Aviollisia
vaikeuksia pidettiin siis jonakin hyvin häpeällisenä seurakunnan keskuudessa. Kun
niitä ei edes saanut mainita, ei niitä siis voinut olla olemassakaan! Mutta
miksi oli Jumalan Sanaan kirjoitettu seuraavaa? "...niin myöskin vanhat
naiset (parempi käännös: vanhemmat naiset) olkoot käytökseltään niin
kuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään
neuvojia, voidaksensa ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,
olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei
Jumalan Sana pilkatuksi tulisi" (Tiit. 2: 3-5).
Aviovaikeudet
siis olivat todellisuutta, mutta johtuikohan kaikki siitä, ettei tätä
sanankohtaa oltu noudatettu? Oliko kenellekään annettu oikeata esimerkkiä
sellaisesta avioliitosta, mitä Jumala omiltansa odotti? Miksi oli niin harvassa
sellaisia vanhempia naimisissa olevia tai olleita sisaria, jotka olivat
kykenevät toimimaan toisten auttajina? Eikö heitä ollut, vai eikö heitä haluttu
kuulla, uskoa heidän olemassaoloonsa?
Monet nuoremmat
ihmiset avioliittoon mennessään eivät ole olleet kauan uskovaisia, tai eivät
ole vielä olleet uskovaisia. Mistä he voisivat saada käsityksen aidosta
avioliitosta, jos näistä asioista ei milloinkaan puhuta, jos heitä ei
valmisteta tuleviin ongelmiin ja yllättäviin tilanteisiin? Siksi on ehdottoman
tärkeätä oikea asenne niin neuvojien kuin neuvon vastaanottajienkin puolella.
Ei voida odottaa, että jokainen kokeilee itse kaiken ja ikään kuin kantapään
kautta oppii jatkamaan elämää mahdollisesti hyvinkin pahasti haavoittuneena.
Uskossaan vanhempien sisarten tehtäväksi on sälytetty todella vaativa tehtävä,
josta heidän tulisi ottaa vaarin niin kuin kaikesta muustakin Jumalan Sanasta.
On täydellisesti
hylättävä tässä ajassa ajatus siitä, ettei haluta kenenkään neuvoja. Hyvin moni
erheellisesti viittaa ajatukseen Jumalan Sanasta, että tässä ajassa kaikki
tulevat Jumalan opettamiksi, eikä tarvita enää mitään palvelustehtäviä tai
neuvojia. Mutta tässä ollaan mitä suurimmassa määrin kohtalokkaaksi
osoittautuneen virheen kanssa tekemisissä. Nyt Jumala on paljastanut Sanansa
salaisuudet, ja sen johdosta aidot Jumalan Sanan julistajat ovat kykeneviä
opettamaan todella siten, että voidaan sanoa opetuksen tulevan suoraan
Jumalalta.
Kun lukee
kaikkia esimerkiksi avioliitosta laadittuja kirjoja, voi hyvin ymmärtää mitä
merkitsee se, että ihmiset nyt voivat tulla Jumalan opettamiksi. Menneinä
aikoina kukin on tuonut julki mielipiteensä ja laatinut niistä oppikirjoja
muille, mutta vuosikymmenet ovat osoittaneet, että nuo opit ovat olleet vain
ihmisistä lähtöisin. Ihminen on opettanut toistansa, ehkä parhaan kykynsä
mukaan ja hyvää tarkoittaen, mutta tuloksena ei olekaan ollut Jumalan mielen
mukainen avioliitto.
Se, mitä
seurakunnan nyt tuli tehdä, oli aloittaa yksinkertaisista asioista. Yhdellä
kertaa ei voi nielaista koko leipää, vaan on puraistava pala kerrallaan.
Korjaaminen on aloitettava siitä, mikä nähdään virheellisesti tehdyksi.
Jokaiselle
ymmärtäväiselle on itsestään selvää, ettei silminnähtävä ja ulkonainen
seurakunta ole milloinkaan noudattava kaikkea Jumalan vaatimaa, eikä siten ole
pääsevä Jumalan mielen mukaisiin tuloksiin sen paremmin avioliitossa kuin ei
muussakaan kristillisessä elämässä. Mutta jokaisen sellaisen, jonka silmät Jumala
oli avannut, tehtävä oli nyt alkaa rohkeasti toteuttaa sitä, minkä tiesi
oikeaksi. Kaikki suuri on aina ennenkin alkanut pienistä asioista, kuinka nyt
sitten voisi olla toisin!?
Moni vilpitön
oli jo kauan sitten käsittänyt todellisen muutoksen tarpeen. Samoin nämä olivat
tienneet melko tarkkaan, miten kaiken tulisi olla, mutta oli puuttunut
rohkeutta seisoa sen takana, minkä tiesi olevan Jumalan tahdon. Mutta nyt oli
tullut niin myöhäinen hetki, ettei ollut varaa enää odottaa.
Johannes koki
yhdeksi vaikeimmista asioista elämässänsä sen, mikä on jokaisen
jumalanpalvelijan tuska. Armossansa, johon hänellä ei ollut mitään ansiota,
Jumala oli vienyt hänet näkemään iankaikkiset suunnitelmansa, suuret
jumalalliset rakennuspiirustukset. Hän ei ollut profeetta, eikä hän nähnyt
asioita aivan siten, kuin profeetta ne näkee, mutta hän tiesi jumalallisella
varmuudella, miten kaiken olisi tullut olla. Kaikkien näiden elinvuosiensa
aikana näitä piirustuksia oli tuotu hänen eteensä, tai paremminkin hän hengessä
oli jatkuvasti vieraillut Taivaallisessa Suunnitteluhuoneessa. Hän tiesi nyt,
ansiottomasti, armosta, millainen todellisen seurakunnan tuli olla, millainen
oli todellinen avioliitto, millainen todellinen mies ja nainen. Mutta millaisen
tuskan toikaan sen näkeminen, että tämä taivaallinen malli oli niin vähän
saanut muotoansa niin yksilöissä kuin seurakunnassakin! Se oli jatkuva, kalvava
tuska ja paino sydämellä.
Tätä tuskaa ei
kantanut yksin Johannes, vaan monet muutkin hänen ohellansa. Otolla ei ollut
samanlainen palvelustehtävä kuin minkä Johannes tunsi tulleen osallensa, mutta
hänkin oli saanut tehdä samoja vierailuja kuin veljensäkin. Nämä vierailut
olivat täynnä jumalallista iloa ja riemua, ihastusta. Kuinka surullista olikaan
palata takaisin maan pinnalle sen hetkiseen todellisuuteen!
Vaikka murhe
täyttikin sydänalan, oli sisimmässä kuitenkin tietoisuus siitä, että kaikkialla
maailmassa, lähempänä ja kauempana, oli jumalallinen prosessi käynnissä niissä
sieluissa, jotka oli säädetty olemaan osallisena Taivaalliseen Hääateriaan. Nyt
ei vielä voinut nähdä kaikkia näitä veljiä ja sisaria, mutta oli lähellä se
hetki, kun Taivaallinen Henki olisi esittelevä heidät toisillensa! Oli vain
odotettava kärsivällisesti, sillä Jumala oli pitävä lupauksensa.
Oli käsittämätöntä
se, kuinka voitiin pitää sillä tavalla häpeällisenä kaikkia vaikeuksia.
Käsitteet häpeä ja katumus, jumalan mielen mukainen murhe, olivat saaneet
väärän selityksen. Jokainen todellinen jumalanlapsi oli kautta
pelastushistorian ollut vain kiitollinen kaikesta ojennuksesta, sillä
palvelihan se hänen iankaikkista parastansa. Juhlapuvussa ei saanut olla
tahroja eikä ryppyjä. Kuinka toisin olikaan monessa suhteessa tänään!
Johannes muisti
sen, kuinka hän aikoinaan oli ujona opiskelijana ollut koulun juhlissa, ja
tahtoen tavata tilaisuuden jälkeen sen aikaisen tyttöystävänsä, hän oli kovalla
touhulla kiiruhtanut torille, minne muutkin olivat rientäneet. Mutta
kiireessänsä hän oli takkia pukiessaan ottanut vahingossa mukaansa jonkun
kaulaliinan, joka nyt roikkui takin alta kuin pitkä häntä. Hän ei odottavassa
mielessään tullut kiinnittäneeksi asiaan mitään huomiota, ihmetteli vain
nauravia ja pilkkaavia kasvoja ympärillänsä. Kukaan ei armahtanut häntä
tulemalla vaikkapa salavihkaa hänen luoksensa ja nykäisemällä kaulaliinan pois.
Lopulta hän itse huomasi ylimääräisen vaatekappaleen ja lähes itkua lykäten
pakeni paikalta.
Tämä kaikki
saattoi tuntua nyyhkysaarnalta, mutta kuinka elävä kuva se olikaan
hengellisestä elämästä! Aikoinaan oli Hildegard tullut ensimmäisiä kertoja
kokouksiin. Sinä päivänä Bruno, hänen miehensä, oli lähtenyt jo aamusta
istumaan kylän kapakkaan, niin että hän oli ollut valmis kotiin kuljetettavaksi
jo aikaisin illalla. Hildegard oli päättänyt sinä iltana mennä kokouksiin erään
ystävänsä pyynnöstä, ja oli kiitollinen siitä, että oli ehtinyt retuuttaa
juopuneen miehensä kotiin. Mutta hänen lähtiessään miestään tukien kapakasta,
oli eräs ilkeämielinen Brunon ryyppykaveri heittänyt lasillisen likööriä
Hildegardin selkään. Tämä ei sitä miestään retuuttaessaan huomannut, ja voidaan
vain kuvitella niitä katseita, jotka hän sai osakseen jo kokouspaikan pihalla,
saati sitten lähempänä astelevien paheksuvia ilmeitä alkoholin haistessa näin
pyhässä paikassa.
Kukaan ei ollut
niin ystävällinen ja armahtavainen, että olisi kauniisti ottanut sisaren
syrjään ja selittänyt tälle ihmettelevät katseet. Monella olisi ollut
ylimääräinen vaatekappale, jolla olisi voinut peittää muutenkin ahdistetun
kanssamatkaajansa tuhritun selän. Mutta ei, sellaisenaan istuutui Hildegard
kokousyleisön joukkoon valkoisessa, parhaassa pyhämekossansa, jonka selkää
tahrasi suuri punertava läikkä!
Kaikki tämä oli
jotakin sellaista, mikä kirjattiin taivaassa. Oli sydäntä raastavaa, ettei
kukaan halunnut peittää toisen häpeätä, armahtaa toista. Päinvastoin hymyiltiin
salaa ja kuiskuteltiin toinen toisellensa. Unohdettiin se, kuinka paljon itse
oltiin saatu anteeksi, kuinka suuri armo oli tullut itsensä osaksi. Ei oltu
pukeuduttu sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen. (Kol. 3:12).
Nyt elettiin
aikaa, jolloin tarkattiin toinen toistansa virheiden löytämiseksi, ja kun niitä
keksittiin, oli tyytyväisyys huipussaan. Oli varmastikin totta se, mitä
Johannes aina oli ajatellut: Suurin osa, mahdollisesti 90 prosenttia
uskovaisuudesta perustui siihen, että nähtiin toiset huonompina ja
epäonnistuneempina kuin itse. Toisen häpeä nosti itsetuntoa monta astetta, sen
sijaan että olisi säälitty ja pahoiteltu toisen vahinkoa.
Kylälle vasta
hiljattain muuttanut perhe oli kova puhuttelu paikkakunnan uskovaisille, heidän
omilletunnoillensa. Martha perheineen oli jotakin sellaista, mihin ei oltu
totuttu. Franz, hänen miehensä, oli käynyt ankaran koulun Jumalan
korkeakoulussa, eikä siltä opilta Marthakaan ollut säästynyt. Oli aivan
ilmiselvää, että ne ihmiset, joilla oli sydäntä toisille, rakkautta ja
laupeutta, olivat kaikki läpikäyneet saman koulun.
Dietrich ja Lisa
Kaufmann olivat naapurikylän asukkaita, jotka suhteellisen usein kävivät
kokouksissa kaikesta huolimatta, ja eräässä mielessä heidät katsottiin kuin
kylän asukkaiksi. Heidän elämänsä oli ollut yhtä murhenäytelmää lapsuudesta
lähtien, ja vasta nyt muutettuaan lähiseudulle olivat he saaneet jonkunlaisen
rauhansataman elämällensä. Murheen terävä ja terveellinen veitsi oli tehnyt
työnsä hyvin kaikkien näiden ihmisten kohdalla, ja näkymätön mutta luja side
yhdisti kaikkia saman koulun käyneitä. Sitä eivät voineet ymmärtää ne, joilla
kaikki meni hyvin, joilla ei ollut mitään vaikeuksia.
Voiko olla
totta, että tällaisiakin ihmisiä oli? Kyllä, mutta mistä se johtui? He antoivat
virran kuljettaa itseänsä; heillä ei ollut vihollista, sillä he olivat tehneet
kompromissin tämän kanssa. He kävivät kokouksissa ehkä säännöllisestikin, he
puhuivat Jumalan valtakunnan asioista, saattoivat todistaakin seurakunnassa,
mutta järkevästi pitivät asiat päässänsä, varoen niiden tunkeutumista sydämeen
asti. Siten he pitivät oman osansa sopimuksesta, ja vihollinen jätti heidät
rauhaan. Kaikki sujui tasaisesti ja rauhallisesti, ainakin johonkin asti.
Eräänä päivänä
humalainen mies tuli seurakunnan pihalle. Kaikki pyrkivät mahdollisimman pian
sisälle, sitäkin nopeammin kun tämä kaatua mäjähti pitkin pituuttaan ja löi
päänsä pihakiveykseen. Otsaan tuli ammottava haava, josta vuoti runsaasti verta
miehen kasvoille. Kainalossa ollut salkku jäi tämän käden puristukseen, niin
että hän makasi todella pahannäköisessä asennossa. Kun kukaan ei ollut edes
aikomuksissa mennä auttamaan, riensi jo Martha auttamaan kaatunutta parempaan
asentoon ja tyrehdyttämään verenvuotoa valkoisella liinallansa, joka hänellä lähes
aina oli kaulassansa.
Useampi paikalla
ollut kauhisteli tällaista tuhlaavaisuutta ja aivan liiallista juopuneen
hoivaamista. Asettaessaan salkkua miehen pään alle ihmetteli Martha sitä, ettei
mies haissut ollenkaan viinalta. Muutenkaan ei tämän asu vastannut sitä kuvaa,
mikä hänellä oli juopuneista ihmisistä. Kun mies pakonomaisesti pyrki ottamaan
jotakin pukunsa takin taskusta, työnsi sisar kätensä mainittuun paikkaan ja sai
käteensä pienen muovirasian. Avattuaan sen hän totesi siellä olevan
sokeripaloja. Hetkessä hänelle selvisi, mistä oli kysymys. Ei tämä mies
ollutkaan juovuksissa, vaan hänellä oli paha sokeritauti! Mitä olisi hänelle
tapahtunut, jos hänet olisi jätetty tajuttomana makaamaan?
Saatuaan sokeria
suuhunsa mies virkosi nopeasti, ja selvisi että hän on uskovainen Oton
seurakunnasta. Hän oli halunnut tulla katsomaan näitä uskovaisia tällä kylällä,
mutta ei ollut huomannut kuluneen liian pitkän ajan siitä, kun oli syönyt
jotakin. Juuri kokouspaikan pihalle tullessa häntä oli alkanut pyörryttää, ja
ennen kuin oli ehtinyt mitään sanoa, tuupertunut maahan.
Kuinka väärin
voitiinkaan asioita tuomita, kuinka väärin voitiinkaan arvioida toisen kohtaa!
Kaikki ei ole sitä, miltä se ensisilmäykseltä näyttää. Oma uskonveli voi kuolla
pihallemme, jos meillä on voimakkaat ennakkoluulot!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti