(Tapaukset
sijoittuvat varhaisemmille vuosille)
Veljeni
Herrassa. Kiitos sinulle kirjeestäsi ja muistamisistasi. Minä olen ollut
useamman viikon ajan sairaana ja olen maannut muutaman vuorokauden
sairaalassakin. Vaimoani lukuun ottamatta kukaan ei käynyt minua katsomassa,
vaikka varmastikin suurin osa ystävistämme tiesi minun olevan sairaana.
Toisaalta ei ole kysymys mistään kovin vakavasta asiasta, mutta toisaalta
kuitenkin kaikki tämä sai minut jälleen kerran ajattelemaan meidän todellista
hengellistä tilaamme. Millaisia uskovaisia me oikein olemmekaan?
Maatessani siinä
sairasvuoteella en voinut olla ajattelematta meitä itse kutakin. Jokaisella on
omat taistelunsa ja koettelemuksensa, eikä itse asiassa olekaan kysymys siitä,
mikä meitä kohtaa, vaan mitä se meille tekee. Kaikki kohdallemme tuleva, olkoon
se mitä laatua tahansa, on tarkoitettu tekemään meille tai meistä jotakin;
muuttamaan meitä toisenlaisiksi kuin mitä juuri sillä hetkellä olemme. Jumala
ei kiusaa ketään, vaan Hän ainoastaan sallii koetella meitä. Jos olemme sitä
mieltä, että Jumala kiusaa meitä, emme me vielä koskaan ole todella tulleet
tuntemaan Häntä.
Job oli hurskas
mies, jota Jumalan ei missään kohden ollut tarve osoittaa sormellansa ja
moittia häntä jostakin rikkomuksesta. Mutta vihollinen tuli Herran luokse ja
pyysi lupaa saada koetella Jobia. Aivan samoin on tänäkin päivänä. Miksi Jumala
on sallinut kaiken tällä tavoin, se ei ole meidän asiamme. Jos Hän on nähnyt
hyväksi osoittaa lastensa uskollisuus sen kautta, että antaa vihollisen käydä
heidän kimppuunsa, tulee meidän hyväksyä se nurisematta. Onhan Hän luvannut
olla meidän kanssamme, ja antaa voimansa meille.
Itse asiassa
meidän ei siis tule kiinnittää niinkään huomiotamme siihen, mitä vihollinen
tekee, vaan meidän tulee nähdä oikealla tavalla kaiken tarkoitus, ja muuttua
entistä enemmän sellaiseksi, kuin Herramme haluaa. Usein teemme suuren virheen
näiden koetusten keskellä ja pakenemme ihmisten keskuuteen, ja voitaisiin jopa
sanoa: maailman keskuuteen, sen sijaan että etsisimme yksin Herraa avuksemme.
Kuinka suuri opetus tähän kaikkeen kätkeytyykään, ja kuinka paljon aikaa sen
oppiminen viekään! Joku itämainen oppinut, luonnollisestikin vieraan uskonnon
edustaja, on sanonut erittäin viisaat sanat, joita meidänkään ei tule ohittaa
välinpitämättömästi. "On surkuteltavaa, jos valitetaan ihmisten edessä
niin kuin tulisi valittaa Jumalan edessä." Tässä juuri on yksi osasyy
siihen, miksi Jumalamme ei pääse vastaamaan meille elämämme vaikeuksissa. Me
valitamme väärien henkilöiden edessä, käsittämättä sitä, että todellinen apu
tulee yksin Jumalalta. "Jumalaa yksin minun sieluni hiljaisuudessa
odottaa, häneltä tulee minulle apu. Hän yksin on minun kallioni, minun apuni ja
turvani; en minä suuresti horju" (Ps. 62: 2-3). "Heitä murheesi
Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä
horjua" (Ps. 55: 23).
Koska ihmisiltä
on puuttunut kärsivällisyyttä, ovat he alkaneet puhua asioistansa toinen
toisellensa, ja niin on syntynyt se sanoinkuvaamaton sekaannus, joka vallitsee
juuri nyt keskuudessamme. Toinen toisensa asioista puhuminen on hyväksytty
itsestään selväksi asiaksi, eikä koeta yhtään surkuteltavaksi sitä, että
valitetaan ihmisten edessä niin kuin Jumalan edessä tulisi tehdä. Kaikki ei
olisi lainkaan niin pahaa, jos jokainen olisi tyytynyt puhumaan ainoastaan
paikalla olevan asioista. Kirous on tullut yllemme sen johdosta, että me olemme
asettuneet tuomareiksi toinen toisemme yläpuolelle ja olemme hengellisessä
puutteellisuudessamme, korostaaksemme omaa hengellisyyttämme, alkaneet etsiä
siunauksien sateen tulppia toistemme elämästä. Jos Herra ei kerran voi siunata
meitä, täytyy jossakin olla jotakin vialla; niinpä tuota vikaa etsitään
kanssamatkaajista sen sijaan että itse asetuttaisiin Herran eteen vilpittömässä
rukouksessa: "Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele
minua ja tunne minun ajatukseni. Ja katso, jos minun tieni on vaivaan vievä,
niin johdata minut iankaikkiselle tielle" (Ps. 139: 23-24).
Kuinka monen
rukous ja ajatus kuuluukaan: "Tutki Herra tuota minun veljeäni! Hän on
saarnaaja, ja seurakunnan tila on nyt näin surkea, hänessä täytyy olla jotakin
vialla! Näin suuret vaikeudet voivat tulla yllemme vain sen johdosta, että
jollakin johtavalla veljellä asiat eivät ole kunnossa. Ja kuka muu se voisi
olla, kuin tuo veljemme, joka haluaa olla saarnaajana keskuudessamme. Hänen
puheissansa ei ole voitelua, hän ei julista siten, kuin todella tulisi
julistaa. Herra, tutki häntä ja koettele häntä. Jos mahdollista, suo minulle
armolahja tuntea ihmisten ajatuksetkin, niin että voisin paljastaa kaikki
vääryydet!"
Sydäntäni ovat
vuosikaudet puhutelleet ne sanat, jotka ovat Psalmissa 106. Israelin kansa oli
napissut Moosesta ja siten Herraa vastaan jo aivan Egyptin porteilta saakka.
Sanotaan: Ja heissä syttyi leirissä kateus Moosesta vastaan ja Aaronia, Herran
pyhää, vastaan (jae 16). Painostus Moosesta vastaan oli kova, niin kova, että
hän oli murtumispisteessä. Ihmiset valittivat hänen edessänsä niin kuin olisi
tullut valittaa Jumalan edessä, ja syyttivät häntä kaikista
vastoinkäymisistänsä. Vaikka koko seurakunta oli ollut todistamassa, kuinka maa
oli auennut ja niellyt Daatanin ja Abiramin joukot, eivät monet arastelleet
hyökätä Herran valittua vastaan. Kun Herra sai kylliksensä kansan häpäisystä ja
aikoi hävittää heidät, seisoi Mooses suojana Hänen edessään kääntäen pois Hänen
vihansa tuhoa tuottamasta. Mutta mikä oli hänen palkkionsa siitä kansan edessä?
Yhä enemmän painostusta ja syytteitä! Kiivastuneena hän teki elämänsä suurimman
virheen ja löi kalliota kaksi kertaa. "Mooses, Mooses, mitä teit? Olet
aivan yhtä inhimillinen kuin mekin; kuinka saatat sillä tavoin hermostua ja
kiivastua? Sinunhan tulisi olla esikuva meille kaikille ja osoittaa mitä
suurinta mielenmalttia! Millainen häpeä tulikaan tekosi johdosta Jumalan
seurakunnan ylle! Katso nyt, mitä olet tehnyt!" Mutta mitä sanoo Jumalan
Sana kaikkien syytösten keskellä? "He vihoittivat Hänet Meriban vetten
luona, JA MOOSEKSEN KÄVI PAHOIN HEIDÄN TÄHTENSÄ!" (jae 32).
Eikö tässä ole
todella paikka meidän pysähtyä ja reväistä ihokkaamme ja sydämemme? Moosesko
oli jumalaton ja syntinen, kärsikö hän omien syntiensä tähden? "Sillä
he niskoittelivat Jumalan Henkeä vastaan, ja hän puhui huulillaan
ajattelemattomasti" (jae33). Mooses oli täysin tietoinen rikkomuksestansa,
eikä sitä parantanut mikään syyttävällä sormella osoittaminen. "Myöskin
minuun Herra vihastui teidän tähtenne ja sanoi: 'Et sinäkään sinne
pääse'." (5. Moos. 1: 37). Siitä huolimatta hän oli Herramme kanssa
Kirkastusvuorella!
Kuinka kauhistuttava
asia onkaan olla langetukseksi jollekin toiselle ihmiselle, saati sitten
jollekin jumalanpalvelijalle, jossa on Herran sinetti! Kuinka monen saarnaajan
onkaan käynyt pahoin kansan niskoittelun tähden, eikä omien syntiensä tähden?
Usein saamme kuulla, että varojen puute jossakin työssä on merkki siitä, ettei
sananpalvelija ole oikealla paikallansa Herran ja seurakunnan edessä. Miksi
sitten voimme lukea Jaak. 5: 4: "Katso, työmiesten palkka, jonka te
vainioittenne niittäjiltä olette pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten
valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin."
Tässä yhteydessä
en voi olla ajattelematta veljeäni Johannesta. Näinä aikoina hän on ollut hyvin
huonossa kunnossa, ja minä olen kantanut suurta huolta hänestä. Hän on varmaan
sinullekin kirjoittanut kallionjyrkänteillä istuskelemisistaan ja
toivomuksestaan päästä Herran luokse. Minä olen suorastaan pelolla odottanut
puhelinsoittoa, jossa kerrottaisiin hänelle tapahtuneen jotakin. Minä en tunne
ketään toista, jota vastaan oltaisiin hyökätty sellaisella
häikäilemättömyydellä ja syytetty kaikesta mahdollisesta. Hänestä on Jumalan
Sanan mukaisesti tullut todella kuin koko kansan tunkio, jonne kaikki heitetään
ja jota sitten pengotaan ja myllätään ja yritetään löytää jotakin moitteen
sijaa. Mutta kuka itse asiassa on sinne kaiken heittänyt? Mitä itse kukin
löytää sieltä? Minulle tulee juuri nyt aivan eriskummallinen ajatus, jossa on
jotakin todella valaisevaa. Jumalan Sana puhuu Sanan peilistä, johon meidän
tulisi katsoa ja nähdä itsemme sellaisena kuin todella olemme. Mutta nyt onkin
olemassa kokonainen sukupolvi ihmisiä, jotka eivät tyydy peilikuvaan, vaan
etsivät jonkinlaista muotokuvaa tunkiosta. Oi, millaisia kuvapatsaita
voidaankaan saada aikaan tunkion jätteistä! Mutta eikö kukaan haista mitään,
eikö kukaan huomaa itse haisevansa ja olevansa yltä päältä sonnassa valmista
kuvaa katsellessansa? Eikö kukaan käsitä katselevansa omaa kuvaansa; omaa
sonnasta ja liasta ja jätteistä muovaamaansa kuvaa? Katso tarkemmin veljeni,
sisareni, eikö se olekin oma kuvasi?
Minä tiedän että
nämä kertomukseni ovat joidenkin mielestä täysin sopimattomia kerrottavaksi
niin kutsutuiden todellisten uskovaisten keskuudessa, mutta voimmeko päivästä
toiseen sulkea silmämme siltä vääryydeltä, joka vallitsee omassa sisimmässämme?
Me emme ehkä ole tiedostaneet näitä asioita oikealla tavalla, ja emme käsitä
sitä merkitystä, mitä väärillä sanoilla ja asenteillamme olemme saaneet aikaan.
Mooseksen kävi pahoin kansan tähden, kuinka pahoin onkaan Johanneksen ja monien
muidenkin käynyt sen tähden, että heidät on ajettu umpikujaan, jossa kukaan ei
ole seisonut heidän rinnallansa, ja heidät on jätetty aivan yksin käymään
taisteluansa!
Minä rakastan
Johannesta ruumiillisena veljenäni, mutta ennen kaikkea Herran palvelijana.
Kaikkina vuosina hänestä on puhuttu tavattomasti pahaa, ja usein hän onkin
sanonut minulle: "Kuulehan veljeni, minulla ei tulisi olla todellakaan
mitään valittamista, sillä kohdallani toteutuu Jumalan Sana: Autuaat ovat ne,
joista valhetellen puhutaan kaikkinaista pahaa. Kaikki perättömät väitteet ovat
tavalla tai toisella kantautuneet korviini, ja kaikista niistä voidaan sanoa,
että ne ovat valhetta ja väärin tulkittua totuutta. Joskus mieleni tekisi
sanoa, että jos todella haluatte syyttää minua jostakin, niin syyttäkää tästä
ja tästä, mikä pitää paikkansa. Mutta silloin kysymys ei olisikaan valheesta,
vaan totuudesta! Totuuden puhuminen ei vahingoita ketään, vaan johtaa asioiden
korjaantumiseen." Siksi sielunvihollinen ei olekaan todella kiinnostunut
elämämme tosiasioista, vaan muuttaa kaiken näyttämään joltakin aivan toiselta,
kuin mitä se todella on. Kenessä vihollinen oli vallalla Mooseksen aikana? Ketä
vihollinen käytti? Moosestako, vaiko kansaa, joka häntä koko ajan syytti? Kuka
oli syyllinen Mooseksen rikkomukseen?
Tässä ajassa
meidät todella ajetaan äärimmäisyyksiin omasta tahdostamme riippumatta.
Johannes ei ole varmaankaan kertonut sinulle siitä, mutta joitakin viikkoja
sitten hän teki tempun, joka ei jäänyt vaille ihastusta ja vihastusta. Onko hän
vähäjärkinen vaiko viisas, siitä päättäköön itse kukin. Minä itse näen hänet
kuin nurkkaan ajettuna eläimenä, jota jokainen yrittää tökkiä seipäällä ja
sanoa: "Katsokaa, kuinka villi se on, kun tökkään sitä seipäälläni,
katsokaa, kuinka se ulvahtelee!"
Maria on tullut
yhä etäisemmäksi, eikä käsitä mitään Johanneksen kärsimyksistä. Marian puheiden
takia useimmat ystävät ovat jättäneet Johanneksen eräänlaiseen yksinäisyyden
erämaahan, ja vain ylen harvoin kukaan edes soittaa hänelle. Ainoat ystävät
hänellä ovat tällä hetkellä muutamat ihmiset paikkakunnalla ja
naapurikaupungeissa, joita yleisesti ei pidetä uskovaisina, ei ainakaan niin
sanottujen todellisten uskovaisten piirissä. Olen usein joutunut ajattelemaan,
että kuinka todella joku voi olla niin yksinäinen kuin Johannes on.
Lähimmätkään ihmiset eivät säästä häntä missään suhteessa, vaikka sanovatkin
osoittavansa vain rakkautta. Hänen syytänsä on kaikki mikä menee vikaan niin
maallisesti kuin hengellisestikin. Kaikkein eniten sydäntäni särkee se, että
hänen suhteensa omiin lapsiinsakin on ikään kuin eristetty, vaikka hän päivittäin
saakin tavata näitä. Eriskummallisella taialla on Maria voittanut lapset
itsellensä, niin että vaikka lapset pitävätkin Johanneksesta tavattomasti, on
kuin jonkinlainen juopa heidän välillänsä. Onhan isä syyllinen niin moniin
vastoinkäymisiin, mitkä ovat kohdanneet perhettä; kuinka paljon enemmän rahaa
olisikaan käytettäväksi elämiseen ja lasten opiskeluun, jos isä olisi ollut
toisenlainen ja käynyt tavallisessa maallisessa työssä. Kumpikaan lapsista ei
kehtaa puhua koulussa siitä, mitä heidän isänsä tekee.
Minä siis
ymmärrän hyvin, miksi Johannes usein sanoo: "Minä voisin milloin tahansa
nukkua pois ihmisenä, joka on saanut kylliksensä tästä maailmasta. Ainoa syy,
miksi voin ajatella vielä eläväni on se usko, että Herra minua vielä joskus
käyttää johonkin veljieni ja sisarteni hyväksi."
Joitakin
kuukausia sitten Johanneksen kylän majatalonpitäjä kuoli. Kukaan ei ollut
kiinnostunut jatkamaan yritystä, joka juuri ja juuri piti leivässä tuon vanhan
miehen ja hänen vaimonsa. "Zum Silbernen See" "Hopeajärvi"
on tyypillinen keskieurooppalainen majatalo aivan järven läheisyydessä.
Alakerrassa on ravintola, josta voi ostaa edullisen aterian tai sitten juoda
olutta tai muuta alkoholijuomaa. Yläkerrassa on useampi huone vieraiden
majoittamiseen sekä omistajan oma asunto toisessa päädyssä, joka ulottuu
molempiin kerroksiin.
Johanneksellekin
tarjottiin tuota taloa ostettavaksi ja toiminnan jatkamiseksi, mutta mistä hän
olisi ottanut lähes 245 000 Saksan markkaa (612500 Suomen markkaa)? Lisäksi hän
olisi joutunut jatkamaan alkoholitarjoilua, joka on merkittävä tulonlähde sen
johdosta, että suuri osa kylän miehistä istuu juttelemassa iltakaudet ja
jokaisella pitää olla kolpakko tai lasi edessänsä. Karlilla on veli, joka asuu
muutaman sadan kilometrin päässä, ja vieraillessaan Karlin luona tämä kuuli
"Hopeajärvestä". Lähes kaksikymmentä vuotta tämä oli kaivannut päästä
muuttamaan takaisin kotikyläänsä, ja moneen kertaan oli suunnitellut rakentavansa
talon Karlilta ostamansa niityn reunaan, mutta aina oli ollut jokin este. Nyt
hän oli joutunut eläkkeelle vaikean sairauden johdosta ja kiertäessään
"Hopeajärveä" useaan kertaan hänellä oli herännyt ajatus: "Tämä
on minun paikkani, tämä on minun kotini loppuelämäkseni. Puutarha siirretään
talon päädystä järven puoleiselle sivulle ja taloa jatketaan kymmenen metriä
ravintolan puoleisesta päästä. Minä ja Martha asumme entisessä majatalonpitäjän
asunnossa ja Markus ja Bettina saavat laittaa kotinsa uuteen osaan."
Franz osti
majatalon käteisellä myytyään entisen talonsa, ja muutamassa kuukaudessa oli
talo pidentynyt kymmenellä metrillä ja sellaisella taidolla, ettei kukaan
osannut sanoa missä entisen ja uuden raja kulki. Johannes olisi välttämättä
tarvinnut työtä, mutta tuohon aikaan hän oli niin huonossa kunnossa, ettei
pystynyt tekemään juuri muuta kuin istuskelemaan järven rannalla ja katselemaan
ylös vastakkaisille vuorille. Katsellessani häntä siellä rannalla katse
kohotettuna vuorille en voinut olla ajattelematta, mitä psalmin kirjoittaja
sanoo: "Minä nostan silmäni vuoria kohti; mistä tulee minulle apu? Apu
minulle tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan." (121: 1- 2).
Kuinka kauan hän olikaan huutanut ja itkenyt vuodesta toiseen ja kaivannut
muutosta elämäänsä! Kuinka usein näinkään hänen kasvonsa illan hämärissä katsovan
ullakkohuoneen ikkunasta -kasvot, joilta loisti sanoinkuvaamaton hätä ja
avuntarve. Siellä nuo kasvot vuodesta toiseen katselivat vuorille ja jouduin
ajattelemaan: "Herra, milloin sinä muutat kansasi kohtalon? Milloin loppuu
tämä hirvittävä ihmisjahti, jossa veljellä ei ole minkäänlaista arvoa?"
Kaikkina näinä vuosina Johannes oli halunnut yrittää kaikkensa palvellaksensa
Herraa, ja kaikki varansa hän oli käyttänyt Jumalan valtakunnan hyväksi.
Johannes otti
jokaisen hänelle tarjotun työn vastaan voidakseen selvitä kustannuksistansa.
Usein hän joutui tekemään sellaistakin, mikä aivan selvästi vaaransi hänen
terveytensä, mutta siitä huolimatta seurakunnan keskuudessa jatkuvasti
moitittiin häntä rahojen käytöstä. Kuinka usein Ann-Marie sanoikaan
Johannekselle mitä mairein hymy kasvoillansa: "Kun sinä Johannes annat
kaikkesi, on kaikki menevä hyvin ja Herra on siunaava sinua ja tätä
työtä!" Kotona hän kuitenkin Klausin kanssa koko ajan pohti, miten
Johannes voisi elää säästeliäämmin, jotta hänen vähäiset varansa riittäisivät
paremmin jumalanvaltakunnan työn tekemiseen. "Mitä se Johannes oikein
tekee omalla autolla? Auton pitäminen tulee niin kovin kalliiksi; miksi ei hän
aja Marian autolla silloin kuin tämä ei sitä tarvitse? Johanneksen rahat
riittäisivät silloin paljon paremmin kaikkeen!" Ann-Marie niin kuin
Klauskin tietävät aivan hyvin, että Maria tarvitsee autoansa joka päivä
käydäkseen töissä naapurikaupungin tukkuliikkeessä.
Jokainen on kiinnostunut
siitä, miten Johannes käyttää rahansa ja mikä on työtulos. Kukaan ei kuitenkaan
ajattele sitä, että Johannes ei ole mikään kone, jonka voi sulkea pois päältä
silloin kun sitä ei tunnuta tarvitsevan. Millainen säästö siitä tulisikaan, kun
hänen ei tarvitsisi sairauden tai muiden vaikeuksien keskellä syödä tai juoda
tai kävellä tai mennä jonnekin. Naps, Johannes pois päältä! Sitten kun katsomme
tarvitsevamme häntä, naps, ja taas on Johannes käytössämme! Kuinka
taloudellista! Mikä vahinko, ettei ihmistä ole varustettu tällaisella nappulalla!
"Kuule Johannes, sinulle riittää se, kun sinulla on tuota vatsaakin noin
paljon, että ostat Riedmanilta halpoja kaloja ja Hoffmannilta eilisiä leipiä.
Sillä sinä elät hyvin!" "Kuulehan Johannes, myy pois tuo autosi, niin
Herra siunaa sinua entistä runsaammin!" "Rakas Johannes, miksi sinä
ihmettelet aina sitä, ettei sinulla ole rahaa? Lopeta ihmeessä tuo
matkusteleminen! Kyllä sinulle riittää se, että olet kahden Herran kanssa ja
palvelet Häntä yksinkertaisuudessa! Näin rahat riittävät sinulle paremmin ja
Herra siunaa sinua entistä enemmän!" Minä en ole koskaan kuullut
Johanneksen ihmettelevän rahanpuutetta! Muut ihmiset sitä ihmettelevät! Muut
ihmiset sen ottavat puheenaiheeksi ja syyttävät väärinkäytöksistä!
Miten kaikki on
ymmärrettävissä? Minä olen täysin tietoinen siitä, että kaikkina niinä vuosina,
kun Johannes on tehnyt Jumalan Valtakunnan työtä, hän on suurimman osan
kustannuksista peittänyt omalla työllään ja osittain Marian palkasta otetuilla
rahoilla; siihen asti, että Maria on kuin vereslihalle lyönyt koko Johanneksen,
vaikka onkin julkisesti antanut ymmärtää mielihyvin antavansa rahansa jumalan
valtakunnan työhön. Muistan erikoisesti erään ajankohdan, kun kevättalvella
vierailin Johanneksen luona. Maria oli silloin jollakin matkalla, ja meillä oli
aikaa olla kahden kesken. Johannes oli silloin erikoisen murrettu, ja huomasin
hänen vähänväliä puhkeavan kyyneliin, jotka hän salamannopeasti pyyhkäisi
hihaansa. Jälleen kerran oli ollut puhetta rahojen käytöstä, ja Maria oli
lähtenyt vihan hengessä matkallensa. Jääkaappi oli kuitenkin pullollaan kaikkea
mahdollista hyvää, mutta Johanneksen oli silminnähden vaikeata ottaa sieltä
mitään. Minä istuin ruokapöydän ääressä ja tarkkailin hänen ruuanlaittoaan.
Yhtäkkiä hän ei enää kestänyt, vaan istuutui minua vastapäätä ja puhkesi
hillittömään itkuun. Minusta se oli kauheaa katseltavaa ihmiseltä, jota
rakastan syvästi ja jonka tiedän olevan hyvin sairas. Itkunsa seasta hän
nyyhkytti: "Veljeni, minä en tiedä mitä minun tulisi tehdä. Minä en enää
tiedä kehtaanko syödä tässä talossa mitään. Tuntuu kuin minulla tulisi olla
huono omatunto jokaisesta suupalasta, jonka suuhuni laitan. Onhan Maria kaiken
maksanut ja ostanut. Mikään ei maistu todelliselta; Maria on vain koko ajan
vihainen ja moittii minua siitä, kun en tuo enemmän rahaa talouteen."
Minun mielessäni
alkoivat soida Jumalan Sanat 1. Kor. 9: "Puhunko tätä vain ihmisten
tavalla? Eikö myöskin laki sano samaa? Onhan Mooseksen laissa kirjoitettuna:
'Älä sido puivan härän suuta'. Eihän Jumala häristä näin huolta pitäne? Eikö
hän sano sitä kaiketikin meidän tähtemme? Meidän tähtemmehän on kirjoitettu,
että kyntäjän tulee kyntää toivossa ja puivan puida osansa saamisen toivossa.
Jos me olemme kylväneet teille hengellistä hyvää, onko paljon, jos me niitämme
teiltä aineellista?" Jo tuohon aikaan Paavali toteaa: "Jos muilla
on teihin tällainen oikeus, eikö paljoa enemmän meillä? Mutta me emme ole
käyttäneet tätä oikeutta, vaan kestämme kaikki, ettemme panisi mitään estettä
Kristuksen evankeliumille." Koska olisi Johannes pyytänyt rahaa? Ei
milloinkaan, vaan niiden varojen puitteissa mitä hänellä on ollut, hän on
tehnyt voitavansa. Jos hän on puhunut rahasta, niin ainoastaan muiden
pakottamana. "Veljeni, sisareni, älkää puhuko pahaa kenestäkään, älkää
minustakaan, te vahingoitatte todellisuudessa vain itseänne."
Miksi Ann-Marie
ja Klaus ja Thomas ja monet muut haluavat niin kärkkäästi neuvoa Johannesta
rahojen käytössä? Johanneksen rahojen käytössä? Jos he olisivat rehellisiä,
sanoisivat he suoraan: "Kuulepas Johannes, syö vain halvinta ruokaa mitä
löydät, pysy kotona, älä liiku paljon, niin et kuluta paljon energiaa. Sinä
olet Jumalan palvelija (kummallista, tämä on ainoa kohta, missä Johanneksen
palvelustehtävä tunnustetaan avoimesti) ja sinulle riittää yksinkertaistakin
yksinkertaisempi elämä. Sinä et tarvitse juuri mitään itsellesi, joten käytä
kaikki varat Jumalan asian hyväksi! (Mitä muuta Johannes olisikaan tehnyt
kaikkina näinä vuosina!?) Sinulla ei ole edes taloa (aviosopimuksella talo on
Marian ja hänen sisarustensa nimissä) ja sitä sinä et tarvitsekaan. Eihän
Herrallammekaan ollut paikkaa minne päänsä kallistaisi; katso kuinka hyvin
sinulla on, kun sinulla on tuollainen vaimo, joka pitää sinusta huolen! Meillä
tosin on kaikilla omat talot, osittain vielä maksamattakin; hhmm, osamaksut
vievät suuren osan tuloistamme, joten me emme voi uhrata Jumalan valtakunnalle.
Lapset kasvavat aina vain suuremmiksi ja vaativat aina enemmän rahaa; me emme
voi antaa edes kymmenyksiämme työhön, jota tekee joku sellainen, joka odottaa
saavansa siitä jonkinlaista palkkaa; me kaikki saamme palkkamme Herran luona! -
Minä ostin juuri niin ja niin kalliin auton; kaikki rahani menevät
lainanlyhennyksiin! -Minä ostin juuri kesänviettopaikan Sant Moritzin läheltä,
arvaat kai ettei meillä ole varaa tukea työtäsi. Tässä on sinulle kuitenkin
muutama kymppi, muista merkitä se verotukseesi! - Meillä menee nyt niin
huonosti, kun isällä ei ole kunnon työtä ja lapsia on paljon; äidin täytyy
käydä töissä. Me maksamme kymmenykset sitten, kun olemme saaneet velkamme
maksetuksi!"
MOOSEKSELLE KÄVI
PAHOIN HEIDÄN TÄHTENSÄ! Miksi Johanneksen täytyy huonolla omalla tunnolla syödä
leipänsä ja juoda juomansa? Senkö tähden, että hän on syntinen, paha ihminen?
Me elämme koettelemusten ajassa, mutta koskaan ei ole meitä kehotettu
koettelemaan toinen toistamme! Johannes nähdään hyvin vajavaisena ihmisenä,
puutteellisempana kuin kukaan muu. Mutta kuka on koskaan selittänyt hänen
puutteellisuuttansa? Minä olen vakuuttuneempi kuin koskaan aikaisemmin, että
hän on todellinen Jumalan palvelija Jumalan Sanan mukaisesti, ja jokainen
katsoessaan häneen näkee oman elämänsä sontatunkion, eikä todellisuudessa
mitään Johanneksesta. Missä Jumalan Sanan peili oikein on, kysyn itseltäni
juuri nyt? Eikö se osaltaan ole Johanneksessakin? Johannes on vajavainen,
puutteellinen, siitä ei pääse mihinkään, sillä sellainen on jokainen ihminen,
mutta häpeämätöntä ja anteeksiantamatonta on syyttää häntä omista
rikkomuksistansa! Jos hän on tehnyt jotakin hullua, niin eikö juuri niiden
painostuksesta, jotka häntä koko ajan kepillä tökkivät?
Franz avasi
majatalon suurella juhlallisuudella, ja Martha loisti iloa ja riemua. Hän
todella iloitsi Franzin kanssa. Markus ja Bettina olivat nuorenaparina
pukeutuneet kansallispukuun niin kuin muutkin. Virallisesti Markus oli vävynä
koko hoidon vastaava majatalomestari. Olivatko nämä ihmiset uskovaisia, sitä
kyseltiin seurakunnan piirissä jatkuvasti, eikä kukaan osannut antaa selvää
vastausta. Franz toki oli kirkollinen ja hyvin hurskas mies, mutta entä muut?
Miten heidät oli kastettu, mitä he uskoivat, sitä udeltiin yhdeltä ja toiselta
ja pian pyöri kylällä sanoinkuvaamaton huhumylly. Kuinka uskovainen mies voi
pitää majataloa, joka kuka ties on minkäkin laisten riivaajien majapaikka, kun
siellä on niin monenlaista matkaajaa ollut. Thomas muiden uteliaiden kärjessä
kiersi jokaisen huoneen ja itsekseen mumisten "ajoi riivaajat ulos"
jokaisesta huoneesta Jeesuksen nimessä!
Bettina oli
suloisin ihminen, mitä maa päällään saattoi kantaa. Pitkät vaaleat hiukset
olivat kuin kruunu hänen nuoren ja viehkeän olemuksensa yllä. Ei ole ihme, että
Markus oli rakastunut häneen ensi silmäyksellä. Ja ellei Markus olisi ollut
sitä mitä oli, tuskin olisi Bettina häntä omaksensa ottanut. He selvästikin
rakastivat toisiaan sellaisella rakkaudella, jota kylällä ei oltu nähty.
Jokainen tavallinen ihminen tervehti koko perhekuntaa suurella
vastaanottavaisuudella ja ilolla ja luottamuksella. Jokainen tavallinen ihminen
- mutta miten oli seurakunnan suhteen? Karlin veli juoppopaikan pitäjänä! Nyt
turmeltuivat nuo nuoretkin hänen ohellansa! Huhumylly pyöri ja pyöri ja
kahvipannut olivat kuumina seurakuntalaisten kodeissa. "Meidän on
erikoisesti rukoiltava noiden ihmisten puolesta", oli lähes jokaisen
huokaus.
Jos joku, niin
Thomas oli jokapäiväinen vieras niin majatalossa kuin uskovaistenkin luona.
Joka päivä pohdittiin tämän perheen asioita ja viinan kiroja. Mitä nämä ihmiset
oikein olivat? Mitä he uskoivat? He pukeutuivat uskovaisen tavalla vaatimattomasti
ja siveästi, mutta mitä he oikein uskoivat? Minne he kuuluivat, mistä he
tulivat? Miksi he muuttivat tänne, mitä he tekivät täällä? Olivatko he
lähteneet pakoon joitakin ikäviä asioita? Itse Perkele astui seurakunnan
keskuuteen ja hallitsi jokaista keskustelua ja yhdessäolon hetkeä.
Kun oli
ensimmäiset kokoukset, oli jokainen saapunut jo tavallista aikaisemmin
kokouspaikalle. "Hopeajärven" väki tuli kokouksiin! Klaus
vanhemmistoveljenä oli ensimmäisenä toivottamassa heitä tervetulleeksi ja
sanoi: "Toivottakaamme kaikki tämä veljeni perheineen tervetulleeksi.
Kuinka iloitseekaan sydämeni, kun oma veljeni asuu jälleen luonamme!"
Seurakunta yksi toisensa perään kävi kättelemässä jokaista erikseen ja kokous
aloitettiin siunaamalla uudet "jäsenet" Herran siunauksella. Johannes
istui viimeisessä penkissä. Jo kuukausiin häntä ei ollut pyydetty sanomaan
mitään. Mikä oli perimmäisin syy, sitä ei kukaan osannut sanoa, mutta häntä
pidettiin kuin luopiona, koska hän oli niin voimakkaasti noussut näkyjä ja
ilmestyksiä vastaan, joita seurakunnan keskuudessa jatkuvasti kerrottiin. Itse
asiassa seurakunnassa ei julistettu niinkään Jumalan Sanaa, vaan itse kukin
odotti saavansa Jumalalta erikoisen ilmestyksen jostakin erikoisesta asiasta.
Luettiin Jumalan Sanaa kuin rivien välistä. Useamman kerran oli Johannes
sanonut minulle: "On kuin ei olisi enää kysymys kristillisestä
seurakunnasta, vaan joskus tuntuu samalta kuin istuisi joidenkin muiden
uskontojen kokoushuoneessa."
Kun annettiin
vapaan todistuksen vuoro, nousi Franz ensimmäisenä ja aloitti todistuksensa
rukouksella kiittäen Jumalaa kaikesta johdatuksesta ja avusta. Sitten hän
yksinkertaisin sanoin kertoi lyhyesti elämästänsä, ja kiitti Herraa myöskin
tyttärestänsä, joka oli jättänyt elämänsä Herralle ja saanut niin hyvän ja
luotettavan aviopuolisonkin. Kaikki olivat siis uskovaisia! Seurakunta kohahti.
Mutta oliko heidät kastettu oikealla tavalla? Uskoivatko he oikealla tavalla,
siinä vasta oli työkenttä seurakunnalle pitkäksi aikaa!
Niin kuin jo
kerroin, oli Thomas innokkain vierailija kaikkialla, ja eläkeläisenä hän
saattoi käyttää kaiken aikansa uuden kuulemiseen ja uuden kertomiseen.
Eräänä päivänä
ajoi majatalon pihaan luksusluokan matkailuauto, ja pihalle pelmahti
monilapsinen perhe. Thomas istui tietenkin pihalla puutarhatuolissa (kuin jo
kiusanhenkenä, joka ei tilaa mitään, mutta ei ymmärrä mennä kotiinkaan) ja
seisomaan nousten halusi nähdä paremmin. Hei, nämähän olivat selvästi Franzin
perheen parhaat tuttavat edellisestä asuinpaikasta! Thomas rientää esittelemään
itsensä perheen parhaana ystävänä ja sanoo: "Eivätkös olekin laittaneet
hienon ravintolan! Kyllä siellä kelpaa istua!"
Koko joukko
istuu ravintolassa, ja Thomas tietysti mukana, perheen parhaana tuttavana, kuin
perheenjäsenenä. Samalla penkillä istuvat illalla juomarit ja syömärit; nyt se
ei haittaa mitään, sillä onhan nyt mahdollisuus kuulla kaikenlaista sellaista,
mitä muut eivät voi kuulla. Thomasin korvat kuin pyörivät ja höristyvät entistä
enemmän sitä mukaa kuin keskustelu pöydässä edistyy.
Nämä tuttavat
eivät ole missään suhteessa uskovaisia, mutta ovat mukavia ihmisiä sanan
parhaimman merkityksen mukaisesti. He ovat ajaneet satoja kilometrejä vain
vieraillaksensa Franzin luona. Tuliaiset ovat sanoinkuvaamattomat! Martha lyö
käsiään yhteen ja hämmästelee sellaista avokätisyyttä. Asuntoauton pohja nousee
ainakin kymmenen senttiä, kun tuliaiset on kannettu sisälle. Thomas on
sekavissa tunnelmissa. Mitä tämä kaikki oikein merkitsee? Mafian touhuahan
tällaisen täytyy olla! Kuinka kukaan muuten tuollaista määrää lahjoittaisi?
" Mahvia, mahvia", alkaa soida Thomaksen päässä! Ilkikurinen hymynhäive
käväisee suupielessä. Jopas nyt jotakin. Nyt tarkkana! - Ihmishyvyys ja
lähimmäisenrakkaus, aito antamisen ja mukana iloitsemisen henki on leimattu
rikolliseksi mafiaksi! Vihollisuuden siemen on kylvetty Thomaksen sydämeen.
Sokeudeltaan ei yksinkertainen sydän näe sitä hyvää, mitä sen tulisi nähdä,
vaan ainoastaan pahuutta, kätkettyä syntiä, joka on paljastettava.
Thomas ei
koskaan nauti alkoholia julkisesti. Mutta nyt vieras mies, punakka, tukeva,
suorastaan lihava, ottaa pullon parasta viiniä tuliaisten joukosta ja Thomasia
käsivarresta nostaen sanoo: "Otapa ystävä hyvä tuosta kaksi lasia, niin
mennään juttelemaan tuonne verannalle. Järveltä käy niin mukava vilpoinen
henkäys!" Siinä istuvat nyt kaksi ystävystä köynnösten varjossa. Ihanan
lempeä ja vilvoittava tuuli puhaltaa järveltä. Linnut laulavat; on lempein aika
kesästä.
Thomasin kädessä
on lasillinen punaisen hehkuvaa makeaa viiniä. Käsi pyrkii vapisemaan, kun
omatunto käy kovaa kamppailuaan. Aina hän on pyrkinyt vastustamaan alkoholia,
ja vaikka Johanneksen kanssa on käyty asiasta pitkät keskustelut, ei hän siitä
huolimatta voi ottaa alkoholia muuta kuin lääkkeeksi. Mutta entä nyt? Jos hän
ei juo lasiaan tyhjäksi, alkaa tuo vieras ihmetellä, eikä ehkä avaakaan
suutansa ja paljasta jotakin salattua Franzin perheestä. Yhdellä kulauksella
hän tyhjentää lasin ja huokaisee helpottuneena. "Kyllä Herra sitten osaa
jakaa hyvyyksiänsä jollekin! Kuinka ihana paikka tämä onkaan! Kuin Jumalan
paratiisi!" Hämmästellen itsekin omia sanojansa hän alkaa miettiä. Tottahan
se on, rehellisesti sanoen minä olen itse sitä mieltä!
Vähitellen pullo
on tyhjä, ja kummankin kumppanin posket punoittavat. Eihän Thomas juonut
läheskään niin paljon kuin tuo lihava ystävä, mahvian mies. Siitä Thomas oli
aivan varma, vaikka kumpikin oli juonut täsmälleen yhtä monta lasillista. Hyvän
olon tunne valtaa Thomaksen ja hän nojautuu lepotuolissa taaksepäin. Kyllä on
todella mukava paikka, hän toteaa puoliääneen. Niin, kumpikin on samaa mieltä
ja nostalgisessa mielialassa lihava mies alkaa muistella menneitä päiviä, hyviä
hetkiä Franzin kanssa, joka, vaikka olikin aina ollut uskovainen, siitä
huolimatta oli kunnon veikko. Niin, parikymmentä vuotta he jo olivat tunteneet
toisensa ja olleet hyvät kumppanukset niin sodassa kuin rauhassakin. Yhteisiä
liiketoimia heillä oli ollut, ja kuinka mielenkiintoista kaikki olikaan ollut!
Pienessä ajassa olivat tehneet pienen omaisuuden. Heh, heh, kyllä se oli ollut
aikaa!
Thomas kuuntelee
tarkkaavaisena. Liiketoimia, suuret summat pienessä ajassa! Ahaa, eivät ole
siis puhtaat jauhot Franzinkaan pussissa! Ovat tietysti tehneet pimeätä
liiketointa ja pimittäneet tulonsa verottajaltakin! Nyt on saatava tietää
lisää! Vaikka mitä utelisi kautta rantain kierrellen, ei lihava ystävä paljasta
sen enempää. "Mahvia!, "mahvia!", mylvii nyt ääni Thomaksen
sisällä. On se onni, että on se haulikko aina käyttövalmiina tuolla auton
perällä, jos tulee hätätilanne! Tässä hän, Thomas, istuu mafian miehen kanssa
ja juttelee niitä näitä. Miksi juuri mafia, eikö jokin pienempi
rikollisjärjestö riittäisi? Sillä ei yksinkertainen Thomas vaivaa päätänsä.
Noin lihava ja ruma mies, sen täytyy olla mahviaa. Onko tuo mies tukeva vaiko
lihava, ruma vai kaunis, sillä ei ole mitään merkitystä. Hän on merkitty mies
Thomaksen silmissä. Thomas on hiukan alkoholin vaikutuksen alainen ja
mittasuhteet vääristyvät. Kuinka voisi noin yhdeksänkymmentä kiloisesta
miehestä yhtäkkiä tulla lähes puolitoistasataa kiloinen mafiapomo?
Vai siten ovat
asiat, pohdiskelee Thomas, Franz on sekaantunut nyt johonkin kertakaikkiseen
rikollisuuteen. Thomas on todella tarkka veroasioiden kanssa. Laki on laki, hän
on aina sanonut. Keisarille, mikä keisarin on, Johannes! Joka penni on
ilmoitettava verotukseen, jos aikoo taivaaseen mennä. Franzin iankaikkinen
autuus on nyt vaarallisesti uhattuna. Veropetoksia, pimeitä kauppoja! Laki on
annettu noudatettavaksi! Thomaksen omaatuntoa ei yhtään paina se, että hän
laittomasti kuljettaa autonsa takakontissa valmiiksi ladattua haulikkoa. Luonto
on yhtä ihmisen kanssa, minulla on suuret tilukset, ajattelee Thomas "jumalanlapsen
vapaudella", ja pamauttaa valmiiksi ladatun haulikkonsa kohti kaikkea
pienriistaa, mitä hänen näköpiiriinsä sattuu; tietystikin vain silloin, kun ei
kukaan ole näkemässä!
Mafian mies
noutaa uuden pullon, mutta nyt Thomasta jo närästää sen verran, että hän
kieltäytyy juomasta enempää. Puhe menee lapsiin, ja vieras mies ihastelee
Bettinan suloisuutta. "Kyllä sillä tytöllä olisi ollut ottajia, kun on
niin kaunis kuin äitinsäkin nuorena oli. Ei ollut ihme, että Martha ei ollut
mahtua hääpukuunsa! Hih, hih." Thomas säpsähtää. Rikollista toimintaa, ja
vielä esiaviollisia suhteita! Kuinka kauhistunut Greta onkaan kuullessaan
kaiken tämän! Kaikkea rakkaan vaimoni pitääkin kuulla! Kyllä tämä tulee olemaan
kovaa hänen sydämellensä! Niin, tässä olemme pääsemässä toiseen
saatanallisuuden asteeseen! Thomas ei yhtään ajattele, kuinka yksinkertaista
olisi säästää Greta kaikilta näiltä huolilta ja murheilta, mutta voisiko Thomas
pitää suunsa kiinni!
Mafian mies
tuntuu lihomistaan lihovan Thomaksen silmissä, ja kasvot alkavat yhä enemmän
näyttää itse paholaiselta. Vai onko Thomaksen silmissä vikaa? Ei, kyllä pahuus
aivan kuvastuu tuon miehen juopuneilta kasvoilta. Entä sitten Markus, ajattelee
hyväsydäminen jumalanmies. Mitä onkaan tuo himokas nuori mies tehnyt? Himokas
tai ei, nyt ei säästellä missään suhteessa. Thomas on omassa elementissään.
Milloinkaan aikaisemmin ei hän ole törmännyt sellaiseen roskakasaan, haisevaan
tunkioon! Nämä asiat on selvitettävä, muuten eivät taivaan portit aukene tälle
perheelle!
"Miten on
tuon suloisen Markuksen suhteen", sanoo Thomas, "siinä näyttää olevan
oikein kunnon nuorimies." Huomaamattaan kaataa paholainen Thomaksenkin
lasin piripintaan ja nostaa lasin Thomaksen käteen: "Nyt juomme tuon kelpo
nuorukaisen maljan", sanoo hän, ja Thomaksen on pakko tyhjentää lasinsa.
Vilkaisu ympäriinsä; kukaan ei onneksi nähnyt. Ei pidä paikkaansa, sillä
ruokasalissa istuu yksi kylän uskovaisista aviopareista fasaanipaistia
mutustellen. Ihmettelevät katseet seuraavat noiden kahden miehen
kanssakäymistä, sillä onhan ennenkuulumatonta että Thomas ryyppää. Ei, ei
todellakaan ole kahta eri pulloa, vaan samasta pullosta kaadetaan taas
kumpaankin lasiin. Mutta tästä ei kukaan ole kuuleva näiden kahden suusta, he
ovat todellisia uskovaisia. Kiitos Jumalalle, on olemassa niitäkin, jotka
osaavat vaieta näkemästänsä ja kuulemastaan!
"Kyllä
Markus on kunnon poika ja pätevä alallansa. Yksi parhaista televisiokorjaajista
ja radioalan harrastajista koko maakunnassa. Se poika osaa tehdä mitä haluaa,
toiset tekevät, mihin pystyvät. Nytkin se jo laittelee radioamatööriantenneja
katolle, onko ystävä hyvä huomannut? Niillä vehkeillä kuulee niin poliisin kuin
armeijankin puheet, heh, heh." Jälleen kerran Thomasin sisällä soivat
kellot. Vakoilua, vakoilua, sitä sen täytyy olla! Mietittyään kuitenkin hetken
Thomas järkiintyy tässä asiassa. Kyllä vakoilu on jotakin aivan muuta. Onneksi hänelle
selviää, ettei Markus nyt sentään aina seuraa poliisin radiota, onhan se
ankarasti kielletty. Mutta oli hänellä joskus sellainenkin radiolaite, jolla
kaikki kuului.
Yhä lumoutuneena
Bettinan kauneudesta alkaa ystävä kertoa siitä ajasta, kun Bettina vielä istui
hänen sylissänsä pikku tyttösenä. Saavuttaessaan kypsän naisen iän tämä oli
kaikkien kaupungin poikien ihastus, mutta ei, kaikesta hän ei mitenkään voi
kertoa, sattuuhan sitä jokaiselle jotakin! Ja eihän se Markus siitä mitään
sitten välittänyt, kun menivät naimisiin. On siinä todella kaunis nuoripari, ja
vielä kun panevat toivonsa Jumalaan, niin se on jotakin arvostettavaa.
Kyyneleet tulevat lihavan miehen silmiin. Hänellä ei ole ollut aikaa ajatella
Jumalaa ja niitä asioita. Kyllä se olisi varmasti hyvä valmistautua, mutta kun
ne uskovaiset ovat sellaisia sekopäitä, lukuun ottamatta tietenkään näitä
Fanzia ja Marthaa ja Markusta ja Bettinaa.
Nyt olisi
Thomaksella mahdollisuus todistaa tuolle kumppanillensa, mutta eihän hän
tietenkään voi tehdä sitä, onhan tämä jo juovuksissa. Tai mikä pahinta,
Thomaksen päässä humisi kummallisella tavalla. Mutta tarkoitus pyhittää keinot,
sanoo rauhoittava ääni hänen sisimmässänsä. Nyt hän on kuullut kaiken
tarpeellisen. On vain selvitettävä kaikki juurta jaksain, ja mikä parempi, kuin
mennä kotiin ja ottaa oikein kynä ja paperia esiin. Thomaksen auto ei ole
koskaan aikaisemmin kulkenut niin hyvin kuin nyt. Mikä lienee syytä siihen?
Ovat varmasti karstat palaneet pois!
Seuraavana
päivänä Maria ravaa edestakaisin keittiössä osaamatta tarttua mihinkään.
"Mikä sinulla oikein on?", kysyy Johannes. "Tule tänne istumaan,
niin minä kerron." Brunhilde, eräs uskovaisten vaimoista, oli heti aamulla
lypsyn jälkeen tullut kertomaan kauhistuttavia uutisia. Franz olisi huhujen
mukaan sekaantunut mafian toimintaan, ja olisi jopa ollut jonkinlainen
maanalaisen osaston johtaja. Siitä siis se vauraus ja mahdollisuus ostaa
tuollainen kallis hotelli (majatalosta tuli ykskaks hotelli) käteisellä. Mistä
kaikki tämä tieto? Mitä varmimmalta taholta; Thomas oli haastatellut Franzin
entistä pomoa, joka oli asuntoautossansa salakuljettanut valtavan määrän
viinaksia ja herkkuja palkkioksi Franzille tämän toiminnasta mafian hyväksi.
Poliisi olisi valmiina tarkastamaan vieraan auton ensi tilassa, kunhan ensin
oli tarkastettu henkilöllisyys ja rikollisuuspaperit keskusrikospoliisin
arkistosta. Tämä oli kaikkein kauhistuttavin asia, saati sitten esiaviolliset
suhteet ja Bettina! Mitä hirvittävää olikaan tapahtunut Bettinalle ja miksi
siitä ei puhuttu kenellekään?
Johannes oli
heti alusta pitäen ystävystynyt erikoisesti tuon nuoren parin kanssa, ja heidän
välillänsä näytti syntyvän mitä syvällisin ystävyys. Harva oli se ilta, jolloin
Johannes ei olisi istunut terassilla, tai etteivät he olisi vapaailtoina ajaneet
yhdessä jonnekin. Mutta tänä päivänä tullessaan jo päivällä ravintolaan,
huomasi Johannes jotakin erikoista tapahtuneen. Ystäväperheen oli ollut
tarkoitus jäädä ainakin vielä muutamaksi päiväksi, mutta aamulla oli tullut
kolme poliisiautoa, ja tuon asuntoauton kaikkine väkineen oli ollut pakko
istuutua kyytiin ja ajaa poliisiautosaattueessa läheiseen kaupunkiin. Ennen
lähtöään olivat poliisit halunneet talon omistajan luvalla luoda silmäyksen
jok'ikiseen koloseen talossa. Ihmetys oli ollut suuri, mutta eivät edes
poliisit olleet selittäneet mitään.
Bettinaa ei
näkynyt missään, ja Johannekselle selitettiin tämän olevan sairaana. Illalla
asuntoauto ilmestyi jälleen pihalle, mutta väki oli hyvin vaitonaista ja
suorastaan vihamielistä. Johannes ikään kuin aavisti jotain tapahtuneesta, ja
sai vahvistuksen epäilyksillensä. Herra mafiamies oli ollut niin vihainen ja
uhkaillut oikeustoimilla, että poliisien oli ollut pakko paljastaa
"ilmiantaja". Aamuyöstä oli poliisiasemalle soitettu, että nyt on
sellainen ja sellainen rikollinen saapunut kylälle, ja majoittunut entisen
mafiapomon taloon. Sama ääni oli ilmoittanut paljastavansa myöskin
ennennäkemättömät veropetokset. Niin, nimeksensä tämä mies oli ilmoittanut
Gruender; niin, ei hän pahalla, mutta kristityn velvollisuus on kitkeä kaikki
paha pois sieltä, missä se kukoistaa. Thomas Gruender, kyllä, niin luki
päivystäjän paperissa.
Tällaisessa
tapauksessa oli poliisin pakko tutkia asia, ja yhteydenottojen jälkeen
keskusarkistoihin ja Interpoliin ei ollut ilmennyt mitään hälyttävää. Miehestä
ei ollut minkäänlaista rikosrekisteriä sen paremmin kuin Franzistakaan.
Kumpikin nautti täyttä luottamusta paikkakuntansa poliisilaitoksella. Mitä tuli
salakuljetukseen tai johonkin muuhun, mistään ei ollut näyttöä. Markuksen oli
esiteltävä kaikki radiolaitteensa mukana tulleelle siviilipukuiselle
poliisille. Miksiköhän???
Surullisinta oli
Bettinan kohta. Kaikki kylällä puhuivat hänestä ja jostakin kauheasta, mitä
hänelle oli tapahtunut. Kukaan ei puhunut siitä ääneen, mutta jokainen piti
itsestään selvänä, että tämä nuoruuden mielettömyydessä olisi hetken myynyt
itseänsä kotikaupunkinsa kaduilla. Tämän oli Thomas päätellyt riipustaessansa
"tosiasioita" paperille. Nämä asiat oli paljastettava myöskin, eihän
tuo perhe muutoin voinut milloinkaan päästä taivaaseen!
Suuren ilon
keskelle oli tullut turruttava tuska ja ahdistus. Veroviranomaiset soittivat
heti seuraavana päivänä, ja Johannes keksi sen viisauden, että näiden tuli
soittaa sille poliisille, joka tutki asiaa. Kaikki pantiin heikkomielisen
ihmisen väärän ilmiannon tiliin. Olisipa Thomas kuullut, mitä kaikkia sanoja
julkilausuttiin niin poliisin kuin joidenkin muiden taholta! Thomas kuitenkin
puhkui intoa, ja asioita taivasteltiin kaikkialla minne hän menikin. Kukaan ei
tiennyt vielä, että tätä odotti syyte väärästä ilmiannosta!
Thomas teki sen
virheen, että ajoi Johanneksenkin pihalle. Johannesta on aina pidetty jos
minäkin, mutta sitä mitä nyt tapahtui, ei kukaan osannut odottaa. Johannes oli
tullut tilanteeseen, josta ei ollut paluuta. Tietoisena kaikesta tapahtuneesta
Johannes antoi Thomaksen tulla istumaan aurinkokatokseen, ja kuin muina miehinä
kyseli tämän vointia. Thomas alkoi selittää voitonpilke silmäkulmassaan kaikkia
niitä kauheuksia, joita seurakunnan keskellä tapahtui. Jos Johannes olisi pysynyt
puhtaassa Sanassa, olisi tämäkin heti huomannut, ettei Franzin porukan kohdalla
kaikki ollut kunnossa. "Otatko juotavaa?" kysyi Johannes. Kyllä,
kyllä, tämä ottaisi mielellään lasillisen tuoremehua. Jos Thomas olisi ollut normaalitilassaan,
olisi tämä huomannut varoa jotakin, mutta innossaan päästä kertomaan lisää,
tämä ei lainkaan huomannut Johanneksen menneen autonsa luokse, missä tämä avasi
takakontin ja otti esiin haulikon.
"Tulehan
tänne navetan taakse", sanoi Johannes. Thomas huomaa vasta nyt haulikon
osoittavan suoraan rintaansa. Thomaksen kasvot kalpenevat, ja ääni tuskin tulee
huulten välistä." Älä ihmeessä, se on ladattu, se on minun
haulikkoni!" Johannes on armoton: "Ala painella navetan taakse, tai
minä pamautan haulit mahaasi!" Tällaisena hän ei ole milloinkaan nähnyt
Johannesta, tuota rakkauden apostolia. Mutta Johanneksen silmät kertovat sen,
että haulikko voi laueta milloin tahansa. Vapisevin polvin hän alkaa
kärsimystaipaleensa kohti navettaa. "Ota tuolta seinustalta lapio",
sanoo säälimätön ääni. Nyt Thomasta alkaa kauhistuttaa, kauhistuttaa toden
teolla. - Nyt se hullu ampuu minut, mutta panee ensin kaivamaan oman hautani!
Mieli tekee huutaa apua, mutta Thomas on varma siitä, että tässä painajaisessa
ei hänen suustansa lähde minkäänlaista ääntä.
Veljespari
saapuu navetan taakse, missä on valtava tunkio, sekoitus talousjätteitä niin
kuin sonninlantaakin, mikä on peräisin Klausin lihakarjasta, jota hän on
pitänyt tyhjilleen jääneessä navetassa. "Katsohan tänne, Thomas, tuossa on
iso sontaläjä; alapas kaivaa siitä ja tee tähän uusi kasa." Johannes
piirtää saappaansa kärjellä ympyrän muutaman metrin päähän sontaläjästä. Thomas
ei tiedä mitä tekisi, mutta kun haulikonpiippu jysähtää hänen palleaansa, alkaa
tämä mättää sontaläjästä sontaa osoitettuun paikkaan. "Katso tarkkaan,
mitä teet. Mitä siinä kasassa on?" Thomas katsoo ihmetyksissään
Johannesta, joka totisena osoittaa hänen omalla haulikollaan häntä suoraan
vatsaan. Ei, tähän nurkkaukseen ei näe tieltä sen paremmin kuin naapuristakaan!
Hän on kadotettu! Nämä ovat hänen viimeiset hetkensä! Tämä hullu aikoo haudata
hänet sontakasaan. Siellä hän saa rauhassa mädätä ilman että edes koirat
haistaisivat häntä. "So-so-so-sontaa", saa Thomas soperrettua,
"so-so-so-shontaa" tulee uudestaan kuin varmistukseksi.
Thomasin selästä
valuu kylmä hiki, mutta hän jatkaa lapioimistansa. "Mitä sinä lapioit
siinä, Thomas?" Voi ei, ei minkäänlaista rauhaa! "Mitä sinä
lapioitset, Thomas? Mitä se on?" "So-so-so-shontaa!" "Miltä
se haisee?" "So-sho-shonnalta!" Thomasin sydän hakkaa
haljetakseen. Pitäisikö huutaa apua? Ei, tuo hullu ampuu tietysti heti! Miksi
tulikaan ladattua haulikko teräskuulilla? "Miltähän se maistuu, Thomas,
oletko koskaan maistanut?" Ei, ei tämä on kauhistuttavaa! Hän mieluummin
kuolee, kuin syö häränsontaa! Haulikko tekee pientä liikettä tunkion ja
Thomaksen suun välillä. Thomas kouraisee sontaa käteensä ja on jo valmis
pistämään sen suuhunsa, kun veli armahtaa häntä ja käskee onnetonta hieromaan
sen naamaansa. Thomas tekee helpottuneena työtä käskettyä ja hieraisee
kummankin poskensa ruskeaksi.
"Mitä
sinulla on tuossa lapioimassasi kasassa, Thomas?" Tämä tuijottaa
aikaansaamaansa läjää ja toteaa jälleen kerran: "So-so- shontaa". Thomas
jatkaa puuhaansa ja odottaa uusia käskyjä. Ei kai tätä koko läjää ole
siirrettävä, eihän hän millään jaksa niin kauan! "Tarkkaa, Thomas, mitä
teet. Tarkkaa, mitä sinulla on tuossa suuressa läjässä, ja miksi se muuttuu
mättäessäsi sen tuohon toiseen läjään. Huomaatko sille tapahtuvan mitään?"
Thomas alkaa vähitellen kadottaa kuolemanpelkonsa ja aavistaa olevan kysymyksen
jostakin muusta. "Se, she on sontaa tässä ja tuossa. Ehkä se vain haisee
enemmän tuossa uudessa läjässä!" Johannes vaikuttaa jo tyytyväisemmältä ja
haulikkoa heilauttaen käskee Thomasia siirtymään kauemmaksi kasoista.
"Missä sinä kaivoit, Thomas?" "Te- teidän takapihalla!"
"Hyvä on, veljeni, nyt liikettä, me ajamme nyt sinun takapihallesi.
Thomas on jo
sotkenut itsensä niin sontaan, että häntä kauhistuttaa istuutua melko uuden
autonsa etupenkille. Mutta nyt on tärkeintä jäädä henkiin, eikä niinkään
ajatella autoa, kyllähän Greta pesee kaiken jälkeenpäin! Koskaan ei matka
kylältä ole tuntunut Thomaksesta niin pitkältä. Kauhistus, Gretakaan ei ole
kotona! Greta on lähikaupungissa kangasostoksilla. Thomasin on pakko ajaa hieno
autonsa takapihalle aivan valtaisan lantatunkion viereen.
"Missä
olemme nyt, Thomas? Kenen lantatunkio tämä tässä on? Olisiko se mahdollisesti
sinun?" "Kyllä, se on minun ja Gretan lantatunkio", tunnustaa Thomas
sovittelevasti ja alkaa jo tajuta mistä on kysymys. Jälleen kerran piirretään
maahan ympyrä ja Thomas alkaa mättää sontaa, tällä kertaa jo reippaammin siitä
ilosta, ettei ehkä sittenkään hänen viimeinen hetkensä ole tullut.
"Thomas, väsyttääkö sinua, ole hyvä ja istu siihen kasan päälle!"
Siinä istuu väsynyt, vanha mies, haisevan lantakasan päällä, ja nyt saadessaan
kuin miettimisaikaa, alkaa hiljainen ääni hänen sisimmässään puhua. Thomas ei
ole mikään kuollut kristitty, vain tyhmä, joskus armottoman tyhmä. Jumalan
Henki ei ole häntä kokonaan jättänyt, ja nyt hän alkaa miettiä, miettiä toden
teolla.
"Jatketaan
vielä, Thomas, tarkkaa koko ajan mitä teet. Mitä mätät, miksi se muuttuu?
Haluatko nyt maistaa omaa sontaasi?" Nyt Thomas tajuaa senkin, että seassa
on ihmissontaa heidän kuivakäymälästään. Siitä huolimatta hän ottaa jälleen
kätensä täyteen tuota ruskeaa ainetta ja hieroo sillä poskiansa ja otsaansa.
Hänen jalkansa alkavat vapista ja kyyneleet tulevat hänen silmiinsä. Yhtäkkiä
hän näkee, hän näkee tavalla, jolla hän ei ole vielä milloinkaan nähnyt. Hän
itkee, itkee katkerasti, kuin voidaan aikoinaan kuvitella Pietarin itkeneen
tajuttuaan kieltäneensä oman Mestarinsa. Hän tajuaa koko elämänsä kurjuuden ja
vääryytensä. Lapio putoaa hänen kädestänsä ja hän lankeaa polvillensa
lapioimaansa sontakasaan. "Oi Jumalani, armahda minua ja seurakuntaasi!
Armahda meitä sontakuskeja, sonnankaivelijoita!"
Johannes heittää
haulikon nurmikolle ja heittäytyy polvilleen Thomasia vastapäätä ja ottaa tämän
lujaan halaukseensa. Siinä ovat polvillansa sontaläjässä kaksi veljeä, kumpikin
itkien hillittömästi ja vapisten koko ruumiiltansa. Kukaan ihminen ei näe
heitä, mutta on Eräs, joka näkee kaiken. Minä uskon, että tuona hetkenä Jumala
hymyili; onhan Hänelläkin huumorintajua. Kaksi veljeä sontakasassa,
inhimillisesti parhaimmassa paikassa, mihin kukaan ihminen voi milloinkaan
joutua. Tässä on alin paikka tiellämme, josta voidaan kulkea ainoastaan ylöspäin.
Kuinka kauan nuo
veljet siinä olivat polvillaan, sitä ei kukaan tiedä. Siitä he kumpikin
nousivat ja pesivät toinen toisensa. Noutaessaan myöhemmin haulikkonsa pihalta
Thomas totesi sen olevan tyhjän. Hän ei voinut olla hymyilemättä ja
arvostamatta veljeänsä vieläkin enemmän. Sontatunkiokokemuksen jälkeen noiden
kahden välille syntyi jotakin todellista, syvällistä, eikä kumpikaan ollut sen
jälkeen sama kuin ennen.
Thomas pyysi
anteeksi kaikilta osallisilta niin suullisesti kuin paikallislehdessäkin.
Lisäsikö se uskovaisten mainetta positiivisesti vai negatiivisesti, sitä on
vaikea sanoa. Joka tapauksessa tuon tapahtuman jälkeen ei juuri kukaan
rohjennut puhua toisten asioista.
Monilla
maallisilla asioilla on oma hengellinen merkityksensä ja tarinansa, mitä
useinkaan emme tule panneeksi merkille. Miksi Paavali kirjoittaa mitä
kirjoittaa? "...meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien
hylkimiä, aina tähän päivään asti." (1. Kor. 4: 13). Mikä on tunkio?
Tunkio on paikka, minne heitetään kaikki sellainen, millä ei ole mitään arvoa.
Sinne heitetään myöskin kaikki sellainen, mikä ennen pitkää alkaa haisemaan;
jos siitä ei ajoissa päästä eroon, haisee kyseinen asia omissa nurkissa, niin
että eläminen hankaloituu.
Thomas joutui
kaivelemaan Johanneksen takapihalla olevaa tunkiota, lantaläjää. Tuskin on
ainakaan maaseudulla ainoatakaan taloa, jonka liepeillä ei olisi jonkinlaista
tunkiota tai lantaläjää. Erotuksena suomalaiseen maisemaan voidaan
Keski-Euroopassa havaita komeita ruskeita kasoja jopa aivan maantien vieressä,
aivan maalaistalon portilla. Yksinäisen talonko portilla jossakin metsän
keskellä? Ei, vaan jopa aivan keskellä kylää!
Johanneksen
komea, lähes piharakennuksen, yhdistetyn säilytys- ja karjatilan, räystääseen
asti ulottuva lanta- ja tunkiokasa levitti omaperäistä "tuoksuaan"
sopivan tuulen vallitessa jopa alas kylälle asti. Jos haju kylällä oli joskus
lähes huumaava, niin mitä se olikaan maantiellä talon kohdalla! Kasalta oli
maantielle runsaan viidenkymmenen metrin matka, eikä sitä havainnut pensaikon
takaa muuta kuin hajuaistin johdosta. Itse Johannes perheineen oli tottunut
hajuun, joka kuin jonkinlaisen varjeluksen kautta ei juuri koskaan osunut
varsinaiselle asutulle piha-alueelle, vaan vuorenrinteitä pitkin puhaltavat
tuulet ikään kuin kukkuloiden takaa tullessaan loivat pihalle eräänlaisen
suojatun alueen, niin ettei määrätyillä kohdilla pyykkikään kuivanut nopeasti
ilmavirran puuttuessa.
Ohiajavista
autoista luotiin tietynlaisia silmäyksiä taloa kohti. Polkupyörillä ja
skoottereilla liikkuvat kyläläiset ja lähikylien asukkaat nyrpistelivät
nenäänsä erikoisesti juuri tällä kohtaa, huolimatta siitä, että samanlaisia
kasoja voitiin havaita kymmenittäin muutaman kilometrin säteellä. Juuri tämä
kasa oli kaikkein haisevin ja rumin kaikkien mielestä! Miksiköhän?
Ann-Marie kulki
melkein joka päivä talon ohitse matkallansa vuoriniitylle, missä oli aidattuna
pieni alue heidän lampaitansa varten. Polkupyörää kiivaasti polkien hän nousi
loivaa mäkeä pitkin huivi tiukasti nutturan päälle vedettynä ja pitkä esiliina
liehuen. Ei sattunut kovinkaan harvoin niin, että Johanneksen tieliittymän
kohdalla olevalla vanhalla lastauslavalla istui joku kyläläinen huokaamassa
ylämäen ponnisteluista, ja Ann-Marien nähdessään pyysi tätä pysähtymään
juttelemaan. Mielellään tämä sen tekikin, sillä Klausista ei ollut kovinkaan
rattoisaksi puhekumppaniksi, kun oli sellainen jörrikkä. Tuskin käytiin
yhtäkään tällaista keskustelua koskettelematta paikalla isännöivää
"luonnontuoksua". Oli tullut suorastaan tavaksi lausua enemmän tai
vähemmän lempeäsävyinen tuomio tällaisen välinpitämättömyyden suhteen. Eikö
tämä Johannes, joka päiväkaudet maleksi kotinurkissansa, saanut sen verran
aikaiseksi, että olisi kärrännyt tämän jokaista koskettavan hajuhaitan
sellaiseen paikkaan, missä se ei olisi häirinnyt ketään? Eihän sillä itsellään
ollut enää peltoa, minne luonnonravintoa levittää, kun oli kaikki vuokrannut
naapureille, mutta eikö aina ole jokin keino olemassa?
Tästä siis
puhuttiin lähes päivittäin, ja olisiko voinut olla sattumaa se, että harva se
päivä juuri Ann-Marien mäkeä ylös puhkumisen aikaan joku kylän naisista
"sattui istumaan" levähdyspaikalla? Kesän kuluessa paheksunta kasvoi
kasvamistaan helteiden aiheuttaessa entistä suuremman kuumuuden tuossa ruskean
kullan kasassa, niin että illan viiletessä voitiin havaita lämmön väreilevän
korkealla piharakennuksen yli havaittavana heijastuksena. Kasa näytti vain
kasvavan silmissä, vaikka mädäntymisen seurauksena sen olisi luullut kutistuvan
päivittäin. Hajukaan ei ollut enää oikein häränsonnan haju, vaan jotakin paljon
epäilyttävämpää. Kuinka Johannes saattoi pitää tuollaista kasaa takapihallansa?
Millainen nenä oikein oli hänen väellänsä, kun saattoivat tällaista kärsiä yhä
edelleen?
Ann-Marie toi
osansa näihin surunvalitteluihin ja puisteli päätänsä. Ei, ei hänkään voinut
käsittää tällaista holtittomuutta! Heidän pihallaan ei ollut minkäänlaista
jätekasaa! Klaus osasi pitää huolen kaikesta, ja pihapiiri oli mitä
suloisimmassa sopusoinnussa, eikä tuota rauhaa häirinnyt mikään muu kuin tietty
haju tietystä suunnasta tuulen osuessa tiettyyn paikkaan! Mutta miksi
Ann-Marien silmänurkassa karehti tietynlainen ilkikurinen pilke? Kuka sitä
tällaisessa tilanteessa huomaisi! Johannes, Johannes sitä, Johannes tätä, niin
terveen näköinen mies! Ei se todella voinut olla sairas, vaikka sellainen huhu
kiersi kylällä. Veli olisi käynyt tavallista useammin tätä tapaamassa.
Ajatteliko
kukaan sitä, ettei Johanneksella ollut minkäänlaista peräkärryä, saati sitten
traktoria lantakasan siirtämiseksi? Kaikki hän oli joutunut myymään pois
rahapulassaan. Toisaalta taas, missä oli kyläläisten äly kaiken tämän
pohdiskelun keskellä? Tuliko kukaan ajatelleeksi, mistä tuollainen lähes
päivittäin suurentuva kasa saattoi muodostua? Vaimonsa ja kahden lapsensa
kanssako hän ulostaisi tuollaisen määrän? Jo täytyi olla mahdottomat vehkeet
siihen hommaan! Eihän niillä ollut edes karjaa enää! Toisaalta ei karjan lanta
haissut sellaiselta kuin mitä tuo kasa eritti. Kummallinen, eriskummallinen
juttu - vai oliko vielä eriskummallisempi se juttu, että äly oli kaikonnut niin
monen päästä!
Johannes ja
Maria eivät tulleet ajatelleeksi tätä asiaa sen kummemmin, kun ei ollut juuri
asiaa navetan taakse, ja niin kuin jo on mainittu, jonkinlainen laupeus oli
saattanut ilmavirrat puhaltamaan hajut muualle. Mutta nämä muut nenät eivät
ilmituoneet ajatuksiansa asianomaisille, vaan pohtivat niitä jopa
illanistujaisissa kylän majatalossa. Johannesta oli karteltu ainakin
uskovaisten piirissä muutenkin, joten hän ei suuremmin osannut ihmetellä
erikoisesti häntä seuraavia katseita kylällä kulkiessaan. Olisipa joku edes
kertonut hänelle, mutta ei; hän ei voinut käsittää, mistä johtui tietynlainen
kylmeneminen ja pidättäytyvät tervehdykset.
Martha oli
majatalonpitäjän hurskas vaimo, joka ei milloinkaan puhunut toisten asioista,
vaan aina korosti sitä, että jokainen vastaa omista asioistaan. Kukaan ei ollut
koskaan kuullut hänen moittivan ketään, vaikka olikin asunut kylällä jo
useamman kuukauden ajan. Hän oli poikkeava yksilö, ja niinpä häntä karttelivat
tietyt uskonsisaret aivan kuten Hildegardiakin. "Minä en kerta kaikkiaan
voi käsittää tuota Marthaa", sanoivat he. "Hänen kanssaan ei voi
puhua yhtään mistään. Hän ei kerta kaikkiaan suostu puhumaan Fransista yhtään
mitään - hokee vain aina, että heillä menee erinomaisen hyvin. Ei sellaista voi
ollakaan! Ajattelepas vain meidänkin miehiämme! Voisitkos sanoa heistä jotakin
hyvää? Saati sitten eräistä tietyistä veljistä, jotka ajattelevat olevansa
jossakin tietyssä asemassa meidän keskuudessamme, eivätkä kuitenkaan tule
toimeen vaimojensa kanssa! Voi sitä Hildegardinkin ukkoa, sellainen juoppo se
oli, ja nyt muka heillä on kuin paratiisi maan päällä! Pyh! Johannesta tuskin
kannattaa mainitakaan; oletko kuullut mitä se on taas tehnyt? Kuulin kylän
ruokakaupassa käydessäni saarnaajan rouvan kuulleen kaupungissa käydessään
erään sisaren nähneen aivan Johanneksen näköisen miehen menneen aivan
juovuksissa erään naisen kanssa erääseen epämääräiseen taloon. Kyllä se
hyvinkin saattoi olla Johannes, kun ei sitä enää kylälläkään juuri näe! Siitä
nyt voi uskoa aivan mitä vain!"
Kylän uskovaiset
näkivät Johanneksen kaikkialla muualla, mutta ei siellä, missä hän todella oli.
Johannes sitä, Johannes tätä! Sellainen tunkio takapihalla, ettei kukaan voinut
edes kuvitella sellaista! Eikö siitä pitäisi ilmoittaa terveysviranomaisille?
Eikö pormestarin tulisi tietää siitä? Tälle hävyttömyydelle täytyi tulla loppu!
Pieni lähetystö teki vierailun pormestarin luokse asian johdosta, mutta joutui
pettyneenä palaamaan takaisin kokoushuoneelle. Että pormestari kehtasi nauraa
tälle hurskaalle seurueelle, ja antoi ymmärtää jokaisen sontatunkion olevan
tämän oman asian. "Menkää omalle takapihallenne", oli tämä sanonut,
"ja vetäkää syvään henkeä!" Kuka tuollaisen lurjuksen oli valinnut
noin korkeaan virkaan!
Kuinka kauan
olisikaan Johannes säilynyt tässä "viattomuudessansa", ellei
armollinen sattuma olisi paljastanut kaikkea! Jo jonkin aikaa oli kylällä
vallinnut eräänlainen puhtaus, mikä ei ollut aivan tavallista. Seurakuntalaisten
takapihoilla saattoi todella vetäistä henkeä syvään, sillä ihmeellisellä
tavalla kaikkien sontatunkiot ja roskaläjät olivat hävinneet kesän aikana. Mikä
oli selityksenä siihen?
Klausilla oli
aivan uusi traktori ja etukuormaaja. Jo kevättalvella hän oli hankkinut hienon
peräkärryn, joka hydraulisesti nosti koko kuorman yli kolmen metrin korkeuteen
ja kippasi sen vaikka pienen talon katolle. Hän oli saanut rajatun
liikennöintiluvan, ja ajoikin soraa ja rakennustarvikkeita lähiympäristössä.
Kenellekään hän ei ollut kertonut, että Johannes oli hyvän hyvyyttään luvannut
hänen pitää mullikoitansa tyhjilleen jääneessä navetassansa. "Johanneksen
kasa" olikin siis todellisuudessa "Klausin kasa"! --- Hetken
hiljaisuus.--- Ajellessansa veljesrakkaudesta yhtä sun toista
seurakuntaveljien pihoille, olivat näiden pihoilta veljellisessä rakkaudessa
kadonneet kaikki törkykasat. Ilkikurinen virne naamallansa oli hän kipannut ne
Johanneksen takapihalle, ja kauhakuormaajalla painanut lantakasan sisään.
Siellä muhivat koko kylän uskovaisten töryt ja käymälänalustat Johanneksen
takapihalla! Ainoa pulma vain oli se, ettei enää ollut mahdollista kasvattaa
kasaa ilman paljastumisen pelkoa. Tai toisaalta olisi tietysti koko asia paljastunut
jo aikaa sitten, jos Johannes olisi ollut paremmassa kunnossa, ja olisi jaksanut
paneutua paremmin ympärillänsä tapahtuviin asioihin.
Klaus oli
käytännön mies, näppärä käsistään tietyissä asioissa. Paikkakunnan ainoa
joentapainen virtasi aivan hänen talonsa vieritse, ja tämän rannalle hän oli
rakentanut pienen pumppuaseman. Rantatöyräällä kahden seipään varassa oli
myöskin suuri, kaareva rautaputki, joka oli porattu täyteen reikiä. Hänen ei
tarvinnut muuta kuin ajaa peräkärry putken alle ja avata vesihana. Hitaasti hän
pienimmällä vaihteella antoi peräkärryn lava kallellaan kulkea vesisuihkujen
alitse, ja kas, millään lailla itseään sotkematta hän voi ajaa puhtaan kärryn
kotipihallensa! Alajuoksulla uimassa olevat ihmiset ajoittain ihmettelivät
veden mukana kelluvia lantakokkareita ja veden pahaa hajua.
Martalla ja
Franzilla oli todella kaunis puutarha majatalon edessä järven rannassa. Ilman
minkäänlaista fanaattisuutta he viljelivät luonnonmukaisesti kaikkia
mahdollisia maan tuotteita. Terveysviranomaiset olivat kieltäneet ravintolan
takia omien eläinten pitämisen, ja niinpä he joutuivat hankkimaan lannoitteet
kylältä. Kysellessään ravintolavierailta mahdollista luovuttajaa, saivat he
kuulla Klausin ryhtyneen "sontakuskiksi". Klaus tiesi Martan väen
pitävän yli kaiken Johanneksen perheestä, ja voidaan kuvitella hänen
vaivaantumisensa kun häneltä tiedusteltiin kuormallista lannoitetta. Hän
kuulemma oli tyhjentänyt kaikkien uskovaisten takapihat kiusallisista
hajukasoista. Minne hän oli ne kärrännyt? Koskaan ei ollut Martha nähnyt
Klausia niin kummallisen näköisenä! Oli aivan kuin mies olisi halvaantunut, ja
veri olisi lakannut kiertämästä tämän suonissa!
Martha oli
teräväpäinen nainen. Hän oli kuullut jutut kylän kuuluisimmasta sontakasasta.
Ainoa, mitä hän ehti sanoa oli: "Et kai sinä vain..?" kun Klaus jo
ryntäsi ulos ovesta ja hyppäsi traktorinpenkille. Kolme kertaa sammui moottori
ennen kuin Klaus kaasutti renkaat savuten matkaansa.
Kukaan ei
huolinut pellollensa lantaa, jonka seassa oli kaikkea mahdollista. Klausilta
kului lähes tilatankillinen naftaa ja monta päivää, ennen kuin kasa oli ajettu
lähes kolmenkymmenen kilometrin päässä olevalle kaatopaikalle. Klaus maksoi
joka kuormasta lisäksi kaatopaikkamaksun, mikä ei ole pieni tuon seudun
kaatopaikoilla. Tämän jälkeen hurskas Klaus sai loppuiäkseen lempinimen
"Sontakuski". Voitaisiinko tästä kertomuksesta vetää jonkunlaisia
hengellisiä johtopäätöksiä?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti