”Sillä sydämen
kyllyydestä suu puhuu. Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha
ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa. Mutta minä sanon teille: jokaisesta
turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan
syylliseksi.” (Matt.12).
Tarkemmin ajatellessa, etenkin tämän sanankohdan valossa,
ihminen puhuu itsellensä elämän tai kuoleman! Me olemme tottuneet ajattelemaan,
että uskovaisena ihmisenä me automaattisesti olemme koko ajan elämän puolella
jo pelkän hengellisen alkumme johdosta, eli meissä oleva siemen jo oman
olemuksensa perusteella saa meidän kaikki tekomme ja puheemme oikeutetuiksi. Kuinka
ihminen voisikaan olla enemmän väärässä!
”Ja sentähden me
myös lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemanne
Jumalan sanan, otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan, niinkuin se
totisesti on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte.”
(1.Tess.2).
Me olemme aikaisemmin kirjoittaneet hengellisistä koreista,
joita uskovaiset ihmiset kantavat käsivarrellaan, uskotellen voivansa kerätä
niihin kaiken hengellisen aineiston, julistuksen tuloksen. Nyt voimme laajentaa
ajatusta ja todeta monen pitävän itseään tällaisena varastona, johon voidaan
koota hengellistä materiaalia! Mitä kertoo meille edellinen lainauksemme?:
”…kun saitte
meiltä kuulemanne Jumalan sanan, otitte sen vastaan…”
Mitä tarkoittaa vastaanottaminen? Pelkkä kuuleminen ja
lukeminen eivät siis riitä, eikä totuutena pitäminenkään, varastoiminen! Mitä voimme
myöskin lukea Jumalan omasta Sanasta?:
”…että meidän
evankeliumimme tuli teidän tykönne, ei ainoastaan sanana, vaan myös voimana
ja Pyhässä Hengessä ja suurella varmuudella - niinkuin tiedätte, millaisia
me olimme teidän keskuudessanne, teidän tähtenne - ja teistä tuli meidän
seuraajiamme ja Herran, kun suuressa ahdingossa otitte sanan vastaan ilolla
Pyhässä Hengessä, niin että te olette tulleet esikuviksi kaikille uskoville…”
(1.Tess.1).
Mikä tekee eron kaikenlaisen kuulemisen ja todellisen
vastaanottamisen välillä?
”…meidän
evankeliumimme tuli teidän tykönne, ei ainoastaan sanana, vaan myös voimana
ja Pyhässä Hengessä ja suurella varmuudella…”
Mihin valoon joutuukaan ns. sunnuntaikristillisyys ja
vain totena pitäminen?
”Sentähden pankaa
pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella
vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne. Sillä
jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka
katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan; hän katselee itseään, lähtee pois
ja unhottaa heti, millainen hän oli. Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin,
vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen
tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.” (Jaak.1).
Sana voi siis olla ihmisessä ikään kuin jossakin
astiassa, korissa, suljetussa tilassa. Sitä ei monikaan tule ajatelleeksi
tarkastellessaan kaikkea hengellisenä tietona, dogmatiikkana,
uskonnollisuutena. Niin kauan kuin tuo Sana on kapseloituneena, ei se voi
auttaa meitä jonkinlaisena varastotavarana, josta saatamme olla hyvinkin
ylpeitä. Mitä juuri sanottiin?:
”Mutta olkaa sanan
tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.”
Jumalan Sana on Elämän Sana, Elävä Sana, joka tarvitsee
meissä maaperän, joka sallii sen kasvaa ja tuottaa elämää!
”Sentähden pankaa
pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella
vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.”
Vertauksessaan siemenen kylvämisestä Herra selvästi tuo
julki maaperän merkityksen. Pankaamme siis pois kaikki sellainen, mikä
tukahduttaa jumalallisen Elämän kasvun! Se on selvästi meidän hallinnassamme,
Pyhän Hengen avulla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti