Otto oli yksi
Jumalan kärsivistä lampaista, kovien koettelemusten mies. Ei ollut siis ihme,
että Johannes ja Otto ystävystyivät päivä päivältä yhä enemmän.
Nämä kaksi
kohtasivat melko usein, vaikka kummankin asuinpaikan välillä oli useamman
tunnin ajomatka. Alussa vierailut olivat olleet melko pidättyväisiä, sillä
molemmat olivat joutuneet niin usein petetyiksi ystävyyssuhteissansa. Luottamus
oli palkittu takanapäin puhumisella ja rippisalaisuuksien julkistamisella.
Täytyi todellakin olla niin, että elettiin jo aivan viimeisiä aikoja ennen
Herran Jeesuksen tulemusta, sillä ihmiset vastasivat sitä kuvausta, mikä on
tallennettuna 2. Tim. 3: "Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on
tuleva vaikeita aikoja. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita,
kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia,
kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita,
hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita..."
Otto oli
joutunut kokemaan monet näistä piirteistä viimeisten vuosien aikana. Suurin
pettymys ja käsittämätön asia hänelle oli se, että nämä piirteet olivat
joissakin hänen seurakuntatuttavissansa. "...heissä on jumalisuuden
ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta."
Hän oli suurissa
vaikeuksissa niin kotona kuin työnsäkin puolesta. Vaimo oli mukana seurakunnan
toiminnassa, mutta näytti ainakin Oton kertoman mukaan siltä, ettei tämä
tarkoittanut aivan täyttä totta uskonelämässänsä. Otto oli hyvin herkkä
ihminen, joidenkin mielestä melkein naisellisen pehmeä, herkästi mielensä
pahoittava. Vaimo, Erika, puolestaan oli luonteeltansa aivan vastakkaista -
ainakin suhteessansa Ottoon.
Ei siis ollut
ihme, että masentunut mies iltakaudet käyskenteli lähiseudun puistoissa ja
katseli kaihoisasti ohitse virtaavan vuolaan joen pintaa. Ajoittain pinta oli
hohtavan kirkas ilta-auringon loisteessa, mutta öisin taas synkeän musta ja
masentava, etenkin kun alajuoksulla laskettiin padosta vettä runsaammin.
Silloin vesi virtasi entistäkin nopeammin ja uhkaavammin. Ei, sitä hän ei
tunnustanut, mutta jokin hänessä olisi mielellänsä pudottautunut tuon virran
vietäväksi!
Tällaisissa
tunnelmissa hän oli vieraillut eräässä lähiseudun uskovaisten yhteisössä ja
tavannut pistäväsilmäisen saarnamiehen, joka ehdottomuudessansa kiehtoi Oton
mieltä. Ehkä tässä olisi veli, joka voisi auttaa häntä ahdistuksissansa, tuoda
jonkun neuvon Herralta!
Saarnamies oli
kuunnellut hartaasti ja antaumuksella ja päätänsä puistellen tai nyökytellen.
Masentunut mies koki helpotusta ajatellessaan toisen ymmärtävän hänen
pulmiansa. Aina väliin vilkaisivat tummat silmät häntä läpitunkevasti, ja
huulilta kuului: "Ai, kerro lisää. Kerro tarkemmin." Ja Otto kertoi!
Oli jo aamuyö
kun rukoiltiin, ja väsynyt matkaaja riensi kotiin noustakseen muutaman tunnin
kuluttua koettelevaan työhönsä. Miksi olikaan Herra sallinut hänen tehdä
sellaisen erehdyksen, että oli suostunut perustamaan leipomon!
Otto oli laiska
leipuri yleisen mittakaavan mukaan. Hän ei ollut täysin terve, ja jauhot
aiheuttivat nykyään ilkeätä kurkunärsytystä. Milloin olisi hänellä
jauhoallergia ja lopulta pölykeuhkot?
Mieli oli
kuitenkin tulevina päivinä helpottuneempi kuin tavallisesti, sillä olihan hän
saanut purkaa sydäntänsä. Jokin kuitenkin askarrutti häntä tässä
saarnamiehessä. Oliko se vain tämän selvästi havaittava fanaattisuus ja
kiihkomieli joissakin asioissa, vai oliko se epäilys tämän luotettavuudesta?
Sellaisia asioita hän oli puhunut Erikasta ja heidän elämästänsä, että jos ne
vuotaisivat julkisuuteen, olisi se hänen loppunsa!
Erika ei pitänyt
lainkaan miehensä ammatinvalinnasta, niin kuin ei monen muunkaan veljen vaimo.
Seurakunnan kokouksissa tämä kuitenkin riippui jatkuvasti kiinni miehensä
käsivarressa ja hymyili kaikille. Kaikille! Toivotti Jumalan rauhaa ja
siunausta ja puhui kauniita asioita niin Otosta kuin tämän työstäkin. Tällaista
vaimoa arvostettiin seurakunnassa, ja hiukan moitittiin miestä, joka leipomon
omistajana ja leipurina nukkui monta tuntia pitempään kuin muut alan
ammattilaiset. Leipä tosin oli hyvää, ja olihan se tavallaan etu, kun
myöhemminkin päivästä oli saatavissa tuoretta leipää. Eiväthän kaikki
tarvinneet sämpylöitänsä aamukahdeksalta!
Mikä Oton sai
epätoivon partaalle oli eräs piirre (voi, itse asiassa näitä piirteitä oli niin
monta, niin monta!) Erikassa. Se liittyi juuri näihin vierailuihin
seurakunnassa. Miksi Erikan täytyi olla niin näkyvästi ihastunut mieheensä,
kuin julistaaksensa jokaiselle kohtaamallensa: meillä menee hyvin, minä olen
erinomainen vaimo tälle nahjukselle! Eikö olisi ollut parempi, että hän olisi
vain ollut, sanonut päivää tai Jumalan siunausta kaikille eteen tuleville, eikä
olisi niin lujasti pitänyt kiinni toisen hihasta? Miten joku voi olla niin
ulkokultainen? Ei, ei Erika ollut ainoa, sen hän tiesi.
Kaikki tämä
johtui samasta asiasta kuin miten oli laita Johanneksenkin seurakunnassa.
Pelkkä ajatuskin siitä, että jonkun seurakuntalaisen avioliitossa olisi
vaikeuksia, oli kauhistuttava ajatus. Saarnaajat julistivat ikuista yhteyttä ja
liiton peruuttamattomuutta, samalla hymyillen loistavin kasvoin kohti
etupenkissä istuvia vaimojansa. Niin, siellä istui ihana vaimo, suloisin otus
maan päällä, jonka kanssa ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia, ei ajatustakaan
mistään kauhistuttavasta avioerosta. Ei, he olisivat elävä elämänsä loppuun
asti onnellisina ja täydellisessä harmoniassa! Näinkö nämä saarnamiehet
ajattelivat saarnansa lomassa? Ei, vaan kaiken tämän he moneen kertaan vuodessa
kuuluttivat kesken saarnaansa kaikelle kansalle!
Mutta Otto tiesi
paremmin, ja häntä melkein oksetti. Kyllä hän tiesi, kuinka viimekuisella
kevätretkellä Ilse, seurakunnan saarnaajan vaimo, oli suutahtanut siinä määrin,
että oli paiskonut joen rannalla kaikki heidän retkivarusteensa ja eväänsä
koreineen päivineen virtaaviin kuohuihin, ja mitä kukaan ei saisi tietää,
miehensä kaiken perään. Tästä vannotettiin lapsiakin vaikenemaan viikon arestin
uhalla.
Kaikkein
kauheinta ja pilkkaavinta, mitä vaimo parka pitkään sai katua ja pyydellä
anteeksi hurskaalta mieheltänsä oli se, että tämän päähän oli kolahtanut jokin
kova heti hänen päästessänsä pinnalle. Ei, se ei voinut olla totta, hänen
vaimonsa oli tehnyt melkein kuoleman synnin!
Kotimatkalla ei
puhuttu halaistua sanaa, ja lapset istuivat takapenkillä seuraten nenä kiinni
sivulasissa ohitse vilistäviä maisemia. Kyllä hän oli ollut oikeassa! Autoa suu
yhtenä viivana ajavalla Ilsellä ei ollut vihkisormusta sormessansa!
Kotona jatkui
molemminpuolinen murjotus, mutta aina jonkun ihmisen läsnä ollessa hymyiltiin
mitä suloisimmin, ja vaikka juuri olisi oltu melkein tukkanuottasilla, siveli
Ilsen käsi miehensä hartiaa ja niskahiuksia. Mutta heti kun kukaan ei ollut
näkemässä, jatkui kiivas ilmapiiri. Tämä oli juuri se, mikä oli Otolle lähes
sietämätöntä. Hän tiesi kaikesta tästä, sillä Ilse oli puhunut Erikan kanssa
luottamuksellisesti näistä asioista, ja Erika oli puhunut luottamuksellisesti
Oton kanssa.
Erika oli
paheksunut suuresti Ilsen miehen asennetta. Tämä oli omalla käytöksellään
provosoinut vaimonsa sellaiseen vimmaan! Mutta ei hän myöskään voinut sietää
Ilsen tapaa esiintyä niin hellänä, vaikka tunteet olivat aivan jotakin muuta.
Ei, Erika ei olisi osannut olla niin ulkokultainen! Kaikkea tätä kuunnellessaan
Otto ei ollut pysyä nahoissansa!
Erika oli
kurkkuaan myöten täynnä Oton leipomoa, ja sen Otto sai jatkuvasti tuntea
nahoissansa. Yksin hän ahersi päiväkaudet yrityksessänsä, eikä Erika juuri
työntänyt nenäänsä sen paremmin leipomon kuin myymälänkään puolelle. Toisaalta
oli vaimolla oma työnsä, joka vaati tämän voimavaroista melkoisen osan. Tämä
järjestely oli pitkäaikaisen kissanhännänvedon lopputulos ja yhteinen päätös,
vaikka ei se todellisuudessa tuntunut hyvältä yksinäisestä miehestä. Pelkäsikö
vaimo, että jos hän tulisi katsomaan miestänsä tämän työpaikalle, tämä
odottaisi hänen auttavan?
Erika ei siis
pikkusormellaankaan auttanut miestänsä, mutta piti sitäkin suuriäänisempiä
esitelmiä siitä kurjuudesta, minkä miehen työ perheelle aiheutti. Otto kuunteli
korvat punaisena tietäen, että oli parasta vain kuunnella, sillä vuosikausien kokemus
oli opettanut hänelle, että näin hän pääsi kaikkein vähimmällä. Kaiken tämän
keskellä tuntui käsittämättömältä, että heidän kohdallaan oli kysymys
uskovaisesta perheestä. Mutta ei, uskovaisuus ei auttanut näissä asioissa,
vaikka Otto kuinka oli sydänvertansa vuodattanut öisissä rukoushetkissä! Oliko
tämä hänen ristinsä, hänen saatanan enkelinsä, joka häntä kuolemaan asti olisi
rusikoiva? Ei, ei hän tarkoittanut Erikaa, vaan näitä asioita!
Erikan vanhemmat
olivat vierailleet heidän luonaan useaankin otteeseen, ja Otto oli todella
hämmästynyt näiden vierailujen yhteydessä. Elämä oli täynnä käsittämättömiä
asioita! Leipomon ovi kolahti joka aamu niin kauan kuin vanhemmat olivat
heillä, ja Erika tuli esiliina edessänsä, huivi päässänsä, päättäväinen ilme
kasvoillansa, ja alkoi pyöritellä sämpylöitä. Ensimmäisellä kertaa Otto oli
kuin ei olisi ollut herännytkään vielä. Tämä ei voinut olla totta! Mutta kyllä
se oli totta, sillä vaimo väänsi kasvot hikeä valuen taikinaa, välillä
pyyhkäisten jauhoisilla käsillä pisaroita otsaltansa.
Totta oli, että
kerrankin oli Otolla reipas apulainen, niin että kaikki oli ainakin tuntia
aikaisemmin valmiina myymälän puolelle kiikutettavaksi. "Näin meillä
ahkeroidaan jatkuvasti", huokaisi väsyneesti hymyilevä lapsi äidillensä ja
isällensä näiden tullessa katsomaan leipomoa. Otto oli tilassa, jota eivät
sanat riitä kuvailemaan. Hän sai kätensä pysymään rauhallisina ja kasvonsa
ilmeettöminä sisällä riehuvista tunteista huolimatta, ja väsyneen vaimon
poistuessa säälivien vanhempiensa yhdessä keittämälle aamukahville, oli miesraukka
revetä liitoksistansa!
Ei, ei ja ei!
Otto ei voinut käsittää tätä! Oliko se ulkokultaisuutta, oliko se tyhmyyttä,
oliko se ilkeyttä? Mitä se oli? Eikä vain Erika ollut näin; samanlainen oli
Ilse, samanlainen oli varmastikin joka kolmas, jollei joka toinen, ellei sitten
kolme neljästä seurakunnan naisesta! Otto-paran hermot joutuivat sellaiselle
koetukselle, että hänet määrättiin eräässä vaiheessa useamman kuukauden
hermolomalle.
Otto oli aina
tarkoittanut totta uskovaisuudellansa. Hän oli iloiten vastaanottanut
julistuksen, joka oli vienyt hänet yhä vain syvemmälle hengellisiin asioihin.
Hän uskoi koko sydämestänsä, että Jumala oli tässä viimeisessä ajassa
lähettänyt palvelijansa, joka oli osoittanut seurakunnalle kaikki ne kätketyt
ja laiminlyödyt totuudet, jotka nyt olivat tarpeen Herran tulemukseen
valmistautumiseen. Hänen edesmennyt äitinsä oli opettanut hänet rehellisyyteen,
eikä hänen mieleensä ollut milloinkaan tullut ajatus jonkun pettämisestä tai sellaisen
ottamisesta, mikä ei hänelle kuulunut.
Pettymys oli
ollut suuri hänen elämässänsä, kun hänelle oli alkanut selvitä seurakunnan
tila. Voiko todellakin olla totta kaikki se, mitä hän lähes päivittäin näki ja
koki kohdatessaan näitä ihmisiä? Hänellä oli melko laaja asiakaspiiri ottaen
huomioon liiketoiminnan koon. Hän iloitsi työstänsä, nautti tavatessansa
päivittäin niin erilaisia ihmisiä, jotka kuitenkin jatkuvasti jaksoivat
hymyillä hänelle lähtiessänsä. Nämä ihmiset pitivät hänen sämpylöistänsä ja
leivistänsä, kehuivat säätä ja leipästen kuoren rapeutta. Otto tunsi tekevänsä
jotakin hyödyllistä.
Mutta oli
myöskin sellaisia asiakkaita, jotka eivät selvästikään arvostaneet hänen
työtänsä; eivät ainakaan ilmeistänsä päätellen. Ja aina välillä nämä ihmiset
toivat julki ajatuksensa siitä, että laatu voisi olla vieläkin parempi,
mausteita voisi muuttaa niin ja näin. Nämä ihmiset eivät juuri hymyilleet,
eivät sanoneet tervehdykseksi tai jäähyväisiksi liikoja sanoja. Nämä ihmiset
saivat Oton tuntemaan itsensä jossakin määrin laiskaksi, epäkelvoksi; niin,
nämä ihmiset saivat hänet tuntemaan melkoista alemmuudentunnetta. Rehellisesti
sanoen Otto olisi toivonut, että nämä ihmiset olisivat ostaneet purtavansa
muualta; hän aina sisäisesti vavahti ja koki hymynsä muuttuvan väkinäiseksi
näiden astuessa liikkeeseen. Nämä ihmiset olivat hänen seurakuntalaisiansa!
Sinä syksynä
Otto oli ollut valmis hyppäämään kävelysillalta voimakkaana kuohuviin joen
pyörteisiin. Tuo pistäväsilmäinen, ankaramielinen saarnaaja, Hartmut Steinherz
nimeltään, oli tullut hänen liikkeeseensä ja nähnyt että tällä oli myynnissä
alkoholijuomia. Tämä oli aivan luonnollista tässä osassa maailmaa, ja
voidakseen edes jotenkin säilyttää kannattavuuden ja asiakkaansa, oli tämä
ollut pakotettu, joskin vastentahtoisesti, ottamaan nämäkin tuotteet
valikoimiinsa nimenomaan asiakkaiden vaatimuksesta. Lähiseudulla asui paljon
eläkeläisiä papparaisia, jotka eivät halunneet lähteä lähes kilometrin päässä
olevasta liikkeestä hakemaan oluttansa tai muita juomiansa.
Tämä oli ollut
sellainen järkytys tuolle pistäväsilmäiselle kiivailijalle, että Otto oli
pelännyt tosissansa. Hän oli vakavissaan ajatellut, että noista silmistä voisi
syöksyä tuli hetkenä minä tahansa ja kuluttaa hänet leipomoinensa. Hartmut oli
uskonkiivaudessaan melkein kironnut leipurin ja vannonut pysyvänsä iäksi pois
tästä paheiden pesästä. Seuraavana päivänä oli jokaisen seurakuntalaisen
postilaatikkoon kannettu kirje, jossa kerrottiin kaikki Oton rippiyönänsä
kertomat asiat. Ei toki sellaisina, kuin tämä oli ne puhunut, vaan sen
mukaisesti, kuin Hartmutin kiihkohurskas sydän oli kaiken mieltänyt!
Erika oli
kauhuissaan ja sätti kelvotonta miestänsä. Vai oli tämä suunnitellut avioeroa
ja jonkun toisen ottamista! Tästä lähtien Otto oli nukkuva toimistonsa sängyssä
pitkän aikaa, ellei sitten lopullisesti!
Otto vaati
selitystä tämän saarnamiehen teolle; miten saattoi sielunhoitaja julkistaa
kaikki rippisalaisuudet? Mutta ei tällä saarnamiehellä ollut mitään
selitettävää, sillä olihan Otto pettänyt häntä niin raa'asti! Hän oli pitänyt
Ottoa uskovaisena, mutta liikkeessä käynti oli avannut hänen silmänsä näkemään,
mitä tämä todella oli. Mikään ei estänyt julkistamasta tällaisen ulkokultaisen
elämää ja salaisuuksia! Vielä Oton sulkiessa tämän jumalisen miehen kodin oven,
kuului tämän kiivas tuomionjulistus eteisen avonaisesta ikkunasta.
Kaikki tämä oli
uskomatonta ja käsittämätöntä sellaisen mielestä, joka tarkoitti täyttä totta
uskonelämässänsä. Niinpä Otollekin kesti todella pitkän aikaa mieltää tämä asia
ja asettaa kaikki oikeisiin lokeroihinsa aivoissansa ja sydämessänsä. Sana oli
varoittanut ulkokultaisista ihmisistä, mutta hän ei ollut käsittänyt tämän
varoituksen käytännön merkitystä.
Tämä Hartmut oli
ollut hyvin suuressa määrin kaikkein hurskain ja jumalisin mies koko
lähimaakuntien seurakuntalaisista, ja oli saarnannut syntiä vastaan kaikkialla,
minne olikin mennyt. Hän oli korostanut täydellisen antaumuksen ja
puhdistautumisen merkitystä, ja määrätynlaisesta fanaattisesta asenteestansa
huolimatta saavuttanut suurta luottamusta näissä seurakunnissa. Ei hän ollut
missään suhteessa kieltänyt jumalisuuden voimaa, päinvastoin! Mutta nyt Otto ei
voinut olla näkemättä, miksi Jumalan Sana puhui eksytyksistä, jotka jos
mahdollista, saisivat todelliset valitutkin menemään harhaan.
Tämä
jumalisuuden kieltäminen ei tapahtunutkaan siten, kuin hän oli luullut.
Julistus oli mitä täydellisintä, hurskainta, vakuuttavinta; sielunhoidollinen
keskustelu oli tuonut pitkäaikaista lievitystä ja helpotusta masentuneelle matkamiehelle.
Mutta tähän juuri kätkeytyikin suurin eksytys ja valhe. Herra Jeesus varoitti
omiansa: "Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne
lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän
hedelmistään te tunnette heidät!" (Matt. 7: 15- 16). Kuinka selvästi
hän nyt näkikään, ettei ulkonaisesti hurskas käytös ja palava julistus
olleetkaan se hedelmä, mistä Herra oli puhunut, vaan heidän toimintansa
tulos!
Herramme
aikaiset fariseukset ja kirjanoppineet edustivat senaikaista hengellistä
ylimystöä, ja heidän olisi olettanut tunnistavan Herramme palvelustehtävän ja
toimivan jumalallisen ohjelman mukaisesti. Mutta ei, heidän käsityksensä ei
ollut hengellinen, vaan ihmismielen mukainen, ulkonaisesti jumalisuuden
viimeisimpäänkin piirteeseen takertuva, mutta kuitenkin sydänten Tuntija näki
jotakin aivan muuta.
Kaikkina aikoina
oli ollut näitä vääräsydämisiä, jotka lammasten vaatteissa lähestyivät
erikoisesti ahdistuksissa olevia toisten seurakuntien jäseniä luvaten apuansa.
Mutta heidän motiivinsa eivät olleet oikeat ja Jumalan Valtakunnan
kokonaisuutta ja yhtenäisyyttä palvelevat. "Minä tiedän, että minun
lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa
säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta
puhuvat, VETÄÄKSENSÄ OPETUSLAPSET MUKAANSA" (Apt. 20: 29- 30).
Tämä nyt niin
kovasydämiseksi osoittautunut saarnamies oli kiertänyt vuosien ajan kaikkia
seurakuntia etsien itsellensä kannattajia; ei, tämä ilmaisu ei tuonut oikein julki
hänen tarkoitusperiänsä. Keskusteluissansa Johanneksen kanssa he olivat tulleet
siihen johtopäätökseen, että oli kysymys enemmänkin siitä, mitä sanotaan: "Mutta
voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret
ja manteret tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin
teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse
olette!" (Matt. 23: 15).
Kummallakin
veljellä oli kokemuksia tästä saarnamiehestä, ja kumpaankin tämä oli pettynyt. Otto
oli tuntunut erityisen otolliselta taivutettavaksi hänen ajatuskantoihinsa.
Suuret vaikeudet olivat murtaneet tietynlaista vastustuskykyä ja avanneet ovia
auttamiseen pyrkiville vaikutteille. Tässä oli juuri yksi saatanallisimmista
asioista hengellisellä rintamalla! Liian monella auttajalla oli väärät
motiivit! Auttaminen ei ollut todellista auttamista, vaan keino yksinäisten
opetuslasten vetämiseksi mukaan omien äärimmäisyyksiin menevien näkemysten
jumaloimiseen! Kaikki tällainen ulkonaisesti jumalinen toiminta todellisuudessa
vain särki jumalanlasten yhteyttä ja palveli itsekkäitä motiiveja. Ei ihme,
että ulkopuolinen maailma tämän kokiessaan ja nähdessään piti uskovaisuutta
uhkana itsellensä!
Otosta tuntui
koko ajatus pahalta, mutta katsellessaan eräänä kuutamoyönä kävelysillan
kaiteeseen nojaten uhkaavina kiitäviä vesimassoja, ei hän voinut mitään sille,
että hänen oli hyväksyttävä se. Hän oli uskonut ja luottanut tämän veljen
nimellä kulkevan tahtovan hänen parastansa. Hän oli pitänyt tätä veljenään,
ystävänään, koska tämä vielä oli antanut ymmärtää, että ystävä ei salaa
toiseltansa mitään. Nyt kuitenkin tämä ystävä oli valvonut koko yön myymälässä
käymisensä jälkeen ja pannut paperille vääristeltynä kaiken hänen puhumansa.
Mikä vaiva hänellä olikaan ollut, saati sitten ajatellen hänen kiirettänsä saada
sepustuksensa heti aamuksi jokaisen seurakuntalaisen postilaatikkoon. Tätäkö
varten hän oli menneinä vuosina kerännyt kaikkien osoitteet? Nyt Otto seisoi
yöllä virtaavien kuohujen yllä miettien elämänsä lopettamista. Kiljuva
jalopeura oli nielemäisillänsä hänet, mutta miksi sillä kosken kuohuissa oli
ikään kuin Hartmutin kasvot?
Tuo ajatus ei
jättänyt häntä rauhaan. Herra Jeesus oli joutunut toteamaan aikansa
uskonnollisille johtajille: "Mutta nyt te tavoittelette minua
tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut
Jumalalta!" Hän ei ollut varsinaisesti saarnamies, vaikka olikin aina
tilaisuuden tullen avannut suunsa kertoakseen siitä, mitä Herra oli hänelle
tehnyt. Hän oli pitänyt totuudesta kiinni niin pitkälle kuin oli kyennyt. Nyt
Hartmutin kasvot omaava leijona oli nielemässä häntä. Kyllä, tässäkin ajassa
oli ihmisiä, joille saattoi sydän kipua täynnä todeta: "Te olette
isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut
murhaaja alusta asti..." (Joh. 8).
Otto ei ollut
ainoa, joka oli joutunut kokemaan vastaavaa. Johannes oli samalla tavoin ollut
jo aivan leijonan hampaissa, mutta Paavalin tavoin Herra oli pelastanut hänet
kerta toisensa jälkeen. Surullisinta kaikessa oli se, että kaiken negatiivisen
ja väärän keskeltä oli hyvin vaikea nähdä sitä, mikä oli hyvää. Mutta oli vain
luotettava siihen, että Herra oli luvannut että lopussa, ennen Hänen
tulemustansa, olisi oleva sellainen seurakunta kuin alussakin oli ollut. Se ei
ollut vielä tullut nähtävällä tavalla, mutta se oli jo olemassa niiden
keskuudessa, joiden sydämissä paloi aito ja todellinen Hengen tuli heidän
kuulemansa Jumalan Sanan tähden. Oli vain ajan kysymys, milloin se olisi
voimalla tuleva esiin, ei ehkä pitkäksi aikaa, mutta kuitenkin. Ei ihmisen eikä
nykyaikaisen tekniikan voimalla, vaan Jumalan Hengen voimalla. Nyt vihollinen
teki kaikkensa masentaaksensa nämä harvat valitutkin ja tuhotaksensa heidät.
Mutta ei kukaan
eikä mikään voinut tuhota Jumalan valittuja, jotka olivat piirretyt Jumalan
kätten hipiään (Jes. 49: 16)! Ulkonaisesti heille saattoi tapahtua melkein mitä
vain, kuten veli Jobille aikoinaan, mutta oli tuleva se päivä, jolloin kaikki
väärät lohduttajat ja väärät todistajat olivat joutuva häpeään. Olisi oleva
vielä ennen Herran tulemusta veljeyden juhlapöytä, jossa kaikki olisivat istuva
jumalallisessa harmoniassa ja rakkaudessa, ilman että kenelläkään olisi mitään
pahaa sanottavaa toisellensa. Tämän odottaminen antoi voimaa ja kärsivällisyyttä.
Nyt ei tullut tuomita ketään, ei huokailla ketään vastaan, sillä niin kuin Job
oli joutunut rukoilemaan ystäviensä puolesta, niin tuli nytkin vain rukoilla,
sillä Herra oli kykenevä antamaan mielenmuutoksen, niin, jopa Hartmutille, joka
tällä hetkellä oli vihollisen ase.
Oton tapauksen
johdosta tuossa seurakunnassa jouduttiin tahtomattaankin tekemisiin
avioliittovaikeuksien kanssa. Nyt oli esillä aihe, jota kaikin tavoin oli
pyritty karttamaan. Vallitsi äärimmäisen kiusallinen tilanne, ja kannanotot
vaihtelivat lähes päivittäin. Kaikkein hämmästyttävintä oli se, että Oton maan
rakoon painava ja hänen eliminoimiseksensa laadittu murhakirje oli
keskustelujen aikaansaajana, mutta muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ei
kukaan tullut ajatelleeksi, että he syyllistyivät veljenmurhaan yleensä ottaen
jo hyväksymällä luettavakseen tuollaisen saatanallisuuden. Sen sijaan että
muutaman rivin lukemisen jälkeen olisivat repineet ja heittäneet sen roskiin,
tai mieluummin tuleen, he lukivat sitä useampaan kertaan päätänsä puistellen.
Se sai vaikuttaa heidän mieliinsä ja suhtautumiseensa niin Ottoon kuin toisiinkin.
Jälleen kerran
toteutui Jumalan Sana: "Panettelijan puheet ovat kuin herkkupalat ja
painuvat sisusten kammioihin asti!" (Snl. 18: 8). Ei riittänyt se,
että tämä kirje kului seurakuntalaisten käsissä. Jotkut lähettivät siitä
kopioita tuttavillensa muissa seurakunnissa!
Seurakunta koki
alennustilaansa. Ei käsitetty, että kannanotoissa puolesta ja vastaan, Erika
vastaan Otto, Otto vastaan Erika, rikottiin itseänsä Jumalaa vastaan, joka oli
sanonut: "Ei ole hyvä pitää syyllisen puolta ja vääräksi vääntää
syyttömän asiaa oikeudessa" (Snl. 18: 5). Kukaan ei tässä
oikeudenkäynnissä voinut olla selvillä sen paremmin syyllisyyksistä kuin ei
syyttömyyksistä; olihan oikeuden kutsunut koolle täysin ulkopuolinen, jolle
asia ei kuulunut lainkaan. Koko asia oli täysin laiton, jumalaton, oikeusmurha.
Ei ollut hyvä se, mitä tehtiin, mitä puhuttiin, mitä ajateltiin!
Seurakunnassa nieltiin herkkupaloja, jotka se oli eräänä päivänä oksentava ulos
verisesti! Kaikkivaltiaan kaikkinäkevät silmät tarkkailivat, ja Korkeimmassa
Tuomioistuimessa oltiin selvillä kaikesta. Muutoksen oli tultava, ja nopeasti!
Kuinka olisi
siis kukaan voinut olla vanhurskas tuomari tai mielipiteen lausuja? Edellä
kerrotusta on jo selvästi käynyt julki, ettei ulkonainen käytös esimerkiksi
sunnuntaisin seurakunnan kokouksissa ollut mikään todiste, joka olisi voinut
puhua toisen puolesta toista vastaan. Vaimot esiintyivät edukseen, ja kotona
vallitsevista ristiriidoista vaiettiin visusti muiden edessä. Ja tavallaan tämä
olikin täysin oikein. Perhepyykkiä ei tullut pestä julkisella rannalla.
Aviopuolisoiden väliset asiat tuli selvittää harkitusti ja luottamuksellisesti
mahdollisimman suljetussa piirissä. Pulmana oli vain se, että oli olemassa
liian monia Hartmutin kaltaisia sielunhoitajia, jotka saivat sairasta
mielihyvää kuunnellessaan toisten vaikeuksia.
On helppoa ja
yksinkertaisinta vyöryttää kaikki nämä asiat ja ulkokultaisuudet vaimojen ja
sisarten ylle. Ehkä on totta, että juuri naispuoliset ihmiset ovat tällä
alueella näkyvämmin ulkokultaisia, suokoot sisaret sen anteeksi, mutta miehet
pystyvät siihen aivan yhtä hyvin, joskin he ovat siinä hillitympiä ja
pidättyväisempiä, mitä tuskin voidaan katsoa ansioksi. Samat vääryydet ja
synnit vallitsevat kummankin puolen, mutta miksi kaikelle tälle ei tahdo löytyä
loppua ja Jumalan apua?
Perheiden
sisäisiä asioita ei siis tule selvitellä julkisesti, eikä niistä tule puhua
yksityiskohtaisesti seurakunnan omassa piirissäkään. Mutta jokainen avoimin
silmin ja korvin kulkeva voi hetkessä todeta, että lähes jokaisessa perheessä
on suuriakin vaikeuksia, vaikka niistä vaietaankin. Niin nuoret kuin
vanhemmatkin avioparit kokevat tämän vaikean ajan taistelut, joiden yhtenä
suurimpana syynä ovat ulkopuoliset, maailmalliset vaikutteet ja esimerkit. Ja
tässä tulemme seurakunnan suurimpaan pulmaan tässä ajassa.
Perhe on
yhteiskunnan tukipylväs ja sen varaan rakentuu koko terve yhteiskunta. Näin on,
vaikka joku viisas väittäisikin jotakin muuta. Aivan samoin on Jumalan
Valtakunnassa perheellä, avioparin elämällä, toiseksi suurin merkitys
tärkeysjärjestyksessä. Ensimmäisellä sijalla on Herra Jeesus Kristus ja usko
Häneen, toisella sijalla on avioliitto. Muuten ei Paavali olisi rohjennut
sanoa: "Sen tähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön
vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' TÄMÄ SALAISUUS ON SUURI; MINÄ
TARKOITAN KRISTUSTA JA SEURAKUNTAA!" (Ef. 5: 31- 32).
Seurakunnassa ei
kuitenkaan käsitetty sitä, että nimenomaan tässä viimeisessä ajassa ennen
Herran Jeesuksen tulemusta vihollinen käy juuri sen kimppuun, mikä sille on
suurimpana vaarana. Kyllä vihollinen tietää, että terve ja oikea avioliitto on
linnoitus, jonka muurien ylitse sen on vaikea päästä. Miten siis hän jättäisi
rauhaan uskovaisten avioliitot? Tässä ajassa hän säälimättömästi hyökkää
uskovaisia vastaan käyttäen mitä salakavalimpia keinoja.
Seurakunta ei
ole tiennyt mitä on tehnyt kieltäessänsä vaikeudet tällä alueella.
Hyssytellessänsä jatkuvasti ja suorastaan pyytäessänsä vaikenemaan näistä
asioista, on se tehnyt mitä suurimman karhunpalveluksen viholliselle, tai
sanottakoon, että se on tehnyt jalopeuran palveluksen kiljuvalle perkeleelle.
On kaksi aivan eri asiaa ruotia jonkun perheen asioita julkisissa
keskusteluissa, kuin että seurakunnan keskuudessa tiedostettaisiin se tosiasia,
ettei ole juuri yhtään uskovaista perhettä, jossa ei olisi vaikeuksia. Juuri
tällä vaikeuksien kieltämisellä on viholliselle avattu ovet ja suojamuurit vapaalle
toimimiselle.
Jumalan Sana
puhuu mitä selvintä kieltä siitä, että näiden asioiden tulee tulla hoidetuiksi
jumalallisen järjestyksen mukaisesti, eikä jättää kaikkien tuulten puhalluksen
varaan. Joka vain avoimin silmin lukee Jumalan Sanaa, voi todeta, että Herra on
ihmeellisellä tavalla pitänyt huolta kaikista tarpeistamme ja vastaa kaikkiin
pulmiimme. Koska tätä ei ole haluttu nähdä, on jouduttu tilanteeseen, jossa
saarnaajillakin menee sormi suuhun kun tulee puhe avioliittoasioista.
Kaikki voidaan huoletta,
jos todellista syyllistä etsitään, heittää valkokaapuisen ja valkopipoisen
miehen ja hänen kirkkonsa pohjattoman syyllisyyden mustaan pataan. Mutta miten
löytää oikea tie ennen kuin on liian myöhäistä? Ainoa keino on mennä takaisin
Kirjoituksiin ja niiden antamiin ohjeisiin. Ei tule odottaa heti suuria, vaikka
selvä ratkaisu löytyisikin Sanasta, sillä ihmiset ovat ihmisiä ja vaativat oman
aikansa omaksuaksensa tarvittavan. Voitaneen myöskin sanoa, ettei suuri
enemmistö milloinkaan tule näkemään näitä asioita tai niiden tarpeellisuutta,
mutta on olemassa tuo pieni lauma, jolle on luvattu Valtakunta, ja näiden on
löydettävä oikea tie ja oikea käytäntö, ja he ovatkin sen Jumalan armosta
löytävä.
Todettakoon
vielä kerran, että todellisuuden kieltämisellä on asetettu mitä suurimmat
esteet asioiden korjaantumiselle, koska tällä kieltämisellä on saatettu
lukemattomat, erikoisesti nuoret avioliitot, kestämättömien paineiden alle.
Elämän todellisuus on tuonut näiden nuorten eteen aivan odottamattomia ja yllättäviä
vaikeuksia; rakkaus ei olekaan riittänyt niin pitkälle kuin luultiin, toinen ei
olekaan juuri sellainen kuin odotettiin ja lujasti uskottiin, kaikki ei
sujukaan juuri siten kuin odotettiin. Tämä on normaalia, jokapäiväistä,
kaikkien osaksi tulevaa. Mutta jos seurakunnan piirissä on annettu ymmärtää,
ettei sellaista olekaan, joutuvat nämä ihmiset sanoinkuvaamattoman hämmennyksen
valtaan ja ajattelevat olevansa poikkeus kaikesta. Onko sitten ihme, jos seurauksena
on avioeroja tai kestämättömiä liittoja, joissa vähän kerrassaan paloitellaan
toinen, niin että lopulta on jäljellä vain ihmisraunioita, jotka saattavat
ryhtyä epätoivoisiin tekoihin?
Oton seurakunnan
saarnaaja useamman kerran vuodessa melkein kuin nostatti vaimonsa seisomaan
kesken kokouksen ja ylisti tämän hienoa luonnetta, ja julisti kaikille
säteilevästi hymyillen ja käsiään hieroen, kuinka mallikelpoinen heidän
avioliittonsa on. Ei, ei milloinkaan hänen mieleensä ollut tullut erota!
Kristuksen Morsiameen kuuluva ei voinut erota! Se oli suoranainen mahdottomuus!
Kuinka kauniisti hän saattoikaan hymyillä vaimollensa ja tämä hänelle!
Seurakunnan oli suorastaan pakko taputtaa ja osoittaa suosiotansa tällaiselle
jumalalliselle esimerkille.
Itsessänsä ei
tässä kaikessa ollut mitään väärää, päinvastoin. Niin olisikin tullut olla
kaikkien perheiden kohdalla, ja sitä jokainen toivoi niin itsellensä kuin
toisillekin. Mutta saarnaaja ei tiennyt tekevänsä kaikessa tässä jalopeuran
palveluksen omalle joukollensa, sillä oikeitakin ja taatusti vanhurskaita asioita
voidaan käyttää vääryyden käsivarsien vahvistamiseen. Tämän hymyilyn ja
kättentaputusten seurauksena oli, että entistä enemmän joutuivat ahdinkoon ne,
jotka eivät samaa rohjenneet sanoa tai tehdä; koska se ei pitänyt paikkaansa!
Se ei pitänyt paikkaansa heidän kohdallansa, kuin ei saarnaajankaan kohdalla,
sillä näkevä näki ja kuuleva kuuli, vaikka sitä ei aina uskottukaan.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti