aikaansaada.
Miksi sitten
jatkoin noin ahdashenkisten ihmisten kanssa, on suuri kysymys, johon vieläkin
osaltaan etsin vastausta. En kai halunnut jäädä yksin, en halunnut menettää
”ystäviäni”, jotka kuulemani mukaan lähes joka päivä ruotivat asioitani talon
keittiössä. No niin, tämän kertominen todistaa sen, että voin todella paljon
huonommin kuin itse käsitinkään. Kokoukset olivat sinänsä hyviä ja puhutut
asiat olivat hyviä, minunkin, ainakin kokouksen loppuun asti. Jälkeenpäin kai
itse kukin sitten huomasi jotakin sellaista, mikä ei häntä miellyttänyt, ja
niinpä lopputulos on se missä juuri nyt olemme: minut savustettiin ulos
tekemällä toimeentuloni mahdottomaksi ja vaatimalla, etten itse saa puhua
mitään enkä kirjoittaa mitään. Minun tulee vain toimia tulkkina armoitetummalle
julistajalle, joka on ainoa koko maailmassa, joka pystyy julistamaan oikealla
tavalla.
Minä en halua
liata entistä pesääni, mutta kerron tämän osoittaakseni puhuvani, ei
suuremmalla suulla, vaan omasta kokemuksesta. Tuona aikana olin tekemisissä
lukemattomien eri seurakuntien jäsenten kanssa, ja itselleni ominaisella
tavalla en katsellut vain päällimmäisenä näkyviä seikkoja, vaan halusin nähdä
syvemmälle, kulissien ja naamioiden taakse. Näkemäni kauhistutti minua jo
silloin, saati sitten nyt vuosikymmenien jälkeen. Lukemattomat ihmiset voivat
äärimmäisen huonosti, löytämättä keinoa pahoinvointinsa lievittämiseen.
Seurakunta ei todellakaan ole paikka, noin yleensä, jossa voisi taakkansa
heittää pois. Eivät ainoastaan jotkin luterilaisen kirkon papit käytä asemaansa
väärin kiristämällä apua etsiviä naisia näiden ripittäytymiseen liittyvillä
asioilla. Julkisuudessa olleessa tapauksessa muuten seurakunnan johto oli
selvillä pappinsa naisseikkailuista, mutta ei puuttunut asiaan ennen kuin siitä
tehtiin julkinen! Olen aivan liian paljon törmännyt tapauksiin, joissa
rippisalaisuudet on julistettu katoilta kaikkien kuultavaksi!
Ihmisten
pahoinvointi perustuu osaltaan myös kätkettyyn syyllistämiseen. Syylliseksi voi
tehdä todella salakavalalla tavalla, ilman näkyviä todisteita. Mainittakoon,
ettei kirjoittajalle ole vielä koskaan kerrottu, miksi niinkin pätevä
suomentaja ja tulkki voidaan savustaa ulos sellaisella valheellisuudella ja
panettelulla, joka on vertaansa vailla. Halutessani tietää syytöksistä, on
minulle useampaan kertaan sanottu, ettei minun tarvitse tietää sitä. Rakkauteni
noita ihmisiä kohtaan kai vieläkin estää minua puhumasta asiasta oikeilla
sanoilla. Minunhan tulee nöyränä ihmisenä niellä ja vastaanottaa kaikki, mikä
minua kohtaa. Miksi tämä opetus koskee vain minua, sitä en voi käsittää, kun
taas kuuluisa julistaja tekee täsmälleen samoja asioita, saaden vain kiitosta
ja kättentaputuksia? Oikeusmurha on
oikeusmurha, ei vähiten ns. seurakunnallisissa piireissä, missä tulisi vallita
jumalallisen oikeudellisuuden ja tuomion.
Joku voi nyt
ajatella, että kirjoitan näistä asioista itsesäälistä ja heikkouden tunteesta.
Siitä ei enää näin monen vuoden jälkeen ole kysymys. Nyt puhumme näistä
asioista, koska ne samankaltaisina, vaihtelevina, esiintyvät kaikkialla. Niistä
vaietaan seurakunnan maineen takia, välittämättä vähääkään siitä, kuinka moni
ihminen jopa nukkuu pois tästä elämästä totaalisen rikki revittynä. Sen
sijaan että seurakunnat toimisivat turvapaikkoina ja eheyttävinä elementteinä,
niissä monet rikkinäiset tulevat entistä rikkinäisemmiksi, vain laastaroituina
rakkaudellisella julistuksella, joka ei kosketa todellista elämää.
Pahasta olosta pääsisi moni vapaaksi
pelkästään jo sillä, jos joku antaisi heille luvan voida huonosti. Huonovointisuus
kuuluu ihmiselämään rajallisesti, silloin tällöin. Mutta jos huonovointisuus on
seurakunnan aiheuttamaa, on se suorastaan kammottavaa. Mikä tätä huonovointisuutta
ensisijaisesti aiheuttaa? Jokainen ihminen tarvitsee oman paikkansa, oman
tilansa, niin henkisesti, hengellisesti kuin kehollisestikin. Olemme
kirjoittaneet tästä toisaalla. Aina kun tätä tilaa loukataan, kavennetaan,
pienennetään, kun joku ihminen tunkee liian lähelle tavalla tai toisella, me
alamme voida huonosti. Me koemme menettävämme jotakin yksityisyydestämme,
persoonallisuudestamme. Jossakin määrin me jokainen joudumme jatkuvasti
menettämäänkin jotakin, luopumaan jostakin, niin kuin julistamamme
”menetysteologia” opettaa. Mutta jossakin kulkee raja kaiken oikean ja väärän
välillä.
Millainen
määrä pahaa on hyväksyttävissä seurakunnallisessa elämässä? Kuinka paljon
meidän tulee heilautella päätämme puolelta toiselle kääntääksemme korvamme
veljellemme ja sisarellemme? Hyvänen aika, puhuukohan Herra tässä veljistämme
ja sisaristamme vai aivan muista ihmisistä? Hän kai ensisijaisesti tarkoitti
muita ihmisiä, mutta Kaikkivaltiaana tiesi tapahtuvan todellisuuden. Julistus
kuuluukin nyt: me emme saa hyväksyä minkäänlaista pahaa missään määrin hengellisessä
elämässä. Mielemme ja henkemme asenteen tulee tuomita kaikki väärä
seurakunnassa, aivan kuten Vanhassa Testamentissa jo lukemattomia kertoja
todettiin: Poista paha keskuudestasi! Paha kuitenkin tapahtuu väistämättömästi
tavalla tai toisella, mutta me emme hyväksy sitä, me vain toteamme sen tapahtuvan.
Pelkkä
toteaminen ei kuitenkaan riitä. Tässä kohden on rikottu Jumalaa ja lähimmäistä vastaan
mitä ankarimmalla tavalla, eikä enää tulisi ihmetellä miksi Jumalan siunaukset
eivät virtaa seurakunnallisessa elämässä. Me olemme nähneet niin suuren määrän
pahaa tapahtuvan, puuttumatta siihen ollenkaan, olemme vaienneet rikollisella
tavalla, syyllistyen monen veljen ja sisaren veren vuodattamiseen. Vaikenemalla
olemme osoittaneet hyväksyvämme pahan tekemisen ja tapahtumisen! Vaikeneminen
on usein suurempi rikos ja synti kuin jonkin väärän asian tekeminen.
Mitä te olette
jättäneet tekemättä näille vähäisimmille veljilleni, sen te olette jättäneet
tekemättä Minulle!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti