”…vaan, niinkuin kirjoitettu on: ’mitä
silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja
minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat’. Mutta meille
Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan
syvyydetkin. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen
henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi
Jumalan Henki. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen,
joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja
siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan
Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.” (1.Kor.2).
Me olemme
tässä elämässä hyvin paljon luonnollisten aistiemme varassa. Me elämme Luotuina
Jumalamme laatimassa luomakunnassa. Mutta Jumala antaa meidän ymmärtää
Sanassaan, että on jotakin paljon tärkeämpää kuin luonnolliset aistimme. Nimenomaan
tässä ajassa tämän tietoisuuden tulisi vallita meissä enemmän kuin koskaan
aikaisemmin. Herramme ilmoitti meille jo etukäteen tällaisen ajan olevan
ympärillämme ennen Hänen toista tulemustaan. Nyt ihminen uskoo vain sen, minkä
näkee, mutta meidän kohdallamme tulee olla aivan toisin:
”Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä
toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. Sillä sen kautta saivat
vanhat todistuksen. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu
Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.” (Hebr.11).
Jumalan
luodessa ensimmäisen ihmisen, ei tämä riippunut yhdeksää kuukautta jonkin muun
luodun vatsakarvoissa tai kellunut jossakin lammikossa ravintoliuoksessa.
Jumala loi oman kuvansa mukaisen aikuisen, varttuneen miehen, joka oli heti
luomisen jälkeen havaittavissa juuri sellaisena kuin oli, kävelykykyisenä ja
ajattelevana olentona. Miksi siis kiistelisimme maapallomme ja maailman
luomisesta ja erilaisista ajoista?
Me olemme
elämäämme aikaan nähden aivan liian kiinnostuneita erilaisista näennäisistä
ristiriidoista ja tieteen tutkimustuloksista. Nykyistä tietoa ei voi eikä tule
väheksyä, mutta aina tässä yhteydessä tulee mieleeni nuoruuteni onkimatkat
omalla tai jonkun tuttavan veneellä. Mihin perustuvat kaikki näkemykseni kalan
syönnistä tai liikkumisesta? Kuinka usein, itseni sitä tietämättä, koukkuni
matoineen lepäsi syvässä kivenkolossa tai vaikkapa jossakin veteen heitetyssä
tynnyrissä? Tietoni laajuus oli siis melko rajattu, mutta siitä huolimatta loin
oman kuvani kalamääristä ja niiden liikkeistä!
Tiede on
todellisuudessa, jumalankielteisyydessään, monessa suhteessa samankaltainen,
välittämättä tutkimustulostensa epävarmuudesta ja rajallisuudesta. Kuinka
paljon perustuukaan olettamuksiin ja kivenkolossa makaavaan tutkaimeen? Kuinka
paljon voidaan päätellä koukkuun tarttuvista aineista tai esineistä? Itse sain
kerran pohjaonkeeni uistimen siimarenkaastaan. Voisiko tästä päätellä, että
kyseisessä järvessä on pohja täynnä uistimia?
”Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä
on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä
Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.”
Tämä
ajatus tuli mieleeni sängyssä venytellessäni. Kuinka tärkeätä todella onkaan
tietää mitä itsessään on! Kuinka suuri etuoikeus tähän ajatukseen sisältyykään!
Jatkakaamme siitä lähipäivinä, jos Herra suo ja elämme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti