Seurakunnan
keskuuteen oli pesiytynyt muutamia käsittämättömiä opetuksia ja ajatuksia,
joiden alkuperää ei voinut johtaa mihinkään määrättyyn suuntaan. Ne
yksinkertaisesti vallitsivat uskovaisten keskuudessa, vaikka niille ei ollut minkäänlaista
Jumalan Sanan perustaa.
Yksi näistä
asioista oli se, että kaikesta negatiivisesta olisi tullut vaieta ja unohtaa
sellainen kokonaan. Jos joku teki jonkinlaista vääryyttä, tai oli suorastaan
harhaoppinen, ei siitä saanut puhua saati sitten kirjoittaa. Jumala olisi
pitävä huolen kaikesta; Jumala olisi oleva tuomari itse kunkin kohdalla!
Kaikesta hyvästä
vakuuttelusta huolimatta vaivasivat nämä asiat useitakin seurakuntalaisia.
Harmaat suden turkit vilkkuivat entistä enemmän lampaaksi pukeutuneiden
valheveljien valkoisten kaapujen alta. Vihollinen teki työtään seurakunnassa,
ja siitä ei olisi saanut puhua!
Moni ei tullut
ajatelleeksi, että vaikeneminen oli kuoleman synti seurakunnan keskuudessa, jos
sillä yritettiin peittää sellaista, mikä oli turmioksi laumalle. Tässä oli yksi
syy siihen, miksi kukaan ei ollut valmis puhumaan Johanneksen tai kenenkään
muunkaan sellaisen puolesta, joka olisi tarvinnut tukea ja rohkaisua.
Panettelut saivat jatkaa kulkuaan, ilman että kukaan olisi rohjennut sanoa kovaa
sanaansa niitä vastaan. Oli opetettu, että kaikesta tuli vaieta. Mutta mitä
teki Paavali aikanaan?
"Aleksander,
vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa!" (2. Tim. 4:
14). Paavali joutui kokemaan kovaa vastustusta ja vihollisen vihaa. Omassa
"kiertokirjeessänsä" hän tekee nykyisten käsitysten mukaisesti raskauttavan
virheen mainitessaan jonkun nimeltä. Mutta hänellä oli Jumalan Henki, ja hän
tiesi mitä tuli tehdä. Tämä Aleksander oli Jumalan työn vastustaja ja
seurakuntalaisten tuli tietää se. Ei ollut vain niin, että olisi ollut kysymys
yhdestä tilanteesta tai tapauksesta, vaan kysymys oli jatkuvasta sydämen
asenteesta, jatkuvasta vastustuksesta. "Herra on maksava hänelle hänen
tekojensa mukaan" (jae 14).
Aleksander,
vaskiseppä, ei ollut vain ammatiltaan vasken kanssa tekemisissä, vaan hänen
sydämensä näytti olevan tuosta materiaalista, ja samoin tuntuu olevan tänäänkin
monen kohdalla. Kaikki nämä sydämestä tulevat teot ovat eräänä päivänä johtava
siihen, että joudutaan vastuuseen itsensä Herran edessä!
Tänä päivänä
annettiin ymmärtää, että jokaista tuli kunnioittaa ja arvostaa, ja jokainen sai
puhua mitä halusi. Lampaat olisivat sitten erotteleva hyvän pahasta. Mutta
oliko tämä Jumalan Sanan mukaista? Niin kuin kaikille rakkaassa psalmissa
sanotaan, on Herra johdattava lampaansa hyvälle laitumelle. Johanneksen
Evankeliumi syventää tätä kaikkea tuomalla eteemme kuvan Hyvästä Paimenesta,
jonka äänen lampaat kuulevat ja Jota ne yksin seuraavat. Uuden Testamentin
todistus on ilmeinen: Herramme lähdettyä valmistamaan meille sijaa, antoi Hän
seurakuntaan virat, joiden tuli täyttää se tehtävä, mikä Hänellä oli ollut maan
päällä ollessaan. Seurakunnalle annettiin myös paimenet, lauman johtajat,
joiden tehtävä oli huolehtia siitä, että lampaat aterioivat oikeanlaisella
laitumella. Lampaiden ei siis itse tullut etsiä ruokaansa mistä tahansa, vaan
paimenen tehtävä oli johtaa ne oikeaan paikkaan. Paimenen tehtävä oli myös
suojella laumaa raatelevilta susilta.
Aleksander oli
yksi näistä julmista susista, eikä Paavali hetkeäkään ajatellut toteuttaa sitä,
mitä tämän ajan seurakunta ajatteli hyväksi. Hän ei vaikene ja anna unohduksen
peittää suden hampaanjälkiä ja raadeltuja lampaita, vaan toteaa Timoteukselle
julkisessa kirjeessä: "Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin
vastustanut meidän sanojamme." (jae 15).
Timoteus oli
myös seurakunnan paimen, ja hänen tuli omalta osaltaan varoittaa omiansa
vääräsydämisistä ihmisistä. Kumpikaan näistä Jumalan palvelijoista ei uskonut
siihen, että jos hulluja survoo samassa huhmaressa, siitä voisi syntyä jotakin
hyvää. Tämän ajan seurakunta näytti luottavan unohduksen ja väärän
anteeksiantamuksen hiovaan voimaan, ja kaikki väärät ja oikeat saivat rauhassa
olla yhdessä. Mihinkään opillisiin seikkoihin ei saanut puuttua, vaikka
laumalle olisi tarjottu jopa myrkkymurattia!
Paavalin kanta
tällaisiin asioihin oli niin selvä, ettei siihen ole mitään lisäämistä eikä
poisottamista, ja se on Pyhän Hengen kanta vielä tänäänkin, sillä Hänen
vaikutuksestansa Paavali kaiken muistiin kirjoitti meitäkin varten. "Mutta
minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan
erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet;
vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme
Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla
puheilla vilpittömien sydämet" (Room. 16: 17- 18).
Kenenkään
tehtävä ei ollut erotella jyviä akanoista, hyviä pahoista, sillä sen olisivat
enkelit tekevä lopussa, mutta seurakunnan keskellä tuli selvästi nimetä ja
tuoda julki ne, jotka eivät pitäytyneet meidän Herramme terveisiin sanoihin.
Aleksander ja hänen kaltaisensa eivät enää olleet uskovaisia siinä mielessä,
mitä todellisessa seurakunnassa tarkoitettiin. He eivät olleet säilyttäneet
hyvää omaatuntoa ja uskoa, vaan olivat joutuneet haaksirikkoon. Tälläkään
kohden ei Paavali tunne armoa vääryyttä kohtaan, vaan nimeää jälleen kaksi
henkilöä: "Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander (toisen kerran jo sama
nimi!) , jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät
enää pilkkaisi" (1. Tim. 1: 18- 20).
Huomatkaamme,
ettei Paavali lausunut kadotustuomiota, mutta antoi ymmärtää ankaralla tavalla
näiden ihmisten tien huonon suunnan. Kadotuskin oli mahdollinen, ellei sitten
muutos tullut elämään.
Aikoinaan
seurakunnan keskuudessa eräs mies otti isänsä vaimon omaksensa. Seurakuntaa
tämä ei suuresti hätkähdyttänyt, ja Paavali syyttää näitä pöyhkeilystä. Se,
joka oli sellaista tehnyt, tuli poistaa seurakunnan keskuudesta. Jos asiaan ei
olisi puututtu, olisi se osoittanut hyväksymistä. Joka tuollaisen teon oli
tehnyt, tuli "Herran Jeesuksen nimessä hyljätä saatanan haltuun, lihan
turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä" (jae 5).
Tänä päivänä
kaikki oli ikään kuin päinvastoin, vaikkakin samalla tavoin. Saatanan haltuun
hyljättiin oikeamieliset, vallitsevasta suunnasta poikkeavat, totuutta
rakastavat, kun taas kaikenlaiset mitä kauhistuttavimmatkin harhaopit
vallitsivat seurakunnan keskuudessa ja hapannuttivat kaiken.
Seurakunnan tuli
kulkea eteenpäin, rientää kohti voittopalkintoa ennalta valmistetulla tiellä,
mutta kaikesta edellä mainitusta johtuen kilparadalla juoksusta oli tullut
ilmaan hosumista, paikallaan tai ympyrässä ravaamista. Ja tämänkö tuli saada
jatkua rauhassa; siitä ei saanut puhua mitään?!
Puututtuaan
lähes koko kristillisen elämänsä ajan kaikkeen tällaiseen epäraamatulliseen ja
väärään, oli Johannes tahtomattaankin astunut tielle, joka ei säästänyt häntä
kovilta koetuksilta ja kärsimyksiltä. Raskainta kaikessa ehkä oli se tuomio,
joka oli julistettu hänen yllensä. Näkymättömät voimat kurittivat häntä
jatkuvasti, ja mikä kauheinta, ilmiselvästi lukemattomien uskovaisten, veljien
ja sisarten luvalla!
Kuinka helppoa
olisikaan ollut vaieta ja olla hiljaa, antaa kaiken kulkea kulkuansa! Kuinka
usein olikaan Johannes lujasti päättänyt pitää suunsa kiinni jouduttuaan
ankaran ruoskinnan kohteeksi! Mutta ei, ei, ja jälleen kerran ei! Nämä lujat
päätökset eivät merkinneet mitään, sillä jokin hänen sisimmässänsä pani hänet
tekemään asioita vastoin inhimillisen järjen sanelemaa turvallista vaihtoehtoa.
Hän näki vääryyden ja hänen oli lausuttava se julki. "Sillä minä olen
sanoja täynnä, henki rinnassani ahdistaa minua. Katso, minun rintani on kuin
viini, jolle ei reikää avata, se on pakahtumaisillaan niinkuin nuorella
viinillä täytetyt leilit. Tahdon puhua, saadakseni helpotusta, avata huuleni ja
vastata. En pidä kenenkään puolta enkä ketään ihmistä imartele. Sillä en osaa
imarrella; silloin Luojani ottaisi minut kohta pois" (Job. 32: 18-
22).
Liekö Paavali
ajatellut osaltaan edellisiä jakeita kirjoittaessaan Galatalaisille: "Ihmistenkö
suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos
minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä
ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut"
(Gal. 1: 10- 12).
Johannes oli
kadottanut lukemattoman määrän "ystäviä" ja veljiä ja sisaria
(pitäisikö viimeksi mainitutkin asettaa sitaattien väliin?) sen johdosta, että
oli toteuttanut sydämensä vakaumusta. Kaiken totuuden nimessä täytynee sanoa,
että hän oli kaikkiin muihin julistajiin verrattuna sanonut kaiken
ojennuksenkin sellaisella rakkaudella, että terveen järjen mukaan kenenkään ei
olisi voinut ajatella loukkaantuvan siihen. Mutta ihmismieli on käsittämätön,
muuttumaton, arvaamaton!
Kaikkina
menneinä vuosina suurinta tuskaa tälle saarnamiehelle oli tuottanut se, että
kaikki tuomio ja hyljeksintä ei rajoittunut ainoastaan ulkopuolisiin ihmisiin,
vaan myöskin läheisimmät veljet ja sisaret arvostelivat häntä voimakkaasti; jos
eivät suorastaan sanoin, niin kuitenkin selvästi havaittavin elein, ehkä
käsittämättä sitä itsekään. Sitä käsitti tuskin Johanneksen vaimokaan, joka
hyvästä yrityksestä huolimatta ei pystynyt lokeroimaan näitä asioita oikeille
paikoillensa, vaan otti yllensä ahdistavana taakkana kaiken sen, mikä seurasi miehensä
palvelustehtävää. Siinä, missä olisi tullut ymmärtää ja tukea, hän koki aviopuolisonsa
tuovan perheen ylle tarpeetonta kärsimystä ja ahdinkoa. Yhteisen taakan
kantamisen sijasta hän ikään kuin heittäytyi miehensä selkään kaiken kokoamansa
kuorman kanssa, ja vaati tätä vastaamaan kaikesta kokemastansa.
Johannes sai
kokea sellaista syyllisyyden taakkaa, ettei sitä kukaan saattanut ymmärtää;
ainoastaan sellaiset sananpalvelijat, jotka joutuivat kokemaan saman. Häntä
syytti ulkopuolinen maailma, häntä syytti niin sanottu seurakunta, häntä
syyttivät veljet ja sisaret, häntä syytti hänen oma vaimonsa ja ajoittain omat
lapsensakin. Ja kun hän tämän syyllisyyden hirvittävän taakan alla pakostakin
päästi silloin tällöin avunhuudon aivan kuten kannatellessansa Klausia
myllylammella terässaappaiden pureutuessa niskaansa ja liejun melkein
tunkeutuessa suuhun ja keuhkoihin, sai hän yhä enemmän syytöksiä yllensä, ja
rautasaappaat potkivat häntä vieläkin syvemmälle. Hän ei yksinkertaisesti
saanut huutaa apua, vaikka oli tukehtumaisillaan, hukkumaisillaan, toista kannattaessaan.
Klausia tekoinensa ja tarkoitusperinensä ymmärrettiin ja säälittiin, Mariaa
ahdistuksinensa ja kyynelinensä ymmärrettiin ja puolusteltiin sellaisella
tavalla, että Johannes sai kokea olevansa koko maailman kelvottomin aviomies ja
jumalanpalvelija.
Perkele, tuo
sielujenvihollinen, lähestyi ihmiskunnan alussa Jumalan luomaa olentoa käärmeen
hahmossa. Niin kauan kuin Aadam oli yksin, ei mainita mitään siitä, että tämä
kuolettava vihollinen olisi lähestynyt häntä tai yrittänyt vietellä hänet pois
Jumalan yhteydestä. Vasta kun Jumala oli ottanut hänestä osan häntä, sydämen
läheltä, osan hänen herkintä olemustansa, alkoi henkimaailmassa todella
tapahtua jotakin. Kun Aadam ei ole paikalla, huolehtimassa vaimonsa turvallisuudesta,
saapuu tuo kelvottomin olento maan päällä sen luokse, joka inhimillisesti on
kaikki kaikessa Jumalan pojalle, Aadamille.
Aadam ei voinut
olla koko ajan paikalla, sillä hänellä oli velvollisuuksia ja tehtäviä, jotka
veivät hänet pois vaimonsa luota. Hänen tuli suojella tätä, pitää huoli
hänestä. Joku saattaisi sanoa, että oli Aadamin syytä se, mitä käärme pääsi
tekemään Eevan kohdalla, ja mitä selvimmin sama syytös kaikui henkimaailmoissa
tänäkin aikana, mutta todellisuudessa oli kysymys jostakin täysin muusta. Mikä
oli se seikka, joka salli kaiken ahdistuksen ja tuskan, sairauden ja kuoleman,
tulla tämän avioparin elämään?
"Mutta
käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja
se sanoi vaimolle..." (1. Moos. 3: 1). Tätä sanankohtaa lukiessaan suurin
osa ihmisistä, uskovaisia tai uskosta osattomia, tuo silmiensä eteen
vaistomaisesti kuvan maassa kiemurtelevasta käärmeestä, joka joko kuristaa
saaliinsa tai sitten pistää sitä myrkkyhampaillaan. Jos esitetään ajatus siitä,
että käärme tuohon aikaan oli lähes ihmisen näköinen olento, hymähtää suurin
osa kuulijoita halveksivasti. Monet vapaidenkin suuntien edustajat pitävät
ajatusta suorastaan pilkkaavana ja Jumalan Sanan vastaisena; käärme on käärme
ja sillä selvä! Mutta nämä älykkäät ja järkevät ihmiset ovat viisaudessaan ja
kaikkitietäväisyydessään tuskin tulleet ajatelleeksi sitä, mitä itse ovat
lukeneet ja hyväksyneet kautta aikojen: "Käärme oli kavalin kaikista
kedon eläimistä... JA SE SANOI VAIMOLLE..." Kuka on kuullut tänä
päivänä tai edes lähivuosisatojen aikana jonkun käärmeen edes yrittävän
julkituoda joitakin äännähdyksiä saati sitten selvästi havaittavia sanoja?
Kalkkarokäärme kalistelee ja osa käärmeistä osaa sihistä, mutta kuka on käynyt
älyllistä keskustelua tällaisen matelijan kanssa?
Se käärme, josta
Raamattu puhuu, oli kavala, eli sillä oli järkeä ja ymmärrystä itse asiassa
enemmän kuin keskustelukumppanillansa, naisella, miehettärellä, Aadamin
kyljestä otetulla, sillä se oli kykenevä johtamaan tämän kaunottaren johonkin
sellaiseen, mikä rikkoi harmonian hänen ja hänen Luojansa välillä. Eikä tässä
kaikki, vaan tämä lumoava kaunotar tempaisi mukaansa niin miehensä kuin koko
tulevan ihmiskunnankin!
Oliko Johannes
tyhmä tai harhaoppinen, sitä hän ei tiennyt, mutta hän uskoi koko sydämestänsä,
että tuohon aikaan tämä käärme oli pystyssä kulkeva, ihmisen kaltainen olento,
joka vasta syntiinlankeemuksen jälkeen kirottiin ja pantiin ryömimään maassa
mahallansa. Itse sielunvihollinen, perkele, saatana, miksi häntä sitten
kutsutaankin, oli ottanut asumuksensa tuossa luontokappaleessa, sillä hänellä
itsellänsä ei ollut näkyväistä, lihallista ruumista.
Sielunvihollinen
oli siis nyt saanut otteen ihmisolennosta, Jumalan luomakunnan kruunusta.
Käärme ei enää kävellyt entisen laisessa muodossa, vaan joutui matelemaan
maassa, mutta nyt ei perkeleen enää tarvinnutkaan etsiä itsellensä
välikappaletta eläinkunnan keskuudesta, sillä hän oli saanut
syntiinlankeemuksen johdosta määrätynlaisen oikeuden ihmiskuntaan; hän saattoi
käärmeen sijasta ottaa käyttöönsä tämän viettelemän ihmisolennon, miehen tai
naisen. Mutta niin kuin oli alussa, niin on oleva loppuun asti ihmiskunnan
keskuudessa: hän ensin lähestyy naista, aviovaimoa, sillä sen kautta hän tietää
voivansa vaikuttaa suuriin asioihin, laajoihin asioihin.
Miehen
vietteleminen ei ole lainkaan niin kohtalokasta ja vaikuttavaa ja
laajakantoista kuin naisen vietteleminen, sillä pelastushistoria todistaa sen,
ettei nainen niinkään tarvitse miestä kuin mies naista. Itse Kaikkivaltias
Jumala, taivaan ja maan Luoja, oli todennut: "Ei ole ihmisen (vain
Aadam oli luotu) hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle
sopiva" (1. Moos. 2: 18). Vieläkö ennen Herran tulemusta
julistettaneen pannaan ja tasa-arvon vastaiseksi se, mitä Paavali jumalallisen
ilmestyksen johdosta kirjoitti: "Sillä Aadam luotiin ensin, sitten
Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen"
(1. Tim. 2: 13- 14). Kuin vahvistukseksi tälle voimme lukea sanat, jotka useimmat
lukijat sivuuttavat mitä suurimmalla kiireellä: "Sillä mies ei ole
alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan
vaimo miestä varten" (1. Kor. 11: 8- 9).
Johannes oli
toden teolla alkanut käsittää, mitä Paavali tarkoitti kirjoittaessaan: "Soisin,
ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran,
kuinka olisi Herralle mieliksi; mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka
olisi vaimolleen mieliksi, ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne..."
(1. Kor. 7: 32- 34). Kaikesta vajavaisuudestansa ja epäonnistumisistansa
huolimatta Johannes tunsi olevansa Jumalan palvelija vastoin lihallista ja
inhimillistä tahtoansa tai valintaansa. Hän halusi miellyttää Jumalaansa ja
Herraansa ylitse kaiken, mutta joutui kokemaan inhimillisyytensä ja
heikkoutensa tässä liharuumiissa. Hänen harrastuksensa kävi pakostakin
kahtaanne; hän halusi miellyttää Herraa, mutta joutui käymään jatkuvaa
taistelua kahden eri miellyttämisen välillä: missä kulki raja edellä mainitun
ja vaimon miellyttämisen välillä?
Johannesta
olivat useamman vuoden ajan todella vakavasti askarruttaneet kolme sanaa, jotka
aikoinaan olivat tuoneet syytöksen ja tuomionkin hänen esi-isänsä ylle. Kuinka
vakavat ja ankarat olivatkaan nuo sanat; kuinka selvästi ne julkitoivat sen
todellisuuden, minkä vain harvat uskovaisen nimellä kulkevat olivat halukkaat
ja kykenevät näkemään! "Ja Aadamille hän sanoi: 'KOSKA KUULIT VAIMOASI!...'"
(1. Moos. 3: 17). Paavali ei halunnut laittaa kytkyttä kenenkään kaulaan eikä määräillä
toisen veljen tekemisiä, mutta kaikessa miellyttämisessä oli rajansa, itsensä
Kaikkivaltiaan Jumalan asettamat rajat. Missä kulki tämä raja, sitä Johannes
pohti todella usein, sillä hän ei halunnut kokea sitä tuskaa, minkä nuo sanat
olivat hänen esi-isällensä tuoneet. Tietyssä määrin jokainen maallinen vaeltaja
rikkoo tässä kohden ja saa kokea samanlaista syyllisyyttä, mutta armon rajaa ei
milloinkaan saa ylittää.
Johanneksen
avioliittoasiat oli vaivihkaa, ikään kuin huomaamatta, levitetty koko seurakunnan
tietoisuuteen, ja kun ne olivat seurakunnan tietoisuudessa, olivat ne itse asiassa
kuin vapaakappaleet ylipistollisessa kirjastossa. Kuka tahansa halukas oli
etuoikeutettu saamaan niistä tiedon, kunhan vain osasi kysyä oikean nimistä
teosta kirjastonhoitajalta, tai itse etsiä sen hyllystä. Kaiken tämän keskellä
oli hämmästyttävintä, joskaan ei raamatullisesti ihmeteltävää se, että kaikki
julkisuuteen vuotanut, tai paremminkin vuodatettu, sai tunteet ja kannanotot
suuntautumaan aivan tiettyyn suuntaan. Mitä enemmän asioita pohdittiin ja tutkailtiin,
sitä selvempi kuva itse kullekin tuli Johanneksen elämästä ja avioliitosta. Ei
haitannut tai merkinnyt mitään se, että kaikki oli sata- ja tuhatprosenttisesti
kuin suoraan Peterin hautajaispäivältä kopioitua: peukalon haavasta oli
muutaman tunnin kuluessa tullut lukemattomiin kappaleisiin silpoutunut
lihamestari, joka mahdollisimman pian haluttiin haudata pois kärsivien ja
surevien silmistä!
Maria oli tehnyt
paljon väärää menneiden vuosien aikana, ja oli antanut väärän hengen ja väärien
asenteiden vallata mielensä. Ulkonaisesti kaikki näytti hyvältä niin
seurakunnan kokousten kuin vierailujenkin aikana; itse kukin hymyili ja esitti
parastaan, niin kuin hyvin suuressa määrin tulikin tehdä. Mutta huhupuheiden
johdosta näkymättömässä maailmassa käytiin jatkuvaa kamppailua, ja nämä
vuodatetut asiat saivat ihmiset muuttamaan käytöstänsä ja suhtautumistansa niin
Johannekseen kuin tämän julistukseenkin. Vaikka sitä ei sillä hetkellä
voinutkaan silminnähden havaita tai tunnistaa, paljastivat tulevat ajat ja
tapahtumat kaiken koko karmeudessansa. Veljien syyttäjä oli vallannut sydämiä,
ja koonnut niin tuomariston kuin valamiehistönkin samankaltaisista, samanmielisistä
ihmisistä, hengistä. Jos Johannes tuli tuomituksi ja teloitetuksi,
aiheellisesti tai aiheettomasti, ei se merkinnyt mitään, sillä eihän sota yhtä
miestä kaipaa! Mutta näkymättömässä maailmassa kaikki oli toisin kuin mitä
inhimillinen mieli sen ajatteli: koko Jumalanvaltakunnan työ kärsi, koko
seurakunta kärsi, sillä jos Pilatus ei ollut voinut pestä käsiään puhtaaksi
Herramme verestä, eivät väärän tuomion langettaneet seurakunnan jäsenet olleet
edes siinä määrin kykeneviä tekemään sitä!
On turha yrittää
vuodesta toiseen, ihmiselämän ajan, todistaa todeksi jotakin sellaista, mikä
itsessänsä on jo totuus. Ihminen oli sitä mitä oli, ja vain Jumalan armosta hän
voi muuttua joksikin muuksi. Mutta nyt seurakunta jatkuvasti tarkkaili toinen
toistansa, ikään kuin ei koskaan olisi lukenut Jumalan Sanasta: "Mutta
Jeesus itse ei uskonut itseänsä heille, sentähden että hän tunsi kaikki, eikä
tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä
on" (Joh. 2: 24-25).
Sanan
todistuksen mukaisesti Jumalan Hengen omaava ihminen on kykenevä tutkistelemaan
kaiken. Miksi ei seurakunta voinut käsittää tätä meidän Herrallemme niin selvää
asiaa? Eikö sillä ollutkaan Hänen Henkeänsä? "Mutta me emme ole saaneet
maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä
Jumala on meille lahjoittanut ...hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee
kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. Sillä: 'kuka on
tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?' Mutta meillä on
Kristuksen mieli" (1. Kor. 2).
Oli siis aivan
turhaa yrittää osoittaa koko Jumalan kansan edessä ihmisen olemusta omassa
itsessänsä. Jokaiselle olisi tullut olla selvää sen, mikä Paavalillekin oli
selvää: "Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä,
sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta
minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka
sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka
minun jäsenissäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä
kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme,
kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta
lihalla synnin lakia" (Room. 7).
Johannes koki
tämän ristiriidan elämässään ehkä voimakkaampana kuin moni muu. Hän oli tullut
toteamaan, ettei hänen lihassaan asunut mitään hyvää. Hänellä oli tahtoa, mutta
ei voimaa hyvän toteuttamiseen!
Se mikä kaiken
tämän keskellä sai suorastaan jumalallisen pelon kulkemaan pitkin hänen
selkäpiitänsä oli se, että asiat oli väännetty aivan nurinniskoin. Oli tuotu
Jumalan seurakunnan keskuuteen jotakin sellaista, minkä kautta itse
sielujenvihollinen jälleen kerran valloitti tämän ajan Eevojen sydämiä
tietynlaisella "ihanuudella ja avautuneella ymmärryksellä".
Johannes ei
ollut milloinkaan pyytänyt seurakuntaa tuomitsemaan tai arvostelemaan
avioliittoansa, saati sitten toivonut tuomiota vaimolleen; se ei
yksinkertaisesti ollut hänen halunsa. Mutta tietyt asiat olivat saaneet
sellaisen muodon, mikä riisti kaikki siunaukset niin kokouksista kuin
seurakuntaelämältäkin. Tapahtuneet sinänsä eivät olleet juuri minkään
arvoisia edes puheenaiheeksi, vaan niiden synnyttämät reaktiot ja asenteet.
Ehkä kaiken tämän toi julki selvimmin se, mitä kerrotaan Esterin kirjassa: "Mitä
on lain mukaan tehtävä kuningatar Vastille, koska hän ei ole noudattanut
käskyä... Kuningatar Vasti ei ole rikkonut ainoastaan kuningasta vastaan, vaan
myös kaikkia ruhtinaita vastaan ja kaikkia kansoja vastaan... Kun kuningattaren
teko tulee kaikkien vaimojen tietoon, saattaa se heidät halveksimaan
aviomiehiänsä, he kun voivat sanoa: 'Kuningas Ahasveros käski tuoda kuningatar
Vastin eteensä, mutta tämä ei tullut..." (1: 15- 17).
Vasta
iankaikkisuus olisi paljastava, mikä oli pohjimmainen totuus kaikessa. Tuskin
voitiin syyttää Mariaa kaikesta siitä sekaannuksesta ja tuhosta, mitä
seurakunnassa kärsittiin, sillä ehkä vielä suuremmassa määrin olivat syyllisiä
ne säälijät ja puolustelijat, jotka jo alusta pitäen aivan kuin yllyttivät
puheillaan ja asenteillaan Mariaa jatkamaan entiseen tapaan. Johannes oli varma
siitä, että muissakin perheissä oli samanlaista kuin heillä, sillä miksi
ihmiset muuten olisivat sillä tavoin säikähtäneet ja alkaneet puolustella
ilmeisiä vääryyksiä?
Johannes ei
halunnut edes ajatella kaikkea tapahtunutta, mutta kuvatakseen edes jotakin
siitä, miten vihollinen oli tullut seurakunnan keskuuteen, tuli hänen mieleensä
eräs tapaus. Oli kesäaika ja ilma oli mitä ihanin. Perhe oli noussut varhain,
ja koska oli kesäloma kouluistakin, olivat lapset menneet järven rantaan
kalastamaan. Maria touhusi keittiössä ja tiskasi puolelta päivin nautitun
aterian aikaansaamia tiskejä. Johannes ei sinä päivänä ollut suunnitellut
tekevänsä juuri mitään, sillä näin kauniita päiviä oli vain harvalukuisesti
täällä vuoristossakin. Tarkkaillessaan viettävän rinteen alapuolella lepäävää
aurinkoista kylää, huomasi hän torin seutuvilla olevan tavallista enemmän
liikettä. Asiaa sen paremmin ajattelematta hän jatkoi torkkumistaan kuistilla,
kun Maria huusi keittiön ikkunasta: "Muista sitten käydä kaivamassa perunoita
illallista varten!" "Juu, juu", murahti mies väsyneesti, joskin
vakaassa tarkoituksessa toteuttaa pyydetty tai käsketty.
Kuistilla
makaileminen alkoi kyllästyttää Johannesta, ja hän lähti löntystelemään kylää
kohti. Kyllä osasi ilma olla suloinen ja tuulenvire oli kuin sametin hyväilyä
hänen kasvoillansa ja paljailla käsivarsilla! Kunpa koko kesä olisi tällaista!
Mutta ei, ei sittenkään, sillä silloin sitä ei enää huomaisikaan tottumuksen
voimasta, eikä osaisi arvostaa oikealla tavalla! Askeleet johtivat saarnamiehen
järven rantaan, jonkin matkan päähän siitä paikasta, missä lapset onkivat.
Näille oli annettu ankara käsky pysyä tuolla kapealla hiekkaisella
kaistaleella, missä vesi oli kymmenenkin metrin päässä rannasta aikuistakin
vain vyötäröön asti.
Kuinka hyvä olo
Johanneksella olikaan hänen nojatessaan puunrunkoon varjoisassa
rantalehvistössä! Melkein kyyneleet tulivat hänen silmiinsä hyvänolon
tunteesta, kun unohti kaiken pahan ja väärän, kaiken ahdistusta tuottavan.
Nukahtiko hän toviksi, sitä hän ei tiennyt, mutta nyt oli aika rientää Klausin
tilan rajamailla sijaitsevalle varhaisperunapellolle kaivelemaan illallisella
tarvittavat perunat.
Johanneksen hyvä
olo ei väistynyt, ja hän ajatteli kaikkea hyvää ja kaunista, pohdiskelun
arvoista. Eihän tällaisena päivänä voinut muuta tehdä; pahan ajatteleminen
olisi ollut suorastaan rikos!
Kotimatkaa ei
olisi voinut ajatellakaan poikkeamatta torille, sillä nyt vasta mieleen tuli
kotipihalta silmiin pistänyt tavallista suurempi liikehdintä torin seutuvilla.
Harvoin oli niin monia myyjiä paikalla vielä tähän aikaan päivästä.
Tavallisesti myynti loppui jo tunteja aikaisemmin, mutta tänään oli
iltatoripäivä musiikkiesityksineen ja ohjelmineen.
Johannes jostakin
syystä rakasti ihmisvilinässä maleksimista, ja myyntikojujen tarjoamien
tuotteiden tarkastelemista. Ei hänellä niinkään ollut tarvis ostaa jotakin; hän
vain halusi katsella ja seurata ihmisten liikehdintää ja seurustelua. Paikalla
oli suuri peräkärry, jota hän ei ollut ennen nähnyt. Hyvänen aika, huutokauppa,
tai sen tapainen! Tämä mies myi keinonahkaa tehtaan rullittain, ja mihin
hintaan! Nyt kosketeltiin jotakin sellaista, mitä joku olisi kutsunut
heikkoudeksi, joku toinen taloudellisuudeksi ja liikemiesviisaudeksi!
Tässä joku
kauppamies pani menemään keinonahkaa tukkuerissä, ja ilman sarvia ja hampaita:
pilkkahintaan! Tavara ei ollut priimaa, mutta siinä oli niin vähän virheitä,
että voitiin sanoa tarjolla olevan tavaraa kymmenesosaan siitä, mitä sen todellinen
hinta oli. Johannes unohti täysin ajankulun huutaen pienen peräkärryllisen
rullia, jotka täyttivät hänen mielensä ilolla ja tyytyväisyydellä. Kaunis oli
päivä, kaunis oli kuormakin kirjakauppiaalta lainatussa kärryssä! Tuskin
koskaan elämässänsä hän oli tehnyt näin hyviä kauppoja! Mieli oli kiitollinen,
ja ajatuksiin nousi voimakkaasti se, että oli suorastaan Jumalan johdatus, että
hän oli tullut tänne juuri nyt. Tälle tavaralle oli perheessä käyttöä vaikka
kuinka paljon!
Johannes ei
halunnut lähteä hakemaan autoansa, ja niinpä peräkärry työnnettiin kirjakaupan
takapihalle katokseen. Astellessaan rinnettä pitkin nousevaa tietä kotia kohti
muisti hän yhtäkkiä ylimmältä taholta tulleen käskyn. Perunat, perunat, ne hän
oli tyystin unohtanut! Melkein juoksujalkaa hän oikaisi Klausin pihan lävitse
istutuksillensa, ja alkoi käsin vedellä varsia mukuloineen. Tuskin hän oli
ehtinyt saada kymmentäkään perunaa pussin pohjalle, kun Maria kovaa vauhtia
hyppeli vakojen ylitse hänen luoksensa. "Missä sinä olet ollut, mitä sinä
olet tehnyt, minä olen tuntikausia odottanut perunoita! Minulla on muutenkin
tarpeeksi tekemistä ruuanlaiton kanssa, saati sitten että minun täytyy odottaa
pataan pantavaa!"
Johannes oli
vain yhden kerran aikaisemmin elämässänsä nähnyt Marian niin vihaisena. Oliko
hänellä Jumalan Henki vaiko ei, mutta hän ei voinut mitään sille ajatukselle,
että hän katseli itse vihan olemusta. Vaimon kasvot säteilivät sellaista
synkeyttä ja mustuutta, että pelästynyt mies uskoi katselevansa itse
ihmiskunnan murhaajaa oman vaimonsa silmissä!
Marian suusta
purkautui sellainen vihan tulva, että Johanneksen sisin koko päivän vallinneen
rauhan ja ilon jälkeen koki jotakin suorastaan kauhistuttavaa! Tämä tilanne
olisi syöpyvä hänen sisimpäänsä koko loppuelämän ajaksi! Maria huusi niin
kovaa, että Klausin pihalle ilmestyi koko perhe seuraamaan tapahtumaa. Hän
huusi ja huusi, ikään kuin purkaaksensa koko elämänsä kärsimyksen vapisevan
miehensä ylle. Ei auttanut mitään se, kuinka Johannes yritti selittää tehneensä
edullisia kauppoja, koko perheen hyväksi. Ei auttanut anteeksipyytely, ei anova
katse. Maria purki sen, mikä purettavaksi oli määrätty; näkymättömässä
maailmassa.
Johannes ei enää
kaikkien näiden vuosien jälkeen odottanut todellista alamaisuutta ja
tottelevaisuutta keneltäkään vaimolta, vaikka tiesi Jumalan tahdon asiassa. Hän
ei odottanut kokevansa ainakaan kovin pian sitä päivää, jolloin Jumalan Sana
tässäkin kohden toteutuisi seurakunnassa. Mutta Jumalan Henki hänen
sisimmässään ja jumalallinen näkökyky sai hänet pelkäämään, ei ainoastaan
Marian, vaan kaikkien muidenkin sisarten puolesta, jotka tekivät vastaavaa.
Eivätkö nämä käsittäneet, että kaiken sovinnaisuuden ja jumalallisen
järjestyksen ohittaessaan he kirjaimellisesti joutuivat vihollisen alueelle? "Kaikki
katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon
kaukana teistä" (Ef. 4: 31). Tämän Johannes oli lukenut lukemattomia
kertoja Raamatustansa ja tuonut julki seurakunnallekin. Mutta siitä huolimatta
hän joutui jatkuvasti kokemaan saman kuin monet muutkin hänen ohellansa, Otto,
Reinhold, osaltaan Klauskin. Mutta Klausille ja joillekin muille se oli vain
asia, jolle hymähdettiin ja naurettiin, joskin väkisin.
Tämänkin
tapauksen jälkeen niin Ann-Marie kuin jotkut muutkin sisaret julkitoivat
paheksuntansa Johannesta kohtaan ja säälinsä vaimoa kohtaan, jonka mies saattoi
sellaiseen tilaan! Että asiasta puhuttiin julkisesti, se oli Johanneksen syy.
Mariaa puolusteltiin ja säälittiin, Johannesta arvosteltiin ja tuomittiin.
Uskovaisten vaimot saivat yhä suurempaa rohkeutta korottaa äänensä ja halveksia
miehiänsä, niin kuin Esterin kirjan todistus jo vuosituhansia sitten oli
ennustanut.
Kun Johannes oli
kirjoituksissansa esittänyt näitä asioita, ei suurin osa ihmisistä ollut
halunnut nähdä kirjoitettua minkäänlaisena ojennuksena tai korjauksen paikkana,
vaan oli jälleen kerran säälitty häväistystä kärsivää avutonta naisraukkaa.
Kaikki olisi tullut salata, peittää, unohtaa. Todellisuudessa Johannes olikin
unohtanut paljon enemmän kuin kanssamatkaajansa. Käytännössä nämä muistivat ja
toivat esiin näitä asioita, mutta syyttivät kuitenkin Johannesta.
Mitä
ajattelikaan Kaikkivaltias Jumala näistä asioista ja näistä ihmisistä? Enää ei
voinut puhua missään suhteessa siitä, että naisia olisi vaadittu alistumaan,
olemaan miehillensä kuuliaisia ja alamaisia. Ei, kaikki oli kuin mitä suurinta
pilkkaa ja halveksuntaa Jumalaa ja Hänen Sanaansa kohtaan. Pilkkaa,
häväistystä, Häntä kohtaan, joka oli tuonut julki tahtonsa tässä viimeisessä
ajassa. Maailma kumarsi naista jumalanansa, palvoi, teki kaikkensa saadakseen
nauttia hänen suosiostansa. Se oli itsestään selvä asia jokaiselle, joka tunsi
ihmisluontoa, mutta että seurakunnassa suhtauduttiin naisen asemaan ja
oikeuksiin sellaisella tavalla, sitä ei voinut mitenkään hyväksyä. Sen sijaan
että olisi voitu puhua edes jonkinlaisesta Sanan mukaisesta naisen
alamaisuudesta, tuli enemmänkin puhua siitä, kuinka miehet oli alistettu
kuuntelemaan vaimojansa.
"Koska
kuulit vaimoasi!" Johannesta kauhistutti. Hän tiesi kuinka Reinhold
oli viikko- ja jopa kuukausikaupalla nukkunut työhuoneessansa, ja vain todella
harvoin päässyt Ilsen viereen. Hän tiesi kuinka Greta jatkuvasti vieraili
Bodenseellä siitä huolimatta, että Thomas toivoi ja anoi häntä olemaan kotona
ja sänkynsä lämmittäjänä. Vaimot puhuivat ja puhuivat, keskustelivat
miehistänsä ja sättivät Hildegardia, joka ei suostunut miehestään yhtäkään
negatiivista sanaa sanomaan. Kieli, tuo pieni jäsen, helvetin voimien ja tulen
ruokkimana, oli saanut aikaan korjaamatonta vahinkoa, mutta tuliko näin olla
loppuun asti, tai siihen asti, kun itse kunkin veljen terveys petti ja johti
ennenaikaiseen kuolemaan?
Jos monet vaimot
tässä suhteessa olivat väärässä, olivat sitä monet veljetkin. Mutta olivatko he
sitten todellisuudessa "Aadameja", vai oliko jostakin syystä luonto
sekoittanut jotakin heidän elämässänsä ja geeneissänsä, niin että
"Eevoihin" kuuluvat ominaisuudet ja perinnöllisyydet olivatkin
saaneet vallan heissä, sillä ei kukaan todellinen mies voinut käyttäytyä siten
kuin Lydian mies tai tietynlaiset "Hartmutit"!
Kaikki tämä
johtui siitä, että tärkeysjärjestys oli lähes täysin mennyt sekaisin. Vaimojen
miellyttäminen oli tullut tärkeämmäksi asiaksi kuin Jumalan miellyttäminen
(kääntäen: tietyt naiset tekivät samaa niiden miesten kohdalla, jotka eivät
olleet kuuliaisia Jumalan Sanalle) ja todellisuudessa tämä oli johtanut siihen,
ettei Jumalan mielisuosio voinut levätä sen paremmin yksilöiden kuin ei
seurakunnankaan yllä. Jos tapahtuneet asiat olivat tulleet julkisiksi ja vaimot
olivat kärsineet häpeää, niin eikö Jumalan armon kautta tullut yhdessä pyrkiä
siihen, ettei menneisyydessä tapahtunut toistuisi, vaan tulisi muutos kaikkeen.
Menneisyyden rikkomukset olivat raskaana ja alas vetävänä taakkana seurakunnan
keskuudessa, sillä verukkeilla ja väärillä puolusteluilla oli tehty sijaa
sielujenviholliselle, niin että veljet enemmänkin kuuntelivat vaimojensa ääniä,
sulkien korvansa Jumalan puheelta.
Seurakunnan
keskuudessa oli useampiakin veljiä, joilla omankin todistuksensa perusteella
oli selvä Jumalan kutsumus johonkin palvelustehtävään, mutta maallisen elämän
asiat olivat siirtäneet vuodesta toiseen siihen astumista ja Jumalan Hengen
kehotuksen toteuttamista. Otolla olisi ollut suuri jumalallinen viisaus, ja hän
tunsi hyvin Jumalan Sanan, mutta maalliset asiat olivat sitoneet vuosikausia
hänen kätensä ja jalkansa. Reinhold oli tuntenut suurta kutsumusta
lähetystyöhön ja matkustavan saarnaajan virkaan, mutta Ilse oli naisen avuilla
ja oveluudella saanut hänet vakuuttuneeksi siitä, että hänen paikkansa oli
kotona ja kotiseurakunnassa, vaimon luona. Kuinka pitkälle tämä "vaimon kuuleminen"
oli mennyt, sen saattoi nähdä ainoastaan Hän, joka näkee tulisilminensä kaiken
lävitse.
Kuinka
järkyttävä ja suorastaan shokeeraava olikaan tämä ajatus Johannekselle! Jeesus
Kristus oli pian tuleva noutamaan Morsiamensa, raamatullinen profetia täyttyi
aivan päivittäin, kaikki lopunajan merkit toteutuivat seurakunnan silmien
edessä, mutta askarreltiin aivan toisarvoisissa asioissa, syyteltiin, puolusteltiin
sellaista, minkä yllä oli selvä Jumalan Sanan tuomio. Olisivatko nämä tämän
ajan veljet kuuleva kerran nämä järkyttävät sanat Herransa edessä:
"Johannes, sinä, jolle oli uskottu niin paljon, sinä kuuntelit vaimoasi
siinä määrin, ettei Minun tahtoni voinut toteutua sinun elämässäsi! Reinhold,
sinä myötäilijä, sinä luovuit suuresta mahdollisuudesta olla Minun käytössäni,
kun annoit myöten vaimollesi, ja tämän miellyttämisen tähden jäit
kotikaupunkiisi. Sinä luovuit tilaisuuksista julistaa Minun Sanaani vain
päästäksesi vaimosi viereen sänkyyn! Otto, sinä kärsivä lampaani, Minä uskoin
sinulle niin paljon, mutta vaimosi vaikutuksesta käperryit itseesi etkä
rohjennut seisoa sillä paikalla, minne Minä sinut olin tarkoittanut!"
"Jumala
armahtakoon meitä kaikkia!", huusi ääni Johanneksen sisimmässä.
Pahantekijät vahvistivat toistensa käsivarsia, ja kokouksissa ikään kuin henget
huusivat avuksensa toisiansa aina kun tuli puhe jostakin vähänkään avioliittoon
viittavasta asiasta. Raamatun vaatimassa naisen alamaisuudessa ei ollut mitään
pelättävää, eikä se tarkoittanut naisen alistamista. Jumala ei esittänyt
seurakunnallensa mitään sellaista, mikä sitä olisi vahingoittanut, vaan päinvastoin.
Hän oli viisaudessaan säätänyt siten, että miehessä olivat tietyt ominaisuudet,
joita nainen miehestä otettuna voi täydentää sillä, mikä on tarpeen. Mutta nyt
tehtiin pilkkaa Jumalan vaatimuksesta ja selvästä käskystä, ja säälimättömästi
heitettiin roskakoriin tai poltettiin uunissa jokainen kirjoitus tai saarna,
jossa näitä asioita käsiteltiin. Mutta poistiko se ihmisen vastuuta Jumalansa
edessä? Ei, yhtä vähän kuin vuorilla kiertäneen tarinan henkilöä auttoi hänen
omasta mielestänsä viisas ratkaisunsa.
Vuorilla asui
aikoinaan erakkona elelevä mies, jonka mielentilaa voitaisiin kutsua sekavaksi.
Ajoittain hän keskusteli vuoristopoluilla tapaamiensa ihmisten kanssa melko
asiallisestikin, mutta suurimman osan aikaa hän käyttäytyi niin kuin osasikin
odottaa mieheltä, joka kesät talvet asuu luolassa, eikä tee minkäänlaista työtä.
Tästä johtuen lähiseudulla jouduttiin poikkeamaan suurestikin vallitsevasta
yleisestä vuoriseudun tavasta ja tottumuksesta. Kun muualla voitiin jättää
kaikki ulos ilman varastamisen pelkoa, kantoi nyt jokainen kaiken arvokkaan lukkojen
taakse tai ainakin paikkaan, missä voi sitä pitää silmällä, sillä siitä lähtien
kuin tuo ukko oli luolaansa asettunut, oli yhtä sun toista kadonnut kuin tuhka
tuuleen.
Erakko korjasi
talteen kaikkea kulloisenkin mielialansa mukaisesti. Tuona keväänä oli
aloitettu uuden laskettelurinteen raivaustyöt, ja koska lähistöllä ei ollut
mitään vahingoittuvaa, räjäytettiin suuret kivet melko voimakkailla
dynamiittipanoksilla. Kivenkappaleet saivat sinkoilla mielin määrin, sillä nämä
erikoispanokset hajottivat kivenmöhkäleet niin pieniksi palasiksi, etteivät ne
lumen alta haitanneet laskettelijoita. Luonnollista oli, että sytytyslangan
tuli olla pitkä, jotta räjäyttäjät ehtivät suojautua tarpeeksi kauaksi.
Erakko
luonnostaan tuli seuraamaan tätä työtä, ja niinpä hän oli useana päivänä ruokailuaikaan
nälkäinen vieras rinteellä. Eräänä kertana miesten halutessa aloittaa jälleen
työnsä ansaitun tauon jälkeen, huomasivat he useamman panoksen kadonneen Erakon
mukana. Miehet riensivät heti tämän perään tietäen suurin piirtein hänen
asuinpaikkansa.
Kesäisin tämä
outo mies nukkui ulkona vanhoista laudoista kyhätyn katoksen alla. Luolan
edusta oli täynnä kaikenlaista romua tai taloista mukaan tarttunutta tavaraa.
Saapuessaan paikalle totesivat miehet kauhuissaan Erakon sytyttäneen yhden
panoksen tulilangan. "Hyvä mies, sammuta se heti, tai vedä tulilanka
irti!", huusivat miehet niin kovaa kuin jaksoivat. Mutta huudot kaikuivat
kuuroille korville. "Sinä kuolet, mies!" Mitä tullutkaan tämän
mieleen, mutta jotenkin hän säikähti joko varkauttaan tai tulilangan sähinää.
Ketterästi kuin kissa hän juoksi luolan suulle ja toi suuren puulaatikon, jonka
hän kumosi sytytetyn räjähdyspanoksen päälle, istuutuen kuin itse rauhallisuus
kannelle, sytyttäen piippunsa.
Voidaan vain
kuvitella miesten ilmeet ja heidän tunteensa tämän tilanteen edessä. Erakko
istui ja poltti ja myhäili. "Hyvä mies, tule pois, se räjähtää milloin
tahansa!" "Heh, heh, ei se mihinkään räjähdä!" Tulilangan savu
tuprusi laatikon raoista, ja sen päällä istuva mies rapsutti takapuoltansa
tyytyväisen näköisenä. Toistuvista varoituksista huolimatta hän jatkoi
tuprutteluansa ja myhäilyänsä. Miehet siirtyivät vieläkin kauemmaksi paikalta,
sillä nämä panokset olivat todella vaarallisia, eikä niitä saanut tavallisille
työmaille ollenkaan. "Heh, heh!" kuului luolan suulta yhä edelleen,
ja miehet alkoivat jo ajatella, että ehkä tulilanka oli jäänyt laatikon reunan
alle ja sammunut. Nuo muutamat minuutit tuntuivat iäisyydeltä lähimmäisensä
puolesta pelkäävien miesten mielessä, ja tunteet vaihtelivat helpotuksen ja
hädän välillä. Paloiko sytytyslanka vielä, milloin tuli saavuttaisi dynamiitin?
Miehet olivat jo
aikeissa tulla lähemmäksi, kun yhtäkkiä tuli leimahti, ja Erakko katosi
jokaiseen ilmansuuntaan aivan kuin jättimäinen puhallin olisi lennättänyt räsykasan
ilmaan. Kaiku kiiri vuorenrinteestä toiseen, ja kiviä satoi satojen metrien
matkalla.
Johannesta
puistatti, ja jälleen kerran tuli kuin ilmestys hänen silmiensä eteen. Juuri
samanlainen oli seurakunnan suhtautuminen näihin asioihin, jotka tietyssä suhteessa
olivat muuttuneet kuin räjähdyspanokseksi kokoussalin lattian alla!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti