29.9.1993
Tämä kirjoitus on jälleen kerran todella pitkä, mutta se on mitä parhain ajankuva tänä päivänä. Toivottavasti jaksat lukea sen ja ymmärrät vertauskuvien tarkoituksen.
...JOKA RIKKOMUKSENSA
SALAA...
"Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa
ja
hylkää, se saa armon."
(Snl.28:13).
"...ja heidän puheensa jäytää
ympäristöään niinkuin syöpä..." (2.Tim.2:17)
"Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: 'Tiedätkö, että
fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?'
Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Jokainen istutus, jota minun taivaallinen
Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois" "Matt.15:12-13).
"... ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se
kantaisi runsaamman hedelmän" (Joh.15:2).
"Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin
mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja
hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten
tuomitsija..." (Hebr.4:12).
Johannes istui
työhuoneessaan avoin Raamattu edessään. Hänen sisimmässänsä suorastaan
myllersivät monenlaiset ajatukset sellaisella tavalla, että hän tunsi
ruumiillista tuskaa. Jälleen kerran oli uni paennut ennen kuin väsynyt matkaaja
oli saanut tarpeellisen määrän lepoa. Mieli olisi tehnyt mennä uudelleen
vuoteeseen, mutta lapset ja vaimo ahkeroivat jo perheen ainoalla kasvimaalla.
Linnut lauloivat niin kuin muinakin aurinkoisina aamuina, mutta tällä kertaa
Johannes ei pystynyt iloitsemaan tuosta ikkunaluukun säleiköstä tunkeutuvasta
konsertista.
Tämä oli yksi
vaikeimmista kesistä hänen elämässään hyvinkin monessa suhteessa. Yksi
raskauttavimmista tekijöistä maallisessa mielessä oli se, että perhe oli
suorastaan taloudellisessa ahdingossa, jälleen kerran; niin, ei tämä ollut
ensimmäinen kerta, mutta tuskin koskaan oli tuntunut kaikki niin
tyhjänpäiväiseltä ja turhalta. Oli tapahtunut jotakin siitä, mitä kautta
aikojen oli peljätty ja mistä oli puhuttu tietynlaisella vavistuksella.
Yleismaailmallinen lama ja laskusuhdanne olivat menneet niin pitkälle, ettei
sitä olisi kukaan osannut kuvitellakaan menneinä hyvinvoinnin vuosina. Mikään
ei sujunut toivotulla tavalla, ja konkurssi seurasi toistansa. Lähes päivittäin
toivat tiedotusvälineet julki mitä sensaatioimaisimmalla tavalla näitä asioita,
ja vaikka tilanne ei pitkään aikaan ollutkaan ollut aivan niin vakava, oli
tällä asioiden paisuttelulla ikään kuin suggeroitu jokainen ajattelemaan, että
kaikki oli vieläkin hullummin. Niinpä ihmisiltä ikään kuin vietiin pois pohja
paremman toivomiselta ja odottamiselta, ja eräänlainen itämainen fatalismi,
usko kohtalon ylivoimaan, oli vallannut länsimaiset kansalaiset.
Koko tilanne,
ihmisen itsensä luomana, oli suorastaan koomisen järkyttävä. Teki sitten mitä
tahansa, näytti edessä olevan vain alamäki. Kukaan ei osannut sanoa
inhimillistä ja ihmisystävällistä ratkaisua näihin pulmiin; kaikki toimivat
ratkaisut perustuivat suorastaan fasistisiin ja natsimaisiin ratkaisuihin,
jotka olisivat tuova mukanansa ainoastaan lisää kärsimystä ja ahdistusta
ennestäänkin ahdingossa oleville ihmisille.
Johanneksen
kansakunta kärsi siis lamasta, ja ratkaisu ei ollut sen paremmin säästämisessä
kuin ei kuluttamisessakaan. Jos olisi kuulutettu kansallisia nälkäpäiviä
säästämistä silmällä pitäen, olisi se johtanut vieläkin suurempaan ahdinkoon,
sillä kulutuksen pieneneminen olisi automaattisesti johtanut väheneviin
työpaikkoihin ja teollisuuden vajaatoimintaan. Kulutuksen lisääminen ja
ostamiseen kehoittaminen oli taas toinen laita, mutta sekin ontui pahemman
kerran, sillä millä ostaa, jos ei ole rahaa! Ihminen oli siis omassa
viisaudessansa ajanut itsensä tielle, joka johti hänet lopunajan
antikristillisesten ratkaisujen murskaavien hammasrattaiden väliin! Perustus
antikristuksen hallitukselle oli itseasiassa jo valmiiksi luotuna, kunhan vain
poistettaisiin se, joka vielä pidättää!
Kaikkialla
siis supistettiin ja säästettiin, ajattelematta järkevästi tulevaisuutta.
Itsekukin ajatteli vain päivää kerrallaan, omaa hyvinvointiansa ja
menestystänsä. Niin yhteiskunta kuin teollisuuskin suosivat punakynää
heiluttelevia virkamiehiä, vaikka nämä ihmisinä olisivat olleet suorastaan
sydämettömiä ja kykenemättömiä inhimilliseen kanssakäymiseen. Säästöä, säästöä,
kunhan ei vain kyseistä virkamiestä potkaistaisi palliltansa tai lomautettaisi
määräajaksi!
Maria konttasi
kasvimaalla tiukkailmeisenä ja itkuun valmiina. Hän joutui nousemaan näinä
ihanina kesäaamuina todella varhain, sillä mitä erilaisimmat vihannekset ja juurekset
oli saatava kasvamaan mahdollisimman hyvin ja nopeasti. Nousevan auringon lämpö
sai hien valumaan silmiin, ja multainen käsi pyyhki jo mustuneita kasvoja.
Selkää särki ja veri tuskin kiersi jaloissa. Miksi hänen täytyikään konttia
täällä talon pellolla, joka joka vuosi oli ollut tarkoitus laittaa pakettiin?
Olihan hänellä oma ja voimia vaativa työnsä, ja nyt oli tarkoitus olla hänen
kesälomansa? Voi ei, ei! Jo pelkkä ajatuskin teki pahaa niin että sydänalaan
koski! Eihän hänellä ollut lomaa, hyvä että ylipäätänsä oli vielä työpaikka!
Marian
tukkuliikkeen oli aina ajateltu olevan niin tukevalla ja lujalla
taloudellisella pohjalla, etteivät minkäänlaiset maailman tuulet olisi sitä
horjuttava, mutta kaikista ennakkoajatuksista huolimatta olivat laman
kalmankourat alkaneet hamuilla tämän yrityksen liepeitä. "Valitettavasti,
valitettavasti, hyvä rouva, krrhm, valitettavasti on meidän ryhdyttävä
tietynlaisiin, tuota... krrhm, tilanne kun on sellainen kuin on... tietysti me
arvostamme teidän vuosikymmenistä uhrautuvaisuuttanne yrityksemme
palveluksessa, ja työpanoksenne on ollut todella arvokas, mutta tuota...
krrhmmm, ähhh, krhmpphh, se on sitten niin että te pidätte tämän kesän pakkolomaa.
Mutta rouva, älkäähän nyt olko tuon näköinen, jokaisen meistä on kannettava
kortemme kekoon näinä vaikeina vuosina, krrmnpf, onhan teillä taas talvella
varma työpaikka, krrmppff!"
Niin, Maria
oli lomautettu koko kesäksi ja samalla tuomittu koko perhe myötäkärsijäksi,
sillä muutenkin ahtaalla oleva talous oli nyt ajettu lähes kestämättömältä
tuntuvaan tilaan. Menneinä vuosina Johannes oli tehnyt voitavansa niiden
muutamien ihmisten sielunhoitajana ja hengellisenä ruokkijana, jotka
ylipäätänsä vielä olivat olleet halukkaita olemaan tekemisissä hänen kanssansa.
Varoja tähän työhön oli ollut niukasti, mutta sitäkin ponnekkaammin olivat nämä
ihmiset vaatineet häneltä aina jotakin enemmän, kuin mitä hän oli ollut
kykenevä tekemään. Joutuessaan maksamaan perheen laskuja oli hän viimeiseen
asti välttänyt käyttämästä yhtään näistä varoista omiin tarpeisiinsa, ja kun
ajoittain oli ollut suorastaan pakko ottaa jotakin itsellensä, oli hänen
tehtävä se kuin huonolla omallatunnolla. Puivan härän suuta ei tullut tukkia,
mutta tässä ajassa vallitsivat uskovaisten keskuudessa ilmeisen muunlaiset
ajatukset ja käsitykset!
Perhe eli
todella nuukasti, ja Johannekselle oli suorastaan tullut tavaksi ensimmäiseksi
elintarvikeliikkeeseen saavuttuaan avata lemmikkieläimille tarkoitettu
pakastearkku toivossa, että sinne olisi pantu joitakin viimeisen myyntipäivänsä
ylittäneitä ihmisten ruokia. Niin, jospa
ihmiset todella olisivat tietäneet, kuinka paljon heillä syötiin tällaisia
aterioita! Eivät he toki syöneet eläinten ruokia, mutta kaikessa oli pakko
säästää jopa ylitse sovinnollisuuden rajojen, sillä voitiin sanoa
totuudenmukaisesti, ettei Johannekselle milloinkaan oltu maksettu palkkaa hänen
tekemästänsä työstä. Perhe olisi tullut toimeen jotenkuten, jos kaikki olisi
mennyt hyvin, mitä taas ei voida sanoa yhdestäkään todella uskovaisesta
perheestä tässä ajassa, sillä vihollinen hyökkää ennennäkemättömällä tavalla
kaikkia todellisia uskovaisia vastaan. Rahat riittivät ruokaan ja
välttämättömimpään; vuosikausiin ei Johannes ollut ostanut itsellensä uusia
vaatteita kuin vain pakottavissa tilanteissa; mutta jos esimerkiksi Marian työn
kannalta välttämätön auto hajosi enemmän tai vähemmän, niin vanha kuin
oli, oli se pakko laittaa kuntoon oli
sitten varoja tai ei.
"Äiti,
nyt tulee kiire!" huusi Hans-poika pellonlaidalta. Maria vilkaisi
kelloansa ja kauhistui. Todellakin, jos aikoi saada lapset ajoissa kylän
torille vihanneksiensa ja juurestensa kanssa, oli suorastaan pakko repiä
itsestänsä irti viimeisetkin voimat. Kuinka mielettömältä tämä kaikki tuntuikaan!
Heidän rahanpuutteensa ei ollut mitenkään suuri, mutta pienemmänkin summan
puuttuminen saattoi muuttua katastrofaaliseksi heidän elämällensä, sillä jo nyt
oli ulosotossa aivan liian suuri summa veroja, joita Johannes ei ollut pystynyt
maksamaan. Tämä torilla käyminen oli ainoa näkyvissä oleva keino jonkin
ansaitsemiseen, mutta kuinka tuottamatonta se todellisuudessa olikaan! Tuskin
kukaan heidän tuntemistaan ihmisistä olisi ollut halukas tekemään niin pitkiä
työpäiviä kuumalla torilla, kuin mihin nyt tämä perhe oli pakotettu aivan
mitättämällä palkalla!
Nämä asiat
vaivasivat niin Johannesta kuin Mariaakin, jotka olivat jossakin suhteessa
ikään kuin voimiensa äärirajoilla. Milloinkaan elämänsä aikana he eivät olleet
kykeneviä kokoamaan jotakin itsellensä, ei edes ajatellen lastensa tulevaisuutta.
Marialla tosin oli työnsä johdosta jonkinlainen työttömyys- niin kuin
eläketurvakin, mutta koska perheellä ei ollut penniäkään säästössä; päinvastoin
vain velkaa Johanneksen työstä johtuvista veroista, jotka nekin olisivat
totuuden nimessä kuuluneet uskovaisten yhdessä maksettaviksi, oli perheen
toimeentulo todellakin Jumalan käsissä. Jos Johannes sairastuisi vakavasti tai
olisi kykenemätön ansaitsemaan yleensä yhtään mitään, ei hän olisi saava kuin
vain minimaalisen valtion maksaman eläkkeen, millä hän tuskin tulisi toimeen.
Kuinka irvokkaalta tuntuikaan usein se, miten ihmiset kehottivat heitä
luottamaan Jumalaan ja uskomaan Hänen apuunsa näissä vaikeuksissansa! Mitä
muuta he olivat joutuneet tekemään kaikkien menneiden vuosien aikana!?
Millainen seurakunta tämä joukko todellisuudessa oli? Mitä se ajatteli, mitä se
uskoi?
Johannes ei
ollut katkera seurakuntalaisillensa, mutta sitäkin murheellisempi. Jos varoja
ei ollut, oli se hyväksyttävä tosiasiana ja todellakin luotettava Jumalaan. Eihän
hän tehnyt tätä työtä itsensä tähden tai omaa hyväänsä ajatellen, sillä se oli
Jumalan itsensä hänelle uskoma tehtävä. Jos hän ei saanut tämän elämän aikana
palkkaansa, olisi se korkojen kanssa odottava häntä tuonpuoleisessa, mutta oli
yksi asia, mikä häntä erikoisesti murehdutti. Hän pyrki tekemään kaikkensa,
mutta milloinkaan eivät ihmiset olleet tyytyväisiä. Loppujen lopuksi kaikessa
oli koomillisinta ja toisaalta järkyttävintä se, että mitä enemmän hän teki,
sitä tyytymättömämmiltä ja kyltymättömämmiltä ihmiset tuntuivat. "Luota
vain Jumalaan, Johannes, Jumala pitää kaikesta huolen", sanoi yksi
toisensa jälkeen. Jos eivät ihmisten lähettämät rahat menneinä vuosina olleet
riittäneet kaikkiin kuluihin, oli tarvittava otettu perheen omista varoista.
"Luota Jumalaan, Johannes, luota Jumalaan!" Ihmisille oli itsestään
selvä asia, etteivät he voineet antaa enempää kuin mitä antoivat, mutta
järkyttävintä Johannekselle oli se, että nämä ihmiset pitivät kuin itsestään
selvänä asiana sitä, että perheen varoja käytettiin tähän työhön sellaisessa
määrin. Hänenkö yksin tuli luottaa Jumalaan? Eikö kenelläkään muulla ollut
luottamusta Häneen, joka jokaisessa todellisessa uskovaisessa haluaa vaikuttaa
sekä tekemisen että tahtomisen?
Niin,
Johannesta ei niinkään ollut järkyttänyt se, että hänelle ei jäänyt palkkaa
tekemästänsä Jumalan valtakunnan työstä. Mutta kaikkein pahimmalta tuntui se,
ettei juuri kukaan uskovainen tuntunut olevan pahoillaan sen johdosta, että
tilanne oli sellainen kuin oli. Jos hän ei saanut palkkaansa, niin eihän sille
voinut mitään. Mutta ihmiset olisivat voineet olla edes pahoillaan asian
johdosta, sen sijaan että vain kehoittivat luottamaan Jumalaan. Eikö heidänkin
tullut luottaa Jumalaan ja olla niin harmistuneita ja ahdistuneita Johanneksen puolesta,
että olisivat huutaneet Jumalan puoleen niin kauan että asia olisi
korjaantunut!? Jos ihmiset pitivät asiaa luonnollisena ja korjaamisen tarvetta
vailla olevana, niin rukoiliko silloin edes kukaan asian puolesta?
Eihän hän ollut ainoa, jolle tällaista
tapahtui, vaan oli kysymys yleismaailmallisesta tilanteesta. Eikö juuri hänen
tähtensä ollut kirjoitettuna jo lähes kahdentuhannen vuoden ajan Jumalan
Sanaan: "Katso, työmiesten palkka,
jonka te vainioittenne niittäjiltä olette pidättäneet, huutaa, ja
leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin..." (Jaak.5:4).
Eikö Herra
Jumala todellakin ollut pitänyt huolen kaikesta antamalla kirjoittaa Sanaansa
kaiken tarvittavan? Eikö Hän todellakin ollut pitänyt huolen
palvelijoistansakin, puhuen niin hyvin puivan härän suun sitomatta jättämisestä
kuin myöskin kymmenysten maksamisesta, niin että Hänen huoneessansa olisi
ravintoa? Eivätkö juuri inhimilliset olennot toimineet Hänen ruokansa
varastonhoitajina, pitäen huolen hengellisen ruuan jakamisesta oikealla ajalla?
Seurakunta, mitä sinä vielä odotat kuulevasi, mitä haluat tietää? Mitä Herran
tulisi tehdä, mitä puhua?
Oliko kaikessa
kysymys Johanneksen luottamuksen puutteesta, uskon puutteesta? Johanneksestako
tuli etsiä syy kaikkeen siihen, mitä nyt tapahtui, tai ei tapahtunut varojen
puutteessa? Johannesko ei ollut ymmärtänyt Jumalan puhetta oikealla tavalla?
Mikä oli se,
mikä sai hänet tuntemaan itsensä niin murheelliseksi? Oliko hän maailman
huonoin sananpalvelija ja jumalanlapsi, jos hän tunsi sillä tavoin kuin tunsi?
Mikä oli se, mikä hänen sisimmässänsä huusi, tai oikeastaan ikäänkuin hänestä
riippumatta, hänen ulkopuolellansa?
Aikoinaan
Herramme Jeesus joutui vastaamaan hurskaille uskovaisille, että jos Hänen
opetuslapsensa vaikenisivat, niin kivet huutaisivat heidän puolestansa
(Luuk.19:40). Millaiseen aikaan olikaan nyt tultu, kun Sana joutui sanomaan,
että vainioitten niittäjiltä pidätetty palkka huutaa!
Jumalan lapsen
ei aina tarvitse itse huutaa, tuoda esiin tuskaansa. On asioita, jotka huutavat
hänen puolestansa. Jos tässä ajassa Jumalan valtakunnan työntekijät joutuivat kokemaan
todellisuudeksi sen, mistä myöskin on kirjoitettu jo lähes kaksituhatta vuotta
sitten, niin oliko se heidän syynsä? "Olkaa
kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne
niinkuin ne, joiden on tehtävä tili, että
he voisivat tehdä sitä ilolla, eikä huokaillen; sillä se ei ole teille
hyödyllistä" (Hebr.13:17).
Jos
Johanneksen sisin huokasi raskautettuna, niin oliko se jokin kielletty tunne?
Jos häneltä pakostakin nousivat valittavat tunteet Herran puoleen, niin oliko
hän vähäuskoinen ja tottelematon? Eikö nimenomaan hänenkin tähtensä ollut
kirjoitettuna Sanaan: "...ja
leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin..." Jos
kaikki nämä asiat olivat kirjoitettuna Jumalan Pyhään Sanaan Hänen tahtonansa
eikä niinkään toivomuksena, niin mikä sitten oli vikana tässä ajassa, sen
uskovaisissa? Sananpalvelijatko olivat nurisijoita ja tottelemattomia, osaansa
tyytymättömiä, Sanaa ymmärtämättömiä? Heitäkö kehoitettiin tottelevaisuuteen?
Mitä
ylipäätänsä liikkui tämän ajan uskovaisten mielessä, mitä he ajattelivat?
Jumala oli tuonut julki tahtonsa, ja sananpalvelijat pyrkivät
mahdollisuuksiensa mukaan noudattamaan kaikkea käskettyä, mutta voivatko he
toteuttaa kaiken ilman kaikkea sitä, mitä käsketty työ edellytti? Käsittikö
ylipäätään kukaan uskovainen, että heillä oli oma osansa kaikessa tässä mitä
tärkeimmässä työssä? Jos hän ei tekisi osaansa, jäisi jotakin puuttumaan. "Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa
lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä..."
(1.Kor.15:58).
Jotta Herran
varastohuoneessa todella voisi olla ravintoa, edellyttää se tiettyjä asioita,
joiden laiminlyöminen ei jää vaille seuraamuksia. Kaikkina aikoina uskovaiset
ovat ajatelleet ja uskoneet palvelevansa Herraa, riippumatta siitä, mitkä ovat
olleet heidän pohjimmaiset ajatuksensa. Niinpä Herra on joutunut toistamiseen
toteamaan: "Sillä minä, Herra, en
muutu, ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä: isienne päivistä asti te olette
poikenneet minun käskyistäni ettekä noudata niitä!" (Mal.3:6-7).
Huomatkaamme, että puhutellaan Jaakobin lapsia, ei mitään ulkopuolisia tai
uskosta osattomia ihmisryhmiä!
Jaakobin
kirjeen kohdassa puhutaan selvästi viimeisistä päivistä (5:3). Jos tämä ilmaisu
ei tuo julki asiaa kyllin selvästi, tulisi myöskin ajatella sitä, että jos
puhutaan elon leikkaamisesta, ei sitä tehdä kylvöaikaan, vaan vasta sitten kun
sato on kypsynyt. Me elämme juuri nyt mitä suurimmassa määrin tuossa ajassa,
missä niin maailman kuin Jumalan Valtakunnankin sato tullaan kokoamaan yhteen,
toinen otettavaksi Kirkkauden varastosiiloihin, toinen poltettavaksi
sammumattomassa tulessa.
Jumala on siis
tuonut selvän tahtonsa julki Sanassansa, mutta seurakunta, mitä sinä vielä
odotat, mitä tahdot kuulla, mitä vielä tietää? Mitä olisi Jumalan tullut selvemmin puhua, mitä selvemmin julkituoda?
Jos Jumalan
Valtakunnan työ kärsi puutetta maailmanlaajuisesti, niin missä oli syy?
Kaikkeen muuhun uskonnolliseen toimintaan oli tietenkin varoja vaikka millä
mitalla, jopa siinä määrin, että joillekin palaville julistajille oli mahdollista
kavaltaa miljoonia dollareita omiin taskuihinsa. Mutta Jaakobin kirjeen
mukaisesti nämä ihmiset eivät olleetkaan mitään todellisia Jumalan vainioitten
työmiehiä ja leikkuumiehiä, sillä he saivat palkkansa jo täällä maan päällä.
Heillä ei ollut valittamista sen paremmin ihmisten kuin ei Jumalankaan edessä,
eikä heidän palkkansa huutanut eikä korottanut ääntänsä, sillä se oli
turvallisesti heidän taskussansa tai varmalla pankkitilillä!
Johannes ei
voinut käsittää ihmisiä, heidän ajatuksiansa, toimenpiteitänsä.
Sananpalvelijoiden välisissä keskusteluissa hän oli tuonut julki ahdistustansa
ja todennut samanlaisten ajatusten vallitsevan kaikkialla. Yksi asia oli
entistä voimallisemmin alkanut selvitä hänelle, vaikka hän aina olikin halunnut
ajatella jotakin muuta. Jos hän päivästä toiseen oli joutunut toteamaan, että
oli vieläkin myöhäisempää kuin mitä hän oli ajatellut, niin nyt hän todellakin
ajatteli kaiken olevan aivan lopussansa. Jos uskovaiset olivat sellaisia kuin
olivat, tekivät sitä mitä tekivät, niin täytyi todellakin olla aivan viimeinen,
Jeesuksen tulemukseen rajoittuva hetki!
Hän ajatteli
kaikkia ystäviänsä, kaikkia uskonveljiänsä ja sisariansa. Ei vain
kotimaassansa, vaan kaikkialla maailmassa. Oli todella paljon myöhäisempää kuin
mitä juuri kukaan oli halukas ajattelemaan! Hän oli pyrkinyt parhaansa mukaan
jakamaan hengellistä ruokaa tälle ajalle, mutta silminnähden suurin osa
vaivannäöstä oli ollut turhaa. Oli odotettu suurten joukkojen ilolla
vastaanottavan puhtaan Jumalan Sanan julistuksen, sillä olihan vuosikausien ja
-kymmenien ajan kuulutettu profeetan tarvetta, profeetan, joka selvittäisi kaikki
eriäväisyydet ja johtaisi Jumalan kansan oikealle tielle, valmistautumaan
kohtaamaan Ylkänsä. Johanneksenkin kokouksissa oli tosin istunut satoja ja
tuhansiakin ihmisiä yhteenlaskien, kuuluttaen äänekkäästi aamenensa ja hallelujansa,
mutta missä olivat tänä päivänä nämä ihmiset? Mitä he uskoivat? Missä oli
todellinen jumalanlasten yhteys, missä oli seurakunta, niinkuin alussakin?
Johanneksen
sisimmässä oli halu saavuttaa ihmisiä, uusia, sellaisia, jotka eivät vielä
olleet kuulleet todellista Jumalan Sanan julistusta, mutta miten olisi
ylipäätään mahdollista toteuttaa tuo sydämen kaipaus? Jos jossakin putkahti
esiin joku uusi ihminen, joka kaipasi kuulla Jumalan Sanaa, niin oli jo suuri
joukko erilaisia ihmisiä tai ihmisryhmiä vetämässä tuota kaipaavaa sielua omaan
joukkoonsa tai ryhmäänsä, ja mikä tärkeintä, pois Johanneksen yhteydestä.
Miksi
Johanneksen mielessä pyörivät näin negatiiviset ajatukset ja asiat? Miksi hän
ei ajatellut positiivisemmin, myönteisemmin, vain hyviä asioita? Mutta vaikka
hän kuinka vaivasi päätänsä, koki hän hyvin vaikeaksi keksiä hyviä asioita,
sillä todellakin ainakin nyt oli hyvin vähän mitään hyvää näköpiirissä.
Pahanpuhuminen jatkui niin kuin ennenkin, entistä järjettömämpänä ja
vailla mitään perustusta.
Miksi
Johanneksella olisi pitänyt olla huono omatunto, jos hänelle jäisi jotakin
ikään kuin palkaksi työstänsä Jumalan elovainioilla? Ihmiset tosin uhrasivat ja
antoivat omastansa, mutta ikään kuin varustettuna leimalla: Käytä tämä raha
mieluummin Jumalan valtakunnan työhön, ei yksityiseen rahantarpeeseen! Jos
sinulla on henkilökohtaisia menoja, niin, no mikäs siinä, tarvitsethan sinäkin
rahaa, mutta... Puivan härän suuta ei tukittu, mutta elettiinhän nyt nykyaikaa:
olihan keksitty kumi, tuo joustava, kimmoisa aine, josta valmistettiin
renkaita. Niin, Johanneksen turvan ympäri ei oltu vedetty köyttä, vaan
tuollainen kaunis, punainen kuminauha, joka ei estänyt avaamasta suuta, mutta
kuitenkin aiheutti sen, ettei sitä tehnyt mieli avata kovin usein, se kun
kuminauhan johdosta aiheutti melkoista tuskaa!
Ihmiset
uhrasivat, vai uhrasivatko? Uskaltaisiko Johannes tuoda julki totuutta tässä
asiassa näille ihmisille? Toki hän oli kiitollinen jokaisesta, joka
taloudellisesti tuki tätä työtä, mutta rohkenisiko hän milloinkaan kertoa
näille ihmisille totuutta? Aika oli niin erikoinen ja ihmiset olivat tottuneet
tiettyihin kaavamaisiin ajattelutapoihin. Uskaltaisiko Johannes sanoa näille
ystävillensä, veljillensä ja sisarillensa, ettei kymmenysten maksaminen ollut
mitään uhraamista? Pystyisikö hän selittämään suu hämmästyksestä auki tuijottaville
seurakuntalaisillensa, etteivät kymmenykset todellakaan olleet mikään uhri,
vaan ainoastaan sen Jumalalle antaminen, mikä missään vaiheessa ei edes
kuulunut heille! Jokainen todellinen uskovainen oli velvollinen maksamaan
kymmenyksensä jo Vanhan Testamentin aikaan, mutta siitä huolimatta he saapuivat
määräajoin temppeliin uhrataksensa kuka karitsansa, kuka härkänsä, kuka
kyyhkysensä. Kukaan heistä ei voinut sanoa Herralle: "Minä olen maksanut
kymmenykseni, mitä Sinä vielä odotat minulta!"
Kysymys ei
ollut tänä päivänä lainkaan siitä, etteivätkö ihmiset olisi tietäneet näitä
asioita. Mutta oli enemmänkin kysymys siitä, että ihmiset pyrkivät pakenemaan
asioita, joita he eivät kokeneet miellyttäviksi. On totta se, että moni
seurakuntalainen oli taloudellisissa vaikeuksissa, oli sairautta, oli
työttömyyttä, oli kaikenlaista mahdollista. Mutta sekö olisi oikeutus Jumalan
selvän käskyn laiminlyömiselle, jopa melkein koko elämän ajan? Tässäkin kohden
Jumalan Sana tuo jokaisen uskovaisen eteen selvän vastauksen, jonka ohitse ei
pääse sen paremmin ylä- kuin alakauttakaan, ei oikealta eikä vasemmalta. "Täyttäkää nyt siis tekonne, niin
että, yhtä alttiisti kuin olitte sen päättäneet, sen myös täyttäisitte,
VAROJENNE MUKAAN. Sillä jos on alttiutta, niin
se on otollinen sen mukaan, kuin on varoja, eikä sen mukaan kuin niitä ei ole"
(2.Kor.8:11-12).
Johannesta
suorastaan kauhistutti kaiken tämän ajatteleminen, saati sitten siitä
puhuminen. Nämä ihmisethän olivat hänen läheisiänsä, veljiä ja sisaria. Mutta
jos hän elämänsä loppuun asti vaikenisi kaikista näistä asioista, niin eikö hän
joutuisi syynalaiseksi? Jos seurakunta oli ikään kuin kirouksella kirottu sen
johdosta, että se riisti Jumalalta kymmenyksissä... eikä yksin kymmenyksissä,
vaan myöskin antimissa, niin vaikeneminenko oli ratkaisu kaikkeen? Jos Malakian
kirjan kirous oli seurakunnan yllä, niin mikä sen poistaisi? Seurakunta ei
ainoastaan riistänyt Jumalalta, vaan myöskin sorti palkkalaista palkanmaksussa
(Mal.3:5), niin ettei elonkorjuuaikana kaikki sujunut Jumalan odottamalla
tavalla. Jos tässä olisikin ollut kaikki, niin eikö mitä voimakkaimmalla
tavalla puhunut viimeisten hetkien läsnäolosta se, että nyt palvelijat löivät
toista sellaisella säälimättömyydellä, ettei takana voinut olla mikään muu ajatus
kuin toisen kuolemaan saattaminen?
Miten tämä
kaikki oli mahdollista Jumalan Sanan julistuksesta huolimatta? Ihmiset eivät
maksaneet kymmenyksiänsä saati sitten antaneet antimia, eivät uhranneet, vaan
kaiken lisäksi löivät jumalattomalla kädellä. Eikö kukaan lukenut Malakian
kirjaa, jossa puhutaan ilmiselvästi meidän ajastamme: "Ja minä lähestyn teitä pitääkseni tuomion ja tulen kiiruusti
todistajaksi velhoja ja avionrikkojia ja väärinvannojia
vastaan, ja niitä vastaan, jotka sortavat palkkalaista palkanmaksussa, leskeä
ja orpoa ja vääntävät vääräksi muukalaisen asian eivätkä pelkää minua, sanoo
Herra Sebaot" (3:5).
Kuinka moni
vannoikaan tässä ajassa tietävänsä jonkun toisen jumalanlapsen asioista,
todistaen jotakin sellaista, mikä ei lainkaan pitänyt paikkaansa! Kuinka moni
väänsikään vääräksi muukalaisen asian, saati sitten oman veljensä asian,
unohtaen täysin sen, että jo kymmenen käskyä antaessansa Herra Jumala sanoi: "Älä sano väärää todistusta
lähimmäisestäsi!" Näiden asioiden vääryys oli jossakin vaiheessa
käsitetty, mutta nyt elettiin viimeisiä hetkiä tämänkaltaisen ihmiskunnan
historian puitteissa. Kun Herra on ottanut pois omansa, on tämän maan päällä
eläminen oleva suoranainen maan päällinen helvetti.
Johannes ei
milloinkaan ollut halunnut rajoittua uskossansa niihin ihmisiin, jotka jo
olivat tulleet mukaan toimintaan tai jotka tunnustivat uskovansa Jumalan koko
Sanan. Aina hän oli uskonut, että vielä ovat monet tuleva mukaan, mutta aivan
viime aikoina hän oli joutunut kyselemään itseltään, olivatko hänen odotuksensa
täysin väärät. Entä jos tänään olisikin jo viimeinen kutsuttu, mitä jos ei enää
tulisikaan enempää mukaan? Jos ei tänään, niin ehkä jo huomenna? Oli todellakin
aivan Euroopan rajojen sisällä maita, joissa todellinen Jumalan Sana puhtaana
totuutena ei ollut juuri ollenkaan esillä. Oli toki valtiokirkkoja ja uskonnollisuutta,
mutta ei koko Sanaan uskomista.
Hän oli
vieraillut esimerkiksi Pohjoismaissa useamman kerran, ja joka kerta hän oli
joutunut ihmettelemään sitä, kuinka harvat todellisuudessa olivat käsittäneet
sen, mistä tässä ajassa on kysymys. Aikoinaan Norjassa oli ollut hyvinkin
suuressa määrin uskovaisia, jotka kuitenkin jo vuosia sitten olivat jakautuneet
mitä erilaisimpiin ryhmiin, niin että tällä hetkellä voitiin sanoa, ettei juuri
kukaan puhunut toisensa kanssa. Samoin oli Ruotsinkin kohdalla, joskin tässä
maassa oli vähemmän niitä, jotka väittivät uskovansa koko Sanan. Niin,
kummassakaan maassa ei ollut sen maan kansalaisena yhtä ainoata veljeä tai
sisarta, joka olisi ollut halukas pitämään yhteyttä Johanneksen kanssa.
Yksi suuri
kysymysmerkki Johanneksen sydämessä ja mielessä oli Tanska, missä hän ei
tuntenut yhtä ainoatakaan uskovaista, joka olisi koko sydämestänsä lähtenyt Sanan
suoralle tielle. Tämä kaikki pani ajattelemaan sitä, että oltiinko jo niin
lopussa, ettei joistakin maista olisi ketään todella valittua, vaan kaikki
noiden kansojen valitut olisivat tuleva muilta aikakausilta? Oliko todella
niin, että Sana oli pian julistettu todistukseksi kaikille kansoille, ja koska
se oli hyljätty, olisivat valitut tuleva vain niiden joukosta, jotka olivat jo
nukkuneet pois? Kysymyksiä, joihin yksin Herra saattoi antaa vastauksensa.
Jumala oli
Sanansa kautta puhunut tässä ajassa niin pitkän aikaa ja sellaisella
selvyydellä, ettei kenelläkään olisi luullut olevan mitään avoimia kysymyksiä
jokapäiväisen uskonelämän suhteen. Mutta mitä sitten nämä ihmiset ajattelivat
mielessänsä; mikä sai heidät toimimaan siten kuin toimivat, suhtautumaan
hengellisiin asioihin siten kuin suhtautuivat?
"Joka rikkomuksensa
salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon." (Snl.28:13). Jo Johannes Kastaja julisti: "Tehkää parannus, sillä taivasten
valtakunta on tullut lähelle!" (Matt.3:2). Yksi käsittämättömimmistä
piirteistä Johanneksen elämässä oli se, kuinka vähän ihmiset olivat valmiit
vastaanottamaan ojennusta. Etenkin vieraillessansa veljensä luona Suomessa, oli
hän joutunut toteamaan tämän maan olevan tässä suhteessa ensisijalla. Tämä veli
oli suorastaan epätoivoinen kaiken sen keskellä, mihin ihmisten asenteet hänet
olivat saattaneet. Nämä ihmiset eivät yksinkertaisesti halunneet kuulla mitään
sellaista, mikä olisi voitu luokitella ojennukseksi tai nuhteeksi!
Johanneksen
mieleen tuli yhä uudelleen tuo lähes näyksi luokiteltava kokemus, missä ihmiset
toivat julki halunsa kuulla uutta, mutta eivät tienneet lainkaan mitä tehdä
vanhalla:
Johannekselle alkoivat tulla jälleen
taivaalliset, hengelliset näyt. Maalliset esikuvat toivat hänen silmiensä eteen
jotakin sellaista, mikä sai hänet kesken ruokapöydässä istumisen melkein
purskahtamaan itkuun. Oli aika peseytyä, puhdistautua, taivaallista hääjuhlaa
varten. Mutta mitä teki morsian tässä ajassa, miten hän käyttäytyi? Morsian
tiesi, että tuli tehdä valmisteluja, peseytyä, puhdistautua, pukeutua hääpukuun,
peseytyä Sanan kylvyssä. Mutta miksi oli niin vähän vaahtoa, miksi niin vähän
likaa irtosi? Näytti todellakin siltä, että halutessaan tietää kaikki
salaisuudet ja kaiken jumalallisen, seurakunnalla ei ollutkaan aikaa muuhun kuin
uuden kuulemiseen ja uuden tietämiseen! Kuka peseytyi, kuka puhdistautui?
Halutessaan tietää enemmän ja enemmän, oli kuin seurakuntalaiset olisivat yhä
enemmän ja enemmän varastoineet pesuainetta kotiinsa. Päivästä toiseen
kerättiin valkaisuaineita, pesupulvereita ja saippuoita, ja pian kaapit olivat
pullollaan hygieniatuotteita, tuoksuvia deodorantteja ja hyväntuoksuisia
hajusteita. Kuukaudesta toiseen kierrettiin kaupoissa ja ostettiin uusia ja
erilaisia merkkejä ja laatuja. Seurakunta valmistautui juhlaansa hankkimalla
kotinsa täyteen pesuaineita, ja kaikki mahdolliset säiliöt täytettiin vedellä.
Pesuaineesta ja vedestä ei ollut puutetta missään, ja kukin kerskasi omalla
varastollaan, joka näytti suuremmalta ja paremmalta kuin naapurin varasto.
Jokaisen uskovaisen talouden täyttivät siis
nyt nämä varastot, mutta siitä huolimatta alkoi itsekukin haista entistä
enemmän, ja jokaisen vaatteet olivat päivästä toiseen likaisemmat ja
haisevammat. Kasvot alkoivat olla kuin nokisutareilla, ja vaikka itsekukin
tottui omaan hajuunsa, oli lemu sietämätön siellä, missä enemmän
seurakuntalaisia oli koolla. Lika oli pinttynyt kiinni itsekunkin vaatteisiin
ja ihoon, ja hiukset olivat kuin likamöykky kunkin pään päällä, niin että
seurakunnankokoukset aiheuttivat sanoinkuvaamatonta pahoinvointia
ulkopuolisille ja niille harvoille, jotka olivat peseytyneet. Johannes koki
seisovansa puhujanlavalla ja huutavansa täyttä kurkkua: "Peseytykää,
peseytykää, puhdistautukaa, puhdistautukaa!" Seurakunta huusi hänelle
yhteen ääneen, niin että koko rakennus tärisi: "Anna meidän olla, niinkuin
olemme, meistä tuntuu hyvältä!" Uudelleen Johannes huusi: "Katsokaa
peiliin ja nähkää millaisia olette! Peskää vaatteenne, peseytykää Sanan
kylvyssä, sillä Herra tulee pian!" Ja kuorossa kuului jälleen vastaus:
"Me emme halua kuulla tuollaista, kerro meille lisää erilaisista pesuaineista!
Me haluamme lisää pesuainetta!"
Johannes alkoi vapista koko ruumiiltansa ja
huusi jälleen koko sydämensä tuskassa: "Teillä on kaikilla kotinne täynnä
pesuainetta ja varastot täynnä vettä! Miksi te ette peseydy, miksi te ette pese
vaatteitanne, kohta on liian myöhä! Ylkä tulee, menkää häntä vastaan, mutta
tuollaisessa kunnossa te ette voi tehdä sitä!" Kuinka irvokas tämä kuva
olikaan, mutta kuinka elävä ja todellinen se oli kaikesta huolimatta!
Jos
näin oli tässä ajassa, oltiin mitä selvimmin myöhäisemmässä hetkessä kuin mitä
moni osasi kuvitellakaan. Kuinka ihmiset ylipäätänsä saattoivat ajatella
selviävänsä sellaisella asenteella hengellisessä elämässänsä? Ihmiset eivät
ilmiselvästi osanneet katua juuri mitään siitä, mitä tekivät. Asioita ei
korjattu, ei ojentauduttu, vaan kaikki väärä ikään kuin peitettiin. Mitä kukin
käytti tähän peittämiseen, se vaihteli melkoisesti, mutta oli kuitenkin
joitakin yhteisiäkin piirteitä. Yksi keino oli peittää kaikki puheella. Mutta
mitä on sellainen puhe, millä peitetään jotakin väärää, kuolettavaa,
poistettavaksi määrättyä?
Paavali-veljemme
kirjoittaa Timoteukselle: "...ja heidän puheensa jäytää
ympäristöään niinkuin syöpä..." (2.Tim.2:17). Hän jopa nimeltä
mainitsee tällaiset henkilöt.
Ann-Marien
yksi sisko oli yksinhuoltaja Zuerichissä, kuten jo olemme kuulleet eräässä
kertomuksessamme. Hänen elämänsä oli ollut todella kovaa, ja nyt kouluttaessansa
poikaansa, suureksi osaksi Klausin ja Ann-Marien takaaman lainan turvin, hän
alkoi kaivata elämäänsä jonkinlaista lohtua. Niinpä hän alkoi käydä
paikallisessa seurakunnassa, kirkollisessa, mutta kuitenkin lämminhenkisessä
pienryhmässä, lähiöseurakunnassa. Siellä hän tapasi Heinrich-nimisen,
ystävällisen, ymmärtäväisen, osaaottavaisen uskovaisen miehen, joka alkoi
saatella häntä kotiin näistä kokouksista. Jonkin ajan kuluttua heidän
välillensä alkoi muodostua vakavaksi otettava suhde; mikä sen parempaa ja
onnellisempaa.
Mies
oli suhteellisen omillaan toimeen tuleva, pikku virkamies, joka kovasti piti
tästä uskovaisesta Kristina- sisaresta. Niinpä näytti suuresti siltä, että
sisaren onni kääntyy paremmaksi ja hän saa isän lapsellensa. Arvostelua herättävää
saattaa olla se, että jonkin ajan kuluttua Heinrich alkoi jäädä viikonloppuisin
yöksi saatettavansa luokse; viikollahan ei ollut edes kokouksia ja Kristinan
oli mentävä raskaaseen työhönsä keskustan lihakauppaan jo kello kuudeksi.
Elämässä
on monia vääryyksiä, epäoikeudenmukaisuuksia, ainakin ihmisnäkökulmasta
katsoen. Ihminen ei näytäkään olevan oman onnensa seppä, vaan kohtalo, niin kuin
moni sitä kutsuu, tuo hänen elämäänsä tavattoman määrän sellaista, mikä ei
häntä miellytäkään. Heinrichin pitäessä Kristinaa hyvänä lakanoiden välissä,
alkoi tämä syksyllä tuntea jonkinlaista kipua vasemman rintansa alla. Kipu ei
ollut kova, tai ei oikeastaan varsinaisesti kipukaan, vaan kummallinen tunne
siitä, että siellä oli jotakin ylimääräistä, jonkin verran arkaa. Mieltä alkoi
vaivata kumma pelko, mutta ajatellen viimeinkin löytämäänsä onnea hän ei yksinkertaisesti
halunnut uskoa kysymyksen olevan jostakin vakavasta. Sen täytyi olla
jonkinlainen rasvamyhkyrä, joka kyllä häviäisi tämän rakkauden ilmapiirissä!
Kuukautisten kanssa sillä ei voinut olla mitään tekemistä, sillä ne häneltä
olivat lakanneet jo vuosia sitten.
Joulun
lähestyessä kivun tunne tuli selvemmäksi, ja varovaisesti puristaessa hän tunsi
sormissansa selvästi peukalonpäätä suuremman myhkyrän. Hän taisteli mielensä
kanssa joulun ylitse, ja vasta tammikuun kymmenennen päivän jälkeen hän rohkeni
tilata ajan samalla kadulla vastaanottoansa pitävältä yksityislääkäriltä. He
olivat tavanneet usein kadulla ja lähiseudun kaupoissa, joten Kristina tiesi
miehen laskuttavan häntä kohtuullisen lempeästi.
Vastaanottohuoneessa
hän hoki mielessänsä yhä uudelleen ja uudelleen, ettei hänellä ollut mitään
syytä huoleen, sillä eihän uskovaista voinut kohdata mikään paha asia; tosin
hänen elämänsä oli ollut täynnänsä pahoja ja ikäviä vastoinkäymisiä. Eikö nyt
jo ollut loppu kaikelle sellaiselle? Kyllä, siitä hän oli varma!
Lääkäri
ei tarvinnut paljon aikaa voidakseen lausua julki mielipiteensä. Ilmiselvä
kasvain, jonka laatu mitä pikimmin tuli todeta koepalan ottamisella. Leikkaus
tuskin oli vältettävissä, koska kasvaimeen liittyi kipukin. Kristinan mieli
kamppaili hänen istuessaan tämän säälivästi katsovan miehen edessä.
"Mutta, mutta, minä en halua mitään leikkausta. Minä pelkään pelkkää
ajatustakin. Ja mitä sanoisi miesystäväni, jos hän saisi tietää asiasta!
Varmastikin hylkäisi minut! Vai voitaisiinko kasvain poistaa ilman suurempaa
leikkausta? Ei kai vain..."
Lääkäri
armahti silminnähden pelokasta potilastansa sanomalla: "Nopea toimenpide
saattaa pelastaa rinnan, mutta koska olette antanut tilanteen kehittyä näin
pitkälle, ettekä tullut luokseni heti myhkyrän huomattuanne, on tilanne varmistettava
röntgenkuvauksella."
Kristina
sai lähetteen lähisairaalaan, missä hänen vastusteluistansa huolimatta häneltä
leikattiin koepala kasvaimesta. Muutaman päivän kuluttua hän sai mukaansa
kirjekuoressa niin röntgenkuvat erikoislääkärin lausunnolla varustettuna, kuin
myöskin selonteon kasvaimen laadusta. Sen sijaan että olisi mennyt kuoren
kanssa lääkärinsä luokse, hän sulkeutui työpäivän jälkeen ompelukomeroonsa ja
repi kuoren auki.
Hän
ei ymmärtänyt läheskään joka sanaa, mutta tuska sisimmässänsä hän sai selville
niin paljon, noudettuaan lääkärikirjan lähikirjastosta, että hänen kasvaimensa
oli pahanlaatuinen, mutta vasta siinä vaiheessa, että pikainen leikkaus mitä
todennäköisimmin riittäisi pysäyttämään taudin kehityksen, sillä minkäänlaisia
jälkiä etäispesäkkeistä ei ollut nähtävissä.
Hän
soitti jo illalla kauppiaallensa, että oli sairas, eikä voisi tulla töihin
ennenkuin seuraavalla viikolla. Vai voisiko hän nyt pitää rästissä olevat
lomapäivänsä, niin että hän saattaisi matkustaa sisarensa luokse Hopeajärvelle?
Niinpä
hän seuraavana aamuna, valvotun yön jälkeen, nousi junaan
keskusrautatieasemalla.
Nyt
alkoi se kehitys, mikä sai kylmät väreet kulkemaan pitkin Johanneksen
selkäpiitä, eikä hän enää lainkaan ajatellut vain Kristina-sisarta, vaan koko
seurakuntaa pienimmästä suurimpaan, niin miehiä kuin naisiakin.
Kristinan
olisi tullut mennä diagnoosin kanssa oman lääkärinsä luokse, ja hän olisi aivan
varmasti saanut leikkauspaikan mahdollisesti jo seuraavien päivien aikana.
Hänessä oleva vika, sairaus, oli todettu mitä suurimmalla tarkkuudella,
paikallistettu, asiantuntijoiden yhteisen tutkimuksen perusteella, mutta
hoitoon menemisen sijasta hän lähti sisarensa perheen luokse!
Oi
seurakunta, oi sinä kansa, joka kutsut itseäsi Jumalan kansaksi, minne sinä
menet, kun taivaallinen röntgen Pyhän Hengen kautta läpivalaisee sinut ja
ilmoittaa löytämänsä viat ja pahalaatuiset, sinuun kuulumattomat kasvannaiset?
Kun Sana puhuttelee sinua, läpivalaisten sinut täydellisesti, asettaen
terävistäkin terävimmän miekan siihen paikkaan, mistä sen tulee leikata... mitä
sinä silloin teet? Hypähdätkö sinä pois siinä hetkessä tuon terävän terän
tieltä, kauhistuen pelkkää ajatustakin siitä, että se leikkaisi sinusta pois
jotakin? Etkö sinä käsitä, että se leikkaa pois vain jotakin vierasta, sinuun
kuulumatonta, ajan mittaan kuoleman tuovaa?
Kristina
oli omin silmin nähnyt asiantuntijoiden lausunnon sairaudestansa, mutta nyt hän
halusi paeta todellisuutta. Hän ei yksinkertaisesti halunnut uskoa kaikkea
todeksi. Hän oli uskovainen, hän uskoi jumalalliseen parantumiseen, mutta hän
ei yksinkertaisesti osannut valita tätä tietä, ehkä osaksi siitäkään syystä,
ettei edes sisaren perhe hänen tuntemuksiensa mukaan pitänyt sitä kovinkaan
tähän aikaan kuuluvaisena. Niin, nämä vapaat ihmiset korostivat Sanan merkitystä
siinä määrin, ettei sairaiden parantuminen ollut lainkaan tärkeä asia tässä
ajassa. Sitä hän ihmetteli, eikä varmastikaan syyttä. Ihmetteli sitä moni
muukin, vaikkei aina tuonutkaan julki.
On
totta, ettei sairaiden parantumista voida nostaa ensimmäiselle sijalle, sillä
sananjulistus todellakin on ensimmäinen ja tärkein seurakunnan keskuudessa,
mutta se ei mitenkään poista toisen tärkeyttä. Järjestys on vain osattava
säilyttää.
Niinpä
muutaman tunnin junamatkan aikana Kristinalla oli aikaa miettiä elämäänsä ja
elämän vääryyttä. Nyt kun hän kerrankin oli löytänyt miehen jota saattoi
rakastaa, ja joka varmastikin rakasti myöskin häntä, tulee sitten tällainen
asia! Kyllä se on niin, niin väärin!
Kristinan
suhtautuminen tällaiseen asiaan ei ole mitenkään tuomittava, ja se tulee
ymmärtää. Me itsekukin joudumme vastaavien asioiden kanssa kasvokkain. Pahinta
kaikessa on se, että me olemme kadottaneet kyvyn tuntea toisen kanssa, kärsiä
toisen kanssa, kantaa toisten kuormia. Niinpä kenenkään ei tule tuhahtaa
Kristinan ehkä mielettömille ajatuksille ja toiminnoille, sillä kenen vika on
se, että hän oli sellainen? Eikö juuri seurakunta niin kotikaupungissa kuin
Hopeajärvelläkin ollut myötävaikuttamassa hänen ajatuksiinsa ja asenteisiinsa?
Jos ei kukaan ohjannut häntä järkevällä tavalla, asettautunut hänen asemaansa,
tullut alas korokkeeltansa, niin miksi syyttää häntä?
Jälleennäkemisen
riemu oli suuri Ann-Marien odottaessa alemman laakson rautatieasemalla. Ja jo
nyt oli Kristinan mielessä syntynyt tietynlainen ajatuskaavio, joka johti siihen
mihin johti. Jo lähtiessään kotikaupungistansa hän oli tehnyt mitä suurimman
virheen ja väärän ratkaisun. Jokainen päivänkin viivytys oli oleva kohtalokas!
Miksi hän ei siis tällaisen virhepäätelmän jälkeen tekisi muitakin vastaavia
ratkaisuja? Hän täysin halusi sulkea mielestänsä ammatti-ihmisten lausunnot, ja
koska hän ei nyt perustanut elämäänsä todellisuuteen, ajautui hän ainoaan
mahdolliseen suuntaan: epätodellisuuden niin kiehtovaan, mutta vaaralliseen
maailmaan! Hän pyrki kieltämään vaikeutensa, kieltämään ahdistuksensa. Mutta se
ei ole aina helppoa, ja siihen tarvitaan apua. Ja mistä se löytyykään sen
paremmin kuin enemmän tai vähemmän hurskaiden ihmisten luota; etenkin kun
kertoo asiat omalla, väritetyllä, typistetyllä, salailevalla tavallansa!
Miksi
hän nyt saattoi tulla kylään rakkaan sisarensa luokse? Eikö hänellä ollut
töitä? Niin, ei ainakaan aluksi tullut antaa mielikuvituksen laukata liian
kauaksi. No jaa, hän oli työskennellyt niin kauan ja oli suorastaan
ylirasittunut. Ihan rinnasta pisti, kun oli niin kova kiire ollut päällä. Ja
ikään kuin vakuudeksi hän veti syvään henkeä ja voihkaisi. Alku oli hyvä. Ketä
ei pistäisi rinnasta kun on kovassa stressissä? Hän alkoi uskoa kaiken olevan
vain burnouttia, "böörnauttia".
Luonnollisestikin
koko Klausin perhe keskittyi nyt tämän rakkaan vaimon sisaren hoivaamiseen, ja
niinpä melkoisesti miesystäväänsä kaipaava Kristiina oli kuin piispa
pappilassa. Kyllä, joka päivä hänen tuli soittaa Heinrichille, jonka hänenkin
olisi tultava täällä käymään. Hei, eikö tämä voisi tulla hakemaan Kristiinan
sitten seuraavana viikonloppuna kun tämän vapaa loppuisi? Koko perhe riemuitsi
tästä ajatuksesta ja uuden sukulaisen ensinäkemisestä!
Kuinka
usein olikaan Johanneksen sisimmässä myllertänyt tuo ajatus, että monet,
todella monet uskovaiset aivan hänenkin lähipiirissänsä ikään kuin puhuivat
pois vaikeutensa, käsittämättä itsekään mitä käytännössä tekevät. Kun
kohdattiin jotakin epämiellyttävää tai oltiin itse tehty jotakin sopimatonta,
ei asiaa haluttu ottaa sellaisenansa, todella tapahtuneena, vaan
anteeksipyytämisen ja katumisen sijasta puhuttiin jotakin asian vierestä ja sen
ympäriltä, kunnes kaikki näytti aivan erilaiselta kuin mitä todellisuudessa oli
tapahtunut!
Kristina-sisarta
todellakin pidettiin rakkaudellisesti hyvänä kaikin mahdollisin tavoin. Joka
päivä Ann-Marie kävi kaupoissa ostamassa parasta mahdollista pöytään pantavaa,
ja rakkaan sisaren ei hetkeäkään tarvinnut tuntea yksinäisyyttä tai ohjelman
puutetta. Noiden päivien aikana kierrettiin kaikki nähtävyydet niin lähistöllä
kuin kauempanakin, ja autuuden ja hyvänolon tunne voitti aikaisemmin mieltä kalvaneen
pelon ja ahdistuksen. Niin, kuinka hyvä Jumala hänellä olikaan, joka järjesti
tällaisen tilaisuuden lepoon ja rentoutumiseen!
Käsi
pyrki vaistomaisesti sivelemään rinnan alla tuntuvaa muhkuraa, vastoin kaikkea
tietoista tahtoa ja asian kieltämistä. Sisaren perheen huomatessa tämän ikään kuin
pakkoliikkeen, meni puhe luonnostaankin kaikenlaisiin sairauksiin, mitkä
saattoivat kohdata uskovaisiakin ihmisiä. Millainen oli tuo kipu rakkaan
sisaren rinnassa? Tuntuiko se koko rinnan alueella, tuntuiko se erikoisesti
syvään hengitettäessä? Muistivathan he hyvin sen, kuinka äidillä vuosia sitten
oli ollut käsittämättömiä ahdistuksen hetkiä, koko pallean ollessa kovana kuin
kivi. Niin, olihan se selvinnyt sitten jonkin ajan kuluttua, ja kaikki oli
korjaantunut, kun Ann-Marie oli lakannut ahmimasta niitä alennuspikkuleipiä,
mitä Klaus oli ostanut tutulta kauppiaalta. Olivathan ne toki haiskahtaneet
hiukan oudolta ja kaikki olivat aluksi ihmetelleet kummallista jälkimakua, mikä
säilyi suussa ja röyhtäyksissä pitkänkin ajan kuluttua niiden nauttimisesta.
Muu perhe oli parin päivän yritysten jälkeen lopettanut näiden
"herkkupalojen" nauttimisen, mutta taloudellinen Ann-Marie oli
päättänyt, ettei näin edullisia ja riittoisia keksejä tule heittää menemään.
Niin,
Ann-Marie taloudellisuudessansa kärsi useamman kuukauden ajan kovista
vaivoista, käyttämättä normaalia ymmärrystänsä. Olisihan toki hänelle tullut
sanoa jotakin senkin seikan, että Klaus oli ostanut tämän jättimäärän keksejä
kauppiaalta, joka juuri oli saanut autolastin niitä myytäväksi eläinten
rehuksi!
Johannes
ei voinut olla ajattematta samalla sitä, mistä hän aikoinaan oli kirjoittanut
kirjeessä veljellensä:
Mieleeni tulee tässä yhteydessä vielä yksi
todella huvittava tapaus aivan omalta kylältämme. Täällä asuu yllättävän monia
perheitä, jotka ovat sukua toisillensa, vaikka osa heistä on mahdollisesti
suurenkin osan elämäänsä asunut jossakin muualla, mutta jotka sitten jossakin
vaiheessa ovat palanneet synnyinseudullensa. Franzilla on tällä kylällä kaksi
veljeä, joista toinen on Karl, josta varmasti olen sinulle jo kertonutkin. Hän
on naimisissa kuivanlaihan naisen, sisaren kanssa, joka jatkuvasti saarnaa
askeettisen ruokavalion puolesta. Ymmärrettävästi Karlkin on kuin rautakanki,
koska ei kotona saa milloinkaan kunnon ruokaa. Joskus tulee pakostakin
ajatelleeksi, että miten samassa suvussa voi olla niin täydellisesti toisistaan
poikkeavia ihmisiä. Franz on mitä tasapainoisin ja tervehenkisin uskovainen,
todellinen sydäntä ilahduttava persoona. Mutta ei siinä kyllin, että hänellä on
Karl-veli... hänellä on myöskin veli, joka lyö jossakin suhteessa laudalta
kaikki tuntemamme henkilöt ja erikoisuudet niin tällä kylällä kuin
lähiseuduillakin.
Franz pitää vaimonsa, tyttärensä ja tämän
miehen kanssa kylän tunnetuinta majoitus- ja ravintolakiinteistöä. Tämä on
siitä asti kun Franz paluumuuttajana osti tuon kuolinpesän, ollut mitä suurin
loukkauksen aihe hänen tälle ilmeisen fanaattiselle Egon-veljellensä.
Minä olen aina silloin tällöin vieraillut
tuossa perheessä, vaikkakin täytyy tunnustaa, että se on ollut melkoinen koettelemus
joka kerta. Muistan kuinka eräänä keväisenä päivänä olimme Klausin kanssa
korjanneet hänen aittansa kaatumaisillaan olevan etukatoksen, ja palkkioksi
saimme kunniamaininnan ansaitsevan aterian. Kuinka ollakaan, päivän ollessa
todella lämpöisen, oli minulla todella kova jano. Niinpä kaadoin useaan
otteeseen lasini täyteen pöydällä olevasta kotikaljakarahvista. Hetken kuluttua
silmissäni tapahtui selvä muutos, ja tunsin erikoisen hyvänolontunteen valtaavan
ensin pääni ja vähitellen koko ruumiini. "Oh hoh, taitaa nousta juoma
päähän!", totesin kuin leikilläni. Sitä minun ei kuitenkaan olisi tullut
sanoa. Egon oli kaataa lautasensa, kun hän kiivaasti ryhdistäytyi ja huusi:
"Lasten aikana ei puhuta tuollaista! Meidän kodissamme ei ole milloinkaan
ollut alkoholijuomia, eikä tule milloinkaan olemaankaan. Minä haluan olla
Jumalan nasiiri ja perheeni on sitä kokonaisuudessansa. En milloinkaan
elämässäni ole nauttinut pisaraakaan, en pisaraakaan, kuuletko sinä, en
pisaraakaan alkoholia sen jälkeen kun tulin uskoon! Jos veljeni Franz leikkii
näiden asioiden kanssa, on se hänen asiansa, enkä milloinkaan ole astuva
jalallanikaan hänen kotiinsa, joka on tuon kirotun kapakan yhteydessä. Phyi,
phyi, millainen jumalaton veli minulla onkaan, vaikka kulkee uskovaisen
nimellä! Phyi!"
Minua aivan kauhistutti nähdä kuinka
auringonsäteiden valossa suoranainen sylkipisaroiden vana levisi hänen lautasellensa
ja pitkin pöytää. "Alkoholi on kirottu asia, enkä halua olla missään tekemisissä
sen kanssa. Kirotut olkoot kaikki liköörikaramellitkin, millä paholainen
viettelee viattomia lapsia alkoholin pauloihin! Haulikolla pamautan jokaista,
joka rohkenee tipankin tuoda tuota edes tontilleni! Johannes, Johannes, sinäkin
leikit tuon aineen kanssa ja puhut tuollaisia asioita, mitkä eivät edes sovi
uskovaisen suuhun; sinäkin olet olevinasi saarnamies! Vaimoni on rakkaudella
laittanut teille hienon aterian, ja sinä julkenet palkita kaiken tuollaisella
käytöksellä! Mene ulos, jos ei kelpaa se, mitä tämä talo tarjoaa! Tuo on
kotikaljaa, jossa ei ole pisaraakaan alkoholia, ja se on siunattu juoma, sillä
me olemme sen joka kerta siunanneet, kun se on ruokapöytään nostettu! Sen on
vaimoni siunatuin käsin valmistanut! Halleluja, halleluja, halleluja! Siunattu
juoma!"
Minun todellakin teki mieleni lähteä siinä
paikassa ulos ovesta, mutta Franzin tähden maltoin mieleni. Mutta ei edes
Franzin läsnäolo olisi saanut minua vaikenemaan siitä sydämen kyllyydestä, mikä
nyt purkautui suuni kautta. Ääneni aivan vapisi kun pakotin kasvoni maireeseen
hymyyn ja kysyin: "Rakas sisareni, niinkuin käsitän, olette te koko perheenä
nauttineet tätä 'siunattua' juomaa' jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan, koska
ette halua tulla osalliseksi siitä kirouksesta, jonka jo pisarakin alkoholia
tuo jokaisen ylle. Ehkä on parasta että Mariakin alkaa valmistaa sitä, niin
että voisitko antaa minulle sen teko-ohjeet? Mitä sinä oikein laitat siihen?
Tiesin olevani jossakin määrin inhottava,
sillä tiesin tarkoin mitä tulisin kuulemaan. Sisar ilahtui silminnähden tajuamatta
alkuunkaan kysymykseni todellista luonnetta. "Rakas veljeni, ilomielin
annan sinulle ohjeet! Olen jo usein ajatellutkin sitä tavatessani Marian
kylällä. (He eivät olleet koskaan käyneet meillä, koska tiesivät kellarissamme
olevan viiniä ja olutta!) Sen valmistaminen on yksinkertaisin asia maailmassa!
Se on oikein Jumalan lahja meille uskovaisille, jotka haluamme elää puhtaasti
ja Jumalan nasiireina!" Egon vahvisti kaiken huutamalla jälleen aamentansa
ja hallelujaansa. "Lapset pitävät makeasta, niin että olemme panneet
siihen paljon sokeria, ja sokerista he saavat niin paljon ravintoa, että heidän
poskensa oikein punottavat kun he juovat sitä. Kaupasta saa valmista
mallasuutetta, jossa ei ole tippaakaan alkoholia (niinkuin itse uutteessa
joskus olisi sitä ollut!); vettä ja aivan tavallista hiivaa aina sen mukaan kuinka
suuren annoksen tekee. Koko paketin jos laittaa, kuohuu kaikki helposti astian
reunan yli, mutta kyllä kaiken oppii nopeasti annostelemaan!"
Tuskin olen milloinkaan kokenut jotakin
sellaista huumaavaa ja suorastaan fanaattista, räjähtävää, ratkiriemullista
tunnetta koko elämäni aikana. Kaiken tämän ylettömän hurskauden ja
fanaattisuuden keskellä minutkin valtasi fanaattisuus, melkein repeäminen.
Ei
ollut mikään ihme, jos lastenkin posket olivat hehkuneet punaisina ja
"terveyden merkkinä", sillä tämä hurskas "nasiiriperhe" oli
nauttinut itse sitä käsittämättä lähes parinkymmenen vuoden ajan jotakin
sellaista, mikä heidän uskomuksensa mukaan toi kirouksen ihmisen ylle. He
valmistivat kotonansa, rukouksin ja hartain mielin juomaa, "tavallisella
hiivalla", mikä joskus varmastikin ylitti alkoholiprosenteissa sen juoman,
mitä heidän mukaansa jumalattomat joivat veljen ravintolassa. Ei ollut väliä
sillä, mitä hiivaa käytettiin, viinihiivaa, oluthiivaa, tavallista hiivaa; kun
vain sokeria oli tarpeeksi, muodostui alkoholia sen mukaisesti. Niinpä oli
perheessä sun toisessa todettu, että kellariin unohtuneet makeat simat olivat
joskus muuttuneet todellisiksi "shampanjoiksi".
Ihmiset
siis uskoivat elävänsä hurskaasti, Jumalalle kelpaavasti, kieltäytyessään
tietyistä asioista. Mutta kuinka moni tämän perheen tavoin elikään tietynlaista
itsevalittua jumalanpalvelusta, rikkoen huomaamattansa juuri niissä kohden, missä
uskoivat tekevänsä aivan erikoisen palveluksen Herrallensa, tuomiten muut!
Puhuttiin hurskaasti, ohitse todellisen asian.
Niinpä
nytkin puhuttiin Kristina-sisaren sairaudesta, tai paremminkin sairastamisesta,
sillä todellisuudessa ei puhuttu lainkaan siitä, mikä oli todellisuus hänen
elämässänsä. Johtuivatkohan nyt hänen kipunsa jostakin väärästä ruoka-aineesta?
Ei kai vain juuri nautittu ateria ollut sisältänyt jotakin hänelle sopimatonta?
Ei, eihän toki, vatsassa tuntui todella hyvältä.
Sisar
siveli vatsaansa ja hymyili onnellisena. Vaivahan alkoi olla ohitse, kiitos
näin suurenmoisen hyvänäpidon! Ei, ei todellakaan, vatsassa ei ollut
minkäänlaista pahanolon tunnetta. Eikä palleassakaan! Kiitos Herralle, tässä
oli asia, josta tuli kiittää Herraa. Olikohan tapahtunut oikein ihmeparaneminen,
halleluja, ylihuomisessa kokouksessa sisaren tuli kertoa siitä seurakunnalle!
Halleluja! Koko perhe oli vaikutettu ja niinpä rukoiltiin todella pitkään ja
hartaasti, kiittäen Herraa, joka oli vastannut heidän rukouksiinsa.
Kristina
ensialkuun suorastaan kauhistui Klausin esitystä. Sehän olisi valheellista!
Mutta toisaalta... eikö todellakin ikävä tunne, joka oli vallannut matkalla
tänne koko ruumiin, ollutkin väistynyt näiden kerrassaan ihanien päivien
aikana! Niinpä vaistomaisesti hänenkin suustansa tuli yhä uudelleen ja
uudelleen halleluja hyvälle Herralle, joka niin piti huolen omistansa.
Seurakunta
iloitsi nähdessään Kristina-sisaren, ja kokouksen jälkeen pidettävässä
kahvitilaisuudessa itse kukin oli kiinnostunut kuulemaan tästä Herran
ihmetyöstä. Kristina kertoi ja kertoi, puhui ja puhui, kuulijoiden osoittaessa
myötätuntoansa ja kiitollisuuttansa tällaisen ihmeen tapahtumisen johdosta.
Kummallisesta syystä käsi ei enää mennytkään rinnan alla vieläkin selvästi tuntuvalle
muhkuralle, vaan käsi sipaisi kerta toisensa jälkeen vatsaa ja palleaa, hymyn
karehtiessa onnellisen sisaren kasvoilla.
Oli
todellakin saavuttu kummalliseen, käsittämättömään aikaan, jossa ihmiset olivat
kadottaneet todellisuudentajunsa ja kosketuksensa käytännön elämään. Johannesta
aivan puistatti hänen ajatellessaan tätä esimerkkiä Kristina-sisaresta, sillä
siinä tuli mitä suurimmassa määrin esiin se, mitä tämänajan seurakunnan
keskuudessa tapahtui vuodesta toiseen. Kiitettiin Herraa kaikesta sellaisesta,
mikä itseasiassa ei ollutkaan todellisen kiitoksen aihe, rukoiltiin sellaisen
puolesta, mitä ei itseasiassa ollutkaan, peitettiin sellaista, mikä olisi
tullut paljastaa, tunnustaa, minkä puolesta olisi tullut rukoilla mitä
hartaimmin. Mutta ei, nyt kaikki ikävät, väärät, kuolemaa tuovat asiat
kätkettiin ylettömän puhumisen taakse, haluten unohtaa ne, ikäänkuin ne
katoaisivat unohtamisen johdosta.
Kristinan
käsi ei mennytkään sinne, minne sen todellisuudessa olisi tullut mennä. Hän
kantoi itsessänsä kirjaimellisesti ja konkreettisesti vierasta elämää,
kuolemaa. Paholainen halusi tappaa hänet tämän häneen asettamansa vieraan
elämän, väärän elämän avulla. Mutta sen sijaan että olisi antanut poistaa sen,
hän kipujen ja mahdollisen häpeän pelon johdosta alkoi koko olemuksellansa
peittää, kätkeä tuota hirvittävää asiaa. Kuinka selvä kuva tämä olikaan siitä,
kuinka monet uskovaiset halusivat peittää rikkomuksensa ja paholaisen heidän
elämäänsä tuomat asiat jos milläkin asialla, puheella, huomion kiinnittämisellä
sinne, missä ei ollut mitään korjattavaa, peitettävää.
Kuinka
kauan olisi kaiken tämän jatkaminen oleva mahdollista? Kuinka kauan
Kristina-sisar voisi peittämisellä selvitä vaivastansa?
Niin
kuin kaikki tässä maailmassa on ajallista, hetkellistä, niin huomasi
Kristinakin jälleen kaikkien noiden ihanien hetkien olevan vain muistoa
kaapiessansa lihanjätteitä lihasahan pöydältä ja terän ohjaimista. Arki oli
jälleen koittanut ja oli vaikea pitää ajatuksia pois ikävistä asioista.
Matkalla
kotiin joku tervehti takanapäin ja tarttui häntä varovaisesti hihasta, ja
kääntyessään katsomaan, näki hän lääkärinsä hymyilevät ja ystävälliset kasvot.
Mitä hänelle kuului? Hyväähän hänelle kuului, toki. Mutta yhtäkkiä hänelle
hymyilevät kasvot saivat vakavammat piirteet ja hänelle esitettiin kysymys,
mitä hän ei ollut lainkaan valmistautunut kuulemaan: Miten oli kokeiden laita?
Eikö hän ollut vielä saanut tutkimustuloksia, sillä olihan asia kiireinen?
Olivatko paperit jääneet makaamaan jonkun kanslistin tai apulaisen pöydälle?
Kristina
tunsi veren pakenevan kasvoiltansa. Mitä hän nyt sanoisi tälle ystävällisen
huolestuneelle lähimmäiselle? Toki, toki, hän oli saanut paperit juuri eilen,
mutta ei ollut ehtinyt tulemaan lääkärin luokse. Mutta kyllä hän ensi tilassa
tulisi... Hän suorastaan pakeni paikalta juoksujalkaa.
Kun
hän ei seuraavanakaan päivänä ollut ottanut yhteyttä lääkäriinsä, soitti tämä
hänelle työpaikalle juuri ennen sulkemisaikaa. Mikä tuota lääkäriä oikein
vaivasi? Miksi hänen täytyi niin puuttua toisten ihmisten asioihin? Oliko nyt
ollut tarpeen soitella pitkin sairaaloita ja ilmoitella hänelle, että hän oli
saanut paperit jo lähes kaksi viikkoa sitten? Rakas ystävä! Mikä rakas ystävä
hän oli tuolle lääkärille? "Rakas ystävä, te ette nyt käsitä lainkaan,
kuinka vakava on sairaalassa tehty raportti. Mitä suurimmalla
todennäköisyydellä voidaan odottaa vain pahimmanlaatuisia tuloksia, ellette
ensitilassa anna leikata itseänne! Onhan teillä niin suloinen poikakin,
ajatelkaa häntä!"
Kristina
tuohtui toden teolla. Eihän mikään laki tässä maassa vaatinut häntä alistumaan
mihinkään sellaiseen, mitä hän ei tahtonut! Kehtasi lääkäri vielä postissakin
muutaman päivän kuluttua lähettää hänelle ajanvarauksen. Hän ei menisi, ei
menisi! Hän luottaisi siihen, mitä niin monet uskonystävät hänelle olivat
vakuuttaneet Hopeajärvellä. Jumala oli
parantanut hänet ikävästä tunteesta vatsanseudulla, ja sillä selvä!
Kuinka
järkyttävää onkaan se, kuinka joissakin tilanteissä ihmiset kadottavat täysin
normaalin ajattelun. Sisaremme luokkaantui mitä katkerimmin henkilöön, jonka
tehtävä tässä elämässä oli auttaa kärsiviä lähimmäisiänsä; mahdollisuuksiensa
mukaan poistaa ahdistusta tuottavat asiat. Mutta eikö tämä ollut mitä selvin
kuva siitä, mitä seurakunnassakin tapahtui? Oli aika puhdistautua, valmistautua
Herran tulemukseen. Oli aika panna pois kaikki ylimääräiset painolastit, kaikki
maahan sitova, että muutettu ylösnousemusruumis voisi kohota kohti yläilmoissa
saapuvaa Herraa Jeesusta. Mutta kuinka moni todellakin loukkaantui saarnamiesten
julistuksensa kautta asettaessa Sanan veitsen juuri sinne, missä olivat nuo
kätketyt salaisuudet, kuoleman idut tai jopa kasvannaiset?
Heinrich
oli todella rakastunut Kristinaan, ja he kokivat mitä suloisimpia yhdessäolon
hetkiä. Mutta miksi ei sisar enää antanut silitellä itseänsä entisellä tavalla?
Miksi hän nyt oli mieltynyt pitämään rintaliivejänsä alas käärittyinä sängyssäkin?
Jonkin aikaa kaikki sujui näinkin, mutta huomattuaan kuinka hänen sulhastansa
(he olivat kihlautuneet jo muutama viikko sitten) vaivasi tämä
"järjestely", keksi hän mielestänsä hyvän ratkaisun. Hän liimasi
isokokoisen laastarin kipeään kohtaan ja kertoi olleensa lääkärissä. Niin, kysymys
oli vain aivan viattomasta luomenpoistosta!
Heinrich
yritti parhaansa mukaan muistella, mutta ei voinut saada minkäänlaista
mielikuvaa jostakin tuolla paikalla olleesta luomesta, joka vielä olisi ollut
tulehtunut. No, mitäpä tuosta, kaipa hän ei vain ollut huomannut sitä. Mieltä
oli vain alkanut suuresti kaivertaa se, etteivät he olleet käyneet vihillä, ja
nyt seurakuntalaisetkin varmasti alkoivat jo huomata, ettei hän monena yönä
ollut kotonansa.
Kevät
tuli suurella voimalla ja ilmassa tuoksuivat havupuut ja ketojen kukkaset.
Mutta kasvua ei tapahtunut vain luonnossa, vaan nyt Kristina sai todeta
myhkyrän suurenevan aivan toden teolla. Kipukin alkoi tuntua entistä selvempänä
ja niinpä ei enää mikään laastari pystynyt peittämään sitä, mikä hänen rintansa
alla kypsyi kypsymistään. Heidän oli tarkoitus mennä naimisiin muutaman viikon
kuluttua, mutta mitä ajattelisi rakastava mies naisesta, jolla oli tuollainen
jo uloskinpäin näkyvä myhkyrä rinnassansa?
Laastarin
oli jotenkuten saattanut käsittää, mutta nyt tapahtui jotakin sellaista, mitä
jonkun mielikuvituskaan ei pystyisi aikaansaamaan. Eräänä päivänä asiaa kyllin
pohdittuaan Kristina istuutui ompelukomeroonsa ja virkkasi mitä
kaunisvärisimmän ja suloisimmalta näyttävän, ikään kuin pienen patalapun tai
neulatyynyn. Hän valitsi siihen kauneimmat ja pehmeimmät lankansa, ja tuloksena
oli niin kaunis lappunen, että sitä olisi ihaillut jokainen sen nähnyt!
Kun
Heinrich seuraavan kerran oli rakastettunsa luona, sai hän kokea jotakin
ennennäkemätöntä ja -kuulumatonta. Sängyssä makasi odottavasti mitä
onnellisimman näköinen nainen, tuo kaunis lappunen kaksipuolisella teipillä
liimattuna vasemman rinnan alle. Voidaan kuvitella, mitä miehen sisimmässä
liikkui. Sen sijaan että olisi asettunut rakkaansa vierelle sänkyyn, istuutui
hän vuoteen reunalle mitä surullisin ja huolestunein ilme kasvoillansa. Tähän
asti hän oli ollut typerääkin typerämpi, sokeaakin sokeampi! Hän ei ollut kuitenkaan
tyhmä, ilman tervettä järkeä. Nyt oli selitysten aika, nyt oli aika paljastaa
salaisuudet.
Sinä
iltana itkivät molemmat, lohduttomasti, loputtomasti. Kumpikin käsitti nyt
elämän todellisuuden tavalla, mitä ei kenellekään soisi tapahtuvan. He olivat
aikuisia ihmisiä ja tiesivät, mistä oli kysymys.
Kristina
röntgenkuvattiin heti seuraavana aamuna, ja jo seuraavan päivän iltana hänet
lähetettiin kotiin. Mitään ei ollut tehtävissä, sillä kasvain oli tunkeutunut
lonkeroillaan jo niin lähelle sydäntä, ettei ollut mitään mahdollisuutta pysäyttää
sen etenemistä.
Heinrich
käsitti asian peruuttamattomuuden, mutta halusi kuitenkin keskustella
lääkäreiden kanssa. Otettiin esiin aikaisemmat röntgenkuvat ja lausunnot,
joista mitä selvimmin kävi ilmi, että jos leikkaus olisi suoritettu ajallansa,
olisi siitä tuskin ollut mitään silminnähtävää haittavaikutusta sen paremmin
Kristinan terveydelle kuin ei myöskään ulkonäolle.
Jo
alkukesästä Kristina alkoi laihtua silminnähden ja kasvoista katosi kaikki
väri. Hän oli aina pelännyt kipua ja tuskaa, paeten sitä kaikin mahdollisin
tavoin; siksi hän oli kieltäytynyt leikkauksestakin! Mutta se, mitä nyt
seurasi, on liian kauhistuttavaa kuvattavaksi tai kerrottavaksi. Vastoin
lääkäreiden olettamusta Kristina eli vielä syksylläkin. Sen sijaan että heti
alkuunsa olisi tyrehdyttänyt sydämen toiminnan, oli syöpä kiertänyt lonkeronsa
paksujen verisuonten ympäri jatkaen kulkuansa lähes kaikkialle sisaren yläruumiissa.
Koko "Jumalan parantama vatsanseutu" muuttui muhkuraiseksi,
epäinhimillisen näköiseksi, aivan kuten jollakin tieteistarujen hirviöllä.
Kivut olivat aivan hirvittävät, niin että sisaremme tuskanhuudot kaikuivat
kerta toisensa jälkeen sairaalan eristysosaston käytävillä.
Aivan
kuten Ilsenkin kohdalla joutui nyt pakostakin kysymään: "Miksi ei hyvä,
rakastava Jumala ollut puuttunut asioihin? Miksi ei Jumala saattanut kaikkea
tapahtumaan toisin? Miksi, miksi, miksi Jumala salli kaiken tapahtua?"
Niin, eikö Jumala ollut antanut varoittaa Ilseä mitä moninaisimmin tavoin
vuosien saatossa? Eikö Jumala ollut puhunut ja kehoittanut, yrittänyt muuttaa
Ilsen tietä? Mutta oliko Ilse tahtonut Jumalan tavalla, sillä tavoin kuin mitä
Hän palvelijoidensa kautta oli puhunut, olkoon tämä sitten ollut Johannes tai
joku muu, vaikkapa hänen oma miehensä Reinhold? Mutta hän uskoi mieluummin
sitä, mikä oli helpompaa, kivuttomampaa, helpommin vaikean asian ohitse vievää.
Hetken riemun ja helpotuksen jälkeen Ilse oli saanut tuntea tulleensa
petetyksi, katkerasti petetyksi. Eikö juuri saman kokenut nyt Kristina, joskin
eri muodossa?
Usko
on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei
näy (Hebr.11:1). Mutta se usko mistä Pyhä Kirja puhuu, ei olekaan aina sitä,
mitä ihmiset sen mieltävät olevan. Paavalikin oli uskonut palvelevansa isiensä
Jumalaa, mutta joutui toteamaan, että se mitä hän oli pitänyt uskona, olikin
luulemista.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti