Tuskin oli
koskaan ollut sellaista aikaa kuin juuri nyt. Oli suorastaan käsittämätöntä se,
kuinka ihmiset saattoivat Jumalan Sanan toteutumaan aivan päivittäisessä
elämässänsä. Tämä käsittämättömyys ei perustunut siihen, mitä tapahtui niin sanotun
maailman keskuudessa, vaan ymmärrykseen ei saattanut mahtua se, että
uskovaisina itseänsä pitävät ihmiset käyttäytyivät siten kuin käyttäytyivät.
Siinäkään ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä, vaan kaikki johtui siitä, ettei
oltu todella käsitetty mistä Jumalan Sana puhuu näiden viimeisten päivien
tapahtumien kohdalla.
Yhä enemmän
seurakunnan ulkopuoliset ihmiset pitäytyivät kiinni näkyviin asioihin ja
kielsivät lähes kaiken jumalallisen olemassaolon. Merkittävää oli ainoastaan
se, mitä saattoi käsin kosketella, mikä toi mielihyvää ja tyydytystä niin
keholle kuin tunteillekin. Luonto saastui saastumistansa, mutta siitä
huolimatta ihminen jatkoi sen riistämistä ja hyvinvoinnin tavoitteluansa.
Saavutettuja etuisuuksia ei kukaan ollut valmis luovuttamaan edes pienimmässäkään
määrin!
Mutta miten oli
sitten niin sanotun seurakunnan suhteen? Tai miten oli todellisen seurakunnan
suhteen? Oliko se vapaa kaikesta siitä, mitä maailman keskuudessa tapahtui? Osa
niin uskovaisista kuin julistajistakin teki parhaansa, ainakin omasta
mielestänsä, erottautuaksensa kaikesta siitä "sodomalaisesta ja
gomoralaisesta menosta", joka vallitsi kaikkialla. Julistus vaihteli aina
sen mukaan, millaisista olosuhteista saarnaaja oli kotoisin ja mitä tämä oli
elämässänsä joutunut kokemaan. Mutta oliko tämä todellakin se kriteeri, minkä
mukaan todellinen Jumalan Sanan julistus sai määräytyä? Eikö kaikki tämä
sielullinen ja persoonallinen kokemus ja ajattelutapa kaiken julistuksen takana
johtanut enemmänkin siihen, että itse kukin sai kuulla omaan korvasyyhyynsä
juuri sitä, mitä joku hänelle omien tuntemustensa mukaisesti julisti?
Eikö
henkilökohtainen kokemus ollut nimenomaan se, mitä jokaisella tuli olla, niin
julistajalla kuin kuulijallakin? Eikö nimenomaan persoonallinen kohtaaminen
Herran kanssa ollut perusedellytys kaikelle aidolle kristilliselle elämälle?
Ilman sitähän ei kukaan voisi todella julistaa ja todistaa jostakin
todellisesta, tässä elämässä koetusta ylimaallisesta!
Mutta lukiko
kukaan todellakaan enää Raamattua, Jumalan Sanaa, joka on ainoa todellinen
auktoriteetti jokaiselle aidolle Jumalan lapselle? Tuliko kukaan kaiken tämän
julistuksen keskellä muistaneeksi tai ajatelleeksi sitä, mistä Kirjoitukset myöskin
puhuivat? Jokainen tuntui muistavan ja panevan merkille ainoastaan ne kohdat,
jotka hänelle itsellensä olivat tulleet arvokkaiksi ja merkityksellisiksi.
Osaltaan kaikessa tässä ei ollut mitään väärää, sillä hyvin suuressa määrin
tuli juuri näin ollakin. Kun Sana puhutteli sydämiä, jäivät nämä koskettavat
asiat erikoisella tavalla kunkin sisimpää koskettamaan ja osaltaan askarruttamaan.
Mutta mihin sitten perustui mahdollinen virheellisyys niin julistuksessa kuin
kuulemisessakin? Mitä tehtiin kaikesta huolimatta väärin, niin väärin, ettei
toteutunut se, mitä Seurakunnan Herra odotti omiltansa?
"Pidä sinä
itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei
tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee..." (Room. 14: 22).
Joka hiukankin tuntee Raamattuansa, ei vaadi tämän sanankohdan kuullessaan heti
suureen ääneen joitakin toisia sanankohtia, jotka sen vahvistaisivat, sillä
samassa luvussa puhutaan koko sen pituudelta juuri tästä asiasta. Siksi tätä
lukua voitaisiinkin hyvällä syyllä kutsua "Omantunnon luvuksi".
Johannes puhuu aivan ilmiselvästi samasta aiheesta mainitessansa: "Rakkaani,
jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan" (1.
Joh. 3: 21).
Johannes joutui
juuri nimenomaan tässä ajassa ajattelemaan hyvinkin paljon näitä asioita, sillä
tuntui todella siltä, kuin suurin osa julistajista, lähes poikkeuksetta,
pyrkisi nimenomaan siihen, että kuulijoiden sydämissä olisi jatkuva epävarmuus
ja tietynlainen syyttävä tunne. Toisaalta puhuttiin uskonvarmuudesta ja
vapaudesta Herrassa, mutta toisaalta taas ikään kuin kätketysti pyrittiin
horjuttamaan itse kunkin ajatuksia ja näkemyksiä, ainakin niiden, jotka eivät
kuuluneet siihen tiiviiseen perusryhmään, joka kaikkinensa riippui kiinni
julistajassa, jonka he katsoivat lähinnä vastaavan sitä, mitkä heidän
odotuksensa olivat todelliselta julistajalta. Mutta elettiinkö nyt todellakin
aikaa, jossa yksilöllä ei ollut minkäänlaista vapautta, omantunnon vapautta?
Määräsivätkö nyt uuden ajan galatalaiset julistajat kaiken sellaisella tavalla,
ettei itse kunkin enää tarvinnut miettiä näitä asioita? Syntiä oli se, minkä
itse kukin julistaja synniksi julisti, omien kokemustensa ja tuntemustensa
pohjalta?
Kristillisen
elämän peruspulma oli selvästikin siinä, että Jumalan Sanaa luettiin tiettyyn
pisteeseen asti, mikä määräytyi sen mukaisesti, mistä milloinkin oli kysymys.
Ottakaamme esiin muutamia selventäviä asioita.
Klaus luki Raamattuansa
aivan omalla tavallaan, niin että jokainen häntä tunteva saattoi melkein
etukäteen arvata, mitä hän tiettyjä sanankohtia siteeratessansa tulisi sanomaan
seuraavaksi. Vaikka nyt elettiin aikaa, jossa suuri jumalanmies oli vaikuttanut
ja tuonut julki Jumalan tahdon seurakuntaansa kohtaan, mikä lyhykäisyydessään
oli: todellisten jumalanlasten tuli palata takaisin alkuun, alkuperäiseen
apostolien ja profeettojen opetukseen, koko Jumalan Sanan pitämiseen kannesta
kanteen, niin siitä huolimatta voitiin havaita melkein jokaisella olevan omat
erikoiskorostuksensa nimenomaan sen mukaisesti, mitä heidän elämässään oli
tapahtunut.
Klaus oli
aikanaan ollut suoranainen pelihullu. Oli kysymys sitten mistä tahansa pelistä,
korttipelistä, kolikon heittämisestä tai jostakin rahapalkinnon sisältävän
voiton tavoittelusta, hän oli koko sielunsa ja ruumiinsa voimasta ollut siinä
mukana. Mutta tultuaan uskoon vuosikausia sitten, oli hän hylännyt kaiken sen
jumalattomana menona, ja arvata saattaa, että vieläkin yksi hänen
lempilainauksistansa Pyhästä Sanasta liittyi "ihmisten arpapeleihin ja
eksytyksen kavaliin juoniin". Tämän seurauksena ei hänen kodissansa sallittu
minkäänlaisia pelejä edes lasten leikeissä. Kaikki peleihin viittaavakin sai
Klausin hurskaat tunteet kuohumaan, niin että jokainen lasten kotiin
salakuljettama leikkikorttipakka tai vaikkapa pankin lahjoittama
aarteenetsintäpeli löysi tiensä karjakeittiön uunin liekkeihin. Jos tuli ei
valmiiksi palanut, se aivan varmasti sytytettiin tätä jaloa tarkoitusta varten,
niin ettei kuumuus hehkunut ainoastaan tuossa tulisijassa, vaan myöskin lasten
punottavilla poskilla tai pakaroilla. Kenenkään seurakuntalaisen ei tullut
antaa lastensa leikkiä näillä kuolemanvakavilla asioilla, sitä Klaus painotti
lähes kuukausittain saarnoissansa. Kaikki sen tähden, että hänellä oli
omakohtainen kokemus näistä asioista, ja Herra oli hänen sydämellensä
paljastanut niiden olevan syntiä. Mutta merkitsikö tämä julistus nyt sitä, että
nämä asiat olivat syntiä myös kaikille muillekin ihmisille?
Thomas oli
aikoinaan ollut kova poika tanssimaan, ja eikä siinä kyllin, hän oli siihen
aikaan ollut seudun lahjakkain pelimanni. Mikä tahansa soittopeli hänen
käsissään oli tuottanut suurta iloa kaikille ympärillä oleville kuulijoille,
niin että häntä oli pyydetty tahdin antajaksi jopa kauempanakin sijaitseville
seuduille. Tuskin oli sellaisia tanssiaisia tai juhlia, missä Thomas ei olisi
soittanut etuoikeutettuna "Vuoriston Paganiinina"!
Thomas oli
tullut uskoon hyvin ahdasmielisen joukon piirissä, niin kuin selvästi tulee
julki edellisistä luvuista tässä kirjassa. Niinpä hän oli suorastaan tuntenut
helvetin liekkien korventavan koko olemustansa ajatellessansa virtuoosiuraansa
"Paganiinina", josta hän nyt oli oppinut niin paljon, että tämä
paholaisen voimalla oli taitonsa hankkinut. Jos tuo joukko iskosti hänen
sisimpäänsä tietynlaisen synnillisyyden ja ahdasmielisyyden, niin omasta
kokemuksestansa hän nyt saattoi todistaa elämänsä loppuun asti kevyen musiikin
synnillisyydestä. Saattoi hyvin arvata hänen tunteensa, kun seurakunnan
keskuudessa perustettiin orkesteri, johon kuului niin nuoria kuin vanhempiakin
soittajia. Kauhistuksen huippu oli, kun paikkakunnalle muuttanut
hanurinsoittaja hyväksyttiin joukkoon! Thomasin oli kuitenkin vaiettava näistä
hänelle tärkeistä syntikysymyksistä, sillä seurakunta yksimielisesti nautti
orkesterin soitosta. Viuluja, trumpetteja, kitaroita, ja sitten vielä hanuri!
Synti oli tullut seurakunnan keskuuteen, sillä kaikkia näitä soittimia käytti
maailma menoissansa ja matkallansa helvettiin!
Klausille oli
syntiä kaikki peleihin liittyvä, ja niinpä sen tuli olla syntiä myös muille
seurakuntalaisille, vaikka nämä eivät sitä tahtoneetkaan käsittää. Thomasille
oli syntiä kaikki tällaisilla soittimilla soitettu tai säestetty musiikki,
olkoon se sitten hengellistä tai maallista. Mitä tuli vuoristossa yleisesti
soitettavaan ja laulettavaan kansanmusiikkiin, se oli hänelle kauhistus. Johanneksen
kotona hän oli silloin tällöin sattunut kuulemaan näitä tämän isänmaallisiksi
kutsumia musiikkikappaleita, eikä enää ihmetellyt yhtään sitä, jos tämä oli
joutunut siihen tilaan, missä oli! Oli sitten kysymys lasten tai vaimon
avaamasta radiosta tai nauhurista, sillä ei ollut mitään merkitystä. Nyt oli
tuo perhe niin maallistunut, ettei heti paennut paikalta, jos jokin
soittokulkue sattui tulemaan vastaan kadulla tai jossakin tavaratalossa
esiintyi kansallispukuinen orkesteri. Ei, nämä maailmallismieliset jopa
pysähtyivät kuuntelemaan ja nauttimaan tästä vihollisen tuottamasta musiikista!
Jo nyt näemme,
että ihmisten elämänvaiheet suuresti vaikuttavat siihen, mitä itse kukin näkee
oikeaksi tai vääräksi, ajattelematta ollenkaan sitä, että joku toinen ei
milloinkaan elämänsä aikana ole joutunut samanlaisten asioiden kanssa
vastakkain. Syntikäsite oli itse kullekin hyvin erilainen, ilman että olisi
syvemmin mietitty sen olemusta ja merkitystä. Kukin määritteli sen omalla
tavallaan, käsittämättä sen perusolemusta. Synti on asia, joka vahingoittaa
ihmistä, vie häntä pois Jumalan luota. Mutta eikö näistä asioista ollut
sittenkin tullut jotakin sellaista, mikä oli langetukseksi toiselle
matkamiehelle? "Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin
olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta. Minä tiedän ja olen
varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan
ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää"
(Room. 14: 14).
Mitä oli siis
todellisuudessa se julistus, mistä seurakunta nyt tuli osalliseksi? Itse kukin
saarnastuolissa seisova vakuutti puhuvansa itsensä Herran valtuuttamana ja
puhuvansa vain sen, mitä Tämä hänen sydämellensä julistettavaksi laittoi. Mutta
missä kulki raja itse kunkin omantunnon ja uskon välillä? Pääsikö nyt enää
lainkaan toteutumaan sanankohta: "Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se
usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä
hän oikeaksi havaitsee" (Room. 14: 22). Olivatko nämä julistajat
todella Herran asialla, yrittäessään kaikin tavoin saada kuulijansa epäilemään
ja epäröimään sen suhteen, minkä olivat oikeaksi havainneet? Oliko oikein se,
kuinka Klausin kädet hikosivat hänen istuessansa Johanneksen olohuoneessa ja
katsellessa lasten pelaavan "Afrikan tähteä" tai vastaavaa? Miksi
Thomasin täytyi oikein pistää kätensä taskuun voidaksensa olla paiskaamatta
lattiaan Klausin piirongin päällä soivaa nauhuria?
Hartmut oli
aikoinaan ollut kova juoppo ja oli harrastanut melkoisen vapaata seksiä
humalatilassansa. Uskossa olonsa alkuvaiheissa hän oli mitä painokkaimmin
antanut ymmärtää olevan parasta sen, että mies jää yksin. Veljillensä hän oli
puhunut järkeä aina kun oli havainnut näiden suunnittelevan seurustelun
aloittamista. Jumala oli hänelle selvästi osoittanut, että uskovaisen miehen
oli parempi palvella vain Herraa eikä antautua kantamaan huolta vaimon
toivomusten täyttämisestä. Naiset olivat kaiken pahan alku, ja ne hänet olivat
itse asiassa saaneet aloittamaan ryyppäämisensä. Kaikenlaiset pelit olivat
syntiä, soittimet olivat syntiä, urkuja lukuun ottamatta, kaikenlainen "ei
hengellinen musiikki" oli syntiä, hengellinenkin, jos sitä ei soitettu
oikeilla instrumenteilla; nyt oli naimisiin menokin syntiä, saati sitten
pisarankaan alkoholia nauttiminen. Liköörikaramellitkin olivat saatanallinen
juoni saada ihmiset tuon kadottavan juoman makuun!
Miten ollut
Herran puheen suhteen, mutta jonkin vuoden kuluttua Hartmut rakastui
tapaamaansa viehättävään tyttöön ja meni naimisiin, sai kymmenkunta lasta ja
erosi, alkaen uudelleen julistaa naisten jumalattomuudesta ja pahaan
viekoittelemisesta.
Karl oli
majatalonpitäjän, Franzin nuorempi veli, joka oli naimisissa hyvin
tiukkailmeisen naisen kanssa. Tämä vaimo ei aikoinaan ollut mikään kovin paha
ihminen, josta olisi voitu sanoa, että hän olisi kuluttanut elämänsä voimat
maailmallisissa asioissa, mutta yksi aivan ilmiselvä pahe oli hänelläkin ollut.
Hän oli mahdoton syömisessänsä! Hän söi kaikkea hyvää ja helli ruumistansa niin
sokeria kuin rasvaakin sisältävillä aineilla, niin että hänen painonsa kipusi
hyvää matkaa toiselle sadalle kiloa. Hän oli jo melkein valmis istutettavaksi
erikoisleveään rullatuoliin, sillä jalat eivät enää tahtoneet kantaa.
Mutta
pelastukseksi kaikesta tuli sairaus, joka alkoi jäytää hänen jäsenissänsä
sellaisella tavalla, että hän laihtui alle vuodessa melkein puolet painostansa.
Nyt tultuaan uskoon kymmenkunta vuotta sitten, oli hän aluksi niin innokas
todistamaan ”ihmelaihtumisestansa”, että häntä voitiin sanoa melkein
"laihdutussaarnaajattareksi". Aivan kuten raittiusintoilijat ja
naisvapautusliike aikoinaan saarnasivat alkoholin kiroista, niin saarnasi tämä
urhea nainen kaikenlaista mässäilemistä ja nautiskelua vastaan. Hän jakoi
kaikkialla ihmisille pieniä painattamiansa ohjevihkosia, joissa esitteli kuinka
yksinkertaisella ruualla ihminen tulee toimeen. Kaikki sellainen ruoka, josta
ihminen nautti ja saattoi sanoa: tämä on todella hyvää!, oli syntiä ja
maailmallisten himojen tyydyttämistä. Niinpä ei siis ole mikään ihme, että
Karlkin oli suorastaan kuivettuneen laihan näköinen. Ainoa lohdutus tässä
ahdistuksessansa hänellä oli poikkeaminen silloin tällöin veljensä perheen
pitämään majataloon Hopeajärven rannalla. Silloin Martha asetti hänen eteensä
kukkuraisen, höyryävän lautasen, jolle oli ladottu sellainen määrä lihaa ja
herkkuja, että miesparka selviäisi taas sen viikon nääntymättä nälkään!
Sanomattakin on
selvää, että seurakunnan keskuudessa näistä asioista puhuttiin aina siellä,
missä tämä Karlin vaimo oli paikalla; ja oli niistä puhuttava aina Karlinkin
silloin kun sai puheenvuoron, sillä jos hän ei sitä olisi tehnyt, ei vaimon
mieltymys olisi levännyt hänen yllänsä!
Seurakuntalaista
ahdistettiin siis jo tällaisella määrällä synniksi luokiteltuja asioita, mutta
olisiko tässä ollut kaikki? Ei, vaan lähes jokaisella oli jotakin tuotavanansa
mukaan tähän soppaan, niin että jokaisen tuomitsijana oli kymmeniä erilaisia
toisten ihmisten omiatuntoja!
Veli Arnold
julisti kaikenlaisia makkaroita vastaan, ilmoittaen vakavalla äänellä ja
kätensä nyrkkiin puristaen, ettei uskovaisen tullut syödä verta. Tämä asia oli
jokaiselle ilmiselvä, niin ettei kukaan ainakaan tämän yhteisön jäsen syönyt
verta missään muodossansa. Ihmeteltävää oli kuitenkin se, että esimerkiksi
koulussa lasten kertoman mukaan helluntailaisten lapset söivät verilettuja ja
veriruokia suurella intohimolla, vaikka Raamattu selvästi toi julki sen, ettei
se ollut hyväksyttävissä, vaan oli itse asiassa suoranaisesti Jumalan kiroama
asia.
Mutta nyt
saatettiin seurakunnan tietoisuuteen, että lihateollisuus hajotti veren
erilaisiksi tuotteiksi, joita sitten lisättiin liharuokiin. Nyt ei siis voinut
ostaa enää mitään valmista liharuokaa kaupasta, koska ei voinut olla varma
siitä, ettei juuri kyseisessä ruuassa ollut näitä kiellettyjä aineita! Nyt
seurakuntalainen siis oli sidottu ja rajattu tälläkin alueella.
Synnin määrällä
ei ollut täyttymystä, sillä samainen veli alkoi opettaa, ettei uskovainen
saanut omistaa mitään muuta kuin korkeintaan oman sängyn vuokrahuoneessa.
Kaikki muu oli synnillistä ruumiin himojen tyydyttämistä.
Kun koottiin
yhteen kaikki se, mitä itse kukin tähän soppaan aineksiksi kantoi, ei kukaan
seurakuntalaisista olisi saavuttava luvattua, jos kaikki tämä syntiä oli!
Ihmisellä
näyttää olevan pohjaton tarve verrata itseänsä itseensä ja toisia itseensä, ja
kelpuuttaa ainoastaan sellaiset ihmiset, jotka täydellisesti vastaavat hänen
omaa olemustansa ja ajatuksiansa. Eli siis kenellekään ei kelpaa kukaan, koska
vertauskohde muuttuu, vaikka onkin itsessä, aina sen mukaan ketä itseen
verrataan. Oman itsensä uskotaan olevan aina jotakin parempaa kuin mitä toinen
on, ja jos vertailu ei muuten tuota haluttua tulosta, asetetaan toisen ylle
sopiva määrä syyllisyyttä ja puutteellisuutta, on se sitten perusteltua tai ei.
Tärkeintä on se, että itse on parempi kuin toiset, ajattelematta yhtään sitä,
että Jumala näkee kaiken ja tietää kaiken. Totuutta siis työnnetään tämänkin
ajan seurakunnan keskuudessa takaperin, ja vanhurskaus on enemmänkin tiettyjen
asioiden pitämistä kuin aito sydämen asenne!
Hätkähdyttävintä
kaiken tämän keskellä kuitenkin oli se, että poikkeuksetta tämän
uskonnäkemyksen keskuudessa vedottiin Jumalan lähettämään julistajaan ja
profeettaan ja poimittiin hänen saarnoistansa kohtia, jotka suorastaan saatiin
hätkähdyttämään kuulijakuntaa. Profeetta siis oli sanonut näin, mitä julistaja
nyt siteerasi. Monikaan ei ollut itse näitä kirjasinakin olevia saarnoja
lukiessaan tullut ajatelleeksi asiaa sillä tavalla, mutta nyt julistajan
kuuluttaessa suurella paatoksella ja ääni väristen itsellensä paljastetun
Jumalan tahdon näiden lainausten kautta, joutui kuulijakunta nyt näkemään ja
kuulemaan jotakin aivan uutta.
Mutta onko
todella sananjulistusta se, kun siteerataan jonkun toisen jumalanpalvelijan
saarnoja ja poimitaan niistä muutamia itselle soveltuvia kohtia? Kun Paavali
hyvin painokkaasti kehottaa ja vannottaa Timoteusta: "Saarnaa
Sanaa!", niin tarkoittaako se nyt sitten sitä, että kukin julistaja
jälleen kerran omien kokemustensa ja elinpiirissänsä vaikuttaneiden asioiden
puitteissa poimii jonkun toisen saarnoista kaiken sellaisen, mikä vahvistaa
hänen omia näkemyksiään ja ajatuksiansa?
Oli täysin
käsittämätöntä ja järjetöntä, ikävä kyllä vain hyvin harvoille, se, että tähän
siteeraamiseen oli mennyt mukaan lähes jokainen sananjulistaja. Jos jo oman
seurakunnan piirissä edellä kertomiemme asioiden johdosta vallitsi tällainen
tilanne, niin miten olikaan silloin, kun saapui ulkopuolisia julistajia mitä
erilaisimmista olosuhteista ja piireistä! Oliko nyt mahdollista saavuttaa se
tila, missä alkuseurakunnan veljemme ja sisaremme olivat? Sinänsä ei tämä
erilaisten näkemysten kirjo ollut niin vakavaa, ja harva todella pani merkille
sen seuraamukset, sillä ne eivät olleet aivan noin vain havaittavissa. Mutta kun
tarkkasilmäinen ja sydämen herkkyyttä omaava tarkkaaja seurasi itse kunkin
seurakuntalaisen elämää, voitiin selvästi todeta, että kaikki tällainen
julistus ei näennäisestä hurskaudestansa huolimatta palvellut niinkään Jumalan
seurakunnan todellista parasta ja sen yhteyttä, vaan enemmänkin itse kunkin
itsekkäitä pyyteitä ja ilmiselvää hallitsemisen halua.
Ottakaamme
esimerkiksi veli X, joka palavasti saarnaa kaikkea syntiä ja maailmallisuutta
vastaan. Kautta saarnansa hänen suustansa voidaan kuulla sanat: "Profeetta
sanoi, profeetta sanoi, profeetta sanoi. Lukekaamme siitä ja siitä saarnasta,
mitä profeetta sanoo!" Kun hän vielä etukäteen ilmoittaa kohta puhuvansa
jostakin todella tärkeästä ja painokkaasta, mikä todellisuudessa ei sitten
olekaan hänen puhettansa, vaan sitaatteja sitaattien perään, niin kuulijakunta
on suorastaan mykistynyt. Tämä on siis Herran tahto ja Jumalan puhetta!?
Mutta mitä on
se, mitä kuulijakunta todellisuudessa kuulee ja mitä sille tarjotaan? Onko tämä
nyt sen toteuttamista, mistä tuo suuri jumalanmies mainitsee: "Sanokaa
ainoastaan se, mitä minä olen sanonut, älkääkä muutelko sitä, panko suuhuni
sanoja, joita en ole sanonut!" Voidaksemme selvästi ymmärtää mistä on
kysymys, ottakaamme aivan luonnollisesta elämästä esimerkki, joka mitä
parhaimmin kuvaa sitä, mitä juuri tälläkin hetkellä tapahtuu seurakunnan
keskuudessa.
Jos ajattelemme
sitä, että Herran seurakunnassa tapahtuvaa työtä verrataan rakennuksen
rakentamiseen, voidaan jälleen kerran ottaa esimerkiksi jo suurta kuuluisuutta aikaansaanut
kokoushuoneen remontointi. Oma lukunsa sinänsä on Isabelin sukunsa kanssa
töhrimä julkisivu, mutta tietyt remontin aikana julkitulleet piirteet
seurakuntalaisissa eivät nekään ole aivan merkityksettömiä.
Koko
rakentamisen ajan vallitsivat mitä erilaisimmat näkemykset sen suhteen, miten
kaikki olisi tullut tehdä ja mitä materiaaleja mihinkin tuli käyttää. Eli
tilanne oli aivan sama kuin mitä hengellisestikin vallitsi. Koko ajan sai
Johannes ja osaltaan Klauskin olla vahtimassa, etteivät kaikki innokkaat
päässeet panemaan omintakeista "Eskon puumerkkiänsä" johonkin
yksittäiseen osaan sisustusta tai ulkopuolta.
Kun Romanian
vallankumous oli suoritettu, leikkelivät ihmiset maan lipusta pois siinä olleen
hallitsijan tunnusmerkin. Ihmiset siis heiluttelivat lippuja, joissa oli suuri
reikä.
Eräässä piispan
pitämässä puheessa Johannes kuuli tämän sanovan: "On aina ollut ihmisiä,
jotka ovat meidänkin maamme lippuun halunneet laittaa oman tunnuksensa!"
Kuinka elävä kuva syntyikään Johanneksen sisimmässä hänen ajatellessaan kaikkea
sitä, mitä seurakunnan keskuudessa oli tapahtunut ja tapahtui koko ajan! Tässä
oli juuri se, mikä oli ehkä suurin virhe niin julistajien kuin kuulijoidenkin
elämässä. Kukin julistaja ei hävennyt ja kaihtanut tavalla tai toisella liittää
seurakunnan yllä liehuvaan viiriin tai lippuun jotakin omaa tunnustansa, jonka
johdosta kansa ehkä tiedostamattaankin palvoi todellisen kunnioituksen aiheen
rinnalla tätä julistajaa. Ja jos julistajat olivat häpeämättömiä tässä oman
kunnian etsimisessä, ei kansa ollut sen paremmassa tilassa hyväksyessään kaiken
tämän tapahtumisen. Seurakunnan yllä liehuvassa lipussa tuli lukea vain yksi
asia: "Herra on minun lippuni" (2. Moos. 17: 15), eli vain se
yksi Nimi, joka on yli kaikkien: "HERRA JEESUS KRISTUS".
Kun julistaja ei
todellisuudessa julistakaan omalla suullansa, vaan jonkun toisen suulla, on
lopputulos tosin hurskas ja jumalalliselta näyttävä, kun julistaja vielä
toistamiseen saarnansa aikana vakuuttaa Herran puhuvan, mutta kuka
todellisuudessa puhuu, kuka sanoo mitä?
Kokoushuoneen
remontin yhteydessä oli selvästi pantavissa merkille se, että itse kullakin oli
oma ajatuksensa kunkin työvaiheen suorittamisesta, ja itse kukin katsoi
itsestään selväksi etuoikeudeksensa suorittaa juuri mieltänsä kiehtovan
yksityiskohdan haluamallaan tavalla. Mutta miltä olisikaan rakennus näyttänyt,
jos jokainen olisi saanut tahtonsa toteutumaan! Yksi seurakunnan jäsenistä oli
sukua kuuluisalle arkkitehdille ja suunnittelijalle, ja tämä oli
sukulaisrakkauttansa laatinut, joskaan ei kovin yksityiskohtaiset, mutta
kuitenkin riittävät piirustukset ja suunnitelmat, jotta olisi muodostunut
harmoninen kokonaisuus. Mutta miksi nyt melkein kaikki olivat halukkaita
muuttamaan näitä suunnitelmia niin radikaalilla tavalla? "Minä haluan
nähdä kokouksiin tullessani ihanan kierrekasvini eteisen seinällä", sanoi
Brunhilde, ripusteltuaan, kuka tietää milloin, muiden mielipidettä kysymättä,
köynnöksensä eteisen vielä keskeneräiselle seinälle. "Minä haluan kattoikkunan
aivan kokoussalin etuseinälle tulevan ristin yläpuolelle, niin että voin nähdä
taivaan aina kun korotan katseeni!" ilmoitti Thomas.
Itse kukin
halusi mitä halusi, ja olisi ollut mahdotonta noudattaa kaikkia näitä pyyteitä.
Mitä enemmän ihmiset halusivat muutoksia, sitä enemmän alkuperäiset
piirustukset alkoivat miellyttää niin Johannesta kuin niitäkin, jotka
rohkenivat tuoda julki samanmielisyytensä!
Kun rakennus oli
vihitty käyttöönsä, oli seudun lehtireportterikin kierrellyt kaikki paikat ja
väläytellyt salamaansa ullakolta kellariin asti. Mutta kuinka ollakaan, hän oli
pannut filmin kameraansa sellaisella tavalla, ettei se ollut liikkunut
lainkaan, ja kaikki kuvat olivat tulleet päällekkäin. Niinpä soi seuraavana
päivänä Klausin puhelin, ja reportteri hämillisenä ilmoitti tapahtuneesta
haaverista. Mutta hän oli huomannut, kuinka yksi seurakunnan veljistä oli koko
ajan kuvannut hyvän näköisellä kameralla niin juhlaa kuin rakennustakin,
pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Eikö tämä voisi lähettää joitakin
parhaimmista kuvistansa jonkun mukana Kaupunkiin, niin että huomiseen
lehtijuttuun saataisiin kuvatkin, sillä tässä numerossa keskityttiin nimenomaan
tämän kylän asioihin tavallista suuremmalla palstamäärällä?
Kyllä, Klaus
hoitaisi asian, ollen tosin kiireinen, mutta kuitenkin tuo veli olisi vaimonsa
kanssa valitseva sopivat kuvat ja varmastikin vielä oleva valmis ajamaan
toimitukseen kuvien kanssa.
Jos Klausissa ja
Thomasissa oli tietynlaista taipumusta koomisiin tilanteisiin joutumiseen, niin
ei tämä veli missään suhteessa poikennut tästä ryhmästä ihmisiä, ryhmästä niin
sanottuja, no niin, fanaattisia tai yksinkertaisia luonteita. Hän oli vaimonsa
kanssa osallistunut remontointiurakkaan ja oli mielipahaksensa saanut
tehtäväkseen niin kovasti merkityksettömän työn kuin vessojen ja pesutilojen
kaakeloimisen, hän kun oli ammattilainen sillä alalla. Vaimo taas oli
kangaspuissa tehnyt kauniit ja värikkäät matot salin käytäville asetettaviksi,
mutta kun yksimielisesti todettiin niiden olevan aivan liian räikeät
varsinaisen Herran huoneen puolelle, sijoitettiin ne pyhäkoulutiloihin.
Tuona päivänä
oli filmit heti kiikutettu pikakehitykseen, ja lähes kymmenen rullan kuvat oli
levitelty pitkin makuuhuoneen parisänkyä ja lattiaa. Noista paristasadasta
onnistuneesta kuvasta sitten perhe yksimielisesti valitsi parhaimmat, ja niin
mies kuin vaimokin pakkautuivat autoon lasten kanssa, ja pienoisella
ylinopeudella hurautettiin lehden toimitukseen.
"Mitä
mieltä on toimittaja kuvista? Voisikohan ne kaikki laittaa lehteen, ne kun
muodostavat niin harmonisen ja selkeän kokonaisuuden, ettei niistä oikein voi
ottaa pois mitään? Kaipa lehteen sitten tulee vielä kuvaajan nimikin?"
Toimittaja katseli kuvia selaten niitä kädessään. Käytyään kaikki lävitse hän
loi mitä ihmeellisimmän katseen tähän edessänsä seisovaan perheeseen ja alkoi
punehtua kasvoiltansa, ja hirvittävä yskänpuuska syrjäytti kasvoille jo
ehtineen leveän hymyn. Mies joutui lähtemään pesuhuoneeseen yskimään ja
vetämään henkeä. Mies parka, ajattelivat nämä ihmisrakkaat lähimmäiset, ja mies
oli jo aikeissa mennä katsomaan selviääkö toimittaja ollenkaan kohtauksestansa.
Mutta ei hätää, jo hetken kuluttua saapui tämä kiireisesti ja tokaisi:
"Hetkinen vain, minä näytän näitä päätoimittajalle!"
Mies oli yhä
vielä punainen kasvoiltaan ja puhui ikään kuin jotakin tukahduttaen. Mies
parka, tuollainen kohtaus, ajattelivat rakastavat lähimmäiset. "Krnnm!
Hehhmm! Päätoimittaja oli sitä mieltä, että tällaisessa tapauksessa me voimme
ottaa ylimääräistä palstatilaa tälle jutulle, niin että saamme kaikki kuvat mahtumaan
mukaan. Osa on tietysti pienennettävä melkoisesti, mutta kyllä niistä silti
yksityiskohdat erottaa!"
Koko seurakunta
oli jännityksessä odottaessaan lehden numeron ilmestymistä, sillä itse kukin jo
etukäteen arvuutteli kuinka monessa kuvassa hän esiintyisi, sillä olihan
kuvaaja ottanut niin monia kuvia. Lehti oli todellakin syrjäyttänyt joitakin
muita juttuja, sillä niin suuri tila oli annettu tälle suurelle tapahtumalle.
Mutta mitä useamman sekunnin ajan itse kukin reportaasia tarkkaili, keskittyen
lähinnä kuvien katseluun, sitä kummallisempi tunne valtasi itse kunkin.
"Ei voi olla totta!", pääsi useammankin suusta, ja niinpä koko perhe
kokoontui katsomaan samaa ihmettä. Kyllä, kyllä se oli totta! Tälläkin kylällä
oli aina pantu merkille, että tuon melkoisen suurelle alueelle leviävän lehden
toimituksessa omattiin aikamoinen määrä huumorintajua, ja nyt voitiin oikein omakohtaisesti
todeta asianlaita!
Ei ollut mikään
ihme, että toimittaja oli käynyt päätoimittajan luona saamiensa kuvien kanssa,
niin kuin tuo veli jo oli ehtinyt kaikille kertoa. Lehdessä oli todellakin pari
suurempaa kuvaa, ja lisäksi kaikki muut kuvat tuskin negatiivia suurempina,
mutta kuitenkin voitiin niistä erottaa yksityiskohdat. Lyhykäisyydessään
voitaneen sanoa, että reportaasi enemmänkin oli kuin kuvat ottaneen veljen
sukuselvitys tai työnäyte, sillä kaikissa kuvissa hymyili joku heidän
perheenjäsenensä joko yksin tai kaksin tai kolmin. Ainoa kuva, jossa oli
nähtävissä enemmän itse juuri vihittyä kokoushuonetta, oli kunniapaikalla heti
otsikon alla. Kyllä, siinä seisoi itse laattamestari pisuaarin vieressä
laatoittamassansa miesten pesuhuoneessa! Alla oli teksti: "Hopeajärven
kylällä vihittiin käyttöönsä uusi seurakuntasali."
Jos ihmiset
olivat olleet erikoisia, uskovaiset ihmiset, niin sitä he olivat nyt tässä
ajassa. Tuskin aivan tämänkaltaista tapahtui päivittäin, mutta toisaalta se on
mitä elävin kuva siitä, mikä ihmisten asenne oli seurakuntaelämää kohtaan. Oli
tärkeätä saada oma nimimerkkinsä kaikkeen seurakunnassa tapahtuvaan, niin että
joissakin vapaissakin seurakunnissa kullekin ainakin varakkaammalle oli oma
nimikkotuolinsa, jonka tämä anteliaisuudessaan oli ostanut seurakunnalle, ja
siten saanut siihen messinkisen laatan jossa luki hänen nimensä.
Mutta
mennäksemme takaisin siihen, kuinka julistajat nyt eivät itse saarnanneet, tai
jos saarnasivat, niin toisen suulla. Mutta mitä se oli käytännössä, aivan jo
inhimillisen järjen mukaan? Aikoinaan tapahtui jotakin hyvin vastaavaa, kun
tietynlaiset "saarnamiehet" vannottivat pahoja henkiä "sen
Jeesuksen kautta, jota Paavali julisti".
Mitä oli sitten
tämä siteeraaminen: "Profeetta sanoi, profeetta sanoi; profeetta sanoo
tässä näin ja näin!" Profeetta oli todellakin puhunut Herran käskystä
tässä viimeisessä ajassa, mutta toivatko nämä lainaukset julki Herran tahdon ja
olivatko ne juuri sitä, mitä profeetta oli tarkoittanut? Lainaus saattoi olla
hyvinkin puhutteleva ja vaikuttava, mutta mitä sanoi profeetta juuri ennen
tuota siteerattua kohtaa ja mitä hän sanoi sen jälkeen? Toiko siteerattu kohta
julki oikeanlaisen käsityksen sen suhteen, mitä profeetta tahtoi sanoa, vai
oliko loppujen lopuksi kysymys kuitenkin siitä, että näitä kohtia lainaava toi
niiden kautta julki oman käsityksensä kaikesta siitä, mitä hän uskoi profeetan
tarkoittavan? Onko jumalatonta ja väärin ajatella näin ja esittää tällaisia
epäilyksiä? Onko näille epäilyksille mitään todellisuuspohjaa ja näyttöä?
Kyllä, ja aivan surullisessa määrin paljon. Jos kaikki tämä lainaaminen ja siteeraaminen
todella olisi ollut Jumalan tahdon mukaista ja oikein, niin eikö silloin
kaikessa olisi ollut tietynlainen sama suunta ja harmonia? Mutta nyt ei voinut
löytää kahta sananjulistajaa, jotka olisivat siteeranneet yksimielisesti, vaan
aivan käytännössä olivat niin lainaukset kuin julistajatkin joutuneet mitä
suurimpaan ristiriitaan keskenään, ja seurakunnan yhdistämisen sijasta
taistelivat toinen toistansa vastaan aivan kuin kysyäkseen ikivanhaa
opetuslasten kysymystä: "Kuka meistä on suurin?"
Jos todella
vietiin nämä siteeraukset oikealle paikalleen ja ymmärrettiin mihin ne
johtivat, niin voitiin sanoa "näin sanoo profeetta" sijasta:
"Näin sanon nyt minä siitä, mitä uskon profeetan tarkoittaneen tällä
ilmaisullansa!" Tai toisin muotoiltuna: "Profeetta sanoi näin Jumalan
Sanasta, ja minä sanon näin siitä, mitä profeetta sanoi Jumalan Sanasta."
Ja kun sitten joku kuulijoista halusi viedä samaa asiaa eteenpäin, hän saattoi
sanoa: "Minä sanon näin siitä, mitä saarnaaja tänään sanoi siitä, mitä
profeetta sanoi Jumalan Sanan sanovan." Oliko siis vielä totta se, mitä
Sana itse sanoo Itsestänsä? "'Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja
sydämessäsi'; se on se uskon sana, mitä me saarnaamme" (Room. 10: 8).
Todellinen uskon Sana oli jokaisen todellisen jumalanlapsen sydämessä,
sisimmässä, mistä sen tuli kuin lähteen kummuta iankaikkiseen elämään, eli olla
virvoitukseksi toisille matkamiehille. Mutta mitä nyt saarnattiin? "Minä
kerron sinulle siitä Sanasta, minkä saarnaaja sanoo tulleen hänelle sen kautta,
mitä profeetta sanoi Jumalan Sanasta!"
Monet julistajat
vaikuttivat todella palavilta ja hurskailta, mutta oliko sittenkin niin, ettei
juuri kukaan heistä ollut kokenut jotakin todellista Herrassa, niin että he
vain todistivat jonkun toisen kokemuksista ja toistivat tämän sanoja ilman
aitoa omakohtaista kokemusta ja Sanan eläväksi tulemista?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti