"...ja ne,
jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi, sillä
tämän maailman muoto on katoamassa."
"...sillä
tämä maailma nykyisessä muodossansa kulkee häviötänsä (tuhoansa) kohden" (Saksankielinen
Mengen käännös). 1. Kor. 7: 31
Sinä vuonna ei
ollut kunnollista kesää ollenkaan, vaan lämpötila pysyi normaalia alhaisempana,
niin että rahaa tuova turisti ei saanut innoitusta matkalle lähtöön. Mitä
ihmiset sitten tekivätkin kesälomansa aikana, mutta Hopeajärven kylälle ei
kyllä eksynyt monikaan matkailija entisten kesien tapaan. Pettymys oli
melkoinen yrittäjien keskuudessa, sillä kuluneen talven aikana askarrellut tai
tilatut tavarat makasivat liikkeiden hyllyillä. Nekin harvat ostavat turistit,
jotka eksyivät tiskien ääreen, valitsivat kaikkein halvimmat matkamuistot ja
lahjaesineet. Kaupaksi kävivät erikoistarjouksiksi ja houkuttimiksi tarkoitetut
tuotteet, joiden myynnistä ei jäänyt juuri mitään kauppiaalle. Jokainen asiakas
tuntui vain säästävän säästämästä päästyään.
Mikään ei
todellisuudessa ollut siten kuin ennen. Kuinka usein saikaan kuulla sanonnan:
"Tällaista ei ole tapahtunut sitten viimeisten viidenkymmen vuoden;
tällaista rajuilmaa ei ole ollut miesmuistiin; tällaista tapahtui viimeksi sata
vuotta sitten." Nyt tuntuivat kaikki tällaiset mullistavat tapahtumat
osuvan yhden ainoan vuoden ajalle. Tämän maailman muoto oli todella katoamassa!
Johannes ei
oikein tiennyt mitä ajatella kaikesta ympärillä tapahtuvasta. Tämä kesä oli
ollut hänelle, ja miksei myöskin koko perheelle, vaikeinta aikaa koko elämän
aikana. Päivästä toiseen hän oli noussut aikaisin aamulla auttaakseen lapset
kylän torille vihanneskauppaansa harjoittamaan. Äiti oli työttömänä, eli
pakkolomalla koko kesän ajan. Ja koska hän ei ollut ainoa väliinputoaja,
vallitsi ammattiliiton toimistossa sellainen ruuhka, ettei pitkään aikaan ollut
toivoakaan jonkinlaisten korvausten saamisesta. Niinpä oli suorastaan pakko
suunnattomasta väsymyksestä ja tympääntymisestä huolimatta laittautua kylän
torille aamuvarhaisella, kun useimmat ihmiset vielä nukkuivat vuoteissansa.
Nyt kesä oli
jälleen kerran auttamattomasti ohitse, tuo niin omituinen ja erikoinen kesä,
jota ei oikein tuntunut olleenkaan. Mutta toisaalta ei ollut normaalia
syyskesääkään, tai syksyä. Ikään kuin kaikki olisi kulkenut eteenpäin hurjaa
vauhtia, niin että välistä tuntui jääneen pois kaikkea sellaista, mitä
normaalisti oli ollut menneinä vuosina, menneessä elämässä. Mikään ei ollut
siten kuin ennen, ei ainakaan Johanneksen sisäisen tuntemuksen perusteella.
Mitä muut ajattelivat, sillä ei ollut suurtakaan merkitystä suorastaan
kuolemaan asti väsyneelle saarnamiehelle; niin, mikä saarnamies hän oikein oli?
Oliko hän mikään saarnaaja, Jumalanvaltakunnan työntekijä, sillä koko kesänsä hän
oli viettänyt oman tai naapurikylien toreilla yrittäen epätoivoisesti saada
myydyksi suurella vaivalla viljeltyjä tuotteita? Mikä hän oikein oli? Syyttävät
ajatukset tahtoivat vallata mielen, sillä ikään kuin ilkeänä säteilynä hän
tunsi joidenkin odottavalla mielellä olevien ihmisten toruvat tunteet, jotka
satojakin kilometrejä kantautuivat häntä polttamaan. Miksi hän ei luottanut
Herraan, niin kuin hurskaat henget olivat hänelle sormea nostaen painottaneet?
Miksi hän oli mennyt torille, eikä ahkeroinut Jumalan valtakunnan asioissa?
Johannes oli
tehnyt kaiken voitavansa selviytyäkseen laskuistansa, mutta oli tullut niin
monta odottamatonta rahanmenoa, että ilman varsinaista velantekoa hän oli
taloudessaan mennyt miinuksen puolelle pelottavan summan edestä. Eläminen oli
kallista, etenkin kun hänellä ei ollut omia tuloja nimeksikään. Ja nyt koko
kesän ahkeroimisen jälkeen hän joutui toteamaan, ettei kaikesta vaivannäöstä
huolimatta perheen taloudellinen tilanne ollut korjaantunut juuri miksikään.
Ihmiset eivät yksinkertaisesti olleet kiinnostuneita hänen pöytänsä tuotteista,
oli sitten myymässä itse isäntä tai lapset odottavin ja vetoavin katsein. Ei,
ei ja ei! Kylän myymälät ja tavaratalot tarjosivat samoja tuotteita niin
halvalla, ettei Johanneksen ollut mitään järkeä myydä siihen hintaan. Ja kun
esitti kielteisen kantansa kauheasti tinkivälle hienostorouvalle, ei myöskään
tullut perheen niin tuiki tärkeästi tarvitsemaa kotimaan valuuttaa!
Koko kesä oli
siis mennyt, ja kirjanpito osoitti myynnin pudonneen katastrofaalisella tavalla
edellisestä kesästä, mikä sekin oli ollut säälittävän huono. Oliko siis ihme,
jos Johannes entistä enemmän koki maallisen elämänsä tarkoituksettomuuden ja
turhanpäiväisyyden? Hän tunsi itsensä niin hylätyksi, niin hylätyksi, ettei sitä
saattanut sanoiksi pukea!
Ei, ei toki
Jumala ollut häntä hylännyt, vaikka ajoittain vihollinen hänelle sitäkin yritti
vakuuttaa. Mutta kaikki inhimillinen tuntui olevan häntä vastaan. Hän oli niin
yksinäinen kuin vain joku voi yksinäinen olla. Miten se saattoi olla
mahdollista, sillä olihan hänellä vaimonsa ja lapsensa, olihan hänellä joitakin
sukulaisiakin? Mutta kaikesta huolimatta ihminen voi olla yksinäinen,
murheellinen. Usein onkin niin, että suurinta yksinäisyyttä tunnetaan siellä,
missä on paljon ihmisiä, suuressa väkijoukossa. Pahin yksinäisyys ei ole
yksin olemista, kaukana muista olemista. Kuluttavinta ja masentavinta on se,
kun ihmisten keskellä tuntee tulevansa laiminlyödyksi, hyljeksityksi, huomiota
vaille jätetyksi.
Menneiden
vuosien taakat ja nyt tämän kesän entistä suurempaa taloudellista ahdinkoa
tuottanut yrittäminen olivat koetelleet koko perhettä sellaisessa määrin, ettei
kukaan tahtonut löytää oikeanlaista henkireikää, minne puuhkaista kaikki
pettymyksensä ja masennuksensa. Niinpä Johannes enemmän kuin milloinkaan
aikaisemmin, parhaansa yritettyään, sai tuntea olevansa perheen kaiken
negatiivisen latauksen purkauksen kohteena. Oli oikeastaan virhe nousta aamulla
samanaikaisesti muun perheen kanssa, sillä levottoman nukkumisen jälkeen, pahanolon
lainehtiessa turrassa ruumiissa, tuntui sietämättömältä kuunnella toisten
ärtynyttä ja hermostunutta sanailua.
Mikään ei ollut
todella huonosti, epätoivoista, ahdistavaa sillä tavoin kuin oli monien
kohdalla tässä ajassa. Leipää oli joka päiväksi, vaikkakin joskus vanhaa. Oli
katto pään päällä. Oli vaatteet mihin pukeutua, oli jälleen äidilläkin
työpaikka. Poika oli saanut työpaikan läheisestä valimosta, tytär opiskeli
kansanopistossa, käyden kotona vain viikonloppuisin. Ja mikä parasta ja turvallisinta,
tämä perhe uskoi Jumalaan, oli varma osallisuudestaan kaikkeen jumalalliseen.
Juuri siitä syystäkö Johannes koki sellaista sisäistä tuskaa kuunnellessaan
vaimonsa ja poikansa ahdistavaa negatiivisten tunteiden esiintuomista? Miten
olisi käyvä heidän silloin, kun todelliset vaikeudet tulisivat, todellinen
tuska, todellinen murhe? Miten he olisivat kestävä kaiken lävitse, jos jo nyt
vain jokapäiväisiksi ja luonnollisiksi luokiteltavat asiat saivat ihmiset
tällaisella tavalla pois tolaltaan?
Elatuksen
murheiden ei tullut raskauttaa uskovaisia, mutta nyt Johanneksen oma vaimo eli
päivästä toiseen ja viikosta viikkoon, kuukaudesta ja vuodesta toiseen ikään kuin
ei elämässä olisi ollut muuta kuin työ, työ ja työ. Toki työ oli välttämätön ja
tärkeä asia elämässä, mutta minkään ei tullut hallita uskovaista ihmistä,
minkään ei tullut saada ylivaltaa. Perhe ei todellakaan käsittänyt hitustakaan
siitä, mitä Johannes kävi sisimmässänsä lävitse kaiken tämän keskellä. Jumalan
Valtakunta ja Hänen asiansa olivat tulleet hänen sisimmässänsä nyt joksikin
sellaiseksi, mitä ne eivät vielä milloinkaan aikaisemmin olleet hänelle. Hän ei
kyennyt näyttämään sitä läheisillensä, ja tuskin oli ketään uskonystävää, jolle
hän olisi sitä voinut julki tuoda, sillä nimenomaan tänä kesänä kaikki
näyttivät hylänneen hänet.
Mikä oli saanut
kaiken tämän muutoksen aikaan tässä elämäänsä niin kyllästyneessä
saarnamiehessä? Olihan hän aina kokenut olevansa muukalainen tämän maan päällä,
valmis menemään Herransa luokse? Mitä oli tässä päivässä niin erikoista ja
erilaista? Mikä sai hänen sisimmässänsä kerran toisensa perään soimaan vanhan
tutun laulun sanat, kulki hän sitten lähiseudun pelloilla tai läheisillä
vuorenrinteillä? "Täällä kuljen niin kuin vieras muukalainen päällä
maan, tuolla puolen tumman virran on mun kotimaani vaan, ken vain hengessä on
nähnyt Herran Jerusalemin, ymmärtää voi kaipuun taivaan kotihin. Herran halvat
matkamiehet ystäviksi valitsin, maksakoon se mitä, vain, mä tahdon taivaan
kotihin. Vaikka maa tää kuinka kaunis oisi kukkaverhossaan, Herran luona
ihanampi on kuin täällä konsanaan." Niin, ei hän muistanut miten laulu
kokonaisuudessaan meni, mutta nämä sanat toistuivat jatkuvasti hänen
mielessänsä, aivan kuin hänestä itsestänsä riippumatta.
Hänen totisesti
teki mieli paeta kaikkea kokemaansa. Ulkonaisesti hänellä tosin oli hyvin
moneen muuhun verrattuna, mutta hänen sielunsa ei saanut tyydytystä siitä
elämästä, mikä hänelle tarjottiin. Mitä hyödytti kaikki tämä ulkonainen,
maallinen, kun sielu huusi ikäväänsä ja tuskaansa päivästä toiseen? Hän oli
kaikesta sydämestään jumalanpalvelija, vaikka hän ei sitä aina ollut pystynyt
käsittämään ja tiedostamaan, etenkin kun hän sai kokea kuin seisovansa tuon
yhden ainoan profeetan tavoin kymmeniä ja satoja muita profeettoja vastaan,
jotka kaikki mielestänsä olivat oikeassa. Oliko Jumala vihainen hänelle hänen
epäuskonsa johdosta? Katsoiko Jumala karsaasti tätä julistajaa, joka ajoittain
epäili omaa asemaansa Herransa edessä, tämän palvelijana?
Totisesti, tänä
päivänä hän käsitti enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin, mitä hänen veljensä
Paavali oli tuntenut tuodessansa julki sydämensä kaipauksen: "Halu minulla
on täältä eritä ja olla Herran kanssa..." Johannes olisi halunnut eritä
tästä maailmasta, mutta jotakin kummallista oli alkanut tapahtua hänelle, niin
ettei hän sittenkään ollut varma siitä, halusiko hän sitä juuri nyt. Uskovat
puhuvat yleisesti ja hyvin kevytmielisesti kuolemasta ja Herran luokse
menemisestä, ikään kuin se olisi yksinkertaisin asia maailmassa. Kuitenkin se
merkitsee jotakin sellaista, mikä ei peruuttamattomuudessansa ja tietynlaisessa
kovuudessansa olekaan sitä, mitä monet elämänsä ajattelemattomina hetkinä siltä
odottavat.
Vaikka ihminen
onkin uskovainen, sisältää kuolema jotakin pelottavaa, kaikesta huolimatta.
Merkitseehän se aivan toiseen maailmaan siirtymistä, kaikesta huolimatta
tuntemattomaan, ennen kokemattomaan, täydellisesti tälle ruumiille ja
olemukselle käsittämättömään ja uuteen. Nyt Johannes kyseli mielessänsä, kokiko
kukaan muu näitä asioita siten kuin mihin hänet oli ikään kuin pakotettu ilman
hänen vaikutustansa ja tahtoansa. Jos kokivat, niin eikö kaikki olisi tänä
päivänä aivan toisin?
Se oli
sanoinkuvaamaton tunne, tuntemus, kokemus, joka toistui joskus useammankin
kerran päivässä ja usein yöllä, kivun herättäessä hänet kesken niin
tarpeellista lepoa. Hän ikään kuin kosketti kuolemaa, tuonpuoleista,
tuntematonta, sitä, mitä yksikään ihmissilmä ei ole sellaisenansa nähnyt, mitä
korva ei ole kuullut, mikä ei ole tullut kenenkään ajatuksiin. Pahinta kaikessa
oli se, että hän näki ja tunsi niin lyhyen matkan päähän, niin rajoitetusti.
Hän tunsi vain ihmiselämän lyhyyden, vajavaisuuden, haurauden. Kuolema ei
ollutkaan niin kaukana kuin mitä hän aina oli ajatellut kaikkien muiden
ihmisten tavoin. Kuolema, tästä elämästä erkaneminen, ei ollutkaan jossakin
vanhuudessa, jossakin onnettomuudessa, sairaudessa. Se ei ollut sairaalassa, se
ei ollut kadulla, se ei ollut missään kaukaisuudessa, ei tuntien, ei päivien,
ei viikkojen eikä kuukausien, ei edes vuosien päässä. Se oli niin lähellä, että
se tuntui olevan kuin kerroksittain Johanneksen ruumiin ja elämän yllä.
Kuinka väärä
käsitys hänellä ja useimmilla ihmisillä olikaan ollut kuolemasta, tästä
elämästä lähtemisestä! Oli väärää luottamusta, itsepetosta, ajatella sen olevan
jossakin muualla kuin siellä, missä se todella oli. Hänen nimeänsä ei tultaisi
jonakin päivänä kaivertamaan hautakiveen, vaan se oli jo kaiverrettuna Jumalan
kaikkitietäväisyydessä. Jokainen hänen elämänsä hetki oli Jumalan ennaltatietämisen
perusteella merkitty muistiin, ja kaikkein vakavinta siinä oli se, ettei hän
itse tiennyt milloin tuo olematon raja tämän ja tuonpuoleisen elämän välillä
ylittyisi hänen kohdallansa. Kuolema ei ollut jossakin tulevaisuudessa,
kaukaisuudessa, vaan ojentaessansa kättänsä poimimaan sieniä syksyisessä
metsässä, hän ikään kuin tunsi ojentautuvansa ylitse ajan rajan.
Ei, hän ei
joutunut paniikkiin, hän ei täyttänyt jokaista hetkeänsä näillä ajatuksilla,
mutta Jumalan Henki ikään kuin konkreettisella tavalla oli alkanut puhua
hänelle ihmisen elämänlangan hauraudesta, ehkä hyvinkin odottamattomasta
kotiinkutsusta. Ehkä juuri tästä syystä hänellä oli sellainen hätä niin
sukulaisistansa kuin vaimostansa ja lapsistansakin? Miten ihmiset saattoivat
päivästä toiseen kiiruhtaa sellaisella tavalla, äreinä, niin helposti
tulistuneina, ollenkaan antamatta näiden Johannesta niin koskettavien asioiden
puhutella itseänsä? Kaipa kaikki oli vain niin suurta Jumalan armoa, ettei
näitä tuntemuksia päässyt jokainen tuntemaan?
Kuinka
mieletöntä olikaan kaiken tämän Johanneksen tunteman keskellä katsella ihmisten
kauheaa kiirettä ja maallisissa asioissa rientämistä! Nyt kun talossa oli tehty
melkoisen suuri remontti sen jälkeen kun oli todettu vanhojen seinälevyjen
aiheuttavan oireita lähes koko perheelle, oli Johannes ihmetellyt entistä
enemmän tuntemuksiansa. Hänelle Jumalan valtakunta ja hänen työnsä siinä oli
koko hänen elämänsä, vaikka usein ei siltä näyttänytkään. Hänen salainen
haaveensa oli, että nyt remontin yhteydessä hänen työnsä huomioitaisiin
kerrankin aivan eri tavalla kuin aikaisemmin, mutta kaikki muu kauniiseen
kotiin ja viihtyvyyteen vaikuttava tuntui olevan päällimmäisin asia niin Marialle
kuin lapsillekin. Perheen mukavuus oli tärkeintä, ja Johannes ei voinut kaiken
keskellä mitään sille ajatukselle, mikä jatkuvasti toistui hänen mielessänsä,
vaikka hän pyrkikin painamaan sen taka-alalle. Hänen täytyi jälleen kerran
todella tarkoin suunnitella kaiken työhönsä tarvitseman sijoittaminen tähän
remontoituun kotiin, sillä kaikki muu mahdutettiin ensin; sitten vasta hänen
tavaransa! Niin, miksi yhä uudelleen soi hänen sisimmässänsä: "Kylläpä
Jumala ja minä olemme todella pieniä, kun me mahdumme niin pieneen
tilaan!"
Tämä tuntemus ei
todellisuudessa kohdistunut niinkään suurena syytöksenä perhettä kohtaan, vaan
se toi julki sen asenteen, mikä ihmisillä yleensä tässä ajassa oli kaikkea
hengellistä toimintaa kohtaan. Siis sellaista hengellistä toimintaa kohtaan,
mikä todella oli jumalallista, ei yleisesti ja julkisuuden hyväksymää. Kukaan
profeetta ei ole suosittu omalla maallansa, sen Johannes sai tuta mitä
konkreettisimmalla tavalla.
Kaikesta
kokemastaan huolimatta Johannes tunsi sellaista syvällistä, joskin kaukaista
sisäistä onnellisuutta, mitä hän ei ollut aikaisemmin kokenut. Ulkonaisesti
hänet oli ajettu tilaan, missä hän Paavali-veljensä tavoin huokaili poispääsyä
tästä elämästä, ollaksensa Herran kanssa. Aivan konkreettisesti, ilman
minkäänlaista ulkokultaisuutta ja hurskastelua, hän saattoi todeta
Otto-veljellensä tämän kertoessa omista murheistansa: "Minulla ei ole
mitään tämän maan päällä, minkä tähden haluaisin täällä olla. Koko maailma on
tullut hulluksi. Minä haluaisin olla Herran kanssa! Ainoastaan Jumalan
seurakunnan tähden näen jotakin järkeä täällä viipymiseen!" Siitä
huolimatta jokin syvällä hänen sisimmässänsä vakuutti hänelle, että kaikessa
tässä oli oma hyvä puolensa, jumalallinen tarkoituksensa. Häntä irrotettiin
tästä maailmasta, rakkaudesta siihen ja sen menoon. Niin, hän tunsi olevansa
kuin kotkanpoikanen pesässä, jonka yllä suuri ja mahtava kotkaemo leyhytti
siipiänsä sellaisella voimalla, että pesästä oli lentänyt jokainen mukava,
pehmittävä höyhen ja villansuikale. Jäljellä olivat vain piikikkäät pesän runkoainekset,
jotka eivät suoneet hänelle minkäänlaista mukavuutta tai lepomahdollisuutta.
Totisesti,
kaikki tämä puhui siitä, että suuri Taivaallinen Isämme oli levittänyt suuret
kotkansiipensä puhaltaaksensa pois kaiken maallisen mukavuuden ja turhuuden.
Oli aika kotkanpoikasten jättää tämä maallinen pesänsä ja nousta
uskonsiivillänsä korkeuteen, kohti pian palaavaa Herraansa!
Niin, kaikesta
siitä, mistä Johannes kärsi ja oli nyrpeissään, siitä hänen todellisuudessa
olisi tullut olla kiitollinen. Mutta kuka voi mitata sellaisen
jumalanpalvelijan tuskaa, joka joka hetki tuntee sisimmässänsä kutsumuksensa,
mutta jota kaikin mahdollisin tavoin estellään suorittamasta tehtäväänsä? Niin,
juuri ne ihmiset, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä elämässä, olivat vain omien
kiireidensä ja oman tärkeysjärjestyksensä mukaisissa puuhissa, suoden tuskin
mitään todellista mielenkiintoa sitä kohtaan, mikä kuitenkin oli kaikkien
maallisten arvoasteikkojen yläpuolella. Niin, jos nämä ihmiset eivät suoneet
Johannekselle tunnetta oman elämänsä merkityksellisyydestä, niin kuinka sitä
sitten olisivat suoneet jotkut kaukaisemmat ihmiset? Johannes oli niin yksinäinen,
niin yksinäinen kuin vain joku voi olla! Mutta oliko juuri tässäkin niin suuri
kätketty siunaus, ettei Johannes sitä nyt saattanut käsittää? Eikö hän ollut
juuri sillä tiellä, mikä jokaisen todellisen Jumalanpalvelijan täytyy kulkea,
luottaaksensa yksin Herraansa ja Taivaalliseen Isäänsä?
Kuka todella
olisi voinut käsittää Johanneksen tuntemuksia kaiken tämän keskellä? Hänellä ei
todellisuudessa ollut ketään ihmistä, johon hän olisi voinut tukeutua
hengellisissä asioissa, sillä hänen asemansa Herransa edessä ei sallinut sitä
hänelle. Kaikesta kieltämisestä ja hylkäämisestä huolimatta hänellä oli itsensä
Kaikkivaltiaan Jumalan antama tehtävä, joka hänen oli suoritettava vaikka mitä
tapahtuisi. Hän kantoi ristiänsä veren valuessa silmiin, kirveltävän hien
tehostaessa vaikutusta. Kuinka hänelle olisikaan voinut tapahtua toisin kuin
Herrallensa? Elävämmin kuin milloinkaan aikaisemmin hän tajusi käyvänsä lävitse
juuri niitä asioita, mitä Hänen Herransa oli kokenut tämän maan päällä, mikä
oli kohdannut niin Paavalia kuin muitakin Herran palvelijoita.
Lukemattomia
kertoja hän oli lukenut ja saarnoissansakin siteerannut kohtaa, jossa sanotaan,
että ketuillakin on luolansa ja linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole
minne päänsä kallistaa. Nyt tämä sanankohta puhui Johannekselle jostakin paljon
syvällisemmästä kuin mitä hän koskaan aikaisemmin oli tullut ajatelleeksi.
Hänellä ei ollut omaa kotia, ei omaa taloa, ei juurikaan ystäviä, joiden luokse
hän olisi ollut tervetullut. Mutta tässä ei ollut niinkään se, mikä sai hänet
tuntemaan Herransa tavoin, vaan kaikki perustui johonkin vieläkin syvällisempään.
Sana kertoo siitä, kuinka aterioitaessa yksi opetuslapsista oli nojannut päätänsä
Herraamme vasten. Ja juuri tässä se oli. Jos Johanneksella ei ollut ketään,
joka todella käytännössä olisi seisonut hänen rinnallansa, niin tämä oli mitä
syvällisin kokemus siitä, mitä meidän Herramme oli joutunut läpikäymään
maallisen vaelluksensa aikana. Kuka olisi kaikesta huolimatta ollut sen
yksinäisempi kuin Hän!
Jos
Johanneksella ei ollut rintaa jota vasten olisi voinut itkeä, etsiä lohtua,
ymmärrystä, tukea, niin ei sitä edes siinäkään määrin mitä Johannekselta
puuttui, ollut meidän Herrallamme. Kuinka yksinäiseksi Hänen täytyikään tuntea
itsensä! Millainen murhe olikaan Hänen sisimmässänsä, Hänen katsellessansa
Jerusalemia Paimenen rakkaus sydämessänsä. Ei, nämä olivat Hänen kansaansa,
Hänen omiansa, mutta he eivät halunneet Häntä, he eivät halunneet tulla Hänen
kokoamiksensa. Oi, oi, Johanneksen sydän oli pakahtua, ja kyyneleet valuivat
virtanaan hänen poskiansa pitkin. Oi, kuinka hän kokikaan Jumalan armon,
pohjattoman armon, rakkauden, joka oli tuossa niin vaatimattomassa Miehessä,
jota ihmiset eivät minään pitäneet, mutta joka kuitenkin kantoi kaikki meidän
syntimme ristinpuulle Golgatalla!
Oi, Johannes ei
ollutkaan niin yksinäinen, sillä hän tunsi nyt iankaikkisen rakkauden,
iankaikkiset käsivarret ympärillänsä! Oi, mikä olikaan sen autuaampaa ja
onnellisempaa, armollisempaa, kuin tulla osalliseksi Herransa kärsimyksistä,
päästä ymmärtämään Hänen yksinäisyyttänsä, Hänen tarvettansa läheisyydestä,
vastarakkaudesta niiden puolelta, joiden puolesta Hän oli tehnyt niin paljon,
antanut kaikkensa, rajoituksetta. Oi millaisen rakkauden tulisikaan vallita
seurakunnan keskuudessa kaiken tämän näkemisen johdosta?! Missä, missä oli tuo
rakkaus seurakunnan keskuudessa? Kuinka kauan sen julkituleminen antoi odottaa
itseänsä? Oi, Johanneksen sydän itki, iloitsi, itki. Kuka voi ymmärtää näitä
niin päällekkäisiä tunteita? Oi kuinka hän odottikaan näkevänsä jumalallisen
Rakkauden tulevan julki seurakunnan keskuudessa! Mutta nyt oli nähtävissä vain
negatiivisia asioita, väärinymmärrystä, vihaa, katkeruutta, kateutta, kaikkea
sitä, mikä kuuluu lihan tekoihin, ei hengen hedelmiin.
Kuka voi
käsittää sitä, mitä Johanneksen sisimmässä liikkui kaikkien näiden asioiden
myllertäessä siellä samanaikaisesti? Hän tunsi ajoittain itsensä niin huonoksi
ihmiseksi, ettei halunnut edes peiliin katsoa. Jouduttuaan tahtomattaan
törmäämään suureen peiliin jossakin tavaratalossa tai katukäytävällä
näyteikkunaan katsoessansa, hänen teki mieli kääntää päänsä pois. Mitä hänelle
oli oikein tapahtumassa? Miksi nämä niin ristiriitaiset tunteet? Oliko hän jo
liian kauan antanut ihmisten masentaa itseänsä? Oliko hän liian kauan
kuunnellut ihmisten mielipiteitä kaiken sen suhteen, mitä hän oli tehnyt? Mikä
oli todellisuus, todellisuus jopa sen kuolemantunteen edessä, mikä hänet
pysäytti niin usein kuin seinään? Ei, ei edes tuon tuntemuksen edessä hän
pienimmässäkään määrin kokenut tarvitsevansa ottaa takaisin jotakin
saarnaamaansa, kirjoittamaansa. Ei, ei hän ollut itse kirjoittanut, itse
puhunut. Hän oli, näin jälkeenpäin ajatellen, saanut kokea todella ihmeellistä
ja jumalallista johdatusta niin monen vuoden ajan, niin monissa asioissa,
vaikka ikävät asiat olivatkin saaneet peittää lähes kaiken jumalallisen tuntemuksen.
Täytyihän hänelläkin olla saatanan enkelinsä, joka rusikoi häntä säälimättömästi,
ettei hän pääsisi ylpeilemään!
Niin, kaikessa
vajavaisuudessansa, riittämättömyydessänsä, Johannes tunsi sanoinkuvaamatonta
kiitollisuutta sen armon johdosta, mistä hän oli tullut osalliseksi tässä
myöhäisessä maailman hetkessä. Jumala oli todella ollut hänelle armollinen,
niin armollinen, että hänen olisi tullut tuntea aivan toisella tavalla. Hän sai
nähdä, hän sai kuulla jotakin sellaista, mitä profeetatkaan ja suuret
jumalanmiehet eivät menneisyydessä olleet saaneet kokea. Hänen Taivaallinen Isänsä,
suuri Jumala, Aabrahamin, Jaakobin ja muiden hengellisten esi-isiensä Jumala ei
ollut häneltäkään salannut tahtoansa ja sitä, mitä Hän oli tekevä. Mikä Jumalan
armo olikaan se, että hän jokaiseen Jumalan Sanaan saattoi sanoa Aamen! Kuinka
suurta armoa olikaan se, että saattoi kokea voivansa kulkea jokaisen saarnan
hengellisen annin mukana, tuntea tulevansa jatkuvasti Hengen
puhuttelemaksi!"
Ihmiset näkivät
hänessä vain kaikkea arvosteltavaa, hyljeksittävää, pahaa. Hän oli todellakin,
niin kuin veljensä Paavali joutui toteamaan, kaiken kansan tunkio, kaikkien
tunteenpurkausten kohde, jolta odotettiin aivan ylimaallista kärsivällisyyttä
ja pitkämielisyyttä. Siinä olikin juuri kaiken tuskallisuus ja ahdistavuus.
Ihminen, jokaista säiettä myöten, mutta kuitenkin samalla jumalallinen astia,
jossa säilytettiin jotakin sellaista, mitä ihminen itse ei osannut sen paremmin
pyytää kuin käsittääkään.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti