”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja
pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa…” (Hebr.12).
”Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien
ihmisten edessä. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien
ihmisten kanssa.” (Room.12).
Kuinka
erikoista ajatellen koko kristillistä maailmaa onkaan se, että rauhaa haluava
mieli yhdistetään ajatukseen pyhityksestä! Kuka kertoisi nyt meille, mitä
pyhitys todella tarkoittaa? Juutalainen maailma suuntaa koko mielenkiintonsa
pyhiin kirjoituksiinsa, joista olemme edellisinä päivinä lukeneet:
”Koska
farisealaiset pyrkivät saattamaan kaikki elämän tilanteet Jumalan tahdon
hallittaviksi… …rabbiinien lausunnot
liittyvät Raamatun teksteihin, etenkin Mooseksen kirjoihin, yhtäjaksoisina
selityksinä.”
Johdan piakkoin raamattupiirin aiheenamme 1.
Kor.11., joka sisältää melkoisen määrän jakeita ja ajatuksia, jotka omalta
osaltaan ovat kristillisen maailman ”rabbiinien” selityksen kohteena siinä
määrin, että illasta on tuleva melko jännittävä!
Mitä tulee pyhitykseen, on se aihe joka vaatii
todella paljon aikaa ja tilaa, mikä ei ole mahdollista blogin puitteissa. Lainauksemme
selittävät sitä melko seikkaperäisesti:
”…ja
pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa…”
Millä
tavoin ja milloin nähdä Herraa? Kuka ja mikä pyhittää meidät, minut, sinut?
”Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he
saavat nähdä Jumalan. Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan
lapsiksi kutsuttaman.” (Matt.5).
”Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna
hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa,
että se kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden,
jonka minä olen teille puhunut.” (Joh.15).
”Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti
heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin, eikä
tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän
sydämensä uskolla. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna
opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole
jaksaneet kantaa?” (Apt.15).
”…niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa
ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen
sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä
kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta
sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.” (Ef.5).
”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy
lujana, ja siinä on tämä sinetti: ’Herra tuntee omansa’, ja: ’Luopukoon
vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee.’ Mutta suuressa talossa
ei ole ainoastaan kulta- ja hopea-astioita, vaan myös puu- ja saviastioita, ja
toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten. Jos nyt joku puhdistaa
itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten,
pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.” (2.Tim.2).
”…hänen, joka antoi itsensä meidän
edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen
itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee. Puhu tätä ja
kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.”
(Tiit.2).
”…kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri,
hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava
meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!”
(Hebr.9).
”Puhdistakaa sielunne totuuden
kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti
puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan
katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.”
(1.Piet.1).
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän
uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja
puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” (1.Joh.1).
Halleluja,
nyt näemme selvästi kuinka Sana on oma selittäjänsä, eikä minulle jää oikeastaan
mitään kirjoitettavaa! Taustalla soi mielessäni kaiken vastakohtana:
”…kristillisten
arvohenkilöiden lausunnot liittyvät Raamatun teksteihin, etenkin Mooseksen
kirjoihin, yhtäjaksoisina selityksinä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti