Vuodenajat
vaihtuivat vuoristossa samoin kuin kaikkialla muuallakin ihmisten maailmassa.
Aika kulki kulkuansa, ja yhä useamman suusta sai kuulla saman arvion:
Milloinkaan aikaisemmin ei aika tuntunut kuluvan niin nopeasti. Tuntui kuin
koko viikko olisi ollut koottu vain muutamasta viikonpäivästä seitsemän
sijasta, sillä sunnuntain ja lauantain väliä ei tuntunut olevan juuri enempää
kuin lauantain ja sunnuntain väliä. Näin toki kuitenkin vain niiden kohdalla,
jotka olivat edes jossakin määrin terveitä suorittaaksensa niin moninaisia
askareita kiireisen ajan ahdistavassa rytmissä.
Viime aikoina
Johannes oli joutunut vierailemaan useammankin kerran sairaaloissa tapaamassa
sellaisia ihmisiä, joiden ajan kuluminen taas oli kuin kovakuoriaisen ryömimistä
juuri tervatulla sillankannella. Valkeat seinät ja valkea katto, valkeat
sairaanhoitajien vaatteet ja valkeat lakanat; eikö parempiosainen päättäjä
voinut yhtään ajatella kärsivän lähimmäisensä osaa? Johannesta tämä kaikki
steriili puhtaus niin ulkonaisesti kuin maalaisjärjellisestikin sekä suututti
että ahdisti. Hän itse oli joutunut viettämään monia öitä tällaisissa tiloissa,
ja toivoi koko sydämestänsä asiaan joskus tulevan jonkinlaisen muutoksen.
Jos Johannesta
puhutteli hautausmaalla käyminen, olivat täällä tapahtuvat vierailut sitäkin
koskettavampia. Ihmisen elämän lanka oli todella hauras, odottamattomasti
katkeava. Mutta täällä tuntui joskus siltä, että se väärässä paikassa kesti
lähes käsittämätöntä rasitusta ja venytystä. Ihminen kärsi, joskus
suunnattomastikin, ja toivoi kuoleman tuovan helpotuksen, mutta ei, päivät
seurasivat toisiaan, kivut ja tuskat alkoivat aamusta ja armahtava uni toi
helpotusta hetkeksi - jos se suotiin väsyneelle matkamiehelle. "Miksi,
miksi?" kyseli yksi ja toinenkin, saamatta ehkä milloinkaan vastausta
toistuvaan kysymykseensä. Miksi hän makasi täällä, toisten iloisina rientäessä
askareisiinsa ja rakkaidensa luokse? Miksi lääkärit eivät löytäneet apua hänen
tuskiinsa ja kärsimyksiinsä? Miksi, miksi, miksi? Koko valkoinen ja steriili
laitos huokui ahdistunutta kysymystä: Miksi, miksi, miksi?
Täällä, kaiken
sairauden ja desinfiointiaineiden tuoksun keskellä, Johanneksen sisimmän täytti
kaikesta huolimatta kiitollisuus siitäkin terveydestä, mitä hänellä oli. Hän
oli kiitollinen siitä, että sai elää tässä ajassa, palvella Herraa, nähdä ajan
merkkien täyttyvän silmiensä edessä. Kuinka helposti ihminen alkoikaan pitää
kaikkea itsestään selvänä, etuoikeutena, joka kuitenkin oli vain kuin lainaa,
haihtuvaa savua, niin kuin ihminen itsekin. Armoa oli jokainen henkäys,
jokainen askel, jokainen käden liike, kosketus. Armoa oli jokainen hetki,
jokainen tunti, jokainen vuorokausi, jokainen vuosi, jokainen ihmiselämä.
Ihminen ei ollut ansainnut mitään, ei saavuttanut mitään johonkin oikeuttavaa.
Ainoa toivo oli alusta loppuun asti Jumalan pohjaton, loputon armo, jota Hän rakkaudessansa
tarjosi maan matkamiehille. Johannes itki, kiitti Herraansa, ja toivoi voivansa
paremmin käyttää hänelle suodun ajan taivaallisten asioiden parissa.
Miksi, miksi,
miksi? Todellisen uskovaisen ei tullut esittää sitä kysymystä, mutta tässäkin
Johanneksen vajavaisuuden täytyi tulla esille. Hän kysyi aina silloin tällöin,
tietäen rikkovansa uskovaisen perussääntöjä vastaan. Hän kysyi, odottamattakaan
vastausta; toisaalta taas tietäen hyvinkin tarkkaan, että tämä kaikki kuului
siihen korkeakouluopetukseen, josta hän oli tullut osalliseksi ansaitsemattoman
stipendin johdosta. Hänelle oli suotu opiskelumahdollisuus, koulutustilaisuus,
joka kestäisi hänen elämänsä loppuun asti. Tästä koulusta ei voinut odottaa saavansa
potkuja, sillä ehdot eivät olleet mikään puolustus opiskelujen lopettamiselle,
vaan luokalle jääminen johti sitäkin suurempaan Opettajan asioihin
tarttumiseen, ja Johannes tunsi olevan parasta nurisematta niellä kaikki
tarjottu opetus sekä ateriat.
Miksi, miksi,
miksi? Miksi ihminen joutui kärsimään niin paljon, miksi ei armollinen kuolema
voinut tuoda venettänsä virran tälle rannalle kärsivän siihen astuttavaksi?
Miksi? Ehkä siksi, että tuon veneen saapumista anova ei vielä ollutkaan valmis
siihen astumaan! Kuolema ei muuttaisi mitään, ei kerrassaan yhtään mitään. Se
olisi vain siirtyminen tuonpuoleiseen, mutta se ei muuttaisi ihmistä
pienimmässäkään määrin. Tuskat mahdollisesti lakkaisivat, polttava päänsärky,
pistävä rintakipu, tuskainen ahdistus, mutta jos ihminen ei olisi valmis
kohtaamaan Herraansa todellisena Jumalan lapsena, olisi edessä vain sitäkin
suurempi tuska ja ahdistus, ero Jumalasta. Jokainen hetki tätä elämää oli siis
armoa, mahdollisuutta Jumalan etsimiseen, armon löytämiseen.
Koko ihmiskunta
kärsi ja oli tuskaisessa odotuksessa. Mitä olisi tuleva seuraavaksi?
Taloudellinen tilanne alkoi ahdistaa kaikkia vähempiosaisia, joilla ei ollut
suuria pankkitilejä ja turvattuja säästöjä. Tavallinen ihminen, ilman uskon
suomaa lepoa Jumalassa, pelkäsi tavattomasti, vaikka ei sitä rohjennutkaan
tunnustaa. Puhuttiin rauhasta ja turvallisuudesta, mutta siitä huolimatta
sisimmässä oli puute luottamuksesta suuria lupauksia kohtaan. Jos ei tulisikaan
sota, niin kadulla saattoi joutua nuorisojengin pahoinpitelemäksi tai
narkomaanin ryöstämäksi. Jos ihminen ei pelännyt sotaa ja rikollisia ihmisiä,
hän pelkäsi saasteita ja sairastumista. Syöpä lisääntyi räjähdysmäisesti, ja
aidsia sairastavat uhkailivat verellä täytetyllä ruiskulla jopa suurempiakin
ihmisjoukkoja. Tartunnan pelossa ihmiset maksoivat, kaivoivat lompakkonsa esiin
saadakseen rauhassa jatkaa matkaansa.
Aika kului siis
tavatonta vauhtia, ja ihmiset tulivat päivä päivältä kiireisemmiksi ja hermostuneemmiksi.
Se oli ajan tapa, suorastaan vaatimus jokaista kohtaan: tehokkuus, tarmokkuus;
muuten ei pärjännyt tässä maailmassa, ei päässyt pinnalle!
Hopeajärvenkin
kylällä kaikki oli muuttunut sellaisella tavalla, ettei sitä olisi joitakin
vuosia sitten millään uskonut todeksi. Nämä muutokset tapahtuivat nopeasti,
mutta kuitenkin siinä suhteessa hitaasti, että peräkkäisten päivien välinen ero
ei ollut suuri. Siksi ihmiset eivät panneet merkille tätä muutosta, eivätkä
osanneet varautua siihen oikealla tavalla. Aika ja sen muutokset veivät ihmiset
mukanansa, ottivat heistä lujan otteen, niin ettei ihminen todellisuudessa
ollutkaan enää oma herransa, vaan olosuhteet hallitsivat ja johtivat häntä.
Kaikki tämä
kehitys oli ennustettu Jumalan Sanassa, ja niinpä edes hiukan ajan tasalla
oleva Jumalan lapsi saattoi nähdä raamatullisen profetian täyttyvän omien
silmiensä edessä. Maailma tuli päivä päivältä pahemmaksi ja ahdistavammaksi.
Vaikka puuhattiin yhteistä kotia, jossa jokaisella eurooppalaisella olisi oma
sijansa, ei kaikki tämä kehitys ja hyvinvointi todellisuudessa olisi tuova
ihmisille todellista tyydytystä ja turvaa; päinvastoin, valmisteltiin
antikristukselle sijaa, uutta Rooman valtakuntaa, jota Saatana pian olisi
hallitseva välikappaleensa kautta.
Hopeajärven kylä
oli pienehkö, vaatimaton vuoristoasujamisto, jossa tavallaan oli eletty kuin
Herran kukkarossa, kaukana kavalan maailman vaaroista ja houkutuksista. Mutta
nyt kaikki houkutukset ja vaarat oli tuotu jokaista lähelle. Vuoriston teitä
uusittiin, ja yhä enemmän liikennettä kulki solan lävitse, yhä nopeammin pääsi
lähiseudun asutuskeskuksiin. Satelliittiantennit ilmestyivät yhä useamman talon
katolle, ja tuskin oli sellaista ravitsemusliikettä tai baaria, joka ei olisi
lehdessäkin mainostanut mahdollisuutta kymmenien lähetysten seuraamiseen. Ihminen
imi hengenravintonsa tuosta välkkyvästä "sontaluukusta", niin kuin
sitä jotkut vapaiden suuntien edustajat kutsuivat.
Televisiossa ei
sinänsä ollut sen enemmän pahaa kuin radiossa tai puhelimessakaan. Mitä tuli
seurakunnan keskuudessa tapahtuneeseen vahingontekoon, oli siinä televisiolla
tuskin mitään tekemistä sen rinnalla, mitä vahinkoa puhelin oli aikaansaanut.
Mitä suurempi puhelinlasku oli perheellä, jossa oli uskovainen vaimo (anteeksi,
tuhannesti anteeksi, armaat sisaret!), sitä suurempi oli suuren vahingon
oletettavuus. Peter-veli tiesi tämän asian ehkä paremmin kuin kukaan toinen,
sillä nimenomaan tämän viestintälaitteen välityksellä oli suoritettu mitä
ihmeellisimpiä toimenpiteitä. Kuka olisi voinut uskoa, että puhelimella voitiin
paloitella ihmislihaa, roiskuttaa verta ja panna elävä ihminen tammiarkkuun!
Tuskin oli siis
uskovaista perhettä, jossa ei olisi tänä päivänä ollut televisiota, eikä se
missään suhteessa tarjonnut mahdollisuutta saarnan aiheeksi. Muutamat kiertävät
saarnaajat olivat tarjoutuneet näyttämään tälläkin kylällä, kuinka yläkerrasta
ulos heitetty televisio poksahtaa katukiveyksellä, mutta kukaan ei ollut suonut
siihen mahdollisuutta. Kuinka moni oli puistellut pölytkin jaloistansa tämän
epäonnen johdosta, sitä voitiin vain arvailla. Jos sananjulistajilla ei ollut
muuta tekemistä kuin pyrkiä osoittamaan televisio pedon merkiksi tai muuksi
vastaavaksi, oli parempi että he pysyisivät kotonansa ja pitäisivät huolen oman
perheensä tarpeista!
Johannes ei
ollut milloinkaan saarnannut televisiota vastaan, sen paremmin kuin radiota tai
nauhuria tai levysoitintakaan vastaan. Jossakin mielessä olisi tosin ollut hyvä
syy saarnata puhelinta vastaan, mistä Johannes ei vielä koskaan ollut kuullut
kenenkään saarnamiehen saarnaavan, tai tarjoutuvan heittämään sen ikkunasta
ulos. Jos Johannes olisi saarnannut televisiosta, olisi hän ollut pakotettu
saarnaamaan autoistakin, jotka tappoivat enemmän ihmisiä kuin sota. Hän olisi
joutunut saarnaamaan jokaista kodinkonetta ja jokaista ihmisen keksimää
laitetta vastaan, sillä kaikkia niitä voitiin käyttää pahan palvelemiseen. Jos
yhdestä laitteesta saarnasi, velvoitti laki saarnaamaan kaikista muistakin!
Jokaisen tuli,
ja jokainen saikin, itse päättää mitä teki, sillä ei ollut Johanneksen tehtävä
saarnata: maista, älä maista, tartu, älä tartu! Tällaisia saarnaajia oli koko
maailma täynnä, lukuun ottamatta niitä julistajia, jotka eivät itse asiassa
saarnanneet mistään, vaan yksinkertaisesti kehottivat ihmisiä sellaisenaan
menemään taivaaseen kaikkine synteinensä ja tapoinensa ja paheinensa.
Jos joku ei
ollut fanaattinen, hän oli kylmä ja muodollinen. Tasapainoista uskovaista sai
etsimällä etsiä niin Hopeajärven kylältä kuin muualtakin maailmasta. Ei ollut
ihme, että tämän ajan Eliat tuskastuivat ja kyselivät, olivatko he ainoita
jäljellejääneitä kaiken sekaannuksen ja maailmallistumisen keskellä. Vastaus
heille kuului yhä edelleenkin: Oli yhä vielä jäännös, Jumalan armosta!
Ajan rytmi ja
tämän maailmanajan malli olivat niin hallitsevina, että uskovaisetkaan eivät
huomanneet itsessänsä tapahtuvia muutoksia. Kaikki tapahtui niin vähitellen ja
salakavalasti, ettei pantu merkille asioiden vakavuutta, ja niinpä tietynlainen
ajan hengen päihtymys ja elatuksen murheet valtasivat yhä useamman. Uskottiin
kaiken olevan kunnossa, uskottiin oltavan valmiita Herran tulemukseen, josta
lähes jokainen uskonsuunta puhui yksimielisesti. Mutta eikö sittenkin Laodikean
penseä henki ollut saanut sijaa niidenkin sisimmässä, jotka todistivat jostakin
enemmästä, kuin mitä muilla oli?
Uskovaiset
ihmiset kylän vapaassa seurakunnassa eivät huomanneet, että heidän käytöksensä
niin kotona kuin muuallakin alkoi yhä enemmän muistuttaa aivan normaalia
maailman ihmistä. Oli toki ulkonaista hurskautta, oli jumalanpalveluksia, oli
rukousta, hurskaita fraaseja, mutta sydämessä ei jokin ollut aivan kohdallaan.
Ei pidetty suurtakaan väliä sillä, jos hiukan tai vähän enemmänkin annettiin
myöten asioissa, jotka joskus aikaisemmin oli selvästi nähty vääräksi. Samat virheet
toistuivat niin usein, että jonkin ajan kuluttua jopa ilolla tervehdittiin
uusia näkemyksiä, uusia vakaumuksia. Virhe ei itse asiassa ollutkaan virhe,
kun sen kyllin usein teki!
Jos ei olisi
ollut olemassa joitakin todella sydäntä ilahduttavia persoonallisuuksia niin
Hopeajärven kylällä kuin muuallakin, olisivat Johannes ja hänen kaltaisensa
tuskin enää jaksaneet uskoa johonkin parempaan tai todelliseen. Kiitos
Herralle, oli olemassa joitakin harvoja, joista todella voitiin sanoa, että he niin
ulkonaisesti kuin sisäisestikin olivat todellisia uskovaisia, niin uskossa kuin
käytännön teoissakin.
Yksi näistä
uskollisista Jumalan lampaista oli Martha miehensä Franzin ohella. Iloa eivät
ainoastaan tuottaneet nämä vanhemmat, vaan myöskin heidän tyttärensä Bettina ja
hänen nuori aviomiehensä Markus.
Tuskin oli
sellaista uskovaista, joka ei olisi edes joskus lukenut siitä, mitä Laodikean
seurakunnalle sanottiin Ilmestyskirjassa. Suuri osa kristillistä kasvatusta
saaneista ei sen paremmin ymmärtänyt tämän kohdan merkitystä, mutta oli
niitäkin, jotka tiesivät sen puhuvan nimenomaan tästä viimeisestä ajasta, jossa
tietynlainen kypsyys on saavuttanut huippunsa hengellisen elämän ja uskonnon
alueella. Koko maailma oli tullut nyt hapatetuksi kristillisellä ja
uskonnollisella opetuksella ja kasvatuksella, mutta oli aivan toinen asia se,
oliko Herra tällaista tarkoittanut kehottaessaan omiansa menemään kaikkeen maailmaan
ja tekemään opetuslapsia kaikkien kansojen joukosta. Tietyllä tasolla tämä
käsky oli toteutettu, mutta oliko sittenkin niin, että opetuslapsia oli
"tekemällä tehty", ilman että nämä itsekään olisivat käsittäneet mitä
merkitsi olla Jumalan lapsi tai Herran Jeesuksen opetuslapsi. Siinäkö perussyy
sille, että nyt maailmanaikojen vaikeutuessa ja olosuhteiden kiristyessä niin
helposti unohdettiin Jumalan Sanan opetus ja kiinnitettiin huomio maallisiin ja
maailmallisiin asioihin? Nimenomaan vielä ulkonaisesti vapaiden suuntien
edustajien suusta kuului kaikkien kärjessä vakaa todistus: "Minä olen
rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse!" (Ilm. 3: 17).
Ihmiset olivat
tyytyväisiä saavutuksiinsa, ja ei ollut väliä sillä, mille vuosisadalle heidän
uskomuksensa heidät veivät, ja kuinka vanhoihin näkemyksiin kaikki perustui.
Katolisen kirkon edustajat väittivät uskonsa perustuvan alkuseurakunnan
opetukseen, mutta todellisuudessa kaikki tämän mammuttikirkon opetus perustui
lähes täydellisesti, jollei sitten aivan täydellisesti, suurten kirkkoisien ja
paavien julistuksiin ja näkemyksiin, jotka olivat uskomuksen mukaan
erehtymättömiä. Niinpä tämän uskonsuunnan edustamat näkemykset perustuivat
lähes kaksituhatvuotiseen traditioon, mihin ei kaikkina näinä vuosisatoina
ollut tullut yhtään sen enempää valoa kuin alussakaan oli ollut.
Luterilaiset
tuskin koskaan tulivat ajatelleeksi sitä, että heidän uskonsa vei heidät aivan
käytännössä sille uskon tasolle, millä oltiin 1500-luvulla Lutherin
naulaillessa teesejänsä kirkon oveen ja kutsuessansa paavia antikristukseksi.
Jotakin uutta toki oli tähän uskoon tullut, mutta tämän niin kuin ei muidenkaan
vallitsevien suuntausten keskuudessa käsitetty sitä, että Jumala kuljettaa
kansaansa eteenpäin, suoden sille yhä enemmän ymmärrystä kirjoitetun Sanan
suhteen. Tästä johtuen joitakin Johanneksenkin tuntemia ihmisiä innoitti
tavattomasti palaaminen joihinkin vanhoihin uskomuksiin ja entisaikojen
herätysliikkeisiin. Perustettiin uudelleen jo lähes unholaan vaipuneita
liikkeitä, käsittämättä, että entisaikojen herätykset eivät voineet palata
takaisin, vaikka ne aikanaan olivat olleet aidosti Jumalasta syntyneitä. Nyt ei
voitu nauttia vanhaa mannaa, eilispäivän ruokaa, vaan tuli käsittää se aika
jossa elettiin, ja anoa Jumalalta tuoretta Jumalan lasten leipää.
Jos
kirkkokunnissa vallinneet herätykset olivat tulleet ja hiipuneet ihmisten
organisoidessa ja rajatessa Jumalan voimaa ja mahdollisuuksia, oli aivan samoin
niiden keskuudessa, jotka väittivät olevansa vain herätyksiä, eläviä
organismeja, mutta ei missään tapauksessa organisaatioita. Jos milloinkaan,
niin nyt oli totta se, mitä suuri jumalanmies oli sanonut: "Ihmiset
muistelevat sitä mitä menneinä aikoina on tapahtunut ja kiittävät Jumalaa
siitä, mitä tulevaisuudessa on tapahtuva, mutta kulkevat täysin sen ohitse,
mitä Jumala juuri nyt tekee."
Voidakseen elää
todellisessa jumalayhteydessä täytyi uskovaisen joka hetki olla ajan hermolla,
ottaa vaarin siitä päivästä jossa hän eli. Mitä hyödytti häntä kaikki se, mitä
menneisyydessä oli tapahtunut toisille ihmisille, jos hän itse ei ollut juuri
nyt osallinen Jumalan tekemisestä ja toimimisesta? Kukaan ei tiennyt huomisesta
päivästä, eli siis ei ollut suurtakaan merkitystä sillä, mitä huominen oli
tuova tullessansa, jos ihminen ei tänään ollut todellisessa ja aidossa
jumalayhteydessä!
Hopeajärven
kylällä oli kristillisessä elämässä tapahtunut suurta muutosta menneisiin
vuosiin verrattuna. Kukaan ei halunnut olla kylmä uskonasioiden suhteen, ja
niinpä harjoitettiin uskonnollista toimintaa, ja hengellisiä kokouksia oli ehkä
enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Mutta koska sydämissä ei kaikki ollut aivan
kohdallaan, ei kylmyyden poistaminen täysin onnistunut suurestakaan
ponnistelusta ja hiillokseen puhaltamisesta huolimatta. Jonkin verran lämpöä
syntyi, niin että monet huokasivat helpotuksesta ja luottavaisina kulkivat
eteenpäin. Mutta kuinka moni tuli ajatelleeksi sitä, mikä on olomuoto kylmän ja
palavan välillä? Tuli ei palanut kunnolla, mutta ei sammunutkaan seurakunnan
kamiinassa. Ei suorastaan palellut, mutta ei ollut lämminkään.
Miten kaikki
tämä oli mahdollista? Elämä jatkui, Johannes oli syrjässä, Klaus ja muut veljet
jatkoivat saarnaamistansa ja kokousten pitämistänsä, ja ajoittain yhä uudelleen
valoivat luottamusta Johannekseen, joka sisimmässänsä heidän mielestänsä koki
turhaa hätää asiantilan johdosta. "Jumala on pitävä huolen kaikesta,
kaikki on suht' koht hyvin, Johannes, älä sinä vaivaa itseäsi näillä asioilla.
Me olemme osallisia suuresta Jumalan työstä tässä ajassa. Me uskomme koko
Jumalan Sanan! Kaikki on menevä hyvin!"
Jos kerran
kaikki oli niin hyvin, niin miksi sitten jopa uskovaisten kasvoilta voitiin
lukea selvästä muutoksesta huonompaan suuntaan? Jos kerran uskottiin koko
Jumalan Sana, niin miksi todellisuudessa vaiettiin nyt niin monista uskovaisen
ja perheen elämään kuuluvista asioista? Totisesti, tunnustuksesta huolimatta
seurakunnassa ei saarnattu koko Jumalan Sanaa, vaan vain osaa siitä,
seurakunnalle sopivaa, ketään loukkaamatonta ja omiatuntoja kolkuttamatonta
osaa!
Kaiken tämän
keskellä niin Martha kuin Franzkin joidenkin muiden ohella olivat ikään kuin
piikkinä toisten lihassa. He olivat aivan tavallisia ihmisiä kaikkine
puutteinensa ja heikkouksinensa. He eivät tapelleet, mutta jonkinlaista riitaa
oli heilläkin ajoittain, niin kuin jokaisella inhimillisellä olennolla joskus
on. Mutta he eivät antaneet auringon laskea vihansa ylitse, vaan armollinen
rakkauden Henki heidän elämässänsä ja avioliitossansa johti sopuun ja rauhaan
aina ennen kuin sielut saivat minkäänlaista vahinkoa itsellensä. Tässä kodissa
vallitsi jokin sellainen sopusointu ja rauha, mitä vain harvoin pääsi kokemaan
yleensä missään. Arvostelua oli herättänyt alusta alkaen se, että uskovaiset
ihmiset pitivät majataloa, jonka ravintolassa tarjottiin alkoholijuomia. Mutta
jokainen kyläläinen oli selvillä siitä, että sinä päivänä kun olisi ilmoitettu
anniskelun lopettamisesta, olisi saman tien voitu panna sulkemislappu ovelle.
Ihmiset yksinkertaisesti olivat sellaisia, ja tämä aviopari käsitti sen.
Marthalta oli useaan otteeseen kyselty tämän asian tiimoilta, mutta tämä oli
saanut rauhan Herransa edessä ja vastasi jokaiselle kyselijälle: "Minä en
koko asiaa haluaisi, mutta on paljon parempi että ihmiset juovat juomansa
täällä, koska he joka tapauksessa joisivat, kuin että he menisivät kylän
kapakoihin, missä on aivan toisenlainen meno päällä." Ja se olikin totta.
Ei milloinkaan ollut tässä ravintolassa ollut todellista häiriötä, ja vuosien
kokemuksen perusteella voitiin todeta, että ihmiset eivät enää täällä niinkään
tahtoneet juopua, kuin vain nauttia rauhallisesta ilmapiiristä.
Milloin tahansa
jossakin tarvittiin apua tai joku oli hädässä, tuskin kukaan muu oli niin
valmis tarjoamaan auttavaa kättänsä kuin Martha. Vierailevan veljen kaatuessa
seurakunnan pihamaalle ja kaikkien muiden seurakuntalaisten pitäessä miestä
jonakin juoppona, oli Martha ajatustakin nopeammin rientänyt nostamaan tämän
päätä piha-asfaltilta. Hänessä oli jotakin erikoista, jotakin todellista
kristillistä rakkautta, joka ei niinkään kysellyt vaan toimi. Moni olisi hetken
aprikoinnin jälkeen mahdollisesti tehnyt saman, velvollisuudesta, mutta se ei
ollut ollenkaan sama asia. Marthalla oli sydämen viisautta, sydämen rakkautta,
ja Johannes usein ajatteli, että tässä oli ihminen, joka varmastikin useasti
oli tietämättänsä pitänyt enkeleitä vierainansa. Hän ei selvästikään itse
pannut merkille tekemisiänsä, eikä aivan varmastikaan edes mielessänsä tehnyt
minkäänlaista luetteloa ansioistansa. Jokin hänessä vain sai hänet toimimaan
siten, täysin spontaanisti, ilman pidempää harkitsemista.
Martha aiheutti
usein suurtakin päänvaivaa Franzille, ja ehkä hiukan Bettinalle ja
Markuksellekin, sillä usein eivät sen paremmin majatalon puolen kuin ei
ravintolankaan kirjanpidot oikein vastanneet vierailevien ihmisten määrää.
Mutta tavallaan Franz oli tottunut siihen, sillä hän tiesi mistä kaikki johtui,
eikä hän todellisuudessa ollut vihainen, saati sitten loukkaantunut. Kylällä
vieraili usein uskovaisia ihmisiä, ja joitakin vähempiosaisiakin, joiden
vaatetuksesta Martha jo näki, ettei näillä ollut liikoja varoja. Niinpä usein
tällaisten vierailujen jälkeen kirjanpito osoitti huonehintojen laskeneen
melkoisesti edellispäivän hinnoista; useamman hengen huoneessa oli nukkunut
laskun mukaan vain yksi henkilö, vaikka ruokasalissa oli ollut aamiaisella
aviopari tai jopa lapsiperhe. Kummallisesti olivat ajoittain ravintolan
ruokavarat huvenneet käsittämättömällä tavalla, vaikka illalla tapahtuneen
kassan laskemisen jälkeen päivä oli ollut hiljainen.
Martha ei voinut
mitään sille, mitä hän oli. Hänen käytöksensä johdosta perhe ei kärsinyt mitään
tuntuvaa tappiota tai joutunut kärsimään. Heillä oli vanhuuden varaakin,
eivätkä he mitään voisi ottaa mukaansa! "Älkää unhottako
vieraanvaraisuutta, sillä sitä osoittamalla muutamat ovat tietämättään saaneet
pitää enkeleitä vierainaan. Muistakaa vankeja, niinkuin olisitte itsekin heidän
kanssaan vangittuina; muistakaa pahoinpideltyjä, sillä onhan teillä
itsellännekin ruumis" (Hebr. 13: 2- 3). Pian näiden jakeiden jälkeen
ovat sanat, jotka niin monille merkitsevät paljon: "JEESUS KRISTUS ON
SAMA EILEN JA TÄNÄÄN JA IANKAIKKISESTI" (13: 8). Enemmän kuin mitkään
ihmeet tai suuret tapahtumat, sai tämän sisaren elämä Johanneksen uskomaan
siihen, että Herra Jeesus Kristus todella on sama eilen ja tänäänkin, saati
sitten iankaikkisuudessa! Kuinka väärällä tavalla ja vääristä paikoista tämän
ajan uskovaiset etsivätkään merkkejä ja tunnustekoja! Eikö tässä juuri ollut
se, mistä maailman ja ulkopuolisten ihmisten tuli nähdä elävän Herran olevan
seurakuntansa keskuudessa? Ihmiset puhuivat ja puhuivat, todistivat ja
todistivat niin tavattomasti uskovaisen elämän tärkeydestä ja uskovaisen
hyvyydestä, mutta tekoja oli niin tavattoman vähän, jos ei ollenkaan. Mitä
hyödyttivät ihmistä kaikki hänen uskonsa ja näkemyksensä, jos se ei tullut
esiin käsin kosketeltavalla ja tunnettavalla tavalla? Todellisella uskolla
oli sydän, mutta myöskin kädet ja jalat, joihin tuo sydän pumppasi kirkasta,
elämää tuovaa verta!
Julistus oli
tärkeätä, Sanan lukeminen oli tärkeätä, kokemukset olivat tärkeitä, mutta
Johannes totesi tulleensa ajankohtaan ja sellaiselle paikalle, missä mitkään
suuret vakuuttelut tai todistelut eivät saaneet häntä luottavaiseksi. Hän oli
nähnyt aivan liian paljon väärää ja tuhoavaa, voidakseen uskoa kaikkea
kuulemaansa. Jaloltakin tuntuneet veljet ja sisaret olivat tunnustuksestansa huolimatta
osoittautuneet ajoittain jopa uskottomiakin pahemmiksi. Kaikkien seurakuntien
ulkopuolella oleminen ei tehnyt monia yhtään paremmiksi, vaan pahemmiksi. Mutta
nähdessään Marthan kaltaisia ihmisiä Johannes ei edes tuntenut tarvetta kysellä
näiden uskonelämästä, sillä päinvastoin hän tunsi hienoista häpeää nähdessään
tällaista sydämen uskoa. Heidän tekonsa todistivat tuhatkertaisesti enemmän
kuin joidenkin elämän pituiset saarnat!
Tässä perheessä
ei niinkään puhuttu uskonasioista, kuin mitä niitä elettiin. Kukaan ei kuullut
Marthan huutavan miehellensä, eikä päinvastoinkaan. Johannes olisi lopun
elämäänsä muistava sen, kuinka tämä sisar kyyneleet silmissä oli kertonut
hänelle kokemuksestansa, joka Johanneksen mielestä tulisi olla jokaisella
sisarella. Mahdollisesti niitä on ollutkin, mutta niitä ei ole oikealla tavalla
pantu merkille.
Kerran Franz oli
tehnyt jotakin sellaista, mitä Martha ei voinut hyväksyä. Jumalan Sanan
mukainen alamaisuus ei tarkoita sitä, etteikö vaimo voisi lausua julki
mielipidettänsä, vaan päinvastoin, missä vallitsee todellinen Sanan mukainen
rakkaus, siellä aviopuolisot tuntevat itsensä vapaiksi julkituomaan sydämensä
ajatukset, eikä kummankaan tarvitse loukkaantua. Nyt kuitenkin Marthalla oli
heikko hetkensä, ja hän menetti hetkeksi itsehillintänsä.
Jumalan Sana
vaatii ihmiseltä itsehillintää ja henkistä kasvua, mutta ei lainomaisesti, vaan
tuntien ihmisen heikkoudet. Martha oli vain vajavainen ihminen, ja oli aivan
luonnollista että joskus tuli hetkiä, jolloin Jumalan Sanan täytyi toteutua
hänenkin kohdallansa: "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun
lihassani, asu mitään hyvää... tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän
toteuttamiseen ei..." Nyt Martha koki heikon hetkensä ja huusi
miehellensä niin että se olisi voitu kuulla ravintolankin puolella, jos siellä
joku olisi ollut. Samalla hetkellä uunissa ollut pata halkesi sellaisella
paukauksella, että uunin luukku lensi auki. Siinä hetkessä jotakin jumalallista
tapahtui tuossa avioparissa, ja Martha käsitti Jumalan Hengen puhuttelevan
häntä sellaisella tavalla, jota ei voinut ohittaa olankohautuksella. Hän
lankesi miehensä kaulaan pystymättä lausumaan mitään, mutta sanoittakin Franz
käsitti, mistä oli kysymys.
Uskovaisten
perheissä oli tapahtunut ja tapahtui koko ajan asioita, joiden keskellä ei
haluttu tai ei uskallettu ajatella sitä, että Kaikkivaltias silmä näki kaiken.
Pyydettiin tavallaan anteeksikin, mutta samat asiat toistuivat kautta vuosien.
Mutta voisiko mikään muu tuoda todellisuutta paremmin esiin, kuin tuo konkreettinen
tapahtuma Marthan ja Franzin keittiössä! Kuinka väärä olikaan uskomus siitä,
että huutaminen ei vahingoittaisi ketään, ei rikkoisi mitään! Jos vaimo huusi
uskovaiselle miehellensä, syyttä tai syystä, saattoivat miehen kyyneleet kuivua
pian itsestäänkin, tai vaimon poispyyhkiminä, mutta aina särkyi jotakin,
aina menetettiin jotakin sellaista, mikä olisi voinut palvella voimana jotakin
muuta varten. Marthan pata oli pilalla, sisällys valunut uuniin ja palanut
kiinni sinne, ennen kuin asia oli saatu korjatuksi.
Useimmiten tällä
alueella rikkoneet vetosivat Jumalan rakkauteen ja muistuttivat
anteeksiantamuksen voimasta. Jumala oli todellakin kykenevä ja voimallinen
auttamaan, parantamaan, korjaamaan, mutta siitäkin huolimatta jäivät arvet,
jäivät rikkoutuneet mahdollisuuksien astiat, joita ei milloinkaan saatu
takaisin, palautetuksi ennalleen. Jumalan rakkaus korjasi, auttoi,
hengellisesti, henkisestikin, mutta aina menetettiin jotakin, luottamusta,
uskoa parempaan, uskoa tulevaisuuteen. Tahtomattaankin uskovaiset kutsuivat
esiin jotakin sellaista, minkä herroja he eivät voineet olla, nimenomaan tässä
ajassa, jossa rakkaus kylmeni kylmenemistään, penseys valtasi ihmismieliä.
Eikö Johanneksen
tullut olla huolissaan, hädissään veljiensä ja sisartensa puolesta? Kylmä oli
kylmää, kuuma kuumaa, eikä kumpikaan olotila tuonut tullessansa jotakin
sellaista, mitä penseys merkitsi seurakunnalle ja uskovaisille: "Minä
tiedän sinun tekosi; sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai
palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä
oksentava sinut suustani ulos!" (Ilm. 3: 16).
Johannes kärsi
jatkuvasti siitä, että hänellä oli niin herkkä suu ja tarkka nenä. Mutta sen
johdosta hän ymmärsi ehkä paremmin kuin kukaan muu, mitä nämä Herran lausumat
sanat merkitsivät. Hän muisteli kauhulla sitä hetkeä, kun oli lähikaupungissa
syönyt ravintolassa, mutta ei ollut raaskinut ostaa juotavaa. Hän oli kaatanut
lasinsa täyteen tiskillä olleesta vesikannusta, ja tahdottuaan nyt lievittää
janoansa kohtalaisen hyvän aterian päätteeksi, oli hän kulauttanut suunsa
täyteen tuota ilmaista juomaa, aikoen juoda lasin tyhjäksi kerralla. Mutta
huoneenlämpöinen vesi maistui niin hirvittävältä, että hänen oli pakko
tyhjentää suunsa lautaselle. Siitä huolimatta oli oksennus noussut jo kurkkuun
asti.
Johannes uskoi
ymmärtävänsä Herran ajatuksia ja tunteita. Ja se juuri olikin hänen tehtävänsä,
mitä juuri kukaan ei ymmärtänyt. Häntä oli aina arvosteltu tuntemisistansa ja
vähätelty Marian käytöstä. Samoin suhtauduttiin kaikkien vaimojen tekemisiin
tai tekemättä jättämisiin. "Kuule Johannes", sanoi Klaus usein,
"naiset ovat naisia, ja meidän miesten tulee ottaa heidät sellaisina kuin
he ovat! Jos haluat hiukan iloitella vaimon kanssa, tulee sinun unohtaa tuollaiset
pikkuasiat!" Klausin mielestä tämä kaikki oli pientä, ainakin puheiden
mukaan, mutta olivatko nämä asiat pieniä Jumalan silmissä? Sitä Johannes ei
voinut uskoa, sillä hänen sydämensä vakaumus puhui jostakin aivan muusta. Oliko
se edes hänen oma sydämensä, joka näistä asioista puhui? Ei, hänessä oli
jotakin sellaista, mikä ei ollut hänestä itsestään alun pitäenkään!
Kaikkien
todellisten jumalanpalvelijoiden tehtävä ei ollut arvostella asioita maallisten
esikuvien mukaisesti, maallisten arvojen mukaisesti. Heidän tehtävänsä oli
kertoa Jumalan kansalle, seurakunnalle, mitä Jumalan ajatukset olivat. Tässä
olikin tämän hetken suuri vaikeus, sillä ihmiset luulivat kuulevansa vain
kärsivän miehen ajatuksia, ymmärtämättömän aviomiehen tuskanhuutoja. He eivät
käsittäneet, että itse Kaikkivaltias Jumala halusi tuoda julki tahtonsa omiansa
kohtaan tässä viimeisessä ajassa! Ei ollut niin vaaratonta ja viatonta se, mitä
vaimot tekivät! Ei ollut niin pienimerkityksellistä se, miten uskovaisiksi
itseänsä nimittävät Lydian miehet ja Hartmutit suhtautuivat vaimoihinsa ja
lapsiinsa!
Ann-Marie oli
tunnetusti roikkunut jopa Klausin kurkussa huutaen: "Etkö sinä hölmö
käsitä, että minä olen sinulle alamainen! Minä olen sinulle niin alamainen kuin
vain vaimo miehellensä voi olla!" Tyhmempikin käsitti, että tällainen
alamaisuus oli enemmänkin alamaisuutta sille, joka käy ympäri kuin kiljuva
jalopeura. Mutta asioiden vakavuutta ei käsitetty, koska aviopuolisot
lepyttyään halasivat toisiaan niin suurella rakkaudella kuin oli mahdollista,
eikä mitään näkyvää muutosta ollut tapahtunut. Niinpä Ann-Marie kerran rohkeni
lausua julki useamman henkilön seisoessa todistajina: "Meidän sisarten on
pidettävä puolemme, sillä miehet ovat niin paksukalloisia! Jos Jumala on eri
mieltä, niin osoittakoon sen sellaisella tavalla, että sen selvästi voi nähdä!"
Kuinka
kiitollinen tulikaan Ann-Marien olla siitä, ettei mitään näkyvää tapahtunut! Ei
langennut tuli taivaasta, ei maa pettänyt hänen allansa. Mutta polttanutko
jokin kuitenkin omallatunnolla, sillä useampikin seurakuntalainen oli pannut
merkille, että kulkiessaan kaduilla Ann-Marie vältteli astumasta lähellekään
kaikkialla kaduissa olevia pyöreitä kaivonkansia!
Monet sisaret
käyttäytyivät siis kuten käyttäytyivät, mutta aina muiden ihmisten ollessa
paikalla, niin kotona kuin kylälläkin, saati sitten seurakunnassa, he
osoittivat mitä suurinta huomaavaisuutta miehiänsä kohtaan. Niinpä eivät veljet
harvoin saaneet kuulla kaiken ristiriitaisuudenkin keskellä, kuinka vaimot
muistuttivat näistä hetkistä: "Muistapas vain, kuinka ystävällinen olin
sinulle siellä ja siellä! Älä unohda sitä, kuinka kauniisti puhuin sinulle
ollessamme kylässä, älä unohda, kuinka ihmisetkin panivat merkille, kuinka
palvelin sinua siellä juhlissa, kantaen kakut ja kahvit sinulle pöytään, ilman
että sinun tarvitsi tuolista nousta!"
Mutta eikö tämä
kaikki ollut mitä suurinta teatteria, ulkokultaista näyttelemistä, jonkin muun
kuin totuuden esiintuomista? Ei toki tullut viedä riitoja ja erimielisyyksiä
ihmisten eteen, mutta sen sijaan että kaikkien huomiota kiinnittävällä tavalla
heittäydyttiin palvelijattareksi, olisi voitu käyttäytyä täysin normaalisti ja
asiallisesti. Johannes ei voinut olla ajattelematta jälleen kerran Thomasia ja
tämän hirsimökkiä, joka oli aikanaan ollut vuosikausia koko seudun
puheenaiheena.
Sinä keväänä
lumet olivat sulaneet tavallista aikaisemmin, ja kevät teki selvästi tuloaan.
Jo vuosia sitten oli Gretan ansiosta hankittu komea hirsitalo, jossa he nyt
asuivat. Mutta joskus talo tuntui hiukan pieneltä, erikoisesti silloin, kun
lapset tulivat käymään kotona, tai seurakunnan vierailijoita oli majoitettuna
heillä. Niinpä Thomas halusi nyt toteuttaa heidän salaisen toiveensa:
pihapiiriin hankittaisiin pieni hirsimökki, jossa pari ihmistä mahtuisi
yöpymäänkin, niin ettei aina tarvitsisi erikoisesti vieraampia ihmisiä päästää
yläkerran huoneisiin. Kuka tiesi mitä ne siellä puuhaisivat; saattaisivat
tutkia kaappejakin! Ja kesäisinä lämpiminä päivinä voisi Greta siinä tehdä
käsitöitänsä ja katsella kaunista laaksomaisemaa, mikä ei sellaisella tavalla
avautunut itse talon ikkunoista! Oli tullut tehtyä pieni virhe talon
sijoituksessa; se olisi pitänyt rakentaa muutama kymmentä metriä kauemmaksi
metsän reunasta!
Mökin tuli
näyttää suunnilleen samanlaiselta kuin itse talokin, ja niin Thomas tietysti
ajoi samaan hirsiveistämöön kuin mistä talokin oli aikoinaan hankittu. Mutta
kylläpä olivat hinnat nousseet! Thomasia alkoi kaduttaa jo vaimolle annettu
lupaus, ja hetkenä milloin tahansa olisi Klaus saapuva traktorinsa kanssa
mökkiä noutamaan! Aivan alueen ulkolaidalla seisoi pieni ja mitä suloisimman
näköinen, suorastaan ihastuttavan kaunis hirsihuvila, joka kuitenkin oli niin
pieni, että se mahtuisi tavallisen kuorma- auton lavalle. Thomasin sisimmässä
alkoi kuohua, sillä noin suloinen rakennus saisi nyt Gretan sydämen sulamaan,
ja hän varmasti unohtaisi Bodenseellä vierailunsa!
Puhelimen
soidessa veistämön mies meni sisälle toimistoon, ja sillä välin Thomas kävi
läpikotaisin tutkimassa mökin. Ihastus kasvoi kasvamistaan, sillä pienestä
ulkonäöstään huolimatta siinä oli kaksi eri huonetta, ja mikä parasta, mökki
oli koottu sellaisella tavalla, että sen voi keskellä kattoa olevasta koukusta
nostaa kerta heitolla traktorin lavalle! Pohja oli tehty niin yhtenäiseksi,
että siihen oli voitu kiinnittää katolle asti ulottuva tukeva rauta, jossa
koukku oli. Mutta missään ei näkynyt hintaa. Tämän täytyi maksaa omaisuuksia!
Jo valmiina tinkimään viimeiseen veripisaraansa asti, Thomas astui paikalle
saapuvaa myyjää vastaan.
"Mitä
maksaa tämä mökki? Se ei oikein ole sellainen kuin ajattelin, mutta olisi juuri
sopivan kokoinen. Taitaa olla hiukan kierosti rakennettu ja raaka-aine ei ole
oikein parasta mahdollista! Mutta jos halvalla myytte, nousee mökki juuri kohta
kaverin traktorin lavalle ja lähtee Hopeajärvelle! Ja eikös se paina jotakin
sekin, että talomme ostettiin silloin täältä? Häh?" Myyjä muisti isänsä
kertoneen jotakin elämänsä itarimmasta asiakkaasta, mutta heti ei tämä osannut
yhdistää tätä häntä rehvakkaasti katsovaa miehenkäppyrää tuohon kaikkien
aikojen suurimpaan tinkijään.
"Nyt on
asia niin, että tämä mökki on myyty jo kerran, mutta ostaja ei pystynytkään
sitä maksamaan!" Thomasin sisimmässä kuohahti lämpöisesti, sillä aloitus
vaikutti hyvältä. Vaiko pahalta? Oliko se niin kallis? Jospa hänkään ei
pystyisi sitä ostamaan? "Asiakas osti sen meiltä viime syksynä, mutta
suorastaan petti meitä, sillä hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta maksaa
sitä; oli jo vararikossa. Koko talven perimme saataviamme, mutta mies ei vain
maksanut. Poliisin luvalla haimme sitten omamme pois. Mutta nyt on vain niin,
että mökki olisi pitänyt kyllästää heti viime syksynä, mutta asiakas ei tehnyt
sitä. Se oli ikävä kyllä niin erikoisessa ja kosteassa paikassa, että heti
syksystä siihen iski eräänlainen lahottajasieni, joka nyt on levinnyt
kaikkialle. Talvella oli niin kovat pakkaset, että hetkeksi sieni meni lepoon,
mutta nyt keväällä se on alkanut uudelleen elää. Me emme oikeastaan haluaisi
myydä tätä mökkiä, vaan se tulisi polttaa, mutta jos olette halukas viemään sen
pois omalla vastuullanne, saatte sen raaka-aineen hinnalla. Yhdeksäntuhatta
markkaa, ottakaa tai jättäkää! Normaali hinta olisi melkein kymmenkertainen."
Thomas oli
hypätä ulos housuistansa. "Minä otan, minä otan!" Mutta hetken
kuluttua alkoi järkikin sanoa jotakin. "Mutta mitä sille nyt sitten
tapahtuu? Se sieni nimittäin...?" Myyjä oli asiantuntija tällä alalla.
"Minä voin kirjoittaa teille paperille osoitteen ja aineen nimen, millä
voitte pysäyttää sienen leviämisen. Me emme ole sitä tehneet, sillä aine on
todella kallista, ja emme olisi siitä huolimatta voineet myydä mökkiä meille
sopivalla hinnalla. Mutta nyt mökistä maksamaanne hintaan nähden aineen
hinnalla ei ole merkitystä. Kunhan vain nyt heti ennen ilmojen lämpiämistä
kyllästätte koko mökin tuolla aineella ohjeiden mukaan, ei ole mitään vaaraa
sienen henkiinjäämisestä, sillä asia on tutkittu moneen kertaan. Mutta sienen
aiheuttamia värjääntymiä ette voi poistaa, sillä ne ovat syvällä puussa.
Maalatkaa mökki jonkin ajan kuluttua käsittelystä, niin teillä on todella
edullinen ja käyttökelpoinen mökki lopuksi ikäänne!"
Thomas ei
ajatellut ikiä eikä muutakaan, vaan latoi lompakostansa tarvittavan määrän
seteleitä. Hän ei uskaltanut tinkiä enää, sillä kauppiashan saattoi tulla
katumapäälle.
Paluumatkalla
Thomasin riemulla ei ollut rajoja. Klaus ajaa körötteli edellä mökki komeasti
traktorin lavalla, ja tuskin pystyi Thomas seuraamaan liikennettä katseen
ollessa koko ajan kiinnitettynä tuohon ihastuttavaan rakennelmaan.
Puoli-ilmainen, kiitos Herralle, kiitos Herralle!
Suuri osa
seurakuntaa oli sinä iltana kokoontunut ihailemaan tätä suurenmoista
ilmestystä, jonka hinnaksi Thomas ilmoitti toistasataa tuhatta markkaa. Oli
joillakin millä mällätä! Muutamien veljien hiukan alkaessa ihmetellä seinissä
kaikkialla havaittavia pieniä laikkuja, komensi Thomas kaikki kahville talon
kuistille. "On siinä jotakin pientä, mutta eihän se meikäläistä haittaa,
olen joka tapauksessa ajatellut maalata sen kokonaan."
Muutaman viikon
aikana laikut eivät sanottavasti suurentuneet ainakaan Thomasin silmissä, ja
niinpä tämä alkoi riemuita sisimmässänsä entistä enemmän. Olisiko kauppias
sillä tavoin erehtynyt? Oli varmastikin Jumala ollut kaikessa mukana ja antanut
hänen saada kauppiaan erehdyksen johdosta aivan kunnon mökin melkein
ilmaiseksi! Uskovainen mies kun oli, alkoi hän käyttää uskoansa. Hän oli jo
käynyt Kaupungissa annetussa osoitteessa, mutta oli ollut lentää pyrstöllensä
kuullessansa kuinka paljon ainetta olisi tarvinnut ja mitä se maksoi; koko
rakennelma olisi käärittävä sen lisäksi viikkokausiksi muoviin, jotta aine
vaikuttaisi kunnolla. Täälläkin hänelle oli vakuutettu, että jos mökkiä ei
käsiteltäisi, se saattaisi näyttää hyvältä jonkin aikaa, mutta olisi muutamassa
vuodessa lahoava täysin pilalle.
Thomas ei
halunnut tuon kalliin aineen pilaavan iloansa, ja niinpä hän oli tehnyt lujan
päätöksen: mökki maalattaisiin sellaisenansa, ilman käsittelyä! Aivan kuin
varmuudeksi hän kiersi ihastuksensa kohteen muutamaan kertaan, ja joka
seinustalla sanoi kaikuvalla äänellä: "Herran nimessä, kuole, sieni!"
Koko kesän istui
Greta mökissä, joka ulkoa sekä päältä oli maalattu tummanruskeaksi sellaisella
vaivannäöllä, ettei missään ollut näkyvissä alkuperäistä pintaa. Useat
uskovaisetkin viettivät yönsä siellä ja nauttivat olostansa. Mutta kun kesä
alkoi kallistua syksyä kohti, alkoi toimelias vaimo tuntea lievää
huonovointisuutta, etenkin kun ovi oli suljettava ilmojen viiletessä. Eräänä
iltana tulivat seurakunnassa vierailevat veli ja sisko kesken yötä koputtamaan
ovelle ilmoittaen olevansa todella pahoillaan, mutta he eivät voineet nukkua
tuossa mökissä. Vaimo oli tullut pahoinvoivaksi, ja mieskin tunsi nenässänsä
koko ajan kummallisen lemun, joka ikään kuin tarttui limakalvoihin.
Thomasin sydäntä
alkoi ahdistaa, ja hän nuuski ja tutki koko mökin perustuksista kurkihirteen
asti, mutta ei voinut todeta mitään muuta kuin tuon ilkeän hajun, joka hänenkin
hajuelimensä sai kummallisesti kipristelemään.
Mökki hyljättiin
omiin oloihinsa talven alkaessa lähestyä, ja Thomas uskoi pakkasen korjaavan
asian. Keväällä lumien lähdettyä ja ensimmäisten lämpöisten ilmojen saavuttua
aviopari ikään kuin peläten totuuden näkemistä ensimmäisen kerran tuli yhdessä
tutkailemaan tilannetta. Maali oli alkanut irtoilla lähes kaikkialta, ja sen
alta näkyi melkein mustaa puuta. Kiireesti Thomas harjasi teräsharjalla kaiken
irtonaisen maalin pois ja mökki maalattiin yltä päältä entistä paksummalla
värikerroksella. "Sieltä et läpi tule, häh, häh", riemuitsi Thomas,
ja jälleen kerran, liekö voimakkaan maalin ansiosta, ahkera vaimo istui kesän
mökissä kutoen ja virkaten. Ilma oli kuivaa ja satoi harvinaisen vähän, liekö
siitä johtunut, että paha haju palasi entistä hirvittävämpänä vasta ensimmäisten
syyskesän sateiden mukana!
Seuraavana
keväänä mökki ikään kuin jo ravisteli maalipintaansa ympäröivälle ruohikolle.
Nyt Thomas alkoi jo hätääntyä yli sadantuhannen mökkinsä puolesta. Niin, se oli
yli sadantuhannen mökki siitä huolimatta, että hän oli maksanut siitä
pilkkahinnan!
Kaapiessansa
irtonaista maalia pois Thomas joutui toteamaan, että kaapimen mukana lähti
melkoinen määrä tahmeata puuta, ja paikoitellen piti olla todella varovainen,
ettei kaavin uponnut varttansa myöten pehmeään puuhun. Jälleen kerran paksu
maalikerros, taidolla vedeltynä, ja mökki näytti todella hyvältä. Kuka olisi
uskonut maalipinnan kätkevän jotakin sellaista, mitä Thomas ei edes halunnut
ajatella?
Nyt oli
toiminnan paikka, sen käsitti tämä joidenkin itaraksi kutsuma mies. Jos mökki
tätä rataa muuttui lähes silmissä, oli syytä torjua taloudellinen menetys.
Mökki oli myytävä ensi tilassa! "Kuulepa Johannes, sinä olet aina
haaveillut omasta pienestä paikasta, missä voisit viettää vapaa-aikaasi, miten
olisi, jos minä möisin sinulle meidän pihamökin? Se tuntuu olevan vähän liikaa
meidän maisemiimme, joten olemme päättäneet myydä sen." Sillä hetkellä
Johanneksella ei olisi ollut varaa ostaa edes lintulautaa, ja niinpä Thomas
huokasi helpotuksesta, sillä sisimmissä oli jokin ääni alkanut varoittaa häntä.
Nyt hän oli pettämässä itse Jumalaa, sillä kaikesta huolimatta hän käsitti
Johanneksella olevan sellaisen yhteyden Tämän kanssa, että ei siitä hyvää seuraisi,
kun asia paljastuisi!
Klausilla oli
omat aavistelunsa, mutta hän ei ollut milloinkaan lähemmin tutustunut tuohon
mökkiin. Ei, missään tapauksessa hän ei ostaisi sitä mihinkään hintaan, mutta
ainahan oli halukkaita ostajia. Mutta mihin hintaan sen saisi myytyä, uteli
Thomas koko ajan, ikään kuin kokeillen kepillä jäätä. "Jos sinä siitä
kerran olet yli satatuhatta maksanut, ei sen arvo voi olla paljon laskenut.
Ainoa vain, että se on maalattu, joten hirsimökkinä se on menettänyt arvoansa
jonkin verran. Luulisi siitä jonkun ainakin seitsemänkymmentätuhatta
maksavan." Thomasia samalla sekä riemastutti että kauhistutti. Olisi
todella hienoa saada siitä sellainen voitto, mutta entä kun ostaja paremmin
pääsee kärryille mökkinsä tilasta?
Kylällä oli joka
kesän alussa markkinat. Sinne olisi mökki vietävä, ja mikä parasta, voisihan
järjestää huutokaupan. Tässä löysi hurskas mies helpotuksen omantuntonsa
kolkutukselle. Joka huusi, se maksoi mitä halusi, eikä kukaan voinut syyttää
Thomasia ylihinnan pyytämisestä!
Klausin piti
viedä mökki torille jo edellisenä iltana, mutta hänelle tuli kiireellinen
käynti Kaupungin sairaalaan, missä hänen sukulais-sisarensa oli vaikean
synnytyksen edessä. Tämä vaati vaatimalla niin Klausia kuin Ann-Marietakin
jäämään siihen asti kunnes lapsi syntyisi. Sukulaisten läsnäolo ja rukoukset
rauhoittaisivat häntä suuresti, sillä mies oli matkoilla eikä ehtisi paikalle.
Lapsi syntyi
terveenä, joskin ahdistavan odotuksen jälkeen, ja nukkumattoman yön jälkeen
Klaus ehti torille mökin kanssa markkinoiden jo alettua. Hänen
hämmästyksellänsä ei ollut rajoja, kun Thomas kiikutti lavanreunaan suuren
kyltin, jossa luki: "Huutokaupataan! Lähtöhinta kymmenentuhatta
markkaa!" Mitä liikkunee Thomasin mielessä, kun tuollaisella hintaa
aloittaa, ajatteli Klaus.
Hinta houkutteli
tavattoman määrän uteliaita ja mahdollisia ostajia, ja kun jo yksi lavalle
kiivennyt putosi mukkelismakkelis melkein päälleen torille, kehotti yleinen
mielipide Klausia nostamaan mökin alas lavalta. Olihan hyvä jos ihmiset ilman
kiipeämistä näkisivät ihastuksensa kohteen, ja mikä tärkeintä, naisihmistenkin
tuli päästä sisälle.
Thomas oli kyllä
ajatellut, että olisi ollut parasta jos mökki olisi jäänyt lavalle ja
sellaisenaan olisi viety se ostajan pihalle, mutta nyt ei jäänyt muuta
vaihtoehtoa. Muutamat paikalle saapuneet joutuivat jo melkein käsirysyyn, ja
useampi tarjosi ilman huutokauppaa Thomasille jopa kolmesta - viiteenkymmeneen
tuhatta, kun vain sai viedä mökin heti pois. Thomasin sisimmässä käytiin
ankaraa kamppailua, sillä nyt puhuttiin sellaisista summista, että hänen
omatuntonsa lähti vierailulle Bodenseelle kesken markkinatapahtuman!
"Kuusikymmentätuhatta, niin mökki on teidän!" Käsittämättä itsekään
sitä, hän oli jo aloittanut huutokaupan, joka poikkesi suuresti tavanomaisesta.
Asiakkaat huusivat ja tinkivät, Thomas korotti koko ajan. Huuto alkoi olla jo
tavaton, ja kylän virkavalta saapui paikalle hätistääksensä jo melkein Thomasin
rutistavan väkijoukon kauemmaksi.
Thomas oli nyt
elementissään, ja sisäisesti hän tunsi suurta mielihyvää. Klaus oli juuri
kiivennyt traktorin ohjaamoon ja alkoi nostaa mökkiä irti lavasta. Huutokauppa
jatkui, ja hinta vaihteli kuuden- ja kolmenkymmenentuhannen välillä, aina sen
mukaan kuka kovempaa jaksoi huutaa. Mökin ollessa jo ilmassa ja osittain lavan
ulkopuolella, tunsi Thomas hetkensä tulleen ja hyppäsi lavalle. "Katsokaa
tätä ihanaa mökkiä, katsokaa sen kauneutta, suloisuutta! Tällainen mökki,
unelmienne toteutuminen, katsokaa, katsokaa...!" Kukaan ei olisi uskonut
tässä seisovan Thomas Gruenderin, joka muuten ei juuri saanut suustansa
halaistua sanaa väkijoukon keskellä!
Koko väkijoukko
katseli ja ihaili. Thomas nosti hintaa ja väkijoukko tinki. "Tämän
parempaa sijoitusta ette voi tehdä", jatkoi Thomasin ääni, niin että hän
tuskin itsekään jaksoi uskoa pystyvänsä tällaiseen kaupanhierontaan,
"lähes puolentoistasadantuhannen mökki, ja te kehtaatte tinkiä sellaisella
tavalla! Katsokaa, katsokaa, oletteko koskaan nähneet näin kaunista mökkiä, ja
hinta on vasta noussut kuuteenkymmeneen tuhanteen markkaan! Katsokaa, katsokaa,
ja ihailkaa! Kuka haluaa sen omaksensa? Kuka haluaa tehdä elämänsä
sijoituksen?"
Monen teki mieli
tuota ihanaa rakennusta, mutta kaikesta huolimatta kukaan ei halunnut maksaa
pyydettyä, vaan huudot pyrkivät laskemaan hintaa. Thomas heilui ja huusi, ja
hiljalleen mökki oli kokonaan lavan ulkopuolella, niin että Klaus saattoi
ryhtyä laskemaan sitä alas. "Katsokaa, katsokaa, tätä ihanaa mökkiä,
unelmienne täyttymystä", huusi Thomas kuin gramofoni. Liekö ollut valvotun
yön seuraamusta, mitä lie tapahtunut näkymättömässä maailmassa, mutta ikään kuin
sallimuksesta, tai enemmänkin johdatuksesta, Klausin käsi lipsahti nosturin
säätimillä, niin että mökki putosi torikiveykselle melkoisella voimalla.
"Katsokaa,
katsokaa, tätä ihanaa mökkiä, jonka kuka tahansa haluaisi omaksensa, katsokaa,
katsokaa...!" Ja väkijoukko katsoi ja ihmetteli ensimmäisen
silmänräpäyksen ajan kuulemaansa ääntä, sillä tuollaisen rakennelman
tömähtämisen tuosta korkeudesta kovaan toripinnoitteeseen olisi odottanut
antavan aivan erilaisen äänen. Mutta nyt oli kuin olisi pudotettu torille
valtava pärekorillinen perunoita, tai jotakin sinne päin. Mutta tämä ei
aikaansaanut suurinta hämmästystä, vaan se, mitä tapahtui Thomasin suusta vielä
kuuluessa: "Katsokaa, katsokaa..." Ilman kehotusta joka ikinen
katsoi, sillä sellaista ei nähtäisi joka päivä ja tuskin koskaan enää!
Kiitos
ihanteellisen suojakuoren, oli lahosieni saanut loistavat puitteet
tuhotyöllensä, ja niinpä paksun maalikerroksen alla se oli syönyt koko lujan
puuaineksen. Happea oli riittänyt yllin kyllin, sillä jokaisessa hirrenraossa
oli huopatiiviste, joka hengitti ulkoilmaa. Niinpä nyt mökin saadessa tällaisen
töytäyksen, joka ikinen liitos mureni kuin tuore leipä, ja koko rakennelma
levisi pitkin toria kauhistuneen yleisöjoukon peräytyessä mahdollisuuksien
mukaan.
"Katsokaa,
katsok..." Thomasin maailma musteni silmissä, ja hän pyörtyi aidosti,
ilman mitään sen kummempia teatraalisuuksia.
On suorastaan
mahdotonta kuvata sitä tunnelmaa, mikä vallitsi torilla koko sen päivän. Tämän
veroista viihdytysohjelmaa ei olisi mikään muu toritapahtuma koko maassa tai
koko maailmassa pystyvä tarjoamaan! Todella, kesti vuosia, ennen kuin tämä
tapahtuma väistyi ihmisten mielistä, niin että halutessaan kertoa jostakin
koomisesta, he kertoivatkin jonkin muun tapauksen.
Mutta tämän
parempaa opetusta ei voitaisi ottaa esiin puhuttaessa seurakunnasta ja sen
asioista.
Seurakunnalle on
annettu tehtävä edustaa taivaallisia asioita, ja se ikään kuin asettuu kaikkien
nähtäväksi toreille ja tienvierille. Mutta mitä sillä on tarjottavana
ihmisille? Nytkin kuulutettiin kaikkialla, kuten Thomas markkinoilla:
"Katsokaa, katsokaa, kuinka hyvä tuote meillä on myytävänä!"
Raamattu puhuu
siitä, että uskovaisten tulee olla hyvä ja houkutteleva tuoksu maailmalle.
Mutta mitä ihmiset haistavat meissä niin seurakuntana kuin yksilöinäkin? Ei kai
vain ole niin, että meidän kohdallamme on samoin kuin Thomaksen mökin suhteen
oli? Mitä ihmiset kokevat tullessansa sisälle? Ehkä hetken kaikki näyttää
hyvältä; oven ollessa auki hajutkaan eivät tunnu, mutta miksi ei tuo aviopari
voinut edes yhtä yötä viettää tuossa ihastuttavan näköisessä rakennuksessa?
Pelkkä hajuhaitta ei sinänsä ole niin vakavaa, mutta entä Gretan ja sisaren
pahoinvointi?
Seurakunta
mainosti itseänsä ja edustamiansa asioita, mutta jokin oli kaikesta
ulkonaisesta ja kauniista huolimatta vialla. Lahottaja, mädännyttäjä, oli tunkeutunut
sisälle, ja sen voi tappaa vain voimakas myrkky. Maallisesti tuo aine maksoi
Thomasin mielestä liian paljon, eikä hän raaskinut ostaa sitä. Hengellisesti
seurakuntaa tuhoavan pahan vaikutukset voi poistaa ainoastaan Pyhän Hengen
voima, Jumalan voima, mutta vaikka se on ilmaiseksi saatavissa, eivät ihmiset
halua ottaa sitä käyttöön, sillä vaikka se ei maksa rahassa, tuottaa se monen
mielestä liian suuria menetyksiä. Tämän ajan uskovainen halusi ilmiselvästi
elää uskonelämänsä ikään kuin ilmaiseksi, maksamatta siitä mitään.
Koska hintaa ei
maksettu, ei myöskään tapahtunut oikeanlaista puhdistautumista. Ulkonaisesti
haluttiin antaa hyvä kuva kaikesta, mutta kaikki oli kuin Thomasin mökki. Mitä
enemmän maalia vedettiin, mitä enemmän pyrittiin peittämään sisällä tapahtuvaa
tuhoa, sitä suuremman vallan ja voiman sai tuhoava vaikutus. Sisaret
esiintyivät edukseen, veljet peittivät kaiken hurskaalla saarnalla tai suurilla
"ilmestyksillä", mitä he olivat saaneet.
Mutta missä oli
kaiken ydin, mikä puuttui seurakunnalta? Mikä estäisi tapahtumasta samaa, kuin
mitä Hopeajärven torilla näyteltiin? Onnettoman lipsauksen johdosta Thomasin
ylpeys koki järkytyksen, jonka seurauksena Klausin traktorin nosturin koukkuun
jäi vain muutaman metrin pituinen rautaseiväs. Mikä teki niin suuren eron eri
seurakuntalaisten välille?
Johannes oli
pitkään pohtinut kaikkia näitä asioita ja ihmetteli sisimmässänsä olevaa kuvaa
siitä, miten kaiken olisi tullut olla. Tietynlainen ulkonainen koristautuminen
ei tuonut mukanaan sisäistä muutosta, eikä se ollutkaan mahdollista. Ainoa
ratkaisu oli siinä, mitä veljemme Pietari kirjoittaa kirjeessänsä: "Älköön
teidän kaunistuksenne olko ulkonaista... vaan se olkoon salassa oleva sydämen
ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan
silmissä kallis" (1. Piet. 3: 3- 4).
Tässä se oli,
tässä se oli! Jotakin täytyi olla ensin sisimmässä, jotta uloskin päin voi
tulla jotakin todellista! Ihminen saattoi yrittää kaikkensa, jotta hänen
hedelmänsä olisi hyvä, mutta vaivannäkö oli turhaa. Vain lammas voi tuottaa
villaa, koska se on lampaan ominaisuus. Se tuottaa villaa automaattisesti,
siinä olevan perusominaisuuden tähden. Sen ei tarvitse hokea joka päivä
itsellensä: "Taas uusi päivä, ai, ai, ai, täytyy nyt tuottaa taas villaa koko
päivän ajan, ai, ai, ai!" Ei, vaan se tuotti villaa yötä päivää, koska se
oli lammas ja se oli sen tehtävä.
Jokainen puu
tuottaa lajinsa mukaan, riippumatta siitä mitä se itsessänsä yrittää tai
ajattelee. Tässä juuri oli seurakunnan puute tai virhe. Se yritti tuottaa
jotakin sellaista, mihin se ei pystynyt, koska se ei itsekään ollut selvillä
siitä, mitä sen tuli tehdä ja tuottaa. Tämä kävi ilmi kaikesta siitä, mitä
kateuden ja riidan hengessä tehtiin käsittämättä, että koko ajan tuhottiin
sitä, mitä olisi tullut rakentaa.
Eräässä mielessä
kaikki oli juuri sellaista, mitä Johannes oli kokenut eräänä syksynä
vieraillessansa lähiseudun vammaisten päiväkotijuhlassa. Tuolloin kerättiin
varoja kehitysvammaisten hyväksi, ja juhlan sisäänpääsymaksuilla oli tarkoitus
maksaa osa niistä soittovälineistä, jotka oli tarkoitus hankkia tälle
työkeskukselle. Juhlan kohokohta oli musiikkiesitys, johon oli lainattu
instrumentit paikallisilta kouluilta. Jotakin senkaltaista ei Johannes ollut
eläissään nähnyt tällaisessa muodossa!
Lainatuissa
soittovälineissä oli kaikki mahdollinen orkesterissa tarvittava, mutta koska
ajatustoiminta oli hyvin rajattua näillä kehitysvammaisilla, oli jokainen
luonnostansa halunnut jonkin sellaisen instrumentin, joka voitiin sekä nähdä
että kuulla. Niin huilut kuin pillit ja muut pienemmät soittimet olivat jääneet
takahuoneen pöydälle, mutta rummuista ja suurimmista puhallinsoittimista oli
käyty ankara kilpailu, jollei suorastaan tappelu. Koska näitä mieleisiä
välineitä ei ollut tarpeeksi, oli ollut suorastaan pakko jakaa esiintymisryhmä
kahtia, jotta kaikki saivat esiintyä tahtomallaan tavalla.
Osa ihmisistä
joutui pitelemään korviaan tässä infernaalisessa metelissä, jokaisen
osallistujan yrittäessä saada oman soittimensa äänen kuulumaan kaiken yläpuolella.
Jokainen halusi lyödä laudalta toverinsa, ja hetken katseltuaan ja nimenomaan
kuunneltuaan tätä esitystä, alkoi kaikki Johanneksen sisimmässä tuntua niin
kummallisen tutulta. Tällaista hän oli kokenut ennenkin, mutta missä, missä
ihmeessä tämä oli tapahtunut useita kertoja ennenkin?
Rummunlyöjät
takoivat sellaisella voimalla, että oli ihme etteivät rumpujen kalvot
puhjenneet. Välillä palikat löivät viereistä musikanttiakin, ja kummallista
kyllä, puhallussoittimistakin lähti sellainen mölinä, ettei juuri kukaan olisi
voinut sitä uskoa. Kun kaksi soittajaa yhtäkkiä kävi tukkanuottasille, käsitti
Johannes heti, miksi kaikki oli niin tuttua. Tämähän oli kuin seurakunnasta,
missä jokaisen olisi tullut soittaa omaa soitintaan nuottien ja Kapellimestarin
viittoilun mukaisesti, jotta olisi syntynyt ulkopuolista maailmaa viehättävää
taivaallista musiikkia!
Mutta ei, jokin
oli mennyt kerta kaikkiaan pieleen, niin että tälläkin hetkellä orkesterin
kaikkien muitten äänien ylitse kuului rummunlyöjien tolkuton taonta ja
puhallinsoitinten korviahuumaava meteli. Ei ollut enää kysymys mistään
musiikkikappaleesta, vaan "vammaisten" ihmisten esiintymishalusta,
kaikkien muiden vaientamisesta. Johannes oli näkevinään tuttuja kasvoja näiden
musikanttien joukossa, mutta ei voinut mainita ääneen ketään. Jos hän olisi
sanonut, että Hartmut puhalsi suurinta pasuunaa koko kasvot punaisena, olisi
häntä moitittu veljen halventamisesta. Kukaan ei olisi uskonut, että Klaus
takoi rumpuja sellaisella voimalla, että ikään kuin kalvo olisi ponnahtanut
paikaltansa hetkellä minä tahansa. Ei, tätä näkyä ei voinut kertoa kenellekään!
"Salassa
oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä
on Jumalan silmissä kallis!"
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti