"ÄLÄ
TEE LÄHIMMÄISELLESI VÄÄRYYTTÄ ÄLÄKÄ OTA MITÄÄN VÄKISIN!"
(3. Moos.
19:13).
Tänä vuonna
talvi väistyi niin yllättäen, ettei juuri kukaan ollut osannut odottaa
sellaista kevään tuloa. Normaalisti oli vuorilla voitu lasketella vielä
useamman viikon ajan, mutta nyt kirkkaana loistava aurinko lämmitti rinteet
sellaisella voimalla, että lumiraja kiipesi tavallista korkeammalle.
Paljastunut maa alkoi työntää viheriää ruohoa, ja kevään kukkaloisto puhkesi
sellaiseen kukoistukseen, mitä oli harvoin nähty. Maanviljelijät pääsivät
pelloillensa usean viikon etuajassa, ja niinpä monelta jäivät sivuaskareet
kesken. Useat maamiehet nimittäin harrastivat talvella jotakin muuta
elinkeinoa, sillä jyrkillä rinteillä viljeleminen oli työlästä ja raskasta, ja
näillä korkeuksilla kesä oli lyhyempi kuin alavilla mailla. Siksi lisätuloja
hankkiaksensa itse kukin oli keksinyt jonkinlaisen matkamuistojen tai vastaavan
valmistuksen.
Kevät tuoksui
Hopeajärvenkin kylällä. Juuri muokattu maa aivan kuin hehkui auringon
loisteessa, ja metsistä levittäytyi kaikkialle havupuun raikas tuoksu. Tämä oli
sitä aikaa, mitä jokainen eniten rakasti. Itse asiassa kesä oli se, mitä kaikki
odottivat, mutta kevät oli lupausten aikaa, suurten toiveiden aikaa. Luonto
heräsi talviunestansa, ravisteli yltänsä kylmän ankaran otteen, nesteet
kohosivat runkoihin ja oksiin tuodaksensa jälleen kerran uuden elämän lehtensä
pudottaneisiin puihin. Millainen olisi kesä oleva, sitä itse kukin arvioitsi
erilaisia ennusmerkkejä tarkaten.
Kuinka kaunis
voikaan olla Jumalan luonto, jonka Tämä ihmislasta varten oli valmistanut!
Kuinka surullista oli kuitenkin se, ettei nykyajan kiireinen ihminen juuri
ehtinyt tarkkaamaan sitä, sillä hänellä ei ollut aikaa muuhun kuin vielä
enemmän ansaitsemiseen ja vielä suurempiin huvituksiin. "Sillä hänen
näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalisuutensa, ovat, kun
niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin
etteivät he voi millään itseänsä puolustaa..." (Room. 1: 20).
Ihmisestä oli
tullut niin tavattoman viisas omassa itsessänsä, ettei hän halunnut uskoa
mihinkään näkymättömään, saati sitten Jumalan luomistyöhön. Mutta kehuessaan
viisas olevansa hän olikin tyhmäksi tullut. Mistä tiesivät puut kevään tulleen,
mistä tiesivät ne milloin mahlan tuli palata juurista ylös runkoon ja oksiin?
Mistä tiesivät linnut tulleen ajan palata pesimäpaikoillensa, mistä tiesi
vastasyntynyt peuranvasa miten nousta seisomaan ja mistä etsiä emon nisää?
Mistä tiesi koko luonto elämän järjestyksen? Ihminen tiesi kaiken tämän, omasta
mielestänsä. Hän ei halunnut uskoa Jumalan olemassaoloon, vaan vastausta
etsittiin ties mistä. Mutta käsittikö tämä niin järkevä ja viisas olento, että
järjellisesti oli paljon luonnollisempaa uskoa Kaikkivaltiaaseen Luojaan kuin
siihen, että kaikki olisi syntynyt aivan sattumalta? Käsittikö tämä ylimielinen
ihminen alkuunkaan mitä halusi todistaa ja osoittaa oikeaksi?
Alkuräjähdys oli
yhä useamman huulilla ja mielessä. Kyllä, joskus ammoisina aikoina oli
tapahtunut suuri räjähdys, joka kaiken nyt näkyväisen oli synnyttänyt! Lupasipa
joku sekunnilleen laskea tämän ihmeellisen pamauksen tapahtumahetken! Mutta
olivatkohan nämä viisaat tutkijat hiukan liian pitkään rasittaneet aivojansa,
niin että loppujen lopuksi tämä niin sanottu alkuräjähdys olikin tapahtunut
niissä, synnyttäen eräänlaisen ihmisten oman luomakunnan, joka perustui toinen
toisensa varassa lepääville teorioille? Tuskin olivat he vierailleet minkäänlaisessa
sellaisessa paikassa, jossa oli räjähtänyt jotakin!
Tapahtuipa luominen
miten tahansa, ei sen tullut kiinnostaa ihmistä niin suuressa määrin, että hän
koko ajan vain ihmetteli kaikkea näkemäänsä ja kulki oman elämänsä ohitse
käsittämättä, että hänen Luojallansa oli hänelle jotakin aivan muuta
ajateltavaa!
Kaikkein viisaimmat
ihmiset kielsivät niin Jumalan kuin kaiken muunkin näkymättömän olemassaolon,
ja liittyivät spiritisteihin tai itämaista perua oleviin uskontoihin, tai
alkoivat harrastaa parapsykologiaa! Totisesti, ihmisten viisaus oli näytetty
toteen heidän teoissansa!
Hopeajärven kylä
oli muuttunut nyt muutaman vuoden kuluessa melkoisesti siitä, mitä se oli ollut
vuosikymmenien ajan. Otto, Johanneksen läheisin ystävä, oli asunut noin kahden
ja puolen tunnin ajomatkan päässä, niin että heidän tapaamisensa olivat rajoittuneet
viikonloppuihin. Mutta nyt oli valtiovalta päättänyt luoda paremmat liikenneyhteydet
eteläiseen naapuriinsa, ja niinpä oli muutaman kymmenen kilometrin päässä
pohjoiseen rakennettu suuri silta laakson yli ja louhittu useamman kilometrin
pituinen tunneli. Nyt ajonopeus voitiin nostaa huomattavasti entisestänsä, kun
ei tarvinnut serpentiiniteitä pitkin kiemurrella pienellä vaihteella rinnettä
ylös ja rinnettä alas. Kun entinen tieosuus lähiseudulla vaati lähes
kuusikymmentä kilometriä kestopäällystettä ja melkein puolitoista tuntia
ajoaikaa, kulki uusi tienpätkä kuin viivoittimella piirrettynä läpi vuoren ja
laaksojen vain noin viidentoista kilometrin pituisena. Nyt Erika saattoi
hurauttaa Ann-Marien luokse useammankin kerran viikossa, ajoajan ollessa noin
puolen tunnin paikkeilla, riippuen siitä miten ajoi.
Oli siis kevät,
ja jokaisella suuret odotukset niin maallisessa kuin hengellisessäkin mielessä.
"Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen,
niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä"
(Luuk. 21: 29- 30). Nimenomaan näin keväisin Johanneksen sisimmässä paloi,
hehkui aurinkoakin lämpimämpi kaihoisa odotus. Milloin olisi Herra palaava ja
vievä omansa luoksensa iankaikkiseen kesään? Jumalan luonto oli kaunis,
suorastaan henkeäsalpaavan ihastuttava, mutta ihminen oli nyt aikansa etsinyt hyvinvointia
ja helpompaa elämää sillä seuraamuksella, että luonto ei enää ollutkaan sitä
mitä sen olisi tullut olla. Vuosittain lukuisat eläinlajit kuolivat sukupuuttoon,
ja aivan käytännössä kaikki niin eläimet kuin kasvitkin olivat saaneet itseensä
sellaisen määrän asiaankuulumattomia ainesosasia, että aiheellisesti pelättiin
syödä niin meren kaloja kuin maan tuotteita. Mutta aina oli sama tulos, tekipä
sitten mitä tahansa; jos ei syönyt mitään, kuoli aivan varmasti, ja jos söi
saastunutta ruokaa, kuoli silloinkin yhtä varmasti jonkin ajan kuluessa!
Uskovaisen
ihmisen kannalta ei kaikki tämä luonnon saastuminen ollut niinkään merkittävä
seikka kuin eräs toinen saastuminen, mistä Jumalan Sana puhui lopunajan
yhteydessä. "Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita
aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita..." (2.
Tim. 3: 1- 9). Ulkonainen saastutus ei ole missään suhteessa niin vaarallista
kuin sisäinen saastutus. "Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset...
Nämä ihmisen saastuttavat..." (Matt. 15: 19).
Johannes oli
lähes koko uskossa olonsa ajan ihmetellyt monia asioita. Nyt vuosituhannen
vaihteen lähestyessä huimaa vauhtia joutui entistäkin enemmän miettimään, että
miten oli mahdollista kaiken sen tapahtuminen, mitä tälläkin kylällä oli
jouduttu kokemaan seurakunnan keskellä. Oli sitten kysymys vapaista tai
kirkkokunnallisista liikkeistä, sama tapahtui kaikkialla, vaikka sitä ei
pantukaan merkille ehkä missään muualla kuin niiden keskuudessa, jotka todella
kaipasivat jotakin todellista ja rohkenivat arvostella niin omaa kuin muidenkin
elämää Jumalan Sanan perusteella. Ilmiselvästikin vika oli ihmisten
ajattelussa, suhtautumisessa elämään ja sen sääntöihin.
Aivan kuten
maallisella tasolla tiedemiehet ja tutkijat pyrkivät löytämään järjellisen
ratkaisun kaikkiin luontoon liittyviin kysymyksiin, saman hengen vaikutuksesta
uskovaiset ihmiset olivat pohtineet aikansa kaikkia hengellisiä asioita, ja
painopisteen siirryttyä Jumalan Sanan todistuksesta oman järjen päätelmiin,
olivat he luoneet oman hengellisen maailmansa. Kukin uskoi tulevansa uskollansa
autuaaksi riippumatta siitä, kuinka suuressa ristiriidassa hänen näkemyksensä
olivat Jumalan Sanan ja sen todistuksen kanssa. Ihmisen viisaus olikin
todellisuudessa mitä suurinta tyhmyyttä!
Johannes ei
voinut olla ajattelematta tässä yhteydessä erästä kuulemaansa kertomusta
Itävallan Alpeilta. Ihminen oli juuri sellainen kuin tuo maanviljelijäkin, jolla
oli tavattoman suuri usko. Usko, mutta mihin? Mikä usko?
Hans oli siis
uskovainen, jopa kiihko- sellainen. Hän ei ollut varsinaisesti rikas, mutta ei
köyhäkään. Hän omisti melkoisen määrän maata, mutta jostakin syystä hänen
isänsä ja esi-isänsä olivat hankkineet alueensa hiukan omalaatuisella tavalla,
niin että poika oli perinyt maatilan, johon kuului maapläntti siellä ja toinen
täällä. Päästäkseen parhaalle vuoriniityllensä hänen täytyi ajaa suuri lenkki
maantietä pitkin, vaikka linnuntietä toiselta pellolta oli vain muutaman
kymmenen metrin matka tuolle niitylle. Miksi sitten hänen tilustiensä ei
johtanut suoraan niitylle, vaan päättyi muutaman kymmenen metrin päähän talon
pihasta? Välissä oli syvä rotko, joskin vain yhdeksän metriä leveä!
Ajettuaan vuosikaudet
maantietä pitkin noin viisi minuuttia vievän kiertotien, alkoi tuo hurskas mies
kiusaantua siihen, että nutturapäisen vaimon tuodessa kahvit tai ateriat tämän
täytyi kävellä niin pitkä matka päästäkseen hänen luoksensa. Häntä todella
suututti se seikka, ettei omilla maillansa saanut kulkea niin kuin halusi.
Asialle oli tehtävä jotakin!
Aikansa asiaa
pohdittuaan mies päätti rakentaa sillan rotkon ylitse. Mutta yhdeksänkin metriä
on pitkä matka silloin, kun alla ammottaa kymmenen metrin syvyinen rotko!
Maksaisiko vaivan rakentaa silta, kun vaimollakin itse asiassa meni vain noin
viisitoista minuuttia maantietä ja oikeata siltaa pitkin? Mutta Hans oli sitä
sorttia uskovainen, joka tietynlaisella ylpeydellä suhtautui näihin asioihin.
Tällä
korkeudella ei kasvanut sellaisia puita, joista olisi saanut kyllin pitkiä ja
tukevia runkoja rotkon ylittämiseksi, ja niinpä hän eräänä päivänä kävi
traktorin kanssa hakemassa kuorman pitkiä runkoja laaksossa asuvalta
tuttavaltansa. Tämä oli suorastaan kauhistunut kuullessaan ystävänsä
suunnitelmista, mutta ei ollut saavuttanut mitään vakuutteluillansa sen
suhteen, ettei sillan rakentaminen ollut aivan niin yksinkertainen asia.
Kuinka monta
runkoa putosi rotkoon ennen kuin jonkinlainen sillantapainen oli syntynyt, sitä
ei kukaan saanut tietää, sillä alhaalla kuohuva koski vei kaiken mennessänsä.
Mutta nyt oli tällä hurskaalla miehellä kymmenkunta tukevaa runkoa vieri
vieressä rotkon toiselta reunalta toiselle. Miten hän ne siihen oli onnistunut
saamaan, sitä ei kukaan ollut sattunut näkemään. Ainoa pulma oli nyt vain se,
että rotkon toinen reuna oli huomattavasti korkeammalla kuin talon puoleinen.
Tukit keikkuivat ilkeästi kallioisella pohjalla, joka sekään ei ollut tasainen.
"Kuule
Hans, etkö sittenkin antaisi tämän asian olla", sanoi paikalle tullut
tuttava. "Rungot näyttävät tukevilta, mutta entä sitten kun tulevat
myrskyt ja sataa kovasti? Ethän sinä tästä rakennelmasta saa millään kyllin
vahvaa!" Mutta Hans ei kuunnellut järkipuhetta, ei juuri missään määrin.
Että tukit olisi pitänyt kiinnittää kallioon porattuihin tappeihin ei tullut
kysymykseenkään. Miksi nähdä sellainen vaiva? Niinpä tämä hurskas mies naulasi
tukit yhteen koko matkalta siltapinnan muodostavilla laudoilla, jotka hän oli
repinyt jo melkein lahonneesta ladosta. Kaiteet hän olisi tahtonut laittaa,
mutta miten ne olisi tukevasti saanut kiinnitetyksi pyöreisiin reunatukkeihin?
Ei, hänhän oli uskovainen eikä saanut pelätä mitään!
Seuraavana
aamuna hän pyysi vaimoansa tuomaan ruokakorin tapansa mukaan, mutta nyt uutta
siltaa pitkin, sillä siten tämä ei tarvinnut kuin vain muutaman minuutin
päästäksensä niityllä heinää niittävän miehensä luokse. Hän ajoi traktorillansa
maantietä pitkin, ja ruoka-ajan lähestyessä jännityksellä seurasi kuinka vaimo
melkoisen kalpeana ja totisena tarkasti sovitti jokaisen askeleensa tutisevalla
sillalla. Hienoa, vaimo tuli ylitse ja silta oli kestänyt sen! Samoin kesti
silta vielä vaimon paluumatkankin ilman että tämä olisi pudonnut rotkoon!
Mutta miksi hän
ei toisi karjaa tänne niitylle, kun oli tuo siltakin? Seuraavana päivänä hän
pyysi vaimoansa tuomaan lehmät sillan ylitse. Tottelevaisesti tämä
esiliinallansa sarvipäiden päät peittäen toi ne yksi kerrallaan toiselle
puolelle ilman että silta pahemmin olisi notkunut. Siltahan oli erinomainen!
Turhaan olivat naapurit häntä säikytelleet ja varoitelleet!
Hans oli innokas
hevosmies, ja niinpä hän nyt suuntasi ratsastusretkensä tuon sillan ylitse
niityn takaisiin metsämaisemiin. Kerta toisensa perään hän yhä suuremmalla
vauhdilla karautti sillan ylitse itsetietoisesti hymyillen. Silta kesti, se oli
kestänyt vaimon painon, se oli kestänyt vaimon ja lehmän painon, ja nyt se
kesti hänen ja laukkaavan hevosen kavioiden aiheuttaman rasituksen!
Vuosi kului ja
siltaa käytettiin entistä enemmän. Vaimo oli jo pitemmän aikaa hänen kanssansa
työntänyt sillan ylitse vanhat hevosrattaat, jotka toisella puolella oli
täytetty heinällä ja sitten taas työnnetty talon päädyssä olevan ladon luokse.
Miksi he tällaista vaivaa näkivät? Miksi hän ei laittaisi hevosta rattaiden
eteen ja antaisi sen vetää kuorman, sillä jos silta oli kestänyt kaiken muun,
kestäisi se toki tämänkin. Niinpä useamman kerran ajettiin heinää tällä tavoin.
Mutta kummallinen kehitys oli alkanut tapahtua tämän hurskaan ja jumalaapelkääväisen
ihmisen sisimmässä. Hänet valtasi sellainen usko, mitä hän ei itsekään ollut
osannut odottaa, sillä itsensä rakentamasta sillasta oli tullut hänelle
suoranainen pakkomielle ja Jumalan ihme. Jos Jumala kerran oli häntä ja vaimoa
ja lehmiä ja hevosta tällä tavoin suojellut, niin miksi hän olisi niin
epäileväinen ja epäuskoinen? Hevosrattaille mahtui niin vähän heiniä verrattuna
siihen, mitä traktorin peräkärryyn mahtui!
Sinä
ikimuistettavana päivänä Hans oli ajanut traktorillansa jälleen kerran niityllensä,
ja koska vaimo oli hiukan huonovointinen, oli sovittu että mies tulisi kotiin
syömään. Ruoka-ajan lähestyessä nälkäinen mies oli suuren uskon vallassa. Hän
istuutui traktorinsa pukille ja hurautti siltaa pitkin kotipihallensa. Parrut
notkuivat, laudat natisivat, silta keikkui, mutta mies ja traktori tulivat
toiselle puolelle kuin ihmeen kautta. "Halleluja, halleluja!" huusi
mies taaksensa katsoen. Riemulla ei ollut rajoja kun hän istuutui ruokapöytään.
Silta kesti
vielä senkin kun mies hurautti takaisin niityllensä. Mutta lahot, vanhasta
ladosta otetut laudat olivat jauhautuneet lähes poikki näiden kahden ylitseajon
johdosta, vaikka mies ei sitä pannutkaan merkille. Hän oli niin tottunut
rakennelmansa kestäväisyyteen, ettei edes halunnut ajatella sellaista
mahdollisuutta, että jotakin ikävää saattaisi tapahtua.
Veli tuli
iltapäivällä kylään vaimoinensa ja lapsinensa. Kun mies ei ollut kotona,
päättivät nämä mennä häntä katsomaan. He eivät olleet kuulleet mitään tämän
uroteosta ja hämmästelivät sitä, että nyt ei tarvinnutkaan huudella rotkon
ylitse vaan saattoi kävellä siltaa pitkin ahkeroivan veljen luokse. Oli tosin
kauhistuttavaa katsella sivuille, mistä oli huima pudotus alas kuohuviin
syvyyksiin!
Kuorma oli
melkein valmis, ja hetkisen kuluttua Hans heitti heinähangon kädestänsä ja
kehotti veljensä perhettä kiipeämään heinäkasan päälle. Tämä oli hauskinta mitä
lapset tiesivät, ja nauttivat siitä aikuisetkin. Mutta kun maantielle ajamisen
sijasta Hans suuntasi traktorin keulan rotkon ylittävää hataraa siltaa kohden,
kauhistuivat kaikki lavalla istuvat. Kirkuen ja huutaen nämä yrittivät saada
kuskin pysäyttämään ajopelinsä, mutta kuuroille korville kaikuivat varoituksen
sanat. Hans painoi lisää kaasua ja nauroi iloisesti ja huvittuneena toisten
kohtuuttomalle pelolle. Ei huomannut hän lainkaan kuinka yksi toisensa perään
päätä pahkaa hyppäsi huimaa vauhtia kiitävästä kyydistä pelastaakseen nahkansa.
Siinä tuli ruhjeita ja mustelmia, mutta sitä ei kukaan ajatellut sillä
hetkellä.
Vaimo oli tullut
jo melkein sillalle odottaessansa väkeä kahville. Silta oli kestänyt vaimon
painon, tämän lisäksi lehmän painon, hevosen ja isännän painon, hevosen ja
kärryjen painon, se oli kestänyt traktorin painon, miksi se ei siis kestäisi
myöskin lisäksi peräkärryn painon!
Kaikki näkivät
tapahtuman kuin hidastettuna, ikuisiksi ajoiksi mieleen painuvana kauhukuvana.
Sitä mukaa kuin traktorin pyörät etenivät sillalla, murenivat poikittaiset
laudat, niin että tukit alkoivat jakaantua pyörien painuessa niiden väliin.
Näytti jo siltä että isäntä pääsisi toiselle puolelle, kun koko rakennelma
levisi sellaisella ryskeellä, että muutamassa sekunnissa oli niin silta kuin
traktori peräkärryineen ja isäntineen suistunut alas rotkon pohjalla kuohuviin
vaahtopäihin. Äkillisesti vaimennut traktorin moottorin ääni ja vallitseva
hiljaisuus olivat suorastaan kauhistuttavat.
Hansin ruumista
ei löydetty milloinkaan.
Kertomus muutti
hiukan muotoansa sen mukaisesti miten sen kukin kertoi. Jokaiselle kuulijalle
oli selvää se, että mies ei ollut aivan täysjärkinen, tai jos ei aivan näin
sanottaisi asiaa - hän ei ollut aivan viisas. Tapaukselle naurettiin, ja itse kukin
uskoi olevansa viisaampi ja järkevämpi kaikessa suhteessa. Mutta miten oli
todellisuudessa monien seurakuntalaisten kohdalla; olivatko he sittenkään
yhtään sen viisaampia kuin hurmoshenkinen veljensä Hans? Mitä merkitystä on
sillä, jos tietyissä asioissa on olevinaan hyvin viisas, mutta tie kuitenkin
jossakin vaiheessa vie edellä kerrotun kaltaiselle sillalle?
Jumala on
antanut tietää tahtonsa ja säädöksensä. Seurakunta ei voi sanoa, ettei sillä
olisi tietoa siitä tiestä, jota itse kunkin uskovaisen tulisi kulkea eteenpäin.
Mutta usein tuntuu siltä, että tämä Herran valmiiksi viitoittama tie johtaa
kiertoteitä aivan kuten Israelin kansan kulku erämaassa. Mistä sitten johtuu
tämä tunne kiertotiestä? Tekisikö Herramme kiusaa muutenkin väsyneelle
matkamiehelle, vai johtuneeko kaikki siitä yksinkertaisesta syystä, että
matkamies itse aiheuttaa mutkia matkaansa?
Kertomuksemme
mies kiusaantui jatkuvaan kiertämiseen ja halusi valmistaa itsellensä oikotien.
Eikä vain itsellensä, vaan koko suvullensa, joskin antoi vaimonsa ensin
kokeilla sen luotettavuuden. Eivätkö tämän ajan uskovaiset tehneet täysin
samaa, joskin vain hengellisellä tasolla? Kun jokin asia ei miellyttänyt,
haluttiin se ylittää ja oikaista sieltä, missä itsestä tuntui olevan paras
ratkaisu; usein alla ammottavasta tyhjyydestä huolimatta.
Niin veljet kuin
sisaretkin tiesivät missä Herran tie kulki ja mitä Hän odotti seurakunnaltansa
niin yksilöinä kuin kokonaisuutenakin. Käsittikö juuri kukaan näistä tälle
kertomukselle nauraneista sitä, että olivat itse vieläkin suuremman tyhmyyden
tekeviä halutessaan ohittaa tietyt Sanan vaatimat asiat?
Kun Martha oli
suuttunut miehellensä, ja uunissa ollut paistiastia oli paukahtanut rikki juuri
sillä hetkellä kun hän oli korottanut äänensä huutaaksensa miehellensä, käsitti
tämä heti millaiselle sillalle oli astunut. Jo ensimmäinen katkeavan laudan
paukahdus avasi hänen silmänsä ja sydämensä käsittämään millaiselle tielle hän
oli astumassa. Hän perääntyi heti sillä hetkellä ja halusi kohdata mieluummin
todellisuuden kuin että olisi useampaan kertaan kokeillut inhimillisen mielen
luomaa pettävää rakennelmaa.
Tässä juuri
olikin yksi suurimmista pulmista seurakunnan keskuudessa. Ihmiset loivat omia
käsityksiänsä ja mielikuvitusmaailmojansa, jotka eivät missään suhteessa
poikenneet Hansin siltarakennelmasta. Jokaisen ylityksen kohdalla he ikään kuin
puhuivat itsellensä rohkeutta ja vakuuttivat sillan kestävän. Ja jos silta
kesti yhden ylityksen, olisi se kestävä toisenkin. Siltaa rasitettiin kerta
toisensa jälkeen yhä enemmän, ja rohkeuden puhuminen muuttui jossakin vaiheessa
jo ylistykseksi. Ihminen alkoi uskoa siihen, mitä hän itse oli sanonut!
Jos jossakin
vaiheessa oli peljätty ja arasteltu näiden kiertotietä vaativien kuilujen
ylittämistä omatekoisin silloin ja keinoin, niin nyt oli niin totuttu kaikkeen
"rajojen" ylittämiseen, ettei enää käsitetty lainkaan millaiseen
uhkapeliin oli ryhdytty. Tiedettiin tosin syvällä sisimmässä mikä oli Jumalan
tahto ja hyvä tarkoitus, mutta kaikki omaperäinen yrittäminen oli saanut itse kunkin
toteamaan yhä useammassa kohden: Onko Jumala todella sanonut?
Jo Vanhan
Testamentin todistuksesta näemme, että ihmisen tuli noudattaa niitä säädöksiä,
jotka tekivät mahdolliseksi elämisen Jumalan yhteydessä. Ei ole mitään
merkitystä todelliselle Jumalanlapselle sillä, mitä kaikki muut tekevät.
Hänelle tulee olla tärkeätä vain sen, mitä häneltä odotetaan, mitä hänen tulee
tehdä, miten käyttäytyä osana suurta Jumalan suunnitelmaa ja neuvopäätöstä.
Mallia ja esimerkkiä kaikelle tälle ei voi saada ympärillä vallitsevasta
käytännöstä, vaan yksinomaan Jumalan Sanasta, joka on ainoa absoluutti
uskovaiselle. Juuri sen tähden on kirjoitettu: "Kuule Israel!
Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi,
kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi. Nämä sanat,
jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi" (5.Moos.
6: 4- 6). Samoin on kirjoitettu: "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi
lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. MINÄ OLEN
HERRA" (3. Moos. 19: 18).
Todelliseen
jumalayhteyteen kuuluu myöskin yhteys toisten jumalanlasten kanssa. Ei voi olla
yhteyttä Jumalan kanssa ilman yhteyttä veljiin ja sisariin, samasta Isästä
syntyneisiin lapsiin. Samoin ei voi olla todellista yhteyttä veljeen ja
sisareen, ellei ole oikeanlaista yhteyttä Isään, joka yhdistää kaikki
todelliset lapsensa Henkensä kautta. "...oli yhdistävä Kristuksessa
yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä..." (Ef. 1:
10). Nyt kaikki nämä ihmisrakenteiset sillat palvelivat ainoastaan omia,
itsekkäitä pyyteitä, vaarantaen läheistenkin ihmisten hengen, niiden, jotka
eivät ajoissa ehtineet hypätä kyydistä selvän turmion ollessa silmien edessä!
Todellista
yhteyttä ei saavuteta ilman uhrauksia ja oman itsensä kieltämistä. Tässä juuri
ilmenee se pulma, mikä estää kaiken hyvän toteutumisen, sillä ei vieläkään
käsitetä sitä, mitä todellinen uskovaisuus merkitsee. Meidän Herrastamme ja
Hänen suhteestansa omiaan kohtaan voimme lukea: "...niin hän, joka oli
rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun
asti" (Joh. 13: 1). Hänen elämänsä on meille ainoa todellinen esikuva,
mutta miten on meidän suhteemme? Voidaanko meistä ehkä sanoa, että alussa
hieman rakastimme, keskivälillä emme enää jaksaneet, ja lopussa asenteemme
toisiamme kohtaan oli enemmänkin vihaa kuin rakkautta?
Ihmiset puhuvat
itsellensä rohkeutta kuin pimeässä pakosta hautausmaata ylittävä romaaninainen,
joka jokaisella askeleella pelkää kummituksen nousevan esiin minkä tahansa
hautakiven takaa. Kuinka moni todella käsittää sen, ettei jumalallinen rakkaus
ole jokin valikoiva, kohdettansa etsivä, tiettyjä tilanteita varten oleva
tunne? Jumalallinen rakkaus on jotakin konkreettista, vallitsevaa, hallitsevaa,
sisäistä. Se ei valikoi kohdettansa, vaan se rakastaa jokaista, jokaisessa
tilanteessa, kaikissa olosuhteissa, vaikka sitä voidaankin koetella. Jos se
näyttää pettävän, ei se todellisuudessa tee sitä, vaan inhimillinen mieli ja
olemus silloin tällöin tulevat esiin ylitse sen. Silloin tällöin? Ikävä kyllä
joidenkin kohdalla näyttää olevan täysin nurinkurisesti. Inhimillinen on pinnalla
ja jumalallinen vain joskus nostaa päätänsä esiin tämän paksun liejun sisästä!
"Rakkaus ei
tee lähimmäiselle mitään pahaa" (Room. 13: 10). Sen tähden on mitä
suurimmasta merkityksestä myöskin se, mitä meidän Herramme sanoi: "Sentähden,
kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille;
sillä tämä on laki ja profeetat!" (Matt. 7: 12). Mitä sanomme tähän?
Mitä olemme saavuttaneet kristillisessä rakkaudessamme? "Sillä tämä on
laki ja profeetat!" "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta
kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain
täyttänyt... sentähden on rakkaus lain täyttämys!" (Room. 13: 8-10).
Käsitämmekö nyt
näiden sanankohtien perusteella, millaisia siltoja olemme rakentaneet
ohittaaksemme jotakin sellaista, mikä kuuluu todelliseen kristillisyyteen?
Näiden asioiden noudattaminen vaatii meiltä jotakin, vaikka kaiken tuleekin
syntyä sisäisen ihmisen olemuksesta. Me haluaisimme saavuttaa täyden
miehuuden Kristuksessa ilman minkäänlaista hintaa, vaivaa, ponnistelua. Mutta
se ei milloinkaan tule onnistumaan!
Usko oli saanut
ihmiskeskeisenä käsitteenä aivan väärän olomuodon. Ihmiset osallistuivat
kokouksiin ja kuuntelivat hartaina saarnan. Ihmiset rukoilivat, lauloivat,
puhuivat keskenään hengellisistä asioista, mutta mistä voitiin käytännössä
nähdä, että nämä ihmiset todellakin olivat aitoja, uudestisyntyneitä
uskovaisia? Seurakunnan keskuudessa olivat lähes kaikkialla hurskaimman
maineessa sellaiset miehet ja miksei naisetkin, jotka syvällisimmin ja
tunteikkaimmin osasivat julkituoda uskonnäkemyksensä, ja jotka pystyivät
rukoilemaan näkyvimmällä tunteella ja paatoksella. "Kyllä oli palava
julistaja!" kuului yhden ja toisen suusta kokousten jälkeen. "Kyllä
on tämä veli selvillä jumalallisista asioista!" totesivat kuulijat, ja jos
puhe oli nauhoitettu, kuunneltiin se useampaankin kertaan. Mutta riittikö tämä
suullinen tunnustus sen saavuttamiseen, mitä seurakunnalta tässä ajassa
odotettiin?
"Älä ota
mitään väkisin!"
(3. Moos. 19: 13). Jo aikoinaan Israelin kansalle sanottiin tällä tavoin kun
sille tehtiin tiettäväksi Jumalan tahto. Tästä huolimatta on voitu kautta
pelastushistorian nähdä, että jopa Jumalan kansan keskuudessa on tehty kaikkea
mahdollista vastoin tätä nimenomaista käskyä. Jo Eelin aikana voimme todeta,
kuinka hänen poikansa pappeina ollessansa harjoittivat suoranaista pakkovaltaa
uhraamaan tulevien israelilaisten keskuudessa: "Ei niin, vaan anna se
nyt heti, muutoin minä otan väkisin!" (1. Sam. 2: 16).
Tuskin kukaan
tänä päivänä tekisi tällaista näin näkyvällä tavalla. Me olemme hurskaita,
rakkaudellisia; me emme tekisi mitään sellaista, emmehän? Mutta mikä on
todellisuus tämänkin ajan hengellisen Israelin keskuudessa? Me emme
tiedostetusti ja kirjaimellisesti pakota ketään antamaan jotakin, mutta entä
miten on aikaansaamiemme olosuhteiden ja tilanteiden suhteen?
"Olkaa
veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne
kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne!" (Room. 12: 10).
Miten on, jos tämä sanankohta jostakin syystä ei toteudukaan kohdallamme? Me
olemme puhuneet näissä kirjoituksissa hyvinkin paljon avioliittoasioista,
miehen ja naisen välisistä suhteista. Olemme varmastikin jo jossakin määrin
tulleet näkemään, ettei avioliiton solmimisen jälkeen ole enää mahdollista
pitää kiinni omista oikeuksista ja ajatella kaiken olevan yksityisasioita.
Kaikella perheissä tapahtuvalla on merkityksensä seurakuntaelämän suhteen ja
päinvastoin. Aivan samoin ei voida ajatella, että seurakunnan jäsenille on
yhdentekevää miten he käyttäytyvät yksityiselämässänsä. Me itse kukin vaikutamme
toinen toiseemme joko positiivisella tai negatiivisella tavalla. Me ikään kuin
houkuttelemme toinen toisestamme esiin tiettyjä asioita aina sen mukaisesti,
mitä omassa sisimmässämme on, mikä on asenteemme Jumalaan ja Hänen omiinsa.
Voisiko olla
mahdollista siis se, että tiedostamattammekin otamme pakolla toiselta jotakin
hänelle kuuluvaa? Yrittäkäämme selvittää sitä luonnollisesta elämästä otetuin
esimerkein, sillä on kysymys asioista, joista voidaan sanoa erään sisaren tavoin:
"En ole milloinkaan tullut ajatelleeksi asioita tällä tavoin!"
Jumala on
tarkoittanut niin avioliiton kuin seurakuntaelämänkin joksikin sellaiseksi,
missä jokaisen tulisi saada tuntea olevansa kotonansa. Niin kodin kuin
seurakuntayhteisönkin tulisi olla turvapaikka, lepopaikka jokaiselle siellä
olevalle. Mutta miten on silloin, jos joku ei tätä käsitä, vaan käyttäytyy
sellaisella tavalla, ettei toteudukaan Jumalan hyvä tarkoitus? Turvapaikasta
tuleekin ahdistava, turvaton paikka, lepopaikasta rauhattomuuden ja
levottomuuden tyyssija. Miten kaikki Jumalan hyväksi tarkoittama voidaan
kääntää joksikin vastakkaiseksi?
Avioliitto on
tarkoitettu ihmisten eliniän kestäväksi yhdessäoloksi, missä toinen tukee
toistansa: "Kahden on parempi kuin yksin, sillä heillä on
vaivannäöstänsä (huomatkaamme, että tarvitaan vaivannäköä!) hyvä palkka.
Jos he lankeavat, niin toinen nostaa ylös toverinsa; mutta voi yksinäistä, jos
hän lankeaa! Ei ole toista nostamassa häntä ylös. Myös, jos kaksi makaa
yhdessä, on heillä lämmin; mutta kuinka voisi yksinäisellä olla lämmin? Ja
yksinäisen kimppuun voi joku käydä, mutta kaksi pitää sille puolensa. Eikä
kolmisäinen lanka pian katkea" (Saarn. 4: 9- 12). Millaista viisautta
sisältääkään tämä lyhyt katkelma Jumalan Pyhästä Sanasta! Mutta se täytyy ymmärtää
oikein, oikeassa yhteydessänsä.
Jonkinlainen
ratkaisu kaikkeen sisältyy sanoihin: "Sillä heillä on vaivannäöstänsä
hyvä palkka!" Mikään ei ole tietyllä tavalla ilmaista näillä alueilla,
aivan kuin Israelin kansakaan ei Jumalan lupauksista huolimatta saanut
omaksensa Luvattua Maata ilman taistelua ja ponnisteluja. Jumala oli luvannut
antaa tuon maan omillensa, mutta kaiken se oli saavuttava vasta sen kautta,
että oppi taistelemaan olemassaolonsa ja lupauksiensa puolesta. Jos
avioliitossa kaikki on vain tietona ja käsitteinä, muttei elävänä elämänä,
kääntyy kaikki edellisen sanankohdan opetus päälaellensa. Miksi tänä päivänä
näytti olevan niin, että monet aviopuolisot nauttivat siitä, kun näkivät toisen
osapuolen lankeavan ja kompastuvan? Miksi he olivat niin hitaita ojentamaan
auttavan ja nostavan kätensä? Miksi niin monen parin kohdalla kävikin siten,
että kummallakin oli kylmä vaikka maattiin yhdessä? Oliko yksinäisellä
sittenkin paremmin, sillä jo vanhan viisauden mukaisesti oli parempi olla yksin
yksin kuin kaksin yksin? Miksi niin monet nauttivat siitä, että toista
osapuolta vastaan hyökättiin, mutta ei millään tavoin puolustettu sitä, jonka
tuli olla rakkain ihminen maan päällä? Päinvastoin saatettiin yhtyä kimppuun
käyvän rinnalle toista vastaan?
Milloin olisivat
seurakunnan ihmiset käsittävä, ettei sanoilla ollut loppujen lopuksi mitään
merkitystä, jollei usko tullut esiin teoissa? Puhetta oli aivan liiaksi, aivan
vääränlaista puhetta. Puhuttiin, puhuttiin, puhuttiin, käsillä, ilmeillä,
jaloilla, koko ruumiilla, mutta siitä huolimatta kaikki oli vain puhetta,
huulten ja raajojen liikettä, niin että toinen oli yksinäinen, viluinen,
murheellinen. "Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo
itsellänsä olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä
pelastaa? Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja
joku teistä sanoo heille: 'Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne',
mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, NIIN MITÄ HYÖTYÄ SIITÄ ON? Samoin uskokin,
jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut" (Jaak. 2: 14- 17).
Voisiko sitä Jumalan Sana selvemmin sanoa?
Alkuseurakunnan
keskuudessa kaikki olivat kuin yksi sydän ja yksi sielu. Eikö tämän ajan
keskellä Herra etsinyt niitä todellisia uskovaisia, joiden keskuudessa kaikki
tämä tulisi toteutumaan ennen ylöstempaamista? Sanotaan myöskin: "Ei
myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista..." (Apt. 4:
34). Jumalan Sanan selvä todistus tuo julki sen, että meidän tulee kantaa
toinen toisemme kuormia, auttaa toisiamme kaikin mahdollisin tavoin. Mutta mitä
tapahtui tässä ajassa, jossa laittomuus pääsi yhä suurempaan valtaan ja rakkaus
kylmeni useimmissa? Ei riittänyt se, ettei puutteenalaisista pidetty huolta,
vaan itse aiheutettiin hätää ja ahdistusta niissä, joiden olisi tullut olla uskovaisten
sydämellä.
"Älä ota
mitään väkisin!"
Miten oli mahdollista ottaa joltakin jotakin väkisin? Miten oli mahdollista
ottaa avioliitossa toiselta jotakin väkisin? Miten mies otti vaimolta väkisin,
miten vaimo mieheltä? Miten otti veli veljeltänsä, sisar sisareltansa? Lähes
päivittäin tapahtui tällainen, mutta sitä ei huomattu, ei pantu merkille, koska
Sana oli vain oppina. Katsottiin paremmaksi olla oikea opilta ja väärä
sydämeltä, kuin että olisi tunnustettu epäonnistuminen ja silti säästytty
sydämeltä oikeana.
Ajatelkaamme
ensimmäiseksi Erikan ja Oton avioliittoa. Älkäämme kiinnittäkö liiaksi
huomiotamme heidän nykyiseen tilanteeseensa, johon tietyt vuosikausien
inhimilliset asiat ovat johtaneet, vaan ajatelkaamme heitä Jumalan Sanan
pohjalta. Nyt ei ole niinkään merkitystä sillä, mitä Otto ajattelee tai mitä
Erika ajattelee, tai mitä ihmiset heistä mahdollisesti ajattelevat. Merkitys on
sillä, mitkä ovat Jumalan ajatukset heistä, sillä heidän tulee olla kuin yksi
liha, yksi olemus. Jumala on tarkoittanut naisen miehelle avuksi, niin ettei
tämä missään suhteessa tuntisi itseänsä yksinäiseksi. "Kahden on
parempi kuin yksin..." Miehen tehtävä taas on pitää huolta vaimostansa
niin kuin Kristuskin huolehtii seurakunnastansa.
Erika riisti
mieheltänsä lähes päivittäin jotakin sellaista, mikä tämän olisi kuulunut
saada. Kumman syytä oli, molempienko, että koska Otto ei saanut sitä, mikä
hänelle kuului, ei myöskään Erika saanut sitä, mikä hänelle olisi kuulunut. Tämä
on ikuinen syyllisyyskysymys, jonka tahdomme täydellisesti hylätä, koska sitä
ei kukaan ihminen pysty ratkaisemaan. Meitä kiinnostavat vain ne seikat, jotka
estävät Jumalan tahdon toteutumisen; meitä ei kiinnosta se, kenen syytä kaikki
on.
Niin kuin Ilse
oli menettänyt luottamuksensa mieheensä Reinholdiin, samoin oli Erika lähes
käsittämättömistä syistä kadottanut luottamuksensa Ottoon. Koska ei ollut
luottamusta, oli luonnostaankin epäilystä. Mikä tahansa positiivisen asian
puuttuminen loi tilan jollekin vastaavalle määrälle negatiivista. Tämä on
näkymätön luonnon laki niin uskovaisen kuin uskosta osattomankin ihmisen
elämässä. "Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, kuljeksii se autioita
paikkoja..." (Matt. 12). Jos ihmisen sydän on siivottu ja lakaistu ja
kaunistettu, mutta ei ole täytetty oikeilla ja hyvillä asioilla, on aina
olemassa jokin saastainen tai väärä henki, joka täyttää tyhjän tilan.
Kun kaksi ihmistä
sopii keskenään avioliitosta, on kysymys todella suuresta ja merkityksellisestä
asiasta. Siksi ei milloinkaan tulisi solmia liittoa kevyin perustein, sillä
liitto merkitsee keskinäistä luottamusta, sitoumusta, toisen huomioimista,
omien pyyteiden asettamista taka-alalle, mutta ei kuitenkaan niiden täydellistä
kieltämistä. Avioliitto perustuu myöskin jatkuvuuteen, kestävyyteen, kummankin
osapuolen odotusten ja toiveiden toteutumiseen, täyttymyksen kokemiseen niin
hengellisen kuin maallisenkin elämän suhteen. Sen tähden ei ole mitään
suurempaa petosta kuin lupautua tällaiseen liittoon ja kesken kaiken perua
lupauksensa. Lupauksia ei tarvitse perua kirjaimellisesti, sanallisesti,
vaan ne voidaan perua eletyllä elämällä ja asenteilla. Joskus olisi parempi
sanoa suoraan asiat ja julkituoda katuminen, kuin että näytellään ja esitetään
jotakin sellaista, mikä on vain kulissi niin avioliitolle kuin ulkopuoliselle
maailmallekin.
Avioliitto
Jumalan Sanan mukaisesti sisältää niin ruumiillisen kuin henkisen ja
hengellisenkin puolen. Mutta ajan hengestä johtuen, maallisen esimerkin
vaikutuksesta, yhä useampi uskovainen koki yksinäisyyttä ja laiminlyödyksi
tulemista. Olosuhteiden johdosta häneltä otettiin suorastaan pakolla pois
sellaista, mikä hänelle jo Jumalan Sanan mukaisesti olisi kuulunut.
Ann-Marie ei
kieltäytynyt makaamasta miehensä Klausin kanssa, mutta useimmiten hän oli kuin
kuollutta lihaa tämän alla. Tämä on jonkun mielestä sopimatonta puhetta
seurakunnan keskuudessa, mutta se on liian totta tullakseen sivuutetuksi
olankohautuksella. Jumalan Sana sanoo: "Täyttäköön mies
velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan. Vaimon
ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään
ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa. Älkää vetäytykö pois
toisistanne, paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi..."
(1. Kor. 7: 3- 4).
Kuinka usein
totesivatkaan vaimot miehellensä Ann-Marien tavoin: "Tässä olen, siitä
vain!" Mistä olikaan tullut sellainen ajatus, että voitiin tarjota pelkkä
ruumis ilman minkäänlaisia tunteita ja lämpöä? Kun Jumalan Sana käskee
kumpaakin osapuolta täyttämään velvollisuutensa toista kohtaan, ei se tarkoita
jotakin kuollutta esineellisyyttä, vaan velvollisuuden täyttäminen jo
itsessänsä puhuu tietoisuudesta, valmiudesta, ajattelukyvystä. Ihminen koostuu
kolmesta eri osa-alueesta, joita ei voida erottaa toisistansa: ruumis, sielu,
henki. Vasta silloin on vaimo oikeutettu sanomaan, että tässä on ruumiini, se
riittäköön, kun hän pystyy osoittamaan sen, että niin sielu kuin henkikin ovat
poistuneet hänestä. Vaimon ajatukset ja olemus voivat harhailla jossakin muissa
asioissa, mutta hän ei itse asiassa ole jossakin muualla, poissa, vaan hän on
sulkenut henkiset ja hengelliset silmänsä, sulkenut sydämensä siltä, jolle
niiden tulisi olla avoimet.
"Juo vettä
omasta säiliöstäsi, sitä, mikä omasta kaivostasi juoksee. Vuotaisivatko sinun
lähteesi kadulle, toreille sinun vesiojasi! Olkoot ne SINUN OMASI YKSIN, ÄLKÖÖT
VIERASTEN SINUN OHESSASI. Olkoon sinun lähteesi siunattu, ja iloitse nuoruutesi
vaimosta"
(Snl. 5: 15-). "Kelpo vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on helmiä
paljon kalliimpi. Hänen miehensä SYDÄN HÄNEEN LUOTTAA, eikä siltä mieheltä
riistaa puutu. HÄN TEKEE MIEHELLENSÄ HYVÄÄ, EI PAHAA, KAIKKINA ELINPÄIVINÄNSÄ"
(Snl. 31: 10- 12).
"Hänen
miehensä sydän häneen luottaa!" "Miksi, poikani, hurmautuisit
irstaaseen naiseen ja syleilisit vieraan vaimon povea?" Miksi joku veli
menisi, ei jonkun toisen miehen vaimon luokse, mutta jonkun muun kuin oman
vaimonsa luokse? Miksi yksi seurakunnan veljistä alkoi käydä salaa vaimoltansa
kokouksissa tapaamansa nuoren naisen luona? Miksi Otto oli suunnitellut
ajatuksissansa avioeroa? Miksi Reinhold nukkui öitänsä veljien luona? Miksi
Thomas tunsi jatkuvaa kalvavaa tuskaa sydämessänsä hänen vaimonsa viettäessä
vuodesta kuukausikaupalla sisarensa luona Bodenseellä? Miksi, miksi, miksi?
Siksikö, että he olivat himokkaita, haureellisia, vieraisiin naisiin meneviä?
Vaiko siksi, että heiltä otettiin pakolla, väkisin, jotakin sellaista, mikä
heille kuului!
Klaus sai
nauttia vaimostansa, mutta hänkään ei tuntenut tulevansa tyydytetyksi, sillä
hän kaipasi jotakin enemmän kuin vain jotakin lihallista. Tällaistako oli
velvollisuuden täyttäminen? Tai toisaalta, oliko se sellaista, että mies meni
vaimonsa luokse vuodesta toiseen, teki temppunsa ja lähti toimiinsa milloinkaan
ajattelematta sitä, että vaimolla oli myöskin halu johonkin enempään. Tuliko
vaimo tyydytetyksi, sitä hän ei milloinkaan ajatellut, vaikka tämä tuskaisena
yritti selittää tarpeitansa.
Ihminen tarjosi
toisellensa jotakin vajaata, puolinaista, jos sitäkään. Aivan niin kuin me emme
voi miellyttää Jumalaa puolinaisuudella, aivan samoin meidän tulee tarjota
aviopuolisollemme itsemme kokonaisuutena. Pelkkä ruumis ei ole se, mitä Jumala
odottaa meidän tarjoavan toisellemme, vaan niin kuin kaikessa muussa elämässämme
me käsitämme ja sallimme henkemme ja sielumme määrätä ja hallita ruumistamme,
aivan samoin meidän tulee antautua toinen toisellemme. Ihminen on ihminen,
luonnon lakien alainen. Jos me kiellämme toiselta hänen luonnolliset tarpeensa,
joiden toteuttaminen niin suuressa määrin on meidän hallinnassamme, me
suorastaan pakotamme hänet luopumaan jostakin hänelle kuuluvasta. Jos hän
sitten vuosikausien laiminlyöntiemme jälkeen etsii tyydytystänsä jostakin
muualta, meidän pakottamanamme, ei syy ole loppujen lopuksi hänen, vaan meidän,
jotka olemme hänet laiminlyöneet, saattaneet hänet tekemään jotakin sellaista,
mitä hän ei alun alkaenkaan ollut ajatellut tai halunnut tehdä.
Vain
ihmiskeskeinen hurskaus saattaa kieltää nämä luonnolliset tarpeet ja johtaa ihmiset
luonnottomiin asioihin. Ihmisopit saattoivat vaimot ja miehetkin tekemään
päätöksiä, jotka olivat sekä epäraamatullisia että suorastaan toista puolisoa
kohtaan hyökkääviä. Tuskin tajusi Greta "Gretchen" mitä teki sekä
itsellensä että miehellensä Thomasille jatkuvilla vierailuillansa sisarensa
luona. Oli luonnollista se, että hän halusi tavata sisarensa äidin ja isän
kuoltua jo vuosia sitten. Mutta hän oli tehnyt liiton miehensä kanssa Jumalan
edessä ja luvannut rakastaa tätä elämänsä loppuun asti. Se ei tarkoittanut vain
sitä, että hän olisi silloin tällöin antanut suukon miehensä poskelle ja
sanonut: "Rakastan sinua!", vaan se tarkoitti kokonaisvaltaista
asennetta ja mielen kiintymystä häntä kohtaan, jonka Jumalan säätämyksestä tuli
pitää huoli hänestä.
Thomas oli
tuskastumiseen asti kieltänyt häntä lähtemästä näille matkoillensa, mutta Greta
oli vedonnut jumalanlapsen vapauteensa ja antanut ymmärtää näiden matkojen
olevan kuin hengellisiä pyhiinvaellusmatkoja, sillä ainakin hänen puheidensa
mukaan Bodenseellä koko ajan rukoiltiin ja luettiin Sanaa. Eräänä iltana jo
vuosia sitten oli Thomas tullut Johanneksen luokse ja purkanut sydämeltänsä
tätä tuskaansa. Hän ymmärsi olevansa melko taitamaton ja kömpelö suhteessaan vaimoonsa,
mutta miksi ei tämä voinut selvästi sanoa, mitä ajatteli, jotta hän olisi
voinut korjata asioita? Tässä ilmeisestikin oli pulma useimpien sisarten
kohdalla, sillä nämä olettivat kaikkien toiveidensa ja ajatustensa olevan kuin
avoin kirja miestensä edessä. Siitä huolimatta he heittäytyivät täysin mitään
käsittämättömiksi kun tuli kysymys heidän miestensä tarpeista ja odotuksista.
Thomas itki ja
pyyhki kyyneleitänsä. "Mitä minä teen, Johannes-veljeni? Joskus Greta
uhkailee jopa luostariin menemisellä, ja kun sitten vastustelen, antaa hän
ymmärtää sen rinnalla olevan pientä sen, jos hän muutaman kuukauden vuodesta on
Bodenseellä. Onko hänellä todella oikeus päättää tällä tavalla asioista, joiden
hän näkee olevan omassa vallassansa?" Sinä yönä veljet lukivat yhdessä
niin Vanhaa- kuin Uuttakin Testamenttia.
Saiko naimisissa
oleva nainen todella päättää jostakin tällaisesta? "Täyttäköön mies
velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan. Vaimon
ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään
ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa. ÄLKÄÄ VETÄYTYKÖ POIS
TOISISTANNE, PAITSI EHKÄ KESKINÄISESTÄ SOPIMUKSESTA JOKSIKIN AJAKSI..."
(1. Kor. 7: 3- 5). "...vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin
sanoo..." (1. Kor. 14: 34).
Uusi Testamentti
sitoo siis itsensä näissä asioissa Vanhaan Testamenttiin. Siksi on mitä suurin
merkitys sillä, mitä Mooseksen kautta tuotiin Israelin kansan tiettäväksi: "Ja
jos vaimo on miehensä kodissa tehnyt lupauksen tahi valalla sitoutunut
kieltäytymään jostakin ja hänen miehensä saa sen kuulla, mutta ei puhu hänelle
siitä mitään eikä kiellä häntä, niin kaikki hänen lupauksensa ja kaikki sitoumukset,
joilla hän on kieltäytynyt jostakin, olkoot pätevät. Mutta jos hänen miehensä
ne purkaa sinä päivänä, jona hän niistä kuulee, älköön yksikään hänen
huuliltaan lähtenyt lupaus tai sitoumus olko pätevä. Hänen miehensä on ne
purkanut, ja Herra antaa hänelle anteeksi. Jokaisen lupauksen ja jokaisen
valallisen sitoumuksen, jonka vaimo itsensä kurittamiseksi tekee, saakoon hänen
miehensä joko vahvistaa tahi purkaa... Nämä ovat ne säädökset, jotka Herra
antoi Moosekselle, olemaan voimassa miehen ja hänen vaimonsa välillä..."
(4. Moos. 30).
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti