"Mutta usko
on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei
näy"
(Hebr. 11: 1).
"Mene. Niin
kuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon!" (Matt. 8: 13).
Koko kylä nukkui
vielä lukuun ottamatta muutamia sellaisia, jotka suorastaan olivat pakotettuja
uhraamaan aamuyön tuntinsa palvellakseen muita ihmisiä. Jotka aikoivat myydä
jotakin tuoretta kanssaihmisilleen, joutuivat nousemaan ennen auringonnousua
poimiakseen vihannekset tai ajaakseen lähiseudun kalastajien luokse noutamaan
yön kalansaaliin. Heillä ei ollut varaa ajatella omaa mukavuutta tai tuhlata
aikaansa niiden kadehtimiseen, jotka saivat rauhassa nukkua aviopuolisoidensa
vieressä mukavassa lämpimässä sängyssä vielä silloinkin, kun he olivat jo
paluumatkalla kuorman kanssa torille tai elintarvikeliikkeisiin.
Johannes olisi
myöskin voinut nukkua vielä useamman tunnin, mutta jokin hänen sisimmässänsä
oli alkanut herättää hänet aamuyön hiljaisina tunteina. Hänen työnsä ei ollut
näkyvää sillä tavoin kuin noiden maanteillä kiitävien einesmyyjien ja
-toimittajien. Monesti ja hyvin suuressa määrin ei hänen katsottu
työskentelevän ollenkaan, vaikka todellisuudessa hän oli aivan samoissa
askareissa kuin nekin, jotka pitivät huolen kansan ruumiillisista tarpeista.
Toiset nousivat aikaisin pitääkseen huolen siitä, että aamulla töihin
rientävillä oli pöydässänsä rapeat sämpylät ja tuoreet vihannekset. Johanneksen
tehtävä kaikkien muiden todellisten jumalanpalvelijoiden ohella oli huolehtia
kansan hengellisistä tarpeista. Mutta jotta ihmisten eteen olisi voitu kattaa
ravitseva, elämän voimaa antava hengellinen ruokapöytä, vaati sekin aikaisin
heräämistä ja uhrauksia, joista useimmilla riviuskovaisilla oli tuskin mitään
käsitystä.
Jos nämä
toreilla ja ruokakaupoissa työskentelevät ihmiset eräänä aamuna eivät olisikaan
ilmestyneet paikalle avataksensa ovet tai pystyttääksensä pöytänsä
aamukasteiselle toripinnoitteelle, olisi se herättänyt tavatonta hämmästystä ja
närkästystä, joka melkoisen pian olisi johtanut jopa kapinaan ja meteliin.
Ihmisten oli saatava syötävää; se oli heidän jokapäiväinen pakkonsa. Ihmiset
halusivat syödä, he halusivat tuntea sen hyvänolon, mikä liittyi katettuun
pöytään ja makunautintoihin. Jos vatsa jäi tyhjäksi, seurasi pian kalvava
pahoinvointi ja heikotuksen tunne. Mutta miten oli hengellisen elämän ja nälän
suhteen tällä kylällä?
Johannes heräsi
aikaisin, keräsi taivaallisesta puutarhasta tuoretta ravintoa ja nouti
taivaallisesta leipomosta tuoretta Sanan leipää, mutta jos hän ei
ilmestynytkään ruuanjakopaikalle, niin kaipasiko kukaan häntä?
Aivan omasta
itsestänsä riippumattomista seikoista johtuen hänet oli estetty saapumasta
hengellisen elämän toripaikoille jakamaan sitä, minkä jokaisen ohitse kulkevan
olisi luullut ilolla ottavan vastaan päivästä toiseen. Mutta jotakin aivan
erikoista ja käsittämätöntä oli tapahtunut tässä oudossa ja kiireisessä ajassa.
Ihmiset olivat toisaalta sellaisia kuin aina olivat olleet, mutta kuitenkin
määrätyt piirteet olivat päässeet pinnalle niin uskosta osattomien kuin uskovaistenkin
piireissä. Kaikkein pahimmalta tuntui se, että nimenomaan uskovaiset näyttivät
muuttuneen muita enemmän, niin että ajoittain joutui pakostakin, vastoin
parempaa tahtoa, miettimään hyvin vakavasti sitä, oliko todellisia uskovaisia
enää juuri ollenkaan.
Oli turha
kysyäkään sitä, etteikö Johannekselle usein olisi tullut ajatus periksi
antamisesta ja luovuttamisesta. Itse asiassa ei ollut olemassa yhtään ainoata
inhimillistä tekijää, mikä olisi saanut hänet jatkamaan eteenpäin sillä tiellä,
mille hänen jalkansa olivat astuneet. Mikään inhimillinen ei puhunut sen
puolesta, mikä hänelle oli työksi annettu tässä mitä eriskummallisimmassa ja
pelottavimmassa ajassa. Aivan niin kuin Paavalinkin kohdalla, oli kuolema
tehnyt työtänsä hänen elämässänsä (2. Kor. 4: 12), niin että iltaisin lähiseudun
poluilla vaellellessaan hän yhä uudelleen ja uudelleen joutui toteamaan usvan
verhotessa metsiä ja järviä, että hän olisi kaikkein mieluiten lähtenyt Herran
luokse, sillä tällä maailmalla ei ollut mitään annettavaa hänelle.
Jatkuva sisäinen
tuska kalvoi häntä siinä määrin, että se tuntui ja näkyi hänen ruumiissansakin.
Hän oli tavallaan tottunut osaansa, eikä missään suhteessa kaivannut jotakin
sellaista, mitä useat mielsivät hänen odottavan. Hän ei pyytänyt paljoa, vain
osansa leipää, paikan minne päänsä kallistaa. Mutta kalvavin tuska oli kaipaus
todelliseen veljesyhteyteen, todelliseen seurakuntayhteyteen. Kalleinta ja
arvokkainta uskovaisen elämässä on toisen ihmisen läheisyys, yhteinen usko
siihen Herraan, joka niin paljon on tehnyt Seurakuntansa hyväksi.
Kuinka
mielettömältä tuntuikaan astella Jumalan puutarhassa kaiken sen runsauden
keskellä, mitä Taivaallinen Puutarhuri tarjosi kansalleen hengelliseksi
ravinnoksi! Miksi hänen täytyikään jatkuvasti herätä tullaksensa viedyksi sinne
keräämään mitä erilaisimpia ihanuuksia? Miksi hänet jatkuvasti vietiin suureen
Taivaalliseen Leipomoon, missä joka päivä valmistettiin valtava määrä Elämän
Leipää? Miksi hänen ylipäätänsä piti tehdä näitä hankintamatkoja, kun kuitenkin
oli vain muutamia harvoja, jotka halusivat löytää tiensä hänen kojunsa luokse
jonnekin aivan torin laitapaikalle?
Miksi? Kyllä hän
tiesi, ettei se sana kuulunut uskovaisen sanavarastoon, mutta hänkin oli vain
inhimillinen ihminen, vajavaisuuksien alainen. Hänen tarjoamansa tuotteet
olivat niin korkealaatuisia, ettei kenelläkään muulla torilla tavaroitaan
kaupittelevalla ollut mitään siihen verrattavaa. Kuka mitäkin oli valmistanut,
kuka mitäkin oli eteensä asettanut, mikään siitä ei vastannut Itsensä Taivaallisen
Mestarin ylimaallisella taidolla tuottamia asioita. Mikä ihmisissä oli vikana,
kun he eivät runsaslukuisesti tungeksineet tämän kojun edessä?
"Sen tähden
me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen
kuitenkin päivä päivältä uudistuu" (2. Kor. 4: 16). Kaikki Johanneksen
kokema oli lähes raunioittanut hänet ja hänen terveytensä. Oli todella paha,
jos elämänhalu katosi kesken tärkeän tehtävän suorittamisen. Lannistua ei
saanut vaikka mitä tapahtuisi, mutta ulkonaisten tekijöiden vaikutus oli
valtavan murskaava ja tuhoava. Mikä ylipäätänsä oli pitänyt hänet tähän asti
tällä Tiellä, joka johti yhä uusien vaikeuksien ja tuskien lävitse? Mikä oli se
tekijä, joka päivästä ja vuodesta toiseen piti ylimaallista elämää yllä maallisen
kuoleman keskellä?
Koko hänen
elämänsä oli todellisuudessa yhtä Jumalan armoa ja ihmettä, vaikka hän ei sitä
aikaisemmin ollutkaan sellaisella tavalla huomannut! Hän ei totisesti olisi
voinut mainita mitään inhimillistä ja maallista tekijää, jota olisi ollut
kiittäminen siitä, että hän yhä vielä oli Herran tiellä. Samoin oli
todellisuudessa kaikkien todellisten jumalanlasten elämässä, käsittivät nämä
sen tai eivät. Maallinen ja inhimillinen tuska ja ahdistus, kuolema, ruokkivat
omalla erikoisella tavallaan sitä elämää, joka oli ihmisen sisällä, toisille
näkymättömänä, arvoituksellisena. Vaikka ulkonaisesti kaikki oli menetetty,
ulkonainen ihminen menehtynyt, jokin sisällä, syvimmässä ihmisen olemuksessa,
uudistui päivä päivältä yhä kirkkaampaan jumalallisen kokemiseen ja käsittämiseen.
Nyt jos koska
oli aika, jossa uskovainen ihminen saattoi käsittää täydellisen
riippuvaisuutensa näkymättömistä asioista. Ulkonaisiin katsominen ja
luottaminen olisi väistämättömästi johtava elämän haaksirikkoon, täydelliseen
eroon siitä Jumalasta, joka on näkymätön, ja joka voidaan löytää vain hartaasti
etsimällä, vaikka todellisuudessa kukaan ihminen ei etsi Jumalaa, vaan Jumala
etsii ihmistä (Room. 3: 11). Kaikki kerskaaminen oli poissuljettu. Kenelläkään
ei olisi varaa nostaa rintaansa ja ylistää omia ponnistelujansa jumalasuhteen
löytämisen johdosta.
Kylällä
vietettiin juhlia ja muistotilaisuuksia lähes päivittäin. Usein oli lehdessä
ansioituneiden kyläläisten kuvia, ja näitä juhlittiin julkisissa tiloissa
kaikkien silmäätekevien istuessa eturivissä suosiotaan osoittamassa. Jaettiin
kultaisia kelloja ja kunniakirjoja, pidettiin kauniita ja liikuttavia puheita
muistellen kaikkea sitä, mitä nämä ihmiset elämänsä aikana olivat saavuttaneet.
Nyt eläkepäiville siirtyessään, olivat he oikeutettuja nauttimaan työnsä hedelmistä
ja ansaitusta kunniasta!
Johannes ei
kadehtinut näitä ihmisiä, eikä hän koskaan ollut pyrkinyt saavuttamaan jotakin
erikoista asemaa ihmisten keskuudessa. Hänestä ei milloinkaan olisi tullut
huippu-urheilijaa tai poliitikkoa, sillä häneltä puuttui perusedellytys
inhimillisen kunnian ja maineen saavuttamiseksi: hänellä puuttui täysin
kunnianhimo. Vain kunnianhimon kannustamana ihminen oli kykenevä pääsemään
huipulle ja ensimmäisille sijoille.
Hengellisiä
päämääriä ei saavuteta väellä ja voimalla, vaan Herran Hengellä. Uskovaisella
tuli olla se mieli, joka oli Kristuksella Jeesuksella, joka Kuninkaallisesta
asemastansa huolimatta ei halunnut käyttää tätä perusasetelmaa hyväksensä. Hän
astui alas kirkkaudestansa ja tuli ihmisen kaltaiseksi, nöyryyttäen itsensä
niin alas, että heikoinkin inhimillinen olento oli kykenevä uskon kautta
koskettamaan Häntä. Kuinka tavaton ero olikaan kaiken jumalallisen ja
inhimillisen tavoitteiden asettelun välillä!
Johannes ei ollut
koskaan pyrkinyt tämän maailman suurten seuraan, ja ihmismassojen tungeksiessa
lähes hurmion vallassa valtionpäämiesten ja kuuluisuuksien kulkureittien
varrella, tämä tyytyi istumaan kotonansa tai seuraamaan tapahtumia jostakin
etäältä.
Eräänä talvena
kirjoitettiin paljon eräästä kuninkaallisen perheen jäsenestä, joka oli
joutunut kokemaan suuria järkytyksiä elämänsä aikana, sillä hänen tiedettiin
vierailevan silloin tällöin lähiseudun laskettelurinteillä. Milloinkaan ei
tiennyt näiden kuninkaallisten lasketteluhetkien päivämääriä, sillä
turvallisuuden tähden niitä ei julkistettu. Yhtäkkiä vain ilmestyi useampi
kalliimman hintaluokan auto vuoristoteille sattumanvaraisessa
kulkujärjestyksessä, ja tarkkaavainen katselija huomasi jotakin erikoista
olevan tekeillä. Turvatoimet olivat äärimmäiset mutta samalla melkein
näkymättömät. Rinteillä nähtiin ennätysmäärä tukevarakenteisia, huippuluokan
välineillä varustautuneita ammattilaisia, joiden erityisenä merkkinä olivat
hiukan liian väljiltä näyttävät laskettelupuserot, joiden sisälle oli
mahdollista kätkeä jopa konetuliaseita.
Johanneskin
lasketteli silloin tällöin, ja tuona viikonloppuna hän oli yksin lähtenyt
masentuneena viettämään pari päivää rinteillä. Hänellä ei ollut varaa ottaa
hotellihuonetta, mutta köyhempää kansalaista varten oli takamaastossa suuri
määrä lämmitettäviä hirsimökkejä, joita vuokrattiin suhteellisen edulliseen
hintaan. Jotakin erikoista oli kaikessa siinä, mitä silmien eteen avautui niin
hotellin seutuvilla kuin rinteelläkin. Ajoittain oli merkille pantavaa se,
kuinka kerralla tavallista suurempi määrä ihmisiä tuli alas yhtä aikaa ja
kiinteänä ryhmänä meni samaan hissiin.
Aikansa
lasketeltuaan Johannes alkoi väsyä ja pysähtyi eräälle tasanteelle
katsellaksensa alla avautuvaa maisemaa. Silloin hän kuuli takaansa suksien
kahinaa, ja joku lensi nurin aivan hänen vieressänsä. Aina halukkaana auttamaan
hän kääntyi nostamaan maasta melkein jalkoihinsa lentäneen laskettelusauvan.
Ojentaessaan sitä ylösnousevalle ja huomattavan kauniille naisihmiselle, tuli
hänen kasvoillensa vaistomaisesti kaunis hymy, sillä tämähän oli joku aivan
tuttu. Hän ei huomannut lainkaan ympärille pysähtyviä useita muita
laskettelijoita, sillä hän sai hymyynsä mitä suloisimman vastahymyn. Mitä lie
kiitollinen laskettelija ajatellut tästä tuttavallisuuden osoituksesta ja
tuntemista julkituovasta ilmeestä, mutta Johannesta kohti ojennettiin
käsineestä paljastettu pieni ja hento käsi.
Tämä kättely
sisälsi jotakin aivan tavatonta, ja Johanneksen valtasi erikoinen tunne. Häntä katsovat
silmät julkitoivat tietynlaista hyväntuulisuutta, mutta niihin kätkeytyi
myöskin sanoinkuvaamatonta epätoivoa tai masennusta. Johannes tunsi edessänsä
olevan jotakin sellaista, mikä käsittämättömällä tavalla sai hänet tuntemaan
hennon käden puristuksen kautta kohtalotoveruutta. Vieläkään ei hän saanut
mieleensä, mistä tämä nainen oli niin tuttu. Mikä lie yhdistänyt näitä kahta,
mutta vaistomaisesti katseet kohtasivat yhä uudelleen, ja hetken kuluttua
kehkeytyi englanninkielinen sananvaihto, jonka aikana Johanneksen rintaa
melkein alkoi polttaa. Nyt hän tajusi, mistä nämä kasvot olivat niin tutut, ja
miksi niin moni huippulaskettelijan varusteet omaava aivan lähituntumassa
katseli juuri samaa maisemaa kuin mitä hän hetki sitten oli katsellut. Hänen kanssansa
keskusteli aivan oikea prinsessa!
Jokainen mies
tällaisessa tilanteessa kokee jotakin sellaista, mitä joskus muulloin ei
voitaisi pitää luvallisena tai mahdollisena. Johanneskin oli vain tavallinen,
inhimillinen ihminen, normaali mies, joka tuntee kaikkien muiden tavoin.
Hetkeksi häkellys oli voittaa mielen, mutta hän itsekin joutui ihmettelemään
sitä rauhallisuutta, millä hän pystyi jatkamaan ajatustenvaihtoa. Jokin hänessä
alkoi rientää fantasian maailmaan ja mieleen tuli ajatus, vain ajatus, pilvilinna
siitä, millaista olisi jos oikea prinsessa rakastuisi häneen ja veisi mukanansa
omaan maahansa ja linnaansa. Samanaikaisesti kuitenkin hiljainen ääni hänen
sisimmässänsä puhui järkeä ja keskustelukumppanin tarkkaavaiselle sydäntentutkijalle
ilmeinen surumielisyys puhui paljon voimakkaampaa kieltä kuin haavekuvat.
Johannes oli
lehdistä lukenut tämän prinsessan haastatteluja ja oli ollut sydäntä raastavaa
käsittää, millaista ahdistusta toi tällainen kuuluisuus ja syntyminen
kuninkaalliseen sukuun. Rikkaus ja valta eivät tuoneet todellista onnea, ja
prinsessa oli julkituonut ajatuksen siitä, kuinka paljon parempi olisi ollut
syntyä tavalliseen perheeseen ja elää normaalia elämää. Mutta nyt se oli täysin
mahdotonta, sillä kuninkaallinen alkuperä velvoitti jatkuvasti sellaisiin
asioihin, mitkä mieluummin olisi ohittanut. Ei ollut minkäänlaista todellista
yksityiselämää, sillä henkivartijat olivat jatkuvasti ympärillä, ja jos nämä
hetkeksi sai jäämään syrjään, ei sillä juuri ollut merkitystä, sillä kaikkialla
oman maan kansalaiset, tai ennen kaikkea ulkomailla uteliaat ihmiset, olivat
jatkuvasti tuijottamassa ja tarkkaamassa jokaista askelta.
Prinsessa oli
useita kertoja rakastunut, mutta milloinkaan eivät nämä ehdokkaat olleet
kelvanneet vanhemmille, jotka vaativat kuninkaallista puolisoa. Voi hyvin
ymmärtää sen tuskan, jota tämä ihminen jatkuvasti kantoi sisimmässään
pelkästään jo siitä syystä, miten oli syntynyt tähän maailmaan.
Nämä ajatukset
veivät Johanneksen näkemään omasta elämästänsä jotakin sellaista, mikä sai
hänet sekä häpeämään omia tunteitaan sekä kokemaan entistä suurempaa surua. Hän
ei mistään hinnasta olisi halunnut vaihtaa tämän prinsessan kanssa osaa tai
mennä hänen kanssansa naimisiin (haaveilla saa, mutta ei puhua hulluja, oli
hänen isoäitinsä aina sanonut). Mutta toisaalta hän käsitti nyt enemmän kuin
koskaan aikaisemmin, että hänellä ei ollut mitään syytä tuntea alemmuuden tunnetta
tämän kohtaamisen johdosta, sillä tuona hetkenä kaksi kuninkaallista kätteli
toisiansa lumisella vuorenrinteellä. Toisesta kuninkaallisesta ei kirjoitettu
lehtien palstoilla, eivätkä hänen ympärillään parveilleet ihailijat tai
turvamiehet. Hänellä ei ollut parhaita mahdollisia lasketteluvälineitä, vaan
käytettyinä ostetut ja kuluneet, jonkun toisen lähes loppuun käyttämät sukset
ja sauvat. Kengät eivät tuntuneet mukavilta, ja jalat kipeytyivät muutamassa
tunnissa. Pusero ja housut oli saatu ystävällismieliseltä veljeltä, jolle ne
eivät olleet sopineet.
Kummankin mieli
oli kaihoisa ja tietyssä määrin surullinen sen johdosta, että määrätynlainen
syntymä ei suonut sellaista vapautta, mistä kaikki muut saivat nauttia.
Mitä lie tämä
kuin satujen itämainen prinsessa ajatellut tämän kohtaamisen aikana, sen tietää
yksin Jumala, mutta murheellinen saarnamies pakotettiin nyt ajattelemaan omaa
elämäänsä ja syntymäänsä. Inhimillisesti tuskin oli olemassa yksinkertaisempaa
sukupuuta ja vaatimattomampaa maallista menestystä kuin mitä hänen sukunsa
kohdalle oli tullut. Mutta häntä oli kohdannut jokin sellainen onni, mikä maalliselle
ihmiselle oli aivan yhtä ahdistavaa kuin tuolle kuninkaalliselle hänen
syntymänsä: hän oli saanut kokea Kuninkaallisen syntymän, hänestä oli tullut
Suuren Kuninkaan poika! Oliko tässä pakanallisen uskomuksen prinsessassa
jotakin jumalallista, mikä ilman sanojakin käsitti kohtaavansa jotakin vieläkin
kuninkaallisempaa, kuin mitä hän itse edusti? Kyllä, yhtäkkiä tämä
vaatimattoman oloinen mies katsoi häntä kuin olisi ollut paljon suuremman maan
prinssi, kuin mitä hänen maansa oli!
Johannekselle ei
tullut mieleenkään kaivaa lompakostansa käyntikorttia, saati sitten pyytää
keskustelukumppaninsa osoitetta. Tuskin hän edes olisi pystynyt viemään
kättänsä povelle, kun jo kymmenen asetta olisi osoittanut häntä rintaan. Mikä
tämän kohtaamisen merkitys oli, sitä ei tämä aika varmastikaan ollut
paljastava. Mutta hän olisi palaava tältä matkalta entistä tietoisempana
suuresta kutsumuksestansa, Kuninkaallisesta syntyperästänsä!
Hän oli
kuninkaallinen, hän oli prinssi, jonka syntymä esti häntä elämästä muiden
ihmisten tavoin. Kuinka monta kertaa hän olikaan menneiden vuosien aikana
toivonut normaalin ihmisen elämää, ja ajoittain jopa kironnut oman
syntymäpäivänsä; maallisen syntymänsä päivän. Hän oli nuoruutensa vuosina
suorastaan kammonnut Jobin kirjaa, ja hyvin vastenmielisesti lukenut ammoisina
aikoina eläneen veljensä kokemuksista ja tuntemuksista. Mutta nyt hänet oli
vyöttänyt Toinen, ja hän oli joutunut kulkemaan sinne, minne ei olisi omassa
inhimillisessä tahdossansa milloinkaan mennyt. Ei milloinkaan hän olisi halunnut
kokea sitä päivää, jolloin joutui Jobin sanoin ja tuntemuksin huudahtamaan: "Miksi
en kuollut heti äidin helmaan, miksi en menehtynyt kohdusta tullessani? Miksi
olivat minua vastaanottamassa polvet, minkätähden rinnat imeäkseni? Sillä
makaisinhan rauhassa silloin, nukkuisin ja saisin levätä..." (Job. 3:
11- 13).
Johannekselle ei
hänen syntyperänsä suonut inhimillistä lepoa. Kuinka hän kaipasikaan tuntea
lepoa ja rauhaa aivan niin kuin Job! Unissansa hän usein koki näitä asioita, ja
välillä hänestä tuntui aivan ihastuttavalta ajatukselta aivan kuin nukahtaa
vaikka kuinkakin pieneen kopperoon ja levätä vaikka iankaikkisesti, unohtaa
kaikki maailman murheet ja ahdistukset. Mutta nyt hän joutui kokemaan jotakin
siitä, mistä Herramme itse todisti: Ketuilla oli luolansa ja linnuilla pesänsä,
mutta Ihmisen Pojalla ei ollut minne päänsä kallistaa.
Johannes ei
omistanut käytännöllisesti katsoen yhtään mitään, sillä talo jossa hän Marian
kanssa asui, ei todellisuudessa kuulunut hänelle, vaan hän oli ikään kuin vuokralainen.
Talon omisti perikunta, ja aviosopimuksella Johanneksella ei ollut mitään
toivoa päästä omistamaan siitä mitään. Usein kävellessänsä niin omalla kuin
vieraillakin paikkakunnilla hän jatkuvasti katseli katuja reunustavia taloja
eikä voinut mitään sille, että aina silloin tällöin mieli kaihosi jotakin omaa,
jotakin sellaista, missä hän todella voisi tuntea olevansa omassa kodissansa!
Suuret ja komeat
talot hän ohitti kuin ei olisi niitä nähnytkään. Jokin sellainen ei olisi
mitenkään mahdollista, eikä hän todellisuudessa sellaista kaivannutkaan. Mutta
tuskin oli niin pientä ja vaatimatonta mökkiä tai jopa vajaa, jonka kohdalla
hän ei sisimmässään olisi huokaissut. Kunpa olisi edes jokin tuollainen, mistä
kukaan ei voisi häntä pois ajaa, sillä se olisi hänen ikiomansa! Hän oli elänyt
jo parhaan nuoruutensa ja hän ei olisi uskonut todeksi sitä tyrmistävää
vaikutusta, mikä oli vallannut mielen sinä vuonna, kun hän oli täyttänyt vuosia
yli neljänkymmenen. Inhimillisesti hän ei ollut saavuttanut yhtään mitään, ja
suurin osa vuosista oli mennyt lähes kestämättömien ja kuluttavien vaikeuksien
keskellä. Nyt tässä iässä oli auttamattomasti ohitse inhimillinen toivo
sellaisesta, mitä nuorena olisi tullut saavuttaa!
Jos Johannes
olisi katsellut vain näkyväisiä, olisi hän jo aikaa sitten tullut haudatuksi
kylän hautausmaalle sen vaatimattomalle sivulaidalle, minne kirkkoon
kuulumattomat haudattiin. Häneltä olivat ohitse ne vuodet, jolloin ihmiset
yleensä pitivät huolen siitä, että heillä olisi turvattu vanhuus ja jotakin
niiden päivien varalle, joista ei tiennyt mitään. Nyt hän oli kuluttanut kaikki
varansa ja kaiken aikansa johonkin sellaiseen, mistä hän ei ollut
inhimillisesti saanut minkäänlaista palkkaa, ja mikä kaikkein järkyttävintä,
nyt tässä ajassa hän sai tuntea olevansa suorastaan rikollinen kaikkien häneen
kohdistuvien syytösten johdosta!
Hän ei ollut
pyytänyt palkkaa, hän ei ollut etsinyt omaa kunniaa, mutta hänen täytyi
tunnustaa itsellensä ja kanssaihmisillensäkin, ettei hän ollut varautunut
sellaiseen kohteluun, mitä hänelle nyt tarjottiin. Hän oli aina uskoon
tulostansa asti käsittänyt, ettei ristin tie ollut mikään helppo tie, ja aina
kun oli laulettu siitä, kuinka jokaisen on yksin kuljettava ristin kipuihin, ei
hän ollut osannut kuvitellakaan jotakin sellaista, mitä hänen yllensä nyt
kaadettiin. Hänen kuninkaallinen syntymänsä oli kaiken tämän aiheuttaja, mutta
milloinkaan aikaisemmin ei tuota syntymää oltu siinä määrin pyritty tekemään
oikeudettomaksi kuin juuri nyt.
Hartmut oli
karkein esimerkki tästä kampanjasta, jonka tarkoituksena oli saada Johannes
kieltämään varma tietonsa todellisesta syntyperästänsä. Hän tunsi olevansa kuin
Herra Jeesus kiusausten erämaassa. Perkele itse oli tullut hänen luoksensa
Raamatun tekstejä mitä hurskaimmin lainaten. "Jos sinä olet... Jos sinä
olet... Jos sinä olet!" Tämä kiusaaja halusi koko ajan kyseenalaistaa
jotakin sellaista, mikä oli kuin pistin muiden uskovaisten lihassa.
Jos Johanneksen
palvelustehtävällä ei epäuskoisen ajatuksen mukaisesti ollut muuta tehtävää,
niin oli hän ainakin ollut kuin orjantappuran piikki useiden julistajien ja
opettajien lihassa. Jos Johannesta ei olisi ollut, olisivat nämä saaneet tuntea
itsensä vapaiksi tekemään ja sanomaan melkein mitä tahansa, mutta nyt he saivat
tuntea olevansa kuin puun ja kuoren välissä, niin kuin eräs saarnamies sanoi.
Jos nämä ihmiset olisivat myöntäneet Johanneksen syntyperän ja sen, että tämä
todellisuudessa oli kaikkien vuosien ajan perustanut kaiken opetuksensa ja
julkituomansa useiden sanankohtien perusteella Pyhiin Kirjoituksiin, niin he
olisivat olleet pakotettuja tekemään parannuksen ja ojentautumaan Sanan
mukaisesti. Mutta kun Totuutta ei voitu kieltää ja kiertää, oli ainoa keino
päästä pälkähästä (niin kuin erheellisesti luultiin) kyseenalaistamalla syntyperä
ja lähettäminen.
Tämän ajan
näkyvä seurakunta etsi merkkejä ja ihmeitä, ja niinpä Hartmutin ohella
useampikin perusti kielteisyytensä siihen, etteivät he olleet saaneet apua
Johanneksen palvelustehtävästä. Kukaan näistä negatiivisesti asennoituvista
ihmisistä ei käsittänyt, että toteutui jälleen kerran tässä ajassa sama, kuin
mitä Herramme kiusausten vuorella joutui kokemaan. Läpi Hänen elämänsä voidaan
todeta, että ihmiset etsivät merkkiä siitä, että Hän oli Jumalan lähettämä.
Samoin oli Paavalinkin kohdalla, sillä hän joutui toteamaan: "Olen
edeltäpäin sanonut ja sanon edeltäpäin niille, jotka ennen ovat syntiä tehneet,
ja kaikille muille - niin kuin silloin sanoin, kun olin toista kertaa
tykönänne, samoin nytkin, kun olen poissa - etten, kun taas tulen, ole teitä
säästävä, KOSKA TE ETSITTE TODISTETTA SIITÄ, ETTÄ MINUSSA PUHUU
KRISTUS..." (2. Kor. 13: 2- 3).
Eräänä iltana
oli Hartmut tullut Johanneksen luokse suuressa ahdistuksessansa, ja kuten aina
ennenkin, toi Johannes veljellensä esiin sen tosiasian, että Jumalan apu voi
tulla vain sen kautta, että ihminen tosissansa haluaa muuttua ja tunnustaa
avoimesti rikkomuksensa. Mutta selvästikin Hartmut koko ajan työnsi syyn
kaikesta kärsimyksestänsä toisten ihmisten niskoille, eikä juuri milloinkaan todella
myöntänyt tehneensä väärin. Aivan kuten Ilse, hän tietyssä määrin asettui
seurakunnan eteen anteeksipyydellen ja rikkomuksensa tunnustaen, mutta
todellinen vääryys jäi aina kertomatta ja tunnustamatta.
Johannes rukoili
kuitenkin veljensä kanssa, ja tämä sanoi lopuksi: "Nyt minusta tuntuu,
että rukouksesta oli jotakin apua, mutta sen näkee sitten huomenna ja
tulevaisuudessa!" Sillä hetkellä vain outo tunne valtasi Johanneksen,
mutta myöhemmin hän selvästi käsitti, että veljen asenne oli täysin väärä, joskin
hurskaalta vaikuttava. Aivan yhtä vähän kuin Herramme voi muuttaa kivet
leiviksi kiusausten erämaassa, aivan yhtä vähän saattoi Johannes kovimpienkin
vaatimusten keskellä tuoda apua tällaisen asenteen omaaville ihmisille. Häneltä
odotettiin merkkiä, suurta uskoa, muuttavaa voimaa, mutta kuinka hän olisi
voinut välittää sellaista, jos vastaanottava astia oli täynnä omahyväisyyttä,
vääriä odotuksia, vääriä syytöksiä ja ilmiselvää mielen syntiä?!
Tässä oli juuri
se syy, miksi Johannes jatkuvasti joutui puhumaan asioista, joista hän
mieluiten olisi vaiennut. Ensimmäisellä sijalla oli sananjulistus, ja vasta sen
vastaanottamisen kautta oli mahdollisuus ottaa seuraavia askeleita. Merkit
olisivat seuraava niitä, jotka uskovat. Johannesta näkyvällä tavalla seuraavat
merkit olivat riippuvaisia muusta seurakunnasta, sillä hänen palvelustehtävänsä
voi saavuttaa tarkoituksensa todellisuudessa vasta silloin, kun se
tunnustettaisiin ja vastaanotettaisiin. Niin kauan kuin itse kukin halusi
saavuttaa kaiken itsetietoisesti ja muista riippumattomana, ei voisi olla
todellista seurakuntaa, jossa Pyhä Henki voisi käyttää lahjojansa ja Jumalan
seurakuntaan asettamia palvelustehtäviä.
"Silmä ei
saata sanoa kädelle: 'En tarvitse sinua', eikä myöskään pää jaloille: 'En
tarvitse teitä'." (1. Kor. 12: 21). Oliko minään muuna aikana
kuulunut niin monia jäsenistä lähteviä ääniä, jotka halusivat kuuluttaa
toiselle paremmuuttansa ja toisen tarpeettomuutta? Lukivatko uskovaiset yleensä
ottaen Raamattua?
Mikään maallinen
kuninkuus ei ollut verrattavissa siihen Kuninkuuteen, mistä jokainen todellinen
jumalanlapsi oli tullut osalliseksi. Tätä lapseutta ei kenenkään tullut asettaa
kyseenalaiseksi tai epäillä sitä. Laskettelurinteellä Johannes oli suorastaan
säälinyt tätä ihmisraukkaa, joka maallisen syntyperänsä tähden sai kärsiä koko
elämänsä ajan rajoittuneisuutta ja toiveidensa toteutumattomuutta. Hänellä oli
rahaa ja valtaa, kuuluisuutta ja ihailijoita, mutta siitä huolimatta hän ei
ollut onnellinen. Kuolemaansa asti hän olisi kokeva tätä samaa, eikä siitä huolimatta
olisi saava sielullensa mitään hyvää, ellei sitten kohtaisi Herraa ja kokisi
uudestisyntymää. Inhimillinen arvostelukyky olisi tuossa hetkessä nähnyt kaiken
täysin päinvastaisesti, mutta jumalallinen järjestys oli tällainen. Rinteillä
liikkuviin hyvinvoiviin ihmisiin verrattuna tämä saarnamies oli suorastaan
säälittävän nukkavierun näköinen, mutta siitä huolimatta hän oli näkymättömässä
maailmassa arvostetumpi kuin yksikään muu tuolla alueella!
Tuosta
tapahtumasta oli kulunut vuosia, ja kaikki oli muuttunut entistä vaikeammaksi.
Taloudellinen tilanne maailmassa oli muuttumassa suorastaan katastrofaaliseksi,
ja kaikesta jouduttiin tinkimään Johanneksenkin kylällä. Ulkonainen paine alkoi
kohdistua yhä useampaan, ja kaikkea Johanneksen edustamaa kohtaan esitettiin
yhä selvempää arvostelua.
Jokainen ihminen
tarvitsee tietyn määrän arvostusta ja tunnustusta voidakseen elää normaalia
elämää. Ilman minkäänlaista tukea ihminen ei voi elää. Mutta mistä ammensi
Johannes elämäänsä voiman ja missä hän lepäsi ja rentoutui? Hänellä ei juuri
ollut minne päänsä kallistaa, sillä paine häntä kohtaan oli kasvanut vuosi
vuodelta.
Oli asioita,
joista ei saanut puhua, ei edes mainita. Tämä salaisuus päti suurimpaan osaa
sananpalvelijoista tässä ajassa, ainakin niihin, jotka pyrkivät toteuttamaan
Jumalan tahtoa niin omassa kuin seurakunnankin elämässä. Oli paljon sellaista,
mistä Johannes niin mielellänsä olisi puhunut, mutta se oli mahdotonta. Niin
paljon oli väärinymmärretty ja väärin selitetty, ettei uskaltanut juuri
suutansa avata.
Reinhold oli
vuosikausia ylistänyt avioliiton tärkeyttä ja ihanuutta ja seisottanut
vaimoansa koko seurakunnan edessä esikuvana jostakin sellaisesta, minkä olisi
tullut olla todellisuutta jokaisen seurakuntalaisen kotona. Kuitenkin oli nyt
kevätretki paljastanut usealle karmivan totuuden: itse seurakunnan paimenen
kotona käytiin kovaa taistelua, eikä hyvää kertonut sekään, että tämä kovin
mielellään vieraili veljiensä luona jääden usein yöksi. Hänellä ei ollut mitään
kiinnostusta samaa sukupuolta kohtaan, niin kuin joidenkin jopa näissä
piireissä liikkuvien kohdalla suruksi täytyi todeta. Hän vain yksinkertaisesti
tunsi tarvetta olla pois kotoa.
Tässä olikin
yksi satuttavimmista ja kipeimmistä kohdista niin monen sananpalvelijan
kohdalla. Seurakuntalaiset rukoilivat aina palavasti saarnaajien perheiden
puolesta ja olivat luottavaisia sen suhteen, että vaimot pitivät hyvän huolen
miehistänsä. Niinpä rukoukset aina kuuluivat: "Herra siunaa Reinholdia ja
Ilseä, jotta Jumalan työ voimallisesti kulkisi eteenpäin!" Tässä
rukouksessa ei ollut mitään väärää sinänsä, jos ajateltiin se oikealla tavalla
ja oikeisiin asioihin kohdistuvana. Herran työ oli todella suuresti kiinni
myöskin vaimon asenteesta ja kyvystä olla todellinen vaimo miehellensä. Mutta
miten oli, jos vaimo ei täyttänytkään näitä odotuksia, joita seurakunta ja
aviomies ja jopa Itse Jumala oli vaimolle asettanut?
Johannesta oli
aina vaivannut se, että kokousten yhteydessä ja saarnan jälkeen olivat ihmiset
aina sisällyttäneet saarnaajien vaimot samaan hengenvetoon, jossa rukoiltiin
näiden palvelustehtävien puolesta. Vaimojen puolesta tuli rukoilla, mutta ei
tässä yhteydessä! Vaimoilla oli omat tehtävänsä, omat paikkansa seurakunnassa,
mutta sananjulistuksen kanssa heillä ei ollut mitään tekemistä. Heidän tuli
olla kuulijoita, mutta nyt vuodesta toiseen palvelustehtävät ikään kuin
sidottiin vaimojen onnistumisen tai epäonnistumisen uhallakin yhteen. Jos vaimo
ei olisikaan sellainen kuin odotettiin, olisiko palvelustehtävä mitätön sen
johdosta? Peruisiko Jumala kutsumuksensa ja armolahjansa, jos vaimo ei täyttäisikään
paikkaansa?
Oliko tässä yksi
syy siihen, miksi Jumala ei todella voinut siunata palvelustehtäviä sillä
tavoin kuin olisi halunnut, koska uskovaiset katselivat näkyväisiä, eivätkä
pystyneet erottamaan miesten palvelustehtäviä näiden avioliitoista?
Rukoiltiinko naisten puolesta väärässä yhteydessä, väärässä paikassa, väärin
odotuksin, väärin motiivein?
Job oli
pelastushistorian ehkä kärsivin Jumalan lammas ja lohdutukseksi meille
jokaiselle. Jos hänen kärsimyksiänsä ei olisi kirjattu muistiin ja meidän
luettavaksemme, olisi varmastikin moni ahdistettu julistaja vaipunut ennenaikaiseen
hautaan kokiessaan olevansa kaikista poikkeava.
Job ei tehnyt
Jumalan silmissä mitään väärää, hän ei ollut syntinen, kuten Johannes ja monet
muut seurakuntalaisten silmissä. Siitä huolimatta Jumala salli saatanan
koetella tätä inhimillisen järjen vastaisella tavalla. Saiko hän ymmärtämystä
ja sielunrauhaa ja lepoa kotonansa? Tukiko hänen vaimonsa häntä hänen
ahdistuksissansa ja tuskissansa? Mistä Job hankki rentoutuksensa ja missä hän
sai latautua pystyäksensä kohtaamaan seuraavan päivän koettelemukset? Mitä
hänen vaimonsa sanoi hänelle rohkaistaksensa häntä?
"Niin hänen
vaimonsa sanoi hänelle: 'Vieläkö pysyt hurskaudessasi? Kiroa Jumala ja
kuole!"
(Job. 2: 9). Tästä sanankohdasta on kiistelty kautta aikojen, ja se olisi niin
mielellään käännetty aivan toisin, sillä eihän kukaan hurskas ole halukas
uskomaan ja pitämään mahdollisena sitä, että näin jumalisen miehen vaimo voi
sanoa jotakin sellaista! Yksi hyväksyttävä käännös kuuluu: "Sanoudu irti
Jumalasta ja kuole!"
Merkittävää
tuossa lausahduksessa on käännöstavasta huolimatta se, ettei hänen vaimonsa
julkituoma millään tavoin kehota ja rohkaise jumalallisen elämän jatkamiseen,
vaan päinvastoin ilmaisee mitä suurinta epäuskoa ja epäluottamusta niin
miestänsä kuin Jumalaakin kohtaan. Jobin oma vaimo asettui niiden joukkoon,
jotka lohduttivat ja neuvoivat häntä sellaisella tavalla, että hänen suorastaan
oli vihastuttava siihen.
Kuinka
järkyttävää olikaan ollut monille veljille tulla näkemään se tosiasia, ettei
heidän elämässänsä ollut yhtään sen paremmin kuin Jobin elämässä! Ilsen käytös
todisti sen, Erikan käytös todisti sen. Samanlaista voitiin nähdä kaikkialla.
Ulkonainen esimerkki ja paine oli sitä luokkaa, että tämän ajan Jobin vaimot
eivät jaksaneet tai eivät halunneet taistella sitä vastaan, vaan verisen
vastarinnan sijasta antautuivat näkyväisen edessä ja antoivat näkymättömien
jäädä miestensä asioiksi.
Jobin vaimo ei
siis tallennetun mukaan suurestikaan seisonut miehensä rinnalla tämän
ahdistuksessa. Miten on tässä ajassa? Eihän toki kukaan vastaavalla tavalla nyt
puhuisi miehellensä? Ei toki, kukaan ei sellaista halua tunnustaa!
Jobin vastaus
vaimollensa kuulostaa monen korvissa sellaiselta, etteivät tänään Reinholdin
kaltaiset vaimoansa vuosikaudet kehuneet julistajatkaan rohkene edes ajatella,
saati sitten hyväksyä jotakin vastaavaa puhetta rakkaalle aviopuolisolle.
Jossakin määrin Johanneksesta alkoi kuitenkin tuntua siltä, että oli tullut
aika puhua asiat siten kuin ne todella olivat. Enää ei ollut varaa elää
petoksessa, sillä Herran tulemus oli todella lähellä.
Kun vaimo oli
kehottanut Jobia sanoutumaan irti Jumalasta ja jättämään kaiken, ryömimään
seurakunnan oven eteen kantamaan tammiarkkuun ja kuolemaan pois, ei Job
kaunistellut asioita ja vain hyväillyt vaimoansa sanoillansa. "Mutta
hän vastasi hänelle: "Sinä puhut niin kuin mikäkin houkka nainen.
Otammehan vastaan Jumalalta hyvää, emmekö ottaisi vastaan pahaakin?"
(Job. 2: 10).
Olisiko meille
tässä jonkinlainen opetus siitä, miten meidän tulisi asennoitua näihin asioihin
sen sijasta, että olemme joka tilanteessa valmiit lankeamaan kuralätäkköön
naisten edessä, jotta nämä saisivat puhtain jaloin kulkea ylitsemme? Ovatko
kaikki vaikeudet saaneet sellaisen vallan siitä syystä, että meiltä on
puuttunut rohkeus sanoa asiat siten kuin ne todella ovat? Julistaako Jumala
meidät syyllisiksi, jos ojennamme vaimoamme? Mikä oli Jumalan ajatus siitä,
mitä Job vaimollensa vastasi: "Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä
huulillansa" (2: 10).
Joskus oli
alkanut tuntua siltä, että kun osaltaan naiset tekivät syntiä kielellänsä,
mistä monet miehetkin olivat osallisia, niin toisaalta taas jotkut ihmiset tekivät
syntiä vaikenemisellansa väärissä kohden!
Tässä ajassa
siis palvelustehtävät ja saarnaajanvirat nähtiin tiiviissä yhteydessä näiden
viranhaltijoiden avioliiton onnistumisen kanssa. Jos avioliitto sujui hyvin,
oli virkakin palava ja tunnustettava, mutta jos kuului vaikeuksista, oli heti
hyväksyttävää asettaa myöskin julistettava kyseenalaiseksi, tai ainakin
vähempään arvoon kuin onnistuneilla yksilöillä. Mutta tässä oli juuri saatanan
ansa, mihin se oli saanut houkutelluksi suuren osan uskovaisista.
Jos Jumalan
Valtakunnan virat olisivat olleet todellakin kiinni tällaisista asioista, olisi
saatana jo aikoja sitten saanut asettaa lopettamiskyltin kaiken ylle. Paavali
varmastikin näki nämä asiat, sillä hän ymmärsi missä todellinen tie kulki. "Mutta
minä pelkään, että niin kuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän
mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on
Kristusta kohtaan..." (2. Kor. 11: 3).
Käärme sai
pistetyksi myrkyllänsä Eevaa, ja siten alkoi kaikki se kurjuus ja kärsimys,
joka on kohdannut ihmiskuntaa. Onko todella niin, että sama toistuu tässä
ajassa tämän hetken seurakunnan keskuudessa? Mistä tulee kaikki se kurjuus,
mikä vallitsee uskovaisten keskuudessa? Minne on kadonnut vilpittömyys ja
puhtaus alkuperäistä Sanan opetusta kohtaan?
Voisiko
todellakin jokin Jumalan seurakuntaan asettama palvelustehtävä olla kiinni
tällaisista asioista? Nämä seikat tietystikin vaikuttavat ainakin ulkonaisiin
asioihin, mutta merkitsisivätkö ne palvelustehtävän loppua? "Miehen ei
tule peittää päätänsä, sillä hän on Jumalan kuva ja kunnia, mutta vaimo on
miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä
miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. Sen tähden vaimon tulee
pitää päässään vallanalaisuuden merkki..." (1. Kor. 11: 7- 10).
Jumalan Sana
perustelee nämä asiat niin täydellisesti, ettei voi millään tavoin asettaa
kyseenalaiseksi jumalallista järjestystä. "Sillä Aadam luotiin ensin,
sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui
rikkomukseen" (1. Tim. 2: 13- 14). Jumalan Sana sanoo myöskin: "SILLÄ
EI JUMALA ARMOLAHJOJANSA JA KUTSUMISTANSA KADU!" (Room. 11: 29).
Saksankielinen Mengen käännös sanoo asian ehkä vieläkin selvemmin:
"...sillä Jumalan armolahjat ja kutsumus ovat peruuttamattomat!"
Uuteen Testamenttiin ei ole tallennettu yhtään ainoata kohtaa, jossa Jumala
olisi kutsunut avioparin johonkin palvelustehtävään. Kutsumus, kun kysymyksessä
on sananjulistus, kohdistui ja kohdistuu aina vain mieheen. Niinpä oli hyvin
käsitettävää se, että Johannes usean muun julistajan tavoin oli kutsuttu
virkaansa profetian saattelemana: "Jumala on kutsunut sinut tehtävää varten,
jossa ei edes sinun vaimosi ole oleva mukana!"
Oli siis Jumalan
Sanan mukaisesti synti seurakunnan keskuudessa se, että uskovaiset halusivat
nähdä kaiken avioliiton lävitse. Ihmiset olivat kiinnittäneet mielensä
asioihin, jotka eivät tuoneet mitään hyvää seurakuntaelämään. Ei toteutettu
sitä, mihin Sana kehotti: "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa,
niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla
puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan
päällä" (Kol. 3: 1- 2).
Inhimillinen
luonne on taipuvainen negatiiviseen, kielteiseen ajatteluun. Juuri nykyinen
aika oli omiaan ruokkimaan tällaista ajattelua, jossa uskolla ei juuri ollut
mitään sijaa, sillä eihän sitä edes tarvittu, koska näkyväinen oli päässyt
hallitsevaan asemaan.
Negatiivinen
ajattelu ja asenne ovat tuhoisia uskonelämälle. Ne tuhoavat niin näkyväistä
kuin näkymätöntäkin. Positiivinen ajattelu ja elämä voi syntyä vain todellisen
uskon kautta, Jumalan Hengen vaikutuksesta. Siksi kehotus: "Olkoon
teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli" (Fil. 2: 5).
Samasta syystä on myös kirjoitettu: "Sen tähden me emme tästä lähtien
tunne ketään lihan mukaan; jos olemme tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme
kuitenkaan nyt enää tunne" (2. Kor. 5: 16).
Huolimatta
kaikista näistä kohdista kiinnitettiin seurakunnan keskuudessa yhä edelleen
enemmän huomiota maallisiin ja inhimillisiin asioihin kuin itse
sananjulistukseen ja raamatullisiin totuuksiin. Mutta mitä tästä kaikesta oli
seurauksena? Kaikki se, mitä silminnähden oli havaittavissa, jakaannus,
erimielisyydet, riitaisuudet, panettelut jne.
Ilsen esimerkki
osoitti sen, ettei ulkonaisiin asioihin yksinkertaisesti voinut luottaa tai
arvostella niiden mukaisesti. Jokainen halusi antaa itsestään parhaan
mahdollisen kuvan, ja esiintyä mahdollisimman hyväksyttävänä ja mallikelpoisena
uskovaisena. Mutta kaiken tämän pinnan alla sai käärmeen myrkky rauhassa hautua
ja tulla entistäkin tappavammaksi.
Niin kuin on jo
muussa yhteydessä todettu, ei likapyykkiä tule pestä kaikkien nähden, vaan
jokaisen tulee lakaista ja pestä omassa kodissansa. Mutta tietyt asiat ovat
yhteisiä yhteisen vihollisen tähden.
Tämä ympäri
käyvä kiljuva jalopeura oli saanut käyttöönsä joitakin ihmisiä siinä määrin,
ettei heitä enää voinut pitää uskovaisina. Miksi aina piti Hartmutin tulla
Johanneksen mieleen? Viimeksi tämä oli repinyt häntä sanoillaan palasiksi
puistikossa, ja kun Johanneksella oli kiehunut ylitse, oli hänen lähes mahdoton
puhua niin kuiskaamalla kuin Hartmut odotti. "Ole nyt vain aivan
rauhallinen, älä huuda, hys hys! Enhän minäkään huuda!" Oli aivan samoin
kuin jos olisi pistetty veitsellä ja käännetty sitä haavassa, ja silti vaadittu
olemaan hiljaa tai puhumaan hillitysti. Siitä huolimatta oli tämä osoitus
Johanneksen taipumuksesta huutaa tiukan paikan tullen.
Tällaista
vastaavaa suorastaan saatanallista asioiden tulkintaa ilmeni muutenkin
uskovaisten keskuudessa. Katseltiin vain silminnähtäviä asioita haluamatta
lainkaan pyrkiä näkemään asioiden taustoja. Ylipäätänsä ei ollut ihmisten asia
tietää kaikkea tätä saati sitten puhua eteenpäin, mutta jos tunnettiin tarvetta
selvittää toisten asioita, olisi edes tullut pyrkiä löytämään totuus.
Kerran oli Ilse
tullut Erikan luokse myöhään yöllä hattu syvällä silmillänsä. Sisälle päästyään
tämä oli purskahtanut hirvittävään itkuun ja näyttänyt Erikalle mustelmilla
olevaa silmäänsä ja poskeansa. Otto voi pahoin pelkästään tuon illan
muistelemisesta, sillä samankaltaista oli hän itse joutunut kokemaan.
Nyt nämä sisaret
suunnittelivat poliisille soittamista, sillä olihan nyt selvät todisteet siitä,
että Reinhold oli pahoinpidellyt vaimoansa! Jostakin syystä Ottokin
hyväksyttiin paikalle näitä asioita selvitettäessä, sillä olihan hyvä olla
vielä yksi todistaja.
Ilse oli
aikaisemminkin valitellut miehensä vihamielisyyttä ja väkivaltaisuutta, mutta
tämä näytti olevan kaiken huippu. Oton neuvosta poliisille ei soitettu vielä
sinä yönä, ja Otto ei koko asiasta olisi halunnut puhua kenenkään kanssa, mutta
hän näki tässä esimerkin siitä, mitä seurakunnan keskuudessa yleisesti
tapahtui.
Mihin perustui
Reinholdin väkivaltaisuus? Ilse toistamiseen korosti vain sitä, ettei hän ollut
sormellaankaan koskenut mieheensä, joka kuitenkin, vaikka oli saarnaaja ja
jumalanvaltakunnan työntekijä, oli lyönyt hänet mustelmille, niin ettei hän
viikkoon voisi näyttäytyä kenellekään. Erika oli kauhuissaan ja katsoi kuin
syyttäen Ottoa, joka viime aikoina oli ollut niin hyvissä väleissä Reinholdin
kanssa, että oli tätä usein pyytänyt jäämään yöksi.
Reinholdin ja
Ilsen suhde oli nyt saanut sellaisia piirteitä, että seurakunnan saarnaajan
asema vaikutti todella uhatulta. Oli mahdotonta vallita tällaisen tilanteen, ja
niinpä asia vähän kerrassaan tihkui seurakunnan tietoisuuteen, ehkäpä siitä
syystä, että Erika keskusteli "luottamuksellisesti" niin monen
kanssa, eikä Ilsekään täysin pyrkinyt salaamaan vammojansa.
Nyt puitiin
likapyykkiä julkisesti, ja useampikin veli joutui huonoon valoon menneisyyden
taakkojen alla. Vaimot yksi toisensa jälkeen ilmoittautuivat kärsimysten
kohteiksi, ja tilanne alkoi riistäytyä käsistä.
Mutta mitä
todella oli tapahtunut? Miksi ei kukaan halunnut kuulla mitä Reinholdilla olisi
ollut sanottavana?
Kuten jo on
kerrottu, oli Ilse tavattoman mustasukkainen, ja keksi aivan tyhjästä tehdä
asiaa. Tuona yönä vaimo oli jälleen alkanut selvittämään menneisyyttä, ja
halusi miehensä tunnustavan jos oli jonkun vieraan naisen kanssa maannut!
Reinholdilla meni jokin ylitse, sillä mikään vakuuttelu ei saanut Ilseä
lopettamaan tenttaamistansa. Lopulta tämä oli alkanut huutaa siihen malliin,
että lapset olivat paenneet leikkimökkiinsä, ja Reinhold pelkäsi kaiken
kuuluvan kadulle asti. Häntä syytettiin asioista, joihin hänellä ei ollut osaa
eikä arpaa!
Itkua pidätellen
miesparka yritti löytää jonkunlaisen rauhallisen sopen, mutta vaimo tuli
kaikkialle perässä huutaen ja moittien miestänsä, joka ei osannut pitää huolta
vaimostansa. Nyt oli tullut loppu kaikelle, ajatteli ahdistettu mies, ja meni
vaatekomeroon pakatakseen vaatteitansa matkalaukkuun. Hän sulki oven
perässänsä, ja oli juuri saamaisillansa tarpeelliseksi katsomansa määrän vaatteita
laukkuun, kun Ilse voimia vaativalla tempaisulla tönäisi oven auki. Ovi aukeni
sisälle päin, ja suljettuaan oven asettui Ilse selkä ovea vasten ja jatkoi
haukkumistansa entistä suuremmalla paatoksella. Komero oli suhteellisen pieni,
ja miehellä ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta paeta tätä nuhdesaarnaa.
Ilse ei koskenut
mieheensä, ei satuttanut kättänsä häneen, mutta huusi ja haukkui ilman
minkäänlaista kontrollia tai järkevää ajatusta. Mies piteli korviansa ja anoi
päästä ulos komerosta. Mutta vaimo ei hellittänyt, vaan jatkoi entiseen
malliin.
Reinhold halusi
nyt ulos, maksoi mitä maksoi, ja kun vaimo ei anomisesta huolimatta suostunut
siirtymään pois oven edestä, jotta se ylipäätänsä olisi voitu avata, pyrki hän
nyt työntämään huutavan naisen pois edestänsä. Tässä yhteydessä Ilse jo
turvautui nyrkkeihinsä ja takoi miestänsä rintaan huutaen, että mies käy
käsiksi. Ennen kuin Reinhold oli ulkona ja istuutunut autoonsa, oli vaimo
saanut mustelmansa!
Miksi kertoa
tällaista, miksi kaivella esiin vanhoja asioita? Koska tämä on juuri sitä, mitä
vihollinen hiukan poikkeavalla tavalla tekee niin käsin kosketeltavalla kuin
henkiselläkin tasolla! Ei kosketa alkuasetelmissa käsin, ei satuteta, mutta
kuitenkin tehdään jotakin sellaista, mikä on paljon haavoittavampaa kuin
puukolla iskeminen tai tappaminen. Kuinka hyvin Johannes saattoikaan käsittää
veljeänsä, sillä niin monella tapaa hän itse oli tuntenut olevansa kuin
nurkkaan ajettu eläin, jota ärsytettiin mitä äärimmäisin keinoin.
Hartmut ja
Lydian mies olivat jossakin suhteessa täysin samaa kuin Ilse tai joku muu. Niin
miehet kuin vaimotkin tekivät vastaavaa ja vakuuttivat sitten syyttömyyttään
seurakunnan keskuudessa, mahdollisesti esitellen aviopuolisonsa tekemiä vammoja.
Mutta totuus ei tullut esiin; todelliset pahoinpitelijät saivat myötätunnon ja
ymmärryksen osaksensa.
Kaikelle tälle
täytyi tulla loppu, sillä äärimmäisissä tilanteissa tehdyt asiat eivät olleet
mikään todiste juuri viimeisen naulan lyönyttä kohtaan, vaan usein aivan
päinvastoin.
Vene pysyy pinnalla
pitkäänkin suuressa vesilastissa, mutta onko veneen uppoamiseen syyllinen se,
joka aivan loppuvaiheessa keinauttaa sitä, vaiko se, joka sen on siihen tilaan
saattanut? Vahvakin rakenne murtuu, jos sitä kylliksi kuormitetaan, mutta kuka
on syyllinen? Sekö, joka aivan viimeisessä vaiheessa nojaa siihen, vaiko se,
joka tietoisesti on sen ylikuormittanut?
Johannes
ajatteli monia tällaisia avioliittoja kuin vanhanaikaiseksi tuvaksi, jossa on
sisäänlämpiävä uuni, mutta kuitenkin tuuletusräppänä. Jos joku perheenjäsenistä
jatkuvasti sulkee sen, niin että tupa tulee savua täyteen, niin onko syyllinen
se, joka joutuu pakenemaan ulos estyäksensä tukehtumasta, vaiko se, joka
räppänän jatkuvasti sulkee estelyistä huolimatta?
Kuinka monessa
perheessä suorastaan savustettiinkaan toista ulos kuitenkin esittäen
vaatimuksia Jumalan Sanan pohjalta? Kuinka moni vaimo antoikaan vettensä
virrata kaduille ja vieraille, kun oma mies eli ahdistavassa kaipauksessa?
Sanoohan Jumalan Sana Sananlaskuissa (5: 15- 20): "Juo vettä omasta
säiliöstäsi, sitä, mikä omasta kaivostasi juoksee. Vuotaisivatko sinun lähteesi
kadulle, toreille sinun vesiojasi! Olkoot ne sinun omasi yksin, älkööt
vierasten sinun ohessasi. Olkoon sinun lähteesi siunattu, ja iloitse nuoruutesi
vaimosta. Armas peura, suloinen vuorikauris -hänen rintansa sinua aina riemulla
ravitkoot, hurmautuos alati hänen rakkaudestaan. Miksi poikani, hurmautuisit
irstaaseen naiseen ja syleilisit vieraan vaimon povea?"
Miksi todella
oli tultu tähän tilanteeseen, jossa perheitä revittiin rikki tällaisella
tavalla? Syynä oli väärä opetus ja väärät odotukset. Kukaan ei ollut rohjennut
opettaa vaimoille kuinka elää miestensä kanssa, eikä myöskään nuorille miehille
ollut kukaan opettanut, miten naisen kanssa tulee elää. On helppoa vierittää
kaikki syy toisen puoliskon kannettavaksi, jos tilanne johtaa siihen, että
jompi kumpi antautuu vieraisiin suhteisiin. Miksi joku mies haluaa syleillä
vieraan naisen povea? Miksi joku uskovainenkin kaipaa jotakin sellaista, mikä
ei lainkaan ole sopivaisuuden rajoissa, ei ainakaan ulkonaisten mukaisesti?
Käsittikö Ilse
lainkaan sitä, mitä hän teki? Hän todisti miestänsä vastaan, mutta kuitenkin
Kaikkivaltias Jumala näki sen, mitä todella oli tapahtunut. Reinholdia
syytettiin syyttömästi jo tuossa tilanteessa, ja jatko vain pahensi hänen
asemaansa, vääryydellä. Käsittikö kukaan, että vihollinen oli saanut sormensa
mukaan tähän näytäntöön? Mitä todella oli tapahtunut?
Alun pitäen
Reinhold rakasti vaimoansa, ja yksinomaan jo lasten tähden hän halusi tehdä
kaikkensa, että kaikki sujuisi mahdollisimman hyvin. Jumalan hänelle antaman
virkansa puolesta hän joutui tekemisiin ihmisten kanssa, jotka aiheuttivat
hänelle tahtomattaankin vaikeuksia, ja ensimmäinen kysymyksemme kuuluu: Miksi
ja miten?
Herramme sanoi aikoinaan
hurskaille uskovaisille, että nämä olivat isästä perkeleestä, koska valhe oli
hallitseva tekijä heidän ulkonaisesti virheettömässä elämässänsä. Valhe on
nytkin vielä se tekijä, jonka kanssa tämä vanha käärme ja vihollinen tulee
uskovaistenkin keskuuteen.
Ilse näki
seurakunnassa vierailevien sisarten hymyilevän kauniisti miehellensä, ja sen
sijaan että olisi mennyt tuomiolle itsensä kanssa, hän alkoi tulla
mustasukkaiseksi syyttä. Jos hänen oman todistuksensa mukaisesti hänen miehensä
sai vierailta naisilta kauniimpia hymyjä ja ystävällisyydenosoituksia kuin
häneltä, niin oliko se asia, joka hänen miehensä olisi pitänyt muuttaa? Eikö
kaiken niin jumalallisen kuin maallisenkin järjen mukaan hänen olisi tullut
mennä itseensä ja todeta: "Minun itseni kohdalla täytyy olla jotakin
vialla, jos mieheni vaimona en pysty olemaan niin avoin ja rehellinen, niin
ystävällinen ja kauniisti hymyileväinen, kuin nuo toiset sisaret. Mieheni
käyttäytyy korrektisti eikä harjoita silmäpeliä tai ole liiallisen ystävällinen.
Jos haluan mieheni huomion kiintyvän itseeni, niin eikö minun tule olla
vieläkin ystävällisempi kuin nuo toiset?"
Tässä oli
kysymyksiä, joiden eteen todella usean sisaren tulisi asettua. Jos näin ei
tehdä, käy niin kuin Ilselle. Hän alkoi kantaa katkeruutta sisimmässänsä
miestänsä kohtaan, mutta miksi? Seurakunnan paimenena Reinhold ei voinut olla
tyly näitä ihmisiä kohtaan ja sanoa: "Minulle ei saa hymyillä, minulle ei
saa olla ystävällinen, sillä vaimoni kärsii siitä."
Johannes tiesi
sen, ettei Reinholdilla ollut milloinkaan ollut mitään suhdetta keneenkään
muuhun kuin Ilseen, ja yhteisissä keskusteluissa hän oli aina korostanut sitä,
että hän haluaa elää tämän kanssa elämänsä loppuun asti.
Jonkin aikaa
tällainen kissanhännänveto ei tuntunut niinkään raskauttavalta ja
vaaralliselta, mutta koska tämä siemen oli kylvetty vaimon sisimpään, teki se
ainoan mitä se voi: se kasvoi kasvamistaan. Syytökset seurasivat toistaan,
mutta milloinkaan Ilse ei ajatellut, mihin kaikki perustui. Hänellä oli jo
muutaman vuoden kuluttua pitkä lista kaikesta siitä, mikä hänen miehessänsä oli
häntä loukannut, mutta kaikki perustui olettamuksille, jotka myöhempien
luulojen ja epäilysten siivittäminä muuttuivat todellisuudeksi hänen
mielessänsä, ja nyt kun oltiin kevätretkellä, koki kaikki tietynlaisen
huipentuman. Reinhold oli syyllinen, niin syyllinen, ettei sitä voinut sanoin
kuvata. Mutta mitään ei todellisuudessa ollut tapahtunut.
Juuri tällaista
oli kaikki se, mikä tuhosi seurakuntaa. Ilseä olisi voitu jossakin mielessä
luonnehtia sairaaksi, mutta sitä oli myöskin koko seurakunta muutamaa lukuun
ottamatta. Peterin hautajaiset oli pyritty unohtamaan jonakin sellaisena, mitä
ymmärrettävästi jokaiselle sattuu, mutta pitikö tätä kaikkea ymmärtää? Eikö
pikemminkin tuomion tullut alkaa seurakunnasta, ennen kuin on liian myöhä?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti