Vierailin
hiljattain eräässä perheessä useamman päivän ajan. Suuri osa ajasta istuttiin
olohuoneessa ja televisio oli auki. En jaksanut kiinnostua televisio-ohjelmista
ja halusin harjoitella pienen tietokoneen käyttämistä kirjoittamiseen
ensimmäistä kertaa elämässäni. Muiden keskittyessä keskusteluun ja televisioon,
harjoittelin näppäimistön käyttöä kirjoittaen muistiin mieleen tulevia asioita.
Tuloksena ei ollut tavanomaista tekstiäni olosuhteista johtuen, mutta katson
kuitenkin voivani julkistaa ainakin osan siitä.
Jumala
yksinkertaisuudessa
Ei herroina
halliten
Yksinkertaisilla
asioilla ei ole mahdollista hallita toisia ihmisiä, ja siksi kautta
kirkkohistorian on perustauduttu monimutkaisiin hengellisiin näkemyksiin
ajatuksella, että vain valitut ja erikoisesti armoitetut ovat kykeneviä
näkemään ne seikat, joiden avulla on mahdollista asettaa joku erikoisasemaan,
muiden yläpuolelle. Herramme kiittää Isää siitä, että hengelliset asiat on
ilmoitettu yksinkertaisille, lapsenmielisille ihmisille. Salaaminen koskee
viisaita ja ymmärtäväisiä, eli koko asia on siis käännetty ylösalaisin!
Mihin siis
perustuu hengellisten asioiden yksinkertaisuus kaikkien mutkien etsimisen
keskellä? Herramme mukaan suurin käsky perustuu Jumalan, Isämme rakastamiseen
yli kaiken, lähimmäisen kuin itseämme. Mihin sitten tämä rakkaus perustuu?
Ajatuksiinko, hyviin tarkoituksiin? Herramme itseasiallinen testamentti
perustuu rakkauteen, joka ei ole vain sanoja ja kauniita ajatuksia, vaan aivan
normaalia, käytännön elämää. Rakkaus ei ole uskon asia, vaan käytännössä toteutettua
Jumalan Sanaa. Herramme itse osoitti mistä on kysymys. Hän, joka aina oli
rakastanut omiansa, aivan lopussa pesi opetuslastensa jalat ja kehotti, vaati
näitä tekemään saman toisillensa. Hän ei
tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan. Pietari oli valmis tekemään mutkia,
monimutkaistaessaan Herran tarkoituksen. Ei riittäisi se, mitä Herra esitti,
vaan olisi pestävä muutakin, varmuuden vuoksi!
Tämä jo
osoittaa, mitä ihmismieli ajattelee ja mitä siinä liikkuu. Herra on tehnyt tiet
suoriksi, mutta ihminen omassa uskonnollisuudessaan tekee monia mutkia. Jumala
ylsinkertaisuudessa on ihmisjärjelle liian monimutkaista. Monimutkaisin asia
maailmassa on yksinkertainen ihminen! Eli usein ihmisen yksinkertaisuus onkin
todellisuudessa monimutkaisuutta! Sen kautta osoitetaan paremmuutta,
etevymmyyttä, toisista erottautumista. Ihminen siis hallitsee toista omalla
erinomaisuudellaan, erikoisilla näkemyksillään, olettamuksillaan,
ilmestyksillään, oivalluksillaan. Siksi etenkin tässä ajassa on niin vaikea
elää. Parhaimmatkin uskovaiset ovat omalla tavallaan langenneet tähän
ajatteluun ja näkymättömään itsekeskeisyyteen.
Ihminen ei
sinänsä välttämättä ole itsekäs, vaan itsekeskeinen, usein ei omasta tahdostaan
ja tarkoituksestaan, vaan muiden ihmisten pakottamana. Väärä hallitseminen
rikkoo ihmismieltä, palvelee sielunvihollisen tarkoituksia, vaikka emme sitä
useinkaan tiedosta oikealla tavalla. Me voimme huonosti, emmekä mielellämme suo
toisen ihmisen voivan paremmin. Siitä tulee paha mieli, alemmuudentunne, joka
on pakko pukea omavoimaisuuteen, vaikka kuinkakin valheellisin keinoin.
Nykyinen uskonnollisuus ei näe siinä mitään pahaa, vaan todellisuudessa suosii
sitä.
Olemme
ajautuneet niin kauaksi raamatullisuudesta ja kristillisistä periaatteista,
että rikkomuksemme huutaa taivaaseen asti! Me punnitsemme näkemäämme ja
kokemaamme lähinten esimerkkien mukaisesti, alkaen pesettää niin päätämme kuin
käsiämmekin. Emme lainkaan huomaa, että koko arvomaailmamme perustuu täysin
itsevalittuihin tekijöihin, perusteisiin.
Me
vertailemme ja tutkistelemme ja arvostelemme ja tuomitsemme, ilman todellista
raamatullista perustaa. Arviomme perustuu lähinnä omaan hyvinvointiimme tai
pahoinvointiimme, mukavuudenhaluumme ja viihtyvyyteemme. Elämän tulee olla
viihdyttävää, mukavaa, mielihyvää tuottavaa. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa
tai väärää, mutta se on melko kaukana aidosta, jokapäiväisestä todellisuudesta.
Elämä on lähinnä kilvoittelua, pettymyksiä, epäonnistumisia, joista opimme
kaikkein eniten.
Ihminen
oppii kaikkein eniten virheistä. Ne jäävät parhaiten mieleen, ja tähän perustuu
myöskin Jumalan järjestämä yksinkertaisuus. Vajavaisuus on aina ollut leimaa
antavaa kaikelle todelliselle kristillisyydelle. Miksi ei Jumala järjestänyt
pojallensa parempaa syntymäpaikkaa? Miksi hänen lastensa Marian raskaudesta
huolimatta tuli matkustaa niin pitkä matka, miksi majatalossa ei voinut olla
tilaa syntyvälle maailman Vapahtajalle? Miksi ei Jumala luonut toisenlaisia
olosuhteita? Miksi paikalle tuli ensisijaisesti tavallista, yksinkertaista
työläiskansaa, missä olivat tämän maailman arvohenkilöt? Miksi Jumala salli
Herodeksen tappaa sellaisen määrän juutalaislapsia? Olisihan Herodeksen voinut
tappaa, lamaannuttaa, poistaa tieltä, estää jollakin tavoin! Miksi oli tarpeen
paeta Egyptiin, miksi piti huomioida niin suuri määrä inhimillisesti ajatellen
helposti poistettavia ongelmia?
Niin,
meidän ajatuksemme ovat melko kaukana Jumalan ajatuksista, jotka mielestämme
ovat vaihtelevasti yksinkertaisia ja usein liian monimutkaisia. Miksi ei
Kaikkivaltias käytä valtaansa ja saata asioita tapahtumaan meidän mielestämme
helpoimmalla ja yksinkertaisimmalla tavalla? Mehän tiedämme niin tarkkaan,
miten saada oma tahtomme toteutumaan! Me tiedämme miten käyttää valtaa, miten
hallita toisia ihmisiä ja heidän tahtoaan. Mutta suuruutta ei olekaan
vallankäyttö, vaan valinnan mahdollisuus, vapaus, päätöksenteko kunkin oman
harkinnan mukaan. Me pakotamme, ohjaamme, manipuloimme, käytämme paimensauvaa
lyömiseen ja ohjaamiseen, unohtaen sen tarkoituksen pelastavana ja suojaavana
tekijänä. Sauvan käyrä pää on lampaan nostamista varten pahasta paikasta,
sauvan tukevuus perustuu aseeseen susia ja muita petoja vastaan.
Jumalan
suuruutta osoittaa siis Hänen valitsemansa yksinkertaisuus, inhimillisyys,
sillä onhan kysymys suunnitelmasta ihmisiä, ihmiskuntaa varten. Jumalan
yhksinkertaisuutta ei siis tarvitse Hän, vaan ihminen, me, sinä, minä!
Juuri tässä
ajassa kohtaamme oman rajallisuutemme kaiken kehityksen ja monimutkaisuuden
keskellä. Joudumme pakostakin huomaamaan, ettei sielunrakenteemme,
aivokapasiteettimme, kestä kaikkea sitä tiedon määrää ja virtaa, joka
suorastaan vyörtyy yllemme hyökyaallon tavoin. Rajallisuutemme on saavutettu jo
vuosikymmeniä sitten, ilman että olisimme oikealla tavalla havainneet sitä.
Ihmettelemme vain tietynlaista huonovointisuuttamme, jonka todellista perustaa
emme kykene näkemään. Me hoidamme itseämme väärillä asioilla, väärillä aiheilla
ja aineilla. Pahoinvointi pitää turruttaa jollakin, mielihyvä pitää saada
takaisin. Lisäämällä tietoa pahennamme vain asiaa. Koemme siten luvalliseksi
keskushermoston manipuloimisen joko lääkkein tai huumaavin ainein.
Hetkellisesti saavutamme jotakin tavoittelemastamme, mutta sitten koittaa
totuuden hetki. Annostus ei riitä, vaan on saatava jotakin enemmän. Emme voi
luopua saavutetusta asemasta, joten pahoinvointia on pakko lisätä vasten
parempaa tietoa, ja siten tarvitaan taas lisää rauhoittavaa ja mielihyvää
tuottavaa ainesta!
Mistä
ylipäätänsä on tullut ajatus jatkuvasta mielihyvästä ja onnellisuudesta? Miten
voimme perustaa elämämme ja tulevaisuutemmekin johonkin niin kuvitteelliseen,
että pakostakin joudumme jossakin vaiheessa pettymään, katkerastikin? Jo pelkkä
historian tutkistelu paljastaa meille, että ihmiselämä on paljon raadollisempaa
kuin mitä olemme valmiita uskomaan!
Olemme
ensimmäinen sukupolvi, jota on siunattu näin pitkällä rauhanajalla. Me emme
oikeastaan todellisuudessa tiedä lainkaan, mitä on todella vaikea elämä ja
suuri ihmisen tuska. Puhumme nyt lähinnä pohjoismaalaisista ihmisistä, emme
niistä, jotka aikanamme ovat joutuneet kokemaan sotaa tai vastaavaa. Me olemme
päässeet kaikesta mielipahastamme huolimatta todella vähällä. Olemme kaikesta
johtuen erehdyttäneet itseämme osittain aivan tarkoituksellisesti, luomalla
näkemyksiä, joihin pitäytymällä olemme itse syyllisiä tunteisiin, jotka eivät
meitä miellytä. Me syytämme kaikesta väärästä ja pahasta aivan vääriä tahoja,
koska olemme itse luoneet mielikuvamme ja kuvitellut näkökohdat. Me olemme
todellisuudessa itsemme suurimpia vihollisia!
Miksi
ajattelemme mitä ajattelemme? Kuka on siihen syyllinen, kuka on ajatukset
pannut mieleemme? Olisiko parasta mennä peilin eteen?
Miksi
lapsenmielisyydellä on niin suuri merkitys ja miksi Herramme antaa niin suuren
merkityksen lapsille? Lapsilla on omalla tavallaan hyvä mielikuvitus, mutta
lapset eivät tee sellaisia mutkia ja moninaisia vaikeita ajatuskuvioita kuin
aikuiset, koska heille käytännön todellisuus on huomattavasti merkittävämpi
kuin aikuisilla ihmisillä. Lapsi hyväksyy elämän todellisuudet avoimesti ja
yksinkertaisuudella. Lapsi ei epäile, ei järkeile aikuisen tavalla.
Aikamme
vaikeudet perustuvat siis suurelta osaltaan vääränlaiseen arvioon ihmisen
todellisista tarpeista. Ihmisen elämä on täytetty kaikenlaisilla luoduilla
tarpeilla, joita ilman ihmisen elämä ei muka ole arvollista ja todellista.
Ihminen kärsii tavattomasti enemmän siitä, mitä hänellä ei ole, kuin siitä mitä
hänellä on. Kiitollisuus on järkyttävässä määrin katoamassa, koska ei arvosteta
sitä vähäisempää tai suurempaa määrää, mitä ihmisellä jo on. Suuri tavaramäärä
aivan tutkitusti tuottaa ihmiselle henkistä rasitetta ja joskus jopa suorastaan
mielenterveysongelmia. Mitä enemmän ihminen omistaa, sitä enemmän hänellä on
huolia. Kesämökki on mukava olemassa, mutta huoli murtautumisesta rasittaa
ihmismieltä. Vene on mukava, mutta esim. kirjoittajalta on kaksi kertaa varastettu
vene.
Pyörä on
mukava, mutta se on aina lukittava, jopa kahdella eri lukolla. Ulko-ovessa on
hyvä olla lisäksi varmuuslukko, joka sekään ei takaa turvallisuutta. Tästä
varmaankin johtuu, ettei ihmisillä ennenvanhaan ollut niin paljon huolia kuin
meillä tänään.
Huolet
muuttavat ihmisen olemusta ja käytöstä enemmän kuin olemme halukkaita uskomaan.
Huolet saavat meidät asennoitumaan aivan väärällä tavalla lähimmäisiimme. Me
emme sinänsä ehkä ole itsekkäitä ja omahyväisiä, mutta ongelmamme saavat meidät
asennoitumaan väärin kaikkiin niihin, jotka eivät vastaa meidän odotuksiamme ja
näkemyksiämme. Meidän mielemme on niin omien ongelmien vankina, ettei meillä
riitä mielenkiintoa ja voimaa lähimmäisen asioille. Emme ole niinkään
itsekkäitä, vaan väärällä tavalla omien asioiden valtaamia.
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti