Social Icons

Pages

perjantai 18. huhtikuuta 2014

Esipuhe Kirja 8




"Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta." Room. 2: 28- 29
"Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis." 1. Piet. 3: 3- 4
Elämä on täynnä kulisseja. Niitä on kaikkialla, vaikka emme useinkaan tiedosta sitä. Me emme tiedosta kulissien olemassaoloa, jos meillä ei ole sitä mieltä, mikä oli Herralla Jeesuksella Kristuksella. Hän tunsi ihmisen läpikotaisin, sillä Sana sanoo Hänestä: "Mutta Jeesus itse ei uskonut itseänsä heille, sentähden että hän tunsi kaikki eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on" (Joh. 2: 24- 25). Ulkonaiset asiat ovat erikoisesti tässä ajassa saaneet niin suuren merkityksen ihmisten elämässä, että useimmilta jää havaitsematta kaiken sisällinen merkitys, olkoon se sitten maallista tai hengellistä. Ulkonainen on saanut sellaisen vallan jopa niin kutsuttujen aitojen uskovaisten piirissä, että käsite "sydämen ihminen" on suorastaan tuntematon käsite useimmille. Ihminen on kiinnittänyt katseensa ja huomionsa kaikkeen näkyvään ja silmin havaittavaan, niin ettei hän enää tunne sen paremmin itsensä todellista sisintä, saati sitten jonkun toisen kanssamatkaajan sisäisintä olemusta. Tuomio ja arvostelu lausutaan niin negatiivisessa kuin positiivisessa mielessä inhimillisten aistien perusteella, silmän havainnon ja korvan kuulon mukaisesti.
Kukaan meistä ei kuitenkaan saavuta jotakin Jumalan edessä näiden kriteerien perusteella, vaan aivan pelastushistorian alusta lähtien Jumala on itse perustanut kaiken siihen, mitä HÄN näkee meissä ja meidän elämässämme. "Älä katso hänen näköänsä... Sillä ei ole, niinkuin ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen" (1. Sam. 16: 7). Henkensä kautta Hän suorittaa tutkimuksen jokaisessa ihmisessä, eikä mikään ole Hänelle salattua. Saman Henkensä kautta Hän ilmoittaa meille kaiken tarpeellisen hengellistä elämäämme varten: "Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin. Sillä kuka tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki." (1. Kor. 2). Me siis tarvitsemme Jumalan Henkeä niin hyvin Hänen tuntemiseensa, kuin myöskin itsemme tuntemiseen, koettelemiseen. "Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken... Mutta meillä on Kristuksen mieli."
Me elämme vakavimmassa ajassa koko ihmiskunnan historiassa. Raamatun lopunaikaa koskeva profetia käy täytäntöönsä lähes jokapäiväisten havaintojen perusteella. Kaikki näkemämme ja kuulemamme puhuu Kristuksen tulemuksen pikaisuudesta. Eikö silloin ole mitä suurimmassa määrin viimeinen aika todelliselle ja vakavalle itsetutkistelulle enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin? Jumala luotaa elämäämme ja sisimpäämme Henkensä kautta, asettaen sormensa tiettyihin paikkoihin. Mutta mitä me teemme tämän tapahtuessa? Onko meidän sisimmässämme Kristuksen mieli, niin että me suoritamme omalta osaltamme tutkistelua niin sisimpämme kuin ulkonaisenkin elämämme suhteen? Kukaan toinen ihminen ei voi tehdä tätä meidän puolestamme, emmekä myöskään me voi tehdä sitä jonkun toisen elämässä, sillä tämä on NÄIN SANOO HERRA edellä olevien sanankohtien perusteella.
Kulissit, ulkonaiset asiat, ovat saaneet järkyttävässä määrin ihmiset, uskovaisetkin, kiinnittämään huomionsa vääriin asioihin. Itse asioiden olemus on jäänyt toiselle sijalle, vähempiarvoiset seikat nousseet pinnalle. Siksi on mahdollista kuulla veljien ja sisarten suusta ilmaisu: "Minun mielestäni kaikki on hyvin; kaikki vaikuttaa olevan kunnossa!" Olemmeko me täydellisesti unohtaneet, että tämä aika, jossa me nyt elämme, on Laodikean penseyden aikakausi? Uskovaiset eivät ole kylmiä, sillä uususkonnollisuus nostaa päätänsä ennennäkemättömällä tavalla, niin että kirkollisissa piireissä suosiota saaneet aamurukouspiirit pääsevät päivän televisiouutisten pääotsikoiden joukkoon. Uskonnolliset asiat ja ohjelmat ovat lisääntyneet uskomattomalla tavalla, samoin aikakauslehdet antavat entistä enemmän palstatilaa julkisten henkilöiden kääntymyskertomuksille sekä uskonnollisille ilmaisuille.
Poliitikot ja jopa presidenttiehdokkaat osallistuvat kansallisiin rukoustapahtumiin, iskelmätähdet ja julkisuuden henkilöt esiintyvät "jumalallisia" lahjoja omaavina, antaen ymmärtää välittävänsä parantumista ja hengellistä voimaa. On muotia käydä kaatumassa yhä useamman "erikoisen voiman" omaavan julistajan kokouksessa. Mutta siitä huolimatta hengellistä ymmärrystä ja jumalallista erottamisen kykyä omaava tarkkailija voi havaita kaiken jäävän sellaiselle tasolle, mikä ei aikaansaa todellista muutosta ihmisen sisimmässä, niin että tämä todella voitaisiin katsoa palavaksi, jumalallisesta tulesta hehkuvaksi uskovaiseksi, Sanan aidon merkityksen mukaisesti. Jumalan mittapuun mukaan kaikki on siis, ei kylmää, ei palavaa, eli Jumalan Henki huutaa kaiken tämän keskellä: "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä..." (Ilm. 3: 15- 16).
Tämän kirjan kirjoittajalle on täydellisesti käsittämätöntä se, että monet lähipiirinkin ystävät omaavat niin sinisilmäisen käsityksen kaikesta ympärillämme tapahtuvasta. Ovatko kulissit todella niin taidollisesti laadittuja ja asetettuja, että todellisuus jää piiloon niiden taakse? Olemmeko todella niin suuresti rikastuneet ja kaiken puutteen ulkopuolella, omissa silmissämme, ettemme ollenkaan käsitä sitä, missä tilassa olemme, missä tilassa on seurakunta, Kristuksen ruumis? Eikö juuri nyt ole aika mitä hartaimmin pyytää Jumalalta silmävoidetta, niin että näkisimme todellisuuden, todellisuuden niin itsemme kuin seurakunnankin kohdalla? Jumalallisen silmävoiteen tarkoitus ei ole saada meitä vain näkemään mahdollinen vääryys ja negatiiviset asiat ja sitten lausumaan tuomio toisten ja ehkä itsenkin ylle, vaan Jumalan Henki lähestyy meitä tässä ajassa varoittaen ja nuhdellen, JOTTA ASIAT KORJATTAISIIN ENNENKUIN ON LIIAN MYÖHÄ! Jumalan mielen mukainen murhe johtaa parannukseen!
Tässä ajassa meille on julistettu Jumalallinen ilosanoma, uloskutsumisen sanoma kaikesta sellaisesta, mikä ei kestä Kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Meille on julistettu sanoma Baabelista lähtemiseksi, jotta me todella voisimme olla Jumalan poikia ja tyttäriä, ja että HÄN voisi käytännössä, todellisuudessa samaistua meidän, seurakuntansa kanssa, mahtavassa Hengen liikehdinnässä tässä lopunajassa. Mutta kaikelle tälle on ehtonsa, vaatimuksensa. Ilosanoma ei sisällä ainoastaan lupauksia ja puhetta kaikesta meidän mielestämme hyvästä ja meille sopivasta, vaan niin kuin on aina ollut, niin on tässäkin ajassa, eikä missään vajavaisessa määrin: Ilosanomaan sisältyy saarna parannuksesta ja suunnanmuutoksesta, väärän korjaamisesta. Tämän Laodikean ajanjakson keskellä, kulissien ja ulkonaisen jumalanpalveluksen keskellä, kuuluu entistä voimakkaampana taivaallinen ääni: "Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus" (Ilm. 4: 19).
Jumalan Henki liikkuu keskellämme, mutta missä ja miten Hänet ja Hänen läsnäolonsa voidaan havaita? Missä Hän vaikuttaa, mitä Hän tekee? Millä tavoin Hän tutkii meitä, missä voimme kokea Hänen puhuttelunsa ja ojennuksensa? Miten meitä valmistetaan suurta ylöstempaamista varten? Sitenkö, kuten eräs veli joitakin vuosia sitten ilmaisi ajatuksensa: "Minä haluaisin Jumalalta sellaisen lahjan, että voisin nähdä ihmisten sisimpään ja voisin julkisesti kuuluttaa kaikki heidän väärät asiansa!"? Näinkö Jumala toimisi? Ei, ei milloinkaan! Tuomio on yhä vielä Hänen käsissänsä ja yksin HÄN näkee ihmisen sydämeen! Jos meidän halumme on asettua toinen toisemme tuomariksi ja väärien asioiden julkistajaksi, olemme omien pyyteiden ja väärähenkisyyden tiellä. ME emme ole milloinkaan oleva siinä asemassa, että ME suorittaisimme erottelun vuohien ja lampaiden välillä, hyvien ja pahojen välillä, vaan enkelit ovat tekevä sen ilman meidän vaikutustamme ja apuamme. Mutta siitä huolimatta on keskellämme Ääni, joka kehottaa itsetutkisteluun ja parannukseen kunkin omassa elämässä. On myös olemassa Voima, joka suorittaa kaiken tarvittavan leikkaamisen ja ojentamisen, tutkimisen ja tuomion. Mikä se on, missä se on? "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole HÄNELLE näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua HÄNEN silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili" (Hebr. 4: 12- 13).
"Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin... Hengellinen ihminen... tutkistelee kaiken..." Jumala antaa valintansa mukaisesti valituille välikappaleillensa kyvyn nähdä enemmän kuin mitä yleisesti voidaan nähdä. Hän ei anna tätä näkemisen lahjaa toisten tuomitsemista varten, vaan Hän suo sen tietyille palvelijoillensa Hänen seurakuntaansa varten, sen valmistautumista varten, rakentumista varten. Jonkun on nähtävä enemmän, ymmärrettävä enemmän, vaikka tiedon lisääminen merkitseekin tuskan lisäämistä, vastuun lisäämistä. Muurilla seisovan vartijan on omattava näkevät silmät, kuulevat korvat. Vartijan on havaittava vihollisen lähestyminen jo kaukaa, nähtävä pensaiden lävitse ja kuultava pieninkin vihollisen liikahdus. Vartijan tehtävä on varoittaa, puhaltaa pasuunaan, antaa hälytys. Tässä ajassa hälytys on puhallettu lukemattomia kertoja, mutta onko kansa käsittänyt mistä on kysymys? Jos vihollinen on sellaisessa määrin päässyt tunkeutumaan linnoitettuun kaupunkiin ikään kuin Troijan hevosen naamioinnin sisällä, niin onko vika silloin vartijassa vai kansassa, joka ei ole käsittänyt varoituksen merkitystä?
Vihollinen on leirissä, veli ja sisar! Se on vain naamioitunut, mennyt kulissien ja hurskaan ulkokuoren taakse! Kaikki ei ole hyvin, kaikki ei ole kunnossa! Kristuksen ruumis, seurakunta, on vakavammassa tilassa kuin mitä kukaan on valmis uskomaan ja näkemään! Kunpa Herra soisi minulle viisauden ja voiman paljastaa vihollisen toiminta sellaisella tavalla, että hurskaat kulissit kaatuvat, ja jokainen on valmis repimään maahan kaiken ulkonaisen hengellisyyden ja uskonnollisuuden, jonka taakse kätkeytyy paljon sellaista, mikä ei kestä Kaikkinäkevien Silmien edessä.
Nämä sivut sisältävät asioita, jotka ehkä eivät miellytä inhimillistä mieltä ja luontoa, vaan aikaansaavat mahdollisesti torjuviakin reaktioita. Mutta jos tietyt kohdat tuntuvatkin teennäisiltä ja kaukaisilta, eivät ne kuitenkaan ole sitä. Rakkauteni läheisiäni kohtaan estää kirjoittamasta asioista sellaisena kuin ne ilmenevät meidän keskuudessamme, mutta siitä huolimatta on tässä kirjoituskokonaisuudessa tuskin yhtään täysin keksittyä asiaa. Jokainen kertomus, jokainen kuvaus, tuo julki niitä asioita, joihin Jumalan Henki haluaa painaa sormensa, joiden kohdalla Hän odottaa meidän vihdoinkin tekevän parannuksen, ojentautuvan. Ehkä vertauskuvallinen esitystapa menee joidenkin käsityskyvyn ylitse, mutta ymmärtäväinen lukija voi nähdä asioita, joita hän ei mahdollisesti koskaan aikaisemmin ole tullut ajatelleeksi. Todellisuus ei ole sitä mitä me haluamme nähdä, hurskaita kulisseja, ulkonaista kauneutta ja rikkautta, vaan todellisuus on se, mitä kaiken takana on, mitä on sisimmässä. "Salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis." (1. Piet. 3: 4).

Markku Vuori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text