Istun
tietokoneen ääressä pitkästä aikaa kirjoittaakseni jotakin, tietämättä
oikeastaan ollenkaan mitä tulisi kirjoittaa. Tuntuu vain siltä että on pakko
purkaa jotakin sisimmässä vellovaa ja mieltä vaivaavaa. Menneiden vuosien ajan
olen kai selvinnyt kaikesta kokemastani suurimmaksi osaksi sen perusteella,
että olen kyennyt purkamaan sisäisiä tunteitani kirjalliseen muotoon. Olen
lukenut kirjoituksiani tietyin väliajoin saadakseni itselleni selvyyden siitä
missä oikeastaan on menty ja missä mennään. Tietynlaista kysymyksenasettelua on
ollut koko elämäni ajan ja tämä kohdattujen asioiden tutkistelu on kai yksi
suurimmista ”rikoksistani” koko elämäni ajan. Kuulun siihen pieneen
ihmisryhmään, joka ei ole kovin suuressa suosiossa yksinkertaisesti siitä
syystä, ettei hyväksy kaikkea kohtaamaansa väistämättömänä ja muuttamattomana.
Oikeastaan
ensimmäinen selvä ajatus tänään oli: Jos minulle vuosia sitten olisi kerrottu
missä tilanteessa tulemme olemaan juuri tänään, en olisi uskonut asian esittäjää
ollenkaan. Olisin varmaankin osoittanut hänelle ovea ja syyttänyt häntä
kerettiläiseksi ja vain masennusta aiheuttavaksi.
Toinen
ajatus siirtyy jatkuvasti Luvatun Maan vakoilijoista kertovaan Mooseksen kirjan
kohtaan, missä vakoilijat ajautuivat pelastushistorian yhteen merkittävimpään
negatiivisuuteen, josta seurasi mitä ankarin rangaistus.
Niin
kirjoittaja kuin kai suurin osa tätä lukevistakin on ollut osallisena todella
merkittävään Jumalan armoon ja kohtaamiseen, kun vuosikymmenien ajan kaiken painostuksen
keskellä saimme mitä selvimmän kuvan Jumalamme olemuksesta ja Hänen
tarkoituksestansa meitä ihmisiä kohtaan. Usein esiin tuomamme perusajatus
kuului aivan todellisuuteen perustuen: Elämässämme ei kaiken kuulemamme jälkeen
ole yhtään ainoata kysymystä, mitä koskisi sitä, millaisia meidän tulisi olla
Jumalan kansalaisina ja miten meidän tulee suhtautua niin seurakuntalaisiin
kuin kaikkiin ihmisiin. Tulevaisuutta koskevissa kysymyksissä emme pyrkineet
olemaan kovinkaan asiantuntijoita siitä yksinkertaisesta syystä, että
apokalyptiset ja tulevat asiat jäivät kaikesta ilmestyksestä huolimatta
tietynlaiseen Jumalan huomaan.
Kuluneet
vuodet osoittavat nyt oikeastaan järkyttävällä tavalla, että suurin osa,
enemmistö, ei kaikesta huolimatta käsittänyt Jumalan todellista tarkoitusta ja
päämäärää, vaan alkoi jo vuosikymmeniä sitten askaroida toisarvoisten
kysymysten parissa. Tämä tapahtui siinä määrin, että yksi viime aikojen usein
toistuvista mieltä askarruttavista kysymyksistä kuuluu: Onko jälleen yksi sukupolvi
kaiken Jumalan ilmestymisen ja armollisen kutsumuksen jälkeen toiminut siinä
määrin väärin, että on harhaillut hengellisessä erämaassa neljänkymmenen vuoden
ajan ja kaatuu nyt yksi toisensa jälkeen hengelliseen kuolemaan kaikesta
kokemastansa ja näkemästänsä huolimatta?
Onko
tilanne todella niin huono, että minun tulee kirjoittaa tällaista? Useimpien
mielestä kaikki on erinomaisen hyvin kaikesta yleismaailmallisesta kehityksestä
huolimatta. Kaikki riippuu siitä mistä näkökulmasta katselemme ja miten. Allekirjoittanut
on omasta kutsumuksestaan johtuen aivan alusta lähtien seurannut kaikkea
erikoisesta perspektiivistä, jota hän ei ole itse etsinyt eikä halunnut. Se on
vain tullut hänen osaksensa jo äidin kohdusta. Ulkonaiset ja ensimmäiseksi
näkyvät seikat eivät suurimmassa osassa elämäämme ole ratkaisevat, vaan
ainoastaan kaiken aikaansaama hedelmä. Aluksi moni asia näyttää hyvältä ja
mielenkiintoiselta, mutta mitä se vaikuttaa meidän elämäämme, on ratkaisevin
seikka. Nyt yli neljänkymmenen vuoden hengellisen elämän ja kokemuksen
perusteella uskallan väittää, että huomaamattamme olemme saapuneet aikaan,
josta aina olemme puhuneet jonnekin kaukaiseen tulevaisuuteen kuuluvana. Me
olemme itse asiassa eläneet siinä ajassa jo vuosikymmeniä, katsellen pois niistä
asioista, joista emme ole pitäneet. Historia todistaa nyt murskaavalla voimalla
kaiken sen puolesta, mitä olemme halunneet paeta, osa aivan alusta lähtien.
Rakkaus
ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Me kaikki olemme lukeneet tämän jo
vuosikymmenien ajan, sallien ja itse tehden kaikkea mahdollista rikkoaksemme
tätä sanankohtaa vastaan. Millä perusteella? Oikeaoppisuuden ja
vääräsydämisyyden perusteella! Suuri jumalanmies sanoi toistamiseen: ”On
parempi olla oikea sydämeltä ja väärä opilta, kuin oikea opilta ja väärä
sydämeltä.”
Mitä
minulla on esittää todisteeksi kaikelle kirjoittamalleni ja väittämälleni?
Minun ei tarvitse tehdä muuta kuin kehottaa sinua aukaisemaan silmäsi ja
katselemaan ympärillesi. Missä on veljesi ja sisaresi, kuuletko lukemattomien hengellisellä
vasaralla murskattujen lähimmäistesi veren huudon vaelluksemme erämaasta?
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa! Missä ovat ne ihmiset, jotka
Herramme aikanaan antoi sinun lähipiiriisi tai kaukaisempien kohtaamisten
joukkoon? Eikö ole totta, että me lähes poikkeuksetta itkemme yksinäisyyttämme
ja olemme huolissamme tulevaisuudesta, koska jalkamme ovat kulkeneet polkuja,
jotka eivät suo oikeata turvallisuuden tunnetta? En kysy tätä muiden läsnä
ollessa ja hetkinä, jolloin harjoitat uskonnollisuutta ryhmässä tai tutussa
ympäristössä. Mitä ajatuksia ja tuntemuksia tuo yksinäisyyden hetki ja yön
pimeys sielullesi Herran Hengen vielä kerran yrittäessä puhutella Sinua?
Syöpäsairauteni
tuli yllättäen ja vastoin kaikkea inhimillistä oikeudentajua. Kaiken kokemani
jälkeen joutui yhä uudelleen kysymään, miksi armollinen Herra sallii kaiken
hylkäämisen ja panettelukampanjan jälkeen vielä tällaisen sairauden. Ymmärrän
sen osittain juuri tällä hetkellä, sillä koskaan aikaisemmin elämässäni en ole
niin konkreettisesti saanut kokea iankaikkisuuden kosketusta ja aavistusta
siitä, millainen iankaikkisuus on. Uskovaisuudestani huolimatta minulle ei ole
uskottu tietoa päivieni määrästä, ja tämä epätietoisuus panee aivan uudella
tavalla arvioimaan koko elämää ja tietoa ja kokemusta. Mitä on pelastusvarmuus?
Mihin perustuu uskovaisuuteni ja mikä on Herran silmissä elämäni jättämä jälki
tässä elämässä? Olenko vain uskotellut itselleni suurimman osan
hengellisyydestäni ja Jumala näkee kaiken aivan toisin?
Lukemattomat
yhteydenotot kertovat niin karua tarinaa, että se melkein särkee sydämen, ja
joudun kysymään itseltäni melko usein, miten selviän tästä kaikesta näkemästäni
ja kuulemastani. Tietyssä mielessä minut on jätetty totaalisen yksin, ja niillä
muutamilla ihmisillä, jotka ovat lähelläni, on niin suuria ongelmia ja elämän
tragedioita, että he eivät yksinkertaisesti jaksa olla kovin kiinnostuneita
toisten ihmisten asioista.
Sanoin
eilen pienessä kahvilakeskustelussa, ettei tässä vallitsevassa tilanteessa oikeastaan
kukaan uskovainen ole oikeutettu hymyilemään sen paremmin puhujanpöntössä kuin
ei yleisönkään joukossa. Valtaenemmistö on sitä mieltä, että elämme todella
vaikeassa ajassa, mutta siitä huolimatta seurakunnissa kaikki on melko
kohdallaan. Menemättä sen paremmin yksityiskohtiin, uskallan Jumalan antamalla
arvovallalla todeta, että olemme jo vuosia olleet sellaisessa
katastrofitilanteessa, joka edellyttää aivan erikoistoimia. Totunnainen
kristillisyys etenee vauhdilla kaikkialla, mutta näennäisestä hymystä huolimatta
useimpien sydämen syvin sisin itkee katkerasti. Tämä itku halutaan kätkeä,
koska se on useimpien mielestä sopimatonta nykyisessä tilanteessa, jossa tulee
vain ajatella oman seurakunnan parasta. Kun ihminen ei saa eikä pääse
ilmaisemaan todellisia tuntemuksiansa, johtaa tämä entistä suurempiin
vaikeuksiin, menemättä sen enempää psykologian alueelle. Kaikki kätketyt,
todelliset tunteet, aikaansaavat uskomattoman määrän pahoinvointia, joka
jossakin vaiheessa siirtyy kehoon ja aiheuttaa pysyviä muutoksia. Seurakunnissa
ei oikeastaan olekaan niin suuressa määrin kysymys siitä, mitä puhutaan, vaan
mistä ei puhuta ja mitä ei saa puhua.
Kun
kirjoittaja jossakin piirissä kertoo sydämensä hädästä ja seurakunnan
todellisesta tilasta, on seurauksena oikeastaan vain kaksi erilaista tilannearviota
kuulijoiden puolesta. Yleensä ensimmäinen on: ”Osaatko sinä kiittää oikealla
tavalla? Kaikki ongelmat ratkeavat jo oman kokemukseni pohjalta sillä, kun vain
ylistää tarpeeksi äänekkäästi tilanteesta riippumatta! Ylistä siis, ja kiitä
kaikesta! Ongelmat ovat oikeastaan omaa syytäsi!”
Kyllä,
minä olen halukas ylistämään ja kiittämään, mutta minulla on seurakuntien
keskuudessa yksi suuri ja ylitsekäymätön probleema. Jumalan armosta olen saanut
säilyttää kuuloni ja havaitsen kesällä sirkankin sirityksen. Soittimia ei ole
pakko asettaa suurelle volyymille, koska kuulen pienimmätkin äänet.
Kristilliselle näkemykselleni ja uskovaisuudelleni on kuitenkin todella suuri
kompastuskivi se, että viime vuosien aikana olen useampaan kertaan ollut
pakotettu ylistyskokouksessa tunkemaan syljellä pehmitettyä paperinenäliinaa
korviini aivan konkreettisen kivun johdosta. Meillä on siis melko mittava
käsitysero sen suhteen, mitä on ylistys!
Kirjoittaja
ei siis ymmärrä nykyaikaista ylistystä, ja tämä johtaa meidät toiseen
ratkaisuun, minkä rakastava kuulija tarjoaa ahdistuneelle sielulleni. ”Rakas
veli, minä rukoilen sinun puolestasi, ettet olisi katkera!” Hienoa, minulle on
ratkaisu kaikkiin ongelmiini, kun vain olisin kykenevä vastaanottamaan kaikki
tarjotut neuvot ja avut! Olen pannut merkille nämä kaksi asiaa omassa
elämässäni ja sitäkin useammin eri seurakuntien ihmisten kohdalla. Kaikki
arvostelu ja tosiasioiden julki tuominen katsotaan yhä useammin katkeruudeksi
ja vääräksi hengeksi.
Ihmettelemmekö
vielä miksi olemme ajautuneet nykyiseen tilanteeseen? Kaikesta hyvästä
huolimatta ihmistä ymmärtävä ja itse kovia kokenut sielu panee merkille sen
tuskin kuuluvan avunhuudon, joka kantautuu kaikkialta maailmasta, ennen kaikkea
kristillisistä piireistä. Ihmiset seurakunnallisesta tai muusta pakosta johtuen
eivät enää elä tätä elämää, vaan suorittavat sitä. Hätää ei rohjeta tuoda esiin
pelosta, että tuomitaan epäuskosta tai epäonnistuneesta vaelluksesta, kun
yleisen käsityksen mukaan Jeesus ratkaisee kaikki ongelmamme, kunhan vain
ylistämme ja uskomme Häneen.
Olen
kokenut sydämelläni hyväksi käydä koko Raamattu lävitse ainakin kaksi kertaa
vuodessa lukemalla ja kuuntelemalla, lähinnä saksan- ja englanninkielellä.
Tietoisena siitä mitä Sanaan on kirjoitettu ja mitä ei, joudun päivästä toiseen
ihmettelemään kaikkea sitä julistusta, mitä saan seurata niin
televisiokanavilta kuin satelliitistakin. Minä uskon Jumalan Sanaan totaalisena
auktoriteettina, joka antaa meille tiedon Jumalan ajatuksista ja tahdosta.
Tietyssä mielessä Sanassa ei ole määritelty ainoastaan laatua, vaan myöskin
määrä. Elämämme tulee kaikessa mukautua Kirjoitusten mukaan, ei vain tiettyihin
asioihin pitäytymisenä, vaan meille myöskin annetaan selvä kuva siitä, missä
määrin mitäkin tulee huomioida ja tehdä.
Olen
saanut seurata useita maailmankuuluja julistajia sekä oman maamme opettajia.
Olen seurannut erikoisella mielenkiinnolla seurakuntien mainoksia kokouksista,
ja aina kun esiin nousee käsite ”parantamiskokous”, syntyy sisimmässäni hyvin
ristiriitainen tunne. Erään tutun henkilön into esitellä minulle näitä
kokouksia sai minut toteamaan hänelle: ”Ole hyvä ja anna minulle kopio jostakin
Uudessa Testamentissa pidetystä parantamissaarnasta, sillä
parantamiskokouksessahan täytyy olla parantamissaarna.” Tämä henkilö meni hyvin
hämilleen ja totesi hetken aprikoinnin jälkeen, ettei Raamatussa ole ollenkaan
sellaista asiaa. On vain yksittäisiä mainintoja siitä, kuinka Jumala haluaa
parantaa ihmisiä ja tekikin sen useamman kerran.
Kuinka
voimme saarnata kokonaisen saarnan sellaisesta, mitä ei ole Jumalan Sanassa?
Noudatammeko Sanan Henkeä, ennen kaikkea siinä suhteessa että asioiden tärkeys
tuodaan myös määrällisesti esiin, jos vain tahdomme sen nähdä? Me voimme tänään
parantua ja kuolla huomenna, tai jo illalla. Siksi sananjulistuksen päämäärä ei
ole parantaa ihmisiä, vaan tuoda heille aito pelastuskokemus, joka ei ole
lopullinen ratkaisu, vaan ainoastaan tien pää, alku jollekin uudelle ja
merkitykselliselle. Parantuminen kuuluu Jumalan pelastustarjoukseen, mutta
tuhatvuotisen kokemuksen perusteella näemme, ettei kaikkia todellisia
uskovaisiakaan ole aina parannettu, vaan he ovat saaneet kamppailla
sairauksiensa kanssa inhimilliselle järjelle vieraalla tavalla.
Kristillisen
seurakunnan tehtävä on ilman epäilyksen häivääkään auttaa tämän maan matkaajia
kaikin mahdollisimmin tavoin. Auttaminen edellyttää kuitenkin tietynlaista
luottamuksellista suhdetta autettaviin. Miksi sitten olemme nyt todistamassa
kirkkohistorian suurinta petosta sitten Herramme maallisen vaelluksen ajan?
Emme ole oppineet sodista, emme synkistä vuosisadoista inkvisitioineen ja
vainoineen. Me olemme vain oppineet tekemään kaiken pahan sellaisella hyvyyden
verholla, mitä tuskin olisi koskaan voinut kuvitella todeksi.
Mieltäni
askarruttaa varmaankin maallisen vaellukseni loppuun asti se, kuinka voin olla
eturivin asiantuntija henkisessä väkivallassa ja väärässä vallankäytössä,
oltuani kristillisissä piireissä lähes 45 vuotta. Miksi yhtäkkiä herään
tietoisuuteen siitä, että olen selvillä ns. psykopatiasta lähes samassa määrin
kuin tunnen jumalanvaltakuntaa ja hengellisiä asioita? Miten on mahdollista,
että hyvin väkivaltaiset ihmiset ovat vallanneet niin näkyviä paikkoja
seurakunnallisessa elämässä?
Tallennetut
kirjoitukset todistavat sen surullisen seikan, että usein jo etukäteen minulle
näytettiin kaiken nyt nähtävän toteutuminen. Oikeastaan koko nykytilanne on
kirjoituksissani kuin profeetallisena ennalta näkemisenä, vaikka harva on
halukas myöntämään sitä. Kaikkein pahimmat asiat niin minun kuin ystävienikin
elämässä tapahtuivat hyvin äänekkään ja verbaalisen rakkauden varjolla, ilman
että juuri kukaan olisi huomannut, että kaikki tapahtui yhden nimimerkin alla:
”Kuka meistä on suurin?” Meille oli aina opetettu, että meidän tulee kilpailla
toinen toisemme kunnioituksessa ja oikeastaan aina unohdettiin ne kymmenet
Uuden Testamentin kehotukset ja suoranaiset käskyt, joissa meitä vaadittiin
sanoutumaan irti kaikesta pahasta, ei vain pahoista asioista, vaan myös
väärämielisistä ihmisistä. Onko meillä minkäänlaista käsitystä todellisuudessa
siitä, mitä Paavali tarkoitti kirjoittaessaan galatalaisille, että olkoon
kirottu jokainen, joka julistaa toisenlaista evankeliumia?
Me
olemme menneiden vuosikymmenien aikana saaneet kuulla niin monenlaista
evankeliumia, että suurin osa kristikuntaa on täysin ymmällään, vaikkakin
nyökyttelee päätään hyväksyen, vastoin todellista sisäistä tuntemustaan. Suuri
osa on selvästi alistunut ja antanut periksi, kääntänyt selkänsä koko
kristilliselle asialle, joka on muuttunut niin käsittämättömäksi, ettei se
kosketa enää ollenkaan normaalin ihmisen elämää. Ihminen kokee paremmaksi
kokeilla jotakin aivan uutta, koska entinen uskonnollisuus ei sovi hänen tämän
hetken tarpeisiinsa.
Perusongelma
koko kristillisyydessä on kiteytetty jo mainitsemaamme seikkaan, josta
opetuslapset aikaan kävivät melko kiivastakin sananvaihtoa matkalla jonnekin.
”Kuka meistä on suurin?” Kaikki parhaimmatkin yritykset ja tarkoitukset
kariutuvat jossakin vaiheessa siihen, että aletaan kiinnittää huomio
evankeliumin sijasta sitä esiin tuovaan henkilöön. Tuntien Raamatun sisällön
melko tarkasti, en löydä sieltä yhtään todella onnistunutta henkilöä, saati
sitten sellaista, joka omaisi niin suuren arvovallan, että voisi olla ainoa
auktoriteettimme sananjulistuksen alueella. Jumala on kaikkina aikakausina
käyttänyt erikoisella tavalla tiettyjä henkilöitä, mutta näiden ohella on aina
ollut seurakunta, eli vaihteleva määrä toisia julistajia ja palvelustehtäviä.
Milloinkaan ei Jumala ole jättänyt asiaansa yhden ihmisen varaan, ei
milloinkaan! Siksi on äärettömän tärkeää käsittää, mitä Paavali tahtoo tuoda
esiin 1. Kor. 2:
”Mikä
Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette
tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille
kullekin antanut.
Minä
istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
Niin
ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun
antaa.
Mutta
istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa
oman työnsä mukaan.
Sillä
me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan
rakennus.”
Markku
Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti