Johannes oli erikoisella tavalla
pannut merkille sen, kuinka ihmiset yrittivät olla jotakin, jotakin sellaista,
mitä he eivät todellisuudessa olleet. He tulivat päivä päivältä enemmän sen
kaltaisiksi, mitä he halusivat olla, mitä he ajattelivat olevansa. Hyvä
esimerkki kaikesta oli Karlin vaimo, joka kaikkien menneiden ja ahdistavien
vuosien jälkeen itsekin havaitsi olevansa suorastaan fanaattinen ja miestänsä
laiminlyövä. Mistä tämä kaikki johtui, sitä saattoi vain arvailla, mutta eräänä
syynä voitaneen pitää sitä, että naapuriin muutti yksinäinen, todella
miellyttävän näköinen nainen kahden lapsensa kanssa. Jatkuvasti oli jotakin
rikki, jotakin kiinnitettävää, ja niinpä Karl kipaisi joskus parikin kertaa päivässä
auttamaan tätä niin avutonta yksinhuoltajaa.
Vaimo alkoi ilmeisesti, osaltaan
terveellä tavalla, tajuta laiminlyöneensä miestänsä. Niinpä hän alkoi yhtäkkiä
käyttäytyä aivan ennennäkemättömällä tavalla, aivan kuin olisi ollut joku
toinen henkilö. Vuosikymmenet hän oli ollut oma itsensä, tiukkailmeinen,
fanaattinen, miestänsä tossun alla pitävä naisihminen, ajattelematta lainkaan
miehensä tunteita ja odotuksia. Mutta nyt mustasukkaisuuden paholainen sai
hänet heräämään todellisuuteen, niin että hän toden teolla pelkäsi miehensä jättävän
hänet tuon naapurin sulottaren tähden.
Monta kertaa pahatkin asiat
palvelevat hyvän saavuttamiseksi, ratkaisu on vain ihmisen itsensä käsissä;
miten hän kunkin tilanteen selvittää. Brunhilde tajusi siis olleensa
väärämielinen miestänsä kohtaan niin monen vuoden ajan, mutta tekikö hän nyt
tajuntansa herätessä oikean ratkaisun? Eikö olisi ollut maailman yksinkertaisin
asia ottaa miestänsä kaulasta kiinni ja tunnustaa asia? Eikö olisi ollut oikeus
ja kohtuus sanoa: "Rakas Karl-mieheni, minä olen ollut väärämielinen sinua
kohtaan melkein koko avioliitomme ajan. Voitko antaa minulle kaiken anteeksi?
Tästä lähtien minä haluan hyvittää sinulle kaiken olemalla sinulle todella
huomaavainen vaimo!"
Mikä on ensimmäinen ja
yksinkertaisin ratkaisu, se useimmiten kuitenkin hylätään sopimattomana ja
monesti lähes mahdottoman tuntuisena. Niinpä Brunhildekin hylkäsi täysin
ajatuksen jonkin tunnustamisesta ja anteeksipyytämisestä, mutta halusi nyt
kuitenkin olla hyvä vaimo, unohtaen kaiken menneen.
Tässä juuri on yksi
kohtalokkaimmista virheistä ihmisen kohdalla, on hän sitten uskovainen tai
uskosta osaton. Mutta koska me nimenomaan puhumme nyt uskovaisista ihmisistä,
haluamme keskittyä Brunhilden kaltaisiin henkilöihin. Jälleen kerran voimme
todeta, että on nimi sitten Brunhilde tai Bruno, Hans tai Hanna, Peter tai
Petra, olemme me loppuun asti oleva ulkonaiselta olemukseltamme Aatameja ja
Eevoja. Yksin Jumalan armo voi tulla avuksemme, jotta meissä voisi syntyä jotakin
todellista, iankaikkista, Jumalan silmissä kestävää.
Ajatus menneen unohtamisesta on
yksi perustekijöistä uskovaisen elämässä, ja itse asiassa Jumalan vaatimuskin.
Herra haluaa tehdä uutta, pyyhkiä kyyneleet silmistämme ja antaa elämällemme
uuden tarkoituksen. Mutta olemmeko milloinkaan panneet merkille sitä, millä
tavoin me käytämme tätä Jumalankin vaatimaa asiaa elämässämme? Käsi sydämelle,
veli, sisar. Jos aviopuolisomme on rikkonut meitä vastaan, pahoittanut
mielemme, haavoittanut meitä, olemme(ko) heti rientäneet 1. Kor. 13 hengen
mukaisesti hänen luoksensa ja sanoneet: "Rakkaani, se mitä minulle teit,
oli väärin, mutta annan sinulle anteeksi, sillä rakkaus peittää kaiken, eikä
muistele kärsimäänsä pahaa. Niinpä unohtakaamme kaikki tapahtunut ja
jatkakaamme Jumalan armossa eteenpäin!" ???
Jumala siunatkoon sinua, veli ja
sisar, joka näin olet toiminut. Sinä olet todellakin saavuttanut jotakin
jumalallista elämässäsi. Mutta ironista kyllä, allekirjoittanut mukaan lukien,
tämä jumalallinen asia tuskin on ainakaan useampaa kertaa tapahtunut kenellekään
meistä; yllämme eivät lepää tässä suhteessa mitenkään runsaat Jumalan
siunaukset, sillä mikä on totuus elämässämme?
Me itse saatamme rikkoa todella
vakavallakin tavalla, mutta sanomme aina epäonnistuttuamme: "Tästä ei
sitten puhuta, tämä pitää unohtaa!" Mutta kaiken sen, mitä kumppanimme on
rikkonut, sen me olemme kirjoittaneet kuin huoneentauluksi seinällemme,
kohdistaen yhä uudelleen katseemme siihen!
Me elämme maailmanhistorian
vaikeimmassa ja ahdistavimmassa ajassa hyvin monessa suhteessa. Me joudumme
vastakkain sellaisten asioiden kanssa, mitä eivät minkään aikakauden veljemme
ja sisaremme ole kokeneet sellaisella tavalla kuin me. Toisaalta tämä on meille
lohdutus, toisaalta tuomio. Mitä tulee ahdistuksiin ja vainoihin, ihmisten
vihaan uskovaisia kohtaan, emme me tämän aikakauden "sivistyksen"
johdosta päädy leijonien eteen, meitä ei pariloida kuumalla rautaritilällä,
meitä ei laiteta jonkin piikkihaarniskan sisään, jonka naskalit tunkeutuisivat
läpi ruumiimme. Meidän ei ole tarve piileskellä katakombeissa ja luolissa,
meitä ei kiinni saataessa naulita ristille sen paremmin ylösalaisin kuin ei
oikeinkaan päin. Tässä suhteessa veljemme ja sisaremme, marttyyriystävämme,
olivat erikoisella tavalla etuoikeutettuja kokemaan Herramme ruumiilliset kärsimykset.
Tässä ajassa meitä ei kivitetä
kuoliaiksi, meitä ei sahata rikki metallisella sahalla. Kaikki se, mitä meille
tapahtuu tässä ajassa ennen Herran Jeesuksen Kristuksen paluuta,
tapahtuu enemmänkin henkisellä tasolla. Toinen asia on taas se, mitä tänne
ahdistuksen aikaan jäävät uskovaiset joutuvat kokemaan, mutta sehän ei
kiinnosta meitä sellaisella tavalla, koska me emme missään tapauksessa ole
silloin oleva täällä???
Tämän ajan seurakunnan vaikeus
perustuukin aivan johonkin muuhun kuin siihen, mitä alkuseurakunta ja pimeän
keskiajan läpikäyneet uskovaiset joutuivat kokemaan. Tietyssä mielessä on
siunaus se, ettemme tässä ajassa joudu kokemaan sitä, mitä menneinä aikoina on
tapahtunut, mutta toisaalta taas oli mitä suurin siunaus se, mitä uskovaiset menneinä
aikoina kokivat. Miksi kaiken täytyykään olla niin monimutkaista? Jos ihminen
olisi itse saanut olla päättämässä pelastushistorian kulusta, olisi kaikki
paljon yksinkertaisempaa ja selvempää?! Me olisimme tehneet kaiken aivan
toisin, kuin mitä Jumala on kaiken säätänyt.
Mitä tarkoitamme kaikella tällä
sanaleikillämme? Se ei ole mitään sanaleikkiä, vaan mitä totisinta totta meidän
elämässämme juuri nyt, ja mitä suurin aihe todelliseen itsetutkisteluun ja
Jumalan mielenmukaiseen murheeseen.
Koska ulkonainen, suoranainen
vaino ja ahdistus puuttuvat, koska uskovaisena oleminen, uskovaisen nimen
kantaminen, ei välttämättä maksa mitään, ei tuo mukanansa mitään ristiä tai
häpeää, ei myöskään tarvita vilpittömyyttä ja suoruutta. Missä muussa ajassa
olisi ollut niin helppoa olla uskovainen kuin tässä ajassa? Tässä suhteessa me
olemme niin suuressa määrin etuoikeutettuja, ettei milloinkaan kukaan veljemme
ja sisaremme ole ollut osallinen sellaisesta. Ei milloinkaan, lukuun ottamatta
sitä aikaa, kun Aadam ja Eeva elivät Jumalan paratiisissa. Oletko milloinkaan
tullut ajatelleeksi sitä?
Jokainen etuoikeus, jokainen todellinen
siunaus, tuo mukanaan vastuun, sanoinkuvaamattoman vastuun, kun on kysymys
uskovaisista ihmisistä. Jos ihminen ei tunne tätä vastuutansa, on seurauksena
juuri se, mitä nyt koemme ympärillämme yhä enenevässä määrin, päivittäin,
hetkittäin, sitä enemmän mitä pidemmälle ihmiskunnan syvintä yötä kohti kuljemme.
Koska me emme joudu kokemaan sitä, mitä veljemme ja sisaremme menneinä aikoina
kokivat, koska meitä ei ristiinnaulita (huom. Herramme Jeesus ei ollut ainoa,
ei ensimmäinen eikä viimeinenkään, joka ristiinnaulittiin), koska meitä ei
suljeta vankiloihin odottamaan kuolemaamme, meidän tulisi sitäkin suuremmassa
määrin tarkata, mennä itseemme, tutkia elämämme, sydämemme asennetta kaikkea
hengelliseen elämään liittyvää kohtaan.
Se, mikä oli siunaus toisille, on
kirous jollekin muulle. Se, mikä tuntuu olevan meille siunaus, saattaakin olla
todellisuudessa kiroukseksi, jos emme ota vaarin siitä päivästä ja hetkestä,
jossa me elämme. Ulkonainen rauha ja turvallisuus saattavat kääntyä meitä
vastaan, ja ovat sen monessa suhteessa tehneetkin. Se, että uskovaisena
oleminen ei näytä maksavan mitään, on koitunut useimmille mitä suurimmaksi
kiroukseksi ja tuomioksi. On hurskautta, on suuria seurakuntia, on toimintaa,
massaevankeliointia, mutta koska uskovaisena oleminen ei näytä maksavan mitään,
ollaankin yleismaailmallisesti päädytty johonkin sellaiseen, mikä ei löydä
parempaa vertauskuvaa mistään muualta kuin Kainin alttaripalveluksesta!
Todellinen usko ja uskovaisen
elämä ovat jotakin aivan muuta, kuin mitä useimmat meistä ovat ajatelleet. Tämä
koskee myös niitä, jotka uskovat tulleensa valistetuiksi tässä ajassa. Mitä
merkitystä on sillä, vaikka Jumala olisi lähettänyt minkäkinlaisen
sanansaattajansa ennen Kristuksen toista tulemusta, jos me emme ota vaarin
tästä päivästä ja sen sanomasta? Mitä merkitystä on sillä, mitä Jumala on
puhunut tässä ajassa, merkein ja tunnusteoin vahvistettuna, jos me emme käsitä
asemaamme ja vastuutamme, jos me olemme vain unohtavaisia kuulijoita, mutta
emme sanan tekijöitä, Sanaa elävässä elämässä toteuttavia?
Hopeajärven kylän asukkaat ovat
useidenkin kirjoittajan tuttavien mielestä jotakin sellaista, mitä he eivät voi
käsittää. Miksi kirjoittaa jotakin tällaista, elämälle niin vierasta ja
keksittyä, kun olisi paljon muutakin, tärkeämpää kirjoittamista? Mutta mitä
pidemmälle tässä ajassa kuljemme, sitä suurempi vakuuttuneisuus on vallannut
kirjoittajan sydämen näiden asioiden suhteen. Vaikka kaikki kirjoitetaankin
kuin romaanin muodossa, monelle hyvin oudolla tavalla, voitaisiin tuskin löytää
mitään tähän verrattavaa koko maapallon päältä. Kirjoittaja tietää, tuntien
heikkoutensa ja inhimillisen mitättömyytensä, että ei ole ketään toista elävää
olentoa koko tämänhetkisen ihmiskunnan keskuudessa, joka olisi kirjoittanut
jotakin vastaavaa. (Tarkastaessani
näitä kirjoituksia nyt helmikuussa 2000, voin vain todeta, että ajoittaisesta
epäröinnistäni huolimatta olen kaikessa kirjoittamassani ollut 100 % oikeassa,
tai sanottakoon paremminkin, että Henki on 100% varmuudella ollut johdattamassa
kirjoittamistani. Sen todistavat kaikki nämä kuluneet vuodet.)
Meillä jokaisella on oma
tehtävämme, oma vastuualueemme Jumalan kasvojen edessä. Me emme ole toistemme
kopioita, toistemme elämää ja julistusta kopioivia, vaan Jumalan rikkauden ja
monipuolisuuden johdosta itse kukin tuo esiin sydämeensä Jumalan Hengen kautta
sijoitetun iankaikkisen aarteen omalla, henkilökohtaisella tavallansa. Vaikka
me olemme ulkonaisesti erilaisia, eri maissa, eri paikkakunnilla, muodostuu
siitä huolimatta kaikesta Jumalan Hengen vaikutuksesta syntyneestä yksi suuri
kokonaisuus, mikä palvelee kokonaisseurakunnan hyväksi, sen rakentumiseksi.
Tuskin on mitään tärkeämpää, tietyllä
tasolla, kuin se, mistä näissä kirjoituksissa puhutaan. Koska en koe olevani
itse tämän kirjoituskokonaisuuden tekijä, todellinen kirjoittaja, rohkenen
julkituoda nämä asiat. Sisimmässäni on jotakin sellaista, mikä aivan kuin
pakosta tulee esiin. Koska minulle ei vuosikausiin ole suotu mahdollisuutta
kokouksiin osallistumiseen, on näiden asioiden löydettävä jokin kanava niiden
julkitulemiseksi. Jos minun ei suoda saarnata, on minun kirjoitettava, vaikkapa
vain yhtäkin ihmistä varten, sillä ainakin toistaiseksi vaikuttaa siltä, että
ylen harvat ovat halukkaita asettumaan vastakkain näiden asioiden kanssa.
Joka ei käsitä mitä todellisen,
koetun elämän tragiikkaa ja jumalallisen säätämyksen mukaista kokemusta
sisältyy näihin kirjoituksiin, ei ole vielä päässyt näkemään juuri mitään
siitä, mitä tässä ajassa todella tapahtuu. Menneinä aikoina oli helppoa puhua
niin Kristuksen kuin omankin ristin kantamisesta, ahdistuksista ja uskovaisena
olemisen tuskista, niin kuin toisaalta on nytkin vielä useimmille uskovaisen
nimeä kantaville. Mutta kuka meistä käsittää ja tiedostaa sitä, että keskuudessamme
on ihmisiä, jotka aivan käytännön elämässänsä, todellisuudessa, ovat kantaneet
ristiänsä jo vuosikymmenienkin ajan, ilman että sitä useimmat ovat tulleet edes
ajatelleeksi?
Tässä ajassa meidän valintamme ei
ulkonaisesti, sen paremmin kuin ei hengelliselläkään tasolla, ole mustan ja
valkoisen välillä, ei hyvän ja pahan välillä ratkaisemista. Me elämme ajassa,
jossa meitä on siunattu ja armoitettu niin paljolla hyvällä ja kauniilla ja
mukavalla, etteivät ratkaisumme olekaan enää helppoja. Vaikka jumalallinen ei
milloinkaan ole muuttunut miksikään, samoin kuin ei ihmisen perusluonnekaan, on
kaikki silti erilaista kuin ennen. Nimenomaan, jos hengelliset silmämme ovat
sen verran avautuneet, että näemme tämän ajan hengellisen kehityksen Kirkkojen
Maailmanneuvostossa ja ekumeniassa, karismaattisuudessa, voimme käsittää tämän
ajan uskovaisen ratkaisujen vaikeuden. Vaikeimmat ja ristiriitaisimmilta
tuntuvat valinnat eivät olekaan hyvän ja pahan välillä, vaan hyvän ja parhaan
välillä. Käsitämmekö tämän? Meidän valintamme on hyvän ja parhaan välillä!
Jumala on täydellinen joka suhteessa,
ja koska Hän itse haluaa meidän tulevan osalliseksi Hänen täyteydestänsä, on
Hän luvannut viedä meissä aloittamansa työn päätökseen. Tämä on tapahtuva
täyden miehuuden Kristuksessa saavuttaessa kohokohtansa aivan päivien lopulla,
kuin Huippukivi asetetaan riemuhuudon kaikuessa paikallensa Seurakunnassa. Se
on oleva Rakkauden täydellistyminen Seurakunnalle. Silloin on löytävä
täyttymyksensä Raamatun sana: "Katsokaa, kuinka he toisiansa
rakastavat." Mutta meidän täytyy kertakaikkisesti käsittää, että tämä
jumalallinen täydellisyys toteutuu vain siellä, missä pimeys on väistynyt ja
valkeus on tullut tilalle, siellä, missä Kaikkivaltiaalla Jumalalla voi olla
tiensä oman, kalliilla Karitsan verellä ostetun seurakunnan keskuudessa. Hyvää
ja vielä enemmän hyvää voi olla koko maailma täynnä, koko hengellinen
kirkollisuus ja uskonnollinen maailma, mutta paras on vain siellä, missä
Jumalan Henki saa kokonaisvallan.
Ahdistuksen ajan lävitse kulkeva
seurakunta on valinnut hyvän ja on valitseva sen loppuun asti. Se on oleva
tyytyväinen kaikkeen kokemaansa ja varmaksi tuntemaansa hyvään hengellisyyteen,
totunnaisiin kaavoihin ja uskomuksiin, koska ne suurimmalta osaltaan perustuvat
Raamattuun, mitä se pitää Jumalan Sanana. Mutta jälleen voimme kai todeta,
ettei meitä kiinnosta se, mikä koskee tätä seurakuntaa, sillä mehän emme kuulu
siihen??? Me kuulumme siihen joukkoon, joka on kuullut sydänyöllä äänen, joka
pasuunan lailla kuulutti: "Katso, Ylkä tulee, menkää häntä vastaan!"
Miten sitten onkin meidän
kohdallamme, meidän on itsellemme tehtävä selväksi se, mihin joukkoon me
kuulumme. Jos me emme halua ottaa vastaan ojennusta, nuhdetta, korjaamista,
niin emmekö automaattisesti kuulu tuohon onnelliseen ja hyvään
kiinnipitäytyvään joukkoon, joka sanoo itsellänsä olevan kaiken hyvin; he ovat
rikkaita, eivätkä mitään tarvitse?
Vain Jumala yksin voi mitata sen
murheen ja ahdistavan tuskan sisimmässäni, mitä ovat aikaansaaneet ne
mielipiteenilmaisut, jotka ovat antaneet ymmärtää, että kaikki minun
kirjoittamiseni on tarpeetonta ja asiatonta, vailla todellisuuspohjaa. Kuinka
pitkälle voimme kulkea ja pitää silmämme suljettuna tosiasioilta, jotka ovat
meitä niin lähellä, että joka päivä ja hetki törmäämme niihin, kuitenkin
kieltäen niiden olemassaolon?
Minä tiedän mitä useimpien
mielessä liikkuu heidän lukiessansa näitä rivejä. Niin kuin aikoinaan minulle
sanottiin, olisi parempi näiden kirjoitusten suhteen, jos ne jäisivät
kirjoituspöydän laatikkoon. Miksi? Miksi joku ylipäätänsä sanoo jotakin
sellaista? Siksi, että nämä kirjoitukset tuovat häpeää joidenkin ihmisten ylle.
Miksi juuri tässä kohden ihmiset ovat niin huomaavaisia ja toisen kunniaa ja
mainetta ajattelevia? Miksi juuri näiden asioiden yhteydessä ryhdytään
ajattelemaan seurakuntalaisten mainetta, kun missään muussa kohden ei ole
tuntunut olevan pienintäkään halua jonkin sen suuntaisen esiintuomiseen tai
huomioimiseen? Miten ylipäätänsä voi olla niin, että kaikki nämä asiat ovat
aivan kohdallansa siihen asti, kun allekirjoittanut niistä kirjoittaa. Kaiken
on seurakunta ja uskovaisten joukko niellyt ja hyväksynyt olemassa olevana
asiana siihen asti, kunnes niistä paperille kirjoitetaan. Silloin vasta ovat
henget alkaneet liikehtiä.
Allekirjoittaneesta on yli
kahdenkymmen vuoden ajan kirjoitettu ja puhuttu mitä moninaisimmassa mielessä,
lähes poikkeuksetta jotakin negatiivista ja pahaa. Allekirjoittanutta on
hengellisellä tasolla potkittu ja hakattu, pistetty puukolla, ammuttu
pistoolilla, haulikolla, joskus tykilläkin, ilman että kukaan olisi pahastunut
siitä. Allekirjoittanutta on pyritty mustamaalaamaan ja tuhoamaan hänen
vaikutuksensa koko seurakunnan keskuudessa, lähettäen kirjeitä ulkomaillekin
asti, ilman että kukaan olisi ilmaantunut julkituomaan paheksuntaansa. Milloin
olisi kukaan julkisesti asettunut puolustamaan allekirjoittanutta? Jos joku
onkin tehnyt sen, niin hyvin varovaisella ja muita loukkaamattomalla tavalla,
vasta vuosikausien päästä, kun vahinkoa ei enää ole voinut korjata, ja tuska on
kalvanut jäsenissä ja mielessä näin pitkän ajan. Jos allekirjoittaneen
"jutuista" on tunnistettu joku henkilö, allekirjoittanutta
hengelliseen hautaan saatellut, on tämän puolesta loukkaannuttu mitä sydäntä koskettavimmalla
tavalla, ajattelematta ollenkaan sitä, miksi tämä, jos nyt yleensä hänestä on
ollut kysymys, ylipäätänsä on kirjaan joutunut.
Kuinka monta juorua ja pahaa
puhetta, pahaa kirjoitusta onkaan liikkeelle laitettu, ilman että kenelläkään
olisi ollut rohkeutta julkituoda paheksuntaansa allekirjoittaneen puolesta,
vaikka useampikin veli ja sisar olisi voinut kuuluttaa: "Seurakunta,
veljet, sisaret, tämä on huutava vääryys, sillä minä tiedän varmasti, että se
on kaikki valhetta." Ja vaikka kaikki ei olisikaan ollut todistettavissa
valheeksi, olisi kuitenkin ollut lukemattomia asioita, jotka veljet ja sisaret
olisivat voineet todeta pahansuopaiseksi panetteluksi. Mutta kukaan ei ole
tuntenut tarvetta sen tekemiseen. Kaikki on jätetty armollisen Jumalan huomaan.
"Luota vain Jumalaan, Jumala seisoo sinun rinnallasi. Sinulla ei ole
ketään muuta johon luottaa!" Mikä etuoikeus, mikä erityisasema onkaan
joillakin ihmisillä tämän ajan keskellä! "Aika korjaa kaiken, veljeni, älä
välitä siitä, mitä ihmiset sanovat tai ajattelevat!"
Aika korjaa
minkä korjaa. Jotakin se ei korjaa milloinkaan, sellaista, minkä veli tai sisar
voisi korjata, jos haluaisi. Miksi tätä halua on niin tavaton määrä niitä
kohtaan, jotka todella ovat rikkoneet, kun taas rikkomuksen kohteen odotetaan
vaikenevan ja odottavan Jumalan apua? "Kantakaa toistenne kuormia!"
Miksi kannetaan sen kuormaa, joka on puukollansa pistänyt, kun taas haavoitettu
joutuu "luottamaan yksin Jumalaansa"?
Eikö tämän ajan seurakunta,
todellisiksi uskovaisiksi itseään kutsuva ryhmä, pysty enää ollenkaan tuntemaan
todellista häpeää? Onko häpeä, paikallansa olevakin, tuntematon käsite tämän
ajan uskovaiselle? "Veljeni, tämä sinun kirjoituksesi häpäisee sinun
uskonystäviäsi. Se häpäisee sinun omaa perhettäsikin, vaimoasi, lapsiasi!"
"Veljeni, menneet tulee unohtaa, katse tulee suunnata eteenpäin
Kristukseen!"
Juuri tässä me palaamme siihen,
mistä kohden lähdimme rönsyilemään tähän suuntaan. Menneet tulee unohtaa,
jättää taakse, rientää kohti uutta, katse suuntautuneena tulevaisuuteen. Tämä
on raamatullista, se on oikein. Se on se, mitä Jumala tahtoo: "Katso, Minä
teen uutta, ettekö sitä huomaa!" Mutta olemmeko sittenkin unohtaneet
jotakin? En tarkoita sitä, mitä meidän tulee unohtaa, vaan jotakin sellaista,
mitä meidän ei tule unohtaa!
Minkä Veri peittää, se on
unohdettu, sitä ei ole milloinkaan edes tapahtunut. Mutta miten on, jos me emme
milloinkaan ole koko sydämestämme pyytäneet anteeksi? Me olemme saattaneet
kylläkin sanoa: "Anteeksi, minä tein kai väärin!" "Anteeksi,
anteeksi, anteeksi, kun sinä noin sanot, olen minä kai sitten tehnyt väärin!
Anteeksi, anteeksi!" "Kun sinä kerran sitä odotat minulta, niin
tietysti minä pyydän anteeksi. Anteeksi!"
Me tahdomme päästä taivaaseen, me
haluamme Herran luokse. Me tiedämme, että meidän tulee pyytää anteeksi, meidän
tulee sovittaa, jos olemme tehneet jotakin väärin, sillä ilman sitä, niin kuin
uskomme, me emme voi päästä perille. Mutta onko tässä suhteessa suurempi
merkitys meidän sanoillamme, kauniillakin, vaiko sydämemme asenteella? Jos me
emme todella tunne tehneemme väärin, niin onko iankaikkisuutemme ja hengellisen
elämämme suhteen merkitystä sanoillamme: "anteeksi, anteeksi", vaikka
sen kuinka moneen kertaan sanomme?
Brunhilde oli ollut koko elämänsä
ajan väärä miestänsä kohtaan, sen hän tunsi juuri tässä hetkessä, ei niinkään
vapaaehtoisesti, vaan pakottavassa tilanteessa, jonka loi naapuriin muuttanut
leskirouva lapsinensa. Brunhilde olisi jatkanut elämäänsä ja asennettansa
miestänsä kohtaan ilmeisestikin kuolemaansa asti, ellei jokin ulkonainen seikka
olisi pakottanut häntä ajattelemaan asioita. Mikä oli pohjimmiltaan ottaen se
asia, mikä sai hänet muuttamaan käytöstänsä, joskin vastoin syvintä sisintä
olemustansa? Hän ei enää ollutkaan tilanteen hallitsija, miehensä ainoa
ratkaisu, vaan nyt miehelle tarjoutui valinnan mahdollisuus, ainakin Brunhilden
silmissä. Säilyttääksensä sen, minkä uskoi omistavansa, sisar halusi nyt
esiintyä toisenlaisena, sellaisena, kuin hän jossakin määrin halusikin olla.
Mutta onko menestystä sellaisella yrittämisellä, mikä tapahtuu pakosta, ei
sydämen todellisesta halusta?
Juuri tässä on ihmiselämän
tragedia, myöskin uskovaisissa perheissä. Vasta sittenkö on todellinen syy
elämänmuutokseen ja parannuksen tekoon, kun nähdään toiselle puoliskolle
avautuvan muitakin mahdollisuuksia? Vasta silloinko on aika yrittää sittenkin
jotakin, yrittää muuttua joksikin toiseksi?
Tähän asti oli Brunhilde aina
tokaissut ahdistustansa julkituovalle miehellensä: "Minä olen tällainen
kuin olen. Minä en voi muuksi muuttua. Sinun on hyväksyttävä minut sellaisena
kuin olen, mitään muuta mahdollisuutta sinulla ei ole. Minä yritän parhaani, ja
jos se ei sinulle kelpaa, niin et ole kunnon uskovainen!" Mutta
katsoessansa peiliin hiuksiaan kammatessansa, alkoi sisaren sisintä kaivertaa
kummallinen tunne. Hänhän oli aivan silmin nähden muuttumassa vanhemman näköiseksi,
kun taas tuo miehenköriläs ikään kuin nuorentui päivä päivältä. Häneltä oli
kautta näiden vuosien jäänyt salaisuudeksi se, että Karl kävi viikoittain
joskus kaksikin kertaa syömässä veljensä Franzin luona, kun oma vaimo ei
antanut kunnon ruokaa. Vasta nyt kun naapuriin oli muuttanut tuo varsinaisen
sievän näköinen leskirouva, alkoi Brunhilde ajatella elämäänsä ja
tulevaisuuttansakin.
Tuskin oli Karlilla mitään
varsinaisia ajatuksia vaimon vaihtamisesta tai eron ottamisesta. Tajunneeko
sitä itsekään, mutta oman kodin ahdistavaan ilmapiiriin verrattuna nuo
korjaustapahtumat naapurissa olivat mannaa ahdistuneelle sydämelle. Täällä ei
ollut mitään vaatimuksia, odotuksia. Hän sai tuntea olevansa jotakin, vaikkei
ollutkaan mikään tuhattaituri. Peukalo oli hänellä, joskaan ei keskellä
kämmentä, mutta kuitenkin varmastikin jossakin etusormen ja keskisormen
välillä. Mutta nyt häntä arvostettiin, ja saipa hän ankaran rakkaita
halauksiakin aina silloin tällöin, suukonkin poskellensa, tukkansa sekaisin
pörrötetyksi. Niin, sellainen olet sinäkin, lukijani, ajatuksillesi et voi
mitään ja olet erehtyväinen, niin kuin kaikki muutkin ihmiset. Mitä pahaa on
siinä, jos viisivuotias pikkutyttö osoittaa rakkauttansa, kun hänen rikkoutunut
nukkekotinsa on jälleen ehjä?
Jumalan armo on
rajaton, pohjaton. Mutta miksi pitääkin olla sillä tavoin, että tuo armo
yleensä ottaen pätee vain Jumalan ja ihmisen välillä, mutta ei ihmisten
keskinäisissä suhteissa? Jumala on yhä Jumala, Kaikkivaltias, Kaikkitietävä,
Hän kykenee yhä vielä tekemään ihmeitä myöskin perheissä. Huonoimmastakin
avioliitosta voi tulla jotakin aivan muuta Jumalan avulla. Mutta käsitämmekö
sen, että meidän täytyy auttaa Jumalaa auttamaan itseämme? Miten me muka
autamme Jumalaa? Tekemällä sen, mitä Hän meiltä aivan oikeutetusti odottaa!
Brunhilde ei todellisuudessa
ollut koskaan pyytänyt mieheltänsä anteeksi. Toki hän oli lukemattomia kertoja
sanonut viimeisten vuosien aikana tuon maagisen sanan: "Anteeksi!"
Mutta sydämessänsä hän ei tuntenut tehneensä jotakin todella väärää. Mies oli
ymmärtämätön, ei osannut käyttäytyä sellaisella tavalla, että näiltä
tilanteilta olisi voitu välttyä. Niin, monta kertaa oli Brunhilde antanut
ymmärtää olevansa syyllinen, mutta sen hän todellisuudessa oli tehnyt vain
rauhan säilyttämiseksi perheessä. Että Karl oli tehnyt saman, lukemattomia, lukemattomia
kertoja, samasta syystä, sitä hän ei käsittänyt; ei käsittänyt sitäkään, että
Karl kävi kovia taisteluita sydämessänsä kantaessansa syyllisyyttä jostakin
sellaisesta, mihin hänellä ei ollut osaa eikä arpaakaan.
Jos Brunhilde todella olisi
pyytänyt nyt anteeksi mieheltänsä, olisi jotakin jumalallista päässyt itämisvaiheeseensa.
Mutta tämä sisar ei voinut ottaa syyllisyyttä kantaaksensa, edes siksi lyhyeksi
ajaksi, minkä sen tunnustaminen olisi vienyt, käsittämättä sitä, että sen jälkeenhän
Veri olisi kaiken pessyt pois. Hän ei voinut ottaa kantaaksensa sitä häpeää,
että olisi koko sydämestänsä tunnustanut tehneensä väärin lähes koko elämänsä
ajan!
Kuka meistä haluaisi häpeää,
tuota ilkeää tunnetta? Mutta kuinka me todellisuudessa tarvitsisimmekaan sitä
juuri nyt! Brunhildeä hävetti jossakin määrin sisimmässänsä, mutta hän ei
halunnut tuon tunteen julkitulemista. Hän halusi korjata asian ylenmääräisellä
ulkonaisella hyvyydellä ja hyvällä käytöksellä, hössötyksellä. Mutta voiko
ulkonainen korvata tällaisessa tilanteessa ja yleensä muutenkaan jonkin
sisäisen puuttumista? Eikö kaikki tämä ollut ikään kuin todellisen aiheen peittämistä,
tietynlaisen syöpäkasvaimen hoitamista asperiinilla, kätkemistä vaatteen tai
vaikkapa laastarin alle?
Tässä juuri on nykyisen
seurakunnan suurin pulma. Todellinen hätä ja hengellinen sairaus on vain
peitetty jollakin kauniilla tai hyvällä. Näin voidaan todeta, että
Kristuksen ruumis on tälläkin hetkellä sairain ruumis tämän maan päällä. Kun
olisi tarvittu antibioottia, on syöty vain asperiinia, kun olisi tarvittu
kirurgin veistä, on kasvain peitetty laastarilla tai kauniilla
vaatekappaleella. Tie ylös on aina vienyt ensin alas. Jos todellista syytä
ei palata etsimään sieltä, mistä se on alkanut ja mistä se on lähtöisin, ei
millään hyvälläkään tarkoituksella ole kestävää perustusta.
Niin kuin yhdessä näistä
kertomuksista puhutaan sisaresta, joka eräänä päivänä totesi sairastavansa
syöpää, ja kuitenkin kaikin tavoin pyrki kieltämään tämän tosiasian, aivan
samat seuraukset ovat eräänä päivänä oleva jokaisella, joka on kätkenyt,
peittänyt rikkomuksensa ja vääryytensä. Aivan niin kuin syöpä on vieras elämä
ihmisruumiissa, hoitamattomana kuolemaksi ennemmin tai myöhemmin, aivan samoin
on jokainen asia, mitä Sanan veitsi ei ole saanut leikata pois, eräänä päivänä
johtava hengelliseen kuolemaan.
Vaikka syövän tuhot eivät usein
olekaan nähtävissä vasta kuin loppuvaiheessansa, tapahtuu hoitamattoman syövän
kohdalla tuhoa joka päivä, vaikkei sitä voitaisikaan silmin havaita. Samoin on
kaikkien niiden asioiden suhteen, mitkä rikkovat seurakuntayhteyttä ja ovat esteenä
uskovaisen kasvulle.
Ihmiset eivät todellakaan
käsittäneet, kaikesta julistuksesta huolimatta, että tärkeintä uskovaisella
ihmisellä on se, mikä lähtee sydämestä, todellisesta sisimmästä. Ajan henki ja
elämän malli antoivat täyden tukensa kaikelle ulkonaiselle hurskaudelle ja
uskonnollisuudelle, mutta Jumala näkee sydämeen, ja se, mitä Hän siellä näkee,
on paljon suurimerkityksellisempää ja ratkaisevampaa kuin kaikki ulkonainen.
Miten ihmiset sitten menivät mukaan kaikkeen tähän väärään, aivan kuin pesty
sika rypee rapakossansa? Mikä sai ihmiset olemaan välittämättä kaikista
varoituksista ja osallistumaan sellaisiin asioihin, mitkä menneisyydessä eivät
olisi tulleet kysymykseenkään? Yksi perussyy siihen on aivan varmasti se, että
ihmisiltä puuttuu aito, henkilökohtainen vakaumus. Toisten ihmisten vaikutus
saavuttaa liian helposti sijaa uskovaisessa, nimenomaan väärä vaikutus.
Perhe oli viettänyt rauhallista
sunnuntai-iltaa kierrellen tuntikausia lähiseudun metsissä. Väsyneenä oli
palattu tältä antoisalta luontoretkeltä niin paljon raitista ilmaa saaneena,
että jokaista väsytti todella kovasti. Kuitenkaan ei kukaan tahtonut mennä
nukkumaan, sillä jo ulkona oli päätetty, että takkahuoneeseen laitetaan tuli ja
paistetaan makkaraa.
Ulkona oli jo tulossa talvi,
vaikka lunta ei tällä korkeudella ollut vielä yhtään. Takassa loimuava tuli
lämmitti koko huoneen, perheenjäsenten riisuessa ylimääräisiä vaatekappaleita
sitä mukaa kuin tuli kuuma. Johanneksellakin oli vatsa täynnä makkaraa, ja
muiden jo siirtyessä omiin huoneisiinsa, hän unohtui leposohvaan aivan takan
lähellä. Lämpö lisääntyi koko ajan, ja väsynyt mies alkoi hikoilla. Jostakin
syystä ajatukset menivät kaikkeen siihen, mitä seurakunnassa viime aikoina oli
tapahtunut, ja Johannes yritti selvittää itsellensä sitä, miten ylipäätänsä voi
olla mahdollista se, että niin tervehenkisenä pidetyt ihmiset menivät mukaan
kaikenlaisiin hengellisiin ja uskonnollisiin, niin, voitaisiin jopa sanoa:
hullutuksiin. Miten se ylipäätänsä oli mahdollista? Miten se oli mahd...
Johannes nukahti.
Oli mitä lämpimin kesäpäivä ja
aurinko paistoi täydellä terällään. Johannes nautti tästä hetkestä, sillä hän
todellakin rakasti kesää. Aurinko tuntui olevan todella lähellä, aivan kuin se
olisi ollut viereisessä vajassa. Niin, tämä oli ilmiselvästi Klausin pihaa,
sillä tuossa oli kanala, tuossa olivat muut piharakennukset, päärakennuskin
näytti olevan aivan selän takana, vaikkakin se vaikutti hieman oudolta. Mutta
lämmintä oli joka tapauksessa, ja Johannes huomasi olevansa alushoususillaan.
Olipa todella kuuma!
Hetkessä hän oli uimarannalla,
Hopeajärven lastenrannassa. Hänen teki mieli mennä uimaan, sillä hiki valui
virtanaan. Mutta yrittäessänsä astua veteen, hän huomasi jälleen olevansa
Klausin pihalla, ja Ann-Marie oli juuri asettamassa lankkua sikalan rapakon
reunalle. Olipa todella kuuma, sillä sisarella ei ollut päällänsä mitään!
Johannes halusi kääntää katseensa pois, mutta ei pystynyt siihen. Ei sisar
sittenkään ollut aivan alasti, sillä olihan tällä ihonväriset rintaliivit ja jonkinlaiset
pikkuhousut.
Ann-Marie oli riemullisella
tuulella. Hän lauloi hengellisen laulun toisensa perään ja yhtäkkiä nousten
lankulle, pläiskäytti itsensä sikalan rapakkoon niin onnellinen hymy
kasvoillansa, että Johannesta oikein nauratti. Noin onnellisena hän ei ollut
milloinkaan nähnyt sisarta!
Johannes ei ollutkaan koskaan
pannut merkille, kuinka suuri tuo Klausin sikarapakko todellisuudessa oli, ja
kuinka paljon siansontaa ja kuraa se sisälsi. Vasta nyt, katsellessansa, kuinka
Ann-Marie onnellisen näköisenä kauhoi laidasta laitaan, hän käsitti siinä
olevan jopa mahdollisuuden uimiseen. "Johannes-veljeni, tule mukaan, tule
mukaan, tämä on todella ihanaa! Aurinko on lämmittänyt liejun, niin että tämä
on ainakin kaksikymmentäviisiasteista. Halleluja! Ihanaa, ihanaa!"
Ann-Marie istui rapakossa ja
katsoi niin rakkaasti Johannesta kohti, kädet läiskyttäen ruskeata velliä, ja
siinä hetkessä Johannes käsitti: Ann-Marie on tullut hulluksi, sillä tuo ilme
ei ollut terveen ihmisen. Ja hyvänen aika, eihän kukaan ihminen voinut kylpeä
sikalätissä! Ann-Marie oli tullut hulluksi, tästä oli kerrottava Klausille,
että tulisi ottamaan vaimonsa talteen!
"Halleluja, halleluja,
Johannes, tule vain uimaan, tämä on ihanaa." Johanneksen olisi tehnyt
mieli mennä nostamaan sisar pois liejusta, mutta astuessansa lähemmäksi rapakon
reunaa, hän huomasi siinä olevan melkoisen pudotuksen. Hän vaistomaisesti
vetäytyi kauemmaksi, etenkin kun sisar alkoi uudelleen läiskytellä sontavelliä.
"Oi, tämä on ihanaa, Johannes, katso kuinka minä kylven!" Ja niin
sisar kahmaisi molemmat kätensä sontavellin sisään, kauhoen sitä päähänsä niin
että läiske kävi. Hyvänen aika, nyt ei sisar ollut muuta kuin ruskea, sonnalta
haiseva kuvatus, josta silmät ja suu erottuivat!
Johannesta alkoi kauhistuttaa, sillä
mitä tästä seuraisi? Hän ajatteli kaikkia niitä bakteereja ja pieneliöitä,
matoja ja kaikkea muuta, mitä tuon liejun täytyi pitää sisällään. Kauhistus,
nyt Ann-Marie jo sukelsi näkymättömiin, niin että pinnalla vain kupli! Äkkiä
apua hakemaan! Mutta Klausin talosta ei löytynyt ovea, ei sitten mistään.
Klaus, Klaus, tule äkkiä apuun! Ann-Marie hukkuu!
Johannes juoksee ja juoksee,
mutta ketään ei näy missään. Hän on jo puron yli vievällä sillalla, kun
Brunhilde tulee häntä vastaan. Kauhistus, Johanneksella ei ole kuin
pikkuhousut, mutta sitä ei sisar huomaa. Sisar hyvä, tule äkkiä apuun,
Ann-Marie on uponnut sikalan rapakkoon!
Hetkessä he ovat Klausin pihalla,
ja helpotuksen huokaus pääsee Johannekselta, sillä Ann-Marie seisoo jälleen
hyppylaudallansa valmiina uuteen sukellukseen. "Halleluja", ja
rapakko velloo sisaren kauhoessa edestakaisin. Katso nyt, Brunhilde, eikö hän
ole aivan hullu!
Brunhilde on itkuun
purskahtamaisillaan ja huutaa apua niin kovaa kuin jaksaa, mutta kukaan ei
tule. Missä ihmeessä on Klaus juuri nyt, kun häntä tarvittaisiin?
Ann-Marie on vihainen ja seisoo
rapakossa kädet äkäisesti lanteilla. "Minä kyllä kuulin, mitä sinä sanoit,
Brunhilde. Sinä sanoit minua hulluksi. Eikö jo Raamattukin kiellä sanomasta
ihmistä hulluksi!? Ei tässä mitään hullua ole. Sanahan sanoo, että pesty sika
kylpee rapakossa. Miksi minä en sitten saisi kylpeä omalla pihallani? Tämähän on
mitä mukavinta ja terveellisintä. Tulepa, Brunhilde koettamaan, kuinka lämmintä
ja ihanaa tämä velli on! Tule, tule."
Sisar katselee ihmeissään ja
odottaa Johanneksen sanovan jotakin. "Kuule Ann-Marie, ethän sinä ole
mikään sika. Sinä olet ihminen. Ei sinun tule rypeä tuossa rapakossa. Kysy
vaikka Brunhildeltä, häh?" Brunhilde katsoo vuoronperään Johannesta ja
rapakkoa siinä seisovine sisarineen. Johannes tajuaa, että hänen sanaansa ei
oikein luoteta, ja toistaa yhä uudelleen: "Ei ihminen ole sika, ihminen on
ihminen, eikä ihmisen tule mennä sinne, missä siat ovat!"
Brunhilde ei jaksa uskoa
Johanneksen vakuutteluja, vaan menee lähemmäksi rapakkoa. "Älä hyvä
ihminen mene liian lähelle. Etkö näe kuinka jyrkkä reuna siinä on. Sinä voit
pudota sinne!" Mutta sisaren silmiin alkaa tulla sama ilme kuin
Ann-Mariellakin. "Tule, tule, suloinen sisareni, tule! Tämä on ihanaa,
tämä on Herran lahja näin kuumana kesäpäivänä. Ei tässä ole mitään outoa, koeta
vaikka kädelläsi, kuinka lämmintä ja ihanaa tämä sontavelli on!" Vielä
kerran katsoo epäröivä sisar Johannekseen päin. Ketä uskoa, mikä on totta?
Johannesta alkaa huimata ja
hänelle tulee jonkinlainen paha olo. Hänen on istuuduttava maahan, aivan
lätäkön lähelle. Brunhilde on jo aivan Ann-Marien lähellä ja työntää kätensä
velliin. Oi, tämähän on ihanaa, voidaan lukea autuailta kasvoilta. Kaikki
epäilykset ovat nyt haihtuneet, kun käsi on käynyt tuossa liemessä. Johannes
käsittää nyt, että sisar on myöskin tulossa hulluksi, ja hän yrittää ottaa
kiinni Brunhilden hameenhelmasta, mutta yhtäkkiä tämä tempaisee vaatteen
niskastansa, heittäen muutkin vaatekappaleensa aivan Johanneksen eteen.
"Laudan kautta, laudan
kautta", huutaa Ann-Marie, ja niin Brunhilde on hetkessä tuolla lankulla,
joka johtaa suoraan rapakkoon. Plumpsista, ja Johanneksen varoitushuuto kaikuu
kuuroille korville!
Sisaret telmivät sonnassa niin
että räiskeet lentävät melkein veljeen asti. Hän perääntyy ryömimällä, sillä
nyt hän käsittää, että tuon aineen kosketuskin johtaa siihen, että on
suorastaan pakko hypätä mukaan. Mutta hän ei halua, ei halua! Eihän tuossa ole
mitään järkeä, ei kerta kaikkiaan!
Ajoittain sisaria ei näy ollenkaan,
ja Johannes jo ajattelee molempien painuneen maan alle. Mutta taas nousevat
esiin riemuitsevat, ruskeaa velliä valuvat kasvot, jotka nyt molemmat huutavat
Johannekselle: "Sinä olit väärässä, veli hyvä, tämä on todella hauskaa ja
mukavaa. Sanahan sanoo, että pesty sika rypee rapakossa!"
"Te ette ole mitään sikoja,
te ette ole mitään sikoja... "Johannes on heräämäisillään, mutta nukahtaa
uudelleen. Onneksi on jo nyt useampi seurakuntalainen saapunut Klausin pihalle
seuraamaan tuota käsittämätöntä, sairasta touhua. Tuttuja kasvoja on moniakin.
Liekö takasta tuli sammunut, mutta nyt Johannesta hiukan jo paleltaa, ja niinpä
hänellä on päällänsä paras pukunsa. Seurakuntalaisillakin on kaikilla parhaat
asut päällänsä, miehillä on kaikilla valkoiset paidat, ja kas, Klauskin on tullut
kotiin. Mutta noin valkoista pukua ei Johannes ole milloinkaan nähnyt hänellä.
Seurakunta on yksimielinen siitä,
että sisaret ovat tulleet hulluiksi, ja heitä pitäisi auttaa. Kuka menisi
soittamaan ambulanssin? Mutta eihän tätä asiaa saa tehdä julkiseksi! Eikö
seurakunnan asia ole auttaa näitä hädässä olevia ihmisiä, jotka viis veisaavat
siitä, mitä rapakon reunalla tapahtuu?
Vanhemmistoveljet seisovat aivan
rapakon reunalla ja rukoilevat, anovat sisaria tulemaan pois. Mutta kun sisaret
ovat niin onnellisen tuntuisia, alkaa veljiä vaivaamaan epäilys. He eivät
koskaan ole nähneet näitä sisaria noin onnellisina! "Ette kai vain ala
epäillä?" huutaa Johannes, "niiden täytyy olla hulluja, sillä eihän
kukaan voi tehdä tuollaista!" Yhtäkkiä ovatkin kaikki Johannesta vastaan:
"Veljeni, veljeni, vajavainen olet itsekin. Ei pidä lausua minkäänlaista
tuomiota. Mistä sinä voit tietää, onko tuo normaalia vai ei. Asiaa on
tutkittava. Meidän on ymmärrettävä kaikkia, sillä Jumala on luonut meidät niin
moninaisiksi, ai niin moninaisiksi!"
Yhtäkkiä alkavat sisaret laulaa,
sontavelliä valuvina, mitä kauneinta laulua. Seurakuntalaisten päät painuvat
kallelleen, ja yhden sun toisen kasvoilta loistaa mitä suurin ymmärtämys ja
myötämielisyys. Laulu on todella niin kaunista, että vähän kerrassaan
seurakuntalaiset yhtyvät siihen, astuen aina vain lähemmäksi rapakkoa.
Johanneksen tulee yhtäkkiä
jälleen kuuma, ja hän huomaa olevansa paksuun turkkiin käärittynä.
Seurakuntalaiset katsovat häntä huvittuneina, sillä mitä järkeä on olla
pukeutunut niin paksuihin vaatteisiin, kun on niin kuuma. Maria oli tullut
käymään takkahuoneessa, huomattuaan lukulasiensa jääneen sinne. Niin, siinä
Johannes nukkui, niin viluisen näköisenä. Rakastava vaimo kietoi miehensä
paksuun villapeittoon; siitä tuo turkki unessa.
"Älkää hyvät ihmiset laulako
mukana, ne eivät koskaan tule pois sieltä, jos te annatte hyväksyntänne!"
Mutta Johannesta ei kuunnella, katsotaan vain paheksuvasti. Kauhistus, Mariakin
on siellä aivan rapakon reunalla! Hän yrittää viittilöidä tälle, että tulisi
pois. Mutta Maria vain heilauttaa kättänsä seuraten vanhemmistoveljien touhua.
Mikä näitä ihmisiä vaivaa,
ajattelee Johannes, ja katselee ympärillensä löytääksensä edes jonkun, joka ei
olisi hyppäämäisillään rapakkoon. Hän kohtaa Franzin ja Marthan katseet. Nämä
istuvat puutarhakeinussa aivan pihan toisella laidalla. Johannes anoo
ymmärrystä, tukea näkemyksillensä. Seurakunta on ilmiselvästi muuttumassa yhä
vihamielisemmäksi häntä kohtaan, ja hän haluaa paeta paikalta, mutta jalat
eivät suostu viemään häntä minnekään. Onneksi sentään Franzin ja Martan
kasvoista loistaa jonkinlainen ymmärrys. Mitä tämä kaikki oikein on? Hänkö
tässä onkin se, joka on hullu? Onhan hänellä niin paksu turkkikin päällänsä!
Plumps! Mitä se oli? Johannes
kauhistuu. Mariaa ei näy missään! Hetken kuluttua ilmestyy tämän pää Ann-Marien
ja Brunhilden väliin! Nyt Johanneksen jalat jälleen kantavat, ja hän ryntää
rapakon reunalle, kohdataksensa Klausin punakat, oi tulenpuhuvat kasvot.
"Hyvä mies, auta nyt toki, siellä on jo minunkin vaimoni! Oletteko te
kaikki tulleet hulluiksi?!"
Klaus on suorastaan hirvittävän
uskonnollisen kiihkon vallassa. "Mikä sinä olet tuomitsemaan toisia? Tämä
on kaikki sinun syytäsi! Ja mitä sinä puutut toisten asioihin! Emme me vielä
ole päättäneet siitä, mitä tämä on! Mistä sinä tiedät mikä on normaalia ja mikä
ei!"
"Klaus-rakkaani, tule, tule,
minä olen niin onnellinen! Brunhilde on niin onnellinen, ja katso, Johanneksen
vaimokin on jo täällä. Tule, tule, rakkaani!"
Johannes aavistaa mitä on
tulossa, ja peräytyy henkensä edestä kauemmaksi. Hän tietää, että tuon liejun
koskettaminen tekee hulluksi, panee tekemään samaa kuin siinä olevat. Ja aivan
oikein, mitä riemullisin ja autuain ilme kasvoillansa Ann-Marie heittää
kourallisen sontaliejua Klausin valkoiselle puvulle. Ensin Klaus katsoo kuin
vihastuen, mutta sitten kasvoille leviää mitä ymmärtäväisin hymy. Pläiskistä,
sinne läiskähtää valkoisessa puvussansa seurakunnan johtava vanhemmistoveli!
Seurakunta huokaa hämmästyneenä, vieläkin epätietoisena siitä, onko kaikki tämä
hullua vai ei. Mutta joukosta alkaa kuulua selvää mutinaa, joka puhuu tuon
asian puolesta, sillä olisiko tunnettu vanhemmistoveli mennyt mukaan, jos se
olisi hullua?
Nyt on yksi toinen
vanhemmistoveli vuorossa. Vakavan ja arvokkaan näköisenä hän astuu rapakon
reunalle ja sanoo: "Meidän on nyt päätettävä mitä tämä on. Minä olen sitä
mieltä, että jokainen asia on tutkittava, ja vasta sitten hutkittava.
Helmut-veljeni, tulehan tänne." Niin seisovat nyt nuo kaksi veljeä rapakon
partaalla, ja vanhempi veli työntää kätensä liejuun, katsoen kohti siinä
kylpeviä sisaria: "Kiitos, me selvitämme nyt tämän asian!" Johannesta
oksettaa, sillä nyt pistää veli liejua suuhunsa ja ojentaa sitten kätensä
Helmut-veljellekin, joka mitään arkailematta antaa tuon käden mennä suuhunsa.
"Suklaata, tämä on suklaata", sanovat kummatkin veljet, ja hyppäävät
rapakkoon niin että roiskeet lentävät ympärillä olevaan joukkoon. Liekö tuullut
naapurista päin, mutta siinä hetkessä Johannes aivan kirjaimellisesti haistaa
siansonnan hajun.
Rapakossa käy jo melkoinen
vellonta, ja Johannesta kauhistuttaa ennen kaikkea vaimonsa kohtalo. Siellä
tämän pää vilkkuu aina silloin tällöin, joten hätä ei ole aivan suuri.
"Lopettakaa, lopettakaa, hyvät ihmiset, veljet ja sisaret. Ei se ole
mitään suklaata, se on selvää paskaa!" Nyt vasta väkijoukko, joka on
rannalla, joutuu epätietoisuuden tilaan. Jos näin suuri määrä heidän
joukostansa on eri mieltä Johanneksen kanssa, niin kuka sitten oikein on
oikeassa?
"Tulkaa hyvät ihmiset
kauemmaksi sieltä sonta-ammeen reunalta" huutaa hätääntynyt saarnamies.
"Mennään tuonne Marthan ja Franzin luokse keskustelemaan asiasta. Kysytään
heiltä." Johannes haluaa saada väkijoukon kauemmaksi tuosta turmiollisesta
rapakosta, mutta vain muutama haluaa seurata häntä. "Tulkaa, tulkaa tänne,
tulkaa istumaan puutarhakeinuun! Martha ja Franz ovat täällä, tulkaa
tänne!"
Katseet kääntyvät puolelta
toiselle, ja useimmat epäröivät. Ihmiset ovat parhaimmissa asusteissaan, ja
siitä huolimatta moni menee niin lähelle rapakkoa että roiskeet lentävät heidän
puhtaille vaatteillensa. Useimmat kumartuvat heti tämän jälkeen pistämään
kätensä liejuun, ja yks´kaks on jokainen tätä onnea maistanut pulahtanut
sekaan. Johannesta kauhistuttaa, sillä tuo liejussa rypeminen aivan selvästi
muuttaa ihmisten ulkomuotoa. Ann-Marienkin nenän alla on suuri, ilkeännäköinen
näppylä, joka melkein menee hänen suuhunsa. Itse kunkin kasvot alkavat kuin
kasvaa sammalta, ja Johannes voihkii mielessänsä. Hän heiluttaa käsiänsä ja
huutaa kaikin voimin ihmisiä tulemaan nopeasti pois tuosta turmiollisesta
liejusta, mutta turhaan hän huutaa, sillä nyt tuo joukko yksimielisesti polskii
ja nauttii olostansa. Hän tavoittelee käteensä vesiletkua, joka aina
tavallisesti on navetan seinustalla, mutta siitä ei tule vettä. Hän haluaisi
ruiskuttaa noita ihmisiä, että nämä tulisivat järkiinsä, mutta mikä näistä
kymmenistä hanoista kuuluu letkulle? Hän kurottautuu tutun näköistä hanaa
kohden ja letku halkeaa kauhealla pamauksella.
Johannes havahtuu. Mitä oikein on
tapahtunut? Missä kaikki ihmiset ovat? Hän on yksin hämärässä takkahuoneessa ja
sukat tuntuvat märiltä. Hän on kaatanut kädellänsä pöydällä olleen vesikannun,
niin että lattialla on suuri lammikko. Kuinka hirvittävän todellinen tuo uni
olikaan ollut, vai oliko se sittenkään unta?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti