Ensimmäiset
auringonsäteet heijastuvat sisään ikkunaluukkujen rakosista. On miltei tyyntä,
linnut laulavat loppukesäistä lauluaan pihapuissa. Johannes kääntelehtii
levottomasti vuoteellansa. Koko yönä hän ei ole nukkunut kunnolla. Jo useamman
vuoden ajan on käsittämätön väsymys ja pahaolo vaivannut siinä määrin, että
ajoittain hän on ajatellut voivansa ikään kuin nukkua pois elämästä kyllänsä
saaneena. Hän tunsi itsensä vanhaksi mieheksi, vaikka ei ollut lähelläkään
viidenkymmenen vuoden maagista rajaa. Lääkärit eivät olleet lukuisista tutkimuksista
huolimatta löytäneet mitään vikaa. Kuinka raskaalta ja mielettömältä tuntuikaan
Johanneksesta tämän kuunnellessa näiden asiantuntijoiden lausuntoja. Ei mitään
vikaa, vaikka hän oli valmis kuolemaan!
Ensimmäinen
tuulenvire nousee järveltä ja saavuttaa viimein Johanneksenkin pihapiirin.
Ikkunaluukku kolahtaa salpaa vasten ja Johannes havahtuu. Silmään on pudonnut
roska. Käsi pyrkii vaistomaisesti poistamaan sen, vaikka tajunta ei ole vielä
täydellisesti herännyt. Sekunnin murto-osassa on kaikki uni kuin pyyhkäisty
pois. Hirvittävä tuska valtaa silmän ympärystän ja Johannekselta pääsee huuto.
Mitä tämä oikein on? Mitä on tapahtunut? Katsoessaan lattialle hän toteaa
hieraisseensa ampiaisen kuolleeksi silmäänsä vasten, ja ennen murskaantumistaan
on tämä ehtinyt pistää todella arkaan paikkaan. "Jeesus, Jeesus, Jeesus,
auta!" Johannes itkee. Tällaista herätystä hän ei ollut odottanut! Juuri
illalla ennen nukkumaanmenoa hän oli seurustellut Herran kanssa ja pyytänyt
Tämän suojelusta. Miksi tällaista voi tapahtua!
Lähes kaikilla
maallisilla asioilla on oma hengellinen sanomansa, jos vain on kyky nähdä se.
Johanneksen tuskainen ja kauhistuttava herääminen johti siihen, että niin kuin
usein ennenkin, hiljainen ääni alkoi puhua hänen sisimmässänsä. Se oli
ihmeellinen ääni, joka alkoi pienen pieneltäkin tuntuvasta yksityiskohdasta ja
vähitellen toi esiin mitä syvällisimpiä asioita, jotka täydensivät toisiansa
niin koko sydämen valtaavalla tavalla, että usein oli kuin Johannes olisi
kuunnellut valtavaa ja voimallista saarnaa, joka sai hänen silmänsä vuotamaan
kyyneliä. Jumalan kunnia oli nähtävissä ja kuultavissa luonnossa, ja Raamatun
pyhät Sanat alkoivat elämään hänen sydämessänsä!
Kuoleman pistin
olisi eräänä päivänä pistävä jokaista maan matkalaista. Kuinka odottamattomalla
hetkellä se saattoikaan kohdata itse kutakin! Johanneksen oli pakko ajatella
kuolemaa, tämän elämän jättämistä. Kuinka helposti tottuikaan päivittäisen
elämän rytmiin, ja piti itsestään selvänä seuraavana aamuna heräämistä! Tämä
oli ollut vain ampiainen, ampiaisen pistin, mutta tämä oli esikuva jostakin
sellaisesta, mitä ei mielellään ajatellut, mutta mikä oli todellisuutta. Kuinka
tärkeätä olikaan olla valmis, valmis kohtaamaan kuolema, mutta samalla Herra,
sillä olihan kuolema vain kuin portti, Herran luokse siirtävä voima todelliselle
uskovaiselle.
Kuinka kauaksi
olikaan ihminen joutunut siitä, mihin Luoja hänet alun pitäen oli tarkoittanut!
Kiire oli päällimmäisenä kaikessa, eikä ihmisellä ollut aikaa syventyä lukemaan
"Luonnon Raamattua" saati sitten syventymään jumalallisiin asioihin
Raamattu kädessänsä. Ihminen oli totisesti osa luontoa, joskaan ei sillä tavoin
kuin jotkut halusivat sen esittää. Ihminen ei polveutunut apinasta, sillä
muutoinhan olisivat apinat jo aikaa sitten kehittyneet ainakin siihen
asteeseen, että olisivat pitäneet puolensa kotimetsiensä kaatajia vastaan!
Johannes rakasti
luontoa koko sydämestänsä. Hän saattoi tuntikausia lepuuttaa silmiänsä vuorten
rinteitä seuraillen ja tähyillen taivaalla kiitäviä pilviä. Tämä kaikki oli
jotakin todella profeetallista, majesteettista. "Sillä Minun ovat
kaikki metsän eläimet ja tuhansien vuorten karjat. Minä tunnen kaikki vuorten
linnut, ja kaikki, mikä kedolla liikkuu, on Minun edessäni. Jos Minä isoaisin,
en minä sitä sinulle sanoisi; sillä Minun on maanpiiri ja kaikki, mitä siinä
on." (Ps. 50: 10- 12). Johanneksen sydäntä voideltiin taivaallisella
öljyllä. "Tuhansien vuorten karjat!" Hengellinen silmä katsoi kauas
luomiseen, ja samalla kautta aikakausien ihmiskunnan historian loppuvaiheeseen.
Seurakuntalaiset eivät suuremmin osanneet edes ajatella näitä asioita, ja usein
olikin Johannesta ojennettu näissä hänen "maallisissa"
ajatuksissansa. "Vain Sana on tärkeä, Johannes, pitäisihän sinun ymmärtää
se saarnamiehenä! Pitäydy yksin Sanaan ja saarnaa sitä, niin olet näkevä hyviä
tuloksia työstäsi; mutta lopeta nuo hömpötykset ihmisten ja eläinten ja luonnon
yhteyksistä, se on historiaa."
Mistään hinnasta
ei Johannes voinut olla pois veden äärestä. Usein hän ajoi usean kymmentä
kilometriä voidakseen istuutua mahtavan putouksen äärelle. Siinä hän vain istui
ja katseli veden kuohuja ja ohitse kiitäviä vesimassoja. "Saarnaa vain
sanaa! Lopeta nuo hömpötykset, saarnamies!" Johannes ei voinut olla
hymyilemättä, vaikka sydämessä tuntuikin ikävänlainen tuska näiden ystävien
puolesta. Hiljainen ääni Johanneksen sydämessä oli muuttunut suureksi pauhuksi:
"Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa!" (Ps. 42:
8). Vuorikauris putkahti yhtäkkiä esiin tiheiköstä jyrkällä rinteellä. Se ei
huomannut aivan paikallaan istuvaa Johannesta. "Minä tunnen kaikki
vuorten linnut, ja kaikki, mikä kedolla liikkuu, on minun edessäni!"
Jälleen kerran kyyneleet vuotivat virtanaan kalliolla istuvan silmistä. Kaikkivaltias
Jumala oli läsnä, lähellä. Peipponen lennähteli rantapajukon oksalta oksalle ja
melkein istahti Johanneksen olkapäälle.
Johannes oli
syrjäytetty saarnaajanvirastansa. Todellista syytä ei kukaan tietänyt, eikä
mitään virallista viraltapanoa ollut tapahtunut. Ilkeät huhumyllyt vain olivat
jauhaneet vuosikausia niin kitkeriä jauhoja seurakuntaelämään, että Johannes
oli kuin joutunut vetäytymään syrjään välttääkseen noihin jauhoihin
tukehtumisen. Seurakunta kokoontui niin kuin aina ennenkin, ja huomiseen
suhtauduttiin luonnollisena asiana. Niin kuin elettiin tätä päivää, odotettiin
ja uskottiin huomisenkin olevan.
Tuulenvire
vihmoi kosken pärskettä Johanneksen kasvoille. Ikävät ajatukset painuivat
taka-alalle ja hiljainen saarna jatkui: "Viheriäisille niityille Hän
vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö Hän minut johdattaa. Hän
virvoittaa minun sieluni." (Ps. 23). Hänelle todellakin oli katettu
pöytä hänen vihollistensa silmien eteen, ja hänen maljansa vuoti ylitse!
Seurakuntalaiset
olivat vaieten kuunnelleet kaikkia pahoja puheita, ja jopa mitä epämääräisimmät
panettelukirjeet he olivat lukeneet paheksuvalla innolla, ja kukaan kylän
alueelta oleva ei ollut sanallakaan tuonut julki osanottoansa sen johdosta,
että joku ylipäätänsä kehtasi kirjoittaa sellaista. Muutama kauempana asuva oli
jopa soittanut ja sanonut, ettei Johanneksen tullut pahoittaa mieltänsä
sellaisen johdosta. Eihän kukaan uskovainen voinut kirjoittaa mitään sellaista,
niin sairasta ja hävytöntä asioiden vääristelyä. Mikä oli sairasta ja
uskovaiselle mahdotonta näille ystävällismielisille, se oli mannaa niille,
jotka toivoivat pahaa Johannekselle. "Me olemme tämän kaiken aina
tienneet" sanoi eräskin hurskas. Ei ollut mitään väliä sillä, että tuon
kauhistuksen kirjoittaja oli pannut samaan mustaan pataan myös nämä hurskaat.
Nyt oli tärkeintä ottaa kaikki hyöty tästä paljastuksesta!
Ihmisen tulisi
olla lähellä Luojaansa ja Jumalaansa seurakunnan kokouksessa, mutta nyt oli
tavallaan tämä etuoikeus riistetty Johannekselta. Hän ei ollut tervetullut
juuri minnekään. Kukaan ei tullut ajatelleeksi sitä, etteivät mitkään
panettelut perustuneet totuuteen, vaan hengellisesti sairaitten ihmisten
mielipiteisiin ja ajatuksiin. Kukaan ei tullut ajatelleeksi myöskään sitä, että
huhupuheisiin uskomalla he määrätyllä tavalla sulkivat itsensä todellisen
seurakunnan ulkopuolelle. "Älkää huokailko, veljet, toisianne vastaan,
ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella." (Jaak. 5: 9).
Johannes saattoi sisimmässänsä tuntea nämä huokailut, jotka kuin saatanan
huntuna yrittivät tukahduttaa kaiken elämän hänessä. Nämä huokailut eivät
tunteneet mitään välimatkoja, vaan satojenkin kilometrien päästä ne ulottivat
lonkeroitaan kohti tätä hyljeksittyä saarnamiestä!
Kuinka moni
loppujen lopuksi tulee ajatelleeksi, mitä tällainen huokailu merkitsee
seurakunnalle ja yksilölle? Todellisen uskovaisen sisimmästä tulisi jatkuvasti
nousta hiljainen rukous Herran eteen jokaisen toisen uskovaisen puolesta. Mutta
mitä kaikkea tapahtuu silloin, kun uskotaan ja vastaanotetaan kaikenlaisia
huhupuheita ja panettelukirjeitä vaieten ja totuudellisuutta tarkistamatta?
Ensinnäkin lakkaa todellinen rukous ja aito huokaus veljen puolesta, rukous,
joka voisi kantaa Jumalan eteen. Toiseksi alkaa sydämemme huoata tavalla, joka
ei kohotakaan ajatuksiamme ja rukouksiamme ylöspäin, ja niin nämä ilmoille
lennättämämme huokaukset veljeämme vastaan kimpoavat pimeydessä vallitsevia
valtoja kohti, jotka mielellänsä lennättävät ne omalla voimalatauksellansa
varustettuina suoraan ajatuksen kohteeseen ikään kuin huutaen: "Veljesi ja
sisaresi ovat antaneet meille valtuudet hyökätä sinua vastaan. He ovat
kieltäneet sinulta rukoustensa suojamuurin ja antaneet sinut tulisten nuoliemme
maalitauluksi. Mikään ei estä niitä iskeytymästä sinuun!"
Moni uskoo,
etteivät tällaiset huokaukset ole niinkään vaarallisia tai haitallisia. Mutta
se on väärä luulo, sillä kieltäessämme todellisen sydämemme rukouksen
veljeltämme tai sisareltamme, me jätämme hänet suojattomaksi. Jos vielä
huokailemme sydämessämme häntä vastaan, tulee näistä huokauksista tulisia
nuolia, jotka saavat voimansa sielunviholliselta. Miksi muuten olisi Paavali
kirjoittanut tessalonikalaisille: "Sitten vielä, veljet, rukoilkaa
meidän edestämme, että Herran sana nopeasti leviäisi ja tulisi kirkastetuksi
muuallakin niin kuin teidän keskuudessanne, ja että me pelastuisimme nurjista
ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen." (2. Tess. 3:
1- 2).
Johanneksen
palvelustehtävä oli tehty lähes inhimillisesti mahdottomaksi. Nurjat ja häijyt
ihmiset olivat näyttäneet saavuttaneen päämääränsä, niin kuin eräskin oli
oikein toivottanut: "Astu syrjään, tee parannus!" Kuka rukoili hänen
puolestansa, kuka tahtoi hänen pelastuvan vihamiestensä käsistä? Kuka halusi
rukouksinensa kuin kilven kanssa olla pysäyttämässä noita tulisia nuolia, jotka
aiheettomasti oli pantu lentämään häntä kohti? Johannes tiesi sydämessään ja
Herransa edessä: Yksikään siihen mennessä esitetyistä syytöksistä ei ollut
kestävä Herran kaikkinäkevien silmien edessä, eikä myöskään todellisen
seurakunnan tuomion edessä. Kuinka usein olikaan Johanneksen tehnyt mieli
huutaa näiden syytösten edessä: "Ystävät, te olette väärässä! Nämä
syytökset eivät pidä lainkaan paikkaansa, jos haluatte syyttää minua, niin
syyttäkää siitä ja siitä!" Mutta ei, se ei olisi ollut mahdollista nyt
niin kuin ei milloinkaan aikaisemminkaan pelastushistorian aikana. Ketään
todellista jumalanlasta ei milloinkaan ole murhattu hengellisesti tai ruumiillisesti
todellisuuteen perustuvien syytteiden perusteella, kuten Itse Herrammekin sai
kokea. "Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te
ette kärsi kuulla Minun Sanaani... hän on ollut murhaaja alusta asti, ja
totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valheita,
niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä." (Joh.
8).
"Autuaita
olette te, kun ihmiset Minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja
valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa." (Matt. 5: 11).
Hiljainen ääni Johanneksen sydämessä puhui lohtuansa murheen keskellä. Johannes
oli todella murheellinen, ei niinkään itsensä tähden, kuin kaikkien läheistensä
tähden. Kuinka hän kaipasikaan seurakuntayhteyttä näiden rakkaidensa kanssa,
mutta juopa oli tullut liian suureksi, joskaan ei Johanneksen taholta. Ilkeät
kielet jatkoivat kalkatustansa eikä kaikella näyttänyt olevan mitään loppua. Jo
alun pitäen valheelliset asiat ja tiedot olivat vakiinnuttaneet paikkansa
ihmisten mielissä, ja ikään kuin muuttuneet mitä lujimmaksi ja perustelluimmaksi
totuudeksi. Johannes ei ollut se, joka eniten kärsi, suurimman vahingon saivat
sielullensa ne, jotka hylkäsivät sen, jonka Jumala oli lähettänyt!
Johannes olisi
halunnut saarnata kaikkea muuta kuin sitä, mitä hänen sydämellensä laitettiin.
Kuinka paljolta hän olisikaan voinut itsensä säästää, jos olisi halunnut
miellyttää ihmisiä ja vaieta vääryyksistä, ajoittain huutavistakin
vääryyksistä, jotka vallitsivat seurakunnan keskuudessa. Mutta ei, Jumalan
antamassa yksinkertaisuudessansa hän kuulutti puhujanlavalta kaiken sen, mitä
hänelle oli annettu. Ja tässä olikin suurin murhe Johanneksen sisimmässä. Hän
tiesi varmuudella: "Joka kuulee teitä, se kuulee Minua, ja joka hylkää
teidät, hylkää Minut; mutta joka Minut hylkää, hylkää Hänet, joka on Minut
lähettänyt!" (Luuk. 10: 16). Ihmiset eivät aivan ilmiselvästi halunneet
ottaa vastaan ojennusta ja korjausta. Oliko nyt kypsimmillään se aika, josta
sanotaan, että ihmiset korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia, jotka
puhuvat vain sellaista, mikä heitä miellyttää? Useamman kerran olivat muutamat
ihmiset aivan lähipiiristä tuoneet julki paheksuntansa Johanneksen saarnoja
kohtaan ja sanoneet: "Me emme pitäneet kuulemastamme, koska siinä oli
moitetta. Viimeinen kiertokirjekin oli sellainen, mistä emme pitäneet!"
Jokin itki todella katkerasti Johanneksen sisimmässä. Puhuttu Sana oli tullut
yhdeksi Johanneksen olemuksen kanssa, ja Sanaa kohtaan kohdistuvat syytökset
osuivat häneen itseensä kuin miekanpistot. Hän tunsi olevansa vain tuomioksi
näille ihmisille, vaikka oli vain halunnut auttaa!
"Tämän
tähden monet Hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet
Hänen kanssansa." (Joh. 8: 66). Kuka itse asiassa vaelsi kenen
kanssa? Kuka oli seurakunnan sisäpuolella ja kuka ulkopuolella,
todellisuudessa? "Jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin Hän on
valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme..." (1. Joh. 1: 7).
Uskovaisten yhteys! Kuinka elintärkeä asia se olikaan Sanan mukaan, sillä
olihan Herramme Itse ikään kuin viimeisenä tahtonansa rukoillut: "...että
he olisivat yhtä, niinkuin Me olemme yhtä - Minä heissä ja Sinä minussa - että
he olisivat TÄYDELLISESTI YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että Sinä olet
Minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin Sinä olet Minua
rakastanut." (Joh. 17). Oliko mikään ihme, jos hengellinen työ ei
menestynyt, kun tämänkin kylän maailma näki uskovaisten ristiriidat ja sotkut?
Kylän väki oli
suurimmalta osaltaan uskonnollismielistä, ja niinpä jouluna eivät minkään
kirkon tilat riittäneet halukkaille hartautta kaipaaville. Oli katolisia, oli
ortodokseja (joilla oli oma kokouspaikkansa lähikaupungissa), oli luterilaisia,
oli helluntailaisia, oli vapaakirkollisia, oli yleensä ottaen vapaita
uskovaisia. Tämä kaikki ei niinkään herättänyt minkäänlaista ihmetystä, sillä
vallitsihan sama tilanne kaikkialla maailmassa. Mutta mikä todella ihmetytti
niin kutsutun maailman keskuudessa, oli tämä vapaa ryhmä, joka ei kuulunut
mihinkään valtasuuntaukseen, vaan halusi olla kaikkien kirkkokuntien
ulkopuolella.
Kaikki tiesivät
Johanneksen viraltapanosta, sillä jos ei kukaan muu niin Ann-Marie, Klausin
säestyksellä, oli aina valmis ihmettelemään Johanneksen pahuutta missä tahansa
asioidessansa. Kirjakaupan pitäjällekin he jatkuvasti toivat esiin jotakin
negatiivista tästä naapuristansa, johtuneeko siitä, että tiesivät tämän
kauppiaan yhtenä kyläläisistä maailmallisista kovasti seisovan Johanneksen
rinnalla. Klausin perhe oli tunnetusti yksi arvostetuimmista ja mainituimmista
vapaan suunnan edustajista - vapaan toisista kristillisistä, ei hengellisistä
normeista - jotka korostivat kaikkialla todellisen uskon merkitystä. Kaikesta
huolimatta oli kauppiaalla sydän ja aivot siinä missä muillakin, ja välistä oli
hänellä sappi kiehahtaa ylitse näiden maireiden asiakkaiden jatkaessa jaaritustansa.
Jaaritusta, sitä se oli hänen korvissansa!
Klaus oli mitä
hurskaimman maineessa, ja sunnuntaisin ja joskus keskiviikkoisin ja
lauantaisinkin hän mitä suurimmalla paatoksella saarnasi kaikkea syntiä vastaan,
nimeämällä mitä lukuisimpia asioita, jotka Henki hänen sydämellensä oli
vakuuttanut synniksi. Kuunnellessa näitä vuodatuksia tuli pakostakin
ajatelleeksi, että voiko kaikki se olla syntiä kaikille? Kun
todellisuuspohjaisesti laati yhteenvedon kaikista esitetyistä asioista, ottaen
mukaan jokaisen saarnaavan ajatukset, ei jäänyt todellakaan jäljelle muuta
mahdollisuutta kuin muuttaa luostariin. Mutta sekin oli tavallaan poissuljettu,
sillä saarnasivathan useimmat puhujat katolista kirkkoa vastaan samalla
tuomiten luostarijärjestelmänkin epäraamatullisena. Mitä ajattelivatkaan
silloin tällöin kokouksiin osallistuvat kyläläiset näistä ihmisistä! Uskoivatko
nämä seurakuntalaiset todellakin kaiken tämän, myös ilmiselvästi ristiriitaiset
asiat? Tarkkakorvainen kuulija huomasi saarnaajan saarnaavan toistansa vastaan.
Kuinka olisi maailma voinut uskoa, kun uskovaiset olivat niin erimielisiä?
Kirjakauppias ei
ollut varsinaisesti uskovainen, vaikka kävikin kirkossa niin jouluna kuin
pääsiäisenäkin. Milloin katolisessa, milloin luterilaisessa. Tässä vapaassa
seurakunnassa hän oli käynyt vain kerran, eikä puheidensa mukaan olisi toista
kertaa sisään astuva. Miksi, siitä toisaalla. Mutta hän oli järkevä ihminen ja
kunnioitti tuonpuoleisia asioita, eikä milloinkaan puhunut pilkkaavasti
uskonnosta tai Jumalasta. Mutta hän ei voinut sietää hurskastelua. Kun Klaus ja
Ann-Marie jälleen kerran tulivat selaamaan lehtiä ja moittivat Johannesta, ei
hän enää voinut pitää suutansa kiinni. Tämä aviopari oli kyllä tietoinen siitä,
että kirjakauppias oli useammallekin asiakkaalle todennut, että nämä kaksi ovat
ulkokultaiset kuin "Pietarinkirkon kultanauriit", mutta olivat laskeneet
sen maailmanmiehen jumalattomuuden laskuun. Mutta nyt ylittyi jonkinlainen
raja, ja se, mitä vuosikaudet oli pidätelty huulten salpojen takana sisimmässä
kuohuvana, vellovana paineena, puhkesi esiin.
Kauppias tiesi
monen kyläläisen tavoin, että Klaus oli pikkuhiljaa ryhtynyt yhä enemmän ja
enemmän salakuljettamaan elintarvikkeita ja muutakin rajan takaa. Asia oli
alkanut aivan viattomasti, kuten kenellä tahansa. Tullimiehet olivat täysin
tietoisia siitä, että määräyksiä jatkuvasti rikottiin, ja jossakin määrin
asioita katsottiin sormien lävitse, kunhan oli kysymys pienistä tavaramääristä.
Kilosta tuli helposti kaksi tai kolmekin, eikä tullimies laukun avattuaan ollut
huomaavinaan mitään, ellei sitten jotakin muutakin ollut moninkertainen määrä.
Laki oli siis tehty täällä ihmistä varten, eikä ihmistä lakia varten. Laki oli
joustava, ihmiset olivat joustavia ja mukavia, tullimiehetkin, olihan raja itse
asiassa vain raja kahden samankielisen maan välillä.
Klausin omatunto
oli alkanut vähitellen joustaa kaiken muun tavoin. Ensin oli määrät ylitetty
pienoisesti, jakaen tavarat nimenomaan lasten laukkuihin, lasten, jotka olivat
mukana joka ikisellä ulkomaanmatkalla. Eiväthän tullimiehet halunneet pienten
lasten laukkuja tutkia! Tullimiehet olivat olemassa suuria rikollisia varten,
todellisia salakuljettajia varten, jotka aiheuttivat kansakunnille suurta
vahinkoa myyräntyöllään. Klaus oli uskovainen ja ajatteli maansa parasta. Mutta
vähitellen hänen ajattelunsa ikään kuin joutui väärille urille, hänen itsensä
sitä lainkaan käsittämättä. Häneltä ei puuttunut rahaa, ja perhe eli hyvinvoivasti.
Mutta yhteiskunnan vääryydet heikko-osaista kohtaan saivat hänet hyväksymään
suuremmat määrämittojen ylitykset. Hän ei ollut heikko-osainen, mutta hänen
sukulaisperheensä kylällä oli todellakin säälittävässä asemassa. Kuten
toisaalla on kerrottu, kantoi Klausin vaimo kehonsa ympärillä tavattomat määrät
halpaa makkaraa ja lihaa rajan takaa kotiin. Ei omaa lihaansa, vaan kaupan
antimia, sikaa, lammasta, nautaa, härkää. Pienissä taskuissa, jotka ympäröivät
hänen kehoansa mekon alla. Kaikki oli alkanut pienestä, hyvin pienestä.
Kaikkihan niin tekivät, kaikkihan salakuljettivat! Tullimiehetkin sen salaisesti
hyväksyivät ja jopa hymyilivät alta kulmain, kun laukussa oli jotain ylimääräistä.
Kaikki niin tekivät, kaikki niin tekivät, joten se oli hyväksyttävää häneltäkin!
Mutta Klaus oli todellinen uskovainen, joka rakasti totuutta salatuimpaan asti.
Valheellisuus oli suurinta syntiä, mitä saattoi ajatella. Siihen ei Klaus
milloinkaan halunnut syyllistyä.
Joka kerta, kun
heidät rajalla pysäytettiin, mitä ei tapahtunut läheskään aina, kysyi
tullimies: "Onko jotakin tullattavaa?" Alussa Klaus oli punastunut ajatellessaan
jopa tupakkakartonkeja, jotka oli kätketty tyttären koululaukun pohjalle, mutta
oli onnistunut sanomaan sisimmässä kaivertavasta tunteesta huolimatta: "Ei
ole, kävimme vain katselemassa paikkoja!" Klaus ei polttanut, kuten ei
kukaan seurakuntalaisista, mutta mielellään hän teki palveluksen vaimonsa
vanhalle isälle, joka asui kylän toisessa laidassa. Tämä oli armoton
tupakkamies, joka ei mistään hinnasta lopettaisi pahettansa. Klaus ei enää
puhunut sanaakaan tästä asiasta sen paremmin vanhukselle kuin ei
kyläläisillekään, vaikka toisaalta paheksui suuresti joidenkin muiden
polttamista. "Onko jotakin tullattavaa?" "Onko jotakin
tullattavaa?" Kuinka monta kertaa Klausin perhe olikaan kuullut nämä sanat
viimeisten vuosien aikana? Kertaakaan ei tämä järkevä mies ollut niin typerä,
että olisi vastannut: "Kyllä, olisi kyllä tullattavaa, mutta olemme
kätkeneet kaiken hyvin. Tupakkaa on yliannos tytön laukun pohjalla, pojan
laukussa on kiväärinammuksia, mitä ei meidän maassamme saa käyttää, mutta ne
eivät tule minulle itselleni, vaan ystävällemme Thomasille, vaimon mekon alla
on kymmenen kiloa parasta lihaa, mitä rahalla saa, vaikka tuoda saisi vain yhden
kilon." Oli siinä Klaus ajaessansa monta kertaa hekotellut, ja koko perhe
oli nauranut ajatellessansa sitä, minkä näköiseksi tullimies olisi mennyt, jos
kaiken tämän olisi tälle päin naamaa ladellut!
Näille asioille
naurettiin ja niitä pidettiin mitättöminä, sillä tapahtuihan kaikki tuon
hädässä olevan sukulaisen tähden. Mutta entä ammukset, nehän tulivat Thomasille,
tupakat vaimon isälle? Lihasta suurin osa jäi perheen pakastimeen, ja vain
pieni osa meni puutteessa oleville sukulaisille. Asia oli riistäytynyt käsistä,
eikä Klaus tiennyt miten kaiken lopettaa, tai ei tiennyt edes haluaisiko
lopettaa. Hän tiesi kyllä, että jos edes kerran tullimies haluaisi lähemmin
nuuskia vaimoa makkaravöineen, tulisi siitä ennenkuulumaton käry. Koko maassa
tultaisiin nauramaan henkitoreissa tälle jutulle, ja Klaus vaimoinensa
saattaisi joutua istumaan jopa vankilassa. Tämä ajatus ajoittain suorastaan
värisytti häntä aamuyön painajaismaisissa unissa: "Uskovainen mies käytti
vaimoansa törkeään salakuljetukseen. Vaimo salakuljetuksen välineenä takavarikoitu
valtiolle ja myydään pakkohuutokaupassa seuraavan kuun alussa!" Tällainen
otsikko kummitteli Klausin unissa aina silloin tällöin, ja lasten kanssa hän
parkui täyteen ääneen kodin kellarissa, johon olivat ilmestyneet kalterit niin
ikkunoihin kuin oveenkin. Hän heräsi hiestä märkänä!
"Onko
mitään tullattavaa?" "Ei ole!" Käsittikö Klaus ollenkaan, että
hän jatkuvasti valehteli yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes omatunto ei kolkuttanut
enää lainkaan? Kauppias käsitti tämän asian paremmin kuin kukaan uskovainen
olisi edes osannut kuvitellakaan. Kauppias täräytti suoraan: "Kuulkaa te
kaiken maailman haaskalinnut. Mieleni tekisi soittaa tulliin ja käskeä pitämään
ruumiintarkastus ihanalle vaimolle, joka aina tullissa suuntaan tai toiseen
kulkiessaan on kymmenen kiloa lihavampi kuin kylällä tepastellessaan. Jätteitä
pusseihin kotona, lihaa takaisin tullessa. Kyllä siinä joku jo ihmettelee,
kuinka roskakori rajan takana on aina pullollaan määrämittaan leikeltyjä
jätteitä. Voisiko kukaan keksiä jotakin yhtä hullua kuin teidän kaltaisenne
ulkokultaiset hurskastelijat! Jättäkää Johannes ja muut rauhaan, kun itse
olette todellisia pahantekijöitä!"
Klaus vaimoineen
ei käynyt kirjakaupassa moneen kuukauteen, niin kuin ei myöskään rajan takana.
Kauppiaasta oli tullut heidän ikuinen vihamiehensä. Jonkin aikaa Klausin
omatunto jäyti jonkin verran, mutta sitten se taas rauhoittui hänen
keskittyessänsä sukulaisperheensä hätään.
Perheen vaimo
oli Klausin vaimon siskon lapsi. Aikanaan isoisän ja isoäidin kuollessa oli
päätetty tilan siirtyvän isälle, joka sitten puolestaan oli jättänyt tilan
näille nuorille. Tila oli loppujenlopuksi hyvin pieni, mutta arvoa sille antoi
suuri teollisuushalli, jossa kautta aikojen oli valmistettu tarvekaluja
ympäristön maanviljelijöille. Paikalta olivat lähteneet parhaat aurat ja äkeet
ja niittokoneetkin. Ajan myötä kaikki oli koneellistunut maataloudessa, ja
nykyajan vaatimukset olivat liikaa tälle perheyritykselle. Tulivat
lähiympäristön laskettelukeskukset, ja niinpä jo isä alkoi valmistaa
matkamuistoesineitä turisteja silmälläpitäen. Tulot eivät milloinkaan olleet suuret,
mutta perhe tuli toimeen. Kun lapset sitten alkoivat pitää tilaa ja harjoittaa
teollisuutta, halusi nuorimies laajentaa hallia entisestään. Tehtiin suuri
velka, joka kyläläisiä kauhistutti, mutta nuoripari tietynlaisessa ylpeydessä
naureskeli voitonvarmana näiden epäilysten keskellä.
Ajat muuttuivat
jälleen, eivätkä missään suhteessa tällaisen teollisuuden eduksi. Suuret
tuontiliikkeet syytivät vuoriston lahjatavaravarastot täyteen esineitä
varustettuna paikkakuntien tarroilla, joskin jossakin melkein näkymättömissä
luki: "Made in Hongkong tai Taiwan". Velat painoivat päälle, ja
eräänä päivänä oli ulosottomies paikalla. Kaikki meni, mutta paikan ostanut
pankki oli poikkeuksellisen vakavarainen ja ymmärtäväinen. Se lohkaisi
peltomaat joenrannasta ja rakennutti tuottavan lomakylän. Vanha
teollisuusrakennus ei sitä kiinnostanut, koska se oli aivan maantien laidassa,
ja sille riitti hyvin pieni tontti. Pormestarin myötävaikutuksella rakennus
myytiin edullisilla lainaehdoilla takaisin perheelle; olihan kysymys
vuosikymmenisestä sukutilasta.
Perhe yritti
jälleen, mutta tuloksena oli taas tietynlainen vararikko. Koska perheen asunto
oli hallin yhteydessä, ei suoritettu minkäänlaista ulosmittausta, koska
katsottiin edullisimmaksi antaa rakennuksen säilyä perheen hallussa; kukaan ei
olisi halunnut ostaa sitä, sillä kylä oli aivan liian pieni, jotta mikään
yritys olisi asettunut sinne.
Tästä alkoi
Klausin omantunnon venyminen. Perheen hätä oli niin hänen sydämellänsä, että se
kosketti kaikkia muitakin lähellä olevia. Perheellä oli asunto, mutta rahaa
ruokaan ei tahtonut riittää. Ajoittain äiti ajoi suorastaan romuksi
luonnehdittavalla autolla kylälle ruokaostoksille, mutta tuli takaisin tyhjän
ostoskorin kanssa, kun ei ollut tullut rahaa tilille. Yhteiskunta oli ymmärtänyt
määrättyyn rajaan asti, mutta nyt sekään ei voinut tehdä enempää. Vastaavia
perheitä oli vuoristo täynnä. Kunkin tuli pyrkiä pärjäämään sen mukaan kuin
voi, jos ei niin ei.
Ilta- ja
yökaudet istui Klaus tuvan penkillä murheen murtaman perheenisän kanssa ja
pohti elämän vääryyttä. Jos ei yhteiskunta antanut apuansa, oli keksittävä
jotakin. Mahdollisuus oli yrittämiseen, mutta viranomaiset olivat päättäneet,
että tietty osa isännän palkasta menisi velkojen maksuun, ja jäljelle jäävällä
summalla oli vaikea tulla toimeen. Ystävämme laittoi kuntoon hallin vanhat
koneet ja muutti ne valmistamaan aivan uudenlaisia tuotteita. Mutta kysyntä oli
rajattua, eikä hän katsonut voivansa maksaa veroja niin pienistä tuloista.
Uskovaisena miehenä hän tiesi, että perheestä on pidettävä huolta, ja
voidaksensa tulla toimeen hiukan helpommalla hänen olisi tullut muuttaa muualle
asumaan vuokralle ja luopua siitä, mitä tilasta oli jäljellä. Sitä hän ei
halunnut mistään hinnasta.
Hallin ikkunat
peitettiin mustalla, valoa läpäisemättömällä muovilla, ja ovien eteen ajettiin
vanhat rattaat. Kaikki näytti suljetulta ja hylätyltä. Täällä ei harjoitettu
teollisuutta; kaikki oli suljettu. Kukaan ei edes halunnut tutkia asiaa, kun
kaikki niin selvästi viittasi sellaiseen. Ulosottoviranomaiset ja verottaja
saivat tiedusteluihinsa samankaltaiset vastaukset, ja niin asia jäi lepäämään.
Mutta isäntä ei levännyt. Yökaudet kävivät koneet ja tuottivat tavaraa, joka
sitten myytiin kauempana oleviin kyliin ja kaupunkeihin. Klaus hankki
asiakkaita, isäntä myi ja kuljetti. Mutta mistään ei tehty kuittia, mitään ei
kirjattu ylös.
Jokainen
kyläläinen harjoitti tietyllä tavalla niin sanottua pienoista vilppiä
omantuntonsa mukaisesti. Johannes tiesi näistä asioista, mutta ei ollut koskaan
saarnannut liikeasioista tai myymisestä ja ostamisesta. Hän katsoi näiden
asioiden olevan jokaisen henkilökohtaisia asioita. Yksi naapurialueen
seurakuntalaisista, fanaattinen, pistäväsilmäinen saarnamies taas osaltaan
saarnasi jokaisen penninkin ilmoittamista. Tuskin on näissä asioissa kysymys
penneistä tai markoista, vaan periaatteista ja omastatunnosta. Kukaan tuskin
menee kadotukseen muutaman markan takia, tai riittämättömän veroilmoituksen
takia. Ihminen saa sielullensa vahingon vääräsydämisyyden tähden, ja siinä on
kysymys jostakin paljon suuremmasta.
Klausin
salakuljetus oli alkanut yhdestä ylimääräisestä lihakilosta ja päätynyt
suorastaan organisoituun salakuljetukseen. Sen verran hän tiesi, ettei auton
rakenteisiin saanut mitään piilottaa, sillä tällaisessa tapauksessa käryn
käydessä koko auto olisi menetetty valtiolle. Klaus ei suorastaan ollut
vaarassa joutua kadotukseen, mutta hänen omantuntonsa tila oli suorastaan
vakava. Mikä olisi seuraava aste?
Jälleen kerran
istuvat isännät tuvan penkin ääressä ja pohtivat keinoja tilanteen
parantamiseksi. Tuntuu siltä, kuin kaikki keinot olisivat luvallisia, sillä
onhan kysymyksessä kymmenlapsinen perhe. Perheen on saatava ruokaa, lasten on
syötävä, jos mahdollista, kiinteistövelka on maksettava, ettei perhe joudu
vieraisiin muuttamaan.
"Onko
tullattavaa?" Kuinka monta kertaa olikaan Klaus joutunut valehtelemaan?
"Millaisia summia olet ansainnut viimeisten kuukausien aikana?" oli
juuri tänään kysytty isännältä. "Eipä ole tullut paljon mitään
ansaittua!" oli tämä vastannut. Ulosottotoimiston virkailija omasi sydämen
eikä raaskinut sanoa siten kuin olisi voinut sanoa: "Oletko ansainnut
ylitse tämän määräsumman; kaikki ylitsemenevä on ulosotettava!" Oliko
isäntä valehdellut? Ei mielestänsä, sillä hän tarkoitti jotakin aivan muuta.
Hän oli tosin saanut suurehkon summan rahaa tekemällä matkallansa jopa erittäin
hienon vaihtokaupan, myyden nämä uudet tavarat pimeästi naapurikylän kaupalle.
Ei, hän ei ollut ansainnut niin paljon, että siitä olisi voinut ulosmitata,
sillä ylitse menevällä osalla hänen oli ollut pakko maksaa kiinnelaina. Hän ei
siis periaatteessa valehdellut, vaikka koko ruumiintoiminnot todistivat hänelle
vastakkaista. Hän muisti niin hyvin, kuinka tuo kiusallinen Johannes oli
puhunut siitä, kuinka ihmisen valehdellessa koko hänen ruumiinsa reagoi siihen,
niin että jopa elektroniset mittalaitteet pystyvät sen toteamaan valheenpaljastustestissä.
Mitä isompi valhe, sitä pitemmälle mittarin neulat lyövät!
Milloin oli
Klaus ensimmäisen kerran valehdellut? Milloin oli tämä isäntä ensimmäisen
kerran valehdellut? Ehkä ulosottoviranomaiselle? Oliko se sinänsä valhe, sitä
moni saattaa kysyä. Mitä valhe todellisuudessa on? Onko se valehtelemista, jos
perhettään ajatellen lausuu muunneltua totuutta? Muutama muunneltu totuus
tuskin ketään tieltä sortaa, mutta entä sitten kun asiaa pitää uudelleen
korjailla? Kun paikka menee rikki, tarvitaan suurempi paikka paikan päälle,
pienen valheen peittämiseksi tarvitaan suurempi valhe. Isännästä oli tuntunut
pahalta ulosottotoimistossa, mutta mieli oli rauhoittunut pankkiin mennessä.
Kuinka hyvältä tuntuikaan maksaa rästissä ollut lainanlyhennys! Kiitos
Herralle, että sattui eteen niin hyviä tilaisuuksia!
Virkailija laski
tiskille pinottua rahakasaa, kun pankinjohtaja sattui astumaan ulos huoneestansa.
"Kas, Metallimies, kuinkas menee!" Pankinjohtaja piti tästä miehestä,
joka niin ankarasti oli taistellut perheensä toimeentulon puolesta.
"Onpahan totisesti sievä kasa rahaa, oletko ryhtynyt taas tekemään
auroja!" Tiesihän tämä, ettei mitään auroja enää tehty, vaikkakin epäili
verstaan olevan käytössä. Siksipä isäntä huolettomasti saattoi todeta
suorakantaan: "En toki, kukapa niitä auroja enää!" Hän ei
valehdellut, vaan kertoi totuuden; ei auroja, ei. Eihän pankinjohtajakaan sitä
ollut tarkoittanut, vaikka järjen mukaan ajatellen oli selvääkin selvempää,
että kysymys tarkoitti: "Oletko valmistanut lahjaesineitä ja saanut myytyä
hyvään hintaan?" "Oletko sinä kokonaan sulkenut verstaasi?",
jatkoi johtaja keskustelua. "No, kyllähän se niin lähinnä on",
vastasi puhuteltu, ja uskoi jälleen kerran kertoneensa totuuden. Kaikkihan oli
suljettu, ikkunat, kärryt oven edessä. Verstaalle kuljettiin keittiön
takaovesta. "Itse asiassahan olen lopettanut kaiken valmistuksen!"
Sydän hypähti kurkkuun ja kasvot punehtuivat. Miksi ihmeessä hän ei saanut edes
rauhassa tuoda rahojaan tähän vihonviimeiseen pankkiin! Nyt pankinjohtaja oli
viekoitellut hänet puhumaan suoranaista puppua. "Minä vain satuin
keksimään pienen tuota... sellaisen kauppahomman, mistä hiukan sain voittoa.
Eipä tässä liiemmälti ole tuloja ollut."
"Onko
tullattavaa?" "Onko ollut tuloja?" "Mistä tulot ovat?"
"Onko tässä kaikki?" Maailma täynnä kysymyksiä, hankalia kysymyksiä,
ja toinen näkee nälkää, lapsille ei ole ostaa vaatteita.
Kaikesta tästä
ei olisi mitään kerrottavaa, ellei olisi kysymys ihmisistä, jotka kutsuvat
itseänsä todellisiksi uskovaisiksi, elävässä Jumala-yhteydessä oleviksi.
Jumalan Sana selvästi tuo julki, ettei valehtelijoilla ole osaa iankaikkiseen
elämään. Uskovaisen tulisi puhua vain totuutta.
Johannes ja
Klaus keskustelivat eräässä yhteydessä näistä asioista, ja Johannes tuli
sanoneeksi, että tulisi rukoilla tämän veljen puolesta, ettei hän harjoittaisi
pimeätä kauppaa, koska se ei sovi uskovaiselle. Sillä hetkellä ei Klaus sanonut
mitään kummempaa, koska ei todellakaan ollut varaa sanoa mitään tällaista
toteamusta vastaan. Mutta pohdittuaan asiaa Ann-Marien kanssa koko sen illan ja
osan yötäkin, soitti hän suuttuneena heti aamukahdeksalta Johannekselle ja
suorastaan huusi: "Mikä sinä Johannes olet olevinasi, kun tuomitset muita!
Oletko itse kirjannut jokaisen pennin, minkä olet saanut?"
Kylällä alkoi
kiertää huhu, että Johannes oli pimittänyt niin maatilastansa saamiansa kuin
uskovaistenkin varoja. Kuka tämän huhun oli pannut liikkeelle, sitä voi vain
arvailla. Huhut eivät vielä koskaan ole lentäneet ilmassa, vaan niillä on aina
kaksi jalkaa, joko lahkeiden tai hameen verhoamaa. Johannes käyttänyt varoja
väärin! Miten se oli tapahtunut, sitä ei kukaan voinut sanoa, mutta pian
Johannesta karteltiin entistä enemmän. Kukaan ei halunnut ajatella sitä
tosiasiaa, että Johannes ei omistanut yhtään mitään, vaan kaikki hänen rahansa
olivat menneet Jumalan valtakunnan työhön siinä määrin, että ajoittain vaimo
oli hyvinkin katkera siitä, että hänenkin palkastaan osa meni tähän työhön,
joka inhimillisesti ajatellen ei tuottanut mitään tulosta. Klaus salakuljetti
niin paljon kuin halusi, sukulaismies myi pimeästi niin paljon kuin halusi,
mutta Johannes oli se, jota suomittiin rikollisena!
"Kenelle vero,
sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle
kunnia, sille kunnia!" (Room. 13: 7). Seuraavaa 14. lukua voitaisiin
kutsua omantunnon luvuksi, missä jokaiselle annetaan vapaus Sanan puitteissa
päättää mikä on oikein ja mikä ei. Jokainen on varmastikin pannut merkille
kaksi ensimmäistä asiaa, mutta vakavaksi kaiken tekee kolmas asia.
"Kenelle pelko, sille pelko!" Tässä tuskin puhutaan ilmitulemisen
pelosta tai paljastumisen pelosta. Maailman malli on niin voimakkaasti
esillä, että jumalanpelko on suorastaan kadonnut seurakunnan keskuudesta.
Niin kuin jo on mainittu, jokainen avarasydäminen sanantutkija voi todeta,
ettei Jumalan kohdalla ole kysymys siitä, mitä jotkut kiihkomieliset pitävät
pinnalla: "Älä tartu, älä maista, älä koske, tämä on syntiä, tuo on
syntiä!"
Meidän on pakko
nähdä asiat kokonaisvaltaisesti, ikään kuin palapelinä. Jokaisen todellisen
uskovaisen kohdalla on aina kysymys samanlaisesta asetelmasta. Jossakin
vaiheessa elämän aikana, osittain jo syntymästä asti on Jumala viisaudessansa
laittanut meihin pieniä palasia suuresta jumalallisesta palapelistänsä.
Elämämme varrella sitten vastaanottohalustamme ja -kyvystämme riippuen saamme
hengellisen elämämme palapeliin aina uusia, lisäpalasia, jotka yhä enemmän
suovat meidän nähdä jotakin suuresta, ihanasta kokonaisuudesta. Tämä kehitys
jatkuu koko elämämme ajan, ja saavuttaa täyteytensä vasta tästä elämästä siirtymisemme
hetkellä. Kukaan meistä ei ole täydellinen, kukaan meistä ei voi kerskua
täydellisellä tiedolla, täydellisellä palapelin valmiilla kuvalla, mutta
jokaisella meistä tulisi olla tämä kasvava, kehittyvä prosessi käynnissä
elämämme jokaisena päivänä. Meissä tulisi jumalallisen kuvan tulla yhä
selvemmin ja selvemmin nähtäväksi. Kysymys ei ole jostakin meistä lähtöisin
olevasta, vaan meihin pannusta, jumalallista alkuperää olevasta.
Mitä on tehnyt
suurin osa niin sanotuista uskovaisista? Näistä yksittäisistä palapelin
palasista on tehty jotakin sellaista, mitä ne eivät voi milloinkaan olla. Sen
sijaan että niistä muodostuisi täydellinen kokonaiskuva, ovat hurmaantuneet ja
väärän innoituksen omaavat ihmiset alkaneet kehystää yksittäisiä palasia.
Irralliset palaset on asetettu väärälle paikalle, ulos kokonaiskuvasta, ja niin
ovat muodostuneet kaikki uskonsuunnat. Kukin voi kerskata osatotuudellansa,
mutta kenellä on yleiskuva jumalallisesta tahdosta? Vain sillä, joka sallii
Jumalan Hengen asettaa kunkin palasen oikealle kohdallensa, oikeaan syvyyteen.
Raamatullinen on itse asiassa vain sellainen henkilö, jonka kohdalla tämä voi
toteutua. Irtopalaset saattavat tuottaa hetken nautintoa ja mielihyvää,
tyydytystä, mutta todellista jumalallista päämäärää ei saavuteta näillä
keinoin. Oikea vastaus raamatulliseen kysymykseen voidaan saada ainoastaan
Sanasta. Toinen kohta selittää toista, antaa valoa toiselle.
Hopeajärven
kylällä oli itsetietoinen, omahyväinen uskonnollisuus saanut jalansijaa siinä
määrin, että voitiin jopa puhua hengellisestä kuolemasta. Tapahtui niin kuin
Tuomarien aikana ja Mooseksen aikana - kukin teki sitä, minkä omasta mielestään
näki oikeaksi. Juuri kukaan ei ollut kiinnostunut siitä, mikä oli Jumalan
tahto. Nimenomaan siksikö oli tärkeätä saada Johanneksen kaltaiset ihmiset
vaikenemaan? Johannesta syytettiin kaikesta siitä, mikä hengellisellä rintamalla
meni vikaan. Hänen syytänsä oli kaikki, aivan kaikki! Hän oli seurakunnan
turmioon saattaja, ja kuka saattoi mitata sitä huokausten määrää, mikä
kohdistui häneen!
Johannes ei
halunnut kenellekään mitään pahaa, vaan hänellä oli ainoastaan paimenen sydän.
Hän ei saattanut vaieten katsella sitä, kuinka näennäisesti pienet asiat
ajoivat uskovaisia aina vain kauemmaksi Jumalasta, vaikka nämä eivät sitä
halunneetkaan tunnustaa. Tiukkapipoiseksi ei kukaan ollut rohjennut Johannesta
syyttää, vaan ajoittain häntä moitittiin liiallisesta rakkaudellisuudesta
maailmallisia ihmisiä kohtaan. Miten tuollainen saarnamies saattoi niin
kauniisti hymyillä meikatuille naisille kokousten jälkeen näiden kanssa
hengellisistä asioista keskustellessaan? Hänen kasvojensa olisi pikemminkin
tullut olla hyvin synkät ja toruvat - te jumalattomat, miksi maalaatte itseänne
kuin "Iisepeli", te olette aivan kuin antikristuksen joukkoa,
helvettiin olette matkalla! Näin ei Johannes, hän keskusteli ja kuunteli -
ihmisetkin kuuntelivat. Mutta jotenkin kaikki todisti Johanneksen
jumalattomuuden puolesta, sillä sellaiset ihmiset, jotka kylältä olivat
muutaman kerran - tai vain yhden ainoan kerran - käyneet kokouksissa, eivät
enää keskustelleetkaan uskovaisten kanssa, mutta Johanneksen nämä aina panivat
merkille ja keskustelivat niin innokkaasti tämän kanssa.
Näin
Johanneksesta vähitellen tuli syrjitty ja murheellinen maan matkaaja. Toisaalta
tuo hiljainen ääni tämän sisimmässä yhä uudelleen lausui lohduttavia sanoja.
"Eivätkö ihmiset juuri näin tehneet Minullekin? Minua syytettiin kaikesta
mahdollisesta, Minua kohdeltiin kuin mitäkin jumalatonta, vaikka koko ajan tein
vain hyvää. Minulla ei aina ollut minne pääni kallistaa, kukaan ei halunnut
minua kotiinsa. Minua syytettiin ystävyydestä syntisiä kohtaan, ja sitä Minä
olinkin, syntisten Ystävä. Minä menin sinne, missä kaipaavat sydämet olivat.
Minun omani hylkäsivät Minut, ja niille kahdelletoistakin Minun oli kerran
sanottava: 'Tahdotteko tekin mennä pois?' Kuka voi mitata sitä, mitä Minä sydämessäni
tunsin, kuka voi mitata tuskaani? Nyt sinä opit ymmärtämään jotakin siitä, mitä
Minä ajattelen, tunnen."
Johanneksen
asioita ruodittiin jokaisen seurakuntalaisen pöydässä, pahoiteltiin,
kauhisteltiin, hämmästeltiin. Johanneksen takapihalle oli kerätty jokaisen
seurakuntalaisen sontaläjät, ja sieltä ne levittivät kauhistuttavaa lemuansa.
Kukaan ei ajatellut mistä kaikki oli peräisin, kuka sen oli sinne vienyt.
Kukaan näistä hengellisistä ylimyksistä ei ajatellut sitä, ettei yhdestä
miehestä tai yhdestä perheestä lähde millään konstilla tuollaista kasaa!
Johannes sai
kirjaimellisesti kokea Paavalin kohtalon: "Me olemme kuin mikäkin maailman
tunkio!" Johannes oli kuin peili, josta kukin näki oman itsensä,
kauhistui, vakuutti itsellensä, ettei hän voi olla tuollainen, ja niin
tapahtui, että jokainen syytti Johannesta omista synneistänsä ja
vääryyksistänsä. Lähes jokainen samaisti Johanneksen kanssa itsensä, omat
asiansa, negatiiviset, ravistellen ne itsensä yltä ja sälyttäen ne tämän
muutenkin murretun miehen ylle. "Ei, me emme voi olla tuollaisia, me emme
ole voineet tehdä tuollaista, me olemme uskovaisia, hyviä ihmisiä, siispä sen
täytyy olla Johanneksen, joka on kaiken tämän tehnyt!" Historian
kirjoitusta muutettiin raakalaismaisella tavalla, todella tapahtuneelle tehtiin
suurta vääryyttä, väärässä innoituksessa kehiteltiin teorioita, joista tuli
todellisuutta valheen ilmapiirissä. Seurakunta oli suurelta osaltaan
kietoutunut johonkin sellaiseen, mikä oli tulevaisuudessa koituva sen
turmioksi, jollei asioihin tullut muutosta.
Klaus vieraili
entistä useammin hädässä olevan sukulaisensa luona, ja sitäkin harvemmin
Johanneksen luona, vaikka oli rajanaapuri. Yhä vielä antoi Johannes hänen pitää
mullikoitansa tyhjilleen jääneessä navetassansa, mikä johti siihen, että nämä
ruokittiin aina silloin, kun Johannesta ei näkynyt pihapiirissä. Harva se päivä
kuultiin Klausin kyselevän: "Oletko nähnyt Johannesta?" ikään kuin
olisi kaivannut tätä, mutta helpotuksen hymynhäive kävi hänen suupielessänsä
hänen kuullessansa, että tämä oli nähty kylällä. Jälleen kerran hän saattoi
rauhassa mennä katsomaan mullejansa, pelkäämättä kohtaamista Johanneksen
kanssa. Miksi mullit piti pitää Johanneksen navetassa, sen saattoi vain
arvailla. Milloinkahan veroviranomaiset alkaisivat kysellä Johanneksen mulleista?
Klaus
rauhoitteli sukulaisensa mieltä, ja yritti puhua rohkaisevasti. Tämä oli
alkanut masentua entistä enemmän. Rahat riittivät juuri ja juuri kiinnelainojen
hoitoon, mutta ruokaan jäi melko vähän. Tosin silloin kun kauppa oli käynyt
hyvin, oli todella herkuteltu ja juhlittu. Oli kiitetty Herraakin, mutta
entistä harvemmin avattiin Raamattu tai käytiin kokouksissa. Yhä useammin
soivat iskelmät työn tahdittajina hallilla. Yhä enemmän tuli elämään mukaan
sellaista, mikä aikaisemmin olisi tuntunut pahalta.
Tuloja oli siis
miten sattui. Ulosottoviranomaiset kyselivät silloin tällöin, verottaja kyseli,
pankinjohtaja kyseli, kysyipä poliisikin kerran, kun joku oli murtautunut
halliin. Naapuri mokoma oli soittanut poliisin! Oli siinä selittäminen, että
saatiin naapuri ja poliisit vakuuttuneiksi siitä, ettei ollut mitään tarvetta
mennä halliin. Lapset ne vain eivät olleet yöllä saaneet unta, ja olivat
kivellä heittäneet oven lasin rikki. Varastetut kulmahiomakone ja pieni mukana
kuljetettava hitsauslaite kaiversivat mieltä. Kuinka Herra salli kaiken tämän
tapahtua? Poliisille ei voinut kertoa totuutta; asia piti peittää
hätävalheella. Kenellekään ei voinut kertoa totuutta, ja niinpä tämä muutoin
niin rehti ja hyvä mies oli jonkin ajan kuluttua sellaisessa valheiden verkossa
ja paulassa, että hän ei enää itsekään tajunnut missä kulki oikean ja väärän
raja. Joka paikassa oli kerrottava muunneltua totuutta, mitä vääryydellä
vältetään kutsumasta valheeksi. Hän maksoi kiinnelainat, mutta ei tullut
missään vaiheessa ajatelleeksi, että jossakin vaiheessa häneltä haluttaisiin
selvitys siitä, mistä nuo rahat ovat tulleet.
Myydessään
tuotteitansa eri puolilla hän ei voinut antaa kuittia, tai vastaavasti ottaa
vastaan mitään paperilla. Kerrankin ollessansa viemässä lähetystä erääseen
liikkeeseen, oli paikalle sattunut toinen kauppias halunnut hänen osoitettansa
tilataksensa hänkin tätä tavaraa kauppaansa. Onneksi vaiko vahingoksi oli hänen
korvaansa ehditty kuiskaamaan, ettei tälle voinut myydä, sillä hänen poikansa
oli verotoimistossa töissä, ja isä itse oli hyvin tarkka kaikessa.
Hän alkoi pelätä
ihmisiä, epäillä petosta. Keneen voi luottaa, keneen ei? Kuka pitää suunsa
kiinni, kuka ei? Entä jos joku tulee uskovaiseksi ja tunnustaa pimeät
kauppansa? Kuinka monta tekijää olikaan olemassa, kuinka pieni asia voikaan
puhkaista koko kuplan! Mutta tällä hetkellä Johannes oli syyllinen kaikkeen,
eikä kukaan osannut ajatellakaan mitään pahaa tästä perheenisästä, joka
perhettään elättääkseen teki kaikkensa. Mutta kukaan ei tullut itse asiassa
ajatelleeksi järkevästi. Kukaan ei ajatellut sitä, mitä tämä itse asiassa teki.
Kuinka kauan viranomaiset uskoisivat, ettei tällä ollut mitään sellaista
liiketointa, josta ei olisi tullut rahaa? Mutta Johannesta tarkkailtiin entistäkin
enemmän, ja mitä hulluimmat asiat kulkivat uskovaisten keskuudessa suusta suuhun.
Oli olemassa
monta sellaista henkilöä, jotka olisivat voineet oikaista esitettyjä asioita
Johanneksen hyväksi, mutta yksikään ääni ei noussut korjaamaan vääryyksiä.
Haluttiin säilyä hyvissä väleissä jokaisen perheen kanssa, ja nyt Johanneksen
kustannuksella nautittiin hyvästä kahvista ja erinomaisista leivonnaisista.
Joka puolusti Johannesta, oli erotettava synagogasta! Tämä oli henkien laki.
Kaikki muut vääryydet haluttiin suurella innolla poistaa ja korjata kaikki
mahdolliset väärinkäsitykset, mutta Johanneksen selän ylitse kuljettiin entistä
raskaammin saappain!
Pieni hapatus
hapattaa suurenkin taikinan. Koko seurakunta oli happanemisen viimeisimmässä
vaiheessa. Kaikki näytti olevan ennallaan, laulut kaikuivat, Herraa
ylistettiin, Sanaa luettiin, mutta kuitenkin ihmiset muuttuivat. Klaus ei ollut
entisensä, sukulaismies ei ollut entisensä. Kasvoihin oli itse kullekin tullut
joitakin aivan uusia juonteita, silmät katselivat erilailla kuin ennen.
Ilmapiiri oli pilaantunut. Miksi jokin ikään kuin muistutti siitä pääsiäisestä,
kun Herra Jeesus riippui ristillä pahantekijäin välissä, ja samanaikaisesti
hurskas seurakunta lauloi ylistyslaulujansa temppelissä? Tämä pieni joukko
jakaantui erilaisiin näkemysryhmiin, ja sitä ei voitu olla huomaamatta
maailmankin, kylänväen keskuudessa.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti