"Ja Besalel
ja Oholiab ynnä kaikki taidolliset, joille Herra on antanut taidollisuuden ja
ymmärryksen tietää, miten mikin pyhäkössä tehtävä työ on suoritettava, tehkööt
kaikissa kohdin, niinkuin Herra on käskenyt.
Niin Mooses
kutsui luoksensa Besalelin ja Oholiabin ja kaikki taidolliset, joiden sydämeen
Herra oli antanut taidollisuuden, kaikki, joiden sydän vaati heitä ryhtymään
työhön suorittaaksensa sen" (2. Moos. 36: 1- 2).
"Tarkkaa,
mitä minä sanon: Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen" (2. Tim. 2: 7).
Johanneksella ei
ollut todellisuudessa mitään syytä olla onneton tai masentunut, mutta siitä
huolimatta hän tunsi raskaan taakan sydämellänsä. Hän oli juuri palannut
suorastaan ihastuttavalta matkalta Alpeilta ja oli vieraillut useiden rakkaiden
veljien ja sisarien luona. Häntä oli ensimmäisen kerran elämässänsä todella
hemmoteltu uskonystävien luona, niin ettei hän voinut olla ajattelematta sitä
ainoata lomamatkaa, jonka eräs veli hänelle vuosia sitten oli järjestänyt.
Matka oli suuntautunut eräälle kauniille alppijärvelle, missä oli yhden tai
kahden vuorokauden ajan kalastettu ja puhuttu uskonasioista. Muutaman kuukauden
kuluttua matkasta oli veli yksioikoisesti tokaissut Johannekselle: "Käsitätkö
sinä lainkaan, kuinka kalliiksi tuo matka minulle tuli?"
Kaiken tällaisen
keskellä ei ole mikään ihme, jos positiivisestikin asennoitunut maan matkaaja
pakostakin menettää luottamustansa kanssaveljiänsä ja sisariansa kohtaan. Mutta
nyt häntä oli pidetty kuin piispaa pappilassa ja kuljetettu ympäriinsä
vuorenhuipulta toiselle ja mitä runsaimmin katetusta pöydästä toiseen, ilman
pienintäkään pelkoa siitä, että jonakin päivänä hänelle jälleen todettaisiin:
"Käsitätkö, mitä kaikki tuli maksamaan veljillesi ja sisarillesi?"
Johannes oli suurin
piirtein päässyt näkemään, millaisessa ajassa nyt elettiin ja millaisia ihmiset
olivat, niin uskovaiset kuin uskosta osattomatkin, tavalliset maailman ihmiset.
Kaikesta huolimatta jokin osa häntä ei tahtonut millään pystyä hyväksymään sitä
tosiasiaa, että useimmat julistajat omalla toiminnallaan ja puheillaan kaikesta
ulkonaisesta hurskaudesta huolimatta rakentamisen sijasta hajottivat ja toivat
uskovaisten keskuuteen entistä suurempaa jakautuneisuutta.
Juuri ennen
Uuden Testamentin seurakunnan syntyhetkeä meidän Herramme sanoi usein toistetut
sanat, joita ei kuitenkaan ole käsitetty oikealla tavalla: "Ei ole
teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on
asettanut, vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin TE SAATTE VOIMAN, ja te
tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja
Samariassa ja aina maan ääriin saakka." (Apt. 1: 7- 8).
Mitä useampi
palavahenkinen julistaja astui esiin, sitä enemmän tuli korostetuksi käsite
'voima', muttei niinkään seurakunnan omistuksessa olevana, vaan pikemminkin
julistajan saarnaamisessa. Yhä useampi korosti kuulijoille julistuksensa
voimallisuutta ja tärkeyttä, useaankin kertaan korostaen: "Hetken kuluttua
tulette kuulemaan jotakin todella merkittävää ja tärkeää, mikä tulee suoraan
Herralta!" Kun julistuksessa vielä aivan alusta alkaen oli erinomaisen
voimakas ja vakava painotus, riippumatta siitä mitä sillä hetkellä sanottiin,
sai kuulija pakostakin sellaisen käsityksen, että nyt täytyi Jumalan aivan
erikoisella tavalla olla mukana tässä asiassa. Mutta miksi julistajan
toistamiseen täytyi vakuuttaa kuulijoillensa, että juuri nyt Jumala itse puhui
kansallensa? Miksi eivät Raamatun lehdille tallennetut apostolit käyttäneet
tällaisia tehostekeinoja kuulijoiden täyden huomion saadakseen? Eikö jokainen
todellinen kuulija jo puhutun perusteella voinut tuntea sydämessänsä Herran
puhuvan hänelle, ilman että se hänelle varta vasten ilmoitettiin?
Mitä ja mikä
todella on se voima, josta Herramme puhui? Useille se on sitä, mistä Markuksen
Evankeliumin viimeisessä luvussa puhutaan: riivaajien ulos ajamista, uusilla
kielillä puhumista, sairaiden parantamista. Mutta tässäkö olisi kaikki se, mitä
todellisen sananjulistuksen yhteyteen kuuluu? Mitä sanoo veljemme Paavali
jumalallisen ilmestyksen kautta? "Ja ollessani teidän tykönänne minä
olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa, ja minun puheeni
ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja VOIMAN
osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan
VOIMAAN"(1. Kor. 2: 3- 5).
Käsitteestä
'Jumalan voima' voitaisiin puhua ja kirjoittaa useamman ihmisiän ajan ilman
että aihetta olisi ammennettu tyhjiin, mutta paljon lyhyemmässä ajassa voidaan
muutamin sanoin todeta, mitä se ei ainakaan ole.
Paavali oli
käynyt kovan Jumalan koulun lävitse ja saattoi omien kokemustensa ja oppimansa
perusteella sanoa läheisimmälle työtoverilleen Jumalan elovainioilla: "Tarkkaa,
mitä sanon: Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen." Jumalan
voimaa tarvitaan kaikilla uskovaisen elämän alueilla, mutta on myöskin
käsitettävä, mitä Jumalan voima on ja mitä varten se on annettu. Herramme
sanoi: "Te tulette olemaan Minun todistajani!" Mitä tämä
tarkoitti tässä ajassa ja kaiken sen julistuksen keskellä, mitä juuri nyt
saatiin kuulla? Oliko näillä julistajilla todellakin Jumalan voima, ja puhuiko
Jumala, ja todistivatko nämä palavahenkiset saarnamiehet Herrasta Jeesuksesta?
Mitä varten oli sananpalvelustehtävät annettu Jumalan seurakunnalle? "Ja
hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi... tehdäkseen pyhät täysin
valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me
kaikki pääsemme yhteyteen uskossa..." (Ef. 4: 11-).
Jo Vanhan
Testamentin aikana rakennettaessa Herran huonetta, ilmestysmajaa, oli
suunnattoman tärkeätä jokaisen tehtävään osallistuvan kohdalla se, että tähän
yhteiseen hankkeeseen osallistuvat tiesivät, mistä oli kysymys. "...joille
Herra on antanut taidollisuuden ja ymmärryksen tietää, miten mikin pyhäkössä
tehtävä työ on suoritettava!" Tärkeintä ei ollut vain tehdä
innoituksessa jotakin oman käsityksen ja ymmärryksen mukaisesti, vain tekemisen
tähden, vaan ensisijaisen tärkeätä ja välttämätöntä oli käsittää, että kaikki
tuli tehdä kaikissa kohdin niin kuin Herra on käskenyt. Tämä sama ajatus
toistuu useaan kertaan ilmestysmajan rakentamisen yhteydessä: "...niinkuin
Herra oli Moosekselle käskyn antanut."
Tässä ajassa ei
rakennettu temppeliä luonnon kivistä, vaan nyt oli toteutumisen aika sille,
mille kaikki Vanhan Testamentin tapahtumat olivat esikuvina. Kun Salomo rakensi
temppeliä Herralle, kerrotaan tästä suuresta hankkeesta seuraavaa: "Ja
kun temppeli rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka tulivat valmiina
louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta
temppeliä rakennettaessa" (1. Kun. 6: 7). Tämän esikuvan mukaisesti
Pietari kirjoittaa seuraavasti: "Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven
tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on
valittu, kallis, ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi..."
(1. Piet. 12: 4- 5).
Mutta mitä oli
se, mitä nyt voitiin todeta kaiken tämän rakennustoiminnan keskellä? Toteutuiko
kaiken julistuksen ja opetuksen kautta se, mitä itse Seurakunnan Herra oli
asettanut tavoitteeksi omillensa?
Johannes näki
henkensä silmillä millainen todellisen seurakunnan tuli olla, ja miten sen oli
mahdollista saavuttaa kaikki luvattu. Mutta hän ei myöskään voinut olla
näkemättä kaikkea sitä, mitä juuri nyt tapahtui. Jos Herra todella oli mukana
kaikessa nyt havaittavassa julistuksessa ja toiminnassa, niin missä sitten
olivat Hengen hedelmät ja Hengen voima? Jos Jumalan Henki todella oli
vaikuttava tekijä, niin miksi ei sitten toteutunut se, mikä pakostakin on
tulosta Hengen vaikutuksesta? "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki,
johdattaa hän teidät KAIKKEEN TOTUUTEEN... HÄN ON MINUT KIRKASTAVA!"
(Joh. 16: 13). "...että he kaikki olisivat yhtä... että he olisivat
täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt..."
(Joh. 17).
Mitä enemmän
tietyt saarnamiehet saarnasivat, sitä suuremmaksi tuli jakaantuneisuus
uskovaisten keskuudessa, vaikka Jumalan Sanan mukaisesti palvelustehtävät oli
annettu seurakunnalle sen rakentumiseksi ja todellisen yhteyden aikaansaamiseksi.
Mutta mistä sitten todellisuudessa oli kysymys, mikä kaikesta ulkonaisesta ja
tunteillakin koettavasta hurskaudesta huolimatta johti tähän nyt havaittavaan
lopputulokseen?
"Mutta
käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta
ja vilpittömästä uskosta.
Muutamat ovat
hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin, tahtoen olla
lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi
väittävät."
(1. Tim. 1: 5-).
Tuskin oli
milloinkaan aikaisemmin ollut aikaa, jossa kaikesta hurskaudesta ja
ulkonaisesta jumalanpalveluksesta huolimatta olisi ollut niin suuri hajaannus
uskovaisten keskuudessa. Tänä päivänä oli niin totuttu heittämään kaikki
hengellisyys ja uskonnollisuus samaan pataan; kaikki missä mainittiin Jumalan
tai Herran Jeesuksen Kristuksen nimi. Mutta niin kuin on aina ollut, niin oli
tässäkin ajassa: Ulkonainen tunnustus ja Jumalan Sanan tai jonkun Hänen
lähettämänsä profeetan julistuksen lainaaminen ei vielä merkinnyt alkuunkaan
sitä, että Jumala olisi ollut kaiken Hänen nimissänsä tehdyn takana. Juudas oli
mukana alusta alkaen ja ajoi ulos riivaajia siinä kuin muutkin opetuslapset,
ollen yksi kahdestatoista. Hänellä oli voimaa, arvovaltaa. Siitä huolimatta hän
oli väärä alusta alkaen! Ei kerrota mitään hänen julistustoiminnastansa, mutta
uskottavaa on se, että hänkin puhui hurskaasti kuulijoidensa edessä.
Jos on hurskaita
julistajia, on myöskin hurskaita kuulijoita, joista Paavali kirjoittaa
Timoteukselle: "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä
oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin" (2. Tim.
4: 3- 4). Mitä tämä kaikki sitten todellisuudessa tarkoittaa? Eikö lähes kaikki
julistus perustu siihen, mitä Jumalan Sana puhuu? "Minua kummastuttaa,
että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen
armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään
toinen; on vain eräitä, JOTKA HÄMMENTÄVÄT TEITÄ JA TAHTOVAT VÄÄRISTELLÄ
KRISTUKSEN EVANKELIUMIN" (Gal. 1: 6- 7). "Heillä on intoa
teidän hyväksenne, MUTTA EI OIKEATA; vaan he tahtovat eristää teidät, että
teillä olisi intoa heidän hyväksensä" (Gal. 4: 17).
Kaikki julistus,
jossa ei ole motiivina puhtaasta sydämestä tuleva rakkaus Kristusta ja Hänen
seurakuntaansa kohtaan, johtaa kaikesta ulkonaisesta hurskaudesta huolimatta
jakaannukseen todellisen rakentamisen sijasta. Mikä sitten on se henki tai
voima, joka tällaisia ihmisiä hallitsee, jos se ei kerran ole puhdasta Pyhän
Hengen vaikutusta? Mikä on se henki, joka on niin lähellä todellisen Pyhän
Hengen toimintaa, että useimpien ihmisten on vaikeata erottaa ne toisistansa?
Puhuuhan tämäkin henki niin hurskaasti ja Jumalaan ja Hänen Sanaansa vedoten?
Eräänlainen
avainsana tällä alueella sisältyy siihen, mitä Juuda kirjoittaa: "Nämä
saavat aikaan hajaannusta, HE OVAT SIELULLISIA, henkeä heillä ei ole"
(Juuda 19).
Me olemme
puhuneet jo Jumalan voimasta ja viisaudesta ja ymmärryksestä, mitä tarvitaan
Jumalan huoneen rakentamisessa. Lukekaamme nyt, mitä Jaakob kirjoittaa: "Kuka
on siis viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin
tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on
katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko
totuutta vastaan.
TÄMÄ EI OLE SE
VIISAUS, JOKA YLHÄÄLTÄ TULEE, VAAN SE ON MAALLISTA, SIELULLISTA, riivaajien
viisautta..."
Johanneksen
sisintä olivat vuosikaudet kalvaneet nämä asiat, ja nähdessänsä nykyhetken
todellisuuden, ei hän voinut valhetella totuutta vastaan. Ihminen halusi olla
hurskas ja hyvä, Jumalalle kelvollinen, mutta hän oli kadottanut käsityksensä
siitä, mitä todella on vanhurskaus ja todellinen usko. Ihmiset istuivat
viikosta toiseen, kuukaudesta ja vuodesta toiseen tietynlaisissa kokouksissa,
mitkä saattoivat kestää jopa kuusikin tuntia, mutta siitä huolimatta
jokapäiväisessä elämässänsä eivät olleet Jumalan rakkauden valtaamia toisia
uskovaisia tai uskosta osattomia kohtaan, vaan paremminkin voitiin sanoa
heistä, että he oikeaoppisuuden ja hurskauden varjolla olivat mitä riitaisimpia
ja katkerimpia niitä kohtaan, jotka eivät uskoneet juuri sillä tavoin kuin he,
eivät luopuneet samoista asioista, pitäneet syntinä juuri sitä mitä hekin. He
olivat sielullisia, uskonnollishenkisiä, vailla sydämen rakkautta ja armahtavaa
laupeutta! He olivat lakihenkisiä, käsittämättä itsekään, mistä puhuivat ja
mitä toisilta vaativat!
Koko Jumalan
Sana on tärkeä, eikä yksikään ilmaisu ole vähempiarvoinen kokonaisuuden
puitteissa. On kuitenkin tiettyjä kohtia, jotka aivan erikoisella tavalla
tuovat esiin jonkin asian merkittävyyden, erikoisesti tilanteissa, joissa on
ajauduttu johonkin väärään äärilaitaan. Paavali todellisessa sydämen hädässä ja
vakuuttuneisuudessa Herransa edessä korostaa Timoteukselle todellisen
jumalanpalvelijan tehtävän tärkeyttä: "Minä VANNOTAN sinua Jumalan ja
Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen
ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta: SAARNAA SANAA!" (2. Tim.
4: 1-).
Jos jokainen
julistaja todella saarnaa Sanaa, niin miksi ei sitten tämän toiminnan kautta
seurakunta ole saavuttanut sitä tilaa, mitä Herra siltä odottaa? Jos kaikki
kuulemamme todella on Jumalan Sanaa, niin miksi se ei saa aikaan sitä, mitä Sen
oman todistuksensa perusteella tulisi vaikuttaa? Jumalan Sana
pysyy iankaikkisesti eikä voi muuttua. Yhä tänä päivänä se on kuin
kaksiteräinen miekka, joka tunkee lävitse ja erottaa sielun ja hengen ja
on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija. Jos julistuksen tuloksena onkin
jotakin muuta kuin seurakunnan aito ja todellinen rakentuminen, Kristuksen
kirkastuminen omiensa keskellä, uskovaisten kokoontuminen ainoaan Jumalan
valitsemaan palvonnanpaikkaan kuin yhtenä sieluna ja yhtenä sydämenä, niin ei
jää muuta ratkaisua kuin että julistettu ei sittenkään ole Jumalan Sanaa, vaan
jotakin muuta!
Vanhan
Testamentin aikana rakennettiin Jumalalle temppeliä, ja koko tuo suuri prosessi
oli mitä elävin esikuva siitä, mitä tänä aikana tulee tapahtua, kun
yksittäisten uskovaisten joukosta muodostetaan Uuden Testamentin seurakuntaa,
temppeliä, jossa Herra itse voi asua Henkensä kautta. Salomon aikana jokaisen
rakentamiseen osallistuvan täytyi olla selvillä tietyistä perusasioista tämän
suuren hankkeen kohdalla, aivan kuten oli Mooseksen aikana ilmestysmajaa
rakennettaessa. Herra oli antanut taidollisuuden ja ymmärryksen tietää, miten
kukin työ tuli suorittaa. Mutta ei riittänyt ainoastaan jonkinlainen erikoinen
taito tai lahjakkuus, vaan vaadittiin jotakin todella paljon enemmän, minkä tuo
esiin 2. Moos. 31. "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: 'Katso, minä
olen NIMELTÄÄN KUTSUNUT Besalelin, Uurin pojan, Huurin pojanpojan, Juudan
sukukunnasta; ja minä olen täyttänyt hänet Jumalan hengellä, taidollisuudella,
ymmärryksellä, tiedolla ja kaikkinaisella kätevyydellä..."
"Minä olen
nimeltään kutsunut... olen täyttänyt hänet..." Kenet Jumala
asettaa johonkin tehtävään ja kenet Hän lähettää, tämän Hän itse täyttää
kaikella sillä, mitä tarvitaan tehtävän oikeaan suorittamiseen. Näin ei ole
vain johtavassa asemassa olevien suhteen, vaan Sana sanoo: "...Ja
katso, minä olen antanut hänelle apulaiseksi... ja olen antanut kaikkien
taidollisten sydämeen taidollisuuden tehdä kaikki, mitä minä olen sinun
käskenyt teettää..." (2. Moos. 31: 6).
Kun Jumalan
temppeliä rakennettiin Salomon aikana, tuli kaikki suorittaa oikealla tavalla
oikean lopputuloksen aikaansaamiseksi. Jokainen ei voinut hyvästä halustansa ja
innostansa huolimatta toimia omien mielipiteidensä ja ajatustensa mukaisesti,
vaan tuli tarkoin noudattaa annettuja määräyksiä. Jokaisen yksittäisen
rakennuksen osasen tuli tarkoin asettua oikealle kohdallensa oikealla tavalla.
Tämä oli mahdollista vain sen kautta, että jokainen toimi täydellisessä
harmoniassa ohjeiden ja toinen toisensa kanssa.
Nyt tuli
todellisen seurakuntaruumiin tulla liitetyksi yhteen oikealla tavalla, niin
että voisi olla seurakunta niin kuin alussakin oli. Mutta miten kaikki
toteutuisi, miten tämä Jumalan rakennus hengessä voisi valmistua ajallansa ja
säädettyjen ohjeiden mukaisesti? Mitä tuli rakennusmiesten, sananjulistajien,
tehdä ja miten?
Salomon ajalta
kerrotaan: "Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka
tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen
kalketta temppeliä rakennettaessa." (1. Kun. 6: 7). Kuinka ihana kuva
tämä onkaan siitä, miten Jumala itse rakentaa seurakuntaansa! Mutta vain harvat
ovat todella käsittäneet, mitä se merkitsee, ainakin siitä vasaroiden ja
suurten lekojen paukkeesta päätellen, mikä kuuluu tämän ajan seurakunnan
rakennustyömaalta. Kiven sirut lentelevät ja satuttavat lähistöllä olevia,
aikaansaaden verta vuotavia haavoja ja sokeutuneita silmiä!
Timoteukselle
Paavali kirjoittaa: "...että tietäisit, miten tulee olla Jumalan
huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus"
(1. Tim. 3: 15). Kuinka elintärkeätä onkaan todella käsittää, miten kaiken
tulee tapahtua todellisen seurakunnan keskuudessa! Mutta kuinka moni
sananpalvelijan nimellä kulkeva ei lainkaan käsitä, mistä on kysymys, eikä
siten tiedä miten Jumalan kansan keskellä tulee käyttäytyä ja toimia!
Sana
'sielullinen' on tullut jo useaan otteeseen esiin tämän tutkistelun yhteydessä.
Herra itse sanoo Sanastansa Jesaja 55: 11: "...niin on myös minun
sanani, joka minun suustani lähtee; ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan
tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä
sen lähetin." Samalla aukeamalla Hän sanoo: "Tehkää, tehkää
tie, tasoittakaa tie, poistakaa kompastuskivet minun kansani tieltä!"
(Jes. 57: 14). Mitä selvimmin tämä sanankohta viittaa juuri siihen aikaan,
jossa nyt elämme. Juuri nyt tulee todellisen Jumalan seurakunnan kokoontua
yhteen Herran Jeesuksen Kristuksen nimen alla julistetun Sanan kautta. Mutta
mitä tarkoittaa se, kun Sana sanoo Hebr. 4: 12: "Sillä Jumalan Sana on
elävä ja voimallinen... se erottaa sielun ja hengen..."?
Mitä tarkoittaa
tien raivaaminen erämaahan, mitä tarkoittaa kompastuskivien poistaminen
uskovaisten tieltä? Mitä tarkoittaa todellinen uskovaisten yhteys, mikä
vaikuttaa sen parhaaksi ja mikä sitä rikkoo?
Kun Paavali
korostaa Timoteukselle Sanan saarnaamisen tärkeyttä, ja sen tiedon tärkeyttä,
miten tulee olla Jumalan huoneessa, sanoo hän heti perään: "Mutta Henki
sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat
villitseviä henkiä... ja JOTKA KIELTÄVÄT... mitkä Jumala on luonut niiden
nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden
tuntemaan" (1. Tim. 4: 1-).
Mikä on aina
ollut ja on vielä tänäänkin se seikka, mikä rikkoo Jumalan lasten yhteyttä ja
estää todellisen yhteen tulemisen ja keskinäisen rakkauden? Mikä on aina
aiheuttanut riitaa ja erimielisyyttä uskovaisten keskuudessa? Mikä aiheutti
tavatonta sekaannusta jo alkuseurakunnan keskuudessa? "...tuli sinne
muutamia, jotka opettivat veljiä: 'Ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin
Mooses on säätänyt, ette voi pelastua!" (Apt. 15: 1). Ei tarvittu
muuta kuin muutama kiertävä julistaja, jotka eivät tienneet miten tulee olla
Jumalan huoneessa. Tämän yhden ainoan vierailun johdosta syntyi riita ja kiivas
väittely!
Alkuajan
seurakunnan oli löydettävä tiensä Herran kanssa kaiken sen ajan juutalaisuuden
ja perinnäissääntöjen keskellä. Yhä vielä on monelle uskovaiselle tuntematon se
tosiasia, että meidän tuntemamme Vanha Testamentti todellisena Jumalan Sanana
on vain murto-osa kaikesta siitä kirjallisuudesta, mitä tämänkin ajan
juutalaisuus pitää Jumalan Sanana. Viisaat ja oppineet, hurskaat miehet, ovat
laatineet omat selvityksensä siitä, mitä Jumalan Sana heidän käsityksensä
mukaan tarkoittaa, ja niin ovat syntyneet perinnäissäännöt ikään kuin
loputtomana viidakkona, missä itse oppineetkin eksyvät kaikenlaisten kuin
köynnöksinä kiertävien selitysten keskellä, sillä todellisuudessa ei kukaan
tiedä kokonaisvaltaisesti, mitä tietyissä asioissa tulisi tehdä.
Vanhan
Testamentin juutalaisuus ei jätä ihmisille todellisuudessa mitään omantunnon
vapautta, mikä on mahdollista vain Kristuksen sovituskuoleman kautta, joten
aivan yksittäisissäkin asioissa säädetään miten tulee menetellä ja mikä on
rikkomus "Sanaa" kohtaan, perinnäissääntöjä kohtaan. Suuri osa
tämänkin ajan kristityistä on ehkä tiedostamattaankin omaksunut enemmän
juutalaisuutta kuin todellista ja aitoa kristillisyyttä, ja juuri siksi on mitä
suurimmasta merkityksestä niin tavalliselle uskovaiselle kuin saarnamiehellekin
löytää alkuperäinen ja aito uskontie, joka ei lepää lain teoissa, vaan Jumalan
armon ja Uuden Testamentin vapauden käsittämisessä. Mikään ei ole sen suurempi
kompastuskivi uskovaiselle kuin kaikki perinnäiset käsitykset ja opetukset.
Juuri siksi Paavali kirjoittaa kolossalaisille ja samalla meille tässä ajassa:
"Katsokaa,
ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella,
PITÄYTYEN IHMISTEN PERINNÄISSÄÄNTÖIHIN ja maailman alkeisvoimiin eikä
Kristukseen"
(Kol. 2: 20).
Johannes oli
kautta aikojen saanut tuntea niin hengessänsä kuin lihassansakin sen kuinka
häntä oli arvosteltu siitä, ettei hän puuttunut kaikenlaisiin sellaisiin
asioihin, mitä itse kukin oli mieltänyt synniksi tai vääräksi. Yksi toisensa
perään esitteli hänelle joko uniansa tai 'lähes korvinkuultavalla äänellä'
hänelle ilmoitettuja asioita, joiden sanottiin olevan hänelle synniksi ja
vahingoksi. "Sinunkin tulee nyt alkaa julistaa näitä asioita, niin kuin ne
on minulle ilmoitettu!", vannotti häntä useampikin vakavailmeinen veli tai
sisar.
Johannesta
vannotettiin tavalla ja toisella, mutta milloinkaan hän ei näiden
vannottamisten yhteydessä pystynyt näkemään yhteyttä siihen, mitä Paavali Timoteukselle
sanoi ja vannotti. "Saarnaa Sanaa!" Ei, häntä vannotettiin
asioissa, joilla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, mistä apostoli puhui
tässä yhteydessä, vaan ennemminkin sen kanssa, mistä tämä puhuu Kol. 2: 16-. "Älköön
siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään
juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisuuden varjo,
mutta ruumis on Kristuksen.
Älköön teiltä
riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on MIELTYNYT NÖYRYYTEEN ja enkelien
palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on LIHALLISEN MIELENSÄ turhaan paisuttama
eikä pitäydy häneen, joka on pää, ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden
avulla koossa pysyen, KASVAA JUMALAN ANTAMAA KASVUA" (Kol. 2: 16-).
Jälleen meillä
on muutamassa jakeessa kaikki se, mistä olemme näiden sivujen aikana puhuneet!
Muistakaamme ne kohdat, joissa on mainittu sielullisuus. Sielullisuuteen
kuuluvat nimenomaan ne ominaisuudet, mitä tässä mainitaan, ja mitkä
ulkonaisesta hurskaudestansa huolimatta aiheuttavat hajaannusta eikä
rakentumista: ulkonaisesti hurskas nöyryys, joka tosin voi olla niin
kokonaisvaltaista, ettei asianomainen itse käsitä sen merkitystä, sekä
lihallinen mieli, joka sekin saattaa omata mitä ulkokultaisimman ja hurskaimman
leiman, mutta siitä huolimatta on vain inhimillistä. "...kylvetään
sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen
ruumis, niin on myös hengellinen" (1. Kor. 15: 44).
Jumalan Sanan
tehtävä on erottaa sielullinen ja hengellinen toisistansa, sillä sielullinen ei
ole kestävä Herran edessä, sillä se on katoavaista. "Mutta mikä on
hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on
ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä" (15: 46).
Jokainen ihminen
on perusolemukseltaan uskonnollinen ja kaipaa tietynlaista täyttymystä
elämäänsä niin nyt kuin kuolemansakin jälkeen. Mutta jos ihminen ei halua etsiä
ja löytää tätä täyttymystänsä Jumalassa Herramme Jeesuksen Kristuksen
sovitustyön kautta, kuoleman kautta Hänessä, elää hän omaa elämäänsä vaikka
esiintyisi kuinka hengellisesti. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota
vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän
voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1. Kor.
2: 14).
Kaikkein
hämäävintä kautta ihmiskunnan historian on ollut se, että on ollut
päälinjaltaan kahdenlaisia uskovaisia, jotka ulkonaisesti ja näennäisesti ovat
aina olleet hyvin samankaltaisia. Pintapuolisesti tarkastellen niin todelliset
uskovaiset kuin tekouskovaisetkin eivät juuri poikkea toisistansa, ja niinpä
asiaa tuntemattomalle kaikki on kuin samaan pataan heitettyä, tasaharmaata
soppaa. Mutta Jumalan ja todellisen uskovaisen silmissä kaikki on aivan toisin:
"Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken..." (1.
Kor. 2: 15).
Ulkonainen
uskonnollisuus ja hengellisyys ovat kuin hapatus taikinassa vallanneet koko
kristikunnan, eikä kaiken keskellä osata arvostaa todellista, sydämen
vakaumusta ja uskoa. Tärkeintä ei ole laatu, vaan määrä ja yleensä se, että
näkyvällä tavalla suoritetaan jotakin. Siksi kaikenlainen perinteinen ja
ulkonainen valtaa alaa aivan käsittämättömällä tavalla. Näin on Jumalan Sana
ennalta puhunut ja niin on siis tapahduttava, mutta näillä asioilla ei pitäisi
olla mitään tekemistä todellisen seurakunnan kanssa!
Vanhan Liiton
temppeliä rakennettaessa ei yhtäkään kiveä muokattu rakennuspaikalla, vaan ne
tulivat valmiina louhimosta. Kuinka ihana kuva tämä onkaan siitä, kuinka
jokainen uskovainen osana suurta kokonaisuutta muovataan kuin saviastia Jumalan
koulussa, yksinäisyydessä, persoonallisuutena. Kun sitten tällaiset yksilöt
tulevat yhteen, muodostavat ne rakennuksen, Jumalan huoneen, kasvaen Jumalan
antamaa kasvua. Mutta todella harva julistaja käsitti tässä ajassa tämän
yksilöllisyyden jumalallisen merkityksen, sillä lähes jokainen pyrki olemaan se
tekijä, joka toi kasvun ja puhdistuksen ja kaiken tarvittavan seurakuntaan oman
toimintansa ja julistuksensa kautta. Tämä tuotti mitä suurinta murhetta
Johannekselle, joka ei milloinkaan ollut voinut käsittää näitä pyrkimyksiä.
Johannes ei
ollut lainkaan sellainen, kuin mitä suurin osa ihmisiä odotti häneltä. Häneltä
puuttuivat itse asiassa kaikki ne ominaisuudet, mitä ulkonainen seurakunta
arvosti julistajissansa. Hän ei yksinkertaisesti osannut esittää jotakin sellaista,
mitä niin moni toi julki kokouksissansa. Kolossalaiskirje puhuu nöyryyteen
mieltymisestä, mutta tuo kuitenkin heti perään julki seikan, joka paljastaa
mistä on kysymys: "...ja on lihallisen mielensä turhaan
paisuttama." Vääränlainen nöyryys ja lihallisuus kulkivat siis käsi
kädessä! Hän ei voinut olla ajattelematta erästä jo iäkkäämpää veljeä, joka
kerran oli tullut hänen luoksensa, ja oli ensimmäiseksi sanonut hyvin
hiljaisena ja vakavana pää kallellaan: "Minulla on ollut hyvin vaikeata ja
Herra on nöyryyttänyt minua; nyt minä olen todella nöyrä!" Johannes ei
oikein tiennyt mitä ajatella ja mitä sanoa. Milloinkaan ei hän aikaisemmin
ollut kuullut vastaavaa suoraan jonkun omasta suusta. Mutta jälkeenpäin hänelle
selvisi, ettei ollut kysymys mistään muusta kuin samasta asiasta, mikä vallitsi
niin monen kohdalla, vaikka sitä ei tällä tavoin tuotukaan julki. Elämän todellisuus
paljasti sen, ettei sittenkään ollut kysymys todellisesta nöyryydestä Herran
edessä, vaan enemmänkin juuri siitä, mistä Paavali puhui. Mitä hyödytti
"nöyryys", mitä niin moni julkitoi eleillään ja puheillaan, joskin
peitellysti, jos se käytännössä johti turhaan lihalliseen pöyhkeyteen!
Johannes ei
voinut eikä halunnut ajatella, että kaikki hänen tuntemansa väärää esiin tuovat
julistajat olisivat olleet täysin lihallisia ja vääriä, mutta ei voinut mitään
sille ajatukselle, että tämä fanaattinen, sielullinen henki oli saanut valtaa
niissäkin, joiden olisi luullut haluavan puhdistautua sellaisesta.
Todellinen
Jumalan Sanan julistus ei voi aikaansaada sekaannusta tai erimielisyyttä, vaan
kaikki syntyy sen kautta, että julistetaan Jumalan Sanana jotakin sellaista,
mikä on tarkoitettu ainoastaan yksilötasolle, jos sinnekään. Hän ei voinut olla
ajattelematta kaikkia niitä asioita, mitkä olivat tulleet seurakunnan
keskuuteen oppina, vaikka niillä ei voinut olla mitään senkaltaista merkitystä.
Alkuseurakunnan aikana todellisessa sielunhädässä ja -janossa olevat ihmiset
huusivat julistuksen vaikutuksesta: "Miehet, veljet, mitä MEIDÄN pitää
tekemän?" (Apt. 2: 37). Itse kukin oli rikkonut Jumalaa ja Hänen
Sanaansa vastaan mitä erilaisimmin tavoin, eikä tuskin ollut kahta henkilöä,
jotka olisivat rikkoneet samalla tavalla. Kukin halusi vastauksen omaan
pulmaansa, omaan asiaansa.
Mitä sitten on
synti, mitä on todellinen rikkomus Jumalaa vastaan, mistä itse kunkin tulee
tehdä parannus? Mitä voidaan julistaa Jumalan Sanana ja mitä ei? Miten tulee
poistaa kompastuskivet Jumalan kansan edestä, miten välttää uusien sellaisten
asettaminen? Perusvastaus kaikkeen on se, mitä Jumalan lähettämä sanansaattaja
huudahti uskovaisille Herraa Jeesusta Kristusta osoittaen: "Katso,
Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman SYNNIN!" (Joh. 1: 29).
Jeesus itse sanoi mitä vakavimmat sanat: "Joka uskoo Poikaan, sillä on
iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää
näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä" (Joh. 3: 36).
Tässä ajassa
synti oli selitetty niin moninaisella tavalla, ettei loppujen lopuksi juuri
kukaan uskovainenkaan ollut selvillä siitä, mikä oli syntiä ja mikä ei. Herran
Jeesuksen tehtävä oli ottaa pois maailman SYNTI, ei syntejä, vaan SYNTI, JOKA
ON EPÄUSKO! Itse asiassa ei voida tehdä minkäänlaista luetteloa synneistä,
sillä kenenkään aika ei riittäisi siihen, eikä se ole tarkoituskaan, mutta kuka
selittäisi sen niille julistajille, joiden saarna ei ollut juuri mitään muuta
kuin syntien luettelemista ja osoittamista? "...sillä kaikki, mikä ei
ole uskosta, on syntiä!" (Room. 14: 23). Sen tähden Herrammekin
saattoi sanoa, että iankaikkinen elämä perustuu uskoon Hänen täyttämäänsä
lunastustyöhön. Joka ei halua uskoa, hänen syntinsä pysyy, ja sen kautta
Jumalan viha hänen yllänsä, synnin yllä.
Paavali
kirjoittaa Roomalaisille uskovaisille: "Pidä sinä itselläsi Jumalan
edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään
siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee" (Room. 14: 22). Mutta kuka antoi
tänä aikana sijaa henkilökohtaiselle vakaumukselle? Kuka salli jonkun olla
onnellinen siinä, minkä oli hyväksi nähnyt, Jumalan lahjaksi ja käyttöön
tarkoittamaksi? Miksi niin moni julistaja ikään kuin halusi tuoda tuomion
tällaisten ihmisten ylle pyrkiessään saattamaan heidät epäileviksi näkemystensä
suhteen?
Erikoisen
merkille pantavaa oli se, kuinka yksi sen hetken johtavista veljistä jatkuvasti
piti esillä kuin tarjotinta, jolla kaikki oli valmiiksi pureskeltua, ikään kuin
ei kukaan enää olisi ollut kykenevä itse näkemään Sanan totuuksia ja maailman
tilaa. Vuodesta toiseen julistettiin yhä useampi asia synniksi ja poispantavaksi,
mutta voivatko kaikki nämä asiat olla syntiä jokaiselle? Eikö Sana sano, että
meidän ei tule väitellä mielipiteistä, vaan ennemminkin hoivata heikkouskoisia?
Eikö Sana selvästi sano, että toinen voi pitää toisen asian toista parempana,
mutta kunkin tulee olla OMASSA MIELESSÄNSÄ TÄYSIN VARMA! (Room. 14). Joka
valikoi päiviä tai muita asioita, hän valikoi Herran tähden, eikä toisten
ihmisten tähden. Samassa luvussa Paavali toistaa useaan kertaan samat sanat: "Mikä
sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa?"
Kuinka voi olla
mahdollista, että Jumalan Sanaan vedoten nämä julistajat saivat harjoittaa
sellaista mielivaltaa seurakunnan keskuudessa, luetellen mikä on syntiä ja mikä
ei? Miten nämä veljet saattoivat jatkuvasti asettaa vain lisää loukkauskiviä ja
langetuksia toisten eteen, ilman että kukaan olisi todella vaatinut heitä
tilille väitteistänsä ja opetuksistansa? Siksikö, että he esiintyivät niin
nöyrinä ja vakuuttavina, vedoten näkyihinsä ja kokemuksiinsa? Hurskaat puheet
ja saarnatko ovat se mittapuu, miten sananpalvelijoiden palvelustehtävät
mitataan?
Näiden asioiden
edessä Johannes ei voinut kerta toisensa jälkeen olla avaamatta Raamattuansa
Kolossalaiskirjeen 2. luvun kohdalta, missä on vastaus kaikkeen siihen, mikä
jokaisessa ajassa kulki niin hurskaan ja jumalallisen kaavun alla: "Jos
te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te,
ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: 'Älä
tartu, älä maista, älä koske!' - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan
käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin
on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja
sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se
TAPAHTUU LIHAN TYYDYTTÄMISEKSI" (2: 20- 23).
Kautta aikojen
erilaiset kirkkokunnalliset järjestelmät ja yhteisöt ovat katsoneet voimaksi ja
vahvuudeksi sen, kun ihmiset on saatu rajattua tietynlaisten uskontunnustusten
ja tunnustuskirjojen kautta vahvojen muurien taakse. Kaikki tämä on tapahtunut
"oikean opin ja oikeiden näkemysten säilyttämiseksi." Mutta onko se
kaikki todellisuudessa voimaa vaiko heikkoutta?
Aikoinaan
Johannes oli lukenut jonkun suuren jumalanmiehen kirjasta, että meillä ei ole
oikeutta rajoittaa Jumalan voimaa eikä rakentaa suojamuureja Hänen Sanansa ja
lupaustensa ympärille. Tämä ajatus ei jättänyt häntä rauhaan, ja jos koska niin
juuri nyt se oli tullut hänelle elävämmäksi kuin milloinkaan aikaisemmin. Mitä
muuta oli kaikki hänen näkemänsä kuin suojamuurien rakentamista kaiken sen
ympärille, mitä Jumala tässäkin ajassa oli puhunut omillensa? Jälleen kerran
olivat ihmiset halunneet antaa oman selityksensä sille, mitä Jumala puhui ja
mitä Hän "todella" tarkoitti. Ihminen oli heikko, vajavainen, hyväksyen
kaiken tämän tapahtumisen: "...miksi te, ikään kuin eläisitte maailmassa,
sallitte määrätä itsellenne säädöksiä?",
joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa,
mitä Jumala on puhunut!
On todella
vaikeata selvittää ja esittää ymmärrettävällä tavalla se, kuinka kaikki
tällainen hurskaus kaikesta huolimatta on lihan tyydyttämistä ja oman hyvän
etsimistä Jumalan ja Hänen seurakuntansa kustannuksella. Mutta oli joitakin
tapauksia, mitkä selvästi toivat julki sen, mitä Sana tällä kaikella
tarkoittaa.
Jokaiselle
todelliselle kristitylle on selvää se, ettei tule syödä verta, sillä Jumalan
Sana kieltää sen. Tuskin on edes tarvetta lainata niitä kohtia, jotka siitä
puhuvat. Mutta tämänkin asian suhteen voidaan mennä itse valittuun ja
nöyristelevään jumalanpalvelukseen inhimillisten selitysten ja laajennusten
kautta, kuten teki yksi veljistä. Hänelle selvisi jossakin vaiheessa, että
jotkin lihatuotteiden valmistajat hajottivat verta ottaen siitä tiettyjä
ainesosasia uusia valmisteita varten, kuten esimerkiksi valkuaista. Nyt hänen
väitteensä mukaan tätä valkuaista syötettiin ihmisille joidenkin
lihavalmisteiden mukana heidän sitä itse käsittämättä. Niinpä hän valmisti jopa
kirjepaperin, jonka yläosana oli erään lihatehtaan vakuutus siitä, ettei heidän
tuotteissansa käytetä tätä valkuaista, joten niitä voi turvallisesti syödä
uskovainenkin ihminen. Niinpä tästäkin asiasta tuli oppi, ja yksi ja toinen
luki vakavana (?) tätä ympäriinsä levitettyä kirjettä ja mietti mitä uskaltaisi
ostaa ja mitä ei.
Vaikka Sana
selvästi kieltää veren syömisen ja sellaisen lihan nauttimisen, mistä ei ole
verta valutettu pois, ei se kuitenkaan kiellä syömästä lihaa. Mutta jokainen
lihasta jotakin valmistanut tietää aivan tarkkaan, että vaikka veri onkin
valutettu pois, niin paistinpannulla tai uunissa siitä joka kerta valuu muutama
pisara verta. Sana ei puhu mitään siitä, että Vanhan Testamentin aikana olisi
ollut joitakin puristimia, missä olisi prässätty liha sellaisella tavalla,
ettei siihen olisi voinut jäädä verta, vaan Sana sanoo, että lihasta tulee
laskea veri maahan, eli heittää se pois. Tämä jos mikä on selvin esimerkki
siitä, kuinka toisaalta Jumalan kiroama asia on näin hiuksenhienon matkan
päässä täysin sallitusta asiasta. Tuomio on sellaisen lihan syömisen yllä,
mistä ei verta ole laskettu pois, mutta kuitenkaan muutama veripisara ei ole
missään suhteessa rangaistavaa tai väärää, kun se tapahtuu tällaisella tavalla.
Ihminen itse etsii kaikenlaisia lisäoppeja ja näkemyksiä
"miellyttääksensä" Jumalaa enemmän.
Ihminen, joka ei
usko, tekee syntiä syödessänsä kaurapuuroakin, sillä hän koko elämällänsä
kuuluttaa olevansa välinpitämätön Jumalan säädöksiä kohtaan. Joka ei halua
uskoa Golgatalla suoritetun lunastustyön täydellisyyteen, haluaa tulla
vanhurskaaksi lain tekojen kautta, oman hyvyytensä ja kuuliaisuutensa kautta. "...mutta
Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista;
sillä he loukkaantuivat loukkauskiveen..." (Room. 9). Eikö juuri sama
olekin tapahtunut juuri tässä ajassa, jossa todelliset Jumalan lähettämät
miehet saarnasivat Herraa Jeesusta Kristusta, mutta ihmiset halusivat jotakin
enemmän kuin vain Sanan, käsittämättä, että joka lain kautta haluaa
vanhurskaaksi tulla, on velvollinen täyttämään koko lain!
Monet näistä
julistajista, jotka korostivat vääriä asioita, esiintyivät sellaisella
viisauden maineella, että useat kuulijat haukkoivat henkeänsä: oliko todella
mahdollista, että joku voi julistaa näin palavasti ja hengellisesti? Mutta mitä
saavutetaan julistuksella, joka vetoaa ulkonaisten asioiden pitämiseen tai
poisjättämiseen?
Yksi näistä
julistajista kuulutti suureen ääneen television pahuutta ja kehotti jokaista
heittämään sen ulos kodistansa. Samaa oli aikoinaan saarnattu radiosta, mutta
miksi ei kukaan saarnannut siitä enää? Siksikö, että tuo aikoinaan Jumalan
kiroamaksi julistettu kapine nyt oli päässyt pannasta ja saanut Jumalan
hyväksynnän? Johannes ei halunnut suositella kenenkään ostettavaksi sen
paremmin televisiota kuin radiotakaan, sillä ei ollut hänen tehtävänsä luetella
ihmisille mikä on sallittua ja mikä ei. Kaiken naurettavuuden toi julki
nimenomaan se seikka, että nyt radio jo voitiin hyväksyä uskovaiseen kotiin
näin monen vuoden jälkeen, mutta televisiota vastaan saarnattiin mitä
painokkaimmin. Ja miksikäs ei, uskovaisella tuli toki olla parempaakin
tekemistä kuin television katseleminen, mutta television suhteen on täysin
samoin kuin kaikkien muidenkin esineiden suhteen. Mitä tahansa esinettä voidaan
käyttää oikein ja väärin, hyvään ja pahaan.
Miksi Johannes
niin oli tätä julistusta vastaan? Siksi, ettei Sana puhunut siitä mitään,
vaikka jotkut julistajat löysivätkin satoja sanankohtia jotka heidän
mielestänsä nimenomaan puhuivat televisiosta. Mutta eikö monista muistakin
asioista ja esineistä? Miksi kaikista niistä ei saarnattu? Miksi ei annettu
vielä enemmän aiheita fanaattisille veljille ja sisarille sanoa
vierailemissansa kodeissa: "Sinulla on televisio kotonasi, minä en halua
olla missään tekemisissä sinun kanssasi enkä jalallanikaan astu tähän
taloon!" Miksi ei heitä opetettu sanomaan myöskin: "Sinulla on
puhelin kotonasi, puhelin on saanut niin paljon pahaa aikaan, minä en ikinä
enää tule sinun luoksesi!" "Sinulla on sitä ja sitä kotonasi, en enää
milloinkaan tule sinun luoksesi!"
Eikö juuri tässä
kohden päde se, mitä Paavali niin vakavasti kirjoittaa galatalaisille: "Ja
minä todistan jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on
VELVOLLINEN TÄYTTÄMÄÄN KAIKEN LAIN. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te,
jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi, te olette langenneet pois
armosta!" (Gal. 5: 3- 4).
Jos televisio on
siinä määrin syntiä, että siitä voidaan saarnata jatkuvasti, niin eikö tämän
sanankohdan niin kuin monen muunkin perusteella tule mennä asiassa pohjaan
asti, eli mainita kaikki muukin, mikä on syntiä? Jos synti perustuu siihen,
että esinettä voidaan käyttää väärin, niin mikä esine jäisi tämän kaiken
ulkopuolelle? Eikö laki vaadi samaa jokaisen esineen kohdalla? Eikö laki
velvoita täyttämään sen kaikissa kohdissa, jos sille tielle kerran on lähdetty?
Kun tällaiset
saarnaajat saarnaavat puhdistautumisesta ja maailmasta erottautumisesta,
vanhurskaudesta, ei riitä vain tiettyjen esineiden mainitseminen, vaan myös
mainitaan hyvinkin paljon siitä, kuka mitäkin on tuottanut ja valmistanut. Jos
joku säveltäjä on ollut vapaamuurari tai vastaavaa, julistetaan kaikki vastaava
musiikki saastaisista hengistä lähtöisin olevaksi. Mutta jos tehdään oikeutta
kaikille tasapuolisesti, arvostellen kaikki saman mittapuun mukaan, niin miten
on itse saarnaajan kohdalla kaikesta "vanhurskaudesta" huolimatta?
Käsittääkö
saarnaaja, että hän lukee ja saarnaa Raamatusta, jonka ovat painaneet hänen mukaansa antikristilliset
ihmiset, maalliseen kirkkoon kuuluvat? Käsittääkö hän sitä, että kynän, jolla
hän kirjoittaa, on ehkä valmistanut joku Buddhan kuvan edessä polvistuva
pakanauskovainen, joka pyytää jumalaansa siunaamaan kättensä työt? Entä
saippua, jolla hän pesee kätensä, shampoo, jolla hän pesee hiuksensa? Ne on
saattanut valmistaa joku epäjumalanpalvelija aineista, jotka on valmistanut
rahansa jonkun vieraan uskonnon levittämiseen käyttävä firma. Entä pusero, joka
hänellä on päällänsä, paita sen alla, housut, sukat? Entistä enemmän on tässä
ajassa mahdollista, että koko hänen vaatetuksensa on kotoisin maista, missä sen
on valmistanut epäjumalantemppelissä maahan asti kumartuva työntekijä.
Sama saarnaaja
ajaa autolla, joka on ehkä valmistettu Japanissa, ja jota tekemässä on ollut
pakanauskovainen, joka iltaisin makaa porttojen kanssa hotellissa ja
matkallansa pysähtyy harjoittamaan hartautta kaupan nurkassa olevan alttarin
edessä. Samanlaiset autot, jolla hän ajaa, tappavat tänä päivänä enemmän
ihmisiä kuin sota ja rikolliset. Samanlaisella autolla ihmiset harjoittavat
kaikenlaista vääryyttä, haureutta, ryöstöjä, ajavat paikkoihin minne ihmisen ei
milloinkaan tulisi mennä. Ehkä saarnaaja ajaa käytetyllä autolla, jonka kanssa
jumalaton ja syntinen ihminen on ajanut vieraiden naisten luokse ollen uskoton
omalle vaimollensa, ajanut liikematkoillansa pettäen ihmisiä ja vieden näiltä
mahdollisesti viimeiset rahat.
Saarnaaja asuu
talossa, jonka ovat rakentaneet jumalattomat ihmiset, kiroillen, vannoen
paholaisen nimeen. Hän nukkuu sängyssä, jonka ehkä ovat valmistaneet mormonit
tai vastaavat epäraamatulliset ihmiset, hän nukkuu peiton alla, juuri
samanlaisen peiton, jonka alla lukemattomat ihmiset makaavat haureudessa
vieraan ihmisen kanssa. Hänen allansa likaantuvat lakanat aivan samoin kuin
samanaikaisesti saman valmistajan tekemien lakanoiden päällä makaavat naiset
ilotaloissa. Hän keittää kahvinsa samanlaisella keittimellä kuin
jumalattomatkin, kuuntelee uutiset radiostansa (!), mistä voi kuulla
kaikenlaista maailman pahuutta. Hän kuuntelee radiota, sillä se on päässyt
pannasta, soittaa hengellistä musiikkia soittimella, jolla koko maailma soittaa
iskelmiä ja "saatanasta kotoisin olevaa musiikkia". Hän ei ehkä sulje
radiota heti uutisten jälkeen, ja kuuntelee "hetken" maailmallista
musiikkia, mutta veljien ja sisarten luona paheksuen puistelee päätänsä saman
tapahtuessa siellä!
Saarnaaja kulkee
samoilla kaduilla jumalattomien ja kadotukseen matkalla olevien kanssa, syö
ruokaansa samalla tuolilla istuen, saman pöydän ääressä, missä hetki sitten
istui kiroileva asentaja, joka koko yön oli ryypännyt ja rähinöinyt. Niin, tämä
asentaja oli juonut olutta juuri samalla paikalla, tuskin oli hänen hajunsa
ehtinyt haihtua paikalta. Nyt siinä istuu saarnaaja, kiittää ruuasta, jonka on
valmistanut juuri eronnut punahuulinen nainen. Hän syö lihaa, jonka on
kasvattanut jumalaton mies, pureskelee vihanneksia, jotka on viljellyt
värillinen, luontoa palvova pakanauskovainen. Hän ei lue aikakauslehtiä, ei lue
mitään paholaisen aikaansaamaa, mutta kuuntelee jumalattomien valmistamia uutisia,
lukee Jumalasta piittaamattomien ihmisten kertomuksia siitä, mitä maailmalla
tapahtuu. Hän on erottautunut, puhdistautunut maailmasta, haluten täysin olla
siitä erossa, opettaen sitä kanssaihmisillensäkin. Hän haluaa miellyttää
Herraansa kieltäytymällä asioista, mitkä ovat jumalattomuuden valmistamia.
"Kuule
Johannes", sanoi yksi kylän hurskaista uskovaisista, "on todella
suuri ero television ja kaiken muun välillä. Televisio on saatanan välikappale,
jonka avulla se turmelee ihmisen ja saa tämän valtaansa. Television kautta
välitetään signaaleja, ja ei tarvita kuin muutama sekunti television katselua,
kun ihminen jo on saanut sellaisen vaikutuksen, mistä ei pääse eroon. Saatana
on sekoittanut salaisia koodeja ohjelmiin, niin että ihminen ei käsitäkään kun
on jo vihollisen vallassa. Televisio on aivan selvästi pedon kuva!"
Johannes ei jälleen kerran tiennyt mitä sanoa. Hän ei ollut koskaan saarnannut
television puolesta eikä sitä vastaankaan, sillä hän oli kyllästynyt siihen,
kuinka tällaiset asiat aikaansaivat hajaannusta ja pahaa mieltä uskovaisten
keskuudessa. Miksi ei näitä asioita voitu jättää itse kunkin itsensä
ratkaistaviksi, niin että jokainen olisi saanut aikaa itse päättää mitä tekee
minkäkin asian suhteen? Mitä hyödytti se, jos kuljettiin kodista kotiin vain
todetaksensa, ettei enää koskaan voinut mennä sinne ja sinne, kun siellä oli
sitä ja sitä?
"Kuulepas
veljeni Fanaattinen", sanoi Johannes, "sinulla ei ole televisiota ja
se on hyvä. Sinulla on kuitenkin radio, jota kuuntelet vaimosi kanssa tuntikausia
päivässä. Sinulla on levysoitin, jolla poikasi ja tyttäresi soittavat omia
levyjänsä, sinulla on nauhuri melkein jokaisessa huoneessasi, ja lapsesi
soittavat iskelmiä ja heviä päivittäin. Sinä ajat autolla, vaikka tuhannet
ihmiset vuosittain kuolevat auton tappamina, ja auto on vaikka minkälaisen
synnin välikappaleena. Etkö sinä ole ristiriidassa näiden asioiden
kanssa?" Veli Fanaattinen suorastaan riemastui, sillä hän oli ajatellut
kaiken valmiiksi: "Kuule Johannes, minä olen pyhittänyt kaikki nämä
esineet Herran käyttöön, ja niinpä ne eivät voi olla pahasta!"
Tässäpä juuri
oli se, mitä Johannes oli odottanutkin. Näin voitiin sanoa kaikesta siitä, mitä
itsellä oli, mutta toisen kohdalla ei voitukaan enää ajatella samoin, ja tähän
perustui kaiken vääryys ja petollisuus. Asiat, joita itselle sallittiin aivan
oikeutetusti ja ymmärrettävällä tavalla, eivät olleetkaan sallittuja toiselle,
vaan näistä asioista tuli erottavia tekijöitä veljien ja sisarten välillä. Veli
Fanaattinen oli pyhittänyt laitteensa (miten oli sitten kaiken sen maallisen
musiikin suhteen mitä hänen lapsensa soittivat ja mitä aina uutisten välillä
tuli?), mutta eikö hänen veljensä voinut tehdä täysin saman jopa television
suhteen? Tässä ajassa ei tarvinnut etsiä kaikkea saastaisuutta ja pahaa
televisiosta; riitti kun meni kadulle ja kulki avoimin silmin. Jos joku halusi
katsella televisiosta luontofilmejä ja uutisia (mitä juuri kukaan fanaattinen
ei halunnut uskoa), niin eikö se ollut itse kunkin oma asia?
Yksi näistä
kaikesta kieltäytyjistä taisteli kaikkinensa televisiota vastaan, mutta oli
todellinen esikuva siitä, millainen jokainen Johanneksen kohtaama fanaattinen
tai sielullinen uskovainen oli, poikkeuksetta. Kieltäydyttiin televisiosta,
kieltäydyttiin aikakauslehdistä, kieltäydyttiin jopa radiosta ja
sanomalehdistäkin, mutta sitten kuitenkin käytännön elämässä oltiin kylmiä ja
torjuvia, rakkaudettomia niin toisia uskovaisia ja muitakin kohtaan. Oltiin
niin hurskaita ja hyviä, ettei sitä voinut edes käsittää. Kuitenkin sitten tämä
hurskas mies, vaimonsa jättänyt, ei ajatellut mitään muuta kuin seurakunnassa
tapaamiansa naisihmisiä, julkituoden asioita, joita Johannes ei milloinkaan
olisi tohtinut muistiin merkitä. Jos näissä ihmisissä oli sama henki kuin
katolisen kirkon papeissa, niin ei ollut mikään ihme, että samankaltaiset
väärät henget ja ajatukset, jopa tekoihin asti, vallitsivat näiden hurskaiden
keskuudessa. Siitä, mistä muille saarnattiin ja mitä pidettiin sopimattomana,
siitä oltiin itse osallisia, joskin salassa.
Ei ollut siis
mikään ihme, että Johannes oli saanut kylliksensä tästä kaikesta, sillä hän ei
ollut lainkaan niin tyhmä kuin monet kuvittelivat. Hän näki aivan selvästi,
kuinka kaikki tämä ulkonaisiin asioihin pitäytyminen oli mitä suurin ja
petollisin verho kaikelle henkiselle ja hengelliselle vääryydelle. Ihmisiä
sidottiin asioihin, joita nämä eivät milloinkaan olleet kykeneviä toteuttamaan.
Paljon parempi olisi ollut olla väärä jossakin maallisessa asiassa ja siitä
huolimatta oikea hengeltä. Mutta nyt koko Jumalan Sanan lävitse kulkeva
punainen lanka oli katkaistu, jätetty ottamatta huomioon.
"Vapauteen
Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa
itseänne orjuuden ikeeseen... Te olette kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain
salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan PALVELKAA TOISIANNE RAKKAUDESSA.
Sillä KAIKKI LAKI on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: 'RAKASTA
LÄHIMMÄISTÄSI NIINKUIN ITSEÄSI" (Gal. 5: 13- 14). Koska tämä sanankohta
muiden vastaavien ohella on hylätty, on lopputuloksena se, minkä jokainen
saattoi havaita: "Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa,
ettette toinen toistanne perin hävitä" (Gal. 5: 15).
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti